| Socios | maandag 13 september 2010 @ 14:49 |
Welkom in alweer deel 254 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
| Peterselieman | maandag 13 september 2010 @ 14:51 |
quote:Precies en het heeft zijn uitwerking verderop ook nog eens. Je moet dan als je in de Benelux zit en je wilt naar Leiden ook nog eens overstappen op de 2200, omdat de Benelux het station overslaat | |
| Socios | maandag 13 september 2010 @ 14:53 |
quote:Dat vind ik dan wel weer goed dat ook zo een Internationale trein Leiden Centraal gewoon voorbij rijdt. | |
| Creeg | maandag 13 september 2010 @ 14:53 |
| De Valleilijn, pff wat een mislukking is dat | |
| Peterselieman | maandag 13 september 2010 @ 14:56 |
quote:Het kostte mij in Leiden door een vertraging van de 2200 een keer net aan de overstap op de 8800 richting Woerden. Het half uur wachten had daarna alsnog een voordeeltje, want ik kon zo op Amsterdam Zuid (ja, ik was verder gereisd) wel de Pimpel pakken. | |
| De_Hertog | maandag 13 september 2010 @ 14:58 |
quote:Want? | |
| bork | maandag 13 september 2010 @ 15:09 |
tvp![]() | |
| Ireyon | maandag 13 september 2010 @ 15:25 |
quote:Waarom zou je met de Beneluxtrein naar Leiden willen als de normale IC een kwartier later (en een kwartier eerder voor mensen uit Dordrecht) rijdt? 'k Vind niet dat je kunt zeggen dat de Beneluxtrein in het gewone netwerk zit. Geen enkele officiële of überhaupt fatsoenlijke overstap is mogelijk en inderdaad, vanuit Roosendaal zorgt-ie alleen voor een vage frequentie richting het noorden. | |
| Peterselieman | maandag 13 september 2010 @ 15:29 |
quote:Had in Breda de aansluiting op de 1900 richting Den Haag gemist, waardoor ik met de slome 2200 richting noorden moest. En dan zijn de aansluitingen allemaal best klote te noemen eerlijk gezegd | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 17:48 |
quote:Die is mooi! | |
| Brembo | maandag 13 september 2010 @ 18:01 |
quote:Slechte aansluiting in Ede-wageningen op de intercity van NS, met 2 a 3 minuten was er voldoende ruimte om over te stappen. | |
| Ploertendoder | maandag 13 september 2010 @ 18:09 |
| tvp | |
| ziggyziggyziggy | maandag 13 september 2010 @ 18:11 |
quote:Daar hebben we tegenwoordig een knopje voor. | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 18:15 |
quote:Dat had eigenlijk "tvp" moeten heten, in plaats van "volg topic". | |
| Ploertendoder | maandag 13 september 2010 @ 18:18 |
quote:Ja ja, maar gewoonte | |
| James1988 | maandag 13 september 2010 @ 18:38 |
| "Dames en heren, u merkt het waarschijnlijk al... we gaan niet op de snelheid die we willen. Dit komt doordat er een computerstoring is waardoor ze ons en een hoop andere treinen niet precies meer kunnen volgen. Uit veiligheidsoverwegingen rijden we daarom wat langzamer terwijl de treinen opnieuw ingeprogrammeerd worden... zodra dat is gebeurd kunnen we weer verder aan volle snelheid." Zojuist gehoord tussen Utrecht en Den Bosch, in de intercity naar Eindhoven van 18.13. 40 km/h is toch heel wat anders dan 130 km/h | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 18:40 |
quote:Right. Het zit ze wel mee daar. Elke trein een sternummer of zo? | |
| Stefanovic83 | maandag 13 september 2010 @ 18:53 |
quote:waar zit die dan? | |
| greavy | maandag 13 september 2010 @ 18:53 |
quote:Hoezo, een beetje overdreven lijkt mij met die in- en uitstappers... | |
| Socios | maandag 13 september 2010 @ 18:56 |
quote:Die zit nergens. Niets mis met een tvp plaatsen. | |
| Zug-Chef | maandag 13 september 2010 @ 18:56 |
quote:Met elk kwartier een trein in beide richtingen, wacht je maar even. | |
| Socios | maandag 13 september 2010 @ 18:57 |
quote:Inderdaad. Dat ongeduld onder veel reizigers altijd. | |
| James1988 | maandag 13 september 2010 @ 18:57 |
| Netjes... de IC naar Roosendaal heeft 4 minuten in Den Bosch gewacht zodat reizigers uit Utrecht (ik dus) ook nog mee konden. Onze vertraging was bij binnenkomst 9 minuten. | |
| Dr_Flash | maandag 13 september 2010 @ 19:05 |
quote:Precies. Anders verdient de kiosk ook niks, laat staan die nieuwe friettent. Bovendien zijn het verschillende clubs, dan kan je sowieso niet verwachten dat die naar elkaar kijken wat ze aan het doen zijn | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 19:27 |
quote:Wat fijn geredeneerd vanuit de reiziger! | |
| KapiteinT | maandag 13 september 2010 @ 19:27 |
quote:Waarom zou ie dan wel moeten stoppen in Dordrecht? Het is een veel minder druk station en ook daar zijn er geen nuttige overstap mogelijkheden (ja oké, de stoptrein naar Geldermalsen...). Volgens mij is de enige reden dat de Benelux niet in Leiden stopt, omdat het niet past. | |
| Socios | maandag 13 september 2010 @ 19:28 |
quote:Dordrecht zou ´ie inderdaad ook voorbij moeten! | |
| Crientj | maandag 13 september 2010 @ 19:29 |
| Ja, hoi. | |
| Dr_Flash | maandag 13 september 2010 @ 19:33 |
| Hallo Crientj | |
| Ireyon | maandag 13 september 2010 @ 19:37 |
quote:Wat ook een rol speelt is de weinige stops in België. Als de Beneluxtrein in Leiden zou stoppen kun je van de NMBS niet verwachten dat ze daar wel Brussel-Noord of Antwerpen-Berchem voorbij rijden. Ergens vorig jaar wilde NSHispeed nog dat Mechelen werd overgeslagen en 'in ruil' hiervoor zou ook in Dordrecht niet meer gestopt worden. Jammer dat 't nooit is gebeurd eigenlijk. | |
| Ploertendoder | maandag 13 september 2010 @ 19:51 |
quote:Helemaal niet. Ik maak er altijd gebruik van als ik naar Antwerpen moet. Ik woon zelf in Zwijndrecht, dus ik vind het wel handig | |
| Socios | maandag 13 september 2010 @ 19:54 |
quote:Dan kun je dus mooi overstappen in Roosendaal. | |
| Dr_Flash | maandag 13 september 2010 @ 19:59 |
| HEE DUVEL IK HOOR DAT JE WEER BIJ CRIENTJ IN DE RIJ STOND??! | |
| Crientj | maandag 13 september 2010 @ 20:00 |
| Ik zag kiwisap. ENN. Ik hoopte dat Gupps nog langs zou komen ;D maar die heb ik niet gezien. | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 20:18 |
| Ik was het niet. Er zijn meer mensen die kiwisap drinken. | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 20:21 |
| En de laatste keer kocht ik niet eens kiwisap. | |
| Crientj | maandag 13 september 2010 @ 20:31 |
quote:Wat had je toen dan | |
| Guppy | maandag 13 september 2010 @ 20:42 |
quote:I know, maar de trein was er al, en toen ben ik erin gestapt Woensdag moet je ook werken, toch? | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 21:00 |
quote:Eh. Aardbei of zo? | |
| Crientj | maandag 13 september 2010 @ 21:12 |
quote:Morgen en woensdag zelfs ;D | |
| Guppy | maandag 13 september 2010 @ 21:20 |
| Morgen moet ik snel naar huis, maar woensdag gaat misschien wel lukken | |
| Dr_Flash | maandag 13 september 2010 @ 21:21 |
quote:Hoe laat woensdag? Dan gaan we samen Ik durf niet zo goed alleen | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 21:23 |
quote:De vorige keer heb ik je handje nog wel vastgehouden... Klopt het trouwens dat het op treinengebied even heel saai is momenteel, of ligt dat aan mij? Ik bedoel: ETMET loopt, en faalt regelmatig zoals ook EKET weleens faalt bij infrastoringen, en dat is het dan verder? | |
| Guppy | maandag 13 september 2010 @ 21:23 |
| half 6 ben ik klaar met werken, dus tien over half zes? [ Bericht 3% gewijzigd door Guppy op 13-09-2010 21:35:21 ] | |
| Crientj | maandag 13 september 2010 @ 21:26 |
quote:Je durft ook alleen te spreken met een mic van RTV Utrecht onder je neus. Gupps, 10 over 6 gaat wat moeilijk morgen als ik klaar ben om 18:00 Tenzij ze vragen of ik langer wil blijven.. Woensdag 12:00 / 19:00 uur. ^^. En treingerelateerde troep. De hele dag door hadden de stoptreinen tussen Utrecht / Zwolle vertraging. Maar ik weet nogsteeds niet waardoor ;o | |
| Socios | maandag 13 september 2010 @ 21:28 |
quote:Ik snap het niet. Wil je vertragingen en verstoringen? | |
| Duvel | maandag 13 september 2010 @ 21:32 |
quote:Nee. Ik wil weer eens iets nieuws. | |
| Guppy | maandag 13 september 2010 @ 21:36 |
quote:HALF zes, ik bedoel HALF zes | |
| Crientj | maandag 13 september 2010 @ 21:42 |
quote:Whaha | |
| Dr_Flash | maandag 13 september 2010 @ 22:01 |
quote:Duvel ook Er begint zich een net te sluiten rond Crientj SPOILER | |
| Socios | maandag 13 september 2010 @ 22:06 |
quote:Ah, okey. Over een maand weer ICE naar Eindhoven. | |
| James1988 | maandag 13 september 2010 @ 22:07 |
| Ik zit op | |
| ziggyziggyziggy | maandag 13 september 2010 @ 22:30 |
quote:Ik kom bijna nooit meer in Utrecht. | |
| Dr_Flash | maandag 13 september 2010 @ 22:41 |
quote:I wish | |
| Ploertendoder | dinsdag 14 september 2010 @ 09:16 |
quote:dat is toch vanwege werkzaamheden? | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 09:19 |
quote:Met een beetje mazzel op 25 oktober weer 1200'en in de actieve dienst. | |
| Guppy | dinsdag 14 september 2010 @ 09:20 |
quote:Ik werk in Lombok | |
| James1988 | dinsdag 14 september 2010 @ 09:20 |
| Dat zou wel tof zijn. | |
| Peterselieman | dinsdag 14 september 2010 @ 10:47 |
| Plan V 876 is benoemd tot museumstel en zal aan het NSM overgedragen worden. Jammer trouwens dat het geen stel van Werkspoor meer is. | |
| Dr_Flash | dinsdag 14 september 2010 @ 10:48 |
quote:Ter vervanging van de 419 dus? | |
| Peterselieman | dinsdag 14 september 2010 @ 10:51 |
| De 419 zat in een aparte stichting, maar de 876 gaat rechtstreeks naar het NSM. Zit geen andere partij verder tussen. | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 10:53 |
quote:Hé, ik dacht dat het de 840 zou worden? Jammer idd. | |
| Peterselieman | dinsdag 14 september 2010 @ 10:58 |
quote:De 840 was er slecht aan toe door veel schade aan carrosserie. Hierdoor is het stel helaas een sloopstel geworden. | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 10:59 |
quote:Klote... Ze zullen er wel over hebben nagedacht, maar toch jammer dat het geen Werkspoor-V is. | |
| Ploertendoder | dinsdag 14 september 2010 @ 11:13 |
quote:Ik mis de T en de V wel hier. De SLT heeft ze afgelost | |
| Socios | dinsdag 14 september 2010 @ 11:39 |
quote:Klopt ja. | |
| Socios | dinsdag 14 september 2010 @ 11:40 |
| In ieder geval heel mooi dat er een Plan V behouden blijft. Moest ook wel. Vrijwel iedereen in Nederland heeft de afgelopen 50 jaar wel met die trein gereisd. Geweldig degelijk stoptreinmaterieel. | |
| Ploertendoder | dinsdag 14 september 2010 @ 11:41 |
quote:dan mag Eindhoven zich even een internationaal station noemen | |
| Dr_Flash | dinsdag 14 september 2010 @ 12:48 |
quote:Die directe IC Den Haag - Köln mag wel weer terugkomen van mij | |
| Socios | dinsdag 14 september 2010 @ 13:12 |
quote:Haha, ja, en als het anders niet ´zou passen´ dan maar samen met de Intercity Den Haag Centraal - Venlo. | |
| Yreal | dinsdag 14 september 2010 @ 13:22 |
| Nu we het daar over hebben. Zie ik net een ice door Woerden komen richting Utrecht . De wensen worden verhoord | |
| KapiteinT | dinsdag 14 september 2010 @ 13:29 |
quote:ICE door Woerden? Waar komt dat ding vandaan? | |
| Dr_Flash | dinsdag 14 september 2010 @ 13:30 |
quote:Welke wensen? | |
| Socios | dinsdag 14 september 2010 @ 13:31 |
quote:Meer variatie en ICE door heel het land. | |
| De_Hertog | dinsdag 14 september 2010 @ 13:43 |
| Geen treinen tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk ivm defecte bovenleiding. | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 14:42 |
quote:Dat verklaart nog geen ICE door Woerden... | |
| Peterselieman | dinsdag 14 september 2010 @ 14:52 |
quote:Testrit gehad op de zuidelijke HSL? Of het stel is vanuit Woerden linksaf geslagen richting Amsterdam. Dan zou het vanuit Utrecht per ongeluk richting Gouda gestuurd zijn ipv richting Breukelen. | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 15:08 |
| Oja, nog een gevalletje FAIL op Rotterdam CS: IC 2151(IC Amsterdam - Dordrecht) was vertraagd en werd op spoor 4 (!!) binnen genomen. NS-personeel ter plekke dacht dat het de vertraagde 2251(Sneltrein Amsterdam-Dordrecht) was. Adviezen waren naar meerdere reizigers om die te nemen, want stopte op Rotterdam Blaak en Rotterdam Lombardijen, eindpunt Dordrecht. Zo gezegd zo gedaan, veel volgden de adviezen op, en de deuren waren gesloten. Een medewerker zei toen: Volgens mij was dat de 2151 in plaats van de 2251.. Die is volgens mij al weg. Er werd daarop gebeld, om te zorgen dat de reizigers geen problemen kregen, en desnoods een extra stop op Rotterdam Lombardijen (trein was Rotterdam Blaak) vermoedelijk dus al voorbij). Of dat ook echt gebeurd is, is onbekend. | |
| Ascendancy | dinsdag 14 september 2010 @ 15:08 |
quote:Dat kan toch helemaal niet zomaar met de indeling van de noordkant van Utrecht? Daar zit toch geen ruimte in voor kruisende treinen? | |
| Peterselieman | dinsdag 14 september 2010 @ 15:16 |
quote:Het is niet onmogelijk. Zo nu en dan worden treinen uit de noord-oost ook op spoor 4 behandeld en vertrekken dan richting Gouda, maar dat zijn uiteraard wel uitzonderingen. Of de ICE moet gespoorwijzigd zijn geweest naar spoor 8 ofzo. Dan is het een stuk makkelijker. | |
| Ruben_Nicolai | dinsdag 14 september 2010 @ 15:17 |
| Sexy treinen [ Bericht 37% gewijzigd door Ruben_Nicolai op 14-09-2010 15:41:04 ] | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 15:17 |
| Wegens een defecte 1700 loc op de Watergraafsmeer zal de Lourdestrein gereden worden door de 1252. Dus weer een 1200 onder NS-attest ! (Lourdestrein rijdt onder het attest van NS) | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 15:24 |
quote:Tof! Wat is de dienstregeling van dat ding? Hm, op Somda zie ik 14:00u te Den Bosch. En dan verder richting zuiden. Dat ga ik niet meer redden. Edit: hij is al voorbij lees ik. Jammer, gemist. [ Bericht 8% gewijzigd door Duvel op 14-09-2010 15:34:38 (huu) ] | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 15:49 |
| Van/naar bedevaartsoort Lourdes in Zuid-Frankrijk rijden zo nu en dan treinen. Voor de ritten naar Lourdes geldt ongeveer de volgende drgl op Nederlands grondgebied: Den Bosch +/- 14:00 Roermond +/- 16:00 Maastricht +/- 17:00 Hij zou uiteindelijk vandaag om 15:45 uit Ht vertrekken. De LM met de 1252 en rijtuigen kwam om 15:12 door Utrecht Zuilen. 15:45 zal dus ook niet gehaald worden in Den Bosch. | |
| Ploertendoder | dinsdag 14 september 2010 @ 16:10 |
quote:De 1200 is toch ene oude loc? | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 16:14 |
quote:Nogal. ![]() IMAG0131 by Duvel78, on Flickr | |
| Ploertendoder | dinsdag 14 september 2010 @ 16:15 |
quote:Toch wel leuk dat zo'n loc weer een leuk tochtje kan rijden | |
| De_Hertog | dinsdag 14 september 2010 @ 16:37 |
quote:Was ook niet als verklaring bedoeld, maar meestal worden die dingen hier gemeld en ik zag dit er nog niet staan, dus ik deelde het maar even. | |
| Ruben_Nicolai | dinsdag 14 september 2010 @ 16:41 |
| Greavy http://www.trouw.nl/onderwijs/article1462352.ece [ Bericht 4% gewijzigd door Ruben_Nicolai op 14-09-2010 16:46:42 ] | |
| Dr_Flash | dinsdag 14 september 2010 @ 16:45 |
quote:Dat is hetzelfde als "Dus weer een socialiste genueckt!" | |
| Dr_Flash | dinsdag 14 september 2010 @ 16:45 |
quote:Oud nieuws Sherlock. | |
| Guppy | dinsdag 14 september 2010 @ 17:00 |
quote:Stakkerd, heb je nou werkelijk geen leven. Zielig hoor Geavy | |
| Yreal | dinsdag 14 september 2010 @ 17:02 |
Ik faal trouwens gewoon een beetje, we waren nog helemaal niet in woerden maar in breukelen | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 17:24 |
quote:OK, case closed. | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 17:57 |
| Zit nu op het netwerk van de 4201 te internetten op weg naar Rotterdam. In tegenstelling tot de andere treinen met OBIS waar ik mee heb gereden draait dit netwerk als een tierelier! De trein vertrok uit Utrecht vanaf spoor 18 waar ik een goed zicht had op de ETMET-stoptreinen naar Geldermalsen. Die treinen zitten echt stampvol, gedurende de Vijf minuten dat ik stond te kijken liepen er gemiddeld 2 personen per seconde naar de gereedstaande trein. Echt veel, de tussendiensten naar Houten Castellum zullen hard nodig zijn als de verdubbeling van de sporen in dienst komt. | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 18:14 |
| Soms wel eens jammer dat er zoveel mensen in de hobby zitten met een een of andere stoornis, ik heb -zoals meerdere denk ik- wel eens het idee dat ik de enige normale ben (wat ongetwijfeld dan weer niet zo is). Aan de andere kant is het mooi dat jongens als Durk zich op deze manier kunnen bezighouden, een levensdoel hebben en kennelijk de samenleving niet heel erg lastigvallen. Greavy, doe je verder nog een opleiding of iets anders naast de hobby, wat ik uit pure interesse. | |
| Fixers | dinsdag 14 september 2010 @ 18:18 |
| Gaat weer lekker. Kapotte stoptrein bij Bilthoven. Zit er met de IC net achter. We moeten nu eerst een stukkie achteruit, tot voor een wissel. Dan opnieuw kopmaken en via een ander spoor langs Bilthoven en dat kapotte ding naar utrecht. En er staan natuurlijk ook al treinen achtere ons te wachten. Klinkt als een spelletje trafficjam voor ziggy en de zijnen. Volgens mij wel hetgene waar je trdl voor wordt, dit soort uitdagingen. Als alles als maar gaat zoals het moet is er ook geen lol meer aan. [ Bericht 16% gewijzigd door Fixers op 14-09-2010 18:22:58 (zinnetje gemist.) ] | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 18:19 |
| Wat in dat nieuwsartikel staat is gedeeltelijk waar. Ongeveer 3 maanden ná het plaatsen van dat artikel hebben wij via het Ministerie een nieuwe test kunnen krijgen. Officieel mocht dat pas na 3 jaar. Uitslagen als vorm van autisme en dergelijke klopten niet. Er moest 'iets' fout gegaan zijn destijds... Ik ben na 2 jaar thuis te zitten, eindelijk via een omslachtige weg in een normale klas gekomen, de 2e klas. Brugklas overgeslagen. Uiteindelijk heb ik VMBO in 3 jaar gehaald met geen één onvoldoende. Momenteel doe ik ICT-beheerder (MBO niv. 3, 2 jaars opleiding. Vervolg word een niv. 4 opleiding). De hobby is (zoals meerderen Wss wel weten) treinen etc.. Het artikeltje was in de papieren editie tevens 3 hele pagina's groot, waarbij op de voorpagina de helft tot 3 kwart pagina bezet was | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 18:26 |
| Dat klinkt goed, als je eerst zo'n artikel leest om daarna te horen dat je gewoon bezig bent met een MBO-opleiding. Als je geen enkele onvoldoende hebt gehaald op je middelbare school en nog niet zo oud bent, kun je Misschien nog jaar het HBO doorstromen. Van een hogere opleiding hebben mensen niet vaak last gehad. Btw, ik sta alweer 5 minuten op Rotterdam Noord te wachten. Zou ik nog op tijd in Zwijndrecht aankomen (19:00)? | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 18:31 |
| Dat is zeker mooi. Ik kan gewoon doorstromen naar het HBO. Mijn achterstand is inmiddels nog maar één jaar. Wij zijn bezig met een nieuw artikel en dergelijke. de Leerplichtambtenaar had laten weten 'dat ik erg veel geluk had' en 'het MBO niv. 3 misschien niet verstandig was' en 'ik beter naar niv. 2 kon' Achterlijke sloebers zijn het daar @ die tijd op Rotterdam Noord. Je red 19:00 in Zwijndrecht niet. De trein van 18:28 naar Centraal is opgeheven. De eerstvolgende uit Noord is pas om 18:41. Je zal dan om 19:20 in Zwijndrecht zijn, zo schat ik het | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 18:35 |
| Nou, bij Rotterdam Noord staan we nu voor een defecte trein. 19:00 gaat niet lukken dus. Het is dat zonder overdrijven bijna de helft van de autosnelweg tussen Utrecht en Rotterdam ook vaststaat, anders was ik toch maar beter met de auto gegaan... | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 18:37 |
| Ik zit in de intercity Ut-Rtd, zie vorige post (4201). Ik word net ingehaald door de volgende intercity die via verkeerd spoor wel langs de defecte trein kon. | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 18:41 |
| Je hebt helemaal gelijk. Overheen gelezen Trein 4065(Sprinter Alkmaar/Uitgeest-Rotterdam) zal dan defect geraakt zijn, die ergens met vervangend materieel is ingezet.. | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 18:43 |
| Het rijdt weer | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 18:45 |
| Flinke trambotsing in Utrecht http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/255251 Kunnen jullie op jullie grotere schermen zien of de bak van de tram is verdraaid? | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 18:55 |
quote:Ik heb het idee dat de voorste bak wel schade aan de kant van de geleding heeft: deuren scheef en ramen er uit. | |
| Crientj | dinsdag 14 september 2010 @ 19:00 |
quote:Aha. Dus dat was er aan de hand. Gezellig | |
| Bitlord | dinsdag 14 september 2010 @ 19:08 |
| Met de 2630 net vertrokken. Ben er om 19:25. Tot later! | |
| Zug-Chef | dinsdag 14 september 2010 @ 21:00 |
quote: ![]() Enkele malen per jaar organiseert de NLZ (Nederlandse Lourdesbedevaart voor Zieken) een chartertrein voor bedevaartsgangers vanuit Nederland naar Lourdes. Daarbij wordt normaal gesproken NS Reizigers ingehuurd voor de tractie tussen Watergraafsmeer, 's Hertogenbosch en Maastricht. Op de grauwe en regenachtige dinsdag 14 september 2010 ging daarentegen de NSR lok defect, waardoor noodgedwongen EETC de trein zelf naar de Nederlands-Belgische grens moest rijden. Sinds EETC drie 1200'en van ACTS heeft overgenomen, zijn ze nu zelf in staat treinen in Nederland te rijden. Vandaag was het de EETC 1252 die met bedevaartstrein D 13241 iets na 17:00 midden in de drukke avondspits vertrok uit 's Hertogenbosch. | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 21:26 |
| Hij is fijn! | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 21:32 |
| Ook deze kwam ik tegen (Copyright Kevin Evers): | |
| Fixers | dinsdag 14 september 2010 @ 21:40 |
quote:Heeft me wel een +60 opgeleverd. Dat stukkie terug, was tot aan Den Dolder. Daarna bij utrecht nog eens een kwartier ofzo gewacht op een vrij spoor. Komen we helemaal aan op 4B. Ik moet natuurlijk naar 19B, volgens mij de langste overstap die je kan maken in Utrecht? Enfin, nog geen twee minuten dat ik uitgestapt ben komt het defecte stel vanuit Bilthoven aanrollen. | |
| Ascendancy | dinsdag 14 september 2010 @ 21:42 |
quote:Voor de noordoosttreinen heb je daar toch een prachtige fly-over voor de richting woerden, waar de treinen naar noord-oost dan weer onderdoor rijden om vervolgens pas na Overvecht rechts te rijden? | |
| spectrumanalyser | dinsdag 14 september 2010 @ 21:42 |
quote:er was ook al een SLT op Amsterdam sloterdijk gestrand... van de stoptrein uitgeest-lijn. | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 21:50 |
| En de Watergraafsmeer had een storing. Namelijk een wisselstoring. Gevolg: Geen treinen van- en naar de Watergraafsmeer. CNL heeft met grote vertraging gereden of zelfs nog niet vertrokken. Benelux en Fyra eindigen op Schiphol. Fyra 1074 start nu nog op Schiphol en Fyra 1065 eindigt daar. Verder weer normaal. | |
| Peterselieman | dinsdag 14 september 2010 @ 21:55 |
| Kijk, ze doen nog wel eens iets goed: Prorail eist geld van jonge vandalen | |
| Dr_Flash | dinsdag 14 september 2010 @ 21:58 |
| Wel gare kutjournalistiek om dan die naam gewoon 1:1 over te nemen natuurlijk oh dat ging over dat greavy verhaal dus | |
| Crientj | dinsdag 14 september 2010 @ 22:01 |
quote:Oh, dat was die trein die stond te wachten. Ik vond het al raar dat de SLT waar ik in zat enkele meters voor het perron moest wachten. Maar ik had de SLT richting Baarn, dus dan klopt er alsnog niets van waarom ie moest wachten. Huuu, weird. | |
| SevenWonders | dinsdag 14 september 2010 @ 22:01 |
quote:No way, ik neem hem al jaren als ik naar Den Haag of A'dam ga.... Voor overstappers misschien niet zo'n goede aansluiting, maar voor reizigers tussen Dordt en de stations waar hij wel stopt ideaal. Zo houden dus. Een agglomeratie van 200.000 inwoners verdient dat ! | |
| Crientj | dinsdag 14 september 2010 @ 22:01 |
| Enn. van 4B naar 19B valt opzich wel mee. ;o | |
| Crientj | dinsdag 14 september 2010 @ 22:01 |
| Oh ja. GUUUPS. Waar was je ;{ | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 22:06 |
Toevallig kwam ik dit plaatje tegen:![]() Van Socios. Hey socios... | |
| Ascendancy | dinsdag 14 september 2010 @ 22:07 |
quote:Hij mag van mij weg als de IC ieder half uur naar Roosendaal doorrijdt. Wat een belachelijke rukverbinding is dat | |
| Ireyon | dinsdag 14 september 2010 @ 22:09 |
quote:Je hebt al 2x per uur een normale Intercity die kant op.. De Beneluxtrein zit al vol genoeg zonder dat er in Dordrecht ook profiteurs instappen | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 22:13 |
quote:Nee, dat heb je niet Één keer per uur rijdt de IC Amsterdam - Dordrecht - Roosendaal. Het andere halfuur rijdt de IC Amsterdam - Dordrecht. Ter aanvulling rijdt er dus wél een IC Amsterdam - Dordrecht - Roosendaal - België Ook rijdt er maar één Stoptrein per uur per richting ri. Roosendaal: Den Haag - Dordrecht - Roosendaal Het andere halfuur eindigt deze stoptrein ook in Dordrecht. | |
| Ascendancy | dinsdag 14 september 2010 @ 22:16 |
quote:Het gaat erom dat je richting Rotterdam een prima verbinding hebt vanuit Dordrecht met 4 ic's, 2 sneltreinen en 4 stoptreinen. Echter in de ochtendspits is die 5e IC hard nodig. Je wilt niet weten hoe druk de 1900 dan bijvoorbeeld is Daar past echt niets meer bij. Zeker niet als dat ICR daar rijdt. Belachelijk dat dat op 1 van de drukste lijnen wordt ingezet, VIRM heb je nodig. | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 22:17 |
quote:Je hebt VIRM nodig tussen Breda en Rotterdam. Daar buiten volstaat ICRm prima volgens mij. En ICRm is nog eens toffer ook. | |
| greavy | dinsdag 14 september 2010 @ 22:24 |
| Ter gelegenheid van het 10 jarig jubileum van Huider Modeltreinen, Modelsport en Modelbouw zal de SSN 7 pendeltreinen rijden tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Behalve op deze pendelritten, kunt u ook meerijden op de rit van/naar Rotterdam. Kaartverkoop via de organisatie. Behalve in Alkmaar, kunt u ook opstappen in Heerhugowaard Meer informatie op www.huider.nl DATUM : ZATERDAG 18 SEPTEMBER 2010 --------------------------------- INGELEGDE TREINEN --------------------------------- (Rtng V 07:20 - Rtd A 07:30) Rtng V 07:20 Rtngw D 07:22 Hlba D 07:25 Wspl D 07:27 Rtd A 07:30 --------------------------------< (Rtd V 07:48 - Amr A 09:28) Rtd V 07:48 Dhsa D 07:50 Sdm D 07:52 Dt D 08:00 Dta D 08:02 Gv A 08:07 V 08:08 Gvm D 08:13 Ledn A 08:23 V 08:24 Lis D 08:35 Hil D 08:38 Had D 08:43 Zspl D 08:47 Nspl D 08:50 Sptn D 08:58 Bv D 09:05 Hk D 09:08 Utg D 09:13 Cas D 09:17 Amr A 09:28 --------------------------------< (Amr V 10:53 - Hwd A 11:03) Amr V 10:53 Amrn D 10:56 Hwd A 11:03 --------------------------------< (Hwd V 11:17 - Amr A 11:25) Hwd V 11:17 Amrn D 11:23 Amr A 11:25 --------------------------------< (Amr V 11:53 - Hwd A 12:03) Amr V 11:53 Amrn D 11:56 Hwd A 12:03 --------------------------------< (Hwd V 12:17 - Amr A 12:25) Hwd V 12:17 Amrn D 12:23 Amr A 12:25 --------------------------------< (Amr V 12:53 - Hwd A 13:03) Amr V 12:53 Amrn D 12:56 Hwd A 13:03 --------------------------------< (Hwd V 13:17 - Amr A 13:25) Hwd V 13:17 Amrn D 13:23 Amr A 13:25 --------------------------------< (Amr V 13:53 - Hwd A 14:03) Amr V 13:53 Amrn D 13:56 Hwd A 14:03 --------------------------------< (Hwd V 14:17 - Amr A 14:25) Hwd V 14:17 Amrn D 14:23 Amr A 14:25 --------------------------------< (Amr V 14:53 - Hwd A 15:03) Amr V 14:53 Amrn D 14:56 Hwd A 15:03 --------------------------------< (Hwd V 15:17 - Amr A 15:25) Hwd V 15:17 Amrn D 15:23 Amr A 15:25 --------------------------------< (Amr V 15:53 - Hwd A 16:03) Amr V 15:53 Amrn D 15:56 Hwd A 16:03 --------------------------------< (Hwd V 16:17 - Amr A 16:25) Hwd V 16:17 Amrn D 16:23 Amr A 16:25 --------------------------------< (Amr V 16:53 - Hwd A 17:03) Amr V 16:53 Amrn D 16:56 Hwd A 17:03 --------------------------------< (Hwd V 17:17 - Amr A 17:25) Hwd V 17:17 Amrn D 17:23 Amr A 17:25 --------------------------------< (Amr V 19:00 - Rtd A 20:37) Amr V 19:00 Hlo D 19:05 Cas D 19:11 Utg D 19:15 Bv D 19:21 Sptn D 19:26 Nspl D 19:31 Zspl D 19:33 Lis D 19:44 Ledn A 19:55 V 19:56 Gvm D 20:06 Gv A 20:11 Gv V 20:12 Dta D 20:22 Dta D 20:22 Dt D 20:24 Sdm D 20:31 Dhsa D 20:33 Rtd A 20:37 --------------------------------< (Rtd V 21:12 - Rtng A 21:21) Rtd V 21:12 Wspl D 21:15 Hlba D 21:17 Rtngw D 21:19 Rtng A 21:21 --------------------------------< Afkortingen kunt u vinden op Somda DEUVM! | |
| Ireyon | dinsdag 14 september 2010 @ 22:26 |
quote:"Die kant op" als in "naar Den Haag / Amsterdam". Dan heb je toch 2 ICs per uur naar Amsterdam. quote:Oprotten met VIRM En verder gewoon een fatsoenlijke verbinding vanuit Roosendaal naar 't noorden. 'k Snap niet waarom die IC in de spits opeens wel tot Roosendaal kan rijden en we 't de rest van de dag moeten doen met elk uur in 2 treinen 10 minuten na elkaar. | |
| Ascendancy | dinsdag 14 september 2010 @ 22:57 |
quote:Breda-Eindhoven is net zo goed druk, is mijn ervaring. En in Rotterdam loopt de trein inderdaad leeg, om vervolgens weer aangevuld te worden. Het gebeurt zovaak dat je op station HS al moet staan in de IC naar Venlo. En mijn ervaring is dat dat met VIRM minder het geval was dan met ICRm. Mits het minimaar 2x IV was. | |
| Duvel | dinsdag 14 september 2010 @ 22:59 |
| In 2003 was het nog ICK, toen moest ik er een paar keer per week mee. Paste 's ochtends prima... | |
| James1988 | dinsdag 14 september 2010 @ 23:01 |
| Met VIRM zit het net zo goed vol als met ICRm. 10 bakken ICRm levert meer dan 800 zitplaatsen, met 2x VIRM-IV heb je dat ook. Een los zesje (of nog erger: een viertje) is op Eindhoven - Rotterdam tijdens de spits echt veel te weinig. | |
| #ANONIEM | woensdag 15 september 2010 @ 00:26 |
quote:Wat duidelijk allemaal die afkortingen | |
| RubenK | woensdag 15 september 2010 @ 07:01 |
| En dan blijkt dat al die storingen in de achterhoek veroorzaakt waren door minderjarigen | |
| James1988 | woensdag 15 september 2010 @ 08:33 |
| Wat ik me nu afvraag is wat die minderjarigen nou precies hebben gedaan... zijn zij nou echt verantwoordelijk voor meer dan een jaar aan storingen? Ik zit nu trouwens in de stoptrein van Breda naar Utrecht, de trein is nu bij Tilburg Reeshof en hij zit echt stampvol. Voor zover mij bekend rijdt hij met SGMm 2 + 3, maar een SLT zou wbt. capaciteit geen overkill zijn nu. Edit: bij Tilburg West is het nu wat rustiger geworden, maar er staan nog steeds een aantal mensen. Edit: ah, trein reed met een los drietje. Geen wonder dat hij stampvol zat [ Bericht 28% gewijzigd door James1988 op 15-09-2010 09:02:24 ] | |
| greavy | woensdag 15 september 2010 @ 08:38 |
quote:De afkortingen kan je bij die link vinden. Ik ga niet alles aanpassen. Het wordt hier zo aangeleverd namelijk. | |
| Ascendancy | woensdag 15 september 2010 @ 08:54 |
quote:Ik scroll altijd over die posts van jou heen, omdat ik behalve een paar grote stations geen afkortingen weet. Denk dat ik niet de enige ben | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 08:56 |
| Het zijn verkortingen! | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 08:57 |
quote:Ik ken ze wel. Kwestie van wennen... Ok, ik kan me wel voorstellen dat dingen als Wspl, Zspl en Nspl niet zo duidelijk zijn, en Hlba is ook een leuke. | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 09:19 |
quote:Gisteren was dinsdag, toen moest ik snel naar huis. Maar vanavond ga ik proberen op tijd te komen voor een chocokookie | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 09:24 |
| Ik vind het ook een wat vreemd verhaal, daar in de Achterhoek. Assentellers stoor je niet zomaar door aan overwegbomen te gaan hangen ofzo. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 10:01 |
quote:Zaten daar geen pedalen of zo? | |
| Peterselieman | woensdag 15 september 2010 @ 10:22 |
quote:Kan, maar het is wel zo dat ze uiteraard lang niet alle storingen op hun geweten hebben. Het zal wel zo zijn dat in sommige storingen een patroon zat, waardoor ProRail uit wilde vinden waarom de betreffende overweg telkens in storing trad. | |
| Nightshadow | woensdag 15 september 2010 @ 13:04 |
| Weet iemand toevallig wat er gebeurd is met Syntus Lint 41? Hij staat al enkele dagen in Zutphen met een zeil voor één van de cabines... | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 13:07 |
quote:Geen idee. Een springer gekopt? | |
| V2 | woensdag 15 september 2010 @ 13:18 |
| Hoe werkte die [abbr=afk]afkorting[/abbr]-tag ook alweer? Ik dacht dat dat met [abbr] ging, maar zo te zien niet. | |
| Ireyon | woensdag 15 september 2010 @ 13:19 |
| Hotseflots | |
| V2 | woensdag 15 september 2010 @ 13:23 |
quote:djw! Ben bezig met een afkortingen-scriptje | |
| Fixers | woensdag 15 september 2010 @ 13:27 |
quote:Als je het nu leesbaar wilt houden voor de iets minder enthousiaste treinliefhebbers: Je post dat hele lange lijst/plan/rooster op een passend forum; bijvoorbeeld Somda of OHIH. Doet hier in het topic een korte rit omschrijving met belangrijkste steden en tijden. En doet de link naare je somda post erbij. De echte spotters weten het dan wel te vinden. Bijvoorbeeld: Rotterdam Zuid - v. 10.00 Amsterdam CS - v. 10.45 Groningen Europark v. 12.00 Rotterdam zuid a. 14.00 Dat v en a vertrek en aankomst zal zijn dat snappen leken ook nog wel. Rekent iemand nog even uit hoe hard je moet rijden om dit soort rijtijden te halen? | |
| V2 | woensdag 15 september 2010 @ 13:42 |
Hier een scriptje om Somda-afkortingen om te zetten in afk-tags. Uitgevoerd op Greavy z'n post krijg je dit:quote: | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 15 september 2010 @ 13:42 |
| lol | |
| V2 | woensdag 15 september 2010 @ 13:48 |
| Hm, hij pakt alleen (Rtd nog niet natuurlijk | |
| De_Hertog | woensdag 15 september 2010 @ 13:50 |
| Als je toch zo'n script maakt, is het dan niet veel handiger gewoon de afkortingen te vervangen voor de volledige tekst, in plaats van zo'n mouseover? Scheelt voor het scriptje niet veel, lijkt me, en het is een stuk makkelijker.. | |
| V2 | woensdag 15 september 2010 @ 14:05 |
quote:Ja, kan ook. Ik voeg anders wel een tweede knop toe ofzo, dan kan je beide doen. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 14:41 |
quote:Een heel verschil! Not. | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 15:08 |
| Leuk, die afkortingentags. Die werken niet in de mobiele layout. Ik vind de oplossing van Fixers een stuk beter. | |
| Peterselieman | woensdag 15 september 2010 @ 15:13 |
| In de categorie Niet voor het eerst en niet voor het laatst: De spoorbrug bij Akkrum is defect Ik snap niet dat ze het nu nog altijd niet onder controle hebben | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 15:25 |
quote:Wat een kutsmoes. We zijn hier op Fok. Waar het voor iedereen gezellig is. En niet alleen voor sociaal gehandicapte puistennerds met een linnen tas en een bloknootje. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 15:28 |
quote:Nou durft Socios hier helemaal niet meer terug te komen. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 15:29 |
quote:Niet mijn schuld | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 16:09 |
| Nou, doe eens lief tegen elkaar Ik ga straks nog een cookie halen bij Crientj | |
| Spiketrain | woensdag 15 september 2010 @ 16:27 |
| Zoals al langer bekend is, zijn er een groepje spotters die de regels hard overtreden tijdens het spotten. Dit vooral bij de speciale treinen. Voorbeelden hiervan zijn de stoomtrein ritten van de SSN, of de VSM. Maar ook bij andere stichtingen is dit het geval. Een hele tijd terug was hier ook al een discussie over geweest, destijds vanuit de VSM. Ik open een nieuwe discussie, want de SSN heeft er ook veelvuldig last van. De VSM ook, net als meerdere stichtingen. Zelfs bij speciale ritten die niet door stichtingen gereden worden, komt het voor. Zoals velen bekend is, worden deze DRGL's regelmatig gepost hier. Opzich niks mis mee. Het grootste probleem ontstaat pas tijdens de rit. Spotters die te ver buiten hun boekje treden om nét die ene plaat te krijgen. Zelfs al heb je spoorbevoegdheid, dat wil niet betekenen dat je het spoor mag betreden zonder toestemming van je werkgever. Een aantal gevaarlijke situaties die regelmatig terug komen tijdens zulke ritten: * Spotters in seinpalen * Spotters die op spoorbruggen lopen * Op het spoor zich bevinden, om de trein van voren te fotograferen * Op de schouwpaden, al dan niet met Spoorbevoegdheid en hesjes. * Staand op seinkasten * Op hekken gaan klimmen * Op een tak in een boom gaan klimmen Zo kunnen wij natuurlijk nog lang doorgaan. Zeer lang zelfs! Het grootste nadeel bij dit probleem is dat je te maken hebt met machinisten, stokers, passagiers en dergelijke. Wanneer de machinist dit waarneemt, is hij verplicht dit door te geven aan de Treindienstleider. De treindienstleider gaat daarop een lastgeving uitvaardigen in de vorm van snelheidsbeperkingen. Dit betekent vertraging voor het reguliere treinverkeer, maar ook voor de extra rit van de stichting. Nu de spotters op gevaarlijke locaties met zekere zin toeneemt, en er dus ook meer lastgevingen gegeven worden, is nadelig voor iedereen. De stichting in kwestie zal hier op aangesproken worden, want dankzij die stichting met hun extra rit bevinden er zoveel spotters langs de baan. Wanneer deze trend zich steeds verder voortzet, zal het nadelige gevolgen hebben voor de stichtingen. Prorail zal minder snel een extra rit in willen plannen voor de stichting. Kosten kunnen stijgen. En ga zo door met de gevolgen. De medewerkers op deze trein zijn vrijwilligers. Hebben niet altijd in hun dagelijks leven te maken met zulke situaties. Zou jij het ze gunnen om zulke ervaringen te laten onthouden? Zou jij het leuk vinden om iemand voor jou loc te krijgen, die vervolgens dood is? Een stoomloc remt echt niet zomaar! De echte liefhebbers zijn degenen die met deze ritten meegaan, of de stichting(en) steunen. Stichtingen zoals de SSN, VSM en dergelijke nemen het de spotters zeker kwalijk dat er op zo'n manier gespot moet worden, tot gevaarlijke situaties aan toe. Graag zouden ik reacties zien die iets toevoegen. Onnuttige reacties mogen gelijk verwijderd worden. Ik verzoek tevens tot de Moderators om dit topic overzichtelijk te houden. Degelijk commentaar wat offtopic is kan per e-mail naar mij. | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 16:30 |
quote: | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 16:30 |
quote:Ik reageer thuis nog even inhoudelijk, ik ben het met de strekking van je betoog eens. Alleen het stuk dat hier boven staat snap ik niet helemaal. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 16:31 |
| Verder: als hier iemand toegeeft capriolen uit te halen zoals in jouw post, wordt ie gelyncht. | |
| Spiketrain | woensdag 15 september 2010 @ 16:34 |
quote:Heb dit stuk ook een op ander forum geplaats, vandaar | |
| greavy | woensdag 15 september 2010 @ 16:37 |
quote:Mijn tekst jatten van Somda e.d. Opzich niet erg hoor. Ook welkom Frank | |
| Ireyon | woensdag 15 september 2010 @ 16:39 |
quote:Wou net zeggen, 'k denk niet dat je hier je doelgroep bereikt. | |
| Spiketrain | woensdag 15 september 2010 @ 16:39 |
quote:Ha, TheKnitter! | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 16:48 |
quote:Inderdaad. Lastgevingen bestaan trouwens niet meer, het zijn tegenwoordig aanwijzingen. | |
| Peterselieman | woensdag 15 september 2010 @ 16:49 |
quote:Precies en diegene moet niet alleen zijn camera's en plaatjes kwijt zijn maar ook een flinke boete betalen. Ze verpesten het voor de spotters die wel goed opgesteld staan. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 17:14 |
| Komt ook een beetje raar over als je je hier alleen maar komt registreren om anderen de les te lezen, maar goed Hoi Frank | |
| Socios | woensdag 15 september 2010 @ 17:19 |
quote:Mwah... Ook de laatste keer dat ik zo een ´bijzondere rit´ opzocht waren het de mensen die met de rit zelf meegingen die ´het actiefst´ waren. Zo stopte de trein in kwestie een minuut of 6 bij het station. Ik stond keurig eerst bij de overweg de trein te fotograferen en later op het nabij gelegen station. Op dat moment komt een aantal mensen die ´bijzondere trein´ uit. Hult zich in een ´geel hesje´, springt het spoor op en/ of rent de weilanden. Een struikeling erbij. ´Om maar die ene foto te maken´. Gewoon niet op ´verboden´ plekken komen, dat geldt voor iedereen. | |
| Socios | woensdag 15 september 2010 @ 17:22 |
quote:Iedereen mag in dit topic komen, ja. Maar ook alle treingerelateerde berichten mogen worden gepost. Als men iets niet interessant vindt (bijvoorbeeld een post met een batterij aan afkortingen) leest men maar verder bij de volgende post. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 17:22 |
quote:Hm ja, dat gevoel kwam bij mij ook al op. | |
| Socios | woensdag 15 september 2010 @ 17:23 |
quote:Ik voldoe niet aan het genoemde profiel. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 17:23 |
quote:Mik 't anders ff in een spoiler-tag, scheelt scrollen. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 17:23 |
quote:No shit. | |
| Socios | woensdag 15 september 2010 @ 17:23 |
quote:Dat is misschien wel de allerbeste genoemde oplossing omtrent dit ´probleem´. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 17:24 |
quote:Welles. Bloknoten-jokkebrok | |
| Socios | woensdag 15 september 2010 @ 17:26 |
quote:Ik heb inmiddels een nieuw blocenote´je. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 17:28 |
quote:Ik vrees dat de betreffende oproep hier gewoon niet zo veel zin heeft. Hier komen over het algemeen mensen met gezond verstand EN interesse in treinen. Mensen die zelf wel kunnen bedenken dat je al die genoemde dingen gewoon niet moet doen. Maar inderdaad, als je meegaat op zo'n rit en je kijkt eens in het rond... Je mag het niet zeggen, maar het is ondertussen wel zo dat er met de meeste mensen wel een steekje los zit. Juist dat zijn de mensen die geen benul hebben van de gevolgen van hun handelen, juist dat zijn de mensen die aangesproken moeten worden, en juist dat zijn de mensen die hier niet komen. In dat licht bekeken is het alleen maar erger als je zoiets doet met een hesje en/of spoorbevoegdheid. Dan word je namelijk geacht WEL op de hoogte te zijn van de consequenties. | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 17:37 |
| Groetjes van Crientj | |
| Socios | woensdag 15 september 2010 @ 17:40 |
quote:Treinmeisjes. | |
| Zug-Chef | woensdag 15 september 2010 @ 17:43 |
| Ook ik voldoe niet aan dat profiel. Beetje achter een stoomtrein aan rennen | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 17:45 |
quote:Dat mag je hopen ja... quote:Ik ben al een hele tijd niet meer meegeweest met zoiets, maar is het niet altijd zo geweest dat treinenliefhebbers, op zijn zachtst gezegd, een beetje vreemd waren? quote:Wat is "spoorbevoegdheid"? Die kutcursus op internet gedaan hebben en een geel vast aan? Mensen die zoiets flikken, hebben geen "spoorbevoegdheid", want wie dat wel heeft, doet zoiets niet. | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 15 september 2010 @ 17:46 |
quote:Zeker weer een boot tegenaangevaren... Ja, ik ken mensen die er inderdaad een keer voor gezorgd hebben dat de brug daar even stuk was | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 18:02 |
quote:Dat is dat wat je voorwendt door in zoeen hesje te gaan lopen. Ik heb het niet, ik kan er dus verder ook niks over zeggen of je daar 8 jaar voor moet studeren of dat je het gratis krijgt bij een bloknootje en een linnen tas. Sorry | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 18:10 |
| Ik heb een geldig Bewijs van Toegang voor alle spoorterreinen in regio Noord-Oost en een geel hesje, maar als ik met de kinderwagen op spoor 6 in Groningen terechtkom, til ik die gewoon die kuttrap over in plaats van het dienstpad te nemen. Een pasje en een hesje alleen is namelijk niet genoeg om buiten publieke gedeeltes te komen. En ja, die toets is verdomd makkelijk, dus iedere debiel kan die maken. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 18:14 |
quote:Op je BVT staat toch iets van "niet voor wegverkorting"? Dus dat doe je goed. quote:Zal ook wel een reden hebben. Niet iedere spoorwegmedewerker hoeft een Einstein te zijn. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 18:16 |
quote:Sowieso, how about de inzittende van die kinderwagen? | |
| KapiteinT | woensdag 15 september 2010 @ 18:30 |
quote:Gewoon ook een geel hesje aantrekken en gaan. | |
| James1988 | woensdag 15 september 2010 @ 18:57 |
| Nee, ook hij/zij/het moet eerst z'n BVT halen. | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 19:01 |
Proof ![]() | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 19:08 |
quote:www.hln.be ff in de gaten houden. Zou gaan om een STS-passage | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 19:08 |
quote:Deze is helemaal aangevreten | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 19:12 |
quote:Ja, alsof ik kan wachten! Ik moet natuurlijk meteen happen | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 19:12 |
quote:Ze hadden toch muizen bij de AHtG op Ut? | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 19:13 |
quote:Geen idee, dat zoekt de Belgische Spoorwegongevallenraad maar uit. Oh, wacht. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 19:16 |
quote:Muizen die vriendjes zijn met guppies ja | |
| Mkr | woensdag 15 september 2010 @ 19:16 |
quote:Betekend dus vanaf 2020 geen treinen meer richting hoogezand. Een beetje hetzelfde idee als de plannen voor het kamper lijntje | |
| Tochjo | woensdag 15 september 2010 @ 19:21 |
quote:In aanraking gekomen met een vrachtwagen. | |
| Socios | woensdag 15 september 2010 @ 19:29 |
quote:Waar trek jij die conclusie uit? Natuurlijk rijden er dan ook nog treinen naar Hoogezand en verder naar Nieuweschans en naar Duitsland. Mooi dat Groningen een tram krijgt. | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 19:35 |
quote:Ja, maar deze was pas net afgebakken | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 19:55 |
update: quote: | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 19:57 |
quote:Lijkt mee te vallen. | |
| KapiteinT | woensdag 15 september 2010 @ 20:02 |
quote:Toen ik er langs scrolde dat ik dat het een drol was. | |
| James1988 | woensdag 15 september 2010 @ 20:09 |
| Hoppa, weer een ongeval met gewonde reizigers in België, de 3e in nog geen 2 jaar tijd. Eerst die ontsporing bij Bergen waarbij een treinbegeleidster kwam te overlijden, toen de ramp van Buizingen, en nu dus Aarlen. Volgens mij zijn er in België de laatste twee jaar meer gewonden gevallen in de voertuigen dan in Nederland de afgelopen tien jaar | |
| trainfreak | woensdag 15 september 2010 @ 20:13 |
| Een fotootje van in Aarlen. De schade valt precies nog mee. ![]() (Geplukt vanop Facebook) | |
| Ascendancy | woensdag 15 september 2010 @ 20:35 |
| Ik was vandaag even op station 's Hertogenbosch. Zaten op de noordpunt van perron 6/7 2 treinspottertjes van een jaar of 14. Statief en alles erbij. Liet de ene bijna z'n hele uitrusting op spoor 6 vallen Ze hadden ook beide een valhelm bij, is dat tegenwoordig nodig bij spotten? Was er iets bijzonders dat ze daar zaten, of waren het beginnelingen? Erg goede reisadviezen van de NS overigens, geven ze je een overstap van 3 minuten op Geldermalsen richting Gorinchem vanuit Utrecht met dat ETMET, maar dat haal je natuurlijk fucking nooit Dus ik zat vandaag een half uur op dat kutstation, wat 1 of andere windvanger lijkt te zijn Ze moeten die treinen op Utrecht gewoon eerder klaarzetten, want daar begint de ellende eigenlijk al. | |
| Peterselieman | woensdag 15 september 2010 @ 20:39 |
quote:Kennelijk. Met statieven op stations is niet echt toegestaan, omdat het opgevat kan worden als een professionele opname waar toestemming voor vereist is. | |
| KapiteinT | woensdag 15 september 2010 @ 20:47 |
quote:Voor als ze in elkaar getimmerd worden, door treinspotterhaters. | |
| dennistd | woensdag 15 september 2010 @ 20:52 |
quote:Ik gebruik altijd een statief (voor het filmen dan), maar heb er nog nooit problemen mee gehad hoor. Gewoon niet midden op het station gaan staan, maar daar waar toch geen trein stopt (eind perron ofzo). | |
| KapiteinT | woensdag 15 september 2010 @ 20:59 |
quote:Hoe krijgt Greavy het dan toch voor elkaar om precies hetzelfde te doen en elke keer wèl S&V mensen aan z'n broek te krijgen? [ Bericht 0% gewijzigd door KapiteinT op 15-09-2010 21:27:13 ] | |
| dennistd | woensdag 15 september 2010 @ 21:03 |
| Het zal mijn betrouwbare kop wel zijn | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 21:20 |
quote:Mja, niet heel erg boeiend inderdaad. Al kan ik me voorstellen dat de schrik er goed in zit na Buizingen. | |
| Crientj | woensdag 15 september 2010 @ 21:34 |
| Muisjes? Bij ons? Nee, wel beneden in het magazijn. Gupps, het was tof ^^. Tof vest heb je trouwens En de volgende keer.. | |
| Ofyles2 | woensdag 15 september 2010 @ 21:45 |
quote:Ik zit me af te vragen hoe het verder moet met het ERTMS-systeem als België in tweeën knapt... | |
| Ofyles2 | woensdag 15 september 2010 @ 21:48 |
quote:Als je net zo hard kunt rennen als de mannen uit deze videoclip, zeker: | |
| Guppy | woensdag 15 september 2010 @ 21:58 |
quote:daar was toch ooit zo'n YouTube filmpje van? Heb ik wel ns gezien. Dank je | |
| Crientj | woensdag 15 september 2010 @ 21:58 |
quote:Lol. Maar euh, vanaf jaarbeurs naar spoor 1 binnen 4 minuten? Moet te doen zijn. | |
| Ofyles2 | woensdag 15 september 2010 @ 21:58 |
quote:Kunnen ze bij Akkrum geen spoortunnel aanleggen? En dan niet een tweede Lefortovotunnel... | |
| Ofyles2 | woensdag 15 september 2010 @ 22:01 |
quote:Yep. Misschien dat ik er zelfs drie minuten over doe als ik snel ben. | |
| Crientj | woensdag 15 september 2010 @ 22:06 |
quote:Wedstrijdje? | |
| Ascendancy | woensdag 15 september 2010 @ 22:14 |
quote:Er liep genoeg S&V rond wat hard probeerde zo breed mogelijk te lijken Er zijn wel weinig wachtplekken op station Den Bosch trouwens | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 22:15 |
| Iemand met een statief is niet per se een professional. Ik blijf het zeggen. | |
| Peterselieman | woensdag 15 september 2010 @ 22:16 |
quote:Veel te duur voor die paar treintjes per uur. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 22:17 |
quote:Ik zeg: brug weg, schans bouwen en een katapult. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 22:18 |
quote:Maar wel een heel makkelijk criterium voor een ijverige S&V'er. | |
| Crientj | woensdag 15 september 2010 @ 22:22 |
quote:Klopt, toen liepen er ratten tussen de bakeoff producten. En dat was nog niet zo heel druk. | |
| Ofyles2 | woensdag 15 september 2010 @ 22:24 |
quote:Ik heb de stopwatch... quote:Dat was volgens mij de AH to Go op Amsterdam Centraal. | |
| Ofyles2 | woensdag 15 september 2010 @ 22:25 |
quote:Dat is mogelijk nog duurder en onzinniger... | |
| Crientj | woensdag 15 september 2010 @ 22:26 |
quote:Nope. Dat was Utrecht. Zie maar; http://www.dumpert.nl/mediabase/21037/0f401738/index.html | |
| Peterselieman | woensdag 15 september 2010 @ 22:27 |
quote:te gevaarlijk. Als je al reizigertje wilt pesten dan moet je bij Akkrum de sporen glad maken. Dan komt een ICM bij vertrek die brug bij regenachtig weer echt niet over | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 22:29 |
quote:Hoef je niet eens moeite voor te doen. Ik had vandaag alweer de eerste melding van gladde sporen, in Haren. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 22:29 |
quote:Kom op zeg! Een beetje out-of-the-box denken mag wel! | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 22:30 |
quote:Hadden ze er veel last van? Ik heb het al vaker gemerkt, ook in de zomer: na één buitje is het al glibberen, zelfs op station Utrecht C. Maar niet dat het effect heeft op de dienstregeling. | |
| Dr_Flash | woensdag 15 september 2010 @ 22:37 |
quote:Waar merk je dat aan dan? Wielslip en schokkerig van zijn plek komen? Dat heb ik vaak zat idd | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 22:42 |
| Het wegrijden is het gevaar niet. Je moet vooral eerder remmen. Dat kan link zijn met een overweg na het station. | |
| #ANONIEM | woensdag 15 september 2010 @ 22:43 |
| Whehe een trein was Coevorden voorbij gereden Toen kwam die achteruit weer terug | |
| Peter | woensdag 15 september 2010 @ 22:49 |
quote:Zolang het maar met toestemming is.. Anders krijg je weer zo'n onderzoekje | |
| #ANONIEM | woensdag 15 september 2010 @ 22:50 |
quote:Zal zon machinist dan ook flink op de flikker krijgen van de NS? | |
| Peterselieman | woensdag 15 september 2010 @ 22:54 |
| Het meeste wordt denk ik niet gemeld als het maar een heel klein stukje is. | |
| Duvel | woensdag 15 september 2010 @ 22:58 |
quote:Ja, dat. ICM heeft het wel eens, VIRM nog vaker, hoe vaak je die wel niet raar hoort galmen. Maar bij remmen lijkt me nog vervelender inderdaad. | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 15 september 2010 @ 23:21 |
quote:Tot twee meter achteruitrijden bij splitsen mag. Verder niet. Dan moet er omgebouwd worden. | |
| greavy | donderdag 16 september 2010 @ 06:30 |
| Een paar weken geleden reed ik op de HSL thv Hoofddorp nog ongeveer 300 meter achteruit. Loc zat nog aan de Amsterdamse kant. Wegens iemand die door rood reed op het reguliere spoor moesten wij weer naar achteren, om achter een bepaald sein te komen.. Dat zal vast in overleg geweest zijn met de TRDL. | |
| Duvel | donderdag 16 september 2010 @ 08:47 |
quote:En met een conducteur met porto in het achterste rijtuig, vermoed ik. | |
| Guppy | donderdag 16 september 2010 @ 09:13 |
quote:Jamaar toen bij die andere AH was het altijd heerlijk rustig | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 16 september 2010 @ 09:25 |
quote:Inderdaad. Met bijvoorbeeld een rangeerder achterop waar je continu radiocontact mee hebt, mag het. | |
| Crientj | donderdag 16 september 2010 @ 10:45 |
quote:Ik weet het, soms mis ik die rust. Dat je in alle rust het vak kon vullen etc.:) | |
| Eix | donderdag 16 september 2010 @ 11:29 |
| NS had ook een leuk verjaardagscadeau voor mij vanochtend. Ik kon mee met de sprinter, maar daar moest eerst nog een defect treinstel af. Bij vertrek dus al vertraging. Uiteindelijk is die trein helemaal volzet met staanplaatsen eens gaan rijden richting Tilburg. Onderweg enorme drukte en in Tilburg bleven mensen achter. Niet vreemd als je bedenkt dat er in ieder geval in Breda twee treinen waren uitgevallen richting 's-Hertogenbosch. Ik denk niet dat er iets vervangends heeft gereden in Tilburg. In 's-Hertogenbosch is het hele zaakje ook maar opgeheven vanwege een te grote vertraging van wel liefst tien minuten. De eerstvolgende trein in mijn richting, Nijmegen, had ook nog een kwartier vertraging waarop ik uiteindelijk met +45 ben aangekomen op mijn stage. De dag begint goed. Nu, een en ander is natuurlijk een vervelende samenloop van omstandigheden maar toch bevreemd het mij dat NS een op tijd rijdende 3624 ri. Den Bosch eruit flikkert zodat de trein naar Roosendaal wel kan rijden. Goed, je moet wat maar het is dan niet handig als de eerstvolgende sprinter naar Den Bosch vertraagd en te klein rijdt en de daaropvolgende IC ook weer +15 heeft. | |
| Socios | donderdag 16 september 2010 @ 11:31 |
| Wat een treindienstleider eenmaal heeft besloten op zo een moment gebeurt ook... Achteraf wordt pas verder gekeken of de genomen beslissing wel de beste was en wat eventueel anders had moeten gebeuren. | |
| Eix | donderdag 16 september 2010 @ 11:36 |
quote:Begrijp ik, en wellicht dat eerdere treinen naar Roosendaal ook waren uitgevallen. Maar men had beter de sneltrein naar Amsterdam die volgens mij met twee stellen VIRM reed kunnen splitsen en vervolgens met een stel daarvan naar Roosendaal te rijden*. Door het opheffen van de IC naar TIlburg/Zwolle ten gunste van die naar Roosendaal is het een hele puinhoop geworden waardoor uiteindelijk die sprinter ook niet verder is gekomen dan Den Bosch. *Mits personeel aanwezig natuurlijk. | |
| Duvel | donderdag 16 september 2010 @ 11:51 |
| Was het toen niet reeds een bende vanwege de kapotte bovenleiding bij Geldermalsen? | |
| James1988 | donderdag 16 september 2010 @ 12:11 |
| Defecte bovenleiding bij Geldermalsen, de prognose is dat dit nog de hele dag duurt en pas rond 2:00 komende nacht zal zijn opgelost. Er rijden bussen ipv treinen, en reizigers kunnen omreizen via Rotterdam of Arnhem. | |
| Guppy | donderdag 16 september 2010 @ 12:39 |
| Wat zou het deze keer zijn? Eend, gans, kip, huismus? | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 13:05 |
quote:Ze hebben gister al een reiger uit de pantograaf van een SLT gevist. Had gelukkig niet voor schade gezorgd. | |
| SpeedyRich | donderdag 16 september 2010 @ 13:07 |
quote:En dan met getrokken materieel of een ICE International (Kan NS gelijk een paar nieuwe bestellen) | |
| waht | donderdag 16 september 2010 @ 13:32 |
| Kan iemand mij vertellen wie verantwoordelijk is voor de treinstations? Bijv. Den Haag Centraal, wie bepaald uiteindelijk hoe dat station wordt vormgegeven? Is dat de gemeente Den Haag, Prorail? Alvast bedankt. | |
| Peter | donderdag 16 september 2010 @ 13:35 |
quote:www.denhaagnieuwcentraal.nl Prorail / NS/ NS poort, gemeente, HTM, RET, stadsgewest Haaglanden, ministeries (liggen er naast), iedereen bemoeit zich ermee | |
| waht | donderdag 16 september 2010 @ 13:40 |
quote:Ik had die website al gevonden en vond ik niet echt verhelderend. | |
| Peter | donderdag 16 september 2010 @ 13:43 |
quote:In opdracht van de gemeente den haag voert Prorail de verbouwing van het station uit. "ProRail bouwt, als gedelegeerd opdrachtgever namens de Gemeente Den Haag, de openbaar vervoerterminal. " ![]() Waar die roltrappen in de hal naar beneden naartoe gaan is me trouwens onduidelijk.. | |
| Dr_Flash | donderdag 16 september 2010 @ 13:48 |
quote: | |
| waht | donderdag 16 september 2010 @ 13:52 |
quote:Ah, dank. | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 13:53 |
quote: | |
| Peter | donderdag 16 september 2010 @ 13:58 |
quote:klopt: http://www.denhaagnieuwcentraal.nl/de-toekomst/hse.html Maar op de site staat ook nogsteeds dat ze een hogesnelheidslijn naar brussel verwachten.. | |
| greavy | donderdag 16 september 2010 @ 15:41 |
quote:Nope. De HC stond in het voorste rijtuig, achter de loc. Via de porto kwam een bericht dat wij een stukje achteruit gingen rijden ivm een STS passage op regulier spoor. Ook of het omgeroepen kon worden. HC vroeg vervolgens of hij moest kijken, maar dat was niet nodig. TRDL zei dat de kust volledig vrij was, en hij toestemming had. Gelijk daarna reden wij ook achteruit. | |
| Duvel | donderdag 16 september 2010 @ 15:48 |
quote:D'r zal net iemand achter lopen... | |
| James1988 | donderdag 16 september 2010 @ 15:54 |
Over Fyra:quote:Serie 1000 rijdt Amsterdam - Rotterdam, serie 900 gaat (vermoedelijk vanaf december) Amsterdam - Breda doen. Tot die tijd gaat ook de 900 slechts AmRo doen. quote:Op de HSL? Er zit al bijna niemand in de treinen (muv Thalys dan), laat staan dat er mensen ineens achter lopen [ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 16-09-2010 16:00:25 ] | |
| Nightshadow | donderdag 16 september 2010 @ 17:25 |
quote:Ach ja, natuurlijk! Bedankt! *stiekem hoop ik dat ie hetzelfde lot ondergaat als nummertje 31* | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 17:31 |
quote:Precies. Hoe minder bussen op de rails hoe beter | |
| James1988 | donderdag 16 september 2010 @ 17:55 |
Vorige bericht over Fyra klopte niet, dit is de juiste:![]() | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 17:57 |
quote:Ik zie nog steeds tikfouten. En vreemd dat ze het LM-deel in het plaatje opnemen. | |
| Ireyon | donderdag 16 september 2010 @ 17:59 |
| Wel vet dat de 922 gewoon tegen de tijd in reist | |
| James1988 | donderdag 16 september 2010 @ 18:18 |
quote:Het plaatje is bedoeld voor medewerkers van Hispeed, niet voor reizigers. En die typfout is slordig ja, was me nog niet opgevallen. | |
| Duvel | donderdag 16 september 2010 @ 19:06 |
quote:"Zo snel bent u nog nooit vervoerd!" Oh wacht, LM! Jammer... | |
| Dr_Flash | donderdag 16 september 2010 @ 19:27 |
| Rijdt die kutneukschijtfyra nou al eens voor een enigszins normale prijs? Of zal ik eerst maar de Thalys proberen? | |
| Ireyon | donderdag 16 september 2010 @ 19:29 |
quote:Natuurlijk niet. Straks gaat-ie vaker rijden dus willen er nóg meer mensen mee dus gaat de prijs juist omhoog. Ofzo. | |
| Dr_Flash | donderdag 16 september 2010 @ 19:33 |
| Kee cool, dan niet | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 19:34 |
quote:Precies. Lucht vervoeren is een kunst | |
| Dr_Flash | donderdag 16 september 2010 @ 19:42 |
quote:Nou Ziggy, vertel het maar | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 16 september 2010 @ 20:00 |
| Heerenveen is van Zwolle. | |
| James1988 | donderdag 16 september 2010 @ 20:14 |
| Heerenveen, is dat ook niet zo'n veredeld schijtdorp dat per sé 4 intercities per uur wil hebben? | |
| Dr_Flash | donderdag 16 september 2010 @ 20:15 |
quote:Dat was Hoogeveen. | |
| Ascendancy | donderdag 16 september 2010 @ 20:30 |
quote:Hoogeveen is dan ook een stuk groter schijtdorp dan Heerenveel. Als de IC naar Leeuwarden op Steenwijk en Heerenveen kan stoppen, kan die naar Groningen prima stoppen op Hoogeveen. | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 20:32 |
quote:Is wel heel erg knullig. Die mcn heeft zo zitten slapen. Je ziet aan de bebouwing overdag wel waar je bent. | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 20:35 |
quote:Heerenveen mag dan niet groot zijn, maar er zit een groot achterland bij, waardoor er wel veel in- en uitstappers zijn. Hoogeveen heeft ook een groot achterland, maar die mensen kunnen prima met de stoptrein bediend worden. Er zijn zelfs voordelen bij de stopper voor Hoogeveen, omdat je dan overdag alle aansluitingen in symmetrie kunt krijgen, iets waarmee je nieuwe passagiers zult trekken. De meeste passagiers gaan maar tot Zwolle, dus wat dat betreft is een IC-stop niet gerechtvaardigd. | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 16 september 2010 @ 20:45 |
quote:Misschien waren er wel gladde sporen en schoot hij door. We weten het niet. | |
| Socios | donderdag 16 september 2010 @ 20:46 |
| Koploper! | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 20:46 |
quote:Ach het is nog altijd beter dan de veerboot naar Terschelling. Die moet noodgedwongen langzamer varen omdat deze in de haven van Harlingen een van de beide schroeven kwijtgeraakt is. | |
| Duvel | donderdag 16 september 2010 @ 20:59 |
quote:Nu vaart ie alleen nog maar rondjes? | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 21:13 |
quote:neuh, het zijn geen roeispanen he | |
| Dr_Flash | donderdag 16 september 2010 @ 21:54 |
| nog steeds een puinzooi rond Geldermalsen zo te zien? | |
| Ascendancy | donderdag 16 september 2010 @ 21:58 |
quote:Verrassend hoe zo'n klein kutstation zo belangrijk kan zijn. Het spoor aan de oostkant hoeft er al maar uit te liggen en de hele dienstregeling zou al verrot gaan ivm de passerende IC's. Maar een paar honderd meter bovenleiding repareer je ook niet zomaar. Ben blij dat ik vanochtend de bus ipv de trein naar Utrecht heb gepakt. | |
| James1988 | donderdag 16 september 2010 @ 22:02 |
quote:Het is een puinzooi, maar er rijden weer beperkt treinen - gelukkig. Naar het schijnt heeft een VIRM zo'n 500 meter bovenleiding naar beneden getrokken en ook nog wat relaiskasten (denk ik) langs het spoor vernield. Wel opvallend vaak dat VIRM bovenleidingen stuktrekt. quote:Moet je maar eens kijken wat er gebeurt als Zwolle wordt getroffen door een stroomstoring... dan kan heel het Noorden geen kant op, want alle treinen van en naar het Noorden moeten over Zwolle. Om vanuit Leeuwarden in bijvoorbeeld Utrecht te komen is het enige treinalternatief wat je dan nog hebt een ommetje maken via Leer. | |
| Peterselieman | donderdag 16 september 2010 @ 22:04 |
| Utrecht - Den Bosch is gewoon een belangrijke spil in het spoornetwerk. omreizen via Arnhem of Rotterdam kost veel tijd en een spoorlijn Utrecht - Breda zit er helaas niet in, al zou het wel voor veel mensen wel ideaal zijn denk ik dat de lijn er wel zou komen. | |
| Ascendancy | donderdag 16 september 2010 @ 22:12 |
quote:Tot Geldermalsen zou het ook gewoon volledig viersporig moeten zijn. Wel leuke bovenleidingsportalen nu op station Houten. | |
| Crientj | donderdag 16 september 2010 @ 22:12 |
| What the... Is er daar gebeurd dan? | |
| Dr_Flash | donderdag 16 september 2010 @ 22:15 |
quote:draadjes stuk | |
| Ascendancy | donderdag 16 september 2010 @ 22:17 |
| Ik gok dat morgenochtend nog steeds geen normale dienstregeling rijdt rond Geldermalsen. | |
| James1988 | donderdag 16 september 2010 @ 22:18 |
quote:Mee eens. Jammergenoeg wordt het slechts tot Houten viersporig. Een inhaalspoor tussen Geldermalsen en Houten zou zeer welkom zijn. |