James1988 | zondag 19 december 2010 @ 21:45 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
Peterselieman | zondag 19 december 2010 @ 21:48 |
Onder de keu? | |
ziggyziggyziggy | zondag 19 december 2010 @ 21:48 |
Zug-Chef | zondag 19 december 2010 @ 21:59 |
NS Regio 3401 heeft een korte stop op station Apeldoorn de Maten gemaakt en vertrekt hier als trein 17840 uit Zutphen verder naar de eindbestemming station Apeldoorn. Zondag 19 december 2010 En toen was het bos in Venlo helemaal wit! Onder andere door de winterse omstandigheden in Europa, lopen diverse treinen aanzienlijke vertraging op. Zo ook de Mortara-shuttle, die vijfmaal per week tussen het Italiaanse Mortara en de Rotterdamse Waalhaven en v.v. rijdt en op de prachtige 17 december zon 9 uur later vertrok. Vlak na aankomst per fiets vertrok de rode Crossrail 185 595 met de zeer goed beladen trein 40145 uit Venlo richting Zwitserland en Italië. Meer sneeuw-foto's van deze week staan op http://home.wanadoo.nl/bjornnielsen/spoorvinder/index.htm onder Foto's 2010 - week 50 | |
Ascendancy | zondag 19 december 2010 @ 22:00 |
Leuke foto's | |
KapiteinT | zondag 19 december 2010 @ 22:14 |
Is 'Geel blauw houdt niet van wit' geen goede titel? | |
greavy | zondag 19 december 2010 @ 22:29 |
Station Baarn heeft (tijdelijk) aggregaten gekregen: Problemen met de stroomvoorziening op het station... | |
Anne | zondag 19 december 2010 @ 22:31 |
TT aangepast. | |
Fixers | zondag 19 december 2010 @ 22:32 |
Hehehe.... wel passend. Jammer dat ik geen camera bij had vandaag. Koplopers met ijspegels langs het front, wielen en al de rest zien er best tof uit. | |
Peterselieman | zondag 19 december 2010 @ 22:36 |
Mooie platen, Zug-Chef | |
Kapitein_Schavuit | zondag 19 december 2010 @ 23:05 |
Vandaag deze foto nog net voor het donker gemaakt tussen Tegelen en Venlo tijdens mijn fotorondje voor mijn blog. Mooi is vooral de gigantische sneeuwwolk die achter de trein aankomt. Sneeuwhoogte was op dat moment zo'n 15 cm. | |
Kapitein_Schavuit | maandag 20 december 2010 @ 01:11 |
Er staat wéér een trein in de fik in de Schipholtunnel. Meer info ontbreekt er op dit moment. Edit: Oke niets aan de hand, eerste berichtgeving was origineel ook het bovenstaande. http://www.powned.tv/nieu(...)and_in_schiphol.html [ Bericht 67% gewijzigd door Kapitein_Schavuit op 20-12-2010 01:19:49 ] | |
KapiteinT | maandag 20 december 2010 @ 01:23 |
Gaat lekker in de Schipholtunnel, met al die branden die er niet zijn. | |
Guppy | maandag 20 december 2010 @ 07:04 |
Brrr...! | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 08:25 |
20 december 2010 Op deze koude maandagochtend moet de sprinter van Breda naar Den Bosch het stellen met minder materieel. Waar normaalgesproken SLT wordt ingezet, moet de trein van 8.24 het stellen met een los SGMm-tweetje. Ook de intercity Roosendaal - Zwolle, vertrek vanaf Breda om 8.10, was karig toebedeeld: er reed een ICMm-III i.p.v. het ICRm-7 of VIRM-VI wat er normaal rijdt. Let op de ingesneeuwde koppeling aan de voorzijde van dit treinstel, waardoor het langs deze kant combineren met een ander treinstel een lastige opgave wordt. Kijk greavy, geen sluitseinen! | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 08:51 |
Er staan op dit moment 13 SLeTjes stil op de Cartesiusweg vanwege defecte statische omzetter.. En zo zullen er elders ook wel defecte SLeTjes staan. En de trein die uit Utrecht aankomt in Breda om 8:35 reed met 5 bakken SGMm. En de trein die jij met ICMm zag rijden, is planmatig. Volgens mij 7 bakken ICMm. MDWDV-- 3626 ICM En bij Culemborg staat een SLeT defect. | |
Fixers | maandag 20 december 2010 @ 08:53 |
Ik had echt een camera bij moeten hebben voor bevroren treinfoto's. De Virm waar ik nu in sta heeft een klont sneeuw en ijs aan de bioreactor hangen die tot een cm of 5 boven de rails rijkt. | |
Guppy | maandag 20 december 2010 @ 08:56 |
Ik zit in een mini-VIRM zo vol | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 08:57 |
Dat verklaart ook waarom ik SGMm heb ipv SLT. De trein met vertrek van 8.24 rijdt met slechts een SGMm-tweetje Die rijdt vandaag met een losse ICMm-III, het viertje is spoorloos. "Stremming tussen Utrecht en Den Bosch" aldus NS op Twitter, ben benieuwd of ik wel vanuit Den Bosch naar Utrecht kan. Zal wel niet? | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 09:01 |
Treinverkeer gestremd. NS adviseert via Nijmegen te reizen. Maar de verstoringen melden nu helemaal niks meer hier over... Intercity's rijden volgens AV wel, maar stoptreinen uit ri Tiel/Den Bosch tot Geldermalsen | |
Fixers | maandag 20 december 2010 @ 09:15 |
De mannen van het schoonmaakbedrijf doen hun best om de treeplanken ijsvrij te krijgen. Aan de herrie te horen is dat hard werken. Nu nog personeel om de trein te laten rijden... | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 09:21 |
Ik baal als de pest.. Ik ben ZIEK in de vakantie En dan ligt er nog een pak sneeuw ook. Zou leuke foto's kunnen opleveren.. Maarja, nu vanuit huis alles goed aanschouwen | |
Q. | maandag 20 december 2010 @ 10:32 |
Zijn die SLeTjes nooit de klimaatkamer in geweest? | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 10:34 |
Zeker wel, maar in de Klimaatkamer word er niet met sneeuw getest. | |
Q. | maandag 20 december 2010 @ 10:40 |
Dan lijkt me dat die testen daar aardig incompleet zijn. Sneeuw kan toch aardig ontwrichtend werken voor electronica. Zeker als die steeds vaker op het dak wordt gemonteerd. | |
Q. | maandag 20 december 2010 @ 10:40 |
Maar goed, de sneeuw geeft wel mooie plaatjes. | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 10:57 |
Maar gelukkig hebben de nieuwe V250's de proeven in de klimaatkamer glansrijk doorstaan, en moeten het dus wel goede treinen zijn! (aldus iemand die dicht op het vuur zit) | |
Lord_Brett_Sinclair | maandag 20 december 2010 @ 11:00 |
Het probleem is meer dat er lucht naar binnen gezogen wordt om de electronica te koelen. Alleen met de lucht die naar binnen gezogen wordt wordt er ook (stuif)sneeuw meegezogen. Deze sneeuw vormt het probleem. En de sneeuwfilters lijken dus niet goed te werken. Maar Mat '54 had vroeger ook vele problemen met sneeuw, het is dus niet iets van deze tijd, de motor die daar in zat zoog ook sneeuw aan en daar konden ze ook slecht tegen. Daarnaast ging er allemaal sneeuw in de behuizing van de schuifdeuren zitten zodat deze ook vast zaten. Om dit probleem te voorkomen zijn de huidige naar buiten klap deuren geintroduceerd. | |
Q. | maandag 20 december 2010 @ 11:34 |
Beschikken ze in landen als Oostenrijk en Zwitserland dan over betere filters? | |
Lord_Brett_Sinclair | maandag 20 december 2010 @ 11:42 |
Daar duurt de sneeuwperiode een half jaar. Dus dan wordt er meer rekening mee gehouden en meer in geïnvesteerd in voorzieningen tegen de sneeuw. | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 12:05 |
Dat noem je nog eens sneeuwploegen (op 't spoor) | |
V2 | maandag 20 december 2010 @ 12:48 |
Damn greavy vet! | |
Lord_Brett_Sinclair | maandag 20 december 2010 @ 12:54 |
Sneeuwploeg 2 is wel effectiever in veel sneeuw.. je kan niet alles aan de kant blijven schuiven. | |
V2 | maandag 20 december 2010 @ 13:16 |
Deze is nog mooier trouwens, de stoomversie: | |
rubje | maandag 20 december 2010 @ 13:26 |
Maar het is en blijft toch vd gekke dat wij in NL elk jaar maar toelaten dat bij het minste geringste alles gelijk ontregelt wordt en die bedrijven die daarvoor verantwoordelijk zijn ermee wegkomen en op de koop toe onder het mom van wij kunnen niet anders de kosten voor de burger weer omhoog gooien? | |
Lord_Brett_Sinclair | maandag 20 december 2010 @ 13:39 |
Nog mooier is dat deze nog 100% bedrijfsvaardig is. Dit omdat hij als reserve staat als de nieuwe kapot is. | |
trainfreak | maandag 20 december 2010 @ 13:53 |
X-ROT Enkele weken geleden een film over deze gezien, SUPER! | |
Q. | maandag 20 december 2010 @ 14:02 |
Stoer hoor! | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 15:01 |
Vandaag lijkt het toch heel aardig te gaan, terwijl ook nu nog steeds grote sneeuwwolken met de trein mee waaien. Nog niet helemaal perfect, zo kon de IC waar ik zostraks in zat bij Weesp niet de stoptrein voorbij, ik gok omdat de wissel het niet deed. Maar met alle ellende van vrijdag en het weekend in het achterhoofd valt dat natuurlijk nog reuze mee. | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 15:02 |
Lekkere wachtrij daar... | |
bork | maandag 20 december 2010 @ 15:06 |
Driebergen/Zeist, gisterenmiddag, trein naar Arnhem. | |
trainfreak | maandag 20 december 2010 @ 15:51 |
Misschien een leuk weetje: vandaag is het dag op dag 44 jaar geleden dat in België de laatste commerciële reizigerstrein met stoomtractie werd verzekerd. In de goederendienst reden ze nog tot in het voorjaar van 1967, en ook op fabrieksnetten werd vaak met stoom gereden. De 29.013 trok deze trein, vandaar dat deze loc ook bewaard is gebleven. | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 16:03 |
Dat ziet er toch prachtig uit, zo met die sneeuw. Maar eigenlijk is heel Nederland even mooi nu. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2010 16:03:58 ] | |
GimmeGore | maandag 20 december 2010 @ 17:45 |
Stiekem vind ik reizen met de trein leuk, dus moest ik hier eventjes gepost hebben | |
KapiteinT | maandag 20 december 2010 @ 18:15 |
Een enkele ICM IV is niet echt genoeg als sneltrein Dordrecht - Amsterdam... Op Schiedam stond ie net bijna 10 minuten stil om iedereen in te laten stappen, maar uiteindelijk kon maar de helft van de reizigers mee. Ik had een plekje op de tweede treeplank (heeft dat ding een naam?) bemachtigd, maar dat mocht helaas niet van de conducteur. En wat blijft het toch moeilijk voor de meeste mensen om even op te schuiven in het gangpad... | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 18:20 |
Plan V in de 800 (IC Alkmaar - Heerlen/Maastricht) X_X | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 18:20 |
Betreft trein 865 met de 932 + 453 + 901 | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 18:21 |
Stel 4247 zeker? Zat eerst nog een drietje aan, maar die staat defect in Dordrecht. | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 18:25 |
Ik zit in de 901 op een klapstoeltje op het balkon. Op Utrecht CS een beetje op het zijraampje gekrabbeld in de condens (mijn avatar, Alstom-fanboy die ik ben) en dat is inmiddels gewoon bevroren | |
Fixers | maandag 20 december 2010 @ 18:51 |
In hilversum is het ook weer bal. De IC Almere-Utrecht is natuurlijk eruit gegooid. de stopper naar utrecht van 18.31 rijd ook niet. wordt er vrolijk omgeroepen dat de eerstvolgende mogelijkheid de 18.44 zal zijn. Die dus ook niet rijd, dan maar een ommetje via Amersfoort. Zit ik weer eventjes warm. Dat uur vertraging (tot houten!!) Heb ik toch alweer. Edit: In amersfoort is de puinhoop zo mogelijk nog groter. Treinen die zonder aankondiging of omroep of wat dan ook van de borden verdwijnen. Andere die ineens opdoemen en zoals gebruikelijk geven de cta's, de omroep en m.ns.nl volledig tegenstrijdige informatie. [ Bericht 14% gewijzigd door Fixers op 20-12-2010 19:12:11 ] | |
ReisT | maandag 20 december 2010 @ 19:10 |
Vanmiddag een bijzondere gebeurtenis op het Amstelstation: er stopte om 17:30 een VIRM op spoor 4 maar dit bleek niet een trein naar Utrecht te zijn (normaal geldt hier toch de regel: VIRM = IC naar Utrecht). Het was stiekem toch de Sprinter naar Rotterdam | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 19:15 |
Zitten 3 omlopen VIRM in de sprinter Rotterdam-Uitgeest, maar ook DDAR, Plan V en een enkele SLT vandAAG. | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 19:21 |
Dan valt wachten voor een loket in België nog erg mee | |
Ascendancy | maandag 20 december 2010 @ 19:36 |
Waarom kan mijn trein nu al 3 dagen niet meer dan een uursdienst rijden. Wel mooi voor de rest om al die bizarre omlopen te zien. Plan V is geniaal als IC. Vorig jaar zat het in de 1900. Herrie maken dat het deed op Rotterdam-Dordrecht, waar het vol gas mag. | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 19:39 |
En wat is "jouw" trein? Edit: Vast de MLL. Die rijdt beperkt door onder andere rijp op de bovenleiding. De E-GTW kan dat slecht weg werken. Eigenlijk zou een Victor een retourtje over de MLL moeten doen, en de problemen zijn voorbij, althans, die kans is zeer groot. [ Bericht 44% gewijzigd door greavy op 20-12-2010 19:47:32 ] | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 19:51 |
Een Victor? Gast... | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 19:55 |
Hij heeft koorts, laat hem | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 20:01 |
Een Victor ook wel het Vee oftewel Plan V. Ken de gebruikte bijnamen | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 20:02 |
Oh. NS heeft aangegeven tot 2 januari een aangepaste WinterDRGL te rijden: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ntie?p=1160724828566 Fyra 1x/uur. Rijdt daardoor wel toeslagvrij!!! | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 20:07 |
Zo'n ding heet een hondekop. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2010 20:08:07 ] | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 20:08 |
Leuk, bedankt voor de tip. | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 20:18 |
Nee, een hondekop is Mat'54. Plan U / DE3 is Rode Duivel. Plan V is ook wel Apekop | |
KapiteinT | maandag 20 december 2010 @ 20:20 |
En dat mag zeker wel op Somda? | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 20:22 |
Nieuwe regel op Somda, bedrijven en treinen mag je niet bij een bijnaam noemen Gelukkig kan ik het hier nog gewoon hebben over sletjes en stofzuigers. | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 20:22 |
We zitten niet op SOMDA schatjes | |
Peterselieman | maandag 20 december 2010 @ 20:24 |
Precies en dat maakt het ook veel leuker hier, al mis ik Fles en Duvel nu wel hier. | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 20:25 |
Ik mis ze ook, Socios en Ofyles2 zie ik ook te weinig. | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 20:27 |
Ja, dat klopt. Fles en Duvel lijken hem wel gepeerd te zijn.. Zullen toch nog wel terugkomen? | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 20:27 |
Vast wel, al dan niet gebracht door een Fail250. | |
Peterselieman | maandag 20 december 2010 @ 20:30 |
Over de stofzuiger gesproken: deze heeft de klimaatkamer in Wenen wonderwel goed doorstaan. Ben benieuwd over hoeveel jaar de stellen de definitieve toelating zullen krijgen. | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 20:31 |
Wanneer verliep de test-toelating? | |
Peterselieman | maandag 20 december 2010 @ 20:32 |
Eind dit jaar. Weet niet of ze al verlenging hebben | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 20:32 |
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast bij Raad de Smiley/Posticon. | |
Temlin | maandag 20 december 2010 @ 21:00 |
ik ben er toch | |
Sandrvich | maandag 20 december 2010 @ 21:03 |
Ik ga komende week de Fyra dan toch eens uitproberen denk ik. :-) Weet iemand trouwens wat de Alpen Express vanochtend deed in Tilburg West? Hij stond op de opstelsporen en de NS1750 stond er 100 meter voor. | |
James1988 | maandag 20 december 2010 @ 21:04 |
Wat ik heb begrepen is dat ze die hebben. En naar het schijnt is er een opleverdatum bekend (ik weet alleen niet wanneer...) en rijdt het spul ook wel aardig. | |
greavy | maandag 20 december 2010 @ 21:20 |
Zal wel weinig ruimte zijn in de Watergraafsmeer.. Maar dan nog is het vreemd. | |
KapiteinT | dinsdag 21 december 2010 @ 00:02 |
Ook al is het WK al bijna een halfjaar geleden afgelopen; geel en blauw houden nog altijd van oranje. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 21 december 2010 @ 05:18 |
Fuck, wat is het koud. | |
Peter | dinsdag 21 december 2010 @ 06:54 |
-8/-9 daar jah... brrr! | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 21 december 2010 @ 07:08 |
En ik moest op de fiets naar het werk. | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 07:26 |
"Dames en heren, hier volgt een waarschuwing. Let op bij het verlaten van de trein, de perrons kunnen glad zijn." zei de vrouwenstem in een SLT. Ondertussen maakt de stroomafnemer van die SLT een mooie lichtshow. | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 08:17 |
De reisinformatie is weer eens waardeloos. Voor vertrek de reisplanner geraadpleegd die aangaf dat als ik om 6.54 zou vertrekken vanaf Breda ik om 7.38 in Den Bosch een IC naar Utrecht te pakken. 2 minuten voor aankomst gekeken en die trein stond gewoon in de planner. Uitgestapt, even rondgelopen, en toen zag ik op een CTA ineens "7.38 Intercity Schiphol rijdt vandaag niet" staan, ondertussen vertrok de sprinter alweer. Eerstvolgende reismogelijkheid, de IC van 7.53, had +10 en dat liep nog iets verder op ook, maar volgens m.ns.nl reed alles gewoon keurig op tijd. Stelletje prutsers!!! /rant | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 08:28 |
Serie 3500 (IC Eindhoven-Schiphol) is opgeheven Eindhoven-Utrecht, en dat is al sinds de winter dienstregeling. En die vertrekt normaal ri Utrecht om x.08 en x.38. | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 08:30 |
Dat kan zijn, maar dat boeit mij niet. Ik als reiziger wil gewoon actuele reisinformatie, als een treinserie om welke reden dan ook niet rijdt moet de reisplanner me geen reis adviseren met een trein uit die serie! | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 08:35 |
reisplanner heeft momenteel meel storingen die ook al bekend zijn bij NS. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 09:12 |
Pantograaf afgebroken van een IC ri Venlo vanochtend. Treinverkeer ontregeld. [ Bericht 46% gewijzigd door greavy op 21-12-2010 10:04:38 ] | |
V2 | dinsdag 21 december 2010 @ 09:26 |
ICMm doorstond de klimaatkamer ook heel goed, en we weten hoe dat is afgelopen ... | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 09:30 |
Een voordeel van de V250 is dat hij in het Tsjechische Velim geweest is om te testen in hevige sneeuw. Dat heeft hij ook succesvol volbracht. Ander NS-mat is er nooit geweest. Tijdje geleden is SLT 2601 er heen gestuurd om te testen in de sneeuw, maar is door een Elok (die best snel reed) enorm vernield aan één zijde: Moet óf een nieuwe kopbak op of kan worden afgeschreven worden. | |
Guppy | dinsdag 21 december 2010 @ 09:35 |
Maar kort gezegd heb je daar als reiziger geen ene flikker aan. We leven in 2010 en we kunnen niet eens een reisplanner up to date houden | |
Lemjur | dinsdag 21 december 2010 @ 09:56 |
V-IRM 8713 heeft een afgebroken panto en staat stil in een weiland. Helaas zit ik er in, op weg naar m'n werk. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 09:58 |
Zeker tussen Purmerend en Zaandam? | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 10:04 |
Er komt nu een schouwtrein. Onderdelen van de afgebroken pantograaf worden ook bijelkaar gezocht. Prognose verstoring is 15:00. De afgebroken pantograaf tussen Deurne en Horst-Sevenum hopen ze de problemen rond 14:00 opgelost te hebben. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 10:19 |
En die verstoring blijft even doorgaan. Er worden bussen geregeld voor de passagiers, en een dieselloc uit Beverwijk. Specialisten uit Alkmaar voor onderzoek, dus dat blijft daar voorlopig een bende. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 10:46 |
Nu je het over ICMm hebt - bij de driedelige stellen werd de elektrische installatie aangepast, waardoor ook het typische 'koplopergeluid' bij het optrekken weg was. Maar de vierdelige ICMm klinken nog steeds net als vroeger, kan dat kloppen? Heeft men daar de elektrische installatie niet of op een andere manier aangepast? [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2010 10:47:10 ] | |
Fixers | dinsdag 21 december 2010 @ 10:56 |
Koplopergeluid, je bedoelt die plof en dan dat futuristische gezoem. Jah, da's wel bekend. Geen treinen voor mij vandaag, mijn euh.. interne dienstregeling is ontregeld en ik ga het niet wagen om in een trein zonder toilet terecht te komen. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 11:04 |
Ja, en ik vraag me dus af waarom dat in de driedelige ICMm niet meer aanwezig is, maar in de vierdelige ICMm wel. Op bijvoorbeeld Wikipedia staat daarover niks. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2010 11:04:42 ] | |
Guppy | dinsdag 21 december 2010 @ 11:27 |
M'n collega komt net binnen, die is vanaf half 8 bezig geweest om vanuit Deventer naar Utrecht te komen | |
Yreal | dinsdag 21 december 2010 @ 11:33 |
Blij om thuis te blijven | |
Guppy | dinsdag 21 december 2010 @ 11:35 |
Fles fles fles!! Jij bent mijn nummer 1 forumvriendje Ook zien? Kijk hier http://www.fok.nl/gm/forumvriendjes.php | |
V2 | dinsdag 21 december 2010 @ 11:41 |
Ja, da's een interessante vraag. Ik weet het ook niet precies. Met name die 'plof' is intrigerend, ik dacht eerst dat 't de mg-rem was, maar dat kan niet, want soms hoor je het ook als de trein nog rolt en weer optrekt ... | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 11:46 |
@Gupps, ik kom ook met Fles boven aan
| |
ziggyziggyziggy | dinsdag 21 december 2010 @ 12:01 |
Mijn lijst wordt vooral bepaald door mijn crewperiode, zo te zien...
| |
Stefanovic83 | dinsdag 21 december 2010 @ 12:15 |
Ik sta in Durk zn lijstje Waar worden die lijstjes op gebaseerd? Ik heb geen vriendjesverzoeken gedaan voor zover ik weet.. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 21 december 2010 @ 12:16 |
Volgens mij wordt gewoon gekeken wie in dezelfde topics post. | |
Guppy | dinsdag 21 december 2010 @ 12:16 |
Ik ontdekte het in dit topic Wie zijn je forumvriendjes? (ctrl-f topic) #4 maar het fijne weet ik er niet van | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 12:17 |
Dat vraag ik mij ook af, maar heeft te maken met posthistorie als ik het zo lees. Maarja, dat kan heel uitgebreid zijn. | |
Stefanovic83 | dinsdag 21 december 2010 @ 12:19 |
zal idd wel obv topics zijn, ik heb alleen maar mensen van hier hehe | |
kebabkever | dinsdag 21 december 2010 @ 12:19 |
Moet je voor de grap is op ns reisplanner intypen van zwolle naar Rotterdam. Trein van: 14:16 tot 16:11 rijden gewoon niet. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 13:25 |
En jullie rijden nu zeker (getrokken door een loc?) | |
Freak188 | dinsdag 21 december 2010 @ 13:32 |
Rijd die trein weer? Ik moet straks van Schiphol naar Purmerend.. maar ik geloof dat ik beter via Amsterdam CS en daarna de bus kan pakken.... Of wordt de dienstregeling weer normaal op het traject Amsterdam CS - Enkhuizen? | |
Zug-Chef | dinsdag 21 december 2010 @ 13:34 |
Bovenleiding naar beneden betekent meestal minstens 24 uur lang geen treinverkeer mogelijk, zie gedoe bij Heerenveen vorige week donderdag/vrijdag.. | |
Freak188 | dinsdag 21 december 2010 @ 13:41 |
Kijk daar heb ik wat aan. Hoef ik niet urenlang hoopvol op een koud station te staan... | |
Temlin | dinsdag 21 december 2010 @ 13:41 |
| |
ziggyziggyziggy | dinsdag 21 december 2010 @ 13:42 |
Ligt eraan hoe groot de schade is natuurlijk. Maar je kan wel op één of twee dagdelen rekenen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 21 december 2010 @ 13:43 |
Oh ja, bij Beilen is de bovenleiding ook aan gort. | |
bork | dinsdag 21 december 2010 @ 13:50 |
Dit pas gezien is al wat dagen oud maar dat moet toch wel een winterproof treintje zijn daar in die contereien. http://nl.wikipedia.org/wiki/VR_Sm_6 | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 14:01 |
De storing tussen Deurne en Horst-Sevenum door de pantograaf die er af ligt is alweer bijgesteld naar 16u. Die tussen Zaandam en Purmerend inmiddels al 17u. | |
KapiteinT | dinsdag 21 december 2010 @ 14:14 |
Alle treinen die in de aangepaste dienstregeling niet rijden zouden toch allemaal allang uit de reisplanner moeten zijn gehaald? Ik post alleen in het treinentopic, dus de actiefste treinentopicers zijn:
| |
Zug-Chef | dinsdag 21 december 2010 @ 14:28 |
Gisteren: Terwijl de zon op deze prachtige maar rustige maandag 20 december langzaam ondergaat, komt in het open veld bij Heukelom de mist/nevel langzaam op. Op dit moment vielen letterlijk de puzzelstukjes op hun plaats, als de flink vertraagde TXL 189 202 met de lege Sigarettentrein 45708 uit Italië in het laatste zonlicht passeert naar Philip Morris te Bergen op Zoom. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 15:02 |
@Zug chef, mooi plaatje! | |
The6thgate | dinsdag 21 december 2010 @ 15:37 |
Vanochtend voor het eerst sinds een tijd weer met de trein naar Amsterdam....nou Reed nauwelijks en was compleet afgeladen. Morgen voorspellen ze ook weer chaos...ga wel mooi in de file staan, kan ik me in elk geval nog bewegen | |
Lemjur | dinsdag 21 december 2010 @ 16:29 |
Jep, we reden op dat moment. Voorpagina's van o.a. NU.nl en Telegraaf.nl gehaald. Jolige stemming aan boord. Zo'n stremming is eigenlijk helemaal niet zo erg | |
Peterselieman | dinsdag 21 december 2010 @ 17:00 |
Dat is knap Is volgens mij deels nog wel aanwezig bij de driedelige ICMm. Vergeet niet dat de 4011-4050 tractie met weerstanden hebben en vanaf de 4051 alles met choppers uitgevoerd is. Misschien dat het minder opvalt, omdat er een wasmachinegeluid te horen is bij de ICMm's Leuke weetjes hier trouwens: http://s9.invisionfree.com/Boemeltje/ar/t484.htm | |
KapiteinT | dinsdag 21 december 2010 @ 17:07 |
Blijkbaar niet alleen een gebroken pantograaf, maar ook een flinke ontsporing. | |
KapiteinT | dinsdag 21 december 2010 @ 17:51 |
Lekker geregeld. Als je meer dan 2 uur vooruit plant in de reisplanner, staan de treinen die niet rijden ivm de winterdienstregeling er gewoon in. | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 18:27 |
En inmiddels sta ik in een goedgevulde VIRM. De eerstvolgende conducteur die mijn vervoerbewijs wilt zien krijgt 'm gewoon niet, onder het motto "ik moet jullie geloven dat jullie winterklaar zijn, dan moeten jullie mij maar eerlijk geloven dat ik een kaartje heb". | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 18:59 |
Die conducteur kan er ook zo lekker veel aan doen. Laat die beste man gewoon zijn werk doen Hij hoeft niet te boeten voor de marketing van de NS. Waarom kunnen eigenlijk niet alle wissels inmiddels sneeuwvrij gemaakt zijn als het helemaal niet sneeuwt? | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:04 |
Wissels zijn de grootste problemen ook niet. Er staat teveel materieel defect (67 % van alle SLT bijvoorbeeld!) | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:06 |
Ja, en voor de rest alleen VIRM-1. Dat is geen reden om de dienstregeling te halveren en alles met vertraging te laten rijden. | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 19:06 |
Ja, het is goed. Als mijn collega's er een zooi van maken krijg ik dat ook te horen, dus omgekeerd mag dat ook best. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:07 |
Lekkere wereld leef jij in. Als hij het mag, mag ik het ook Ik dacht dat dat gedrag na het 16e levensjaar toch wel afgeleerd was. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:14 |
En ik geef Ascendancy gelijk. Ik zou als HC jou gelijk een prent geven, en er het liefst bij eerst volgende station uitflikkeren. NS lukt het door de hoge defectenstand en andere storingen gewoon niet beter op dit moment. Respecteer dat of ga lekker in de auto zitten en je ergeren aan files! | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:17 |
Zo ver wil ik niet gaan, maar als je op je 22 nog niet het respect kan opbrengen om normaal met je medemens, die gewoon zijn werk doet, om te gaan, dan is het wel treurig. Ik weet niet wat voor werk jij voor de rest doet James, maar in dit geval is het treurig. Net als mensen die de buschauffeur gaan uitschelden dat ie een half uur te laat is, terwijl hij zich met veel moeite door 45 kilometer file weet te worselen, waarvoor zo'n vent respect dient te krijgen. | |
Ireyon | dinsdag 21 december 2010 @ 19:17 |
Ruziemaken met conducteurs inderdaad alleen wanneer de conducteur het verdient. 'k Zat ooit 1ste Klas in een overvolle VIRM. Komt de conducteur langs en het eerste wat-ie zegt; Ik snap dat het druk is, maar als ik jou was zou ik toch heel gauw naar de 2de klas gaan voordat ik je een boete geef. Niet "goedemiddag, vervoersbewijs alstublieft" of iets in die trend, gewoon een verkapte "oprotten, kutstudent". Toen heb 'k hem toch goed laten weten wat een ongelofelijke mongool hij was | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 19:18 |
Ja het is goed met jou. Ik heb net ook nog eens een rolstoel over m'n tenen gekregen door een paar hulpverleners (niets tegen die mensen of mensen in een rolstoel) maar het was wel de spreekwoordelijke druppel. De ergernissen van vandaag alleen al: - totaal vertraging van 65 minuten (25 en 40) - compleet onjuiste reisinformatie via NS.nl, m.NS.nl, de apps en zelfs Twitter - Veevervoer (veel te kleine treinen) - wederom een gebrek aan informatie, pas toen een trein Den Bosch binnenrolde werd de spoorwijziging überhaupt de borden gezet - rolstoel over m'n tenen En gisteren was ook al zo'n rampdag. Morgen nog, en dan vakantie. Dan pas in het nieuwe jaar weer, hopelijk is het dan beter. Je zult mij niet snel horen klagen wanneer ik vertraging heb of er een trein uitvalt, maar er is simpelweg een grens. En mijn forenzengeduld is best wel heel erg enorm op. (GtbV is inmiddels al ingevuld) Oh, en wie heeft bedacht dat ik die conducteur dan maar meteen de huid vol ga schelden weet ik niet, ik weet ook heus wel dat dat niet de bedoeling is. Maar ik weiger simpelweg om als een mak schaap m'n kaartje te laten zien en verder m'n bek te houden. Dat punt is voor nu gepasseerd. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:19 |
Ik zal het onthouden, de volgende keer dat ik een kutdag heb ga ik eens lekker op IT-consultanten inslaan. Dat schijnt prima te helpen. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 19:22 |
Ik weet zeker dat James1988 ook best z'n frustraties zou willen africhten op degene bij NS die heeft besloten om treinen te kopen die het in de winter niet doen etc. Dus vertel maar hoe je diegene te spreken kan krijgen. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2010 19:23:18 ] | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:23 |
Ja, dat is weinig. Waren vandaag reizigers die wel meer vertraging hadden Dat was gister ook al bekend dat er fouten in de planner zitten door deze aangepaste DRGL. En dat werd op Twitter ook gemeld (bijv. NS_online en dor mij!!) En dat is een probleem door vele defecten waardoor materieel elders ingezet moet worden Trdl kan het pas last-minute gewijzigd hebben, who knows? Moet je aan de kant gaan, hun moeten er ook langs. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:24 |
Een schriftelijke brief (desnoods een mail, liever schriftelijk) sturen naar NS klantenservice | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 19:24 |
Ach man, leer toch eens lezen. Verder, wat Igen zegt. Ik zou diegene graag eens ontmoeten, net als de rest van forenzend Nederland vermoed ik. Ik ben wel benieuwd wat degene die dat spul bestelt zoal denkt. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:24 |
Om hem in mekaar te slaan? Jeetje, wat een niveau hier mensen. Leer er eerst eens het fijne van, en realiseer je ook dat het contract is afgesloten in een tijd dat er al jaren geen sneeuw was. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:26 |
Ik lees prima, maar die conducteur heeft geen ene flikker met jou gezeik te maken. Net zoals jij als consultant geen ene flikker te maken hebt wanneer ik een kutdag zou hebben. Dus wat is dan volgens jou het verschil? En sinds wanneer lost agressie ook maar iets op? | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 19:27 |
En wordt die dan gelezen door de verantwoordelijke persoon? En niet met een standaard-reply afgedaan door de klantenservice of een of andere secretaresse? | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 19:28 |
Ik bedoelde natuurlijk met woorden, misschien wat onhandige woordkeus. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:29 |
Laatst zeker niet. Ik kreeg een uitgebreide reply terug over een kwestie. Ik kon toen ook bellen, en heb telefonisch diezelfde medewerker gesproken. En die werkte niet bij de Klantenservice. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 19:50 |
Oh, dat valt dan weer mee. Maar goed, eerlijk gezegd heb ik tot nu toe ook nog nooit met de klantenservice te maken gehad, omdat ik gelukkig ook nog nooit in al te grote puinhopen terecht ben gekomen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2010 19:50:46 ] | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 19:54 |
Ik een hele tijd geleden wel. Misschien kennen jullie dit bericht nog: Treinentopic #222. | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 20:10 |
Dus omdat een ander vier uur in een weiland heeft gestaan doet de vertraging die ik heb opgelopen er niet meer toe? Technische storingen kunnen voorkomen, maar NS roept steeds om "raadpleeg NS.nl voor actuele reisinformatie en voor u op reis gaat". Als ze me vervolgens ook via Twitter nog eens een verkeerd reisadvies geven is het toch echt een probleem van NS. Ja, dat kan zijn, ook niet bepaald mijn schuld is het wel? kan gebeuren, maar dat is dan wel heel erg laat en ook wederom niet mijn schuld. Gelukkig was het cross platform en niet 3 perroneilanden verderop. Ik ging al aan de kant, maar zij mogen ook wel een beetje uitkijken waar ze zo'n rolstoel heen duwen!!! Wie heeft het hier nou weer over in elkaar slaan? Ik ben gewoon benieuwd naar een eerlijke verklaring voor de problemen nu en waarom destijds bepaalde keuzes zijn gemaakt. Waarom jij steeds denkt dat ik NS'ers in elkaar wil slaan weet ik niet, dat is niet zo! Het is simpel: ik ben de klant, de conducteur is in deze het gezicht van het bedrijf. Op mijn werk ben ík het gezicht van mijn bedrijf. Als we op mijn werk prutswerk opleveren, krijg ik dat te horen, ook al is het niet rechtstreeks mijn werk. Ik geef dit dan weer door aan mijn collega's zodat zij het kunnen fixen. Nu levert NS enorm prutswerk, dan is het niet meer dan normaal dat ik dat, als netjes betalende klant (dat ben ik gewoon), dat ook laat merken. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 20:13 |
Er is een groot verschil tussen een conducteur en een consultant. Jij bent de directe vertegenwoordiging van de directie, een conducteur is dat niet. | |
Peter | dinsdag 21 december 2010 @ 20:16 |
Conducteur is het visitekaartje van het bedrijf.. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 20:21 |
Maar niet de vertegenwoordiger van. Als consultant ben je direct betrokken bij het regelen van de zaken. Een conducteur kan je enkel verwijten dat hij de deuren niet wil sluiten. | |
ghizzer | dinsdag 21 december 2010 @ 21:27 |
dankzij het winterweer wel weer wat meer variatie op de lijn Deventer - Almelo - Hengelo - Twente. Afgelopen dagen al in een VIRM en een DRM (tenminste.. een 1700-serie met oude dubbeldekkers.. sorry.. ben niet zo into de afkortingen) al gehad.. ook al eea aan Mat64 gezien.. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 21:28 |
hehe idd.. | |
carboni | dinsdag 21 december 2010 @ 21:32 |
ICMm III + IV op de flevolijn | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 21:46 |
@Ghizzer dat DRM zal vast DDAR geweest zijn. En er is echt veel afwisseling nu.. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 21:47 |
Hebben ze daar ook eens fatsoenlijk mat | |
ReisT | dinsdag 21 december 2010 @ 22:01 |
Inderdaad, relativeren noem je dat. Onder deze omstandigheden valt een half uur vertraging gewoon hartstikke mee, het had véél erger kunnen zijn. Veel reizigers zijn vandaag jaloers op jou! Dus niet zeuren. | |
Ireyon | dinsdag 21 december 2010 @ 22:07 |
Wat een dooddoener, met zo'n redenatie zou je dus nooit mogen klagen. | |
greavy | dinsdag 21 december 2010 @ 22:08 |
En eigenlijk kan ik ReisT wel gelijk geven.. | |
Kapitein_Schavuit | dinsdag 21 december 2010 @ 22:09 |
De 800 had richting Maastricht van 19.32 had op Eindhoven +65 en na +85 nog niet vertrokken te zijn in Eindhoven kwam de mededeling dat de ICRm kapot was. Allemaal overstappen op de trein van 21.02. | |
Guppy | dinsdag 21 december 2010 @ 22:09 |
Ik heb de laatste dagen elke keer +30 min. Maar desondanks ben ik blij dat ik niet ergens in de middle of nowhere strandt!! Eigenlijk van de zotte natuurlijk, ik betaal grof geld voor m'n abonnement en ben blij dat ik er uberhaubt iets voor terugkrijg | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:11 |
"De kinderen in <land A> hebben honger. De kindjes in <land B> hebben ook honger en ook nog eens last van een muggenplaag, dus de kinderen in <land A> moeten maar niet zeuren en tevreden zijn dat ze slechts honger hebben." Echt een drogredenering imo. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 22:12 |
Ik snap alleen niet wat er zo erg is aan 45 minuutjes vertraging. Doe wat nuttigs in die tijd, lees de krant, werk documenten door. Of heb daarom, net als ik, altijd een boek bij je, zodat je lekker kan lezen. | |
Anne | dinsdag 21 december 2010 @ 22:13 |
Ik ben het met beide partijen wel eens. Het had inderdaad erger kunnen zijn, maar dat betekent niet meteen dat het dan meteen minder kut is. Om het zo maar even te zeggen . | |
Guppy | dinsdag 21 december 2010 @ 22:14 |
Ja leuk, op een station zonder restauratie of wachtruimte... | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:18 |
Nouja, dat dus. Het kan altijd erger, maar het kan ook altijd beter. Dat betekent niet dat je automatisch geen recht van klagen hebt. Ik betaal voor een product wat me duidelijk niet geleverd wordt (vervoerd worden per trein volgens een dienstregeling) waarbij NS het daadwerkelijk ook nog eens flikt om de reizigers niet alleen veel te laat af te leveren (zie het +85-verhaal hierboven, de vele uitgevallen treinen waaronder de hele 3500-serie, enz.) maar ze ook nog eens als vee te vervoeren. Ik vind dat ik dan recht heb om te klagen. Dat het vorig jaar, winter 2009/2010, zo in de soep liep was al moeilijk verkoopbaar, maar er werd beterschap beloofd. Bert, Bert en Eurlings beloofden met engelengezichtjes: "Dit nooit meer.", maar het is dit jaar bijna net zo erg. Ondanks de investeringen loopt het toch gewoon totaal niet lekker. Met deze wanprestaties in het achterhoofd mag het kabinet van mij best besluiten om het HRN niet onderhands aan NS te gunnen, maar het in 2015 openbaar aan te besteden. Laat ze maar eens knokken, want op mooie woorden vertrouw ik echt niet meer. | |
Mkr | dinsdag 21 december 2010 @ 22:19 |
Ik ben met met James eens. de informatievoorziening was de afgelopen dagen ronduit slecht. Ook door conducteurs en machinisten. Zo zat ik gister in de stopper Utrecht - Zwolle (5600). Vertrek uit Utrecht was prima op tijd, tot Amersfoort niks aan de hand. Vervolgens staan we 10 minuten stil op Amersfoort zonder dat er wat omgeroepen wordt. Hierna werd de vertraagde IC naar Groningen voorgelaten (Hoezo niet vertraagde treinen hebben altijd voorrang? ) en hierna werd er ook nog een goederentrein voorgelaten. Nog steeds geen omroep met verklaring. Uiteindelijk 20 min te laat uit Amersfoort vertrokken en daarna op Schothorst weer 5 min stilgestaan zonder verklaarbare reden en wederom zonder enige informatieverstrekking. Op zo'n moment begin ik ook wel gefrustreerd te raken. Vertraging OK, kan gebeuren, maar informeer de reiziger wel over het hoe en waarom. Maar dat kost waarschijnlijk al te veel moeite | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 22:31 |
Daar ben ik het wel mee eens. Ze moeten gewoon duidelijk zeggen: "dames en heren, we hebben nu x minuten vertraging, dit komt door X, bij het volgende station zal het waarschijnlijk Y vertraging zijn, hierdoor vervallen de volgende overstappen en de eerst volgende opties zijn dan voor u blabla." | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:32 |
"... onze excuses voor het ongemak" | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 22:32 |
Die mogen ze dan wel weer in hun reet stoppen. | |
Fixers | dinsdag 21 december 2010 @ 22:33 |
Ik vind het meer lijken op Buurman en Buurman. | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:34 |
Al is het alleen maar voor het beleefd zijn. Ik vind de omroepen van Deutsche Bahn erg netjes, misschien een tikje lang maar wel erg netjes. Welkom heten, aansluitingen omroepen, fijne dag wensen, enz. Dat is wel iets heel anders dan "Lent" of "Best" wat er bij ons soms uitgeroggeld wordt. | |
Temlin | dinsdag 21 december 2010 @ 22:34 |
Jah, leuk als je op een station bent met een hokje. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 22:49 |
Volledig mee eens. Maar is dat ook in de RB? | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:54 |
Volgens mij wordt het in de RB automatisch omgeroepen, zoals in SGMm ook gebeurt (en in SLT hoort te gebeuren). Vooral in de intercities mag er soms best wel iets meer gezegd worden, als je het mij vraagt. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 23:07 |
Maar dat gebeurt langzaamaan ook wel. Bij Zwolle wordt bijvoorbeeld tegenwoordig in de NoordOost regelmatig omgeroepen wat voor aansluitingen er allemaal zijn en van welke perrons die treinen vertrekken. Dat deden ze vroeger nooit. | |
#ANONIEM | dinsdag 21 december 2010 @ 23:11 |
Dat mag juist wel wat minder. Als ik lekker een muziekje in de trein zit te luisteren, dan heb ik geen behoefte aan ellenlange verhalen over hoe de conducteur heet, dat z'n dochter op blokfluit zit en hoe veel erwten er in de erwtensoep zitten enzo en dan ook nog eens in twee talen. In ieder geval op de stations heeft de DB trouwens iets van een week geleden de omroepen al flink ingekort. In plaats van "Meine Damen und Herren auf Gleis X, es fährt ein der RE nach Y" nu heel kort "Gleis X: Einfahrt RE nach Y". [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2010 23:12:34 ] | |
einzzweidreipolizei | dinsdag 21 december 2010 @ 23:12 |
Hey Guys, ik hoop dat jullie me kunnen helpen... ik wil naar Eindhoven vanuit Rotterdam, zou dat te doen zijn zonder vertragingen van meer dan een uur? Of is 't te onvoorspelbaar? Groeten, einzzweidreipolizei | |
James1988 | dinsdag 21 december 2010 @ 23:15 |
Jammer, want die uitgebreide omroepen hebben ook wel wat. Aan de andere kant wel begrijpelijk omdat je op sommige stations anders een muur van omroepen hebt. | |
Crientj | dinsdag 21 december 2010 @ 23:31 |
Moet te doen zijn, vanmiddag gedaan met maar +30. | |
Ascendancy | dinsdag 21 december 2010 @ 23:33 |
Waarschijnlijk haal je het wel, zolang de IC venlo-den haag niet voor langere tijd opgeheven wordt, maar kan niets beloven. Check voor je vertrek even met hoeveel vertraging het rijdt en besluit dan. | |
einzzweidreipolizei | woensdag 22 december 2010 @ 00:05 |
Bedankt mensen! | |
Ireyon | woensdag 22 december 2010 @ 08:46 |
Nou welkom in de hogesnelheidstrein Fyra | |
KapiteinT | woensdag 22 december 2010 @ 12:58 |
Nee joh, laten we een goed werkende (tijdelijke) oplossing verbieden, zodat alles alsnog volledig in de soep loopt. Top plan! Het hele artikel staat op Treinreiziger.nl | |
V2 | woensdag 22 december 2010 @ 12:59 |
Goed idee, er is amper genoeg mat voor de uitgeklede dienstregeling, dus laten we een normale dienstregeling proberen te runnen | |
Ireyon | woensdag 22 december 2010 @ 14:22 |
NsHispeed is goed bezig, de Beneluxtrein is eindelijk verlengd | |
KapiteinT | woensdag 22 december 2010 @ 15:20 |
| |
Gutz | woensdag 22 december 2010 @ 16:27 |
Dude! Weet je wat voor pokkeneind dat lopen is op station Roosendaal om aan de voorkant te komen van de Beneluxtrein (afgaande dat deze richting Belgie gaat en op 4a is aangekomen) | |
Ireyon | woensdag 22 december 2010 @ 16:42 |
'k Stapte sowieso al uit het eerste rijtuig hè Ga er niet dat pokke-eind voor lopen nee, maar die trein is altijd zo idioot druk dat je alleen voorin fatsoenlijk plek hebt. | |
Yreal | woensdag 22 december 2010 @ 16:49 |
| |
Guppy | woensdag 22 december 2010 @ 17:47 |
Hee, een koploper van Utrecht naar Arnhem een verkante korte, dat wel | |
Temlin | woensdag 22 december 2010 @ 18:08 |
DD-AR als intercity tussen Nijmegen en Zwolle | |
greavy | woensdag 22 december 2010 @ 18:11 |
Ook wel vet: DB heeft 50 ICE-3 sets nu ECTS ingebouwd voor internationaal treinverkeer (weet niet of ze er al mee waren uitgerust, maar er zijn dus weer bijgekomen) | |
RubenK | woensdag 22 december 2010 @ 18:16 |
http://twitter.com/#!/rubenknol/status/17609900507013120 ik zat even te wachten op werk, toen maakte ik deze maar | |
greavy | woensdag 22 december 2010 @ 18:25 |
Die is opzich wel goed.. | |
greavy | woensdag 22 december 2010 @ 18:26 |
NS, NedTrain en Bombardier hebben de werkplaats Zaanstraat voor een deeltje weer in gebruik genomen: Bombardier is er druk bezig icm Nedtrain om weer de vele SLT defecten te herstellen. | |
Temlin | woensdag 22 december 2010 @ 18:30 |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 18:31 |
En dat is? | |
Temlin | woensdag 22 december 2010 @ 18:33 |
Station Arnhem zomer 2011 | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 18:39 |
Ah Overigens, IRJ (International Railway Journal) meldt dat leasebedrijf Railpool een aantal Vectrons heeft besteld bij Siemens. Vanaf de tweede helft van 2012 zullen deze machines in dienst komen om goederen en/of reizigers te vervoeren in Duitsland en Oostenrijk. Railpool wordt daarmee de eerste Vectron-klant van Siemens. Vectron: 25 september 2010 Eén van de Vectron-locs tijdens InnoTrans 2010 | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 19:23 |
Er rijdt een los ICMm-drietje in de 2200 (sneltrein Breda - Amsterdam).. da's opvallend. 4049 voor de nummertjesfappers hier. | |
greavy | woensdag 22 december 2010 @ 19:30 |
Rijdt er al de hele dag. Ik zag hem te Rotterdam vandaag al. En had vandaag ook al achterblijvers genoteerd, aangezien hij in een omloop zit waar 2x DDAR in hoort. Tevens in de 2200 nog een ICMm, de 4223. Ook reed er een solo Plan V op de Hoekse lijn vandaag, die vanavond vele achterblijvers verzorgde. Ook reed er DDAR en een onverbouwde ICM-IV, de 4235 | |
Mr.Jorn. | woensdag 22 december 2010 @ 20:04 |
Heeft er toevallig iemand een bureaublad waardige foto met een resolutie van 2560x1024 die ik mag gebruiken? | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 20:06 |
Foto van wat precies? Wat is je interesse? Baan, treinen, ballast, bovenleiding, wissel, ...? | |
Temlin | woensdag 22 december 2010 @ 20:12 |
deze heb ik nu. http://img695.imageshack.(...)hot20101222at201.png | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 20:25 |
Ik heb nu deze als lockscreen voor m'n iPad: Alstom badge by Alex van Herwijnen, on Flickr | |
Mr.Jorn. | woensdag 22 december 2010 @ 20:27 |
Een trein, het liefst een "echte"foto. | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 20:31 |
Zit hier misschien iets tussen? Ik heb grotere versies. Zijn allemaal echte foto's, paar maanden terug gemaakt. | |
Temlin | woensdag 22 december 2010 @ 20:37 |
http://img574.imageshack.us/img574/7655/dsc00979j.jpg http://img820.imageshack.us/img820/4135/dsc00982b.jpg beste 2 die ik heb. | |
greavy | woensdag 22 december 2010 @ 21:14 |
Op http://www.durkhoutsma.nl/treinen/Fotoos/ zullen vast wat leuke foto's staan. Origineel (zonder watermerk, en gewenste grootte) kan je mij een Privebericht of mailtje sturen Morgen ben ik van plan om nog wat leuke sneeuwfoto's te maken. De mooiste stoomtreinfoto die ik heb vind ik deze: | |
italiaan1987 | woensdag 22 december 2010 @ 21:23 |
Rijdt de ICE nou met pendeltreintjes? | |
greavy | woensdag 22 december 2010 @ 21:25 |
Amsterdam-Emmerich rijdt met Plan V. Emmerich heb ICE's klaar staan./ | |
Eix | woensdag 22 december 2010 @ 21:54 |
Dat viel opzich wel mee. Men kan namelijk perronafhankelijk omroepen. Dus die Belgische toestanden waar constant zo'n beetje alle treinen worden omgeroepen door het hele station heb je niet in Duitsland. | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 22:23 |
Flink lijstje met SLT-problemen volgens het rijdend personeel... Dat is best veel. | |
Eix | woensdag 22 december 2010 @ 22:43 |
Met name van de remproblemen schrik ik aardig! En onder agressie wildplassers. In een trein. Maar het zeuren over geen privacy voor de HC deel ik dan absoluut niet. Nu is het direct voor de reiziger duidelijk waar'ie zich op houdt en of hij wel zijn werk doet. | |
#ANONIEM | woensdag 22 december 2010 @ 22:56 |
En wat dacht je van reizigers die de deuren mollen door afval in de mechaniek te proppen. Precies. En houd daarbij in het achterhoofd dat treinen als de SLT ontworpen zijn voor eenmansbediening en bijv. in Duitsland dus vaak ook zonder conducteur rondrijden. Scheelt nog tijd ook bij de vertrekprocedure. De hoofdreden dat je op zo'n trein dus überhaupt nog een conducteur inzet, is zijn zichtbaarheid en aanspreekbaarheid. | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 23:11 |
Dat is inderdaad een vrij ernstig probleem, en het verbaast me dat het SLT-materieel toelating heeft gekregen met deze euvels, of nog steeds houdt. Het zou me niet verbazen dat, nu dit in de media is gekomen, het IVW de SLT-stellen toch eens wat beter gaat inspecteren. De Speno-treinen werden ook aan de ketting gelegd na één incident (wat niet eens aan het materieel lag), dus dat krijgt vast nog wel een staartje. Niet zo verwonderlijk eigenlijk, het SLT heeft immers geen toiletten en niet iedereen is zo beschaafd om het dan maar op te houden of een trein te laten schieten. En er staat me nog een verhaal bij van een SLT die gestrand was in volle baan achter een defecte trein, en daar 2,5 uur heeft gestaan... dat reizigers van ellende hun behoeftes uiteindelijk maar in de vuilnisbakjes zijn gaan doen. Het werk van een HC bestaat uit meer dan kaartjes knippen, vertrekprocedure draaien en mensen vertellen waar ze heen moeten. Een HC-ruimte vind ik niet het belangrijkste wat er is, dat zeker niet, maar bij SLT heeft echt alles moeten wijken om één of twee extra zitplaatsen te creëren: toiletten, omroep-installatie middenin de trein, HC-ruimte, beenruimte... echt alles. Dat SLT lijkt echt een enorme miskoop te zijn, ik begrijp ook niet echt waarom NS terwijl de eerste lichting nog niet binnen was, meteen de tweede en derde lichting heeft laten komen. Met alle problemen die nu bekend zijn van het SLT zou ik dat zeer zeker niet hebben gedaan. | |
Eix | woensdag 22 december 2010 @ 23:19 |
Ah ja. Leg eens uit. Wat deden die HC's afgelopen maandag >45 min. in hun hokje tussen Eindhoven en Breda. Behalve een keertje op hun fluit blazen in Tilburg en mij 'nafluiten' toen ik de trein in Breda verliet. Om de deuren te sluiten natuurlijk. In België viel me laatst op dat toen mijn intercity met een solo treinstel reed, dat de HC iedere keer bij de nieuwe instappers langs kwam. Hij liet mij met rust na de eerste controle want hij herkende mij. In Antwerpen komt er een nieuwe HC op de trein en weer direct een controle. Goed, dat gaat daar ook niet altijd op en bovendien zijn er in Nederland ook conducteurs die op deze manier controleren maar toch is er voor mijn beeldvorming een duidelijk andere mentaliteit in het buitenland. En aan de (wel) hardwerkende spoormannen en vrouwen van Nederland: trek dit bericht niet persoonlijk aan. | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 23:23 |
Waarschijnlijk wegblijven bij de reizigers die hun frustratie op iemand willen uiten | |
Eix | woensdag 22 december 2010 @ 23:25 |
Ook wel begrijpelijk. Maar ondanks die winterellende probeer ik me niet af te kuren op het personeel. Ik heb wel met ze te doen deze kerstdagen. | |
James1988 | woensdag 22 december 2010 @ 23:28 |
Het rijdend personeel kan er ook niet veel aan doen inderdaad, dat is waar. Het gepruts vindt elders plaats, in die ivoren toren aan de Laan van Puntenburg te Utrecht. Helaas is het voor de reizigers veel moeilijker om iemand daar te pakken te krijgen en het ongenoegen te delen, dan dat het is om dat tegen een HC of Mcn te vertellen, die de reiziger waarschijnlijk nog gelijk geeft ook. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 december 2010 @ 07:32 |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 08:58 |
En jawel, waar word dat gerepareerd? Juist, in de oude Zaanstraat. Die is tijdelijk weer in gebruik voor deze problemen. Zijn dan maar 2 spoortjes, maar toch. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 09:14 |
Omdat NS zo eigenwijs is als de pest wil NS niet DDM-1 weer reactiveren, maar komen er wel weer 26 nieuwe Plan V's in dienst... Wat ik zou doen: DDM-1 reactiveren en inzetten in de Spitstreinen Amsterdam-Enkhuizen. Daarmee speel je al 6 DDAR en nog wat VIRM vrij. Benodigd: 4 stammen DDM-1. Desnoods zet je nog DDM-1 in op Amsterdam-Dordrecht/Breda of naar Lelystad in omlopen van 2xDDAR. Dan speel je gewoon erg veel Mat. vrij | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 09:41 |
En mijn VIRMpje 8608 is inmiddels stuk genoemd door de HC, defecte motoren waardoor het ding niet op volle kracht kan rijden. Te Utrecht Centraal gaat deze trein (afkomstig uit Eindhoven, naar Schiphol) dan ook opgeheven worden. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 09:47 |
Wazaaaaaaaaaaaaa! Tussen Amersfoort en Zwolle is een DDAR (stel 7868) zomaar gesplitst... Trein staat stil, monteurs zijn onderweg... | |
Bas242 | donderdag 23 december 2010 @ 09:54 |
Hoi James, heb lang getwijfeld om hier ook eens te reageren, maar doe het nu toch maar. Zelf werk ik in de 'Ivoren toren' op de Laan van Puntenburg. Het is inderdaad waar dat veel managers niet uit de 'buitenwereld' komen maar rechtstreeks van de universiteit komen. Hierdoor worden veel verkeerde beslissingen gemaakt. Vanuit de planning kan ik je mededelen dat er ook vanuit hier bijzonder veel onvrede is over de gang van zaken. Zoals hierboven geopperd, heractiveren van DDM-1 voor bij. de Flevolijn, zijn we eigenlijk unaniem voor, alleen worden de beslissingen genomen door een kleine groep mensen. Het is bijzonder moeilijk die te bereiken. De reden om het niet te doen: te duur. Ook wij vinden het bijzonder triest dat kernwaarden als service compleet verdwenen zijn. de reizigers krijg je niet tevreden met mooie praatjes en gratis koffie. Alles moet goedkoop, overal zijn mensen wegbezuinigd en de klant staat niet meer centraal. De managers staan mijlenver af van de belevingswereld van de klant. Treurig, maar waar. Ook wij doen elke dag ons best om er fatsoenlijke plannen uit te gooien. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 10:04 |
En dat bericht van hierboven kan ik volledig begrijpen. Zoals het nu lijkt voor de buitenstaander: * Managers doen maar wat * Proberen het mooier te laten lijken dan het echt is * Materieel niet willen reactiveren terwijl het erg goed rijvaardig is (moet alleen een beurt hebben voor de remmen etc), (zie hieronder meer) * Verkeerd materieel aangekocht (een regelrecht tekentafel besluit, niet goed over nagedacht et cetera) En wie worden benadeeld? De reiziger. En wie moeten weer magnifieke bonussen en salarissen ontvangen? De managers. Hoe wil je reizigers uitleggen dat: A) Materieel inzetbaar is maar van de managers niet ingezet mag worden? (moet een kleine onderhoudsbeurt krijgen) B) Je daardoor maar lekker in te korte treinen als sardientjes vervoerd mag worden? C) Er een uursdienst gereden word op trajecten terwijl de omroep duidelijk meld "ieder halfuur"? (Serie 7000 rijdt bijvoorbeeld nu een uursdienst ipv halfuursdienst..) D) Er een winterdienstregeling geld maar er nu ook een kerstvakantiedienstregeling is vanwege minder reizigers (terwijl de problemen toch echt het materieel is!!!!) | |
Mr.Jorn. | donderdag 23 december 2010 @ 10:08 |
Dankjulliewel voor de foto's, ik heb momenteel eentje van Temlin in gebruik. Zeer veel dank! | |
Bas242 | donderdag 23 december 2010 @ 10:17 |
Ga even proberen je vragen te beantwoorden A) Kun je niet uitleggen, hoewel de meeste reizigers niet weten dat er nog veel materieel aan de kant staat wat wel inzetbaar is. B) Dat is nu niet anders. Wij als planning moeten het nu eenmaal doen met de stellen die we beschikbaar hebben. Het kopen van SLT was natuurlijk een drama. We zetten in op dat in ieder geval iedereen meekan, staand of niet. Het is niet anders. We hebben gewoon niet meer. C). De bijsturing doet er alles aan om deze series (7000, 4900, 4400 etc.) toch elk half uur te rijden, dit wordt echter niet gegarandeerd. We hebben gewoon niet genoeg materieel om alles te rijden in de planning. D) Hier verbazen wij ons ook over. Zeggen dat je nu minder en kleiner rijdt door de kerstvakantie is gewoon je reizigers keihard voorliegen. Het is schandalig en het zou de NS persvoorlichting sieren als de problemen gewoon bekend worden en verteld wordt hoe de zaken ervoorstaan. ook vergelijkingen met snelwegen, luchtvelden en landen om ons heen zijn nutteloos. Dat is toch niet ons amibitieniveau? | |
kebabkever | donderdag 23 december 2010 @ 10:21 |
Zomaar gesplitst? pff haha .. wat erg! | |
kebabkever | donderdag 23 december 2010 @ 10:22 |
Het grappige is trouwens wel .. dat ik nergens problemen hoor met de Plan V of Plan T... tussen zwolle en emmen rijden ze nog steeds vrolijk door | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 10:24 |
* James1988 zwaait naar Bas242, leuk dat er ook mensen uit Utrecht meelezen hier. Bedankt voor je input, het bevestigt het beeld wat ik al wel zo'n beetje had: managers die de realiteit uit het oog zijn verloren en daarom besluiten nemen die helemaal niet bij het Nederlandse spoornet en de gemiddelde forens passen. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 10:26 |
Ja.. Er zijn rijtuigen ineens los gegaan (was maar 1 DDAR stelletje..) | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 10:29 |
En die hebben ook geen problemen | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 10:31 |
Jou antwoorden begrijp ik volledig. Maar er zijn óók genoeg reizigers die langs de Zaanstraat en Dijksgracht en dergelijke komen. Om nog maar te zwijgen over Nijmegen met ICK. Of Maastricht waar veel ICRm stil staat te wachten op wat komen gaat (omdat er "geen" complete stam meer is, terwijl je die met diverse rijtuigen kunt combineren) Had NS het DDM-1 weer gereactiveerd hadden er plusminus 16 tot 20 DDAR'en vrijgespeeld kunnen worden, op zijn minst. Waarschijnlijk nog wel meer, gezien er 12 DDM-1 stammen zijn. | |
Q. | donderdag 23 december 2010 @ 10:35 |
Ze hebben dan ook 80 jaar gehad om die dingen voor te bereiden op de sneeuw. | |
Mkr | donderdag 23 december 2010 @ 11:17 |
Haha vrijwel alle treinen rijden op tijd.. yeah right wat een faal. | |
Fixers | donderdag 23 december 2010 @ 11:22 |
En dan deden we nog een beetje lacherig over het Belgische alle treinen door brussel beleid. Ik heb net die docu gezien. Kennen jullie het programma 'terug op de werkvloer'. Is een tijdlang door de NPS of RVU gemaakt. Directieleden van grote bedrijven moesten een weekje meewerken onderaan de ladder, gevolgd door een camera. Dingen die jaren neit konden want "te duur" of "niet nodig" of "totale onzin" werden ineens in no time opgelost. Al die managers die bij de NS en prorail en aanhangende bedrijven werken moeten ze maar eens een weekje de baan op sturen. De ene Bert als service medewerker op Utrecht CS zetten en andere Bert met een gasbrandertje wissels ontdooien. Eigenlijk iets wat ze maar vast moeten doen. Alle witte boorden vast minstens een dag per maand de vloer opsturen. | |
Ou-Tannu | donderdag 23 december 2010 @ 11:22 |
ze hebben de Sletten ook niet goed getest hea | |
Eix | donderdag 23 december 2010 @ 11:38 |
Of we sturen ze gewoon de laan uit? Inclusief die onwelwillende managers die kostenefficiëntie belangrijker vinden dan kwaliteit en service. Oh nee wacht, dat wil de politiek toch met het neoliberalistisch beleid? En laat nu uitgerekend het CDA en VVD aan de macht zijn. | |
#ANONIEM | donderdag 23 december 2010 @ 11:39 |
Geniaal TV-programma was dat ook ja. In een van de afleveringen ging het overigens over de RET. Erg vermakelijk bijvoorbeeld toen die hoge pief zelf met de chipkaartlezer de kaartjes van reizigers ging checken en ontdekte dat de 6 seconden inleestijd per chipkaart die dat kost toch een stuk irritanter was dan ze in hun ivoren toren dachten. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2010 11:39:55 ] | |
DaMart | donderdag 23 december 2010 @ 11:47 |
Plan T doet wat het moet doen: het staat de sloop af te wachten . Vanochtend nog wel een positief effect van de problemen met SLT. Ik kon zo waar met de sprinter naar Woerden mee vanaf Amsterdam, en die reed met een verbouwde ICMm met gratis internet. Deze maand 21 treinreizen gemaakt, waarvan 8 een vertraging van langer dan een half uur opleverden, waaronder 5 keer in de afgelopen week . | |
ReisT | donderdag 23 december 2010 @ 11:49 |
Het verwarrende is vooral dat er twee dingen door elkaar lopen. Een deel van de treinen rijdt niet vanwege de vakantiedienstregeling (omdat er minder reizigers zijn), een ander deel van de treinen rijdt niet vanwegde het winterweer (omdat er minder treinen kunnen rijden). De fout is vooral dat ze die wijzigingen nu allemaal op één hoop hebben gegooid en dit "aangepast kerstvakantiedienstregeling" noemt. Nu is het voor niemand dus meer duidelijk, als een bepaalde trein niet rijdt, om welke van de twee redenen het is. | |
Q. | donderdag 23 december 2010 @ 11:51 |
Samenvatting: de afdeling PR faalt enorm. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 11:51 |
NS gaat vanmiddag de Dienstregeling verder uitsplitsen!!! Concreet: Serie 6800 Stoptrein Roermond-Maastricht rijdt 1x per uur en rijdt door naar Eindhoven. Reizigers naar Weert reizen mee naar Eindhoven en stappen daar over op de trein naar Weert.... Serie 800 IC Alkmaar-Maastricht vertrekt uit Maastricht alleen om x.56 en rijden tot Eindhoven. Die van x.26 vervallen in het geheel. Vanuit Eindhoven word er weer naar Alkmaar gereden Serie 1900 IC Venlo-Den Haag vervalt op Breda-Den Haag en rijdt alleen Venlo-Breda. Serie 2200 Sneltrein Amsterdam-Dordrecht/Breda blijft 1x/uur rijden op Breda-Dordrecht Reizigers die de 1900 naar Dordrecht, Rotterdam of Den Haag hadden kunnen de 2200 nemen. | |
Fixers | donderdag 23 december 2010 @ 12:10 |
Met een naief vertrouwen in de politiek heb ik de suggestie maar doorgestuurd naar de diverse tweede kamerfracties. | |
Bas242 | donderdag 23 december 2010 @ 12:15 |
Vers van de pers, hoogstwaarschijnlijk gaan de DDM-1 stammen ingezet worden vanaf 3 januari (beginnende met 3 stammen voor de 14500) | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 12:21 |
Dat is goed nieuws. Want zoals het de afgelopen weken met de 14500 ging, moet echt niet kunnen. DAGELIJKS misten er 1, 2 DDARren. In plaats van 2 gekoppeld reed er een solo DDAR, en dat terwijl 2x DDAR al krap was.. | |
Ireyon | donderdag 23 december 2010 @ 12:34 |
Ook vandaag kwam Fyra niet boven de 140km/h uit.. 't Geeft toch al gauw een minuut of 5 vertraging.. | |
Yreal | donderdag 23 december 2010 @ 12:40 |
Volgens de AV rijdt er op het moment in limburg, vrijwel niks | |
JDude | donderdag 23 december 2010 @ 12:42 |
Grappig. Als je de reisplanner raadpleegt, rijdt er juist een intercity van de Randstad naar Breda en een stoptrein verder naar Eindhoven. Met een gezellige 21 minuten overstap in Breda . | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 12:51 |
Serie 1900 rijdt nu Breda-Eindhoven IC en Eindhoven-Venlo stoptrein | |
Ireyon | donderdag 23 december 2010 @ 12:56 |
Wat een kutstreek zeg om dat splitsen nu al te doen, er is nog geen vlokje gevallen En waarom blijft het tussen Rsd - Asd dan wel rijden? | |
JDude | donderdag 23 december 2010 @ 12:58 |
De meeste sneeuw schijnt te gaan vallen in Limburg en een stukje Oost-Brabant, maar kennelijk was het makkelijker om meteen maar heel Brabant vanaf Breda los te koppelen. Aan de actuele vertrektijden in Breda en Den Bosch te zien is de 3600 en passant ook maar geslachtofferd. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 13:04 |
Serie 3600 is ook gedeeltelijk opgeheven (volgens mij Breda-Roosendaal) Ik zie in Breda de 5200 Stoptrein Tilburg Universiteit-Eindhoven ofzo nu Roosendaal-Eindhoven rijden volgens de AV | |
#ANONIEM | donderdag 23 december 2010 @ 13:08 |
Lijkt meer op Arnhem-Roosendaal (opgeheven) toch? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2010 13:09:51 ] | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 13:10 |
In Tilburg en Den Bosch staat hij wel op de AV. | |
Ireyon | donderdag 23 december 2010 @ 13:12 |
Mja ik geloof er dus echt geen kloot van hè. De provincies worden gewoon weer eens genaaid om meer materieel voor de randstad vrij te maken, die treinseries die ze nu ter plekke improviseren slaan nergens op. | |
#ANONIEM | donderdag 23 december 2010 @ 13:13 |
Eh, nee? | |
Ou-Tannu | donderdag 23 december 2010 @ 15:11 |
goede zaak.. tenminste geen mega vertragingen meer | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 23 december 2010 @ 15:35 |
Opgeheven of in elk geval gesplitst, vanaf Zwolle rijden ze allemaal niet verder dan Arnhem. | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 15:35 |
Waar is NS mee bezig? De hoeveelheid reismogelijkheden van Utrecht (waar ik nu zit) terug naar Breda is gehalveerd. | |
Yreal | donderdag 23 december 2010 @ 15:49 |
zo hebben je haat posts gelezen en pakken je nu terug | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 15:51 |
Ja, dat vind NS niet erg. Reizigertje pesten vinden ze belangrijker.. En de 3600 is inderdaad opgeheven Arnhem-Roosendaal. | |
Gutz | donderdag 23 december 2010 @ 16:04 |
doh! Moet straks vanuit Roosendaal naar Eindhoven Beukenlaan. Ook hier maar de helft van de treinen... | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 16:27 |
.. En het OCCR heeft dit bevestigd. Om die reden moet het spoorwegmuseum vandaag/morgen alles wat op de Zaanstraat in de loods staat van hun weghalen en naar de HTMU loods of Blerick brengen. NS/NedTrain hebben de sporen nodig (DDM-1 en Plan V reactiveren/SLT manco's verhelpen(Komen Bombardier mensen voor)). En het NSM heeft nergens om op te staan, want hun mochten er staan zolang NS/NT het niet nodig heeft. [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 23-12-2010 17:20:51 ] | |
ziggyziggyziggy | donderdag 23 december 2010 @ 17:19 |
Hm, NedTrain Onnen heeft ook al een tijdelijk extra opstelspoor van ons gekregen, al worden daar alleen ICM's en VIRM's gedaan. | |
Fixers | donderdag 23 december 2010 @ 17:20 |
Wauw.... wellicht is mijn vertrouwen in de politiek niet helemaal voor niks. Ik heb eerder vanmiddag naar wat tweede kamer fracties een mailtje gestuurd met de suggestie om in de nieuwe concessieverlening een eis voor een terug op de werkvloer systeem op te nemen. Krijg ik van Maarten Haverkamp (CDA) deze e-mail terug:
| |
Yreal | donderdag 23 december 2010 @ 17:21 |
' Wat houd dat in? | |
Peterselieman | donderdag 23 december 2010 @ 17:41 |
Goed bezig die Haverkamp
| |
Yreal | donderdag 23 december 2010 @ 17:43 |
Vanaf breda houd de bewoonde wereld toch op? | |
trainfreak | donderdag 23 december 2010 @ 17:47 |
Hebben de treinen bij jullie ook zoveel vertraging als in Duitsland? Ik vond het plaatje op een ander treinforum (rijdend personeel) | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 17:48 |
Nee, gelukkig niet Maar dat zal een foutje moeten zijn denk ik | |
Fixers | donderdag 23 december 2010 @ 17:51 |
Topmanagers uit de kantoren trekken en mee laten werken op de vloer. Denk aan directieleden van de NS die een dag of wat mee moeten met de HC op een trein. | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 18:55 |
Volgens de AV van station Breda vertrekt er om 19:10 een extra SPR naar... Breda. | |
Ireyon | donderdag 23 december 2010 @ 18:57 |
Hmm die directe verbinding tussen Rsd - Ehv mogen ze er wel in houden trouwens | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 18:57 |
Dat zal dan een foutje zijn: http://m.gwirken.nl/treinav/?halte=bd Serie 5200 Eindhoven-Tilburg Universiteit is doorgetrokken naar Roosendaal omdat de 3600 alleen Zwolle-Arnhem rijdt en Arnhem-Roosendaal opgeheven is. | |
Ireyon | donderdag 23 december 2010 @ 19:00 |
Weet je toevallig ook waarmee het rijdt? 'k Mag hopen niet het standaard V-tje wat in die serie zit.. Naja 'k zie het morgenochtend wel, het zal toch wel ter plekke geïmproviseerd worden zoals overal | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 19:07 |
Op dit moment met de gewone Plan V's als het klopt wat ik las... Maar garantie tot de voordeur | |
bork | donderdag 23 december 2010 @ 19:14 |
Wat heeft het spoorwegmuseum er momenteel staan? | |
Peterselieman | donderdag 23 december 2010 @ 19:19 |
Net ook een stukje in EenVandaag over de kapotte Sprinters waarbij ze ook in Groningen filmden. Er werd fijntjes opgemerkt dat de Arriva-treinen af en aan rijden | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 19:27 |
de 1856, mP (motorPost), 1312, 386, 273 en de 876(weet ik niet 100% zeker). En of er nog meer staat, dat weet ik niet. De 386+273 staan inmiddels bij HTMU loods. | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 19:29 |
m.ns.nl meldt dat de IC van Den Bosch naar Roosendaal van 19.19 gewoon rijdt. Nooit een trein gezien. Heerlijke reisinformatie weer... | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 19:33 |
En dat klopt inderdaad niet: 19:19 IC 3667 Roosendaal via Tilburg, Breda, Etten-Leur 6 Rijdt vandaag niet | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 19:36 |
D 19:49 + 5 min Roosendaal Intercity platform 6 Via Tilburg, Breda, Etten-Leur Aldus m.ns.nl 10 sec terug Wat is het nou? | |
Brembo | donderdag 23 december 2010 @ 19:40 |
Wel mooi om te zien dat men SGMm ook benoemt als oud, de media weet zelf vaak genoeg niet waar ze het over hebben. Maar desondanks, wat een chaos allemaal! | |
Ireyon | donderdag 23 december 2010 @ 19:48 |
Dat is toch ook oud ? | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 19:51 |
Ht: 19:49 IC 3669 Roosendaal via Tilburg, Breda, Etten-Leur 6 Rijdt vandaag niet Tb: 20:07 IC 3669 Roosendaal via Breda, Etten-Leur 3 Rijdt vandaag niet | |
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 19:54 |
Lekker NS, 1900 opheffen vanaf Breda, maar de sneltrein niet verlengen. 1 keer per uur een trein tussen Breda en Dordrecht | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 19:56 |
Errm. De Actuele Vertrektijden melden allen: 20:20 S 2270 Amsterdam Centraal via Dordrecht, Rotterdam C, Den Haag HS 6 Gewijzigd vertrekspoor (de normale trein) 20:50 2272 Amsterdam CS 6 Extra Trein Het andere half uur rijdt hij gewoon door naar/van Breda En NS heeft nu ook nog de IC Den Haag-Venlo op Den Haag C-Delft rijden... (onder nummer 29700) | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 19:57 |
En de AV van Breda meldt om .50 extra ingelegde sneltreinen naar Amsterdam CS. Helemaal betrouwbaar is de AV echter niet.... zoals bovenstaand screenshot laat zien. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 19:59 |
De NS AV gebruik ik ook niet Die heeft te vaak fouten http://m.gwirken.nl voor de stations die daar in staan en http://m.waarisdetrein.nl voor het overige | |
Ascendancy | donderdag 23 december 2010 @ 20:01 |
Ik probeerde het net te plannen, moet het morgen misschien reizen. Ik kreeg 2x per uur een reisadvies, maar 1 daarvan was met een sneltrein die schijnbaar pas vanaf Lage Zwaluwe rijdt. Waarom kunnen ze de 1900 uberhaupt niet gewoon verlengen tot Dordrecht. Vanaf daar heb je veel meer aansluitende treinen. Tevens is een sneltrein 2x per uur veel te weinig aangezien deze kort genoeg moet zijn voor de tussenliggende stations. | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 20:02 |
Waar halen Gwirken en waarisdetrein hun reisinformatie dan vandaan? | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 20:03 |
Die Sneltrein kan sowieso 2x DDAR of 10 bakken VIRM hebben. En de 1900 in Dordrecht laten keren zorgt voor óf 2-3 minuten keren óf meer dan een half uur. En dat wil NS niet in Dordrecht, want het perron is ook voor overige treinen nodig. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 20:04 |
Op een andere manier als NS zelf. Maar hoe, durf ik niet te zeggen. | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 20:12 |
Der was ook een klapjosti in Nijmegen die dacht dat de rijtuigen daar wel ingezet konden worden (ICK dus). Maar dat kan natuurlijk niet meer. Laat staan dat IVW het nog toelaat. | |
James1988 | donderdag 23 december 2010 @ 20:13 |
Ja, die rijtuigen kunnen nog worden ingezet. Na een opknapbeurt: draaistelrevisie, verlichting en verwarming, enz. Dan kunnen ze weer rijden. Jammergenoeg is het dan weer 30 graden buiten voor het zo ver is... | |
greavy | donderdag 23 december 2010 @ 20:13 |
vol En James, gelijk hebt gij. IVW heeft ICK en ICL niet meer toegelaten op het spoor dus het inzetcertificaat moet vernieuwd worden... |