Liever een beetje naief met een toekomst visie die langer dan 2 jaar overspant, en een ruimere kijk op deze materie, dan zogenaamd heel slim maar niet verder als voor 2 jaar vooruit meer en alleen maar naar jezelf lokaal willen kijken.quote:Op donderdag 23 december 2010 09:25 schreef Hoppahoppa het volgende:
Dat is wel een beetje naief. Ze nemen dat pas over als blijkt dat het nieuwe productieproces goedkoper is.
Nogmaals, dat hoef ik niet te bewijzen, want ik geloof daar ook niet in. IK BEN HET WAT DAT BETREFT MET JE EENS. Ik geef alleen aan dat mensen die de discussie wel zuiver willen voeren last hebben van polariserende demagogen zoals jij. Typisch zo'n PVV-nabraller, allerlei wetenschappelijke kennis veinzen en vervolgens niet kunnen aantonen dat het klopt. Sterker nog, als iemand je er op wijst dat je onzin uitkraamt, dan ga je er gewoon over door. De kanteling van de aardas heeft hoogstwaarschijnlijk nooit plaatsgevonden en de magnetische omkering van d epolen heeft geen effect op het milieu. Dus houd daar over op, kansloze onzin.quote::
Op donderdag 23 december 2010 09:09 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik zit te wachten op het bewijs dat als de mens de CO2 uitstoot vermindert volgens de geldende internationale protocollen wij geen last meer hebben van een enorme klimaatsverandering. Geef jij nou eens het bewijs dat als wij de welvaart in het Westen halveren (door een dramatische afname van CO2 uitstoot) en China en India ook gezellig mee doen, dat de wereld de komende 300 jaar niets meer te vrezen heeft van de gevolgen van een klimaatsverandering.
Ik wacht.
Goed, ik kan dus bevestigen dat jij de kant kiest voor de milieu-fanaten met alle gevolgen voor onze welvaart van dien. In plaats van onvoorwaardelijk te kiezen voor een politiek van het managen van de gevolgen van een klimaatsverandering, kies jij - bottom line - voor het verhinderen van een klimaatsverandering. Ik had gehoopt, tevergeefs zo blijkt, dat jij verstandig zou zijn.quote:Op donderdag 23 december 2010 10:29 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nogmaals, dat hoef ik niet te bewijzen, want ik geloof daar ook niet in. IK BEN HET WAT DAT BETREFT MET JE EENS. Ik geef alleen aan dat mensen die de discussie wel zuiver willen voeren last hebben van polariserende demagogen zoals jij. Typisch zo'n PVV-nabraller, allerlei wetenschappelijke kennis veinzen en vervolgens niet kunnen aantonen dat het klopt. Sterker nog, als iemand je er op wijst dat je onzin uitkraamt, dan ga je er gewoon over door. De kanteling van de aardas heeft hoogstwaarschijnlijk nooit plaatsgevonden en de magnetische omkering van d epolen heeft geen effect op het milieu. Dus houd daar over op, kansloze onzin.
Als je de overtuiging van je eigen gelijk wilt halen uit niet bestaande onzin, dan kun je beter je kop houden, want je schaadt je eigen doel en dat van mij.
Straks ga je nog beginnen over de Co2 uitstoot van koeien en het effect daarvan.
Uh...en het is niet je bij je opgekomen dat het minimaliseren van de klimaatsverandering beter en goedkoper is dan achteraf proberen de gevolgen onder controle te krijgen? Bijzondere gedachtengang. Beetje na ons de zondvloed?quote:Op donderdag 23 december 2010 10:57 schreef voice-over het volgende:
[..]
Goed, ik kan dus bevestigen dat jij de kant kiest voor de milieu-fanaten met alle gevolgen voor onze welvaart van dien. In plaats van onvoorwaardelijk te kiezen voor een politiek van het managen van de gevolgen van een klimaatsverandering, kies jij - bottom line - voor het verhinderen van een klimaatsverandering. Ik had gehoopt, tevergeefs zo blijkt, dat jij verstandig zou zijn.
Goed hoor, probeer jij maar de uitstoot van vulkaangassen, aanwezigheid van zonnevlekken, schommelingen van de aardas, kanteling van de aardas, magnetische omkering van de aarde, komeetinslagen of andere nog niet door de wetenschap doorgronde oorzaken van klimaatsverandering te verhinderen. Je gaat je gang maar.quote:Op donderdag 23 december 2010 11:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Uh...en het is niet je bij je opgekomen dat het minimaliseren van de klimaatsverandering beter en goedkoper is dan achteraf proberen de gevolgen onder controle te krijgen? Bijzondere gedachtengang. Beetje na ons de zondvloed?
Als jij er gewoon uit blijft hoeft dit niet op slotquote:Op donderdag 23 december 2010 11:20 schreef voice-over het volgende:
Dit topic kan wmb op slot. Een herhaling van zetten door een enorme bord voor de kop van de milieu-fanaten.
?????????? Jij bent echt niet wijs????????? Ik vind juist dat we (voor zover mogelijk omdat het klimaat niet te voorspellen is) moeten anticiperen op klimaatveranderingen. Daar moet de grootste energie naar toe gaan. Om twee redenen (even kort door de bocht, anders begrijp je me niet):quote:Op donderdag 23 december 2010 10:57 schreef voice-over het volgende:
[..]
Goed, ik kan dus bevestigen dat jij de kant kiest voor de milieu-fanaten met alle gevolgen voor onze welvaart van dien. In plaats van onvoorwaardelijk te kiezen voor een politiek van het managen van de gevolgen van een klimaatsverandering, kies jij - bottom line - voor het verhinderen van een klimaatsverandering. Ik had gehoopt, tevergeefs zo blijkt, dat jij verstandig zou zijn.
Je legt zout op kleine aardas-slakjes. Ik stel dat de mens een verwaarloosbare invloed heeft tov de onmetelijke natuurkrachten. Geen wetenschapper die snapt hoe het klimaat ontstaat en zich ontwikkelt. Dat wetende dienen de juiste keuzes te worden genomen. Een juiste keuze is het managen van de gevolgen van klimaatsverandering, je goed voorbereiden. Het idee dat een halvering van de CO2 uitstoot niet meer leidt tot een klimaatsverandering is een voorbeeld van het utopische linkse denken dat historisch gezien voor veel ellende heeft gezorgd.quote:Op donderdag 23 december 2010 11:55 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
?????????? Jij bent echt niet wijs????????? Ik vind juist dat we (voor zover mogelijk omdat het klimaat niet te voorspellen is) moeten anticiperen op klimaatveranderingen. Daar moet de grootste energie naar toe gaan. Om twee redenen (even kort door de bocht, anders begrijp je me niet):
1. De invloed van de mens op het klimaat is wat mij betreft aanwezig, maar niet te kwantificeren, waardoor de relevantie niet is te bepalen.
2. Het is een illusie om te denken dat we de hele wereld zo ver kunnen krijgen dat we allemaal bomen gaan knuffelen. Er spelen te veel belangen en mensen zijn te veel met hun eigen gewin bezig.
Neemt niet weg dat ik de discussie ZUIVER wil voeren. Dus als je claimt dat de aardas al vaak gekanteld is en dat dat de reden is van klimaatwijziging, dan moet je dat maar hard maken. Dat is gewoon onzin, net als je mededeling dat de omkering van de magnetische velden ijstijden veroorzaken. Dat deze twee zaken onzin zijn, neemt niet weg dat het klimaat ook zonder de mens wijzigt, maar om andere redenen.
Maar effe nog over jouw houding. Jij spoort echt niet hoor. Ik ben het met je eindconclusie wel deels eens, maar de manier waarop je daar toe komt vind ik afschuwelijk. Maar het heeft geen zin meer om met jou te discussieren. Jij zit zo vast in je ikke tegen de rest van de wereld dat het je functioneren aantast.
Het probleem is dat je 10 argumenten aanvoert, waarvan er 9 van demagogische en soms ronduit domme aard zijn. Vervolgens heeft niemand nog oog voor argument nummer 10, wat mogelijk wel klopt. Als je nu alleen komt met argumenten die kloppen, dan zijn mensen misschien geneigd om je een keer serieus te nemen.
En 100x kom je met dezelfde verkeerde argumenten. Ik probeer je alleen maar te wijzen op je domme manier van je mening verkondigen, maar ik vraag me af of mensen zoals jij ooit zullen begrijpen hoe het in een discussie/debat werkt.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:06 schreef voice-over het volgende:
[..]
Je legt zout op kleine aardas-slakjes. Ik stel dat de mens een verwaarloosbare invloed heeft tov de onmetelijke natuurkrachten. Geen wetenschapper die snapt hoe het klimaat ontstaat en zich ontwikkelt. Dat wetende dienen de juiste keuzes te worden genomen. Een juiste keuze is het managen van de gevolgen van klimaatsverandering, je goed voorbereiden. Het idee dat een halvering van de CO2 uitstoot niet meer leidt tot een klimaatsverandering is een voorbeeld van het utopische linkse denken dat historisch gezien voor veel ellende heeft gezorgd.
Maar goed, dit heb ik al 100x gezegd.
Om op punt 1 terug komen waarom is de invloed van de mens op het klimaat niet te kwantificeren. Als we zien dat we als mensheid de CO2 concentratie hebben laten stijgen hoevewel meer kwantificering wil je nog hebben.quote:Op donderdag 23 december 2010 11:55 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
?????????? Jij bent echt niet wijs????????? Ik vind juist dat we (voor zover mogelijk omdat het klimaat niet te voorspellen is) moeten anticiperen op klimaatveranderingen. Daar moet de grootste energie naar toe gaan. Om twee redenen (even kort door de bocht, anders begrijp je me niet):
1. De invloed van de mens op het klimaat is wat mij betreft aanwezig, maar niet te kwantificeren, waardoor de relevantie niet is te bepalen.
Hoeveel procent is de Co2 uitstoot toegenomen door de mens? Los van of we die exacte toename kunnen meten is het volslagen onbekend welke klimaatwijziging daardoor komt en wat gewoon natuurlijk is. Het klimaat verandert toch wel, hooguit dat de mens het een tikkie versnelt (of misschien wel vertraagt?)quote:Op donderdag 23 december 2010 12:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Om op punt 1 terug komen waarom is de invloed van de mens op het klimaat niet te kwantificeren. Als we zien dat we als mensheid de CO2 concentratie hebben laten stijgen hoevewel meer kwantificering wil je nog hebben.
In hoeverre CO2 dan invloed heeft op ons klimaat is nog de enigste beetje onbekende.
Ik ontken ook niet dat er mogelijk invloed is. Maar misschien is het wel verwaarloosbaar? En toch niet te beïnvloeden.quote:Maar als we puur naar de fysieke eigenschappen van co2 kijken weten we dat dit een isolator is en hierdoor dus ook een verband tussen co2 concentratie en ons klimaat zou moeten zitten.
Ook het zgn. broeikaseffect kan de grootste onzin zijn. We meten het weer pas vanaf de 17e eeuw. Het kan net zo goed zijn dat de stijging van de CO-2-concentratie het gevolg is van een stijging van de temperatuur. Een andere 'causale relatie' dan Al Gore ons doen heeft willen geloven.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Om op punt 1 terug komen waarom is de invloed van de mens op het klimaat niet te kwantificeren. Als we zien dat we als mensheid de CO2 concentratie hebben laten stijgen hoevewel meer kwantificering wil je nog hebben.
In hoeverre CO2 dan invloed heeft op ons klimaat is nog de enigste beetje onbekende.
Maar als we puur naar de fysieke eigenschappen van co2 kijken weten we dat dit een isolator is en hierdoor dus ook een verband tussen co2 concentratie en ons klimaat zou moeten zitten.
Dat las ik net ook op wikipedia inderdaad, en die zegt dit erover:quote:Op donderdag 23 december 2010 12:54 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ook het zgn. broeikaseffect kan de grootste onzin zijn. We meten het weer pas vanaf de 17e eeuw. Het kan net zo goed zijn dat de stijging van de CO-2-concentratie het gevolg is van een stijging van de temperatuur. Een andere 'causale relatie' dan Al Gore ons doen heeft willen geloven.
quote:Het tweede kritiekpunt gaat over de oorzaak van de opwarming. Er wordt soms gesuggereerd[31] dat de toename van de CO2-concentratie het gevolg was van de opwarming van de Aarde in plaats van de oorzaak. Dit speelde inderdaad in het geologische verleden. Echter het algemeen inzicht is nu dat de huidige toename van CO2 voornamelijk wordt veroorzaakt door de mens[32] (zie Broeikaseffect voor een verdere toelichting). De veranderende intensiteit van kosmische stralen wordt door critici echter als de werkelijke primaire oorzaak van de opwarming gezien. Er is namelijk tussen die twee een zeer sterke correlatie geconstateerd zowel in het afgelopen millennium, het huidige holoceen als ook in het verre geologische verleden.[33] In deze studie blijkt er geen relatie met de CO2 te zijn: die is tot wel meer dan tien maal de huidige waarde geweest in zowel koude als warme condities. Dit zijn onbegrepen correlaties die dus niet in de klimaatmodellen voorkomen. Wat betreft een mogelijke causale verklaring zie hierboven bij Svensmark. Een onderzoek van de vorming van aerosolen door kosmische stralen wordt nu (2009-2011) in laboratoriumcondities bestudeerd bij CERN: het "Cloud-project".[34] Sommige onderzoekers wijzen op de correlatie tussen de zonneactiviteit en de temperatuur tussen 1940 en 1980. Volgens hen zal er tussen 2006 en 2035 een periode van afkoeling plaatsvinden.[35][7] Het IPCC en het KNMI verwachten echter dat de opwarming van de Aarde zal doorzetten in de komende eeuw mede doordat volgens hun berekeningen de zonneactiviteit niet sterk genoeg is om de opwarming van de afgelopen decennia te verklaren. Sinds 1980 is de zonneactiviteit, hoewel historisch gezien hoog, niet significant toegenomen terwijl de temperatuur wel sterk steeg.[36] Deze laatste studies beperken zich hoofdzakelijk tot de directe invloed van de zonnestraling en niet tot de indirecte invloed, de eventuele modulatie van de kosmische stralen door de magnetische stormen behorend bij zonnevlekken.
Bedoel je nou te zeggen dat we geen informatie hebben over het klimaat voor de 17e eeuw?quote:Op donderdag 23 december 2010 12:54 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ook het zgn. broeikaseffect kan de grootste onzin zijn. We meten het weer pas vanaf de 17e eeuw. Het kan net zo goed zijn dat de stijging van de CO-2-concentratie het gevolg is van een stijging van de temperatuur. Een andere 'causale relatie' dan Al Gore ons doen heeft willen geloven.
Nee. Het lijkt me redelijk voor de hand liggen dat de strekking is dat instrumenten om te meten, bijvoorbeeld de thermometer en de barometer, pas rond die periode zijn uitgevonden.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoel je nou te zeggen dat we geen informatie hebben over het klimaat voor de 17e eeuw?
Nee, dat zeg ik duidelijk niet.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoel je nou te zeggen dat we geen informatie hebben over het klimaat voor de 17e eeuw?
Je moet wel het hele artikel op wikipedia lezen en niet selectief. Als je namelijk doorleest, dan zie je (inclusief uitleg) dat het aannemelijk is dat de temperatuur is gestegen door een toename van Co2 en niet andersom.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:54 schreef voice-over het volgende:
[..]
Voor de hand liggend: ja. Maar alleen als die persoon niks van het onderwerp paleoclimatologie af weet.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee. Het lijkt me redelijk voor de hand liggen dat de strekking is dat instrumenten om te meten, bijvoorbeeld de thermometer en de barometer, pas rond die periode zijn uitgevonden.
De enige poster in dit topic met een IQ boven de 125.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:06 schreef voice-over het volgende:
[..]
Je legt zout op kleine aardas-slakjes. Ik stel dat de mens een verwaarloosbare invloed heeft tov de onmetelijke natuurkrachten. Geen wetenschapper die snapt hoe het klimaat ontstaat en zich ontwikkelt. Dat wetende dienen de juiste keuzes te worden genomen. Een juiste keuze is het managen van de gevolgen van klimaatsverandering, je goed voorbereiden. Het idee dat een halvering van de CO2 uitstoot niet meer leidt tot een klimaatsverandering is een voorbeeld van het utopische linkse denken dat historisch gezien voor veel ellende heeft gezorgd.
Maar goed, dit heb ik al 100x gezegd.
Heerlijk, dat cynisme van jou.quote:Op donderdag 23 december 2010 15:44 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De enige poster in dit topic met een IQ boven de 125.
Keer op keer etaleer je je absolute onkunde over dit onderwerp. Bovendien ben je wel erg selectief in het aanhalen van mijn quotes.quote:Op donderdag 23 december 2010 13:43 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ook wordt aangegeven dat er geen causaal verband is tussen zonne-activiteit en temperatuurtoename, waardoor de reeks van natuurverschijnselen die Voice-over aanhaalt als mogelijk oorzaak van klimaatwijziging wel hard slinkt.
quote:Op donderdag 23 december 2010 16:14 schreef voice-over het volgende:
[..]
Keer op keer etaleer je je absolute onkunde over dit onderwerp. Bovendien ben je wel erg selectief in het aanhalen van mijn quotes.
Ik ben bloedserieus. Het is werkelijk hilarisch om te zien hoe voice-over voortdurend wordt weggezet door de minderbedeelden, waar uit zijn posts overduidelijk blijkt dat hij bovengemiddeld intelligent is, en bovendien goede inzichten heeft.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:10 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Heerlijk, dat cynisme van jou.
Iets wordt niet een theorie als het geen zeer sterke ondersteuning heeft.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:14 schreef voice-over het volgende:
[..]
Sterker nog, alle theorieën zijn gebaseerd op drijfzand.
Ik zal niet zeggen dat ik overtuigd ben, maar de mensen die voice-over weg te zetten als een idioot vanwege zijn inzichten zijn wel heel erge dogmatische types.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik ben bloedserieus. Het is werkelijk hilarisch om te zien hoe voice-over voortdurend wordt weggezet door de minderbedeelden, waar uit zijn posts overduidelijk blijkt dat hij bovengemiddeld intelligent is, en bovendien goede inzichten heeft.
Fout.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:50 schreef Zith het volgende:
[..]
Iets wordt niet een theorie als het geen zeer sterke ondersteuning heeft.
Sacher als je hier enkel komt om te trollen moet je je aanwezigheid misschien eens heroverwegen.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:43 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik ben bloedserieus. Het is werkelijk hilarisch om te zien hoe voice-over voortdurend wordt weggezet door de minderbedeelden, waar uit zijn posts overduidelijk blijkt dat hij bovengemiddeld intelligent is, en bovendien goede inzichten heeft.
Neuh en daarnaast vergeet je nog een handvol andere broeikasgassen die een rol spelen.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:04 schreef voice-over het volgende:
De theorie dat de concentratie CO2 in de atmosfeer toeneemt a.g.v. een hogere temperatuur wereldwijd, is waarschijnlijk plausibeler dan de reverse relatie.
Doe mij daar eens wat wetenschappelijke publicaties overquote:Op donderdag 23 december 2010 17:04 schreef voice-over het volgende:
[..]
Fout.
Een goede theorie doet toetsbare voorspellingen die worden getoetst aan waarnemingen. Als de voorspellingen overeenstemmen met de waarnemingen wint de theorie aan geloofwaardigheid.
De theorie dat de concentratie CO2 in de atmosfeer toeneemt a.g.v. een hogere temperatuur wereldwijd, is waarschijnlijk plausibeler dan de reverse relatie.
Ook al is de uitstoot 1% per jaar toegenomen, als we een precair evenwicht hebben is dat natuurlijk al te veel.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:49 schreef Hoppahoppa het volgende:
Hoeveel procent is de Co2 uitstoot toegenomen door de mens? Los van of we die exacte toename kunnen meten is het volslagen onbekend welke klimaatwijziging daardoor komt en wat gewoon natuurlijk is. Het klimaat verandert toch wel, hooguit dat de mens het een tikkie versnelt (of misschien wel vertraagt?)
Dus niet verwaarloosbaar als we als mensheid zijnde de CO2 cocentratie met 30% in minder dan 100 jaar hebben laten toenemen. Of we nu nog het kunnen laten verminderen is de vraag als we het kunnen stabiliseren zouden we al heel goed bezig zijn.quote:Ik ontken ook niet dat er mogelijk invloed is. Maar misschien is het wel verwaarloosbaar? En toch niet te beïnvloeden.
Wat geeft je het idee dat ik hier loop te trollen?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Sacher als je hier enkel komt om te trollen moet je je aanwezigheid misschien eens heroverwegen.
Had ik mijn beste Sachertorte, ik ben sinds 3 jaar mijn eigen baasje.quote:Op donderdag 23 december 2010 18:45 schreef Sachertorte het volgende:
Aan zijn manier van posten schat ik ook zo in dat hij een hoge managementpositie bekleedt bij een multinational.
Nonsens uiteraard. Vanzelfsprekend weten we niet alles, doet er ook niet toe, we weten wel veel. Maar goed, als jij stelt dat we niet weten hoe het klimaat ontstaat en ontwikkelt hoe weet je dan dat de mens een verwaarloosbare invloed heeft?quote:Op donderdag 23 december 2010 12:06 schreef voice-over het volgende:
[..]
Je legt zout op kleine aardas-slakjes. Ik stel dat de mens een verwaarloosbare invloed heeft tov de onmetelijke natuurkrachten. Geen wetenschapper die snapt hoe het klimaat ontstaat en zich ontwikkelt. Dat wetende dienen de juiste keuzes te worden genomen.
Is het nou echt nodig om die links-rechts onzin erbij te halen? De wetenschap omtrent dit onderwerp wordt al op alle mogelijke manieren verkracht, daar hoeven we niet nog meer politiek bij te hebben.quote:Een juiste keuze is het managen van de gevolgen van klimaatsverandering, je goed voorbereiden. Het idee dat een halvering van de CO2 uitstoot niet meer leidt tot een klimaatsverandering is een voorbeeld van het utopische linkse denken dat historisch gezien voor veel ellende heeft gezorgd.
Kernwoord is zelfstandig denken, en plannen aanpassen aan de realiteit. Luchtfietserij wordt meteen afgestraft, iets wat bij sommige types vermoedelijk te weinig gebeurt.quote:Op donderdag 23 december 2010 18:56 schreef voice-over het volgende:
[..]
Had ik mijn beste Sachertorte, ik ben sinds 3 jaar mijn eigen baasje.
Dat weet ik ook niet zeker maar het is - ik blijf het herhalen tot vervelens toe - ridicuul de factor mens een grote rol toe te dichten en daar het milieubeleid op toe te spitsen gelet op de vigerende inzichten en wetenschap.quote:Op donderdag 23 december 2010 19:04 schreef waht het volgende:
Maar goed, als jij stelt dat we niet weten hoe het klimaat ontstaat en ontwikkelt hoe weet je dan dat de mens een verwaarloosbare invloed heeft?
En voelt het een beetje lekker elkaars prostaat beroeren?quote:Op donderdag 23 december 2010 19:19 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Kernwoord is zelfstandig denken, en plannen aanpassen aan de realiteit. Luchtfietserij wordt meteen afgestraft, iets wat bij sommige types vermoedelijk te weinig gebeurt.
quote:Het jaar 2010 is koudste in tijden
trouw.nl
29 december 2010
Het jaar 2010 is het koudste jaar in vijftien jaar. De gemiddelde temperatuur in De Bilt was 9,1 graden. Dat is 0,7 graden kouder dan het langjarig gemiddelde van 9,8 graden. Dat blijkt uit cijfers van het KNMI.
Vooral de kou in de maand december gaat de boeken in. Het was gemiddeld -1,1 graden. Normaal is het vier graden boven nul. Daarmee is de kerstmaand van 2010 de koudste in ruim veertig jaar. Ook de herfst was aan de koude kant.
De zomer was juist warmer dan normaal. Dat kwam vooral door de maand juli, die een van de warmste was in jaren. Augustus was daarentegen vrij koel en nat.
Het jaar 2010 was verder een zonnig jaar. Het KNMI registreerde ongeveer 1765 zonuren. Normaal zijn dat er 1550. Er viel in 2010 ongeveer evenveel regen dan andere jaren.
Daar gaan we weer. Dit bericht gaat over NEDERLAND, de opwarming van de aarde gaat over de WERELD.quote:Op donderdag 30 december 2010 06:56 schreef voice-over het volgende:
De milieubeweging wordt met de dag ongeloofwaardiger. Die paniekzaaiers zullen wel met een verklaring komen dat 2010 juist bewijst dat de Aarde aan het opwarmen is omdat de opwarming nu eenmaal niet gelijkmatig verloopt door de jaren heen.
[..]
Ik zei het, ik zei het ..... het behoorlijke koude 2010 is volgens de milieufanaten HET bewijs dat de wereld opwarmt.quote:Op donderdag 30 december 2010 09:15 schreef Hoppahoppa het volgende:
Je hebt gewoon een hele domme post gedaan.
2010 in top 3 warmste jarenquote:Op donderdag 30 december 2010 06:56 schreef voice-over het volgende:
De milieubeweging wordt met de dag ongeloofwaardiger. Die paniekzaaiers zullen wel met een verklaring komen dat 2010 juist bewijst dat de Aarde aan het opwarmen is omdat de opwarming nu eenmaal niet gelijkmatig verloopt door de jaren heen.
[..]
Voice-over is echt te achterlijk om op deze planeet rond te lopen.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
2010 in top 3 warmste jaren
Dumbass
Nee joh, hij heeft gewoon gelijk. Omdat we in Nederland weer kunnen schaatsen en een sneeuwpop kunnen bouwen is het hele klimaatprobleem onzin.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:38 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Voice-over is echt te achterlijk om op deze planeet rond te lopen.
Ik wist het wel, ik wist het wel ..... milieufanaat KoosV ziet het steenkoude Nederland als overtuigend bewijs van de opwarming van de Aarde.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee joh, hij heeft gewoon gelijk. Omdat we in Nederland weer kunnen schaatsen en een sneeuwpop kunnen bouwen is het hele klimaatprobleem onzin.
Ach, Koos, hij heeft niet eens op je link geklikt. Het ontkennen van bewijs staat voor Voice-Over gelijk aan het niet bestaan van bewijs. Wat dat betreft is hij zelfs treuriger als sommige die-hards op het BNW-forum. Die trekken het tenminste nog in twijfel. Voor Voice bestaat alleen zijn waarheid en vervolgens gaat hij dan op PVV-wijze herhalen wat hij eerder zei. Het is gewoon te doorzichtig allemaal.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
Hoe verklaar jij dat het globaal gezien een van de warmste jaren was?
Mensen die geen opleiding hebben gedaanquote:Op donderdag 30 december 2010 06:56 schreef voice-over het volgende:
[..]
En in de berichten hierover stond verder ook vaak dat het mondiaal juist wel weer een heel warm jaar was. Lokaal klimaat zegt niet direct zoveel over mondiaal klimaat.quote:Op donderdag 30 december 2010 06:56 schreef voice-over het volgende:
[..]
Er zijn hier genoeg milieu guru's die mij van wat cijfers kunnen voorzien. Ik wil graag weten wat de reductie van het co2 de afgelopen jaren is, en ik wil graag cijfers hoe de opwarming de afgelopen jaren zich ontwikkelt.quote:Op donderdag 30 december 2010 10:59 schreef KoosVogels het volgende:
Hoe verklaar jij dat het globaal gezien een van de warmste jaren was?
quote:GOOR - Bijna drie jaar is Adriaan Broere nu terug in Nederland, maar begrijpen doet hij het nog steeds niet: de hardnekkigheid waarmee vooral in ons land het broeikas-geloof wordt aangehangen en verspreid. De mensheid zou bezig zijn door haar spilzieke levenswijze het klimaat op aarde te bederven, a1dus het kerndogma van deze sekte.
De ijskap rond de Noordpool is het afgelopen jaar niet gesmolten maar juist aangegroeid. 'Dat hele verhaal van de milieubeweging dat automobilisten verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde is nonsens', aldus geofysicus Adriaan Broere (74) uit Goor. 'De invloed van de mensheid op het klimaat is te verwaarlozen'.
De voornaamste oorzaak zou het broeikasgas kooldioxide (CO2) zijn, dat in de atmosfeer wordt gebracht door de mens zelf, met zijn overdadige energiegebruik in verkeer en industrie.
Daardoor stijgt de temperatuur, smelten de poolkappen, stijgt de zeespiegel, lopen de kuststreken onder, verandert het klimaat en geraakt de aarde in het ongerede, zo orakelen de doemdenkers.
Terwijl er volgens Broere helemaal niets aan de hand is, althans niet op de manier zoals de broeikas-activisten ons willen doen geloven.
'Het is allemaal gebaseerd op ongegronde wijsheid van pseudo-deskundigen en bestuurders die fondsen willen verwerven voor hun onderzoeken en hun politieke stokpaardjes. Als burger en als wetenschapper beschouw ik het als mijn plicht daartegen te protesteren'. zegt hij.
Adriaan Broere, woonachtig in het Twentse Goor, is geofysicus van beroep en keerde na een wetenschappelijke carrière in het buitenland in 1997 in Nederland terug. Gedurende de afgelopen 35 jaar werkte hij in Europa, Afrika, Noorden Zuid-Amerika.
In 1978 stichtte hij in Houston (Texas) onder meer een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd was in satelliettechnologie. Samen met universiteiten, laboratoria en wetenschappelijke instituten zoals NASA deed hij onderzoek op het gebied van klimatologie en meteorologie.
Sprekend vanuit een jarenlange kennis en ervaring stelt hij vast dat er in het doemscenario van de broeikas-gelovigen slechts één gegeven klopt: de gemiddelde temperatuur op aarde is de laatste honderd jaar met 0,5 graad Celsius gestegen.
'Wat men er echter niet bij vertelt, is dat die stijging zich vooral heeft voorgedaan vóór 1948, terwijl de toename van CO2 in de atmosfeer een verschijnsel is van de laatste 40 jaar. De temperatuurstijging kán daardoor dus helemaal niet zijn veroorzaakt. Sterker nog, de satellietgegevens van de laatste 20 jaar tonen geen enkele aanwijzing meer voor een verdere opwarming, maar juist het omgekeerde: sinds 1979 heeft zich elk decennium zelfs een heel geringe daling voorgedaan '.
Er is volgens hem nog een andere reden waarom de gesignaleerde temperatuurstijging niet kan zijn veroorzaakt door de toename van CO2. Het totale CO2-gehalte in de atmosfeer (0,033 %) is zo laag, dat het nauwelijks effect kan hebben.
http://www.ipcc.ch/ staat heel veel informatie op.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:48 schreef mlg het volgende:
[..]
Er zijn hier genoeg milieu guru's die mij van wat cijfers kunnen voorzien. Ik wil graag weten wat de reductie van het co2 de afgelopen jaren is, en ik wil graag cijfers hoe de opwarming de afgelopen jaren zich ontwikkelt.
Kun je mij van de exacte informatie voorzien? Jij wil 'mij' overtuigen, dus kom dan ook maar met de exacte cijfers.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
http://www.ipcc.ch/ staat heel veel informatie op.
Misschien kun je hem vragen waar hij z'n bronnen vandaan haalt.quote:
Dat doet verder geen onrecht aan het dikgedrukte citaat.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:54 schreef Zith het volgende:
[..]
Misschien kun je hem vragen waar hij z'n bronnen vandaan haalt.
EDIT: dit is een artikel uit 2000, nog minder bruikbaar in discussies dus.
Het eerste onrecht is al dat mijnheer er geen bron bij noemt ('volgens studies x en y'). Dat het 10 jaar geleden is gezegd is nog slechter als bruikbaar argument want het zegt dus niets over de laatst 11 jaar.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Dat doet verder geen onrecht aan het dikgedrukte citaat.
Je bent weer in je troll-modus zie ikquote:Bovendien ga jij mij niet vertellen hoe ik iets moet vragen. Vermoedelijk ben je zo'n nerdje van de jong socialisten, en die veeg ik normaliter al weg alvorens ze de bek open trekken.
Dit is wel een heel slecht artikeltje. De stijging van de CO2-concentratie speelt al wat langer dan 40 jaar. Verder roept hij wat over dat de afgelopen decennia de temperatuur gedaald zou zijn. Daar dekt bijvoorbeeld het KNMI toch anders over http://www.knmi.nl/cms/co(...)eldwijd_warmste_ooitquote:
Dit is een stelling die echt helemaal nergens op slaat. Er zijn zat stoffen waarbij je gezondheid zeer snel achteruit gaat wanneer de lucht zo'n percentage er van zou bevatten...quote:Het totale CO2-gehalte in de atmosfeer (0,033 %) is zo laag, dat het nauwelijks effect kan hebben.
Wat kan mij dat nou schelen, ik geloof hem eerder dan een corrupt bedrijf als IPCC.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:59 schreef Zith het volgende:
[..]
Het eerste onrecht is al dat mijnheer er geen bron bij noemt ('volgens studies x en y'). Dat het 10 jaar geleden is gezegd is nog slechter als bruikbaar argument want het zegt dus niets over de laatst 11 jaar.
Tja als jij de wetenschappelijke bronnen rondom dit onderwerp niet wil accepteren dan blijft er natuurlijk weinig over om je te overtuigen. Ik ben namelijk niet zo van de youtubefilmpjes en geraaskal van uitgerangeerde wetenschappers.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:52 schreef mlg het volgende:
[..]
Kun je mij van de exacte informatie voorzien? Jij wil 'mij' overtuigen, dus kom dan ook maar met de exacte cijfers.
Sowieso is IPCC een van de meest onbetrouwbare bronnen in het heelal. Je weet hoe de climategate zit.
Wordt ook niet ontkend.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dit is wel een heel slecht artikeltje. De stijging van de CO2-concentratie speelt al wat langer dan 40 jaar. Verder roept hij wat over dat de afgelopen decennia de temperatuur gedaald zou zijn. Daar dekt bijvoorbeeld het KNMI toch anders over http://www.knmi.nl/cms/co(...)eldwijd_warmste_ooit
En dan de topper
Het gaat om CO2, en niet om 'zat stoffen'.quote:Dit is een stelling die echt helemaal nergens op slaat. Er zijn zat stoffen waarbij je gezondheid zeer snel achteruit gaat wanneer de lucht zo'n percentage er van zou bevatten...
Dat zegt natuurlijk al meer dan genoeg. Jij weigert serieus te kijken naar de feiten rondom dit onderwerp. Wat heeft discussie dan nog voor zin?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:00 schreef mlg het volgende:
[..]
Wat kan mij dat nou schelen, ik geloof hem eerder dan een corrupt bedrijf als IPCC.
Het is als arguement gewoon een fallacy, hij had het beter moeten uitleggen of bronnen noemen.quote:Op donderdag 30 december 2010 12:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Dat doet verder geen onrecht aan het dikgedrukte citaat.
[quote]Op donderdag 30 december 2010 13:01 schreef mlg het volgende:
[..]
Wordt ook niet ontkend.
[..]
Het gaat om CO2, en niet om 'zat stoffen'.
Ik heb ook een willekeurig artikel hier neergezet, om daarover te discussiëren.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja als jij de wetenschappelijke bronnen rondom dit onderwerp niet wil accepteren dan blijft er natuurlijk weinig over om je te overtuigen. Ik ben namelijk niet zo van de youtubefilmpjes en geraaskal van uitgerangeerde wetenschappers.
Ik wil ook graag weten welk bewijs men heeft van het tegenhouden van een (vermeende) klimaatsverandering door reductie van CO2. Welke garanties kan men mij geven?quote:Op donderdag 30 december 2010 12:48 schreef mlg het volgende:
[..]
Er zijn hier genoeg milieu guru's die mij van wat cijfers kunnen voorzien. Ik wil graag weten wat de reductie van het co2 de afgelopen jaren is, en ik wil graag cijfers hoe de opwarming de afgelopen jaren zich ontwikkelt.
Toch wel, lees het artikel nog maar eens.quote:
Ok, je wilt het dus echt niet snappen. Het argument is dat het geen kwaad kan omdat het een heel laag percentage betreft (en dan niet specifiek over CO2) en dat is gewoon onzin.quote:Het gaat om CO2, en niet om 'zat stoffen'.
Lees eens een artikel ervan en dan weet je het.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:03 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik wil ook graag weten welk bewijs men heeft van het tegenhouden van een (vermeende) klimaatsverandering door reductie van CO2. Welke garanties kan men mij geven?
Misschien klopt het voor 99,9% van IPCC zegt, maar als het feiten zijn dan kan dit ook door andere research bedrijven (met niet zo'n slechte naam) worden onderzocht.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk al meer dan genoeg. Jij weigert serieus te kijken naar de feiten rondom dit onderwerp. Wat heeft discussie dan nog voor zin?
Je denkt zeker dat de IPCC zelf onderzoek doet?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:04 schreef mlg het volgende:
[..]
Misschien klopt het voor 99,9% van IPCC zegt, maar als het feiten zijn dan kan dit ook door andere research bedrijven (met niet zo'n slechte naam) worden onderzocht.
Gebeurt ook vast maar die hebben het niet zo mooi voor je gebundeld. En aangezien het hele onderwerp je overduidelijk flink boven de pet gaat is juist de vrij goed begrijpbare informatie van het IPCC uitermate geschikt voor dit onderwerp.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:04 schreef mlg het volgende:
[..]
Misschien klopt het voor 99,9% van IPCC zegt, maar als het feiten zijn dan kan dit ook door andere research bedrijven (met niet zo'n slechte naam) worden onderzocht.
Kom op du_ke, ik heb hier geen zin in. Lees even goed wat in het artikel staat. Vooral je laatste zin, want het gaat specifiek om 0,033% CO2, en dat kan kennelijk geen kwaad.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wel, lees het artikel nog maar eens.
[..]
Ok, je wilt het dus echt niet snappen. Het argument is dat het geen kwaad kan omdat het een heel laag percentage betreft (en dan niet specifiek over CO2) en dat is gewoon onzin.
De IPCC doet zelf geen onderzoek, het reviewed en beoordeeld het onderzoek van andere en bundelt deze, wanneer er tegenstrijdige onderzoeken zijn geven ze dat aan met als recommendatie dat (andere) onderzoekers gaan kijken waarom deze tegenstrijdig zijn.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:04 schreef mlg het volgende:
[..]
quote:CONCLUSIONS
»
Ice core data provide a low-frequency estimate of atmospheric CO2 variations of the glacial/interglacial cycles of the Pleistocene. However, the ice cores seriously underestimate the variability of interglacial CO2 levels.
»
GEOCARB shows that ice cores underestimate the long-term average Pleistocene CO2 level by 36ppmv.
»
Modern satellite data show that atmospheric CO2 levels in Antarctica are 20 to 30ppmv less than lower latitudes.
»
Plant stomata data show that ice cores do not resolve past decadal and century scale CO2 variations that were of comparable amplitude and frequency to the rise since 1860.
Thus it is concluded that:
»
CO2 levels from the Early Holocene through pre-industrial times were highly variable and not stable as the ice cores suggest.
»
The carbon and climate cycles are coupled in a consistent manner from the Early Holocene to the present day.
»
The carbon cycle lags behind the climate cycle and thus does not drive the climate cycle.
»
The lag time is consistent with the hypothesis of a temperature-driven carbon cycle.
»
The anthropogenic contribution to the carbon cycle since 1860 is minimal and inconsequential.
Van het IPCC zeker?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:03 schreef Zith het volgende:
[..]
Lees eens een artikel ervan en dan weet je het.
Maar het zeggen van 'het is maar 0.033%, dat is weinig, dus kan geen kwaad' is gewoon een drogredenering. Hij had moeten uitleggen waarom het geen kwaad kan bij CO2.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:07 schreef mlg het volgende:
[..]
Kom op du_ke, ik heb hier geen zin in. Lees even goed wat in het artikel staat. Vooral je laatste zin, want het gaat specifiek om 0,033% CO2, en dat kan kennelijk geen kwaad.
Nee, van wetenschappers. De IPCC doet zelf geen onderzoek, ze bekijken de gedane onderzoeken (bij universiteiten, research institutes, etc) en bundelt deze.quote:
Er staatquote:Op donderdag 30 december 2010 13:07 schreef mlg het volgende:
[..]
Kom op du_ke, ik heb hier geen zin in. Lees even goed wat in het artikel staat. Vooral je laatste zin, want het gaat specifiek om 0,033% CO2, en dat kan kennelijk geen kwaad.
En dat is gewoon nonsens. Een relatief bescheiden stijging kan wel degelijk effect hebben in het geval van vrij precaire evenwichten.quote:Er is volgens hem nog een andere reden waarom de gesignaleerde temperatuurstijging niet kan zijn veroorzaakt door de toename van CO2. Het totale CO2-gehalte in de atmosfeer (0,033 %) is zo laag, dat het nauwelijks effect kan hebben.
Nee du_ke. Je hebt weer een vooroordeel over rechtse mensen, die niet in de milieu problematiek geloven, omdat ze 'rechts' zijn. Nee, ik ga af op bewijzen, maar wel betrouwbare. Als blijkt dat er daadwerkelijk problemen milieu problemen spelen, dan zal daar op toegezien moeten worden ivm de externe effecten en bovendien is een leefomgeving naar mijn mening ook belangrijker dan de productie die gepaard gaat met milieu verontreiniging. Dat noemen we ook wel eigendomsrechten, die binnen het liberalisme erg belangrijk zijn.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Gebeurt ook vast maar die hebben het niet zo mooi voor je gebundeld. En aangezien het hele onderwerp je overduidelijk flink boven de pet gaat is juist de vrij goed begrijpbare informatie van het IPCC uitermate geschikt voor dit onderwerp.
En die climategate stelde natuurlijk geen ruk voor.
Het interesseert me niet.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:08 schreef Zith het volgende:
De IP
[..]
De IPCC doet zelf geen onderzoek, het reviewed en beoordeeld het onderzoek van andere en bundelt deze, wanneer er tegenstrijdige onderzoeken zijn geven ze dat aan met als recommendatie dat (andere) onderzoekers gaan kijken waarom deze tegenstrijdig zijn.
Zoiets dacht ik al, laat de waarheid nooit in de weg staan van onjuiste argumentenquote:
En nu?quote:Du_ke heeft mijn post weggehaald, maar volgens heb je dat wel gelezen, en ben ik ook vrij duidelijk geweest?
Tja als de artikelen van de meest vooraanstaande wetenschappers over dit onderwerp (die door het IPCC zijn gebundeld en van commentaar voorzien) voor jou niet voldoende zijn dan vraag ik me af wat jou wel weet te overtuigen. Zeker omdat je al zo positief tegenover dat kansloze artikeltje hierboven staat.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:11 schreef mlg het volgende:
[..]
Nee du_ke. Je hebt weer een vooroordeel over rechtse mensen, die niet in de milieu problematiek geloven, omdat ze 'rechts' zijn. Nee, ik ga af op bewijzen, maar wel betrouwbare. Als blijkt dat er daadwerkelijk problemen opspelen, dan zal daar op toegezien moeten worden ivm de externe effecten en bovendien is een leefomgeving naar mijn mening ook belangrijker dan de productie die gepaard gaat met milieu verontreiniging. Dat noemen we ook wel eigendomsrechten, die binnen het liberalisme erg belangrijk zijn.
Ik neem die links politieke activisten gewoon niet serieus, en die heb je volop bij het IPCC. Ik wil andere bronnen zien dan die van het IPCC.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja als de artikelen van de meest vooraanstaande wetenschappers over dit onderwerp (die door het IPCC zijn gebundeld en van commentaar voorzien) voor jou niet voldoende zijn dan vraag ik me af wat jou wel weet te overtuigen. Zeker omdat je al zo positief tegenover dat kansloze artikeltje hierboven staat.
Je kan bij de rauwe, originele wetenschappelijke publicaties kijken (die de IPCC samenvat) als je geinteresseerd bent en tijd hebt om te zoeken/lezen.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:15 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik neem die links politieke activisten gewoon niet serieus, en die heb je volop bij het IPCC. Ik wil andere bronnen zien dan die van het IPCC.
Ik was tevens niet positief over het artikel dat hierboven staat, het was slechts een artikel om erover te discussiëren.
Voor de 10e keer. Het IPCC doet zelf geen onderzoek maar bundelt het en voorziet het van commentaar. Dat gebeurt zeker bij de onderliggende rapporten gewoon door vooraanstaande wetenschappers.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:15 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik neem die links politieke activisten gewoon niet serieus, en die heb je volop bij het IPCC. Ik wil andere bronnen zien dan die van het IPCC.
Ik was tevens niet positief over het artikel dat hierboven staat, het was slechts een artikel om erover te discussiëren.
De originele wetenschappelijke publicaties zijn niet van de IPCC, en zijn niet in opdracht van de IPCC. Dat de IPCC deze lezen maakt ze nog niet 'van de IPCC afkomstig'.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:19 schreef mlg het volgende:
Voor de 100e keer. Ik wil andere bronnen dan die van het IPCC afkomstig zijn.
Tja je weet dat alle vooraanstaande onderzoek over dit onderwerp wordt verwerkt in de IPCC rapporten?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:19 schreef mlg het volgende:
N.v.t. gastjes, N.v.t. MLG voorop...quote:Op donderdag 30 december 2010 13:19 schreef mlg het volgende:
Uiteindelijk bleek dit een storm in een glas water. De betrouwbaarheid is er eigenlijk niet door aangetast. De belangrijkste conclusies blijven onveranderd staan.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:21 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
N.v.t. gastjes, N.v.t. MLG voorop...
Net als economen die van- of naar een model toerekenen kunnen, is dit een kwestie van GELOOF, anti-vrijdenkerij dus.
nemen we deze info : "Het rapport van het IPCC, dat samen met Al Gore in 2007 de Nobelprijs voor de Vrede won, blijkt ernstige wetenschappelijke blunders te bevatten. De pijnlijke fouten in het rapport over klimaatverandering tasten de geloofwaardigheid van het VN-klimaatpanel aan en roepen vragen op over de werkwijze van het IPCC.
Politici gebruiken informatie uit het rapport om beslissingen te nemen waar miljarden mee gemoeid zijn. Nu blijkt dat het IPCC zich niet aan haar eigen regels houdt die voorschrijven dat elke wetenschappelijke bewering goed gecontroleerd is. Hoe kon het VN-klimaatpanel zo blunderen? EenVandaag spreekt onder meer de professor die de fout in het rapport naar buiten bracht en een aardrijkskunde-promovendus wiens dissertatie als bron voor het IPCC-rapport diende. De betrouwbaarheid van het belangrijkste onderzoek naar de opwarming van de aarde staat nu ter discussie."
Dan is dat de loopgraaf die men kiest en zal verdedigen. Bronnen zijn er te over, volgens de volger zijn die heilig, voor de ander is het onzin en dat wederzijds, a lot to do abbout nothing ! denk ZELF, oordeel zelf, kijk om, concludeer... dit is gewoon welles/niettes op een veel te moeilijke tijdrovende, scherm inkt kostende, manier van doen.
Volgens mij begrijp je het echt niet he?quote:Op donderdag 30 december 2010 13:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja je weet dat alle vooraanstaande onderzoek over dit onderwerp wordt verwerkt in de IPCC rapporten?
Dan kan ik je wel zo'n onderzoek geven dat er in verwerkt is maar van een andere bron komt, wat voegt dat toe?
quote:Op donderdag 30 december 2010 13:27 schreef mlg het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je het echt niet he?
Als Friedman de website www.economie.nl beheerde, dan had hij hier ook enkel rechts georiënteerde en eenzijdige informatie omtrent de economie op gezet. Zo werkt het IPCC ook.
Voor de 101e keer. Ik wil andere bronnen dan de IPCC. Ik geef je de tijd, want ik ben moet nu naar een klant.
quote:Acceleration of global warming due to carbon-cycle feedbacks in a coupled climate model
Cox, P.M.a , Betts, R.A.a , Jones, C.D.a , Spall, S.A.a , Totterdell, I.J.b
quote:Total carbon and nitrogen in the soils of the world
Batjes, N.H.
Intl. Soil Ref. and Info. Centre, PO Box 353, 6700 AJ Wageningen, Netherlands
quote:Climate-carbon cycle feedback analysis: Results from the C4MIP model intercomparison
Friedlingstein, P.a , Cox, P.b , et al.
quote:Simulated response of the ocean carbon cycle to anthropogenic climate warming
Sarmiento, J.L.a , Hughes, T.M.C.a , Stouffer, R.J.b , Manabe, S.b c
En meerquote:Contributions to accelerating atmospheric CO2 growth from economic activity, carbon intensity, and efficiency of natural sinks
Canadell, J.G.a , Le Quéré, C.b c, Et al.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik kan bij zo'n 2900 artikelen hierover, zeg maar waar je naar zoekt.
[ Bericht 20% gewijzigd door Zith op 30-12-2010 13:53:33 ]I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
veel dwazer hebben we ze de afgelopen tijd niet gespot hierquote:Op donderdag 30 december 2010 13:28 schreef Zith het volgende:
[..]
![]()
Maar vooruit, bronnen die niet bij de IPCC vandaan komen:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dit is het enige punt die te maken heeft met de topic (ook al staat het in POL, we hebben het vooral over de invleod van de mensen, en -nog- niet over wat we daartegen moeten doen).quote:Nee, het is niet duidelijk hoe groot de invloed van de mens is op de totale klimaatwijziging en dus is ook niet te bepalen of de mens een factor van belang is.
Jij kunt wel vinden dat de andere punten er in de discussie niets toe doen, feit is dat al deze punten steeds weer opnieuw worden aangehaald en dat die discussie steeds opnieuw begint.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:58 schreef Zith het volgende:
[..]
Dit is het enige punt die te maken heeft met de topic (ook al staat het in POL, we hebben het vooral over de invleod van de mensen, en -nog- niet over wat we daartegen moeten doen).
Ik geloof niet echt in dit punt, ik zou hem zelf omzetten naar 'het is nog niet precies duidelijk wat de invloed van de mens is, maar dit wordt met elk onderzoek weer een stukje duidelijker.'
Welke publicaties van enig belang van de afgelopen jaren ondersteunen die stelling van jou?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:03 schreef Hoppahoppa het volgende:
En ik bestrijd ten zeerste dat er consensus is over de daadwerkelijke invloed van de mens. Zolang die er niet is is de hele discussie over terugdringen van CO2 uitstoot voorbarig.
Ja dat klopt hoor, en je kan proberen alle punten tegelijk op tafel te gooien, maar discussies werken het beste als je punten 1 voor 1 behandeltquote:Op donderdag 30 december 2010 14:03 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Jij kunt wel vinden dat de andere punten er in de discussie niets toe doen, feit is dat al deze punten steeds weer opnieuw worden aangehaald en dat die discussie steeds opnieuw begint.
Daarbij hebben al die punten met het topic te maken. Als je alleen de vraag van de topic beantwoord dan krijg je een discussie waarin iedereen een andere termijn noemt.
Zo ging de discussie dan ook nietquote:Waar blijven de warme winters?
Nou over 2 jaar komen ze.
Nee, over 4 jaar.
Wordt nooit leuk dan.
En preceis daarom discussieren we nu over de invloed van de mensquote:En ik bestrijd ten zeerste dat er consensus is over de daadwerkelijke invloed van de mens. Zolang die er niet is is de hele discussie over terugdringen van CO2 uitstoot voorbarig.
Inderdaad schrik ik van de naïviteit van velen die denken dat 7 miljard mensen die niet alleen energie steken in energie oprakelen en bijv. omzetting in hitte als n.v.t. zien voor het weer op aarde, ook de feiten zijn vrij simpel te achterhalen middels bijv. de ijsboringen waarmee we wat is het 600.000 jaar? terug kunnen kijken naar klimaten.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:58 schreef Zith het volgende:
Nee, het is niet duidelijk hoe groot de invloed van de mens is op de totale klimaatwijziging en dus is ook niet te bepalen of de mens een factor van belang is.
Ik geloof niet echt in dit punt, ik zou hem zelf omzetten naar 'het is nog niet precies duidelijk wat de invloed van de mens is, maar dit wordt met elk onderzoek weer een stukje duidelijker en dit is over de laatste paar jaren veel duidelijker geworden.'
Die wet gaat hier prima op, de mens voegt geen energie toe Alle energie die we gebruiken zat vroeger in de grond of in de ruimte.quote:De wet van behoud van energie gaat hier niet op
Wat heb je liever, boven een dicht vat olie hangen, of boven een brandend vat olie?quote:Op donderdag 30 december 2010 14:20 schreef Zith het volgende:
Die wet gaat hier prima op, de mens voegt geen energie toe Alle energie die we gebruiken zat vroeger in de grond of in de ruimte.
Een dicht vat olie, want dan kan ik de energie gebruiken waar ik het nodig heb.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:29 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Wat heb je liever, boven een dicht vat olie hangen, of boven een brandend vat olie?
Ik heb hier een combi cv, airco en nog wat los spul dat hetzelfde kan doen.quote:
Het feit dat de IPCC in hun samenvatting van diverse onderzoeken sommige kritische geluiden bewust niet heeft opgenomen.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Welke publicaties van enig belang van de afgelopen jaren ondersteunen die stelling van jou?
Tja dat is weer een lekkere vage bewering.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Het feit dat de IPCC in hun samenvatting van diverse onderzoeken sommige kritische geluiden bewust niet heeft opgenomen.
Aha op die manier, nou dat begrip van het klimaat gaat best al wel vrij ver hoor tegenwoordig. Er zullen nog wat onduidelijkheden inzitten maar dat de mens een flinke invloed op haar leefomgeving heeft is al wel duidelijk.quote:Maar los daarvan, ik geef ook aan dat de mens wel invloed heeft, maar dat de invloed van de mens niet te kwantificeren is. Door onze CO2 uitstoot zal er ongetwijfeld IETS gebeuren, maar wat weten we niet exact. Zou er zonder de mens op dit moment geen sprake zijn van een wijziging in het klimaat? Zou die wijziging dan sneller zijn, langzamer zijn? Het is een illusie om te denken dat we het helemaal begrijpen, dat kan gewoon simpelweg niet.
Als die onderzoeken er zijn, dan moet je die toch ook even aan ons laten zien? En het is natuurlijk ook wel van belang wat de verhouding is. 1 of 2 'kritische' stukken tegenover 100 andere maken nog niet dat er geen consensus is...quote:En het feit dat jij bepaalde weggelaten onderzoeken, of geluiden van wetenschappelijk sceptici niet serieus neemt. of dat die niet voldoende in de media zijn geweest, zegt natuurlijk niets. De onderzoeken zijn er gewoon. Ik zeg niet dat die onderzoeken de waarheid spreken, ik zeg alleen dat er geen consensus is.
Niets vaag aan. Je geeft zelf aan dat het IPCC geen eigen onderzoek doet. Uit het hele email-verkeer vanuit de IPCC is duidelijk geworden dat bepaalde wetenschappers stelselmatig worden genegeerd. Als je die geschiedenis had gevolgd, dan is dus duidelijk dat er geen consensus is. En nee, DIE feitelijke onderzoeken kan ik je niet bieden, thanks to the IPCC.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja dat is weer een lekkere vage bewering.
Maar dat ontken ik ook niet. Sterker nog, ik heb hier een topic geopend waarin ik opper dat de mens een plaag is op deze planeet. Maar dat heeft an sich niets met Co2 en klimaat te maken. We maken de aarde hartstikke kapot, dat is een feit dat ik goed kan onderbouwen. Daar is onder wetenschappers ook meer consensus over dan over de invloed op de klimaatwijziging. Vandaar dat ik pleit voor duurzamer leven.quote:Aha op die manier, nou dat begrip van het klimaat gaat best al wel vrij ver hoor tegenwoordig. Er zullen nog wat onduidelijkheden inzitten maar dat de mens een flinke invloed op haar leefomgeving heeft is al wel duidelijk.
Als onderzoeker is het makkelijker om subsidie te krijgen voor een onderzoek dat gericht is op de effecten van de mens, dan wanneer je aangeeft in je onderzoek dat je de hoax er omheen wilt bewijzen. Je hoeft geen genie te zijn om dat te begrijpen. Het aantal onderzoeken zegt dus niks.quote:Als die onderzoeken er zijn, dan moet je die toch ook even aan ons laten zien? En het is natuurlijk ook wel van belang wat de verhouding is. 1 of 2 'kritische' stukken tegenover 100 andere maken nog niet dat er geen consensus is...
Waarom de uitstoot verminderen als we niet weten of dat helpt? Het kost namelijk heel veel geld om dat te doen, geld wat we ook kunnen inzetten om de onvermijdelijke klimaatverandering die er is op te vangen.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:37 schreef rijsttafel het volgende:
HO! STOP!
Vrijwel hele discussie gaat erover of er nu wél of niet een klimaatsverandering is die beïnvloed is door de mens. Maar die discussie bestaat al jaren en die kun je blijven voeren, zonder ergens te komen. Volgens veel vooraanstaand onderzoek is het inderdaad zo, volgens ander onderzoek weer niet. Maar waarom de gok nemen dat het niet zo is? Waarom Russisch roulette spelen? We moeten gewoon alles doen wat mogelijk is om onze uitstoot te verminderen.
Daarnaast is er nog nog een tweede probleem; grondstoffen raken op. Recycling werkt ook maar tot een bepaalde hoogte, dus ooit moeten we gewoon minder gaan consumeren en energieverantwoord bezig zijn, zo 'simpel' is het. En hoera! Dit werkt hand in hand met het voorkomen van CO2 uitstoot.
En als dat lukt (ik hoop het) zullen nieuwe industriën ontstaan die de nieuwe taken op zich zullen nemen en weer lekker geld gaan verdienen.
Zo maken we iedereen blij.
Je mist het punt. Het moet juist ook als we niet zeker weten of het helpt. Als er een invloed van de mens is kunnen we die in ieder geval verminderen. Heel veel vooraanstaande bronnen zeggen van wel (Een hoop hiervan zijn eerder al genoemd). Waarom dan alleen de bronnen die het tegenspreken geloven? Dat is onnodig risico lopen. Daarnaast, geld is maar geld, het milieu en het klimaat zijn wel wat waard.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Waarom de uitstoot verminderen als we niet weten of dat helpt? Het kost namelijk heel veel geld om dat te doen, geld wat we ook kunnen inzetten om de onvermijdelijke klimaatverandering die er is op te vangen.
Verder moeten we inderdaad OOK investeren in groene energie, maar dat is zoals je zegt omdat de grondstoffen opraken. Dat we daarmee ook de uitstoot verminderen is hooguit mooi meegenomen, maar niet de hoofdzaak
Maar dan mis je mijn punt. Wie zegt dat de klimaatverandering an sich slecht is voor ons als mens? Zoals gezegd, misschien voorkomen we juist wel een ijstijd op deze manier? De kans dat onze invloed ten goede is is statistisch net zo groot als de kans dat onze invloed ten slechte is.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:54 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Je mist het punt. Het moet juist ook als we niet zeker weten of het helpt. Als er een invloed van de mens is kunnen we die in ieder geval verminderen. Heel veel vooraanstaande bronnen zeggen van wel (Een hoop hiervan zijn eerder al genoemd). Waarom dan alleen de bronnen die het tegenspreken geloven? Dat is onnodig risico lopen. Daarnaast, geld is maar geld, het milieu en het klimaat zijn wel wat waard.
Nieuwe ijstijd? Waar heb je dat vandaan? Als dat zo is hou je de natuur toch niet tegen uiteindelijk.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:58 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Maar dan mis je mijn punt. Wie zegt dat de klimaatverandering an sich slecht is voor ons als mens? Zoals gezegd, misschien voorkomen we juist wel een ijstijd op deze manier? De kans dat onze invloed ten goede is is statistisch net zo groot als de kans dat onze invloed ten slechte is.
Ik zeg niet dat het zo is, alleen dat onze invloed niet perse slecht hoeft te zijn, als die al meetbaar. Je zegt dat je de natuur uiteindelijk toch niet tegenhoudt. Dat beaam ik, we kunnen misschien een paar jaar versnellen of vertragen. Het gaat er om dat we de gevolgen kunnen dragen, daar moeten we iets mee. En met het opraken van onze bronnen van energie, maar dat is een andere discussie wat mij betreft.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:07 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Nieuwe ijstijd? Waar heb je dat vandaan? Als dat zo is hou je de natuur toch niet tegen uiteindelijk.
Mij best. Ik heb ook al een stuk regenwoud gekocht.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:13 schreef beeer het volgende:
[..]
Een extrahoog belastingstarief speciaal voor jou dan maar.
Daar kunnen een hoop mensen een voorbeeld aan nemen; die willen de wereld redden met andermans geldquote:Op donderdag 30 december 2010 16:20 schreef rijsttafel het volgende:
Mij best. Ik heb ook al een stuk regenwoud gekocht.![]()
Dan moet je ze wel kunnen opnoemen, geef de titel en ik zoek het in de wetenschappelijke database. En dan bedoel ik wetenschappelijke publicaties, niet een of andere interview of website.quote:Op donderdag 30 december 2010 14:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Het feit dat de IPCC in hun samenvatting van diverse onderzoeken sommige kritische geluiden bewust niet heeft opgenomen.
..
En het feit dat jij bepaalde weggelaten onderzoeken, of geluiden van wetenschappelijk sceptici niet serieus neemt. of dat die niet voldoende in de media zijn geweest, zegt natuurlijk niets. De onderzoeken zijn er gewoon. Ik zeg niet dat die onderzoeken de waarheid spreken, ik zeg alleen dat er geen consensus is.
Wij simpele mensen misschien niet, maar de natuur houdt zich aan wetten en die kan je bestuderen. dat is wat wetenschappers dus doen. Het zijn complexe wetten, maar we weten een stuk meer dan 10 jaar geleden.quote:Het is een illusie om te denken dat we het helemaal begrijpen, dat kan gewoon simpelweg niet.
Maar gaan we dat oplossen door allemaal geen auto meer te rijden en dat de verwarming niet meer hoger als 16 graden mag?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:54 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Je mist het punt. Het moet juist ook als we niet zeker weten of het helpt. Als er een invloed van de mens is kunnen we die in ieder geval verminderen. Heel veel vooraanstaande bronnen zeggen van wel (Een hoop hiervan zijn eerder al genoemd). Waarom dan alleen de bronnen die het tegenspreken geloven? Dat is onnodig risico lopen. Daarnaast, geld is maar geld, het milieu en het klimaat zijn wel wat waard.
De maatregelen die men zou moeten nemen worden niet genomen. Dan nog, al zouden we helemaal geen co2 meer uitstoten dan is daarmee nog niets opgelost. Ik vind de reclame van Essent nogal grappig, die willen dat we 30% minder electriciteit gaan verbruiken.. yeah right..quote:Op donderdag 30 december 2010 20:45 schreef sneeuwvrouw het volgende:
[..]
Maar gaan we dat oplossen door allemaal geen auto meer te rijden en dat de verwarming niet meer hoger als 16 graden mag?
Of gaan we geboorte beperking instellen
maximaal 1 kind of een periode van 20 jaar geen enkel kind meer geboren mag worden?
Mijn voorspelling: eerst gaat het licht uit en niet heel lang daarna sterft de laatste mens.quote:Op donderdag 30 december 2010 22:59 schreef Zith het volgende:
Wmb doen we er niets aan en doet de laatste over 300 jaar het licht achter zich uit
Terechte opmerking. Dit is het Grote Taboe van de Mensheid. Rationeel is dit de enige manier om de Grote Ramp die ons te wachten staat, te voorkomen. De natuur kent slechts 1 regel:gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:45 schreef sneeuwvrouw het volgende:
[..]
Maar gaan we dat oplossen door allemaal geen auto meer te rijden en dat de verwarming niet meer hoger als 16 graden mag?
maximaal 1 kind of een periode van 20 jaar geen enkel kind meer geboren mag worden?
ja, wij zien hier te gast, niet andersom.quote:Op vrijdag 31 december 2010 09:00 schreef Monidique het volgende:
Het opwarmen van de aarde is een hoax en als we iets tegen dat opwarmen willen doen, moeten we onplezierige dingen doen, maar dat gaan we niet doen, dus zullen er allemaal onplezierige dingen gebeuren. Hoe dan ook, het is toch een hoax en maatregelen zijn niet nodig want de mensheid heeft geen invloed en miljarden mensen zullen sterven als we niets doen.
Heb ik het zo een beetje goed samengevat?
Je snapt hem niet echtquote:Op vrijdag 31 december 2010 09:14 schreef kawotski het volgende:
[..]
ja, wij zien hier te gast, niet andersom.
Het moet uit de mensen zelf komen, dat is de beste manier. Locale producten kopen, vooral ook minder kopen, de verwarming niet zo achterlijk hoog (16 graden is prima), zuinig met licht, het nemen van groene stroom, minder vlees eten, airco's wegdoen e.d. zijn allemaal dingen die je invloed drastisch kunnen verminderen.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:45 schreef sneeuwvrouw het volgende:
[..]
Hoe kan je dat zeggen als je om je heen kijkt?quote:Op donderdag 23 december 2010 19:49 schreef voice-over het volgende:
[..]
Dat weet ik ook niet zeker maar het is - ik blijf het herhalen tot vervelens toe - ridicuul de factor mens een grote rol toe te dichten en daar het milieubeleid op toe te spitsen gelet op de vigerende inzichten en wetenschap.
Of jij snapt t nietquote:
Het gaat er om dat als de mens besluit het CO2-gebruik met zeg 90% te verminderen, die klimaatverandering er toch komt. De mens doet er in die zin niet toe, het gebeurt toch wel.quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe kan je dat zeggen als je om je heen kijkt?
Neem eens wat oude kaarten van de aarde van voor de grote ontbossingen, kijk en weet hoe groot de invloed van de mens is.
Kijk naar de verschillende biotopen op aarde en de schade daaraan, er is er geen een die niet beschadigd is en je kan zo zien dat die schade door de mens en alleen de mens komt.
Nu moet ik zeggen dat ik me meer zorgen maak om die beschadigde biotopen dan om c02, want idd, verandering is een vaststaand feit op deze aarde, maar dan moeten de biotopen wel instaat zijn zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden en dat bij voorkeur op een manier die ons mensen niet teveel in de weg zit.
Ik begrijp mensen niet die de invloed van de mens op aarde niet zien, iedereen met ogen kan dat zien namelijk, de vervuiling is alom, de vernietiging is alom aanwezig.
Als een stel konijnen en wat vossen al zoveel problemen in australie opleveren, hoe kan je dan nog zeggen dat al dat gedoe van mensen geen invloed heeft?
We weten dat er een fijne balans is die maakt dat de dingen zijn zoals ze zijn op aarde, die balans verstoren zal gevolgen hebben, er zal namelijk altijd gezocht worden naar een zekere balans, of die gunstig is voor ons is de grote vraag.
Nou, dat we een nieuwe ijstijd tegemoet gaan is geen hoax, de aarde leeft en bepaald welke richting we op gaan. Dat we als mens denken dat we wel ff met z'n allen aan de thermostaat van de aarde kunnen draaien, welke richting dan ook.. is wel een hoax.quote:Op vrijdag 31 december 2010 09:00 schreef Monidique het volgende:
Het opwarmen van de aarde is een hoax en als we iets tegen dat opwarmen willen doen, moeten we onplezierige dingen doen, maar dat gaan we niet doen, dus zullen er allemaal onplezierige dingen gebeuren. Hoe dan ook, het is toch een hoax en maatregelen zijn niet nodig want de mensheid heeft geen invloed en miljarden mensen zullen sterven als we niets doen.
Heb ik het zo een beetje goed samengevat?
Ah dus je gelooft wel dat er een klimaat verandering komt doordat de mens de co2 concentratie van de atmosfeer veranderd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:27 schreef voice-over het volgende:
[..]
Het gaat er om dat als de mens besluit het CO2-gebruik met zeg 90% te verminderen, die klimaatverandering er toch komt. De mens doet er in die zin niet toe, het gebeurt toch wel.
De mens kan idd echte klimaatveranderingen niet tegenhouden, maar als we weten dat co2(en andere stoffen die vaak vergeten worden in dit gepraat) te maken heeft met die veranderingen waarom dan extra toevoegen, willen we dan zo graag dikke veranderingen die heerlijk onvoorspelbaar zullen gaan plaatsvinden?quote:Op vrijdag 31 december 2010 16:27 schreef voice-over het volgende:
[..]
Het gaat er om dat als de mens besluit het CO2-gebruik met zeg 90% te verminderen, die klimaatverandering er toch komt. De mens doet er in die zin niet toe, het gebeurt toch wel.
Omdat als we daarmee stoppen dat teruggang naar de middeleeuwen betekent en eveneens de dood van miljarden. Beter is dan nog altijd doorgaan met economisch ontwikkelen en een technologische oplossing bedenken.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:16 schreef erodome het volgende:
De mens kan idd echte klimaatveranderingen niet tegenhouden, maar als we weten dat co2(en andere stoffen die vaak vergeten worden in dit gepraat) te maken heeft met die veranderingen waarom dan extra toevoegen,
Check dit artikel om te zien hoe accuraat de voorspellingen van de "wetenschappers" nu al niet zijn:quote:willen we dan zo graag dikke veranderingen die heerlijk onvoorspelbaar zullen gaan plaatsvinden?
De gevolgen van meer macht geven aan de overheden zijn pas niet te overzien.quote:Wij kunnen het draaien van de aarde niet beheersen, maar we kunnen het wel frustreren en de gevolgen daarvan zijn niet te overzien.
Huh?quote:Het is al zeggen, winter kun je niet tegenhouden om dan in je nakie staks vuurwerk af te gaan steken en zeggen, ja het is gewoon koud, niets aan te doen, ik draag daar helemaal niet aan bij door zo in mijn nakie rond te huppelen, kleren aantrekken is onzin, want die kou hou je toch niet tegen.
quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:39 schreef beeer het volgende:
[..]
Omdat als we daarmee stoppen dat teruggang naar de middeleeuwen betekent en eveneens de dood van miljarden. Beter is dan nog altijd doorgaan met economisch ontwikkelen en een technologische oplossing bedenken.
Precies. Ik wil die linksen nog wel eens horen als hun oplossing echt werkelijkheid wordt...quote:
Zon en windenergie.quote:
dit is geen links / rechts kwestie.quote:Op vrijdag 31 december 2010 18:11 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Precies. Ik wil die linksen nog wel eens horen als hun oplossing echt werkelijkheid wordt...
Ben ik niet met je eens. Linksen willen dat wij onze welvaart opgeven, Rechtsen geloven in technologie.quote:Op vrijdag 31 december 2010 18:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
dit is geen links / rechts kwestie.
Ik geloof ook in technologie, daarom bezuinig ik niet op inovatie.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:28 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Linksen willen dat wij onze welvaart opgeven, Rechtsen geloven in technologie.
Zelf ben ik super-rechts: in geloof in technologie én een afname van de overbevolking van het menselijk ras met minstens 5 miljard.
Dat nu alles stopzetten niet de oplossing is snapt zelfs een josti nog, dus waarom je dat aanhaald is me niet helemaal duidelijk...quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:39 schreef beeer het volgende:
[..]
Omdat als we daarmee stoppen dat teruggang naar de middeleeuwen betekent en eveneens de dood van miljarden. Beter is dan nog altijd doorgaan met economisch ontwikkelen en een technologische oplossing bedenken.
[..]
Check dit artikel om te zien hoe accuraat de voorspellingen van de "wetenschappers" nu al niet zijn:
http://www.foxnews.com/sc(...)ronmental-forecasts/
[..]
De gevolgen van meer macht geven aan de overheden zijn pas niet te overzien.
[..]
Huh?
Dom links/rechts gelul, ik ben in het politieke spectrum zo links als de pest, maar ik geloof ook in technologie en dat het beter zou zijn als er wat minder mensen waren.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:28 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Linksen willen dat wij onze welvaart opgeven, Rechtsen geloven in technologie.
Zelf ben ik super-rechts: in geloof in technologie én een afname van de overbevolking van het menselijk ras met minstens 5 miljard.
quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:28 schreef voice-over het volgende:
[..]
horen je nakomelingen bij die 5 miljard? of zijn dat met name anderen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:28 schreef voice-over het volgende:
[..]
Water is giftig als je er genoeg van drinkt, wil je het daarom uit voorzorg ook maar verbieden?quote:Op donderdag 23 december 2010 11:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Uh...en het is niet je bij je opgekomen dat het minimaliseren van de klimaatsverandering beter en goedkoper is dan achteraf proberen de gevolgen onder controle te krijgen? Bijzondere gedachtengang. Beetje na ons de zondvloed?
Er is geen overbevolking in de middeleeuwen was europa overbevolkter dan nu.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:28 schreef voice-over het volgende:
[..]
Fixedquote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:15 schreef Monidique het volgende:
Ik voel me altijd zo ongelooflijk superieur Paternalistisch als ik zo'n topic lees.
Nee, hoor. Gewoon: superieur. Als ik paternalistisch zou zijn, dan zou ik de mensen willen verbeteren. Nu lach ik die charlatans die denken dat het allemaal een groot socialistisch mondiaal complot is simpelweg keihard uit. De klimaatclowns, of "skeptici" zoals ze zichzelf noemen, lach ik uit zoals ik mensen die niet geloven in evolutie of de holocaust bagatelliseren uitlach. Dat is omdat ik zo ongelooflijk superieur ben en besef dat er geen zin is in het paternaliseren van samenzweringsdenkende, anti-wetenschappelijke klimaatclowns.quote:
clowns http://en.wikipedia.org/wiki/Freeman_Dysonquote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, hoor. Gewoon: superieur. Als ik paternalistisch zou zijn, dan zou ik de mensen willen verbeteren. Nu lach ik die charlatans die denken dat het allemaal een groot socialistisch mondiaal complot is simpelweg keihard uit. De klimaatclowns, of "skeptici" zoals ze zichzelf noemen, lach ik uit zoals ik mensen die niet geloven in evolutie of de holocaust bagatelliseren uitlach. Dat is omdat ik zo ongelooflijk superieur ben en besef dat er geen zin is in het paternaliseren van samenzweringsdenkende, anti-wetenschappelijke klimaatclowns.
Op dit moment zijn we een stuk harder bezig de natuurlijke hulpbronnen uit te putten...quote:Op zaterdag 1 januari 2011 14:39 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Er is geen overbevolking in de middeleeuwen was europa overbevolkter dan nu.
Als die uitgeput zijn en we geen vervanger hebben zal de bevolking weer gaan dalen, geen dingen om je druk over te maken.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Op dit moment zijn we een stuk harder bezig de natuurlijke hulpbronnen uit te putten...
(fossiele) brandstoffen, metalen, mineralen, grote bossen etc.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:48 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als die uitgeput zijn en we geen vervanger hebben zal de bevolking weer gaan dalen, geen dingen om je druk over te maken.
En welke natuurlijke hulpbronnen bedoel je?
Zoveel sneeuw en koude records zijn er nog nooit geweest in 1 week.quote:USA record lows outpace record highs 19 to 1 this week
Posted on December 31, 2010 by Anthony Watts
539 new snowfall records were also set.
Since we are often treated to lists of record high temperatures when heat waves occur and they are improperly linked to global warming (like in Russias heat wave this summer), I thought it only fair that I show the number of record cold and snow records around the USA for the past week that arent linked to global warming.
En wereldwijd was het weer een heel warm jaar. je beseft dat je niet enkel naar de lokale omstandigheden moet kijken?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:57 schreef sneeuwvrouw het volgende:
Global warming?
Wat denk je van al deze Record breakers dan?
http://mapcenter.hamweath(...)=mintemp,lowmax,snow
[..]
Zoveel sneeuw en koude records zijn er nog nooit geweest in 1 week.
Ook hier in Nederland en europa werden vele KOUDE records gebroken.
Is het zo? En wat dan nog overigens?quote:By the way wist je dat de zeespiegel in 200 jaar 30 cm GEDAALD is?
quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:42 schreef Berlitz het volgende:
[..]
clowns http://en.wikipedia.org/wiki/Freeman_Dyson
quote:Dyson agrees that anthropogenic global warming exists, and has written that "One of the main causes of warming is the increase of carbon dioxide in the atmosphere resulting from our burning of fossil fuels such as oil and coal and natural gas."
Dat als de zeespiegel 30 cm steigt niks vreemds of dramatisch is, of als bewijs gezien dient te worden van de aanwezigheid van de mens. Na 30 cm zeespiegel steiging zitten we slechts op het normale nivo van 200 jaar geleden.quote:
bossen worden beter beschermd dan ooit,metalen recyclen we en tegen de tijd dat fossiele brandstoffen op zijn hebben we wel een vervanger.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
(fossiele) brandstoffen, metalen, mineralen, grote bossen etc.
Vloeistof dynamica modellen kunnen het klimaat dan ook niet voorspellen.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:57 schreef sneeuwvrouw het volgende:
Global warming?
[..]
By the way wist je dat de zeespiegel in 200 jaar 30 cm GEDAALD is?
Ook nog een reactie op mijn eerste opmerking?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:04 schreef sneeuwvrouw het volgende:
[..]
Dat als de zeespiegel 30 cm steigt niks vreemds of dramatisch is, of als bewijs gezien dient te worden van de aanwezigheid van de mens. Na 30 cm zeespiegel steiging zitten we slechts op het normale nivo van 200 jaar geleden.
Sneeuw ontstaat al bij -1 graden, het zegt dus alleen dat er meer neerslag is, iets wat prima past binnen de global warming modellen.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:57 schreef sneeuwvrouw het volgende:
Global warming?
[..]
By the way wist je dat de zeespiegel in 200 jaar 30 cm GEDAALD is?
En toch verdwijnen de oerbossen nog in hoog tempo...quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:04 schreef Berlitz het volgende:
[..]
bossen worden beter beschermd dan ooit,
Gaat lastig worden, zoveel is er niet meer beschikbaar.quote:metalen recyclen we en tegen de tijd dat fossiele brandstoffen op zijn hebben we wel een vervanger.
Daar ben ik zeker niet voor, met verstandiger gebruik van de natuurlijke hulpbronnen kan er nog heel veel.quote:En als dit allemaal niet lukt kunnen er geen mensen meer bij.
Ik hoop dat jij niet voor de invoering van een 1 kind beleid bent of dat mensen met een kinderwens verplicht moeten adopteren.
Maar wel dat de temperatuur stijgt en door zal blijven stijgen. Toch de kern van het verhaal.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:05 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Maar niet dat het klimaat te voorspellen is.
Sterker nog, afgelopen november was de warmste november in 150 jaar op het noordelijk halfrond.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:05 schreef Zith het volgende:
Verder zorgt global warming volgens de modellen ook voor extremer weer (dus meer erg koude, en meer erg warme dagen). Verder is 1 periode niets in een 30 jaar waar een klimaat uit bestaat. Verder is 2010 een van de warmste jaren ooit, en inclusief deze 'extreem koude' plekken in amerika is dat natuulijk nog indrukwekkender.
Nee hoor, hij vindt ook dat het klimaat te voorspellen is (dat doet hij namelijk zelf ook).quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:05 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Maar niet dat het klimaat te voorspellen is.
Niet.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
En toch verdwijnen de oerbossen nog in hoog tempo...
Dan kan de mensheid dus niet meer groeien dus dat lost zichzelf op.quote:[..]
Gaat lastig worden, zoveel is er niet meer beschikbaar.
Vergelijk een fabriek van nu met een fabriek 40 jaar geleden en je ziet dat dit al jaren gebeurt.quote:[..]
Daar ben ik zeker niet voor, met verstandiger gebruik van de natuurlijke hulpbronnen kan er nog heel veel.
En zoals hij ook opmerkte bloeide het leven op aarde in iets warmere perioden.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:09 schreef Zith het volgende:
[..]
Nee hoor, hij vindt ook dat het klimaat te voorspellen is (dat doet hij namelijk zelf ook).
Hij vindt alleen dat men dat nu niet juist doet. Tegelijkertijd gelooft hij dus ook in de wetenschappelijke paradigma dat global warming zal gebeuren.
Toch wel hoorquote:
Tja dat is wel een hele fatalistische houding. Die deel ik niet.quote:[..]
[q]
Dan kan de mensheid dus niet meer groeien dus dat lost zichzelf op.
Toch kan en moet er nog een hele flinke slag geslagen worden willen we het als mensheid nog lang en duurzaam uithouden.quote:[..]
Vergelijk een fabriek van nu met een fabriek 40 jaar geleden en je ziet dat dit al jaren gebeurt.
Waarom begin je oppeens hierover?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:13 schreef Berlitz het volgende:
[..]
En zoals hij ook opmerkte bloeide het leven op aarde in iets warmere perioden.
Die angst voor global warming is gewoon de angst voor verandering.
Maar is het nou zoveel beter voor de mens als er ergens een bos staat in plaats van een boerderij?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wel hoor.
Dat het in Brazilië wat beter gaat betekent niet dat dit probleem is opgelost.
En die slag moet niet in nederland worden geslagen waar de fabrieken al ontzettend schoon zijn maar in china en andere landen met een hoge milieu vervuiling.quote:[..]
Toch kan en moet er nog een hele flinke slag geslagen worden willen we het als mensheid nog lang en duurzaam uithouden.
en?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:09 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sterker nog, afgelopen november was de warmste november in 150 jaar op het noordelijk halfrond.
En dus haalt het sneeuwvrouwtjes argument weg; er zijn ook warmterecorden geweest.quote:
Maar het smelten van het poolijs was toch ook verworpen?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Er is een theorie die zegt dat opwarming van de aarde ervoor kan zorgen dat het in Noord-West Europa kouder wordt. De reden dat het bijvoorbeeld in Nederland warmer is dan in Canada op dezelfde afstand van de poolcirkel is dat er langs Nederland een warme golfstroom gaat die start ergens in de buurt van de Golf van Mexico. Door het opwarmen van de aarde smelt er meer poolijs dat deze golfstroom doet verstoren waardoor er minder warmte wordt meegenomen en het hier dus kouder wordt.
Ah dus of het nu koud of warm is, is geen argument voor het CO2 debatquote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:21 schreef Zith het volgende:
[..]
En dus haalt het sneeuwvrouwtjes argument weg; er zijn ook warmterecorden geweest.
Dat is het inderdaad niet.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah dus of het nu koud of warm is, is geen argument voor het CO2 debat
Als je het debat wetenschappelijk wil voeren, waarom sta je dan niet open voor het hoge onwetenschappelijke karakter van het CO2 debat?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, hoor. Gewoon: superieur. Als ik paternalistisch zou zijn, dan zou ik de mensen willen verbeteren. Nu lach ik die charlatans die denken dat het allemaal een groot socialistisch mondiaal complot is simpelweg keihard uit. De klimaatclowns, of "skeptici" zoals ze zichzelf noemen, lach ik uit zoals ik mensen die niet geloven in evolutie of de holocaust bagatelliseren uitlach. Dat is omdat ik zo ongelooflijk superieur ben en besef dat er geen zin is in het paternaliseren van samenzweringsdenkende, anti-wetenschappelijke klimaatclowns.
Met de snelheid waarmee het pooleis smelt heeft dit geen effect.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Er is een theorie die zegt dat opwarming van de aarde ervoor kan zorgen dat het in Noord-West Europa kouder wordt. De reden dat het bijvoorbeeld in Nederland in de winter warmer is dan in Canada op dezelfde afstand van de poolcirkel is dat er langs Nederland een warme golfstroom gaat die start ergens in de buurt van de Golf van Mexico. Door het opwarmen van de aarde smelt er meer poolijs dat deze golfstroom doet verstoren waardoor er minder warmte wordt meegenomen en het hier dus kouder wordt.
Inderdaad of het nu op dit moment warm of koud is zegt inderdaad niks. Het gaat om de mondiale trend. Maar dat weet jij toch ook wel mag ik hopen?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah dus of het nu koud of warm is, is geen argument voor het CO2 debat
Waar baseer je die stelling op?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:30 schreef Beathoven het volgende:
De cyclus van de aarde stoppen we niet, global warming is een feit maar wordt echt niet door ons veroorzaakt. Als we er toch aan 'bijdragen' met onze Co2 uitstoot dan is dat verschil te verwaarlozen klein.
Goedzoquote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad of het nu op dit moment warm of koud is zegt inderdaad niks.
Ja dat weet ik, de mondiale trend als het voorbij zijn van de ijstijd, het voorbij zijn van de kleine ijstijd en dat het daarom logisch is dat het warmer wordt. Toen de vikingen op groenland aankwamen was het ongeveer even warm als nu.quote:Het gaat om de mondiale trend. Maar dat weet jij toch ook wel mag ik hopen?
Is dat wel zo of is dat vooral jouw perceptie? Want wat ik vooral zie zijn allerlei dubieuze columnisten die weer rare stukjes gaan schrijven als we een koude maand hebben gehad.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goedzo
Want ik zie in de Media altijd de hele ecomaffia over CO2 gillen als er weer eens een rivier overstroomt, de mussen van het dak vallen, maar fijn te weten dat weer fenomenen dus niets met CO2 te maken hebben.
En de trend lijkt versterkt te worden door menselijk handelen.quote:Ja dat weet ik, de mondiale trend als het voorbij zijn van de ijstijd, het voorbij zijn van de kleine ijstijd en dat het daarom logisch is dat het warmer wordt. Toen de vikingen op groenland aankwamen was het ongeveer even warm als nu.
Nee, en dat weet jij ook wel dat het zo is, en rare columnisten in koude maanden is een tegenreactie hieropquote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
Is dat wel zo of is dat vooral jouw perceptie? Want wat ik vooral zie zijn allerlei dubieuze columnisten die weer rare stukjes gaan schrijven als we een koude maand hebben gehad.
0,02 procent daarvan?quote:En de trend lijkt versterkt te worden door menselijk handelen.
Ik vraag het mij echt serieus af. Want volgens mij overdrijf je het nogal in je gedachten.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, en dat weet jij ook wel dat het zo is, en rare columnisten in koude maanden is een tegenreactie hierop
Volgens mij (en de wetenschap) een stuk meer.quote:[..]
0,02 procent daarvan?
Heb je hier onderzoek naar gedaan of is het allemaal 'gewoon logisch denken'?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:30 schreef Beathoven het volgende:
De cyclus van de aarde stoppen we niet, global warming is een feit maar wordt echt niet door ons veroorzaakt. Als we er toch aan 'bijdragen' met onze Co2 uitstoot dan is dat verschil te verwaarlozen klein. Waar de mens direct wel een stempel op drukt zijn b.v. de olievlek en het plastic continent in de oceaan wat direct weer dieren uitschakelt. Dit kunnen we onszelf verwijten.
Maar wij als nano-stofdeeltjes op deze gigantische ronde klomp levende steen doen niets tegen het natuurlijk ritme van de aarde. Zoiets beweren is een beetje grootheidswaanzin.
Op uitspraken van Salomon Kroonenberg, een geoloog en hoogleraar op de TU Delft.quote:
Volgens mij zijn er zat wetenschappers die het er niet mee eens zijnquote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij (en de wetenschap) een stuk meer.
Oh ik was heel even bang dat je serieuze bronnen had...quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
http://napnieuws.nl/2009/(...)-het-debat-laait-op/
Op het menselijk handelen dat door oorzaak is van het uitsterven van bepaalde diersoorten kunnen we natuurlijk wel heel degelijk invloed uitoefenen..quote:En neem nu zo'n quote waar de BBC documentaire 'Earth' mee eindigt "Als we niks doen is de IJsbeer in 2030 in het wild uitgestorven'
Wat willen we doen? ijs bijkweken op de noordpool? De leefomgeving van het dier verdwijnt en hij gaat waarschijnlijk de mammoet achterna. Als een dier niet meer kan overleven kun je het mogelijk nog ergens anders uitzetten met het risico dat andere dieren in die leefomgeving in zijn plaats verdwijnen. We zetten ons altijd graag in voor knuffelbare dieren, hetzelfde met de Panda.. maar deze zou met zijn moeizame paargedrag een jaar of duizend geleden uitgestorven zijn.
Als de natuurcyclus een selectie aan grote dieren laat uitsterven dan is dat een gegeven en kunnen we met alle macht wel proberen dit nog even te rekken maar we doen er niet zoveel aan. We willen altijd de regie houden over alles maar we hebben de regie niet als het om het grote geheel gaat, dit is een schijnwerkelijkheid.
Oh? volgens mij valt dat nogal mee. Zeker op het totaal.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er zat wetenschappers die het er niet mee eens zijn
Dat heeft geen enkele validiteit, waarheid is geen democratisch beginsel, net zo min dat een correlatie een bewijs is.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh? volgens mij valt dat nogal mee. Zeker op het totaal.
Wat wel zo is dat in de wetenschappelijke publicaties in de een beetje relevante media de toon redelijk dezelfde kant opgaat.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heeft geen enkele validiteit, waarheid is geen democratisch beginsel, net zo min dat een correlatie een bewijs is.
Dat het debat niet wetenschappelijk gevoerd wordt vind ik weer belangrijk.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat wel zo is dat in de wetenschappelijke publicaties in de een beetje relevante media de toon redelijk dezelfde kant opgaat.
Dat je dat niet accepteert of dat een incidentele econoom of geoloog het er niet mee eens is, tja dat zegt niet zoveel... Want vanuit het vakgebied zijn niet heel veel van die "zat" wetenschappers van jou te vinden volgens mij...
De leefomgeving van de ijsbeer is de Noordpool. Onder de Noordpool zit niets dan water.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh ik was heel even bang dat je serieuze bronnen had...
[..]
Op het menselijk handelen dat door oorzaak is van het uitsterven van bepaalde diersoorten kunnen we natuurlijk wel heel degelijk invloed uitoefenen..
Zou je een publicatie in een scientific journal kunnen noemen die laat zien dat die cijfers lager zijn dan 0.02%?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er zat wetenschappers die het er niet mee eens zijn
Het debat moet juist wetenschappelijk gevoerd worden en dat gebeurt ook. De uitkomst daaruit lijkt vrij duidelijk maar het is goed dat daar naar gekeken blijft worden.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat het debat niet wetenschappelijk gevoerd wordt vind ik weer belangrijk.
Al Gore heeft in het verleden alles aangegrepen om mensen die het niet met hem eens waren zwart te maken, en processen daarover verloren.
Heb je hier onderzoek naar gedaan of is het allemaal 'gewoon logisch denken'?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De leefomgeving van de IJsbeer is de noordpool. Onder de noordpool zit niets dan water.
Als de ijsbeer uitsterft doordat wij m afschieten ligt de oorzaak-gevolg en schuld bij ons. Als de ijsbeer verdwijnt door smeltend poolijs, waaronder niets dan water zit en 'dan' de schuld bij ons wordt neergelegd dan is dit onterecht. Wij hebben daar geen invloed op.
Wat geologen zien is dat we gewoon aan het begin staan van een cyclus. Zoals seizoenen cycli kennen, maar dit wordt vaak vergeten. Poolkappen zijn in het verleden al vaker verdwenen / verschoven. Ook toen de mens nog geen Co2 uitstootte of zelfs nog niet bestond. Weleens van Pangea gehoord? Denken dat je zo'n cyclus wel even stopt door minder Co2 uit te stoten dus de verwarming wat lager te zetten is niet realistisch.
quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:06 schreef Zith het volgende:
[..]
Heb je hier onderzoek naar gedaan of is het allemaal 'gewoon logisch denken'?
Het is gewoon een drogredenering, mijn waarde. De natuurlijke schommelingen staan los van de menselijke invloeden ervan. Dat het natuurlijk schommelt zegt niet dat de mensen geen invloed heeft. Ik heb je al meerdere keren zien typen dat de mens geen invloed kan hebben. Ik vraag me af waarom je dit denkt, want het is onzin namelijk.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
moet ik nog iets uitleggen, of denken we serieus dat we bepaalde veranderingen tegen kunnen houden en dat we een belangrijke vinger in de pap van de natuur hebben? Paar paperclips erin en de boel bijmekaar houden, ff wat minder stoken en de wereld is gered.
Het is wel positief dat we leren hoe we onszelf moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden en daarom gaat er vanuit zulke docu's wel een positieve boodschap maar een schuldgevoel roept het niet direct op.
Omdat de mens maar een zeer kleine invloed heeft op hoeveelheid co2 in de lucht. Nu veronderstel jij natuurlijk dat er een balans is, en dat die wordt verstoord. Dus dat betekent dat als er vanwege welke redenen dan ook veel vulkaanuitbarstingen plaats vinden, dat de balans ook verstoord raakt, wat dus een natuurlijke invloed is.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:28 schreef Zith het volgende:
[..]
Het is gewoon een drogredenering, mijn waarde. De natuurlijke schommelingen staan los van de menselijke invloeden ervan. Dat het natuurlijk schommelt zegt niet dat de mensen geen invloed heeft. Ik heb je al meerdere keren zien typen dat de mens geen invloed kan hebben. Ik vraag me af waarom je dit denkt, want het is onzin namelijk.
Heb je hier een wetenschappelijke bron voor?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:30 schreef mlg het volgende:
[..]
Omdat de mens maar een zeer kleine invloed heeft op hoeveelheid co2 in de lucht.
Wat is je punt dan precies?quote:Nu veronderstel jij natuurlijk dat er een balans is, en dat die wordt verstoord. Dus dat betekent dat als er vanwege welke redenen dan ook veel vulkaanuitbarstingen plaats vinden, dat de balans ook verstoord raakt, wat dus een natuurlijke invloed is.
Dat heb ik hier al eens eerder gepost, ik zal nog even zoeken. In ieder geval kun je zelf ook wel bedenken dat de natuurlijke invloeden veel groter zijn, dan die van de mens. Ik geloof dat de mens maar 3% aandeel had in de hoeveelheid co2.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:33 schreef Zith het volgende:
[..]
Heb je hier een wetenschappelijke bron voor?
Ik zie het graag (puur uit interesse) tegemoed. Verder, 'maar 3%' is geen juist argument zonder dat je erbij kan vertellen dat die 3% niet kritiek is. Er zijn genoeg natuurlijke fenomenen die door toevoeging van 1% x helemaal over de kop gaan.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:34 schreef mlg het volgende:
[..]
Dat heb ik hier al eens eerder gepost, ik zal nog even zoeken. In ieder geval kun je zelf ook wel bedenken dat de natuurlijke invloeden veel groter zijn, dan die van de mens. Ik geloof dat de mens maar 3% aandeel had in de hoeveelheid co2.
QED.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:15 schreef Monidique het volgende:
Ik voel me altijd zo ongelooflijk superieur als ik zo'n topic lees.
Wat NASA erover zegt, en zal nog even verder zoeken.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:36 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik zie het graag (puur uit interesse) tegemoed. Verder, 'maar 3%' is geen juist argument zonder dat je erbij kan vertellen dat die 3% niet kritiek is. Er zijn genoeg natuurlijke fenomenen die door toevoeging van 1% x helemaal over de kop gaan.
quote:Carbon dioxide in the atmosphere remained pretty stable during the pre-industrial period," said Gregg Marland of Oak Ridge National Laboratory in Oak Ridge, Tenn. "Carbon dioxide generated by human activity amounts to only about four percent of yearly atmospheric uptake or loss of carbon dioxide, but the result is that the concentration of carbon dioxide in the atmosphere has been growing, on average, by four-tenths of one percent each year for the last 40 years
Goh, boeiend zeg.quote:
Goede bron:quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:46 schreef mlg het volgende:
[..]
Wat NASA erover zegt, en zal nog even verder zoeken.
[..]
http://www.nasa.gov/mission_pages/oco/news/oco-20090113_prt.htmquote:Greenhouse gases such as carbon dioxide trap heat in our atmosphere, warming it and disturbing Earth's climate.
Scientists agree that human activities have been the primary source for the observed rise in atmospheric carbon dioxide since the beginning of the fossil fuel era in the 1860s
(...)
Human activities add a worldwide average of almost 1.4 metric tons of carbon per person per year to the atmosphere. Before industrialization, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere was about 280 parts per million. By 1958, the concentration of carbon dioxide had increased to around 315 parts per million, and by 2007, it had risen to about 383 parts per million. These increases were due almost entirely to human activity.
Dit is een leuke redenatie met goede deelargumenten, maar door het opwarmen van de aarde zou je dus eerst MINDER poolijs verwachten, voordat het uberhaupt kan smelten, nietwaar ?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:20 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Er is een theorie die zegt dat opwarming van de aarde ervoor kan zorgen dat het in Noord-West Europa kouder wordt. De reden dat het bijvoorbeeld in Nederland in de winter warmer is dan in Canada op dezelfde afstand van de poolcirkel is dat er langs Nederland een warme golfstroom gaat die start ergens in de buurt van de Golf van Mexico. Door het opwarmen van de aarde smelt er meer poolijs dat deze golfstroom doet verstoren waardoor er minder warmte wordt meegenomen en het hier dus kouder wordt.
Maar sowieso. Een Nederlandse automobilist is verantwoordelijk voor 0,000006% CO2 (van de globale 3%). Breng je de uitstoot met 10% terug, wat al heel erg veel is, dan is de Nederlandse automobilist verantwoordelijk voor 0,0000054% CO2. Reken maar uit wat het aandeel is, wanneer we weer onder de bomen slapenquote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Goede bron:
[..]
http://www.nasa.gov/mission_pages/oco/news/oco-20090113_prt.htm
Dus de hele cycli met temperatuurschommelingen, opkomende ijstijden en warme periodes die al plaatsvinden sinds het ontstaan van de aarde doen er niet zoveel toe?quote:Het is gewoon een drogredenering, mijn waarde. De natuurlijke schommelingen staan los van de menselijke invloeden ervan. Dat het natuurlijk schommelt zegt niet dat de mensen geen invloed heeft. Ik heb je al meerdere keren zien typen dat de mens geen invloed kan hebben. Ik vraag me af waarom je dit denkt, want het is onzin namelijk.
quote:Lizard Evolving for Live Birth
Photograph courtesy Rebecca A. Pyles
Evolution has been caught in the act, according to a study we covered this summer suggesting that a species of Australian lizard is abandoning egg-laying in favor of live birth.
Along the warm coastal lowlands of New South Wales (map), the yellow-bellied three-toed skink lays eggs to reproduce. But individuals of the same species living in the state's higher, colder mountains are almost all giving birth to live young.
Top 10 discoveries of 2010quote:1. Fish With "Hands" Are New Species
Photograph courtesy Karen Gowlett-Holmes
Using its fins to walk, rather than swim, along the ocean floor in an undated picture, the pink handfish is one of nine newly named species described in a scientific review of the handfish family released in May.
Wel, goed, dat is een politieke keuze. Voer ik een beleid op basis van eigen verantwoordelijkheid en belast ik dus broeikasgasuitstoot of laat ik het latere generaties zelf oplossen; na mij de zondvloed. Dat is een politieke keuze. Daar kun je aardige discussies over voeren. Wat echter geen discussie waard is, omdat op het niveau 'evolutie is een atheïstische leugen!' ligt, is het feit dat de aarde opwarmt door menselijk handelen, namelijk de uitstoot van broeikasgassen. Dat is een wetenschappelijk gegeven en zou geen politieke keuze moeten zijn.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Maar sowieso. Een Nederlandse automobilist is verantwoordelijk voor 0,000006% CO2 (van de globale 3%). Breng je de uitstoot met 10% terug, wat al heel erg veel is, dan is de Nederlandse automobilist verantwoordelijk voor 0,0000054% CO2. Reken maar uit wat het aandeel is, wanneer we weer onder de bomen slapen. De Nederlander is mij iets teveel waard om ze te belasten met al die milieu heffingen terwijl we niet voor enig verbetering kunnen zorgen.
houdt deze berekening ook rekening met de locale thermische en akoustische vervuiling veroorzaakt door auto's ? en het gevolg er van op het milieu ?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 17:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Maar sowieso. Een Nederlandse automobilist is verantwoordelijk voor 0,000006% CO2 (van de globale 3%). Breng je de uitstoot met 10% terug, wat al heel erg veel is, dan is de Nederlandse automobilist verantwoordelijk voor 0,0000054% CO2. Reken maar uit wat het aandeel is, wanneer we weer onder de bomen slapen. De Nederlander is mij iets teveel waard om ze te belasten met al die milieu heffingen terwijl we niet voor enig verbetering kunnen zorgen.
Ze bestaan, maar hebben niets te maken met het effect van de mens zelf die erbovenop komt.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dus de hele cycli met temperatuurschommelingen, opkomende ijstijden en warme periodes die al plaatsvinden sinds het ontstaan van de aarde doen er niet zoveel toe?![]()
Nee, je zit er naast.quote:Het is niet hard bewezen dat mensen directe invloed hebben op het smelten van de poolkappen en de opwarming van de aarde, waarmee ook niet de mogelijkheid bestaat dat we dit proces met terugwerkende kracht kunnen stoppen. Dat zijn aannames die gedaan worden op basis van vermoedens.
Wat moet ik hiermee? Ik doe niet aan doemdenken dus mij hoef je niet over te halenquote:Met de komst van elektrisch vervoer, zonne-energie, kern energie of welke vorm van schone energie moet er gezocht worden naar een nieuwe melk-koe en dit is het klimaat. Bedrijven die boompjes planten voor een vlucht en klimaattaks. Dat is de verdienste van Al Gore en z'n klimaatfilm. Het milieu en de "zogenaamde" zorg waar ik niks over zal zeggen is na de olie de nieuwe melkkoe aan het worden. En we slikken het als zoete koek...
De natuur heeft onze hulp niet nodig als we er gewoon voor zorgen dat we een beetje zuinig aan doen met wat er is. Het gaat uit zichzelf wel verder, op micro en macro niveau.
[..]
[..]
Top 10 discoveries of 2010
bewijs het tegendeel maarquote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:07 schreef Zith het volgende:
[..]
Ze bestaan, maar hebben niets te maken met het effect van de mens zelf die erbovenop komt.
[..]
idem ditoquote:Nee, je zit er naast.
ik vond het gewoon mooi, weer eens wat anders dan het negatieve nieuws dat door milieu organisaties e.d. naar buiten wordt gebracht. Maar die hebben ook als doel om te shockeren want negatief nieuws shockeert en wat shockeert levert geld op.quote:Wat moet ik hiermee? Ik doe niet aan doemdenken dus mij hoef je niet over te halen
Het is inderdaad wel vermakelijk hoe ze keer op keer met bewezen waardeloze argumenten aan proberen te komenquote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:20 schreef Monidique het volgende:
Op zich wel mooi. De op twee na warmste oktober, de warmste november, ik vermoed dat december ook behoorlijk hoog zal scoren.
[ afbeelding ]
"Toch vraagt niemand in de club van klimaatfanatici zich af waar die warme winters zijn gebleven!".
Simpele mensen. Ze mogen dan simpel zijn, maar o zo vermakelijk.
Ik heb slechts 1 vraag voor je als je het allemaal zo zeker weet: "hoeveel opwarming veroorzaakt onze uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen"?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel vermakelijk hoe ze keer op keer met bewezen waardeloze argumenten aan proberen te komen
www.ipcc.ch geeft hierover een aantal publicaties waarmee je daar een prima inschatting van kan maken. Daarover zijn een aantal modellen gemaakt die wat uiteenlopen al naar gelang van wat positiever of negatiever redeneren.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:43 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik heb slechts 1 vraag voor je als je het allemaal zo zeker weet: "hoeveel opwarming veroorzaakt onze uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen"?
www.ipcc.ch geeft hierover een aantal publicaties waarmee je daar een prima inschatting van kan maken. Daarover zijn een aantal modellen gemaakt die wat uiteenlopen al naar gelang van wat positiever of negatiever redeneren.quote:
Ach ik gun deze varianten op de creationisten ook hun frustraties over de wetenschap.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:47 schreef Monidique het volgende:
Ha du_ke, wat een nare vraag van voice-over. Als je deze vraag niet volledig naar zijn zin kunt beantwoorden, dan is hiermee bewezen dat het opwarmen van de aarde een socialistisch wereldcomplot is! Net nu we dachten dat het allemaal zo duidelijk was dat het een oncontroversieel wetenschappelijk gegeven was.
Doe niet zo flauw.. en even serieus.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
www.ipcc.ch geeft hierover een aantal publicaties waarmee je daar een prima inschatting van kan maken. Daarover zijn een aantal modellen gemaakt die wat uiteenlopen al naar gelang van wat positiever of negatiever redeneren.
En dat weet jij allemaal ook best dus waarom maar naar de bekende weg blijven vragen als je het antwoord toch nooit zal accepteren en als een ware creationist door blijft gaan op je gekozen pad?
ik ben bloedserieus. wat je zoekt is daar echt prima te vinden.quote:
Jezus. Jij kent die cijfers toch wel uit je hoofd, komman.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik ben bloedserieus. wat je zoekt is daar echt prima te vinden.
Neuh, waarom zou ik? Maar ik neem aan dat voice-over het onderhand wel gevonden moet hebben. Dus die kan je vast informeren.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:02 schreef mlg het volgende:
[..]
Jezus. Jij kent die cijfers toch wel uit je hoofd, komman.
Combinatie van die plus een bijna oneindig groot wantrouwen in politici, bureaucraten en de overheid plus de wetenschap dat miljarden mensen die nu nét kunnen overleven de dood ingejaagd zullen worden door deze feel-good wannabeesquote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:06 schreef rijsttafel het volgende:
Achja, je kan het klimaatprobleem ontkennen, maar kijk ook naar wat de bron is van die ontkenning. Geloof je de onderzoeken echt niet of zoek je een excuus om zonder schuldgevoel de 'welvaart' te blijven houden die je nu hebt en geloof je dáárom de onderzoeken niet?
Dat is wel een leuke nieuwe, miljarden dodenquote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:12 schreef beeer het volgende:
[..]
Combinatie van die plus een bijna oneindig groot wantrouwen in politici, bureaucraten en de overheid plus de wetenschap dat miljarden mensen die nu nét kunnen overleven de dood ingejaagd zullen worden door deze feel-good wannabees
quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:16 schreef beeer het volgende:
Ik vergat nog te noemen dat mijn haat voor du_ke alleen al genoeg is om het hele klimaatgehuil opzij te schuiven
Oftewel, je erkent het wetenschappelijk gegeven dat de aarde opwarmt door de menselijke uitstoot van broeikasgassen, maar je vindt simpelweg dat er niets aan moet worden gedaan en dat we maar moeten geloven dat het later heus wordt opgelost. Kijk, dat is tenminste een goede basis om een discussie mee te voeren. Wat moet er gedaan worden, wat helpt, wat zijn de gevolgen, etcetera. Dat is wat anders dan het hersenloze schapengeblaat van sommigen die zeggen dat het allemaal een bureaucratisch complot van de Verenigde Naties en Al Gore is om de hardwerkende burger z'n geld af te pakken.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:12 schreef beeer het volgende:
[..]
Combinatie van die plus een bijna oneindig groot wantrouwen in politici, bureaucraten en de overheid plus de wetenschap dat miljarden mensen die nu nét kunnen overleven de dood ingejaagd zullen worden door deze feel-good wannabees
En de optimisme dat de "ramp" als deze gebeurt wel te overzien is en dat ingenieurs zoals jij met mooie technische oplossingen zullen komen zoals jullie altijd hebben gedaan.
Ik geloof van heel veel onderzoeken niks, maar daarnaast speelt welvaart natuurlijk ook een grote rol. We hebben als Nederland zo'n klein aandeel aan de milieuproblematiek (als die er is), dat ik het niet waard vind om de welvaart te temperen, en de armoede die daardoor minder snel afneemt. Ik wil het overigens geen excuus zonder schuldgevoelens noemen, want ik denk dat welvaart en de daardoor afnemende armoede voor ons land meer waard is, dan het milieu waar we globaal nauwelijks invloed op hebben. Ik vind mensen die we uit de armoede kunnen helpen -en daardoor toenemende gezondheid- belangrijker, dan uitstervende ijsberen die nauwelijks op het wereldtoneel zichtbaar zijn.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:06 schreef rijsttafel het volgende:
Achja, je kan het klimaatprobleem ontkennen, maar kijk ook naar wat de bron is van die ontkenning. Geloof je de onderzoeken echt niet of zoek je een excuus om zonder schuldgevoel de 'welvaart' te blijven houden die je nu hebt en geloof je dáárom de onderzoeken niet?
Waarom is dit geen serieuze bron?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 16:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh ik was heel even bang dat je serieuze bronnen had...
[..]
Ja, als het zo is wel ja.. En nu pak ik even jouw uitleg van het verhaal 'met' bron erbij want bij jou zie ik die al helemaal niet. Daar hebben we wikipedia voor waar anderen al het voorwerk gedaan hebben.quote:Op het menselijk handelen dat door oorzaak is van het uitsterven van bepaalde diersoorten kunnen we natuurlijk wel heel degelijk invloed uitoefenen..
Idd, tel dit bij het verhaal hierboven op en het wordt nog een stuk complexer dan een simplificatie als 'de mens is de oorzaak van... ' De maan heeft invloed op getijden. Jupiter is ons schild dat het meeste ruimte afval opvangt. Het is niet zweverig, het is gewoon wetenschappelijk National Geographic materiaal. Zie de aarde vanuit de ruimte en denk je dan in hoe klein we zijn als een stel microben en dat we serieus denken dat wij wel ff de aarde gaan redden. Het is best wel grappig maar ik laat iedereen graag in de waan want... wat je als laatste aangeeft is helemaal waar. Ik zal de laatste zijn die zal beweren dat je geen respect voor de natuur en onze leefomgeving moet hebben. Maar dit staat volledig los van het klimaatverhaal.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:14 schreef rootus het volgende:
Om het klimaat fatsoenlijk te kunnen meten zijn er ongelooflijk veel meetpunten nodig die allemaal op precies de juiste manier geïnterpreteerd moeten worden.
Dat is een groot probleem.
De klimaatwetenschappers verdienen alleen geld als er een probleem is.
Dat is de kat op het spek binden.
Wat de invloed van de zon is op de aarde is zeer ingewikkeld en nog helemaal niet duidelijk.
Wel weten we dat de zon sterke schommelingen kan veroorzaken.
Dit allemaal neemt natuurlijk niet weg dat we best wat zuiniger met onze grondstoffen zouden moeten omspringen.
Nee omdat het weinig of niet wetenschappelijk is. Niet omdat het wel of niet in een straatje past. Als je daar naar gekeken zou hebben dan weet je dat er ook naar veel langere perioden wordt gekeken dan 100 jaar.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waarom is dit geen serieuze bron?![]()
Omdat het niet binnen je straatje valt? Bij dergelijke wetenschap is het belangrijk om het grotere geheel te kunnen zien en niet alleen dat splintertje van pak en beet de laatste 100 jaar.
[..]
Die schommelingen zijn er geweest en het is an sich ook niet erg dat het klimaat verandert maar we moeten zien te voorkomen dat we onherstelbare schade toebrengen aan onze planeet. Het klimaat kent een zeker evenwicht met een aardige buffer maar het houdt een keer op.quote:Ja, als het zo is wel ja.. En nu pak ik even jouw uitleg van het verhaal 'met' bron erbij want bij jou zie ik die al helemaal niet. Daar hebben we wikipedia voor waar anderen al het voorwerk gedaan hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaatverandering
"Sinds het begin van de twintigste eeuw is de gemiddelde temperatuur met ongeveer 0,74 °C gestegen. Deze temperatuurstijging wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door menselijke activiteiten"
Dat men op het niveau van politiek, bedrijfsleven en activisme gretig inspringt op deze waarschijnlijkheid en dit als cruciale waarheid presenteert is wat jij in de media ziet en waar jij je mening op baseert. "Stel" dat we de thermostaat met z'n allen 0,74 C terug kunnen draaien.. smelten de poolkappen dan ineens niet meer? Is de IJsbeer dan gered?
Maar niemand die het grotere geheel erbij pakt, we kunnen verder uitzoomen dan eeuwen. En dan zijn er ook grote schommelingen waarneembaar waar de mens geen getuige van geweest is. Maar dat past niet in het klimaatverhaaltje en het greenwash gebeuren van de overheden, dat is wat op de achtergrond wordt gehouden want we moeten vooral de illusie krijgen dat we iets kunnen doen om de aarde te stoppen in z'n vooruitgang.
Toch zitten we nu met een aantal jaren met lage zonneactiviteit maar toch een stijging van de temperatuur...quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:14 schreef rootus het volgende:
Om het klimaat fatsoenlijk te kunnen meten zijn er ongelooflijk veel meetpunten nodig die allemaal op precies de juiste manier geïnterpreteerd moeten worden.
Dat is een groot probleem.
Wat de invloed van de zon is op de aarde is zeer ingewikkeld en nog helemaal niet duidelijk.
Wel weten we dat de zon sterke schommelingen kan veroorzaken.
Dit allemaal neemt natuurlijk niet weg dat we best wat zuiniger met onze grondstoffen zouden moeten omspringen.
precies, zijn we het erover eens dat het speculatiewetenschap is.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:43 schreef du_ke het volgende:
En ja ze gebruiken termen als zeer waarschijnlijk juist omdat het wetenschappers zijn. Het is niet iets dat je 1 op 1 kan testen onder gecontroleerde laboratoriumomstandigheden zoals het kookpunt van water...
De meeste subsidies van de miljarden die globaal aan Glabal Warming uitgegeven worden worden direct gestopt als een wetenschapper met een onderzoek komt dat niet in het straatje van global warming past en de subsidie wordt gestopt.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:14 schreef rootus het volgende:
Dat is zo'n beetje iedere wetenschap. Maar de onzekerheidsmarge is hier maar vrij klein. Zeker voor wat betreft de basisprincipes.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
precies, zijn we het erover eens dat het speculatiewetenschap is.
Kijk dit is pas mooi speculerenquote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:48 schreef sneeuwvrouw het volgende:
[..]
De meeste subsidies van de miljarden die globaal aan Glabal Warming uitgegeven worden worden direct gestopt als een wetenschapper met een onderzoek komt dat niet in het straatje van global warming past en de subsidie wordt gestopt.
Miljarden aan subsidies die alleen uitgegeven worden om te zoeken naar global warming, niet glabal cooling of andere theorien.
Rot nou eens op met jouw onzin.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:48 schreef sneeuwvrouw het volgende:
[..]
De meeste subsidies van de miljarden die globaal aan Glabal Warming uitgegeven worden worden direct gestopt als een wetenschapper met een onderzoek komt dat niet in het straatje van global warming past en de subsidie wordt gestopt.
Miljarden aan subsidies die alleen uitgegeven worden om te zoeken naar global warming, niet glabal cooling of andere theorien.
Mooiquote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is zo'n beetje iedere wetenschap. Maar de onzekerheidsmarge is hier maar vrij klein. Zeker voor wat betreft de basisprincipes.
Ik kan me wel voorstellen deze groep onderzoekers wel geloven in de milieu problematiek, en wellicht gekleurd is. Welke wetenschapper wordt nou wetenschapper om iets te verwerpen?quote:
"Zeer waarschijnlijk" in de wetenschap is niet 50%, 60%, 80%, het is meer dan 95% kans dat je juist zit en als je mis zit zit je nooit met de hele gedachte mis, maar met wat cijfers achter de komma.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waarom is dit geen serieuze bron?![]()
Omdat het niet binnen je straatje valt? Bij dergelijke wetenschap is het belangrijk om het grotere geheel te kunnen zien en niet alleen dat splintertje van pak en beet de laatste 100 jaar.
[..]
Ja, als het zo is wel ja.. En nu pak ik even jouw uitleg van het verhaal 'met' bron erbij want bij jou zie ik die al helemaal niet. Daar hebben we wikipedia voor waar anderen al het voorwerk gedaan hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaatverandering
"Sinds het begin van de twintigste eeuw is de gemiddelde temperatuur met ongeveer 0,74 °C gestegen. Deze temperatuurstijging wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door menselijke activiteiten"
Dat men op het niveau van politiek, bedrijfsleven en activisme gretig inspringt op deze waarschijnlijkheid en dit als cruciale waarheid presenteert is wat jij in de media ziet en waar jij je mening op baseert.
Het gaat me niet om de ijsbeer, of de natuur. Het gaat me erom dat mensen die niet snappen hoe de wetenschap werk klagen op de wetenschappers en hun ideeen uit 'gewoon logisch denken' en blogs halen.quote:"Stel" dat we de thermostaat met z'n allen 0,74 C terug kunnen draaien.. smelten de poolkappen dan ineens niet meer? Is de IJsbeer dan gered?
Voor de 3de keer, de natuurlijke schommelingen staan los van de extra invloed die de mens kan hebben. En die kan de mens hebben.quote:Maar niemand die het grotere geheel erbij pakt, we kunnen verder uitzoomen dan eeuwen. En dan zijn er ook grote schommelingen waarneembaar waar de mens geen getuige van geweest is. Maar dat past niet in het klimaatverhaaltje en het greenwash gebeuren van de overheden, dat is wat op de achtergrond wordt gehouden want we moeten vooral de illusie krijgen dat we iets kunnen doen om de aarde te stoppen in z'n vooruitgang.
Salomon Kroonenberg 'is' een wetenschapper en niet een blogger zoals jij aanneemt, maar de geologie wordt niet betrokken bij het hele verhaal.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:30 schreef Zith het volgende:
Het gaat me niet om de ijsbeer, of de natuur. Het gaat me erom dat mensen die niet snappen hoe de wetenschap werk klagen op de wetenschappers en hun ideeen uit 'gewoon logisch denken' en blogs halen.
waarom?quote:Voor de 3de keer, de natuurlijke schommelingen staan los van de extra invloed die de mens kan hebben. En die kan de mens hebben.
Beetje meer respect mag ook wel, kom jij eerst maar eens met dingen die hout snijden.quote:
En? tot de jaren 70 ging de temperatuur sinds de jaren 30 omlaagquote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:20 schreef Monidique het volgende:
Op zich wel mooi. De op twee na warmste oktober, de warmste november, ik vermoed dat december ook behoorlijk hoog zal scoren. Maar nee, 20 december 2010 was het koud, dus waar blijven die warme winters nou? Negeer de herfst, negeer de zomer, negeer heel 2010, negeer het afgelopen decennium. 20 december was het koud, dus waar blijven die warme winters nou?
[ afbeelding ]
"Toch vraagt niemand in de club van klimaatfanatici zich af waar die warme winters zijn gebleven!".
Simpele mensen. Ze mogen dan simpel zijn, maar o zo vermakelijk.
Modellen zijn geen feiten.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
www.ipcc.ch geeft hierover een aantal publicaties waarmee je daar een prima inschatting van kan maken. Daarover zijn een aantal modellen gemaakt die wat uiteenlopen al naar gelang van wat positiever of negatiever redeneren.
En dat weet jij allemaal ook best dus waarom maar naar de bekende weg blijven vragen als je het antwoord toch nooit zal accepteren en als een ware creationist door blijft gaan op je gekozen pad?
Ik kan al zijn wetenschappelijke publicaties lezen, geen van zijn publicaties is zo sceptisch als jij bent en al zijn publicaties bevatten betere arguementen die ik bij de sceptici op fok lees. Als ik de mensen bedoel die 'niet snappen hoe wetenschap werkt' dan bedoel ik niet hem. Als jij zelf vindt dat je zijn woorden/arguementen gebruikt (omdat je je met hem verdedigt) dan mag je de publicatie ervna noemen.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Salomon Kroonenberg 'is' een wetenschapper en niet een blogger zoals jij aanneemt, maar de geologie wordt niet betrokken bij het hele verhaal.
Omdat natuurlijke schommelingen een vast gegeven is (het is er) is en de antropogenische effecten hierop door de mens beinvloed kan worden. Je telt beide bij elkaar op (of geeft het een multiplier factor) en de uitkomst is het eindresultaat, daar heeft de mens dus zelf ook een invloed op.quote:[..]
waarom?
Voor sneeuwvrouwtje, nee. Dat is gewoon een kloon van een gebande, die komen zo vaak langs.quote:[..]
Beetje meer respect mag ook wel, kom jij eerst maar eens met dingen die hout snijden.
quote:
Het is geen probleem van Nederland, het is een probleem van heel de wereld. Je kan niet zeggen: ach wij hebben weinig invloed, dus boeiend. Dat is zwaar hypocriet. Daarnaast is Nederland klein, maar per vierkante meter wel een van de vervuilendste landen ter wereld.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:54 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik geloof van heel veel onderzoeken niks, maar daarnaast speelt welvaart natuurlijk ook een grote rol. We hebben als Nederland zo'n klein aandeel aan de milieuproblematiek (als die er is), dat ik het niet waard vind om de welvaart te temperen, en de armoede die daardoor minder snel afneemt. Ik wil het overigens geen excuus zonder schuldgevoelens noemen, want ik denk dat welvaart en de daardoor afnemende armoede voor ons land meer waard is, dan het milieu waar we globaal nauwelijks invloed op hebben. Ik vind mensen die we uit de armoede kunnen helpen -en daardoor toenemende gezondheid- belangrijker, dan uitstervende ijsberen die nauwelijks op het wereldtoneel zichtbaar zijn.
Fijn dat je zo'n vertrouwen hebt, maar ingenieurs leren ook dat je problemen bij de bron moet aanpakken.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:12 schreef beeer het volgende:
[..]
En de optimisme dat de "ramp" als deze gebeurt wel te overzien is en dat ingenieurs zoals jij met mooie technische oplossingen zullen komen zoals jullie altijd hebben gedaan.
Nou, en dat maakt de klimaatclowns zoals Ellian vermakelijk, hilarisch en volledig zonder waarheid aan hun zijde.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? tot de jaren 70 ging de temperatuur sinds de jaren 30 omlaag
Ze zijn vast net zo betrouwbaar als de Hockeystick van Kyotoquote:Op zaterdag 1 januari 2011 22:23 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Die modelen zijn puur alleen gebaseerd op aannames en grove leugens.
Kijk dit lijkt erop..goed om wat structuur te krijgen in het topic.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:44 schreef Zith het volgende:
En het stomme in deze discussies is is dat de mening van de scepticus vloeibaar is, ontastbaar. De sceptici draaien erg gemakkelijk om onderwerpen heen door nieuwe punten of meningen aan te halen. Dit gedrag past precies in de standaard 'stages of denial' die de psychologie beschrijft:
1: er is geen global warming'
(1a) niet genoeg bewijs voor GW,
(1b) het is ergens koud, tegenbewijs
(1c) er is geen concensus
2: we weten niet waarom dit gebeurt (nu is er dus wel global warming)
(2a) modellen zijn niet goed
(2b) je kan niet voorspellen
(2c) je kan niet zeker zijn
3: Klimaatverandering is neutraal
(3a) het is al eens eerder gebeurd
(3b) het is natuurlijke verandering
(3c) het komt niet door co2
4: GW is niet slecht, de effecten zijn goed
5: GW is slecht, maar de het kan niet gestopt worden
(5a) het is te laat
(5b) we zijn te klein als groepje
(5c) economisch onhaalbaar
Elke topic hierover gaat deze stappen af, OP begon met 1b, en sindsdien zijn we het lijstje af gaan werken.
Blijf nou eens bij de standpunten ipv vloeibaar heen en weer te bewegen om je zo uit de doodlopende argumenten te krijgen.
bron: Elsevierquote:Al Gore
Gore waarschuwt in zijn rampenfilm An Inconvenient Truth voor de opwarming van de aarde. Die boodschap sluit naadloos aan op het klimaatbeleid van Cramer. Groen ontkent dat de filmbijdrage van Cramer een verkapte subsidie was om Gore naar Nederland te halen.
De pr-medewerker Groen ontving voor zijn werk in totaal 510.000 euro. Een woordvoerder van demissionair minister van Milieu Tineke Huizinga (ChristenUnie) zegt dat het ministerie nog steeds achter alle opdrachten aan Maurits Groen staat.
Of je nou een weblogartikeltje schrijft met standaard klimaatclownargumenten of dat weblogartikeltje met standaard klimaatclownargumenten in een mooi jasje stopt, het wordt er geen wetenschappelijke publicatie van. Laat Bob Carter zijn baanbrekend onderzoek waaruit blijkt dat iedereen het mis heeft maar eens serieus publiceren.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:00 schreef Zith het volgende:
Als je een sceptische wetenschappelijke publicatie wilt lezen:
http://members.iinet.net.(...)sIMM%20corrected.pdf
^gratis argumenten voor de sceptici hier, doe er wat mee
Mja, R.M. Carter heeft toch wel zo'n 55 peer-reviewed publicaties in de Earth and Planetary Sciences journals (al gaan die vooral over de normale onderwerpen), maar de kritiek op die site is wel erg hard ja, je vraagt je erbij af hoe dat in een journal terecht zou kunnen komen..quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Of je nou een weblogartikeltje schrijft met standaard klimaatclownargumenten of dat weblogartikeltje met standaard klimaatclownargumenten in een mooi jasje stopt, het wordt er geen wetenschappelijke publicatie van. Laat Bob Carter zijn baanbrekend onderzoek waaruit blijkt dat iedereen het mis heeft maar eens serieus publiceren.
Meh, en de andere 'verdedigingen' van carter zijn ook triest met o.a. red herring fallacies.quote:Carter only attempts a defence on one point and that just underlines what a poor scholar he is.
Het probleem is echter dat sceptici niet van punt veranderen omdat ze overtuigd zijn. De originele OP deed voor alsof er geen GW is of zal zijn, echter had hij hiervoor al posts gemaakt waarin hij stelt dat het te duur is om op te treden tegen GW (en dus GW accepteerd). Ze veranderen van positie omdat ze vastlopen en/of tegenover echte cijfers komen te staan.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Kijk dit lijkt erop..goed om wat structuur te krijgen in het topic.
Het mooie van wetenschap is dat standpunten kunnen veranderen met de dag, door nieuwe inzichten en (her-) ontdekkingen. Ik ben een voorstander van wetenschap en niet van geloof om deze reden.
Uhm ja... Ik heb niets met AL Gore dus je hoeft mij niet te overtuigen..quote:Waar het om gaat is dat Al Gore ingesprongen is op een bepaald tussenliggend resultaat dat gewoon nog niet volledig is en het zo transformeert dat hij het kan gebruiken voor zijn 'change' boodschap. Met alle respect voor het intellect van Al Gore maar hij is geen wetenschapper, hij is een inspirator voor een bepaalde doelgroep. De factor geologie wordt in zijn film geschrapt om een verandering in denken plaats te laten vinden door een shock effect. Waarom? omdat de olie opraakt en hij bedrijven en ondernemers wil motiveren de economie draaiende te houden door groen er bij te betrekken, de dollars liggen nu in duurzaamheid.
Hij was op het Climate Event in Aalsmeer twee jaar geleden en vergat de honderden studenten die er speciaal voor hem gekomen waren. Hij had geen interesse in de echte toekomst. In de zaal waren alleen de minister en belangrijke spelers als Philips en andere grote bedrijven uitgenodigt. Die hoofdzakelijk kwamen om hem, de klimaatsuperman te zien en hem te laten zien hoe fan-tas-tisch ze wel niet bezig zijn inclusief onze eigen milieuminister Mw. Cramer
[..]
bron: Elsevier
Waar het verschil m inzit is dat Al Gore het zo hyped dat het doet lijken alsof er een hand op de knop zit die zegt 'stop'. Als jullie dit "NIET" doen dan zal Nederland niet overstromen. Waar hij later op terug moest komen om het simpele feit dat wanneer een ijsklontje smelt in een glas water het glas niet zal overstromen. Het wordt als machtsmiddel ingezet en de burger mag apporteren. Maar getuige de discussie heeft hij z'n effect bereikt, duurzaamheid staat op de kaart.
Of het nu nog kan vraag ik me af, maar iedereen kon onder het vorige kabinet een flutbureau of onderneming in duurzaamheid beginnen en ongehoord hoge subsidies opstrijken als hij of zij iets met groen deed. Ik zal geen namen noemen maar ik ken iemand die bijna een half orgasme kreeg toen hij hoorde dat hij op deze manier subsidiepotjes kon uitmelken. Zelf pas ik ervoor, het is net zoiets als domeinnamen kapen. Misschien is het slim, maar ik 'verdien' liever mn geld dan dat ik het uit onze belastingkas graai.
Om het allemaal op te sommen, ik vind dat de wetenschap voor een vies spelletje is ingezet.
Het ging over Al Gore, niet over Nazi-Göringquote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:48 schreef Berlitz het volgende:
In nazi-duitsland was ook de complete wetenschap het erover eens dat germanen ubermensen zijn.
Wetenschappers zijn net als alle andere mensen vatbaar voor meeloperij.
En nu een punt maken mbt klimaat wetenschap? Als je nou specifiek zegt wat jij denkt dat er fout gaat kan je erover discussieren, nu blijf je ongrijpbaar.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:48 schreef Berlitz het volgende:
In nazi-duitsland was ook de complete wetenschap het erover eens dat germanen ubermensen zijn.
Wetenschap vergelijken met nationaalsocialisme.. doe je dat hier nu serieus?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:48 schreef Berlitz het volgende:
Nee ik toon de meeloperij in de wetenschap aan als je als wetenschapper een andere visie dan de heersende heb word je al snel verkettert.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:00 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wetenschap vergelijken met nationaalsocialisme.. doe je dat hier nu serieus?![]()
Wetenschap floreert juist met nieuwe inzichten en visies. Dat onderscheidt wetenschappers júist van niet-wetenchappers. En het creëren van nieuwe visies wordt ook aangeleerd en aangespoord bij wetenschappelijke opleidingen.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:04 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Nee ik toon de meeloperij in de wetenschap aan als je als wetenschapper een andere visie dan de heersende heb word je al snel verkettert.
Politiek en wetenschap zijn sterk met elkaar verbonden.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:09 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wetenschap floreert juist met nieuwe inzichten en visies. Dat onderscheidt wetenschappers júist van niet-wetenchappers. En het creëren van nieuwe visies wordt ook aangeleerd en aangespoord bij wetenschappelijke opleidingen.
Waar jij het over hebt heet politiek.
Maar goed, geloof wat je wil geloven. Zolang het je goed uitkomt, natuurlijk.
Kun je je vaagheid wat verminderen door gewoon te specificieren waar het fout gaat?quote:Op zondag 2 januari 2011 00:11 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Politiek en wetenschap zijn sterk met elkaar verbonden.
Okee, goed argument.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:11 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Er was eens: Een Nazi wetenschapper.. Jozef Mengele die in na de oorlog in het geniep met z'n koffer vol samples naar Brazilie was gevlucht om daar een experiment met tweelingen te doen. In het kleine dorpje Candido Godo werden ineens veeel meer tweelingen geboren dan waar anders ter wereld. Dus was er een mooi complot en iemand die daar verantwoordelijk voor was.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:00 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Wetenschap vergelijken met nationaalsocialisme.. doe je dat hier nu serieus?![]()
Ik ben het daar niet helemaal mee eens, want het wordt vooral gedreven door waarden en normen. Ik ben het er wel mee eens dat het vanaf daar mis gaat, omdat de wetenschap bepaalt wie de benadeelden zijn, en dat is nou juist de klasse die het meest gebaat zijn een overheid die voor de belangen van deze groep opkomen.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:11 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als ik hier lees over tien duizenden klimaat wetenschappers worden er dus baantjes gecreëerd voor mensen die roepen dat het klimaat naar de knoppen gaat.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:11 schreef Zith het volgende:
[..]
Kun je je vaagheid wat verminderen door gewoon te specificieren waar het fout gaat?
Prima, maar als de wetenschap er duidelijk naast zit dan zouden de fossilfuellobbyisten best een paar ton kunnen spenderen aan een goed, gedegen en emperisch onderzoek die laat zien dat er geen GW is/ niet antropologsch/etc.Tot op heden zijn de lobbyistenonderzoeken vooral facepalmwaardig geweest.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:16 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als ik hier lees over tien duizenden klimaat wetenschappers worden er dus baantjes gecreëerd voor mensen die roepen dat het klimaat naar de knoppen gaat.
Wat freeman dyson in een interview zei is dat financiële afhankelijkheid de wetenschap ten nadele beïnvloed.Je bijt niet in de hand die je voed.
Waarom was global warming dan al niet in de jaren 50 begon toen de vervuiling veel groter was?quote:Op zondag 2 januari 2011 00:20 schreef Zith het volgende:
[..]
Prima, maar als de wetenschap er duidelijk naast zit dan zouden de fossilfuellobbyisten best een paar ton kunnen spenderen aan een goed, gedegen en emperisch onderzoek die laat zien dat er geen GW is/ niet antropologsch/etc.Tot op heden zijn de lobbyistenonderzoeken vooral facepalmwaardig geweest.
Blijkbaar is het enorm lastig om antropologisch GW te falcificeren.
1.: Klikquote:Op zondag 2 januari 2011 00:24 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Waarom was global warming dan al niet in de jaren 50 begon toen de vervuiling veel groter was?
Het klimaat gaat niet naar de knoppen, dat herstelt zich wel weer. We krijgen voorlopig niet zo'n uitgekookte droge planeet als Venus dat een kopie van de hel lijkt. Als je alleen al bedenkt dat seizoenen, dag en nachtritme, water en zonlicht belangrijke ingrediënten zijn. Dat er zoveel water aanwezig is dat er wel heel wat geweld bij komt kijken wil dat in een klap verdampen.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:16 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als ik hier lees over tien duizenden klimaat wetenschappers worden er dus baantjes gecreëerd voor mensen die roepen dat het klimaat naar de knoppen gaat.
Wat freeman dyson in een interview zei is dat financiële afhankelijkheid de wetenschap ten nadele beïnvloed.Je bijt niet in de hand die je voed.
1.) Global warming heeft te maken met broeikasgassen, niet met vervuiling.quote:Op zondag 2 januari 2011 00:24 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Waarom was global warming dan al niet in de jaren 50 begon toen de vervuiling veel groter was?
Je bent met beide ogen ingetrapt op mijn vraag. Het rapport wat jij aanhaalt wordt door een belangrijk deel der wetenschap betwist. Het zijn betwistbare conclusies en aanbevelingen die het ipcc doet.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 18:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, toen op de middelbare school zei mijn aardrijkskunde-leraar dat wij waarschijnlijk in een fase zaten op weg naar een nieuwe ijstijd. Hij toonde dat aan met lange termijn grafieken. Heb ik altijd onthouden.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? tot de jaren 70 ging de temperatuur sinds de jaren 30 omlaag
En laat wakkerquote:Op zondag 2 januari 2011 04:11 schreef Monidique het volgende:
O, JesusJezus,. Wat ben ik toch geweldig...
Jep, bij mij hetzelfde. De ijstijden komen terug,quote:Op zondag 2 januari 2011 03:44 schreef voice-over het volgende:
[..]
Klopt, toen op de middelbare school zei mijn aardrijkskunde-leraar dat wij waarschijnlijk in een fase zaten op weg naar een nieuwe ijstijd. Hij toonde dat aan met lange termijn grafieken. Heb ik altijd onthouden.
En in de jaren '80 kwam de milieu-mafia ineens met global warming op de proppen.
Klopt en de evolutietheorie is ook geen feit maar een theorie. Jij gelooft dus dat god de aarde heeft geschapen? Dat is het niveau waarop je nu werkt pietje.quote:
Welk belangrijke deel doel je nu op? Maak dat eens concreet? Is dat een weblog? Of 2? Of een of andere econoom zonder verstand van zaken? In welke belangrijke wetenschappelijke publicaties staan die betwistingen?quote:Op zondag 2 januari 2011 03:33 schreef voice-over het volgende:
[..]
Je bent met beide ogen ingetrapt op mijn vraag. Het rapport wat jij aanhaalt wordt door een belangrijk deel der wetenschap betwist. Het zijn betwistbare conclusies en aanbevelingen die het ipcc doet.
quote:Echt zelfstandig leren denken, heb jij waarschijnlijk nooit gedaan.
En hierop is mijn post waarop je reageert weer ondubbelzinnig van toepassing.quote:Dus nogmaals mijn vraag: "geef nou eens ondubbelzinnig aan hoeveel opwarming van de aarde wordt veroorzaakt door onze CO2-uitstoot".
Een andere vraag in dit verband die ik aan je wil stellen is: "hoeveel graden opwarming scheelt het als wij onze CO-uitstoot met 25% verminderen"
Je weet het toch allemaal zo zeker?
![]()
Dan was je aardrijkskundeleraar slecht geïnformeerd. Dat kan.quote:Op zondag 2 januari 2011 03:44 schreef voice-over het volgende:
[..]
Klopt, toen op de middelbare school zei mijn aardrijkskunde-leraar dat wij waarschijnlijk in een fase zaten op weg naar een nieuwe ijstijd. Hij toonde dat aan met lange termijn grafieken. Heb ik altijd onthouden.
En in de jaren '80 kwam de milieu-mafia ineens met global warming op de proppen.
Neen, de Evolutietheorie is gebaseerd op feiten, en zolang er geen feiten zijn die hem onderuit halen is de theorie geldig.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt en de evolutietheorie is ook geen feit maar een theorie.#
Nee, eerder de manier waarop het CO2 debat gevoerd wordt, CO2 is de weg de waarheid en het leven en Al Gore is zijn profeet. Iedereen die kritiek heeft moet monddood gemaakt worden.quote:Jij gelooft dus dat god de aarde heeft geschapen? Dat is het niveau waarop je nu werkt pietje.
Daar denken de creationisten anders over. En op die lijn lijkt jij hier stevig te zitten.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neen, de Evolutietheorie is gebaseerd op feiten, en zolang er geen feiten zijn die hem onderuit halen is de theorie geldig.
[..]
Wat een onzin, je probeert de boel nu om te draaien. Er is uit alle hoeken zat kritiek op Gore en dat weet jij ook donders goed. Maar aan de kern van de boodschap, dat we als mensen bezig zijn het klimaat flink te beïnvloeden, wordt door serieuze betrokkenen eigenlijk niet meer getwijfeld. Dat staat net zo vast als de 'feiten' waarop de evolutietheorie is gebaseerd.quote:Nee, eerder de manier waarop het CO2 debat gevoerd wordt, CO2 is de weg de waarheid en het leven en Al Gore is zijn profeet. Iedereen die kritiek heeft moet monddood gemaakt worden.
quote:Op zondag 2 januari 2011 00:20 schreef Zith het volgende:
[..]
Prima, maar als de wetenschap er duidelijk naast zit dan zouden de fossilfuellobbyisten best een paar ton kunnen spenderen aan een goed, gedegen en emperisch onderzoek die laat zien dat er geen GW is/ niet antropologsch/etc.Tot op heden zijn de lobbyistenonderzoeken vooral facepalmwaardig geweest.
Blijkbaar is het enorm lastig om antropologisch GW te falcificeren.
Zo heb ik een scheikundedocente gehad die meende dat de bom op Hiroshima een conventionele bom was ipv een atoombomquote:Op zondag 2 januari 2011 12:38 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan was je aardrijkskundeleraar slecht geïnformeerd. Dat kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |