Zoals al langer bekend is, zijn er een groepje spotters die de regels hard overtreden tijdens het spotten. Dit vooral bij de speciale treinen. Voorbeelden hiervan zijn de stoomtrein ritten van de SSN, of de VSM. Maar ook bij andere stichtingen is dit het geval.
Een hele tijd terug was hier ook al een discussie over geweest, destijds vanuit de VSM. Ik open een nieuwe discussie, want de SSN heeft er ook veelvuldig last van. De VSM ook, net als meerdere stichtingen. Zelfs bij speciale ritten die niet door stichtingen gereden worden, komt het voor.
Zoals velen bekend is, worden deze DRGL's regelmatig gepost hier. Opzich niks mis mee. Het grootste probleem ontstaat pas tijdens de rit. Spotters die te ver buiten hun boekje treden om nét die ene plaat te krijgen. Zelfs al heb je spoorbevoegdheid, dat wil niet betekenen dat je het spoor mag betreden zonder toestemming van je werkgever.
Een aantal gevaarlijke situaties die regelmatig terug komen tijdens zulke ritten:
* Spotters in seinpalen
* Spotters die op spoorbruggen lopen
* Op het spoor zich bevinden, om de trein van voren te fotograferen
* Op de schouwpaden, al dan niet met Spoorbevoegdheid en hesjes.
* Staand op seinkasten
* Op hekken gaan klimmen
* Op een tak in een boom gaan klimmen
Zo kunnen wij natuurlijk nog lang doorgaan. Zeer lang zelfs!
Het grootste nadeel bij dit probleem is dat je te maken hebt met machinisten, stokers, passagiers en dergelijke.
Wanneer de machinist dit waarneemt, is hij verplicht dit door te geven aan de Treindienstleider. De treindienstleider gaat daarop een lastgeving uitvaardigen in de vorm van snelheidsbeperkingen.
Dit betekent vertraging voor het reguliere treinverkeer, maar ook voor de extra rit van de stichting.
Nu de spotters op gevaarlijke locaties met zekere zin toeneemt, en er dus ook meer lastgevingen gegeven worden, is nadelig voor iedereen.
De stichting in kwestie zal hier op aangesproken worden, want dankzij die stichting met hun extra rit bevinden er zoveel spotters langs de baan.
Wanneer deze trend zich steeds verder voortzet, zal het nadelige gevolgen hebben voor de stichtingen. Prorail zal minder snel een extra rit in willen plannen voor de stichting. Kosten kunnen stijgen. En ga zo door met de gevolgen.
De medewerkers op deze trein zijn vrijwilligers. Hebben niet altijd in hun dagelijks leven te maken met zulke situaties. Zou jij het ze gunnen om zulke ervaringen te laten onthouden? Zou jij het leuk vinden om iemand voor jou loc te krijgen, die vervolgens dood is?
Een stoomloc remt echt niet zomaar!
De echte liefhebbers zijn degenen die met deze ritten meegaan, of de stichting(en) steunen.
Stichtingen zoals de SSN, VSM en dergelijke nemen het de spotters zeker kwalijk dat er op zo'n manier gespot moet worden, tot gevaarlijke situaties aan toe.
Graag zouden ik reacties zien die iets toevoegen. Onnuttige reacties mogen gelijk verwijderd worden.
Ik verzoek tevens tot de Moderators om dit topic overzichtelijk te houden.
Degelijk commentaar wat offtopic is kan per e-mail naar mij.