#ANONIEM | donderdag 24 maart 2011 @ 22:09 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker ![]() ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
James1988 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:10 |
Prima TT ![]() | |
Yreal | donderdag 24 maart 2011 @ 22:13 |
we zouden eens een dienstregeling moeten ontwerpen en opsturen naar de ns ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 maart 2011 @ 22:14 |
Jep. Je moet gewoon voor de internationale treinen een systeem hebben waarbij je een zitplaats kunt reserveren, zodat je zeker van een plek bent, maar als je op de bonnevooi gaat dat je ook een kaartje kunt kopen. | |
Yreal | donderdag 24 maart 2011 @ 22:15 |
Geen prijsdifferentiatie ![]() Je koopt gewoon kaartjes op stoelnummer, en op is op. Gegarandeerd zitten en geen gezeik met 3 weken eerder moeten boeken ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 maart 2011 @ 22:15 |
Kan, maar het is een extreem complex proces waarbij met zoveel variabelen rekening moet houden dat je dat niet even in een paar ochtendjes kunt doen. | |
Temlin | donderdag 24 maart 2011 @ 22:16 |
slechte TT ![]() | |
Yreal | donderdag 24 maart 2011 @ 22:17 |
Personeels en matriaal omlopen, maar daar hebben ze knappe ic'ters voor. | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 22:18 |
Inderdaad ik heb ook altijd zo'n hekel aan dat geneuk. Alsof een treinreis een uur van tevoren kopen opeens duurder is. Ze mogen nog blij zijn dat ze 'm vol krijgen ![]() Daarnaast weten natuurlijk maar heel weinig mensen zolang vantevoren wanneer ze ergens hoe laat moeten zijn. Alleen vakantiereizigers. Daardoor wordt het in Duitsland op de korte termijn soms zelfs goedkoper met interrail en zulk soort zooi ![]() | |
James1988 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:18 |
Prijsdifferentiatie (yield management) is iets wat voor een bedrijf erg goed werkt voor winstmaximalisatie, maar de klant enorm in flexibiliteit beperkt. Op langeafstandsverbindingen (zie Thalys) werkt het wel, maar zoals we met Fyra hebben gezien op Amsterdam - Rotterdam werkt het niet: de superdiscounttickets waren goedkoper dan een enkeltje met de gewone trein, toch kocht bijna niemand ze. Overigens schijnt het mogelijk te zijn geweest om in de Beneluxtrein een stoel te reserveren. Zal wel zijn afgeschaft omdat niemand het deed. ![]() | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 22:19 |
Volgens mij zijn materiaalomlopen niet echt het probleem. Het materiaal wordt op de dienstregeling gepast. Het is vooral ieder stukje spoor op het juiste moment voor de juiste trein, met nog goede aansluitingen ook. | |
#ANONIEM | donderdag 24 maart 2011 @ 22:24 |
Ik heb begrepen dat station Rotterdam Blaak een intercitystation wordt? | |
Duvel | donderdag 24 maart 2011 @ 22:24 |
IC Plus in de jaren '80 met Franse Corail-rijtuigen tussen Den Haag en Groningen: geen succes. IC+ in de jaren '90 met verbouwd ICR (de stoerste ICR'n ooit, dat wel), maar ook: geen succes. M.a.w.: reserveren op binnenlandse trajecten werkt gewoon niet. In Zweden kon je trouwens bij alle automaten tot een minuut voor vertrek een kaartje kopen inclusief zitplaatsreservering. Of dat dan prijstechnisch gunstig was: zal wel niet, maar het werkte wel! (En dan nog zat er een bejaarde Zweed op je plaats.) | |
Peterselieman | donderdag 24 maart 2011 @ 22:24 |
Precies. Je zit met zoveel beperkingen, zoals wat voor type trein is het en is het baanvak enkelsporing of juist viersporig. Voordat je er met alle partijen uit bent ben je wel even verder. De huidige dienstregeling is trouwens ontworpen rondom het gebruik van de Schipholtunnel. Vandaar uit is de rest ingevuld. | |
Duvel | donderdag 24 maart 2011 @ 22:24 |
Nuancering: er gaan intercity's stoppen op station Blaak. | |
#ANONIEM | donderdag 24 maart 2011 @ 22:25 |
In Duitsland slaat het nog wel ergens op, omdat forensen toch vooral met het Nahverkehr gaan. Het Fernverkehr, waar de vroegboekkortingen zijn, is toch meer voor de echt grote reizen die je niet zo vaak doet. Of voor zakenmensen die toch geld genoeg hebben. I.i.g. niet voor spontaan een dagje Keulen ofzo. Maar in Nederland? Amsterdam-Rotterdam is niet een reis die je weken van te voren plant. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2011 22:26:06 ] | |
James1988 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:26 |
Nederland heeft geen Fernverkehr, afgezien van een verplaatsing als Dordrecht - Leeuwarden of Den Helder - Maastricht. Het NS-netwerk is voornamelijk gericht op forenzenvervoer en moet ook als zodanig ingevuld worden. Ofwel: hoge frequenties, vaste corridors, klokvaste dienstregeling en weinig overstappen. Als er moet worden overgestapt een wachttijd van niet meer dan 10 minuten. Een exclusieve Fyra past daar niet bij. | |
V2 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:28 |
Wie zei dat ook alweer, Elke Nederlandse trein is een stoptrein? Dat vat het hele verhaal prima samen ![]() | |
Brembo | donderdag 24 maart 2011 @ 22:28 |
Kruispunten, aansluitingen, enkelsspoor (brug ravenstein, olst - wijhe), zijn leuke spelbrekers. Maar ook aansluitingen vanuit het westen op het oosten, of regionale eisen. | |
Peterselieman | donderdag 24 maart 2011 @ 22:29 |
Die hoge frequenties daar doen de regionale vervoerders trouwens vrolijk aan mee ![]() Zo rijden er nu tussen Groningen en Zwolle bijvoorbeeld minder treinen per uur dan tussen Groningen en Zuidbroek | |
Temlin | donderdag 24 maart 2011 @ 22:30 |
De regionale vervoerders moeten eerst maar een intercitys gaan rijden, op hun eigen trajecten. Oh wacht daar hebben ze natuurlijk geld van de provincie voor nodig ![]() | |
James1988 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:30 |
Het is ook zo, alleen stoppen sommige treinen wat minder vaak. De 'sneltrein' is al gesneuveld met de dienstregeling 2007 en heet nu intercity. Op vrijwel alle baanvakken zijn minstens 4 intercities per uur per richting te vinden, soms zelfs meer. | |
Peterselieman | donderdag 24 maart 2011 @ 22:32 |
Dat geld krijgen ze sowieso ja. Overigens is Arriva de vervoerder die nog het dichtst bij de IC komt met de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen. En Veolia met een sneltrein tussen Maastricht en Heerlen | |
Duvel | donderdag 24 maart 2011 @ 22:33 |
Toen eind jaren '70 proefnemingen werden gedaan met een nieuwe Franse e-loc, werden die Franse proefritmachinisten gek: ze hadden het idee dat ze op de metro zaten, zo vaak moesten ze stoppen. Resultaat was overigens geforceerde koeling op de tractiemotoren. ![]() | |
James1988 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:35 |
![]() Tsja, het Nederlandse net is gewoon kleiner dan de grandes lignes zoals SNCF ze kent. ![]() | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 22:35 |
Grotere steden betekend natuurlijk niet meer vervoersvraag. De afstand tussen Zwolle en Groningen is vele malen groter. Daarnaast ligt er een prima snelweg tussen die bij lange na niet aan z'n capaciteit zit, dus ook dat is geen probleem. Overigens gaat het perronverhaal zo'n 280 miljoen euro kosten ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 maart 2011 @ 22:39 |
Dat denk ik niet. Maar Zwolle-Groningen rijdt de NS nu op eigen kosten terwijl Groningen-Zuidbroek gesubsidieerd wordt. Nou hebben de provincies ook al jarenlang subsidie klaarliggen om een vierde trein Groningen-Zwolle te laten rijden, en de NS heeft het ook al een paar keer geprobeerd in te voeren, maar telkens gaat de Tweede Kamer dwarsliggen omdat het zo enorm verschrikkelijk zielig zou zijn als mensen uit Hoogeveen moeten overstappen om bij Schiphol te komen. ![]() | |
Yreal | donderdag 24 maart 2011 @ 22:39 |
Nee, het is andersom. De IC is gesneuvelt en de sneltrein heet nu IC ![]() | |
V2 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:39 |
Toch zie ik nog heel vaak sneltrein op de CTA's staan? Tussen R'dam en Den Haag rijden er in ieder geval nog gewoon stoptreinen ('Sprinters', excuus), sneltreinen en intercities. | |
#ANONIEM | donderdag 24 maart 2011 @ 22:40 |
Da's (een van?) de laatste. En als alles goed gaat (waarschijnlijk niet dus) wordt die eind dit jaar ook afgeschaft. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2011 22:41:15 ] | |
Yreal | donderdag 24 maart 2011 @ 22:40 |
Naja, er is er bij de ns nog 1tje, Breda => Amsterdam. In de provincie zijn er ook nog 3, maar meer ook niet. | |
V2 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:41 |
Ah, ok. Nu al is het zo dat een deel van de intercities op Delft stopt, en een ander deel niet. Of, in ieder geval, dat was een tijdje geleden wel zo. Lekker consistent. | |
James1988 | donderdag 24 maart 2011 @ 22:43 |
Met de dienstregeling 2012 zal de sneltrein Breda - Amsterdam worden beperkt tot Dordrecht - Amsterdam, die 2x per uur zal rijden als intercity. Er zal een stoptreinserie komen, Breda - Den Haag, die 1x (dal) of 2x (spits) per uur zal rijden. | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 22:45 |
En jij denkt dat dat allemaal tussen Zwolle en Groningen reist? Nee, niet echt. Rotterdam, Schiphol, Amsterdam, Utrecht. Alles stapt in die trein. Dat is nogal een verschil denk je niet. Daarnaast ging het me primair om de foute aanname. Alles in Groningen werkt in Groningen stad en daar komen relatief hoge vervoersaantallen van. Net als Houten. Oh station met 10000 reizigers(dat is meer dan Bijlmer!), maar een IC heeft daar geen zin omdat ze allemaal naar Utrecht moeten en er misschien 500-1000 verder gaan. En Den haag-Amsterdam en Den haag-Hoorn. | |
Temlin | donderdag 24 maart 2011 @ 22:45 |
Ik bedoelde eigenlijk extra geld, want de regionale vervoerders (arriva en veolia) doen het zo goed dat ze extra treinen laten rijden. ![]() | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 22:46 |
Dat is nog steeds zo, wat belachelijk is, want die trein stopt daarna op veel rustigere stations. | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 22:46 |
Dat valt wel mee. Sinds veolia en arriva op die trajecten rijden is de vervoersvraag gigantisch toegnomen en daar komt een groot deel van dat extra geld vandaan. | |
Peterselieman | donderdag 24 maart 2011 @ 22:48 |
Is niet helemaal waar. Ik weet dat bij de start van de concessie voor Arriva in het noorden er tussen Leeuwarden en Groningen meteen al extra sneltreinen konden rijden omdat Arriva zodanig binnen het budget gebleven was dat het geld dat over was hiervoor ingezet kon worden. Bij de andere nieuwe treinen zal er idd wel wat geld bijgedaan zijn, maar ik verwacht niet het maximale. | |
Yreal | donderdag 24 maart 2011 @ 22:51 |
Den haag Amsterdam is gewoon een IC hoor. Hij skipt NOI en Hoofdorp...
![]() Amsterdam -> vlissingen , de Benelux en Den haag -> venlo rijden delft voorbij.. maar Rotterdam, Dord, Breda, Roozendaal, Tilburg ect ect wil ik toch niet rustiger noemen ? | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 22:57 |
Maar hij heet sneltrein ![]() Zoek maar op. Daarnaast stopt ie op lelylaan. Amsterdam-Vlissingen en Benelux stoppen niet. De IC Venlo wel. Anders was het helemaal een ramp. Delft is het 18e station van Nederland. 15e stad qua station dus(HS sloterdijk en schiphol vallen af) Dus Dordrecht is al rustiger en dat wordt bediend met een schamele 7 "intercities" per uur richting Rotterdam. Er proberen zich dus 25000 mensen per dag in de IC naar Venlo te wurmen, die daardoor stervensdruk wordt omdat het ook de enige relatie is van Rotterdam naar Den Haag Centraal(en gezien de drukte op de A13 is de auto geen wenselijk alternatief. Daarnaast moet bijna niemand vanuit Delft naar Schiedam/Rijswijk en dus zal praktisch iedereen de IC en de Sneltrein proberen te pakken. Daarom moet Delft een volwaardig IC station worden ![]() | |
Basekid_NZ | donderdag 24 maart 2011 @ 22:59 |
Misschien wanneer het nieuwe Station in Delft af is, het een echt IC station wordt? | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 23:17 |
Nee. Want de IC's die er nu niet stoppen worden sneltreinen(maar we noemen het IC's ![]() Daarnaast wordt Delft eerst 2-sporig, dus het inhaalspoor verdwijnt juist. | |
#ANONIEM | donderdag 24 maart 2011 @ 23:24 |
Niet iedereen hoeft naar Zwolle nee, maar nog veel minder mensen hoeven naar Zuidbroek. Dat is echt een dorp van niks. Dat er 4 stoptreinen en geen sneltreinen rijden moet je denk ik eerder zoeken in het feit dat er op de spoorlijnen naar Veendam en Nieuweschans nauwelijks plaatsen zijn die je kan overslaan. Op het gemeenschappelijk deel waar 4x/u wordt gereden heb je behalve Groningen-Europapark alleen de stations van Hoogezand. Maar dat is nou juist de belangrijkste plaats van het hele traject en geen enkele van die stations is nou echt de belangrijkste. Met een sneltrein of zonetrein zou je dus alleen jezelf in de voet schieten. | |
V2 | donderdag 24 maart 2011 @ 23:27 |
Alsof ze dat inhaalspoor vaak gebruikten ![]() | |
Ascendancy | donderdag 24 maart 2011 @ 23:32 |
Ja. Op het 2-sporige traject daar is het behoorlijk vaak nodig ![]() | |
Duvel | vrijdag 25 maart 2011 @ 08:19 |
Nee, bijna nooit. Op donderdag en vrijdag komt de stoptrein van 5:47 planmatig op spoor 3, voor de rest is de hele dienstregeling gebouwd op tweesporigheid. Bron: http://ns.nl/vertrekstaten/dt2.pdf. | |
Ascendancy | vrijdag 25 maart 2011 @ 09:20 |
Ik heb het toch niet over de dienstregeling. De IC haalt vaak genoeg daar een vertraagde stoptrein in. Dat moet ook wel, want 's ochtends staat de IC daar bijvoorbeeld altijd in de file. | |
Duvel | vrijdag 25 maart 2011 @ 09:32 |
Vanaf 2014 kan dat dus niet meer. ![]() | |
bork | vrijdag 25 maart 2011 @ 10:36 |
plaatjestopic ![]() ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 25 maart 2011 @ 10:55 |
Ik kan me toch altijd weer verbazen over het enorme gebrek aan realiteitszin bij sommige treinliefhebbers. Ik kwam dit tegen op OHIH, in een discussie over S-bahn concepten in Nederland: Echt, hoe krijg je zoiets uberhaupt verzonnen? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Stefanovic83 op 25-03-2011 11:15:27 ] | |
Peterselieman | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:00 |
WTF. Hoe kom je er op ![]() | |
Stefanovic83 | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:15 |
Idd.. heb ook al een keer iemand zien opperen de neus van een ingedeukte Plan V eraf te zagen en een nieuwe erop te zetten ![]() ![]() | |
Temlin | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:16 |
gaat het hier nou nog steeds over andere forums ![]() dit is een grap Guppy is vandaag jarig ![]() Guppyfriend ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:19 |
Gefeliciteerd Guppy ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:26 |
Gefeliciteerd Gupps ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peter | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:33 |
feli! ![]() | |
Duvel | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:48 |
Da's wel de standaardprocedure bij zware schade... Ze hebben van divers materieel reservekoppen liggen: Sprinters, Plan V, VIRM... En reserveneuzen voor bijvoorbeeld 1600/1700/1800. Scheelt een hoop gedoe. En ze hebben natuurlijk feestneuzen voor Gups. ![]() | |
Bitlord | vrijdag 25 maart 2011 @ 11:54 |
Opvallend, die B(d)s op de Dijksgracht. Zo eentje onderdeel van een ICRm stam. Verder niet veel bijzonders daar, al viel me een behoorlijke deuk in een DDM kopbak mij wel op. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 14:31 |
En tussen Groningen en Zuidbroek ligt geen snelweg? ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 20:07 |
Op Cuba hebben ze echt een bazenrailnet, als enig Caribisch eiland overigens. Ik ben er in 2006 geweest, moet er eigenlijk weer eens naar toe. Een echte railfan moet tenminste drie landen in zijn of haar leven bezocht hebben: 1. Russische Federatie uiteraard 2. Cuba 3. Tsjechië Verder ben ik in de Oekraïne verschillende malen geweest en ook daar heerst de trein. ![]() Eigenlijk zou er een lijstje gemaakt moeten worden met echte treinenlanden. Natuurlijk Duitsland en Zwitserland, maar daar wonen zulke nare mensen, dat ik die landen toch maar oversla. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 20:09 |
Beetje wereldvreemde ideeën hou je er op na, en dat voor zoeen bereisd persoon. | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 20:13 |
Geweldig filmpje trouwens ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 25 maart 2011 @ 20:26 |
Zeker.![]() Linkje als hij het niet doet Wel een geinig gezicht, maar zeker zielig voor die lammetjes ![]() Foto van Elzekool op Twitter | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 20:27 |
whut? ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 20:29 |
Foto van Cubaanse meisjes? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 20:33 |
Nein Mann ![]() | |
greavy | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:28 |
2 lammetjes mee in de trein.. | |
greavy | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:33 |
En ze zijn nu ook druk met DDM-1 en DDAR bezig (de schadebakken die niet hersteld (kunnen) worden) | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:40 |
Eh treinstelnummers of zo? Ik ben zelf niet een 100% spoorknor, dus je spreekt nogal in raadselen. Het telefoonnummer van de fabrikant van die treinstellen? Onthul het raadsel en verlicht mij. Ik ben wel treinfan, maar een gematigde zeg maar. Nederlandse, Duitse en Zwitserse treinen doen mij echt niets (dat is geloof ik vloeken in kerk hier ![]() Veel nieuwe treinen zijn echt zo levenloos, door levenloze mensen ontworpen. Van die standaard stomme made-in-China gevallen. Cuba is echt een treinenland, Duitsers zijn mensen waarbij je al bij de aanblik in slaap valt. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:41 |
Stationsnaambordjes ![]() | |
V2 | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:48 |
Hey, dit is het treinentopic he ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:51 |
Daar zeg je zo wat ja. Voor elk spatbord van elke Golf moet een nieuw topic komen zowat, maar ALLES over treinen moet in deze ene reeks. Toch raar. | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:54 |
Trein vertrekt vanuit Casa Blanca en gaat naar Hershey. | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:55 |
Dat had ik inmiddels begrepen ja ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 21:57 |
Terwijl treinen erg fascinerend zijn en auto's vrijwel allemaal dezelfde koekblik-op-wielen-uitstraling hebben. Meer treinentopics zou mooi zijn, maar dan graag van bijzondere ritten. Leeuwarden - Visvliet en Zoetermeer Centrum-West - Leidschendam-Voorburg is niet zo boeiend. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:11 |
Dit moet wel wat voor jou zijn LiBoKnu ![]() Moet je eens kijken wat voor fantastische treinen er in de Vooruitstrevende Heilstaat Noord-Korea geproduceerd worden ![]() ![]() | |
Yreal | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
TeringHenkie | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:19 |
Ik zit nu in een Plan T die 120 doet. HALP! | |
Peterselieman | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:22 |
een T2 mag ik hopen, want de T4 is namelijk al buiten dienst ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:22 |
Ik heb vroegâh wel eens een topic over treinen geopend buiten deze reeks. Hell, toen deed ik hier nog niet eens mee! Toeterhappy Arrivamachinisten | |
Bitlord | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:23 |
Op welke halte was ik vandaag? Het ligt aan een 2 sporige hoofdspoorlijn maar heeft slechts 1 (zij)perron. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:26 |
Niet Groningen Europapark. Dat heeft ook 1 perron, maar wel aan 3 sporen. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:28 |
Onze Lieve Vrouwe ter Nood? | |
dennistd | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:29 |
Stroe? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:32 |
Ook drie sporen... | |
Peter | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:33 |
Almelo FBK ? ![]() ( of is dat Hengelo? ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:34 |
In Noord-Korea heb je inderdaad veel interessante treinen. Grappig dat die Nederlandse trein op die zegel staat. is het geen fotosoep? | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:38 |
Nee, propaganda ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:38 |
Kim Il-Virm? | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:43 |
Ik kan bij mijn volgende vakantie misschien wat extra foto's maken van treinen. Ik wil ook dolgraag naar Wit-Rusland, vooral voor de mei-feesten daar (den pobedy vooral, 9 mei ![]() ![]() ![]() Mocht het lukken en mocht er interesse zijn kan ik een draad aanmaken over treinen, tramvaj, trolleybus in Belarus. Het land waar alle meisjes mooi zijn. ![]() ![]() Misschien wil Socios mee? Kan je gelijk een echt mooi meisje scoren. (Helaas is mijn Russisch nog onvoldoende om echt tot een gesprek met een meisje te komen en mei is al heel snel ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:46 |
Jij hebt het niet zo op onze Oosterburen he? ![]() | |
dennistd | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:47 |
Het is Hengelo FBK, maar dat ligt ook aan het derde spoor ter plaatse... | |
Peter | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:47 |
Terwijl de taal bijna hetzelfde klinkt... | |
KapiteinT | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:47 |
Ze hebben Berlin-Friedrichshagen verplaatst. Het station ligt nu ten oosten van Zaandam. ![]() Kijk maar | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:48 |
Oh ja, en voor een visum voor Wit-Rusland: http://www.belarus.nl/visa.html Tien seconden Googlen was genoeg. ![]() | |
Yreal | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:48 |
en de nazi's zijn al lang uitgestorven | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:50 |
En over Wit-Rusland gesproken: | |
#ANONIEM | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:50 |
![]() | |
Peter | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:54 |
Amsterdam Arena is het ookal niet denk ik.. | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:54 |
Nietes, het land is echt een paradijs. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:57 |
Okee. EN je bent GEEN trol? | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 25 maart 2011 @ 22:58 |
Inderdaad. Zij zitten achter de EU en zo komt Hitlers natte droom alsnog uit, GrootDuitsland, alleen heet het nu de EU. Niet voor niets is de Euro gekoppeld aan de D-Mark. Nee, het zijn wolven in schaapsklederen, ze zijn niet veranderd. ![]() | |
Ascendancy | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:05 |
Duitsland haters zijn net zo erg als Neo-Nazi's ![]() | |
James1988 | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:05 |
Die kant op: -------------------------------------> | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:21 |
Er is inderdaad geen verschil tussen het derde rijk en de europese unie. Hoogstens op het gebied van Joden, homosexuelen, gehandicapten en zigeuners, maar dat zien we voor het gemak maar even over het hoofd, nietwaar? En nu opflikkeren met je rare denkbeelden en rap een beetje. | |
Temlin | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:25 |
ehm, okay de EU met het derde rijk vergelijken dan moet je wel gek zijn. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:27 |
Zullen we het weer over treinen hebben? Speelt iemand hier Ticket to Ride online? | |
Temlin | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:36 |
Ik niet, wat is dat voor spel? | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:37 |
Van oorsprong een bordspel, een beetje Kolonistenachtig met een spoorwegthema. Er is dus ook een online versie van. Heel snel te leren, leuk om te spelen en vrij snel afgelopen. http://www.daysofwonder.com/tickettoride/en/ | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:38 |
Ik zou weleens Koplopers en Dwarsliggers willen hebben. Maar dan echt als bordspel ![]() | |
Temlin | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:40 |
Ah moet ik maar eens kijken. dat was toch dat spel van ProRail? | |
Temlin | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:41 |
http://www.alert-bridgesh(...)=106&products_id=996 | |
Dr_Flash | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:41 |
Nee toch? Je moest wel een prorail achtig iets doen, maar goed, dan kan je net zo goed wat potten vingerverf kopen ![]() Prorail heeft zelf een monopoly en een kwartetspel uitgebracht bij mijn weten. K&D was niet van hun uit dacht ik hoor ![]() | |
James1988 | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:43 |
K&D is van een NS-conductrice voor zover ik weet. http://www.giuoco.nl/ is de uitgever, op de site staan ook verkooppunten. | |
dan13lv | vrijdag 25 maart 2011 @ 23:48 |
http://www.bordspel.com/artikel/koplopers.html | |
Bitlord | zaterdag 26 maart 2011 @ 00:03 |
Idd, OLV ter Nood. Ff gevraagd daar: elke maand stoppen er 2 treintjes. Vannacht nog ff wat foto's uploaden naar de wiki. | |
James1988 | zaterdag 26 maart 2011 @ 00:06 |
Ik kwam nog een PDF'je (256 pagina's!) tegen van de SNCF, met daarin een gedetailleerde onderzoek naar High Speed Rail in het mid-westen van de VS (rondom Chicago). klik Ik vraag me af of er ooit zoiets is gedaan voor de HSL-Zuid, en of dat überhaupt in de buurt komt bij dit. ![]() | |
Socios | zaterdag 26 maart 2011 @ 00:54 |
Ik heb eens een topic over de ICE geopend. ![]() Hogesnelheidstrein ICE (InterCity Express) | |
Socios | zaterdag 26 maart 2011 @ 01:00 |
Heb ik hier liggen. Mag je zó hebben. | |
Socios | zaterdag 26 maart 2011 @ 01:02 |
Schei toch uit. Duitsland is een prachtig land en nummer 1 treinland van de wereld. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 01:02 |
Heb jij vast een kadootje voor mijn housewarmingparty @Dv ![]() | |
James1988 | zaterdag 26 maart 2011 @ 01:17 |
DB is zeker het grootste treinconcern van Europa, mogelijk ook van de wereld. Ook een rijke geschiedenis en verscheidenheid. Qua punctualiteit en ketenintegratie (trein+regionaalverkeer+bus) moet je bij de Zwitsers wezen. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 01:21 |
Psst. India ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | zaterdag 26 maart 2011 @ 02:01 |
Oké , excuses voor mijn tirade tegen de Duitsers, ik moet het ook nuanceren, tot 1989 had je ook het goede Duitsland namelijk aan de andere kant van de muur. ![]() Ik ben gewoon een beetje Rusland-gek en ik laat me soms teveel meeslepen en natuurlijk zijn er ook goede Duitsers, zelfs in west-Duitsland. Sorry dus. ![]() Ik moet ook lief zijn op fok! Ik ben even aan het surfen geweest en ik ga morgen naar de bibliotheek voor een gids voor Wit-Rusland, Bradt of Lonely Planet. Ik dacht nog aan vrijwilligerswerk, maar stichting VIA doet geen WitRusland dit jaar. ![]() Nogmaals de vraag: is er interesse voor treintjes en andere middelen van OV daar, dan maak ik zoveel mogelijk foto's. ![]() Moet ik nog een 'djewoeshka' meenemen voor Socios? ![]() ![]() ![]() | |
V2 | zaterdag 26 maart 2011 @ 10:15 |
Qua contact met de dewoeskjas kan je beter niet naar Wit-Rusland gaan. Men is daar niet zo happig op praten met buitenlanders, dat is risicovol namelijk. Verhoogt het risico dat de KGB in ze geïnteresseerd raakt. Je kunt volgens mij beter naar Oekraïne gaan, daar zijn de mensen opener. | |
Sandrvich | zaterdag 26 maart 2011 @ 10:57 |
Treinen in (Wit-)Rusland! ![]() | |
V2 | zaterdag 26 maart 2011 @ 13:53 |
Die perronmuziekjes blijven briljant. Doen ze ook in Oekraïne trouwens. Eerste keer dat dat je overkomt denk je dat je ineens in de jaren tachtig bent beland, midden in het communistische tijdperk ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:04 |
Hier, nog een trein in Rusland. Let op de perronwachter die rechts in beeld ehm. mja. Toch zijn best probeert te doen ![]() ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:15 |
Gaaf die Velaro. Ik kan ook uren het internet afstruinen op pics en vids van Oost-Europese treinenmeuk en zelfs Russisch of Oekraiens spul. Maar er heen gaan is wat anders en zal voorlopig niet gaan gebeuren. Ik ben tweemaal in Szczecin geweest daarvan eenmaal verder dan het station gekomen en voelde me daar niet thuis... Dat in tegenstelling tot eveneens prachtige treinenlanden als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, waar ik me 200% thuisvoel... | |
V2 | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:26 |
Whehe die perronwachter!! Wat een mooie vorm van werkverschaffing ![]() | |
Socios | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:31 |
Belachelijk dat hier de perronopzichters, perronkelners, kruiers etc. `wegbezuinigd´ zijn. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:36 |
Mooi toch ![]() ![]() ![]() | |
Peter | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:44 |
* Peter denkt aan Opa Flodder... | |
Socios | zaterdag 26 maart 2011 @ 15:57 |
Op die locatie ben ik geweest. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 26 maart 2011 @ 16:17 |
Ik ben er met een trein overheen geweest ![]() | |
Yreal | zaterdag 26 maart 2011 @ 16:18 |
ik heb er wel eens in een hotel gezeten met pinkpop ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 16:34 |
Ik ook ![]() ![]() | |
treinbruno | zaterdag 26 maart 2011 @ 17:22 |
Ik heb eens een overzichtje gemaakt van waar ik al met de trein in Europa geweest ben. Hebben jullie ook zo'n overzichtjes? (stippelijn = bus) Frankrijk Duitsland Benelux Zwitserland Oostenrijk Scandinavië(Denemarken, Zweden, Noorwegen) Spanje en Portugal Italië Griekenland Polen Servië en Montenegro Kroatie, Slovenië, Bosnië Tsjechië Baltische staten UK en Ierland Bulgarije Hongarije Roemenië Slowakije Turkije Oekraine [ Bericht 1% gewijzigd door treinbruno op 26-03-2011 17:49:09 (verkeerde link gecorrigeerd) ] | |
James1988 | zaterdag 26 maart 2011 @ 18:03 |
Wat faalt NS Hispeed toch weer lekker. Typ ik in dat ik van eindhoven naar wien wil, vraagt hij of ik naar Waddinxveen wil. ![]() | |
dan13lv | zaterdag 26 maart 2011 @ 18:07 |
in de meivakantie van edinbrough naar mallaig met de trein daar ![]() | |
Stefanovic83 | zaterdag 26 maart 2011 @ 19:02 |
Tering wat gaat die Velaro hard ![]() Ook weinig hek eromheen geloof ik he ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:07 |
Als je erin zit heb je dat echt niet in de gaten gewoon he ![]() | |
De_Hertog | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:11 |
Hier gaat ie ook niet vaak 200+ km/h ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:19 |
Ik heb in Duitsland vaak zat 250 en harder gereden, maar dan heb je echt niet het idee van "Tering wat gaan we hard" ![]() | |
Socios | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:25 |
Ik ook, van Valkenburg naar Simpelveld. | |
Peterselieman | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:26 |
Ik toen van Schin op Geul naar Simpelveld met de stomer en terug met de railbus | |
trainfreak | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:37 |
Vanmiddag ben ik met een maat een autoritje gaan maken. We kregen al snel het plan om rond de taalgrens wat te gaan spoorzoeken, want hij wist sporen liggen en enkele spoorweg gerelateerde gebouwen staan! Van het een kwam dus het ander en we hebben een deel van L87 teruggevonden, op het einde deden we ook nog een deel van L94 (maar daar was ik eerder al geweest). Onderweg zijn we welgeteld één station tegengekomen: Jammergenoeg geen bordje, maar het is Ollignies. Na wat verder gereden te hebben kwamen we nog op een baanwachtershuisje of station uit. En wat verder stond ook nog een station: Bois de Lessines: Achteraf zijn we ook even naar Ghislenghien gereden; Waar in september vorig jaar nog een stationsgebouw stond, vonden we nu dit: | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:39 |
Dat Ollignies, komen daar nog museumtreinen of zo? SPoor ziet er nog bruikbaar uit ![]() | |
trainfreak | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:40 |
Nee, maar net naast het station ligt Dupuis, een bedrijf dat onder andere (betonnen) dwarsliggers maakt. De aansluiting met het NMBS-net is trouwens in Houraing. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 21:44 |
Voor wie geen idee heeft: Ghislenghien is hier: ![]() En de rest is daar in de buurt ![]() | |
Stefanovic83 | zaterdag 26 maart 2011 @ 22:01 |
Die russische Velaro's gaan toch ook 300+ dacht ik? Dat zullen weinigen van ons gedaan hebben denk ik? Wel leuk ritje zo van St Petersburg naar Moskou (of anderson), staat op mijn lijstje | |
greavy | zaterdag 26 maart 2011 @ 22:07 |
Ik lees hier een artikel op Nu.nl: Nog aantal obstakels voor mobiel betalen. Daar staat in:Dan kan het weinig goeds betekenen... | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 22:22 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Sapsan
| |
Socios | zaterdag 26 maart 2011 @ 22:56 |
Twee weken geleden nog 320 km/u gegaan in een ICE. | |
Dr_Flash | zaterdag 26 maart 2011 @ 23:22 |
Pics or it didnt happen ![]() | |
James1988 | zondag 27 maart 2011 @ 00:04 |
Rusland heeft een andere spoorbreedte dan Europa, de trein is daarop aangepast. Ook zijn er aanpassingen gedaan t.b.v. winterbestendigheid, wat ongetwijfeld extra gewicht met zich meebrengt. Dat verklaart wellicht de lagere topsnelheid. En kijk eens wat ik nou tegenkwam, een filmpje waarin de constructie van de neus van de V250 wordt getest op crashbestendigheid. Gefilmd in 2006 in Polen, de V250 heeft dit glansrijk doorstaan naar het schijnt. | |
Dr_Flash | zondag 27 maart 2011 @ 00:08 |
Wat moeten we daarin zien en waaruit blijkt dat het om een v250 zou gaan?? | |
James1988 | zondag 27 maart 2011 @ 00:17 |
Wat er te zien is is hoe de kop van een V250 zich houdt bij een botsing... de kreukelzones vangen alles mooi op, de kop zelf blijft van vorm eigenlijk intact. Of het echt een V250 is weten we niet, maar afgaande op de vormgeving ervan (dat enorm lang uitstekende koppelstuk vooraan, de grote buffers, enz) lijkt het me wel. Bovendien staat er een AnsaldoBreda-logo op de kop. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 27 maart 2011 @ 00:20 |
zo'n ansaldo sticker kan natuurlijk overal overheen. En al zou dit idd een botsproef met een V250 zijn, dan gaat het om een botsproef met een vlakke betonnen muur die ineens exact haaks op de spoorbaan opdoemt. Ben benieuwd hoe het afloopt als er tegen een vrachtwagen met, gooi er eens wat in, 40 kuub LPG gebotst wordt ![]() | |
Peter | zondag 27 maart 2011 @ 00:22 |
Of met een vrachtwagen met 40 ton grond.. En daarna met wat stroomportalen.. | |
James1988 | zondag 27 maart 2011 @ 00:25 |
Er zit natuurlijk wel wat gewicht aan die vlakke muur waar men tegenaanbotst, je ziet hoe de hele kreukelzone eerst verbruikt wordt voordat het ding begint te schuiven. Botsproeven met auto's worden ook op zo'n manier gedaan. Natuurlijk, tegen de explosieve kracht van 40 kuub LPG kun je weinig doen, maar daar zijn het ook geen proeven voor. Deze proeven zijn bedoeld om te kijken hoe de constructie zich houdt als hij bijvoorbeeld achterop een stilstaande (defecte?) Thalys zou rijden. Of op een auto die stilstaat op een overweg. | |
Socios | zondag 27 maart 2011 @ 00:39 |
Heb het op 't display in de ICE zien staan op de Ligne à Grande Vitesse Est. Ook zonder foto gebeurd. | |
Socios | zondag 27 maart 2011 @ 00:41 |
De V250 passeert over de hele HSL geen enkele overweg, kans op botsing met zo een vrachtwagen nagenoeg nihil. | |
James1988 | zondag 27 maart 2011 @ 00:43 |
Dat klopt, maar het zou natuurlijk kunnen gebeuren tussen Breda-HSL-aansluiting en station Breda, of tussen Antwerpen en Brussel. Daar zijn wel degelijk overwegen. | |
ghizzer | zondag 27 maart 2011 @ 10:40 |
iemand enig idee hoe ik op de NS-site de afstand tussen 2 stations kan zien? dit ivm belastingaangifte (gaat om Deventer - Hengelo) | |
Peterselieman | zondag 27 maart 2011 @ 10:41 |
Ik denk dat je met de linkjes uit de openingspost een eind kunt komen | |
Dr_Flash | zondag 27 maart 2011 @ 11:05 |
53 km. In de reisplanner hoveren over het i-tje achter "Prijsinformatie voor deze reis" | |
dennistd | zondag 27 maart 2011 @ 11:10 |
Er is op veel trajecten een verschil tussen echte en tariefkilometers. In dit geval niet: het is in echte meters maar 200 meter verder dan tariefkilometers. | |
Socios | zondag 27 maart 2011 @ 11:26 |
In tabel 41 van het Spoorboekje. | |
Temlin | zondag 27 maart 2011 @ 11:43 |
![]() | |
V2 | zondag 27 maart 2011 @ 12:02 |
Wel tof trouwens dat die Sapsan gewoon 250km/h doet op maar 3kVDC. Who needs 25kVAC! ![]() | |
Socios | zondag 27 maart 2011 @ 12:19 |
Serieus, hoor. Het is niet zo dat de tariefeenheden ineens veranderd zijn nadat men zo nodig het Spoorboekje moest saneren. | |
treinbruno | zondag 27 maart 2011 @ 12:28 |
Tussen Antwerpen en Brussel is geen enkele overweg (tenzij de trein omgeleid wordt). | |
ReisT | zondag 27 maart 2011 @ 14:01 |
Er is op enkele trajecten een groot verschil. Meestal zit het echt niet zo veel naast de werkelijke km's. Het is mij ook mét foto gebeurd (tikkie onscherp, maar toch ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 27 maart 2011 @ 14:36 |
Alsof die kans zo groot is. ![]() | |
Peterselieman | zondag 27 maart 2011 @ 14:38 |
ERTMS heeft bij mijn weten op de Betuweroute haar nut al eens bewezen door twee treinen die elkaar, na een foutje ergens, tegemoet reden tijdig te laten stoppen. | |
James1988 | zondag 27 maart 2011 @ 15:58 |
Je bedoelt de HSL, waar het aantal tariefeenheden gelijk is gesteld aan de klassieke route over Den Haag en Dordrecht, terwijl de HSL veel korter is qua afstand? | |
dennistd | zondag 27 maart 2011 @ 16:05 |
Amsterdam-Rotterdam via Schiphol en Woerden-Breukelen is ook evenveel tariefeenheden, terwijl de ene echt korter is. | |
ziggyziggyziggy | zondag 27 maart 2011 @ 16:42 |
Dat is wel het basisprincipe van een beveiligingssysteem, ja: botsingen voorkomen. ![]() | |
Peterselieman | zondag 27 maart 2011 @ 16:44 |
Klopt, maar een echte goede praktijktest was er volgens mij nog niet op deze manier geweest. | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 27 maart 2011 @ 20:28 |
Dat ligt er aan waar je op het perron in Hengelo in stapt en waar je op het perron in Deventer weer uit stapt. Dat kan zomaar 300m schelen hoor! ![]() Beetje nutteloos dus om die afstanden nauwkeuriger te willen hebben... | |
Hugo__Boss | zondag 27 maart 2011 @ 21:30 |
Dan moet je ook niet door de hele trein heenlopen... | |
James1988 | zondag 27 maart 2011 @ 21:43 |
Nou, als je vanuit Rotterdam naar Amersfoort gaat wordt je trein onderweg toch echt omgedraaid. ![]() | |
greavy | zondag 27 maart 2011 @ 21:45 |
Tenzij je trein omgeleid is via Amsterdam-Hilversum of via Breda ![]() | |
Herr.Flick | zondag 27 maart 2011 @ 22:11 |
Gaat er iemand nog naar de RailTech beurs in A'foort? http://www.railtech-europ(...)arch-2011/page/1918/ | |
Doc__Zenith | zondag 27 maart 2011 @ 22:39 |
Leuk voor in de pauze ![]() | |
Lemjur | zondag 27 maart 2011 @ 22:52 |
Leuk op de planning: 28 april Amsterdam-Berlijn 29 april Berlijn-Minsk 30 april Minsk-Sint Petersburg (rechtstreekse trein Ber-SP rijdt niet meer ![]() Vanaf daar nog per trein naar: Moskou, Vladimir, Jekaterinburg, Omsk, Novosibirsk, Irkutsk, Ulan Baatar en Beijing. Daarna nog wat lijntjes pakken in Zuid-Oost Azië. ![]() | |
Sandrvich | zondag 27 maart 2011 @ 23:20 |
Gaaf Lemjur! ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | zondag 27 maart 2011 @ 23:25 |
Heb je alle visa al? Want dat is erg lastig voor Belarus en de Russische Federatie. Wel schitterende landen, zodra ik begrijp hoe je aan een visum komt ga ik er ook naar toe. ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 28 maart 2011 @ 01:53 |
Ik heb alleen een retourtje Berlijn in het verschiet. ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 28 maart 2011 @ 03:32 |
Berlijn ![]() | |
Socios | maandag 28 maart 2011 @ 04:17 |
Ben de hele eerste week van april in Berlijn. ![]() Uiteraard met ICE. Terugweg via Leipzig Hbf. | |
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 28 maart 2011 @ 04:27 |
@ Socios, weet jij waarom de nachttrein van Amsterdam C - Praag via Emmerich, Koln en dan Hannover - Berlin rijdt? Dat is toch enorm om. 't Is de enige mogelijkheid geloof ik om goedkoop in Tsjechië te arriveren (49 euro enkele reis incl couchette, anders 29 euro enkele reis), maar het is enorm om, een hele rare route en daarom doet die trein er ook zo lang over. En waarom kan ik niet een reis boeken Amsterdam - Warsawa via nshighspeed.nl, nu moet ik het via het loket doen altijd en dan rekenen ze iets van 10 euro extra. Op de terugweg in Polen of Tsjechië worden echter nooit extra kosten berekend. | |
Socios | maandag 28 maart 2011 @ 05:17 |
Omdat de rijtuigen in Duitsland gekoppeld worden aan een ander deel van die EuroNight. Gewoon Amsterdam Centraal - Warszawa Centralna via Deutsche Bahn boeken. Voor EuroNight en CityNightLine kan dat. | |
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 28 maart 2011 @ 05:30 |
Dat heb ik weleens geprobeerd, maar je kan alleen met creditkaart betalen en die heb ik niet. (Moet je een heel hoog salaris voor hebben, ik krijg zo'n kaart niet van mijn bank). Je kan daar niet gewoon via banktranfer of IDEAL betalen, dus ik kan daar niets boeken helaas. | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 07:40 |
Ik heb via mijn bank ook geen creditcard, maar ben naar het GWK gegaan voor een "prepaid" creditcard. Daar kan je steeds ¤200 of meer opladen, en is gewoon een normaal betaalmiddel. Hiermee boek ik bijvoorbeeld mijn treintickets bij DB en de youth hostel overnachtingen enzo. Betalen in Duitsland met creditcard is zelf ook mogelijk, en dus ook met die prepaid kaart. Zie voor meer informatie De site van de GWK Cash Passport. Ik vind deze creditcard handiger dan via de bank. Goedkoper, en je krijgt niet achteraf nog een rekening. | |
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 28 maart 2011 @ 07:50 |
He dit wist ik niet. Bedankt voor de tip! ![]() | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 08:02 |
Ik wist het eerst ook niet ![]() ![]() | |
Ireyon | maandag 28 maart 2011 @ 08:14 |
Eigenlijk een raar ding zo'n creditcard, 'k hoor van een hoop werkende mensen dat ze niet voor zo'n kaart in aanmerking komen maar deze arme kutstudent heeft er zonder moeite eentje gekregen van de ING ![]() 'k Moet er ook niet aan denken om nog zonder die kaart op vakantie te gaan, dat was het afgelopen jaar bij het interrailen toch vaak genoeg een belangrijk reddingsmiddel ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 28 maart 2011 @ 08:16 |
Wel wazig dat je je moet legitimeren. Het is toch een debit-systeem uiteindelijk, je moet er eerst geld opzetten. | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 08:22 |
Ja, dat klopt. Maar de kaart word wel aan jou gekoppeld. Alhoewel je de kaart wel kan uitlenen. Je kan bijvoorbeeld ook een tweede kaart aanvragen, en die aan je partner geven. Ik heb deze creditcard samen met mijn moeder. Elk een eigen pas, maar dezelfde rekening. @Ireyon, ik kon er ook 1 krijgen als ik 18 was, maar die creditcard was duurder voor mij dan deze prepaid kaart ![]() | |
Duvel | maandag 28 maart 2011 @ 09:02 |
Ik heb inderdaad al zo ongeveer sinds m'n studententijd een cc, keihandig. | |
V2 | maandag 28 maart 2011 @ 09:37 |
Topic staat meteen vol met geldleenreclames ![]() ![]() | |
Mr.Jorn. | maandag 28 maart 2011 @ 10:05 |
TREIN! | |
dennistd | maandag 28 maart 2011 @ 10:10 |
Vanaf uiterlijk 4 april gaan de Oostenrijkse rijtuigen in de Benelux rijden. Het gaat om de volgende treinen (dagelijks): 9216 - Amsterdam v. 6.54u - Brussel a. 9.42u 9221 - Brussel v. 11.18u - Amsterdam a. 14.06u 9252 - Amsterdam v. 15.54u - Brussel a. 18.42u 9257 - Brussel v. 20.18u - Amsterdam a. 23.06u Bron: broek53 op somda | |
koekjesmonsterrr | maandag 28 maart 2011 @ 10:27 |
Argh dit meen je niet. Ja ik sta weeeeeer vast op lombardijen, weer door barendrecht tunnel. Bah. | |
Lemjur | maandag 28 maart 2011 @ 10:30 |
Visa worden geregeld door een bureautje. Hebben ervoor gekozen niet zelf te gaan omdat het meer tijd en geld kost. Als je het via het visumburo (www.visumburo.nl sorry voor de spam..) doet dan is het krijgen geen probleem ![]() | |
dennistd | maandag 28 maart 2011 @ 10:31 |
Sterkte:
| |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 10:37 |
P2000 meld een treinbrand bij Barendrecht in de HSL-tunnel:
| |
koekjesmonsterrr | maandag 28 maart 2011 @ 10:37 |
Het ergste is dus nog wel dat fokkers het eerder weten wat er gaande is dan de ns mensjes. Dankjewel ![]() Ik kan me hier best boos om maken omdat ik me geen dag kan herinneren dat ik mijn overstappen of bussen heb gehaald. En dat zal vandaag ook weer niet lukken. Dat begint zo langzaam aan toch erg vervelend te worden. Ik baal hier echt flink van. Kom net van utrecht, net als vorige week. Had ik het geweten was ik anders gaan reizen. Ze hebben hier nog niks omgeroepen, dus dat is niet handig. | |
ziggyziggyziggy | maandag 28 maart 2011 @ 10:39 |
Bij studenten gaan ze er vanuit dat ze afstuderen en daarna een mooi salaris krijgen. Dan hebben ze die klanten alvast binnen. En als je lid bent van de ANWB kun je goedkoop een VISA of MasterCard krijgen. Uiteraard wel met BKR-check, maar volgens mij heb ik er nooit een salarisstrook voor laten zien. | |
ziggyziggyziggy | maandag 28 maart 2011 @ 10:42 |
Het inschakelen van de hulpdiensten en het stilleggen van het treinverkeer heeft een hogere prioriteit (want een directe impact op de veiligheid) dan het updaten van de reisinfo. Vandaar dat je zoiets altijd eerder op P2000 zal zien dan op ns.nl. | |
Yreal | maandag 28 maart 2011 @ 10:44 |
Versperring klinkt zo vaag altijd... Het spoor verspert? door wat ?? | |
koekjesmonsterrr | maandag 28 maart 2011 @ 10:50 |
Dat begrijp ik wel maar ipv buiten nu een sigaret te roken kunnen ze toch wel omroepen wat er nu gaat gebeuren ipv tegen een enkeling vertellen dat we terug naar rotterdam gaan. En dan maar even kijken hoe ik dan moet reizen. | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 10:52 |
Over die brand bij Barendrecht: In de HSL-buis (buis 5) is serieus een brand gaande. Word nu overgegaan op grote inzet, meerdere korpsen. Het "incidenten kanaal 1" is ook geactiveerd. Prognose is vooralsnog 12:00, maar als het echt een brand is vertrouw ik niet op de prognose. | |
koekjesmonsterrr | maandag 28 maart 2011 @ 10:58 |
Hmm oke. Er word nu omgeroepen dat we om 5 over 11 naar rotterdam terug gaan. Ik hoop dat het straks opgelost is. Ik begrijp ook zeer dat ze er niets aan kunnen doen maar vind het jammer dat ik hier altijd mee opgezadeld ben ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 28 maart 2011 @ 10:59 |
Verhuis naar het mooie Oosten van ons land, heb je veeeeel minder van dat soort problemen ![]() jaja, heb je weer andere problemen zeker, ik snap het... | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 11:02 |
Omreisadvies is via Utrecht. Vanaf daar dan naar Den Bosch en naar Breda enzo. | |
koekjesmonsterrr | maandag 28 maart 2011 @ 11:03 |
Ja overal heb je idd wel problemen dus dat maakt vrij weinig uit natuurlijk. ![]() Nou ik ga uit zoeken hoe ik moet reizen. ![]() | |
Yreal | maandag 28 maart 2011 @ 11:12 |
als je ons nou even meededeelt waar je heen moet staat er in 5 seconden een reisadvies klaar w ![]() | |
Yreal | maandag 28 maart 2011 @ 11:14 |
Op ns.nl staat nu dat er storing is van den haag naar rotterdan, den haag naar breda en rotterdam naar dordrecht. Dat is toch allemaal hetzelfde? | |
koekjesmonsterrr | maandag 28 maart 2011 @ 11:22 |
Ja dat begreep ik ook niet. Ik ben maar naar het loket gelopen en moest maar via utrecht en zo reizen. Dit kost me 2 uur extra reistijd. Oh en nu reiden we nog niet want ze zijn de machinist kwijt ![]() Wat betekent zoveel vertraging en overstap in utrecht weer missen. Mijn ns doet het niet en moet daarna richting den bosch. Wou nog even de stad in voor ik moet werken maar dat is niet meer te doen. Als ik naar dit soort problemen kijk hoop ik dat ik zo snel mogelijk mijn rijbewijs heb ![]() Ondanks dat ik treinreizen erg leuk vind baal ik van hoe dit gaat. | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 11:50 |
Als je op Lombardijen stond kon je de bus nemen naar Dordrecht, ongeveer 30-40 minuten extra reistijd. Kosten weliswaar voor jezelf. Scheen een trein met rookontwikkeling in de airco te zijn, inmiddels is dat ook weer gered. Trein gaat naar Rotterdam stadion waar ze verder met Fyra gaan. Circa 200 reizigers zaten/zitten in die trein. | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 12:00 |
Toevoeging: Betrof Thalys 9322 die onderweg was naar Parijs. In Stadion word een vervangende Thalys geregeld. Trein mag nog niet vertrekken uit Barendrecht omdat de Brandweer het niet vrijgegeven heeft | |
koekjesmonsterrr | maandag 28 maart 2011 @ 12:05 |
Kost me niets. Heb OV maar daar weet ik niets van qua bussen op stations. Dankje voor de tip. Weet ik het de volgende keer. Dat is niet niks nee. Op ns staat dat het nog tot half 2 kan duren. | |
KapiteinT | maandag 28 maart 2011 @ 13:19 |
Het advies over de dienstregeling 2012 staat op de site van het Locov. Opvallend vond ik dit stukje:Groot gelijk. Gewoon crossplatform maken die handel. ![]() | |
Duvel | maandag 28 maart 2011 @ 13:26 |
Doen ze niet, maakt de HSL te onaantrekkelijk, je moet wel een beetje fatsoenlijke tijdwinst behalen met die gare V250. Hoe zit het eigenlijk: als die V250 niet toegelaten is in december, gaat de nieuwe dienstregeling dan toch in? | |
Peterselieman | maandag 28 maart 2011 @ 13:30 |
Waarschijnlijk wel ja | |
KapiteinT | maandag 28 maart 2011 @ 13:31 |
Ja, maar er komt dan nog wel een tijdelijke IC Amsterdam-Schiphol-Rotterdam. | |
Duvel | maandag 28 maart 2011 @ 13:36 |
Ze kunnen waarschijnlijk ook niet anders: drgl NL hangt aan Europese paden. | |
dennistd | maandag 28 maart 2011 @ 17:24 |
Vanmiddag eens even gekeken naar de bediening van Akzo, was nog wel een redelijk treintje moet ik zeggen. | |
ziggyziggyziggy | maandag 28 maart 2011 @ 19:23 |
Oud en vast al eens langsgekomen, maar nog steeds tof en fascinerend. | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 19:37 |
erg vet ja ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 20:42 |
Hihi ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 28 maart 2011 @ 20:59 |
Jippie. | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 21:01 |
Lul ![]() | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 21:40 |
![]() Weet iemand in Luxemburg (land) nog plaatsen van "daar moet je écht gekeken hebben" qua spoorwegen? Musea/stations bijvoorbeeld. | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 21:43 |
Ja, Frank. Je moet niet hier zijn als het om Luxemburg gaat. La Chaud de Fonds is geloof ik nog iets daar in de buurt. Google maar ff. | |
V2 | maandag 28 maart 2011 @ 21:48 |
Het traject Luxemburg - Luik is heel mooi, maar dat weet je vast zelf ook al wel ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 21:51 |
http://www.gelderlander.n(...)ations-Lingelijn.ece Was dit al bekend? ![]() | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 21:51 |
Ja, afgelopen zomer gehad. 15 Juli staat die bij de terugreis ook sowieso op de planning. Wij gaan 12 Juli heen Keulen - Luxembourg Gare. Daar zitten we dan 2 dagen. | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 21:52 |
Ja, de werkzaamheden zijn al in volle gang. Heb een keer hier nog foto's gepost van de aanpassing van Dordrecht Stadspolders. | |
greavy | maandag 28 maart 2011 @ 21:53 |
Heet geen Frank ![]() Maar ik zal wel ff zoeken ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 21:54 |
Ja dat het daar dubbelspoor werd dat wist ik ja. Maar daar gaat dit ook niet over. n op die andere post reageer ik maar helemaal niet ![]() | |
Temlin | maandag 28 maart 2011 @ 22:02 |
Al jaren ![]() Ik mis die nieuwe van arnhem ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 22:04 |
Staat die ook in Madurodam dan? ![]() | |
Temlin | maandag 28 maart 2011 @ 22:05 |
Oh is dat madurodam ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 28 maart 2011 @ 22:07 |
De bestandsnaam gaf het niet weg? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 22:10 |
![]() ![]() ![]() | |
Ascendancy | maandag 28 maart 2011 @ 22:13 |
Ja, maar het artikel faalt. Het worden er 5, alleen Leerdam west is voorlopig nog even uitgesteld ivm ruimtelijke ontwikkelingen die achterblijven. Ze zijn op meerdere plaatsen druk bezig en ook bij boven-hardinxveld komt dubbelspoor, zodat daar gekruisd kan worden en er dus een kwartiersdienst kan komen. Alleen jammer van het station dat tussen Sliedrecht en Hardinxveld komt. Dat is nu al een ritje van 4 minuten ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 22:14 |
Is met de nieuwe plannen erbij het niet handiger om heel die lijn te verdubbelen? ![]() | |
Ascendancy | maandag 28 maart 2011 @ 22:41 |
Waarom? Er zijn genoeg kruisingen, bij vertraging kan er op Hardinxveld-Giessendam gekruist worden en anders wordt alles veel te duur. Tussen Sliedrecht en Gorinchem zit je dan ook nog met dat de lijn tussen de A15 en de Betuweroute in zit, waardoor er gewoon geen ruimte is voor verbreding. Een grote faal die ze daar hebben gemaakt overigens, want die A15 moet uiteindelijk sowieso wel breder, maar ook dat past nu nergens. Tussen Hardinxveld en Boven-Hardinxveld is echter wel ruim genoeg ruimte voor een volledig dubbelspoor, de spoordijk is er zelfs op gemaakt, dat hadden ze dan ook eigenlijk moeten doen voor meer ruimte in de dienstregeling. | |
De_Hertog | maandag 28 maart 2011 @ 22:41 |
Deze hier al ooit langs geweest?![]() 'Kijk eens mama..' | |
#ANONIEM | maandag 28 maart 2011 @ 22:49 |
Ik ging vanavond terug van Coevorden naar Almelo, tussen marienberg en almelo zat een vrouwelijk iemand te pissen in de trein. ![]() ![]() | |
bork | maandag 28 maart 2011 @ 22:51 |
en het was geen SLT?! ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 22:53 |
nee een LINT41 ook pleeloos. | |
#ANONIEM | maandag 28 maart 2011 @ 22:55 |
Inderdaad een Lint, ik ben nog steeds verbaast ![]() zoiets doe je toch niet.. Ik durfde gewoon niet achterom te kijken ![]() | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2011 @ 23:03 |
Nja, je zal maar nodig moeten. Moet er maar een plee ingebouwd worden. Kan t r moeilijk kwalijk nemen. "Steek je blaasprobleem maar in je hol want het is strijdig met mijn idee van goed fatsoen" zo werkt het gewoon niet ![]() | |
James1988 | dinsdag 29 maart 2011 @ 00:45 |
Het is niet netjes dat ze het dan zomaar in de trein doet, maar ik kan er ook niet rouwig om zijn. Dat de opdrachtgever toiletten niet verplicht stelt en dat Syntus ze dan ook niet laat inbouwen is tenslotte niet de schuld of het probleem van de reiziger. Ik hoop dat dit soort berichten er juist voor zorgt dat er een beetje haast gemaakt wordt met toilettengate, ik ben het gezeik nu wel een beetje beu aan het raken. Hmnz en ohja, intern gaat bij NS het verhaal de ronde dat mocht NS het HRN onderhands gegund krijgen, er dan jaarlijks voor 160 miljoen euro bezuinigd zal moeten worden. En dat het personeel en de reizigers daar wat van zullen gaan merken... | |
Dr_Flash | dinsdag 29 maart 2011 @ 00:59 |
Dan toch maar lekker Deutsche Bahn ![]() | |
James1988 | dinsdag 29 maart 2011 @ 01:07 |
Of de SNCF, zolang er maar een goede dienstverlening wordt geleverd is het mij eigenlijk om het even wie er rijdt. De voornaamste 'slachtoffers' van een openbare aanbesteding waarbij NS verliest zullen niet het rijdend personeel zijn, zij zijn immers hard nodig. De managers en allerlei mensen die op het Hoofdgebouw in Utrecht werken zullen eerder zweten. Niet dat ik NS kwijt wil ofzo, dat hoeft niet. 't is toch een stuk historie dat bij Nederland hoort en het zou zonde zijn om dat verloren te zien gaan. Aan de andere kant kan NS ook niet zomaar alles blijven flikken (2x een behoorlijk slechte winter, toilettengate, enz.) dus houdt een aanbesteding NS wellicht scherp genoeg om op de klant te blijven focusen (zie TT). Maar genoeg daarover, we zien wel hoe de politiek besluit. Zolang het maar degelijk wordt voorbereid i.p.v. overhaast. Ik weet nu al dat dat gewoon niet gaat gebeuren... Ik kwam net dit filmpje tegen, van ÖBB Technische Services. Best leuk om te zien. | |
Temlin | dinsdag 29 maart 2011 @ 01:15 |
En als er weer een nieuwe aanbesteding gedaan moet worden is er geen concurrentie meer mogelijk. DB en SNCF spelen dan de Nederlandse staat uit zodat we over 10 jaar met de problemen zitten.Is maar goed dat daar wel een toilet geeist is dan door de provincie als Arriva het overneemt in 2012. Kan Gelderland nog wat van leren ![]() [ Bericht 70% gewijzigd door Temlin op 29-03-2011 01:21:25 ] | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 29 maart 2011 @ 01:20 |
Marienberg - Almelo... ![]() ![]() | |
dennistd | dinsdag 29 maart 2011 @ 04:00 |
Gaan er straks eigenlijk ook sneltreinen rijden op Dordrecht-Geldermalsen? Dat zou de reistijd op dat traject flink verkorten lijkt me. | |
greavy | dinsdag 29 maart 2011 @ 07:14 |
Dat zijn niet de plannen. De plannen die er zijn: * Kwartiersdienst Dordrecht-Gorinchem * Halfuursdienst Dordrecht-Geldermalsen Beide treinen zijn stoptreinen. | |
Duvel | dinsdag 29 maart 2011 @ 08:19 |
Krijg de neten: twee ic's niet laten rijden, de volgende dus vol en ook nog half zo lang. ![]() | |
greavy | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:07 |
Hadden ze het hier beter geregeld. Materieel van IC ri Amsterdam was het zesje defect, werd opgeheven, de volgende IC rijdt normaal met 8 bakken IRM, maar het viertje die bij de opgeheven IC zat werd aangekoppeld bij de volgende. | |
James1988 | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:20 |
Weer stakingen bij de NMBS? Edit: www.railtime.be meldt dit: Een wijziging in het werkschema? ![]() | |
greavy | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:30 |
Oftewel een staking ![]() Gisteavond lag Venlo-Kaldenkirchen-Hamm er ook uit door stakingen bij Eurobahn. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:38 |
in Almelo is wel een plee hoor....maar die zit in de hal waar je binnenkomt | |
bork | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:48 |
http://www.rechtaufklo.de/?p=657 Dat gaat dan nog over gehandicapten wc's, geweldig woord verderop: klotografie ![]() ![]() ![]() http://www.klotografie.de/ | |
Duvel | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:54 |
Alleen hier reed de uitgevallen IC met VIRM, en de volgende met een ICMm-III. Dat combineert lastig. ![]() | |
greavy | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:55 |
Het combineren is géén probleem. Het probleem is dat het stel achterop dan gesleept word en geen reizigers mag vervoeren. | |
Duvel | dinsdag 29 maart 2011 @ 09:56 |
Eén ICMm-III mag geen VIRM slepen, en het lost het probleem niet op. ![]() | |
greavy | dinsdag 29 maart 2011 @ 10:38 |
Toch geen staking. Er werd in een twee-uursdienst gereden vanwege, jawel, ziekte van de machinist ![]() Afgelopen zaterdag hetzelfde.. | |
James1988 | dinsdag 29 maart 2011 @ 10:39 |
![]() | |
JDude | dinsdag 29 maart 2011 @ 10:45 |
Treinkenners! Hoe zit het nou met die Fyra Breda-Rotterdam? Die ging toch vanaf 4 april rijden? Maar hij duikt al op in een reisadvies dat ik voor a.s. zaterdag (2 april) opvraag. En ehm, wat is de toeslag voor dat ding? Het alternatief is een reis met NS-bus tussen Oss en Nijmegen, dus dat vind ik op zich een aardige reden om 'm een keer te proberen. | |
James1988 | dinsdag 29 maart 2011 @ 11:01 |
De officiële start is op 4 april, maar omdat er volgens mij op 2 april een voetbalwedstrijd is in De Kuip rijdt hij dan al door naar Breda om daar te keren. De eerste maand (tot 30 april) zal de Fyra toeslagvrij zijn tussen Breda en Rotterdam zodat reizigers kennis kunnen maken, daarna zijn dit de tarieven:![]() | |
JDude | dinsdag 29 maart 2011 @ 11:04 |
Thanks! ![]() Mocht'ie nou toch niet op komen draven of vertraagd zijn, dan kan ik even later altijd nog de gewone trein richting Oss nemen. | |
JDude | dinsdag 29 maart 2011 @ 11:06 |
Vooruit, nog 1 vraagje dan. Als ik 's middags van Breda naar Zutphen reis, en 's avonds van Zutphen naar Elst, kan ik dan gewoon 1 kaartje [Breda-Elst via Zutphen] kopen? | |
James1988 | dinsdag 29 maart 2011 @ 11:07 |
Dat kan. ![]() | |
JDude | dinsdag 29 maart 2011 @ 11:09 |
Ah, mooi. Ik zie net dat het qua prijs geen drol uitmaakt, maar het scheelt toch weer een minuutje aan de kaartautomaat. | |
Ascendancy | dinsdag 29 maart 2011 @ 15:24 |
Zou ook helemaal niet zinvol zijn, omdat die trein tussen Dordrecht en Gorinchem leegloopt en daarna weer halfvol komt. De stoptrein Dordrecht-Gorinchem zal wel Blauwe zoom(tussen hardinxveld en sliedrecht) overslaan. | |
ReisT | dinsdag 29 maart 2011 @ 15:56 |
Overslaan? Nee het worden allemaal stoptreinen. Met dank aan de "verbeterde" tariefstructuur die NS dit jaar heeft doorgedrukt... | |
Socios | dinsdag 29 maart 2011 @ 16:13 |
Echt heel waardeloos hoe NS die tarieven gewijzigd heeft. Een dagretour Groningen - Maastricht bijvoorbeeld kost EUR 47,-. Een dagretour Groningen - Maastricht via Amsterdam Centraal EUR 91,20. ![]() ![]() HET SLAAT TOTAAL NERGENS OP | |
Ireyon | dinsdag 29 maart 2011 @ 16:36 |
Als je komende donderdag om 14:00 op Utrecht Centraal even laat zien dat je @NS_Online volgt, kun je een gratis 1ste klas dagkaart scoren ![]()
| |
Ascendancy | dinsdag 29 maart 2011 @ 16:49 |
Pro-rail en arriva beweren iets anders. Blauwe zoom past maar 1x per half uur in de dienstregeling, dit door de krappe kruising op Hardinxveld. | |
greavy | dinsdag 29 maart 2011 @ 16:50 |
Geniale omroep te Den Haag HS, Delft en Rotterdam zojuist: "Er zijn stiltecoupés in deze trein. Deze coupés zijn te herkennen aan de transparante stickers op de ramen met de tekst Stilte en Silence. Wilt u toch praten of bellen verzoeken wij u dringend een andere plaats in de trein op te zoeken." | |
Socios | dinsdag 29 maart 2011 @ 16:50 |
Liever een retourtje van Groningen naar Vlissingen via Arnhem; schijnt meer waard te zijn dan een dagkaart. (Terwijl men zonder `via-optie´ ook gewoon via die route mag reizen ![]() | |
Ascendancy | dinsdag 29 maart 2011 @ 16:51 |
Maar zeker alleen op je smartphone? ![]() Ik ben daar namelijk rond die tijd | |
dennistd | dinsdag 29 maart 2011 @ 17:02 |
gewoon een printje van twitter meenemen ![]() wat een kuttijd trouwens... | |
bork | dinsdag 29 maart 2011 @ 18:42 |
Vanaf 30 maart verkrijgbaar bij Jumbo (14,95 euro): NS Dagkaart voor 1 volwassene en 2 kinderen van 4 tot en met 11 jaar. Elke dag van de week geldig, m.u.v. Koninginnedag | |
Peter | dinsdag 29 maart 2011 @ 18:50 |
Onbeperkt geldig? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 29 maart 2011 @ 18:51 |
"Nee hoor conducteur, ik heb op internet ergens gelezen dat het wel mag! ![]() | |
bork | dinsdag 29 maart 2011 @ 18:52 |
De e-ticket Dagkaart is alleen geldig in de periode van 30 maart t/m 1 juni 2011, stond ergens anders ![]() | |
Peter | dinsdag 29 maart 2011 @ 18:56 |
Wat is het nu? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 29 maart 2011 @ 18:59 |
Beide hebben gelijk. Hema-kaartje was precies gelijk. Je koopt een code die je later kunt verzilveren | |
greavy | dinsdag 29 maart 2011 @ 18:59 |
De NS Dagkaart die je via het E-ticket kan uitprinten. | |
dan13lv | dinsdag 29 maart 2011 @ 19:00 |
schop | |
dan13lv | dinsdag 29 maart 2011 @ 19:01 |
vol? | |
Peter | dinsdag 29 maart 2011 @ 19:02 |
Wat een onzin omweg.. Treinentopic 304: Onzin omwegen en treurige tariefkilometers |