abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84317307
Hogesnelheidstrein ICE (InterCity Express)

De ICE is het ´vlaggenschip´ van Deutsche Bahn. Sinds 1991 rijdt de ICE door Duitsland. Het eerste traject dat met de ICE afgelegd kon worden was Hamburg Hbf - Hannover Hbf - Göttingen - Kassel - Fulda - Frankfurt (Main) Hbf - Mannheim Hbf - Stuttgart Hbf - Ulm - Augsburg - München Hbf. Een echte noord-zuid route dus. Een jaar later werden ook Würzburg en Nürnberg toegevoegd aan het ICE-netwerk. Deutsche Bahn voert deze dienst uit met ICE 1.

Inmiddels ligt er een volwaardig ICE-netwerk in Duitsland en rijdt de ICE ook naar andere landen toe. Zo zijn vanuit Duitsland Amsterdam Centraal, Bruxelles-Midi, Paris Nord, København, Wien, Zürich en Interlaken allemaal per ICE te bereiken. Ook zijn er allerlei type ICE die er rondrijden. Naast het genoemde ICE 1, rijdt er ook ICE 2, ICE 3, ICE-T en ICE-TD rond. Per dienst is wel na te gaan welke soort ICE er ingezet wordt.

ICE 3 is de mooiste versie en rijdt ook in Nederland. Vanaf Amsterdam Centraal kan men zonder overstap via Utrecht Centraal, Arnhem, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Hbf en Frankfurt (Main) Flughafen bereiken.
(In de periode van 25 juli t/m 22 augustus 2010 rijdt de ICE wegens werkzaamheden te Arnhem via Eindhoven)

Tijd voor een sfeerbeeld erbij.

ICE 3 te Duisburg Hbf

Een reis per ICE hoeft niet duur te zijn. Als men vroegtijdig de reis boekt, kan men met fikse kortingen reizen. Een treinkaartje voor 30% van de ´normale prijs´ is dan geen zeldzaamheid. Alles hangt af van het tijdstip van boeken, het tijdstip van de reis en of er via NS HiSpeed of Deutsche Bahn geboekt wordt.

De snelste ICE-trajecten bevinden zich tussen Frankfurt Flughafen en Köln Hbf, Nürnberg Hbf en Ingolstadt en tussen Paris Est en Lorraine. Hier worden snelheden gehaald van boven de 300 km/u. Op andere plaatsen varieert de snelheid tussen 160 km/u en 250 km/u. Op zogenaamde NeuBau- en AusBauStrecken ligt de snelheid (veel) hoger dan op conventionele lijnen.

Een bijzondere ICE is de ICE-Sprinter. Niet te verwarren met de Nederlandse Sprinter. De ICE-Sprinter stopt juist heel weinig. Zo is er bijvoorbeeld een verbinding met deze ICE tussen Berlin en Frankfurt (Main) Hbf zonder tussenstops. Deze ICE is zo´n driekwartier sneller dan de reguliere ICE die wel een aantal stops maakt onderweg.

Hierbij het eind van deel 1. Bij een volgend deel zal dieper op de materie ingegaan worden.
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:58:33 #2
47190 MassimO
æ³o & h³æ
pi_84318360
Das mooi spul inderdaad.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
AFCA
  woensdag 21 juli 2010 @ 19:35:12 #3
310366 AwesomeFace
Who Was Phone?
pi_84325681
Lost my ipod :`(
  woensdag 21 juli 2010 @ 19:36:18 #4
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_84325717
Cool als hij via Ehv gaat, dan ben ik lekker snel thuis vanuit Amsterdam.
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_84328879
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 15:30 schreef Socios het volgende:
Hogesnelheidstrein ICE (InterCity Express)

De ICE is het ´vlaggenschip´ van Deutsche Bahn. Sinds 1991 rijdt de ICE door Duitsland. Het eerste traject dat met de ICE afgelegd kon worden was Hamburg Hbf - Hannover Hbf - Göttingen - Kassel - Fulda - Frankfurt (Main) Hbf - Mannheim Hbf - Stuttgart Hbf - Ulm - Augsburg - München Hbf. Een echte noord-zuid route dus. Een jaar later werden ook Würzburg en Nürnberg toegevoegd aan het ICE-netwerk. Deutsche Bahn voert deze dienst uit met ICE 1.

Inmiddels ligt er een volwaardig ICE-netwerk in Duitsland en rijdt de ICE ook naar andere landen toe. Zo zijn vanuit Duitsland Amsterdam Centraal, Bruxelles-Midi, Paris Nord, København, Wien, Zürich en Interlaken allemaal per ICE te bereiken. Ook zijn er allerlei type ICE die er rondrijden. Naast het genoemde ICE 1, rijdt er ook ICE 2, ICE 3, ICE-T en ICE-TD rond. Per dienst is wel na te gaan welke soort ICE er ingezet wordt.

ICE 3 is de mooiste versie en rijdt ook in Nederland. Vanaf Amsterdam Centraal kan men zonder overstap via Utrecht Centraal, Arnhem, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Hbf, Köln Hbf en Frankfurt (Main) Flughafen bereiken.
(In de periode van 25 juli t/m 22 augustus 2010 rijdt de ICE wegens werkzaamheden te Arnhem via Eindhoven)

Tijd voor een sfeerbeeld erbij.
[ afbeelding ]
ICE 3 te Duisburg Hbf

Een reis per ICE hoeft niet duur te zijn. Als men vroegtijdig de reis boekt, kan men met fikse kortingen reizen. Een treinkaartje voor 30% van de ´normale prijs´ is dan geen zeldzaamheid. Alles hangt af van het tijdstip van boeken, het tijdstip van de reis en of er via NS HiSpeed of Deutsche Bahn geboekt wordt.

De snelste ICE-trajecten bevinden zich tussen Frankfurt Flughafen en Köln Hbf, Nürnberg Hbf en Ingolstadt en tussen Paris Est en Lorraine. Hier worden snelheden gehaald van boven de 300 km/u. Op andere plaatsen varieert de snelheid tussen 160 km/u en 250 km/u. Op zogenaamde NeuBau- en AusBauStrecken ligt de snelheid (veel) hoger dan op conventionele lijnen.

Een bijzondere ICE is de ICE-Sprinter. Niet te verwarren met de Nederlandse Sprinter. De ICE-Sprinter stopt juist heel weinig. Zo is er bijvoorbeeld een verbinding met deze ICE tussen Berlin en Frankfurt (Main) Hbf zonder tussenstops. Deze ICE is zo´n driekwartier sneller dan de reguliere ICE die wel een aantal stops maakt onderweg.

Hierbij het eind van deel 1. Bij een volgend deel zal dieper op de materie ingegaan worden.
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.
75 topics = FIN
pi_84329014


Weet je al wanneer je op de merwedelingelijn gaan rijden?
Hoort het overigens dat niet alle buitenlandse bestemmingen in je lijstje staan?

[ Bericht 20% gewijzigd door Ascendancy op 21-07-2010 21:01:32 ]
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_84331048
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 20:51 schreef FP128 het volgende:
Top! ik zag toevallig gisteravond op WDR een documentaire erover.
Ohw! Wat leuk, hoe heette dat programma? Misschien is het nog ergens terug te zien of komt er nog een herhaling van op televisie.
pi_84445738
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.

quote:
'Eindhoven maakt kans als permanente halte ICE'
door Rieks Holtkamp. vrijdag 16 juli 2010 | 12:41 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 16 juli 2010 | 13:44

Tekstgrootte

De ICE-snelheidstrein doet in juli en augustus tijdelijk Eindhoven aan.

EINDHOVEN - Eindhoven maakt een kleine kans om ook na de zomer een halteplaats voor de hogesnelheidstrein ICE International te worden. De stad is van 25 juli tot en met 22 augustus en van 16 tot en met 24 oktober invaller voor Arnhem.


Arnhem is de huidige laatste halte in Nederland. Maar door werkzaamheden van ProRail rond het station Arnhem moet de ICE International tijdelijk uitwijken.

Reizigers vanuit Eindhoven kunnen in die periode zes keer per dag rechtstreeks met ICE International naar Mönchengladbach, Keulen, Frankfurt Flughafen en Frankfurt. Ook Mannheim, Freiburg en Basel zijn rechtstreeks met deze trein te bereiken.

Maar is er een kans dat Eindhoven een permanente halte wordt? Volgens een woordvoerster van de NS is uit bestaande prognoses gebleken dat Arnhem als halteplaats gunstiger uitvalt. "Er is geen scenario dat zowel Arnhem als Eindhoven halteplaatsen worden. Het is of of."

"Maar als er in Eindhoven gedurende deze vijf weken een massale toestroom van reizigers blijkt te zijn, dan is er in principe een kans dat Eindhoven Arnhem gaat vervangen als halteplaats."

"Maar dan moeten er echt veel reizigers instappen. Eén trein telt 500 stoelen. En er vertrekken per dag zes treinen."

Een enkele reis Eindhoven-Köln Hbf kost 19 euro.


Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
pi_84445903
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]

Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
pi_84446243
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
Ik reis vaak naar Zwitserland dus voor mij als Eindhoven zou het ideaal zijn gewoon vanaf m'n huis, 5 minuten vanaf het station lekker opstappen, ICE zijn de fijnste treinen van heel Europa alhoewel de TGV niet de slechtste was hoor. Heerlijk ritje, en mooi, van Berlijn meerdere keren naar Neurenberg-Munchen, en van Oberhausen naar Hamburg, laatste was wel een beetje grijs en kaal maar dat is ook een deel van de Duitse charme qua natuur. Zal fantastisch zijn kortom als het via mijn eigen stad kan allemaal.
Maar goed afwachten dus.
Hoort erbij, en in zo'n ICE trein kan je er perfect van genieten,
  zondag 25 juli 2010 @ 09:46:07 #11
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_84460355
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:50 schreef DeParo het volgende:
Komt misschien een nieuwe permanente ICE verbinding tussen Eindhoven en het Rurhrgebied iing tot Basel (Zwitserland Hier) lijkt het iing.
[..]

Voor mij lijkt een verbinding met Eindhoven een heel stuk logischer.
Maar goed maar goed.
En dan Utrecht ook skippen en via Breda over de HSL-Zuid jakkeren 8-).
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zondag 25 juli 2010 @ 10:24:45 #12
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_84460810
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 19:55 schreef Socios het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik maak volgende maand zelf ook een reis met de ICE via Utrecht Centraal en Eindhoven naar Köln Hbf. Eens kijken hoe dat gaat.
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.
pi_84460869
quote:
Op zondag 25 juli 2010 10:24 schreef ReisT het volgende:
Amsterdam-Keulen is via Eindhoven een uur(!) langer dan via Arnhem, en die verbinding is normaal al veel te traag voor een ICE. Dus is dit hele verhaal dat deze omleiding de vaste route zo kunnen worden niet erg realistisch.
Inderdaad. Ik geloof het ook niet dat via Eindhoven de vaste route zou gaan worden. Immers, de reden dat de ICE de komende weken via Eindhoven rijdt, is omdat in Arnhem het hele station verbouwd wordt. Mede voor de hogesnelheidstreinen ICE!

Wel ben ik voorstander van een extra ICE verbinding van Amsterdam Centraal via Eindhoven naar Köln Hbf, het liefst dan via Heerlen en Aachen Hbf en niet via Mönchengladbach Hbf. Men werkt sowieso al aan een internationale verbinding tussen Eindhoven en Aachen Hbf. Deze dienst uitvoeren met ICE, laten beginnen te Amsterdam Centraal en door laten rijden naar Köln Hbf zou mooi zijn. Bovendien ligt er al een mooie hogesnelheidslijn tussen Aachen Hbf en Köln Hbf geschikt voor 250 km/u.

Om het dan helemaal af te maken en ook Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda van een ICE-verbinding te voorzien, zou laatstgenoemde dienst ook heel goed de route kunnen nemen over de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam Centraal en Breda (geschikt voor 300 km/u) en dan vanaf daar via het conventionele spoor door naar Eindhoven en verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 25-07-2010 10:39:15 ]
  zondag 25 juli 2010 @ 11:07:02 #14
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_84461591
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 19:36 schreef Christiaan het volgende:
Cool als hij via Ehv gaat, dan ben ik lekker snel thuis vanuit Amsterdam.
Cool...???

_O- :X :D
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_85054974
Ga overmorgen met de ICE naar Keulen, vrienden hadden geboekt en zie pas net dat ie via Eindhoven gaat :') Gaat langer duren en op dat traject zal ie ook wel niet harder gaan dan 160 ofzo? ;(
pi_85055167
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:44 schreef Rookert het volgende:
Ga overmorgen met de ICE naar Keulen, vrienden hadden geboekt en zie pas net dat ie via Eindhoven gaat :') Gaat langer duren en op dat traject zal ie ook wel niet harder gaan dan 160 ofzo? ;(
Tussen Arnhem en Keulen zit sowieso geen HSL dus harder dan 200 gaat het sowieso niet. Pas na Keulen komt de ICE op HSL.(wel de mooiste HSL van allemaal naast die tussen Ingolstadt en Nürnberg)
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85055264
200 km/u schiet ook flink op hoor :P Ik kom sowieso nooit in Duitsland, dus neem de toeristische route maar voor lief dan, met een slakkegangetje :')
pi_85055364
Volgende week maandag een gedeelte van mijn traject ICE :) Keulen -> eindhoven :D
pi_85055603
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:51 schreef Rookert het volgende:
200 km/u schiet ook flink op hoor :P Ik kom sowieso nooit in Duitsland, dus neem de toeristische route maar voor lief dan, met een slakkegangetje :')
Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85056047
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Ok thanks :)

Lang in de ICE is geen straf zolang de airco het maar doet :P
pi_85056111
Voor de snelheid hoeft men niet via Eindhoven en Mönchengladbach Hbf naar Köln Hbf te gaan. Het is leuk puur omdat het met een ICE is via een route waar normaal geen ICE rijdt.

Voor de snelheid kan men beter via Arnhem. Ter hoogte van Emmerich gaat de snelheid omhoog naar 160 km/u. Na Duisburg Hbf tot Köln Hbf rijdt ´ie 200 km/u.
pi_85056434
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Even voor je opgezocht, Mönchengladbach-Köln is 120km/u, Venlo-Mönchengladbach ook. Dus alleen tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 en de rest 120-140. Als de dienstregeling het allemaal toelaat.
Geen 160 binnen NL hoor ;)
pi_85056860
Op onderstaand kaartje is te zien waar de ICE in Duitsland rijdt, in welke frequentie en met welke snelheid. Grofweg is het spoor onder te verdelen in drie categoriën:

Conventioneel spoor [lichtblauw]: de ICE rijdt met een snelheid van (maximaal) 160 km/u.
AusBauStrecke (ABS) [donkerblauw]: aangepast spoor waar 200 km/u gereden wordt. Op sommige stukken tot 230 km/u (Berlin Hbf - Hamburg Hbf)
NeuBauStrecke (NBS) [oranje en rood]: nieuw aangelegd spoor geschikt voor 250 km/u (oranje) en 300 km/u (rood).

pi_85057285
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:17 schreef RubenK het volgende:

[..]

Geen 160 binnen NL hoor ;)
Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_85059034
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:38 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wel degelijk. Rond Leiden en richting Venlo is een deel van het spoor geschikt voor 160km/u en rond Leiden reed de Thalys dit ook.
Geschikt voor ja, alleen bij proefritten toegestaan voor zover ik weet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')