SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
AFCA
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.quote:Op woensdag 21 juli 2010 15:30 schreef Socios het volgende:
Hogesnelheidstrein ICE (InterCity Express)
De ICE is het ´vlaggenschip´ van Deutsche Bahn. Sinds 1991 rijdt de ICE door Duitsland. Het eerste traject dat met de ICE afgelegd kon worden was Hamburg Hbf - Hannover Hbf - Göttingen - Kassel - Fulda - Frankfurt (Main) Hbf - Mannheim Hbf - Stuttgart Hbf - Ulm - Augsburg - München Hbf. Een echte noord-zuid route dus. Een jaar later werden ook Würzburg en Nürnberg toegevoegd aan het ICE-netwerk. Deutsche Bahn voert deze dienst uit met ICE 1.
Inmiddels ligt er een volwaardig ICE-netwerk in Duitsland en rijdt de ICE ook naar andere landen toe. Zo zijn vanuit Duitsland Amsterdam Centraal, Bruxelles-Midi, Paris Nord, København, Wien, Zürich en Interlaken allemaal per ICE te bereiken. Ook zijn er allerlei type ICE die er rondrijden. Naast het genoemde ICE 1, rijdt er ook ICE 2, ICE 3, ICE-T en ICE-TD rond. Per dienst is wel na te gaan welke soort ICE er ingezet wordt.
ICE 3 is de mooiste versie en rijdt ook in Nederland. Vanaf Amsterdam Centraal kan men zonder overstap via Utrecht Centraal, Arnhem, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Hbf en Frankfurt (Main) Flughafen bereiken.
(In de periode van 25 juli t/m 22 augustus 2010 rijdt de ICE wegens werkzaamheden te Arnhem via Eindhoven)
Tijd voor een sfeerbeeld erbij.
[ afbeelding ]
ICE 3 te Duisburg Hbf
Een reis per ICE hoeft niet duur te zijn. Als men vroegtijdig de reis boekt, kan men met fikse kortingen reizen. Een treinkaartje voor 30% van de ´normale prijs´ is dan geen zeldzaamheid. Alles hangt af van het tijdstip van boeken, het tijdstip van de reis en of er via NS HiSpeed of Deutsche Bahn geboekt wordt.
De snelste ICE-trajecten bevinden zich tussen Frankfurt Flughafen en Köln Hbf, Nürnberg Hbf en Ingolstadt en tussen Paris Est en Lorraine. Hier worden snelheden gehaald van boven de 300 km/u. Op andere plaatsen varieert de snelheid tussen 160 km/u en 250 km/u. Op zogenaamde NeuBau- en AusBauStrecken ligt de snelheid (veel) hoger dan op conventionele lijnen.
Een bijzondere ICE is de ICE-Sprinter. Niet te verwarren met de Nederlandse Sprinter. De ICE-Sprinter stopt juist heel weinig. Zo is er bijvoorbeeld een verbinding met deze ICE tussen Berlin en Frankfurt (Main) Hbf zonder tussenstops. Deze ICE is zo´n driekwartier sneller dan de reguliere ICE die wel een aantal stops maakt onderweg.
Hierbij het eind van deel 1. Bij een volgend deel zal dieper op de materie ingegaan worden.
Ohw! Wat leuk, hoe heette dat programma? Misschien is het nog ergens terug te zien of komt er nog een herhaling van op televisie.quote:Op woensdag 21 juli 2010 20:51 schreef FP128 het volgende:
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.
quote:'Eindhoven maakt kans als permanente halte ICE'
door Rieks Holtkamp. vrijdag 16 juli 2010 | 12:41 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 | 13:44
Tekstgrootte
De ICE-snelheidstrein doet in juli en augustus tijdelijk Eindhoven aan.
EINDHOVEN - Eindhoven maakt een kleine kans om ook na de zomer een halteplaats voor de hogesnelheidstrein ICE International te worden. De stad is van 25 juli tot en met 22 augustus en van 16 tot en met 24 oktober invaller voor Arnhem.
Arnhem is de huidige laatste halte in Nederland. Maar door werkzaamheden van ProRail rond het station Arnhem moet de ICE International tijdelijk uitwijken.
Reizigers vanuit Eindhoven kunnen in die periode zes keer per dag rechtstreeks met ICE International naar Mönchengladbach, Keulen, Frankfurt Flughafen en Frankfurt. Ook Mannheim, Freiburg en Basel zijn rechtstreeks met deze trein te bereiken.
Maar is er een kans dat Eindhoven een permanente halte wordt? Volgens een woordvoerster van de NS is uit bestaande prognoses gebleken dat Arnhem als halteplaats gunstiger uitvalt. "Er is geen scenario dat zowel Arnhem als Eindhoven halteplaatsen worden. Het is of of."
"Maar als er in Eindhoven gedurende deze vijf weken een massale toestroom van reizigers blijkt te zijn, dan is er in principe een kans dat Eindhoven Arnhem gaat vervangen als halteplaats."
"Maar dan moeten er echt veel reizigers instappen. Eén trein telt 500 stoelen. En er vertrekken per dag zes treinen."
Een enkele reis Eindhoven-Köln Hbf kost 19 euro.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]
Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
Ik reis vaak naar Zwitserland dus voor mij als Eindhoven zou het ideaal zijnquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
En dan Utrecht ook skippen en via Breda over de HSL-Zuid jakkerenquote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]
Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!quote:Op zondag 25 juli 2010 10:24 schreef ReisT het volgende:
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.
Cool...???quote:Op woensdag 21 juli 2010 19:36 schreef Christiaan het volgende:
Cool als hij via Ehv gaat, dan ben ik lekker snel thuis vanuit Amsterdam.
Tussen Arnhem en Keulen zit sowieso geen HSL dus harder dan 200 gaat het sowieso niet. Pas na Keulen komt de ICE op HSL.(wel de mooiste HSL van allemaal naast die tussen Ingolstadt en Nürnberg)quote:Op maandag 9 augustus 2010 16:44 schreef Rookert het volgende:
Ga overmorgen met de ICE naar Keulen, vrienden hadden geboekt en zie pas net dat ie via Eindhoven gaatGaat langer duren en op dat traject zal ie ook wel niet harder gaan dan 160 ofzo?
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.quote:Op maandag 9 augustus 2010 16:51 schreef Rookert het volgende:
200 km/u schiet ook flink op hoorIk kom sowieso nooit in Duitsland, dus neem de toeristische route maar voor lief dan, met een slakkegangetje
Ok thanksquote:Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Geen 160 binnen NL hoorquote:Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.quote:
Geschikt voor ja, alleen bij proefritten toegestaan voor zover ik weetquote:Op maandag 9 augustus 2010 17:38 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |