abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94576341

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:10:39 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94576480
Prima TT 14.gif
pi_94576692
we zouden eens een dienstregeling moeten ontwerpen en opsturen naar de ns :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:14:23 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94576713
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:10 schreef James1988 het volgende:
Prima TT [ afbeelding ]
Jep. Je moet gewoon voor de internationale treinen een systeem hebben waarbij je een zitplaats kunt reserveren, zodat je zeker van een plek bent, maar als je op de bonnevooi gaat dat je ook een kaartje kunt kopen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94576813
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Jep. Je moet gewoon voor de internationale treinen een systeem hebben waarbij je een zitplaats kunt reserveren, zodat je zeker van een plek bent, maar als je op de bonnevooi gaat dat je ook een kaartje kunt kopen.
Geen prijsdifferentiatie :r

Je koopt gewoon kaartjes op stoelnummer, en op is op. Gegarandeerd zitten en geen gezeik met 3 weken eerder moeten boeken oO<
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:15:51 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94576817
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:13 schreef Yreal het volgende:
we zouden eens een dienstregeling moeten ontwerpen en opsturen naar de ns :P
Kan, maar het is een extreem complex proces waarbij met zoveel variabelen rekening moet houden dat je dat niet even in een paar ochtendjes kunt doen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94576835
slechte TT ;(
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94576897
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Kan, maar het is een extreem complex proces waarbij met zoveel variabelen rekening moet houden dat je dat niet even in een paar ochtendjes kunt doen.
Personeels en matriaal omlopen, maar daar hebben ze knappe ic'ters voor.
pi_94576957
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:15 schreef Yreal het volgende:

[..]

Geen prijsdifferentiatie :r

Je koopt gewoon kaartjes op stoelnummer, en op is op. Gegarandeerd zitten en geen gezeik met 3 weken eerder moeten boeken oO<
Inderdaad ik heb ook altijd zo'n hekel aan dat geneuk.
Alsof een treinreis een uur van tevoren kopen opeens duurder is.
Ze mogen nog blij zijn dat ze 'm vol krijgen :r

Daarnaast weten natuurlijk maar heel weinig mensen zolang vantevoren wanneer ze ergens hoe laat moeten zijn. Alleen vakantiereizigers.
Daardoor wordt het in Duitsland op de korte termijn soms zelfs goedkoper met interrail en zulk soort zooi :N
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:18:42 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94576995
Prijsdifferentiatie (yield management) is iets wat voor een bedrijf erg goed werkt voor winstmaximalisatie, maar de klant enorm in flexibiliteit beperkt. Op langeafstandsverbindingen (zie Thalys) werkt het wel, maar zoals we met Fyra hebben gezien op Amsterdam - Rotterdam werkt het niet: de superdiscounttickets waren goedkoper dan een enkeltje met de gewone trein, toch kocht bijna niemand ze.

Overigens schijnt het mogelijk te zijn geweest om in de Beneluxtrein een stoel te reserveren. Zal wel zijn afgeschaft omdat niemand het deed. :')
pi_94577053
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:17 schreef Yreal het volgende:

[..]

Personeels en matriaal omlopen, maar daar hebben ze knappe ic'ters voor.
Volgens mij zijn materiaalomlopen niet echt het probleem. Het materiaal wordt op de dienstregeling gepast. Het is vooral ieder stukje spoor op het juiste moment voor de juiste trein, met nog goede aansluitingen ook.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:04 #12
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94577318
Ik heb begrepen dat station Rotterdam Blaak een intercitystation wordt?
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:08 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94577324
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:18 schreef James1988 het volgende:
Overigens schijnt het mogelijk te zijn geweest om in de Beneluxtrein een stoel te reserveren. Zal wel zijn afgeschaft omdat niemand het deed. :')
IC Plus in de jaren '80 met Franse Corail-rijtuigen tussen Den Haag en Groningen: geen succes.
IC+ in de jaren '90 met verbouwd ICR (de stoerste ICR'n ooit, dat wel), maar ook: geen succes.

M.a.w.: reserveren op binnenlandse trajecten werkt gewoon niet.

In Zweden kon je trouwens bij alle automaten tot een minuut voor vertrek een kaartje kopen inclusief zitplaatsreservering. Of dat dan prijstechnisch gunstig was: zal wel niet, maar het werkte wel! (En dan nog zat er een bejaarde Zweed op je plaats.)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:36 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94577349
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:19 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Volgens mij zijn materiaalomlopen niet echt het probleem. Het materiaal wordt op de dienstregeling gepast. Het is vooral ieder stukje spoor op het juiste moment voor de juiste trein, met nog goede aansluitingen ook.
Precies. Je zit met zoveel beperkingen, zoals wat voor type trein is het en is het baanvak enkelsporing of juist viersporig. Voordat je er met alle partijen uit bent ben je wel even verder.

De huidige dienstregeling is trouwens ontworpen rondom het gebruik van de Schipholtunnel. Vandaar uit is de rest ingevuld.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:24:39 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94577354
quote:
11s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:24 schreef o.us het volgende:
Ik heb begrepen dat station Rotterdam Blaak een intercitystation wordt?
Nuancering: er gaan intercity's stoppen op station Blaak.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94577378
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:18 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Inderdaad ik heb ook altijd zo'n hekel aan dat geneuk.
Alsof een treinreis een uur van tevoren kopen opeens duurder is.
Ze mogen nog blij zijn dat ze 'm vol krijgen :r

Daarnaast weten natuurlijk maar heel weinig mensen zolang vantevoren wanneer ze ergens hoe laat moeten zijn. Alleen vakantiereizigers.
Daardoor wordt het in Duitsland op de korte termijn soms zelfs goedkoper met interrail en zulk soort zooi :N
In Duitsland slaat het nog wel ergens op, omdat forensen toch vooral met het Nahverkehr gaan. Het Fernverkehr, waar de vroegboekkortingen zijn, is toch meer voor de echt grote reizen die je niet zo vaak doet. Of voor zakenmensen die toch geld genoeg hebben. I.i.g. niet voor spontaan een dagje Keulen ofzo.

Maar in Nederland? Amsterdam-Rotterdam is niet een reis die je weken van te voren plant.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2011 22:26:06 ]
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:26:32 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94577479
Nederland heeft geen Fernverkehr, afgezien van een verplaatsing als Dordrecht - Leeuwarden of Den Helder - Maastricht. Het NS-netwerk is voornamelijk gericht op forenzenvervoer en moet ook als zodanig ingevuld worden.

Ofwel: hoge frequenties, vaste corridors, klokvaste dienstregeling en weinig overstappen. Als er moet worden overgestapt een wachttijd van niet meer dan 10 minuten. Een exclusieve Fyra past daar niet bij.
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:28:07 #18
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94577577
Wie zei dat ook alweer, Elke Nederlandse trein is een stoptrein? Dat vat het hele verhaal prima samen ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_94577583
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:19 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Volgens mij zijn materiaalomlopen niet echt het probleem. Het materiaal wordt op de dienstregeling gepast. Het is vooral ieder stukje spoor op het juiste moment voor de juiste trein, met nog goede aansluitingen ook.
Kruispunten, aansluitingen, enkelsspoor (brug ravenstein, olst - wijhe), zijn leuke spelbrekers. Maar ook aansluitingen vanuit het westen op het oosten, of regionale eisen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:29:08 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94577640
Die hoge frequenties daar doen de regionale vervoerders trouwens vrolijk aan mee :P

Zo rijden er nu tussen Groningen en Zwolle bijvoorbeeld minder treinen per uur dan tussen Groningen en Zuidbroek
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94577715
De regionale vervoerders moeten eerst maar een intercitys gaan rijden, op hun eigen trajecten. Oh wacht daar hebben ze natuurlijk geld van de provincie voor nodig :')
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:30:26 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94577734
quote:
6s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:28 schreef V2 het volgende:
Wie zei dat ook alweer, Elke Nederlandse trein is een stoptrein? Dat vat het hele verhaal prima samen ;)
Het is ook zo, alleen stoppen sommige treinen wat minder vaak. De 'sneltrein' is al gesneuveld met de dienstregeling 2007 en heet nu intercity. Op vrijwel alle baanvakken zijn minstens 4 intercities per uur per richting te vinden, soms zelfs meer.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:32:20 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94577854
quote:
99s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:30 schreef Temlin het volgende:
De regionale vervoerders moeten eerst maar een intercitys gaan rijden, op hun eigen trajecten. Oh wacht daar hebben ze natuurlijk geld van de provincie voor nodig :')
Dat geld krijgen ze sowieso ja.

Overigens is Arriva de vervoerder die nog het dichtst bij de IC komt met de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen.

En Veolia met een sneltrein tussen Maastricht en Heerlen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:33:53 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94577952
Toen eind jaren '70 proefnemingen werden gedaan met een nieuwe Franse e-loc, werden die Franse proefritmachinisten gek: ze hadden het idee dat ze op de metro zaten, zo vaak moesten ze stoppen.

Resultaat was overigens geforceerde koeling op de tractiemotoren. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:35:18 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94578040
quote:
7s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:33 schreef Duvel het volgende:
ze hadden het idee dat ze op de metro zaten, zo vaak moesten ze stoppen.
_O-

Tsja, het Nederlandse net is gewoon kleiner dan de grandes lignes zoals SNCF ze kent. _O-
pi_94578070
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:29 schreef Peterselieman het volgende:
Die hoge frequenties daar doen de regionale vervoerders trouwens vrolijk aan mee :P

Zo rijden er nu tussen Groningen en Zwolle bijvoorbeeld minder treinen per uur dan tussen Groningen en Zuidbroek
Grotere steden betekend natuurlijk niet meer vervoersvraag.
De afstand tussen Zwolle en Groningen is vele malen groter. Daarnaast ligt er een prima snelweg tussen die bij lange na niet aan z'n capaciteit zit, dus ook dat is geen probleem.

Overigens gaat het perronverhaal zo'n 280 miljoen euro kosten :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94578295
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:35 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Grotere steden betekend natuurlijk niet meer vervoersvraag.
De afstand tussen Zwolle en Groningen is vele malen groter. Daarnaast ligt er een prima snelweg tussen die bij lange na niet aan z'n capaciteit zit, dus ook dat is geen probleem.
Dat denk ik niet. Maar Zwolle-Groningen rijdt de NS nu op eigen kosten terwijl Groningen-Zuidbroek gesubsidieerd wordt. Nou hebben de provincies ook al jarenlang subsidie klaarliggen om een vierde trein Groningen-Zwolle te laten rijden, en de NS heeft het ook al een paar keer geprobeerd in te voeren, maar telkens gaat de Tweede Kamer dwarsliggen omdat het zo enorm verschrikkelijk zielig zou zijn als mensen uit Hoogeveen moeten overstappen om bij Schiphol te komen. :')
pi_94578298
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het is ook zo, alleen stoppen sommige treinen wat minder vaak. De 'sneltrein' is al gesneuveld met de dienstregeling 2007 en heet nu intercity. Op vrijwel alle baanvakken zijn minstens 4 intercities per uur per richting te vinden, soms zelfs meer.
Nee, het is andersom. De IC is gesneuvelt en de sneltrein heet nu IC :P
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:39:16 #29
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94578314
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het is ook zo, alleen stoppen sommige treinen wat minder vaak. De 'sneltrein' is al gesneuveld met de dienstregeling 2007 en heet nu intercity. Op vrijwel alle baanvakken zijn minstens 4 intercities per uur per richting te vinden, soms zelfs meer.
Toch zie ik nog heel vaak sneltrein op de CTA's staan? Tussen R'dam en Den Haag rijden er in ieder geval nog gewoon stoptreinen ('Sprinters', excuus), sneltreinen en intercities.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_94578362
quote:
3s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:39 schreef V2 het volgende:

[..]

Toch zie ik nog heel vaak sneltrein op de CTA's staan? Tussen R'dam en Den Haag rijden er in ieder geval nog gewoon stoptreinen ('Sprinters', excuus), sneltreinen en intercities.
Da's (een van?) de laatste. En als alles goed gaat (waarschijnlijk niet dus) wordt die eind dit jaar ook afgeschaft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2011 22:41:15 ]
pi_94578389
quote:
3s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:39 schreef V2 het volgende:

[..]

Toch zie ik nog heel vaak sneltrein op de CTA's staan? Tussen R'dam en Den Haag rijden er in ieder geval nog gewoon stoptreinen ('Sprinters', excuus), sneltreinen en intercities.
Naja, er is er bij de ns nog 1tje, Breda => Amsterdam. In de provincie zijn er ook nog 3, maar meer ook niet.
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:41:58 #32
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94578470
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Da's de laatste. En als alles goed gaat (waarschijnlijk niet dus) wordt die eind dit jaar ook afgeschaft.
Ah, ok. Nu al is het zo dat een deel van de intercities op Delft stopt, en een ander deel niet. Of, in ieder geval, dat was een tijdje geleden wel zo. Lekker consistent.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:43:05 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94578542
Met de dienstregeling 2012 zal de sneltrein Breda - Amsterdam worden beperkt tot Dordrecht - Amsterdam, die 2x per uur zal rijden als intercity. Er zal een stoptreinserie komen, Breda - Den Haag, die 1x (dal) of 2x (spits) per uur zal rijden.
pi_94578686
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Maar Zwolle-Groningen rijdt de NS nu op eigen kosten terwijl Groningen-Zuidbroek gesubsidieerd wordt. Nou hebben de provincies ook al jarenlang subsidie klaarliggen om een vierde trein Groningen-Zwolle te laten rijden, en de NS heeft het ook al een paar keer geprobeerd in te voeren, maar telkens gaat de Tweede Kamer dwarsliggen omdat het zo enorm verschrikkelijk zielig zou zijn als mensen uit Hoogeveen moeten overstappen om bij Schiphol te komen. :')
En jij denkt dat dat allemaal tussen Zwolle en Groningen reist? Nee, niet echt.
Rotterdam, Schiphol, Amsterdam, Utrecht. Alles stapt in die trein. Dat is nogal een verschil denk je niet.
Daarnaast ging het me primair om de foute aanname.
Alles in Groningen werkt in Groningen stad en daar komen relatief hoge vervoersaantallen van.
Net als Houten. Oh station met 10000 reizigers(dat is meer dan Bijlmer!), maar een IC heeft daar geen zin omdat ze allemaal naar Utrecht moeten en er misschien 500-1000 verder gaan.
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:40 schreef Yreal het volgende:

[..]

Naja, er is er bij de ns nog 1tje, Breda => Amsterdam. In de provincie zijn er ook nog 3, maar meer ook niet.
En Den haag-Amsterdam en Den haag-Hoorn.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94578722
quote:
14s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat geld krijgen ze sowieso ja.

Overigens is Arriva de vervoerder die nog het dichtst bij de IC komt met de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen.

En Veolia met een sneltrein tussen Maastricht en Heerlen
Ik bedoelde eigenlijk extra geld, want de regionale vervoerders (arriva en veolia) doen het zo goed dat ze extra treinen laten rijden. :') zonder dat extra geld van de provincie reden die treinen niet.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94578734
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:41 schreef V2 het volgende:

[..]

Ah, ok. Nu al is het zo dat een deel van de intercities op Delft stopt, en een ander deel niet. Of, in ieder geval, dat was een tijdje geleden wel zo. Lekker consistent.
Dat is nog steeds zo, wat belachelijk is, want die trein stopt daarna op veel rustigere stations.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94578787
quote:
99s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:45 schreef Temlin het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk extra geld, want de regionale vervoerders (arriva en veolia) doen het zo goed dat ze extra treinen laten rijden. :') zonder dat extra geld van de provincie reden die treinen niet.
Dat valt wel mee. Sinds veolia en arriva op die trajecten rijden is de vervoersvraag gigantisch toegnomen en daar komt een groot deel van dat extra geld vandaan.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 24 maart 2011 @ 22:48:32 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94578881
quote:
99s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:45 schreef Temlin het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk extra geld, want de regionale vervoerders (arriva en veolia) doen het zo goed dat ze extra treinen laten rijden. :') zonder dat extra geld van de provincie reden die treinen niet.
Is niet helemaal waar. Ik weet dat bij de start van de concessie voor Arriva in het noorden er tussen Leeuwarden en Groningen meteen al extra sneltreinen konden rijden omdat Arriva zodanig binnen het budget gebleven was dat het geld dat over was hiervoor ingezet kon worden.

Bij de andere nieuwe treinen zal er idd wel wat geld bijgedaan zijn, maar ik verwacht niet het maximale.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94579091
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:45 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En Den haag-Amsterdam en Den haag-Hoorn.
Den haag Amsterdam is gewoon een IC hoor. Hij skipt NOI en Hoofdorp...
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:46 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat is nog steeds zo, wat belachelijk is, want die trein stopt daarna op veel rustigere stations.
:?

Amsterdam -> vlissingen , de Benelux en Den haag -> venlo rijden delft voorbij.. maar Rotterdam, Dord, Breda, Roozendaal, Tilburg ect ect wil ik toch niet rustiger noemen ?
pi_94579457
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

Den haag Amsterdam is gewoon een IC hoor. Hij skipt NOI en Hoofdorp...
Maar hij heet sneltrein :)
Zoek maar op. Daarnaast stopt ie op lelylaan.
quote:
[..]

:?

Amsterdam -> vlissingen , de Benelux en Den haag -> venlo rijden delft voorbij.. maar Rotterdam, Dord, Breda, Roozendaal, Tilburg ect ect wil ik toch niet rustiger noemen ?
Amsterdam-Vlissingen en Benelux stoppen niet. De IC Venlo wel. Anders was het helemaal een ramp.
Delft is het 18e station van Nederland. 15e stad qua station dus(HS sloterdijk en schiphol vallen af)
Dus Dordrecht is al rustiger en dat wordt bediend met een schamele 7 "intercities" per uur richting Rotterdam.
Er proberen zich dus 25000 mensen per dag in de IC naar Venlo te wurmen, die daardoor stervensdruk wordt omdat het ook de enige relatie is van Rotterdam naar Den Haag Centraal(en gezien de drukte op de A13 is de auto geen wenselijk alternatief.
Daarnaast moet bijna niemand vanuit Delft naar Schiedam/Rijswijk en dus zal praktisch iedereen de IC en de Sneltrein proberen te pakken.
Daarom moet Delft een volwaardig IC station worden :)
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94579530
Misschien wanneer het nieuwe Station in Delft af is, het een echt IC station wordt?
pi_94580367
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:59 schreef Basekid_NZ het volgende:
Misschien wanneer het nieuwe Station in Delft af is, het een echt IC station wordt?
Nee. Want de IC's die er nu niet stoppen worden sneltreinen(maar we noemen het IC's :') ) en de benelux verdwijnt.
Daarnaast wordt Delft eerst 2-sporig, dus het inhaalspoor verdwijnt juist.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94580751
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:45 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En jij denkt dat dat allemaal tussen Zwolle en Groningen reist? Nee, niet echt.
Rotterdam, Schiphol, Amsterdam, Utrecht. Alles stapt in die trein. Dat is nogal een verschil denk je niet.
Daarnaast ging het me primair om de foute aanname.
Alles in Groningen werkt in Groningen stad en daar komen relatief hoge vervoersaantallen van.
Net als Houten. Oh station met 10000 reizigers(dat is meer dan Bijlmer!), maar een IC heeft daar geen zin omdat ze allemaal naar Utrecht moeten en er misschien 500-1000 verder gaan.
Niet iedereen hoeft naar Zwolle nee, maar nog veel minder mensen hoeven naar Zuidbroek. Dat is echt een dorp van niks.
Dat er 4 stoptreinen en geen sneltreinen rijden moet je denk ik eerder zoeken in het feit dat er op de spoorlijnen naar Veendam en Nieuweschans nauwelijks plaatsen zijn die je kan overslaan. Op het gemeenschappelijk deel waar 4x/u wordt gereden heb je behalve Groningen-Europapark alleen de stations van Hoogezand. Maar dat is nou juist de belangrijkste plaats van het hele traject en geen enkele van die stations is nou echt de belangrijkste. Met een sneltrein of zonetrein zou je dus alleen jezelf in de voet schieten.
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:27:21 #44
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94580905
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 23:17 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Nee. Want de IC's die er nu niet stoppen worden sneltreinen(maar we noemen het IC's :') ) en de benelux verdwijnt.
Daarnaast wordt Delft eerst 2-sporig, dus het inhaalspoor verdwijnt juist.
Alsof ze dat inhaalspoor vaak gebruikten :)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_94581132
quote:
2s.gif Op donderdag 24 maart 2011 23:27 schreef V2 het volgende:

[..]

Alsof ze dat inhaalspoor vaak gebruikten :)
Ja. Op het 2-sporige traject daar is het behoorlijk vaak nodig :)
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 25 maart 2011 @ 08:19:54 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94587098
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 23:32 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ja. Op het 2-sporige traject daar is het behoorlijk vaak nodig :)
Nee, bijna nooit. Op donderdag en vrijdag komt de stoptrein van 5:47 planmatig op spoor 3, voor de rest is de hele dienstregeling gebouwd op tweesporigheid.

Bron: http://ns.nl/vertrekstaten/dt2.pdf.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94588026
quote:
4s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, bijna nooit. Op donderdag en vrijdag komt de stoptrein van 5:47 planmatig op spoor 3, voor de rest is de hele dienstregeling gebouwd op tweesporigheid.

Bron: http://ns.nl/vertrekstaten/dt2.pdf.
Ik heb het toch niet over de dienstregeling. De IC haalt vaak genoeg daar een vertraagde stoptrein in. Dat moet ook wel, want 's ochtends staat de IC daar bijvoorbeeld altijd in de file.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:32:19 #48
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94588271
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:20 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ik heb het toch niet over de dienstregeling. De IC haalt vaak genoeg daar een vertraagde stoptrein in. Dat moet ook wel, want 's ochtends staat de IC daar bijvoorbeeld altijd in de file.
Vanaf 2014 kan dat dus niet meer. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 25 maart 2011 @ 10:36:54 #49
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_94590280
plaatjestopic -O-

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_94590979
Ik kan me toch altijd weer verbazen over het enorme gebrek aan realiteitszin bij sommige treinliefhebbers.
Ik kwam dit tegen op OHIH, in een discussie over S-bahn concepten in Nederland:
quote:
Zou het zin hebben op Plan V te hernoemen in Plan S en het verbouwen in een Sprinter achtiche trein? Of is het helemaal duur?
Echt, hoe krijg je zoiets uberhaupt verzonnen? :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Stefanovic83 op 25-03-2011 11:15:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')