abonnement Unibet Coolblue
  zondag 19 december 2010 @ 21:45:45 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90145993

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

==========================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 19 december 2010 @ 21:48:11 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_90146179
Onder de keu?
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 19 december 2010 @ 21:48:19 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_90146191
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_90147013

NS Regio 3401 heeft een korte stop op station Apeldoorn de Maten gemaakt en vertrekt hier als trein 17840 uit Zutphen verder naar de eindbestemming station Apeldoorn. Zondag 19 december 2010


En toen was het bos in Venlo helemaal wit! Onder andere door de winterse omstandigheden in Europa, lopen diverse treinen aanzienlijke vertraging op. Zo ook de Mortara-shuttle, die vijfmaal per week tussen het Italiaanse Mortara en de Rotterdamse Waalhaven en v.v. rijdt en op de prachtige 17 december zon 9 uur later vertrok. Vlak na aankomst per fiets vertrok de rode Crossrail 185 595 met de zeer goed beladen trein 40145 uit Venlo richting Zwitserland en Italië.

Meer sneeuw-foto's van deze week staan op http://home.wanadoo.nl/bjornnielsen/spoorvinder/index.htm onder Foto's 2010 - week 50
pi_90147121
Leuke foto's
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_90148178
Is 'Geel blauw houdt niet van wit' geen goede titel? :P
  zondag 19 december 2010 @ 22:29:25 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90149443
Station Baarn heeft (tijdelijk) aggregaten gekregen: Problemen met de stroomvoorziening op het station...
pi_90149648
TT aangepast.
pi_90149763
Hehehe.... wel passend. Jammer dat ik geen camera bij had vandaag. Koplopers met ijspegels langs het front, wielen en al de rest zien er best tof uit.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 19 december 2010 @ 22:36:53 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_90150071
Mooie platen, Zug-Chef ^O^
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_90151925

Vandaag deze foto nog net voor het donker gemaakt tussen Tegelen en Venlo tijdens mijn fotorondje voor mijn blog. Mooi is vooral de gigantische sneeuwwolk die achter de trein aankomt. :P Sneeuwhoogte was op dat moment zo'n 15 cm.
pi_90158231
Er staat wéér een trein in de fik in de Schipholtunnel. Meer info ontbreekt er op dit moment.

Edit: Oke niets aan de hand, eerste berichtgeving was origineel ook het bovenstaande. :')

http://www.powned.tv/nieu(...)and_in_schiphol.html

[ Bericht 67% gewijzigd door Kapitein_Schavuit op 20-12-2010 01:19:49 ]
pi_90158691
Gaat lekker in de Schipholtunnel, met al die branden die er niet zijn.
  Moderator maandag 20 december 2010 @ 07:04:51 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_90163195
Brrr...!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 20 december 2010 @ 08:25:39 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90163697


20 december 2010 Op deze koude maandagochtend moet de sprinter van Breda naar Den Bosch het stellen met minder materieel. Waar normaalgesproken SLT wordt ingezet, moet de trein van 8.24 het stellen met een los SGMm-tweetje. Ook de intercity Roosendaal - Zwolle, vertrek vanaf Breda om 8.10, was karig toebedeeld: er reed een ICMm-III i.p.v. het ICRm-7 of VIRM-VI wat er normaal rijdt.

Let op de ingesneeuwde koppeling aan de voorzijde van dit treinstel, waardoor het langs deze kant combineren met een ander treinstel een lastige opgave wordt.


Kijk greavy, geen sluitseinen! :+
  maandag 20 december 2010 @ 08:51:06 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90163980
Er staan op dit moment 13 SLeTjes stil op de Cartesiusweg vanwege defecte statische omzetter..
En zo zullen er elders ook wel defecte SLeTjes staan.

En de trein die uit Utrecht aankomt in Breda om 8:35 reed met 5 bakken SGMm.

En de trein die jij met ICMm zag rijden, is planmatig. Volgens mij 7 bakken ICMm.
MDWDV-- 3626 ICM

En bij Culemborg staat een SLeT defect.
pi_90164011
Ik had echt een camera bij moeten hebben voor bevroren treinfoto's. De Virm waar ik nu in sta heeft een klont sneeuw en ijs aan de bioreactor hangen die tot een cm of 5 boven de rails rijkt.
  Moderator maandag 20 december 2010 @ 08:56:50 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_90164065
Ik zit in een mini-VIRM :D zo vol
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 20 december 2010 @ 08:57:35 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90164077
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 08:51 schreef greavy het volgende:
Er staan op dit moment 13 SLeTjes stil op de Cartesiusweg vanwege defecte statische omzetter..
En zo zullen er elders ook wel defecte SLeTjes staan.
Dat verklaart ook waarom ik SGMm heb ipv SLT.
quote:
En de trein die uit Utrecht aankomt in Breda om 8:35 reed met 5 bakken SGMm.
De trein met vertrek van 8.24 rijdt met slechts een SGMm-tweetje
quote:
En de trein die jij met ICMm zag rijden, is planmatig. Volgens mij 7 bakken ICMm.
MDWDV-- 3626 ICM
Die rijdt vandaag met een losse ICMm-III, het viertje is spoorloos.
quote:
En bij Culemborg staat een SLeT defect.
"Stremming tussen Utrecht en Den Bosch" aldus NS op Twitter, ben benieuwd of ik wel vanuit Den Bosch naar Utrecht kan. Zal wel niet?
  maandag 20 december 2010 @ 09:01:06 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90164116
Treinverkeer gestremd. NS adviseert via Nijmegen te reizen. Maar de verstoringen melden nu helemaal niks meer hier over...

Intercity's rijden volgens AV wel, maar stoptreinen uit ri Tiel/Den Bosch tot Geldermalsen
pi_90164313
De mannen van het schoonmaakbedrijf doen hun best om de treeplanken ijsvrij te krijgen. ^O^ Aan de herrie te horen is dat hard werken. Nu nog personeel om de trein te laten rijden...
  maandag 20 december 2010 @ 09:21:34 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90164443
Ik baal als de pest.. Ik ben ZIEK in de vakantie :? En dan ligt er nog een pak sneeuw ook. Zou leuke foto's kunnen opleveren.. Maarja, nu vanuit huis alles goed aanschouwen :P
pi_90166214
Zijn die SLeTjes nooit de klimaatkamer in geweest?
For great justice!
  maandag 20 december 2010 @ 10:34:13 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90166252
Zeker wel, maar in de Klimaatkamer word er niet met sneeuw getest.
pi_90166414
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 10:34 schreef greavy het volgende:
Zeker wel, maar in de Klimaatkamer word er niet met sneeuw getest.
Dan lijkt me dat die testen daar aardig incompleet zijn. Sneeuw kan toch aardig ontwrichtend werken voor electronica. Zeker als die steeds vaker op het dak wordt gemonteerd.
For great justice!
pi_90166427
Maar goed, de sneeuw geeft wel mooie plaatjes. :7
For great justice!
  maandag 20 december 2010 @ 10:57:51 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90166895
Maar gelukkig hebben de nieuwe V250's de proeven in de klimaatkamer glansrijk doorstaan, en moeten het dus wel goede treinen zijn! (aldus iemand die dicht op het vuur zit) :')
  maandag 20 december 2010 @ 11:00:50 #28
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_90166991
quote:
14s.gif Op maandag 20 december 2010 10:40 schreef Q. het volgende:

[..]

Dan lijkt me dat die testen daar aardig incompleet zijn. Sneeuw kan toch aardig ontwrichtend werken voor electronica. Zeker als die steeds vaker op het dak wordt gemonteerd.
Het probleem is meer dat er lucht naar binnen gezogen wordt om de electronica te koelen. Alleen met de lucht die naar binnen gezogen wordt wordt er ook (stuif)sneeuw meegezogen. Deze sneeuw vormt het probleem. En de sneeuwfilters lijken dus niet goed te werken.

Maar Mat '54 had vroeger ook vele problemen met sneeuw, het is dus niet iets van deze tijd, de motor die daar in zat zoog ook sneeuw aan en daar konden ze ook slecht tegen. Daarnaast ging er allemaal sneeuw in de behuizing van de schuifdeuren zitten zodat deze ook vast zaten.
Om dit probleem te voorkomen zijn de huidige naar buiten klap deuren geintroduceerd.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_90168252
Beschikken ze in landen als Oostenrijk en Zwitserland dan over betere filters?
For great justice!
  maandag 20 december 2010 @ 11:42:46 #30
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_90168666
Daar duurt de sneeuwperiode een half jaar. Dus dan wordt er meer rekening mee gehouden en meer in geïnvesteerd in voorzieningen tegen de sneeuw.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  maandag 20 december 2010 @ 12:05:03 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
  maandag 20 december 2010 @ 12:48:51 #32
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_90171527
Damn greavy :D vet!
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 20 december 2010 @ 12:54:32 #33
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_90171743
Sneeuwploeg 2 is wel effectiever in veel sneeuw.. je kan niet alles aan de kant blijven schuiven.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  maandag 20 december 2010 @ 13:16:14 #34
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_90172633
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_90173168
quote:
7s.gif Op maandag 20 december 2010 11:42 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:
Daar duurt de sneeuwperiode een half jaar. Dus dan wordt er meer rekening mee gehouden en meer in geïnvesteerd in voorzieningen tegen de sneeuw.
Maar het is en blijft toch vd gekke dat wij in NL elk jaar maar toelaten dat bij het minste geringste alles gelijk ontregelt wordt en die bedrijven die daarvoor verantwoordelijk zijn ermee wegkomen en op de koop toe onder het mom van wij kunnen niet anders de kosten voor de burger weer omhoog gooien? }:|
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  maandag 20 december 2010 @ 13:39:57 #36
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_90173802
quote:
Nog mooier is dat deze nog 100% bedrijfsvaardig is. Dit omdat hij als reserve staat als de nieuwe kapot is.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_90174578
quote:
X-ROT _O_
Enkele weken geleden een film over deze gezien, SUPER!
pi_90175012
Stoer hoor!
For great justice!
pi_90178315
Vandaag lijkt het toch heel aardig te gaan, terwijl ook nu nog steeds grote sneeuwwolken met de trein mee waaien.

Nog niet helemaal perfect, zo kon de IC waar ik zostraks in zat bij Weesp niet de stoptrein voorbij, ik gok omdat de wissel het niet deed. Maar met alle ellende van vrijdag en het weekend in het achterhoofd valt dat natuurlijk nog reuze mee. :)
  maandag 20 december 2010 @ 15:02:26 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90178348

Lekkere wachtrij daar...
  maandag 20 december 2010 @ 15:06:26 #41
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_90178552


Driebergen/Zeist, gisterenmiddag, trein naar Arnhem.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_90181226
Misschien een leuk weetje: vandaag is het dag op dag 44 jaar geleden dat in België de laatste commerciële reizigerstrein met stoomtractie werd verzekerd. In de goederendienst reden ze nog tot in het voorjaar van 1967, en ook op fabrieksnetten werd vaak met stoom gereden.

De 29.013 trok deze trein, vandaar dat deze loc ook bewaard is gebleven.
pi_90181951
quote:
11s.gif Op maandag 20 december 2010 15:06 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]

Driebergen/Zeist, gisterenmiddag, trein naar Arnhem.
Dat ziet er toch prachtig uit, zo met die sneeuw. Maar eigenlijk is heel Nederland even mooi nu. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2010 16:03:58 ]
  maandag 20 december 2010 @ 17:45:00 #44
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_90187336
Stiekem vind ik reizen met de trein leuk, dus moest ik hier eventjes gepost hebben
pi_90188655
Een enkele ICM IV is niet echt genoeg als sneltrein Dordrecht - Amsterdam... Op Schiedam stond ie net bijna 10 minuten stil om iedereen in te laten stappen, maar uiteindelijk kon maar de helft van de reizigers mee. Ik had een plekje op de tweede treeplank (heeft dat ding een naam?) bemachtigd, maar dat mocht helaas niet van de conducteur.

En wat blijft het toch moeilijk voor de meeste mensen om even op te schuiven in het gangpad...
  maandag 20 december 2010 @ 18:20:15 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90188861
Plan V in de 800 (IC Alkmaar - Heerlen/Maastricht) X_X
  maandag 20 december 2010 @ 18:20:56 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90188891
Betreft trein 865 met de 932 + 453 + 901
  maandag 20 december 2010 @ 18:21:56 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90188939
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:15 schreef KapiteinT het volgende:
Een enkele ICM IV is niet echt genoeg als sneltrein Dordrecht - Amsterdam... Op Schiedam stond ie net bijna 10 minuten stil om iedereen in te laten stappen, maar uiteindelijk kon maar de helft van de reizigers mee. Ik had een plekje op de tweede treeplank (heeft dat ding een naam?) bemachtigd, maar dat mocht helaas niet van de conducteur.

En wat blijft het toch moeilijk voor de meeste mensen om even op te schuiven in het gangpad...
Stel 4247 zeker? Zat eerst nog een drietje aan, maar die staat defect in Dordrecht.
  maandag 20 december 2010 @ 18:25:41 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90189091
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:20 schreef greavy het volgende:
Betreft trein 865 met de 932 + 453 + 901
Ik zit in de 901 op een klapstoeltje op het balkon. Op Utrecht CS een beetje op het zijraampje gekrabbeld in de condens (mijn avatar, Alstom-fanboy die ik ben) en dat is inmiddels gewoon bevroren :o
pi_90190271
In hilversum is het ook weer bal. De IC Almere-Utrecht is natuurlijk eruit gegooid. de stopper naar utrecht van 18.31 rijd ook niet. wordt er vrolijk omgeroepen dat de eerstvolgende mogelijkheid de 18.44 zal zijn. Die dus ook niet rijd, dan maar een ommetje via Amersfoort. Zit ik weer eventjes warm. Dat uur vertraging (tot houten!!) Heb ik toch alweer.

Edit:
In amersfoort is de puinhoop zo mogelijk nog groter. Treinen die zonder aankondiging of omroep of wat dan ook van de borden verdwijnen. Andere die ineens opdoemen en zoals gebruikelijk geven de cta's, de omroep en m.ns.nl volledig tegenstrijdige informatie.

[ Bericht 14% gewijzigd door Fixers op 20-12-2010 19:12:11 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')