abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 april 2006 @ 09:34:15 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
  woensdag 12 april 2006 @ 15:39:15 #2
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_36889465
En dus een "ik blijf geïntreseerd meelezen" post.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  woensdag 12 april 2006 @ 16:51:52 #3
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_36891982
leuke reeks
Confidence through competence
pi_36892018
Ik wil graag kip frituren, of toch alleszins delen ervan. Liefst in een krokant korstje. Hoe maak ik dit klaar ?
  woensdag 12 april 2006 @ 17:05:58 #5
45206 Pietverdriet
pi_36892454
quote:
Op woensdag 12 april 2006 16:52 schreef _BassFace_ het volgende:
Ik wil graag kip frituren, of toch alleszins delen ervan. Liefst in een krokant korstje. Hoe maak ik dit klaar ?
Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.

Bierbeslag voor kip
1 glas bier
1 ei
bloem
peper
zout
kipkruiden
Zoveel bloem toevoegen tot het een yoghurt dikte heeft, kip erdoorheen halen en even af laten druipen, zodat er een film over de kip zit. Die frituren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 12 april 2006 @ 17:18:22 #6
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36892843
quote:
Op woensdag 12 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.

Bierbeslag voor kip
1 glas bier
1 ei
bloem
peper
zout
kipkruiden
Zoveel bloem toevoegen tot het een yoghurt dikte heeft, kip erdoorheen halen en even af laten druipen, zodat er een film over de kip zit. Die frituren.
je kan ook cornflakes er nog doorheen doen, krijg je nog lekkerder
beetje kipkorn effect
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  woensdag 12 april 2006 @ 17:20:13 #7
37817 Wutangtony
I'll Fok You Up!!!!!!!
pi_36892907
onthou topic!
Wat moet je anders?
pi_36893768
quote:
Op woensdag 12 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bierbeslag voor kip
1 glas bier
1 ei
bloem
peper
zout
kipkruiden
Ik neem aan dat dit cornflakes zonder suiker op zijn Maar bedankt voor de tip. Nu nog ergens kipkruiden scoren
  woensdag 12 april 2006 @ 18:50:28 #9
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36895376
ja gewoon van die meest smakeloze cornflakes
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  woensdag 12 april 2006 @ 19:06:44 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36895866
@ Piet deze vraag stond ook nog open in je vorige topic
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 23:56 schreef krakkemieke het volgende:
Waarom zijn rozeval aardappelen zo lekker? Ik vind het gewoon nieuwe aardappelen........
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 12 april 2006 @ 19:10:53 #11
45206 Pietverdriet
pi_36895988
quote:
Op woensdag 12 april 2006 19:06 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Piet deze vraag stond ook nog open in je vorige topic
[..]
Kan het daar eigenlijk wel mee eens zijn, het zijn lekkere aardappels, maar dat zijn Irene´s ook.
Persoonlijk vind ik opperdoezen nog het lekkerst, met boterdoop
pi_36900014
quote:
Op woensdag 12 april 2006 16:52 schreef _BassFace_ het volgende:
Neem mooie kippenhaasjes, of dunne reepjes filet, of poten waar je het bot uit hebt gebeent. Bak bloem kruiden met peper en zout, en wat witte sesam zaad er doorheen. Kip er in, even afkloppen en heel kort frituren.
Maak daarbij een dressing van 4 delen olie, en 1 deel kikkoman, en 1 deel gebrande sesamzaadjes. Goed doorroeren en over de kip. Is niet echt een dressing, want het is geen homogene saus, maar erg lekker bij kip. Beetje sla dr bij, lekker wat boerenbrood.
pi_36904048
Pietje is oke ole ole (tvp)
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_36908216
Ah, ik dacht al dat ik iets gemist had! Ja, ik heb ook liever Opperdoezen!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36918544
Nog een lekker recept voor varkenshaas? Niet met spek, ham, of champignons. (voor pasen)
pi_36939762
Erg lekker recept van me ouwe chef.
Varkenshaas, insteken met uitbener, en met enkele snedes een kleine uitholling maken. Hierin steek je een schoongemaakte gerookte paling filet.
Erg aparte combinatie. Maar echt lekker.
Mooie stevige saus er bij. Gevogelte fond als je echt gek wilt doen. Lekker met pommes dauphin dr bij, wat groene asperges. En dan ben je wel eens een middagje zoet.
pi_36939940
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:08 schreef Ingrid19 het volgende:
Nog een lekker recept voor varkenshaas? Niet met spek, ham, of champignons. (voor pasen)
Ik ben absoluut geen liefhebber van varkenshaas, maar als ik het klaarmaak voor mensen, dan vul ik hem meestal. Mijn favoriet is dan een iets zoete vulling. Bijvoorbeeld iets met pruimen:

Neem wat gewelde pruimen (je kunt ze in cognac of iets naar smaak wellen) in stukjes snijden en op een laag vuurtje zetten met wat appelstroop en een verdikkingsmiddel, in dit geval is ontbijtkoek ideaal. Verder gooi ik er meestal wat kruiden naar smaak bij en kook ik het wat in met diezelfde cognac of simpel wat port. Het geheel na het sudderen een beetje 'prakken' en de haas ermee vullen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 13 april 2006 @ 23:55:14 #18
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_36940268
quote:
Op donderdag 13 april 2006 23:44 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik ben absoluut geen liefhebber van varkenshaas, maar als ik het klaarmaak voor mensen, dan vul ik hem meestal. Mijn favoriet is dan een iets zoete vulling. Bijvoorbeeld iets met pruimen:

Neem wat gewelde pruimen (je kunt ze in cognac of iets naar smaak wellen) in stukjes snijden en op een laag vuurtje zetten met wat appelstroop en een verdikkingsmiddel, in dit geval is ontbijtkoek ideaal. Verder gooi ik er meestal wat kruiden naar smaak bij en kook ik het wat in met diezelfde cognac of simpel wat port. Het geheel na het sudderen een beetje 'prakken' en de haas ermee vullen.
Dat lijkt me nou echt ontzettend smerig

Gewoon naturel, eventueel een klein beetje (uiteraard zelfgemaakte met échte boter) kruidenboter erbij serveren

[ Bericht 5% gewijzigd door Euc- op 14-04-2006 12:26:34 ]
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_36940507
quote:
Op donderdag 13 april 2006 23:55 schreef Euc- het volgende:

[..]

Gewoon naturel, eventueel een klein beetje (uiteraard zelfgemaakte met échte boter) kruidenboter erbij serveren
Ach, iedern zijn smaak. Het is trouwens geen ongebruikelijke combinatie, eerder wat ouderwets. Persoonlijk vind ik gerookte paling in een varkenshaas een misdaad, maar daar zal ook niet iedereen het met mij over eens zijn.

Maar goed, zoals ik al zei, ik hou ook absoluut niet van varkenshaas. Ik maak het alleen als mensen het speciaal verzoeken.
pi_36945012
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:08 schreef Ingrid19 het volgende:
Met brie en ananasjam? (eigenlijk hoort er dan ook nog parmaham omheen, maar dat kun je ook weglaten...)
pi_36945069
tvp, even een mooie reeks in mijn AT krijgen!
pi_36945113
Oh, Pietverdriet, ik moest gisteren aan je denken toen ik een artikel las over botontkalking Niet dat ik denk dat je botontkalking hebt, maar er lijkt een link te zijn tussen te weinig dierlijk vet eten en botontkalking En jij hamert er altijd zo op dat dierlijk vet niet ongezond is, vandaar.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 14 april 2006 @ 10:18:28 #23
45206 Pietverdriet
pi_36946170
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 09:25 schreef Isabeau het volgende:
Oh, Pietverdriet, ik moest gisteren aan je denken toen ik een artikel las over botontkalking Niet dat ik denk dat je botontkalking hebt, maar er lijkt een link te zijn tussen te weinig dierlijk vet eten en botontkalking En jij hamert er altijd zo op dat dierlijk vet niet ongezond is, vandaar.
hehehehehehe
  vrijdag 14 april 2006 @ 10:37:21 #24
45206 Pietverdriet
pi_36946574
Varkenshaas kruiden met zout en peper en aanbraden in wat geklaarde boter.
Eisneeuw slaan en vermengen met een hand hooi.
Varkenshaas verpakken met de eisneeuw en in de oven bij 175 graden tot bruin.
Varkenshaas uitpakken, hij is nu mooi rosé (alle stroo en ei moet er weer af)

Serveren met salade en nieuwe aardappels.

Mosterdsaus.
Kook een 300 cc witte wijn met een sjalotje, verse kruiden en wat peperkorrels langzaam in tot de helft. Voeg een eetlepel milde mosterd toe (maille a la provence is erg lekker) en een 200 cc room.
Eventueel even binden met wat sausbinder (pijlwortel, of gewoon uit een pakje)
pi_36947570
quote:
Op donderdag 13 april 2006 23:55 schreef Euc- het volgende:

[..]

Varkensvlees met pruimen is echt een perfecte combinatie, niks mis mee. Zelf doe ik niks met de pruimen, ik wel ze alleen. Armanac pruimen met varkensrollade. Varkenshaas roken is ook wel lekker. Moet dan wel een stevige saus bij.
  vrijdag 14 april 2006 @ 11:20:44 #26
45206 Pietverdriet
pi_36947689
EUC, ik wil in dit topic geen kotssmilies zien!
  vrijdag 14 april 2006 @ 11:21:22 #27
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_36947707
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:17 schreef Pilootje het volgende:

[..]

Varkensvlees met pruimen is echt een perfecte combinatie, niks mis mee. Zelf doe ik niks met de pruimen, ik wel ze alleen. Armanac pruimen met varkensrollade. Varkenshaas roken is ook wel lekker. Moet dan wel een stevige saus bij.
en je moet en rookkast hebben. Zijn die eigenlijk ook voor particulieren goed verkrijgbaar??
  vrijdag 14 april 2006 @ 12:26:48 #28
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_36949981
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
EUC, ik wil in dit topic geen kotssmilies zien!
excusez moi
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_36952151
Heb al wat lekkers voorbij zien komen! Zal eerst maar overleggen, want het is voor 4 man en niet iedereen lust alles.
pi_36954664
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:21 schreef Chielus het volgende:

[..]

en je moet en rookkast hebben. Zijn die eigenlijk ook voor particulieren goed verkrijgbaar??
In dit topic staat veel informatie. Een rookkast kan je op internet bestellen.
Roken voor beginners.....

@ Piet: Hoe lang kan je geklaarde boter bewaren? Ik wil best een flinke portie bewaren, maar ik gebruik ook vaak olijfolie.
pi_36954946
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 14:59 schreef piepster het volgende:

[..]

@ Piet: Hoe lang kan je geklaarde boter bewaren? Ik wil best een flinke portie bewaren, maar ik gebruik ook vaak olijfolie.
Hm, geklaarde boter is gewoon boter zonder water en melkresten. Er blijft dus enkel vet over, je mag verwachten dat dit niet bederft of in ieder geval erg lang bewaard kan worden...
pi_36955253
Geklaarde boter kan je heel lang bewaren als je gewoon schone lepels gebruikt enzo.

In restaurants hebben ze speciale rookkast voor op het vuur of zelfs los. Thuis kan je gewoon wat omproviceren. Neem een stoompan, gebruik alu folie etc... Varkenshaasjes kort roken, minuut of 4 a 5, en dan garen in de oven. Heb je wel een lekkere rook smaak maar niet dat vieze bittere.
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:34:58 #33
45206 Pietverdriet
pi_36955899
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 14:59 schreef piepster het volgende:

[..]

Geklaarde boter kan je in de koeling weken bewaren.
Het is trouwens erg makkelijk te maken, dus waarom zou je er een flinke voorraad van maken?
pi_36964235
Je moet wel een beetje wat boter hebben om mooie geclarifeerde boter te maken, zeker wel 500 gram. Anders valt er niks af te schuimen en af te scheppen.
pi_36978849
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 20:25 schreef Pilootje het volgende:
Je moet wel een beetje wat boter hebben om mooie geclarifeerde boter te maken, zeker wel 500 gram. Anders valt er niks af te schuimen en af te scheppen.
Dat had ik ook begrepen. En aangezien ik niet elke dag boter gebruik om in te bakken, maar ook wel eens olijfolie, blijft het wel een tijdje staan.
  zaterdag 15 april 2006 @ 13:19:21 #36
45206 Pietverdriet
pi_36978892
Je kan hier trouwen geklaarde boter gewoon kopen in 200 grams pakjes en ik kan me herinneren dat het in NL ook verkocht werd.
  zaterdag 15 april 2006 @ 13:50:35 #37
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_36979584
Piet, even een snelle en (misschien wel wat domme vraag) Ik heb lekkere nieuwe krieltjes (van de nieuwe oogst) en die wil ik lekker bakken. IS het verstandig om die van te voren te koken en zo ja hoe lang moeten ze dan koken?
pi_36979833
Ik heb het in Nederland nog nooit gezien. Ook niet in de tijd dat ik vakkenvuller was, en het volledige assortiment uit m'n kop kende. Het raarste wat boter betreft is chocoladeboter. Verkrijgbaar bij de Plus.
  zaterdag 15 april 2006 @ 14:30:20 #39
45206 Pietverdriet
pi_36980309
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 13:50 schreef Chielus het volgende:
Piet, even een snelle en (misschien wel wat domme vraag) Ik heb lekkere nieuwe krieltjes (van de nieuwe oogst) en die wil ik lekker bakken. IS het verstandig om die van te voren te koken en zo ja hoe lang moeten ze dan koken?
Ik kook die dingen nooit voor, maar bak ze gewoon lang op een laag vuur, als je ze voorkookt, dan niet langer dan een paar minuten en dan afgieten, en vervolgens uit laten dampen en af koelen.
  zaterdag 15 april 2006 @ 14:32:59 #40
45206 Pietverdriet
pi_36980370
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 14:04 schreef piepster het volgende:
Ik heb het in Nederland nog nooit gezien. Ook niet in de tijd dat ik vakkenvuller was, en het volledige assortiment uit m'n kop kende. Het raarste wat boter betreft is chocoladeboter. Verkrijgbaar bij de Plus.
Ik kan me herinneren dat het een tijdje op de markt is geweest om de boterberg weg te werken. Maar in NL is men erg op margarine, dus kan me voorstellen dat het nooit een succes is geworden.
Maar goed behalve geklaarde boter koop je hier dus ook varkensvet en ganzevet (uitgesmolten als smalz) hier in iedere beetje super.
pi_36982171
Geklaarde boter is voornamelijk verkrijgbaar in grotere flessen voor de horeca. Je hebt van verschillende merken van die literflessen met vloeibare 'boter'. Dat is eigenlijk niks meer dan geklaarde boter, het water en de melkresten zijn verwijderd. Volgens mij kun je het in de supermarkt ook wel krijgen, maar zou niet weten onder welke merk. In horeca verpakking ken ik alleen die van 'Echte roomboter'. Eigenlijk geen idee wat het merk verder is, maar jullie kennen de pakjes waarschijnlijk wel van dit merk.
  zaterdag 15 april 2006 @ 16:31:16 #42
45206 Pietverdriet
pi_36983015
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 15:54 schreef Drive-r het volgende:
Geklaarde boter is voornamelijk verkrijgbaar in grotere flessen voor de horeca. Je hebt van verschillende merken van die literflessen met vloeibare 'boter'. Dat is eigenlijk niks meer dan geklaarde boter, het water en de melkresten zijn verwijderd. Volgens mij kun je het in de supermarkt ook wel krijgen, maar zou niet weten onder welke merk. In horeca verpakking ken ik alleen die van 'Echte roomboter'. Eigenlijk geen idee wat het merk verder is, maar jullie kennen de pakjes waarschijnlijk wel van dit merk.
Geklaarde boter is echter niet vloeibaar.
pi_36983447
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geklaarde boter is echter niet vloeibaar.
Klopt, ik weet niet precies wat ze er aan hebben toegevoegd.
  zaterdag 15 april 2006 @ 17:11:53 #44
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_36984062
Piet mijn vrouw heeft varkenfilet aan een stuk mee gebracht ipv beenham. Maar zou ik dit wel het zelfde kunnen behandelen (Dus in de oven enzo)?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 15 april 2006 @ 21:49:53 #45
45206 Pietverdriet
pi_36991142
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 17:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet mijn vrouw heeft varkenfilet aan een stuk mee gebracht ipv beenham. Maar zou ik dit wel het zelfde kunnen behandelen (Dus in de oven enzo)?
Met een filet bedoel je dus geen haas, maar zeg maar een stel ribkarbonades aan elkaar waar het bot is verwijdert?
Ja dat kan je in de oven braden, maar let wel, dat wordt snel droog, omdat het mager is.
pi_36995416
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 14:04 schreef piepster het volgende:
Bedoel je cacao boter ?
Erg mooi spul. Prijzig, maar zeer goed in te bakken. Voor de duidelijkheid smaakt dus gewoon naar boter. Maar wordt gewonnen uit de cacao boter, overigens ook het grootste bestandsdeel van witte chocolade.

Drive-r die echte boter blokken van 5 kilo zijn gewoon van campina.
In de horeca is geclarifeerde boter onder ander verkrijgbaar als beurre culinair of konijnenboter.
Geklaarde boter is in principe net zo hard als een blok roomboter, maar iets anders van structuur. Die beurre culinair zit in van die "knijp" flessen en is direct uit de koeling licht vloeibaar, je knijpt er zegmaar een drol uit Geen idee hoe ze dat zo krijgen.
pi_36995467
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 17:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Miisschien kan ze bij de slager nog wat vetspek kopen, kan je de rollade mee barderen. ( vet er omheen en mooi opbinden ) Vlees vervolgens aanbraden, en op zeer lage temperatuur garen in de oven. 100 a 120 graden tot mooi rose. Mag eigenlijk niet met varken maar vind ik wel lekker, gaar kan natuurlijk ook. Door de lage temperatuur blijft het sappig.
pi_36995927
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:49 schreef Pilootje het volgende:

[..]

In de horeca is geclarifeerde boter onder ander verkrijgbaar als beurre culinair of konijnenboter.
Dank je, beurre culinaire bedoelde ik inderdaad! Die gebruiken wij in ieder geval in de keuken. Meestal gebruik ik trouwens gewoon roomboter, maar zo'n knijpfles is soms erg handig.
  zondag 16 april 2006 @ 04:24:53 #49
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_36997946
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:51 schreef Pilootje het volgende:

[..]

Miisschien kan ze bij de slager nog wat vetspek kopen, kan je de rollade mee barderen. ( vet er omheen en mooi opbinden ) Vlees vervolgens aanbraden, en op zeer lage temperatuur garen in de oven. 100 a 120 graden tot mooi rose. Mag eigenlijk niet met varken maar vind ik wel lekker, gaar kan natuurlijk ook. Door de lage temperatuur blijft het sappig.
hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.
pi_36998397
Piet, ik ga straks appeltaart bakken, maar omdat ik maar voor 4 personen hoef te koken wilde ik morgen geen halve appeltaart in mijn eentje moeten opeten. Daarom heb ik een kleine springvorm gekocht, zo één waar eigenlijk net 4 kleine puntjes appeltaart uit kunnen. Ik bedacht me ineens dat dit waarschijnlijk niet zo lang in de oven hoeft als een 'gewone grote' appeltaart. Enig idee hoe lang ik een klein appeltaartje moet bakken en anders hoe ik kan zien wanneer hij gaar is. (ik vind bijna gaar eigenlijk het lekkerst...)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 16 april 2006 @ 08:50:36 #51
45206 Pietverdriet
pi_36998581
quote:
Op zondag 16 april 2006 04:24 schreef Chielus het volgende:

[..]

hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.
Ongeveer 1 1/4 a 1 1/2 uur per kilo bij deze temp, ligt aan je oven hoe lang extact..
  zondag 16 april 2006 @ 08:51:40 #52
45206 Pietverdriet
pi_36998586
quote:
Op zondag 16 april 2006 07:19 schreef Isabeau het volgende:
Piet, ik ga straks appeltaart bakken, maar omdat ik maar voor 4 personen hoef te koken wilde ik morgen geen halve appeltaart in mijn eentje moeten opeten. Daarom heb ik een kleine springvorm gekocht, zo één waar eigenlijk net 4 kleine puntjes appeltaart uit kunnen. Ik bedacht me ineens dat dit waarschijnlijk niet zo lang in de oven hoeft als een 'gewone grote' appeltaart. Enig idee hoe lang ik een klein appeltaartje moet bakken en anders hoe ik kan zien wanneer hij gaar is. (ik vind bijna gaar eigenlijk het lekkerst...)
tot ie lekker bruin is, dan is ie gaar.
pi_36998625
Hij gaat zo de oven in Ik ben dòl op mijn eigen appeltaart, dus ik hoop dat ik deze ook goed krijg.
  zondag 16 april 2006 @ 09:06:21 #54
45206 Pietverdriet
pi_36998693
Waar haal jij trouwens behoorlijke appels voor appeltaart vandaan in deze tijd van het jaar?
pi_36999112
quote:
Op zondag 16 april 2006 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar haal jij trouwens behoorlijke appels voor appeltaart vandaan in deze tijd van het jaar?
Ik weet natuurlijk niet wat jij verstaat onder 'behoorlijke appels' maar de AH heeft gewoon goudreinetten liggen.
  zondag 16 april 2006 @ 10:19:46 #56
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_36999272
quote:
Op zondag 16 april 2006 04:24 schreef Chielus het volgende:

[..]

is het verstandig om ze in te pakken in alufolie om uitdroging te voorkomen of kan je beter om de zoveel tijd wat bakvet eroverheen gieten?
pi_36999300
Als je bekleed met spek dan zal het niet zo snel uitdrogen. Steeds met vet arroseren is altijd goed. Alufolie krijg je een grijs stukje vlees, maar bij de juiste garingstijd zal die ook nog wel sappig zijn.
pi_36999389
Geniaal topic
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
  zondag 16 april 2006 @ 10:36:45 #59
45206 Pietverdriet
pi_36999556
quote:
Op zondag 16 april 2006 10:19 schreef Chielus het volgende:

[..]

is het verstandig om ze in te pakken in alufolie om uitdroging te voorkomen of kan je beter om de zoveel tijd wat bakvet eroverheen gieten?
Hoeft het niet in te pakken, juist door de lage temp blijft het sappig.
Als je het vlees uit de oven neemt wel even laten rusten voor je het snijdt.
Dan blijft het sap in het vlees als je het snijdt.
  zondag 16 april 2006 @ 11:24:44 #60
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37000540
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 21:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met een filet bedoel je dus geen haas, maar zeg maar een stel ribkarbonades aan elkaar waar het bot is verwijdert?
Ja dat kan je in de oven braden, maar let wel, dat wordt snel droog, omdat het mager is.
Nee het is een stuk zonder bot en volgens haar is het filet.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 16 april 2006 @ 23:16:04 #61
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37019898
Heb de varkensfillet als een beenham uit de oven klaar gemaakt maar alleen met de tijden gehalveerd en hij was heel goed te doen.

Daarnaast had ik zelf ook een honing mosterd dressing gemaakt voor de salade welke erg goed gelukt was.

Maar bedankt voor de tips hier Piet en anderen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 18 april 2006 @ 03:24:36 #62
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37052701
quote:
Op zondag 16 april 2006 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoeft het niet in te pakken, juist door de lage temp blijft het sappig.
Als je het vlees uit de oven neemt wel even laten rusten voor je het snijdt.
Dan blijft het sap in het vlees als je het snijdt.
Bedankt voor je tips, het is super gegaan, mooi appig vlees. Had een lekkere vulling gemaakt voor de filet en mooi laten geren op lage temp, vaak vet over doen en samen met een kern temperatuur meter geen centje pijn.
  dinsdag 18 april 2006 @ 15:23:22 #63
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_37063222
Tom Cruise wil placenta opeten

Een pate? Hoe maak je in hemelsnaam zoiets eetbaar?
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
  dinsdag 18 april 2006 @ 15:25:53 #64
45206 Pietverdriet
pi_37063301
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 15:23 schreef Adagio het volgende:

Je denkt toch niet dat ik me serieus over zoiets smerigs ga uitlaten, laat staan een recept te gaan verzinnen daarvoor? Koop lekker een boek over Pate maken en zoek het zelf uit. Culinesse is er voor culinariteiten, niet voor zelfzoekenden halfzachten die een tekort aan realiteitsbinding hebben.
  dinsdag 18 april 2006 @ 19:18:52 #65
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_37070837
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 15:23 schreef Adagio het volgende:

In OUD is daar wel een topic over: Wat te doen met de placenta na de bevalling? .
Succes ermee...
Nulla verba sed acta
pi_37070897
pi_37071376
Hmm vreemd onderwerp, ik heb hier nog nooit over gehoord, zal er ook verder niet op ingaan, dat is in die andere topics al gedaan, maar ik houd het globaal.
Een pate is in principe een vlees farce. Je kunt dit vergelijken met gehakt of filet american. Maar dan dus zo fijn mogelijk zodat het mooi glad wordt. Doorgaans wordt in een pate ook lever gebruikt, dit zorgt voor de typische smaak. Even heel simpel uitgelegt, neem alle stukken vlees uit het recept, normaal vees, eventueel wat lever, en dit doe je in een cutter. Blender heb ik eend geprobeert maar dat werkt niet lekker, heeft vloeistof nodig. Laat alles lekker paar minuten draaien, eventueel een klein likje room en eiwit. Dan is het heel belangrijk dat je alles lekker hoog op smaak brengt, bij een pate altijd net iets hoger omdat de smaak in de oven wat afslapt ( of was het net andersom, nee geloof het niet ) Je kunt dit proeven door klein beetje water op te zetten, en even lepel met een klein klontje van je mengsel in gaar te maken, magno, pan, oven, kan allemaal.
Dan heb je een pate vorm nodig, of een aardewerk bak oid. Vul je vleesmengsel, strijk glad. Gaar met kerntemperatuur au bain marie in de oven, laten afkoelen, bestrooi de bovenkant met kruiden, peperkorrels, laurier etc.., en dan maak je een gelei van een sterke bouillon of fond, en die giet je dr dun overheen, dit voorkomt dat de pate uitdroogt. Erg lekker huisgemaakte pate.
Gevogelte pate, met stukjes zwezerik en gerookte eend. Peperpate, Boerenpate met stukjes vlees dr in. Hmmmm.

Kunt u de placenta inpakken, hij staat vanavond op het menu !
  dinsdag 18 april 2006 @ 21:26:01 #68
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_37076024
Dus de smaak moet wel van toegevoegde zaken komen, begrijp ik. Maar ik wens Tom Cruise veel succes in ieder geval, laat hem ook ff de foto's in bovenstaand topic bekijken. Van de smakelijke omschrijving van Pilootje krijg ik dan wel weer trek, overigens.
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
  dinsdag 18 april 2006 @ 21:34:31 #69
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_37076336
Piet, hoe maak jij tonijn klaar? Grillen of bakken?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 18 april 2006 @ 22:13:48 #70
45206 Pietverdriet
pi_37078268
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 21:34 schreef Pracissor het volgende:
Piet, hoe maak jij tonijn klaar? Grillen of bakken?
Ik bak tonijnsteak.
pi_37078699
tonijn is een van de meest veelzijdige stukjes vis vind ik persoonlijk.
Roosteren in sesamzaad, sashimi, tartaar. Lekker hoor
  dinsdag 18 april 2006 @ 22:48:03 #72
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37079944
Je kunt tonijn ook bakken als een biefstukje erg lekker met mangochutney
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 18 april 2006 @ 23:38:14 #73
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_37082122
Momenteel grill ik de tonijn, maar ik vind het moeilijk om aan te houden wat nou precies de juiste tijd is.
Persoonlijk vind ik het heerlijk met teriyaki saus en wasabi.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  dinsdag 18 april 2006 @ 23:38:43 #74
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_37082144
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 22:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Je kunt tonijn ook bakken als een biefstukje erg lekker met mangochutney
Ga ik dan eens proberen.
pi_37087846
Piet, bestaat er een MAKKELIJK recept voor een lekkere vlaai? Liefst rijstevlaai.
  woensdag 19 april 2006 @ 09:56:16 #76
45206 Pietverdriet
pi_37088059
quote:
Op woensdag 19 april 2006 09:47 schreef Walrik het volgende:
Piet, bestaat er een MAKKELIJK recept voor een lekkere vlaai? Liefst rijstevlaai.
Basis voor vlaai is gewoon wit brood deeg. Gevuld met fruit of rijstepap krijg je dan een vlaai. Die halve taarten bij de multivlaai of andere winkels verkopen heeft niets met de limburgse vlaai te maken.
Dus neem gewoon witbroodmix en een vlaaivorm, en vul hem met je favo vulling en die bak je vervolgens.
pi_37089110
Gigantisch bedankt voor t snelle antwoord!
Mar Meen je dat nou is het echt zo simpel?? Heb een vervolgvraag. Ik woon in californie en heb geen idee of je hier rijstepap kant en klaar kunt krijgen (wel van die zachtige jiddische rijstepudding, kan die ook?)
Dus: kan die zachte rijstpudding gebruikt worden als vulling?
Zo niet, hoe maak ik rijstpap?
  woensdag 19 april 2006 @ 10:46:13 #78
45206 Pietverdriet
pi_37089336
quote:
Op woensdag 19 april 2006 10:38 schreef Walrik het volgende:
Gigantisch bedankt voor t snelle antwoord!
Mar Meen je dat nou is het echt zo simpel??
ja, de echte vlaai is eenvoudig.
quote:
Heb een vervolgvraag. Ik woon in californie en heb geen idee of je hier rijstepap kant en klaar kunt krijgen (wel van die zachtige jiddische rijstepudding, kan die ook?)
Dus: kan die zachte rijstpudding gebruikt worden als vulling?
Zo niet, hoe maak ik rijstpap?
Je kan erin gooien wat je wil (let op, geen zoetstof producten gebruiken, veel zoetstoffen kunnen niet tegen verhitting
Rijstepap zelf maken, gewoon paprijst nemen en koken.
Hier een recept voorbeeld voor rijstepap, bij gebrek aan paprijst, gebruik risotto rijst.
  woensdag 19 april 2006 @ 11:08:09 #79
61221 Alchemila
Über mein dead body
pi_37089884
Naar aanleiding van "Herman zoekt chef" van gisteravond:
Hoe maak je wél goede soesjes?
(mocht het al ergens bij staan, vergeef me, en stuur me maar door)
Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught. (Oscar Wilde)
  woensdag 19 april 2006 @ 11:12:35 #80
45206 Pietverdriet
pi_37089987
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:08 schreef Alchemila het volgende:
Naar aanleiding van "Herman zoekt chef" van gisteravond:
Hoe maak je wél goede soesjes?
(mocht het al ergens bij staan, vergeef me, en stuur me maar door)
Wat wil je nu precies weten?
  woensdag 19 april 2006 @ 13:15:42 #81
37817 Wutangtony
I'll Fok You Up!!!!!!!
pi_37093112
waarschijnlijk hoe je soesjes maakt, misschien diegene met dat slagroom erin? gokje hoor
Wat moet je anders?
  woensdag 19 april 2006 @ 17:03:26 #82
61221 Alchemila
Über mein dead body
pi_37100179
Soesjes als in die dingen met slagroom erin. Ik zag op televisie dat het toch wat moeilijker was om dat deeg te maken en het goed te laten opkomen dan dat het in mijn recept staat.
Hoe zorg je ervoor dat het deeg voor je soesjes goed 'omhoog komt' in de oven?
Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught. (Oscar Wilde)
  woensdag 19 april 2006 @ 17:05:57 #83
45206 Pietverdriet
pi_37100264
quote:
Op woensdag 19 april 2006 17:03 schreef Alchemila het volgende:
Soesjes als in die dingen met slagroom erin. Ik zag op televisie dat het toch wat moeilijker was om dat deeg te maken en het goed te laten opkomen dan dat het in mijn recept staat.
Zal dat vanavond of morgen even nakijken in banketbakkershandboek.
Raar dat dit een kok werd gevraagt, soesjes zijn Patiserie, dus eigenlijk banketbakkerswerk. Is zoiets als een timmerman te vragen een viool te maken, is een ander vakgebied.
pi_37104561
Ik ben op zoek naar tips, voor gevarieert koken. Maar niet te moeilijk.
Ik ben heel internet al aan het afspeuren, maar echt iets lekkers kan ik niet vinden.
Ik houdt van sla, tartaar kruidige boter etc.
Verder mag het dus ook weer niet te vet zijn vanwege de lijn
Oh wat is het toch moeilijk elke dag weer wat lekkers neer te zetten.
  woensdag 19 april 2006 @ 22:27:05 #85
45206 Pietverdriet
pi_37111081
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:29 schreef ymme het volgende:
Ik ben op zoek naar tips, voor gevarieert koken. Maar niet te moeilijk.
Ik ben heel internet al aan het afspeuren, maar echt iets lekkers kan ik niet vinden.
Ik houdt van sla, tartaar kruidige boter etc.
Verder mag het dus ook weer niet te vet zijn vanwege de lijn
Oh wat is het toch moeilijk elke dag weer wat lekkers neer te zetten.
Maar wat is nu je vraag, Piet schrijf even een dagelijks menu voor me met dingen die ik lekker vind?
Je wilt kruidige boter maar geen vet???
Geen vet zit je bij mij echt verkeerd, volgens mij moet je gewoon de CUL receptentopics door, of een kookboek kopen.
pi_37113747
quote:
Op woensdag 19 april 2006 17:03 schreef Alchemila het volgende:
Ik snap ook niet waarom dat bij hun niet lukte. Wel leuk voor tv natuurlijk.
Soezenbeslag is een relatief simpel recept. Gewoon recept volgen dan gaat het niet fout. Enkele belangrijke aandachtpunten: Zorg dat als de vloeistof kookt je er bij staat, en je deze niet laat inkoken, dan kloppen de verhoudingen niet meer. ( bij patiserie altijd erg belangrijk )
De gezeefde bloem in een keer in de pan gooien, en een spatel gebruiken om te roeren. ( spatel is ook belangrijk, geen garde ) Lekker roeren tot je een soort roux krijgt. Op leer laag vuur het deeg gaar maken. Op een gegeven moment gaat het zweten, dan komt er vet vrij. Dan is het deeg gaar. Gewoon rustig op laag vuur doen, en oppassen met aankoeken.
Neem een kleine pan als je weinig maakt. De bedoeling is dat je deeg ongeveer de bodem bedekt. Zo kun je de eieren er meteen in gooien zonder dat ze op de hete bodem stollen.
Je roux is nu dus warm en gaar, en doe een voor 1 de eieren er in, en roer ze snel door het deeg. In het begin lijkt het alsof het niet wil mengen, maar na veel roeren pakt ie de eieren wel.
Dan is dus je beslag of deeg klaar. Zelf koel ik het altijd terug, dan wordt de boter in het beslag hard en kun je beter spuiten.
Je oven heb je ondertussen al een tijdje op 200 graden combistoom staan ( stoom heeft een positive werking op soezenbeslag ) spuit het deeg op de plaat en doe hem snel in de oven zodat er zo min mogelijk temperatuur ontsnapt. Na enkele minuten hebben je soezen hun juiste formaat, maar zijn ze van binnen nog niet gaar. Dus wat je moet doen is de temperatuur laag zetten zodat ze stevig en gaar worden. Oven niet open doen in die tijd, anders zakt de rommel in.
Tsja dat is het wel een beetje ..

Piet ik ben niet met je eens dat die chefs dat niet hoeven te kunnen. Ten eerste zou elke goede kok, maar zeker chef alle fasetten van de keuken moeten kennen. Dus ook de patiserie.
Maar buiten dat, gebruiken we geen soezenbeslag in de rest van de keuken ?
Profiterols voor in de soep ?
Pommes dauphin ?
  woensdag 19 april 2006 @ 23:52:35 #87
45206 Pietverdriet
pi_37114436
quote:
Op woensdag 19 april 2006 23:31 schreef Pilootje het volgende:

Piet ik ben niet met je eens dat die chefs dat niet hoeven te kunnen. Ten eerste zou elke goede kok, maar zeker chef alle fasetten van de keuken moeten kennen. Dus ook de patiserie.
Maar buiten dat, gebruiken we geen soezenbeslag in de rest van de keuken ?
Profiterols voor in de soep ?
Pommes dauphin ?
Ik vond het gewoon raar om aan een kok te vragen, ik ken het TV programma niet.
pi_37114492
quote:
Op woensdag 19 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:

.
Raar dat dit een kok werd gevraagt, soesjes zijn Patiserie, dus eigenlijk banketbakkerswerk. Is zoiets als een timmerman te vragen een viool te maken, is een ander vakgebied.
Dat zat ik me ook te bedenken.. in dat programma noemt hij het basis vaardigheden.
ik vind het programma sowieso wat typisch omgaan met juryring(raar woord), het moet perse allemaal de kant van de smaak van de Blijker opgaan... hoezo arro
Sorry voor de offt.
pi_37118049
quote:
Op woensdag 19 april 2006 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar wat is nu je vraag, Piet schrijf even een dagelijks menu voor me met dingen die ik lekker vind?
Je wilt kruidige boter maar geen vet???
Geen vet zit je bij mij echt verkeerd, volgens mij moet je gewoon de CUL receptentopics door, of een kookboek kopen.
Geen vetje niet.
Beetje mag, maar niet overdreven natuurlijk.
dagelijks menu?
Ben al heel wat topics door geweest, maar echt iets kon ik niet vinden.
pi_37120811
Voor de aardappels:
Aardappel variatie

Voor vlees en vis:
Ode aan de grillpan
Origineel recept met VLEES gezocht :)

Voor de sla:
Zelfgemaakte saladedressings

italiaans:
[Centraal] Italiaans eten Fan Topic!

Voor in je eentje:
Gevarieerde eenpersoonsgerechten

Groentes van vroeger:
Vergeten groenten!

Voor de slanke lijn:
Gezonde voeding die ook nog lekker is!

Allemaal relatief nieuwe topics, waar veel instaat. Je kan toch echt niet van Piet verwachten dat 'ie nu 365 recepten voor je uittypt.
  donderdag 20 april 2006 @ 10:58:27 #91
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37121123
quote:
Je lijkt wel een modje...
quote:
Allemaal relatief nieuwe topics, waar veel instaat. Je kan toch echt niet van Piet verwachten dat 'ie nu 365 recepten voor je uittypt.
Idd, de bedoeling hier is om piet dingen te vragen met speciale Kooktechnische of specifieke recepttechnische of smaaktechnische kwesties. Voor al het andere open je gewoon zelf een topic, voor inspiratie hebben we ook nog wat eet je vandaag reeks.
pi_37121187
Oh. En ga ik nu dood?
  donderdag 20 april 2006 @ 12:20:24 #93
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37123428
quote:
Op donderdag 20 april 2006 11:00 schreef piepster het volgende:
Oh. En ga ik nu dood?
Nou, niet meteen. Maar het heeft zo z'n bijwerkingen

Maar we gaan maar weer ontopic.
pi_37123502
Piet, vorige week heb ik longhaas gegeten in een restaurant en heb het nu voor volgende week besteld bij de slager. Heb je mooie tips ten aanzien van dit heerlijke stukje (voor mij) onbekend vlees?

In het restaurant was het heerlijk mals en lekker rood.
  donderdag 20 april 2006 @ 12:36:58 #95
45206 Pietverdriet
pi_37123870
quote:
Op donderdag 20 april 2006 12:23 schreef SterkStaaltje het volgende:
Piet, vorige week heb ik longhaas gegeten in een restaurant en heb het nu voor volgende week besteld bij de slager. Heb je mooie tips ten aanzien van dit heerlijke stukje (voor mij) onbekend vlees?

Gewoon zoals je een biefstuk van de haas zou bereiden.
Biefstuk op kamertemperatuur laten komen, hij mag niet meer koelkastkoud zijn. Vers gemalen peper erop doen, geen zout.
voor de rest
Biefstukkie bakken.
pi_37123962
quote:
Op donderdag 20 april 2006 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon zoals je een biefstuk van de haas zou bereiden.
Biefstuk op kamertemperatuur laten komen, hij mag niet meer koelkastkoud zijn. Vers gemalen peper erop doen, geen zout.
voor de rest
Biefstukkie bakken.
Prima! Gaan we het zo doen!
  donderdag 20 april 2006 @ 20:09:28 #97
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37137946
quote:
Op donderdag 20 april 2006 12:20 schreef Chielus het volgende:
Nou, niet meteen. Maar het heeft zo z'n bijwerkingen
Maar ook die wennen
quote:
Op donderdag 20 april 2006 12:23 schreef SterkStaaltje het volgende:

Wat is Longhaas dan? Een stoort extra lange varkenshaas?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 20 april 2006 @ 21:06:35 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_37140200
quote:
Op donderdag 20 april 2006 20:09 schreef Martijn_77 het volgende:

Wat is Longhaas dan? Een stoort extra lange varkenshaas?
Longhaas is de middenrifspier van een rund en smaakt bijna net als biefstuk.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_37141533
Hoi Piet,

Ik heb ook eens een vraagje. Ik moet zaterdag een simpel diner voor iemand in elkaar draaien. Ik wilde zelf een keer Gravlax proberen, dus heb wat wilde zalm gehaald. Ik heb ze maar laten fileren door de visboer (luiheid). Maar goed, kon even nergens iemand raadplegen over een goed recept en had het zelf nooit eerder gemaakt. Ik heb nu wat citroen in de zalm laten trekken. Vervolgens een dikke laag met een mengsel van grof zeezout, verse, grof gemalen peper en suiker. Daarbij natuurlijk een dik bos dille. De filets weer op elkaar gelegd met wat folie tussen twee planken en wat pakken melk in de koeling.

Ten eerste vroeg ik me af of ik het enigzins goed gedaan heb. Ten tweede heb ik weinig idee voor een sausje.... Ik dacht aan een vinaigrette achtig iets met mosterd, iets zoetigs en dille? Ik wilde iets simpels, fris doen....

Mocht je tips hebben, dank u!
  donderdag 20 april 2006 @ 21:44:20 #100
45206 Pietverdriet
pi_37141785
quote:
Op donderdag 20 april 2006 21:39 schreef Drive-r het volgende:
Hoi Piet,

Ik heb ook eens een vraagje. Ik moet zaterdag een simpel diner voor iemand in elkaar draaien. Ik wilde zelf een keer Gravlax proberen, dus heb wat wilde zalm gehaald. Ik heb ze maar laten fileren door de visboer (luiheid). Maar goed, kon even nergens iemand raadplegen over een goed recept en had het zelf nooit eerder gemaakt. Ik heb nu wat citroen in de zalm laten trekken. Vervolgens een dikke laag met een mengsel van grof zeezout, verse, grof gemalen peper en suiker. Daarbij natuurlijk een dik bos dille. De filets weer op elkaar gelegd met wat folie tussen twee planken en wat pakken melk in de koeling.

Ten eerste vroeg ik me af of ik het enigzins goed gedaan heb. Ten tweede heb ik weinig idee voor een sausje.... Ik dacht aan een vinaigrette achtig iets met mosterd, iets zoetigs en dille? Ik wilde iets simpels, fris doen....

Mocht je tips hebben, dank u!
Recept voor de Gravat Lax klink okay
de dressing? Geen idee, ik zou het gewoon zo eten.
Je zou gewoon citroensap en walnotenolie kunnen nemen
  donderdag 20 april 2006 @ 21:45:44 #101
61221 Alchemila
Über mein dead body
pi_37141863
quote:
Op woensdag 19 april 2006 23:54 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dat zat ik me ook te bedenken.. in dat programma noemt hij het basis vaardigheden.
ik vind het programma sowieso wat typisch omgaan met juryring(raar woord), het moet perse allemaal de kant van de smaak van de Blijker opgaan... hoezo arro
Sorry voor de offt.
Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'
Ik dacht: ach, soesjes, die maak je gewoon even, dat blijkt dus niet zo te zijn. Veel dank, Pilootje, voor het recept, en Piet voor de bereidheid te gaan zoeken.
  donderdag 20 april 2006 @ 22:30:06 #102
45206 Pietverdriet
pi_37144218
quote:
Op donderdag 20 april 2006 21:45 schreef Alchemila het volgende:

[..]

Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'
Ik dacht: ach, soesjes, die maak je gewoon even, dat blijkt dus niet zo te zijn. Veel dank, Pilootje, voor het recept, en Piet voor de bereidheid te gaan zoeken.
Als thuis kom zal ik alsnog ff het grote boek naslaan
pi_37146561
quote:
Op donderdag 20 april 2006 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Recept voor de Gravat Lax klink okay
de dressing? Geen idee, ik zou het gewoon zo eten.
Je zou gewoon citroensap en walnotenolie kunnen nemen
Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?
  donderdag 20 april 2006 @ 23:55:54 #104
45206 Pietverdriet
pi_37147950
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:21 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?
poeh, geen idee, zou ik na moeten kijken, maar het moet idd een flinke laag zijn en je moet idd flink wat zout gebruiken, het is een vorm van pekelen en daarom loopt er ook vocht uit. Het zout trekt dat er uit, en dat is juist ook de conserverende werking van zout, het trekt ook het vocht uit bacterie cellen en daarom gaan die dood.
pi_37370036
Piet, ik heb van de week geprobeerd peking eend te maken. Die variant met dunne reepjes krokant gebakken borst, met pannenkoekjes. Maar hoe krijg ik dat vlees nou zo krokant als bij de chinees? Honing in de marinade of iets dergelijks? De pannekoekjes waren wat aan de dikke kant. Wat is een goede verhouding van bloem/water waarmee je toch nog redelijk kunt bakken?
mooi he, alles
  vrijdag 28 april 2006 @ 12:14:07 #106
45206 Pietverdriet
pi_37372535
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 10:41 schreef phileine het volgende:
Piet, ik heb van de week geprobeerd peking eend te maken. Die variant met dunne reepjes krokant gebakken borst, met pannenkoekjes. Maar hoe krijg ik dat vlees nou zo krokant als bij de chinees? Honing in de marinade of iets dergelijks? De pannekoekjes waren wat aan de dikke kant. Wat is een goede verhouding van bloem/water waarmee je toch nog redelijk kunt bakken?
Ik ken de chineese keuken niet inhoudelijk van koken, Peking eend is geen eenvoudig gerecht zover ik weet.
Maaaar, als je Barbarie eendeborst filets neemt, en ze langzaam op de huid bakt (op een laag vuur) dan wordt die speklaag heerlijk knapperig en krokant.
  vrijdag 28 april 2006 @ 12:50:41 #107
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_37373443
Het is handig om vantevoren met een vork gaatjes te prikken in de vel van de eend. Zo krijg je een krokant laagje. Doen ze bij geroosterde speenvarken ook.
Confidence through competence
  vrijdag 28 april 2006 @ 12:52:22 #108
45206 Pietverdriet
pi_37373484
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 12:50 schreef Stereotomy het volgende:
Het is handig om vantevoren met een vork gaatjes te prikken in de vel van de eend. Zo krijg je een krokant laagje. Doen ze bij geroosterde speenvarken ook.
In wiebertje vorm insnijden doet het ook erg goed.
pi_37373824
Piet, hoe maak ik zelf pesto?
  vrijdag 28 april 2006 @ 13:06:55 #110
45206 Pietverdriet
pi_37373984
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 13:02 schreef PatriotOnline het volgende:
Piet, hoe maak ik zelf pesto?
Easy
Neem een morter, of hoe heet zo een ding,

doe daarin Basilicum (vers) pijnboompitten (evt even geroosterd), olijfolie en wat parmazaanse kaas, knoflook en wat zwarte peper en maak daar een saus van, mag best wat grof zijn.
  zaterdag 29 april 2006 @ 04:23:39 #111
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37395739
kleine tip, als je je zelfgemaakte pesto wil bewaren zet dan de besto onder een laagje olijfolie.
pi_37397167
Over die eenden. Die dingen worden gemarineerd, en in de oven op droge lucht gebakken. Zodra ze gaar zijn worde ze boven de kachel ( fornuis ) opgehangen zodat ze zo krokant worden. Daar hangen ze dan een dag of 2 tot 10. En als je me niet geloofd moet je s'ochtends maar eens door de winkelstraten van amsterdam lopen, daar hangen ze zelfs gewoon voor het raam

Piet wat is voor jou de toegevoegde waarde van een mortier voor het maken van pesto ten aanzien van een cutter, waar je naar mijn mening veel grovere of fijnere pesto mee kan maken als je dat wilt.
pi_37397838
Piloot, in welk restaurant werk jij eigenlijk?
pi_37398832
Pilootje, dát is dus wat ik steeds voor de ramen zie hangen op de Gelderse kade. Hpffff, dat ga ik dus zelf nooit op die manier voor elkaar krijgen. In ieder geval bedankt voor de info, weer een mysterie opgelost.
mooi he, alles
pi_37404261
Peking eend wordt voor het bakken in de oven vaak enkele malen gedompeld in kokend water. Op deze manier trekt het vel strak.
pi_37417490
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 11:07 schreef tim2308 het volgende:
Piloot, in welk restaurant werk jij eigenlijk?
Tis een zaak met een michelin ster, en hard op weg naar de tweede. De naam hou ik liever voor mezelf. Met name omdat ik deze nickname nog voor meerdere zaken gebruik op internet.
Maar het stelt allemaal niet zo veel voor, ook de grootste chefs blijven maar gewoon mensen. En thuis eten we ook allemaal het balletje gehakt met stamppot.
  zondag 30 april 2006 @ 01:08:05 #117
45206 Pietverdriet
pi_37418275
Pilootje, iig welkom,
pi_37423075
Help!!! Om mijn werk hebben ze tegenwoordig lamsrump. Maar op www.vlees.nl wordt deze niet genoemd. Wat is het???

Ik weet het al: lamsbout zonder bot.

[ Bericht 13% gewijzigd door tim2308 op 30-04-2006 13:02:29 ]
  dinsdag 9 mei 2006 @ 10:56:35 #119
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37684756
Piet, welke vissoorten zou jij gebruiken als je een lekkere bouillabaise zou maken. Ga je gewoon kijken wat er goedkoop op de markt ligt of zijn eer bepaalde vissoorten die je er perse in wil/ niet in wil?
pi_37688833
Aardappelen zonder te schillen en in de oven, kan dat?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:12:41 #121
45206 Pietverdriet
pi_37689936
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 13:25 schreef skiczukie het volgende:
Aardappelen zonder te schillen en in de oven, kan dat?
Ja
pi_37690084
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
Koel. Ga ik dat proberen. Nog kruidentips? Hoe lang?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:36:40 #123
45206 Pietverdriet
pi_37690364
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 10:56 schreef Chielus het volgende:
Piet, welke vissoorten zou jij gebruiken als je een lekkere bouillabaise zou maken. Ga je gewoon kijken wat er goedkoop op de markt ligt of zijn eer bepaalde vissoorten die je er perse in wil/ niet in wil?
Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.
Schaaldieren (mosselen, kokkels en zeepokken ) maken hem trouwens wel smaakvoller.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:39:31 #124
45206 Pietverdriet
pi_37690430
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 14:20 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Koel. Ga ik dat proberen. Nog kruidentips? Hoe lang?
Je kan ze heel laten, en pellen nadien, lekker met kwark en knoflook, verse tuinkruinden.
Poffen in alufolie en nadien een kluit kruidenboter erin
of aan kwarten snijden, en met olijfolie overgieten, op een ovenschotel met verse rozemarijn en salie, peper en grof zeezout.
Ideeen te over
Ze moeten de oven in tot gaar, en dat ligt aan de soort aardappel (ras), grote, je oven, etc etc
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:49:25 #125
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37690623
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.
Schaaldieren (mosselen, kokkels en zeepokken ) maken hem trouwens wel smaakvoller.
en rouille, kun je dat zelf maken of kun je dat kant en klaar ergens kopen?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 15:01:41 #126
45206 Pietverdriet
pi_37690933
Rouille: Paar draden saffraan in een morter fijnstampen Knoflooktenen schillen, in de morter doen en een peperscheut erbij, kleinstampen (gebruik handschoenen want je wil het niet aan je vingers hebben en dan in je oog wrijven). In visboullion ingeweekte broodkruim en een 10 eetlepels olijfolie beetje bij beetje toevoegen en er een creme van roeren tot er een mayonaise achtige massa ontstaat.
pi_37700532
Damn, ik blijf het zeggen: die Piet weet echt veel... Jij zou eigenlijk Hermans chef moeten worden
  woensdag 10 mei 2006 @ 16:48:13 #128
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37711763
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 23:42 schreef tim2308 het volgende:
Damn, ik blijf het zeggen: die Piet weet echt veel... Jij zou eigenlijk Hermans chef moeten worden
Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverd
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 10 mei 2006 @ 19:09:28 #129
45206 Pietverdriet
pi_37715352
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 16:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverd
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.
pi_37715415
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.
Leuke tv dus

Heb je nog smakelijke ideeën voor maiskolven?
  woensdag 10 mei 2006 @ 19:41:01 #131
45206 Pietverdriet
pi_37716061
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:11 schreef Isabeau het volgende:

[
Eerst koken en dan grillen en dan rijkelijk met kruidenboter overgieten
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:48:32 #132
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37720096
quote:
Leuke tv dus
Idd Beter dan alleen maar Ja en Amen kinken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:55:03 #133
45206 Pietverdriet
pi_37720332
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd Beter dan alleen maar Ja en Amen kinken
Vind je dat leuke TV?
Geef mij maar de keuringsdienst van waarde of klootwijk aan zee, al de geschreeuw en ruzie programma´s, verschrikkelijk..
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:58:35 #134
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37720445
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind je dat leuke TV?
Vind dat wel leuk om te zien idd
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef mij maar de keuringsdienst van waarde of klootwijk aan zee,
Dat zijn ook hele goede programma's
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37720678
quote:

[..]

Leuke tv dus

Verreweg de lekkerste maiskolven komen uit de vriezer bij de vomar.
Lekkerder dan verse!! Kunnen gelijk op de bbq.
Beetje boter en gemalen zout erop.
pi_37723792
die turkse buurvrouw hiernaast gooit die kolven zo in de hete kolen, na een kwartier pelt ze het groen er af, en veegt ze ze even schoon.

Boter en suiker vind ik altijd wel oke bij mais. Dus even voorkoken en dan de BBQ of oven in/op
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:30:42 #137
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37767757
Is eigenlijk offtopic deze vraag, maar om hier nu een heel topic voor te openen.

Hoe doen jullie koks dat als je verkouden bent, en niets meer kan proeven? Kook je dan op automatische piloot, of moet je je ziekmelden?
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:34:24 #138
45206 Pietverdriet
pi_37767838
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 18:30 schreef tonja het volgende:
Is eigenlijk offtopic deze vraag, maar om hier nu een heel topic voor te openen.

Hoe doen jullie koks dat als je verkouden bent, en niets meer kan proeven? Kook je dan op automatische piloot, of moet je je ziekmelden?
Als ik ziek ben ga ik in mijn nest liggen.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 19:19:57 #139
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37768971
Ik heb het over verkouden zijn, een verstopte neus dus. Niet over griep en koorts.
pi_37769708
In een restaurant werk je vaak een paar maanden met een bepaalde kaart. Je weet dan wel ongeveer hoeveel je moet kruiden in zijn algemeen. Als ik echt niks proef vraag ik even een collega. Maar ik ben zelden zo verkouden dat ik echt slecht proef. Koks hebben zowiezo onder elkaar vaak zoiets van, hey proef jij eens. Lijd nog wel eens tot hele leuke discussies. De een wil meer dit, de ander meer dat. En dan beslist de chef
  vrijdag 12 mei 2006 @ 20:03:15 #141
45206 Pietverdriet
pi_37770066
Als je trouwens een verstopte neus hebt, je neus spoelen met zout water.
Glas lauwwarm water nemen, en zouten tot zo zout als zeewater, of zoute soep. Met een soeplepel het uitlepelen en met je neus opsnuiven. Het zoute water spoelt je neus, kaak en voorhoofdholtes schoon, je hebt weer lucht, alle troep verdwijnt en je ruikt en proeft weer.
pi_37781954
Aangezien dit toch het koks-topic is, vraag ik deze een beetje offtopic vraag:

Ik ben bezig met een mystery-guest lijst. Qua bediening lukt het aardig, maar qua eten is er vast aanvulling mogelijk

De gerechten zijn mooi opgemaakt
De borden zijn schoon (randjes)
De borden zijn voorverwarmd
De gerechten zijn goed van temperatuur
De gerechten zijn goed van smaak
De gerechten zijn goed van textuur, gaarheid en mondgevoel
De gerechten zijn goed geportioneerd

Ideeen zijn welkom!
  zaterdag 13 mei 2006 @ 10:59:06 #143
45206 Pietverdriet
pi_37782346
Wat is nu precies je vraag, tim?
pi_37782473
Weten jullie extra punten waar de mystery guest op kan/moet letten wat betreft het eten om de checklist uit te breiden? Oftwel: waar letten jullie op? (wat betreft de gerechten)
  zaterdag 13 mei 2006 @ 12:44:48 #145
45206 Pietverdriet
pi_37784859
Je let natuurlijk niet alleen op het eten, maar ook hoe het restaurant is. Verder over het eten, hoe groot is de portie, en wat kost het, is het lekker, passen de combinatie van smaken, passen de bijlagen bij het gerecht (friet bij asperges)?
pi_37786492
Tim zou je graag helpen maar wat is precies de bedoeling . Ik zie het verband niet tussen een mystery guest en jou punten.
  zondag 14 mei 2006 @ 11:41:55 #147
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37810284
Bedoel je met Mysterie guest een recensist van Michelin, Lekker ofzo of iets anders??
pi_37837406
Ik heb in huis.

Paprika's
Couscous (plus sausje die erbij hoort)
Vertel hoe kan hier iets lekkers mee maken.
pi_37838191
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:47 schreef Pilootje het volgende:
Tim zou je graag helpen maar wat is precies de bedoeling . Ik zie het verband niet tussen een mystery guest en jou punten.
Ik ben dus bezig om een methodiek te bedenken waarop een mystery guest een restaurant beoordeelt. Een kleine opsomming staat hier. Het "gerechten" gedeelte - in het geel - wil ik graag uitbreiden omdat ik daar het minste verstand van heb. En toen vroeg ik me af of jullie daar nog ideeen voor cq. over hadden.
  maandag 15 mei 2006 @ 13:13:32 #150
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37842424
Ik vind het gedeelte non-food nog redelijk mager en discutabel. Zaken als bierglazen gespoeld en Stoompijpje schoonmaken zijn hierbij mijn inziens minder relevant (maw dit zou eigenlijk niet meer een checkpoint) dan zaken als, is mijn bierglas schoon. (ook al wortd het gespoeld, dit betekend niet dat het automatisch schoon is) zakt het niet te snel in. Is de cappucino idd een combinatie van Espress0, melkschuim en warme melk. Wordt de koffie geleverd met de juiste zaken erbij. Zit er een mooie en juiste cremalaag op de koffie. Wordt er een diversiteit aan thee soorten aangeboden. etc.

Maar uit de vragen kan ik opmaken dat het gaat om een checklist voor voornamelijk (eet)café's. Of wil je hiermee ook echte restaurants gaan checken?
pi_37851166
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
  maandag 15 mei 2006 @ 19:43:36 #152
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37853838
Wat is je bedoeling eigenlijk precies met die lijst Tim?

Ga je zelf onderzoek doen of zo?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37855032
Piet, ik zag dit weekend een lardeernaald in de kookwinkel. Ik dacht dat larderen met spek omwikkelen was. Maar is het dan ook de bedoeling dat je het door het vlees rijgt? En wat rijg je dan precies waardoor?

En bij meer dan 3 recepten koop ik natuurlijk zo'n leuke lardeernaald en breng ik keurig verslag uit.
  maandag 15 mei 2006 @ 20:37:43 #154
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37855568
je bedoeld bardeernaald?
pi_37855686
Het was een lange dikke naald met een klemmetje aan het eind. Zou best kunnen. Ik lees nogal eens te snel.
  maandag 15 mei 2006 @ 21:20:41 #156
45206 Pietverdriet
pi_37857335
Je snijdt een friet van vetspek, en dat rijg je door het vlees, dat maakt het vlees sappiger, het droogt dan niet (zo snel) uit.
pi_37857591
Aha, en hoe heet zo'n ding nou dan?

En kan je er ook allerlei andere dingen mee rijgen? Mij lijkt het zo'n leuke verrassing als er graten in een varkenshaas zitten. lol.
  maandag 15 mei 2006 @ 21:40:05 #158
45206 Pietverdriet
pi_37858344
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
pi_37858505
Zo leer ik nog eens wat op de maandagavond. Ik ga direct morgen een stuk vlees bar- lar- en pikeren. Lekker vol!-)
  maandag 15 mei 2006 @ 23:22:34 #160
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37863172
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:15 schreef tim2308 het volgende:
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
oke, dan snap ik het, vond het al wat vreemd,
(zou je de hele lijst een x willen posten, ben namelijk vanuit beroepsmatig perspectief wel benieuwd)
  dinsdag 16 mei 2006 @ 00:16:49 #161
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37865194
quote:
Op maandag 15 mei 2006 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
aah! dankje piet
al die termen op school tis niet wat
pi_37948202
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
Citroensap wordt als conserveringsmiddels gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
pi_37948327
Ja het kan bederven. Daarom gebruiken ze in de industrie wel afgeleiden van citroensap. Korrels citroenzuur met name.
Als je citroensap wilt bewaren moet je het even koken, of beter nog even kwartier in de snelkookpan. Dan is het gesterriliseerd.
Als je het lang laat staan gaat het waarschijnlijk gewoon gisten.
pi_37948925
En gewone citroenen dan? Hoe lang kun je deze in de koelkast bewaren?

Ik geef zaterdag voor mijn verjaardag een BBQ tips?
Ik heb een bbqvleespakket besteld bij de slager.
pi_37949509
ongeveer een week, soms wat langer.

BBQ op tijd aansteken. Rustig uurtje van tevoren al begonnen, laat maar lekker smeulen.
Sommige mensen maken de ene kant van de BBQ heet en de andere wat koude, kan je je vlees aanbraden aan de ene kant, en garen aan de andere. Maar goed niet perse nodig.
Voor het aansteken trouwens geen vieze spiritus of aanmaak vloeistof gebruiken. Gewoon van die geperste houtspaanders blokjes. Die geven geen smaak af. En ik hou persoonlijk van brikettes. Die gaan langer mee.
pi_37949862
Ik heb barbecueën nooit zo begrepen in Nederland. Waar ik ook bbq, het is èlke keer weer stukken slechter dan elke bbq die ik in Amerika heb gehad. Waarom kunnen Hollanders niet barbecueën, Pilootje?
  donderdag 18 mei 2006 @ 13:51:10 #167
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37949927
Veel bbq-ers begrijpen het verschil niet tussen braden en affikken
pi_37950142
Of de hitte is pas goed op het moment dat iedereen aan het uitbuiken is
  donderdag 18 mei 2006 @ 13:57:45 #169
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37950195
Ja, dat denk ik ook.
Niet eerst wachten tot de vlammen weg zijn, maar hup meteen het vlees erop.
pi_37950900
gewoon ongeduldigheid van de Hollanders denk ik idd.

en pas het ding aanmaken wanneer men al behoorlijk trek heeft in een satétje
pi_37951223
Omdat BBQ hier nog wordt gezien als bijzonder. En dus alleen op speciale gelegenheden wordt gedaan, verjaardag, feestje. Volgende week BBQ, iedereen kijkt er naar uit !

In andere landen wordt het dagelijks gebruikt om vis en vlees te garen. En hebben mensen de techniek gewoon meer ander de knie. Maar nederlanders verbasteren ook een hoop dingen. Voor veel mensen horen die zwarte randjes er gewoon bij. Dat is BBQ.
Maar dat is natuurlijk pure onzin. Ook bij een bbq gaat het om het beheersen van temperaturen en langzaam garen.
Als ik ergens ga BBQ'en dan wordt dat ding pas aangestoken als al het eten op tafel staat. Zo zit iedereen er klaar voor ? Man des huizes gaat nu een poging doen de BBQ aan te steken. Jongens waar zijn de kranten ? Een groot drama, moet allemaal snel. Want binnen een kwartier moet ie fikken.
Zelf BBQ ik ook niet zo gek vaak omdat het nogal wat voorbereidingen vergt waar ik meestal geen zin in heb in me eentje. Maar hier staat ie al minimaal een uur van tevoren aan om die kolen lekker gloeiend te krijgen. Vorig jaar een hele lekkere bbq gehad met lamsracks kreeft etc...
Vind ook altijd wel leuk als mensen speklappen er op gooien. Prachtig die vlammen. Heb op een feestje ooit eens een emmer water over iemand heen moeten gooien omdat ze haar in de fik stond.
Hij dacht een goed idee te hebben. Ik ga speklapjes op alufolie leggen, dan loopt dat vet niet in de BBQ dus geen vlammen. Dus na 15 lag die hele folie vol met vet ( hij had een soort bakje gemaakt ) Hij pakt ze vleesvork, prikt er per ongeluk een gat in, al dat vet in de kolen, streekvlam van een meter hoog ! Lachen gieren brullen natuurlijk zo zonder haar.
pi_37951378
En in Amerika gebruikten ze hompen vlees wat pas na het bbq'en aan stukken werd gesneden. Hier is alles in 1-persoons porties verdeeld.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 15:21:21 #173
45206 Pietverdriet
pi_37990642
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 13:05 schreef computergirl het volgende:
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
Ja natuurlijk, maar vraag me niet hoe lang dat duurt
quote:
Citroensapzuur wordt als conserveringsmiddels antioxidant gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
pi_37992797
Hier kunnen wij goed bbq-en.
Altijd 1,5 van te voren aansteken.
Wij hebben er één op gas met van die speciale stenen erin. Ideaal en super lekker.

pi_37993172
Jamaar, dan smaakt het toch nog steeds niet naar barbeque? En waarom zou je gas 1,5 uur van te voren aansteken? Bij houtskool gaat het er juist om dat het na een uur niet meer brand, maar smeult. Maar bij gas?
pi_37993748
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..

Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
  vrijdag 19 mei 2006 @ 17:04:43 #177
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_37993826
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 17:01 schreef ymme het volgende:
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..

Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
Lavasteen bedoel je?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_37995321
Ja lavasteen
pi_38052747
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
  zondag 21 mei 2006 @ 21:33:31 #180
45206 Pietverdriet
pi_38061287
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:27 schreef skiczukie het volgende:
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
Jonge kaas raspen en door een bechamel smelten, is simpel.
pi_38070428
Melk opzetten met een takje thijm, rozemarijn, paar knoflook tegen, wat laurier en gekneusde peper. Lekker lang laten trekken, in de koelkast een nacht lang is het beste.
Zeven, en aan de kook brengen. Roux maken, koud laten worden en je warme melk er mee binden, au bain marie even half uur laten garen zodat de bloem smaak er af gaat. Even op smaak maken met wat bouillon poeder of peper en zout. En dan de kaas toevoegen.
Dat is de bechamel saus zoals piet die al omschreef. Hoe meer kaas je er in doet hoe beter je er mee kan gratineren. Beetje bloemkool blancheren, kaassaus er over, kaas er over en dan onder de grill
  dinsdag 6 juni 2006 @ 20:43:13 #182
45206 Pietverdriet
pi_38604185
Kreeg de volgende vraag per mail
quote:
hoi Piet,
vond de discussie op FOK over azijn.
Ik heb enige jaren geleden azijnmoer voor rode azijn gekregen van iemand, zo'n mooie plak die allemaal babyplakjes maakt. Steeds op rode wijn gehad maar houd niet van rode wijnazijn. Wil witte maken. Heb rode moer op witte wijn gezet maar wordt weer rode azijn. Moet ik hem steeds op nieuwe witte wijn zetten tot ie omschakelt?
Of moet ik m bleken in de witte azijn of zo?
Of is het gewoon een rode moer, niet zeuren, blijft rode moer?
hartelijke groetjes, alexandra
Alexandra, je kan denk het beste een nieuwe moer gebruiken als je witte wittewijn azijn wilt hebben.
Dan kan je gelijk als je bezig bent sherry azijn maken, de mijne is heerlijk en krijg ik veel complimenten voor.
Leveranciers van azijnbacterien:
http://www.vinimare.nl/ verkocht het, maar de site doet het momenteel niet, weet niet of ze nog in business zijn...
http://www.manufactum.de/(...)ktdetail.1773.0.html
Topic over azijn maken
http://forum.fok.nl/topic/736254
  woensdag 7 juni 2006 @ 02:23:52 #183
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_38615274
Misschien intressant voor meer mensen , maar wat is azijnmoer??
  woensdag 7 juni 2006 @ 08:09:08 #184
45206 Pietverdriet
pi_38616194
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 02:23 schreef Chielus het volgende:
Misschien intressant voor meer mensen , maar wat is azijnmoer??
Azijnmoer -> Azijnmoeder
Een moederkweek van azijnbacterien die je kan toevoegen aan bv wijn om er azijn van te maken.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 11:01:38 #185
83951 rashudo
project 2501
pi_38717512
Spek uitbakken, wat wordt daar nu precies mee bedoelt? En hoe doe je dat? En hoe lang moet dat duren? En is dat echt zo lekker?

En uien 'carameliseren', of bruin laten worden, is dat net zoiets wat ook net zo lang duurt?

Aangezien het in zoveel gerechten voorkomt, lijkt het me toch handig om te weten
Their eyes opaque.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 11:32:55 #186
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_38718387
spek uitbakken = dat alle witte gedeeltes (het vet) meeste zijn opgelost door de hitte, dit geeft een extra smaak af.. hoever je ze uitbakt kan je zelf bepalen altijd natuurlijk.. ik vind t lekkerder als ze nog zacht zijn

uien carameliseren is uien uitbakken tot ze lekker bruin zijn... uiteraard kan je ook zelf bepalen hoever je doorgaat met t bruinbakken.. zelf vind ik t lekkerder als de randjes iets bruin zijn en binnenin nog lekker wit/groen
  zaterdag 10 juni 2006 @ 12:18:56 #187
83951 rashudo
project 2501
pi_38719566
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 11:32 schreef Erosjuhhh het volgende:
spek uitbakken = dat alle witte gedeeltes (het vet) meeste zijn opgelost door de hitte, dit geeft een extra smaak af.. hoever je ze uitbakt kan je zelf bepalen altijd natuurlijk.. ik vind t lekkerder als ze nog zacht zijn

uien carameliseren is uien uitbakken tot ze lekker bruin zijn... uiteraard kan je ook zelf bepalen hoever je doorgaat met t bruinbakken.. zelf vind ik t lekkerder als de randjes iets bruin zijn en binnenin nog lekker wit/groen
En dat gaat neem ik aan langzaam in boter op laag vuur? Of moet dat op hoog vuur? Een half uurtje ofzo?
Their eyes opaque.
pi_38738184
In een goede koekepan kan je spek uitbakken zonder vet. Meestal komt er eerst water vrij, dan kan je het wat harder laten gaan. Daarna gaat het witte van het spek ondoorzichtig worden.
Het ligt eraan of je alles knapperig wil hebben, of het vlees nog wat zacht.
Af en toe kijken dus.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 16 juni 2006 @ 11:58:25 #189
45206 Pietverdriet
pi_38913548
* Pietverdriet dankt Krakkkemikke voor de uitstekende vakantiewaarneming!
  vrijdag 16 juni 2006 @ 17:22:05 #190
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38924782
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet dankt Krakkkemikke voor de uitstekende vakantiewaarneming!
Waar ben je geweest Piet?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 16 juni 2006 @ 17:44:58 #191
45206 Pietverdriet
pi_38925268
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 17:22 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar ben je geweest Piet?
Ik ben wezen Lopen op Madeira
pi_38930943
Uitstekend? *Krakje bloost*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38966939
Dit weet Piet vast wel:
In een recept in het engels kom ik t en T tegen als maateenheden. Nou lijkt het mij logisch dat ze hiermee teaspoon (5ml) en tablespoon (15ml) bedoelen. Alleen, wat is wat?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 18 juni 2006 @ 12:29:58 #194
144558 Horsemen77
lol @ okkith
pi_38967148
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
Osten und Westen - Unser Berlin
Gemeinsam für Eisern Union
pi_38967334
quote:
Op zondag 18 juni 2006 12:29 schreef Horsemen77 het volgende:
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
Wat een goeie grap! Die hebben we in dit topic nog niet gezien!

Oh, wacht, je bent de 6e....
  zondag 18 juni 2006 @ 12:44:08 #196
45206 Pietverdriet
pi_38967635
quote:
Op zondag 18 juni 2006 12:22 schreef reclamedoos het volgende:
Dit weet Piet vast wel:
In een recept in het engels kom ik t en T tegen als maateenheden. Nou lijkt het mij logisch dat ze hiermee teaspoon (5ml) en tablespoon (15ml) bedoelen. Alleen, wat is wat?
Oeh, das een goeie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tablespoon
T., tbs. or tbsp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Teaspoon
t. or tsp.

Lijkt me dat als er een kapitale T wordt gebruikt het een Tablespoon is, en bij een onderkast t het een teaspoon is, logisch, want bij MB is het Byte die 8 keer een bit is (Mb)
pi_38967840
Bedankt! en nou maar hopen dat mn beef in black pepper sauce net zo gaat smaken als ik hem afgelopen vakantie in maleisie kreeg.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_39006974
Hoe lang moet je zoete aardappels koken?
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:46:25 #199
63900 xelzix
Get on with it!
pi_39068894
en om bij de aardappels te blijven: het lukt me nooit om aardappels uit de oven een krokant korstje te laten krijgen.
Meestal neem ik vastkokende aardappels, in kwarten snijden (schil laten zitten & niet voorgekookt ) olijfolie er over en op ong. 220 graden in de oven. Of de buitenkant wordt soppig, of taai.

wat doe ik verkeerd?
I can resist everything but temptation.
  woensdag 21 juni 2006 @ 12:11:09 #200
45206 Pietverdriet
pi_39069694
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 11:46 schreef xelzix het volgende:
en om bij de aardappels te blijven: het lukt me nooit om aardappels uit de oven een krokant korstje te laten krijgen.
Meestal neem ik vastkokende aardappels, in kwarten snijden (schil laten zitten & niet voorgekookt ) olijfolie er over en op ong. 220 graden in de oven. Of de buitenkant wordt soppig, of taai.

wat doe ik verkeerd?
Vastkokende aardappels.

Bloemige aardappels bevatten meer zetmeel, en dat heb je nodig voor de krokantheid.
  woensdag 21 juni 2006 @ 12:15:33 #201
45206 Pietverdriet
pi_39069863
quote:
Op maandag 19 juni 2006 17:10 schreef Ingrid19 het volgende:
Hoe lang moet je zoete aardappels koken?
Tot ze gaar genoeg zijn?
Kan je niet zomaar een tijd geven, factoren zijn grote, soort, hoe oud ze zijn..
Net als bij aardappels, je hebt ze die snel gaar worden, en die maar niet gaar willen worden (er is zo een ras met rode schil, "Met de smaak van vroeger" staat er op de zak en die zijn bijna niet gaar te krijgen)
  zondag 23 juli 2006 @ 03:33:31 #202
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_40094962
Heb je trouwens nog een fatsoenlijk recept voor Creme Suisse? Ben vergeten die van mn werk mee te nemen, en weet de hoeveelheden niet meer precies.

edit: Gaap, het is al laat, ik bedoel geen creme suisse, ik bedoel creme patissier van chocola.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zondag 23 juli 2006 @ 22:11:49 #203
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_40115080
Ik heb laatst hier gegeten en damm wat hadden ze daar een lekkere kervelsoep!
Weet je toevallig het recept?
  maandag 24 juli 2006 @ 17:26:52 #204
45206 Pietverdriet
pi_40138505
quote:
Op zondag 23 juli 2006 03:33 schreef Euc- het volgende:
Heb je trouwens nog een fatsoenlijk recept voor Creme Suisse? Ben vergeten die van mn werk mee te nemen, en weet de hoeveelheden niet meer precies.

edit: Gaap, het is al laat, ik bedoel geen creme suisse, ik bedoel creme patissier van chocola.
100 gram meel
200 gram suiker
10 Dooiers
1 liter melk
zaad uit vanillestokje

1/4 liter melk met de rest van de ingredienten goed mengen.
3/4 liter melk aan de kook brengen
Roer de kokende melk voorzichtig bij de rest van de ingredienten en breng aan de kook op hoog vuur onder voortdurend stevig roeren, als het kookt van vuur halen en storten in rvs bak en de pan leegscheppen
Als je het in gebak verwerkt wat nog gebakken wordt, dan zo warm als mogenlijk verwerken.
  maandag 24 juli 2006 @ 17:28:38 #205
45206 Pietverdriet
pi_40138546
quote:
Op zondag 23 juli 2006 22:11 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb laatst hier gegeten en damm wat hadden ze daar een lekkere kervelsoep!
Weet je toevallig het recept?
Bouillion maken, veel kervel toevoegen, kervel soep

Kervel roomsoep
De bouillion binden met een roux en garen, dan kervel toevoegen en een flinke scheut room
pi_40162490
Je kunt er dan nog wat kervelkruidenolie overheen spetteren, ziet er wel gezellig uit, takje kervel er op, mooi bord. Misschien nog een stengeltje maken van bladerdeeg en dat onder een siliconen matje afbakken, en daar een plakje zalm op wikkelen en dat op het kopje leggen. Of Lekker met wat gerookte snoekbaars.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 12:38:35 #207
45206 Pietverdriet
pi_40163405
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 12:11 schreef Pilootje het volgende:
Je kunt er dan nog wat kervelkruidenolie overheen spetteren, ziet er wel gezellig uit, takje kervel er op, mooi bord. Misschien nog een stengeltje maken van bladerdeeg en dat onder een siliconen matje afbakken, en daar een plakje zalm op wikkelen en dat op het kopje leggen. Of Lekker met wat gerookte snoekbaars.
Jammer alleen dat dit soort garnituur zo vaak moet afleiden van prefab boullion en kervel uit blik...
pi_40163601
Gepofte aardappels, daar vind ik altijd een beetje een flauwe smaak aan zitten.

Ik doe het als volgt:
Folie papier, hier leg ik de aardappel op, gooi ik er olijfolie overheen, rol de aardappel zodat deze helemaal besmeurt is met olie, dan zout en peper er overheen. 2 teentjes knoflook erbij. Dichtplakken, en in de oven.

Piet, hoe krijg ik meer smaak hieraan?
  dinsdag 25 juli 2006 @ 12:47:43 #209
45206 Pietverdriet
pi_40163697
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 12:44 schreef ymme het volgende:

Ik doe het als volgt:
Folie papier, hier leg ik de aardappel op, gooi ik er olijfolie overheen, rol de aardappel zodat deze helemaal besmeurt is met olie, dan zout en peper er overheen. 2 teentjes knoflook erbij. Dichtplakken, en in de oven.

Na het bakken vullen met een klont kruidenboter?
pi_40163712
Oh klinkt lekker maar niet echt goed voor de Kcal
  dinsdag 25 juli 2006 @ 12:49:07 #211
45206 Pietverdriet
pi_40163739
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 12:48 schreef ymme het volgende:
Oh klinkt lekker maar niet echt goed voor de Kcal
Sow?
Neem anders kwark met knoflook en zout.
pi_40166495
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jammer alleen dat dit soort garnituur zo vaak moet afleiden van prefab boullion en kervel uit blik...
Waarom zou je, vers is zoveel lekkerder. Gewoon wat kervel in de blender met een weinig olie, peper, zout, en een heel klein stukje knoflook. Voor thuis gebruik zou die kervel in potten best wel aantrekkelijk kunnen zijn. Aangezien je een enorme lading kervel nodig hebt. Geen idee hoe die rommel uit die potten smaakt. Ben het eigenlijk nog nooit tegen gekomen.
En bouillon poeder, tsja, das gewoon zout met smaakstoffen.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 25 juli 2006 @ 14:13:22 #213
22592 crew  Ole
pi_40166550
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sow?
Neem anders kwark met knoflook en zout.
Of zaziki
Dikke griekse of bulgaarse yoghurt met komkommer, knoflook en zout
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_40166600
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 12:44 schreef ymme het volgende:

Ik doe het als volgt:

Voor het poffen neemt men altijd grote aardappels, zelf vind ik kleine lekkerder. Sneller gaar, en doordat je eigenlijk alleen de buitenkant kruid heb je niet zo'n enorme bal aardappel in het midden die eigenlijk niks meer is dan gare aardappel.
Daarnaast vind ik gepofte aardappels altijd lekker om te vullen of met een dipsaus er bij.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 14:16:58 #215
45206 Pietverdriet
pi_40166687
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 14:11 schreef Pilootje het volgende:

[..]

Waarom zou je, vers is zoveel lekkerder.
Luie koks, huisvrouwen die niet beter weten

Makkelijk goed te houden, snel geld maken,
Hoereca is maar al te vaak bereid daarvoor offers te maken.

Heb een paar weken terug in een zogenaamd toprestaurant gegeten, de gegrillde kabeljauw kwam uit de diepvries, net als de doperwten...
  dinsdag 25 juli 2006 @ 14:46:54 #216
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_40167582
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb een paar weken terug in een zogenaamd toprestaurant gegeten, de gegrillde kabeljauw kwam uit de diepvries, net als de doperwten...
ai, das pijnlijk als je ook nog eens de hoofdprijs mag betalen.....
  dinsdag 25 juli 2006 @ 14:57:49 #217
45206 Pietverdriet
pi_40167908
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 14:46 schreef Chielus het volgende:

[..]

ai, das pijnlijk als je ook nog eens de hoofdprijs mag betalen.....
Hebben er wat van gezegt tegen de eigenaar, die zei dat ie zich dat absoluut niet kon voorstellen. Hij ging even later de keuken in en bij het afrekenen zei hij me dat ik idd gelijk had en de lunch voor rekening van het huis was
pi_40196899
Piet, ik heb snijbiet in de tuin staan. Na wat experimenteren ben ik nu tot een soort salade daarvan gekomen: roerbakken met beetje knoflook, en dan wat frutsels erin (spekjes / pijnboompitten / feta / parmezaanse kaas (niet allemaal tegelijk natuurlijk)).

Heb jij nog andere ideeën voor snijbiet?

En tweede vraagje, ook in de tuin: tuinbonen. Nu at ik die laatst in Marokko in hun geheel. Dus met dop en al. Dat was heel lekker en aangezien ik deze klein en kakelvers van de plant kan halen moet ik dat ook kunnen. Enig idee hoe lang dat bereid moet worden? Ik denk aan stoven, vrij kort, lijkt je dat goed?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 26 juli 2006 @ 12:06:01 #219
45206 Pietverdriet
pi_40197165
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 11:57 schreef sigme het volgende:
Piet, ik heb snijbiet in de tuin staan. Na wat experimenteren ben ik nu tot een soort salade daarvan gekomen: roerbakken met beetje knoflook, en dan wat frutsels erin (spekjes / pijnboompitten / feta / parmezaanse kaas (niet allemaal tegelijk natuurlijk)).

Heb jij nog andere ideeën voor snijbiet?
Koken en eten als warme groente, met bv blauwschimmelkaas, ik eet het liever natuur (puur)
Snijbiet moet je vooral jong eten, als ie te oud wordt, kan ie draderig worden.
quote:
En tweede vraagje, ook in de tuin: tuinbonen. Nu at ik die laatst in Marokko in hun geheel. Dus met dop en al. Dat was heel lekker en aangezien ik deze klein en kakelvers van de plant kan halen moet ik dat ook kunnen. Enig idee hoe lang dat bereid moet worden? Ik denk aan stoven, vrij kort, lijkt je dat goed?
Tuinbonen en blikmais zijn de enige zaken die ik echt te smerig vind om te eten.
Maar hele jonge tuinbonen hoe je idd niet lang te koken of te doppen, maar moeten wel gekookt worden ivm Favisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuinboon
pi_40215057
Heb je nog leuke inktvisrecepten Piet?
  woensdag 26 juli 2006 @ 21:16:39 #221
45206 Pietverdriet
pi_40215403
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 21:06 schreef skiczukie het volgende:
Heb je nog leuke inktvisrecepten Piet?
Wat voor een inktvis?
pi_40215630
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 21:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat voor een inktvis?
Eh .. Ik zat net gefritturde inktvisringen te eten, en ik dacht, damn, dat moet toch lekkerder kunnen.
  woensdag 26 juli 2006 @ 21:35:35 #223
45206 Pietverdriet
pi_40216107
Hier staan een paar recepten Octopus en Inkvis recepten
pi_40216338
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 21:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier staan een paar recepten Octopus en Inkvis recepten
Okee, dankje.
  donderdag 10 augustus 2006 @ 18:58:32 #225
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40689535
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 12:16 schreef sieske het volgende:
trouwens, ik her gezegd dat ze het bij de c1000 ook hadden, maar daar hebben ze nestlé gesteriliseerde melk in blikjes, dus niet gecondenseerde. Niet bij de onze in ieder geval, misschien wel bij andere c1000's.

Ik heb een vraag aan Pietverdriet,waarschijnlijk weet hij dat wel. Ik heb vorige week chocolate chip cookies gemaakt, maar ze waren niet echt knapperig. Wel lekker, genoeg suiker, genoeg chocola, maar niet knapperig na het bakken en de volgende dag waren ze een beetje taai en ik kon ze een beetje doorbuigen, komt dat misschien door het gebruik van bakpoeder of hausnatron (bakpoeder in een sterkere vorm).
Weet jij of iemand anders, hoe ik mijn koekjes knapperig krijg?? Dat ze uiteen brokkelen als je ze eet?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 00:01:20 #226
45206 Pietverdriet
pi_40729461
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 18:58 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]
Okay, nu heb ik het gelezen, zal het eens nagaan, heb zo adhoc geen idee.
pi_40735922
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Jij vindt van der valk een toprestaurant?
"Een droge bek is niet cool" (c) Blowersguide :')
STEM HIER Kutsmilie <------------------------------------------------
STEM HIER Kutsmilie <----
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 10:34:55 #228
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_40736617
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 09:21 schreef VinoTinto het volgende:

[..]

Jij vindt van der valk een toprestaurant?
gelukkig ken jij wel het assortiment van vd valk,
  woensdag 23 augustus 2006 @ 00:51:00 #229
142291 Met-Yvana
Hating me wont make you pretty
pi_41081133
( sorry dat ik het topic weer ophaal ,maar dit is dringend)

Beste Piet, van het weekend zijn mijn ouders weg , en ik heb op de zaterdagavond mensen uitgenodigt voor het souper en een gezellige avond....alleen ik zal wel zelf moeten koken, en hier ben ik geen ster in . Ik dacht eraan voor de meisjes gewoon een rijk gevulde salade nicoise klaar te maken, maar de jongens nemen hier vast geen genoegen mee.....ik zat al te denken aan verse oesters met citroen, maar misschien heb jij een idee? In ieder geval iets met een beetje klasse, geen patat ofzo.
Can YOU handle Met-Yvana?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 01:21:48 #230
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_41081886
Grote Kans dat piet niet reageert, hij is nl, heel veel weg de komende tijd. Open een nieuw topic in Cul , vraag specifiek wat je ongeveer wil en wat voor ideen je al hebt, wat je wel en niet kan /wil maken, en er zijn zat cullers die je zullen helpen.
pi_41086317
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 10:34 schreef Chielus het volgende:

[..]

gelukkig ken jij wel het assortiment van vd valk,
Het is algemeen bekend dat vd valk dingen serveert zoals appelmoes, gegrilde vis, doperwten. Gewoon simpel voer, niks mis mee hoor. Maar doe dan niet alsof je in een 'duur' restaurant hebt gegeten.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 10:11:58 #232
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_41086467
waarom is piet veel weg komende tijd?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 20:58:24 #233
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41106464
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 10:11 schreef Erosjuhhh het volgende:
waarom is piet veel weg komende tijd?
Voor zijn werk zie ook

[CUL-SC] Deel 38 Het is weg! Op! :(
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 23 augustus 2006 @ 21:04:09 #234
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_41106635
aah, zonde
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:11:53 #235
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_42145110
Piet, kennen ze in Duitsland ook het Bok-bier zoals wij die in Nederland kennen of is dat daar anders. Aangezien ik hoorde dat de naam uit Beieren komt ben ik wel benieuwd of onze oosterburen ook zoiets brouwen en in hoeverre dit op ons bokbier lijkt.
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:35:23 #236
45206 Pietverdriet
pi_42145605
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 17:11 schreef Chielus het volgende:
Piet, kennen ze in Duitsland ook het Bok-bier zoals wij die in Nederland kennen of is dat daar anders. Aangezien ik hoorde dat de naam uit Beieren komt ben ik wel benieuwd of onze oosterburen ook zoiets brouwen en in hoeverre dit op ons bokbier lijkt.
Ik ben de laatste 2 maanden veel in Beieren onderweg, maar heb hier geen Bock of Bok gezien. Het is een herfstbier, dus het zou zo langzaam moeten komen. Ik de cafe´s en restaurants hebben ze eigenlijk altijd:
Oktoberfestbier (tijdens het oktoberfest, nu dus)
Helles
Dunkles
Pils
Weißbier
Dunkles Weißbier
en verder wat speciaal bieren uit een lokaal klooster, of een vers bier (bv Zwickel)
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:44:18 #237
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_42145846
Ik ken ook alleen maar Dunkel Weißbier van Erdinger, dat komt in de buurt maar is wel een stuk zwaarder. Moet ik toch maar eens de grens over om het verder zelf de Duitse biermarkt te ontdekken.
pi_42151398
Hoi, weet iemand (ik weet niet of Pietverdriet dit leest) wat het verschil is tussen marmelade en jam? Ik was vanmiddag bij een turks winkeltje en daar hebben ze van verschillende fruitsoorten jam maar ook marmelade. Ik dacht eerst dat dat ongeveer hetzelfde was, zoals je ook sinaasappelmarmelade en citroenmarmelade kunt kopen.
Marmelade ziet er wel dikker uit dan de jam, vaster ook, maar verder weet ik het ook niet.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  dinsdag 26 september 2006 @ 20:55:45 #239
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_42151554
Volgens mij zat er ook schil en pitten en ander spul door marmelade
pi_42151655
naar mijn idee is marmelade meer gelei-achtig, dus juist veel minder structuur dan jam. Maar ik heb het over Oostenrijkse marmelade van de Merkur, misschien zit daar ook weer verschil in.
pi_42161203
Ik dacht dat in jam vruchten verwerkt zijn (heel of in stukjes) en dat marmelade alleen de gelei is, evt met een schilletje oid erdoor.
  woensdag 27 september 2006 @ 08:55:40 #242
45206 Pietverdriet
pi_42161318
Marmelade is een soort jam waarin de de schillen van citrusvruchten met het vruchtvlees worden verwerkt en hierdoor een wat bitter-zoete smaak heeft. Oranjemarmelade is hiervan het bekendste voorbeeld. In veel landen wordt hetzelfde woord gebruikt voor Jam en Marmelade.
pi_42168900
is Dunkles Weißbier niet een beetje tegenstrijdig?
of vertaal ik dit voor mijzelf verkeerd als donker witbier?
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
  woensdag 27 september 2006 @ 15:28:20 #244
45206 Pietverdriet
pi_42171397
quote:
Op woensdag 27 september 2006 14:00 schreef BoukeF het volgende:
is Dunkles Weißbier niet een beetje tegenstrijdig?
of vertaal ik dit voor mijzelf verkeerd als donker witbier?
Witbier of Weißbier, komt van Weizen, Tarwe, niet van een witte kleur.
Het wordt niet van Gerst gebrouwen maar van tarwe, dat geeft ook een andere smaak.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 16:18:39 #245
63900 xelzix
Get on with it!
pi_42774382
Kan iemand mij helpen aan een lekker kruiden mengsel voor ordinaire hollandse nasi? Ik gruw van veel te zoute, veel te dure kruidenmix pakjes uit de supermarkt. Op internet ben ik het volgende mengsel tegengekomen (en dat was dan ook gelijk de enige...): gelijke delen van laos, ketoembar (gemalen korianderzaad), djinten, gemberpoeder, kurkuma, peper naar smaak en eventueel vet-sin. Tips/aanvullingen?
  woensdag 18 oktober 2006 @ 17:51:01 #246
97348 Matness
Matt about you
pi_42777713
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:18 schreef xelzix het volgende:
Kan iemand mij helpen aan een lekker kruiden mengsel voor ordinaire hollandse nasi? Ik gruw van veel te zoute, veel te dure kruidenmix pakjes uit de supermarkt. Op internet ben ik het volgende mengsel tegengekomen (en dat was dan ook gelijk de enige...): gelijke delen van laos, ketoembar (gemalen korianderzaad), djinten, gemberpoeder, kurkuma, peper naar smaak en eventueel vet-sin. Tips/aanvullingen?
even geen tips, maar wilde wel even erg graag zeggen dat nasi zeer zeker niet hollands is..
  woensdag 18 oktober 2006 @ 18:59:38 #247
63900 xelzix
Get on with it!
pi_42779638
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 17:51 schreef Matness het volgende:

[..]

even geen tips, maar wilde wel even erg graag zeggen dat nasi zeer zeker niet hollands is..
no shit sherlock...
maar zou de mogelijkheid bestaan dat de oorspronkelijke nasi uit Indonesie vernederlandst is? het recept voor nasi staat zelfs in hét huisvrouwen en huishoudschool kookboek Wannee. De "ordinaire hollandse" nasi die door Nederlanders wordt gemaakt is een slap aftreksel is van de originele Indonesische nasi en zou het kunnen dat ik het daarom "ordinaire hollandse" nasi noem in plaats van authentieke echte nasi?

Het eten wat jij bij de afhaal Chinees bestelt is echt geen Chinees eten zoals ze dat in China eten. En dat geldt waarschijnlijk ook voor de wokrestauranten, afhaal Indier etc. etc. etc. Allemaal aangepast aan de Nederlandse smaak
  donderdag 19 oktober 2006 @ 07:13:01 #248
45206 Pietverdriet
pi_42795312
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 16:18 schreef xelzix het volgende:
Je vergeet de Trassie, zonder Trassie geen Nassie
pi_42798264
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 07:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je vergeet de Trassie, zonder Trassie geen Nassie
pi_42823546
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 18:59 schreef xelzix het volgende:

[..]

no shit sherlock...
maar zou de mogelijkheid bestaan dat de oorspronkelijke nasi uit Indonesie vernederlandst is? het recept voor nasi staat zelfs in hét huisvrouwen en huishoudschool kookboek Wannee. De "ordinaire hollandse" nasi die door Nederlanders wordt gemaakt is een slap aftreksel is van de originele Indonesische nasi en zou het kunnen dat ik het daarom "ordinaire hollandse" nasi noem in plaats van authentieke echte nasi?

Het eten wat jij bij de afhaal Chinees bestelt is echt geen Chinees eten zoals ze dat in China eten. En dat geldt waarschijnlijk ook voor de wokrestauranten, afhaal Indier etc. etc. etc. Allemaal aangepast aan de Nederlandse smaak
*indo meldt*

ff wat scholing hier doen dan.

de nasi die je hier krijgt is nasi goreng (indonesisch, letterlijk gebakken rijst), en gewoon "nasi" is voor een indo gewoon witte rijst (nasi putih). Zoals Op opmerkt, is de nasi goreng hier meer nederlands dan iets anders, in indonesie is het ontbijt: meestal wat kliekjes opgebakken met oude rijst en wat kruiden erdoor.

"echte" babi pangang is overigens indonesisch en niet chinees, en heeft niet zulke ranzige drek erbij, gewoon geroosterd varken, met wat limoensap erover heen en rijst erbij. De meeste chinezen hier serveren ook niet echt chinees. maar enough met de scholing.

ik zou idd trassi erbij nog doen, eventueel nog kruidnagelpoeder en wat kaneel. en uiteraard serveren met seroendeng, sambal oelek en gebakken uitjes.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:55:52 #251
63900 xelzix
Get on with it!
pi_42829666
@ Tha Butcha: dank je wel!

Mijn vader (absoluut geen kooktalent) gebruikt altijd van die vieze, zoute, dure zakjes van conimex of knorr voor zijn (ordinaire hollandse) versie van nasi, dus ik wilde zelf een kruidenmengsel voor m maken, potje van de Xenos of de blokker en hij kan weer tijden vooruit... vandaar.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:05:07 #252
45206 Pietverdriet
pi_42831349
Bedenk je Xelzix, minder is meer.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:14:05 #253
63900 xelzix
Get on with it!
pi_42836697
als in: hou de mix simpel met 5 max 6 soorten kruiden of maak niet teveel omdat het smaak zal verliezen naarmate de tijd verstrijkt? Allebei kan natuurlijk ook
  Boks-Chick vrijdag 20 oktober 2006 @ 15:34:03 #254
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_42837285
ik gok als in hou de mix simpel

Hoe meer kruidenzooi je er in gooit, hoe minder je de verschillende kruiden kan proeven lijkt me zo. Zoals ik het geleerd heb, heb je doorgaans max 2 of 3 kruiden die de basis smaakt genereren en de overige voor de accenten.
lolwut
pi_42898379
Piet, ik heb wat spul in de moestuin gezet wat nog laat gezaaid / geplant kon worden. Het groeit als kool, dus het moet gegeten worden, dunkt me.

Wat doet een mens met venkel?
En heb je enige ervaring met groenlof?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 22 oktober 2006 @ 21:11:28 #256
97348 Matness
Matt about you
pi_42899093
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 20:52 schreef sigme het volgende:
Piet, ik heb wat spul in de moestuin gezet wat nog laat gezaaid / geplant kon worden. Het groeit als kool, dus het moet gegeten worden, dunkt me.

Wat doet een mens met venkel?
En heb je enige ervaring met groenlof?
Venkel! Wat doen we ermee?
pi_42936221
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 15:14 schreef xelzix het volgende:
als in: hou de mix simpel met 5 max 6 soorten kruiden of maak niet teveel omdat het smaak zal verliezen naarmate de tijd verstrijkt? Allebei kan natuurlijk ook
als in max 5 a 6 soorten. verder, hangt ook vanaf of je echt compleet droge boemboes gebruikt of net.

verder de gouden regel voor indonesisch eten (als je het daadwerkelijk bewerkt hebt), de volgende dag is het lekkerder. Waarom? Dan zijn de kruiden er helemaal in getrokken. Dat geldt natuurlijk zeker voor stoofpotten. Gewoon om 11u die zooi in een mooie gietijzeren stoofpan op het vuur met een vlamverdeler en heel laag vuurtje, en een uurtje of 8 laten staan
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:59:02 #258
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_42996549
Help! Ik ben taart aan het maken (morgen nodig ) maar ik ben bang dat er iets met de vulling niet goed gaat. Het moet creme Breure worden. Op dit moment is het nog helemaal vloeibaar en een graad of 30C warm terwijl het al creme-ig zou moeten zijn volgens mijn recept... Wie weet waar ik het over heb en wat ik nu moet doen? Als er meer informatie nodig is roep dan even!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:27:34 #259
97348 Matness
Matt about you
pi_42997270
oven staat te laag..?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:27:50 #260
97348 Matness
Matt about you
pi_42997278
post het recept eens?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:38:43 #261
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_42997534
1/2 ons meel, 3 ons suiker, 8 dooiers, 1 liter melk, vanillestokje.

meel, suiker + de dooiers in een pan met een kwart liter melk goed doorroeren tot gladde massa.

3/4 liter melk met de vanille aan de kook brengen maar niet doorkoken, kokende melk langzaam bij de massa gieten onder goed doorrroeren met de garde (let op voor klontjes)

in een schaal af laten koelen, vanille uitnemen en zaadjes door de creme mengen. massa regelmatig doorroeren met garde. **

boter in een schaal doen en tot een luchtige massa roeren.

creme onder voortdurend roeren in kleine beetjes bij de boter roeren tot een schuimige massa ontstaat. evt met poedersuiker nazoeten.

** hier blijft (bleef) het maar dun en niet creme-ig. De volgende stappen heb ik inmiddels toch al maar gedaan, om te zien wat er gebeurd... vooralsnog is het veel te dun. ik ben bang dat er te weinig meel in zit...
Ylana
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:42:02 #262
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_42997612
Ik heb dit al een paar keer eerder gemaakt (aantal jaar geleden) en het is nog nooit fout gegaan. Nu de boter erbij zit wordt het ietsje dikker maar ik heb er mijn twijfels over. het is voor mijn zoontjes 1e verjaardag

Het is dus de tussenvulling voor de taart, de 'koek' is wel helemaal goed gelukt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Saffier op 27-10-2006 22:43:25 (aanvulling) ]
Ylana
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:23:58 #263
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_42998713
Zoals ik het lees.. hebben de eidooiers het niet goed kunnen binden..
als je alleen de hete melk bij de dooiers doet en het daarna niet meer verhit dan kunnen die eidooiers het niet goed binden.
Als je nu meteen de pan terug op het vuur had gedaan.. en goed blijft roeren.. totdat je merkt dat het dikker wordt ( dan zijn de eidooiers warm genoeg geworden zodat stollingsproces gaat werken) en het daarna terug koelt ( goed roeren! ) dan wordt ie wel al veel dikker.
Ook in de gaten houden als je het verhit dat het niet té heet wordt dan krijg je omelet
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:29:14 #264
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_42998838
Ja MissHobje, dat klinkt bekend. Het stapje van terug op het vuur zetten stond niet (meer) in het recept. Balen zeg, dat wordt over doen zo te zien.
Heb je nog meer tips?
Ylana
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:35:16 #265
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_42999000
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 23:29 schreef Saffier het volgende:
Ja MissHobje, dat klinkt bekend. Het stapje van terug op het vuur zetten stond niet (meer) in het recept. Balen zeg, dat wordt over doen zo te zien.
Heb je nog meer tips?
Voor dit recept ?? of iets anders ??
Heb je zachte bodem of harde.. als het zacht is.. zou je hem ook kunnen vullen met gewoon slagroom en vruchtjes.. als noodoplossing zeg maar..
Dan kun je bv. ook jam als variatie tussen doen.
Dan heb je iedergeval iets mocht het helemaal niet lukken.

[ Bericht 23% gewijzigd door MissHobje op 27-10-2006 23:45:57 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:44:22 #266
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_42999210
Dit recept. Ik ben met frisse moed opnieuw begonnen!
Ylana
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 23:50:34 #267
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_42999378
Ah ok..
Als je dan straks die melk erbij gaat doen ( echt even wachten als ie van de kook af is.. en heeeeeeel rustig beetje bij beetje onder supergoed roeren toevoegen) en dan op rustig vuur weer verhitten.. supergoed blijven roeren.. (je voelt aan het roeren wel dat ie goed gaat binden.. als dat gebeurt dus goed opletten en op tijd eraf halen.

Zeker niet laten koken dan is het veel te heet!! en gaat het schiften ! ( dus eierstukjes erin krijgt, dan wordt het dus te heet!) je kunt ook steeds even van de vlam afhalen en zorg dat je een bodem koud water in je wasbak hebt en als je hem dan af laat koelen.. ook even goed blijven roeren.

Gaat goed komen, veel succes
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:12:45 #268
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_42999928
Ik was te laat om je tips op tijd te zien, maar ik heb het wel zo gedaan en het is zo te zien gelukt! Bedankt voor je hulp
Nu af laten koelen en straks of morgen de taart inelkaar zetten en decoreren.
Ylana
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:57:01 #269
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_43001051
Ahh goed nieuws dus.
Gefeliciteerd met je zoontje
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:07:47 #270
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_43021610
Dankje!
De taart is heel goed gelukt, iedereen heeft er van gesmuld. Als ik de foto's heb ge-uploaded zal ik hem hier ook laten zien. Nogmaals bedankt!
Ylana
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:17:25 #271
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_43021867
Hee super zeg gelukkig dat het allemaal gelukt is.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 29 oktober 2006 @ 09:36:49 #272
155383 VinoTinto
That\'s me.
pi_43028739
In deze thread vragen we toch aan PIET hoe hij dingen maakt, dus waarom geven andere mensen dan antwoord....
pi_43028902
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 09:36 schreef VinoTinto het volgende:
In deze thread vragen we toch aan PIET hoe hij dingen maakt, dus waarom geven andere mensen dan antwoord....
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.
pi_43029837
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 09:54 schreef K-mail het volgende:
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.
Vind ik ook. En Pietverdriet kan dan eventueel zelf ook nog zeggen hoe hij het zou doen
  zondag 29 oktober 2006 @ 11:36:11 #275
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_43030739
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 09:54 schreef K-mail het volgende:

[..]

Dat dus.

De taart!
Ylana
  Boks-Chick zondag 29 oktober 2006 @ 12:45:05 #276
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_43032433
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:36 schreef Saffier het volgende:

[..]

Dat dus.

De taart!
[afbeelding]
Ziet er lekker uit!
Ben blij dat het allemaal nog gelukt is
(heb geen verstand van taarten, heb wel heel goed meegelezen )
lolwut
pi_43036494
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:36 schreef Saffier het volgende:

[..]

Dat dus.

De taart!
[afbeelding]

Hoe dat rode?
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:34:49 #278
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_43043986
Met een soort viltstift/tube waar aardbeiensaus in zit kan je zelf op je taart schrijven. Te koop bij o.a. Lekker en Laag, de Hoogvliet en de (Belgische) Spar. Het is er in meerdere smaken, het merk is Vahiné.

Met google kon ik geen plaatje vinden, maar het staat bij de taart-versier-spulletjes van dr Oetker enzo.
Ylana
pi_43045381
en anders kun je zelf nog een heel eind komen met zelfgemaakt glazuur + kleurstof en een wattenstaafje.
pi_43062761
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:16 schreef Tha_Butcha het volgende:
en anders kun je zelf nog een heel eind komen met zelfgemaakt glazuur + kleurstof en een wattenstaafje.
Wordt dat netjes? Ik zou dan eerder een papieren tuutje (geen idee of dat echt zo heet ) maken en daar de zelfgemaakte gekleurde glazuur indoen.
  maandag 30 oktober 2006 @ 12:40:55 #281
45206 Pietverdriet
pi_43062828
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 12:37 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wordt dat netjes? Ik zou dan eerder een papieren tuutje (geen idee of dat echt zo heet ) maken en daar de zelfgemaakte gekleurde glazuur indoen.
Spuitzak?
Wat dacht je van gewoon een plastic diepvrieszakje waar je een puntje van af knipt?
pi_43062852
Ja, zo'n klein papieren spuitzakje bedoel ik. Dat noemden we hier altijd een tuutje vouwen En een plastic zakje wil denk ik ook prima.
  maandag 30 oktober 2006 @ 12:45:09 #283
45206 Pietverdriet
pi_43062913
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 12:42 schreef Isabeau het volgende:
Ja, zo'n klein papieren spuitzakje bedoel ik. Dat noemden we hier altijd een tuutje vouwen En een plastic zakje wil denk ik ook prima.
Plastic zakje (zo een diepvries ding) is stevig ook, je kan daar kracht op zetten en na gebruik gooi je het gewoon weg.
  maandag 30 oktober 2006 @ 12:53:28 #284
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43063105
Piet, ik heb 2 vraagjes, pretty please.

Ik zou graag foie gras aandurven, maar kom zoveel verschillende recepten tegen dat ik er niet aan begin.
Bij mijn laatste poging kon ik een prijzig potje grijze drap wegflikkeren.

Als tweede, ik kan aan mooie stukken lende komen en wil er fatsoenlijke entrecotes van snijden.
Maar ik ben een prutser en heb begrepen dat de manier van snijden toch redelijk cruciaal is.
Hoe doe ik het en is er ergens een howto? Liefst met plaatjes
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:06:44 #285
45206 Pietverdriet
pi_43063463
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 12:53 schreef SHE het volgende:
Piet, ik heb 2 vraagjes, pretty please.

Ik zou graag foie gras aandurven, maar kom zoveel verschillende recepten tegen dat ik er niet aan begin.
Bij mijn laatste poging kon ik een prijzig potje grijze drap wegflikkeren.
Recept?
Gewoon een vette ganzelever (stuk) kopen bij poelier of hoereca groothandel, zout en peperen en bakken. Niet moeilijk gaan doen.
Of wil je paté maken?
quote:
Als tweede, ik kan aan mooie stukken lende komen en wil er fatsoenlijke entrecotes van snijden.
Maar ik ben een prutser en heb begrepen dat de manier van snijden toch redelijk cruciaal is.
Hoe doe ik het en is er ergens een howto? Liefst met plaatjes
Valt mee hoor, een lende is een langwerpig stuk vlees waar je gewoon plakken van snijdt zo als je boterhammen van een brood snijdt, je ziet de vezels lopen, en die snij je gewoon haaks, dus dan kijken de vezels met de kopse kant uit je plak.
Heb geen plaatjes, en zou zo snel niet weten waar je die kan vinden.
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:09:48 #286
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_43063541
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Recept?
Gewoon een vette ganzelever (stuk) kopen bij poelier of hoereca groothandel, zout en peperen en bakken. Niet moeilijk gaan doen.
Of wil je paté maken?
[..]

Valt mee hoor, een lende is een langwerpig stuk vlees waar je gewoon plakken van snijdt zo als je boterhammen van een brood snijdt, je ziet de vezels lopen, en die snij je gewoon haaks, dus dan kijken de vezels met de kopse kant uit je plak.
Heb geen plaatjes, en zou zo snel niet weten waar je die kan vinden.
Een scherp mes is wel belangrijk, als je echt moet zagen dan wordt het waarschijnlijk wel taai toch?
be nice or go away
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:09:57 #287
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43063546
Ik wil graag een fijne pate, of terrine maken...bakken lukt me heel goed.

Ik snijd het vlees dus iets schuin? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik dacht overigens dat je makkelijk vlees kon verpesten als je het verkeerd sneed..en als ik mijn slager's vitrine zo bekijk dan geloof ik dat ook echt.
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:12:13 #288
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43063593
Oeh oeh en nog een vraag!! Helmaal vergeteb.
Ik ben dol op merg..altijd als ik soep kook en er pijpjes in doe, dan haal ik het merg eruit en doe dat op een stuk donker brood met wat zout. Mijn grootste zwakte!!
Nu zou ik alleen wel iets gedurfds ermee willen doen. Is het te verwerken in een gerecht?
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:17:09 #289
45206 Pietverdriet
pi_43063741
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:09 schreef SHE het volgende:
Ik wil graag een fijne pate, of terrine maken...bakken lukt me heel goed.
Pate bakken is een kunst op zich, heb hier eens een recept voor gepost, ik geloof zelfs in deze serie.
quote:
Ik snijd het vlees dus iets schuin? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik dacht overigens dat je makkelijk vlees kon verpesten als je het verkeerd sneed..en als ik mijn slager's vitrine zo bekijk dan geloof ik dat ook echt.
Nee niet schuin, gewoon haaks op de vezels.
Belangrijker dan het snijden is goed afhangen en vet in het vlees.
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:17:48 #290
145755 kahaarin
pi_43063762
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:12 schreef SHE het volgende:
Ik ben dol op merg..altijd als ik soep kook en er pijpjes in doe, dan haal ik het merg eruit en doe dat op een stuk donker brood met wat zout. Mijn grootste zwakte!!
Nu zou ik alleen wel iets gedurfds ermee willen doen. Is het te verwerken in een gerecht?
Osso bucco:

Ingredienten voor 6 personen :
1,5 kg rund- of kalfsvlees met bot, in plakken gesneden van ongeveer 2,5 cm dik
3 eetlepels bloem
3 eetlepels olijfolie
12,5 cl witte wijn
1 wortel, in blokjes gesneden
1 ui, gesnipperd
1 klein gesneden rode peper
2 takjes selderij, klein gesneden
2 ontvelde tomaten, in stukjes gesneden
1/4 blikje tomatenpuree
3 koppen runder- of kippenbouillon
1 takje oregano
1 laurierblaadje
2 teentjes knoflook, gehakt
zout en peper
1/2 bekertje room 30-35%

Bereiding :
· De oven voorverwarmen op 170°C

· Bestrooi het vlees met peper en wentel het door de bloem.

· Bak het vlees in een beetje olijfolie in een koekenpan, ongeveer 2 minuten aan elke kant.

· Schenk de wijn erbij en haal van het vuur.

· Doe alle groenten in een ovenschaal.

· Voeg de tomatenpuree en de bouillon toe en vervolgens de oregano, laurier, knoflook en de stukken vlees.

· Laat ongeveer twee uur in de oven garen.

· Voeg de room en het zout toe.

· Roer voorzichtig tot het een homogene en dikke saus is.

Dat kun je heel lekker maken van schenkel met het vlees er nog omheen!
be nice or go away
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:18:36 #291
45206 Pietverdriet
pi_43063793
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:12 schreef SHE het volgende:
Ja, je kan er mergknoedels van maken. Merg rauw uit de pijpen halen, heel zachtjes smelten en met ei en broodkruim vermengen. Balletjes van draaien en garen in boullion.
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:38:31 #292
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43064387
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:17 schreef kahaarin het volgende:

[..]

*knip*
Thnx dear, maar ik doelde op het merg
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:39:28 #293
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43064418
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, je kan er mergknoedels van maken. Merg rauw uit de pijpen halen, heel zachtjes smelten en met ei en broodkruim vermengen. Balletjes van draaien en garen in boullion.
Oeh, dat klinkt heel ok.
Mijn dank is groot!
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:41:54 #294
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43064492
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pate bakken is een kunst op zich, heb hier eens een recept voor gepost, ik geloof zelfs in deze serie.
[..]

Nee niet schuin, gewoon haaks op de vezels.
Belangrijker dan het snijden is goed afhangen en vet in het vlees.
Ik moet bekennen niet iets spannenders met de levertjes te hebben gedaan dan ze mooi rose bakken en met calvados in de fik steken.
Daarbij maak ik altijd een saus van espresso.
Alleen ik zou er zo nu het wat donkerder wordt buiten, graag een pate van maken.
Ik zal eens even speuren naar je recept.

Wel fijn zeg, zo'n online moeder
  maandag 30 oktober 2006 @ 15:13:18 #295
145755 kahaarin
pi_43067562
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 13:38 schreef SHE het volgende:

[..]

Thnx dear, maar ik doelde op het merg
oh
Dan kun jij uit alle mergpijpjes het merg opeisen, laat de rest dan maar het vlees eten!
Maar het is dan wel een beetje omslachtig inderdaad....
be nice or go away
pi_43092825
Bij restaurant De Engel in Rotterdam heb ik laatst rauwe gemarineerde tonijn gegeten. Deze was eerst gemarineerd en vervolgens in dunne plakjes gesneden. Door de marinade was de tonijn enigszins gegaard. Hoe lang moet ik de tonijn marineren om dit te bereiken?
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 08:40:44 #297
45206 Pietverdriet
pi_43093127
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 08:13 schreef Heufje het volgende:
Bij restaurant De Engel in Rotterdam heb ik laatst rauwe gemarineerde tonijn gegeten. Deze was eerst gemarineerd en vervolgens in dunne plakjes gesneden. Door de marinade was de tonijn enigszins gegaard. Hoe lang moet ik de tonijn marineren om dit te bereiken?
ligt eraan, ik eet tonijn ook rauw. Je kan het in een marinade leggen en door bv de azijn veranderd de tonijn wat, hoe langer hoe meer, ik zou persoonlijk niet langer dan 24 uur marineren (en uiteraard in de koeling laten tijdens dit)
pi_43093229
Hey Piet, heb je nog tips voor de groenlof?
Ik maak uit internetinfo op dat het kropjes zou moeten maken, zoals witlof, maar dat doet het bij mij (nog) niet, het lijkt meer op forse veldsla. Suggesties?

En dan heb ik ook nog broccoleto, een soort grasachtige broccoli: de stengels worden niet dikker dan 1 cm. Wat denk je? Met huid & haar eten (stengels, blaadjes, bloem)?
pi_43093246
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 08:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt eraan, ik eet tonijn ook rauw. Je kan het in een marinade leggen en door bv de azijn veranderd de tonijn wat, hoe langer hoe meer, ik zou persoonlijk niet langer dan 24 uur marineren (en uiteraard in de koeling laten tijdens dit)
Bedankt, ga het zaterdag maken, wordt een marinade met soja. Als het lukt om vrijdag naar Schmidt te gaan, lukt het wel om 24 uur te marineren. Anders zaterdag ochtend vroeg naar Schmidt en daarna meteen in marinade. Moet wel goed verse tonijn zijn, neem ik aan, om het rauw te kunnen eten?
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:38:26 #300
45206 Pietverdriet
pi_43095209
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 08:49 schreef sigme het volgende:
Hey Piet, heb je nog tips voor de groenlof?
Ik maak uit internetinfo op dat het kropjes zou moeten maken, zoals witlof, maar dat doet het bij mij (nog) niet, het lijkt meer op forse veldsla. Suggesties?

En dan heb ik ook nog broccoleto, een soort grasachtige broccoli: de stengels worden niet dikker dan 1 cm. Wat denk je? Met huid & haar eten (stengels, blaadjes, bloem)?
Ik heb nog geen contact gehad met groenlof
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:22:14 #301
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_43096210
300
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:59:59 #302
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43110806
En een linkje naar het volgende deel
Grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic Deel 7
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')