Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.quote:Op woensdag 12 april 2006 16:52 schreef _BassFace_ het volgende:
Ik wil graag kip frituren, of toch alleszins delen ervan. Liefst in een krokant korstje. Hoe maak ik dit klaar ?
je kan ook cornflakes er nog doorheen doen, krijg je nog lekkerderquote:Op woensdag 12 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.
Bierbeslag voor kip
1 glas bier
1 ei
bloem
peper
zout
kipkruiden
Zoveel bloem toevoegen tot het een yoghurt dikte heeft, kip erdoorheen halen en even af laten druipen, zodat er een film over de kip zit. Die frituren.
Ik neem aan dat dit cornflakes zonder suiker op zijnquote:Op woensdag 12 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.
Bierbeslag voor kip
1 glas bier
1 ei
bloem
peper
zout
kipkruiden
Zoveel bloem toevoegen tot het een yoghurt dikte heeft, kip erdoorheen halen en even af laten druipen, zodat er een film over de kip zit. Die frituren.
quote:Op dinsdag 11 april 2006 23:56 schreef krakkemieke het volgende:
Waarom zijn rozeval aardappelen zo lekker? Ik vind het gewoon nieuwe aardappelen........
Kan het daar eigenlijk wel mee eens zijn, het zijn lekkere aardappels, maar dat zijn Irene´s ook.quote:Op woensdag 12 april 2006 19:06 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Piet deze vraag stond ook nog open in je vorige topic
[..]
Neem mooie kippenhaasjes, of dunne reepjes filet, of poten waar je het bot uit hebt gebeent. Bak bloem kruiden met peper en zout, en wat witte sesam zaad er doorheen. Kip er in, even afkloppen en heel kort frituren.quote:Op woensdag 12 april 2006 16:52 schreef _BassFace_ het volgende:
Ik wil graag kip frituren, of toch alleszins delen ervan. Liefst in een krokant korstje. Hoe maak ik dit klaar ?
Ik ben absoluut geen liefhebber van varkenshaas, maar als ik het klaarmaak voor mensen, dan vul ik hem meestal. Mijn favoriet is dan een iets zoete vulling. Bijvoorbeeld iets met pruimen:quote:Op donderdag 13 april 2006 13:08 schreef Ingrid19 het volgende:
Nog een lekker recept voor varkenshaas? Niet met spek, ham, of champignons. (voor pasen)
Dat lijkt me nou echt ontzettend smerigquote:Op donderdag 13 april 2006 23:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen liefhebber van varkenshaas, maar als ik het klaarmaak voor mensen, dan vul ik hem meestal. Mijn favoriet is dan een iets zoete vulling. Bijvoorbeeld iets met pruimen:
Neem wat gewelde pruimen (je kunt ze in cognac of iets naar smaak wellen) in stukjes snijden en op een laag vuurtje zetten met wat appelstroop en een verdikkingsmiddel, in dit geval is ontbijtkoek ideaal. Verder gooi ik er meestal wat kruiden naar smaak bij en kook ik het wat in met diezelfde cognac of simpel wat port. Het geheel na het sudderen een beetje 'prakken' en de haas ermee vullen.
Ach, iedern zijn smaak. Het is trouwens geen ongebruikelijke combinatie, eerder wat ouderwets. Persoonlijk vind ik gerookte paling in een varkenshaas een misdaad, maar daar zal ook niet iedereen het met mij over eens zijn.quote:Op donderdag 13 april 2006 23:55 schreef Euc- het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou echt ontzettend smerig![]()
Gewoon naturel, eventueel een klein beetje (uiteraard zelfgemaakte met échte boter) kruidenboter erbij serveren
Met brie en ananasjam? (eigenlijk hoort er dan ook nog parmaham omheen, maar dat kun je ook weglaten...)quote:Op donderdag 13 april 2006 13:08 schreef Ingrid19 het volgende:
Nog een lekker recept voor varkenshaas? Niet met spek, ham, of champignons. (voor pasen)
hehehehehehequote:Op vrijdag 14 april 2006 09:25 schreef Isabeau het volgende:
Oh, Pietverdriet, ik moest gisteren aan je denken toen ik een artikel las over botontkalkingNiet dat ik denk dat je botontkalking hebt, maar er lijkt een link te zijn tussen te weinig dierlijk vet eten en botontkalking
En jij hamert er altijd zo op dat dierlijk vet niet ongezond is, vandaar.
Varkensvlees met pruimen is echt een perfecte combinatie, niks mis mee. Zelf doe ik niks met de pruimen, ik wel ze alleen. Armanac pruimen met varkensrollade. Varkenshaas roken is ook wel lekker. Moet dan wel een stevige saus bij.quote:Op donderdag 13 april 2006 23:55 schreef Euc- het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou echt ontzettend smerig![]()
Gewoon naturel, eventueel een klein beetje (uiteraard zelfgemaakte met échte boter) kruidenboter erbij serveren
en je moet en rookkast hebben. Zijn die eigenlijk ook voor particulieren goed verkrijgbaar??quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:17 schreef Pilootje het volgende:
[..]
Varkensvlees met pruimen is echt een perfecte combinatie, niks mis mee. Zelf doe ik niks met de pruimen, ik wel ze alleen. Armanac pruimen met varkensrollade. Varkenshaas roken is ook wel lekker. Moet dan wel een stevige saus bij.
excusez moiquote:Op vrijdag 14 april 2006 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
EUC, ik wil in dit topic geen kotssmilies zien!
In dit topic staat veel informatie. Een rookkast kan je op internet bestellen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:21 schreef Chielus het volgende:
[..]
en je moet en rookkast hebben. Zijn die eigenlijk ook voor particulieren goed verkrijgbaar??
Hm, geklaarde boter is gewoon boter zonder water en melkresten. Er blijft dus enkel vet over, je mag verwachten dat dit niet bederft of in ieder geval erg lang bewaard kan worden...quote:Op vrijdag 14 april 2006 14:59 schreef piepster het volgende:
[..]
In dit topic staat veel informatie. Een rookkast kan je op internet bestellen.
Roken voor beginners.....
@ Piet: Hoe lang kan je geklaarde boter bewaren? Ik wil best een flinke portie bewaren, maar ik gebruik ook vaak olijfolie.
Geklaarde boter kan je in de koeling weken bewaren.quote:Op vrijdag 14 april 2006 14:59 schreef piepster het volgende:
[..]
In dit topic staat veel informatie. Een rookkast kan je op internet bestellen.
Roken voor beginners.....
@ Piet: Hoe lang kan je geklaarde boter bewaren? Ik wil best een flinke portie bewaren, maar ik gebruik ook vaak olijfolie.
Dat had ik ook begrepen. En aangezien ik niet elke dag boter gebruik om in te bakken, maar ook wel eens olijfolie, blijft het wel een tijdje staan.quote:Op vrijdag 14 april 2006 20:25 schreef Pilootje het volgende:
Je moet wel een beetje wat boter hebben om mooie geclarifeerde boter te maken, zeker wel 500 gram. Anders valt er niks af te schuimen en af te scheppen.
Ik kook die dingen nooit voor, maar bak ze gewoon lang op een laag vuur, als je ze voorkookt, dan niet langer dan een paar minuten en dan afgieten, en vervolgens uit laten dampen en af koelen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:50 schreef Chielus het volgende:
Piet, even een snelle en (misschien wel wat domme vraag) Ik heb lekkere nieuwe krieltjes (van de nieuwe oogst) en die wil ik lekker bakken. IS het verstandig om die van te voren te koken en zo ja hoe lang moeten ze dan koken?
Ik kan me herinneren dat het een tijdje op de markt is geweest om de boterberg weg te werken. Maar in NL is men erg op margarine, dus kan me voorstellen dat het nooit een succes is geworden.quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:04 schreef piepster het volgende:
Ik heb het in Nederland nog nooit gezien. Ook niet in de tijd dat ik vakkenvuller was, en het volledige assortiment uit m'n kop kende. Het raarste wat boter betreft is chocoladeboter. Verkrijgbaar bij de Plus.
Geklaarde boter is echter niet vloeibaar.quote:Op zaterdag 15 april 2006 15:54 schreef Drive-r het volgende:
Geklaarde boter is voornamelijk verkrijgbaar in grotere flessen voor de horeca. Je hebt van verschillende merken van die literflessen met vloeibare 'boter'. Dat is eigenlijk niks meer dan geklaarde boter, het water en de melkresten zijn verwijderd. Volgens mij kun je het in de supermarkt ook wel krijgen, maar zou niet weten onder welke merk. In horeca verpakking ken ik alleen die van 'Echte roomboter'. Eigenlijk geen idee wat het merk verder is, maar jullie kennen de pakjes waarschijnlijk wel van dit merk.
Klopt, ik weet niet precies wat ze er aan hebben toegevoegd.quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geklaarde boter is echter niet vloeibaar.
Met een filet bedoel je dus geen haas, maar zeg maar een stel ribkarbonades aan elkaar waar het bot is verwijdert?quote:Op zaterdag 15 april 2006 17:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet mijn vrouw heeft varkenfilet aan een stuk mee gebracht ipv beenham. Maar zou ik dit wel het zelfde kunnen behandelen (Dus in de oven enzo)?
Bedoel je cacao boter ?quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:04 schreef piepster het volgende:
Ik heb het in Nederland nog nooit gezien. Ook niet in de tijd dat ik vakkenvuller was, en het volledige assortiment uit m'n kop kende. Het raarste wat boter betreft is chocoladeboter. Verkrijgbaar bij de Plus.
Miisschien kan ze bij de slager nog wat vetspek kopen, kan je de rollade mee barderen. ( vet er omheen en mooi opbinden ) Vlees vervolgens aanbraden, en op zeer lage temperatuur garen in de oven. 100 a 120 graden tot mooi rose. Mag eigenlijk niet met varken maar vind ik wel lekker, gaar kan natuurlijk ook. Door de lage temperatuur blijft het sappig.quote:Op zaterdag 15 april 2006 17:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet mijn vrouw heeft varkenfilet aan een stuk mee gebracht ipv beenham. Maar zou ik dit wel het zelfde kunnen behandelen (Dus in de oven enzo)?
Dank je, beurre culinaire bedoelde ik inderdaad! Die gebruiken wij in ieder geval in de keuken. Meestal gebruik ik trouwens gewoon roomboter, maar zo'n knijpfles is soms erg handig.quote:Op zondag 16 april 2006 00:49 schreef Pilootje het volgende:
[..]
In de horeca is geclarifeerde boter onder ander verkrijgbaar als beurre culinair of konijnenboter.
hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.quote:Op zondag 16 april 2006 00:51 schreef Pilootje het volgende:
[..]
Miisschien kan ze bij de slager nog wat vetspek kopen, kan je de rollade mee barderen. ( vet er omheen en mooi opbinden ) Vlees vervolgens aanbraden, en op zeer lage temperatuur garen in de oven. 100 a 120 graden tot mooi rose. Mag eigenlijk niet met varken maar vind ik wel lekker, gaar kan natuurlijk ook. Door de lage temperatuur blijft het sappig.
Ongeveer 1 1/4 a 1 1/2 uur per kilo bij deze temp, ligt aan je oven hoe lang extact..quote:Op zondag 16 april 2006 04:24 schreef Chielus het volgende:
[..]
hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.
tot ie lekker bruin is, dan is ie gaar.quote:Op zondag 16 april 2006 07:19 schreef Isabeau het volgende:
Piet, ik ga straks appeltaart bakken, maar omdat ik maar voor 4 personen hoef te koken wilde ik morgen geen halve appeltaart in mijn eentje moeten opeten. Daarom heb ik een kleine springvorm gekocht, zo één waar eigenlijk net 4 kleine puntjes appeltaart uit kunnen. Ik bedacht me ineens dat dit waarschijnlijk niet zo lang in de oven hoeft als een 'gewone grote' appeltaart. Enig idee hoe lang ik een klein appeltaartje moet bakken en anders hoe ik kan zien wanneer hij gaar is. (ik vind bijna gaar eigenlijk het lekkerst...)
Ik weet natuurlijk niet wat jij verstaat onder 'behoorlijke appels' maar de AH heeft gewoon goudreinetten liggen.quote:Op zondag 16 april 2006 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar haal jij trouwens behoorlijke appels voor appeltaart vandaan in deze tijd van het jaar?
is het verstandig om ze in te pakken in alufolie om uitdroging te voorkomen of kan je beter om de zoveel tijd wat bakvet eroverheen gieten?quote:Op zondag 16 april 2006 04:24 schreef Chielus het volgende:
[..]
hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.
Hoeft het niet in te pakken, juist door de lage temp blijft het sappig.quote:Op zondag 16 april 2006 10:19 schreef Chielus het volgende:
[..]
is het verstandig om ze in te pakken in alufolie om uitdroging te voorkomen of kan je beter om de zoveel tijd wat bakvet eroverheen gieten?
Nee het is een stuk zonder bot en volgens haar is het filet.quote:Op zaterdag 15 april 2006 21:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met een filet bedoel je dus geen haas, maar zeg maar een stel ribkarbonades aan elkaar waar het bot is verwijdert?
Ja dat kan je in de oven braden, maar let wel, dat wordt snel droog, omdat het mager is.
Bedankt voor je tips, het is super gegaan, mooi appig vlees. Had een lekkere vulling gemaakt voor de filet en mooi laten geren op lage temp, vaak vet over doen en samen met een kern temperatuur meter geen centje pijn.quote:Op zondag 16 april 2006 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeft het niet in te pakken, juist door de lage temp blijft het sappig.
Als je het vlees uit de oven neemt wel even laten rusten voor je het snijdt.
Dan blijft het sap in het vlees als je het snijdt.
Je denkt toch niet dat ik me serieus over zoiets smerigs ga uitlaten, laat staan een recept te gaan verzinnen daarvoor? Koop lekker een boek over Pate maken en zoek het zelf uit. Culinesse is er voor culinariteiten, niet voor zelfzoekenden halfzachten die een tekort aan realiteitsbinding hebben.quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:23 schreef Adagio het volgende:
Tom Cruise wil placenta opeten
Een pate? Hoe maak je in hemelsnaam zoiets eetbaar?
In OUD is daar wel een topic over: Wat te doen met de placenta na de bevalling? .quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:23 schreef Adagio het volgende:
Tom Cruise wil placenta opeten
Een pate? Hoe maak je in hemelsnaam zoiets eetbaar?
Ik bak tonijnsteak.quote:Op dinsdag 18 april 2006 21:34 schreef Pracissor het volgende:
Piet, hoe maak jij tonijn klaar? Grillen of bakken?
Ga ik dan eens proberen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Je kunt tonijn ook bakken als een biefstukje erg lekker met mangochutney
Basis voor vlaai is gewoon wit brood deeg. Gevuld met fruit of rijstepap krijg je dan een vlaai. Die halve taarten bij de multivlaai of andere winkels verkopen heeft niets met de limburgse vlaai te maken.quote:Op woensdag 19 april 2006 09:47 schreef Walrik het volgende:
Piet, bestaat er een MAKKELIJK recept voor een lekkere vlaai? Liefst rijstevlaai.
ja, de echte vlaai is eenvoudig.quote:Op woensdag 19 april 2006 10:38 schreef Walrik het volgende:
Gigantisch bedankt voor t snelle antwoord!
Mar Meen je dat nou is het echt zo simpel??
Je kan erin gooien wat je wil (let op, geen zoetstof producten gebruiken, veel zoetstoffen kunnen niet tegen verhittingquote:Heb een vervolgvraag. Ik woon in californie en heb geen idee of je hier rijstepap kant en klaar kunt krijgen (wel van die zachtige jiddische rijstepudding, kan die ook?)
Dus: kan die zachte rijstpudding gebruikt worden als vulling?
Zo niet, hoe maak ik rijstpap?
Wat wil je nu precies weten?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:08 schreef Alchemila het volgende:
Naar aanleiding van "Herman zoekt chef" van gisteravond:
Hoe maak je wél goede soesjes?
(mocht het al ergens bij staan, vergeef me, en stuur me maar door)
Zal dat vanavond of morgen even nakijken in banketbakkershandboek.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:03 schreef Alchemila het volgende:
Soesjes als in die dingen met slagroom erin. Ik zag op televisie dat het toch wat moeilijker was om dat deeg te maken en het goed te laten opkomen dan dat het in mijn recept staat.
Hoe zorg je ervoor dat het deeg voor je soesjes goed 'omhoog komt' in de oven?
Maar wat is nu je vraag, Piet schrijf even een dagelijks menu voor me met dingen die ik lekker vind?quote:Op woensdag 19 april 2006 19:29 schreef ymme het volgende:
Ik ben op zoek naar tips, voor gevarieert koken. Maar niet te moeilijk.
Ik ben heel internet al aan het afspeuren, maar echt iets lekkers kan ik niet vinden.
Ik houdt van sla, tartaar kruidige boter etc.
Verder mag het dus ook weer niet te vet zijn vanwege de lijn
Oh wat is het toch moeilijk elke dag weer wat lekkers neer te zetten.
Ik snap ook niet waarom dat bij hun niet lukte. Wel leuk voor tv natuurlijk.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:03 schreef Alchemila het volgende:
Soesjes als in die dingen met slagroom erin. Ik zag op televisie dat het toch wat moeilijker was om dat deeg te maken en het goed te laten opkomen dan dat het in mijn recept staat.
Hoe zorg je ervoor dat het deeg voor je soesjes goed 'omhoog komt' in de oven?
Ik vond het gewoon raar om aan een kok te vragen, ik ken het TV programma niet.quote:Op woensdag 19 april 2006 23:31 schreef Pilootje het volgende:
Piet ik ben niet met je eens dat die chefs dat niet hoeven te kunnen. Ten eerste zou elke goede kok, maar zeker chef alle fasetten van de keuken moeten kennen. Dus ook de patiserie.
Maar buiten dat, gebruiken we geen soezenbeslag in de rest van de keuken ?
Profiterols voor in de soep ?
Pommes dauphin ?
Dat zat ik me ook te bedenken.. in dat programma noemt hij het basis vaardigheden.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
.
Raar dat dit een kok werd gevraagt, soesjes zijn Patiserie, dus eigenlijk banketbakkerswerk. Is zoiets als een timmerman te vragen een viool te maken, is een ander vakgebied.
Geen vetje niet.quote:Op woensdag 19 april 2006 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar wat is nu je vraag, Piet schrijf even een dagelijks menu voor me met dingen die ik lekker vind?
Je wilt kruidige boter maar geen vet???
Geen vet zit je bij mij echt verkeerd, volgens mij moet je gewoon de CUL receptentopics door, of een kookboek kopen.
Je lijkt wel een modje...quote:Op donderdag 20 april 2006 10:49 schreef piepster het volgende:
Voor de aardappels:
Aardappel variatie
Voor vlees en vis:
Ode aan de grillpan
Origineel recept met VLEES gezocht :)
Voor de sla:
Zelfgemaakte saladedressings
italiaans:
[Centraal] Italiaans eten Fan Topic!
Voor in je eentje:
Gevarieerde eenpersoonsgerechten
Groentes van vroeger:
Vergeten groenten!
Voor de slanke lijn:
Gezonde voeding die ook nog lekker is!
Idd, de bedoeling hier is om piet dingen te vragen met speciale Kooktechnische of specifieke recepttechnische of smaaktechnische kwesties. Voor al het andere open je gewoon zelf een topic, voor inspiratie hebben we ook nog wat eet je vandaag reeks.quote:Allemaal relatief nieuwe topics, waar veel instaat. Je kan toch echt niet van Piet verwachten dat 'ie nu 365 recepten voor je uittypt.
Nou, niet meteen. Maar het heeft zo z'n bijwerkingenquote:Op donderdag 20 april 2006 11:00 schreef piepster het volgende:
Oh. En ga ik nu dood?
Gewoon zoals je een biefstuk van de haas zou bereiden.quote:Op donderdag 20 april 2006 12:23 schreef SterkStaaltje het volgende:
Piet, vorige week heb ik longhaas gegeten in een restaurant en heb het nu voor volgende week besteld bij de slager. Heb je mooie tips ten aanzien van dit heerlijke stukje (voor mij) onbekend vlees?
In het restaurant was het heerlijk mals en lekker rood.
Prima! Gaan we het zo doen!quote:Op donderdag 20 april 2006 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon zoals je een biefstuk van de haas zou bereiden.
Biefstuk op kamertemperatuur laten komen, hij mag niet meer koelkastkoud zijn. Vers gemalen peper erop doen, geen zout.
voor de rest
Biefstukkie bakken.
Maar ook die wennenquote:Op donderdag 20 april 2006 12:20 schreef Chielus het volgende:
Nou, niet meteen. Maar het heeft zo z'n bijwerkingen
Wat is Longhaas dan? Een stoort extra lange varkenshaas?quote:Op donderdag 20 april 2006 12:23 schreef SterkStaaltje het volgende:
Piet, vorige week heb ik longhaas gegeten in een restaurant en heb het nu voor volgende week besteld bij de slager. Heb je mooie tips ten aanzien van dit heerlijke stukje (voor mij) onbekend vlees?
In het restaurant was het heerlijk mals en lekker rood.
Longhaas is de middenrifspier van een rund en smaakt bijna net als biefstuk.quote:Op donderdag 20 april 2006 20:09 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat is Longhaas dan? Een stoort extra lange varkenshaas?
Recept voor de Gravat Lax klink okayquote:Op donderdag 20 april 2006 21:39 schreef Drive-r het volgende:
Hoi Piet,
Ik heb ook eens een vraagje. Ik moet zaterdag een simpel diner voor iemand in elkaar draaien. Ik wilde zelf een keer Gravlax proberen, dus heb wat wilde zalm gehaald. Ik heb ze maar laten fileren door de visboer (luiheid). Maar goed, kon even nergens iemand raadplegen over een goed recept en had het zelf nooit eerder gemaakt. Ik heb nu wat citroen in de zalm laten trekken. Vervolgens een dikke laag met een mengsel van grof zeezout, verse, grof gemalen peper en suiker. Daarbij natuurlijk een dik bos dille. De filets weer op elkaar gelegd met wat folie tussen twee planken en wat pakken melk in de koeling.
Ten eerste vroeg ik me af of ik het enigzins goed gedaan heb. Ten tweede heb ik weinig idee voor een sausje.... Ik dacht aan een vinaigrette achtig iets met mosterd, iets zoetigs en dille? Ik wilde iets simpels, fris doen....
Mocht je tips hebben, dank u!
Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'quote:Op woensdag 19 april 2006 23:54 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dat zat ik me ook te bedenken.. in dat programma noemt hij het basis vaardigheden.
ik vind het programma sowieso wat typisch omgaan met juryring(raar woord), het moet perse allemaal de kant van de smaak van de Blijker opgaan... hoezo arro
Sorry voor de offt.
Als thuis kom zal ik alsnog ff het grote boek naslaanquote:Op donderdag 20 april 2006 21:45 schreef Alchemila het volgende:
[..]
Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'
Ik dacht: ach, soesjes, die maak je gewoon even, dat blijkt dus niet zo te zijn. Veel dank, Pilootje, voor het recept, en Piet voor de bereidheid te gaan zoeken.
Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?quote:Op donderdag 20 april 2006 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Recept voor de Gravat Lax klink okay
de dressing? Geen idee, ik zou het gewoon zo eten.
Je zou gewoon citroensap en walnotenolie kunnen nemen
poeh, geen idee, zou ik na moeten kijken, maar het moet idd een flinke laag zijn en je moet idd flink wat zout gebruiken, het is een vorm van pekelen en daarom loopt er ook vocht uit. Het zout trekt dat er uit, en dat is juist ook de conserverende werking van zout, het trekt ook het vocht uit bacterie cellen en daarom gaan die dood.quote:Op donderdag 20 april 2006 23:21 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?
Ik ken de chineese keuken niet inhoudelijk van koken, Peking eend is geen eenvoudig gerecht zover ik weet.quote:Op vrijdag 28 april 2006 10:41 schreef phileine het volgende:
Piet, ik heb van de week geprobeerd peking eend te maken. Die variant met dunne reepjes krokant gebakken borst, met pannenkoekjes. Maar hoe krijg ik dat vlees nou zo krokant als bij de chinees? Honing in de marinade of iets dergelijks? De pannekoekjes waren wat aan de dikke kant. Wat is een goede verhouding van bloem/water waarmee je toch nog redelijk kunt bakken?
In wiebertje vorm insnijden doet het ook erg goed.quote:Op vrijdag 28 april 2006 12:50 schreef Stereotomy het volgende:
Het is handig om vantevoren met een vork gaatjes te prikken in de vel van de eend. Zo krijg je een krokant laagje. Doen ze bij geroosterde speenvarken ook.
Easyquote:Op vrijdag 28 april 2006 13:02 schreef PatriotOnline het volgende:
Piet, hoe maak ik zelf pesto?
Tis een zaak met een michelin ster, en hard op weg naar de tweede. De naam hou ik liever voor mezelf. Met name omdat ik deze nickname nog voor meerdere zaken gebruik op internet.quote:Op zaterdag 29 april 2006 11:07 schreef tim2308 het volgende:
Piloot, in welk restaurant werk jij eigenlijk?
Jaquote:Op dinsdag 9 mei 2006 13:25 schreef skiczukie het volgende:
Aardappelen zonder te schillen en in de oven, kan dat?
Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 10:56 schreef Chielus het volgende:
Piet, welke vissoorten zou jij gebruiken als je een lekkere bouillabaise zou maken. Ga je gewoon kijken wat er goedkoop op de markt ligt of zijn eer bepaalde vissoorten die je er perse in wil/ niet in wil?
Je kan ze heel laten, en pellen nadien, lekker met kwark en knoflook, verse tuinkruinden.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 14:20 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Koel. Ga ik dat proberen. Nog kruidentips? Hoe lang?
en rouille, kun je dat zelf maken of kun je dat kant en klaar ergens kopen?quote:Op dinsdag 9 mei 2006 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.
Schaaldieren (mosselen, kokkels en zeepokken ) maken hem trouwens wel smaakvoller.
Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverdquote:Op dinsdag 9 mei 2006 23:42 schreef tim2308 het volgende:
Damn, ik blijf het zeggen: die Piet weet echt veel... Jij zou eigenlijk Hermans chef moeten worden
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.quote:Op woensdag 10 mei 2006 16:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverd![]()
Leuke tv dusquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.
Eerst koken en dan grillen en dan rijkelijk met kruidenboter overgietenquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:11 schreef Isabeau het volgende:
[
Heb je nog smakelijke ideeën voor maiskolven?
Iddquote:
Vind je dat leuke TV?quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
IddBeter dan alleen maar Ja en Amen kinken
![]()
Vind dat wel leuk om te zien iddquote:Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind je dat leuke TV?
Dat zijn ook hele goede programma'squote:Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef mij maar de keuringsdienst van waarde of klootwijk aan zee,
Verreweg de lekkerste maiskolven komen uit de vriezer bij de vomar.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Leuke tv dus
Heb je nog smakelijke ideeën voor maiskolven?
Als ik ziek ben ga ik in mijn nest liggen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:30 schreef tonja het volgende:
Is eigenlijk offtopic deze vraag, maar om hier nu een heel topic voor te openen.
Hoe doen jullie koks dat als je verkouden bent, en niets meer kan proeven? Kook je dan op automatische piloot, of moet je je ziekmelden?
Ik ben dus bezig om een methodiek te bedenken waarop een mystery guest een restaurant beoordeelt. Een kleine opsomming staat hier. Het "gerechten" gedeelte - in het geel - wil ik graag uitbreiden omdat ik daar het minste verstand van heb. En toen vroeg ik me af of jullie daar nog ideeen voor cq. over hadden.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 13:47 schreef Pilootje het volgende:
Tim zou je graag helpen maar wat is precies de bedoeling . Ik zie het verband niet tussen een mystery guest en jou punten.
oke, dan snap ik het, vond het al wat vreemd,quote:Op maandag 15 mei 2006 18:15 schreef tim2308 het volgende:
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
aah! dankje pietquote:Op maandag 15 mei 2006 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
Ja natuurlijk, maar vraag me niet hoe lang dat duurtquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:05 schreef computergirl het volgende:
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
quote:Citroensapzuur wordt als conserveringsmiddels antioxidant gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
Lavasteen bedoel je?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:01 schreef ymme het volgende:
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..
Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
Jonge kaas raspen en door een bechamel smelten, is simpel.quote:Op zondag 21 mei 2006 18:27 schreef skiczukie het volgende:
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
Alexandra, je kan denk het beste een nieuwe moer gebruiken als je witte wittewijn azijn wilt hebben.quote:hoi Piet,
vond de discussie op FOK over azijn.
Ik heb enige jaren geleden azijnmoer voor rode azijn gekregen van iemand, zo'n mooie plak die allemaal babyplakjes maakt. Steeds op rode wijn gehad maar houd niet van rode wijnazijn. Wil witte maken. Heb rode moer op witte wijn gezet maar wordt weer rode azijn. Moet ik hem steeds op nieuwe witte wijn zetten tot ie omschakelt?
Of moet ik m bleken in de witte azijn of zo?
Of is het gewoon een rode moer, niet zeuren, blijft rode moer?
hartelijke groetjes, alexandra
Azijnmoer -> Azijnmoederquote:Op woensdag 7 juni 2006 02:23 schreef Chielus het volgende:
Misschien intressant voor meer mensen , maar wat is azijnmoer??
En dat gaat neem ik aan langzaam in boter op laag vuur? Of moet dat op hoog vuur? Een half uurtje ofzo?quote:Op zaterdag 10 juni 2006 11:32 schreef Erosjuhhh het volgende:
spek uitbakken = dat alle witte gedeeltes (het vet) meeste zijn opgelost door de hitte, dit geeft een extra smaak af.. hoever je ze uitbakt kan je zelf bepalen altijd natuurlijk.. ik vind t lekkerder als ze nog zacht zijn
uien carameliseren is uien uitbakken tot ze lekker bruin zijn... uiteraard kan je ook zelf bepalen hoever je doorgaat met t bruinbakken.. zelf vind ik t lekkerder als de randjes iets bruin zijn en binnenin nog lekker wit/groen
Waar ben je geweest Piet?quote:Op vrijdag 16 juni 2006 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet dankt Krakkkemikke voor de uitstekende vakantiewaarneming!
Wat een goeie grap! Die hebben we in dit topic nog niet gezien!quote:Op zondag 18 juni 2006 12:29 schreef Horsemen77 het volgende:
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
Oeh, das een goeie.quote:Op zondag 18 juni 2006 12:22 schreef reclamedoos het volgende:
Dit weet Piet vast wel:
In een recept in het engels kom ik t en T tegen als maateenheden. Nou lijkt het mij logisch dat ze hiermee teaspoon (5ml) en tablespoon (15ml) bedoelen. Alleen, wat is wat?
Vastkokende aardappels.quote:Op woensdag 21 juni 2006 11:46 schreef xelzix het volgende:
en om bij de aardappels te blijven: het lukt me nooit om aardappels uit de oven een krokant korstje te laten krijgen.
Meestal neem ik vastkokende aardappels, in kwarten snijden (schil laten zitten & niet voorgekookt ) olijfolie er over en op ong. 220 graden in de oven. Of de buitenkant wordt soppig, of taai.
wat doe ik verkeerd?![]()
Tot ze gaar genoeg zijn?quote:Op maandag 19 juni 2006 17:10 schreef Ingrid19 het volgende:
Hoe lang moet je zoete aardappels koken?
100 gram meelquote:Op zondag 23 juli 2006 03:33 schreef Euc- het volgende:
Heb je trouwens nog een fatsoenlijk recept voor Creme Suisse? Ben vergeten die van mn werk mee te nemen, en weet de hoeveelheden niet meer precies.
edit: Gaap, het is al laat, ik bedoel geen creme suisse, ik bedoel creme patissier van chocola.
Bouillion maken, veel kervel toevoegen, kervel soepquote:Op zondag 23 juli 2006 22:11 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb laatst hier gegeten en damm wat hadden ze daar een lekkere kervelsoep!
Weet je toevallig het recept?
Jammer alleen dat dit soort garnituur zo vaak moet afleiden van prefab boullion en kervel uit blik...quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:11 schreef Pilootje het volgende:
Je kunt er dan nog wat kervelkruidenolie overheen spetteren, ziet er wel gezellig uit, takje kervel er op, mooi bord. Misschien nog een stengeltje maken van bladerdeeg en dat onder een siliconen matje afbakken, en daar een plakje zalm op wikkelen en dat op het kopje leggen. Of Lekker met wat gerookte snoekbaars.
Na het bakken vullen met een klont kruidenboter?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:44 schreef ymme het volgende:
Gepofte aardappels, daar vind ik altijd een beetje een flauwe smaak aan zitten.
Ik doe het als volgt:
Folie papier, hier leg ik de aardappel op, gooi ik er olijfolie overheen, rol de aardappel zodat deze helemaal besmeurt is met olie, dan zout en peper er overheen. 2 teentjes knoflook erbij. Dichtplakken, en in de oven.
Piet, hoe krijg ik meer smaak hieraan?
Sow?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:48 schreef ymme het volgende:
Oh klinkt lekker maar niet echt goed voor de Kcal
Waarom zou je, vers is zoveel lekkerder. Gewoon wat kervel in de blender met een weinig olie, peper, zout, en een heel klein stukje knoflook. Voor thuis gebruik zou die kervel in potten best wel aantrekkelijk kunnen zijn. Aangezien je een enorme lading kervel nodig hebt. Geen idee hoe die rommel uit die potten smaakt. Ben het eigenlijk nog nooit tegen gekomen.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jammer alleen dat dit soort garnituur zo vaak moet afleiden van prefab boullion en kervel uit blik...
Of zazikiquote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sow?
Neem anders kwark met knoflook en zout.
Voor het poffen neemt men altijd grote aardappels, zelf vind ik kleine lekkerder. Sneller gaar, en doordat je eigenlijk alleen de buitenkant kruid heb je niet zo'n enorme bal aardappel in het midden die eigenlijk niks meer is dan gare aardappel.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 12:44 schreef ymme het volgende:
Gepofte aardappels, daar vind ik altijd een beetje een flauwe smaak aan zitten.
Ik doe het als volgt:
Folie papier, hier leg ik de aardappel op, gooi ik er olijfolie overheen, rol de aardappel zodat deze helemaal besmeurt is met olie, dan zout en peper er overheen. 2 teentjes knoflook erbij. Dichtplakken, en in de oven.
Piet, hoe krijg ik meer smaak hieraan?
Luie koks, huisvrouwen die niet beter wetenquote:Op dinsdag 25 juli 2006 14:11 schreef Pilootje het volgende:
[..]
Waarom zou je, vers is zoveel lekkerder.
ai, das pijnlijk als je ook nog eens de hoofdprijs mag betalen.....quote:Op dinsdag 25 juli 2006 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb een paar weken terug in een zogenaamd toprestaurant gegeten, de gegrillde kabeljauw kwam uit de diepvries, net als de doperwten...
Hebben er wat van gezegt tegen de eigenaar, die zei dat ie zich dat absoluut niet kon voorstellen. Hij ging even later de keuken in en bij het afrekenen zei hij me dat ik idd gelijk had en de lunch voor rekening van het huis wasquote:Op dinsdag 25 juli 2006 14:46 schreef Chielus het volgende:
[..]
ai, das pijnlijk als je ook nog eens de hoofdprijs mag betalen.....
Koken en eten als warme groente, met bv blauwschimmelkaas, ik eet het liever natuur (puur)quote:Op woensdag 26 juli 2006 11:57 schreef sigme het volgende:
Piet, ik heb snijbiet in de tuin staan. Na wat experimenteren ben ik nu tot een soort salade daarvan gekomen: roerbakken met beetje knoflook, en dan wat frutsels erin (spekjes / pijnboompitten / feta / parmezaanse kaas (niet allemaal tegelijk natuurlijk)).
Heb jij nog andere ideeën voor snijbiet?
Tuinbonen en blikmais zijn de enige zaken die ik echt te smerig vind om te eten.quote:En tweede vraagje, ook in de tuin: tuinbonen. Nu at ik die laatst in Marokko in hun geheel. Dus met dop en al. Dat was heel lekker en aangezien ik deze klein en kakelvers van de plant kan halen moet ik dat ook kunnen. Enig idee hoe lang dat bereid moet worden? Ik denk aan stoven, vrij kort, lijkt je dat goed?
Wat voor een inktvis?quote:Op woensdag 26 juli 2006 21:06 schreef skiczukie het volgende:
Heb je nog leuke inktvisrecepten Piet?
Eh ..quote:
Okee, dankje.quote:Op woensdag 26 juli 2006 21:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier staan een paar recepten Octopus en Inkvis recepten
quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:16 schreef sieske het volgende:
trouwens, ik her gezegd dat ze het bij de c1000 ook hadden, maar daar hebben ze nestlé gesteriliseerde melk in blikjes, dus niet gecondenseerde. Niet bij de onze in ieder geval, misschien wel bij andere c1000's.
Ik heb een vraag aan Pietverdriet,waarschijnlijk weet hij dat wel. Ik heb vorige week chocolate chip cookies gemaakt, maar ze waren niet echt knapperig. Wel lekker, genoeg suiker, genoeg chocola, maar niet knapperig na het bakken en de volgende dag waren ze een beetje taai en ik kon ze een beetje doorbuigen, komt dat misschien door het gebruik van bakpoeder of hausnatron (bakpoeder in een sterkere vorm).
Weet jij of iemand anders, hoe ik mijn koekjes knapperig krijg?? Dat ze uiteen brokkelen als je ze eet?
Okay, nu heb ik het gelezen, zal het eens nagaan, heb zo adhoc geen idee.quote:
Jij vindt van der valk een toprestaurant?quote:Op dinsdag 25 juli 2006 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb een paar weken terug in een zogenaamd toprestaurant gegeten, de gegrillde kabeljauw kwam uit de diepvries, net als de doperwten...
gelukkig ken jij wel het assortiment van vd valk,quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 09:21 schreef VinoTinto het volgende:
[..]
Jij vindt van der valk een toprestaurant?![]()
Het is algemeen bekend dat vd valk dingen serveert zoals appelmoes, gegrilde vis, doperwten. Gewoon simpel voer, niks mis mee hoor. Maar doe dan niet alsof je in een 'duur' restaurant hebt gegeten.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 10:34 schreef Chielus het volgende:
[..]
gelukkig ken jij wel het assortiment van vd valk,![]()
Voor zijn werk zie ookquote:Op woensdag 23 augustus 2006 10:11 schreef Erosjuhhh het volgende:
waarom is piet veel weg komende tijd?
Ik ben de laatste 2 maanden veel in Beieren onderweg, maar heb hier geen Bock of Bok gezien. Het is een herfstbier, dus het zou zo langzaam moeten komen. Ik de cafe´s en restaurants hebben ze eigenlijk altijd:quote:Op dinsdag 26 september 2006 17:11 schreef Chielus het volgende:
Piet, kennen ze in Duitsland ook het Bok-bier zoals wij die in Nederland kennen of is dat daar anders. Aangezien ik hoorde dat de naam uit Beieren komt ben ik wel benieuwd of onze oosterburen ook zoiets brouwen en in hoeverre dit op ons bokbier lijkt.
Witbier of Weißbier, komt van Weizen, Tarwe, niet van een witte kleur.quote:Op woensdag 27 september 2006 14:00 schreef BoukeF het volgende:
is Dunkles Weißbier niet een beetje tegenstrijdig?
of vertaal ik dit voor mijzelf verkeerd als donker witbier?
even geen tips, maar wilde wel even erg graag zeggen dat nasi zeer zeker niet hollands is..quote:Op woensdag 18 oktober 2006 16:18 schreef xelzix het volgende:
Kan iemand mij helpen aan een lekker kruiden mengsel voor ordinaire hollandse nasi? Ik gruw van veel te zoute, veel te dure kruidenmix pakjes uit de supermarkt. Op internet ben ik het volgende mengsel tegengekomen (en dat was dan ook gelijk de enige...): gelijke delen van laos, ketoembar (gemalen korianderzaad), djinten, gemberpoeder, kurkuma, peper naar smaak en eventueel vet-sin. Tips/aanvullingen?
quote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:51 schreef Matness het volgende:
[..]
even geen tips, maar wilde wel even erg graag zeggen dat nasi zeer zeker niet hollands is..
Je vergeet de Trassie, zonder Trassie geen Nassiequote:Op woensdag 18 oktober 2006 16:18 schreef xelzix het volgende:
Kan iemand mij helpen aan een lekker kruiden mengsel voor ordinaire hollandse nasi? Ik gruw van veel te zoute, veel te dure kruidenmix pakjes uit de supermarkt. Op internet ben ik het volgende mengsel tegengekomen (en dat was dan ook gelijk de enige...): gelijke delen van laos, ketoembar (gemalen korianderzaad), djinten, gemberpoeder, kurkuma, peper naar smaak en eventueel vet-sin. Tips/aanvullingen?
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 07:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je vergeet de Trassie, zonder Trassie geen Nassie
*indo meldt*quote:Op woensdag 18 oktober 2006 18:59 schreef xelzix het volgende:
[..]
no shit sherlock...
maar zou de mogelijkheid bestaan dat de oorspronkelijke nasi uit Indonesie vernederlandst is? het recept voor nasi staat zelfs in hét huisvrouwen en huishoudschool kookboek Wannee. De "ordinaire hollandse" nasi die door Nederlanders wordt gemaakt is een slap aftreksel is van de originele Indonesische nasi en zou het kunnen dat ik het daarom "ordinaire hollandse" nasi noem in plaats van authentieke echte nasi?
Het eten wat jij bij de afhaal Chinees bestelt is echt geen Chinees eten zoals ze dat in China eten. En dat geldt waarschijnlijk ook voor de wokrestauranten, afhaal Indier etc. etc. etc. Allemaal aangepast aan de Nederlandse smaak
Venkel! Wat doen we ermee?quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:52 schreef sigme het volgende:
Piet, ik heb wat spul in de moestuin gezet wat nog laat gezaaid / geplant kon worden. Het groeit als kool, dus het moet gegeten worden, dunkt me.
Wat doet een mens met venkel?
En heb je enige ervaring met groenlof?
als in max 5 a 6 soorten. verder, hangt ook vanaf of je echt compleet droge boemboes gebruikt of net.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:14 schreef xelzix het volgende:
als in: hou de mix simpel met 5 max 6 soorten kruiden of maak niet teveel omdat het smaak zal verliezen naarmate de tijd verstrijkt? Allebei kan natuurlijk ook
Voor dit recept ?? of iets anders ??quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:29 schreef Saffier het volgende:
Ja MissHobje, dat klinkt bekend. Het stapje van terug op het vuur zetten stond niet (meer) in het recept. Balen zeg, dat wordt over doen zo te zien.
Heb je nog meer tips?
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:36 schreef VinoTinto het volgende:
In deze thread vragen we toch aan PIET hoe hij dingen maakt, dus waarom geven andere mensen dan antwoord....
quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:54 schreef K-mail het volgende:
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.
Dat dus.quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:54 schreef K-mail het volgende:
[..]
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.
Ziet er lekker uit!quote:
Wordt dat netjes? Ik zou dan eerder een papieren tuutje (geen idee of dat echt zo heetquote:Op zondag 29 oktober 2006 20:16 schreef Tha_Butcha het volgende:
en anders kun je zelf nog een heel eind komen met zelfgemaakt glazuur + kleurstof en een wattenstaafje.
Spuitzak?quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:37 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wordt dat netjes? Ik zou dan eerder een papieren tuutje (geen idee of dat echt zo heet) maken en daar de zelfgemaakte gekleurde glazuur indoen.
Plastic zakje (zo een diepvries ding) is stevig ook, je kan daar kracht op zetten en na gebruik gooi je het gewoon weg.quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:42 schreef Isabeau het volgende:
Ja, zo'n klein papieren spuitzakje bedoel ik. Dat noemden we hier altijd een tuutje vouwenEn een plastic zakje wil denk ik ook prima.
Recept?quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:53 schreef SHE het volgende:
Piet, ik heb 2 vraagjes, pretty please.
Ik zou graag foie gras aandurven, maar kom zoveel verschillende recepten tegen dat ik er niet aan begin.
Bij mijn laatste poging kon ik een prijzig potje grijze drap wegflikkeren.
Valt mee hoor, een lende is een langwerpig stuk vlees waar je gewoon plakken van snijdt zo als je boterhammen van een brood snijdt, je ziet de vezels lopen, en die snij je gewoon haaks, dus dan kijken de vezels met de kopse kant uit je plak.quote:Als tweede, ik kan aan mooie stukken lende komen en wil er fatsoenlijke entrecotes van snijden.
Maar ik ben een prutser en heb begrepen dat de manier van snijden toch redelijk cruciaal is.
Hoe doe ik het en is er ergens een howto? Liefst met plaatjes![]()
Een scherp mes is wel belangrijk, als je echt moet zagen dan wordt het waarschijnlijk wel taai toch?quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Recept?
Gewoon een vette ganzelever (stuk) kopen bij poelier of hoereca groothandel, zout en peperen en bakken. Niet moeilijk gaan doen.
Of wil je paté maken?
[..]
Valt mee hoor, een lende is een langwerpig stuk vlees waar je gewoon plakken van snijdt zo als je boterhammen van een brood snijdt, je ziet de vezels lopen, en die snij je gewoon haaks, dus dan kijken de vezels met de kopse kant uit je plak.
Heb geen plaatjes, en zou zo snel niet weten waar je die kan vinden.
Pate bakken is een kunst op zich, heb hier eens een recept voor gepost, ik geloof zelfs in deze serie.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:09 schreef SHE het volgende:
Ik wil graag een fijne pate, of terrine maken...bakken lukt me heel goed.
Nee niet schuin, gewoon haaks op de vezels.quote:Ik snijd het vlees dus iets schuin? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik dacht overigens dat je makkelijk vlees kon verpesten als je het verkeerd sneed..en als ik mijn slager's vitrine zo bekijk dan geloof ik dat ook echt.
Osso bucco:quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:12 schreef SHE het volgende:
Oeh oeh en nog een vraag!! Helmaal vergeteb.
Ik ben dol op merg..altijd als ik soep kook en er pijpjes in doe, dan haal ik het merg eruit en doe dat op een stuk donker brood met wat zout. Mijn grootste zwakte!!
Nu zou ik alleen wel iets gedurfds ermee willen doen. Is het te verwerken in een gerecht?
Ja, je kan er mergknoedels van maken. Merg rauw uit de pijpen halen, heel zachtjes smelten en met ei en broodkruim vermengen. Balletjes van draaien en garen in boullion.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:12 schreef SHE het volgende:
Oeh oeh en nog een vraag!! Helmaal vergeteb.
Ik ben dol op merg..altijd als ik soep kook en er pijpjes in doe, dan haal ik het merg eruit en doe dat op een stuk donker brood met wat zout. Mijn grootste zwakte!!
Nu zou ik alleen wel iets gedurfds ermee willen doen. Is het te verwerken in een gerecht?
Oeh, dat klinkt heel ok.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, je kan er mergknoedels van maken. Merg rauw uit de pijpen halen, heel zachtjes smelten en met ei en broodkruim vermengen. Balletjes van draaien en garen in boullion.
Ik moet bekennen niet iets spannenders met de levertjes te hebben gedaan dan ze mooi rose bakken en met calvados in de fik steken.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pate bakken is een kunst op zich, heb hier eens een recept voor gepost, ik geloof zelfs in deze serie.
[..]
Nee niet schuin, gewoon haaks op de vezels.
Belangrijker dan het snijden is goed afhangen en vet in het vlees.
ohquote:
ligt eraan, ik eet tonijn ook rauw. Je kan het in een marinade leggen en door bv de azijn veranderd de tonijn wat, hoe langer hoe meer, ik zou persoonlijk niet langer dan 24 uur marineren (en uiteraard in de koeling laten tijdens dit)quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:13 schreef Heufje het volgende:
Bij restaurant De Engel in Rotterdam heb ik laatst rauwe gemarineerde tonijn gegeten. Deze was eerst gemarineerd en vervolgens in dunne plakjes gesneden. Door de marinade was de tonijn enigszins gegaard. Hoe lang moet ik de tonijn marineren om dit te bereiken?
Bedankt, ga het zaterdag maken, wordt een marinade met soja. Als het lukt om vrijdag naar Schmidt te gaan, lukt het wel om 24 uur te marineren. Anders zaterdag ochtend vroeg naar Schmidt en daarna meteen in marinade. Moet wel goed verse tonijn zijn, neem ik aan, om het rauw te kunnen eten?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ligt eraan, ik eet tonijn ook rauw. Je kan het in een marinade leggen en door bv de azijn veranderd de tonijn wat, hoe langer hoe meer, ik zou persoonlijk niet langer dan 24 uur marineren (en uiteraard in de koeling laten tijdens dit)
Ik heb nog geen contact gehad met groenlofquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:49 schreef sigme het volgende:
Hey Piet, heb je nog tips voor de groenlof?
Ik maak uit internetinfo op dat het kropjes zou moeten maken, zoals witlof, maar dat doet het bij mij (nog) niet, het lijkt meer op forse veldsla. Suggesties?
En dan heb ik ook nog broccoleto, een soort grasachtige broccoli: de stengels worden niet dikker dan 1 cm. Wat denk je? Met huid & haar eten (stengels, blaadjes, bloem)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |