abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:28:22 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128855057
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 13-07-2013 15:31:22 ]
pi_128855333
De Siemens 127 001, thans genummerd als PCW-8, betreft het prototype voor de huidige generatie elektrische locomotieven van Siemens die sinds het begin van de jaren 90 op de markt gekomen zijn en waar onder andere de 189 en Taurus van afgeleid zijn. Hiervan zijn voor Griekenland, Spanje en Portugal begin jaren 90 varianten ontwikkeld die kwa uiterlijk vrijwel identiek zijn aan het prototype. In Portugal rijden anno 2013 nog 29 van de oorspronkelijk 30 bestelde locomotieven rond, zowel in het reizigers- als goederenvervoer. Enkele daarvan zijn bestickerd waaronder de 5612 die hier op 3 juli 2013 onderweg is met IC 521 vanuit Lisboa Santa Apolónia naar Porto Campanhã en weldra een tussenstop zal maken te Vila Franca De Xira.
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:44:50 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128855685
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:35 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]De Siemens 127 001, thans genummerd als PCW-8, betreft het prototype voor de huidige generatie elektrische locomotieven van Siemens die sinds het begin van de jaren 90 op de markt gekomen zijn en waar onder andere de 189 en Taurus van afgeleid zijn. Hiervan zijn voor Griekenland, Spanje en Portugal begin jaren 90 varianten ontwikkeld die kwa uiterlijk vrijwel identiek zijn aan het prototype. In Portugal rijden anno 2013 nog 29 van de oorspronkelijk 30 bestelde locomotieven rond, zowel in het reizigers- als goederenvervoer. Enkele daarvan zijn bestickerd waaronder de 5612 die hier op 3 juli 2013 onderweg is met IC 521 vanuit Lisboa Santa Apolónia naar Porto Campanhã en weldra een tussenstop zal maken te Vila Franca De Xira.
muito bom,

Helaas niet gelukt afgelopen jaar, moet ooit een keer lukken, fraai Zug.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_128856987
Vage site dat TenderNed. Ik lees de volgende 2 data:
Aanvang opdracht
10/25/2013
Voltooiing opdracht
12/1/2014

Als ik de niet onredelijk aanname maak dat het datumformaat hetzelfde is, gaan de werkzaamheden dus ruim 13 maanden duren? (om het maar niet te hebben over nog de 3e variant die ernaast staat - 11-07-2013)

edit: hm, 13 maanden is bedenk ik me nu best redelijk, gaat ook om planning natuurlijk...
  Forum Admin vrijdag 12 juli 2013 @ 00:22:27 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_128857170
Er rijd een virm 6 als sprinter rond op het traject Nijmegen Zutphen. Volgens mij heeft alleen slt nog niet als sprinter hier gereden. :D

Volgens mij hebben ze gewoon een soort rad van fortuin met ipv geldprijzen het soort mat wat er voor die dag gebruikt gaat worden :P

Zal wel materiaal tekort zijn ofzo
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin vrijdag 12 juli 2013 @ 00:24:52 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_128857265
Ik zie dat mijn mobiel er een raar bericht van genaakt heeft :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:53:29 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128858193
jij naakt rare berichten meneer straatcommandopunt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128860363
Brussel-Centraal is het mooiste en modernste station van Brussel, het is dan ook relatief recent gerenoveerd. Brussel-Noord en -Zuid zijn verschrikkelijk en zijn plaatsen waar je je in het donker beter niet kunt vertonen.
pi_128860409
Uitloop tot niet 08:30 of 06:30, maar tot 07:30.
pi_128860770
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 05:38 schreef J.B. het volgende:
Brussel-Centraal is het mooiste en modernste station van Brussel, het is dan ook relatief recent gerenoveerd. Brussel-Noord en -Zuid zijn verschrikkelijk en zijn plaatsen waar je je in het donker beter niet kunt vertonen.
Brussel-Centraal mooi en modern? Is dat een grap _O- ? Of ben je in de war met Brugge, Antwerpen-Centraal, Leuven of Luik-Guillemins?
pi_128860788
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 08:01 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Brussel-Centraal mooi en modern? Is dat een grap _O- ? Of ben je in de war met Brugge, Antwerpen-Centraal, Leuven of Luik-Guillemins?
In ieder geval mooi. Zelfs de stationsnaambordjes zijn aan de stijl van de architectuur aangepast.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 09:00:17 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128861448
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 08:04 schreef Igen het volgende:

[..]

In ieder geval mooi. Zelfs de stationsnaambordjes zijn aan de stijl van de architectuur aangepast.
Dat doet me denken aan een trip je Berlijn waar ik door fles ook nog wel eens naar Wannsee gestuurd werd voor de mooie oude gotische bordjes :Y

Bleken die dingen nagelnieuw te zijn met gotische stickers erop enzo :')
  vrijdag 12 juli 2013 @ 09:15:46 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128861702
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 05:38 schreef J.B. het volgende:
Brussel-Centraal is het mooiste en modernste station van Brussel, het is dan ook relatief recent gerenoveerd. Brussel-Noord en -Zuid zijn verschrikkelijk en zijn plaatsen waar je je in het donker beter niet kunt vertonen.
De perrons van Brussel-Centraal vind ik niet fijn: donker, krap en onoverzichtelijk. De stationshal en entree zijn wel mooi ja :Y
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 09:42:28 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128862265
Het rijdt rond Den Bosch. Mag ook wel in de krant _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 juli 2013 @ 09:48:31 #15
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128862402
In Brussel vond ik toch deze het leukste!

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:02:03 #16
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128862642
Voor Beter OV maakt in een brief aan Dijsselbloem bezwaar tegen voorbarige besluiten van de NS, die de politieke besluitvorming over de HSL-concessie zou kunnen beïnvloeden.

http://www.voorbeterov.nl/130606.php
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:05:48 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128862705
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:42 schreef Peterselieman het volgende:
Het rijdt rond Den Bosch. Mag ook wel in de krant _O_
Staat ook online :)

Treinen rijden na werkzaamheden iets later dan gepland weer via station Den Bosch
omroepbrabant
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:06:24 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128862721
Op welk station in Brussel was ik?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_128863101
Schuman.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:32:18 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128863309
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:23 schreef b2py het volgende:
Schuman.
:N
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:37:22 #21
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128863417
Station Antwerpen is in ieder geval wel erg indrukwekkend.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 11:20:00 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128864629
Nieuws uit Parijs: naast metrolijnen 1 en 14 zal ook metrolijn 4 geautomatiseerd worden. Naar verwachting wordt dit project in 2019 afgerond.
pi_128866095
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:02 schreef DriekOplopers het volgende:
Voor Beter OV maakt in een brief aan Dijsselbloem bezwaar tegen voorbarige besluiten van de NS, die de politieke besluitvorming over de HSL-concessie zou kunnen beïnvloeden.

http://www.voorbeterov.nl/130606.php
zoals ik je gisteren ook al gevraagd heb wat is de verbinding tussen ns internationaal wat zijn merk nshispeed opheft, en hsa bv die de hsl exploiteert? totaal geen deze twee dingen staan volstrekt los van elkaar en beïnvloeden elkaar totaal niet.
pi_128866172
Volgend jaar gaat den bosch nog eens 18 dagen eruit, lekker dan je zult er maar wonen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 12:27:18 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128866829
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:04 schreef icloud het volgende:

[..]

zoals ik je gisteren ook al gevraagd heb wat is de verbinding tussen ns internationaal wat zijn merk nshispeed opheft, en hsa bv die de hsl exploiteert? totaal geen deze twee dingen staan volstrekt los van elkaar en beïnvloeden elkaar totaal niet.
is niet waar. HSA is gewoon een klein bedrijfje dat de boel op de HSL exploiteert en betaalt daar de overheid een vast bedrag per jaar voor. NS internationaal voert onder de naam NS Hispeed de diensten, zoals het rijden van treinen en de kaartverkoop uit. Dat betekent dat beide onderdelen dagelijks veel met elkaar te maken hebben

Ik kan de gedachtegang van Driek dan ook zeer goed volgen, omdat in ieder geval de schijn gewekt wordt dat de NS de macht heeft ten opzichte van de concessieverlener (I&M dus) en door de structuurwijzigingen hiermee hiermee zowel I&M als het parlement voor het blok zet. Het parlement moet besluiten of de NS door mag gaan met ploeteren op de HSL en kan nu al bijna niet meer anders besluiten, zeker omdat anders een gat in de begroting valt van het ministerie I&M.

De aandeelhouder (Financiën) moet met de plannen instemmen en zal dat gewillig doen natuurlijk, omdat anders een gat in de begroting geslagen wordt.

Hierbij wordt niet gekeken naar wat het beste is voor de reiziger, maar voor de portemonnee van de staat en dat is een kwalijke zaak.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128867174
Hsa voert uit, dat zij een onderaannemer hebben maakt totaal niks uit voor het ministerie.

Of die onderaannemer nu ns reizigers of ns internationaal bv is, doet geheel niet ter zaken.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 12:46:15 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128867456
Ik wou dat posts met quotes van iemand in mijn blocklijst ook geblockt moeten worden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_128867779
Ik zat laatst in de trein toen er een hond boven de stoelen uitkwam O+



Anyway, ik lurk al heel lang mee als gast en heb nu maar een account aangemaakt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 12:59:36 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128867855
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:56 schreef Regenjas het volgende:
Ik zat laatst in de trein toen er een hond boven de stoelen uitkwam O+

[ afbeelding ]

Anyway, ik lurk al heel lang mee als gast en heb nu maar een account aangemaakt.
welkom hier :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 13:00:23 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128867878
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:37 schreef icloud het volgende:
Hsa voert uit, dat zij een onderaannemer hebben maakt totaal niks uit voor het ministerie.

Of die onderaannemer nu ns reizigers of ns internationaal bv is, doet geheel niet ter zaken.
daar ben je iets te naïef in
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128868141
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

daar ben je iets te naïef in
Ik bekijk het strikt juridisch.
pi_128868486
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:06 schreef bork het volgende:
Op welk station in Brussel was ik?
Metrostation Stokkel.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 13:50:51 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128869598
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:08 schreef icloud het volgende:

[..]

Ik bekijk het strikt juridisch.
In de praktijk zit het toch net ff wat anders
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128869681
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

In de praktijk zit het toch net ff wat anders
De minister beoordeeld op juridisch vlak en niet op praktisch vlak.
pi_128869701
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 11:20 schreef James1988 het volgende:
Nieuws uit Parijs: naast metrolijnen 1 en 14 zal ook metrolijn 4 geautomatiseerd worden. Naar verwachting wordt dit project in 2019 afgerond.
Goh, weer wat geleerd, wist niet die lijn op rubberbanden reed.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 13:55:40 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128869763
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:53 schreef icloud het volgende:

[..]

De minister beoordeeld op juridisch vlak en niet op praktisch vlak.
dan had de stekker al uit de HSL-concessie getrokken moeten zijn, maar dat dit niet gebeurt komt de belangen die verschillende partijen hebben en die via de lobby benadrukt worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128869811
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan had de stekker al uit de HSL-concessie getrokken moeten zijn, maar dat dit niet gebeurt komt de belangen die verschillende partijen hebben en die via de lobby benadrukt worden.
Klopt maar je kunt toch moeilijk beweren dat de minister nog naar het praktisch belang kijkt? ze wringt zich in allerlei juridische dingen om de concessie overeind te houden voor hsa en haar eigen portemonnee.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:00:16 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128869932
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:57 schreef icloud het volgende:

[..]

Klopt maar je kunt toch moeilijk beweren dat de minister nog naar het praktisch belang kijkt? ze wringt zich in allerlei juridische dingen om de concessie overeind te houden voor hsa en haar eigen portemonnee.
dat laatste bedoel ik dus met de praktijk en daarmee wordt de reiziger voor de zoveelste maal niet serieus genomen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128869984
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat laatste bedoel ik dus met de praktijk en daarmee wordt de reiziger voor de zoveelste maal niet serieus genomen
Het zal haar dus ook geen reet uitmaken hoe hsa de treinen regelt en via wie, haar enige zorg is dat hsa treinen rijden maakt niet hoe, zolang dat gebeurt kan ze de concessie overeind houden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:12:37 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128870350
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:01 schreef icloud het volgende:

[..]

Het zal haar dus ook geen reet uitmaken hoe hsa de treinen regelt en via wie, haar enige zorg is dat hsa treinen rijden maakt niet hoe, zolang dat gebeurt kan ze de concessie overeind houden.
toch wel, want de HSL-concessie wordt geïntegreerd met het binnenlandse net, waardoor er wel zaken gedaan moeten worden met de NS. Met de NS wordt een nieuw tijdsplan opgesteld over wat wanneer zou moeten gaan rijden.

Enige waar ik erg bezorgd over ben en blijf is hoe er gehandhaafd zal worden, want dat is de afgelopen jaren niet gebeurd.

Arriva kan met de Lage Landen Lijn nog een leuke spaak in het wiel steken voor een deel van de plannen als deze treindienst doorgezet wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128870486
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

toch wel, want de HSL-concessie wordt geïntegreerd met het binnenlandse net, waardoor er wel zaken gedaan moeten worden met de NS. Met de NS wordt een nieuw tijdsplan opgesteld over wat wanneer zou moeten gaan rijden.

Enige waar ik erg bezorgd over ben en blijf is hoe er gehandhaafd zal worden, want dat is de afgelopen jaren niet gebeurd.

Arriva kan met de Lage Landen Lijn nog een leuke spaak in het wiel steken voor een deel van de plannen als deze treindienst doorgezet wordt.
Zolang hsa \in charge is zal het de minister niet uitmaken of ns reizigers of ns internationaal feitelijke met de treinen rijden, technisch gezien doet de ns precies wat de minister wil, namelijk samenvoegen inafwachting van de nieuwe concessie.
pi_128870489
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:07 schreef icloud het volgende:
Volgend jaar gaat den bosch nog eens 18 dagen eruit, lekker dan je zult er maar wonen
Pardon? Dan voor de andere kant ofzo?

Rijdt wel lekker zo Den Bosch uit trouwens. Sowieso is de lijn Eindhoven - Utrecht er flink op vooruit gegaan afgelopen jaren :)
pi_128870561
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:16 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Pardon? Dan voor de andere kant ofzo?

Rijdt wel lekker zo Den Bosch uit trouwens. Sowieso is de lijn Eindhoven - Utrecht er flink op vooruit gegaan afgelopen jaren :)
Ja voor de zuidkant
pi_128870633
Vught aansluiting ook 4-sporig?
pi_128870665
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Doc__Zenith het volgende:
Vught aansluiting ook 4-sporig?
geen idee
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:23:50 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128870759
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:16 schreef icloud het volgende:

[..]

Zolang hsa \in charge is zal het de minister niet uitmaken of ns reizigers of ns internationaal feitelijke met de treinen rijden,
klopt, maar net noemde je nog HSA die de boel regelt, dus daarin volg ik je even niet meer :+
quote:
technisch gezien doet de ns precies wat de minister wil, namelijk samenvoegen inafwachting van de nieuwe concessie.
dat klopt misschien zoals het naar buiten wordt gebracht, maar om deze optie de voorkeur te laten genieten is het ministerie van alle kanten onder druk gezet. Om het helemaal door te drukken is nu de samenvoeging aangekondigd, zodat ook het parlement niet meer een andere uitweg ziet.

Vergeet niet dat de nieuwe HRN-concessie nog steeds niet aan de NS vergeven is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:24:55 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128870805
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Doc__Zenith het volgende:
Vught aansluiting ook 4-sporig?
er komt volgens mij wel een studie naar hoe de situatie bij Vught zo goed mogelijk op te lossen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128870864
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt, maar net noemde je nog HSA die de boel regelt, dus daarin volg ik je even niet meer :+
Ik schreef feitelijk treinen rijden en ja dat gebeurt door ns international maar ze zijn een onderaannemer van hsa.

quote:
dat klopt misschien zoals het naar buiten wordt gebracht, maar om deze optie de voorkeur te laten genieten is het ministerie van alle kanten onder druk gezet. Om het helemaal door te drukken is nu de samenvoeging aangekondigd, zodat ook het parlement niet meer een andere uitweg ziet.

Vergeet niet dat de nieuwe HRN-concessie nog steeds niet aan de NS vergeven is.
Dat betwijfel ik sterk, het ministerie wil en kan zelf niks anders, dus er zal weinig druk voor nodig geweest zijn, immers als de minister ander de kans wil geven dan krijgt ze een boze dijselbloem aan haar adres.
pi_128870877
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Doc__Zenith het volgende:
Vught aansluiting ook 4-sporig?
Dat gaat wel gebeuren, maar niet volgend jaar. Ze zijn nu nog bezig om uit de verschillende varianten te kiezen (i.c.m. N65). Zo moet nog besloten worden of het de lijn uit Tilburg of uit Eindhoven is die verdiept gaat worden. Die keuze komt pas volgende zomer. Zie http://www.prorail.nl/Pub(...)0juni%202013-def.pdf
pi_128870973
Waarom krijgt ns eigenlijk een concessie van 10 jaar? europese regels bieden ruimte voor een concessie van maximaal 25 jaar.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 14:29:58 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128870995
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:29 schreef icloud het volgende:
Waarom krijgt ns eigenlijk een concessie van 10 jaar? europese regels bieden ruimte voor een concessie van maximaal 25 jaar.
De WP2000 staat geen concessie toe van langer dan 10 jaar.
pi_128871026
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

De WP2000 staat geen concessie toe van langer dan 10 jaar.
Wat is dat een onzin? waarom zou je afwijken van de europese regels?
pi_128871054
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:30 schreef icloud het volgende:

[..]

Wat is dat een onzin? waarom zou je afwijken van de europese regels?
Omdat Nederland :')
  vrijdag 12 juli 2013 @ 14:42:10 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128871472
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

De WP2000 staat geen concessie toe van langer dan 10 jaar.
Nee stel je voor dat vervoerders gaan investeren of zo 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:43:19 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128871505
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:26 schreef icloud het volgende:
Ik schreef feitelijk treinen rijden en ja dat gebeurt door ns international maar ze zijn een onderaannemer van hsa.
Maar die onderaannemers maken wel met het ministerie de afspraken over hoeveel treinen er gaan rijden. Dat doet HSA niet.
quote:
Dat betwijfel ik sterk, het ministerie wil en kan zelf niks anders, dus er zal weinig druk voor nodig geweest zijn, immers als de minister ander de kans wil geven dan krijgt ze een boze dijselbloem aan haar adres.
er is zeker over de mogelijkheden gesproken om het anders in te richten en in de basis is Mansveld daar ook gewoon voor, alleen kan ze met het oog op de portemonnee niet anders en ze doet er niets aan om dat te verbergen. Het toont imo aan dat I&M behoorlijk onder druk is gezet om maar in te stemmen met de route die gekozen zal gaan worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:44:22 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128871538
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

De WP2000 staat geen concessie toe van langer dan 10 jaar.
En toch zijn er concessies die een langere periode beslaan, zoals bijvoorbeeld DAV en de noordelijke treinconcessie
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 juli 2013 @ 15:14:23 #57
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128872692
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:19 schreef J.B. het volgende:

[..]

Metrostation Stokkel.
:Y :Y puntje voor jou!



I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_128873205
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Maar die onderaannemers maken wel met het ministerie de afspraken over hoeveel treinen er gaan rijden. Dat doet HSA niet.

formeel op papier zijn die afspraken met hsa gemaakt en zijn die verantwoordelijk voor het uitvoeren, de minister mag ns internationaal niet wijzen op het uitvoeren van de concessie gezien ze die niet hebben

quote:
er is zeker over de mogelijkheden gesproken om het anders in te richten en in de basis is Mansveld daar ook gewoon voor, alleen kan ze met het oog op de portemonnee niet anders en ze doet er niets aan om dat te verbergen. Het toont imo aan dat I&M behoorlijk onder druk is gezet om maar in te stemmen met de route die gekozen zal gaan worden.
Onder druk zetten moet dan toch komen uit de eigen familie, kan me niet voorstellen dat de ns hier drukt op uitoefend, die weten wel dat ze safe zitten
  vrijdag 12 juli 2013 @ 16:22:47 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128876016
Heel veel speelruimte heeft Mansveld eigenlijk ook niet, in het Regeerakkoord is opgenomen dat de onderhandse gunning van het Hoofdrailnet aan NS 'gewoon doorgaat'. Als ze toch anders besluit heeft ze heel wat uit te leggen aan de PvdA en VVD.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:25:09 #60
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128879199
Ik sta vast op station Lardy. Voor ons is een trein ontspoort (op het gehoor af bij bretigny)... Tieveszooi :(
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:28:41 #61
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128879333
Er schijnt een intercity onspoort te zijn. Perrons en bovenleidings schijnt van een station beschadigd te zijn. Als iemand meer info heeft. Graag...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:30:18 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128879389
Transilien.com meldt:

RER C: Perturbations à Brétigny. RER C
Le 12 juillet 2013 de 17:15 à 20:15
En cours
Dernière mise à jour : 12/07/2013 à 17h22 .
Application de mesures de sécurité à Brétigny sur la ligne C du RER.

Des retards, des modifications de desserte et des suppressions sont possibles dans les deux sens sur l'axe :

- Paris - St Martin d'Etampes.


Dernière mise à jour : 12/07/2013 à 17h31 .
Déraillement d'un train à Brétigny sur la ligne C du RER.

Le trafic est interrompu dans les deux sens entre Juvisy et Saint-Martin d'Etampes, et entre Juvisy et Dourdan la Forêt.

Des retards, des modifications de desserte et des suppressions sont effectifs sur l'ensemble de la ligne.

SNCF Transilien

[ Bericht 25% gewijzigd door James1988 op 12-07-2013 17:37:52 ]
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:40:29 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128879728
Dankje James. Wie op google Earth kijkt hoe groot Lardy is weet hoe ik me de komende uren ga vermaken :')
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:42:44 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128879810
Sterkte :s)
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:43:36 #65
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128879842
Voor de liefhebbers, hier is een foto:



Bron:
remycatinois twitterde op vrijdag 12-07-2013 om 17:37:01 Déraillement d'un Intercités pour Limoges à Brétigny (IDF) http://t.co/v5rVwvketi reageer retweet
:X :X
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:50:29 #66
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128880063
Da's geen half werk zeg :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:51:31 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128880103
Ziet eruit alsof hij er vol uit is gevlogen, ik denk dat er wel de nodige slachtoffers vallen te betreuren. Ook denk ik niet dat dit om 20:15 is opgelost...

edit: update met omreisadvies:
quote:
Déraillement d'un train à Brétigny sur la ligne C du RER.

Le trafic est interrompu dans les deux sens entre Juvisy et Saint-Martin d'Etampes, et entre Juvisy et Dourdan la Forêt.

Des retards, des modifications de desserte et des suppressions sont effectifs sur l'ensemble de la ligne.

Nous invitons les voyageurs circulant entre Paris, Versailles Chantiers ou Saint-Quentin en Yvelines, dans un sens ou dans l'autre, à emprunter les trains de la ligne N (Paris Montparnasse) ou de la ligne U (La Défense / La Verrière).

Nous invitons les voyageurs circulant entre Paris et Juvisy, dans un sens ou dans l'autre, à emprunter les trains de la ligne D du RER.
edit: op dit moment 8 doden en talloze gewonden :N

[ Bericht 42% gewijzigd door James1988 op 12-07-2013 18:07:29 ]
pi_128881294
Ik kreeg al een breaking news bericht binnen. Ziet er uit als een flinke klap. Op Twittah lees ik dat 350 personen in de trein aanwezig waren. Voor de rest kan ik niet veel andere informatie vinden.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 18:30:31 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128881331
heeft inmiddels ook het Nederlandse nieuws gehaald: http://www.nu.nl/buitenla(...)rein-bij-parijs.html
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 juli 2013 @ 18:31:16 #70
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128881349
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 18:28 schreef AverageJoe het volgende:
Ik kreeg al een breaking news bericht binnen. Ziet er uit als een flinke klap. Op Twittah lees ik dat 350 personen in de trein aanwezig waren. Voor de rest kan ik niet veel andere informatie vinden.
Ja, "passagiers werden geëlektrocuteerd en verpletterd" volgens die link van James. Brr :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128881690
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 18:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, "passagiers werden geëlektrocuteerd en verpletterd" volgens die link van James. Brr :X
Oefff, harde dood. Maar afwachten op meer nieuws.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 18:46:18 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128881774
Prognose is bijgesteld naar "einde dienst":
quote:
Du 12 juillet 17:15 au 13 juillet 02:00
En cours
Dernière mise à jour : 12/07/2013 à 18h23 .
Déraillement d'un train Paris - Limoges à Brétigny sur la ligne C du RER.

Le trafic est interrompu dans les deux sens entre Savigny sur Orge et Saint-Martin d'Etampes, et entre Savigny sur Orge et Dourdan la Forêt jusqu'à la fin du service.

Des retards, des modifications de desserte et des suppressions sont effectifs sur l'ensemble de la ligne, jusqu'à la fin du service.

Nous invitons les voyageurs circulant entre Paris, Versailles Chantiers ou Saint-Quentin en Yvelines, dans un sens ou dans l'autre, à emprunter les trains de la ligne N (Paris Montparnasse) ou de la ligne U (La Défense / La Verrière).

Nous invitons les voyageurs circulant entre Paris et Juvisy, dans un sens ou dans l'autre, à emprunter les trains de la ligne D du RER.

SNCF Transilien.
Volgens de BBC zou een treinbreuk de oorzaak van het ongeluk zijn.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 18:53:25 #73
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_128881986
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 18:46 schreef James1988 het volgende:
Prognose is bijgesteld naar "einde dienst":

[..]

Volgens de BBC zou een treinbreuk de oorzaak van het ongeluk zijn.
Hmm dat zou in ieder geval verklaren waarom juist de achterste vier rijtuigen ontspoord zijn.
pi_128882206
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:43 schreef James1988 het volgende:
Voor de liefhebbers, hier is een foto:
...

heftig zeg :(
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 19:16:02 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128882887
quote:
ACCIDENT FERROVIAIRE A BRETIGNY
Vendredi 12 juillet à 17h14, le train INTERCITES Paris-Limoges n° 3657 a déraillé en gare de Brétigny Sur Orge (Essonne), avec 385 passagers à bord. Il était parti de Paris-Austerlitz à 16h53 et devait arriver à Limoges-Bénédictins à 20h05.
Les 4 voitures de queue ont déraillé, l’une d’entre elle est couchée sur la voie. Les 3 voitures de tête sont sur les rails.
Le président Guillaume Pepy s’est rendu sur place.
SNCF exprime son émotion devant cet accident et mobilise tous ses moyens pour aider les voyageurs.
SNCF conseille à ses clients devant voyager sur la ligne de reporter leur trajet.
Un numéro vert est en cours de mise en place, afin d’informer les familles des passagers.
Une enquête est en cours afin de déterminer les causes de ce déraillement.
SNCF.com

385 reizigers aan boord, de achterste 4 rijtuigen zijn ontspoord, de CEO van SNCF is ter plaatse.

:N
  vrijdag 12 juli 2013 @ 19:48:33 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128884025
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_128884035
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 19:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

SNCF.com

385 reizigers aan boord, de achterste 4 rijtuigen zijn ontspoord, de CEO van SNCF is ter plaatse.

:N
Ik vond het al zo weinig rijtuigen. Dat zou inzake een ramp alleen maar voordelig zijn.
Jammer dat de webmaster van de SNCF de audio niet heeft uitgeschakeld.
pi_128884541
Genoeg van die Aqualys-treinen op Orléans-Paris verbinding zijn vaak toch maar 4 rijtuigen voor zover ik heb gezien de afgelopen jaren.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 20:26:05 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128885177
Die foto's van @SNCF_infopresse liegen er niet om :X
pi_128886049
Hoe de neuk kan dit anno 2013 nog gebeuren :{
  vrijdag 12 juli 2013 @ 20:56:08 #82
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128886226
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 18:30 schreef Dr_Flash het volgende:
heeft inmiddels ook het Nederlandse nieuws gehaald: http://www.nu.nl/buitenla(...)rein-bij-parijs.html
En ook http://www.telegraaf.nl/b(...)uk_bij_Parijs__.html
  vrijdag 12 juli 2013 @ 21:02:24 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128886487
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 20:51 schreef Ireyon het volgende:
Hoe de neuk kan dit anno 2013 nog gebeuren :{
Volgens de BBC zou het om een treinbreuk gaan. Het kan zijn dat een menselijke fout ten grondslag ligt aan dit ongeluk, bijvoorbeeld door een niet goed vastgemaakte koppeling. Het kan ook een technische fout zijn, bijvoorbeeld een onderdeel dat het (vroegtijdig?) begeven heeft.

Het onderzoek loopt, hopelijk kan er lering uit dit ongeluk worden getrokken zodat het niet meer voorkomt.

De Fransen hebben een goede redelijke track record als het aankomt op veiligheid op het spoor, de laatste grote rampen (die ik me voor de geest kan halen) zijn de frontale botsingen bij Zoufftgen (2006) en in Gare de Lyon (1988).

[ Bericht 4% gewijzigd door James1988 op 12-07-2013 21:10:08 ]
  vrijdag 12 juli 2013 @ 21:37:55 #84
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128887889
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgens de BBC zou het om een treinbreuk gaan. Het kan zijn dat een menselijke fout ten grondslag ligt aan dit ongeluk, bijvoorbeeld door een niet goed vastgemaakte koppeling. Het kan ook een technische fout zijn, bijvoorbeeld een onderdeel dat het (vroegtijdig?) begeven heeft.

Het onderzoek loopt, hopelijk kan er lering uit dit ongeluk worden getrokken zodat het niet meer voorkomt.

De Fransen hebben een goede redelijke track record als het aankomt op veiligheid op het spoor, de laatste grote rampen (die ik me voor de geest kan halen) zijn de frontale botsingen bij Zoufftgen (2006) en in Gare de Lyon (1988).
In het stukje wat je aanhaalt van de BBC, lees ik niks van een treinbeuk, waar staat dat?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 21:44:31 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128888158
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 21:37 schreef bork het volgende:

[..]

In het stukje wat je aanhaalt van de BBC, lees ik niks van een treinbeuk, waar staat dat?
Daarstraks (toen ik de link plaatste) stond dat er nog wel. Het was gezegd door een passagier, als het nu weg is zal het wel niet geklopt hebben.

Op Google Maps zie ik een hoop wissels vlak voor het station liggen, misschien hebben die er iets mee te maken (zoals bij Potters Bar en Grayrigg).
  Redactie Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 21:55:04 #86
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128888591
Iemand enig idee of en hoe ik met een 1e klas Weekend vrij 2e klas op saldo met korting kan reizen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 12 juli 2013 @ 22:01:56 #87
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128888874
Je kan in de kaartautomaat een klassewissel aanvragen, ook als je hem van de 1e naar de 2e klas wil degraderen voor een dag. Zelf ook al eens gedaan.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 22:03:07 #88
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128888931
Beste Fokkers,

Eerst excuus voor de late update: maar mn gsm is leeg, door pogingen van het krijgen van een taxi. Op het moment van schrijven ben ongeveer 500 m van de ramplek. Allereerst wil ik benadrukken dat ik daar niet bewust voor gekozen heb. Maar na 2 uur wachten op Station Lardy kreeg ik deze lift aangeboden van een aardige fransoos die toch in Bretigny zijn vrouw op ging halen, en leeg heen reed.

In eerste instantie wou ik wachten op vervangend vervoer, en heb bewust niet eerder gereageerd op solidaire Fransen die naar het station kwamen om passagiers op te pikken. Ik was maar alleen en had geen haast.

Het is verbazend hoeveel ambulances ik op de weg heb gezien richting bewoonde wereld. In de auto werd de omvang van de ramp mij duidelijk door dit beeld en de radio

En nu hier in Bretigny is het eveneens zo verbazend wat voor rust er heerst. Er hangt een helicopter, en je hoort af en toe nog sirenes, maar er heerst totaal geen paniek.

Beetje vreemd is het wel dat ik vanochtend nog over de rampplek ben heengereden. In mn rit van Marne la Vallee naar Etampes (voor wat outdooractiviteiten). Voor mij is de transilien omgeving iets meer dan een transportmiddel, en ik vaak een rondje. Het is het een rare gewaarwording.

Ik heb ook heel lang geen idee gehad van de omvang van de ramp, de automobilisten die mensen kwamen ophalen riepen wel dat er doden gevallen zijn, maar als men dan ging informeren bij het stationspersoneel vertelden ze dat ze niks wisten.

Goed, ik ga even kijken of ik nog iets bussigs kan vinden. Iig is hier meer kans dan in Lardy. Bedankt voor t lezen

Darkwing
pi_128889357
Succes met thuiskomen!
dag
  Redactie Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 22:28:29 #90
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128889815
Hmm, accu's van iets dat stilstaat die in brand vliegen, doet me toch ergens aan denken: http://nos.nl/artikel/528(...)-dicht-na-brand.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 12 juli 2013 @ 22:42:38 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128890399
@Darkwing_Duck: thanks voor de update en succes met thuiskomen, ik denk dat de problemen op RER C nog wel een paar dagen zullen aanhouden. Volgens Transilien.com nu minstens t/m 14 juli 2:00.

Volgens l'Express zou de oorzaak in de infrastructuur gezocht worden:

quote:
"Tout ce qu'on sait, c'est qu'il y a eu un problème au niveau du rail, explique la cellule d'urgence de la SNCF. Mais cela prendra plusieurs jours pour déterminer ce qu'il s'est passé".
La SNCF venait d'effectuer des travaux dans cette gare pour réparer un problème d'aiguillage. Ils se sont terminés le 1er juillet. Mais pour l'heure, Guillaume Pepy, directeur de la SNCF, refuse de lier l'accident à ces travaux. "Il faut être très prudent", a-t-il déclaré.
"Wat we weten is dat er problemen zin geweest met de rails, aldus een medewerker van de nooddiensten van SNCF. Het gaat meerdere dagen duren om vast te stellen wat er is gebeurd."

SNCF moest onderhoudswerkzaamheden aan de wissels uitvoeren, deze zijn op 1 juli afgerond. Guillaume Pépy, de persident-directeur van SNCF, weigert om een verband te leggen tussen de werkzaamheden en dit ongeluk. "We moeten zeer voorzichtig zijn", aldus Pepy.


Volgens andere bronnen zou de trein harder dan gebruikelijk hebben gereden of over een ander spoor hebben gereden. Veel onduidelijkheden dus...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 22:42:52 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128890407
niet best daar in Frankrijk :X
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 22:44:05 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128890464
Heb vanavond heerlijk geprofiteerd van de extra stoptrein die voor vast ingelegd is tussen Buitenpost en Leeuwarden. Scheelde me weer een half uurtje wachten :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128891180
Jaja... Problemen met het spoor....

Met andere woorden "wissels". Gaat lekker de laatste jaren. Aan de ene kant baricaderen we alle spoorbanen met meters hoge hekken, zijn we als de dood voor kruisende bewegingen en vertrouwen we niet op de vakbekwaamheid van machinisten, en aan de andere kant verkwanselen we de infrastructuur op een dermate schaal dat er nu weer na Crayrigg nog een Potters Bar heeft plaatsgevonden.

En de pest is dat het hier ook steeds slechter gesteld is met de infra. Bij Almere Muziekwijk overloopwissels ging vanmorgen de koffie bij meerdere reizigers over het randje van de beker omdat het spoor er zo fantastisch bij ligt.
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 23:13:00 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128891599
quote:
11s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:42 schreef Peterselieman het volgende:
niet best daar in Frankrijk :X
Zeker niet :X

Dit is het resultaat:


Ik heb op Google Maps gekeken naar de layout van het station. De gele lijnen zijn de sporen en de nummers zijn de sporen (niet de nummers die SNCF gebruikt, maar even voor de duidelijkheid):



Ik vermoed dat de intercity had moeten doorrijden over spoor 3, maar dat er bij de wissel in de blauwe cirkel iets is gebeurd waardoor de achterste rijtuigen zijwaarts gingen, richting spoor 2. Het perron is tot aan het begin van de overkapping verwoest door de schuivende rijtuigen. Reizigers die in de trein zaten verklaarden hevig getril en geschok te hebben gevoeld.

Wat er precies is gebeurd zal moeten blijken, maar ook ik begin te vermoeden dat het een technisch probleem is met het wissel. Een ontsporing vanwege te hoge snelheid (wissel berijden in afbuigende stand) zou er anders uitzien.
pi_128891857
Sterkte Arthur!

Kan iemand die Franse berichten vertalen? Ik ben niet zo goed in Frans met teveel bier op..
  vrijdag 12 juli 2013 @ 23:21:56 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128891934
Sterkte ermee duckie
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 juli 2013 @ 23:23:13 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128891977
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 23:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zeker niet :X

Dit is het resultaat:
[ afbeelding ]
Aw nice. Midden in de spits ook. Er had duuzend man op dat perron kunnen en moeten staan :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 12 juli 2013 @ 23:27:58 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128892155
quote:
15s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 23:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Aw nice. Midden in de spits ook. Er had duuzend man op dat perron kunnen en moeten staan :X
Brétigny-sur-Orge is een voorstad van Parijs, de meeste Brétignezen die met de trein reizen zullen naar alle waarschijnlijkheid in of rond Parijs zijn geweest, onderweg naar huis.

Ik denk dat het tijdens de ochtendspits een stuk drukker is op de perrons van Brétigny.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 23:30:24 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128892239
ja zal ook wel ja. Maar toch raar dat spits-tegenspits blijkbaar ZO zwart-wit is :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128892295
Dat heb je in Nederland ook wel hoor.. Almere of Alkmaar bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')