abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:28:22 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128855057
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 13-07-2013 15:31:22 ]
pi_128855333
De Siemens 127 001, thans genummerd als PCW-8, betreft het prototype voor de huidige generatie elektrische locomotieven van Siemens die sinds het begin van de jaren 90 op de markt gekomen zijn en waar onder andere de 189 en Taurus van afgeleid zijn. Hiervan zijn voor Griekenland, Spanje en Portugal begin jaren 90 varianten ontwikkeld die kwa uiterlijk vrijwel identiek zijn aan het prototype. In Portugal rijden anno 2013 nog 29 van de oorspronkelijk 30 bestelde locomotieven rond, zowel in het reizigers- als goederenvervoer. Enkele daarvan zijn bestickerd waaronder de 5612 die hier op 3 juli 2013 onderweg is met IC 521 vanuit Lisboa Santa Apolónia naar Porto Campanhã en weldra een tussenstop zal maken te Vila Franca De Xira.
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:44:50 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128855685
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 23:35 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]De Siemens 127 001, thans genummerd als PCW-8, betreft het prototype voor de huidige generatie elektrische locomotieven van Siemens die sinds het begin van de jaren 90 op de markt gekomen zijn en waar onder andere de 189 en Taurus van afgeleid zijn. Hiervan zijn voor Griekenland, Spanje en Portugal begin jaren 90 varianten ontwikkeld die kwa uiterlijk vrijwel identiek zijn aan het prototype. In Portugal rijden anno 2013 nog 29 van de oorspronkelijk 30 bestelde locomotieven rond, zowel in het reizigers- als goederenvervoer. Enkele daarvan zijn bestickerd waaronder de 5612 die hier op 3 juli 2013 onderweg is met IC 521 vanuit Lisboa Santa Apolónia naar Porto Campanhã en weldra een tussenstop zal maken te Vila Franca De Xira.
muito bom,

Helaas niet gelukt afgelopen jaar, moet ooit een keer lukken, fraai Zug.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_128856987
Vage site dat TenderNed. Ik lees de volgende 2 data:
Aanvang opdracht
10/25/2013
Voltooiing opdracht
12/1/2014

Als ik de niet onredelijk aanname maak dat het datumformaat hetzelfde is, gaan de werkzaamheden dus ruim 13 maanden duren? (om het maar niet te hebben over nog de 3e variant die ernaast staat - 11-07-2013)

edit: hm, 13 maanden is bedenk ik me nu best redelijk, gaat ook om planning natuurlijk...
  Forum Admin vrijdag 12 juli 2013 @ 00:22:27 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_128857170
Er rijd een virm 6 als sprinter rond op het traject Nijmegen Zutphen. Volgens mij heeft alleen slt nog niet als sprinter hier gereden. :D

Volgens mij hebben ze gewoon een soort rad van fortuin met ipv geldprijzen het soort mat wat er voor die dag gebruikt gaat worden :P

Zal wel materiaal tekort zijn ofzo
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin vrijdag 12 juli 2013 @ 00:24:52 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_128857265
Ik zie dat mijn mobiel er een raar bericht van genaakt heeft :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:53:29 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128858193
jij naakt rare berichten meneer straatcommandopunt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128860363
Brussel-Centraal is het mooiste en modernste station van Brussel, het is dan ook relatief recent gerenoveerd. Brussel-Noord en -Zuid zijn verschrikkelijk en zijn plaatsen waar je je in het donker beter niet kunt vertonen.
pi_128860409
Uitloop tot niet 08:30 of 06:30, maar tot 07:30.
pi_128860770
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 05:38 schreef J.B. het volgende:
Brussel-Centraal is het mooiste en modernste station van Brussel, het is dan ook relatief recent gerenoveerd. Brussel-Noord en -Zuid zijn verschrikkelijk en zijn plaatsen waar je je in het donker beter niet kunt vertonen.
Brussel-Centraal mooi en modern? Is dat een grap _O- ? Of ben je in de war met Brugge, Antwerpen-Centraal, Leuven of Luik-Guillemins?
pi_128860788
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 08:01 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Brussel-Centraal mooi en modern? Is dat een grap _O- ? Of ben je in de war met Brugge, Antwerpen-Centraal, Leuven of Luik-Guillemins?
In ieder geval mooi. Zelfs de stationsnaambordjes zijn aan de stijl van de architectuur aangepast.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 09:00:17 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128861448
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 08:04 schreef Igen het volgende:

[..]

In ieder geval mooi. Zelfs de stationsnaambordjes zijn aan de stijl van de architectuur aangepast.
Dat doet me denken aan een trip je Berlijn waar ik door fles ook nog wel eens naar Wannsee gestuurd werd voor de mooie oude gotische bordjes :Y

Bleken die dingen nagelnieuw te zijn met gotische stickers erop enzo :')
  vrijdag 12 juli 2013 @ 09:15:46 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128861702
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 05:38 schreef J.B. het volgende:
Brussel-Centraal is het mooiste en modernste station van Brussel, het is dan ook relatief recent gerenoveerd. Brussel-Noord en -Zuid zijn verschrikkelijk en zijn plaatsen waar je je in het donker beter niet kunt vertonen.
De perrons van Brussel-Centraal vind ik niet fijn: donker, krap en onoverzichtelijk. De stationshal en entree zijn wel mooi ja :Y
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 09:42:28 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128862265
Het rijdt rond Den Bosch. Mag ook wel in de krant _O_
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 juli 2013 @ 09:48:31 #15
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128862402
In Brussel vond ik toch deze het leukste!

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:02:03 #16
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128862642
Voor Beter OV maakt in een brief aan Dijsselbloem bezwaar tegen voorbarige besluiten van de NS, die de politieke besluitvorming over de HSL-concessie zou kunnen beïnvloeden.

http://www.voorbeterov.nl/130606.php
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:05:48 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128862705
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:42 schreef Peterselieman het volgende:
Het rijdt rond Den Bosch. Mag ook wel in de krant _O_
Staat ook online :)

Treinen rijden na werkzaamheden iets later dan gepland weer via station Den Bosch
omroepbrabant
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:06:24 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128862721
Op welk station in Brussel was ik?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_128863101
Schuman.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:32:18 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_128863309
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:23 schreef b2py het volgende:
Schuman.
:N
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:37:22 #21
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128863417
Station Antwerpen is in ieder geval wel erg indrukwekkend.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 11:20:00 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128864629
Nieuws uit Parijs: naast metrolijnen 1 en 14 zal ook metrolijn 4 geautomatiseerd worden. Naar verwachting wordt dit project in 2019 afgerond.
pi_128866095
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:02 schreef DriekOplopers het volgende:
Voor Beter OV maakt in een brief aan Dijsselbloem bezwaar tegen voorbarige besluiten van de NS, die de politieke besluitvorming over de HSL-concessie zou kunnen beïnvloeden.

http://www.voorbeterov.nl/130606.php
zoals ik je gisteren ook al gevraagd heb wat is de verbinding tussen ns internationaal wat zijn merk nshispeed opheft, en hsa bv die de hsl exploiteert? totaal geen deze twee dingen staan volstrekt los van elkaar en beïnvloeden elkaar totaal niet.
pi_128866172
Volgend jaar gaat den bosch nog eens 18 dagen eruit, lekker dan je zult er maar wonen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 12:27:18 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128866829
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:04 schreef icloud het volgende:

[..]

zoals ik je gisteren ook al gevraagd heb wat is de verbinding tussen ns internationaal wat zijn merk nshispeed opheft, en hsa bv die de hsl exploiteert? totaal geen deze twee dingen staan volstrekt los van elkaar en beïnvloeden elkaar totaal niet.
is niet waar. HSA is gewoon een klein bedrijfje dat de boel op de HSL exploiteert en betaalt daar de overheid een vast bedrag per jaar voor. NS internationaal voert onder de naam NS Hispeed de diensten, zoals het rijden van treinen en de kaartverkoop uit. Dat betekent dat beide onderdelen dagelijks veel met elkaar te maken hebben

Ik kan de gedachtegang van Driek dan ook zeer goed volgen, omdat in ieder geval de schijn gewekt wordt dat de NS de macht heeft ten opzichte van de concessieverlener (I&M dus) en door de structuurwijzigingen hiermee hiermee zowel I&M als het parlement voor het blok zet. Het parlement moet besluiten of de NS door mag gaan met ploeteren op de HSL en kan nu al bijna niet meer anders besluiten, zeker omdat anders een gat in de begroting valt van het ministerie I&M.

De aandeelhouder (Financiën) moet met de plannen instemmen en zal dat gewillig doen natuurlijk, omdat anders een gat in de begroting geslagen wordt.

Hierbij wordt niet gekeken naar wat het beste is voor de reiziger, maar voor de portemonnee van de staat en dat is een kwalijke zaak.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128867174
Hsa voert uit, dat zij een onderaannemer hebben maakt totaal niks uit voor het ministerie.

Of die onderaannemer nu ns reizigers of ns internationaal bv is, doet geheel niet ter zaken.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 12:46:15 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128867456
Ik wou dat posts met quotes van iemand in mijn blocklijst ook geblockt moeten worden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_128867779
Ik zat laatst in de trein toen er een hond boven de stoelen uitkwam O+



Anyway, ik lurk al heel lang mee als gast en heb nu maar een account aangemaakt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 12:59:36 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128867855
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:56 schreef Regenjas het volgende:
Ik zat laatst in de trein toen er een hond boven de stoelen uitkwam O+

[ afbeelding ]

Anyway, ik lurk al heel lang mee als gast en heb nu maar een account aangemaakt.
welkom hier :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 13:00:23 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128867878
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:37 schreef icloud het volgende:
Hsa voert uit, dat zij een onderaannemer hebben maakt totaal niks uit voor het ministerie.

Of die onderaannemer nu ns reizigers of ns internationaal bv is, doet geheel niet ter zaken.
daar ben je iets te naïef in
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128868141
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

daar ben je iets te naïef in
Ik bekijk het strikt juridisch.
pi_128868486
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:06 schreef bork het volgende:
Op welk station in Brussel was ik?
Metrostation Stokkel.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 13:50:51 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128869598
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:08 schreef icloud het volgende:

[..]

Ik bekijk het strikt juridisch.
In de praktijk zit het toch net ff wat anders
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128869681
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

In de praktijk zit het toch net ff wat anders
De minister beoordeeld op juridisch vlak en niet op praktisch vlak.
pi_128869701
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 11:20 schreef James1988 het volgende:
Nieuws uit Parijs: naast metrolijnen 1 en 14 zal ook metrolijn 4 geautomatiseerd worden. Naar verwachting wordt dit project in 2019 afgerond.
Goh, weer wat geleerd, wist niet die lijn op rubberbanden reed.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 13:55:40 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128869763
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:53 schreef icloud het volgende:

[..]

De minister beoordeeld op juridisch vlak en niet op praktisch vlak.
dan had de stekker al uit de HSL-concessie getrokken moeten zijn, maar dat dit niet gebeurt komt de belangen die verschillende partijen hebben en die via de lobby benadrukt worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128869811
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan had de stekker al uit de HSL-concessie getrokken moeten zijn, maar dat dit niet gebeurt komt de belangen die verschillende partijen hebben en die via de lobby benadrukt worden.
Klopt maar je kunt toch moeilijk beweren dat de minister nog naar het praktisch belang kijkt? ze wringt zich in allerlei juridische dingen om de concessie overeind te houden voor hsa en haar eigen portemonnee.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:00:16 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128869932
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:57 schreef icloud het volgende:

[..]

Klopt maar je kunt toch moeilijk beweren dat de minister nog naar het praktisch belang kijkt? ze wringt zich in allerlei juridische dingen om de concessie overeind te houden voor hsa en haar eigen portemonnee.
dat laatste bedoel ik dus met de praktijk en daarmee wordt de reiziger voor de zoveelste maal niet serieus genomen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128869984
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat laatste bedoel ik dus met de praktijk en daarmee wordt de reiziger voor de zoveelste maal niet serieus genomen
Het zal haar dus ook geen reet uitmaken hoe hsa de treinen regelt en via wie, haar enige zorg is dat hsa treinen rijden maakt niet hoe, zolang dat gebeurt kan ze de concessie overeind houden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:12:37 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128870350
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:01 schreef icloud het volgende:

[..]

Het zal haar dus ook geen reet uitmaken hoe hsa de treinen regelt en via wie, haar enige zorg is dat hsa treinen rijden maakt niet hoe, zolang dat gebeurt kan ze de concessie overeind houden.
toch wel, want de HSL-concessie wordt geïntegreerd met het binnenlandse net, waardoor er wel zaken gedaan moeten worden met de NS. Met de NS wordt een nieuw tijdsplan opgesteld over wat wanneer zou moeten gaan rijden.

Enige waar ik erg bezorgd over ben en blijf is hoe er gehandhaafd zal worden, want dat is de afgelopen jaren niet gebeurd.

Arriva kan met de Lage Landen Lijn nog een leuke spaak in het wiel steken voor een deel van de plannen als deze treindienst doorgezet wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128870486
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

toch wel, want de HSL-concessie wordt geïntegreerd met het binnenlandse net, waardoor er wel zaken gedaan moeten worden met de NS. Met de NS wordt een nieuw tijdsplan opgesteld over wat wanneer zou moeten gaan rijden.

Enige waar ik erg bezorgd over ben en blijf is hoe er gehandhaafd zal worden, want dat is de afgelopen jaren niet gebeurd.

Arriva kan met de Lage Landen Lijn nog een leuke spaak in het wiel steken voor een deel van de plannen als deze treindienst doorgezet wordt.
Zolang hsa \in charge is zal het de minister niet uitmaken of ns reizigers of ns internationaal feitelijke met de treinen rijden, technisch gezien doet de ns precies wat de minister wil, namelijk samenvoegen inafwachting van de nieuwe concessie.
pi_128870489
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:07 schreef icloud het volgende:
Volgend jaar gaat den bosch nog eens 18 dagen eruit, lekker dan je zult er maar wonen
Pardon? Dan voor de andere kant ofzo?

Rijdt wel lekker zo Den Bosch uit trouwens. Sowieso is de lijn Eindhoven - Utrecht er flink op vooruit gegaan afgelopen jaren :)
pi_128870561
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:16 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Pardon? Dan voor de andere kant ofzo?

Rijdt wel lekker zo Den Bosch uit trouwens. Sowieso is de lijn Eindhoven - Utrecht er flink op vooruit gegaan afgelopen jaren :)
Ja voor de zuidkant
pi_128870633
Vught aansluiting ook 4-sporig?
pi_128870665
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Doc__Zenith het volgende:
Vught aansluiting ook 4-sporig?
geen idee
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:23:50 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128870759
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:16 schreef icloud het volgende:

[..]

Zolang hsa \in charge is zal het de minister niet uitmaken of ns reizigers of ns internationaal feitelijke met de treinen rijden,
klopt, maar net noemde je nog HSA die de boel regelt, dus daarin volg ik je even niet meer :+
quote:
technisch gezien doet de ns precies wat de minister wil, namelijk samenvoegen inafwachting van de nieuwe concessie.
dat klopt misschien zoals het naar buiten wordt gebracht, maar om deze optie de voorkeur te laten genieten is het ministerie van alle kanten onder druk gezet. Om het helemaal door te drukken is nu de samenvoeging aangekondigd, zodat ook het parlement niet meer een andere uitweg ziet.

Vergeet niet dat de nieuwe HRN-concessie nog steeds niet aan de NS vergeven is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 juli 2013 @ 14:24:55 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_128870805
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Doc__Zenith het volgende:
Vught aansluiting ook 4-sporig?
er komt volgens mij wel een studie naar hoe de situatie bij Vught zo goed mogelijk op te lossen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_128870864
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt, maar net noemde je nog HSA die de boel regelt, dus daarin volg ik je even niet meer :+
Ik schreef feitelijk treinen rijden en ja dat gebeurt door ns international maar ze zijn een onderaannemer van hsa.

quote:
dat klopt misschien zoals het naar buiten wordt gebracht, maar om deze optie de voorkeur te laten genieten is het ministerie van alle kanten onder druk gezet. Om het helemaal door te drukken is nu de samenvoeging aangekondigd, zodat ook het parlement niet meer een andere uitweg ziet.

Vergeet niet dat de nieuwe HRN-concessie nog steeds niet aan de NS vergeven is.
Dat betwijfel ik sterk, het ministerie wil en kan zelf niks anders, dus er zal weinig druk voor nodig geweest zijn, immers als de minister ander de kans wil geven dan krijgt ze een boze dijselbloem aan haar adres.
pi_128870877
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Doc__Zenith het volgende:
Vught aansluiting ook 4-sporig?
Dat gaat wel gebeuren, maar niet volgend jaar. Ze zijn nu nog bezig om uit de verschillende varianten te kiezen (i.c.m. N65). Zo moet nog besloten worden of het de lijn uit Tilburg of uit Eindhoven is die verdiept gaat worden. Die keuze komt pas volgende zomer. Zie http://www.prorail.nl/Pub(...)0juni%202013-def.pdf
pi_128870973
Waarom krijgt ns eigenlijk een concessie van 10 jaar? europese regels bieden ruimte voor een concessie van maximaal 25 jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')