abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 mei 2013 @ 14:37:06 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126429033

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 14:54:04 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126429568
vanochtend zo ongeveer een unicum meegemaakt bij Arriva. Had zowel tussen Leeuwarden en Groningen als tussen Groningen en Groningen-Noord controle. Normaal zie ik niemand of slechts op een van beide trajecten.

Verder liep een zwartrijder nog even gratis +30 op, omdat hij de controleurs in de trein zag en bedacht dat instappen dan toch niet zo'n goed idee was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126430390
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 12:36 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Overschat dit niet. Het gaat niet om extra treinen. Slechts de gebruikelijke IC's tussen Utrecht en Amsterdam Centraal stoppen er. De treinen zijn ook niet verlengd.

Op zich wel een goede actie natuurlijk, maar het heeft ook wel iets van window-dressing.
quote:
5s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Window dressing zou zijn als ze het zelf bedacht hadden. Dat is natuurlijk niet zo. De politie heeft naar bijsturing gebeld "hee kunnen jullie ff een paar keer extra stoppen op Breukelen?" "Hmmkay, is goed".

Zo is het ongetwijfeld gegaan. En niet van "Hee jongens ik hoor op het nieuws dat er een hoop mensen vast staan. Wat kunnen wij als NS voor die mensen betekenen?"

Ten eerste zou dat van een ongehoord niveau aan klantgerichtheid getuigen (het is simpelweg onvoorstelbaar). En ten tweede zouden ze dan op z'n vroegst eind van de week een vergadering van de stuurgroep bijelkaar hebben kunnen roepen.
Het kan ook nooit eens gewoon goed zijn he :O
  maandag 13 mei 2013 @ 15:19:19 #4
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126430728
Extreem veel mediaaandacht is wat overdreven maar verder is het an sich een goede actie. Door wie daartoe ook is besloten.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:19:34 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126430743
quote:
13s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:13 schreef GlenSpey het volgende:

[..]


[..]

Het kan ook nooit eens gewoon goed zijn he :O
Heb ik geen gelijk dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 13 mei 2013 @ 15:20:24 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126430790
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Extreem veel mediaaandacht is wat overdreven maar verder is het an sich een goede actie. Door wie daartoe ook is besloten.
Agreed.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:21:43 #7
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_126430852
quote:
13s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:13 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

[..]

Het kan ook nooit eens gewoon goed zijn he :O
Ik ben in het geheel niet onder de indruk.

Natuurlijk is het goed als de NS gestrande automobilisten te hulp schiet (al zouden die eigenlijk veel vaker de trein moeten nemen). Maar Fles zat aardig in de buurt qua vergadertijd. Ongeluk om half 8, IC-treinen stoppen op Breukelen vanaf 10 uur. :+

Maar: Er was dus (in tegenstelling tot eerdere berichten, die pas werden rechtgezet na een lastige vraag van mijn kant) helemaal geen sprake van extra treinen, het was slechts zo dat IC's die Breukelen toch al passeren, even een extra stop maakten. Deze IC's waren ook niet verlengd om de extra passagiers mee te nemen.

Het gebruik van deze mogelijkheid viel trouwens erg tegen. Sterker nog: het aantal reizigers dat -door allerlei logistiek gehannes dat uitmondt in te korte treinen- achterblijft op het perron is een veelvoud van het aantal automobilisten dat nu door de NS vooruit is geholpen! De verrichtingen van de NS stellen dus niets voor. Hard lopen voor wat gestrande automobilisten, maar de vaste klanten slecht bedienen. Je moet maar durven...

Groeten,

Driek
  maandag 13 mei 2013 @ 15:23:56 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126430959
Toch heeft iemand het plan moeten aanpassen, want normaal gesproken rijden de ic's Breukelen voorbij op de buitensporen, en daar liggen geen perrons.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 15:38:05 #9
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126431560
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:21 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar: Er was dus (in tegenstelling tot eerdere berichten, die pas werden rechtgezet na een lastige vraag van mijn kant) helemaal geen sprake van extra treinen, het was slechts zo dat IC's die Breukelen toch al passeren, even een extra stop maakten. Deze IC's waren ook niet verlengd om de extra passagiers mee te nemen.
Over het algemeen is in de reisinfo een extra stop op het station van de extra stop een extra trein. In de autistische-reisinformatie-denkwijze klopte de communicatie wel. Hier hoef je op zich niet zoveel achter te zoeken.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:40:07 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126431638
Voor de reizigers op dat station is het ook een extra reismogelijkheid (en dus een extra trein). Voor reizigers in die IC verandert er niks, afgezien van een iets langere reistijd (maar waarschijnlijk zit er voldoende bufferruimte in de dienstregeling om dat op te vangen).
  maandag 13 mei 2013 @ 15:43:28 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126431811
Wat een partij gelul eigenlijk. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 15:44:15 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126431847
Ja, behoorlijk. En dat over iets waar niemand slechter van is geworden, maar waar automobilisten wel van hebben kunnen profiteren. Ander onderwerp?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 15:48:53 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126432088
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:44 schreef James1988 het volgende:
Ja, behoorlijk. En dat over iets waar niemand slechter van is geworden, maar waar automobilisten wel van hebben kunnen profiteren. Ander onderwerp?
het enige wat ik kan bedenken zijn de uitgelopen werkzaamheden in Twente, waardoor vanochtend het treinverkeer verstoord was en in Oldenzaal nog niet alle sporen teruggebouwd zijn :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126432374
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:21 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik ben in het geheel niet onder de indruk.

Natuurlijk is het goed als de NS gestrande automobilisten te hulp schiet (al zouden die eigenlijk veel vaker de trein moeten nemen). Maar Fles zat aardig in de buurt qua vergadertijd. Ongeluk om half 8, IC-treinen stoppen op Breukelen vanaf 10 uur. :+

Maar: Er was dus (in tegenstelling tot eerdere berichten, die pas werden rechtgezet na een lastige vraag van mijn kant) helemaal geen sprake van extra treinen, het was slechts zo dat IC's die Breukelen toch al passeren, even een extra stop maakten. Deze IC's waren ook niet verlengd om de extra passagiers mee te nemen.

Het gebruik van deze mogelijkheid viel trouwens erg tegen. Sterker nog: het aantal reizigers dat -door allerlei logistiek gehannes dat uitmondt in te korte treinen- achterblijft op het perron is een veelvoud van het aantal automobilisten dat nu door de NS vooruit is geholpen! De verrichtingen van de NS stellen dus niets voor. Hard lopen voor wat gestrande automobilisten, maar de vaste klanten slecht bedienen. Je moet maar durven...

Groeten,

Driek
Ik zat zelf in een van de eerste treinen die stopte te Breukelen, te weten om 10 over 10 (IC richting Alkmaar). Er zijn geloof ik 3-4 reizigers ingestapt en er stonden nauwelijks mensen te wachten. Dus nee ik vind niet dat men hier tekort heeft geschoten. Zeker niet aangezien het om een extra dienstverlening gaat. Die automobilisten hadden namelijk ook gewoon in de file kunnen blijven staan; een risico wat ze sowieso al dagelijks nemen door voor de auto te kiezen ipv de trein.

En voor je zo'n trein met extra stop verlengd hebt ben je ook alweer een uur verder; denk aan de logistieke operatie die daarbij komt want er moet extra personeel gevonden worden voor op de trein zelf, er moet iemand beschikbaar zijn om de trein op te gaan halen op Utrecht opstel (voor de kenners: daar ben je ook niet binnen een minuut), er moet weer een extra rijweg ingesteld worden etc. En daarvan zou de vertraagde reiziger die sowieso al in de trein zat weer nog verder van huis raken ;)
  maandag 13 mei 2013 @ 16:09:39 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126433097
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:44 schreef James1988 het volgende:
Ja, behoorlijk. En dat over iets waar niemand slechter van is geworden, maar waar automobilisten wel van hebben kunnen profiteren. Ander onderwerp?
Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraīne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraīense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r



Kuttreine :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 13 mei 2013 @ 16:10:50 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126433158
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraīne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraīense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r
Holy crap :D _O-

Dat is een ehm... apart... ontwerp.
pi_126433296
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraīne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraīense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
Hey, een rijdende rups?

Weet iemand hier het verhaal achter?

De 1312 met IC rijtuigen. Wordt de 1312 incidenteel nog ingezet?
  maandag 13 mei 2013 @ 16:15:04 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126433412
Anders


Anonieme chipkaart Bilbao e.o van Consorcio de Transportes de Bizkaia (CTB).
Geldig op

Ferrocarriles:

Metro Bilbao
EuskoTren
EuskoTran

Autobuses:

Bizkaibus
Bilbobus
Etxebarri Bus
Erandio Bus
Kbus Barakaldo

Cable:

Puente Colgante
Ascensor de Ereaga
Funicular de Artxanda
Funicular Larreineta

Otros servicios:

Aparcamientos de Leioa, Etxebarri y BEC
Bicicletas de la Mancomunidad de Uribe Kosta

In- en uitchecken bij de 2 bovenste, de overige vervoersmiddelen hoef je alleen in te checken (vast tarief per traject (bus- of tramlijn). Anonieme kaart kost 3 euro.
Overdraagbaar, je kan met meerdere personen tegelijk op 1 kaart reizen, beter toch?
O, ja de helft goedkoper dan papieren kaartjes ;)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_126433446
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:13 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Hey, een rijdende rups?

Weet iemand hier het verhaal achter?

De 1312 met IC rijtuigen. Wordt de 1312 incidenteel nog ingezet?
Volgens mij was dat een conditierit voor de 1312 en werd de tractie tot Bad Bentheim door een BR103 verzorgd.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 16:16:32 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126433489
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Volgens mij was dat een conditierit voor de 1312 en werd de tractie tot Bad Bentheim door een BR103 verzorgd.
klopt. Als je de loc toch rijvaardig wilt houden dan kun je deze net zo goed even voor een reizigerstrein hangen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 16:16:49 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126433502
Voor de liefhebber van Thomas

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126433597
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt. Als je de loc toch rijvaardig wilt houden dan kun je deze net zo goed even voor een reizigerstrein hangen
Allebei bedankt voor het antwoorden. Makes sense en leuk om de 1300-serie af en toe te zien op het spoor.
pi_126433676
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraīne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraīense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
Wat me ook opvalt, een nieuw station met lage perrons?! :r
  maandag 13 mei 2013 @ 16:21:10 #24
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126433758
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:13 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Hey, een rijdende rups?

Weet iemand hier het verhaal achter?

De 1312 met IC rijtuigen. Wordt de 1312 incidenteel nog ingezet?
Dat was in december 2011 de Sintercity als ik mij niet vergis. Ik heb nog pepernoten gehad tussen Duivendrecht en Amersfoort.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:25:08 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126433992
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraīne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraīense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
Koreaans :D Kan wel 176 km/h doen, ik weet alleen niet of het Oekrainse net zich daarvoor leent :P

Ze maken nog wel meer rollend spul

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Rotem
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_126434279
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraīne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraīense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
De stoelopstelling is ook 3+2, ter info. Mijn tip: Probeer alle InterCity+ (zo heten die diensten geloof ik) als de pest de mijden in Oekraīne. Gewoon klassieke getrokken treinen nemen. Voorzien van sjamovar & radio. O+
pi_126434368
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:18 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Allebei bedankt voor het antwoorden. Makes sense en leuk om de 1300-serie af en toe te zien op het spoor.
Klopt! Nou nog eens vaker een 1100 en de 1500 en maak die 1000 ook maar gelijk rijvaardig en dan ben ik weer helemaal gelukkig.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:31:57 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126434381
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Volgens mij was dat een conditierit voor de 1312 en werd de tractie tot Bad Bentheim door een BR103 verzorgd.
Klopt ja, was een leuk ritje. Er waren ook sinterklazen aan boord en zo.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126434444
Oh jah, jij had nog een sloot foto's online gezet :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:36:35 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126434653
Klopt ja.



















Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126434700
Tof!
  maandag 13 mei 2013 @ 16:39:11 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126434781
quote:
Inmiddels duidelijk locs uit een totaal ander tijdperk dan het heden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126435431
Ondanks al vele worden ga ik hier nog wat woorden aan vuil maken.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 12:36 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Overschat dit niet. Het gaat niet om extra treinen. Slechts de gebruikelijke IC's tussen Utrecht en Amsterdam Centraal stoppen er. De treinen zijn ook niet verlengd.

Op zich wel een goede actie natuurlijk, maar het heeft ook wel iets van window-dressing.
Wat een ongelooflijk laag bij de grond opmerking dit.
Het gáát namelijk wél om extra treinen te Breukelen. Namelijk de intercity's die normaal het station voorbij rijden, maken nu een extra stop, zoals gecommuniceerd. Die treinen hoeven ook echt niet verlengd te worden, het is niet zo dat op maandagochtend de treinen uitpuilen van de mensen. Hooguit 50% bezetting.
De mensen die deze actie op poten hebben gezet zullen de volgende keer ook wel denken, die voorbeterov figuur komt weer met een idee, stik er maar in. Dat zou mijn gedachte zijn in ieder geval. :r
pi_126435444
Wat zakelijke spoornostalgie voor de liefhebber: De internationale spoorboekjes van de Sovjet-Unie tussen 1962 en 1967. En ja, ook de verbinding naar Хук-ван-Холланд (=Hoek van Holland) vanuit Moskou staat er in. :D
pi_126435648
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:52 schreef Sandrvich het volgende:
Wat zakelijke spoornostalgie voor de liefhebber: De internationale spoorboekjes van de Sovjet-Unie tussen 1962 en 1967. En ja, ook de verbinding naar Хук-ван-Холланд (=Hoek van Holland) vanuit Moskou staat er in. :D
Sorry mijn Russisch is een beetje roestig, kan je er even een vertaling bij doen? ;)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_126435785
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]
Sint en Piet in Duitsland, dás nog es zeldzaam :P
  maandag 13 mei 2013 @ 17:04:39 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126436012
Overigens is de 1312 inmiddels vertrokken naar het Zuid-Duitse Horb am Neckar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 17:07:54 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126436181
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Overigens is de 1312 inmiddels vertrokken naar het Zuid-Duitse Horb am Neckar.
neen, de 1312 is nog in Nederland, is namelijk van het NSM. De 1315 is de grens over ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 13 mei 2013 @ 17:08:29 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126436200
Oh, ook goed.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126436298
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:54 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik zat zelf in een van de eerste treinen die stopte te Breukelen, te weten om 10 over 10 (IC richting Alkmaar). Er zijn geloof ik 3-4 reizigers ingestapt en er stonden nauwelijks mensen te wachten. Dus nee ik vind niet dat men hier tekort heeft geschoten. Zeker niet aangezien het om een extra dienstverlening gaat. Die automobilisten hadden namelijk ook gewoon in de file kunnen blijven staan; een risico wat ze sowieso al dagelijks nemen door voor de auto te kiezen ipv de trein.

En voor je zo'n trein met extra stop verlengd hebt ben je ook alweer een uur verder; denk aan de logistieke operatie die daarbij komt want er moet extra personeel gevonden worden voor op de trein zelf, er moet iemand beschikbaar zijn om de trein op te gaan halen op Utrecht opstel (voor de kenners: daar ben je ook niet binnen een minuut), er moet weer een extra rijweg ingesteld worden etc. En daarvan zou de vertraagde reiziger die sowieso al in de trein zat weer nog verder van huis raken ;)
Maar zoals Driek al zei: het is een extra stop, geen extra trein. Materieel en personeel heeft er dus niks mee te maken. Super dat ze het doen, maar behalve dat ze nu de perronsporen moesten nemen en stoppen verandert er niet veel.
pi_126436370
Het is een extra trein voor station Breukelen.
pi_126436586
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:10 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Maar zoals Driek al zei: het is een extra stop, geen extra trein. Materieel en personeel heeft er dus niks mee te maken. Super dat ze het doen, maar behalve dat ze nu de perronsporen moesten nemen en stoppen verandert er niet veel.
Alles is relatief.
Voor een reiziger die in Breukelen op het perron staat is het een extra trein.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:34:32 #43
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126437411
het is een extra reismogelijkheid. Het is niet 228 ton extra staal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126437828
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
Het is een extra trein voor station Breukelen.
Ja dat wel, maar GlenSpey doet het voorkomen alsof er een nieuwe trein van Utrecht Opstel moest worden gehaald en extra personeel moest worden ingezet. Dat is niet aan de orde. Lof dat ze het doen, maar je hoeft er geen big deal van te maken.
pi_126438164
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:45 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar GlenSpey doet het voorkomen alsof er een nieuwe trein van Utrecht Opstel moest worden gehaald en extra personeel moest worden ingezet. Dat is niet aan de orde. Lof dat ze het doen, maar je hoeft er geen big deal van te maken.
Ho, dat doe ik niet. Ik wees er op dat ik dat vooral NIET nodig vindt, zoals sommige anderen in de discussie dat wel nodig vonden ;)

Overigens zal de hele extra trein ja/nee stelling me een zorg zijn; het gaat tenslotte om het gebaar wat de NS geeft door überhaupt op Breukelen te stoppen met een IC.
pi_126440109
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:53 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ho, dat doe ik niet. Ik wees er op dat ik dat vooral NIET nodig vindt, zoals sommige anderen in de discussie dat wel nodig vonden ;)

Overigens zal de hele extra trein ja/nee stelling me een zorg zijn; het gaat tenslotte om het gebaar wat de NS geeft door überhaupt op Breukelen te stoppen met een IC.
Vooral ProRail eigenlijk, die heeft er de meeste 'moeite' mee ;)
  maandag 13 mei 2013 @ 18:42:47 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126440445


Vandaag is de eerste gloednieuwe "Cities Sprinter"-locomotief uit de fabrieken van Siemens komen rollen. Het Amerikaanse Amtrak heeft 70 van deze locomotieven besteld en zullen worden gebruikt om oudere elektrische locomotieven af te lossen. De loc is gebaseerd op Europese locomotieven als de EuroSprinter en de Vectron.

meer...
  maandag 13 mei 2013 @ 18:44:59 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126440553
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:29 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

De stoelopstelling is ook 3+2, ter info. Mijn tip: Probeer alle InterCity+ (zo heten die diensten geloof ik) als de pest de mijden in Oekraīne. Gewoon klassieke getrokken treinen nemen. Voorzien van sjamovar & radio. O+
Ja we doen lokaal niet veel met de trein. Het streven is om alles vast van tevoren vast te leggen. Utrecht - Poznan - Krakow - Lviv heb ik al geboekt. De treinen binnen UKR worden pas over een paar dagen bekend, maar dan pakken we een directe van Lviv naar Simferopol en een aantal dagen later een directe van Simferopol naar Kiev. En terug gewoon vliegen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 13 mei 2013 @ 18:54:54 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126441102


Is dat normaal, die draaistellen zo ver naar binnen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 18:59:48 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126441365
Nou inderdaad, het lijkt wel zo'n tram van 100 jaar geleden :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126441403
Wel lekker korte draaicirkel. En op een kleine draaischijf :+
dag
pi_126442313
Hij is 1 meter 30 langer dan een TRAXX. Ik vermoed wel zelfde afstand tussen draaistellen maar gewoon een flink langere kop. Wel ruim 15 ton zwaarder.
  maandag 13 mei 2013 @ 19:20:39 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126442436
Ik denk dat dat alles weer iets te maken heeft met de Amerikaanse botsnormen, die zijn een stukje strenger dan de Europese.
pi_126442970
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat dat alles weer iets te maken heeft met de Amerikaanse botsnormen, die zijn een stukje strenger dan de Europese.
Of de amerikanen wilden gewoon een grote locomotief. Daar moet alles immers groot zijn. :P
pi_126443342
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja we doen lokaal niet veel met de trein. Het streven is om alles vast van tevoren vast te leggen. Utrecht - Poznan - Krakow - Lviv heb ik al geboekt. De treinen binnen UKR worden pas over een paar dagen bekend, maar dan pakken we een directe van Lviv naar Simferopol en een aantal dagen later een directe van Simferopol naar Kiev. En terug gewoon vliegen.
Oké, leuk! Via internet zijn die tickets redelijk makkelijk te boeken, mocht je nog hulp nodig hebben; stuur me gerust een berichtje. ^O^

Een propagandafilmpje voor de Hyundai-trein, alsof het heel wat is. :+
pi_126443490
Laat dat ding de ICM maar vervangen! :Y
pi_126444254
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:36 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Oké, leuk! Via internet zijn die tickets redelijk makkelijk te boeken, mocht je nog hulp nodig hebben; stuur me gerust een berichtje. ^O^

Een propagandafilmpje voor de Hyundai-trein, alsof het heel wat is. :+
Zulk modern materieel zou je in zo'n land niet snel verwachten :P
pi_126444670
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:36 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Oké, leuk! Via internet zijn die tickets redelijk makkelijk te boeken, mocht je nog hulp nodig hebben; stuur me gerust een berichtje. ^O^

Een propagandafilmpje voor de Hyundai-trein, alsof het heel wat is. :+
De deur gaat met een knopje open en kan tijdens het rijden niet open! :o Sensatie in Oekraīne!
dag
pi_126444727
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:39 schreef b2py het volgende:
Laat dat ding de ICM maar vervangen! :Y
Van de NS hoeven we zulk materiaal natuurlijk nooit te verwachten. Die beschouwen leeslampjes, voetsteuntjes en verstelbare stoelen louter als 1ste klas luxe.
pi_126444898
Wat dacht je van drie tv's in een stel :P
  maandag 13 mei 2013 @ 19:58:29 #61
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126444917
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou inderdaad, het lijkt wel zo'n tram van 100 jaar geleden :D
Whehe, idd zo'n twee-asser.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 20:01:16 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126445103
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 14:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dan heeft het geen enkele zin om op HSL 2 te gaan testen, want daar ligt enkel TBL2. Wellicht is er getest op spoorlijn 36N, die is voorzien voor 200 km/h en heeft wél ERTMS.
Dan mag je wel even in de boeken duiken, want er ligt daar nog geen ERTMS. En door een domme fout van Infrabel mag je daar maar 160 km/h ipv 200 onder TBL2.
Toen de spoorlijn 36N aangelegd werd voor 200 km/h, waren ze de nieuwe Europese richtlijn 96/48/EG (als ik mij niet vergis) even vergeten, wat kortweg inhoudt dat een nieuw baanvak met snelheden > 160 km/h verplicht ERTMS moeten hebben. Nu moet de machinist dus onder TBL2 daar rijden, maar de seininrichting wel waarnemen. Daardoor dus max. 160km/h.

Ik snap dan helemaal de ballen van waarom ze ri. Leuven-Luik gingen testen :')
  maandag 13 mei 2013 @ 20:02:19 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126445169
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:39 schreef b2py het volgende:
Laat dat ding de ICM maar vervangen! :Y
Maar dat gebeurd pas als het VIRM vervangen en omgesmolten is.
pi_126445234
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:02 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar dat gebeurd pas als het VIRM vervangen en omgesmolten is.
Zou je daar niet een keertje over kunnen ophouden? Het wordt echt ****** irritant momenteel. -O- :r }:|
  maandag 13 mei 2013 @ 20:05:23 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126445369
Oké :)
pi_126445424
Is er al een periode bekend wanneer ICM en ICR uitgefaseerd worden? Of komt dat voorlopig (komende tien jaar) nog niet?
pi_126445609
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:06 schreef Frenk3nstein het volgende:
Is er al een periode bekend wanneer ICM en ICR uitgefaseerd worden? Of komt dat voorlopig (komende tien jaar) nog niet?
Na 2025 in ieder geval voor ICM, ICR al wat eerder, vermoedelijk voor 2020. ;)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 20:10:14 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126445643
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:06 schreef Frenk3nstein het volgende:
Is er al een periode bekend wanneer ICM en ICR uitgefaseerd worden? Of komt dat voorlopig (komende tien jaar) nog niet?
ICRm zal binnen tien jaar wel weg zijn. Na de aanschaf van nieuwe sprinters heeft de NS genoeg IC-materieel om een groot deel van, zo niet alle ICRm aan de kant te zetten.

ICMm zal waarschijnlijk het nog wel tot 2025 uit gaan zingen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126445694
Komt er dan een nieuwe bestelling VIRM? Want als al het ICR en ICM weg is heb je toch nooit genoeg IC-materieel?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 20:11:27 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126445724
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:10 schreef Frenk3nstein het volgende:
Komt er dan een nieuwe bestelling VIRM? Want als al het ICR en ICM weg is heb je toch nooit genoeg IC-materieel?
Nieuwe bestelling VIRM komt er niet. Vast wel eens iets anders, maar voorlopig nog niet
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126445850
Wel jammer dat die er al uitgaan, ze zullen dan nog goed genoeg zijn lijkt me. Zal wel minder economisch zijn. :)
  maandag 13 mei 2013 @ 20:15:00 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126445938
Een nieuwe bestelling voor intercitymaterieel verwacht ik pas wanneer NS duidelijkheid heeft over de periode na 2025. Er komen nogal wat veranderingen aan (zoals het vierde spoorwegpakket) waardoor het voor NS bijzonder onzeker is of ze na 2025 nog wel voet aan de grond hebben in Nederland.
pi_126446162
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:15 schreef James1988 het volgende:
Een nieuwe bestelling voor intercitymaterieel verwacht ik pas wanneer NS duidelijkheid heeft over de periode na 2025. Er komen nogal wat veranderingen aan (zoals het vierde spoorwegpakket) waardoor het voor NS bijzonder onzeker is of ze na 2025 nog wel voet aan de grond hebben in Nederland.
Zit de nieuwe HRN-concessiehouder met allemaal versleten brak materieel. That's the way to roll!
pi_126446297
In ieder geval krijgt VIRM de komende jaren revisies/modificaties weet ik veel :) Hopelijk goeie verwarming en niet zo'n koude wind zoals nu :)
pi_126446373
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:20 schreef Frenk3nstein het volgende:
In ieder geval krijgt VIRM de komende jaren revisies/modificaties weet ik veel :) Hopelijk goeie verwarming en niet zo'n koude wind zoals nu :)
Gaat vrij rap hoor, als NID volgens planning verloopt gaat na de zomer het eerste teststel naar Haarlem toe.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 20:23:54 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126446467
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Gaat vrij rap hoor, als NID volgens planning verloopt gaat na de zomer het eerste teststel naar Haarlem toe.
mja, de echte revisie zal nog wel even op zich laten wachten en gaat op bakniveau, waardoor je stellen krijgt met gereviseerde en niet gereviseerde bakken :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126446572
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, de echte revisie zal nog wel even op zich laten wachten en gaat op bakniveau, waardoor je stellen krijgt met gereviseerde en niet gereviseerde bakken :')
Lijkt mij niet. Er is ooit sprake geweest van onderhoud op bakniveau maar dat is nooit gebeurd. Revisie zal ook gewoon op stelniveau gebeuren en niet op bakniveau.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:26:09 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126446591
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, de echte revisie zal nog wel even op zich laten wachten en gaat op bakniveau, waardoor je stellen krijgt met gereviseerde en niet gereviseerde bakken :')
Dat zuigt echt stierenballen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 20:28:41 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126446737
Ik denk dat ICRm tegen 2020 het toneel verlaat, het gat dat wordt achtergelaten kan worden opgevangen door NID. De nieuwe sprinters (die vanaf 2018 instromen) kunnen de tekorten in de sprinterdienst dan weer opvangen. Tegen 2025 zullen ICMm en SGMm uitstromen, de SGMm-tweetjes waarschijnlijk zelfs al wat eerder.

In 2025 zal de NS-vloot grotendeels bestaan uit:
IC: NID en VIRM
SPR: SLT en Sprinter Nieuwe Generatie
HST: Thalys, ICE, (V250?)

Een oersaaie materieelvloot dus :O

En onvoldoende! Tegen 2025 zal er echt een nieuwe materieelserie moeten instromen om het uitstromende ICMm op te vangen. 2025 is nog ver weg, maar NS zal eerst duidelijkheid willen hebben over de toekomst van het hoofdrailnet voor ze overgaan tot materieelbestellingen. Als een deel van het HRN (zoals de Noord-Oost) naar een ander gaat, zal NS geen zin hebben om materieel te leveren, vermoed ik.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 20:31:14 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126446906
quote:
2s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat zuigt echt stierenballen.
je krijgt dus dat stellen twee keer naar Haarlem moeten voor revisie, want als de eerste serie gedaan is zal VIRM-2 en 3 volgen, waarbij ook de ABv6 en/of mBv7 die in een VIRM-1 stam meehobbelen ook nog even gedaan moeten worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126447146
Is al bekend wat er wordt aangepast dan? Meubilair voor VIRM-1 lijkt me sowieso.
pi_126447352
Blijft gissen, maar er zijn wel wat wijzigingen die voor 95% zeker zijn.
Stoelen, vloer en plafondpanelen vervangen, inclusief verlichting.
En die wat minder zeker zijn:
Van de eerste drie series zal er ook iets aan de vering gebeuren, vierde heeft andere vering dus mogelijk die niet aangepast. Cascoversterking om ervoor te zorgen dat de versnelling hoger ligt waardoor de top sneller bereikt wordt -> afhankelijk van eventueel >160 km/h. Mogelijk airco-installatie van de eerste drie series.
pi_126447802
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:10 schreef Frenk3nstein het volgende:
Komt er dan een nieuwe bestelling VIRM? Want als al het ICR en ICM weg is heb je toch nooit genoeg IC-materieel?
De NS verliest ook op concessies dus het houdt elkaar wel in evenwicht, zeker als het plan om de stoptreinen op Zwolle - Groningen / Leeuwarden ook aan te besteden. Daarnaast is ICRm in de optiek van NS geen handig materieel, je moet namelijk altijd met de volledige lengte rijden en afsplitsen onderweg is niet mogelijk. De materieelplanning van dat spul is vrij onpraktisch.
pi_126447882
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:44 schreef Brembo het volgende:

[..]

De NS verliest ook op concessies dus het houdt elkaar wel in evenwicht, zeker als het plan om de stoptreinen op Zwolle - Groningen / Leeuwarden ook aan te besteden. Daarnaast is ICRm in de optiek van NS geen handig materieel, je moet namelijk altijd met de volledige lengte rijden en afsplitsen onderweg is niet mogelijk. De materieelplanning van dat spul is vrij onpraktisch.
Zolang ze hebben bedacht om DM'90 in te zetten om plan-v uit de roulatie te halen heb ik mijn vertrouwen verloren in de materieelplanning.
pi_126448302
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:49 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Zulk modern materieel zou je in zo'n land niet snel verwachten :P
Oekraīne is echt veel moderner als veel Nederlanders denken. :)

Ze hebben trouwens ook nog CityElephants-achtige treinen rijden tussen Kiev-Kharkov en Kharkov-Dnepropetrovsk:


Ook zijn ze hun eigen hogesnelheidstrein aan het ontwikkelen die er op zich niet verkeerd uit ziet, alleen is het een beetje jammer dat de pantograaf vooraan zit :') :
pi_126448464
Die HST ziet er uit als een legotreintje.. :P
  maandag 13 mei 2013 @ 21:12:22 #87
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126449913
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:51 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Ook zijn ze hun eigen hogesnelheidstrein aan het ontwikkelen die er op zich niet verkeerd uit ziet, alleen is het een beetje jammer dat de pantograaf vooraan zit :') :
[ afbeelding ]
De Fransen doen het expres helemaal achteraan de trein. Dat is om te voorkomen dat hij teveel wordt opgedrukt door de rijwind, dat vermeerdert namelijk het klapperen van de pantograaf tegen de bovenleiding wat nadelig is voor zowel de stroomgeleiding als de slijtage.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:49:09 #88
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126452686
NS HiSpeed heeft geen toestemming gegeven aan de modelspoorbedrijven om het Fyra-logo te gebruiken, waardoor de Fyra er niet in model komt.

Edit: NSH heeft wel toestemming gegeven voor de V250, maar niet voor de V160 (lok en rijtuigen).
  maandag 13 mei 2013 @ 22:04:04 #89
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126453807
Misschien moeten die modelspoorbedrijven er dan maar het logo van Failra op schilderen? :+
  maandag 13 mei 2013 @ 22:07:28 #90
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_126454087
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:49 schreef greavy het volgende:
Edit: NSH heeft wel toestemming gegeven voor de V250, maar niet voor de V160 (lok en rijtuigen).
Ik zou ook niet als bedrijf tot in den treuren herinnerd willen worden aan een trein die nooit samengesteld had moeten worden door je eigen gekloot, dus wat dat betreft kan ik het wel snappen.... :{
pi_126454209
Maar die trein maakt inmiddels zoveel meer uit dan een tijdelijke trein dat ik het wel een beetje raar vindt.
  maandag 13 mei 2013 @ 22:42:45 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126456590
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:36 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Oké, leuk! Via internet zijn die tickets redelijk makkelijk te boeken, mocht je nog hulp nodig hebben; stuur me gerust een berichtje. ^O^
Lviv - Simf en Simf - Kiev bedoel je? Dat zou tof zijn. Anders regelen we het wel via de Treinreiswinkel :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 13 mei 2013 @ 22:52:22 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_126457218
Ik dacht dat je daar zo'n hekel aan had? :?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_126457322
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:52 schreef dennistd het volgende:
Ik dacht dat je daar zo'n hekel aan had? :?
Idem, ik raak in de war.. :s)
  maandag 13 mei 2013 @ 23:31:07 #95
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_126459739
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:28 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat ICRm tegen 2020 het toneel verlaat, het gat dat wordt achtergelaten kan worden opgevangen door NID. De nieuwe sprinters (die vanaf 2018 instromen) kunnen de tekorten in de sprinterdienst dan weer opvangen. Tegen 2025 zullen ICMm en SGMm uitstromen, de SGMm-tweetjes waarschijnlijk zelfs al wat eerder.

In 2025 zal de NS-vloot grotendeels bestaan uit:
IC: NID en VIRM
SPR: SLT en Sprinter Nieuwe Generatie
HST: Thalys, ICE, (V250?)

Een oersaaie materieelvloot dus :O

En onvoldoende! Tegen 2025 zal er echt een nieuwe materieelserie moeten instromen om het uitstromende ICMm op te vangen. 2025 is nog ver weg, maar NS zal eerst duidelijkheid willen hebben over de toekomst van het hoofdrailnet voor ze overgaan tot materieelbestellingen. Als een deel van het HRN (zoals de Noord-Oost) naar een ander gaat, zal NS geen zin hebben om materieel te leveren, vermoed ik.
Oersaaie materieelvloot? Niks mis mee toch, net als dat er weinig mis is met het ICRm en ICMm. Het mag ook wel wat eenduidiger qua materieel, met name op Sprinterniveau dan, waar je nu een vrij eclectische mix is van Plan V, SGMm, SLT, NID/DDZ, DD-AR vindt... Ik vind het althans wel prettig als ik weet welk materieel ik kan verwachten en als dat goed materieel is ;)
  maandag 13 mei 2013 @ 23:38:32 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126460148
Je hebt gelijk dat een grote vloot voordelen bied, zowel voor reizigers als voor NS. Reizigers weten wat ze kunnen verwachten aan comfort (maar niet aan capaciteit!), voor NS betekent het makkelijker onderhoud en lagere kosten. Maar tegelijkertijd is het oersaai, zowel voor reizigers (overal in het land hetzelfde materieel) als voor de treinspotters.

België, Frankrijk en Duitsland zijn een stuk kleurrijker wat materieel betreft, dat heeft zo z'n charmes. Vind ik. :s)
pi_126461166
quote:
11s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Lviv - Simf en Simf - Kiev bedoel je? Dat zou tof zijn. Anders regelen we het wel via de Treinreiswinkel :)
Die bedoel ik inderdaad. In het Oekraīne-topic in TRV heb ik de link nog gepost naar de online boekingsmodule. Je kunt daar je trein in opzoeken, een plekje op de plattegrond uitkiezen (keuze uit alle alle klassen; obshij, platskartnij, kupé & ljoeks), met credit card betalen en vervolgens krijg je een bevestiging. Deze print je en overhandig je bij het loket in Oekraīne en dan worden je tickets geprint. :)

Het scheelt echt ontzettend veel geld als je dat online regelt. Simferopol-Kiev kost bijvoorbeeld ¤26 (incl reservering en bedlinnen) in kupé via het online systeem, terwijl treinreiswinkel ¤52,20 enkele reis rekent, daarboven nog ¤15 toeslag en vervolgens mag je nog bij de rijtuigbegeleider gaan onderhandelen voor bedlinnen.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 00:02:31 #98
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_126461410
Treinreiswinkel
  dinsdag 14 mei 2013 @ 00:18:16 #99
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126462014
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:52 schreef dennistd het volgende:
Ik dacht dat je daar zo'n hekel aan had? :?
Ja klopt. Maar goed, als het niet anders kan. Als het WEL anders kan dan doen we dat natuurlijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 14 mei 2013 @ 00:19:26 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126462063
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 23:57 schreef Sandrvich het volgende:
Deze print je en overhandig je bij het loket in Oekraīne en dan worden je tickets geprint. :)
En hoe werkt dit? 4 tot 6 uur in de rij voor het loket en dan te horen krijgen dat je bij Nijlpaard nummer 6 in de rij moet?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 14 mei 2013 @ 08:17:59 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126465098
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:49 schreef greavy het volgende:
NS HiSpeed heeft geen toestemming gegeven aan de modelspoorbedrijven om het Fyra-logo te gebruiken, waardoor de Fyra er niet in model komt.

Edit: NSH heeft wel toestemming gegeven voor de V250, maar niet voor de V160 (lok en rijtuigen).


Fuck the system.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')