abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 oktober 2012 @ 22:53:19 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118561004

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 oktober 2012 @ 22:53:34 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118561011
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2012 22:48 schreef b2py het volgende:

[..]

niet naar groningen hoor, richting den helder ;)

Ik heb ook al wat lengtes gezien voor drgl 2013, wordt huilen met de pet of af en toe..
niet meer dan twaalf bakken per trein toch?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118561038
Yup..
pi_118561106
Het personeel in de ICE was al aan het klagen dat de hele trein prop vol zat :')

Dus de hele crew stond Duisburg - Arnhem (en ongetwijfeld tot aan Amsterdam ook) gewoon in de bar. 6 vrouwen en een man.

Hopelijk zat er voorin nog een machinist :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118561148
Het voordeel van in het weekend ic maastricht - alkmaar pakken tussen eindhoven en amsterdam is er niet meer bij. Geen dubbele stellen meer...
  zondag 28 oktober 2012 @ 22:57:33 #6
370431 drakin
vurig typje
pi_118561192
Vandaag weer propvol in de NS, gelukkig niet in de Ariva treintjes, en ik kon maar 1 kant op van de normaal vier kanten op dit station.
Werkzaamheden op de andere drie.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_118561219
Is dit een rara waar was ik? :p
Ik vermoed leeuwarden? :)
pi_118561256
Geldermalsen denk ik.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 oktober 2012 @ 22:59:17 #9
Maffe Fries
pi_118561270
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 22:54 schreef b2py het volgende:
Yup..
tussen Amersfoort en Utrecht gaat dat in de spitsen mooie volle treinen opleveren, al scheelt het wel dat de Tukkers een kwartier eerder of later moeten reizen
pi_118561311
Die 14 bakken irm in de 557 (Sorry weet tijden niet uit hoofd) wordt bijv 12 bakken icm...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 oktober 2012 @ 23:01:32 #11
Maffe Fries
pi_118561361
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 23:00 schreef b2py het volgende:
Die 14 bakken irm in de 557 (Sorry weet tijden niet uit hoofd) wordt bijv 12 bakken icm...
uit mijn hoofd gaat die om 16.21 uur uit Utrecht weg
pi_118561381
Tja men vergist zich idd in het aantal mensen dat 'gewoon' over de Veluwe blijft rijden als de Hanzelijn open is. Ben benieuwd wat voor chaos dat gaat worden. Gelukkig werk ik tegen die tijd niet meer in Utrecht maar in Heerenveen :)
  zondag 28 oktober 2012 @ 23:02:41 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118561415
quote:
14s.gif Op zondag 28 oktober 2012 22:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Met AltijdVrij moet je gewoon nooit hoeven bliepen, dat slaat nergens op.
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 22:37 schreef James1988 het volgende:
En ook met Weekend Vrij, in het weekend, zou je m.i. nooit hoeven inchecken.
jr. aka Bram heeft Kids vrij. Die moet dus ook steeds in- en uitchecken en heel irritant zijn kaart bliebt niet! Ga je toch elke keer kijken of het wel goed gaat, schiet niet op :( .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118561516
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 23:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Tja men vergist zich idd in het aantal mensen dat 'gewoon' over de Veluwe blijft rijden als de Hanzelijn open is. Ben benieuwd wat voor chaos dat gaat worden.
Elk reizigersonderzoek ten spijt :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 oktober 2012 @ 23:05:16 #15
Maffe Fries
pi_118561552
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 23:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Tja men vergist zich idd in het aantal mensen dat 'gewoon' over de Veluwe blijft rijden als de Hanzelijn open is. Ben benieuwd wat voor chaos dat gaat worden. Gelukkig werk ik tegen die tijd niet meer in Utrecht maar in Heerenveen :)
heb je mazzel mee. Ik denk dat het wel een chaos zal gaan worden. Het aantal reizigers dat naar Schiphol/Amsterdam Centraal wil is relatief beperkt ten opzichte van het aantal dat naar Utrecht moet.
pi_118562092
Nou ja voor Utrecht zit er ook ene hoop Rotterdam en Den Haag volk bij natuurlijk. Als je de helft van het Den haag volk over de Hanzelijn kan gooien, dan gaat de verdeling Rotterdam - Den Haag via Amersfoort - Utrecht van 12-4 naar 12-2 bakken dus win je per saldo ehm... niet echt spannend veel :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 28 oktober 2012 @ 23:27:23 #17
Maffe Fries
pi_118562359
precies. Ik denk dat de NS zich daar in gaat vergissen, maar goed dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Ik hoop iig dat er niet te veel treinen zijn waar de mensen in de bagagerekken moeten liggen
  maandag 29 oktober 2012 @ 05:26:21 #18
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_118565600
quote:
14s.gif Op zondag 28 oktober 2012 23:27 schreef Peterselieman het volgende:
precies. Ik denk dat de NS zich daar in gaat vergissen, maar goed dat zal de praktijk uit moeten wijzen. Ik hoop iig dat er niet te veel treinen zijn waar de mensen in de bagagerekken moeten liggen
Been there, done that, ligt niet lekker.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_118565751
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 05:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Been there, done that, ligt niet lekker.
Vroeger, met die hangmatten, lag dat best ok. Hoe lang zijn die er al niet meer? Dertig jaar of zo? :+
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_118565762
In mat 64 gaat dat nog best makkelijk toch?
pi_118565972
quote:
14s.gif Op zondag 28 oktober 2012 23:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou ja voor Utrecht zit er ook ene hoop Rotterdam en Den Haag volk bij natuurlijk. Als je de helft van het Den haag volk over de Hanzelijn kan gooien, dan gaat de verdeling Rotterdam - Den Haag via Amersfoort - Utrecht van 12-4 naar 12-2 bakken dus win je per saldo ehm... niet echt spannend veel :')
Vanaf Den Haag via de Hanzelijn duurt langer dan via de Veluwelijn. Gaan mensen dus niet doen. :N
  Redactie Sport maandag 29 oktober 2012 @ 08:06:16 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118566143
Ik denk dat mensen dat wel gaan doen: mensen hebben een hekel aan overstappen, dus die paar minuten zal men voor lief gaan nemen. Alleen de trein die niet via de Hanzelijn gaat zal men in blijven zitten tot Utrecht om daar over te stappen, dat is namelijk sneller en heeft evenveel overstappen (1).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_118566158
Ze verwachten bij NSR een enorme terugloop aan ic reizigers. Ik weet nu wel hoe dat gaat gebeuren :')

Edit: zit nu in een overvolle ic die te kort is. Maar met een auto was ik waarschijnlijk niet veel gelukkiger geweest. 21 kilometer file op de snelweg naar Amsterdam...

[ Bericht 31% gewijzigd door b2py op 29-10-2012 08:16:04 ]
  maandag 29 oktober 2012 @ 08:27:59 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118566344
Mocht iemand op zoek zijn naar V250 #4811, hij staat op Rotterdam Centraal. Niet in reizigersdienst zo te zien (trein redelijk donker, deuren gaan niet open, enz).
  maandag 29 oktober 2012 @ 08:41:11 #25
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_118566442
quote:
13s.gif Op maandag 29 oktober 2012 07:46 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Vanaf Den Haag via de Hanzelijn duurt langer dan via de Veluwelijn. Gaan mensen dus niet doen. :N
Daar kom je nog achter :) Via Lelystad duurt dan wel vijf minuten langer, maar het scheelt je een hectische overstap op Utrecht Centraal. Er zijn een hoop mensen die een iets langere reistijd voor lief nemen als hun reis daarmee minder stressvol verloopt.
Alles ligt op loopafstand als je er de tijd voor neemt.
  maandag 29 oktober 2012 @ 09:03:34 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118566774
Ja, laten we lekker tegen elkaar roepen "daar kom je nog achter". We zullen wel zien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 29 oktober 2012 @ 12:14:58 #27
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_118572426
Dat bepaal ik lekker zelf wel :)
pi_118573428
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 12:14 schreef Isambard het volgende:
Dat bepaal ik lekker zelf wel :)
Daar kom je nog wel achter }>
pi_118573908
Ja, laten we lekker tegen elkaar roepen "daar kom je nog achter". We zullen wel zien.
  maandag 29 oktober 2012 @ 13:24:58 #30
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_118574799
Jullie komen er nog wel achter of we dat zullen zien :D
pi_118576964
... gast
  maandag 29 oktober 2012 @ 15:04:07 #32
178980 Lindytje
Schimmelschaduw.jpg
pi_118578389
Ola! Ik heb een treinreis-vraag!

Stel, ik wil naar Amsterdam, vanuit het zuiden des lands. Ik koop in de spoordeelwinkel een kaartje voor, ik noem maar wat, de kunsthal in amersfoort. Dat kaartje is op dit moment het goedkoopst. Ik ga heen en weer met de trein naar Amsterdam.
Ik neem aan dat ik met die dagkaart bij dat uitje gewoon onbeperkt door NL kan crossen? Je hoeft immers geen begin- of eindstation in te vullen en van elk stuk van de route kan ik danwel onderweg zijn naar Amersfoort of er van terug komen. Toch?
Mijn redenering zegt dat ik dan voor 19 euro op en neer kan naar Amsterdam. Klopt die redenering? Of zie ik iets over het hoofd?
Don't come closer, I might hurt you
  Redactie Sport maandag 29 oktober 2012 @ 15:08:38 #33
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118578557
Er zijn ook veel aanbiedingen waarbij een dagretour ipv een dagkaart als vervoersbewijs erbij zit. En daarmee mag je dus alleen een retourtje naar Amersfoort maken. Wat wel mag is daarmee naar Utrecht reizen en een los retourtje Utrecht-Amsterdam kopen, maar dat kan ook duurder uitvallen.

Stel nou dat er een aanbieding voor Alkmaar of zo is dat kun je daar rustig mee naar Amsterdam, omdat het dan op de logische reisroute ligt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 29 oktober 2012 @ 15:13:29 #34
178980 Lindytje
Schimmelschaduw.jpg
pi_118578753
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:08 schreef dennistd het volgende:
Er zijn ook veel aanbiedingen waarbij een dagretour ipv een dagkaart als vervoersbewijs erbij zit. En daarmee mag je dus alleen een retourtje naar Amersfoort maken. Wat wel mag is daarmee naar Utrecht reizen en een los retourtje Utrecht-Amsterdam kopen, maar dat kan ook duurder uitvallen.

Stel nou dat er een aanbieding voor Alkmaar of zo is dat kun je daar rustig mee naar Amsterdam, omdat het dan op de logische reisroute ligt.
^O^
Don't come closer, I might hurt you
pi_118579756
Persbericht van PvdA statenfracties van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel:

quote:
HANZELIJN NOG NIET KLAAR.

ProRail heeft een nogal snorkend bericht uitgebracht dat de aanleg van de Hanzelijn 90 miljoen euro goedkoper is uitgevallen. Merkwaardig bericht dat ook helemaal niet de lading dekt. Feitelijk is de verbinding gewoon niet uitgevoerd zoals nodig is om treinen elkaar snel te laten opvolgen zoals afgesproken.

De brug en aansluitende infrastructuur van Zwolle tot Hattemerbroek is niet uitgevoerd zoals nodig is om treinen elkaar snel op te laten volgen. In plaats van 4 is volstaan met slechts 2 sporen op deze kritieke flessenhals, omdat dit volgens ProRail en Ministerie vanwege de toen nog voorziene moderne beveiliging voldoende capaciteit bood.

Die moderne beveiliging is er uitgerekend hier (nog) niet gekomen en dus is er een nog op te lossen knelpunt. Gevolg is nu een vertraging gevoelige situatie en 8 minuten wachttijd voor de trein naar Leeuwarden in Zwolle.

Ook de hogere voorgespiegelde rijsnelheid is niet gerealiseerd waardoor de Hanzelijn er maar liefst 10 minuten langer over doet dan strikt genomen noodzakelijk is. Feitelijk is de verbinding dus gewoon niet af.

De PvdA Statenfracties in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel hebben in november een gezamenlijk bijeenkomst over de spoorproblematiek in Noord- Nederland. De inzet van de PvdA is er op gericht de mogelijkheden van de spoorinfrastructuur in Noord-Oost Nederland beter te benutten. De Provinciale Statenleden zijn dan ook van mening dat de zogenaamde 'meevaller' onverkort besteed dient te worden aan het oplossen van de Hanzelijn-flessenhals rond Zwolle en verkorting van de rijtijd van de Randstad naar Zwolle en het Noorden. Daarbij is ook het knelpunt Herfte nog een op te lossen probleem.
Is dit waar? En houdt het in dat de lijn 90 miljoen goedkoper uitvalt omdat ze hebben bezuinigd op iets waar eigenlijk niet op bezuinigd moest worden en zal dit nu meer gaan kosten om alsnog op te lossen?
pi_118581668
Als het aan de nieuwe regering ligt, wordt ERTMS vanaf 2016 gefaseerd ingevoerd. Dit binnen de bestaande spoorbudgetten, extra geld wordt er niet voor uitgetrokken. Schultz blijft immers aan op Infrastructuur ;)

Verdere punten uit het regeerakkoord op het gebied van spoor:

• Om het aantal overwegincidenten te verminderen komt er een verbeterprogramma.
• In het kader van de op te stellen lange termijn agenda spoor analyseren we organisatie
en ordening op het spoor. Op basis van de uitkomsten volgen eventueel aanpassingen.
• De onderhandse gunning aan de NS van het vervoer op het hoofdrailnet voor de
periode 2015-2024 wordt afgerond.
• Belemmeringen voor grensoverschrijdend treinverkeer worden waar mogelijk
weggenomen.
• We verkennen de mogelijkheden voor verdere decentralisatie, maar houden het
hoofdrailnet in stand.
pi_118581887
Poep, ze willen de OV-studentenkaart afschaffen en vervangen door een kortingskaart. Dat staat in het concept-regeerakkoord zoals dat door het CPB is doorgerekend. Als dit doorgaat, dan weten we zeker dat we de komende jaren ondanks alle maatregelen een stevige daling van het aantal reizigerskilometers in het openbaar vervoer kunnen verwachten, maar alle besparingsmaatregelen van dien.
pi_118582039
Die maatregel treedt naar verwachting ook per 2016 in.

Hoeveel invloed dat heeft op reizigerskilometers lijkt me moeilijk in te schatten. Dat het invloed heeft staat buiten kijf, maar het OV blijft immers de goedkoopste vorm van langeafstandsvervoer. Maar het zal wel aantrekkelijker worden eerder op kamers te gaan en het is minder aantrekkelijk om naar willekeurige andere locaties te reizen.
pi_118582273
Hier staat wat achtergrond van een artikel wat al wat eerder verscheen: http://www.andredevos.com(...)tudentenkaartpdf.pdf
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 oktober 2012 @ 16:40:45 #40
Maffe Fries
pi_118582685
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:35 schreef MaxMark het volgende:
Persbericht van PvdA statenfracties van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel:

[..]

Is dit waar? En houdt het in dat de lijn 90 miljoen goedkoper uitvalt omdat ze hebben bezuinigd op iets waar eigenlijk niet op bezuinigd moest worden en zal dit nu meer gaan kosten om alsnog op te lossen?
binnen de bestaande situatie liggen nog mogelijkheden die in het komende jaren zeker uitgevoerd zullen gaan worden. De infrastructuur in Zwolle is nog niet helemaal op orde, waardoor nu een vertekend beeld wordt gecreëerd.

In de nabije toekomst kunnen treinen korter na elkaar binnen komen en aan de noordoostkant zelfs naast elkaar. Ook gaan de snelheden rond het station omhoog en zullen vanaf de Hanzeboog de seinblokken waarschijnlijk korter worden.

Die maatregelen zorgen ervoor dat de flessenhals al een stuk kleiner wordt.

Blijft over de flessenhals tussen Zwolle en Herfte aansluiting. Hiervoor worden nu plannen gemaakt om ook deze te verhelpen.
pi_118582770
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:35 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Nee onwaar.
De 10 minuten minder winst is ProRail niet aan te rekenen, dit komt omdat het materieel van NSR de 200 km/h niet haalt. Evenals het kort volgen, dat ligt namelijk aan het project 'Zwolle Spoort' wat niet loopt als gepland. De Hanzelijn op zichzelf is gewoon ¤90 miljoen goedkoper. Waar die lapzwansen van de PvdA het over hebben heeft geen relatie tot de Hanzelijn.
pi_118583079
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:24 schreef Bitlord het volgende:
Poep, ze willen de OV-studentenkaart afschaffen en vervangen door een kortingskaart. Dat staat in het concept-regeerakkoord zoals dat door het CPB is doorgerekend. Als dit doorgaat, dan weten we zeker dat we de komende jaren ondanks alle maatregelen een stevige daling van het aantal reizigerskilometers in het openbaar vervoer kunnen verwachten, maar alle besparingsmaatregelen van dien.
Och gut :') Nee, we moeten als OV-reizigers de studenten dankbaar zijn dat er dankzij hen lijnen opengebleven zijn, nee nou wordtie effe lekker :') _O-
pi_118583438
quote:
10s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Och gut :') Nee, we moeten als OV-reizigers de studenten dankbaar zijn dat er dankzij hen lijnen opengebleven zijn, nee nou wordtie effe lekker :') _O-
Clown, lees even deze post van Bitlord:
Treinentopic #456 Gezellig, knus, of gewoon propvol?

Goede materie. Het OV dankt zijn basis o.a. aan de studentenkaart. Veel projecten zoals de Uithoftram zouden er niet zonder studenten zijn gekomen. Of het dan ook geldverkwisting betwijfel ik. Uiteindelijk profiteren er niet alleen studenten van dat die tram er komt.
pi_118583933
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:27 schreef HeavenSmiles het volgende:
rekkelijk om naar willekeurige andere locaties te reizen.
Het is een kostenverschuiving, de student zal zeker een deel van de kosten vergoed krijgen en deze worden direct aan hem geleend. De staat is eigenlijk een beetje royaal om jou OV-kaart volledig toegang te geven van Maastricht tot Roodeschool. Daarnaast kan het betekenen dat OV-bedrijven juist studentenabbonement introduceren, bijvoorbeeld het Universiteit Utrecht-reisabbonement.
pi_118584128
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:24 schreef Bitlord het volgende:
De OV-studentenkaart wordt dus een kortingkaart, maar komt ook beschikbaar
voor MBO-scholieren. Kortom: een soberder kaart die beschikbaar komt voor meer
mensen. Ik kan er wel mee leven.
  maandag 29 oktober 2012 @ 17:11:29 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118584273
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:08 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

MBO-scholieren vanaf 18 jaar hebben er nu ook al beschikking over.
pi_118584352
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:08 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik blijf het vreemd vinden. De kamernood is erg hoog momenteel en dat zal alleen maar verergeren door deze maatregel.
pi_118584572
quote:
2s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:12 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Ik blijf het vreemd vinden. De kamernood is erg hoog momenteel en dat zal alleen maar verergeren door deze maatregel.
Ik heb de woningparagraaf uit het regeerakkoord nog niet gelezen, misschien wordt er ook wel wat aan studentenhuisvesting gedaan? (Wishful thinking, I know.)
  maandag 29 oktober 2012 @ 17:18:32 #49
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_118584601
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:42 schreef b2py het volgende:

[..]

Nee onwaar.
De 10 minuten minder winst is ProRail niet aan te rekenen, dit komt omdat het materieel van NSR de 200 km/h niet haalt. Evenals het kort volgen, dat ligt namelijk aan het project 'Zwolle Spoort' wat niet loopt als gepland. De Hanzelijn op zichzelf is gewoon ¤90 miljoen goedkoper. Waar die lapzwansen van de PvdA het over hebben heeft geen relatie tot de Hanzelijn.
Ik heb het vanmiddag uitgerekend. Als je Zwolle-Amsterdam CS rechtstreeks rijdt met alleen een stop op Almere C dan kan je in de beloofde 55 minuten van Zwolle naar Amsterdam Centraal terwijl je maar 140 km/h hoeft te rijden. Dan moet je alleen wel zorgen voor een snel pad tussen Lelystad en Amsterdam Centraal.
pi_118584678
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:17 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Ik heb de woningparagraaf uit het regeerakkoord nog niet gelezen, misschien wordt er ook wel wat aan studentenhuisvesting gedaan? (Wishful thinking, I know.)
Staat niks over in, alleen dat Woningcorporaties onder directe aansturing van gemeenten komen.
pi_118585020
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de concessie BRU-Utrecht streek(dat zijn die gele bussen in Utrecht muv de spitslijnen met gele bussen) (Bron: aanbestedingskalender.nl) over de maand december 2011 zie je dat van 5,3 miljoen reizigerskilometers er 1,7 miljoen worden geproduceerd door vrijreizende studenten (32%).

Kunnen we ook gelijk zijn wat het aandeel is van deze studenten wanneer ze in het weekeinde wél moeten betalen: 0,12 miljoen kilometer (2%). Hoewel er natuurlijk minder weekenddagen zijn dan weekdagen, is het verschil behoorlijk!

Bij de spitslijnen van deze regio (de gele bussen rondom De Uithof) worden van 540.000 kilometers er 374.000 door vrijreizende studenten gemaakt (69%).

* de Utrecht Bereikbaar-pas is niet opgenomen in de berekeningen.
pi_118586624
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:27 schreef HeavenSmiles het volgende:
maar het OV blijft immers de goedkoopste vorm van langeafstandsvervoer
Mwa, ik moet elke dag naar Utrecht, maar dat zou me dan 20 euro per dag kosten... dan is een auto die op enigszins tactvolle brandstof rijdt al snel veel goedkoper, helemaal als ik ook nog kan carpoolen.

Maargoed, ik ben zeer benieuwd naar de cijfers van de NS, ik verwacht dat we binnenkort nog wel wat uit die hoek te horen krijgen.

Ander relevant stukje uit het akkoord:
Vanaf 2016 wordt met gebruikmaking van bestaande budgetten het Europees spoorbeveiligingssysteem (ERTMS) gefaseerd ingevoerd. Om het aantal
overwegincidenten te verminderen komt er een verbeterprogramma.
pi_118587497
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:59 schreef lezut het volgende:
Mwa, ik moet elke dag naar Utrecht, maar dat zou me dan 20 euro per dag kosten... dan is een auto die op enigszins tactvolle brandstof rijdt al snel veel goedkoper, helemaal als ik ook nog kan carpoolen.
Als je alle kosten van autorijden bij elkaar optelt (dus niet alleen de brandstof) en vervolgens de gemiddelde prijs per kilometer berekent, ben je feitelijk altijd duurder uit - zelfs als je voltarief met de trein zou reizen (carpoolen daargelaten)! Zeker gezien de accijnzen ook worden verhoogd en oldtimers niet meer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting ;)

Maar het zou goed kunnen dat studenten >40% korting krijgen, of bv. op één traject gratis kunnen reizen ofzo. De concrete uitwerking is nog niet bekend.
pi_118588576
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:16 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Als je alle kosten van autorijden bij elkaar optelt (dus niet alleen de brandstof) en vervolgens de gemiddelde prijs per kilometer berekent, ben je feitelijk altijd duurder uit - zelfs als je voltarief met de trein zou reizen (carpoolen daargelaten)! Zeker gezien de accijnzen ook worden verhoogd en oldtimers niet meer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting ;)

Maar het zou goed kunnen dat studenten >40% korting krijgen, of bv. op één traject gratis kunnen reizen ofzo. De concrete uitwerking is nog niet bekend.
Ja, maar als de trein en de auto bij elkaar in de buurt komen qua kosten dan kunnen mensen toch de overweging gaan maken om ivm comfort toch de auto te pakken. Helemaal in gebieden waar het gehele OV-systeem niet zo fijnmazig is.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:53:46 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118589077

NSR 3403
Passeert hier de oude losweg van Kampen en is onderweg naar Zwolle.

NSR 956+954
Aangekomen op de volgende stek bij Rechteren kwamen na een korte wachttijd de stellen 956 en 954 langsgereden onderweg naar Emmen

NSR 965+962
Na Rechteren is koers gezet richting Mariënberg. Doordat wij geen trap bij ons hadden, was het een beetje improviseren, maar dat hinderde niet. Hier komen de Veetjes 965 en 962 langs de fraaie stek bij Mariënberg gereden.

Syntus 24
Na de vorige stek bij Mariënberg werd nog even koers gezet naar de overbekende stek bij de splitsing van Mariënberg.

Op de lijn Almelo-Mariënberg behoort normaalgesproken standaard een rode Lint te rijden, in de Twents kleurstelling. Syntus heeft echter de omlopen niet altijd op orde, waardoor deze dag de rode Lint was beland rondom Winterswijk. Ter vervanging van de 45 wordt vandaag de 24 ingezet tussen Almelo en Mariënberg, en komt met een vertraging van circa 2 minuten aan te Mariënberg.

NSR 954+956
Door vertraging op de lijn tussen Zwolle en Emmen kwam de Sneltrein naar Emmen met een vertraging bij Mariënberg binnen. Door het enkelsporige baanvak werd gekozen om de vertraagde sneltrein te laten stoppen op het station. Nadat de stoptrein richting Emmen is binnengelopen op het station, kreeg de sneltrein veilig. Helaas vertrok de Lint niet snel (wachtte op overstappende reizigers uit de stoptrein met +4), het had bijna een parallelle uittocht kunnen zijn.
Daarnaast had de Meester op deze Veetjes zijn sluitseinen ontstoken en de frontseinen gedoofd.
pi_118590167
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:53 schreef greavy het volgende:
Daarnaast had de Meester op deze Veetjes zijn sluitseinen ontstoken en de frontseinen gedoofd.
Wat denkt ie wel :( Dat zal intern nog wel even doorgezet worden!!
  Redactie Sport maandag 29 oktober 2012 @ 19:29:10 #57
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118590606
Daar in Mariënberg heb ik donderdag ook nog even gestaan, alleen dan de andere kant op:
PM mij!
  maandag 29 oktober 2012 @ 19:38:59 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118591064
Jammer dat je zo dicht bij het spoor stond Dennis. Daar is veel meer mogelijk. Foto 29 september:
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:30:02 #59
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_118594144
Vandaag ook de nieuwe treinstellen van Arriva gezien op CS :)!
pi_118594368
CS.

Okee.
pi_118594464
quote:
15s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
CS.

Okee.
Je weet wel. Die ene :)
pi_118594565
Zwolle CS?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 oktober 2012 @ 20:37:40 #63
Maffe Fries
pi_118594633
quote:
6s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:36 schreef Viezze het volgende:
Zwolle CS?
Zwolle heeft maar één station, dus die valt al af :+

Weet dat het om Groningen gaat, maar dat is niet de enige stad met drie stations binnen de stadsgrenzen
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:38:15 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118594668
quote:
15s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:33 schreef Dr_Flash het volgende:
CS.

Okee.
Chevremont Sud, jeweetz
pi_118594678
quote:
14s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zwolle heeft maar één station, dus die valt al af :+

Weet dat het om Groningen gaat, maar dat is niet de enige stad met drie stations binnen de stadsgrenzen
;( Dat was de grap ook
pi_118594819
Tja, in mijn ervaring wordt bij de meeste steden met >1 station wel over het "CS" gesproken, ongeacht of het daadwerkelijk de stationsnaam is. Gewoon voor de zekerheid dat je het over hetzelfde station hebt met iemand anders ;)

Bv. Eindhoven CS, Tilburg CS, Nijmegen CS...
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:44:28 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118595069
Als je vroeger in Purmerend in de bus stapte en "Sentraol" tegen de chauffeur zei, stempelde ie vrolijk zes strippen af.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118595181
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:42 schreef MaxMark het volgende:
Emmen CS 8-)
As we speak, wat is de kleinste stad met twee stations. Delfzijl?
pi_118595231
quote:
2s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:44 schreef Duvel het volgende:
Als je vroeger in Purmerend in de bus stapte en "Sentraol" tegen de chauffeur zei, stempelde ie vrolijk zes strippen af.
Strippen? Wat zijn dat?
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:51:28 #71
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_118595477
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:46 schreef Viezze het volgende:

[..]

Bovenkaspel heeft 11.000 inwoners en 2 stations. :)

Edit: Eygelshoven heeft met 8500 inwoners ook 2 stations.
pi_118595527
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:40 schreef HeavenSmiles het volgende:
Tja, in mijn ervaring wordt bij de meeste steden met >1 station wel over het "CS" gesproken, ongeacht of het daadwerkelijk de stationsnaam is. Gewoon voor de zekerheid dat je het over hetzelfde station hebt met iemand anders ;)

Bv. Eindhoven CS, Tilburg CS, Nijmegen CS...
Ik heb zelfs Houten CS gehoord :')
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:52:18 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118595532
quote:
10s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:47 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Strippen? Wat zijn dat?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_118595776
quote:

[..]

Santpoort?
pi_118595867
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:51 schreef beantherio het volgende:

[..]

Bovenkaspel heeft 11.000 inwoners en 2 stations. :)

Edit: Eygelshoven heeft met 8500 inwoners ook 2 stations.
Sappemeer heeft er 8298
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:58:21 #76
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_118595924
quote:

[..]

"Delfzijl" en "stad" in één zin en impliceren dat Delfzijl ook mar in de buurt komt van een stad :')_!

Grootste pauperbende hier in de buurt _O-

Appingedam daarintegen _O_!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 oktober 2012 @ 20:58:21 #77
Maffe Fries
pi_118595925
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:57 schreef remcoP het volgende:

[..]

Sappemeer heeft er 8298
die telt niet, omdat je voor het ene station Hoogezand ook mee moet rekenen
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:58:50 #78
38114 beantherio
pi_118595953
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:57 schreef remcoP het volgende:

[..]

Sappemeer heeft er 8298
Sappermeer heeft toch maar 1 station?
pi_118596006
quote:
14s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

die telt niet, omdat je voor het ene station Hoogezand ook mee moet rekenen
Sappemeer is Sappemeer ja :( :{w
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_118596050
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:58 schreef beantherio het volgende:

[..]

Sappermeer heeft toch maar 1 station?
Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer Oost
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:00:53 #81
38114 beantherio
pi_118596084
Ik ben dit lijstje afgelopen, maar Eygelshoven lijkt de kleinste (iets meer dan 8400 inwoners).
pi_118596157
Zal wel rustig worden in de treinen binnenkort..
pi_118596716
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:34 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Je weet wel. Die ene :)
Ik denk Hoogezand-Sappemeer CS :Y)
pi_118596779
Hoeveel inwoners heeft Soest?
pi_118596897
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:
http://lmgtfy.com/?q=inwoneraantal+soest
pi_118597115
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:
45000, veel meer dan ik dacht. :o
pi_118597392
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:52 schreef remcoP het volgende:
Ik heb zelfs Houten CS gehoord :')
Oh het kan nog wel gekker hoor:

Plaatsen met maar EEN niet mis te verstaan station.

Of plaatsenmet meerdere stations, waarvan je een ANDER station als "Centrum/Centraal" zou aanduiden.

pi_118597462
quote:
Dit waardeloze bijdehante gelamzak mag ook weleensafgelopen wezen trouwens :( Beantwoord de vraag of als je daar te belazerd voor bent, hou dan gewoon je bek :(
pi_118597471
quote:
14s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh het kan nog wel gekker hoor:

Plaatsen met maar EEN niet mis te verstaan station.

[ afbeelding ]

Of plaatsenmet meerdere stations, waarvan je een ANDER station als "Centrum/Centraal" zou aanduiden.

[ afbeelding ]
Ik denk dat ze NS De Klomp bedoelden.
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:19:23 #90
38114 beantherio
pi_118597494
Wat is eigenlijk de grootste stad met maar 1 station?
pi_118597513
quote:
13s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit waardeloze bijdehante gelamzak mag ook weleensafgelopen wezen trouwens :( Beantwoord de vraag of als je daar te belazerd voor bent, hou dan gewoon je bek :(
wees dan zelf niet zo lui en google het gewoon zelf. Alsof iemand hier die info paraat heeft.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 oktober 2012 @ 21:20:06 #92
Maffe Fries
pi_118597556
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:19 schreef beantherio het volgende:
Zwolle?
pi_118597561
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:19 schreef beantherio het volgende:
Leeuwarden?
[cammingaburen is de 2de |:( ]
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 oktober 2012 @ 21:20:35 #94
Maffe Fries
pi_118597597
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:20 schreef remcoP het volgende:

[..]

Leeuwarden?
Leeuwarden heeft drie stations :P
pi_118597637
Middelburg dan? Of Venlo?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 oktober 2012 @ 21:22:37 #96
Maffe Fries
pi_118597755
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:21 schreef remcoP het volgende:
Middelburg dan? Of Venlo?
stukken kleiner dan Zwolle
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:26:05 #97
38114 beantherio
pi_118597985
Zwolle heeft ruim 120.000 inwoners. Dat lijkt wel de grootste te zijn ja. Ze compenseren dat ene station wel door meteen een van de grootste spoorknooppunten van Nederland te zijn.
pi_118598142
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:19 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ik denk dat ze NS De Klomp bedoelden.
ja tuurlijk ^O^ Maar ja, veolia he ;)

quote:
14s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

stukken kleiner dan Zwolle
Zutphen ook zeker?
pi_118598208
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:26 schreef beantherio het volgende:
Zwolle heeft ruim 120.000 inwoners. Dat lijkt wel de grootste te zijn ja. Ze compenseren dat ene station wel door meteen een van de grootste spoorknooppunten van Nederland te zijn.
En het enige station in het land met 6 buurstations. Straks 7 :7

Met 5 zijn er ook maar drie trouwens (Utrecht Centraal, Amersfoort en Zutphen).
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:29:59 #100
38114 beantherio
pi_118598279
quote:
14s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zutphen ook zeker?
Zwolle heeft ongeveer 2,5x meer inwoners.

Ik zou eigenlijk niet eens weten waar ze in Zwolle een 2e station nodig zouden kunnen hebben. Het huidige station ligt zo'n beetje precies in het midden van al die samenkomende spoorlijnen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 29 oktober 2012 @ 21:33:15 #101
Maffe Fries
pi_118598544
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:29 schreef beantherio het volgende:

[..]

Zwolle heeft ongeveer 2,5x meer inwoners.

Ik zou eigenlijk niet eens weten waar ze in Zwolle een 2e station nodig zouden kunnen hebben. Het huidige station ligt zo'n beetje precies in het midden van al die samenkomende spoorlijnen.
zijn twee plaatsen waar het kan. Op de lijn naar Deventer, Zwolle-Zuid en op de lijn naar Kampen, Zwolle Stadshagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')