abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 september 2013 @ 15:04:20 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131023966
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 september 2013 @ 15:06:34 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131024037
en waar slaat de TT op? Nou hierop dus:
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2013 14:28 schreef Peterselieman het volgende:
Wisselverwarming is straks niet meer nodig als het aan mechanical design engineer Richard de Roos ligt. In plaats van horizontale wisseltongen gebruikt hij verticale

http://www.spoorpro.nl/sp(...)egen-winterproblemen

Is best een interessant concept, omdat het best wel eens betrouwbaarder zou kunnen zijn dan de huidige wissels
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:07:01 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131024051


beetje oud nieuws PSM btw.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:24:45 #4
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131024572
Daar dacht ik eerst ook aan maar dat blijkt de oude versie te zijn. Het nieuwe nieuws is dat er nu een nieuwe verbeterde versie 2.0 is gepresenteerd.
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:27:05 #5
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131024643
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:07 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]

beetje oud nieuws PSM btw.
Ehm... zo kunnen de bewegende delen toch nog steeds aan de vaste delen vastvriezen? Heb je nog steeds wisselverwarming nodig.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 september 2013 @ 15:28:14 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131024673
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ehm... zo kunnen de bewegende delen toch nog steeds aan de vaste delen vastvriezen? Heb je nog steeds wisselverwarming nodig.
hydrauliek moet dat probleem overkomen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 september 2013 @ 15:31:53 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131024773
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:24 schreef ReisT het volgende:
Daar dacht ik eerst ook aan maar dat blijkt de oude versie te zijn. Het nieuwe nieuws is dat er nu een nieuwe verbeterde versie 2.0 is gepresenteerd.
klopt en ik denk dat het best kans van slagen heeft om op redelijk wat plaatsen toegepast te gaan worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:33:26 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131024832
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:31 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt en ik denk dat het best kans van slagen heeft om op redelijk wat plaatsen toegepast te gaan worden
ok, ik had namelijk het plaatje hier vandaan (feb 2012)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131025413
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:27 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ehm... zo kunnen de bewegende delen toch nog steeds aan de vaste delen vastvriezen? Heb je nog steeds wisselverwarming nodig.
Dat gele gaat omhoog en omlaag, dan druk je dus sneeuw/ijs er op omhoog. Bij de huidige wissels kan het tussen de tong gaan zitten, hier dus niet.
dag
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 10 september 2013 @ 15:53:24 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131025506
Ansaldo heeft in juni geprobeerd de V250 weer toegelaten te krijgen op het Belgische spoor, maar toezichthouder DVIS weigerde.

Een en ander bleek tijdens het hoger beroep dat vandaag diende waarbij Ansaldo inzage wil hebben in de technische rapporten die door de NS en NMBS opgesteld zijn. Uitspraak 8 oktober

http://nos.nl/artikel/549663-belgie-blijft-fyravrij.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 10 september 2013 @ 15:58:38 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131025708
Thalys gaat per 15 december een extra Thalys-trein rijden tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Deze Thalys gaat NIET door naar Frankrijk. Hetzelfde geldt voor tegengestelde reisrichting.
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:09:30 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131026059
Stamlijn Zwolle Katwolde wordt op korte termijn helemaal verwijderd (of ze zijn al bezig). De laatste trein daar was volgens mij een slooptransport van Mat'64 twee/drie jaar terug?
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:24:48 #13
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_131026575
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:51 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat gele gaat omhoog en omlaag, dan druk je dus sneeuw/ijs er op omhoog. Bij de huidige wissels kan het tussen de tong gaan zitten, hier dus niet.
Klopt en dat is ook een groot voordeel. Maar de delen kunnen nog wel aan elkaar vastvriezen, al is hydrauliek inderdaad sterk genoeg om dat los te trekken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:28:21 #14
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_131026679
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:58 schreef greavy het volgende:
Thalys gaat per 15 december een extra Thalys-trein rijden tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Deze Thalys gaat NIET door naar Frankrijk. Hetzelfde geldt voor tegengestelde reisrichting.
Is dat extra vergeleken met de huidige situatie of komt dit nog extra naast die twee extra tussenslagen Amsterdam-Brussel die in oktober gaan rijden?
  dinsdag 10 september 2013 @ 16:30:43 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131026737
Naast die 2 extra treinen die per 7 oktober gaan rijden.
  dinsdag 10 september 2013 @ 17:58:18 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131029581
Hm, ik zat voor zondag 13 oktober een reisje te plannen vanaf Lille naar Noyelles Sur Mer, Frankrijk. Plagen ze mij, of rijden er serieus maar 3 treinen op zondag naar dat station? En een reistijd van 6 tot 9 uur. Nee, dan gaat dat voorlopig wel over.
pi_131029902
De juridische strijd over de Fyra-hogesnelheidstrein gaat vandaag een nieuwe fase in. AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra V250, eist bij het gerechtshof in Amsterdam inzage in drie rapporten die de NS en de Belgische NMBS hebben laten maken over de mankementen van de Fyra V250.

Op basis van deze rapporten zegden NS en NMBS eind mei definitief het vertrouwen op in de Italiaanse hogesnelheidstrein.

Onafhankelijke deskundigen

AnsaldoBreda spande eind juni al een kort geding aan waarin vrijgave van de rapporten werd geëist, samen met de benoeming van onafhankelijke deskundigen. De rechter in Utrecht wees die eisen af, omdat in de contracten tussen de partijen niets geregeld is over de inzet van onafhankelijke deskundigen bij een geschil.

De eis tot vrijgave van de drie rapporten hing volgens de kort gedingrechter nauw samen met de deskundigen en werd daarom ook afgewezen.

AnsaldoBreda presenteert de twee eisen nu los van elkaar. In Amsterdam gaat het vandaag over de keuringsrapporten. Omdat het een spoedappel betreft, verwacht advocaat Van Thiel van AnsaldoBreda dat er binnen een of twee weken een uitspraak ligt. In Utrecht begint volgende week donderdag een tweede rechtszaak met als inzet de benoeming van onafhankelijke deskundigen.

Veilig

Daarnaast wil AnsaldoBreda met de presentatie van een aangepaste en vernieuwde Fyra V250, volgende week in Italië, laten zien dat de Fyra een goede en veilige hogesnelheidstrein is.

Het bedrijf zegt dan ook te komen met bewijzen dat de winterproblemen die geleid hebben tot het einde van de dienstregeling te wijten zijn aan de NS en NMBS, en niet aan de Fyra.
pi_131029913
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 september 2013 17:58 schreef greavy het volgende:
Hm, ik zat voor zondag 13 oktober een reisje te plannen vanaf Lille naar Noyelles Sur Mer, Frankrijk. Plagen ze mij, of rijden er serieus maar 3 treinen op zondag naar dat station? En een reistijd van 6 tot 9 uur. Nee, dan gaat dat voorlopig wel over.
Welkom in Frankrijk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_131030067
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:09 schreef Adrie072 het volgende:

Het bedrijf zegt dan ook te komen met bewijzen dat de winterproblemen die geleid hebben tot het einde van de dienstregeling te wijten zijn aan de NS en NMBS, en niet aan de Fyra.
Dat wordt diezelfde powerpoint als in juni, let maar op :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 september 2013 @ 18:15:27 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131030075
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welkom in Frankrijk :')
Ja, en de eerste mogelijkheid vanuit Lille daarheen, komt pas aan om 17:56. Dan is de dag al voorbij :')
pi_131030180
waar ligt dat neukdorp?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 10 september 2013 @ 18:20:55 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131030264
Eerste station na Abbeville, richting Boulogne. Zelfs vanaf Abbeville blijven de tijden hetzelfde :')
Lopen ben je sneller ofzo?
pi_131030868
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2013 15:06 schreef Peterselieman het volgende:
en waar slaat de TT op? Nou hierop dus:

[..]

Hoe wordt het onderhoud uitgevoerd? Eventueel vervangen van puntstukken of de wisseltongen?
  dinsdag 10 september 2013 @ 18:48:05 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_131031101
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat wordt diezelfde powerpoint als in juni, let maar op :s)
Inclusief gepruts met het fullscreen zetten van Adobe Reader :Y
pi_131031148
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2013 18:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat wordt diezelfde powerpoint als in juni, let maar op :s)
Nah, ze doen het nu in prezi :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')