abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86348765
Wat zijn EBO's en AHOB's?
pi_86348798
EBO ; Elektrisch Bediende Overweg
AHOB: Automatische Halve Overweg Bomen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zondag 12 september 2010 @ 17:43:49 #253
155227 crew  Guppy
dus
pi_86349251
Vandaag met de trein naar Rotterdam geweest, naar Blijdorp en World Press Photo :) Overgangskaartjes zijn goed gebruikt :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 12 september 2010 @ 17:52:20 #254
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86349528
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:30 schreef Dr_Flash het volgende:
EBO ; Elektrisch Bediende Overweg
AHOB: Automatische Halve Overweg Bomen
Waarbij het belangrijkste verschil is dat een EBO door een overwegwachter of treindienstleider wordt bediend.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 12 september 2010 @ 17:56:40 #255
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86349653
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:20 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En daarmee hebben we alle EBO's in Nederland gehad: Zutphen, Naarden-Bussum en Roermond. Alle andere overwegen hebben minder sporen en mogen automatisch sluiten.
Minder dan 6/7 sporen bedoel je toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86349763
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:56 schreef Duvel het volgende:

[..]


Minder dan 6/7 sporen bedoel je toch?
3 is de max voor AHOB's. Daarom ook dat afgekapte spoor 1 bij Baarn. Daarom ook dat de overweg in Groningen weg moet als ze het stuk van het hoofdstation tot de aftakking naar Hoogezand/Assen viersporig gaan maken.
pi_86349858
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Waarbij het belangrijkste verschil is dat een EBO door een overwegwachter of treindienstleider wordt bediend.
Maar van zulke overwegen zijn er in NL toch wel meer dan 3 :? ?
  Redactie Sport zondag 12 september 2010 @ 18:12:31 #258
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_86350169
Nee hoor, waar dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 12 september 2010 @ 18:16:12 #259
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86350288
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:03 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Maar van zulke overwegen zijn er in NL toch wel meer dan 3 :? ?
Nee, niet dus. De rest is automatisch.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86350364
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef dennistd het volgende:
Nee hoor, waar dan?
Ik heb me laten vertellen dat 2 overwegen hier in Roosendaal (een 4-sporige en gewoon 2-sporige) ook door de treindienstleider-achtig-iets worden bediend. Het komt bijv. regelmatig voor dat de trein uit Etten-Leur voor de overweg voor een rood sein staat, omdat de slagbomen nog volledig omhoog staan.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 september 2010 @ 18:20:29 #261
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86350461
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik heb me laten vertellen dat 2 overwegen hier in Roosendaal (een 4-sporige en gewoon 2-sporige) ook door de treindienstleider-achtig-iets worden bediend. Het komt bijv. regelmatig voor dat de trein uit Etten-Leur voor de overweg voor een rood sein staat, omdat de slagbomen nog volledig omhoog staan.
Mja, dat kan ook zijn omdat er nog geen rijweg naar het station is ingesteld. Dit hoeft niet te betekenen dat de overweg ook echt door de TRDL bediend wordt.

Soortgelijk geval is de Paterswoldseweg in Groningen. Hier staan soms ook treinen te wachten voordat ze het station binnen mogen rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 12 september 2010 @ 18:20:57 #262
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86350483
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik heb me laten vertellen dat 2 overwegen hier in Roosendaal (een 4-sporige en gewoon 2-sporige) ook door de treindienstleider-achtig-iets worden bediend. Het komt bijv. regelmatig voor dat de trein uit Etten-Leur voor de overweg voor een rood sein staat, omdat de slagbomen nog volledig omhoog staan.
Misschien is het daar wel andersom. Een overweg die achter een bediend sein ligt, sluit pas als het sein bediend wordt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86350518
spuit 11

Het kan natuurlijk ook nog stop/door-schakeling zijn.

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2010 18:22:14 ]
pi_86350552
Dat klinkt inderdaad een stuk logischer allemaal. Weer wat wijzer geworden, bedankt :P .
pi_86350572
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:20 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Misschien is het daar wel andersom. Een overweg die achter een bediend sein ligt, sluit pas als het sein bediend wordt.
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:21 schreef Igen het volgende:
spuit 11

Het kan natuurlijk ook nog stop/door-schakeling zijn.
Is dat hetzelfde eigenlijk? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86350594
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

Is dat hetzelfde eigenlijk? :?
Nee. Want een bediend sein staat op een emplacement, en stop-door-schakeling is iets van de vrije baan. Een essentieel verschil.
pi_86350622
Oh. Dan weet ik dus nog steeds niet wat stop-door-schakeling is -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86350731
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh. Dan weet ik dus nog steeds niet wat stop-door-schakeling is -O-
Dat is dat een P-sein een paar minuten lang op rood wordt gezet als er een trein aankomt, zodat een overweg die direct na het station ligt niet onnodig lang dicht blijft als de trein toch stopt.

Dat is tenminste als je 'm op de stop-stand zet. In de door-stand blijft het P-sein natuurlijk gewoon groen zodat een IC gewoon door kan rijden.

Je kan dat bijvoorbeeld mooi zien op station Haren. Als daar de stoptrein naar Zwolle aan komt, dan springt het sein aan het eind van het perron ineens op rood als de trein nadert. En na korte tijd - de trein staat dan intussen langs het perron - dan gaan ineens de bomen dicht en het P-sein op groen zodat de trein kan vertrekken.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2010 18:31:36 ]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 september 2010 @ 18:29:28 #269
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86350764
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh. Dan weet ik dus nog steeds niet wat stop-door-schakeling is -O-
Daar heb je er twee soorten in.

De eerste vind je in het noorden en het oosten op de diesellijntjes. Daar liggen bij veel stations overwegen en voor vertrek wordt er met een laserpistool op een paaltje gemikt, zodat de kring weer rond wordt gemaakt, de overwegbomen gaan sluiten en het sein uit de stand stop komt.

De tweede is dat zodra een trein een bepaald punt voor een station passeert er een tijdklok gaat lopen, waarna de bomen gaan sluiten en de trein toestemming krijgt om te vertrekken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86350851
Oh okee, dank beiden ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 12 september 2010 @ 19:00:24 #271
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86351939
Overigens komen stop/door-schakelingen ook voor bij bediende seinen. Bijvoorbeels sein 214 op Groningen Europapark (richting Groningen). Dan gaat het tijdrelais pas lopen als het sein bediend is én er een trein in de aankondiging staat.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86351972
Ik zit ook met een vraag, zitten hier mensen die wat kennen van het ACTS materieel???

ACTS heeft van de NMBS zeker 6 62'ers overgenomen en die omgenummerd naar 6700.
Weet iemand welke nummers juist zijn overgekocht? Er zijn 2 soorten 62'ers geweest, beide prototypes. Ik vermoed dat een reeks daarvan verkocht is aan ACTS, maar dat waren er maar drie, dus moeten er nog zeker drie van de andere reeks tussenzitten.
pi_86352066
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Overigens komen stop/door-schakelingen ook voor bij bediende seinen. Bijvoorbeels sein 214 op Groningen Europapark (richting Groningen). Dan gaat het tijdrelais pas lopen als het sein bediend is én er een trein in de aankondiging staat.
Waar is dat dan goed voor? Kunnen ze dan niet gewoon de insteltijd van het sein aanpassen in het procesplan?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2010 19:04:30 ]
pi_86353449
Die namen Duvel. En nee, ik was niet in Wierden.
  zondag 12 september 2010 @ 19:44:48 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86353589
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:40 schreef Crientj het volgende:
Die namen Duvel. En nee, ik was niet in Wierden.
De mensen in Wierden namen geen Duvel volgens mij... Tenminste niet op de foto...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 12 september 2010 @ 19:46:29 #276
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86353656
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:01 schreef trainfreak het volgende:
Ik zit ook met een vraag, zitten hier mensen die wat kennen van het ACTS materieel???

ACTS heeft van de NMBS zeker 6 62'ers overgenomen en die omgenummerd naar 6700.
Weet iemand welke nummers juist zijn overgekocht? Er zijn 2 soorten 62'ers geweest, beide prototypes. Ik vermoed dat een reeks daarvan verkocht is aan ACTS, maar dat waren er maar drie, dus moeten er nog zeker drie van de andere reeks tussenzitten.
In ieder geval de 6325.
pi_86353707
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:46 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

In ieder geval de 6325.
Ok, nu de 5 andere nog :P

Gevonden, bedankt Ofyles!
6701: 6321
6702: 6325

Maakten deel uit van de prototypes, dus of de nummer klopt ben ik niet 100% zeker:
6703: 6391
6704: 6392
6705: 6393

De 6290 werd aangekocht voor reserve onderdelen.

[ Bericht 12% gewijzigd door trainfreak op 12-09-2010 19:56:28 ]
  zondag 12 september 2010 @ 19:50:52 #278
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86353830
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Waar is dat dan goed voor? Kunnen ze dan niet gewoon de insteltijd van het sein aanpassen in het procesplan?
Dat kan. Ik kan zo geen reden bedenken waarom ze voor deze oplossing hebben gekozen. Kan ik wel navragen, als je het graag wilt weten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86354284
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:50 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan. Ik kan zo geen reden bedenken waarom ze voor deze oplossing hebben gekozen. Kan ik wel navragen, als je het graag wilt weten.
Naah, eigenlijk vind ik algemene werkingsprincipes interessanter. Dus alhoewel ik wel een beetje nieuwsgierig ben, hoef je echt niet voor mij moeite te doen om de reden van zo'n uitzondering als dit uit te vinden. :)
  zondag 12 september 2010 @ 20:01:59 #280
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86354397
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:47 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ok, nu de 5 andere nog :P

Gevonden, bedankt Ofyles!
6701: 6321
6702: 6325

Maakten deel uit van de prototypes, dus of de nummer klopt ben ik niet 100% zeker:
6703: 6391
6704: 6392
6705: 6393

De 6290 werd aangekocht voor reserve onderdelen.
Wat waren dat voor prototypes dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 12 september 2010 @ 20:04:37 #281
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86354521
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:47 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ok, nu de 5 andere nog :P

Gevonden, bedankt Ofyles!
6701: 6321
6702: 6325

Maakten deel uit van de prototypes, dus of de nummer klopt ben ik niet 100% zeker:
6703: 6391
6704: 6392
6705: 6393

De 6290 werd aangekocht voor reserve onderdelen.
Geen dank.
pi_86355470
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:01 schreef Duvel het volgende:

[..]


Wat waren dat voor prototypes dan?
De 6391-6393 hadden Flexicoil draaistellen, de andere (6201-6203, waar later de gehele reeks (6201-6333) is uit voorgekomen) BN-draaistellen
  zondag 12 september 2010 @ 21:25:39 #283
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86359323
quote:
Goed gedaan ^O^ *O*

Gelukwensen aan de nabestaanden ook :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 12 september 2010 @ 21:46:15 #285
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86360137
Dit gebeurt nog veel te weinig!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 12 september 2010 @ 22:15:37 #286
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86362184
Hopelijk gaat er een afschrikkende werking vanuit zodat anderen wel 2x nadenken voor ze overwegen om koper bij de spoorwegen te stelen.
pi_86362266
Nadenken. 2x. Belgen. Wat denk je zelf?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86363421
Sorry, you lost me at 'Na...' :P
pi_86372331
Even een vraagje. Jullie kennen de intercity Amsterdam Centraal - Berlin Ostbahnhof/Szczecin Glowny wel. Op Bad Bentheim wordt de Nederlandse loc ingeruild voor een Duitse. Waarom flikkeren ze er geen meerspanningsloc voor? Ik bedoel... dat zou een hoop tijd schelen.
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  maandag 13 september 2010 @ 08:45:31 #290
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86372432
Waarschijnlijk omdat er op dit moment geen meerspanningslocs in Nederland zijn toegelaten die 200 km/h kunnen halen en niemand zin heeft om daarin te investeren. DB wil daar eigenlijk een ICE hebben, maar kan dat niet ivm de integratie in de Nederlandse dienstregeling.

ETMET gaat lekker trouwens... de trein van Den Bosch naar Utrecht van .36 vertrok met +5, de trein van .46 staat eveneens met +5 +10 aangekondigd. :') reed niet, de trein van 8.55 vertrok rond 9.03. In de trein werd omgeroepen dat er bij Best iemand in de sporen liep.

[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 13-09-2010 09:10:14 ]
  maandag 13 september 2010 @ 10:37:44 #291
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86374862
Persoon langs het spoor = aanwijzing Voorzichtig Rijden = vertragingen. Heeft dus niet veel met etmet te maken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 13 september 2010 @ 13:40:53 #292
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86380089
quote:
Op maandag 13 september 2010 08:45 schreef James1988 het volgende:
DB wil daar eigenlijk een ICE hebben, maar kan dat niet ivm de integratie in de Nederlandse dienstregeling.
Hoe bedoel je dit?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Sport maandag 13 september 2010 @ 13:44:59 #293
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_86380200
Aangezien de trein nu in het binnenlandse IC-net zit (trein Enschede-Schiphol wordt erdoor vervangen) moet deze wel voldoende capaciteit hebben. Dat heeft een stam van negen rijtuigen op zich wel (in de spits wat krap bij Amersfoort), maar een ICE (slechts achter bakken waarin ook nog meer ruimte verloren gaat omdat het een treinstel is en geen rijtuigen zijn) redt dat niet. Ook zou er dan een ICE zonder toeslag gaan rijden, en dat past niet in het beleid.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_86380211
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:40 schreef De_Hertog het volgende:
Hoe bedoel je dit?
Dat vraag ik mij ook af, ja. :')

Komt puur omdat men te lui is om een beetje een creatieve dienstregeling op te zetten. Alles moet eenheidsworst zijn. Zelfs de "IC Berlin" moet maar op precies die tijden gaan rijden waar normaal een ´gewone´ Intercity rijdt. Vroeger kon dat er prima naast, minder stops erbij. Keertje van Amersfoort naar Hengelo non-stop etc. Keertje één stop in Deventer. Er is zoveel afwisseling mogelijk. Maar neen, dat wil men blijkbaar niet. :')
pi_86380246
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:44 schreef dennistd het volgende:
Aangezien de trein nu in het binnenlandse IC-net zit
Gewoon weer ´loskoppelen´ daarvan dus. Is tientallen jaren goed gegaan. Geen ´overflowed´ "IC Berlin" dan of binnenlandse reizigers die ´het niet snappen´ en/ of op gereserveerde zitplaatsen gaan zitten.
pi_86380484
Wat vinden jullie dan van de Beneluxtrein? Ook een slechte zaak dat die als normale IC in de dienstregeling zit?
pi_86380588
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:53 schreef Igen het volgende:
Wat vinden jullie dan van de Beneluxtrein? Ook een slechte zaak dat die als normale IC in de dienstregeling zit?
Dat is een hele andere situatie natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86380591
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:53 schreef Igen het volgende:
Wat vinden jullie dan van de Beneluxtrein? Ook een slechte zaak dat die als normale IC in de dienstregeling zit?
Eigenlijk wel, ja. Kan er prima naast. Wel toegankelijk voor binnenlandse reizen, hoor. Dat zeker.
  Redactie Sport maandag 13 september 2010 @ 13:59:52 #299
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_86380662
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:53 schreef Igen het volgende:
Wat vinden jullie dan van de Beneluxtrein? Ook een slechte zaak dat die als normale IC in de dienstregeling zit?
Dat vind ik misschien nog wel een slechtere zaak: je krijgt zo een nogal onduidelijke dienstregeling naar Roosendaal.

Overigens mag de pimpel rustig blijven rijden hoor, alleen een pendel Hengelo-Enschede zie ik wel graag terugkomen (in die richting heb je nu 11 minuten extra reistijd).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_86382100
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:59 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat vind ik misschien nog wel een slechtere zaak: je krijgt zo een nogal onduidelijke dienstregeling naar Roosendaal.

Overigens mag de pimpel rustig blijven rijden hoor, alleen een pendel Hengelo-Enschede zie ik wel graag terugkomen (in die richting heb je nu 11 minuten extra reistijd).
Ik snap ook niet dat 'ie maar 1 kant op rijdt. Die treinen moeten toch ook ooit terug? 8)7

De dienstregeling rondom Roosendaal is inderdaad erg vreemd. In een uur 2 intercity's die vlak na elkaar rijden en ergens tussendoor nog een verdwaalde stoptrein.

Verder vind ik het nu wel prima geregeld met de Pimpel. Voor spoorhobbyisten is het natuurlijk wel leuker als ie een beetje onregelmatig rijdt, maar voor de meeste reizigers zal dat alleen maar onduidelijkheid opleveren,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')