Dan zal Libanon wel een jonge bevolking hebben.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 14:42 schreef venomsnake het volgende:
Een woordvoerder van savethechildren zei net op SkyNews dat volgens hun organisatie 45% van de doden in Libanon tot dusver kinderen zijn.
Remember the Alamo!quote:Op vrijdag 21 juli 2006 14:47 schreef -scorpione- het volgende:
Het slaat gewoon nergens op, dat mag best gezegd worden.
quote:Op vrijdag 21 juli 2006 14:49 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Dan zal Libanon wel een jonge bevolking hebben.
Of een kuur dat men jonger lijkt dan dat ze zijnquote:Op vrijdag 21 juli 2006 14:56 schreef venomsnake het volgende:
[..]
![]()
Of Israelische piloten zijn niet zo goed in mikken..![]()
Goed stuk.. thanks.quote:
Die had ik vorige week ook gevonden na wat zoeken. Ik heb het opgegeven.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 15:10 schreef MMXMMX het volgende:
KK dit is alles wat ik kan vinden
http://www.webcamplaza.net/ Klik op het plaatje op het Midden oosten gedeelte .
Mischien is er iemand beter in het zoeken naar Live streams of webcams enzo ?
Ze willen Israel dus Hezbollah wat laten afzwakken, maar dunno of er kans is op troepen van de VN op de grond. Vroegah ging het minder.quote:Hezbollah quickly became the leading force in combating Israeli and U.S. influence in the region. After U.S. Marines occupied Lebanon in an attempt to enforce a United Nations-sponsored peace agreement between warring Lebanese factions, Hezbollah carried out a string of kidnappings and suicide bombings against American targets in Beirut and elsewhere. In October 1983, a Hezbollah bomber killed more than 241 Marines in a suicide attack on the Americans' barracks in Beirut. It was the largest terrorist attack on U.S. citizens at that time.
The ringleader of these and subsequent attacks, say U.S. and Israeli officials, is Hezbollah's chief military official, Imad Mugniyah. A former bodyguard for the late Palestinian leader Yasser Arafat, Mr. Mugniyah had been an engineering student at the American University in Beirut.
quote:Op vrijdag 21 juli 2006 14:49 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Dank.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 13:52 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
Voor de geintereseerde hier bijna real-time verslag vanuit libanon
http://lfpm.org/forum/forumdisplay.php?f=6
Mijn vraag uit vorig topic staat nog steeds: Zal het christelijke deel van het Libanesequote:Op vrijdag 21 juli 2006 18:05 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Dank.
Interessant om de meningen van veel burgers uit Libanon te horen..
Mocht Israel besluiten met grondtroepen Libanon in te gaan dan krijgen ze het knap lastig.
* venomsnake is bang dat dit conflict nog lang niet is afgelopen...![]()
als ze dat niet doen krijg je ook nog een burger oorlogquote:Op vrijdag 21 juli 2006 18:09 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Mijn vraag uit vorig topic staat nog steeds: Zal het christelijke deel van het Libanese
leger tegen Israel vechten als ze daartoe opdracht krijgt van de Libanese regering??
Dat weet ik echt niet.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 18:09 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Mijn vraag uit vorig topic staat nog steeds: Zal het christelijke deel van het Libanese
leger tegen Israel vechten als ze daartoe opdracht krijgt van de Libanese regering??
Als Israel met grond troepen erin gaat, is het bijna niet uitgesloten dat er een echte oorlig uitbreekt! maar dan Met Libabon.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 18:15 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Dat weet ik echt niet.het zou me niets verbazen, hun land wordt tenslotte aangevallen door een buurland. Als je op dat forum de reacties leest van sommige Christelijke burgers van Libanon blijkt daar nu niet echt uit dat ze Hizbollah de schuld geven van het platgooien van Libanon..
Maar het is afwachten wat er gaat gebeuren, ik kan niet in de toekomst kijken.
Israel is bezig met een enorme troepenopbouw bij de grens van Libanon, Sky heeft daar beelden van, enorme rijen tanks ed.
Ze hadden de Hezbollah gewoon zélf moeten aanpakken in Libanon. Nu komt Israel het doen en die hebben een wat rigoreuzere aanpak. Ze hebben het eigenlijk gewoon zelf uit handen gegeven daar.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:56 schreef mr.marcus het volgende:
gezien jullie avatars,
ik had eerst ook altijd veel op met Israel, had zelfs een israelische vlag @ me deur.. maar als je nu dat beiroet ziet twijfel ik toch wel enigszinsmaat van me is in beiroet geweeest en dat is echt een geavanceerde geemancipeerde stad met christenen moslims en joden door elkaar. Waarom moet dat dan zoooo bruut kapot worden gemaakt?
(Artikel over Hezbollah van 10 juni, de timing was aardig om een beetje onvermoed in te lezen.quote:Tensions between Hezbollah and Lebanon's Christians have run deep ever since some Christian factions worked with the Israelis during the civil war. Mr. Aoun lived in exile for 15 years before returning to Lebanon last year. He was an outspoken foe of Syria's occupation and also advocated disarming Hezbollah. In exile, the 71-year-old ex-general also met with officials in the U.S. and France in an effort to create an international front against Hezbollah.
Those efforts stopped on Feb. 6, when Mr. Aoun and Hezbollah suddenly made a deal. It amounted to a simple trade-off: Mr. Aoun suspended his call to disarm Hezbollah, and the group agreed to support him as a future Lebanese president.
Mr. Aoun says he still believes Hezbollah will disarm someday. But he now calls this an "internal matter" for Lebanon and offers no timetable. "The U.S. isn't too happy with me anymore," he notes.
Mr. Saheli, asked about Mr. Aoun, says: "We have common interests."
Hoezo? Israel heeft weinig interesse in het buitenland behalve dat het misschien een dreiging kan vormen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:20 schreef Mutant01 het volgende:
Bovendien zou het Israel slecht uitkomen als er een Christelijk-Islamitische stad naast hun deur is, waar ze in vrede samenleven.
Het klinkt iig alsof het moeizaam gaat, was dit het plan of gaan ze de grondoperatie wat verkleinen?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:26 schreef sp3c het volgende:
zware gevechten nu op de grond in Libanon, Hezbollah strijders proberen nu ook stukjes Israel te veroveren met grondtroepen
|Volgens mij levert een half offensief helemaal niks op. Ik ben sowieso niet zo optimistisch over het behalen van enig doel met die grond-oorlog. Hezbollah gaat over op een echte guerilla of ze trekken zich tijdelijk terug. Voorlopig beginnen ze alvast met het eerste zo lijkt het.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:28 schreef NightH4wk het volgende:
Het klinkt iig alsof het moeizaam gaat, was dit het plan of gaan ze de grondoperatie wat verkleinen?
Das vreemd.quote:Lebanon
Regular army may join battle field, defence minister
Morocco TIMES 7/21/2006 | 12:01 am
Lebanon said on Thursday its army will join the battle alongside Hezbollah fighters to defend its territory from any Israeli ground invasion, said Defence Minister Elias Murr.
Nasrallah denied Israeli claims that it has destroyed half of Hezbollah's rocket arsenal, promising more surprises. Ph: AFP.
"The Lebanese army - and I stress - the Lebanese army will resist and defend and will prove that it is an army that deserves respect," Murr underlined, stressing that "we are waiting for them so that we can defend our land, honour and dignity.”
So far, Lebanon's regular army has sat on the sidelines of the war waged against the country, although Israel has already killed 20 of its members in bomb attacks.
Murr's declaration is a response to Israeli threats that it would launch a large-scale ground operation.
In a defiant appearance on Al Jazeera TV, Hezbollah leader Sheikh Hassan Nasrallah stressed that the group's leadership remained intact.
Israeli warplanes dropped up to 23 tons of explosives Wednesday night on what it said was an underground bunker containing most of Hezbollah leaders – including possibly Nasrallah.
“I can confirm without exaggerating or using psychological warfare, that we have not been harmed,” Nasrallah boasted.
He also reiterated that the two Israeli soldiers seized last week would not be released without a prisoner swap brokered through indirect negotiations.
"If the entire universe intervened, it will not release the Israeli soldiers execpt through indirect negotiations and prisoner swap."
Nasrallah also denied Israeli claims that it has destroyed half of Hezbollah's rocket arsenal, promising more surprises.
"Hezbollah has so far stood fast, absorbed the strike and has retaken the initiative and made the surprises that it had promised, and there are more surprises," he said.
In the latest development, four Israeli soldiers were killed Thursday in clashes with Hezbollah militants in southern Lebanon, reported Al Jazeera.
The on-going Israeli aggression on Lebanon has so far killed over 300 people and set alarm bells ringing about the risk of a humanitarian disaster. A number of demonstrations denouncing this aggression have been organised throughout the world.
Yep, en de Israelis hebben weinig zin in veel doden onder de soldaten. Een macht van de VN kan ook zeer weinig uitmaken in Libanon.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:32 schreef eL. het volgende:
[..]
|Volgens mij levert een half offensief helemaal niks op. Ik ben sowieso niet zo optimistisch over het behalen van enig doel met die grond-oorlog. Hezbollah gaat over op een echte guerilla of ze trekken zich tijdelijk terug. Voorlopig beginnen ze alvast met het eerste zo lijkt het.
Dat denk ik ook, het verhaal wordt alleen maar triester en triester.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:35 schreef NightH4wk het volgende:
Yep, en de Israelis hebben weinig zin in veel doden onder de soldaten. Een macht van de VN kan ook zeer weinig uitmaken in Libanon.
vergroten juistquote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:28 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Het klinkt iig alsof het moeizaam gaat, was dit het plan of gaan ze de grondoperatie wat verkleinen?
Volgens mij ook ja, Ze kennen het gebied goed, en hebben jaren de tijd gehad om bunkers, tunnelcomplexen, boobytraps enz kunnen aanleggen. Verder zullen ze idd guerilla technieken gaan gebruiken en daar is het landschap goed geschikt voor.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:33 schreef Mutant01 het volgende:
Ik denk dat dit allemaal precies volgens het plan van Hezbollah gaat. Israel gaat over op een grondoffensief in Libanon, waardoor ze in een guerilla oorlog raken.
Hierboven had ik nog een quote van toen de VS er met wat vredestroepen (VN) zat, ging ook fout. Het moet dus puur van de andere groepen in Libanon zelf komen om Hezbollah aan te pakken. Interessant is ook dat Bush en Rice onder andere zullen meeten met Saudi Arabia en andere landen met aardig wat Sunni's.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:38 schreef eL. het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, het verhaal wordt alleen maar triester en triester.
Afbreken ? Heb je geen grondtroepen nodig om de schuilkelders te vinden ? Met alleen die bombardementen hebben ze niet bepaald overtuigd (na 8-9 dagen !!). Het lijkt mij dat je nu op aanwijzing van grondtroepen gerichter gaat bombarderen ? Zo werkt dat toch ? Eigenlijk bedoel ik, vertel eens spek, jij weet dit wel.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:41 schreef sp3c het volgende:
imo zou ik als ik Israel was het gevecht afbreken en opbieuw beginnen te bombarderen nu de Hezbollah buiten is komen spelen maar de commando's zitten nog steeds in de problemen dus daar moet eerst wat aan gedaan worden.
Tja dat zeg ik al de hele tijd, volgens mij kun je dit probleem niet oplossen zonder Damascus en Teheran. En wat gaat de VS in S-A doen met die Soenieten ? Een wig proberen te maken tussen Soenieten en Shi'iten ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:44 schreef NightH4wk het volgende:
Hierboven had ik nog een quote van toen de VS er met wat vredestroepen (VN) zat, ging ook fout. Het moet dus puur van de andere groepen in Libanon zelf komen om Hezbollah aan te pakken. Interessant is ook dat Bush en Rice onder andere zullen meeten met Saudi Arabia en andere landen met aardig wat Sunni's.
Klinkt aannemelijk, er was ook geflyerd in het zuiden met als bericht dat mensen maar beter tijdelijk even weg konden gaan. NYT zat nog te zeuren dat ze niet al te beste intelligence hadden--maja, blijft de NYT natuurlijk--dus ik hoop op weinig verassingen iig.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
vergroten juist
van wat ik gehoord heb zijn ze met een paar commando's op zoek gegaan naar tunnens om die stuk te maken, ze dachten dat Hezbollah inmiddels wel vertrokken zou zijn (Dacht ik ook eerlijk gezegd) maar die bleken vol te zitten met hezbollah strijders die meteen in de aanval gingen, tank kapot, 2 man gesneuveld (?) nu voeren beide partijen troepen het gebied in om de overhand te krijgen en zijn hezbollahstrijders grensposten aan het aanvallen
imo zou ik als ik Israel was het gevecht afbreken en opbieuw beginnen te bombarderen nu de Hezbollah buiten is komen spelen maar de commando's zitten nog steeds in de problemen dus daar moet eerst wat aan gedaan worden.
quote:1:25 p.m.: Daniel Ayalon, Israel's ambassador to Washington, told the Associated Press that Israel would not rule out an eventual international stabilization force. But he said Israel was first determined to take out Hezbollah's command and control centers and weapons stockpiles. CNN video shows Israeli forces massing on the Lebanese border
De minister van Defensie van Libanon heeft aangegeven dat het Leger mee gaat vechten zodra Israel een gondoorlog gaat beginnen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:48 schreef Mutant01 het volgende:
Het gaat pas bad worden als ook het reguliere leger gaat meevechten tezamen met de hezbollahstrijders.
Rice meet iig ook met Egypte en Jordanie, ook veel Sunni's daar (en natuurlijk relatief pro-westers, iig de regeringen.)quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:46 schreef eL. het volgende:
[..]
Tja dat zeg ik al de hele tijd, volgens mij kun je dit probleem niet oplossen zonder Damascus en Teheran. En wat gaat de VS in S-A doen met die Soenieten ? Een wig proberen te maken tussen Soenieten en Shi'iten ?
Leger tegen leger lijkt me makkelijker voor Israel dan asymetrisch tegen Hezbollah. Maar itt to Sp3c ben ik geen expert.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:49 schreef venomsnake het volgende:
[..]
De minister van Defensie van Libanon heeft aangegeven dat het Leger mee gaat vechten zodra Israel een gondoorlog gaat beginnen.
Niet als het reguliere leger hezbollah taktieken gaat aanmeten.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:52 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Leger tegen leger lijkt me makkelijker voor Israel dan asymetrisch tegen Hezbollah. Maar itt to Sp3c ben ik geen expert.
Die soldaten zijn daar niet echt voor in denk ik, dan zijn ze nml ook geen POW als ze gevangen worden genomen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet als het reguliere leger hezbollah taktieken gaat aanmeten.
Ja prima zaak dat de VS een rondreis maakt en iedereen even spreekt, maar waarom noem je die 'Sunni's' er steeds bij ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:51 schreef NightH4wk het volgende:
Rice meet iig ook met Egypte en Jordanie, ook veel Sunni's daar (en natuurlijk relatief pro-westers, iig de regeringen.)
Tuurlijk wel, ze gebruiken slechts een andere taktiek, geurilla taktiek.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:55 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Die soldaten zijn daar niet echt voor in denk ik, dan zijn ze nml ook geen POW als ze gevangen worden genomen.
Sunni of Shi'it regering/land maakt nogal uit, vandaar.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:57 schreef eL. het volgende:
[..]
Ja prima zaak dat de VS een rondreis maakt en iedereen even spreekt, maar waarom noem je die 'Sunni's' er steeds bij ?.
Hezbollah en Iran zijn Shiite, en om het in Lebanon stabiel te krijgen heb je iig ook de Sunni's nodig. Maar hoeft het er niet bij. Daarnaast viel het iig wel op als je de landen bekijkt.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:57 schreef eL. het volgende:
[..]
Ja prima zaak dat de VS een rondreis maakt en iedereen even spreekt, maar waarom noem je die 'Sunni's' er steeds bij ?.
Het zou kunnen, ik weet alleen niet in hoeverre guerilla tactieken de zaak anders maken.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, ze gebruiken slechts een andere taktiek, geurilla taktiek.
Ja maar ik snap nogsteeds niet waarom ze Soenitische landen zouden opzoeken, waarmee ik bedoel wat is daar het belang van. Ik weet ook dat er verschillen zijn tussen Soenieten en Shi'iten.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:05 schreef Mutant01 het volgende:
Je kan ook gewoon zeggen dat Iran de vijand is van Saoedie Arabie/Egypte. En dat Iran Sjietisch is , en SA en Egypte Soennitisch.
Waarschijnlijk luistert de zelfde groep in elk land beter naar elkaar dan naar internationale instituten. Een zelfde situatie heb je nu ook ongeveer in Irak, met een grotere meerderheid van Shiiten: de rol van Iran schijnt toegenomen te zijn en soms hoor je oproepen om weer een Grand Bargain met Iran te maken om Irak stabiel te krijgen en nog wat dingen te regelen in de buurt. Onder Clinton was btw al eens zo'n deal geprobeert, maar volgens mij werd die toen door wat Ayatollahs tegengehouden.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:09 schreef eL. het volgende:
[..]
Ja maar ik snap nogsteeds niet waarom ze Soenitische landen zouden opzoeken, waarmee ik bedoel wat is daar het belang van. Ik weet ook dat er verschillen zijn tussen Soenieten en Shi'iten.
(eigenlijk een vraag aan NH)
mjah dom van hezbollah die hadden het op een lopen moeten zetten net als de rest van de bevolking, nu weet Israel waar ze zittenquote:Op vrijdag 21 juli 2006 19:44 schreef eL. het volgende:
[..]
Afbreken ? Heb je geen grondtroepen nodig om de schuilkelders te vinden ? Met alleen die bombardementen hebben ze niet bepaald overtuigd (na 8-9 dagen !!). Het lijkt mij dat je nu op aanwijzing van grondtroepen gerichter gaat bombarderen ? Zo werkt dat toch ? Eigenlijk bedoel ik, vertel eens spek, jij weet dit wel.
Okay, ik snap wat je bedoeld. Maar het lijkt me niet dat de VS veel zin heeft om met de Shi'iten/Iran om de tafel te gaan zitten, dus wat je in de eerste zin aanhaalt lijkt me het meest waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:15 schreef NightH4wk het volgende:
Waarschijnlijk luistert de zelfde groep in elk land beter naar elkaar dan naar internationale instituten. Een zelfde situatie heb je nu ook ongeveer in Irak, met een grotere meerderheid van Shiiten: de rol van Iran schijnt toegenomen te zijn en soms hoor je oproepen om weer een Grand Bargain met Iran te maken om Irak stabiel te krijgen en nog wat dingen te regelen in de buurt. Onder Clinton was btw al eens zo'n deal geprobeert, maar volgens mij werd die toen door wat Ayatollahs tegengehouden.
De prijs van zo'n deal is nu natuurlijk wel wat hoger: Iran wil een grotere macht in de regio zijn wat iets simpeler is nu zijn twee grootste vijanden zijn uitgeschakeld, nml Afghanistan en Irak.
Maar dat wordt dan toch voornamelijk een mengelmoes van bombardementen en stukjes oprukken/verkennen ? Dus lucht en grond gecombineerd ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:21 schreef sp3c het volgende:
mjah dom van hezbollah die hadden het op een lopen moeten zetten net als de rest van de bevolking, nu weet Israel waar ze zitten
de aanval is mislukt dus moet je die aanval afbreken, nieuw plan maken en nog is proberen
die schuilkelders verplaatsen zichzelf niet zo heel snel.
Dat zal het altijd zijn.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:26 schreef eL. het volgende:
[..]
Maar dat wordt dan toch voornamelijk een mengelmoes van bombardementen en stukjes oprukken/verkennen ? Dus lucht en grond gecombineerd ?
voorbereidende beschietingen noem je hetquote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:26 schreef eL. het volgende:
[..]
Maar dat wordt dan toch voornamelijk een mengelmoes van bombardementen en stukjes oprukken/verkennen ? Dus lucht en grond gecombineerd ?
Het lijkt me makkelijker als je met je voorbereidende beschietingen de vijand uit zijn dekking schiet en dus uit zijn dekking haalt. Of denk ik nu verkeerd, of praten we gewoon in een cirkeltje nu ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:33 schreef sp3c het volgende:
voorbereidende beschietingen noem je het
je schiet eerst een stukje land plat en je rolt er daarna naar binnen terwijl de vijand nog in dekking ligt
volledig artikelquote:The chief of staff also accused the Shi'ite organization of using mosques to conceal Katyusha rocket launchers.
GOC Northern Command Major General Udi Adam said Friday that Israel is at war and that human life is important, but now is not the time to count the dead.
The Northern Command believes that the fighting in the north will continue for several more weeks, with additional casualties and fatalities.
"We must change our way of thinking. Human life is important, but we are at war, and it costs human lives. We won't count the dead at present, only at the end. We'll cry for the dead and will encourage the fighters. There are more places like Meron A-Ras, and unfortunately we'll have to reach them."
Adam refused to disclose details on the number of ground forces operating in southern Lebanon. According to Adam, the operation includes "many" soldiers, but is not a "massive" incursion.
Adam said that 20 Hezbollah fighters have been killed in south Lebanon during clashes in recent days. Four Israel Defense Forces soldiers were killed in the clashes Thursday.
According to Adam, soldiers in the village of Meron A-Ras found a stockpile of Katyusha rockets in a mosque, as well as weapons used by the militants.
He said that rockets were fired from the vicinity of Meron A-Ras at Safed and Tiberias, and that the IDF ground operation in the area may have been one of the factors for fewer Katyusha rockets fired at Israel on Thursday.
When asked about concerns that Israel would sink in the Lebanese mud, Adam said, "I suggest that everyone exercise patience. This is not a short story, but it is not never-ending."
Pointing at a nearby mountain range, Adam said, "Until a week ago, there were Hezbollah militants in this area, and now there aren't." He went on to say that in nine days of fighting, a great deal of Hezbollah infrastructure had been damaged.
Maar dan vraag ik me af; dan gaan ze net voorbij dat niemandsland liggen klooien, toch ? Dus dan moet je een stuk buurland bezetten en lig je daar ook nog eens onder vuur, tenzij je verder doortrekt natuurlijk, maar dat lijkt me het plan niet.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:46 schreef schatje het volgende:
Het doel van de grondoperatie is toch om een stuk niemandsland te creëren die als bufferzone zal dienen?
bronquote:Rice wijst wapenbestand Midden-Oosten af
De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice heeft de eis voor een staakt-het-vuren in het Midden-Oosten vrijdag opnieuw van de hand gewezen. "Een staakt-het-vuren zou ons alleen valse hoop geven, als wij daardoor enkel terugkeren naar de status quo", zei Rice in Washington. Een onmiddellijk wapenbestand zou de dreiging die de Hezbollahmilitanten vormen voor Israël niet uitschakelen en de mogelijkheid openlaten voor meer geweld in de toekomst. (belga)
Simpel. Hadden ze dat maar in '82 gedaan, dan zaten ze niet tot 2000 in het Libanese moeras.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:57 schreef NightH4wk het volgende:
Ze willen tot zo'n 20 mijl binnen Libanon, tot de rivier Litani, alles opruimen. Maar Hezbollah zal daar wel op geanticipeerd hebben idd.
Maar juist na 2000 is Hezbollah zwaar in het zuiden gegroeid. Maar ze hebben idd fouten gemaakt, en achteraf is het altijd makkelijker.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Simpel. Hadden ze dat maar in '82 gedaan, dan zaten ze niet tot 2000 in het Libanese moeras.
bronquote:‘Heel volk wordt gestraft voor acties Hezbollah’
Weinig mensen zullen het zich herinneren, maar Nederland heeft negen van ‘onze jongens’ verloren in Libanon. Tijdens de Libanese burgeroorlog (1975-1990) maakten van 1979 tot en met 1985 achtduizend Nederlandse militairen deel uit van de VN-vredesmacht Unifil. Planet mailde met veteraan Tony Nijhove, tegenwoordig secretaris van de Nederlandse Unifil Vereniging.
Hoe beleeft u de gebeurtenissen in Libanon?
“Aan de ene kant ongelooflijk dat na 25 jaar, terwijl het de laatste tijd steeds beter ging in Libanon, nu ineens de vlam weer in de pan is geslagen. Aan de andere kant is en blijft het het Midden-Oosten en blijft het een risicogebied. Het is heel moeilijk om erachter te kijken wat er daar precies gebeurt en welke externe belangen er meespelen, olie-industrie, wapenhandel, etcetera.”
Komen oude traumatische herinneringen naar boven?
“Neen, absoluut niet. Ik ben één van die personen – van wie er nog veel meer rondlopen – die er geen nadelige gevolgen aan over gehouden heeft. Ik ben een normale midden-veertiger. Ik denk wel terug aan de tijd dat ik daar was, maar dat roept geen trauma´s op, die heb ik niet. Ik merk wel dat wanneer ik dit soort berichten lees, het me nog steeds bijzonder interesseert wat er daar gaande is.”
Kunt u iets vertellen over uw tijd in Libanon?
“Ik was in 1982 in het dorp Yatar op post 7-11 gestationeerd als chauffeur YP-408 van het stand-by peloton. Dit stand-by peloton werd ingezet als snelle interventiemacht, de zogenaamde First Mobile Reserve, bij incidenten in het gehele Unifil gebied. Daardoor heb ik genoeg ellende meegemaakt en gezien. Een kind zien neerschieten wat je niet in de koude kleren gaat zitten, maar ook een dorp binnenrijden en door de bevolking als bevrijders binnen gehaald worden. Het is een heel hectische, spannende, boeiende en rommelige tijd geweest daar. Als twintigjarige ga je er blanco heen en je keert terug met een rugzak vol ervaringen.”
Vindt u de Israëlische acties terecht?
“Nee, maar dat is mijn eigen mening en niet het officiële standpunt van de Nederlandse Unifil Vereniging. We zijn een vereniging voor het delen van de ervaringen van ex-Unifil’ers en geen politieke partij. Maar ik vind zelf dat een heel volk nu wordt gestraft omdat de Hezbollah acties uitvoert vanuit Libanees grondgebied. Op deze manier creëer je weer extreme aversie tegen Israël. Men blijft in dezelfde vicieuze cirkel ronddraaien en ik vrees dat er geen simpele oplossing voor is.”
Hebt u het gevoel dat uw werk voor niets is geweest?
“Nee, absoluut niet. Gezien de situatie zoals die toen was en zoals die tot een paar weken geleden was, heeft onze inzet toen daar wel degelijk gewerkt. Libanon was economisch weer aan het opbloeien, verhalen van vrienden die terug zijn geweest waren heel positief, het zou goed gaan met het land. De cultuur is er heel anders, maar men leefde in relatieve vrede, welstand en harmonie.”
Bent u voor een nieuwe vredesmissie in Libanon?
“Er zitten nu nog ongeveer 2000 Unifillers uit diverse landen, dit zou uitgebreid kunnen worden. Of daar per se Nederlanders bij moeten zijn is de vraag, omdat er al veel uitzendingen zijn naar andere brandhaarden in de wereld. Maar dan zou het inderdaad een vredesmissie moeten zijn, zolang Israël Libanon blijft bestoken en er geen dialoog tussen enerzijds Israël en anderzijds Hezbollah en Syrië mogelijk is, heeft het geen zin daar tussen te gaan zitten.”
Ik weet dat veel mensen deze bron niet serieus nemen omdat het van een Islamitische site afkomstig is. Maar toch vond ik het even intressant om hier neer te zetten (ja ik lees CNN en Arabic news, en geloof de gulle middenweg meestal). Ondanks dat dit een uiterse is in mening etc vind ik dit toch zorgwekkend en heb ik zo mijn vraagtekens.quote:Israel uses chemical weapons in aggression on Lebanon doctors
Lebanon-Israel, Politics, 7/20/2006
Eight bodies of victims killed by the use of chemical weapons have been found in Lebanon, a group of Belgian doctors of Lebanese-origin told a press conference in Brussels today.
Professor Bachir Cham, a Belgian surgeon of Lebanese origin, addressed the press conference via mobile phone direct from Beirut.
He said all the eight bodies bought to the hospital in Sidon turned black but bore no burn marks and chemical substances were found on their bodies.
Cham said the chemical bombs were dropped by Israeli planes.
Dr. Mohammad Farran, a heart specialist, said they had sent letters to the United Nations and the European Union drawing their attention to the use of chemical weapons by Israel in Lebanon.
Michel Aoun, former Lebanese prime minister and current head of the "Free Patriotic Movement" also spoke directly from Lebanon by mobile phone. He said 650 people have been killed till now and over 1,000 injured by the Israeli aggression in Lebanon.
Aoun, a Christian Maronite, said a church was also attacked and damaged by Israel. He said the crisis will not be resolved even if Hizbullah released the two Israeli soldiers and called for a comprehensive settlement of the Middle East problem.
Professor Rudolf Al Kareh of the Belgo-Lebanese society urged the international community to put pressure on Israel for an immediate ceasefire.
He showed a picture displaying Israeli children writing 'gift from Israel' on artillery shells which were fired on Lebanon.
"This is their gift to our children," said al-Kareh.
Jean Abboud, a senior priest representing Tripoli and North Lebanon, said he was ready to go to Israel to mediate a ceasefire and exchange of prisoners between Hizbullah and Israel, but he added that the time was not ripe as yet.
Meanwhile, for the fourth consecutive day Thursday, Arab, Lebanese and Belgian peace activists held a gathering in front of the EU headquarters in Brussels to against the Israeli aggression in Lebanon.
'Israel today is committing a deliberate crime against Lebanon' and 'Stop Israeli terrorism', read placards carried by the demonstrators.[/b]
dekking tegen luchtbombardementen en artilleriebeschietingen is niet per se hetzelfde als dekking tegen grondtroepen (gevaar komt uit een andere richting)quote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:39 schreef eL. het volgende:
[..]
Het lijkt me makkelijker als je met je voorbereidende beschietingen de vijand uit zijn dekking schiet en dus uit zijn dekking haalt. Of denk ik nu verkeerd, of praten we gewoon in een cirkeltje nu ?
ik weet nix, ik vind het zowieso een beetje een vreemde operatie maar ze zullen wel wat van plan zijn waar wij (nog?) geen weet van hebbenquote:Op vrijdag 21 juli 2006 20:54 schreef schatje het volgende:
Daar heb je gelijk in. Ik weet het verder ook niet. Misschien weet sp3c meer.
Ik heb nu wel beeld van die live stream uit de OP. Vanmiddag lukte het niet.
http://www.waynemadsenreport.com/quote:July 20, 2006 -- WMR reported that the Israeli military was using poison gas on villages in south Lebanon. According to a former U.S. weapons expert who served in Iraq, the artillery shell in a photo taken in Lebanon (below) is a chemical weapon delivery device. It is being handled by an Israeli Defense Force soldier and Hebrew lettering can be clearly seen on the armored vehicle. Another chemical weapons shell of the same type can be seen lying on the ground to the right. It is not known what type of chemical is in the chemical canister, however, gas dropped by the Israelis in villages in southern Lebanon has resulted in severe vomiting among the civilian population.
Media commentators have scoffed that Israel, with its relatively unique history, would ever use chemical weapons or poison gas in any war. It is precisely because of that perception that they are using such weapons. The deniability factor prevents the media from taking seriously the credible reports of banned weapons being used by the Israelis.
Israel using chemical delivery weapons in Lebanon. Fuse and chemical canister can be clearly seen in photo of Israel Defense Force personnel in Lebanon. Drawing of chemical weapon is from the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons.
Granaat? En waarom hebben ze een reservoir nodig om een tunnel kapot te maken?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:25 schreef NightH4wk het volgende:
Die granaat is om mijnen en tunnels kapoet te maken, gemeld in een topic over dat soort wapens.
Reservoir? Iig, hier wat info over het wapen:quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:31 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Granaat? En waarom hebben ze een reservoir nodig om een tunnel kapot te maken?
quote:Op donderdag 20 juli 2006 01:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Blinq
Het is een mijnenveld ruim systeem genaamd Carpet, gefabriceerd door Raphael, en ja, het is gebaseerd op FAE
http://www.rafael.co.il/marketing/homepage.aspx?FolderID=185&docID=984
http://www.defense-update.com/news/6702carpet.htm
Flimpje
http://www.youtube.com/watch?v=69Wk_Vz7-OE&search=breach
'Verboden' Wapensquote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:13 schreef boekenworm het volgende:
Misschien is dit even interessant.
[..]
quote:You Goyim are fools to think you can resist the collective might of Israel. Your descendants will become our slaves. Our economic force is unstoppable and our cohesiveness is our strength.
Bad Comment (Click to Rate) Esau from Tel Aviv
Laatste alinea is wel duidelijk, het was al vreemd dat ze het niet eerder probeerden.quote:Police arrest three terrorists who planned to carry out a suicide bombing in Tel Aviv Friday night. Following arrests by Tel Aviv port, heightened state of alert lifted
...
A senior security official told Ynet that Israel had intelligence information proving that Hizbullah had specifically turned to Palestinian terror groups in the West Bank asking them to carry out attacks to open a third front in addition to the north and south fronts.
Lekker betrouwbaar, die bom op die foto is namelijk om mijnen te laten ontploffenquote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:22 schreef Clourhide het volgende:
Ik heb trouwens nog een andere bron voor dat chemische wapens-gerucht:
[..]
http://www.waynemadsenreport.com/
't Is wel niet de meest objectieve website, moet ik toegeven. Maar als de informatie die er staat daadwerkelijk klopt...![]()
Ik had ondertussen begrepen dat het niet bepaald waar was ja. Maar toch bedankt.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:16 schreef Roi het volgende:
[..]
Lekker betrouwbaar, die bom op die foto is namelijk om mijnen te laten ontploffen![]()
!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
INFORMATIE
Hier een filmpje van vandaag waar ze er eentje gebruiken (naast een gewoone bom) bij een schuilplaats.
http://www.guardian.co.uk/syria/story/0,,1825779,00.htmlquote:Staff and agencies
Friday July 21, 2006
Guardian Unlimited
Exiled radical Islamic preacher Omar Bakri was turned away from a Royal Navy ship evacuating Britons from war-torn Beirut, it emerged today.
The Muslim cleric, who left Britain for Lebanon abruptly in August last year, tried to board the British ship yesterday. He also claimed he had written to the British embassy asking to be allowed to back on "humanitarian grounds".
Mr Bakri, who founded the now-disbanded radical Islamic group al-Muhajiroun during his 20 years in Britain, was barred from the country for good by the then home secretary, Charles Clarke, days after he left.
Mr Bakri said today he was refused a place on the Royal Navy ship because he did not have a British passport.
He insisted he was only appealing for help on behalf of his family and stressed: "I have never been charged or sentenced in Britain."
Speaking to the BBC Radio 4 Today programme by mobile phone from Beirut, Mr Bakri said: "I am not appealing now against the decision to give me the right to stay in Britain. I am not appealing for that.
"I am appealing on behalf of my children who are worried and they want to see their own father. Do you want my little sons or my little family to come now to Lebanon? I don't think you want that."
Mr Bakri was born in Syria and is believed to hold joint Syrian and Lebanese citizenship. He was granted political asylum in the UK in the 1980s because of his involvement with Islamist groups opposed to the secular government of Syrian leader Hafez al-Assad, the father of Syria's current president.
Mr Bakri had praised the September 11 attackers and called for Britain to become an Islamist state, and is regarded as the spiritual leader of Al-Ghurabaa, the organisation responsible for February's Danish embassy protests against cartoons of Mohammed.
He voluntarily left Britain last August days after the Home Office announced it was looking at using treason charges to prosecute him over inflammatory comments made by his Islamist group al-Muhajiroun.
Two of Mr Bakri's associates also mentioned in connection with the treason investigation, Abu Uzair and Abu Izzadeen, were not prosecuted and are still living freely in Britain. But Mr Bakri's departure allowed the home secretary, Charles Clarke, to revoke his indefinite leave to remain in the UK.
Foreign office minister Lord Triesman, who is in Cyprus to observe the arrival of evacuated Britons, told BCC Radio Five Live he thought Mr Mohammed was trying to gain publicity.
"The decision was taken by the home secretary that his presence in the United Kingdom was not conducive given his attitudes and given the way he's spoken of this country, the United Kingdom. It was not conducive for the well being of the country.
"We've got about 30 immigration officers from the Home Office processing people who've got legitimate visas and no doubt they will be taking appropriate decisions but so far as I'm aware, he's made no application whatever to us to come in any case. It's a bit of theatre to be candid with you."
Mr Bakri's former student Anjem Choudhary, a former leader of Al-Muhajiroun, said that a letter Mr Bakri had written to the British embassy had gone unanswered and that there was "no harm" in the application.
"He has written to the British Embassy, asking either for a temporary visa to come over until the situation returns to normality, or to seek permission to go to Cyprus and maybe be reunited with his family there," he said, adding that Mr Bakri had a wife and six children still living in the UK.
"As a fellow Muslim, I think he has the right on humanitarian grounds to leave Lebanon - after all, he lived here for 20 years.
"He left on his own accord, there is no reason why he should not be allowed to return. He was not deported or extradited. He has never committed any offences in this country."
dat is die met dat pijpebekkiequote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:02 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Banned cleric barred from rescue ship
[..]
http://www.guardian.co.uk/syria/story/0,,1825779,00.html
Ik begon nou net de laatste tijd iets genuanceerder over de pally's te denken.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 22:53 schreef NightH4wk het volgende:
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3279470,00.html
[..]
Laatste alinea is wel duidelijk, het was al vreemd dat ze het niet eerder probeerden.
Jozua 8 : 1 - 29quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:23 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Ik begon nou net de laatste tijd iets genuanceerder over de pally's te denken.![]()
Ik hoop echt dat Israel daar een keer gaat huishouden zoals de pally's nog nooit
eerder meegemaakt hebben.
Een soort tweede Jenin, maar dan erger ?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:23 schreef Incomplete het volgende:
Ik hoop echt dat Israel daar een keer gaat huishouden zoals de pally's nog nooit
Israel vindt in de geschiedenis vast wel inspiratie!quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:23 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Ik begon nou net de laatste tijd iets genuanceerder over de pally's te denken.![]()
Bron: NRCquote:Arabische landen met een sunnitische meerderheid (Saoedi-Arabië, Jordanië en Egypte) blijven opvallend stil over het Israëlische offensief tegen Hezbollah, de shi’itische Partij van God, in buurland Libanon. Is die passiviteit ingegeven door anti-shi’itische sentimenten?
Nee, die heeft alles te maken met zorg over een mogelijke Iraanse hegemonie in de regio. Dat is geen religieuze kwestie, maar een zaak van geopolitiek.
Alle strijdende partijen in het Midden-Oosten beroepen zich op God. Daardoor ontstaat de indruk dat de conflicten in de regio godsdiensttwisten zijn: joden tegen moslims, moslims tegen christenen, shi’ieten tegen sunnieten. Deze conflicten draaien echter niet om theologische geschillen, maar om grondgebied en macht.
Arabische politici hebben de manipulatie van religie tot kunstvorm verheven. De seculiere Iraakse potentaat Saddam Hussein zeeg voor de tv-camera’s neer op een gebedskleed, als hij dacht daarmee de gunst van de islamitische wereld te winnen.
Religie is niet dé politieke drijfveer in het Midden-Oosten, maar wel een effectief mobilisatiemiddel. Religieuze meerderheden en minderheden zijn lang genoeg tegen elkaar uitgespeeld om onuitputtelijke reserves oud zeer aan te leggen. Machtsmisbruik en corruptie door seculiere politici hebben bovendien zulke vormen aangenomen dat religieuze partijen die dit aan de kaak stellen stemmen trekken. Zo kon in het Palestijns-Israëlische conflict, dat bij uitstek om grondgebied en niet om godsdienst draait, aan Palestijnse zijde een religieuze partij, Hamas, de fakkel overnemen van seculiere nationalisten van het type Arafat.
Een relatief nieuwe bron van geweld zijn de spanningen tussen sunnitische en shi’itische moslims. In Irak is een gruwelijke spiraal van wraak en weerwraak op gang gekomen. Het schisma tussen sunnieten en shi’ieten voltrok zich veertien eeuwen geleden in wat nu Irak is en draaide om de vraag wie de aangewezen persoon was om Mohammed op te volgen. De shi’a-i-Ali (Partij van Ali) meende dat de naaste familieleden van de profeet – lees: zijn neef en schoonzoon Ali – dat recht toekwam, maar zij legden het af en dat ging gepaard met bloedvergieten. Shi’ieten zijn in Irak al eeuwen in de meerderheid, toch is het sinds die oude successieoorlog nooit meer zo uit de hand gelopen. Shi’ieten verwijten sunnitische Irakezen niet de gewelddadige dood van Ali en en zijn zoon Husein, veertien eeuwen geleden, maar hun steun voor het seculiere schrikbewind van Saddam Hussein, dat tienduizenden shi’ieten ombracht.
Extreme sunnieten als de wahhabieten, van wie een handvol zich mengt in de Iraakse burgeroorlog, zien shi’ieten als ‘ongelovigen’. Maar de meeste Iraakse sunnieten zijn vooral bang voor een shi’itische meerderheid in een democratisch Irak. Dat is geen kwestie van religie, maar van macht.
Shiïeten zijn met veertig procent de grootste religieuze minderheid in Libanon. Toch is Hezbollah niet representatief voor deze groep. Die beweging hangt de khomeinistische variant van de shi’a aan, die is gebaseerd op het beginsel velayat i-faqih (voogdij der rechtsgeleerden). Volgens deze doctrine, die werd onderwezen door ayatollah Khomeiny, mag een geestelijke die de goddelijke wet kent de natie regeren in afwachting van de Verborgen Imam (een messiaanse figuur en nazaat van Ali).
De meeste shi’ieten buiten Iran – maar ook een groep geestelijken in dat land – zien deze leer, de ideologische grondslag van de Islamitische Republiek Iran, als ketterij. Hezbollah zou deze theocratische staatsvorm graag kopiëren in Libanon, maar de meeste Libanese shi’ieten willen dat niet.
Als de Arabische buren bezwaren hebben tegen Hezbollah, gelden die niet de shi’a, maar deze flirt met Iran.
Als men daar per gezin tussen de 5 en de 10 kinderen heeft zijn daar gewoon ontzettend veel kinderen.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 14:49 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
quote:Annan: Lebanon en route to 'humanitarian disaster'
WASHINGTON (CNN) -- If there is no cessation of violence in the Israel-Hezbollah conflict and innocent Lebanese people continue to be killed or displaced, "I'm afraid of a major humanitarian disaster," U.N. Secretary-General Kofi Annan said Friday.
"I hope that we move forward in the next day or two, things will crystallize, and that the parties will be prepared to do this," Annan told CNN's Larry King in an interview broadcast Friday. "Otherwise, Larry, I'm afraid of a major humanitarian disaster."
So far, Annan said, 500,000 Lebanese have been displaced in the country, and another 150,000 have crossed the border into Syria.
"With the destruction of the bridges and the infrastructure, it is extremely difficult to even get to the ground to assess how many people need help and how we are going to get it to them," he said.
Bron: cnn.com
quote:Israël moet mijnen en valstrikken omzeilen
TEL AVIV - Gewapende acties van militair sterke landen tegen guerrillastrijders beginnen doorgaans met trompetgeschal en eindigen met stille trom. Zo ging het in Vietnam, in Afghanistan en in Irak. Ook Israël heeft er ervaring mee. Zal het nu in Libanon weer zo gaan?
In 1982 stuurde de Israëlische minister van Defensie, Ariel Sharon, het leger met hoge verwachtingen het zuiden van Libanon in. Het duurde tot 2000 voor premier Ehud Barak het leger thuisbracht. ,,Als ze ons na de terugtrekking toch aanvallen, zullen we ze een lesje leren dat ze nooit vergeten'', waarschuwde hij Hezbollah. Maar hij voegde niet de daad bij het woord, en dat was niet verwonderlijk.
Het Israëlische publiek herinnert zich de jaren in Libanon als een nachtmerrie. Honderdduizenden demonstreerden destijds voor de terugtrekking en toen de soldaten uiteindelijk weer thuis waren was de stemming er een van 'dat nooit meer'. Barak en na hem Sharon dachten er dus niet over troepen terug te sturen, hoewel Hezbollah zich vanaf 2000 pal aan de grens ophield en zich met steun van Syrië en Iran bewapende met raketten van allerlei soort.
Het probleem moeten nu worden opgelost onder veel ongunstiger omstandigheden. Het Israëlische publiek is de raketbeschietingen meer dan beu, maar wil geen massale invasie. Een onmogelijk dillemma voor de legerleiding, die premier Olmert onhaalbare taken heeft gesteld.
De katjoesja-raketten die dagelijks Noord-Israël treffen zijn klein genoeg om ze te verplaatsen op pick-uptrucks en vrachtauto's. Voor de lancering is verder weinig nodig. Hezbollah heeft zes jaar de tijd gehad om de lanceeromstandigheden van de katjoesja's te verbeteren. Bedekt door rotsen en de natuurlijke vegetatie liggen door heel Zuid-Libanon nu bunkers met duizenden raketten, die voor de luchtmacht bijna niet zijn op te sporen.
Een paar keer per dag begeven militieleden zich met een aantal katjoesja's naar buiten, stellen ze op en keren terug in hun schuilplaats. Korte tijd later vuurt een tijdmechanisme de raketten af. Op die manier worden zowel de katjoesja's als de Hezbollah-strijders maar korte tijd blootgesteld aan de blikken van Israëlische luchtmachtwaarnemers en de camera's van de onbemande spionagevliegtuigjes die boven Zuid-Libanon actief zijn.
Als de plaats van een bunker precies kan worden vastgesteld, kan de luchtmacht bombarderen, maar als het gaat om een globale aanwijzing, kunnen alleen grondtroepen het karwei klaren. Dat is geen sinecure, zoals de eerste ervaringen van het leger in Zuid-Libanon al hebben laten zien.
Heel Zuid-Libanon ligt vol met mijnen en valstrikken. Op de eerste dag van de strijd reed een tank een paar honderd meter de grens over, om onmiddellijk te worden opgeblazen door een zware mijn. Alle vier bemanningsleden waren op slag dood. Eergisteren stuitte een commando-eenheid op een in het landschap nauwelijks opvallende metalen deur, die naar een ondergrondse bunker met gangen bleek te leiden. Maar er was ook een flink aantal Hezbollah-strijders in de buurt en vier Israëlische soldaten van een elite-eenheid kwamen om.
Onder de soldaten die Israël naar Libanon stuurt zijn nogal wat dienstplichtigen die maar één doel voor ogen hebben: heelhuids naar huis terugkeren. Hezbollah beschikt over een paar duizend zeer gemotiveerde strijders, die ervan overtuigd zijn dat ze niet alleen vechten voor de sjiitische zaak, maar voor de islam in het algemeen. Iedere man die Hezbollah onder de wapenen brengt, verklaart zich een martelaar-in-afwachting. Honderden strijders zijn de afgelopen tien dagen gedood of gewond, maar Hezbollah publiceert geen verliescijfers. Gewonden worden door Hezbollah-artsen behandeld of als 'burgers' naar ziekenhuizen vervoerd.
Israël probeert massale landmachtacties in Zuid-Libanon zo lang mogelijk uit te stellen. Maar als de legerleiding de opdracht van de regering - Hezbollah ontwapenen - wil uitvoeren, is er geen ontkomen aan. Ook dan is succes allerminst verzekerd. Israël noch Hezbollah kan zich een nederlaag, of iets dat daarop lijkt, veroorloven. Dat maakt de toestand zo hopeloos. Bron: nd.nl
Daarvoor hoeven ze maar te kijken hoe de Arabische buurlandjes het aan hebben gepakt. Daar kunnen ze nog een hoop van "leren".quote:Op zaterdag 22 juli 2006 03:52 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Israel vindt in de geschiedenis vast wel inspiratie!
O, dat was sarcialastisch bedoeld: ze vechten al zo lang tegen terreurgroepen. Decennia! En nu zouden ze even Libanon schoonvegen en de internationale gemeenschap, samen met de Libanese regering, doet de rest. Mijn fiducie ligt nog op bed.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:11 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Maar juist na 2000 is Hezbollah zwaar in het zuiden gegroeid. Maar ze hebben idd fouten gemaakt, en achteraf is het altijd makkelijker.
Ik heb daar nog nooit van gehoord. Wat betekent dat?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
O, dat was sarcialastisch bedoeld:
Maar wel even zeggen hoe men zoveel land verloor: de door Arabieren begonnen vernietigingsoorlogen tegen Israël.quote:
Aan Israelische kant ook ..is dat dan ook niet waar ?.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:21 schreef Refragmental het volgende:
[..]![]()
![]()
Het zijn altijd kinderen en onschuldige burgers die dood gaan aan moslimzijde.
En het leuke is... debielen zoals Meki en menig extreem-linkse "rebellen" slikken het als zoete koek.![]()
Ja, lullig, men wilde de STAAT Israël weghebben, maar helaas was men niet sterk genoeg en VERLOOR men juist land.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:27 schreef Monidique het volgende:
Maar wel even zeggen hoe men zoveel land verloor: de door Arabieren begonnen vernietigingsoorlogen tegen Israël.
Afgunstig, maar vanwege mijn pacifistische inslag (niet enorm, maar weldegelijk aanwezig) zou ik er geen gevolg aan geven. In elk geval niet gewapend.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ja, lullig, men wilde de STAAT Israël weghebben, maar helaas was men niet sterk genoeg en VERLOOR men juist land.
Maar dat heeft uiteindelijk weinig met de zaak te maken vind ik, logisch dat mensen in opstand komen als een enorm stuk land in de regio exclusief wordt toebedeeld aan een ander volk.
Uitgezonderd de stukken land die gewoon zijn aangekocht, maar dan nog, stel je voor, je hebt 't niet breed, en er komen een zooitje rijke mensen in jouw omgeving enorme stukken land opkopen, omdat een paar van je vrienden dollar tekens in hun ogen hebben gekregen, hoe voel je je dan?
Dat zou goed moeten komen, een door Fatah georganiseerd referendum dat nog altijd gepland staat op 26 juli a.s. stelt de Palestijnse bevolking de vraag of ze akkoord gaan met een Palestina volgens de grenzen van 1967, wat dus automatisch zal betekenen dat men Israël erkent volgens de grenzen van 1967.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:42 schreef damian5700 het volgende:
In de geschiedenis van oorlogsvoering gebeurde het vaak dat de overwinnaars hun landsgrenzen konden uitbreiden. Neemt niet weg dat er nu wel een oplossing gevonden dient te worden.
Dat kan slechts een kwestie van tijd zijn, gezien hun ambities.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:47 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn excuses als ik een al vele gestelde vraag stel (ik wil best bijlezen, maar 32 threads...), maar ik zag ergens dat de geleverde raketten van de Hezbollah uit Iran komen. Aangezien Iran ook druk doende is met het verrijken van uranium, heeft dat dan geen consequenties? Blijkbaar zijn ze bereid hun raketten te leveren voor een smerige oorlog, waarom geen kernkoppen?
Niemand in het Midden-Oosten, behalve Israël (nooit officieel bevestigd overigens), heeft kernkoppen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:47 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn excuses als ik een al vele gestelde vraag stel (ik wil best bijlezen, maar 32 threads...), maar ik zag ergens dat de geleverde raketten van de Hezbollah uit Iran komen. Aangezien Iran ook druk doende is met het verrijken van uranium, heeft dat dan geen consequenties? Blijkbaar zijn ze bereid hun raketten te leveren voor een smerige oorlog, waarom geen kernkoppen?
Ten eerste omdat ze geen kernkoppen hebben en die waarschijnlijk in het voor hun gunstigste geval de komende tien jaar ook nog niet zullen hebben en ten tweede omdat één Iraanse uraniumatoom gevonden in het Bijbelse land onmiddelijk de algehele verwoesting van Teheran inhoudt.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:47 schreef SEMTEX het volgende:
Blijkbaar zijn ze bereid hun raketten te leveren voor een smerige oorlog, waarom geen kernkoppen?
Goeie vraag ,quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:47 schreef SEMTEX het volgende:
Ik hoop het. Ik heb begrepen dat de meerderheid van het Palestijnse volk het referendum steunt en dat een 'ja' absoluut realistisch is.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Dat zou goed moeten komen, een door Fatah georganiseerd referendum dat nog altijd gepland staat op 26 juli a.s. stelt de Palestijnse bevolking de vraag of ze akkoord gaan met een Palestina volgens de grenzen van 1967, wat dus automatisch zal betekenen dat men Israël erkent volgens de grenzen van 1967.
[ bron ]quote:The Bush [strike Cheney] administration is rushing a delivery of precision-guided bombs to Israel, which requested the expedited shipment last week after beginning its air campaign against Hezbollah targets in Lebanon, American officials said Friday.
palestinaquote:
De Fransen wilden ook geen verenigd Duitsland. So what?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:13 schreef zoalshetis het volgende:
man! de arabische staten wilden helemaal geen palestina omdat het schurken zijn...
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
De Fransen wilden ook geen verenigd Duitsland. So what?
Nee, het is absoluut geen mooie vergelijking. Foeilelijk durf ik wel te beweren, maar de essentie is toch ongeveer gelijk: So what?quote:
[ bron ]quote:Ivy Leaguers were evacuated first from Lebanon by private security firms, while students from other schools had to wait days for the United States Embassy to make arrangements, according to ABC News.
dan kan je israel toch niks verwijten?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, het is absoluut geen mooie vergelijking. Foeilelijk durf ik wel te beweren, maar de essentie is toch ongeveer gelijk: So what?
O, je kunt Israël heel veel verwijten. Jij bedoelt natuurlijk: dan kun je niet alleen Israël iets verwijten.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:17 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan kan je israel toch niks verwijten?
Wowie...ja Israel is zoooooo groot ten opzichte van de omringende landen, echt te erg !!!quote:Op zaterdag 22 juli 2006 12:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
knip
logisch dat mensen in opstand komen als een enorm stuk land in de regio exclusief wordt toebedeeld aan een ander volk.
De levering maakt deel uit van een wapendeal die Israël en de V.S. vorig jaar hebben besloten.quote:
komt-ie dan, hè, komt-ie danquote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:18 schreef Flying_nomad het volgende:
[..]
Wowie...ja Israel is zoooooo groot ten opzichte van de omringende landen, echt te erg !!!
[afbeelding]
Ja. Rush. Sneller. Want oorlog. Maar dat zal de Arabieren denk ik sowieso een worst wezen, wat voor 'n excuus (of nuance) er wordt gevonden.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:18 schreef damian5700 het volgende:
[..]
de levering maakt deel uit van een wapendeal die Israël en de V.S. vorig jaar hebben besloten.
Dat staat in het artikel dat ik eerder postte.
Dat plaatje is irrelevant. De immigratie van Joden in begin 20e eeuw zorgde voor heel wat wrevel onder de inheemsen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:18 schreef Flying_nomad het volgende:
[..]
Wowie...ja Israel is zoooooo groot ten opzichte van de omringende landen, echt te erg !!!
[afbeelding]
Jenin werd door de palestijnen omschreven als een bloedbad. Dat bleek zwaarquote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:41 schreef eL. het volgende:
[..]
Een soort tweede Jenin, maar dan erger ?
Ik ben het met je eens, dat dat fragment wel opmerkelijk is.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Rush. Sneller. Want oorlog. Maar dat zal de Arabieren denk ik sowieso een worst wezen, wat voor 'n excuus (of nuance) er wordt gevonden.
Nee, Libanon en haar bevolking hebben bijna twintig jaar ervaring met burgeroorlog, waarschijnlijk poogden zij zulks deze keer te vermijden. Want dat is wat er zou en zal gebeuren als de regering Hezbollah gaat ontwapenen. Die sji'ietische militie is te sterk.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:25 schreef manhattan het volgende:
Ik denk dat Israel het grootste gelijk van de wereld heeft.
Op een bepaald moment is de maat gewoon een keer vol. Libanon had al lang zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de radicale idioten die daar rondlopen. Ze hadden er zelfs hulp bij kunnen krijgen van de internationale gemeenschap. De reden dat ze dit niet gedaan hebben is simpel: Liibanon en haar bevolking/regering zijn gewoon nauw verweven met hesbollah.
Ze zijn dan wantrouwend tegen hun regeringen, maar constant horen zij via de Arabische media hoe verschrikkelijk Israël wel niet is en hoe groot de genocide. Eerst de joden weg, dan de regering.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:25 schreef -scorpione- het volgende:
In hoeverre komt er in bepaalde Arabische landen ook wel eens druk vanuit de bevolking op hun leiders en dan met name de houding soms tegen Israel? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de gehele Arabische wereld en al hun burgers alleen maar tegen de joden en Israel zijn en altijd tegen hun zijn. Ook heb ik eens gelezen dat burgers in de meeste Arabische landen juist heel wantrouwend zijn tegenover hun regeringen. Klopt dit? Hier krijgen we namelijk eigenlijk nooit een beeld van, de media heeft dat vlak helemaal blank gelaten.
Israel mag dan wel gelijk hebben (Dat vind ik in elk geval wel), de vraag is of Israel bereikt wat het wil bereiken met deze grootschalige militaire acties. M.A.W kun je op deze manier een para-militaire organisatie uitschakelen? Dus zuiver vanuit een militair perspectief bekeken. Raket-lanceerinstallaties zijn vervangbaar. Daar heeft Iran (en op deze manier Syrië straks ook) altijd geld genoeg voor. Dombo's die zich voor het karretje van de leiders van die bendes laten spannen zijn er altijd in overvloed.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:25 schreef manhattan het volgende:
Ik denk dat Israel het grootste gelijk van de wereld heeft.
Op een bepaald moment is de maat gewoon een keer vol. Libanon had al lang zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de radicale idioten die daar rondlopen. Ze hadden er zelfs hulp bij kunnen krijgen van de internationale gemeenschap. De reden dat ze dit niet gedaan hebben is simpel: Liibanon en haar bevolking/regering zijn gewoon nauw verweven met hesbollah.
Onzin !!quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:24 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat plaatje is irrelevant. De immigratie van Joden in begin 20e eeuw zorgde voor heel wat wrevel onder de inheemsen.
Net zoals nu in Nederland immigratie met diverse uiteenlopende redenen voor wrevel zorgt.
In de politiek heette het lange tijd de immigratieproblematiek.
Het is volgens mij al eerder gevraagd (zonder duidelijk antwoord)quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:35 schreef Monidique het volgende:
Er is nooit sprake geweest van gedogen, het is onmacht. De Somalische regering heeft wellicht nog meer slagkracht.
Ja. De dreiging van een burgeroorlog maakte het de regering al onmogelijk.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:39 schreef damian5700 het volgende:
Je zegt net dat de regering poogde een burgeroorlog te vermijden.
Er werd eerder gezegd vijfendertigduizend man. Maar ik denk niet dat dat op zich zo relevant is, immers, Irak heeft officiëel ook een door Amerika opgeleid leger van, wat, een half miljoen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:39 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Het is volgens mij al eerder gevraagd (zonder duidelijk antwoord)
Is er iets bekend over de 'mankracht ' en het wapen arsenaal van Libanon ?
Ik bedoel het leger ,niet Hezzbollah
Ik vergelijk de politiek ook niet. Ik zeg dat wrevel door een explosie van immigratie makkelijk kan ontstaan. Zo ook in Nederland, om te verduidelijken dat dit niet een fenomeen is wat regiogebonden is.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:39 schreef Flying_nomad het volgende:
[..]
Onzin !!
Wel relevant in de context waarin de grote van Israel ter discussie werd gesteld.
De immigratie politiek van nederland versus Israel is naar mijn bescheiden mening niet te vergelijken. Het spreekwoord met de welbekende 'appels en peren' is hiervoor zelfs nog te zwak uitgedrukt.
Tja kun je niet dezelfde vraag stellen over de israelische steden die onder vuur liggen ?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 17:56 schreef mr.marcus het volgende:
gezien jullie avatars,
ik had eerst ook altijd veel op met Israel, had zelfs een israelische vlag @ me deur.. maar als je nu dat beiroet ziet twijfel ik toch wel enigszinsmaat van me is in beiroet geweeest en dat is echt een geavanceerde geemancipeerde stad met christenen moslims en joden door elkaar. Waarom moet dat dan zoooo bruut kapot worden gemaakt?
Het is wel gegelijk relevant want hier wordt door bepaalde mensen keer op keer beweerd dat het Libanese leger Hezbollah had moeten ontwapenen maar met deze 'troepensterkte ' (waarvan ook eenheden nodig zijn om bepaalde plaatsen te bewaken ) lijkt me dat niet bepaald eenvoudig of welquote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er werd eerder gezegd vijfendertigduizend man. Maar ik denk niet dat dat op zich zo relevant is, immers, Irak heeft officiëel ook een door Amerika opgeleid leger van, wat, een half miljoen.
Het is misschien relevant, maar niet op zich. Het is slechts een cijfer, het geeft niet aan hoe sterk het is of hoe eenvoudig of lastig het is Hezbollah aan te pakken.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:45 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Het is wel gegelijk relevant want hier wordt door bepaalde mensen keer op keer beweerd dat het Libanese leger Hezbollah had moeten ontwapenen maar met deze 'troepensterkte ' (waarvan ook eenheden nodig zijn om bepaalde plaatsen te bewaken ) lijkt me dat niet bepaald eenvoudig of wel
Eerlijk gezegt twijfel ik zelfs aan die 35000 ...
Vandaar verzoek om een link oid
![]()
In eerdere topic's kwamen percentages van 40% voorbij zijnde aanhangers vanquote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is misschien relevant, maar niet op zich. Het is slechts een cijfer, het geeft niet aan hoe sterk het is of hoe eenvoudig of lastig het is Hezbollah aan te pakken.
Nou,quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, Libanon en haar bevolking hebben bijna twintig jaar ervaring met burgeroorlog, waarschijnlijk poogden zij zulks deze keer te vermijden. Want dat is wat er zou en zal gebeuren als de regering Hezbollah gaat ontwapenen. Die sji'ietische militie is te sterk.
De burgeroorlog begon dan ook met de religieuze verdeling van het leger. Moslims vielen christenen aan en vice versa.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:52 schreef Incomplete het volgende:
Het leger an sich is inzake hezbollah dus ook hopeloos verdeeld.
Correct, derhalve is een bevel aan het Libanese leger om hezbollah te ontwapenen een utopie.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
De burgeroorlog begon dan ook met de religieuze verdeling van het leger. Moslims vielen christenen aan en vice versa.
quote:De leider van de Socialistische Partij (SP), Jan Marijnissen, vindt de terroristen die huishouden in het Midden-Oosten, vergelijkbaar met het Nederlandse verzet in de Tweede Wereldoorlog. Marijnissen doet zijn uitlatingen in een interview in de nieuwste editie van het mannenblad Penthouse. Het interview werd overigens eind mei al afgenomen.
De letterlijke quote van de SP-leider uit de Penthouse luidt: ''Terrorisme is iets van alle tijden en overal, en het heeft vaak tot doel het de bezetter zo onaangenaam mogelijk te maken. In de Tweede Wereldoorlog hebben Nederlanders hier gemeentehuizen opgeblazen om zand in de vernietigingsmachine van nazi-Duitsland te gooien - bij de burgerlijke stand stonden de joden geregistreerd. In het Midden-Oosten is het niet veel anders. Het islamitische fundamentalisme, inclusief de terroristische tak, is een reactie op de bezetting van Palestina door Israël, op de Amerikaanse aanwezigheid in het Midden-Oosten en op de steun van het Westen aan ondemocratische regimes in het Midden-Oosten. Kijk, ik ben tegen geweld, maar het is toch wel een beetje dom als je niet kunt begrijpen hoe dat mechanisme werkt.''
Het Samenwerkend Verzet '40/'45 is niet blij met de uitlatingen van Marijnissen. ''Het lijkt wel een Duitser. Die noemden ons namelijk ook terroristen. De vergelijking van Marijnissen gaat mank en ik denk dat hij hier veel verzetsmensen mee op het hart trapt. Het getuigt van weinig respect voor de mensen die zich destijds verzet hebben. Ik denk niet dat dit verstandig is'', aldus voorzitter Rudi Hemmes van de Stichting Samenwerkend Verzet 1940-1945.
In Israel zien ze denk ik ook wel in dat dit niet tot een oplossing tegen Hezbolah lijdt.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:33 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Israel mag dan wel gelijk hebben (Dat vind ik in elk geval wel), de vraag is of Israel bereikt wat het wil bereiken met deze grootschalige militaire acties. M.A.W kun je op deze manier een para-militaire organisatie uitschakelen? Dus zuiver vanuit een militair perspectief bekeken. Raket-lanceerinstallaties zijn vervangbaar. Daar heeft Iran (en op deze manier Syrië straks ook) altijd geld genoeg voor. Dombo's die zich voor het karretje van de leiders van die bendes laten spannen zijn er altijd in overvloed.
Kortom: wat denkt Israel hiermee te bereiken?
Eenzijdig jankstuk als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:41 schreef Hallulama het volgende:
Dear President Bush… Here’s How To Halt This Horror
-knip-
Bron: CounterPunch
ik wilde eigenlijk best SP stemmen, maar door dit geheul met de palestijnen ga ik dat toch maar een drastisch heroverwegen.quote:
Het is niet zo zeer het partijprogram van de SP: het is de druk van de linkse achterban en het lonkende pluche die de SP tot dit soort inconsequente acties brengen. Jammer, vroeger was het altijd een consequente club.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:55 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
ik wilde eigenlijk best SP stemmen, maar door dit geheul met de palestijnen ga ik dat toch maar een drastisch heroverwegen.
Tja, wat verwacht je anders van Ralph Nader...quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:46 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Eenzijdig jankstuk als je het mij vraagt.![]()
Interessant idee.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:07 schreef Ixnay het volgende:
Zou het ook mogelijk zijn dat er ineens een Westerse terreurbeweging opstaat. Anti-islamitisch dus.
Het zijn dan een groep Amerikanen of Israeliërs bijvoorbeeld die Iran aanvallen.
Hetzelfde wat nu gebeurt maar dan precies andersom, zo kan Iran de VS niet aanvallen, want de VS zegt gewoon dat ze van niets weten.
De geheime dienst noemen wij dat.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:07 schreef Ixnay het volgende:
Zou het ook mogelijk zijn dat er ineens een Westerse terreurbeweging opstaat. Anti-islamitisch dus.
Gezien Monidique's quote: waar wachten ze dan op?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:12 schreef Ixnay het volgende:
Ja, zij doen precies hetzelfde.
Maar ik denk dat Iran dan gewoon meteen Israël en/of de VS aanvalt, want die weten toch wel waar het vandaan komt. Verder hebben de instabiele leiders in Iran minder verantwoordelijkheid, die vallen gewoon aan als ze dat willen.
Wij houden ons aan westerse normen en waarden.(meestal, niet altijd)quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:18 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Gezien Monidique's quote: waar wachten ze dan op?![]()
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:23 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Wij houden ons aan westerse normen en waarden.(meestal, niet altijd)![]()
![]()
[ bron ]quote:Israel's military response by air, land and sea to what it considered a provocation last week by Hezbollah militants is unfolding according to a plan finalized more than a year ago.
In the six years since Israel ended its military occupation of southern Lebanon, it watched warily as Hezbollah built up its military presence in the region. When Hezbollah militants kidnapped two Israeli soldiers last week, the Israeli military was ready to react almost instantly.
"Of all of Israel's wars since 1948, this was the one for which Israel was most prepared," said Gerald Steinberg, professor of political science at Bar-Ilan University. "In a sense, the preparation began in May 2000, immediately after the Israeli withdrawal, when it became clear the international community was not going to prevent Hezbollah from stockpiling missiles and attacking Israel. By 2004, the military campaign scheduled to last about three weeks that we're seeing now had already been blocked out and, in the last year or two, it's been simulated and rehearsed across the board."
More than a year ago, a senior Israeli army officer began giving PowerPoint presentations, on an off-the-record basis, to U.S. and other diplomats, journalists and think tanks, setting out the plan for the current operation in revealing detail. Under the ground rules of the briefings, the officer could not be identified.
In his talks, the officer described a three-week campaign: The first week concentrated on destroying Hezbollah's heavier long-range missiles, bombing its command-and-control centers, and disrupting transportation and communication arteries. In the second week, the focus shifted to attacks on individual sites of rocket launchers or weapons stores. In the third week, ground forces in large numbers would be introduced, but only in order to knock out targets discovered during reconnaissance missions as the campaign unfolded. There was no plan, according to this scenario, to reoccupy southern Lebanon on a long-term basis.
Jammer dat je de laatste smiley over het hoofd zag.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:28 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
westerse normen waarden
En wat zijn die dan? Fraude, leugentje om bestwil, achterbaksheid? Need I go on? Kom op zeg, het westen is zo onethisch als het maar kan zijn en vaak onder het motto van wat niet weet wat niet deert. Ik denk niet dat het westen andere delen van de wereld lesjes in beschaving moet gaan geven.
Ik zag hem wequote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:31 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Jammer dat je de laatste smiley over het hoofd zag.![]()
Makkelijk gezegd.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:46 schreef -scorpione- het volgende:
Eenzijdig jankstuk als je het mij vraagt.![]()
Ah, je kent 'm? Vertel eens wat meer over deze heer, als het u belieft?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:06 schreef Jalu het volgende:
Tja, wat verwacht je anders van Ralph Nader...
Alsjeblieftquote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:34 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Makkelijk gezegd.
NOEM mij de eenzijdigheden!
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:41 schreef Hallulama het volgende:
Dear President Bush… Here’s How To Halt This Horror
By RALPH NADER
You have been a weak president, despite your strutting and barking, when it comes to doing the right things for the American people within the Constitution and its rule of law. This trait is now in bold relief over the Israeli government's escalating war crimes pulverizing the defenseless people and country of Lebanon.
With systematic efficiency, the Israeli government has already destroyed innocent homes and basic public facilities—ports, airports, highways, bridges, power stations—which are critical to delivery of food, medicines, health care, ambulances, water and other essentials for a civilian population. This bombardment, by U.S. made bombers, military vehicles, ships and missiles with American taxpayer subsidies, places an inescapable responsibility upon your shoulders which does not mix with your usual vacuous messianic rigidity.
As the leading player in official Washington's puppet show, it is time for you to assert the interests of the American people and those of the broad Israeli and Palestinian peace movements, by standing up to the puppeteers. For without this conflict, Hezbollah would not be in today's news.
The time has come for you to return to Texas for a private meeting with your father, his former national security advisor, Brent Scowcroft and his former Secretary of State, James Baker. You need to say to them 'I can't trust my advisors anymore; there have been so many tragic blunders. What do you advise me to do about the destruction of a friendly nation by the world's fifth most powerful military?'
Here is what I think they should say to you:
1. Take personal command of an immediate rescue effort for the tens of thousands of Americans trapped in Lebanon by Israel's calculated blocking of air, land and sea escape routes. You've said the safety of Americans is your top priority. Prove it by using the U.S. Air Force and the U.S. Navy facilities to immediately evacuate all our people desperate to escape the terrorization of Lebanon.
2. You have been so docile and permissive to Israeli demands that any modest deviation from this posture will make your next move credible. Announce that you are sending two prominent negotiators—perhaps James Baker (Republican) and former Senate Majority Leader George Mitchell (Democrat) to Israel and Lebanon to arrange for a cease fire between the combatants.
Announced at a televised White House news conference with your two envoys, you can punctuate your seriousness by raising the questions of violations of the Arms Export Control Act and the Foreign Assistance Act. Using U.S. supplied weapon systems to commit civilian atrocities on homes and fleeing vehicles with children and to inflict collective punishment on mass civilian populations are not using these weapons for legitimate self-defense and internal policing, as our federal law requires. Israeli planes have even fire-bombed wheat silos and gasoline stations in Lebanon. More mayhem is on the way.
3. Stop acting like an impulsive, out-of-control West Texas Sheriff and start reading, thinking and listening for a change. When Israel, Britain and France violated international treaties against aggression in 1956, and invaded the Suez Canal, President Dwight Eisenhower used his influence to make them withdraw from Egypt.
In 1982, following a year without any PLO skirmishes over the Lebanese-Israeli border, Israeli armed forces invaded Lebanon anyway. They created a path of destruction all the way to Beirut and militarily occupied south Lebanon for 18 years before they withdrew, except for retaining Shebaa Farms. In 1982, the New York Times reported "indiscriminate bombing" of Beirut by Israeli planes. At least 20,000 Lebanese civilians lost their lives in that invasion and many more were injured. From that conflict Hezbollah was born, composed of many people whose relatives were casualties in that illegal invasion.
History, George, does not start two weeks or two months ago. You must read about past U.S. Presidents who, at least, sent high-level emissaries to quell similar border fighting. It worked and prisoners were often exchanged.
You are doing and saying nothing about what the rest of the world believes is a hugely disproportionate attack against innocent adults and children in violation of the Geneva Conventions, the UN Charter and other treaties and federal statutes. You've sworn to uphold these laws. Do so. Because of the Israeli government's overwhelming military power, the imbalance of terror against civilians and their property has always been to its advantage. As has its occupation of Palestine and confiscation of land and water sources.
4. You can't take sides and be an honest broker. Just about all our knowledgeable retired military, diplomatic and intelligence officials believe resolving the Israeli-Palestinian conflict is the key to deflating other agitations in the region. Freedom and justice for the Palestinian state and security and stability for the Israeli state must both be achieved.
You have turned your back on the courageous and prominent Israeli peace movement which normally reflects the positions of half of the Israeli population. You've never met with any of its leaders – even those in the Knesset or former officials in the military, intelligence and Justice Ministries. Hundreds of reserve combat officers and soldiers of the IDF have refused, in their words, "to fight beyond the 1967 borders to dominate, expel, starve and humiliate an entire population." They pledged only to fight for Israel's legitimate defense. ( http://www.seruv.org.il/defaulteng.asp )
5. Once in a while, ask your aides for a sample of Israeli opinion that rejects the notion that there can be a military solution to this conflict, despite the military imbalance. For example, reports and editorials in Haaretz, arguably the most respected newspaper in Israel, would educate your judgment. In a recent editorial, Haaretz argued that the present Israeli government has "lost its reason" through the brutal incarceration, devastation and deprivation of innocent people in Gaza.
In another Haaretz commentary dated July 16th, Gideon Levy writes:
In Gaza, a soldier is abducted from the army of a state that frequently abducts civilians from their homes and locks them up for years without a trial – but only we're allowed to do that. And only we're allowed to bomb civilian population centers.
6. One final bit of advice could come from Papa Bush's circle. If the Israeli army decides to invade Lebanon with troops, your support of the aggression can possibly unleash a domino of warring actions and reactions over there. As is it, Americans are increasingly fed up with the Iraq quagmire.
Moreover, we know they don't like many of your domestic policies favoring the wealthy, the post-Katrina debacle, exporting jobs, and among our conservative base, your enormous deficits. So our Republican Party's control of government is at stake in November. Don't you have your hands full with Iraq whose invasion we all urged you to avoid in 2003?
Bron: CounterPunch
Is het dus toch waar dat Israel het meest westerse gebied in de regio is ?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:28 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
westerse normen waarden
En wat zijn die dan? Fraude, leugentje om bestwil, achterbaksheid? Need I go on? Kom op zeg, het westen is zo onethisch als het maar kan zijn en vaak onder het motto van wat niet weet wat niet deert. Ik denk niet dat het westen andere delen van de wereld lesjes in beschaving moet gaan geven.
Je zou je af en toe inderdaad afvragen wie van wie kan leren.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:58 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Is het dus toch waar dat Israel het meest westerse gebied in de regio is ?![]()
grapjasquote:Op zaterdag 22 juli 2006 15:28 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
westerse normen waarden
Dit is denk ik ook het hele achterliggende verhaal. Je kunt de internationale macht dan wel weer uitbreiden in Libanon (Unifil), wat misschien wel de beste oplossing is, maar Hezbollah krijg je alleen weg via Syrië en Iran (dus praktisch onmogelijk).quote:Op zaterdag 22 juli 2006 13:31 schreef Monidique het volgende:
Nee, Libanon en haar bevolking hebben bijna twintig jaar ervaring met burgeroorlog, waarschijnlijk poogden zij zulks deze keer te vermijden. Want dat is wat er zou en zal gebeuren als de regering Hezbollah gaat ontwapenen. Die sji'ietische militie is te sterk.
Ik denk dat er nog genoeg valt te leren van andere beschavingen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:01 schreef Glasnosteraar het volgende:
[..]
grapjasHet Westen is niet perfect, maar vergeleken met grote delen van de wereld een wonder van beschaving en fatsoen. Ik draai de stelling dan ook helemaal om: er is geen niet-Westers deel van de wereld dat ons iets zinvols te vertellen heeft over beschaving, en moslims zijn wat dat betreft de hekkensluiters.
Wat zijn de eerste twee volgens hen? Irak en de voorsteden van Frankrijk?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:24 schreef Monidique het volgende:
De Elsevier noemt het trouwens het derde front in de oorlog tegen terreur. De idioten.
Afghanistan en Irak, hè.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:17 schreef klez het volgende:
[..]
Wat zijn de eerste twee volgens hen? Irak en de voorsteden van Frankrijk?
Dan zou ik zeggen dat als het doel van de Israelis is om Hezbollah uit te schakelen dit niet zo'n idiote stelling is.quote:
Natuurlijk wel. Was Gaza dan niet het derde front? Of Kashmir? Is Irak wel een front? Dit is een oorlog van Israël en van Hezbollah en misschien wel Syrië en Iran als je dat graag wilt, maar het heeft niets te maken met de oorlog die gevochten wordt door het Westen tegen Al-Kaida, dat is namelijk de War on Terror. Net als dat de bezetting van Irak helemaal niets te maken heeft met de strijd tegen terreur. Als het al het tweede front is, dan is dat door Amerika gecreëerd.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:31 schreef klez het volgende:
[..]
Dan zou ik zeggen dat als het doel van de Israelis is om Hezbollah uit te schakelen dit niet zo'n idiote stelling is.
Ik zie de activiteiten die Syrië en Iran opzetten en opgezet hebben van Irak tot Libanon wel degelijk als een onderdeel van de "War on Terror". En dat tweede front wat "gecreëerd" zou zijn door Amerika in Irak, bullshit. Dat tweede front is gecreëerd door Al-Qaida en extremistische shiíten/soennieten, met behulp van Iran en misschien Syrië.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:37 schreef Monidique het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Was Gaza dan niet het derde front? Of Kashmir? Is Irak wel een front? Dit is een oorlog van Israël en van Hezbollah en misschien wel Syrië en Iran als je dat graag wilt, maar het heeft niets te maken met de oorlog die gevochten wordt door het Westen tegen Al-Kaida, dat is namelijk de War on Terror. Net als dat de bezetting van Irak helemaal niets te maken heeft met de strijd tegen terreur. Als het al het tweede front is, dan is dat door Amerika gecreëerd.
Ja, maar het is het niet. Israël tegen de Arabieren, maar niet Amerika en Europa tegen Iran. Laat ze deze oorlog maar lekker zelf uitvechten.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:43 schreef klez het volgende:
[..]
Ik zie de activiteiten die Syrië en Iran opzetten en opgezet hebben van Irak tot Libanon wel degelijk als een onderdeel van de "War on Terror".
Ja, vast wel.quote:En dat tweede front wat "gecreëerd" zou zijn door Amerika in Irak, bullshit. Dat tweede front is gecreëerd door Al-Qaida en extremistische shiíten/soennieten, met behulp van Iran en misschien Syrië.
"Ze" leven "daar" dan ook en niet in de Franse voorsteden, maar het zal inderdaad wel helpen. Met al de door Israël gedoodde burgers zullen de Franse hangjongeren waarschijnlijk wel beseffen hoe impulsief ze handelden en de voorsteden zullen Versailles overtreffen in pracht en praal.quote:Maar goed, inderdaad liever dat ze het daar uit knokken dan in de Franse voorsteden.
Tja ze hadden moeilijk kunnen zeggen (stampvoetend ) : als de Israeliers de grens oversteken worden we heel boos hoor ...kssssst stoute Israeliers ....quote:Op zaterdag 22 juli 2006 18:04 schreef MMXMMX het volgende:
Iemand al een idee wat de suprisses zijn die men had aangekondigt als men de grens over zou gaan ?
Ze zijn tenslotte al met tanks de grens over
Het enige wat ik de laatste dagen zie is een paar missiles die in zee plompen en dat is het dan
Dat zal wel niet. Door de Europese omgang met immigranten zal er weinig goeds komen uit die hoek.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:47 schreef Monidique het volgende:
"Ze" leven "daar" dan ook en niet in de Franse voorsteden, maar het zal inderdaad wel helpen. Met al de door Israël gedoodde burgers zullen de Franse hangjongeren waarschijnlijk wel beseffen hoe impulsief ze handelden en de voorsteden zullen Versailles overtreffen in pracht en praal.
Ze zien de bui al hangen als Israel in Lebanon klaar is.quote:Militant groups in the Gaza Strip have agreed to stop firing missiles at Israel at midnight Saturday, senior Palestinian officials said.
Inderdaad. Stel je voor. Bombardementen, invallen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 18:35 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Ze zien de bui al hangen als Israel in Lebanon klaar is.
Ze zijn niet gek, anders hadden ze het wel verder laten escaleren. Alleen iemand kidnappen en verder stil houden schiet weinig op.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 18:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Inderdaad. Stel je voor. Bombardementen, invallen.
Het Libaneze leger stelt in ieder geval geen drol voor, dat scheelt.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 18:04 schreef MMXMMX het volgende:
Iemand al een idee wat de suprisses zijn die men had aangekondigt als men de grens over zou gaan ?
Ze zijn tenslotte al met tanks de grens over
Het enige wat ik de laatste dagen zie is een paar missiles die in zee plompen en dat is het dan
Al een week lang, maar wij zien eigenlijk alleen maar Beiroet.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 18:47 schreef venomsnake het volgende:
De stad Tyre wordt de hele dag al zwaar gebombardeerd zeg..
Of iedereen zit nog buiten ...slimme mensen die 'buitenzitters 'quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:30 schreef Evil_Jur het volgende:
Het begint aardig af te remmen met deze topic-reeks volgens mij... Of gewoon stilte voor de storm (grondoffensief)?
In de regen?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:40 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Of iedereen zit nog buiten ...slimme mensen die 'buitenzitters '![]()
Je hoort het de Libanezen inderdaad ook wel eens zeggen op televisie: waarom vechten anderen wéér hun oorlogen uit in ons land?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:43 schreef Glasnosteraar het volgende:
n de Libanezen, in ieder geval het niet-shiitische deel, raakt tussen deze partijen beknelt. Wat moet dat ongelovelijk zuur zijn voor die mensen. Een soort van oorlog bij proxie tussen de VS/Israel en Iran/Syrië, op Libanees grondgebied.
Regen ?quote:
Noord-Holland. Grijze lucht, regendruppels op de ramen, de donder en bliksem zijn alweer voorbij en het is nog steeds te warm.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:46 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Regen ?
In welkdeel van het land zit jij ?...hier is het nog 27 graden en geen wolkje aan de lucht![]()
![]()
ik zie ook de nodige berichten dat met name het fanatieker deel van de sunnieten helemaal niet blij is met de acties van Hezbollah. Idem voor Arabische regeringen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je hoort het de Libanezen inderdaad ook wel eens zeggen op televisie: waarom vechten anderen wéér hun oorlogen uit in ons land?
Dacht dat ze al begonnen waren ?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:48 schreef Mutant01 het volgende:
Nogsteeds geen grondoffensief?
Volgens CNN is er geen sprake van een grondoffensief.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:52 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Dacht dat ze al begonnen waren ?
Maar ja hou het hier buiten niet echt in de gaten
Klopt ,ik werd misleid door een bericht op internet ,maar ze bedoelde wat anders met 'grond offensief 'quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens CNN is er geen sprake van een grondoffensief.
het is hier noodweer in het noorden..quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:46 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Regen ?
In welkdeel van het land zit jij ?...hier is het nog 27 graden en geen wolkje aan de lucht![]()
![]()
Verschil moet er zijnquote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:56 schreef venomsnake het volgende:
[..]
het hier noodweer in het noorden..![]()
Het is vooral een twist tussen de regeringen en het volk. Het volk, sji'ieten of soennieten, juicht Hezbollah toe en is blij dat Israël eindelijk eens aangepakt wordt. De regeringen hebben andere zaken aan hun hoofd.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:49 schreef Glasnosteraar het volgende:
[..]
ik zie ook de nodige berichten dat met name het fanatieker deel van de sunnieten helemaal niet blij is met de acties van Hezbollah. Idem voor Arabische regeringen.
.......... We are facing a gigantic Iranian assault on the Arab world, in Iraq where Iran has become the number one player, even at America's expense, according to the Iraqi politician Saleh al Mutlaq, and in Lebanon, where everyone knows how far-reaching Iranian influence is, through its local representative, Hezbollah, since the party's weapons, finances, ideology, media and military training are all Iranian!
http://www.asharq-e.com/news.asp?section=2&id=5692
van dergelijke interne islamitische twisten behoort de politiek gebruik te maken, lijkt mij tenminste.
Daar regent het bommen ?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:57 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
Verschil moet er zijn![]()
maar troost je ,het weer in (zuid) Libanon is veel slechter![]()
Lijkt mij ook logisch.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:49 schreef Glasnosteraar het volgende:
[..]
van dergelijke interne islamitische twisten behoort de politiek gebruik te maken, lijkt mij tenminste.
Ja fantastisch.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 20:04 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Lijkt mij ook logisch.
Zou ook leuk zijn om te zien hoe dan de conspiracy-minded people over elkaar
zouden heen buitelen om te vertellen dat het allemaal een vooropgezet plan was
van de Zionisten en Amerika.
de VS hoeft hier eigenlijk helemaal niets voor te doen, behalve hun "unilateral engagement" te corrigeren naar "unilateral disengagement". Oftewel, gewoon de biezen pakken en vertrekken uit zowel Irak als ook het gehele Golf-gebied.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 20:04 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Lijkt mij ook logisch.
Zou ook leuk zijn om te zien hoe dan de conspiracy-minded people over elkaar
zouden heen buitelen om te vertellen dat het allemaal een vooropgezet plan was
van de Zionisten en Amerika.
Daar word ik niet vrolijker van..quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:57 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
maar troost je ,het weer in (zuid) Libanon is veel slechter![]()
ik wil niet beweren dat ik naar een dergelijke oorlog verlang. Ik vind het allemaal wel best, zolang wij er maar niets mee te maken hebben.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 20:25 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Een felle oorlog tussen moslims onderling komt nog wel hoor GL. Met de gedragingen van de sjiitische oppermalloot versus de soennitische arabische regeringen, die terecht allemaal doodsbang zijn dat zij de volgende zijn die Iran-gesteunde terroristen over zich heen krijgen, is een dergelijk iets een kwestie van tijd. Voordat zoiets zal plaatsvinden, moeten er eerst nog een hoop dingen gebeuren, zoals voornamelijk de langverwachte Amerikaanse terugtrekking uit Irak.
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:56 schreef Glasnosteraar het volgende:
Iran is invading the Arab world and burning everything in its path. With the Arabs standing idly by, Iran seeks to impose its control over the region and spread its influence over Iraq, in an attempt to create a fundamentalist Arab Shiaa entity in Iraq, to support the world's sole Shiaa country. It also wants to influence Lebanon through Hezbollah, in order to keep a frontline with Israel.
http://www.asharq-e.com/news.asp?section=2&id=5692
Ik ruik hier kansen!dé gelegenheid om de shiiten tegen de sunnieten uit te spelen, een wapenwedloop tussen de twee blokken, en dan vooral tussen Saoedie Arabië en Iran, die met olie gefinancierd moet worden.
Een win win situatie voor ons.
1. De olieprijs daalt door het stijgende aanbod van olie om de wapenaankopen te financieren,
2. de verkoop van wapens zwengelt de export richting het MO aan,
3. en alle religieuze gekte van die regio keert zich inwaarts tegen elkaar
whehehe![]()
Die minaret op de achtergrond maakt het plaatje helemaal afquote:Op zaterdag 22 juli 2006 20:27 schreef Glasnosteraar het volgende:
[afbeelding]
Jordanië, de vlaggen zijn van de moeslimbroeders
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,428000,00.html
MWAHAHAHA, het plaatje is nooit compleet zonder de bekkentrekkers![]()
Wat doet Bush fout volgens jou inzake Israel/Libanon ??quote:Op zaterdag 22 juli 2006 22:21 schreef popolon het volgende:
Condoleeza had ook weer weing nieuws te melden.
Ik zal blij zijn als we eindelijk van die poppenkast van Bush en consorten af zijn.
Israel weet dat Bush hun niet snel zal veroordelen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 22:30 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Wat doet Bush fout volgens jou inzake Israel/Libanon ??
enquote:At first, Bushra Khayyat tried to ignore the incessant ringing of the phone at her house in Lebanon?s southern port city of Sidon. It was 4 am, but she finally got out of bed.
"I said hello and got a recorded message from Israel," she told Reuters.
In clear Arabic, the strong voice on the phone said: "Lebanese people, we tell you not to follow Hizbullah. We will continue to strike and no one will bring your prisoners back from Israel except the Lebanese government."
quote:"I have caller ID on my landline and when I checked it came up as 'out of area'. It's not that I was scared, I just wished I could talk back to the voice but it was a recorded message."
Khayyat got a similar call two nights later, this time answered by her maid, who, panicking when she heard a voice announce "This is Israel", immediately put down the phone.
Welke Amerikaanse president zou dat wel doen/durven??quote:Op zaterdag 22 juli 2006 22:43 schreef popolon het volgende:
[..]
[quote]Israel weet dat Bush hun niet snel zal veroordelen.
De democraten zijn een stuk kritischer.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 22:51 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Welke Amerikaanse president zou dat wel doen/durven??
Zolang ze niet aan Hezbollah komen, ja. Niet functionerend genoeg dus.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:09 schreef NightH4wk het volgende:
De regering van Libanon zit nog gewoon in elkaar en de president kan ook fijn nog zat uitvoeren.
Yep, de kans op burgeroorlog is er aardig als ze Hezbollah zouden proberen te ontwapenen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zolang ze niet aan Hezbollah komen, ja. Niet functionerend genoeg dus.
Ik denk dat de burgers van Israël en Libanon veel gewonnen hebben als Hezbollah aan macht inboet in Libanon. Ik noem ook de burgers van Libanon omdat velen van hen hebben te lijden onder de strijd van de Hezbollah die zij nooit hebben gewild en deze afkeuren en omdat velen van hen de staatsinrichting en samenleving die de Hezbollah voorstaat verafschuwen en terecht. De Hezbollah is naar mijn oprechte mening een weerzinwekkend kwaadaardig gezwel in de staat Libanon en het spijt mij heel erg dat ook goedwillende burgers onder de daden van de Hezbollah moeten lijden.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:06 schreef Monidique het volgende:
Er moet wel een wapenstilstand komen. Wanneer heeft Israël "gewonnen"? Als Hezbollah vernietigd is? Right! Dat gaat niet gebeuren. Die twee soldaten terug? Dat kan nog een hele tijd duren, wat willen ze nog meer bombarderen in de tussentijd? De slagkracht met tachtig procent verminderd? Geef ze een jaar of twee, drie en het staat er weer. Israël heeft zichzelf in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd door gelijk zwaar in te zetten. De enige oplossing die uiteindelijk echt gaat werken, is een politieke, maar daarvoor heb je een functionerende Libanese regering nodig en die is er niet en zal na deze oorlog van Israël tegen Libanon waarschijnlijk ook niet zo'n zin meer hebben om z'n buurland te behagen.
Natuurlijk zou dat geweldig zijn, Hezbollah weg. De regering die de macht overneemt in het zuiden, geen terreuraanvallen meer op Israël. Als we dan tegelijkertijd ook nog even vrede stichten tussen de soennieten en sji'ieten in Irak en de burgeroorlog beëindigen en Assad ertoe bewegen democratische verkiezingen te houden in Syrië zou het helemaal perfect zijn. Och, waarom ook niet? Doen we er nog een stopzetting van Iraanse uraniumverrijking bij.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:22 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik denk dat de burgers van Israël en Libanon veel gewonnen hebben als Hezbollah aan macht inboet in Libanon. Ik noem ook de burgers van Libanon omdat velen van hen hebben te lijden onder de strijd van de Hezbollah die zij nooit hebben gewild en deze afkeuren en omdat velen van hen de staatsinrichting en samenleving die de Hezbollah voorstaat verafschuwen en terecht. De Hezbollah is naar mijn oprechte mening een weerzinwekkend kwaadaardig gezwel in de staat Libanon en het spijt mij heel erg dat ook goedwillende burgers onder de daden van de Hezbollah moeten lijden.
Hezbollah ook. Dat weet je toch?quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:35 schreef Meki het volgende:
ik zie dat Israel nog steeds doorgaat met kinderen uit te moorden
Zelfs op vakantie kraam je onzin uit.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:36 schreef Meki het volgende:
Bush stuurt nu verboden wapens naar Israel om kinderen uit te moorden
Al vind ik je toon over het algemeen waardeloos, onderschreven door de juichstemming in je laatste zin, ben ik het wel volmondig eens met deze post. Over je onderbouwning valt te twisten, maar ik denk dat het probleem in deze vooral tussen Soenieten en Shi'iten zit en dat het westen daar eigenlijk de 'oplossing in de schoot krijgt geworpen'.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:56 schreef Glasnosteraar het volgende:
Ik ruik hier kansen!dé gelegenheid om de shiiten tegen de sunnieten uit te spelen, een wapenwedloop tussen de twee blokken, en dan vooral tussen Saoedie Arabië en Iran, die met olie gefinancierd moet worden.
Een win win situatie voor ons.
1. De olieprijs daalt door het stijgende aanbod van olie om de wapenaankopen te financieren,
2. de verkoop van wapens zwengelt de export richting het MO aan,
3. en alle religieuze gekte van die regio keert zich inwaarts tegen elkaar
whehehe![]()
Dat denk ik dus ook.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:09 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat de verschillen tussen sji'ieten en soennieten overdreven worden.
Ik denk van niet.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:11 schreef popolon het volgende:
Dat denk ik dus ook.
quote:Op zondag 23 juli 2006 00:09 schreef Monidique het volgende:
Meer op: http://www.cmo.nl/cc/cc-1/cc-4.htmlquote:Sjiieten en soennieten
In de islam zijn twee hoofdstromingen: sjiieten en soennieten. Deze tweedeling in de religie ontstond meteen na het overlijden in 632 van Mohammed, de grondlegger van de islam. Die tweedeling is natuurlijk in strijd met de islamitische leer. Daarom zijn er nogal wat soennieten die volhouden dat de sjiieten helemaal geen islamieten zijn. Het voornaamste verschil tussen de twee groepen is dat volgens de sjiieten alleen de nakomelingen van Ali Ibn Abi Talib rechtmatige opvolgers van de profeet Mohammed zijn.
Dat weet ik, er zijn er genoeg. Maar zoals je kunt zien in Libanon kunnen ze vrij vredig naast elkaar leven, ook in Irak tot de oorlog. Saoedi-Arabië en wat Golfstaatjes hebben ook grote sji'ietische minderheden of meerderheden. Het gaat mis wanneer er conflict komt, zoals je kon zien tijdens de Libanese en kunt zien bij de Iraakse burgeroorlog. Men moet een keuze maken, voor of tegen, dat is de dynamiek van burgeroorlog. Kroaten en Serviërs en moslims hebben elkaar ook niet altijd zo intens gehaat, maar het is De Dynamiek die daarvoor zorgt. Daarentegen, Pakistan heeft behoorlijk wat problemen tussen soennieten en sji'ieten, ik weet niet wat het verhaal daarvan is. Het zit daar sowieso vol met Al-Kaida-achtige malloten en wahhabisten -allemaal overtuigd anti-sji'ietisch-, dus die kunnen wel wat ellende veroorzaken.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:13 schreef Incomplete het volgende:
[..]
[..]
Meer op: http://www.cmo.nl/cc/cc-1/cc-4.html
Hizbollah wordt alleen maar sterker en haar aanhang zal groeien door dit conflict.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:22 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik denk dat de burgers van Israël en Libanon veel gewonnen hebben als Hezbollah aan macht inboet in Libanon.
Alle voorbeelden die je geeft hebben een repressieve macht nodig om niet inquote:Op zondag 23 juli 2006 00:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat weet ik, er zijn er genoeg. Maar zoals je kunt zien in Libanon kunnen ze vrij vredig naast elkaar leven, ook in Irak tot de oorlog. Saoedi-Arabië en wat Golfstaatjes hebben ook grote sji'ietische minderheden of meerderheden. Het gaat mis wanneer er conflict komt, zoals je kon zien tijdens de Libanese en kunt zien bij de Iraakse burgeroorlog. Men moet een keuze maken, voor of tegen, dat is de dynamiek van burgeroorlog. Kroaten en Serviërs en moslims hebben elkaar ook niet altijd zo intens gehaat, maar het is De Dynamiek die daarvoor zorgt. Daarentegen, Pakistan heeft behoorlijk wat problemen tussen soennieten en sji'ieten, ik weet niet wat het verhaal daarvan is. Het zit daar sowieso vol met Al-Kaida-achtige malloten en wahhabisten -allemaal overtuigd anti-sji'ietisch-, dus die kunnen wel wat ellende veroorzaken.
Nee, absoluut niet. Pakistan heeft een repressieve, militaire dictatuur, maar daar is het geweld, na Irak, het ergst. Libanon heeft geen sterke overheid en ervaart toch nauwelijks problemen tussen soennieten en sji'ieten. Je moet elke situatie op zich bekijken. Irak, bijvoorbeeld, het grote voorbeeld, heeft natuurlijk de fascistische Baath-geschiedenis, onder andere, dat hebben de Golfstaten dan weer niet.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:29 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Alle voorbeelden die je geeft hebben een repressieve macht nodig om niet in
conflict te geraken. Waar die macht weg is gevallen verschijnen problemen tussen
de diverse stromingen.
quote:Op zondag 23 juli 2006 00:36 schreef venomsnake het volgende:
23:05 Some 25 cows killed by direct Katyusha rocket hit on Upper Galilee farm (Itim)![]()
hoe zat het ook alweer met die eerste christenen. Je had twee verschillende opvattingen over ik geloof de drie-eenheid. Ik heb dat verschil nooit zo goed begrepen, wou het ook niet begrijpen en ben het dus zoals blijkt ook weer helemaal vergeten.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:09 schreef Monidique het volgende:
Ja. Het arianisme tegenover het katholicisme. Is Jezus nou God, of slechts de Zoon van God? Goddelijk of goddelijk ingegeven? Waar je je al niet druk over kunt maken. Veel theologisch gewauwel, natuurlijk, en uiteindelijk is het katholicisme als overwinner uit de bus gekomen, dat wil zeggen, Jezus is God, maar dan op een net-iets-andere manier. Ik weet het ook niet helemaal.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:47 schreef Glasnosteraar het volgende:
[..]
hoe zat het ook alweer met die eerste christenen. Je had twee verschillende opvattingen over ik geloof de drie-eenheid. Ik heb dat verschil nooit zo goed begrepen, wou het ook niet begrijpen en ben het dus zoals blijkt ook weer helemaal vergeten.
Ja, voor fundamentalisten. Nu ook. Fundamentalistische soennieten willen graag de sji'ieten uitroeien, maar dat betekent niet dat deze frictie ook merkbaar is in de gewone islamitische samenleving. Nog niet. Het kan verkeren, zogezegd.quote:Desondanks veroorzaakte dit letterneuken in die tijd geweldig veel ophef. Een klein verschil is al voldoende om fundamentalisten naar de wapens te laten grijpen.
"toon over het algemeen waardeloos"? mischien die door de jaren heen geaccumuleerde minachting voor een regio waarin ik onderhand helemaal niets meer kan ontdekken wat mij nog maar enigzins kan bekoren? Valt dat te merken?quote:Op zondag 23 juli 2006 00:06 schreef eL. het volgende:
[..]
Al vind ik je toon over het algemeen waardeloos, onderschreven door de juichstemming in je laatste zin, ben ik het wel volmondig eens met deze post. Over je onderbouwning valt te twisten, maar ik denk dat het probleem in deze vooral tussen Soenieten en Shi'iten zit en dat het westen daar eigenlijk de 'oplossing in de schoot krijgt geworpen'.
Wat versta jij onder de "gewone" islamitische samenleving.?quote:Op zondag 23 juli 2006 00:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, voor fundamentalisten. Nu ook. Fundamentalistische soennieten willen graag de sji'ieten uitroeien, maar dat betekent niet dat deze frictie ook merkbaar is in de gewone islamitische samenleving. Nog niet. Het kan verkeren, zogezegd.
Ze hebben overal problemen met fundamentalisten. We hebben zelfs hier problemen met fundamentalisten, maar dat betekent niet dat de gewone mens, met zijn zaak, zijn baan, zijn kinderen, ook beïnvloed wordt door de ideeën van deze idioten.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:05 schreef Incomplete het volgende:
[..]
Wat versta jij onder de "gewone" islamitische samenleving.?
Ik kan er zo snel geen bedenken waar geen problemen zijn mbt fundamentalisten.
Juist, dat was het, het arianisme, wat een geëmmer, en ik geloof dat het betreffende zinnetje over de drieenheid weer uit de bijbel (in ieder geval de katholieke) verdwenen is, want vervalsing.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Het arianisme tegenover het katholicisme. Is Jezus nou God, of slechts de Zoon van God? Goddelijk of goddelijk ingegeven? Waar je je al niet druk over kunt maken. Veel theologisch gewauwel, natuurlijk, en uiteindelijk is het katholicisme als overwinner uit de bus gekomen, dat wil zeggen, Jezus is God, maar dan op een net-iets-andere manier. Ik weet het ook niet helemaal.
[..]
Ja, voor fundamentalisten. Nu ook. Fundamentalistische soennieten willen graag de sji'ieten uitroeien, maar dat betekent niet dat deze frictie ook merkbaar is in de gewone islamitische samenleving. Nog niet. Het kan verkeren, zogezegd.
Nou ja, dat zeg ik dus, dat is De Dynamiek. Niet dat men zo graag bij de sji'ieten wilde horen, maar het is een gemeenschappelijke identiteit. Communisme, sji'isme, ras. Neem er een die jou veiligheid bezorgt.quote:Op zondag 23 juli 2006 01:12 schreef Glasnosteraar het volgende:
De fundamentalisten hebben de wind in de rug, en Libanon heeft ook een geschiedenis van burgeroorlog langs religieuze lijnen. alleen was de bereidheid tot nietsontziend geweld zoals in Irak nu, destijds lager.
Volgens mij stem je bij de volgende verkiezingen SP.......quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:36 schreef Meki het volgende:
Bush stuurt nu verboden wapens naar Israel om kinderen uit te moorden
quote:Op zondag 23 juli 2006 03:39 schreef zoalshetis het volgende:
'burgerslachtoffers', laat me niet lachen
ik heb het over huizen waar ze in de aanslag zitten en toevallig ook allefamilieleden en vrienden op 'bezoek' hebben. die sterven allemaal 'voor de goede zaak'quote:
Meen je dit echt of is het slechts als openingszin bedoeld ?quote:Op zondag 23 juli 2006 06:52 schreef Finchy het volgende:
Heel erg verschrikkelijk natuurlijk deze burgerslachtoffers.
Door de zaak plat te gooienquote:Maar Israël probeert wel zoveel mogelijk de burgers te ontzien.
Is het grondoffensief (buiten het veroveren van dat dorp in Libanon dan ) al begonnen ?quote:Daarom gaan ze nu Zuid-Libanon in.
Volgens mij is dit de reden (zoals je zelf aangeeft )quote:Platbombarderen is veel makkelijker, maar nu gaan Israëlische soldaten naar binnen om precies alleen de terroristen uit te schakelen.
quote:En ze weten dat als er veel dode burgers op tv komen Israël op aandringen van Amerika zal stoppen.
Ja gek he...waar bemoeien ze zich mee....quote:Als er burgersslachtoffers vallen als gevolg van acties van het Israëlische leger wordt dit breed uitgemeten in de pers.
Dus nu zijn er toch gewone burgers die ook geraakt worden ?quote:Dat is de tactiek van o.a. Hezbollah: tussen de burgers gaan zitten en als er dan burgerslachtoffers vallen de pers erop af sturen zodat de hele wereld Israël uitkotst.
Waarschijnlijk omdat er meer reporters zijn als ambulances ?quote:De fotografen worden er eerder naar toe gestuurd dan de ambulances.
Dus wat Israel doet is niet\minder erg want de Arabische landen doen het ook (of erger ) ?quote:Kijken we nu even hoe Arabische regeringen reageren als daar terroristische groepen aanslagen plegen tegen de overheid:
Jordanië: Black September, September 1970 - Juli 1971
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_September_in_Jordan
Jordaanse leger treedt op tegen de PLO/Fatah = Tienduizenden burgerdoden.
PLO/Fatah vlucht naar Libanon.
Syrië: de Slachting van Hama, 2 Februari 1982
http://en.wikipedia.org/wiki/Hama_Massacre
Syrische leger treedt op tegen de Moslimbroederschap (voorloper van o.a. Hamas, Al-Qaida) = Vele tienduizenden burgerdoden.
Moslimbroederschap zo goed als uitgeroeid.
Maar hier is erg weinig aandacht aan besteed als je het vergelijkt met slachtoffers door Israëlische acties.
Ach ja waarom zeuren we ,die paar doden ...quote:Het totaal aantal slachtoffers door Israëls anti-terreuracties sinds 1948 is vele malen minder (vergelijk: 58 jaar en de Slachting van Hama was op één dag).
Wat weten ze toch veel he die Hezbollah leden ?quote:Hezbollah, Hamas etc. weten dat Israël niet op de manier zoals Jordanië en Syrië terreur gaat bestrijden maar voorzichtig te werk gaat.
quote:
Zou kunnen, maar dan doet Israel aardig zijn best om Hezbollah te helpenquote:Daarom willen de terreurgroepen het liefst zoveel mogelijk burgerdoden.
Klopt maar niet omdat Israel dat niet WIL maar omdat het ze (volgens mij ) niet lukt !quote:Ze worden daarom ook niet uitgeroeid of verdreven zoals met de PLO in Jordanië en de Moslimbroederschap in Syrïe gebeurde.
Ik zou maar oppassen ..voor je het weet wordt je voor Jodenhater uitgemaaktquote:Op zondag 23 juli 2006 08:36 schreef peer123 het volgende:
arme joden toch he....
zo zielig, hoe daar elke week weer zelfmoordaanvallen worden gepleegd tegen de joden. dat ze al tientalle decenia`s worden uitgedreven en mishandelt.... tja... je kan het zo geloven als je de media volgt.
het zionisme is veel sterker dan jullie allemaal realiseren, als je zo over de wereld kijkt hebben zij juist de kaarten in handen. dan heb ik het niet specifiek over wapens en mankracht. maar kijk een maar de media giganten en werelds grootste bedrijven.
7 van de 8 grootste media bedrijven ter wereld, onder andere AOL times, Nbc etc (o.a cnn nbc, alle grootste) zijn in handen van pro-isralieten. de laatste is FOX.
Degene die de media in handen heeft, en zo dus ook alle mensen, zal de sterkste zijn.
Amerika zou nergens zijn als zij de isralieten niet hadden als compagnon.
Volledig intact lijkt me overdreven ...quote:Op zondag 23 juli 2006 09:30 schreef schatje het volgende:
Het dorpje dat Israël heeft veroverd heet Maroun al-Ras en ligt tegen de Litani rivier. Vanuit die plaats zijn tal van raketten afgevuurd. Althans dat beweert het Israëlische leger. Haaretz meldt dat er vijf soldaten bij die gevechten zijn gesneuveld. Hezbollah ontkent dat het dorpje in handen is gevallen van het IDF en opnieuw dat er strijders van hen om het leven zijn gekomen. Hezbollah is naar eigen zeggen nog volledig intact.
Nee hoor. Gewoon je lagere school afmaken, dan kom je al een heel eind. Wel eens van "progroms" en "Auschwitz" gehoord bijvoorbeeld? Inderdaad hebben de Joden al heel wat meegemaakt, dankzij domme boertjes, achterlijke moslims en debiele duitsers onder andere.quote:Op zondag 23 juli 2006 08:36 schreef peer123 het volgende:
arme joden toch he....
zo zielig, hoe daar elke week weer zelfmoordaanvallen worden gepleegd tegen de joden. dat ze al tientalle decenia`s worden uitgedreven en mishandelt.... tja... je kan het zo geloven als je de media volgt.
De israelies zijn niet het enige volk dat met een verleden te maken heeft....Alleen de israelies gebruiken hun verleden continu als excuus voor hun aanvalsdrang onder het motto van als wij niet aanvallen dan worden wij vernietigd of iets dergelijks.....dat je een dergelijke oorlog ontketend alleen maar omdat er 2 militairen ontvoerd waren? De israelies ontvoeren of doden continu leiders van hun vijanden......zo een hypocriet gedoe van die gasten dat is gewoon niet meer serieus te nemen......quote:Op zondag 23 juli 2006 09:45 schreef klez het volgende:
[..]
Nee hoor. Gewoon je lagere school afmaken, dan kom je al een heel eind. Wel eens van "progroms" en "Auschwitz" gehoord bijvoorbeeld? Inderdaad hebben de Joden al heel wat meegemaakt, dankzij domme boertjes, achterlijke moslims en debiele duitsers onder andere.
Alleen het verhaal dat ze zichzelf zo "arm" en "zielig" voordoen, dat ze niet zo moeten "zeuren", dat word ze vaak door de wat slimmere anti-semieten in de mond gelegd.
De werkelijkheid is natuurlijk omgekeerd. De jankerds dat zijn de vijanden van Israel of types als jij, die een "zionistisch complot" nodig hebben om te kunnen zeiken. Besteed je energie aan positieve dingen, probeer zelf eens wat van je leven te maken in plaats van in de oude k*tsmoezen van de neonazis en moslimfascisten te trappen.
Gelul. Vrijwel alle Arabische extremistische clubs hebben als motto: "vernietig Israel". Logisch dat je dat soort idioten dus niet hun gang laat gaan.quote:Op zondag 23 juli 2006 09:50 schreef rednajt het volgende:
[..]
De israelies zijn niet het enige volk dat met een verleden te maken heeft....Alleen de israelies gebruiken hun verleden continu als excuus voor hun aanvalsdrang onder het motto van als wij niet aanvallen dan worden wij vernietigd of iets dergelijks.....dat je een dergelijke oorlog ontketend alleen maar omdat er 2 militairen ontvoerd waren? De israelies ontvoeren of doden continu leiders van hun vijanden......zo een hypocriet gedoe van die gasten dat is gewoon niet meer serieus te nemen......
En Israel's motto is 'leven en laten leven ' ?quote:Op zondag 23 juli 2006 09:54 schreef klez het volgende:
[..]
Gelul. Vrijwel alle Arabische extremistische clubs hebben als motto: "vernietig Israel". Logisch dat je dat soort idioten dus niet hun gang laat gaan.
Gelul??? Als dat zo was geweest had heel het midden oosten allang de palestijnen geholpen in deze kwestie ....maar die olieboeren hebben daar helemaal geen zin in het kost ze alleen maar geld, doden en olievelden. En laten we hopen dat heel het midden oosten zich er niet mee gaat bemoeien want dan zal de prijs van een vat olie nog meer gaan stijgen.....quote:Op zondag 23 juli 2006 09:54 schreef klez het volgende:
[..]
Gelul. Vrijwel alle Arabische extremistische clubs hebben als motto: "vernietig Israel". Logisch dat je dat soort idioten dus niet hun gang laat gaan.
Ah...jij laat iemand die jou de keel door wil snijden begaan, begrijp ik?quote:Op zondag 23 juli 2006 09:57 schreef Limburger_noord het volgende:
[..]
En Israel's motto is 'leven en laten leven ' ?
Nee maar dan geef ik het ook toe als ik uit 'wraak 'eerst wat onschuldigen dood voor ik de dader eindelijk hebquote:Op zondag 23 juli 2006 09:58 schreef klez het volgende:
[..]
Ah...jij laat iemand die jou de keel door wil snijden begaan, begrijp ik?
Voornamelijk uit Iran en Syrie.. Ook worden veel wapens zelf geproduceerd door Hamas en Hizbollah. denk dan aan Handgranaten, Qassam raketten, explosieven ed.quote:Op zondag 23 juli 2006 09:58 schreef rednajt het volgende:
Maar er bestaat natuurlijk wel een ondergrondse circuit in het midden Oosten die de palestijnen steunt dmv van ze wapens te geven op een manier dat het niet duidelijk wordt dat ze dat doen...want waar al die raketten nu vandaan komen is voor mij een raadsel...![]()
Nou, ik denk niet dat er heel veel twijfel is welke landen in het Midden-Oosten daar achter zitten. Overigens heb ik het over Hezbollah, een club waar iedereen met hersens wel vanaf wil, niet over de Palestijnen als geheel.quote:Op zondag 23 juli 2006 09:58 schreef rednajt het volgende:
Maar er bestaat natuurlijk wel een ondergrondse circuit in het midden Oosten die de palestijnen steunt dmv van ze wapens te geven op een manier dat het niet duidelijk wordt dat ze dat doen...want waar al die raketten nu vandaan komen is voor mij een raadsel...![]()
Wat natuurlijk logisch is, want elke oorlog waarin mensen worden gedood is dat......quote:Op zondag 23 juli 2006 09:53 schreef venomsnake het volgende:
Sky: UN Official: Israel bombing is a violation of humanitarian law.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |