abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86382226

Welkom in alweer deel 254 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 september 2010 @ 14:51:29 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86382289
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:46 schreef KapiteinT het volgende:

De dienstregeling rondom Roosendaal is inderdaad erg vreemd. In een uur 2 intercity's die vlak na elkaar rijden en ergens tussendoor nog een verdwaalde stoptrein.

Precies en het heeft zijn uitwerking verderop ook nog eens. Je moet dan als je in de Benelux zit en je wilt naar Leiden ook nog eens overstappen op de 2200, omdat de Benelux het station overslaat :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86382349
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:51 schreef Peterselieman het volgende:
omdat de Benelux het station overslaat :')
Dat vind ik dan wel weer goed dat ook zo een Internationale trein Leiden Centraal gewoon voorbij rijdt.
  maandag 13 september 2010 @ 14:53:18 #4
299418 Creeg
Creeg iz zeeg
pi_86382350
De Valleilijn, pff wat een mislukking is dat :'(
AJAX PAKT 30e LANDSTITEL ✯✯✯
______________________________________________________________________________
Op woensdag 30 maart 2011 00:16 schreef Flippiee het volgende:
CREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEG :*
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 september 2010 @ 14:56:50 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86382467
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:53 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat vind ik dan wel weer goed dat ook zo een Internationale trein Leiden Centraal gewoon voorbij rijdt.
Het kostte mij in Leiden door een vertraging van de 2200 een keer net aan de overstap op de 8800 richting Woerden. Het half uur wachten had daarna alsnog een voordeeltje, want ik kon zo op Amsterdam Zuid (ja, ik was verder gereisd) wel de Pimpel pakken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 13 september 2010 @ 14:58:42 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86382524
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:53 schreef Creeg het volgende:
De Valleilijn, pff wat een mislukking is dat :'(
Want?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 13 september 2010 @ 15:09:47 #7
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86382917
tvp
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_86383416
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


Precies en het heeft zijn uitwerking verderop ook nog eens. Je moet dan als je in de Benelux zit en je wilt naar Leiden ook nog eens overstappen op de 2200, omdat de Benelux het station overslaat :')
Waarom zou je met de Beneluxtrein naar Leiden willen als de normale IC een kwartier later (en een kwartier eerder voor mensen uit Dordrecht) rijdt?

'k Vind niet dat je kunt zeggen dat de Beneluxtrein in het gewone netwerk zit. Geen enkele officiële of überhaupt fatsoenlijke overstap is mogelijk en inderdaad, vanuit Roosendaal zorgt-ie alleen voor een vage frequentie richting het noorden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 september 2010 @ 15:29:38 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86383574
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Waarom zou je met de Beneluxtrein naar Leiden willen als de normale IC een kwartier later (en een kwartier eerder voor mensen uit Dordrecht) rijdt?
Had in Breda de aansluiting op de 1900 richting Den Haag gemist, waardoor ik met de slome 2200 richting noorden moest. En dan zijn de aansluitingen allemaal best klote te noemen eerlijk gezegd
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 13 september 2010 @ 17:48:17 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86388860
quote:
Op maandag 13 september 2010 15:09 schreef bork het volgende:
tvp
[ afbeelding ]
Die is mooi! :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86389219
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:58 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Want?
Slechte aansluiting in Ede-wageningen op de intercity van NS, met 2 a 3 minuten was er voldoende ruimte om over te stappen.
pi_86389442
tvp :)
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  maandag 13 september 2010 @ 18:11:53 #13
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86389515
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:09 schreef Ploertendoder het volgende:
tvp :)
Daar hebben we tegenwoordig een knopje voor.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 13 september 2010 @ 18:15:23 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86389631
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Daar hebben we tegenwoordig een knopje voor.
Dat had eigenlijk "tvp" moeten heten, in plaats van "volg topic".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86389714
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Daar hebben we tegenwoordig een knopje voor.
Ja ja, maar gewoonte ;(
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  maandag 13 september 2010 @ 18:38:08 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86390285
"Dames en heren, u merkt het waarschijnlijk al... we gaan niet op de snelheid die we willen. Dit komt doordat er een computerstoring is waardoor ze ons en een hoop andere treinen niet precies meer kunnen volgen. Uit veiligheidsoverwegingen rijden we daarom wat langzamer terwijl de treinen opnieuw ingeprogrammeerd worden... zodra dat is gebeurd kunnen we weer verder aan volle snelheid."

Zojuist gehoord tussen Utrecht en Den Bosch, in de intercity naar Eindhoven van 18.13. 40 km/h is toch heel wat anders dan 130 km/h ;(
  maandag 13 september 2010 @ 18:40:08 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86390352
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:38 schreef James1988 het volgende:
"Dames en heren, u merkt het waarschijnlijk al... we gaan niet op de snelheid die we willen. Dit komt doordat er een computerstoring is waardoor ze ons en een hoop andere treinen niet precies meer kunnen volgen. Uit veiligheidsoverwegingen rijden we daarom wat langzamer terwijl de treinen opnieuw ingeprogrammeerd worden... zodra dat is gebeurd kunnen we weer verder aan volle snelheid."

Zojuist gehoord tussen Utrecht en Den Bosch, in de intercity naar Eindhoven van 18.13. 40 km/h is toch heel wat anders dan 130 km/h ;(
Right. Het zit ze wel mee daar.

Elke trein een sternummer of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86390814
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Daar hebben we tegenwoordig een knopje voor.
waar zit die dan? :@
  maandag 13 september 2010 @ 18:53:53 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86390816
quote:
Bron: ProRail
Datum: 13-09-2010

Eerste spade grond in bij station Groningen Europapark

De bouw van het nieuwe station Groningen Europapark gaat een volgende fase in en wordt daarmee ook meer zichtbaar. Komende week start ProRail met de grondwerkzaamheden om het terrein bouwrijp te maken.

In opdracht van ProRail werkt aannemer KWS Infra langs het spoor parallel aan de Helperzoom ter hoogte van het tijdelijke station Groningen Europapark tot aan de skatebaan te Groningen. De voorbereidende werkzaamheden vinden plaats in de nacht van maandag 13 september op dinsdag 14 september en op dinsdag 14 september overdag. Van maandag 20 september tot medio november vinden grondwerkzaamheden plaats. Onderdeel van de voorbereidingen vormt een archeologisch onderzoek naar de bodemgesteldheid op verzoek van de gemeente.

School
Aangezien het grondwerk bouwverkeer meebrengt, zal de aannemer samen met Veilig Verkeer Nederland en de gemeente de school in de buurt bezoeken met een vrachtwagen. Kinderen krijgen dan onder andere uitgelegd wat de dode hoek van de vrachtwagen is. Vrachtwagens zullen aan de rand van de wijk via de Helperzoom en Kempkenspad heen en weer naar de ring N7 rijden. De aannemer neemt maatregelen om de overlast voor u zoveel mogelijk te beperken.

Station

Groningen Europapark wordt een halte voor Arriva en de NS. Het station ligt in de as van de Euroborg, het thuishonk van voetbalclub FC Groningen, dat middenin de nieuwe wijk Europapark staat. Opdrachtgever ProRail verwacht zesduizend in- en uitstappers per dag. Volgens planning moet het nieuwe gebouw eind 2012 in gebruik worden genomen. Tot die tijd doet een tijdelijk station dienst.
Hoezo, een beetje overdreven lijkt mij met die in- en uitstappers...
pi_86390928
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:53 schreef Stefanovic83 het volgende:
waar zit die dan? :@
Die zit nergens. Niets mis met een tvp plaatsen. :)
pi_86390931
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:01 schreef Brembo het volgende:

[..]

Slechte aansluiting in Ede-wageningen op de intercity van NS, met 2 a 3 minuten was er voldoende ruimte om over te stappen.
Met elk kwartier een trein in beide richtingen, wacht je maar even.
pi_86390990
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:56 schreef Zug-Chef het volgende:
Met elk kwartier een trein in beide richtingen, wacht je maar even.
Inderdaad. Dat ongeduld onder veel reizigers altijd.
  maandag 13 september 2010 @ 18:57:51 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86390991
Netjes... de IC naar Roosendaal heeft 4 minuten in Den Bosch gewacht zodat reizigers uit Utrecht (ik dus) ook nog mee konden. Onze vertraging was bij binnenkomst 9 minuten.
pi_86391294
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:56 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Met elk kwartier een trein in beide richtingen, wacht je maar even.
Precies. Anders verdient de kiosk ook niks, laat staan die nieuwe friettent. Bovendien zijn het verschillende clubs, dan kan je sowieso niet verwachten dat die naar elkaar kijken wat ze aan het doen zijn :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 13 september 2010 @ 19:27:08 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86392115
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:56 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Met elk kwartier een trein in beide richtingen, wacht je maar even.
Wat fijn geredeneerd vanuit de reiziger!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')