abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 mei 2013 @ 14:37:06 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126429033

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 14:54:04 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126429568
vanochtend zo ongeveer een unicum meegemaakt bij Arriva. Had zowel tussen Leeuwarden en Groningen als tussen Groningen en Groningen-Noord controle. Normaal zie ik niemand of slechts op een van beide trajecten.

Verder liep een zwartrijder nog even gratis +30 op, omdat hij de controleurs in de trein zag en bedacht dat instappen dan toch niet zo'n goed idee was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126430390
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 12:36 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Overschat dit niet. Het gaat niet om extra treinen. Slechts de gebruikelijke IC's tussen Utrecht en Amsterdam Centraal stoppen er. De treinen zijn ook niet verlengd.

Op zich wel een goede actie natuurlijk, maar het heeft ook wel iets van window-dressing.
quote:
5s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Window dressing zou zijn als ze het zelf bedacht hadden. Dat is natuurlijk niet zo. De politie heeft naar bijsturing gebeld "hee kunnen jullie ff een paar keer extra stoppen op Breukelen?" "Hmmkay, is goed".

Zo is het ongetwijfeld gegaan. En niet van "Hee jongens ik hoor op het nieuws dat er een hoop mensen vast staan. Wat kunnen wij als NS voor die mensen betekenen?"

Ten eerste zou dat van een ongehoord niveau aan klantgerichtheid getuigen (het is simpelweg onvoorstelbaar). En ten tweede zouden ze dan op z'n vroegst eind van de week een vergadering van de stuurgroep bijelkaar hebben kunnen roepen.
Het kan ook nooit eens gewoon goed zijn he :O
  maandag 13 mei 2013 @ 15:19:19 #4
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126430728
Extreem veel mediaaandacht is wat overdreven maar verder is het an sich een goede actie. Door wie daartoe ook is besloten.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:19:34 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126430743
quote:
13s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:13 schreef GlenSpey het volgende:

[..]


[..]

Het kan ook nooit eens gewoon goed zijn he :O
Heb ik geen gelijk dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 13 mei 2013 @ 15:20:24 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126430790
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Extreem veel mediaaandacht is wat overdreven maar verder is het an sich een goede actie. Door wie daartoe ook is besloten.
Agreed.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:21:43 #7
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_126430852
quote:
13s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:13 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

[..]

Het kan ook nooit eens gewoon goed zijn he :O
Ik ben in het geheel niet onder de indruk.

Natuurlijk is het goed als de NS gestrande automobilisten te hulp schiet (al zouden die eigenlijk veel vaker de trein moeten nemen). Maar Fles zat aardig in de buurt qua vergadertijd. Ongeluk om half 8, IC-treinen stoppen op Breukelen vanaf 10 uur. :+

Maar: Er was dus (in tegenstelling tot eerdere berichten, die pas werden rechtgezet na een lastige vraag van mijn kant) helemaal geen sprake van extra treinen, het was slechts zo dat IC's die Breukelen toch al passeren, even een extra stop maakten. Deze IC's waren ook niet verlengd om de extra passagiers mee te nemen.

Het gebruik van deze mogelijkheid viel trouwens erg tegen. Sterker nog: het aantal reizigers dat -door allerlei logistiek gehannes dat uitmondt in te korte treinen- achterblijft op het perron is een veelvoud van het aantal automobilisten dat nu door de NS vooruit is geholpen! De verrichtingen van de NS stellen dus niets voor. Hard lopen voor wat gestrande automobilisten, maar de vaste klanten slecht bedienen. Je moet maar durven...

Groeten,

Driek
  maandag 13 mei 2013 @ 15:23:56 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126430959
Toch heeft iemand het plan moeten aanpassen, want normaal gesproken rijden de ic's Breukelen voorbij op de buitensporen, en daar liggen geen perrons.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 15:38:05 #9
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126431560
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:21 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar: Er was dus (in tegenstelling tot eerdere berichten, die pas werden rechtgezet na een lastige vraag van mijn kant) helemaal geen sprake van extra treinen, het was slechts zo dat IC's die Breukelen toch al passeren, even een extra stop maakten. Deze IC's waren ook niet verlengd om de extra passagiers mee te nemen.
Over het algemeen is in de reisinfo een extra stop op het station van de extra stop een extra trein. In de autistische-reisinformatie-denkwijze klopte de communicatie wel. Hier hoef je op zich niet zoveel achter te zoeken.
  maandag 13 mei 2013 @ 15:40:07 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126431638
Voor de reizigers op dat station is het ook een extra reismogelijkheid (en dus een extra trein). Voor reizigers in die IC verandert er niks, afgezien van een iets langere reistijd (maar waarschijnlijk zit er voldoende bufferruimte in de dienstregeling om dat op te vangen).
  maandag 13 mei 2013 @ 15:43:28 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126431811
Wat een partij gelul eigenlijk. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 15:44:15 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126431847
Ja, behoorlijk. En dat over iets waar niemand slechter van is geworden, maar waar automobilisten wel van hebben kunnen profiteren. Ander onderwerp?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 15:48:53 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126432088
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:44 schreef James1988 het volgende:
Ja, behoorlijk. En dat over iets waar niemand slechter van is geworden, maar waar automobilisten wel van hebben kunnen profiteren. Ander onderwerp?
het enige wat ik kan bedenken zijn de uitgelopen werkzaamheden in Twente, waardoor vanochtend het treinverkeer verstoord was en in Oldenzaal nog niet alle sporen teruggebouwd zijn :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126432374
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:21 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik ben in het geheel niet onder de indruk.

Natuurlijk is het goed als de NS gestrande automobilisten te hulp schiet (al zouden die eigenlijk veel vaker de trein moeten nemen). Maar Fles zat aardig in de buurt qua vergadertijd. Ongeluk om half 8, IC-treinen stoppen op Breukelen vanaf 10 uur. :+

Maar: Er was dus (in tegenstelling tot eerdere berichten, die pas werden rechtgezet na een lastige vraag van mijn kant) helemaal geen sprake van extra treinen, het was slechts zo dat IC's die Breukelen toch al passeren, even een extra stop maakten. Deze IC's waren ook niet verlengd om de extra passagiers mee te nemen.

Het gebruik van deze mogelijkheid viel trouwens erg tegen. Sterker nog: het aantal reizigers dat -door allerlei logistiek gehannes dat uitmondt in te korte treinen- achterblijft op het perron is een veelvoud van het aantal automobilisten dat nu door de NS vooruit is geholpen! De verrichtingen van de NS stellen dus niets voor. Hard lopen voor wat gestrande automobilisten, maar de vaste klanten slecht bedienen. Je moet maar durven...

Groeten,

Driek
Ik zat zelf in een van de eerste treinen die stopte te Breukelen, te weten om 10 over 10 (IC richting Alkmaar). Er zijn geloof ik 3-4 reizigers ingestapt en er stonden nauwelijks mensen te wachten. Dus nee ik vind niet dat men hier tekort heeft geschoten. Zeker niet aangezien het om een extra dienstverlening gaat. Die automobilisten hadden namelijk ook gewoon in de file kunnen blijven staan; een risico wat ze sowieso al dagelijks nemen door voor de auto te kiezen ipv de trein.

En voor je zo'n trein met extra stop verlengd hebt ben je ook alweer een uur verder; denk aan de logistieke operatie die daarbij komt want er moet extra personeel gevonden worden voor op de trein zelf, er moet iemand beschikbaar zijn om de trein op te gaan halen op Utrecht opstel (voor de kenners: daar ben je ook niet binnen een minuut), er moet weer een extra rijweg ingesteld worden etc. En daarvan zou de vertraagde reiziger die sowieso al in de trein zat weer nog verder van huis raken ;)
  maandag 13 mei 2013 @ 16:09:39 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126433097
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:44 schreef James1988 het volgende:
Ja, behoorlijk. En dat over iets waar niemand slechter van is geworden, maar waar automobilisten wel van hebben kunnen profiteren. Ander onderwerp?
Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraïne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraïense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r



Kuttreine :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 13 mei 2013 @ 16:10:50 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126433158
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraïne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraïense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r
Holy crap :D _O-

Dat is een ehm... apart... ontwerp.
pi_126433296
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraïne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraïense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
Hey, een rijdende rups?

Weet iemand hier het verhaal achter?

De 1312 met IC rijtuigen. Wordt de 1312 incidenteel nog ingezet?
  maandag 13 mei 2013 @ 16:15:04 #18
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126433412
Anders


Anonieme chipkaart Bilbao e.o van Consorcio de Transportes de Bizkaia (CTB).
Geldig op

Ferrocarriles:

Metro Bilbao
EuskoTren
EuskoTran

Autobuses:

Bizkaibus
Bilbobus
Etxebarri Bus
Erandio Bus
Kbus Barakaldo

Cable:

Puente Colgante
Ascensor de Ereaga
Funicular de Artxanda
Funicular Larreineta

Otros servicios:

Aparcamientos de Leioa, Etxebarri y BEC
Bicicletas de la Mancomunidad de Uribe Kosta

In- en uitchecken bij de 2 bovenste, de overige vervoersmiddelen hoef je alleen in te checken (vast tarief per traject (bus- of tramlijn). Anonieme kaart kost 3 euro.
Overdraagbaar, je kan met meerdere personen tegelijk op 1 kaart reizen, beter toch?
O, ja de helft goedkoper dan papieren kaartjes ;)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_126433446
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:13 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Hey, een rijdende rups?

Weet iemand hier het verhaal achter?

De 1312 met IC rijtuigen. Wordt de 1312 incidenteel nog ingezet?
Volgens mij was dat een conditierit voor de 1312 en werd de tractie tot Bad Bentheim door een BR103 verzorgd.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 16:16:32 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126433489
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Volgens mij was dat een conditierit voor de 1312 en werd de tractie tot Bad Bentheim door een BR103 verzorgd.
klopt. Als je de loc toch rijvaardig wilt houden dan kun je deze net zo goed even voor een reizigerstrein hangen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 16:16:49 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126433502
Voor de liefhebber van Thomas

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126433597
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

klopt. Als je de loc toch rijvaardig wilt houden dan kun je deze net zo goed even voor een reizigerstrein hangen
Allebei bedankt voor het antwoorden. Makes sense en leuk om de 1300-serie af en toe te zien op het spoor.
pi_126433676
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraïne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraïense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
Wat me ook opvalt, een nieuw station met lage perrons?! :r
  maandag 13 mei 2013 @ 16:21:10 #24
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126433758
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:13 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Hey, een rijdende rups?

Weet iemand hier het verhaal achter?

De 1312 met IC rijtuigen. Wordt de 1312 incidenteel nog ingezet?
Dat was in december 2011 de Sintercity als ik mij niet vergis. Ik heb nog pepernoten gehad tussen Duivendrecht en Amersfoort.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:25:08 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126433992
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraïne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraïense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
Koreaans :D Kan wel 176 km/h doen, ik weet alleen niet of het Oekrainse net zich daarvoor leent :P

Ze maken nog wel meer rollend spul

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Rotem
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_126434279
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn zomervakantie naar de Ukraïne. Dus ik maak een meer dan AWESOME roadbook waar alles in staat wat we moeten weten. WIl ik een plaatje van een Ukraïense trein op de voorkant zetten natuurlijk :Y

Wat denk je?

:r SPUUG :r KOTS :r LELIJK :r

[ afbeelding ]

Kuttreine :{w
De stoelopstelling is ook 3+2, ter info. Mijn tip: Probeer alle InterCity+ (zo heten die diensten geloof ik) als de pest de mijden in Oekraïne. Gewoon klassieke getrokken treinen nemen. Voorzien van sjamovar & radio. O+
pi_126434368
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:18 schreef AverageJoe het volgende:

[..]

Allebei bedankt voor het antwoorden. Makes sense en leuk om de 1300-serie af en toe te zien op het spoor.
Klopt! Nou nog eens vaker een 1100 en de 1500 en maak die 1000 ook maar gelijk rijvaardig en dan ben ik weer helemaal gelukkig.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:31:57 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126434381
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Volgens mij was dat een conditierit voor de 1312 en werd de tractie tot Bad Bentheim door een BR103 verzorgd.
Klopt ja, was een leuk ritje. Er waren ook sinterklazen aan boord en zo.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126434444
Oh jah, jij had nog een sloot foto's online gezet :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 13 mei 2013 @ 16:36:35 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126434653
Klopt ja.



















Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126434700
Tof!
  maandag 13 mei 2013 @ 16:39:11 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126434781
quote:
Inmiddels duidelijk locs uit een totaal ander tijdperk dan het heden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126435431
Ondanks al vele worden ga ik hier nog wat woorden aan vuil maken.

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 12:36 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Overschat dit niet. Het gaat niet om extra treinen. Slechts de gebruikelijke IC's tussen Utrecht en Amsterdam Centraal stoppen er. De treinen zijn ook niet verlengd.

Op zich wel een goede actie natuurlijk, maar het heeft ook wel iets van window-dressing.
Wat een ongelooflijk laag bij de grond opmerking dit.
Het gáát namelijk wél om extra treinen te Breukelen. Namelijk de intercity's die normaal het station voorbij rijden, maken nu een extra stop, zoals gecommuniceerd. Die treinen hoeven ook echt niet verlengd te worden, het is niet zo dat op maandagochtend de treinen uitpuilen van de mensen. Hooguit 50% bezetting.
De mensen die deze actie op poten hebben gezet zullen de volgende keer ook wel denken, die voorbeterov figuur komt weer met een idee, stik er maar in. Dat zou mijn gedachte zijn in ieder geval. :r
pi_126435444
Wat zakelijke spoornostalgie voor de liefhebber: De internationale spoorboekjes van de Sovjet-Unie tussen 1962 en 1967. En ja, ook de verbinding naar Хук-ван-Холланд (=Hoek van Holland) vanuit Moskou staat er in. :D
pi_126435648
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:52 schreef Sandrvich het volgende:
Wat zakelijke spoornostalgie voor de liefhebber: De internationale spoorboekjes van de Sovjet-Unie tussen 1962 en 1967. En ja, ook de verbinding naar Хук-ван-Холланд (=Hoek van Holland) vanuit Moskou staat er in. :D
Sorry mijn Russisch is een beetje roestig, kan je er even een vertaling bij doen? ;)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_126435785
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[ afbeelding ]
Sint en Piet in Duitsland, dás nog es zeldzaam :P
  maandag 13 mei 2013 @ 17:04:39 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126436012
Overigens is de 1312 inmiddels vertrokken naar het Zuid-Duitse Horb am Neckar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 mei 2013 @ 17:07:54 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126436181
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Overigens is de 1312 inmiddels vertrokken naar het Zuid-Duitse Horb am Neckar.
neen, de 1312 is nog in Nederland, is namelijk van het NSM. De 1315 is de grens over ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 13 mei 2013 @ 17:08:29 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126436200
Oh, ook goed.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126436298
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 15:54 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ik zat zelf in een van de eerste treinen die stopte te Breukelen, te weten om 10 over 10 (IC richting Alkmaar). Er zijn geloof ik 3-4 reizigers ingestapt en er stonden nauwelijks mensen te wachten. Dus nee ik vind niet dat men hier tekort heeft geschoten. Zeker niet aangezien het om een extra dienstverlening gaat. Die automobilisten hadden namelijk ook gewoon in de file kunnen blijven staan; een risico wat ze sowieso al dagelijks nemen door voor de auto te kiezen ipv de trein.

En voor je zo'n trein met extra stop verlengd hebt ben je ook alweer een uur verder; denk aan de logistieke operatie die daarbij komt want er moet extra personeel gevonden worden voor op de trein zelf, er moet iemand beschikbaar zijn om de trein op te gaan halen op Utrecht opstel (voor de kenners: daar ben je ook niet binnen een minuut), er moet weer een extra rijweg ingesteld worden etc. En daarvan zou de vertraagde reiziger die sowieso al in de trein zat weer nog verder van huis raken ;)
Maar zoals Driek al zei: het is een extra stop, geen extra trein. Materieel en personeel heeft er dus niks mee te maken. Super dat ze het doen, maar behalve dat ze nu de perronsporen moesten nemen en stoppen verandert er niet veel.
pi_126436370
Het is een extra trein voor station Breukelen.
pi_126436586
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:10 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Maar zoals Driek al zei: het is een extra stop, geen extra trein. Materieel en personeel heeft er dus niks mee te maken. Super dat ze het doen, maar behalve dat ze nu de perronsporen moesten nemen en stoppen verandert er niet veel.
Alles is relatief.
Voor een reiziger die in Breukelen op het perron staat is het een extra trein.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:34:32 #43
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126437411
het is een extra reismogelijkheid. Het is niet 228 ton extra staal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126437828
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:11 schreef b2py het volgende:
Het is een extra trein voor station Breukelen.
Ja dat wel, maar GlenSpey doet het voorkomen alsof er een nieuwe trein van Utrecht Opstel moest worden gehaald en extra personeel moest worden ingezet. Dat is niet aan de orde. Lof dat ze het doen, maar je hoeft er geen big deal van te maken.
pi_126438164
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:45 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Ja dat wel, maar GlenSpey doet het voorkomen alsof er een nieuwe trein van Utrecht Opstel moest worden gehaald en extra personeel moest worden ingezet. Dat is niet aan de orde. Lof dat ze het doen, maar je hoeft er geen big deal van te maken.
Ho, dat doe ik niet. Ik wees er op dat ik dat vooral NIET nodig vindt, zoals sommige anderen in de discussie dat wel nodig vonden ;)

Overigens zal de hele extra trein ja/nee stelling me een zorg zijn; het gaat tenslotte om het gebaar wat de NS geeft door überhaupt op Breukelen te stoppen met een IC.
pi_126440109
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:53 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ho, dat doe ik niet. Ik wees er op dat ik dat vooral NIET nodig vindt, zoals sommige anderen in de discussie dat wel nodig vonden ;)

Overigens zal de hele extra trein ja/nee stelling me een zorg zijn; het gaat tenslotte om het gebaar wat de NS geeft door überhaupt op Breukelen te stoppen met een IC.
Vooral ProRail eigenlijk, die heeft er de meeste 'moeite' mee ;)
  maandag 13 mei 2013 @ 18:42:47 #47
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126440445


Vandaag is de eerste gloednieuwe "Cities Sprinter"-locomotief uit de fabrieken van Siemens komen rollen. Het Amerikaanse Amtrak heeft 70 van deze locomotieven besteld en zullen worden gebruikt om oudere elektrische locomotieven af te lossen. De loc is gebaseerd op Europese locomotieven als de EuroSprinter en de Vectron.

meer...
  maandag 13 mei 2013 @ 18:44:59 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126440553
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 16:29 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

De stoelopstelling is ook 3+2, ter info. Mijn tip: Probeer alle InterCity+ (zo heten die diensten geloof ik) als de pest de mijden in Oekraïne. Gewoon klassieke getrokken treinen nemen. Voorzien van sjamovar & radio. O+
Ja we doen lokaal niet veel met de trein. Het streven is om alles vast van tevoren vast te leggen. Utrecht - Poznan - Krakow - Lviv heb ik al geboekt. De treinen binnen UKR worden pas over een paar dagen bekend, maar dan pakken we een directe van Lviv naar Simferopol en een aantal dagen later een directe van Simferopol naar Kiev. En terug gewoon vliegen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 13 mei 2013 @ 18:54:54 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126441102


Is dat normaal, die draaistellen zo ver naar binnen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 13 mei 2013 @ 18:59:48 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126441365
Nou inderdaad, het lijkt wel zo'n tram van 100 jaar geleden :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')