abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84317307
Hogesnelheidstrein ICE (InterCity Express)

De ICE is het ´vlaggenschip´ van Deutsche Bahn. Sinds 1991 rijdt de ICE door Duitsland. Het eerste traject dat met de ICE afgelegd kon worden was Hamburg Hbf - Hannover Hbf - Göttingen - Kassel - Fulda - Frankfurt (Main) Hbf - Mannheim Hbf - Stuttgart Hbf - Ulm - Augsburg - München Hbf. Een echte noord-zuid route dus. Een jaar later werden ook Würzburg en Nürnberg toegevoegd aan het ICE-netwerk. Deutsche Bahn voert deze dienst uit met ICE 1.

Inmiddels ligt er een volwaardig ICE-netwerk in Duitsland en rijdt de ICE ook naar andere landen toe. Zo zijn vanuit Duitsland Amsterdam Centraal, Bruxelles-Midi, Paris Nord, København, Wien, Zürich en Interlaken allemaal per ICE te bereiken. Ook zijn er allerlei type ICE die er rondrijden. Naast het genoemde ICE 1, rijdt er ook ICE 2, ICE 3, ICE-T en ICE-TD rond. Per dienst is wel na te gaan welke soort ICE er ingezet wordt.

ICE 3 is de mooiste versie en rijdt ook in Nederland. Vanaf Amsterdam Centraal kan men zonder overstap via Utrecht Centraal, Arnhem, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Hbf en Frankfurt (Main) Flughafen bereiken.
(In de periode van 25 juli t/m 22 augustus 2010 rijdt de ICE wegens werkzaamheden te Arnhem via Eindhoven)

Tijd voor een sfeerbeeld erbij.

ICE 3 te Duisburg Hbf

Een reis per ICE hoeft niet duur te zijn. Als men vroegtijdig de reis boekt, kan men met fikse kortingen reizen. Een treinkaartje voor 30% van de ´normale prijs´ is dan geen zeldzaamheid. Alles hangt af van het tijdstip van boeken, het tijdstip van de reis en of er via NS HiSpeed of Deutsche Bahn geboekt wordt.

De snelste ICE-trajecten bevinden zich tussen Frankfurt Flughafen en Köln Hbf, Nürnberg Hbf en Ingolstadt en tussen Paris Est en Lorraine. Hier worden snelheden gehaald van boven de 300 km/u. Op andere plaatsen varieert de snelheid tussen 160 km/u en 250 km/u. Op zogenaamde NeuBau- en AusBauStrecken ligt de snelheid (veel) hoger dan op conventionele lijnen.

Een bijzondere ICE is de ICE-Sprinter. Niet te verwarren met de Nederlandse Sprinter. De ICE-Sprinter stopt juist heel weinig. Zo is er bijvoorbeeld een verbinding met deze ICE tussen Berlin en Frankfurt (Main) Hbf zonder tussenstops. Deze ICE is zo´n driekwartier sneller dan de reguliere ICE die wel een aantal stops maakt onderweg.

Hierbij het eind van deel 1. Bij een volgend deel zal dieper op de materie ingegaan worden.
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:58:33 #2
47190 MassimO
æ³o & h³æ
pi_84318360
Das mooi spul inderdaad.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
AFCA
  woensdag 21 juli 2010 @ 19:35:12 #3
310366 AwesomeFace
Who Was Phone?
pi_84325681
Lost my ipod :`(
  woensdag 21 juli 2010 @ 19:36:18 #4
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_84325717
Cool als hij via Ehv gaat, dan ben ik lekker snel thuis vanuit Amsterdam.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_84328879
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 15:30 schreef Socios het volgende:
Hogesnelheidstrein ICE (InterCity Express)

De ICE is het ´vlaggenschip´ van Deutsche Bahn. Sinds 1991 rijdt de ICE door Duitsland. Het eerste traject dat met de ICE afgelegd kon worden was Hamburg Hbf - Hannover Hbf - Göttingen - Kassel - Fulda - Frankfurt (Main) Hbf - Mannheim Hbf - Stuttgart Hbf - Ulm - Augsburg - München Hbf. Een echte noord-zuid route dus. Een jaar later werden ook Würzburg en Nürnberg toegevoegd aan het ICE-netwerk. Deutsche Bahn voert deze dienst uit met ICE 1.

Inmiddels ligt er een volwaardig ICE-netwerk in Duitsland en rijdt de ICE ook naar andere landen toe. Zo zijn vanuit Duitsland Amsterdam Centraal, Bruxelles-Midi, Paris Nord, København, Wien, Zürich en Interlaken allemaal per ICE te bereiken. Ook zijn er allerlei type ICE die er rondrijden. Naast het genoemde ICE 1, rijdt er ook ICE 2, ICE 3, ICE-T en ICE-TD rond. Per dienst is wel na te gaan welke soort ICE er ingezet wordt.

ICE 3 is de mooiste versie en rijdt ook in Nederland. Vanaf Amsterdam Centraal kan men zonder overstap via Utrecht Centraal, Arnhem, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Hbf en Frankfurt (Main) Flughafen bereiken.
(In de periode van 25 juli t/m 22 augustus 2010 rijdt de ICE wegens werkzaamheden te Arnhem via Eindhoven)

Tijd voor een sfeerbeeld erbij.
[ afbeelding ]
ICE 3 te Duisburg Hbf

Een reis per ICE hoeft niet duur te zijn. Als men vroegtijdig de reis boekt, kan men met fikse kortingen reizen. Een treinkaartje voor 30% van de ´normale prijs´ is dan geen zeldzaamheid. Alles hangt af van het tijdstip van boeken, het tijdstip van de reis en of er via NS HiSpeed of Deutsche Bahn geboekt wordt.

De snelste ICE-trajecten bevinden zich tussen Frankfurt Flughafen en Köln Hbf, Nürnberg Hbf en Ingolstadt en tussen Paris Est en Lorraine. Hier worden snelheden gehaald van boven de 300 km/u. Op andere plaatsen varieert de snelheid tussen 160 km/u en 250 km/u. Op zogenaamde NeuBau- en AusBauStrecken ligt de snelheid (veel) hoger dan op conventionele lijnen.

Een bijzondere ICE is de ICE-Sprinter. Niet te verwarren met de Nederlandse Sprinter. De ICE-Sprinter stopt juist heel weinig. Zo is er bijvoorbeeld een verbinding met deze ICE tussen Berlin en Frankfurt (Main) Hbf zonder tussenstops. Deze ICE is zo´n driekwartier sneller dan de reguliere ICE die wel een aantal stops maakt onderweg.

Hierbij het eind van deel 1. Bij een volgend deel zal dieper op de materie ingegaan worden.
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.
75 topics = FIN
pi_84329014


Weet je al wanneer je op de merwedelingelijn gaan rijden?
Hoort het overigens dat niet alle buitenlandse bestemmingen in je lijstje staan?

[ Bericht 20% gewijzigd door Ascendancy op 21-07-2010 21:01:32 ]
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84331048
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 20:51 schreef FP128 het volgende:
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.
Ohw! Wat leuk, hoe heette dat programma? Misschien is het nog ergens terug te zien of komt er nog een herhaling van op televisie.
pi_84445738
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.

quote:
'Eindhoven maakt kans als permanente halte ICE'
door Rieks Holtkamp. vrijdag 16 juli 2010 | 12:41 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 | 13:44

Tekstgrootte

De ICE-snelheidstrein doet in juli en augustus tijdelijk Eindhoven aan.

EINDHOVEN - Eindhoven maakt een kleine kans om ook na de zomer een halteplaats voor de hogesnelheidstrein ICE International te worden. De stad is van 25 juli tot en met 22 augustus en van 16 tot en met 24 oktober invaller voor Arnhem.


Arnhem is de huidige laatste halte in Nederland. Maar door werkzaamheden van ProRail rond het station Arnhem moet de ICE International tijdelijk uitwijken.

Reizigers vanuit Eindhoven kunnen in die periode zes keer per dag rechtstreeks met ICE International naar Mönchengladbach, Keulen, Frankfurt Flughafen en Frankfurt. Ook Mannheim, Freiburg en Basel zijn rechtstreeks met deze trein te bereiken.

Maar is er een kans dat Eindhoven een permanente halte wordt? Volgens een woordvoerster van de NS is uit bestaande prognoses gebleken dat Arnhem als halteplaats gunstiger uitvalt. "Er is geen scenario dat zowel Arnhem als Eindhoven halteplaatsen worden. Het is of of."

"Maar als er in Eindhoven gedurende deze vijf weken een massale toestroom van reizigers blijkt te zijn, dan is er in principe een kans dat Eindhoven Arnhem gaat vervangen als halteplaats."

"Maar dan moeten er echt veel reizigers instappen. Eén trein telt 500 stoelen. En er vertrekken per dag zes treinen."

Een enkele reis Eindhoven-Köln Hbf kost 19 euro.


Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
pi_84445903
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]

Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
pi_84446243
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
Ik reis vaak naar Zwitserland dus voor mij als Eindhoven zou het ideaal zijn gewoon vanaf m'n huis, 5 minuten vanaf het station lekker opstappen, ICE zijn de fijnste treinen van heel Europa alhoewel de TGV niet de slechtste was hoor. Heerlijk ritje, en mooi, van Berlijn meerdere keren naar Neurenberg-Munchen, en van Oberhausen naar Hamburg, laatste was wel een beetje grijs en kaal maar dat is ook een deel van de Duitse charme qua natuur. Zal fantastisch zijn kortom als het via mijn eigen stad kan allemaal.
Maar goed afwachten dus.
Hoort erbij, en in zo'n ICE trein kan je er perfect van genieten,
  zondag 25 juli 2010 @ 09:46:07 #11
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_84460355
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]

Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
En dan Utrecht ook skippen en via Breda over de HSL-Zuid jakkeren 8-).
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 25 juli 2010 @ 10:24:45 #12
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_84460810
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.
pi_84460869
quote:
Op zondag 25 juli 2010 10:24 schreef ReisT het volgende:
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.
Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!

Wel ben ik voorstander van een extra ICE verbinding van Amsterdam Centraal via Eindhoven naar Köln Hbf, het liefst dan via Heerlen en Aachen Hbf en niet via Mönchengladbach Hbf. Men werkt sowieso al aan een internationale verbinding tussen Eindhoven en Aachen Hbf. Deze dienst uitvoeren met ICE, laten beginnen te Amsterdam Centraal en door laten rijden naar Köln Hbf zou mooi zijn. Bovendien ligt er al een mooie hogesnelheidslijn tussen Aachen Hbf en Köln Hbf geschikt voor 250 km/u.

Om het dan helemaal af te maken en ook Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda van een ICE-verbinding te voorzien, zou laatstgenoemde dienst ook heel goed de route kunnen nemen over de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda (geschikt voor 300 km/u) en dan vanaf daar via het conventionele spoor door naar Eindhoven en verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 25-07-2010 10:39:15 ]
  zondag 25 juli 2010 @ 11:07:02 #14
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_84461591
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 19:36 schreef Christiaan het volgende:
Cool als hij via Ehv gaat, dan ben ik lekker snel thuis vanuit Amsterdam.
Cool...???

_O- :X :D
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_85054974
Ga overmorgen met de ICE naar Keulen, vrienden hadden geboekt en zie pas net dat ie via Eindhoven gaat :') Gaat langer duren en op dat traject zal ie ook wel niet harder gaan dan 160 ofzo? ;(
pi_85055167
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:44 schreef Rookert het volgende:
Ga overmorgen met de ICE naar Keulen, vrienden hadden geboekt en zie pas net dat ie via Eindhoven gaat :') Gaat langer duren en op dat traject zal ie ook wel niet harder gaan dan 160 ofzo? ;(
Tussen Arnhem en Keulen zit sowieso geen HSL dus harder dan 200 gaat het sowieso niet. Pas na Keulen komt de ICE op HSL.(wel de mooiste HSL van allemaal naast die tussen Ingolstadt en Nürnberg)
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85055264
200 km/u schiet ook flink op hoor :P Ik kom sowieso nooit in Duitsland, dus neem de toeristische route maar voor lief dan, met een slakkegangetje :')
pi_85055364
Volgende week maandag een gedeelte van mijn traject ICE :) Keulen -> eindhoven :D
pi_85055603
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:51 schreef Rookert het volgende:
200 km/u schiet ook flink op hoor :P Ik kom sowieso nooit in Duitsland, dus neem de toeristische route maar voor lief dan, met een slakkegangetje :')
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85056047
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Ok thanks :)

Lang in de ICE is geen straf zolang de airco het maar doet :P
pi_85056111
Voor de snelheid hoeft men niet via Eindhoven en Mönchengladbach Hbf naar Köln Hbf te gaan. Het is leuk puur omdat het met een ICE is via een route waar normaal geen ICE rijdt.

Voor de snelheid kan men beter via Arnhem. Ter hoogte van Emmerich gaat de snelheid omhoog naar 160 km/u. Na Duisburg Hbf tot Köln Hbf rijdt ´ie 200 km/u.
pi_85056434
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Geen 160 binnen NL hoor ;)
pi_85056860
Op onderstaand kaartje is te zien waar de ICE in Duitsland rijdt, in welke frequentie en met welke snelheid. Grofweg is het spoor onder te verdelen in drie categoriën:

Conventioneel spoor [lichtblauw]: de ICE rijdt met een snelheid van (maximaal) 160 km/u.
AusBauStrecke (ABS) [donkerblauw]: aangepast spoor waar 200 km/u gereden wordt. Op sommige stukken tot 230 km/u (Berlin Hbf - Hamburg Hbf)
NeuBauStrecke (NBS) [oranje en rood]: nieuw aangelegd spoor geschikt voor 250 km/u (oranje) en 300 km/u (rood).

pi_85057285
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:17 schreef RubenK het volgende:

[..]

Geen 160 binnen NL hoor ;)
Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85059034
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:38 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.
Geschikt voor ja, alleen bij proefritten toegestaan voor zover ik weet
pi_85059697
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 18:19 schreef RubenK het volgende:

[..]

Geschikt voor ja, alleen bij proefritten toegestaan voor zover ik weet
Bij Leiden(hoofddorp-Mariahoeve) werd in de dienstregeling 160 gereden. Bij Venlo is het inderdaad bedoeld voor testritten. Maar als het in de dienstregeling past, zie ik geen bezwaar het ook daadwerkelijk te rijden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 9 augustus 2010 @ 20:47:57 #27
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_85065547
De ICE kan binnen Nederland alleen maar sneller dan 140 als je ATB uitschakelt. Niet echt verstandig om dat 'zomaar' te doen! De enige trein die hier mét ATB 160 kan rijden is de Thalys.
  maandag 9 augustus 2010 @ 20:54:26 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85065905
Wil nog steeds eens het stuk Keulen Frankfurt gaan reizen, toen ik vaak van Duesseldorf naar Frankfurt reisde met de trein was dat traject nog niet klaar. Je ging dan langs de rijn naar Mainz. Dat is trouwens wel een van de mooiste treinreizen ueberhaupt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_85066068
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 20:47 schreef ReisT het volgende:
De ICE kan binnen Nederland alleen maar sneller dan 140 als je ATB uitschakelt. Niet echt verstandig om dat 'zomaar' te doen! De enige trein die hier mét ATB 160 kan rijden is de Thalys.
Je hebt gelijk. Dan had er inderdaad + geinstalleerd moeten zijn.
Ik dacht dat ATB gewoon tot 160 ging.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85066100
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Wil nog steeds eens het stuk Keulen Frankfurt gaan reizen, toen ik vaak van Duesseldorf naar Frankfurt reisde met de trein was dat traject nog niet klaar. Je ging dan langs de rijn naar Mainz. Dat is trouwens wel een van de mooiste treinreizen ueberhaupt
Het is wel vet, langs de snelweg scheuren terwijl je 300 gaat :9
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85066196
Beetje jammer van al die tunnels!
pi_85068328
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 20:59 schreef RubenK het volgende:
Beetje jammer van al die tunnels!
Hoort erbij. Ik heb liever de Duitse bouwmethode (volg het landschap zoveel mogelijk en maak gebruik van elegante kunstwerken dan de Chinese methode: bouw gewoon over moeilijk landschap heen en maak een eentonige brug van 79 kilometer waarover die trein rijdt
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:26:19 #33
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85071732
Ik heb vaak Utrecht/Arnhem - Frankfurt gedaan toen ik in Ff werkte. Vond het altijd heerlijk comfortabel reizen, misschien wel de fijnste manier uberhaupt, rustig lezen/slapen/werken/praten met andere reizigers, stopcontactje aanwezig voor laptop, catering aan boord. ^O^. (Alleen jammer dat de rokerscoupes er op een gegeven moment ook uit verdwenen.)
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_85071968
Dat vind ik inderdaad ook matig. Treinen die soms wel ritten maken van 6 uur die horen toch gewoon een rookruimte te hebben. Is daar geen vraag naar?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:36:59 #35
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85072323
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:30 schreef Ascendancy het volgende:
Dat vind ik inderdaad ook matig. Treinen die soms wel ritten maken van 6 uur die horen toch gewoon een rookruimte te hebben. Is daar geen vraag naar?
Jawel, de rokerscoupes zaten standaard voller dan de niet-rokers. Maar ja, zelfde verhaal als in de horeca, de conducteurs moeten er doorheen he (althans, ik neem aan dat dat de officiele reden is). En er zijn natuurlijk ook altijd van die zeurkousen die bij het instappen in plaats van buitenom per se door de rokerscoupe gaan lopen, daarbij heel protesterend kuchend en proestend. Ik kon het nooit zo goed laten een goed getimed wolkje los te laten... :').
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_85072405
Dan neem je rokend personeel :{w
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:46:43 #37
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85072837
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:38 schreef Ascendancy het volgende:
Dan neem je rokend personeel :{w
Het is wel een beetje een vreemde regeling als het gevolg is dat je nu bij langere stops met de conducteur samen buiten staat te roken ja. :').
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_85072913
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:46 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Het is wel een beetje een vreemde regeling als het gevolg is dat je nu bij langere stops met de conducteur samen buiten staat te roken ja. :').
Op de merwedelingelijn staat 1 machinist altijd te roken als hij op Leerdam moet wachten _O_
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:57:26 #39
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_85088168
Hou van de ICE. Reis er veel mee in/naar Duitsland. Vind alleen de 2e klas niet echt te doen, veel te veel mensen en beetje te krap. Wanneer het kan, neem ik 1e klas - stukken meer ruimte.
Geek is the new Chique
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:16:59 #40
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85088916
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 11:57 schreef OMGitsNoelle het volgende:
Hou van de ICE. Reis er veel mee in/naar Duitsland. Vind alleen de 2e klas niet echt te doen, veel te veel mensen en beetje te krap. Wanneer het kan, neem ik 1e klas - stukken meer ruimte.
Het hangt er maar vanaf hoe druk het is, ik heb vaak genoeg in de 2e klasse gezeten met maar een paar anderen. Ik heb nog niet 1e klasse gereisd, kan ik wel een keer proberen bij gelegenheid :).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_85115908
quote:
Op zondag 25 juli 2010 10:29 schreef Socios het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!

Wel ben ik voorstander van een extra ICE verbinding van Amsterdam Centraal via Eindhoven naar Köln Hbf, het liefst dan via Heerlen en Aachen Hbf en niet via Mönchengladbach Hbf. Men werkt sowieso al aan een internationale verbinding tussen Eindhoven en Aachen Hbf. Deze dienst uitvoeren met ICE, laten beginnen te Amsterdam Centraal en door laten rijden naar Köln Hbf zou mooi zijn. Bovendien ligt er al een mooie hogesnelheidslijn tussen Aachen Hbf en Köln Hbf geschikt voor 250 km/u.

Om het dan helemaal af te maken en ook Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda van een ICE-verbinding te voorzien, zou laatstgenoemde dienst ook heel goed de route kunnen nemen over de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda (geschikt voor 300 km/u) en dan vanaf daar via het conventionele spoor door naar Eindhoven en verder.
Ik denk ook niet dat Arnhem vervangen door Eindhoven goed aanpakt. Misschien dat 1 van de ICE's zo kan laten gaan rijden, maar als je alle ICE's via Eindhoven laat rijden ga je klanten verliezen. De ICE moet immers concurreren met het vliegtuig, en als je er dan structureel een uur langer over gaat doen streef je je doel voorbij.

Tevens sla je met de verbinding via Eindhoven de grote steden Oberhausen,Duisburg en Dusseldorf over, en heb je ipv daarvan slechts alleen Monchengladbach.
En om een verbinding via Aachen te realiseren moet je eerst het stuk tussen landgraaf en herzogenrath electrificeren. Denk ook niet dat dat rendabel is.

Een verbinding vanaf Rotterdam naar het ruhrgebied zal misschien wel wat zijn, echter is het niet voor niets dat de oude IC Den haag - Koln ooit is geschrapt (die ook via eindhoven,venlo en monchengladbach reed). Dus ik denk dat de huidige route gewoon het best is.
bier
pi_85116665
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:24 schreef italiaan1987 het volgende:

Een verbinding vanaf Rotterdam naar het ruhrgebied zal misschien wel wat zijn, echter is het niet voor niets dat de oude IC Den haag - Koln ooit is geschrapt (die ook via eindhoven,venlo en monchengladbach reed). Dus ik denk dat de huidige route gewoon het best is.
Ben benieuwd of ze nog gaan overwegen om de Betuwelijn te gaan gebruiken voor personenvervoer? :s)
pi_85117018
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:40 schreef Rookert het volgende:

[..]

Ben benieuwd of ze nog gaan overwegen om de Betuwelijn te gaan gebruiken voor personenvervoer? :s)
En dan? Een IC vanuit Rotterdam die daarna tot oberhausen nergens meer stopt. Amsterdam en Utrecht hebben een veel grotere vraag en vanuit Utrecht kan je snel in Rotterdam komen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85118355
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 22:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En dan? Een IC vanuit Rotterdam die daarna tot oberhausen nergens meer stopt. Amsterdam en Utrecht hebben een veel grotere vraag en vanuit Utrecht kan je snel in Rotterdam komen.
Plus het feit dat je daar maar 120 mag :P
pi_85118581
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:16 schreef RubenK het volgende:

[..]

Plus het feit dat je daar maar 120 mag :P
Maar wel continu. En hoewel Utrecht-Arnhem 140 is, rijdt de ICE dat daar niet. Te weinig capaciteit.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  woensdag 11 augustus 2010 @ 12:15:38 #46
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_85134736
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 12:16 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Het hangt er maar vanaf hoe druk het is, ik heb vaak genoeg in de 2e klasse gezeten met maar een paar anderen. Ik heb nog niet 1e klasse gereisd, kan ik wel een keer proberen bij gelegenheid :).
Ik zit meestal in een superdrukke trein naar Keulen/Düsseldorf. Dan is 2e klas niet te doen, vooral als er hele gezinnen in je coupe zitten -_-'
Geek is the new Chique
  woensdag 11 augustus 2010 @ 12:35:50 #47
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85135457
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 12:15 schreef OMGitsNoelle het volgende:

[..]

Ik zit meestal in een superdrukke trein naar Keulen/Düsseldorf. Dan is 2e klas niet te doen, vooral als er hele gezinnen in je coupe zitten -_-'
Er zou wel een speciale gezinnen-met-kinderen-coupe mogen komen ja, die dan hermetisch afgesloten wordt tijdens de reis. . Ik stapte altijd in Utrecht of ik Frankfurt in de trein, dan is het nog lekker rustig en kun je op zo'n fijn vierzitje met tafeltje neerploffen. En ach, soms zijn medereizigers ook best wel aangenaam ;).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_85204233
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 23:22 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Maar wel continu. En hoewel Utrecht-Arnhem 140 is, rijdt de ICE dat daar niet. Te weinig capaciteit.
Maar je slaat wel het halve ruhrgebiet over via venlo.
bier
pi_85221194
quote:
Op zondag 25 juli 2010 10:29 schreef Socios het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!

Wel ben ik voorstander van een extra ICE verbinding van Amsterdam Centraal via Eindhoven naar Köln Hbf, het liefst dan via Heerlen en Aachen Hbf en niet via Mönchengladbach Hbf. Men werkt sowieso al aan een internationale verbinding tussen Eindhoven en Aachen Hbf. Deze dienst uitvoeren met ICE, laten beginnen te Amsterdam Centraal en door laten rijden naar Köln Hbf zou mooi zijn. Bovendien ligt er al een mooie hogesnelheidslijn tussen Aachen Hbf en Köln Hbf geschikt voor 250 km/u.

Om het dan helemaal af te maken en ook Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda van een ICE-verbinding te voorzien, zou laatstgenoemde dienst ook heel goed de route kunnen nemen over de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda (geschikt voor 300 km/u) en dan vanaf daar via het conventionele spoor door naar Eindhoven en verder.
Aachen wordt sowieso een internationaal station. Er zijn plannen om namelijk het grensoverschrijdende verkeer in zuid-limburg, Belgie en het NRW gebied te intensiveren door onder andere een ringlijn Maastricht, Vise, Herzogenrath, Aachen, Heerlen, Maastricht te promoten. In dit beeld past een ICE als een extra nieuwe lijn, in welke vorm dan ook, perfect.
Maar net zoals je zegt, ik voorzie niet dat een potentiele lijn Amsterdam/Eindhoven/Duitsland de lijn Amsterdam/Arnhem/Duitsland zal overnemen. De reden daarvoor is dat je de ICE op dit moment dwars door het Ruhrgebied stuurt langs alle grote plaatsen zoals Duisburg, Dusseldorf en Keulen. Dit bereik zal een stuk minder zijn als je de lijn via Eindhoven/M'Gladbach of Eindhoven/Aachen zou laten lopen. Echter dan zal M'Gladbach toch nog de favoriet blijven indien Aachen niet met subsidies over de brug zal komen. Aachen is namelijk een "doodlopend" station. Een eindstation voor veel regionaal verkeer. M'Gladbach is dit niet, en is dus veel interessanter omdat het overstappende verkeer alle kanten op kan. En bovendien, M'Gladbach naar Aachen is ook maar een half uurtje.

Je hebt het echter over de nieuwe lijn die er ligt. Dat zal problematisch worden aangezien deze ingericht is voor de Thalys treinen. Andere ATB's wellicht? In ieder geval is het een gescheiden spoor welke gebruikt wordt. Dus mits het station Aachen ingericht wordt met een apart perron voor internationaal verkeer waar de ICE's ook op aankomen en vertrekken, zie ik dit niet snel gebeuren dat dit spoor gebruikt gaat worden door de ICE treinen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:55:57 #50
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_85221831
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:36 schreef Beri het volgende:
Je hebt het echter over de nieuwe lijn die er ligt. Dat zal problematisch worden aangezien deze ingericht is voor de Thalys treinen. Andere ATB's wellicht? In ieder geval is het een gescheiden spoor welke gebruikt wordt. Dus mits het station Aachen ingericht wordt met een apart perron voor internationaal verkeer waar de ICE's ook op aankomen en vertrekken, zie ik dit niet snel gebeuren dat dit spoor gebruikt gaat worden door de ICE treinen.
Als er een Thalys kan rijden kan er ook een ICE-3M rijden. Op de route Brussel-Aachen-Keulen rijden ook afwisselend Thalys en ICE over dezelfde lijn.

[ Bericht 20% gewijzigd door ReisT op 13-08-2010 11:12:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')