James1988 | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:35 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda. Duvel, houdt van hobby's en bier. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japen - Deel 1 - Igen Treinen in Japan - Deel 2 - Igen Berlijn - Zug-Chef Praag - Zug-Chef Wenen - Zug-Chef Budapest - Zug-Chef Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| ||
greavy | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:35 | |
Ik wou net melden dat de eerste Thalys weer over de HSL scheurt. | ||
#ANONIEM | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:35 | |
Antwerpen had ik op zich nog wel verwacht, ligt net over de grens en veel internationale treinen komen er langs. | ||
greavy | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:36 | |
Parijs, Frankfurt, Berlijn enzo niet dan? | ||
#ANONIEM | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:38 | |
Dat is wat verder weg Het is ook wel logisch dat het er niet staat, ik had het zelf alleen wel verwacht | ||
James1988 | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:38 | |
Topictitel ter ere van de maximumsnelheid van dit mooie ding: De AGV van Alstom, 360 km/h De eerste komt spoedig in dienst bij het Italiaanse NTV. | ||
greavy | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:41 | |
Ziet er wel aardig uit. Toen ik in Parijs was deze zomer, zag ik de Thalys met het snelheidsrecord nog. Althans, die zal het geweest zijn, gezien de bestickering. | ||
greavy | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:48 | |
Dr_Flash | woensdag 19 oktober 2011 @ 18:57 | |
Dat was geen normaal stel he, daar was van alles aan gemodificeerd. Grotere wielen bijvoorbeeld, en er ontbraken ook nogal wat rijtuigen | ||
Ireyon | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:02 | |
Mooi ding die AGV, jammer dat 't in Italië gaat rijden.. ongetwijfeld dat er absurde toeslagen voor gevraagd gaan worden. | ||
James1988 | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:14 | |
Draaistellen, tractie, bovenleidingspanning, behoorlijk wat. Het was ook bedoeld als demonstratie van het kunnen van Alstom en de technische mogelijkheden van hun later onthulde AGV. De AGV in Italië gaat niet door Trenitalia geëxploiteerd worden, maar door NTV in open access. Op www.ntvspa.it staat alle informatie over routes, alleen is het al een tijdje stil | ||
Dr_Flash | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:15 | |
Grappig dat het in Italië gaat rijden. Toch maar geen protectionisme daar? | ||
James1988 | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:18 | |
Nou... Klein maar niet onbelangrijk detail: SNCF heeft een aandeel van 20% in NTV. | ||
Peterselieman | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:18 | |
Ze weten gewoon dat hun eigen spul niet deugt en er een veel te lange levertijd op zit | ||
Dr_Flash | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:21 | |
Ja precies, dat bedoel ik dus. Het is net alsof wij dag in dag uit macaroni eten terwijl ze daar in Italië zelf aan de Boeuf Bourguignon zitten En maar roemen over hun eigen keuken En wij er maar in trappen | ||
James1988 | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:26 | |
Volgens Der Standard zou .Italo (de merknaam voor de trein) eind 2011 gaan rijden, dat is een paar maanden later dan gepland (september 2011). Fyra rijdt dan nog niet, terwijl de V250 4 jaar eerder besteld is | ||
bork | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:28 | |
Hoppa Welke treinen wil de NMBS schrappen? | ||
Dr_Flash | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:36 | |
Blij dat ik daar niet meer hoef te wezen | ||
Peterselieman | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:38 | |
Nu de bordjes van de voormalige stations in België nog, Fles | ||
Dr_Flash | woensdag 19 oktober 2011 @ 19:39 | |
Daar heb ik er al een heleboel van trouwens Maar wat dat betreft is er in Nederland nog heel veel werk te doen. (Haarlemmermeerlijnen, Woldjerspoorweg, Dockumer Lokaeltsje, OLDO-spul hier ERG dicht in de buurt... ) | ||
MREn | donderdag 20 oktober 2011 @ 00:27 | |
Een keertje rondkijken op een ProRail verkeersleidingspost?? | ||
greavy | donderdag 20 oktober 2011 @ 06:16 | |
Een apart verschijnsel als je het mij vraagt.. grote locomotief en kleine rijtuigen IC 19732 in Frankrijk. © Johnny Brauns [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 20-10-2011 06:43:23 ] | ||
greavy | donderdag 20 oktober 2011 @ 08:22 | |
Zo, nu onderweg naar Brussel in de OBB-rijtuigen. Heerlijk. Beter als de PRIO's. | ||
Luco | donderdag 20 oktober 2011 @ 08:53 | |
! Heb zojuist mijn tickets voor the Ghan geboekt . 9-10 November ga ik van Darwin naar Alice Springs, en 17-18 November vanuit Alice Springs naar Adelaide. Rijtuig R, geodkoopste stoel die ze hadden uiteraard. Zal wel een trein met zo'n 30 wagons worden. Nu al zin in ! Vond de Sunlander al tof (Al heb ik daar alleen 's nachts ingezeten). Dat waren een goede 24 rijtuigen achter 2 grote diesellocs. Heeft zoveel meer charme dan de standaard treinstellen die nu in Nederland rond rijden. | ||
MTL | donderdag 20 oktober 2011 @ 10:24 | |
http://www.dft.gov.uk/news/press-releases/dft-press-20111020 Abellio / NS heeft aanbesteding voor het vervoer van de Spelen 2012 gewonnen. | ||
Dr_Flash | donderdag 20 oktober 2011 @ 10:30 | |
Ik zag het ja. Nou NS, laat maar eens aan de wereld zien dat je WEL wat kunt | ||
James1988 | donderdag 20 oktober 2011 @ 11:06 | |
Abellio (voorheen NedRailways) voert al Northern Rail uit en MerseyRail (icm Serco) en daar halen ze de hoogste klanttevredenheid van alle Train Operating Companies. | ||
James1988 | donderdag 20 oktober 2011 @ 11:41 | |
Kwam deze foto tegen op Twitter, ineens heel actueel | ||
ZwartmetSuiker | donderdag 20 oktober 2011 @ 11:45 | |
Haha prachtig! | ||
Dr_Flash | donderdag 20 oktober 2011 @ 15:00 | |
Zo, inmidddels 8 Kruidvatjes te pakken Het winterseizoen is weer gedekt zo'n beetje | ||
Peterselieman | donderdag 20 oktober 2011 @ 16:32 | |
Syntus heeft ook wel pech zeg. Er is vanochtend in Zutphen een VIRM aan de rol gegaan en op 2 geparkeerde Linten gebotst. Schade is aanzienlijk. De Linten kunnen zeker een jaar niet ingezet worden, dus dat worden voorlopig kortere treinen in het oosten van het land. Verder zal Syntus nog eens twee Buffels van de NS moeten leasen. Oorzaak is dat een VIRM niet op de parkeerrem stond. | ||
Dr_Flash | donderdag 20 oktober 2011 @ 16:38 | |
Dan lijkt me dat NS die buffels gratis ter beschikking gaat stellen | ||
Surveillance-Fiets | donderdag 20 oktober 2011 @ 16:54 | |
Zijn de remmen en shit dan kapot van die twee linten? ... een jaar | ||
Peterselieman | donderdag 20 oktober 2011 @ 16:55 | |
Als de boel verzet is dan ben je een treinstel wel even kwijt ja | ||
Peterselieman | donderdag 20 oktober 2011 @ 17:51 | |
Ongelukje is trouwens tijdens het rangeren gebeurd. Vanochtend knetterde het trouwens lekker met trein 12526 (vertrek 7:45 uur uit Leeuwarden) bij de Brug over het Van Harinxmakanaal | ||
James1988 | donderdag 20 oktober 2011 @ 20:25 | |
Google Street View op de trein Google is al geruime tijd bezig om per auto of fiets foto's te maken van de wegen van de wereld, maar nu gaat het bedrijf ook per trein afbeeldingen maken van het landschap in de Zwitserse Alpen. In een video die is uitgegeven Google laat het bedrijf zien hoe de speciale camera's zijn gemonteerd op een trein die rijdt tussen het Zwitserse Thusis en Tirano in Italië. De beelden zelf zijn nog niet vrijgegeven in Google Maps. | ||
SpeedyRich | donderdag 20 oktober 2011 @ 22:04 | |
Nou moet NS nog eens gouw wat AGV's aanschaffen voor de HSL-Zuid en men is dan weer op het goede spoor bezig... | ||
jappas | donderdag 20 oktober 2011 @ 22:48 | |
Loont reparatie überhaupt dan? Syntus kan ze dan tot december 2012 gebruiken, ik neem tenminste aan dat Arriva met GTW gaat rijden zodra ze de concessie overnemen? | ||
mschol | donderdag 20 oktober 2011 @ 22:49 | |
en dan komt er zeker een snelheidslimiet van 160 km/h? | ||
Peterselieman | donderdag 20 oktober 2011 @ 22:55 | |
Tuurlijk loont het. Een jaar is een eerste grove schatting en de verzekering van de NS zal wel betalen | ||
DriekOplopers | donderdag 20 oktober 2011 @ 22:56 | |
Hilarisch: Fyra staat voor schut, en niet zo'n klein beetje ook! http://sargasso.nl/archie(...)esnelheidstrein-uit/ | ||
James1988 | donderdag 20 oktober 2011 @ 23:01 | |
In De Gelderlander staat dat Syntus de treinen dit jaar niet meer kan gebruiken. Dat is nog ruim 2 maanden, geen 12. | ||
MREn | donderdag 20 oktober 2011 @ 23:24 | |
Methodologisch is er nogal wat op aan te merken; Amersfoort-Apeldoorn is rechtuit zonder stops, Amsterdam-Rotterdam gaat via een volbelaste Schipholtunnel. De de Fyra is ondanks de gebreken nog altijd een stuk sneller dan de IC via Leiden. | ||
#ANONIEM | donderdag 20 oktober 2011 @ 23:36 | |
Ja zo kun je alles wel rechtpraten. Waarom bijvoorbeeld geen toeslag voor Amersfoort-Zwolle omdat dat veel sneller is dan via Deventer? | ||
Dr_Flash | donderdag 20 oktober 2011 @ 23:37 | |
How to lie with numbers | ||
#ANONIEM | donderdag 20 oktober 2011 @ 23:43 | |
Zo snel is 'ie gewoon niet. Hij gaat een heel stuk met een slakkegang door Amsterdam en dan met 160 over de HSL. In Duitsland rijden zelfs genoeg RE-treinen (gewone sneltreinen) met 160 zonder dat je daar enige toeslag voor moet betalen. En in België rijden genoeg binnenlandse, toeslagvrije IC-treinen op de nieuw aangelegde hogesnelheidslijnen. Een goed voorbeeld, vind ik. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2011 23:47:27 ] | ||
Peterselieman | donderdag 20 oktober 2011 @ 23:47 | |
Elders stond een jaar genoemd | ||
James1988 | donderdag 20 oktober 2011 @ 23:56 | |
Inderdaad... op Schiphol - Rotterdam bedraagt de gemiddelde snelheid toch 119 km/h, waarmee Fyra met stip op nummer 1 komt in de lijstjes genoemd in de eerste twee infographics op die pagina. Het is vooral het stuk Schiphol - Amsterdam Centraal dat de snelheid eruittrekt. | ||
bork | vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:24 | |
Zo Driek en deze informatie is nieuw? En wat nu? Beter je van te voren inlezen aub en niet gelijk zo hard roepen , dat is zo gemakkelijk, misschien wel makkelijker dan wat windowdressing die de NS gebruikt, echte kenners weten best wel hoe de vork in de steel zit, volgens mij wordt hier ook het hardste geroepen tegen al die HSL-hosanna | ||
TeringHenkie | vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:28 | |
Hell daar rijden ICs 200km/h zonder toeslag. | ||
bork | vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:36 | |
en nog wel meer hell daar kun je ook ver van te voren goedkoop een kaartje kopen maar dat is mij de afgelopen week wel opgevallen, het gras is niet alleen groener bij de buren; veel zwei Stunden Takt en dat is hier wel een stuk beter. | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:25 | |
Nee dat weet ik wel, maar dit is een typisch gevalletje van dingen bij elkaar zoeken op een dusdanige manier dat eruit komt wat je eruit wilt hebben Ja, zo kan ik het ook | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:36 | |
Vanmiddag maar eens een rondje maken Deventer - Bad Bentheim met de Pimpel, Grensland Express terug tot Hengelo, dan naar Enschede, slagje Coesfeld voor armsein-inspectie en bordje op seinhuis, terug naar Enschede, op tijd voor borrel van werk, en rond 23:15 thuis Hopelijk blijft het een beetje dit weer, kan ik leukleuk wat foto's maken | ||
#ANONIEM | vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:37 | |
cool | ||
Lord_Brett_Sinclair | vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:41 | |
Uiteraard bij de mooiste spoormaatschapij ter wereld Dit was wel verrekte handig om een paar jaar eerder te hebben toen we nog vol met de ontwikkeling van de MSTS Bernina route bezig waren! | ||
Crientj | vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:57 | |
Waar zijn ze bezig aan t spoor tussen ut - amf? | ||
James1988 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:00 | |
Ten westen van Amersfoort gaat er een dive-under komen. | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:13 | |
Waarom? | ||
James1988 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:14 | |
Daarom! | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:15 | |
Daar kruisten treinen elkaar toch al nooit Moest er gauw nog wat geld op of zo? | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:17 | |
Oh ja Utrecht - Zwolle en Schiphol - Deventer ja. Maar goed, die moeten toch altijd op elkaar wachten. Kan je veel beter en goedkoper zoeen dynamisch perron toewijzings systeem als op Schiphol toepassen. Aan de oostkant ligt al een flyover, dus kruisen kan altijd wel. En dan vertrekken de treinen het ene halfuur van andersomme sporen dan het andere halfuur. Nou en | ||
Guppy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:32 | |
Wat zijn ze eigenlijk aan het doen bij Amersfoort? Daar waar nu en dit weekend die werkzaamheden zijn? | ||
#ANONIEM | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:33 | |
@Fles: En bij een klein beetje vertraging Amersfoort-Utrecht en Schiphol/Amsterdam-Amersfoort. De dive-under zal dus de betrouwbaarheid vergroten en ook de flexibiliteit bij het maken van de dienstregeling. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2011 09:33:52 ] | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:35 | |
Spritz Elf Hoi Gupps | ||
Guppy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:38 | |
God goeiemorgen | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:18 | |
Jij mag ook Fles zeggen hoor | ||
Crientj | vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:24 | |
_! | ||
DenS | vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:13 | |
Had ook al verteld wat ze doen in amf. Maar mij gelooft ze niet Vanaf 1 november dus als student in en uitchecken bij ns? Boete staat op 50 euro hoorde ik :| | ||
Crientj | vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:31 | |
Nee, jij zei dat ze bij de boog in Utrecht aan t werk waren? | ||
Frozen-assassin | vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:33 | |
Volgens mij hoeft dat nog niet. NS heeft nog geen exacte datum bekendgemaakt. Er moeten nog wat problemen worden opgelost voordat alle studenten ook moeten in- en uitchecken. Een absurd idee als je het mij vraagt.. | ||
DenS | vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:35 | |
Hoezo problemen? Het werkt al heur. Vanaf maandag maar vast beginnen, kan ik eraan wennen. | ||
Ireyon | vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:48 | |
Waarom komen al die spookverhalen toch vandaan? Ze gaan de boete voor het niet inchecken met een geldig vervoersbewijs ook echt hoger maken dan de boete voor het überhaupt niet hebben van een vervoersbewijs . | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:55 | |
Sowieso moet inchecken met een aantoonbare vrijvervoerkaart niet nodig zijn. Pure datamining, privacyschending, alles. Maar geen enkele legitieme reden voor | ||
mschol | vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:58 | |
simpel: controle door het systeem of je wel of niet legaal gratis reist.. datamining is niks mis mee en privacyschending, ach.. als je je druk maakt over het feit dat ze alleen weten waar je in en uit stapt.. tja.. sorry hoor... paranoide noem ik dat.. dan had je ook niet op internet moeten gaan zitten | ||
Mr.Jorn. | vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:16 | |
Dat is wel een beetje overdreven. Er zijn ook veel voordelen aan het inchecken. Op het moment dat iedereen zou inchecken krijg je een perfect beeld van de reizigerspatronen en kan je daar veel beter op inspelen. Dit is veel nauwkeuriger dan een enquete of iets anders. | ||
James1988 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:16 | |
Dat kan een conducteur ter plaatse prima constateren: hij kan immers opvragen welke abonnementen er zoal op je kaart staan. Net als vroeger. Datamining stelt NS in staat om gegevens te verzamelen over de reizigers. Bijvoorbeeld over de meestgebruikte trajecten (woon/werkverkeer) om zodanig reizigers te attenderen op werkzaamheden. Of om te kijken hoe druk het gemiddeld is op een traject, om aan de hand van die informatie de materieelinzet nader te bekijken. Of om je gepersonaliseerde reclame toe te sturen. Internet is een keuze. Dataregistratie en -mining bij gebruik van de OV-chipkaart is dat niet. Je kunt er niks over zeggen. Ik vind het ook achterlijk dat ik met m'n Altijd Vrij móet inchecken. Maar ik doe het wel, omdat ik weet dat het verplicht is en ik geen zin heb in een boete van ¤ 35 die ik niet kan aanvechten, omdat 'in de voorwaarden staat dat inchecken verplicht is'. Ik heb ook geen zin in een juridisch gevecht, zo interessant zijn mijn reisbewegingen verder niet. | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:30 | |
Ja, dat snap ik. Reizigersbelangen had ik het over | ||
mschol | vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:43 | |
de conducteur hoeft dit niet meer ter plaatse te constateren, dus daar kan het systeem dus op aangepast worden (of dit wel of niet gebeurd is een 2de he ) niks mis mee dus dat valt onder spam en dat mag niet van de wet... gebruik van de ov-chipkaart is (nu nog) een keuze jij vind je reisbewegingen niet intressant, en zo losstaand, zijn ze ook niet intressant.. het wordt intressant zodra je 100.000 x die gegevens hebt, want dan komt het punt waar jij eerder op wees weer naar boven: er kan beter ingespeeld worden qua matrieel e.d. op de reisdrukte.. en overigens: als het allemaal zo evil was dan was er allang een of andere slimme dodo geweest die de boel had laten verbieden door de rechter, dit is niet gebeurd dus het zal iig wel ergens goed inelkaar steken.. | ||
ReisT | vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:24 | |
Waarom moet het systeem daar op aangepast worden? Anders dan omdat je het systeem belangrijker vindt dan de reizigers? Als je met een abonnement reist hoeft er helemaal niets geconstateerd te worden. | ||
#ANONIEM | vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:04 | |
Het lijkt mij juist een voordeel voor de reiziger. Ik vond het in Japan i.i.g. heerlijk dat de kaartjes bij de ingang gecontroleerd worden en je tijdens de rit dus gewoon lekker kan pitten of wegdromen bij je favoriete muziek, zonder dat knagende gevoel dat elk moment de conducteur je kan komen lastig vallen. | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:07 | |
Nou ja, met een SOV misschien vrijdagavond tussen 7 en 8 uur een keer een uurtje, daarna reist iedereen met weekend vrij, daarvoor reist iedereen met week vrij. Je weet niet of iemand toevallig net voor die tijdgrens ingestapt is. En als je daar meer zekerheid over wilt dan controleer je zelfs tot vrijdagavond 9 uur of zo. Aan de andere kans kan je als NS ook eens je eigen tekortkomingen onder ogen zien en eens wat doen aan de trefkans, zodat je die marge helemaal niet "nodig" hebt | ||
James1988 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:20 | |
Overigens, gisteren is Roger Tallon overleden op 82-jarige leeftijd. Voor degenen die niet weten over wie ik het heb, hier een paar van zijn creaties: Een groot ontwerper is ons ontvallen | ||
RubenK | vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:04 | |
Ronduit belachelijk dat er vandaag, doordeweeks dus, werkzaamheden zijn op mijn woon-werk traject | ||
ZwartmetSuiker | vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:05 | |
Is dat die bandenmetro? | ||
lyolyrc | vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:14 | |
Tijdens de herfstvakantie zult gij niet met NS reizen! | ||
RubenK | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:03 | |
Vakantie? ik moet gewoon lekker elke werkdag van het jaar werken hoor | ||
lyolyrc | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:08 | |
Ironie! De herfstvakantie is de reden dat men nu ook tijdens kantooruren aan het spoor werkt. | ||
MREn | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:27 | |
NS reisplanner | ||
Brembo | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:42 | |
En? | ||
Peterselieman | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:45 | |
Die fly-over aan de oostkant is alleen voor treinen uit de richting Apeldoorn. Richting Apeldoorn wil je geen kruising meer na het station hebben, omdat je anders mogelijk de knooppunten in Zwolle of Apeldoorn niet haalt. Je zit met een opvolgtijd die gaat gelden als er gekruist wordt. Door die dive-under is dat probleem helemaal opgelost en kun je behoorlijk conflictvrij treintjes rijden | ||
dennistd | vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:45 | |
Kijk eens naar de tijden:
| ||
daanski82 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:27 | |
Wie weet waarom de treinen in Amersfoort vandaag vanaf andere perrons rijden ? naar Enschede was spoor 1 nu spoor 5 en de trein naar barneveld was 4 gaat nu over spoor 1. | ||
Peterselieman | vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:28 | |
komt door werkzaamheden aan de westzijde in Amersfooort. Het traject naar Utrecht is afgesloten. | ||
#ANONIEM | vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:11 | |
Nu er werkzaamheden zijn tussen Wierden en Nijverdal keert de stoptrein (Enschede-Nijverdal) in Rijssen op spoor 1 | ||
Sandrvich | vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:52 | |
Die een na laatste ja. | ||
RubenK | vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:01 | |
Zit nu in de intercity naar Venlo en het is een MAT '64 | ||
MREn | vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:15 | |
Beter dan geen intercity | ||
greavy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:10 | |
Mat '64 | ||
greavy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:24 | |
Alvast een aantal foto's van me 'vakantie'tripje, foto's van gisteren: NMBS 1818+DD-rijtuigen Klassiekertje 243 B-Cargo 7777+7776 in DT met de trein uit Budel Duikbril 903 B-Cargo 7729+7809 met containertrein Ook Strukton komt in België. B-Cargo 7787+7868 slepen de Strukton 'Gemma'. Opmerkelijk is dat beide locs in Dubbeltractie rijden, met die aanhang CityRail 962 als P-trein naar Essen NMBS 2303 met P-trein B-Cargo 2804 met een goed beladen keteltrein naar de Antwerpse Havens B-Cargo 2310+2320 met UnitCargo opweg naar de havens, met rechts het boemeltje naar Essen B-Cargo 2623+2624 met containertrein naar de havens B-Cargo 1312+1339 met UnitCargo naar de havens | ||
Ofyles2 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:30 | |
Nog steeds een testrit of nu passagiersdienst? | ||
greavy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:30 | |
Rijden al in reizigersdienst. | ||
Ofyles2 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:32 | |
Al een lange tijd of pas in dienst? Met lange tijd bedoel ik augustus of eerder... | ||
b2py | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:33 | |
Die NMBS1818 met dd rijtuigen, want een lange sleep, in de spits hoop ik maar? | ||
greavy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:33 | |
@olyfes Dat durf ik niet te zeggen. @b2py Zijn maar 8 rijtuigen. Gewoon continu. De hele dag. | ||
Peterselieman | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:37 | |
Volgens mij al sinds juli. Eerst nog met een 1300 die als reserveloc meeging, maar omdat problemen uitbleven kan de 1300-loc oudere meuk gaan vervangen op bijvoorbeeld Cargo's. | ||
b2py | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:38 | |
Klinkt als een hele hoop voor door de dag, dat zie je zelfs in NL niet (Uitgezonderd 800, maar dat is ook overkill buiten de spits) | ||
greavy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:40 | |
Zij zijn echt vreemd die Belgen. Daar rijden veel van zulke lange stammen. Zij hebben dan ook nog versterkingsrijtuigen, die er aangeplakt kunnen worden, aan een zijde. | ||
Peterselieman | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:40 | |
Op deeltrajecten in de Noord-Oost heb je ook buiten de spitsuren veel composities van meer dan 10 bakken rijden. | ||
Ofyles2 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:41 | |
Hoofdzakelijk cargo. Tenzij de HLE21's, HLE27's en HLE28's buitendienst gaan, vind ik dit een kapitale blunder... | ||
Peterselieman | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:43 | |
iig gaat HLE20 er ui | ||
b2py | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:43 | |
10 bakken icm is geen 10 bakken virm | ||
greavy | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:44 | |
De 20'jes, 23'jes, 26'jes gaan er sowieso uit. Heel gesprek gehad met een Belgische spotter vandaag. | ||
Socios | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:46 | |
Raad maar welk station dit is. | ||
Ofyles2 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:46 | |
Tenzij de locs trekkracht te over hebben vind ik het inderdaad vreemd. Van de week heb ik TerZake gevolgd, waarin onze beste vriend Marc Descheemaecker zijn bezuinigingsplannen kon verdedigen tegen een vakbondsleider. 'Constructief'... 150 treinen schrappen vind ik op zich oké, maar ik had liever een nieuw dienstregelingsconcept gezien. | ||
Ofyles2 | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:47 | |
Deze bestaan uit 3 treinstellen. Wat greavy bedoelde was locomotieven die 10 bakken trekken... | ||
Peterselieman | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:50 | |
die hebben we in Nederland nauwelijks. Alleen wat ICRm en de CNL | ||
Ireyon | vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:55 | |
De Pimpel rijdt/reed toch ook met een bak of 12? | ||
b2py | vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:19 | |
ook die is enkeldenks, itt tot die belgische trein die dubbeldeks was.. | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:29 | |
Zo. Met kunst en vliegwerk de laatste IC naar huis gehaald na borrel van werk. Dit was echt het maximum wat erin zat vandaag | ||
MREn | vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:44 | |
9 | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:44 | |
276 km en 1 nieuw bordje | ||
bork | vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:46 | |
pics! | ||
Dr_Flash | vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:55 | |
Morgen. Straks als ik thuis kom eerst slapen | ||
Zug-Chef | zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:39 | |
Over ruim een jaar zal het treinverkeer op het Kamperlijntje voorgoed verdwijnen. Vanaf december 2012 beginnen de werkzaamheden die van de spoorlijn een tramtracé moeten maken. De buffeltjes zullen dan sowieso verleden tijd zijn, maar het is best mogelijk dat NS Regio de vervoerder blijft. Dit komt omdat de aanbesteding van de tramlijn losgekoppeld is van het busvervoer in de concessie IJsselmond. Op de zonnige ochtend van 20 oktober 2011 is alles nog koek en ei als stel 3403 het station van Kampen, dat eigenlijk in IJsselmuiden ligt, achter zich laat en als trein 8538 koers zet naar het 13 kilometer verderop gelegen Zwolle. Op de achtergrond is de uit de 17e eeuw stammende Nieuwe Toren van Kampen te zien, waarvan de restauratie de afgelopen zomer afgerond is. Tussen het dorp 's Heerenbroek en de Zwolse wijk Stadshagen heb je een fraai overzicht over het landschap vanaf het talud van de rondweg van Zwolle. Hier passeert stel 3403 als trein 8542 onderweg naar Zwolle. Ook van beneden is het aardig toeven bij de overweg aan de Scholtensteeg. Zeker als familie Schaap massaal aan de voederbak plaatsneemt. Nog net voor de zon weer achter een aanstormend wolkenfront schuil gaat, passeert stel 3403 als trein 8544 naar Zwolle. Naast de 3403 is ook de 3410 voorzien van "Zwolle-Kampen"-bestickering. Momenteel is dit stel daarentegen niet beschikbaar, waardoor er een ander regulier NS-stel op dit korte diesellijntje rijdt. De 3403 is samen met de 3409 aan het eind van de lijn als ze als trein 8557 het voormalige laadperron bij station Kampen passeren. Na een middag vol regen, gelukkig zat uw fotograaf droog binnen te werken, klaarde het in de avondspits weer wat op. Hierdoor was het licht uiterst fraai te noemen. Na Tiel (week of 2 geleden) en Kampen lijkt het DM90-materieel mij te achtervolgen. Of ik achtervolg hun natuurlijk. Afijn. Door werkzaamheden tussen Wierden en Nijverdal kan de stoptreinserie 7900 uit Enschede niet verder rijden dan Wierden. Omdat er daar geen keermogelijkheden zijn, rijdt de trein leeg door naar Rijssen. Onder heerlijke herfstachtige en zonnige omstandigheden zijn de stellen 3413 en 3406 als trein 7940 onderweg ter hoogte van Notter. Sinds december 2010 exploiteren Syntus en de Bentheimer Eisenbahn de treindienst tussen Bad Bentheim, Oldenzaal en Hengelo. Deze treindienst gaat door het leven onder de naam Grensland-Express. Speciaal hiervoor heeft DM90-stel 3436 blauwe stickers gekregen, waarmee het een opvallend uiterlijk heeft en daarmee afwijkt van alle andere 'buffeltjes'. Op de zonnige vrijdag 21 oktober 2011 is het stel als trein 20124 onderweg terug richting Hengelo en zal het weldra de buitenwijken van Hengelo-Oost passeren. De van origine alleen met schuifwagens en containers gevulde Volvo-onderdelentreinen tussen Älmhult en Gent hebben de laatste jaren ook plaats voor wissellaadbakken en/of containers van ander vervoer. Het begon met de blauwe Kinnarps-containers, waarin kantoorartikelen vervoerd werden. Later kwam ook Green Cargo om de hoek kijken, in Zweden een begrip in de transportwereld. Nieuwste trend zijn de gele DHL-wissellaadbakken, die sinds een week of 3 meeliften in de verder vrij saaie bloktreinen tussen Zweden en België v.v. Met de NMBS 2821 aan kop passeert de kleurrijke trein de eveneens kleurrijke herfstomgeving van Deurningen. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:38 | |
Kampen, van een kant die nooit iemand ziet | ||
bork | zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:41 | |
Mooie plaatjes weer Zug! | ||
Ascendancy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:47 | |
Waarom maken ze bij Amersfoort niet gewoon de oostkant volledig ongelijkvloers. Dan hoef je veel minder te wijzigen aan het spoor. Zoals ik het nu op sporenplan zie hebben ze sowieso die hele fly over daar verkeerd geplaatst. Had je beide sporen in het midden uit laten komen met een tak van de buitenste sporen naar deze sporen, dan had je niet veel meer kosten gehad, maar wel alle mogelijkheden. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:51 | |
Het kan nog steeds | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:24 | |
Nu je het zegt... Vanwege de layout aan de oostkant moet de trein naar Enschede van spoor 1 vertrekken en de trein naar Groningen van spoor 2. Maar dat betekent dat de trein Schiphol-Groningen dus niet door de dive-under kan en nog steeds het pad Amersfoort -> Utrecht moet kruisen. Of wacht eens... straks gaat Schiphol-Groningen toch via de Hanzelijn! [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2011 12:25:15 ] | ||
Ascendancy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:39 | |
Maar dan is het al helemaal overbodig, want dan hoef je alleen maar te zorgen dat Schiphol-Apeldoorn ongelijkvloers kan. En dat kan het ook met 1 fly over extra aan de oostkant, die je parallel aan de huidige fly-over laat lopen, zodat het geen extra overlast veroorzaakt. | ||
bork | zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:46 | |
Ok, vorige week zaterdag 's avonds naar Dresden afgereisd om al weer om 10 uur zondagochtend in de onderstaande Class642 van ODEG af te zakken naar Zittau. Op het station in Gorlitz stond op het andere perron een Baureih 650 klaar naar Hoyerswerda In Zittau ben ik dinsdag nog een keer geweest daarover later meer, nu ging ik gelijk door naar Liberec met de onderstaande Class 642 ditmaal in de kleuren van de Vogtlandbahn (Traject Zittau-Liberec) Er stond ook nog een Baureihe 612 naar Dresden op Zittau klaar voor vertrek Van Liberec met de tram naar Jablonec nad Nisou. Breed en smalspoor in Liberec. Daar met Motorovvz843 en DClass943 naar Korenov, het laatste stuk is normaalspoor voorzien van een tandrad (het enige in Europa nog in gebruik in een normale dienstregeling) en logischerwijze ook het steilste stuk spoor in Tsjechie. (Traject Liberec-Korenov) In Korenov was het de bedoeling dat er een trein naar Harrachov en Szklarska Poręba ging, dat lijntje is in Augustus 2010 gereactiveerd, helaas was deze die dag stuk en moet ik nog een keer terug .Vanuit Szklarska Poręba weer verder met Pesa SA135 naar Jelenia Gora. (traject Korenov/Szklarska Poręba - Jelenia Gora) de Zackenbahn [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 22-10-2011 13:04:03 ] | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:52 | |
Go go borkie | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:24 | |
Leuk! Ik dacht dat bij Tisovec in Slowakije ook nog een normaalsporige tandradbaan was die in normale dienstregeling bereden wordt, maar dat blijkt dus niet met tandradmaterieel te zijn. Weer wat geleerd dus. Edit: Ik lees net dat daar in Tsjechië in het normale bedrijf ook geen tandradmaterieel meer gebruikt wordt. En dat er in Zwitserland nog wel spoorlijnen zijn met normaalspoor-tandradtreinen in dagelijks gebruik. [ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2011 13:34:46 ] | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:30 | |
Wat kost dat trouwens een schandalige hoop geld zeg. Enschede - Coesfeld is misschien 48 km, betaal je ¤ 10,90 voor een enkeltje Gewoon 2e klas, en wapperen met je BahnCard is zinloos. 22,71 cent per km In NL betaal je 2e klas vol tarief 8 euro voor zo'n afstand (Ut - Ht is ook 48 km) | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:38 | |
Volgens Jizdenka kost een internationaal kaartje Enschede-Coesfeld ¤9,40 zonder en ¤ 7,10 met RailPlus. Dan is die ¤ 10,90 wel echt belachelijk ja. | ||
James1988 | zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:02 | |
Fijn he, dat grenstarief | ||
Peterselieman | zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:45 | |
Mooie platen weer | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:54 | |
Grenstarief? Die 10,90 voor Enschede-Coesfeld is gewoon binnenlands Duits tarief (ZVM) hoor. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2011 15:54:50 ] | ||
Zug-Chef | zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:58 | |
En dan mag je hier nog met de IC... Maar daarom zijn die Ländertickets ook zo populair in .de | ||
SpeedyRich | zaterdag 22 oktober 2011 @ 17:13 | |
Zijn er ergens de oudere NS jaarverslagen te downloaden ? | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:03 | |
Maakt niet uit. Voor dat verkehrsverbund telt Enschede als Duitsland. Vanaf Gronau is het nog steeds 8,50 bijvoorbeeld. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:09 | |
Ja, maar wel raar dat de BahnCard blijkbaar niet geldig is daar Die is op de Grensland-Express bijvoorbeeld wel geldig gewoon | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:16 | |
Grote goden. Wat is de Werkplaats Salzinnes een groot complex! Haarlem + Onnen + Maastricht + eindhoven bijelkaar zijn er niks bij... Foto's komen nog. | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:20 | |
Toffe foto's Bork! | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:24 | |
Is toch meer regel dan uitzondering dat de BahnCard niet voor Verbundtarif geldt? Daarom heb ik er ook geen, meestal ga ik in Duitsland naar het Ruhrgebied en dan heb je er dus toch helemaal niks aan. | ||
Zug-Chef | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:26 | |
Bahncard is idd alleen handig bij IC/EC/ICE geloof ik. Oftewel langeafstandstreinen. Tenzij je de Bahncard 100 hebt geloof ik, dan mag je overal onbeperkt mee (toch?). | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:28 | |
Ik had er in een RE Köln - Siegen ook korting mee voor het gebied dat hij buiten NRW reed. Maar dat was wel DB. En naar Coesfeld rijdt alleen de PEG natuurlijk. Over PECH gesproken | ||
Zug-Chef | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:29 | |
PEG = Arriva en Arriva is tegenwoordig ingelijfd door de DB | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:30 | |
Nja en ik heb mn kaartje ook uit een DB automaat gehaald en DB Regio rijdt gewoon ook tussen Enschede en Gronau. Maar nog steeds werd me nooit gevraagd of ik een BahnCard had Nou, het zal wel. | ||
Peterselieman | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:31 | |
Dat dacht ik dus ook, maar Arriva Duitsland is verkocht, waardoor PEG dus nu niet eigendom is van DB. | ||
Zug-Chef | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:32 | |
Ik heb ook geen Bahncard. Totdat ik ooit misschien wel in Duitsland ga werken en dus wonen. Dan fix ik wel even een Bahncard 100. Maar zolang dat niet gebeurd, hou ik de Duitsland tripjes op het met de auto op pad gaan, of de diverse aanbiedingen zoals Europa-Special of de Ländertickets. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:34 | |
Maar vanuit Deventer kan ik nu dus wel de as Bentheim - Hannover gebruiken als baseline voor van alles | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:36 | |
Maar van de mededingingsautoriteiten moet DB het Duitse deel van Arriva weer verkopen en mag zich ook tot dat moment niet ermee bemoeien, toch? Verder is het ook irrelevant, want Enschede - Coesfeld is Verbundtarief, dus dan maakt het niks uit of daar nou een trein van DB of Arriva rijdt. Of überhaupt of er een trein rijdt of in plaats daarvan een bus. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2011 19:40:15 ] | ||
jappas | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:39 | |
Dat is wat Peterselieman zegt toch? Waardoor PEG dus nu niet eigendom is van DB. | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:40 | |
O ja, ik las het verkeerd. | ||
Peterselieman | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:40 | |
Arriva Duitsland, waar PEG onder valt, is in februari dit jaar al verkocht aan het consortium van de Italiaanse staatsspoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato en het Luxemburgse Cube Infrastructure. De nieuwe naam zal Netinera zijn. | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:44 | |
Jaja, peper het nog even in. Maar het tweede deel van m'n post blijft staan: sowieso in heel NRW heb je overal een Verkehrsverbund met hetzelfde tarief voor alle regionale treinen en bussen. Dus aan een BahnCard heb je alleen iets als je met IC/ICE reist of de grens van een Verkehrsverbund overschrijdt. | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:51 | |
Rukt mij het. Ik wil gewoon korting als ik in Duitsland met de trein reis. Wat is daar moeilijk aan? | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:00 | |
Voor ik met vandaag bezig ga, een selectie van de foto's van gister. Alle foto's zijn op mijn Flickr te vinden: http://www.flickr.com/photos/the_knitter/ Ik ben eerst naar Antwerpen-Luchtbal gegaan. Er liggen 6 sporen. Bijna alle goederentreinen komen over de sporen 5 & 6. Een enkele die van- of naar Roosendaal gaat/komt gaan via spoor 3 of 4. De B-Cargo 1331+1320 met een kolentrein naar de Antwerpse Havens. Een oud-gediende, B-Cargo 2013 met een UnitCargo naar de Havens. De Belgen noemen dit meestal een 'rommeltrein', waar ik hun ook gelijk in kan geven. Er zitten zóveel verschillende wagons in.. Dan houdt Nederland het bescheiden met een UC. B-Cargo 2017 met een 'Rommeltrein', in bescheiden versie B-Cargo 2809 met een 'trailertrein'. Op deze trein staan voornamelijk trailers. Ik heb maar 2 containers gezien. Waar je in Nederland steeds minder Klazen ziet, rijden ze in België nog volop rond. Hier zie je Class66 DE6307+6301 in DT met containertrein Het Belgische cargonetwerk is voor een Nederlander die er weinig komt, steeds weer 'opwindend'. Echter een groot nadeel is dat de Traxxen met grote regelmaat te zien zijn, en de oude locomotieven reeks 20, 23 en 26 steeds meer verdrijven. In Nederland word de BR189 door de cargospotter als 'standaard' gezien, in België de Traxx (186 xxx) dus. Gelukkig komen oud-gedienden nog steeds tevoorschijn. Hier de 2012 met een vol beladen containertrein. Ook een 'verjager' van het oude spul is de Reeks 13. Deze reeks lust 25 kV, en is dus meer inzetbaar. De Reeks 13 rijdt daarom ook veel via de 25 kV routes. De Traxx en oud-gedienden pakken de andere routes. Wederom een leuk treintje, B-Cargo 2023 met een Staaltrein Je vraagt je wel eens af waar geld aan verspilt word. Één van de oorzaken is dat er 4 Class66'en rijden, en in elke loc een machinist. Elke loc word bestuurd. En dat als LosseLoc. Je kan dan ook kiezen voor "In Opzending"... B-Cargo 2312+2341 met UnitCargo Nog een opvallend treintje is deze. ARF 1101 met een Graantrein komt door, onderweg naar het Rotterdamse. Hier rijdt de trein via spoor 3, gezien het dan direct door kan naar Essen/Roosendaal. Toen was ik gaan kijken op Antwerpen-Dam. Daar was het écht niks qua zon. Toch nog wat geschoten, omdat ik moest wachten op de trein terug: Rurtalbahn V207 met afvaltrein, en achterop een G2000 in opzending. B-Cargo 2357 met Staaltrein B-Cargo 2013 met UnitCargo] B-Cargo 2013 met UnitCargo Terwijl ik weer in de trein terug zat, en in Noorderdokken uitstapte, stapte er nog een Belg uit. Deze bleek ook cargo-spotter te zijn, en dus een heel gesprek mee gehad. Hij heeft mij meegenomen naar andere plekken. B-Cargo 2022 met Containertrein B-Cargo 2830+2827 met kolentrein B-Cargo 2016 met keteltreintje Op deze lijn naar de Havens rijden ook P-treinen, die daar 1 of 2 haltes hebben. Hier komen 2x Duikbril voorbij uit de havens. B-Cargo 2009 met containertrein Een 2e P-trein bestaat uit Varkensneus 804 B-Cargo 1320+13xx met kolentrein | ||
#ANONIEM | zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:08 | |
In Nederland met de OV-chipkaart wordt gemopperd dat je voor elke maatschappij apart moet in- en uitchecken en dubbele opstaptarieven enzo; in Duitsland integreren ze trein, bus, tram en metro in één tarief, met als gevolg dat niet elke vervoerder eigen kortingen kan aanbieden, en dan is het ook weer niet goed. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2011 20:09:21 ] | ||
Zug-Chef | zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:22 | |
Leuke plaatjes greavy, vooral die in Ekeren vind ik geslaagd. | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:22 | |
Dankje Zug! | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:24 | |
Precies, jij snapt het | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:19 | |
Locon heeft nog 3 stuks 1800 Locomotieven gekocht. En dan nog de 6700'den, waarvan 2 geplukt worden om 2 rijvaardig te maken. Zij hebben er zin in zeker. De Bentheimer Eisenbahn heeft de 1618 overgekocht. Wat die daarmee moeten? | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:21 | |
Gestrande Grensland-Expressjes afslepen | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:25 | |
Wie weet. Verder word de mogelijkheid tot Eenmansbediening bij de SGMm's volledig weggenomen; De spiegels gaan buiten dienst, omdat er door de rubbers heen water lekken kan bij regen, en bij de kleine ruitenwisser zo de relais in loopt.. | ||
Peterselieman | zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:25 | |
De Coevordenshuttle? | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:28 | |
Maar wáárom een 1600? Een 1600 kost 50.000. Exclusief onderhoud en alles. Bij een BR189 is het bijvoorbeeld lease voor 60.000 p/m. Inclusief onderhoud en alles. Voordeel van de BR189 is dat je flexibeler inzetbaar bent. Je kan zo Duitsland in crossen en dergelijke. Oké, ik verafschuw het niet dat er een 1600 extra op de baan komt | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:31 | |
Kwam deze foto op Railcolor tegen: Dat rijtuigje(BR626 motorwagen) sleept zo ff 3 loco's + I11 stuurstand [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 22-10-2011 22:07:54 ] | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 22:00 | |
No wai dat dat een BR628 is | ||
greavy | zaterdag 22 oktober 2011 @ 22:07 | |
BR626, excuses | ||
Dr_Flash | zaterdag 22 oktober 2011 @ 22:22 | |
Ja, dacht ik ook, maar die kende ik alleen van de SWEG met rechthoekige lampjes. Blijkbaar is dat toch hetzelfde | ||
James1988 | zondag 23 oktober 2011 @ 00:53 | |
Luchtige (hoge kwaliteits) video van SNCF over 'day to day operations': machinist, conducteur, verkeersleiding, onderhoud. http://www.cotefenetrecotecouloir-sncf.com/?lang=en | ||
Basekid_NZ | zondag 23 oktober 2011 @ 01:27 | |
Gave website James1988! | ||
#ANONIEM | zondag 23 oktober 2011 @ 01:32 | |
Op zich wel leuk gedaan die video. Maaaaaaaaaaaaar, waarom moet alles weer gedubbed worden, en ook zo slecht Gebruik dan franse stemacteurs die het in het engels inspreken, nu klinkt iedereen in het filmpje brits | ||
James1988 | zondag 23 oktober 2011 @ 01:33 | |
Ja, dat viel me ook al op. Helemaal in het Frans met Engelse ondertiteling zou net iets beter zijn geweest (en goed voor de Franse taalles). | ||
Bitlord | zondag 23 oktober 2011 @ 03:31 | |
Ik was gisteravond nog bij Harders Plaza in Harderwijk. Het viel me op dat in een overweg nog spoor lag van de havenlijn van Harderwijk. De rest is echter helaas een aantal jaar geleden weggehaald. | ||
Peterselieman | zondag 23 oktober 2011 @ 10:26 | |
Het lijkt er op dat de Friese Stoomtrein Maatschappij in de financiële problemen zit. Een bouwer heeft in Sneek namelijk het recht van retentie toegepast: http://www.grootsneek.nl/(...)cieel-in-zwaar-weer/ | ||
ZwartmetSuiker | zondag 23 oktober 2011 @ 11:17 | |
Wat een bejaarde locomotieven in België, prachtig | ||
Duvel | zondag 23 oktober 2011 @ 11:19 | |
De gunstige invloed van problemen met nieuw materieel! | ||
dennistd | zondag 23 oktober 2011 @ 11:20 | |
Ik las ook ergens dat er woensdag testritten Bentheim-Oldenzaal zijn voor de ATB van de V200 van de BE. | ||
Dr_Flash | zondag 23 oktober 2011 @ 11:26 | |
Die V200 stond vrijdag al klaar in Bentheim | ||
dennistd | zondag 23 oktober 2011 @ 11:33 | |
Nouja, dat ding wordt natuurlijk al een tijdje op de eigen lijn ingezet. Ik weet alleen niet of hij vaak bij Bentheim de grens over gaat, aangezien hij bedoeld is voor Euroterminal-Rotterdam, en dat is sneller via Coevorden-Zwolle. Hoewel Arriva ze daar eigenlijk niet wil hebben ivm een kwartiersdienst (gedeeltelijk) | ||
Dr_Flash | zondag 23 oktober 2011 @ 11:46 | |
Lijkt me stug dat het via Coevorden - Zwolle sneller is. Dat is een heidens eind om gewoon | ||
dennistd | zondag 23 oktober 2011 @ 11:51 | |
De Euroterminal ligt pal naast Coevorden he, en het eigen baanvak is maar geschikt voor 50 km/h dacht ik. En dat over een afstand van 55km, dus dat kost meer dan een uur. Tegen die tijd kun je via Coevorden al voorbij Zwolle zijn. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 14:44 | |
Zeker. En ze rijden als een trein. Tenminste, normaal. Vanochtend liet een loc reeks 27 het afweten ter hoogte van Landen. Hebben daar 1u45 stil gestaan tot er hulptroepen aanwezig om ons naar station Landen te slepen, en daar moest maar gewacht worden op de volgende trein. Hoewel de IC van een uur later (die achter ons stond) extra op Landen zou stoppen, scheurde die met 80 km/h door Landen... De IR (of L-trein?) met 3 bakjes Break zat daardoor zo vol, dat de reizigers, die uit een I11-rijtuigenstam ala 12 bakjes kwamen, nog niet veel opschoten. Ja, die zich in die trein konden wurmen. De IC van weer een uur later ging gelukkig wel stoppen. Maar die was opgehouden op Luik, en vertrok daar met 45 minuten vertraging. Vertraging te Leuven was daardoor 2u50, en ben ik maar via Brussel Noord naar Mechelen gereisd.... Vandaag wpl Mechelen bezocht. De grootste werkplaats van heel België. Prachtig om te zien. Zijn nu druk met de Break te moderniseren, maar er word ook aan Duikbrillen en Varkensneuzen gewerkt. Die ouwe treintjes blijven nog wel een aantal jaren rijden dus. Selectie van foto's wpl Salzinnes en Mechelen komen nog. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 14:46 | |
Tram Zwolle - Kampen duurder door extra spoor De omvorming van de treindienst op het Kamperlijntje naar de regiotram tussen Zwolle en Kampen gaat 750.000 euro meer kosten. Om een kwartierdienst mogelijk te maken moet er op het spoor langs Stadshagen 500 meter extra rails worden aangelegd. Dat meldt het Reformatorische Dagblad. Lees meer | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 16:21 | |
Werkzaamheden Utrecht - Amersfoort lopen uit Doordat werk aan het spoor tussen Den Dolder en Amersfoort langer gaat duren dan voorzien, kunnen daar tot maandag in de middag nog geen treinen rijden. De Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht worden omgeleid, stoptreinreizigers kunnen omreizen via Baarn. Ook tussen Amersfoort en Deventer en tussen Amersfoort en Zwolle (ochtendspits) rijden minder Intercity’s. De Reisplanner is naar verwachting bijgewerkt vanaf 20 uur vanavond. http://www.ns.nl/reiziger(...)iten/rode-regel.html | ||
Ireyon | zondag 23 oktober 2011 @ 17:17 | |
Omgeleid via.. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 17:18 | |
Gevolgen die ik sowieso verwacht: - Serie 2800 Utrecht-Deventer eruit geknikkerd - Spitstreinen 125xx/127xx Rotterdam-Leeuwarden eruit geknikkerd tussen Utrecht en Zwolle - Serie 500/1700 gaat via Hilversum - Serie 5600 rijdt niet Utrecht-Amersfoort | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 17:18 | |
Hilversum verwacht ik. Zonder stop daar. | ||
Ireyon | zondag 23 oktober 2011 @ 17:20 | |
'k Zou ook niet zo gauw weten hoe anders.. toch behoorlijk knap als ze daar kunnen keren zonder voor vertraging te zorgen voor andere treinen, 't is toch niet het minst drukke station volgens mij. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 17:25 | |
In de meeste gevallen ben je dan ook enkele minuten sneller als je in Hilversum overstapt naar Amersfoort. Scheelt meestal rond de 5 minuten. | ||
dennistd | zondag 23 oktober 2011 @ 18:19 | |
Dat wordt toch wat lastig, kopmaken zonder te stoppen... Als het goed is staan ze gewoon langs het perron, want toen wij gisteren met de IC Berlijn met +8 Amersfoort binnenkwamen werd omgeroepen dat reizigers voor Utrecht/Den Haag/Rotterdam moesten blijven zitten om in Hilversum over te stappen. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 18:21 | |
Ik bedoel zonder stop aan het perron. Maar wij zullen het zien. Edit: Op Hilversum zal het wel aan het perron zijn. Zijn geen(?) perronloze sporen.. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 19:20 | |
Amersfoort ligt er volledig uit.Zal vast iets mis gegaan zijn bij de werkzaamheden.. | ||
Surveillance-Fiets | zondag 23 oktober 2011 @ 19:25 | |
ik ben benieuwd morgen. Moet van rotterdam naar Grunn dus dat wordt feest | ||
#ANONIEM | zondag 23 oktober 2011 @ 19:27 | |
Hoe lang zou het duren voor ze 20:30 veranderen in "Het is nog onbekend hoe lang dit gaat duren"? (In de zomer lag Amersfoort ook al een keer eruit door een ongelukje bij de werkzaamheden en toen zetten ze eerst ook zo'n veel te optimistische voorspelling neer over hoe lang het zou gaan duren) | ||
Surveillance-Fiets | zondag 23 oktober 2011 @ 19:34 | |
ik pak morgen vroeg lekker de fyra (als hij rijdt... ) naar schiphol en vanaf daar de IC naar groningen. Heb ik geen gezeik in rotterdam, utrecht of hilversum met overstappen en een zitplaats vinden. | ||
Ireyon | zondag 23 oktober 2011 @ 19:35 | |
Gewaagde overstap.. Of je blijft gewoon een half uurtje op Schiphol chillen natuurlijk . | ||
Surveillance-Fiets | zondag 23 oktober 2011 @ 19:36 | |
1 minuut van spoor 1/2 naar 3 preciees ontbijtje scoren. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 19:37 | |
Als je van Rotterdam moet, kan je wel zitten blijven naar Grunn. Alleen wordt de trein omgeleid via Hilversum. | ||
Peter | zondag 23 oktober 2011 @ 19:37 | |
Met de Fyra gokken op 1 minuut speling? | ||
Surveillance-Fiets | zondag 23 oktober 2011 @ 19:38 | |
Ik heb er geen vertrouwen in dat er uberhaupt een directe trein vanuit rotterdam gaat. | ||
Ireyon | zondag 23 oktober 2011 @ 19:39 | |
Omreizen uit gemakzucht is iets wat we hier toch juist horen aan te moedigen ? | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 19:39 | |
Hangt er vanaf welke trein je gaat. De treinen die NIET koppelen in Utrecht rijden niet verder dan Utrecht. Die koppelen in Utrecht is nog niet zeker. Of er word gekoppeld en via Hilversum, Of niet koppelen & overstappen in Utrecht. Sowieso moet je voor Grunn naar een ander treindeel in Zwolle. | ||
Peterselieman | zondag 23 oktober 2011 @ 19:41 | |
toen wij ons FOK!tripje maakten kon het wel, zag ik toen. | ||
Surveillance-Fiets | zondag 23 oktober 2011 @ 19:42 | |
normaal pak ik dan altijd de overstap in gouda. De reisplanner stuurt mij nu al via schiphol. Dus ga ik voor gemak en gok ik op de fyra | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 19:42 | |
Wees maar niet bang dat de NS het zo erg verpest als de Belgen. De locomotief die ik vandaag had voor mijn I11 rijtuigen, was al defect in het beginpunt Eupen. Maar omdat er geen andere locomotief voorhanden was, is er met een defecte loc vertrokken, wat dus voor Landen zorgde voor 2,5 uur oponthoud. En op Landen je de IC van een uur later voorbij ziet scheuren, terwijl die extra zou stoppen om ons op te halen. Die van nog een uur later deed het wel (welke vlak achter die van een uur later zat ....) | ||
Ireyon | zondag 23 oktober 2011 @ 19:42 | |
Een half uurtje overstaptijd op Schiphol is geen straf hoor.. Fatsoenlijk en gratis kunnen pissen, Starbucks-choco halen zonder wachtrij (die helemaal achterin, niet die tegenover de Burger King), stewardesses spotten.. | ||
Peter | zondag 23 oktober 2011 @ 19:44 | |
Kan uit - en inchecken binnen 1 minuut op schiphol? | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 19:45 | |
Nee. Kan nergens bij NS. Maar dat is nu een geldig omreisadvies. | ||
Peterselieman | zondag 23 oktober 2011 @ 19:45 | |
Papieren kaartjes | ||
Surveillance-Fiets | zondag 23 oktober 2011 @ 19:45 | |
Wie checkt er nou in dan. | ||
Duvel | zondag 23 oktober 2011 @ 19:46 | |
Gequote voor epische sneuheid. | ||
Ireyon | zondag 23 oktober 2011 @ 19:48 | |
Niet kijken wanneer er een jonge blonde stewardesse in strak pakje voorbij loopt .. Ben je homo ofzo? | ||
Duvel | zondag 23 oktober 2011 @ 19:49 | |
Nee, gewoon de tijd voorbij dat zoiets een key-activity is. Zou niet in me opkomen. | ||
Ireyon | zondag 23 oktober 2011 @ 19:52 | |
't Stond er ook meer voor het comedy effect dan dat ik daadwerkelijk op een bankje bij de terminal ga zitten terwijl ik ongemakkelijk m'n erectie probeer te verbergen. | ||
Duvel | zondag 23 oktober 2011 @ 19:53 | |
Oh, dat niet, ok. | ||
Dr_Flash | zondag 23 oktober 2011 @ 20:46 | |
Gaat weer lekker daar bij Amersfoort. Probeer nu van Amsterdam naar Deventer te komen via Utrecht en Arnhem. Zal na Utrecht wel finaal totaal kansloos vol worden denk. We gaan het zien. | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 20:47 | |
Amersfoort-Apeldoorn en Amersfoort-Baarn is nu ook verbust. Prognose is al 22:00. Sterkte daarmee Fles. | ||
Dr_Flash | zondag 23 oktober 2011 @ 20:57 | |
Einde dienst dus Maar als het goed is kan ik er precies omheen | ||
Dr_Flash | zondag 23 oktober 2011 @ 21:47 | |
Nu in Arnhem op n zitplaats in de ic naar Zwolle. Wat luidruchtig volk aan boord maar uiteindelijk blijft het bij +35 boejje, toch n kruidvatje | ||
greavy | zondag 23 oktober 2011 @ 21:53 | |
Amersfoort wordt weer hervat nu. | ||
Dr_Flash | zondag 23 oktober 2011 @ 22:04 | |
Men is lekker shag aan het roken in de eerste klas. En net nu we Wegrijden uit Dieren komen er wat PBT ers het perron op gesjokt ja, zo komen we er wel | ||
LWD-Godius | zondag 23 oktober 2011 @ 22:06 | |
Hoe vergevorderd zijn de ontwikkelingen van de nieuwe stations aan de hanzelijn? Heeft iemand daar info over of een website? | ||
lyolyrc | zondag 23 oktober 2011 @ 23:50 | |
Hier staat wel wat info: www.hanzelijn-hattem.nl aanleg-hanzelijn.nl hanzelijn.nl | ||
Crientj | maandag 24 oktober 2011 @ 00:13 | |
3 uur en een beetje gedaan over Nijverdal-West - Bilthoven. Word er doodleuk vlak voor Amersfoort omgeroepen dat we voor een rood sein staan, waarvan het personeel de reden niet weet Gefaal. Verder nog wel leuk nieuws; AV twitteraccounts staan weer aan. | ||
greavy | maandag 24 oktober 2011 @ 08:02 | |
Almere-Utrecht zijn ook al uitgelopen werkzaamheden .... | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 08:18 | |
Er zouden in Amersfoort onverwachts "rotsen" zijn aangetroffen?? | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 08:19 | |
Nee, er zijn alleen treinen geschrapt om ruimte te maken voor omgeleide IC's Ut - Amf. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 08:21 | |
Zwerfkeien. Niet zo raar lijkt me. Enig idee hoe ze aan de naam "Keistad" komen? "onverwachts" is wel een beetje naïef natuurlijk | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 08:22 | |
Dat is inderdaad niet zo raar, maar op teletekst stond "ondergrondse rotsen", en ik vind een zwerfkei wel wat anders dan een "ondergrondse rots". | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 08:23 | |
Voor je schepje en je graafmachientje is het hetzelfde Maar als er op Teletekst staat "er zijn losse stenen onder de grond aangetroffen" krijg je HELEMAAL geen begrip van het publiek natuurlijk | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 08:26 | |
Mja, ok... http://nl.wikipedia.org/wiki/Amersfoortse_Kei | ||
Guppy | maandag 24 oktober 2011 @ 08:27 | |
Zwerfkeien kunnen ook onder de gronden zwerven | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 08:30 | |
Nou dat zal niet zomaar gebeuren, tenzij er een prorailer aan gaat sjorren natuurlijk Maar het lijkt er een beetje op alsof het hier gegaan is van "Ja maar even verderop lagen ook geen stenen, dus hier zal het ook wel goed gaan" | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 08:33 | |
Normaal doen ze wel grondonderzoek, maar ik weet niet of ze daarmee ook vanaf de zijkant onder de sporen kunnen kijken...? | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 08:43 | |
Ik neem aan dat ze wel over GPR beschikken? Daar moet je wel iets uit kunnen halen lijkt me. Hoef je nog niet eens "van de zijkant" onder sporen te kijken | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 08:56 | |
Net goed gegokt.... Van rotterdam in een ic tot utrecht, in gouda overgestapt op de ic naar enschede. Why? Nou die gaat na amersfoort door aps ic naar groningen. stond niet in de reisplanner of op de borden. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 09:07 | |
de online reisplanner is weer lekker terminaal aan het falen Je krijgt gewoon de adviezen die je ook uit ht spoorboekje kon halen, met de toevoeging "TREIN RIJDT NIET" of "DIT REISADVIES VERVALT" Ik laat toch ook niet een conducteur een lege hand zien en zeg dan "DIT KAARTJE KOCHT IK NIET" | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 09:30 | |
Ze zijn bij amersfoort nu de sporen terug aan het leggen... er mist nog een meter of 40.. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 09:34 | |
Uurtje dus | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 09:40 | |
Oh, volgens Teletekst is de prognose al "tot in de loop van de avond" Ik lach er maar een beetje om, wat moet je anders hmm | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 09:44 | |
Ze hebben geen haast, de koffie werd net geserveerd op de bouwplaats. | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 09:45 | |
Mwah, als het spoor er ligt, moet er nog bovenleiding boven, dan moeten er nog testen gedaan worden (beveiliging o.a.), dus... | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 09:45 | |
Fuck you, denk je dat de mensen die daar werken hier blij mee zijn? | ||
LWD-Godius | maandag 24 oktober 2011 @ 09:45 | |
Dank je. | ||
Guppy | maandag 24 oktober 2011 @ 09:46 | |
Nu niet meer, maar vroegah! | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 09:48 | |
als er echt een deadline zou zijn wordt er geen koffie gedronken hoor. Ze gaan dus lekker de hele dag door. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 09:53 | |
Als ze nu al "tot in de loop van de avond" weten te melden kan je er een kratje op wedden dat er om een uur of 3 gezegd wordt "verwachting 22:30" en dat dat om 19:00 toch wel "geen verkeer tot einde dienst" blijkt te zijn. Maar goed, het zal voor die werkers ook wel kut zijn hoor, misschien. Hoewel, die doen ook gewoon hun werk, en het duurt nou eenmaal zo lang als het duurt. ZIJ hebben geen woedende reizigers in hun nek. En nachtelijke overuren, daar zal ook wel een percentage aan hangen lijkt me We zullen het wel zien. | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 09:54 | |
Het volk met de schop in de handen zal het aan hun reet roesten dat die treinen niet rijden. Het werk moet gedaan worden.. En als het dus niet sneller kan.. Jammer dan. | ||
James1988 | maandag 24 oktober 2011 @ 10:13 | |
Kan het sneller? Ja, dat kan. Dan heb je extra handjes nodig. En die extra handjes kosten... juist, geld. | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 10:16 | |
Hangt wel van de werkzaamheden af,, beton droogt echt niet sneller als de baas dat wil. | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 10:16 | |
Alsof je ergens een nieuw blik slaafjes opentrekt. | ||
James1988 | maandag 24 oktober 2011 @ 10:17 | |
Er zijn vast genoeg Polen te vinden die niet te beroerd zijn om de handjes te laten wapperen. | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 10:19 | |
Tegelzetters en stucadoors ja. | ||
greavy | maandag 24 oktober 2011 @ 10:19 | |
De prognose is "Nog niet bekend hoelang dit duurt". Ik hoorde via-via dat er nog meer tegenslagen zijn, oa het personeel die de aannemer beschikbaar heeft. Er is daardoor momenteel minder personeel beschikbaar (reden: Aantal gewerkte uren ed). | ||
Surveillance-Fiets | maandag 24 oktober 2011 @ 10:19 | |
Of er moeten asperges langs het spoor staan | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 10:20 | |
Zeg, dat soort dingen hebben we liever niet aan ONS spoorwegnet. Maar voor China kan dat prima Maar goed. Niet knuffelen in Den Haag vanavond dus Ander keertje weer. | ||
greavy | maandag 24 oktober 2011 @ 10:40 | |
| ||
Peterselieman | maandag 24 oktober 2011 @ 11:08 | |
Het lijkt er op dat dat gebeurd is. | ||
Peterselieman | maandag 24 oktober 2011 @ 11:08 | |
Hoe zou dat nu komen? Misschien is het niet bekend genoeg? | ||
Fixers | maandag 24 oktober 2011 @ 11:20 | |
Ze hebben in Utrecht een oplossing voor de overstappers vanaf spoor 18b/19b. Ze bouwen gewoon een nieuwe trap vanaf de hal naar benee, verder naar de B-zijde. | ||
Kentekenplaat | maandag 24 oktober 2011 @ 11:22 | |
Dat en de gemiddelde ex-student is blij dat hij/zij eindelijk een auto kan betalen. | ||
Yreal | maandag 24 oktober 2011 @ 11:54 | |
Onderweg van Assen terug naar Zoetermeer... Ivm een verstorring in den dolder word deze trein omgeleid. De treinsamenstelling word gewijzigd. Deze trein rijdt in zijn geheel door naar Rotterdam. We koppelen zo aan met het deel uit Leeuwarden dat verder zal rijden naar den haag. Waar dat nou weer goed voor is.. Ben wel benieuwd hoe er gekeerd gaat worden in Hilversum . | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 11:55 | |
Dat denk ik eerder ja. De niet spoorhobbyisten onder de studenten zijn er na een paar jaar wel goed klaar mee. Zeker als ze er ineens voor moeten gaan BETALEN | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 12:05 | |
Ergens snap ik het niet, die mensen hebben dan geen probleem met files elke dag. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 12:07 | |
Dat zien ze dan wel weer. Die mensen hebben al zeker 5 jaar "excuses voor het ongemak" erin gepeperd gekregen. Vind je t gek dat ze het proberen? | ||
Yreal | maandag 24 oktober 2011 @ 12:10 | |
in de regel ben je als je niet met het ov gaat een stuk sneller en flexibeler. als je gestudeerd heb heb je toch wel de centjes. | ||
Zug-Chef | maandag 24 oktober 2011 @ 12:16 | |
Mijn werk laat het toe dat ik zelf mn werktijden bepaal. Dat komt steeds vaker voor (net als bv thuiswerken). Dan kan je bijv ook voor de spits uitrijden en van 7 tot 15 werken. Dan heb je geen last van files hoor. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 12:25 | |
Sowieso valt het buiten de randstad best mee | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 12:31 | |
OK. Ik moet er zelf niet aan denken. De keren dat ik met de auto naar het werk moet, ga ik inderdaad achterlijk vroeg weg, en sta ik alsnog vast. Plus dat het sowieso arelaxt is dat je telkens moet opletten voor al die idioten om je heen. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 12:37 | |
bui-ten-de-rand-stad Trouwens buiten de randstad heb je alleen maar tractoren om je heen dus dat komt ook wel goed | ||
Yreal | maandag 24 oktober 2011 @ 12:43 | |
Ik sta nooit in de file omgeleide Noordoost gaat gewoon stoppen in Hilversum trouwens. | ||
Luco | maandag 24 oktober 2011 @ 12:51 | |
http://www.lasertrain.net/ Leuke strip over ruimtetreinen etc. Komt langzaamaan steeds meer op te staan. | ||
#ANONIEM | maandag 24 oktober 2011 @ 13:08 | |
| ||
Yreal | maandag 24 oktober 2011 @ 13:21 | |
Ik woon in zoetermeer en pak bijna dagelijks de A12, A4 , à 10 enA2 zonder filles. Wie wil mij aanraken? | ||
Peter | maandag 24 oktober 2011 @ 13:35 | |
Nah, laat maar | ||
Yreal | maandag 24 oktober 2011 @ 13:39 | |
Hater trouwens net omgeroepen dat Utrecht -> Amersfoort tot einde dienstregeling plat gaat. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 13:43 | |
Nu al Da's vroeg. Dan ga je zowat vrezen voor morgenmiddag Aan de andere kant, Gooi er dan nu maar meteen GROOT materieel tegenaan, misschien dat het dan morgenochtend klaar kan zijn.... | ||
Crientj | maandag 24 oktober 2011 @ 13:58 | |
Pfft. T schiet ook niet op. Morgenochtend weer sardientjes in een blikje? | ||
Zug-Chef | maandag 24 oktober 2011 @ 14:03 | |
Morgen mag ik ook naar Utrecht. Ben benieuwd hoe chaos het wordt. We gaan het zien | ||
Crientj | maandag 24 oktober 2011 @ 14:11 | |
Vergeet je gratis kopje koffie/thee niet. | ||
James1988 | maandag 24 oktober 2011 @ 14:22 | |
Voor mijn werk is het eigenlijk de bedoeling dat ik met de auto naar de klant ga. Ik heb ook een leaseauto. Maar ik woon in Breda, iedere dag met de auto naar Amsterdam op en neer gaan is niet haalbaar, en een hotel is voor mij ook geen optie. Dus ga ik nu lekker iedere dag met de Fyra in net iets meer dan een uur van station tot station, ik zit nu op loopafstand van Amsterdam Zuid. Kan geen auto tegenop. En de baas vindt het prima | ||
Duvel | maandag 24 oktober 2011 @ 14:31 | |
Mag je die kosten dan nog declareren naast je leasewagen? | ||
Crientj | maandag 24 oktober 2011 @ 14:42 | |
Scheelt dus een hoop omroepen als t niet klopt? | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 14:48 | |
Ja, want bij veel omroepen denken de mensen dat er iets mis is. En dat is er natuurlijk ook, maar je kunt ze beter niet informeren Je kunt ze beter in de laatste halve minuut met koffers en al van voor naar achter EN van achter naar voor door elkaar heen laten rennen op het perron van een in verbouwing zijnd station Of, beter nog, door het gangpad van een al rijdende trein Anders krijgen mensen het gevoel dat er iets mis is, snap je? | ||
Ireyon | maandag 24 oktober 2011 @ 14:55 | |
Nu 1ste klas zowel helemaal voor- als achterin is geplaatst, maakt een omgekeerde volgorde niet veel meer uit natuurlijk.. | ||
greavy | maandag 24 oktober 2011 @ 15:04 | |
Alleen de Fyra heeft dat probleem nog. Alleen de BNL heeft 1e klas voor- en achter. Reden van niet bij Fyra: Je zit met het 'reserveringsysteem' aldus NSHiSpeed | ||
James1988 | maandag 24 oktober 2011 @ 15:17 | |
En dat de bestickering van de rijtuigen naar z'n grootje is. Vaak zijn de reiskosten met de trein lager dan de parkeerkosten, en die mag je ook gewoon declareren Voorbeeldje: bij mijn vorige klant in hartje Utrecht waren de parkeerkosten voor een dag werk ¤ 30,60. De kosten van een retourtje Breda - Utrecht vol tarief bedragen ¤ 28,-, met VDU zelfs slechts ¤ 22,40. Ofwel: door met de trein te gaan reis ik niet alleen relaxter, maar ben ik zelfs voordeliger uit. Waar ik nu zit kosten parkeren zelfs een schofterige ¤ 40,50 per werkdag van 8 uur. Altijd Vrij + Fyra Toeslagvrij is ¤ 430 als maandabonnement, met 11 werkdagen ben ik dus al voordeliger. Ik gebruik mijn VDU ook voor m'n werk, of neem een abonnement wanneer dat gunstiger uitpakt. [ Bericht 6% gewijzigd door James1988 op 24-10-2011 15:36:39 ] | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 16:10 | |
Ja, maar dat kan dus niet dan he. Als rijtuig 21 volgens de borden buiten ineens rijtuig 28 is dan heb je in elke trein tientallen plaatsen waar mensen met een boeking voor rijtuig 28 stoel x en rijtuig 21 stoel x ruzie gaan staan maken. Dat kan elk kind verzinnen. En dan ook nogeens niets gaan omroepen: Extra verwarring. Er weet weer iemand de slechtste zet van het bord te vinden hoor | ||
#ANONIEM | maandag 24 oktober 2011 @ 16:11 | |
Erg leuke foto's in dit topic. Top Zondagochtend de 1e trein van Antwerpen Centraal naar Roosendaal gepakt. Oud materiaal en het was een stoptrein. Erg leuke ervaring om half beschonken al die kleine stationnetjes te zien, plekken waarvan je niet eens wist dat ze bestonden | ||
James1988 | maandag 24 oktober 2011 @ 16:12 | |
In/op ieder rijtuig zitten meerdere stickers met het rijtuignummer. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 16:12 | |
KIJKUIT!! | ||
#ANONIEM | maandag 24 oktober 2011 @ 16:17 | |
Haha, daar hebben we zo hard om gelachen Het bier hielp hier uiteraard goed aan mee, maar het was een rit om nooit meer te vergeten [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2011 16:17:35 ] | ||
Ireyon | maandag 24 oktober 2011 @ 18:32 | |
Dat is het toch allang.. Die bestickering was ontworpen voor 6 rijtuigen. | ||
Dr_Flash | maandag 24 oktober 2011 @ 18:58 | |
Maar dan is "Het reserveringssysteem" toch ook al lang nergens meer een argument voor? Of ben ik nou gek? | ||
Peterselieman | maandag 24 oktober 2011 @ 19:01 | |
Leuke oplossing bij een seinstoring tussen Harlingen en Harlingen Haven vandaag: er reed volgens ProRail een taxibusje tussen beide stations | ||
James1988 | maandag 24 oktober 2011 @ 19:03 | |
Nee hoor, jij bent niet gek. Alsof je voor de Fyra zou Willem reserveren | ||
James1988 | maandag 24 oktober 2011 @ 19:03 | |
Boem. Vol. |