SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
AFCA
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.quote:Op woensdag 21 juli 2010 15:30 schreef Socios het volgende:
Hogesnelheidstrein ICE (InterCity Express)
De ICE is het ´vlaggenschip´ van Deutsche Bahn. Sinds 1991 rijdt de ICE door Duitsland. Het eerste traject dat met de ICE afgelegd kon worden was Hamburg Hbf - Hannover Hbf - Göttingen - Kassel - Fulda - Frankfurt (Main) Hbf - Mannheim Hbf - Stuttgart Hbf - Ulm - Augsburg - München Hbf. Een echte noord-zuid route dus. Een jaar later werden ook Würzburg en Nürnberg toegevoegd aan het ICE-netwerk. Deutsche Bahn voert deze dienst uit met ICE 1.
Inmiddels ligt er een volwaardig ICE-netwerk in Duitsland en rijdt de ICE ook naar andere landen toe. Zo zijn vanuit Duitsland Amsterdam Centraal, Bruxelles-Midi, Paris Nord, København, Wien, Zürich en Interlaken allemaal per ICE te bereiken. Ook zijn er allerlei type ICE die er rondrijden. Naast het genoemde ICE 1, rijdt er ook ICE 2, ICE 3, ICE-T en ICE-TD rond. Per dienst is wel na te gaan welke soort ICE er ingezet wordt.
ICE 3 is de mooiste versie en rijdt ook in Nederland. Vanaf Amsterdam Centraal kan men zonder overstap via Utrecht Centraal, Arnhem, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Hbf en Frankfurt (Main) Flughafen bereiken.
(In de periode van 25 juli t/m 22 augustus 2010 rijdt de ICE wegens werkzaamheden te Arnhem via Eindhoven)
Tijd voor een sfeerbeeld erbij.
[ afbeelding ]
ICE 3 te Duisburg Hbf
Een reis per ICE hoeft niet duur te zijn. Als men vroegtijdig de reis boekt, kan men met fikse kortingen reizen. Een treinkaartje voor 30% van de ´normale prijs´ is dan geen zeldzaamheid. Alles hangt af van het tijdstip van boeken, het tijdstip van de reis en of er via NS HiSpeed of Deutsche Bahn geboekt wordt.
De snelste ICE-trajecten bevinden zich tussen Frankfurt Flughafen en Köln Hbf, Nürnberg Hbf en Ingolstadt en tussen Paris Est en Lorraine. Hier worden snelheden gehaald van boven de 300 km/u. Op andere plaatsen varieert de snelheid tussen 160 km/u en 250 km/u. Op zogenaamde NeuBau- en AusBauStrecken ligt de snelheid (veel) hoger dan op conventionele lijnen.
Een bijzondere ICE is de ICE-Sprinter. Niet te verwarren met de Nederlandse Sprinter. De ICE-Sprinter stopt juist heel weinig. Zo is er bijvoorbeeld een verbinding met deze ICE tussen Berlin en Frankfurt (Main) Hbf zonder tussenstops. Deze ICE is zo´n driekwartier sneller dan de reguliere ICE die wel een aantal stops maakt onderweg.
Hierbij het eind van deel 1. Bij een volgend deel zal dieper op de materie ingegaan worden.
Ohw! Wat leuk, hoe heette dat programma? Misschien is het nog ergens terug te zien of komt er nog een herhaling van op televisie.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:51 schreef FP128 het volgende:
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.
quote:'Eindhoven maakt kans als permanente halte ICE'
door Rieks Holtkamp. vrijdag 16 juli 2010 | 12:41 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 | 13:44
Tekstgrootte
De ICE-snelheidstrein doet in juli en augustus tijdelijk Eindhoven aan.
EINDHOVEN - Eindhoven maakt een kleine kans om ook na de zomer een halteplaats voor de hogesnelheidstrein ICE International te worden. De stad is van 25 juli tot en met 22 augustus en van 16 tot en met 24 oktober invaller voor Arnhem.
Arnhem is de huidige laatste halte in Nederland. Maar door werkzaamheden van ProRail rond het station Arnhem moet de ICE International tijdelijk uitwijken.
Reizigers vanuit Eindhoven kunnen in die periode zes keer per dag rechtstreeks met ICE International naar Mönchengladbach, Keulen, Frankfurt Flughafen en Frankfurt. Ook Mannheim, Freiburg en Basel zijn rechtstreeks met deze trein te bereiken.
Maar is er een kans dat Eindhoven een permanente halte wordt? Volgens een woordvoerster van de NS is uit bestaande prognoses gebleken dat Arnhem als halteplaats gunstiger uitvalt. "Er is geen scenario dat zowel Arnhem als Eindhoven halteplaatsen worden. Het is of of."
"Maar als er in Eindhoven gedurende deze vijf weken een massale toestroom van reizigers blijkt te zijn, dan is er in principe een kans dat Eindhoven Arnhem gaat vervangen als halteplaats."
"Maar dan moeten er echt veel reizigers instappen. Eén trein telt 500 stoelen. En er vertrekken per dag zes treinen."
Een enkele reis Eindhoven-Köln Hbf kost 19 euro.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]
Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
Ik reis vaak naar Zwitserland dus voor mij als Eindhoven zou het ideaal zijnquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
En dan Utrecht ook skippen en via Breda over de HSL-Zuid jakkerenquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]
Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!quote:Op zondag 25 juli 2010 10:24 schreef ReisT het volgende:
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.
Cool...???quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:36 schreef Christiaan het volgende:
Cool als hij via Ehv gaat, dan ben ik lekker snel thuis vanuit Amsterdam.
Tussen Arnhem en Keulen zit sowieso geen HSL dus harder dan 200 gaat het sowieso niet. Pas na Keulen komt de ICE op HSL.(wel de mooiste HSL van allemaal naast die tussen Ingolstadt en Nürnberg)quote:Op maandag 9 augustus 2010 16:44 schreef Rookert het volgende:
Ga overmorgen met de ICE naar Keulen, vrienden hadden geboekt en zie pas net dat ie via Eindhoven gaatGaat langer duren en op dat traject zal ie ook wel niet harder gaan dan 160 ofzo?
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.quote:Op maandag 9 augustus 2010 16:51 schreef Rookert het volgende:
200 km/u schiet ook flink op hoorIk kom sowieso nooit in Duitsland, dus neem de toeristische route maar voor lief dan, met een slakkegangetje
Ok thanksquote:Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Geen 160 binnen NL hoorquote:Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.quote:
Geschikt voor ja, alleen bij proefritten toegestaan voor zover ik weetquote:Op maandag 9 augustus 2010 17:38 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.
Bij Leiden(hoofddorp-Mariahoeve) werd in de dienstregeling 160 gereden. Bij Venlo is het inderdaad bedoeld voor testritten. Maar als het in de dienstregeling past, zie ik geen bezwaar het ook daadwerkelijk te rijden.quote:Op maandag 9 augustus 2010 18:19 schreef RubenK het volgende:
[..]
Geschikt voor ja, alleen bij proefritten toegestaan voor zover ik weet
Je hebt gelijk. Dan had er inderdaad + geinstalleerd moeten zijn.quote:Op maandag 9 augustus 2010 20:47 schreef ReisT het volgende:
De ICE kan binnen Nederland alleen maar sneller dan 140 als je ATB uitschakelt. Niet echt verstandig om dat 'zomaar' te doen! De enige trein die hier mét ATB 160 kan rijden is de Thalys.
Het is wel vet, langs de snelweg scheuren terwijl je 300 gaatquote:Op maandag 9 augustus 2010 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Wil nog steeds eens het stuk Keulen Frankfurt gaan reizen, toen ik vaak van Duesseldorf naar Frankfurt reisde met de trein was dat traject nog niet klaar. Je ging dan langs de rijn naar Mainz. Dat is trouwens wel een van de mooiste treinreizen ueberhaupt
Hoort erbij. Ik heb liever de Duitse bouwmethode (volg het landschap zoveel mogelijk en maak gebruik van elegante kunstwerken dan de Chinese methode: bouw gewoon over moeilijk landschap heen en maak een eentonige brug van 79 kilometer waarover die trein rijdtquote:
Jawel, de rokerscoupes zaten standaard voller dan de niet-rokers. Maar ja, zelfde verhaal als in de horeca, de conducteurs moeten er doorheen he (althans, ik neem aan dat dat de officiele reden is). En er zijn natuurlijk ook altijd van die zeurkousen die bij het instappen in plaats van buitenom per se door de rokerscoupe gaan lopen, daarbij heel protesterend kuchend en proestend. Ik kon het nooit zo goed laten een goed getimed wolkje los te laten...quote:Op maandag 9 augustus 2010 22:30 schreef Ascendancy het volgende:
Dat vind ik inderdaad ook matig. Treinen die soms wel ritten maken van 6 uur die horen toch gewoon een rookruimte te hebben. Is daar geen vraag naar?
Het is wel een beetje een vreemde regeling als het gevolg is dat je nu bij langere stops met de conducteur samen buiten staat te roken ja.quote:
Op de merwedelingelijn staat 1 machinist altijd te roken als hij op Leerdam moet wachtenquote:Op maandag 9 augustus 2010 22:46 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het is wel een beetje een vreemde regeling als het gevolg is dat je nu bij langere stops met de conducteur samen buiten staat te roken ja..
Het hangt er maar vanaf hoe druk het is, ik heb vaak genoeg in de 2e klasse gezeten met maar een paar anderen. Ik heb nog niet 1e klasse gereisd, kan ik wel een keer proberen bij gelegenheidquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 11:57 schreef OMGitsNoelle het volgende:
Hou van de ICE. Reis er veel mee in/naar Duitsland. Vind alleen de 2e klas niet echt te doen, veel te veel mensen en beetje te krap. Wanneer het kan, neem ik 1e klas - stukken meer ruimte.
Ik denk ook niet dat Arnhem vervangen door Eindhoven goed aanpakt. Misschien dat 1 van de ICE's zo kan laten gaan rijden, maar als je alle ICE's via Eindhoven laat rijden ga je klanten verliezen. De ICE moet immers concurreren met het vliegtuig, en als je er dan structureel een uur langer over gaat doen streef je je doel voorbij.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:29 schreef Socios het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!
Wel ben ik voorstander van een extra ICE verbinding van Amsterdam Centraal via Eindhoven naar Köln Hbf, het liefst dan via Heerlen en Aachen Hbf en niet via Mönchengladbach Hbf. Men werkt sowieso al aan een internationale verbinding tussen Eindhoven en Aachen Hbf. Deze dienst uitvoeren met ICE, laten beginnen te Amsterdam Centraal en door laten rijden naar Köln Hbf zou mooi zijn. Bovendien ligt er al een mooie hogesnelheidslijn tussen Aachen Hbf en Köln Hbf geschikt voor 250 km/u.
Om het dan helemaal af te maken en ook Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda van een ICE-verbinding te voorzien, zou laatstgenoemde dienst ook heel goed de route kunnen nemen over de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda (geschikt voor 300 km/u) en dan vanaf daar via het conventionele spoor door naar Eindhoven en verder.
Ben benieuwd of ze nog gaan overwegen om de Betuwelijn te gaan gebruiken voor personenvervoer?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 22:24 schreef italiaan1987 het volgende:
Een verbinding vanaf Rotterdam naar het ruhrgebied zal misschien wel wat zijn, echter is het niet voor niets dat de oude IC Den haag - Koln ooit is geschrapt (die ook via eindhoven,venlo en monchengladbach reed). Dus ik denk dat de huidige route gewoon het best is.
En dan? Een IC vanuit Rotterdam die daarna tot oberhausen nergens meer stopt. Amsterdam en Utrecht hebben een veel grotere vraag en vanuit Utrecht kan je snel in Rotterdam komen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 22:40 schreef Rookert het volgende:
[..]
Ben benieuwd of ze nog gaan overwegen om de Betuwelijn te gaan gebruiken voor personenvervoer?
Plus het feit dat je daar maar 120 magquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 22:46 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
En dan? Een IC vanuit Rotterdam die daarna tot oberhausen nergens meer stopt. Amsterdam en Utrecht hebben een veel grotere vraag en vanuit Utrecht kan je snel in Rotterdam komen.
Maar wel continu. En hoewel Utrecht-Arnhem 140 is, rijdt de ICE dat daar niet. Te weinig capaciteit.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 23:16 schreef RubenK het volgende:
[..]
Plus het feit dat je daar maar 120 mag
Ik zit meestal in een superdrukke trein naar Keulen/Düsseldorf. Dan is 2e klas niet te doen, vooral als er hele gezinnen in je coupe zitten -_-'quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:16 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Het hangt er maar vanaf hoe druk het is, ik heb vaak genoeg in de 2e klasse gezeten met maar een paar anderen. Ik heb nog niet 1e klasse gereisd, kan ik wel een keer proberen bij gelegenheid.
Er zou wel een speciale gezinnen-met-kinderen-coupe mogen komen ja, die dan hermetisch afgesloten wordt tijdens de reis.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 12:15 schreef OMGitsNoelle het volgende:
[..]
Ik zit meestal in een superdrukke trein naar Keulen/Düsseldorf. Dan is 2e klas niet te doen, vooral als er hele gezinnen in je coupe zitten -_-'
Maar je slaat wel het halve ruhrgebiet over via venlo.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 23:22 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Maar wel continu. En hoewel Utrecht-Arnhem 140 is, rijdt de ICE dat daar niet. Te weinig capaciteit.
Aachen wordt sowieso een internationaal station. Er zijn plannen om namelijk het grensoverschrijdende verkeer in zuid-limburg, Belgie en het NRW gebied te intensiveren door onder andere een ringlijn Maastricht, Vise, Herzogenrath, Aachen, Heerlen, Maastricht te promoten. In dit beeld past een ICE als een extra nieuwe lijn, in welke vorm dan ook, perfect.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:29 schreef Socios het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!
Wel ben ik voorstander van een extra ICE verbinding van Amsterdam Centraal via Eindhoven naar Köln Hbf, het liefst dan via Heerlen en Aachen Hbf en niet via Mönchengladbach Hbf. Men werkt sowieso al aan een internationale verbinding tussen Eindhoven en Aachen Hbf. Deze dienst uitvoeren met ICE, laten beginnen te Amsterdam Centraal en door laten rijden naar Köln Hbf zou mooi zijn. Bovendien ligt er al een mooie hogesnelheidslijn tussen Aachen Hbf en Köln Hbf geschikt voor 250 km/u.
Om het dan helemaal af te maken en ook Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda van een ICE-verbinding te voorzien, zou laatstgenoemde dienst ook heel goed de route kunnen nemen over de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda (geschikt voor 300 km/u) en dan vanaf daar via het conventionele spoor door naar Eindhoven en verder.
Als er een Thalys kan rijden kan er ook een ICE-3M rijden. Op de route Brussel-Aachen-Keulen rijden ook afwisselend Thalys en ICE over dezelfde lijn.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 10:36 schreef Beri het volgende:
Je hebt het echter over de nieuwe lijn die er ligt. Dat zal problematisch worden aangezien deze ingericht is voor de Thalys treinen. Andere ATB's wellicht? In ieder geval is het een gescheiden spoor welke gebruikt wordt. Dus mits het station Aachen ingericht wordt met een apart perron voor internationaal verkeer waar de ICE's ook op aankomen en vertrekken, zie ik dit niet snel gebeuren dat dit spoor gebruikt gaat worden door de ICE treinen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |