abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 juli 2013 @ 05:28:12 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129146624
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 20-07-2013 10:50:42 ]
pi_129146679
http://store.steampowered.com/app/24010/

Train Simulator met 80% korting. Deuvm.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 06:17:00 #3
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_129146699
Ik heb gehoord dat ze ook flitspalen langs het spoor wouden zetten.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
  zaterdag 20 juli 2013 @ 06:18:54 #4
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_129146702
Hoezo rijden er geen treinen zonder spoor kunnen ze ook niet ontsporen , genius :7
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
  zaterdag 20 juli 2013 @ 06:39:34 #5
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_129146757
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:17 schreef smitjew het volgende:
Ik heb gehoord dat ze ook flitspalen langs het spoor wouden zetten.
Ik heb gehoord dat de politie speciale karretjes ontwikkelt om treinen tijdens het rijden staande te kunnen houden. Na een paar mislukkingen met een politieauto kwam men tot de conclusie dat het anders moest.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 07:23:39 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129146909
Met een paar weken een flinke tocht per trein maken :)

Van Sofia naar Belgrado
Van Belgrado naar Budapest
Van Budapest naar Praag
Van Praag naar Berlijn
Van Berlijn naar Hamburg
Van Hamburg naar Kopenhagen
Van Kopenhagen naar Stockholm
Van Stockholm naar Ornskoldsvik

Denk dat ik geen trein meer kan zien als ik daar eenmaal aangekomen ben ;( :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_129147923
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat de politie speciale karretjes ontwikkelt om treinen tijdens het rijden staande te kunnen houden. Na een paar mislukkingen met een politieauto kwam men tot de conclusie dat het anders moest.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129147963
Wie-o-wie kan de OP aanvullen met onderstaande reports over Lissabon?

Titel: trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2
PTA / Treinentopic #610: Amai, da's Vlaams zenne!
pi_129148024
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:00 schreef Zug-Chef het volgende:
Wie-o-wie kan de OP aanvullen met onderstaande reports over Lissabon?

Titel: trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2
TS normaal gesproken. Of 'ne blauwe. Zou een TR zetten :)
pi_129148038
Goed idee, thx
  zaterdag 20 juli 2013 @ 10:35:11 #11
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_129148411
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 05:24 schreef greavy het volgende:

[..]

Raad eens waar DDZ ook ingezet wordt? De stadionpendel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Stadion bij Feyenoord-wedstrijden.
Ja, dat had ik al eens gehoord. Ik snap er niks van.
pi_129148450
Al 1 cargo gezien hier in Tirol. Verder vannacht 1,5 uur in de file gestaan voor Frankfurt.. (met de auto uiteraard :+)

Bedankt trouwens! :)
  zaterdag 20 juli 2013 @ 11:02:22 #13
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_129148803
Hoorde gisteravond nog een verhaal over die Bovenleiding in Barneveld. Een ander portaal is onderaan gescheurd en 2 andere portalen verzwakt. In totaal zijn er 4 nieuwe portalen geplaatst....
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_129149127
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:37 schreef b2py het volgende:
Verder vannacht 1,5 uur in de file gestaan voor Frankfurt.. (met de auto uiteraard :+)
Had dan de CNL genomen. :{w
pi_129149919
Eens kijken of ik straks de Italo kan spotten (Ferrara)
  zaterdag 20 juli 2013 @ 12:39:09 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129150554
@ Zug ; gaan we vnv regelen

ProRail heeft het de SSN 01 1075 verboden vandaag nog te rijden ivm meerdere bermbrandjes. De 01 staat te Amersfoort, er komt voor de rest van de dag een 6400 voor.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 12:52:32 #17
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129150843
Parijzenaren zijn goederentreinen zat :P http://bit.ly/1bQqOsx
  zaterdag 20 juli 2013 @ 13:09:35 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129151291
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 12:39 schreef greavy het volgende:
@ Zug ; gaan we vnv regelen

ProRail heeft het de SSN 01 1075 verboden vandaag nog te rijden ivm meerdere bermbrandjes. De 01 staat te Amersfoort, er komt voor de rest van de dag een 6400 voor.
oh fijn, ik had hem vanochtend in Deventer al gemist, maar vanavond kan ik het dus ook vergeten -O-

Wel lomp van die bermbrandjes trouwens, hoe komt dat? Er steken toch geen vlammen uit die loc of zo? :?
pi_129151752
Er is een fyra gestrand bij Hoofddorp die wegens een technisch defect niet verder mag en zal worden geëvacueerd. Wat kan er zo er erg zijn, dat die trein niet verder kan naar schiphol wegens 'te gevaarlijk'?
  zaterdag 20 juli 2013 @ 13:33:45 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129151800
Een fyra? Nou daar kan nogal wat mis mee zijn O-)
  zaterdag 20 juli 2013 @ 13:40:32 #21
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129151978
quote:
Lol. Die slogan vind ik dan weer wat laf: "Mja, we komen er wel".
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_129152647
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 07:23 schreef Dven het volgende:

Van Sofia naar Belgrado
Van Budapest naar Praag
Van Praag naar Berlijn
Van Berlijn naar Hamburg

Hoe doe je dit dan? Speciale kaartjes of gewoon elke keer een kaartje kopen? Of is de trein in die landen veel goedkoper? :p
  zaterdag 20 juli 2013 @ 14:47:18 #23
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129154064
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:46 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Je vertelde dat je tot en met vrijdag haperende wifi verbinding op vakantie had en dat ja daarom later zou reageren en dergelijke, maar ondertussen zijn er wel meerdere artikelen op de site gekomen, komt je geloofwaardigheid niet ten goede... :W
Wat doe je toch altijd negatief en bijna aanvallend. Waarom toch?

Maar goed:

Zoals remcoP al zegt: ik ben niet de enige. Ook de andere drie bestuursleden kunnen dingen op de site plaatsen.

De WIFI in de door onze familie gehuurde prachtige woonboerderij aan de kust was van zeer matige kwaliteit. Slechts af en toe deed die het een poosje behoorlijk, verder was het prut. Dus heb ik prioriteiten gesteld.

1. Contact met onze vaste adviseurs onderhouden en de website bijwerken
2. Ons twitter-account bijhouden
3. Dringend e-mailverkeer beantwoorden en wat privezaken
4. Bekijken en informeren op het FOK!-columnistenwerkoverleg en het FOK!-treinentopic

Daar speelt ook een rol bij, dat FOK extra beroerd laadt op slechte verbindingen. Dus aan die vierde plek ligt ook nog een technische reden ten grondslag.

Volgens mij heb ik dus een verstandige afweging gemaakt. Sterker nog: ik ben zelfs zo zorgvuldig/beleefd geweest om mijn beperkte aanwezigheid hier even aan te kondigen. Wat is daar dan mis mee?

Groet,

Driek
pi_129154430
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:32 schreef Fixers het volgende:
Er is een fyra gestrand bij Hoofddorp die wegens een technisch defect niet verder mag en zal worden geëvacueerd. Wat kan er zo er erg zijn, dat die trein niet verder kan naar schiphol wegens 'te gevaarlijk'?
Hete aspot ofzo
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:04:36 #25
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_129154503
Ze zijn wel met heel creatieve oplossingen bezig geweest voor de werkzaamheden tussen Weesp en A'dam CS. Hadden ze niet de sprinters Muiderpoort kunnen laten passeren via het 'Intercity' spoor eigenlijk?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:07:51 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129154614
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

oh fijn, ik had hem vanochtend in Deventer al gemist, maar vanavond kan ik het dus ook vergeten -O-

Wel lomp van die bermbrandjes trouwens, hoe komt dat? Er steken toch geen vlammen uit die loc of zo? :?
in de rook/stoom zitten kleine asdeeltjes en kolen die nog gloeiend heet zijn.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 15:11:07 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129154751
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:02 schreef Fiorano het volgende:
Hoorde gisteravond nog een verhaal over die Bovenleiding in Barneveld. Een ander portaal is onderaan gescheurd en 2 andere portalen verzwakt. In totaal zijn er 4 nieuwe portalen geplaatst....
tsja, dan is het logisch dat het wat langer duurde ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 15:12:31 #28
Maffe Fries
pi_129154813
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:07 schreef greavy het volgende:

[..]

in de rook/stoom zitten kleine asdeeltjes en kolen die nog gloeiend heet zijn.
precies en de bermen zijn droog. Dan weet je wat er kan gebeuren
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 15:13:00 #29
Maffe Fries
pi_129154828
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 12:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Parijzenaren zijn goederentreinen zat :P http://bit.ly/1bQqOsx
dat is mooi ^O^
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:15:46 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129154905
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:32 schreef Fixers het volgende:
Als hij echt daar ter plekke wordt geëvacueerd zal er wel het nodige aan de hand zijn. De normale gang van zaken is een andere loc eraan hangen en verder slepen naar het eerstvolgende station.
pi_129155121
Ik verneem net dit (een bekende van me zat in die trein);

quote:
Technische mensen zitten ook in deze bus: vastgelopen as, helemaal gescheurd. Kon echt geen meter meer verder rijden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 15:28:26 #32
Maffe Fries
pi_129155254
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:23 schreef Fixers het volgende:

[..]

als dat echt zo is, dan is het logisch dat de trein op die plek geëvacueerd moest worden. Het treintje is in ieder geval niet snel weg dus.
pi_129155291
quote:

[..]

Ik probeer me te herinneren welke loc dat was, want ik heb em gerangeerd net :+

denk de 116
pi_129155329
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:29 schreef Maegrim het volgende:

[..]

Ik probeer me te herinneren welke loc dat was, want ik heb em gerangeerd net :+

denk de 116
:o Je hebt 'm stuk gemaakt! Gesaboteerd!! :P
  zaterdag 20 juli 2013 @ 16:03:03 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129156288
quote:

[..]

Van de loc?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 juli 2013 @ 19:28:15 #36
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129162926
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 14:05 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:

[..]

Hoe doe je dit dan? Speciale kaartjes of gewoon elke keer een kaartje kopen? Of is de trein in die landen veel goedkoper? :p
Interrail he :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_129163612
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 07:23 schreef Dven het volgende:

Van Sofia naar Belgrado
Van Budapest naar Praag
Van Praag naar Berlijn
Van Berlijn naar Hamburg

De stukken Sofia-Nis, Budapest-Praag, Praag-Dresden en Kopenhagen-Malmö zijn alvast erg de moeite waard. :)
  zaterdag 20 juli 2013 @ 20:04:23 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129163822
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 19:57 schreef Sandrvich het volgende:Kopenhagen-Malmö zijn alvast erg de moeite waard. :)
Nou inderdaad. Tunnel, water, tunnel, beton. Genieten! :+
pi_129165704
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies en de bermen zijn droog. Dan weet je wat er kan gebeuren
Ik gooide vanmiddag ook ietswat achteloos een sigaretje weg langs de baan tussen Ferrara en Padova, in de snikhete zon wachtend op de Frecciargenta en de Italo.

Ik kon na een minuut de beginnende bermbrand nog uittrappen gelukkig...
  zaterdag 20 juli 2013 @ 21:33:50 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129167322
Het transport van de 01 1075 werd om 17:18 aangevangen vanaf Amersfoort, met een TRDL die niet helder nadacht: De Sprinter van 17:17 naar Utrecht kreeg +4 bij vertrek, IC van 17:26 naar Rotterdam had bij aankomst Utrecht +5.
Te Gouda kwam mij het bericht dat er weer problemen waren met smeulende bielzen na passeren van de 01 1075, die zelf geen tractie gaf. Gelukkig kon dat snel opgelost worden door een geattendeerde machinist van de daarachter rijdende IC even te laten stoppen.

De trein van Westfalendampf is met een BR189 naar Bad Bentheim onderweg, had bij vertrek Amsterdam +67 op de klok.
pi_129168365
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 21:33 schreef greavy het volgende:
Te Gouda kwam mij het bericht dat er weer problemen waren met smeulende bielzen na passeren van de 01 1075, die zelf geen tractie gaf.
Ik loop nog niet zo lang in dit forum (z'n 150 deeltjes), maar zijn die problemen met de 01 1075 al vaak voorgekomen ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 22:03:23 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129168463
Nee, niet zover ik weet specifiek alleen voor de 01. Waar het aan lag, durf ik niet te zeggen. Ja, grote droogte. En misschien een probleem met de asbaksproeier. Dat zal vast nog uitgezocht worden door mijn collega's die aan de 01 sleutelen.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 22:03:24 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129168464
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 22:01 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik loop nog niet zo lang in dit forum (z'n 150 deeltjes), maar zijn die problemen met de 01 1075 al vaak voorgekomen ?
Ja, met stoomtreinen in het algemeen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 juli 2013 @ 22:10:27 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129168745
Vandaag met de trein + bus naar het gat "Notter" afgereisd, en daarna naar Apeldoorn en Amersfoort. Hierbij alvast 2 foto's.

SSN 01 1075 + rijtuigenstam (38000)
Vandaag werd door de Westfalendampf een Sonderzug gereden naar Amsterdam en terug. In Duitsland was de tractie de fraaie E18 047, en in Nederland werd de SSN 01 1075 ingeroepen. Het verliep allemaal aardig soepel, maar door de enorme droogte kwamen er alleen al tussen Apeldoorn en Amersfoort dertien (13!) bermbrandjes en nog een aantal smeulende bielzen ...
Hierop heeft ProRail de stoomtrein verboden nog te rijden, en is met de 6430 naar Amsterdam doorgereden. Terug met een BR189, want een 6400 kan geen elektriciteit en evt verwarming enz leveren.
Hier passeert de stoomtrein de 2 fotografen te Notter als trein 38100.

DBS 6461 + SSN 01 1075 gesleept
Te Amersfoort stond rond 5 uur de gele 6461 met de SSN 01 1075, om overgebracht te worden naar Rotterdam Noord Goederen, alwaar het SSN-depot ook gevestigd is.
De 01 1075 kon door de vele veroorzaakte bermbrandjes vandaag niet meer op eigen kracht rijden, vond ProRail. Maar ondanks de dieselvoorspan alsnog enkele smeulende bielzen gehad tijdens het transport, die om 17:18 uit Amersfoort via Utrecht naar het depot voer.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 22:47:00 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129170258
Verwarming?!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 22:51:24 #46
Maffe Fries
pi_129170455
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 22:47 schreef Duvel het volgende:
Verwarming?!
Bij wadlopers was dat in de zomer de norm ja :P
  zaterdag 20 juli 2013 @ 22:52:27 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129170518
Ja, maar daarvoor hingen ze geen e-loc voor die dingen. :')
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 20 juli 2013 @ 22:53:06 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129170558
Nu ook niet voor de verwarming
  zaterdag 20 juli 2013 @ 23:09:22 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129171337
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 22:53 schreef greavy het volgende:
Nu ook niet voor de verwarming
quote:
want een 6400 kan geen elektriciteit en evt verwarming enz leveren
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 20 juli 2013 @ 23:13:43 #50
Maffe Fries
pi_129171599
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 22:52 schreef Duvel het volgende:
Ja, maar daarvoor hingen ze geen e-loc voor die dingen. :')
maar er werd in een ver verleden wel met schouwloccen gewerkt bij de wadlopers :Y

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')