abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:35:06 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103289976

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japen - Deel 1 - Igen
Treinen in Japan - Deel 2 - Igen
Berlijn - Zug-Chef
Praag - Zug-Chef
Wenen - Zug-Chef
Budapest - Zug-Chef

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:35:25 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103289990
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:34 schreef James1988 het volgende:
Oja, mijn Fyra rijdt klassiek, maar werd net ingehaald door een Thalys op de HSL. Kennelijk is de zwaan weggefladderd? :')
Ik wou net melden dat de eerste Thalys weer over de HSL scheurt.
pi_103290009
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, kan gewoon. En in Parijs, en in Londen, en in Zürich, en in München. In Berlin Hbf hebben ze zelfs uitcheckpalen van ELKE vervoerder aan deze kant van de dampkring staan _O_ :')

Nee natuurlijk niet 8)7
Antwerpen had ik op zich nog wel verwacht, ligt net over de grens en veel internationale treinen komen er langs.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:36:18 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103290031
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:35 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Antwerpen had ik op zich nog wel verwacht, ligt net over de grens en veel internationale treinen komen er langs.
Parijs, Frankfurt, Berlijn enzo niet dan?
pi_103290117
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:36 schreef greavy het volgende:

[..]

Parijs, Frankfurt, Berlijn enzo niet dan?
Dat is wat verder weg :P
Het is ook wel logisch dat het er niet staat, ik had het zelf alleen wel verwacht :P
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:38:51 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103290164
Topictitel ter ere van de maximumsnelheid van dit mooie ding:


De AGV van Alstom, 360 km/h O+

De eerste komt spoedig in dienst bij het Italiaanse NTV. :)
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:41:03 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103290256
Ziet er wel aardig uit.

Toen ik in Parijs was deze zomer, zag ik de Thalys met het snelheidsrecord nog. Althans, die zal het geweest zijn, gezien de bestickering.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:48:27 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103290893
Dat was geen normaal stel he, daar was van alles aan gemodificeerd. Grotere wielen bijvoorbeeld, en er ontbraken ook nogal wat rijtuigen ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_103291139
Mooi ding die AGV, jammer dat 't in Italië gaat rijden.. ongetwijfeld dat er absurde toeslagen voor gevraagd gaan worden.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 19:14:49 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103291752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat was geen normaal stel he, daar was van alles aan gemodificeerd. Grotere wielen bijvoorbeeld, en er ontbraken ook nogal wat rijtuigen ;)
Draaistellen, tractie, bovenleidingspanning, behoorlijk wat. Het was ook bedoeld als demonstratie van het kunnen van Alstom en de technische mogelijkheden van hun later onthulde AGV.

De AGV in Italië gaat niet door Trenitalia geëxploiteerd worden, maar door NTV in open access. Op www.ntvspa.it staat alle informatie over routes, alleen is het al een tijdje stil :(
pi_103291769
Grappig dat het in Italië gaat rijden. Toch maar geen protectionisme daar? O-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 oktober 2011 @ 19:18:03 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103291939
Nou...

Klein maar niet onbelangrijk detail: SNCF heeft een aandeel van 20% in NTV.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 19 oktober 2011 @ 19:18:17 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103291955
quote:
3s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Grappig dat het in Italië gaat rijden. Toch maar geen protectionisme daar? O-)
Ze weten gewoon dat hun eigen spul niet deugt en er een veel te lange levertijd op zit
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_103292128
quote:
12s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ze weten gewoon dat hun eigen spul niet deugt en er een veel te lange levertijd op zit
Ja precies, dat bedoel ik dus. Het is net alsof wij dag in dag uit macaroni eten terwijl ze daar in Italië zelf aan de Boeuf Bourguignon zitten :') En maar roemen over hun eigen keuken :')

En wij er maar in trappen ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 19 oktober 2011 @ 19:26:28 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103292320
Volgens Der Standard zou .Italo (de merknaam voor de trein) eind 2011 gaan rijden, dat is een paar maanden later dan gepland (september 2011). Fyra rijdt dan nog niet, terwijl de V250 4 jaar eerder besteld is :')
  woensdag 19 oktober 2011 @ 19:28:30 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103292404
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_103292739
quote:
Blij dat ik daar niet meer hoef te wezen :D ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 19 oktober 2011 @ 19:38:07 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103292826
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Blij dat ik daar niet meer hoef te wezen :D ^O^
Nu de bordjes van de voormalige stations in België nog, Fles :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_103292928
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Nu de bordjes van de voormalige stations in België nog, Fles :P
Daar heb ik er al een heleboel van trouwens :Y

Maar wat dat betreft is er in Nederland nog heel veel werk te doen. (Haarlemmermeerlijnen, Woldjerspoorweg, Dockumer Lokaeltsje, OLDO-spul hier ERG dicht in de buurt... :P )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 oktober 2011 @ 00:27:08 #21
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_103309527
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  donderdag 20 oktober 2011 @ 06:16:50 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103313277
Een apart verschijnsel als je het mij vraagt.. grote locomotief en kleine rijtuigen

IC 19732 in Frankrijk. © Johnny Brauns

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 20-10-2011 06:43:23 ]
  donderdag 20 oktober 2011 @ 08:22:37 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_103313739
Zo, nu onderweg naar Brussel in de OBB-rijtuigen. Heerlijk. Beter als de PRIO's.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 08:53:32 #24
164283 Luco
Buongiorno!
pi_103314059
*O*! Heb zojuist mijn tickets voor the Ghan geboekt :D. 9-10 November ga ik van Darwin naar Alice Springs, en 17-18 November vanuit Alice Springs naar Adelaide. Rijtuig R, geodkoopste stoel die ze hadden uiteraard. Zal wel een trein met zo'n 30 wagons worden. Nu al zin in :D!

Vond de Sunlander al tof (Al heb ik daar alleen 's nachts ingezeten). Dat waren een goede 24 rijtuigen achter 2 grote diesellocs. Heeft zoveel meer charme dan de standaard treinstellen die nu in Nederland rond rijden.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_103316008
http://www.dft.gov.uk/news/press-releases/dft-press-20111020

Abellio / NS heeft aanbesteding voor het vervoer van de Spelen 2012 gewonnen.
pi_103316177
Ik zag het ja. Nou NS, laat maar eens aan de wereld zien dat je WEL wat kunt *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:06:02 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103317214
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zag het ja. Nou NS, laat maar eens aan de wereld zien dat je WEL wat kunt *O*
Abellio (voorheen NedRailways) voert al Northern Rail uit en MerseyRail (icm Serco) en daar halen ze de hoogste klanttevredenheid van alle Train Operating Companies. :)
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:41:21 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103318442
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:24 schreef MTL het volgende:
http://www.dft.gov.uk/news/press-releases/dft-press-20111020

Abellio / NS heeft aanbesteding voor het vervoer van de Spelen 2012 gewonnen.
Kwam deze foto tegen op Twitter, ineens heel actueel *D

pi_103318583
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kwam deze foto tegen op Twitter, ineens heel actueel *D

[ afbeelding ]
Haha prachtig!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_103326905
Zo, inmidddels 8 Kruidvatjes te pakken *O* Het winterseizoen is weer gedekt zo'n beetje :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2011 @ 16:32:51 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103330701
Syntus heeft ook wel pech zeg. Er is vanochtend in Zutphen een VIRM aan de rol gegaan en op 2 geparkeerde Linten gebotst. Schade is aanzienlijk. De Linten kunnen zeker een jaar niet ingezet worden, dus dat worden voorlopig kortere treinen in het oosten van het land. Verder zal Syntus nog eens twee Buffels van de NS moeten leasen.

Oorzaak is dat een VIRM niet op de parkeerrem stond.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_103330930
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:32 schreef Peterselieman het volgende:
Syntus heeft ook wel pech zeg. Er is vanochtend in Zutphen een VIRM aan de rol gegaan en op 2 geparkeerde Linten gebotst. Schade is aanzienlijk. De Linten kunnen zeker een jaar niet ingezet worden, dus dat worden voorlopig kortere treinen in het oosten van het land. Verder zal Syntus nog eens twee Buffels van de NS moeten leasen.

Oorzaak is dat een VIRM niet op de parkeerrem stond.

Dan lijkt me dat NS die buffels gratis ter beschikking gaat stellen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles donderdag 20 oktober 2011 @ 16:54:32 #33
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_103331597
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:32 schreef Peterselieman het volgende:
Syntus heeft ook wel pech zeg. Er is vanochtend in Zutphen een VIRM aan de rol gegaan en op 2 geparkeerde Linten gebotst. Schade is aanzienlijk. De Linten kunnen zeker een jaar niet ingezet worden, dus dat worden voorlopig kortere treinen in het oosten van het land. Verder zal Syntus nog eens twee Buffels van de NS moeten leasen.

Oorzaak is dat een VIRM niet op de parkeerrem stond.
Zijn de remmen en shit dan kapot van die twee linten? ... een jaar :{
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2011 @ 16:55:10 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103331633
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Zijn de remmen en shit dan kapot van die twee linten? ... een jaar :{
Als de boel verzet is dan ben je een treinstel wel even kwijt ja
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2011 @ 17:51:30 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103333919
Ongelukje is trouwens tijdens het rangeren gebeurd.

Vanochtend knetterde het trouwens lekker met trein 12526 (vertrek 7:45 uur uit Leeuwarden) bij de Brug over het Van Harinxmakanaal :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 20 oktober 2011 @ 20:25:01 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103341733
Google Street View op de trein

Google is al geruime tijd bezig om per auto of fiets foto's te maken van de wegen van de wereld, maar nu gaat het bedrijf ook per trein afbeeldingen maken van het landschap in de Zwitserse Alpen.

In een video die is uitgegeven Google laat het bedrijf zien hoe de speciale camera's zijn gemonteerd op een trein die rijdt tussen het Zwitserse Thusis en Tirano in Italië.

De beelden zelf zijn nog niet vrijgegeven in Google Maps.

pi_103347762
Nou moet NS nog eens gouw wat AGV's aanschaffen voor de HSL-Zuid en men is dan weer op het goede spoor bezig...
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_103350679
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:32 schreef Peterselieman het volgende:De Linten kunnen zeker een jaar niet ingezet worden..
Loont reparatie überhaupt dan? Syntus kan ze dan tot december 2012 gebruiken, ik neem tenminste aan dat Arriva met GTW gaat rijden zodra ze de concessie overnemen?
pi_103350767
quote:
6s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:04 schreef SpeedyRich het volgende:
Nou moet NS nog eens gouw wat AGV's aanschaffen voor de HSL-Zuid en men is dan weer op het goede spoor bezig...
en dan komt er zeker een snelheidslimiet van 160 km/h? :+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2011 @ 22:55:10 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103351085
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:48 schreef jappas het volgende:

[..]

Loont reparatie überhaupt dan? Syntus kan ze dan tot december 2012 gebruiken, ik neem tenminste aan dat Arriva met GTW gaat rijden zodra ze de concessie overnemen?
Tuurlijk loont het. Een jaar is een eerste grove schatting en de verzekering van de NS zal wel betalen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_103351159
Hilarisch: Fyra staat voor schut, en niet zo'n klein beetje ook! http://sargasso.nl/archie(...)esnelheidstrein-uit/
  donderdag 20 oktober 2011 @ 23:01:47 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103351460
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Tuurlijk loont het. Een jaar is een eerste grove schatting en de verzekering van de NS zal wel betalen :P
In De Gelderlander staat dat Syntus de treinen dit jaar niet meer kan gebruiken. Dat is nog ruim 2 maanden, geen 12. :s)
  donderdag 20 oktober 2011 @ 23:24:07 #43
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_103352559
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:56 schreef DriekOplopers het volgende:
Hilarisch: Fyra staat voor schut, en niet zo'n klein beetje ook! http://sargasso.nl/archie(...)esnelheidstrein-uit/
Methodologisch is er nogal wat op aan te merken; Amersfoort-Apeldoorn is rechtuit zonder stops, Amsterdam-Rotterdam gaat via een volbelaste Schipholtunnel.

De de Fyra is ondanks de gebreken nog altijd een stuk sneller dan de IC via Leiden.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_103353103
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:24 schreef MREn het volgende:

[..]

Methodologisch is er nogal wat op aan te merken; Amersfoort-Apeldoorn is rechtuit zonder stops, Amsterdam-Rotterdam gaat via een volbelaste Schipholtunnel.

De de Fyra is ondanks de gebreken nog altijd een stuk sneller dan de IC via Leiden.
Ja zo kun je alles wel rechtpraten. Waarom bijvoorbeeld geen toeslag voor Amersfoort-Zwolle omdat dat veel sneller is dan via Deventer? :P
pi_103353144
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:56 schreef DriekOplopers het volgende:
Hilarisch: Fyra staat voor schut, en niet zo'n klein beetje ook! http://sargasso.nl/archie(...)esnelheidstrein-uit/
:O How to lie with numbers :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_103353364
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:O How to lie with numbers :')
Zo snel is 'ie gewoon niet. Hij gaat een heel stuk met een slakkegang door Amsterdam en dan met 160 over de HSL. In Duitsland rijden zelfs genoeg RE-treinen (gewone sneltreinen) met 160 zonder dat je daar enige toeslag voor moet betalen.

En in België rijden genoeg binnenlandse, toeslagvrije IC-treinen op de nieuw aangelegde hogesnelheidslijnen. Een goed voorbeeld, vind ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2011 23:47:27 ]
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 oktober 2011 @ 23:47:23 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_103353547
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

In De Gelderlander staat dat Syntus de treinen dit jaar niet meer kan gebruiken. Dat is nog ruim 2 maanden, geen 12. :s)
Elders stond een jaar genoemd :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 20 oktober 2011 @ 23:56:24 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_103353922
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:O How to lie with numbers :')
Inderdaad... op Schiphol - Rotterdam bedraagt de gemiddelde snelheid toch 119 km/h, waarmee Fyra met stip op nummer 1 komt in de lijstjes genoemd in de eerste twee infographics op die pagina.

Het is vooral het stuk Schiphol - Amsterdam Centraal dat de snelheid eruittrekt.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:24:52 #49
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_103355169
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:56 schreef DriekOplopers het volgende:
Hilarisch: Fyra staat voor schut, en niet zo'n klein beetje ook! http://sargasso.nl/archie(...)esnelheidstrein-uit/
Zo Driek en deze informatie is nieuw? En wat nu? Beter je van te voren inlezen aub en niet gelijk zo hard roepen :N, dat is zo gemakkelijk, misschien wel makkelijker dan wat windowdressing die de NS gebruikt, echte kenners weten best wel hoe de vork in de steel zit, volgens mij wordt hier ook het hardste geroepen tegen al die HSL-hosanna
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_103355338
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 23:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo snel is 'ie gewoon niet. Hij gaat een heel stuk met een slakkegang door Amsterdam en dan met 160 over de HSL. In Duitsland rijden zelfs genoeg RE-treinen (gewone sneltreinen) met 160 zonder dat je daar enige toeslag voor moet betalen.

En in België rijden genoeg binnenlandse, toeslagvrije IC-treinen op de nieuw aangelegde hogesnelheidslijnen. Een goed voorbeeld, vind ik.
Hell daar rijden ICs 200km/h zonder toeslag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')