abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 september 2010 @ 17:20:04 #249
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86348453
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ten noordoosten van station Zutphen?
http://maps.google.com/ma(...)66,0.001448&t=h&z=19

Dat zijn 6 of 7 sporen ofzo!
En daarmee hebben we alle EBO's in Nederland gehad: Zutphen, Naarden-Bussum en Roermond. Alle andere overwegen hebben minder sporen en mogen automatisch sluiten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86348713
en bij Hilversum is onlangs nog een EBO opgeruimd :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86348765
Wat zijn EBO's en AHOB's?
pi_86348798
EBO ; Elektrisch Bediende Overweg
AHOB: Automatische Halve Overweg Bomen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zondag 12 september 2010 @ 17:43:49 #253
155227 crew  Guppy
dus
pi_86349251
Vandaag met de trein naar Rotterdam geweest, naar Blijdorp en World Press Photo :) Overgangskaartjes zijn goed gebruikt :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 12 september 2010 @ 17:52:20 #254
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86349528
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:30 schreef Dr_Flash het volgende:
EBO ; Elektrisch Bediende Overweg
AHOB: Automatische Halve Overweg Bomen
Waarbij het belangrijkste verschil is dat een EBO door een overwegwachter of treindienstleider wordt bediend.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 12 september 2010 @ 17:56:40 #255
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86349653
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:20 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En daarmee hebben we alle EBO's in Nederland gehad: Zutphen, Naarden-Bussum en Roermond. Alle andere overwegen hebben minder sporen en mogen automatisch sluiten.
Minder dan 6/7 sporen bedoel je toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86349763
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:56 schreef Duvel het volgende:

[..]


Minder dan 6/7 sporen bedoel je toch?
3 is de max voor AHOB's. Daarom ook dat afgekapte spoor 1 bij Baarn. Daarom ook dat de overweg in Groningen weg moet als ze het stuk van het hoofdstation tot de aftakking naar Hoogezand/Assen viersporig gaan maken.
pi_86349858
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:52 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Waarbij het belangrijkste verschil is dat een EBO door een overwegwachter of treindienstleider wordt bediend.
Maar van zulke overwegen zijn er in NL toch wel meer dan 3 :? ?
  Redactie Sport zondag 12 september 2010 @ 18:12:31 #258
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_86350169
Nee hoor, waar dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 12 september 2010 @ 18:16:12 #259
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86350288
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:03 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Maar van zulke overwegen zijn er in NL toch wel meer dan 3 :? ?
Nee, niet dus. De rest is automatisch.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86350364
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:12 schreef dennistd het volgende:
Nee hoor, waar dan?
Ik heb me laten vertellen dat 2 overwegen hier in Roosendaal (een 4-sporige en gewoon 2-sporige) ook door de treindienstleider-achtig-iets worden bediend. Het komt bijv. regelmatig voor dat de trein uit Etten-Leur voor de overweg voor een rood sein staat, omdat de slagbomen nog volledig omhoog staan.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 september 2010 @ 18:20:29 #261
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86350461
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik heb me laten vertellen dat 2 overwegen hier in Roosendaal (een 4-sporige en gewoon 2-sporige) ook door de treindienstleider-achtig-iets worden bediend. Het komt bijv. regelmatig voor dat de trein uit Etten-Leur voor de overweg voor een rood sein staat, omdat de slagbomen nog volledig omhoog staan.
Mja, dat kan ook zijn omdat er nog geen rijweg naar het station is ingesteld. Dit hoeft niet te betekenen dat de overweg ook echt door de TRDL bediend wordt.

Soortgelijk geval is de Paterswoldseweg in Groningen. Hier staan soms ook treinen te wachten voordat ze het station binnen mogen rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 12 september 2010 @ 18:20:57 #262
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86350483
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik heb me laten vertellen dat 2 overwegen hier in Roosendaal (een 4-sporige en gewoon 2-sporige) ook door de treindienstleider-achtig-iets worden bediend. Het komt bijv. regelmatig voor dat de trein uit Etten-Leur voor de overweg voor een rood sein staat, omdat de slagbomen nog volledig omhoog staan.
Misschien is het daar wel andersom. Een overweg die achter een bediend sein ligt, sluit pas als het sein bediend wordt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86350518
spuit 11

Het kan natuurlijk ook nog stop/door-schakeling zijn.

[ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2010 18:22:14 ]
pi_86350552
Dat klinkt inderdaad een stuk logischer allemaal. Weer wat wijzer geworden, bedankt :P .
pi_86350572
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:20 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Misschien is het daar wel andersom. Een overweg die achter een bediend sein ligt, sluit pas als het sein bediend wordt.
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:21 schreef Igen het volgende:
spuit 11

Het kan natuurlijk ook nog stop/door-schakeling zijn.
Is dat hetzelfde eigenlijk? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86350594
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

Is dat hetzelfde eigenlijk? :?
Nee. Want een bediend sein staat op een emplacement, en stop-door-schakeling is iets van de vrije baan. Een essentieel verschil.
pi_86350622
Oh. Dan weet ik dus nog steeds niet wat stop-door-schakeling is -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86350731
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh. Dan weet ik dus nog steeds niet wat stop-door-schakeling is -O-
Dat is dat een P-sein een paar minuten lang op rood wordt gezet als er een trein aankomt, zodat een overweg die direct na het station ligt niet onnodig lang dicht blijft als de trein toch stopt.

Dat is tenminste als je 'm op de stop-stand zet. In de door-stand blijft het P-sein natuurlijk gewoon groen zodat een IC gewoon door kan rijden.

Je kan dat bijvoorbeeld mooi zien op station Haren. Als daar de stoptrein naar Zwolle aan komt, dan springt het sein aan het eind van het perron ineens op rood als de trein nadert. En na korte tijd - de trein staat dan intussen langs het perron - dan gaan ineens de bomen dicht en het P-sein op groen zodat de trein kan vertrekken.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2010 18:31:36 ]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 september 2010 @ 18:29:28 #269
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86350764
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh. Dan weet ik dus nog steeds niet wat stop-door-schakeling is -O-
Daar heb je er twee soorten in.

De eerste vind je in het noorden en het oosten op de diesellijntjes. Daar liggen bij veel stations overwegen en voor vertrek wordt er met een laserpistool op een paaltje gemikt, zodat de kring weer rond wordt gemaakt, de overwegbomen gaan sluiten en het sein uit de stand stop komt.

De tweede is dat zodra een trein een bepaald punt voor een station passeert er een tijdklok gaat lopen, waarna de bomen gaan sluiten en de trein toestemming krijgt om te vertrekken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86350851
Oh okee, dank beiden ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 12 september 2010 @ 19:00:24 #271
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86351939
Overigens komen stop/door-schakelingen ook voor bij bediende seinen. Bijvoorbeels sein 214 op Groningen Europapark (richting Groningen). Dan gaat het tijdrelais pas lopen als het sein bediend is én er een trein in de aankondiging staat.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86351972
Ik zit ook met een vraag, zitten hier mensen die wat kennen van het ACTS materieel???

ACTS heeft van de NMBS zeker 6 62'ers overgenomen en die omgenummerd naar 6700.
Weet iemand welke nummers juist zijn overgekocht? Er zijn 2 soorten 62'ers geweest, beide prototypes. Ik vermoed dat een reeks daarvan verkocht is aan ACTS, maar dat waren er maar drie, dus moeten er nog zeker drie van de andere reeks tussenzitten.
pi_86352066
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Overigens komen stop/door-schakelingen ook voor bij bediende seinen. Bijvoorbeels sein 214 op Groningen Europapark (richting Groningen). Dan gaat het tijdrelais pas lopen als het sein bediend is én er een trein in de aankondiging staat.
Waar is dat dan goed voor? Kunnen ze dan niet gewoon de insteltijd van het sein aanpassen in het procesplan?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2010 19:04:30 ]
pi_86353449
Die namen Duvel. En nee, ik was niet in Wierden.
  zondag 12 september 2010 @ 19:44:48 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86353589
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:40 schreef Crientj het volgende:
Die namen Duvel. En nee, ik was niet in Wierden.
De mensen in Wierden namen geen Duvel volgens mij... Tenminste niet op de foto...?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 12 september 2010 @ 19:46:29 #276
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86353656
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:01 schreef trainfreak het volgende:
Ik zit ook met een vraag, zitten hier mensen die wat kennen van het ACTS materieel???

ACTS heeft van de NMBS zeker 6 62'ers overgenomen en die omgenummerd naar 6700.
Weet iemand welke nummers juist zijn overgekocht? Er zijn 2 soorten 62'ers geweest, beide prototypes. Ik vermoed dat een reeks daarvan verkocht is aan ACTS, maar dat waren er maar drie, dus moeten er nog zeker drie van de andere reeks tussenzitten.
In ieder geval de 6325.
pi_86353707
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:46 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

In ieder geval de 6325.
Ok, nu de 5 andere nog :P

Gevonden, bedankt Ofyles!
6701: 6321
6702: 6325

Maakten deel uit van de prototypes, dus of de nummer klopt ben ik niet 100% zeker:
6703: 6391
6704: 6392
6705: 6393

De 6290 werd aangekocht voor reserve onderdelen.

[ Bericht 12% gewijzigd door trainfreak op 12-09-2010 19:56:28 ]
  zondag 12 september 2010 @ 19:50:52 #278
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86353830
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Waar is dat dan goed voor? Kunnen ze dan niet gewoon de insteltijd van het sein aanpassen in het procesplan?
Dat kan. Ik kan zo geen reden bedenken waarom ze voor deze oplossing hebben gekozen. Kan ik wel navragen, als je het graag wilt weten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86354284
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:50 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan. Ik kan zo geen reden bedenken waarom ze voor deze oplossing hebben gekozen. Kan ik wel navragen, als je het graag wilt weten.
Naah, eigenlijk vind ik algemene werkingsprincipes interessanter. Dus alhoewel ik wel een beetje nieuwsgierig ben, hoef je echt niet voor mij moeite te doen om de reden van zo'n uitzondering als dit uit te vinden. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')