abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:40:08 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111642774

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, kijkt altijd zo vrolijk.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:42:59 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111642881
En dan nu de lotto. De geluksnummers van vandaag zijn 4, 5 en 6.
  Moderator woensdag 16 mei 2012 @ 21:48:05 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_111643078
Tickets rollen nu uit de printer :o het is een ongelofelijk wonder, maar de site werkte opeens
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:50:41 #4
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_111643185
Haarlem - Luxemburg, nooit geweten dat dat 30 jaar geleden reed (in de weekenden van de zomermaanden).

pi_111643213
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:50 schreef Doc__Zenith het volgende:
Haarlem - Luxemburg, nooit geweten dat dat 30 jaar geleden reed (in de weekenden van de zomermaanden).

[ afbeelding ]
:o _O_
pi_111644471
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:50 schreef Doc__Zenith het volgende:
Haarlem - Luxemburg, nooit geweten dat dat 30 jaar geleden reed (in de weekenden van de zomermaanden).

[ afbeelding ]
Koele foto!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:19:20 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111644487
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:50 schreef Doc__Zenith het volgende:
Haarlem - Luxemburg, nooit geweten dat dat 30 jaar geleden reed (in de weekenden van de zomermaanden).

[ afbeelding ]
15 jaar geleden ook nog.

Ik had een keer de kans om mee te gaan, maar toen ontspoorde een goederentrein bij Visé en reed ie niet. Kon je met een standaard Belgentrein naar Visé en van daar met de bus naar Maastricht. :r
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111644507
Visé, waar doet me dat aan denken :+
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:23:47 #9
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111644671
Europabahn/Rheintalbahn, mei 2012 (Offenburg-Strasbourg-Appenweier-Karlsruhe-Freiburg im Breisgau)

Vrijdagmiddag 4 mei zouden we met z'n 3-en naar de dierentuin in Karlsruhe gaan, helaas waren de reisgenoten ziek en heb ik mijn plannen 'aangepast' en ben alleen op pad gegaan. Ik wilde van Freiburg naar Strasbourg via Offenburg, dan naar Karlsruhe en Durlach via Appenweier (klinkt heerlijk wanneer het uitsproken wordt door een française) en weer terug naar Freiburg met een ICE 3.

Het treintje van OSB (de 509 Oberharmersbach; een Adtranz Regio-Shuttle RS1)1 waarmee ik naar Strasbourg reis, is 1 van de 5 rijtuigen van de Ortenau-S-Bahn (OSB); die de grens over naar Frankrijk in mag2, zie wikipedia artikel onderaan (ik heb alle relevante links daar geplaatst, mocht je meer willen weten) stond klaar in Offenburg,


ik kwam vanuit Freiburg met ICE 3 (208)3 die 3 minuten te laat was vertrokken en 5 minuten te vroeg in Offenburg de deuren weer opendeed :).

Het was druk in deze trein, veel scholieren gingen een weekendje op pad naar Strasbourg en verder?
Het traject naar Strasbourg wordt de Eurobahn4,5 genoemd, voorlopig het enige traject wat grensoverschijdend is tussen de Elzas en Baden-Württemberg i.t.t. de inhoud van verschillende wikipedia-artikelen. Ik heb het al eerder genoemd deze zomer zijn er op de zondagen rechtstreekse ritten van 1 juli t/m 23 september van Müllheim (D) naar Mulhouse (F), vanaf 9 december komt er een dienstregeling waarin dit traject wordt opgenomen. 13

Komend vanaf spoor 15 zag ik in Strasbourg 2 TGV's staan waarvan dit exemplaar er niet meer echt fris uitzag.


Kaartje naar Karlsruhe gescoord en deze gruwelijke lelijke stationshal weer verlaten en als een speer naar Place Kléber.


Strasbourg is mooi en oud (en warm die dag) dus even rondgelopen. De Eurotram6 is fraai en ook nogeens

dominant aanwezig in het straatbeeld dus deze ook een paar keer gefotografeerd.


Ik was iets te laat terug bij het station dus heel even een stukje zwart gereden in een Eurotram, had ik dat ook weer gehad ;). Je hebt daar ook iets ov-chip-achtigs , wanneer je haast hebt ga je je daar echt niet in verdiepen dus de gok genomen.
Op het station snel in de klaarstaande Alstom Coradia A TER7, naar Appenweier, gesprongen. Deze trein zat weer bomvol met scholieren. In Appenweier namen we op spoor 9 afscheid van het Franse treintje. Au Revoir!


Appenweier, een spoorknooppunt ligt in de middle of nowhere waar ze zich toch erg druk maken over een HSL dwars door het dorpje heen, deze moet dan de mogelijkheid geven voor een TGV van Strasbourg naar Basel/Freiburg. Er ligt nu al een hele zwik spoor dat het dorp in 2-en splitst. En er ligt al een bocht voor de TGV (4x per dag naar Stuttgart vanaf Strasbourg). Spoor 9 van de Europabahn ligt dus afgescheiden van spoor 1 waar de treinen naar Karlsruhe of Bad
Greisbach gaan en spoor 2 waar de treinen naar Offenburg of Kreuzlingen gaan.


Dit kaartje maakt de situatie hopelijk iets duidelijker.


In de praktijk ziet het er dus zo uit.


Trein naar Kreuzlingen 16 zojuist vanaf spoor 2 vertrokken, een Doppelstockwagen, ook wel Dosto genoemd; type zelf uit te zoeken via de link, ik heb geen idee.


Ik reisde verder naar Karlsruhe waar gruwelijk veel trams rond rijden14. Het netwerk is van het zogenaamde type: tramtrein 15. Mijn einddoel die dag was de Turmbergbahn8 gelegen in Durlach en bereikbaar met lijn 1 vanaf Karsruhe. Dit is een oude kabelspoorweg (1888) die in ruim 2 minuten over 315 meter 100 meter omhoog klimt. Het is de oudste die nog in werking is, 2 oudere zijn buiten bedrijf. Oorspronkelijk werd deze kabeltrein door water omhoog en omlaag verplaatst, een zogenaamde waterballastbaan9.


De 2 treintjes gaan tegelijkertijd, en ze passeren elkaar halverwege.


Het vertrekpunt boven (waar je fraaie uitzichten hebt op de Vogezen en Karlsruhe, soms kun je wanneer de toren beklimt de torens van de kathedralen van Speyer en Strasbourg zien)

en het lege treintje, de andere met de bestuurder is nu alleen in gebruik om mensen er in te vervoeren.


Terug naar Hbf waar ik nog even met zicht op de dierentuin (het oorspronkelijke reisdoel) een verfrissing nam (in de stationhal was niks te vinden van mijn gading, een groot station zonder Kneipe dus) want het was best wel warm geworden. Om 7 uur ging ik weer met ICE 3 (601) terug naar Freiburg deze keer voorzien van een lekker pintje in de BordBistro, tschüss!
Dit stuk spoor is onderdeel van de Rheintalstrecke10 (Karlsruhe-Basel) een verbetering van de Rheintalbahn 11. Ze zijn al lang met dit project bezig, van Karlsruhe tot Offenburg is het volgens mij klaar, de rest moet in 2020 klaar zijn. Dan is de reistijd tussen Karlsruhe en Basel weer met een half uur ingekort.

nb: de achterblijvers hadden het zwaar gehad en in overleg besloten om het uitstapje naar Bern (de volgende dag) te skippen en hopelijk een andere keer te gaan. Ik wilde graag Bern een keer zien en had er afgesproken met een goede vriend, die net daar woonde en pas bij OTIF12 in dienst was getreden (dat was weer mooi spoor gerelateerd geweest).

1)Adtranz Regio-Shuttle RS1 http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_650
2)OSB http://de.wikipedia.org/wiki/Ortenau-S-Bahn
3)ICE 3 http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3
4)Europabahn NL http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Appenweier_-_Straatsburg
5)Europabahn D http://de.wikipedia.org/w(...)r%E2%80%93Strasbourg
6)Eurotram http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurotram
7)Alstom type Coradia A TER http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_641
8)Turmbergbahn http://de.wikipedia.org/wiki/Turmbergbahn_Karlsruhe-Durlach
9)Waterballastbaan http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterballastbaan
10)Rheintalstreckehttp://de.wikipedia.org/wiki/Rheintalstrecke
11)Rheintalbahn http://de.wikipedia.org/wiki/
12)OTIF http://en.wikipedia.org/w(...)nal_Carriage_by_Rail
13)Muellheim-Mulhouse http://www.muellheim-mulh(...)/Muellheim-Mulhouse/
14)Stadtbahn Karlsruhe http://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Karlsruhe
15)Tramtrein http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramtrein
16)Doppelstockwagen http://de.wikipedia.org/w(...)kwagen#Bildergalerie

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 16-05-2012 22:49:14 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_111645245
^O^
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:37:19 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111645278
Leuke repo! Wat was er mis met die TGV?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:41:35 #12
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111645466
quote:
5s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:37 schreef Duvel het volgende:
Leuke repo! Wat was er mis met die TGV?
thx, dit

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:43:31 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111645560
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:41 schreef bork het volgende:

[..]

thx, dit

[ afbeelding ]
Allez, comme ce train est braque meuque!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111645787
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Allez, comme ce train est braque meuque!
Tu peux expliquer en Néerlandais que tu as dit sil vous plâit? Je ne comprend pas.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2012 22:48:08 ]
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:50:30 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111645901
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:47 schreef DrNick het volgende:

[..]

Tu peux expliquer en Néerlandais que tu as dit sil vous plâit? Je ne comprend pas.
Ça n'est pas mon problème. Mélanger le néerlandais et le français, et il est clair.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:52:53 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111646003
Hoera, google translate!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111646134
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:52 schreef Duvel het volgende:
Hoera, google translate!
:')

Tu n'as rien apprendu le français en école?
Je n'utilise pas Google translate pour français
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:56:43 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111646181
Ja, van 1990 tot 1994.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:58:29 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111646255
Fuck, dat is van voor jouw geboorte. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111646271
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ça n'est pas mon problème. Mélanger le néerlandais et le français, et il est clair.
Mais dans ton post il n'y as pas l'anglais.
pi_111646287
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:58 schreef Duvel het volgende:
Fuck, dat is van voor jouw geboorte. :')
Hehe, klopt. :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 22:59:20 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111646290
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:41 schreef bork het volgende:

[..]

thx, dit

[ afbeelding ]
leuke repo, maar dat hoofd uit het raampje kan echt niet he ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:03:31 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111646481
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

leuke repo, maar dat hoofd uit het raampje kan echt niet he ...
ik denk dat ik die fix ja.
deze dan?
of


[ Bericht 22% gewijzigd door bork op 16-05-2012 23:11:18 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:12:59 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111647017
Wat een aftandse zooi eigenlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:14:25 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111647115
GODGODETERINGTYFUSKUTJOSTI'S. Sta je in Bentheim rond 19:50, denk je: Loop even naar de Friettent, en met de Berlijner naar Amersfoort...
Kom ik om 20:15 terug, zie ik op het bord staan, IC140 +90 :r
Even later werd het +110..... Trein had aanrijding gehad bij Bad Oeyenhausen ofzo.
Had ik die Grensland maar genomen ....
Ben nu onderweg, en zit bij Hengelo inmiddels, +130 ofzo. Eens kijken wat NS-personeel kan fixen, kan niet meer thuis komen...

Oh, volgens de TBP zijn wij de Stoptrein Zutphen, want wij staan opgeheven hiero. Spooktrein!
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:14:26 #26
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111647118
quote:
3s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:12 schreef Duvel het volgende:
Wat een aftandse zooi eigenlijk.
Ik heb daar al een keer een balletje over opgegooid in #416 of #417, schijnen 25 jaar oud te zijn.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:17:09 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111647286
Dit zijn Atlantiques toch? De tweede serie, dus ergens eind jaren '80 schat ik?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111647344
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:14 schreef greavy het volgende:
GODGODETERINGTYFUSKUTJOSTI'S. Sta je in Bentheim rond 19:50, denk je: Loop even naar de Friettent, en met de Berlijner naar Amersfoort...
Kom ik om 20:15 terug, zie ik op het bord staan, IC140 +90 :r
Even later werd het +110..... Trein had aanrijding gehad bij Bad Oeyenhausen ofzo.
Had ik die Grensland maar genomen ....
Ben nu onderweg, en zit bij Hengelo inmiddels, +130 ofzo. Eens kijken wat NS-personeel kan fixen, kan niet meer thuis komen...

Oh, volgens de TBP zijn wij de Stoptrein Zutphen, want wij staan opgeheven hiero. Spooktrein!
Denk er aan dat er werkzaamheden zijn tussen Utrecht en Rotterdam. Ik zou zeggen, probeer ergens een taxi te regelen door NS Hispeed betaald.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:19:37 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111647444
NSH-personeel is nu aan het inventariseren waar wie heen moet, en gaat ons spoedig helpen. Ik heb gezegd dat ik niet via Schiphol naar Rotterdam wil, en dan met de taxi, terwijl vanaf Amersfoort ik veel sneller thuis ben... Scheelt zo 2-3 uur!
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:21:00 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111647530
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:17 schreef Duvel het volgende:
Dit zijn Atlantiques toch? De tweede serie, dus ergens eind jaren '80 schat ik?
Is een Réseau uit 1992.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:21:10 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111647539
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:17 schreef Duvel het volgende:
Dit zijn Atlantiques toch? De tweede serie, dus ergens eind jaren '80 schat ik?
Volgens deze tabel is het afgebeelde treinstel 552 (was 528) in 1993 in dienst gekomen. Dat spul is dus wel toe aan een revisie. Dat spul heeft in 2007 een revisie gehad, en ziet er dan zo uit? :X

Dat viel me bij de Thalys-treinstellen ook op: hoewel ze een paar jaar terug zijn gereviseerd, ziet de verf er behoorlijk afgebladderd uit. Dat zie ik bij een ICE of een NSR-trein niet gebeuren... 't lijkt erop dat 't de Technicentres van de SNCF niet zoveel boeit.
pi_111647718
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:19 schreef greavy het volgende:
NSH-personeel is nu aan het inventariseren waar wie heen moet, en gaat ons spoedig helpen. Ik heb gezegd dat ik niet via Schiphol naar Rotterdam wil, en dan met de taxi, terwijl vanaf Amersfoort ik veel sneller thuis ben... Scheelt zo 2-3 uur!
Probeer in Amersfoort goed uit te komen bij de trappen, zodat je als eerste naar de taxi's kan lopen. Zoveel zijn er niet op dat moment daar en anders sta je alsnog een uur te wachten. De taxi's staan hoofduitgang en dan naar links.
pi_111647788
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgens deze tabel is het afgebeelde treinstel 552 (was 528) in 1993 in dienst gekomen. Dat spul is dus wel toe aan een revisie. Dat spul heeft in 2007 een revisie gehad, en ziet er dan zo uit? :X

Dat viel me bij de Thalys-treinstellen ook op: hoewel ze een paar jaar terug zijn gereviseerd, ziet de verf er behoorlijk afgebladderd uit. Dat zie ik bij een ICE of een NSR-trein niet gebeuren... 't lijkt erop dat 't de Technicentres van de SNCF niet zoveel boeit.
Is het wel verf of zijn het stickers?
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:26:15 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111647854
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Is het wel verf of zijn het stickers?
Goede verf, het lijken stickers te zijn. Slechte kwaliteit dan :Y
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:26:27 #35
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_111647865
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:56 schreef Duvel het volgende:
Ja, van 1990 tot 1994.
Ikke van 1988 tot 1993. Win ik nu? ;)
Moi du 1988 bis 1993. Victorez-moi maintenaint? ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:27:38 #36
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111647934
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:19 schreef greavy het volgende:
NSH-personeel is nu aan het inventariseren waar wie heen moet, en gaat ons spoedig helpen. Ik heb gezegd dat ik niet via Schiphol naar Rotterdam wil, en dan met de taxi, terwijl vanaf Amersfoort ik veel sneller thuis ben... Scheelt zo 2-3 uur!
Als je in Hengelo blijft, kun je morgen nog op tijd in Meppen zijn :P :) .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_111648120
Uhm, wat!?
Sta je in Almelo rustig te wachten op de stoptren richting Deventer en Apeldoorn van 23:33, de laatste intercity die kant op is immers al lang vertrokken. Komt er ineens nog een Pimpel binnenrijden! :o
Hoe laat hoort de IC 140 normaal te rijden eigenlijk? Hij werd ook niet aangekondigd, was ook zo weer weg, maar ik ben maar wel ingestapt, vast sneller thuis dan met de (kan niet anders) vertraagde stoptrein...
En ik ben niet eens de enige reiziger... :)
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:32:29 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111648239
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
En ik ben niet eens de enige reiziger... :)
Daar waren wij al achter.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:32:45 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111648249
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ikke van 1988 tot 1993. Win ik nu? ;)
Moi du 1988 bis 1993. Victorez-moi maintenaint? ;)
Jij, jij wint. Examen in gedaan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:33:01 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111648261
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Komt er ineens nog een Pimpel binnenrijden! :o
Hoe laat hoort de IC 140 normaal te rijden eigenlijk?
Zo'n 2u10 eerder.
quote:
Hij werd ook niet aangekondigd, was ook zo weer weg, maar ik ben maar wel ingestapt, vast sneller thuis dan met de (kan niet anders) vertraagde stoptrein...
En ik ben niet eens de enige reiziger... :)
Nee klopt, greavy zit er ook in :)
pi_111648264
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:14 schreef greavy het volgende:
GODGODETERINGTYFUSKUTJOSTI'S. Sta je in Bentheim rond 19:50, denk je: Loop even naar de Friettent, en met de Berlijner naar Amersfoort...
Kom ik om 20:15 terug, zie ik op het bord staan, IC140 +90 :r
Even later werd het +110..... Trein had aanrijding gehad bij Bad Oeyenhausen ofzo.
Had ik die Grensland maar genomen ....
Ben nu onderweg, en zit bij Hengelo inmiddels, +130 ofzo. Eens kijken wat NS-personeel kan fixen, kan niet meer thuis komen...

Oh, volgens de TBP zijn wij de Stoptrein Zutphen, want wij staan opgeheven hiero. Spooktrein!
Ah ja, die trein dus... :W greavy! Sorry, ik blijf even zitten waar ik zit (achterin) ergens, heb cello bij me, en moet er toch in Deventer weer uit...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 23:33:29 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111648291
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:33 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ah ja, die trein dus... :W greavy! Sorry, ik blijf even zitten waar ik zit (achterin) ergens, heb cello bij me, en moet er toch in Deventer weer uit...
je trein is opgeheven, maar rijdt toch nog :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:33:59 #43
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_111648310
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jij, jij wint. Examen in gedaan?
Nee joh. Bejjegek. Gewoon vaak blijven zitten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_111648368
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ikke van 1988 tot 1993. Win ik nu? ;)
Moi du 1988 bis 1993. Victorez-moi maintenaint? ;)
Je dois faire une exam finalement au terminale. ;(
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 23:37:30 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111648489
@greavy: jouw trein zal volgens de AV met ongeveer +118 Schiphol binnenrollen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_111648566
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je trein is opgeheven, maar rijdt toch nog :P
Welnee, staat gewoon op de actuele vertrektijden hoor! :D
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 23:40:23 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111648655
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:38 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Welnee, staat gewoon op de actuele vertrektijden hoor! :D
[ link | afbeelding ]
maar niet aangegeven op de borden. Zo bedoelde ik het :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:40:42 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111648673
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Uhm, wat!?
Sta je in Almelo rustig te wachten op de stoptren richting Deventer en Apeldoorn van 23:33, de laatste intercity die kant op is immers al lang vertrokken. Komt er ineens nog een Pimpel binnenrijden! :o
Hoe laat hoort de IC 140 normaal te rijden eigenlijk? Hij werd ook niet aangekondigd, was ook zo weer weg, maar ik ben maar wel ingestapt, vast sneller thuis dan met de (kan niet anders) vertraagde stoptrein...
En ik ben niet eens de enige reiziger... :)
Ik zit daar in. Met +130.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:42:02 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111648748
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je trein is opgeheven, maar rijdt toch nog :P
Volgens de informatie die het personeel heeft, is de trein ook opgeheven, maar er waren teveel reizigers gestrand, dus laten ze hem doorrijden, zonder omroepen ed. Is theoretisch "alleen" voor afvoer van de gestrande reizigers in DE. Maarja, word toch niet gecontroleerd.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:42:59 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111648818
NSHispeed_info twitterde op woensdag 16-05-2012 om 21:35:20 #ICBerlijn 140: #ICBerlijn (Schiphol a. 23:09 uur) heeft een vertraging van ongeveer 130 minuten en komt met minimaal deze vertraging (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op woensdag 16-05-2012 om 21:01:10 aan op de bestemmingstations (2/2) reageer retweet
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:43:37 #51
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_111648858
Interpunctie anyone? :')

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:44:40 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111648923
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Interpunctie anyone? :')

[ afbeelding ]
Op de gewone website van NS ziet het er goed uit. De lijstopsommingstekens vallen weg.
pi_111648970
Succes nog met verder thuiskomen greavy, ik stap hier uit! Bedtijd... :O
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:46:14 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111649003
Te Deventer word er gekozen om de IC naar Arnhem en Nijmegen te laten wachten. Wij rollen nu binnen. Reizigers kunnen hier nog overstappen.

quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:45 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Succes nog met verder thuiskomen greavy, ik stap hier uit! Bedtijd... :O
Ik lig hier al half te pitten.. Heb toch nog ff te gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:00:22 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111649690
WEL GODVERTERINGTYFUSGODMONGOLENZOOITJE.

Moet via Schiphol naar Rotterdam, en krijg pas daar een taxi. Verwachte aankomsttijd: Rond 3:30. Vanaf Amersfoort had het rond 1:30 geweest... "Want er rijden nog treinen vanaf Schiphol naar Rotterdam, dus daar krijg je een taxi aangeboden"
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:01:44 #56
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_111649756
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op de gewone website van NS ziet het er goed uit. De lijstopsommingstekens vallen weg.

De applicatiebouwers zijn bij deze gezakt voor de Android-test. Ze hebben niet alles uit Android gehaald (o.a. een XML-uitleesmethode) en dat vind ik zonde.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:04:35 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111649912
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:01 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De applicatiebouwers zijn bij deze gezakt voor de Android-test. Ze hebben niet alles uit Android gehaald (o.a. een XML-uitleesmethode) en dat vind ik zonde.
De NS API geeft het als een blok tekst, zonder lijstopsommingstekens, linebreaks of wat dan ook, door :{

Edit: je krijgt ook een blok HTML. Maar nog steeds is het niet duidelijk.

Zie hier wat XML zoals de NS API die serveert :{

[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 17-05-2012 00:10:34 ]
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 mei 2012 @ 00:07:45 #58
176766 crew  zoem
zoemt
pi_111650071
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

De NS API geeft het als een blok tekst, zonder lijstopsommingstekens, linebreaks of wat dan ook, door :{
Jup. Ik stoor me daar ook al enige tijd aan. Beetje jammer, want voor de rest is het een prima applicatie.
pi_111650148
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:46 schreef greavy het volgende:
Te Deventer word er gekozen om de IC naar Arnhem en Nijmegen te laten wachten. Wij rollen nu binnen. Reizigers kunnen hier nog overstappen.
Ik heb 'm niet gezien trouwens. Stond een trein richting Zwolle en een trein richting Enschede aan de overkant van het perron :X
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:11:01 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111650262
quote:
7s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb 'm niet gezien trouwens. Stond een trein richting Zwolle en een trein richting Enschede aan de overkant van het perron :X
Werd ook weer verbeterd even later... Je moest die van 0:14 ofzo hebben :p
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:59:40 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111652416
Altijd al eens willen weten hoe het spoor er nou uitziet op Antwerpen - Schiphol via Roosendaal?


Of ben je benieuwd naar hoe Frankfurt Flughafen Fernbf - Keulen eruitziet aan 300 km/h? Zo dus:

  donderdag 17 mei 2012 @ 01:12:39 #62
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_111652823
Tu sais? Je Ne Savais Pas que j'ai le pouvoir de le mettre plus et plus de chose Francophone sur cette Forum. Je n'espere pas je va regrette plus tard. Par Contre vous trouvez ca pas trop grave?

Tering, je kijkt een paar uurtjes niet ne je bent al een topic plus 60 post verder...:)
pi_111652845
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:00 schreef greavy het volgende:
WEL GODVERTERINGTYFUSGODMONGOLENZOOITJE.

Moet via Schiphol naar Rotterdam, en krijg pas daar een taxi. Verwachte aankomsttijd: Rond 3:30. Vanaf Amersfoort had het rond 1:30 geweest... "Want er rijden nog treinen vanaf Schiphol naar Rotterdam, dus daar krijg je een taxi aangeboden"
:')

Niet zo haten, je weet toch dat dit kan gebeuren als je bijna je hele leven in een trein doorbrengt.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:39:30 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111653445
Maar inmiddels in de Nachttrein van 1:03 uit Schiphol onderweg naar Zwijndrecht. Onze trein kwam met +126 in Schiphol binnen, om 1:15. De nachttrein lieten ze tot 1:20 wachten, en vertrokken dus - dankzij ons - met +17. Nette service. Heeft de HC van IC140 zich sterk voor gemaakt. Zitten nu met 17 man in deze trein, waarvan er een aantal ri Rotterdam en Den Haag moeten. Ook al moet je naar Den Haag HS, en rijdt er geen OV meer naar je huis (die je normaal wel had gehad) krijg je nu ook een taxi voor.
Het is netjes geregeld. In Rotterdam krijg ik met nog iemand een taxi van NSH, waarbij er eerst iemand in Lombardijen afgezet moet worden, en dan door naar Zwijndrecht.
pi_111655635
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:14 schreef greavy het volgende: Trein had aanrijding gehad bij Bad Oeyenhausen ofzo.
Bad Oeyenhausen! :D
Ooit nog 1,5 uur in de file gestaan daar met de auto. :o
pi_111655644
Zo te lezen had ik niets te klagen met maar een vertraging van 15 minuten met mijn dienst :+
pi_111655672
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:13 schreef Monopoly het volgende:
Zo te lezen had ik niets te klagen met maar een vertraging van 15 minuten met mijn dienst :+
verder een goede reis gehad?
pi_111655682
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:19 schreef b2py het volgende:

[..]

verder een goede reis gehad?
Kort maar krachtig. Havendienst.
Rangeren op emplacement Waalhaven Zuid, containertrein uitrijden bij RSC, nieuwe containertrein binnenrijden op RSC, Kolentrein uitrijden bij Europoort West.
Daar ging het mis, Class'66 gaf wat storingen en schoot telkens na een meter of 20 in de snelremming.
Hele systeem een rotschop gegeven (lees, opnieuw opgestart :')) en toen werkte het wel gelukkig :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 08:22:46 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111655692
Omwonenden van Godinne terug naar huis

Zo'n 300 inwoners van Godinne hebben voor het eerst sinds 5 dagen kunnen slapen in hun eigen bed. Vorige week vrijdag werden ze geëvacueerd nadat 2 goederentreinen er op elkaar waren gebotst.
In een van de twee treinen zat een gevaarlijke stof waardoor de tank eerst leeggemaakt moest worden. Daarom werd de buurt ook afgesloten en moesten de omwonenden hun huizen verlaten. Ze hebben 5 dagen bij familie of op hotel moeten doorbrengen.

Het leegmaken van de tank heeft veel langer geduurd dan verwacht door een berekeningsfout van de producent. Het treinverkeer op de lijn Namen-Dinant zal pas over enkele dagen heropgestart worden. Tot dan zijn er vervangbussen.
pi_111655743
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:21 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Kort maar krachtig. Havendienst.
Rangeren op emplacement Waalhaven Zuid, containertrein uitrijden bij RSC, nieuwe containertrein binnenrijden op RSC, Kolentrein uitrijden bij Europoort West.
Daar ging het mis, Class'66 gaf wat storingen en schoot telkens na een meter of 20 in de snelremming.
Hele systeem een rotschop gegeven (lees, opnieuw opgestart :')) en toen werkte het wel gelukkig :)
beetje rangeren dus?
pi_111655777
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:33 schreef b2py het volgende:

[..]

beetje rangeren dus?
Ja, lekker relaxed dienstje gehad.
pi_111656365
Pics. Ik las dat jij van de pics was.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 09:55:48 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111656543
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Bad Oeyenhausen! :D
Ooit nog 1,5 uur in de file gestaan daar met de auto. :o
Ja, wie niet... :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport donderdag 17 mei 2012 @ 11:36:23 #74
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111658920
quote:
'HSL moet echt langzamer!'

De hogesnelheidstrein moet nu echt langzamer gaan rijden door Lansingerland. Dat staat in een brandbrief van het gemeentebestuur aan minister Schultz van Haegen en de Tweede Kamer.

Als de trein met 120 km per uur passeert in plaats van de huidige 160 km zou dit al twee decibel aan geluid kunnen schelen. Het gemeentebestuur is vanmening dat de tijdelijke maatregel snel kan worden ingevoerd zonder de dienstregeling aan te hoeven passen.

Al jaren lang strijden de inwoners van Lansingerland over de geluidsoverlast op de HSL. Er zijn al diverse onderzoeken naar geweest.

Er loopt nu al een proef met een structurele oplossing van de geluidsoverlast, maar Lansingerland kan daar niet op wachten. De uitkomsten van die proef zijn pas eind van het jaar bekend.

Bron: http://www.treinenweb.nl/(...)web+%28Treinenweb%29
_O- 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_111658946
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:36 schreef dennistd het volgende:

[..]

_O- 8)7
2 decibel maarliefst! :')
pi_111659108
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:21 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Kort maar krachtig. Havendienst.
Kolentrein uitrijden bij Europoort West.
Heh cool, sinds wanneer rijdt RTB kolentreinen?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 11:49:06 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111659277
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:37 schreef DrNick het volgende:

[..]

2 decibel maarliefst! :')
is op zich een stevige geluidsreductie, maar ipv te miepen hadden ze die tijd ook kunnen gebruiken om mee te werken aan een oplossing
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_111659545
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:49 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is op zich een stevige geluidsreductie, maar ipv te miepen hadden ze die tijd ook kunnen gebruiken om mee te werken aan een oplossing
2 dB valt toch wel mee? Stel de trein maakt 80 dB, dan wordt het 78.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 11:58:35 ]
pi_111659588
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:58 schreef DrNick het volgende:

[..]

2 dB valt toch wel mee? Stel de trein maakt 80 dB, dan wordt het 78.
Het is een logaritmische schaal. 3 dB reductie is een halvering van de geluidssterkte.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 11:59:56 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111659604
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:58 schreef DrNick het volgende:

[..]

2 dB valt toch wel mee? Stel de trein maakt 80 dB, dan wordt het 78.
de schaal van dB loopt anders dan je denkt. Ongeveer 3 dB extra is een verdubbeling van het geluid, dus dan kan het veel schelen als je aan geluidsreductie doet.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_111659781
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een logaritmische schaal. 3 dB reductie is een halvering van de geluidssterkte.
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de schaal van dB loopt anders dan je denkt. Ongeveer 3 dB extra is een verdubbeling van het geluid, dus dan kan het veel schelen als je aan geluidsreductie doet.
Ah, duidelijk zo. ^O^
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:28:02 #82
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111660634
quote:
9s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, wie niet... :{
ditto :(
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_111661027
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de schaal van dB loopt anders dan je denkt. Ongeveer 3 dB extra is een verdubbeling van het geluid, dus dan kan het veel schelen als je aan geluidsreductie doet.
3 dB is een verdubbeling van de geluidsintensiteit, nauwelijks een hoorbaar verschil. Bij 6 dB heb je het over een verdubbeling van de geluidsdruk en pas bij een verschil van 10 dB is het volume van geluid 'twee keer zo hard'.
pi_111665803
Mijn nachttrein gisteren had ook last van die aanrijding bij Bad Oeyenhausen, 2+ uur stilgestaan uiteindelijk :) Nu onderweg naar stockholm
pi_111668685
Het hangt er toch vanaf of je het over dB hebt of over dB(A)? Want dB(A) is toch het geluid wat mensen beleven/horen?
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:55:12 #86
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111669649
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:36 schreef dennistd het volgende:

[..]

_O- 8)7
Vooral mooi dat de gemeente, in weerwil van iedereen die er wel verstand van heeft, bepaalt dat 120 km/u ook wel kan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 mei 2012 @ 16:59:57 #87
176766 crew  zoem
zoemt
pi_111669867
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:32 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Het hangt er toch vanaf of je het over dB hebt of over dB(A)? Want dB(A) is toch het geluid wat mensen beleven/horen?
Dat maakt zeker uit. Bij dB(A) is er een correctie uitgevoerd voor de gevoeligheid van het menselijk oor, want die varieert per frequentie. De luidheid van een (zuivere) toon wordt uitgedrukt in foon (phon). Bij een A-weging wordt 40 phon gehanteerd. Het geluidsniveau bij 40 phon wordt afgetrokken van het gemeten geluidsniveau om de dB(A) waarde te vinden.

Er bestaan overigens ook een B-, C- en D-wegingen die respectievelijk 70 phon, 100 phon en 40 noy als criterium hanteren. dB(B) en dB(C) worden gebruikt als het geluid erg 'hard' is, omdat de waargenomen luidheid dan wat vlakker is over het hoorbare frequentiegebied.

[ Bericht 0% gewijzigd door zoem op 17-05-2012 17:11:04 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:01:51 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111669955
Vraag voor de deskundigen: heeft die 2 dB van de gemeente langs de HSL dan zin of niet?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 mei 2012 @ 17:55:53 #89
176766 crew  zoem
zoemt
pi_111672270
Dan zou je eigenlijk het rapport moeten doorlezen, want anders zegt 2dB verschil niet zo veel. Ik kon alleen een rapport uit 2010 vinden. De waarde waarover het gaat is ook gebaseerd op tijdsduur, dag/nacht/avond-wegingen en dergelijke. Dus niet zozeer de extreme waardes. 2dB kan in dat opzicht best het verschil kunnen maken tussen acceptabel en vervelend geluidoverlast, maar om nou te zeggen het het echt heel veel is...

Hoe moet dat straks als de V250 met 250km/h voorbij raast; dan komt er 4dB bij tov 160km/h. Ze zijn in ieder geval bezig om de toepassing van geluidsschermen en geluidsabsorberende materialen te verbeteren als ik het rapport mag geloven. Een snelheidsreductie zal dan ook niet meer zijn dan een tijdelijke maatregel.

Ze mogen alleen wel een spellchecker inhuren, AnsalsoBreda :')
pi_111672914
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:43 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Heh cool, sinds wanneer rijdt RTB kolentreinen?
Al een tijdje. Ze halen 3 á 4x per week Kolentrein uit in Amsterdam, die rijden we naar Emmerich.
Deze trein (en dienst) vannacht was niet van RTB, we waren uitgehuurd aan RRF :)
pi_111673037
Ja dacht ik al, RRF rijdt het overigens ook alleen maar in opdracht van TXL. Zal wel gaan over de TXL kolentreinen tussen Amsterdam/Rotterdam en Oberhausen Osterfeld en door naar Duisburg Wanheim.

Oftewel RTB personeel op RRF loks met een TXL trein :P
pi_111673208
:D Lekker complicated :D
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:24:17 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111675651
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ja dacht ik al, RRF rijdt het overigens ook alleen maar in opdracht van TXL. Zal wel gaan over de TXL kolentreinen tussen Amsterdam/Rotterdam en Oberhausen Osterfeld en door naar Duisburg Wanheim.

Oftewel RTB personeel op RRF loks met een TXL trein :P
Ja. Want de HGK kolenboer naar de Westhaven rijdt (bij mijn weten) ook in opdracht van TXL.
pi_111676324
Volgens mij niet. TXL rijdt op Duisburg Wanheim terwijl HGK (en CT) naar Möllen (Voerde) gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:40:19 #95
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111676482
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 19:37 schreef Zug-Chef het volgende:
Volgens mij niet. TXL rijdt op Duisburg Wanheim terwijl HGK (en CT) naar Möllen (Voerde) gaan.
Oh. Oja. Je hebt gelijk. Haal wat dingen door elkaar heen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:50:13 #96
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_111677057
Als NS Profail dit nou ook eens zou doen met zijn spoortunnels dan levert het nog een leuk centje voor ze op, en hbben wij wat te kijken:
pi_111677825
Eentje voor de kenners:
Vriendinlief en ik willen morgen een rondje Nederland doen met de trein. Zij heeft haar studenten week-OV en ik heb een meereiskaartje van de spoordeelweken. In principe reizen we dus gratis en voor niets. Nu dachten we het nóg leuker te kunnen maken door ook de 2->1 kaartjes van de spoordeelweken te gebruiken. Oftewel waar je een geldig 2e klas vervoersbewijs hebt wordt dit voor nop een 1e klas kaartje. Maar gaat dit ook werken icm het studenten-ov en mijn meereiskaartje? Of wordt dit niet toegestaan?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 20:09:48 #98
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111677996
de verschillende kaartjes van de spoordeelweken mag je niet met elkaar combineren. bovendien waren ze toch alleen in het weekend geldig?
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:12:58 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111678135
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:05 schreef GlenSpey het volgende:
Eentje voor de kenners:
Vriendinlief en ik willen morgen een rondje Nederland doen met de trein. Zij heeft haar studenten week-OV en ik heb een meereiskaartje van de spoordeelweken. In principe reizen we dus gratis en voor niets. Nu dachten we het nóg leuker te kunnen maken door ook de 2->1 kaartjes van de spoordeelweken te gebruiken. Oftewel waar je een geldig 2e klas vervoersbewijs hebt wordt dit voor nop een 1e klas kaartje. Maar gaat dit ook werken icm het studenten-ov en mijn meereiskaartje? Of wordt dit niet toegestaan?
Staat in het boekje dat:
- Je de acties niet met elkaar mag combineren
- overgang 2->1e klas alleen in weekend geldig is.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 20:13:40 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111678170
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
de verschillende kaartjes van de spoordeelweken mag je niet met elkaar combineren. bovendien waren ze toch alleen in het weekend geldig?
even een aanvulling: de meereiskaart mag je zo te zien doordeweek na 9.00 uur gebruiken en in het weekend, terwijl de 2-1 overgangskaart alleen in het weekend geldig is. Een combi van beide kaarten is niet toegestaan.

Meereizen met een ov-studentenkaart mag volgens de voorwaarden wel
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:13:53 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111678184
Klopt helemaal.

Overigens: de geruchten gaan dat Hitachi Rail op korte termijn AnsaldoBreda over wil nemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')