Venkel! Wat doen we ermee?quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:52 schreef sigme het volgende:
Piet, ik heb wat spul in de moestuin gezet wat nog laat gezaaid / geplant kon worden. Het groeit als kool, dus het moet gegeten worden, dunkt me.
Wat doet een mens met venkel?
En heb je enige ervaring met groenlof?
als in max 5 a 6 soorten. verder, hangt ook vanaf of je echt compleet droge boemboes gebruikt of net.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 15:14 schreef xelzix het volgende:
als in: hou de mix simpel met 5 max 6 soorten kruiden of maak niet teveel omdat het smaak zal verliezen naarmate de tijd verstrijkt? Allebei kan natuurlijk ook
Voor dit recept ?? of iets anders ??quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:29 schreef Saffier het volgende:
Ja MissHobje, dat klinkt bekend. Het stapje van terug op het vuur zetten stond niet (meer) in het recept. Balen zeg, dat wordt over doen zo te zien.
Heb je nog meer tips?
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:36 schreef VinoTinto het volgende:
In deze thread vragen we toch aan PIET hoe hij dingen maakt, dus waarom geven andere mensen dan antwoord....
quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:54 schreef K-mail het volgende:
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.
Dat dus.quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:54 schreef K-mail het volgende:
[..]
Als hij niet reageert, en het is een soort van noodgeval... Daarnaast willen sommige mensen niet voor elke wissewasje een topic aanmaken. Dan is dit topic wel geschikt.
Ziet er lekker uit!quote:
Wordt dat netjes? Ik zou dan eerder een papieren tuutje (geen idee of dat echt zo heetquote:Op zondag 29 oktober 2006 20:16 schreef Tha_Butcha het volgende:
en anders kun je zelf nog een heel eind komen met zelfgemaakt glazuur + kleurstof en een wattenstaafje.
Spuitzak?quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:37 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wordt dat netjes? Ik zou dan eerder een papieren tuutje (geen idee of dat echt zo heet) maken en daar de zelfgemaakte gekleurde glazuur indoen.
Plastic zakje (zo een diepvries ding) is stevig ook, je kan daar kracht op zetten en na gebruik gooi je het gewoon weg.quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:42 schreef Isabeau het volgende:
Ja, zo'n klein papieren spuitzakje bedoel ik. Dat noemden we hier altijd een tuutje vouwenEn een plastic zakje wil denk ik ook prima.
Recept?quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:53 schreef SHE het volgende:
Piet, ik heb 2 vraagjes, pretty please.
Ik zou graag foie gras aandurven, maar kom zoveel verschillende recepten tegen dat ik er niet aan begin.
Bij mijn laatste poging kon ik een prijzig potje grijze drap wegflikkeren.
Valt mee hoor, een lende is een langwerpig stuk vlees waar je gewoon plakken van snijdt zo als je boterhammen van een brood snijdt, je ziet de vezels lopen, en die snij je gewoon haaks, dus dan kijken de vezels met de kopse kant uit je plak.quote:Als tweede, ik kan aan mooie stukken lende komen en wil er fatsoenlijke entrecotes van snijden.
Maar ik ben een prutser en heb begrepen dat de manier van snijden toch redelijk cruciaal is.
Hoe doe ik het en is er ergens een howto? Liefst met plaatjes![]()
Een scherp mes is wel belangrijk, als je echt moet zagen dan wordt het waarschijnlijk wel taai toch?quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Recept?
Gewoon een vette ganzelever (stuk) kopen bij poelier of hoereca groothandel, zout en peperen en bakken. Niet moeilijk gaan doen.
Of wil je paté maken?
[..]
Valt mee hoor, een lende is een langwerpig stuk vlees waar je gewoon plakken van snijdt zo als je boterhammen van een brood snijdt, je ziet de vezels lopen, en die snij je gewoon haaks, dus dan kijken de vezels met de kopse kant uit je plak.
Heb geen plaatjes, en zou zo snel niet weten waar je die kan vinden.
Pate bakken is een kunst op zich, heb hier eens een recept voor gepost, ik geloof zelfs in deze serie.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:09 schreef SHE het volgende:
Ik wil graag een fijne pate, of terrine maken...bakken lukt me heel goed.
Nee niet schuin, gewoon haaks op de vezels.quote:Ik snijd het vlees dus iets schuin? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik dacht overigens dat je makkelijk vlees kon verpesten als je het verkeerd sneed..en als ik mijn slager's vitrine zo bekijk dan geloof ik dat ook echt.
Osso bucco:quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:12 schreef SHE het volgende:
Oeh oeh en nog een vraag!! Helmaal vergeteb.
Ik ben dol op merg..altijd als ik soep kook en er pijpjes in doe, dan haal ik het merg eruit en doe dat op een stuk donker brood met wat zout. Mijn grootste zwakte!!
Nu zou ik alleen wel iets gedurfds ermee willen doen. Is het te verwerken in een gerecht?
Ja, je kan er mergknoedels van maken. Merg rauw uit de pijpen halen, heel zachtjes smelten en met ei en broodkruim vermengen. Balletjes van draaien en garen in boullion.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:12 schreef SHE het volgende:
Oeh oeh en nog een vraag!! Helmaal vergeteb.
Ik ben dol op merg..altijd als ik soep kook en er pijpjes in doe, dan haal ik het merg eruit en doe dat op een stuk donker brood met wat zout. Mijn grootste zwakte!!
Nu zou ik alleen wel iets gedurfds ermee willen doen. Is het te verwerken in een gerecht?
Oeh, dat klinkt heel ok.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, je kan er mergknoedels van maken. Merg rauw uit de pijpen halen, heel zachtjes smelten en met ei en broodkruim vermengen. Balletjes van draaien en garen in boullion.
Ik moet bekennen niet iets spannenders met de levertjes te hebben gedaan dan ze mooi rose bakken en met calvados in de fik steken.quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pate bakken is een kunst op zich, heb hier eens een recept voor gepost, ik geloof zelfs in deze serie.
[..]
Nee niet schuin, gewoon haaks op de vezels.
Belangrijker dan het snijden is goed afhangen en vet in het vlees.
ohquote:
ligt eraan, ik eet tonijn ook rauw. Je kan het in een marinade leggen en door bv de azijn veranderd de tonijn wat, hoe langer hoe meer, ik zou persoonlijk niet langer dan 24 uur marineren (en uiteraard in de koeling laten tijdens dit)quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:13 schreef Heufje het volgende:
Bij restaurant De Engel in Rotterdam heb ik laatst rauwe gemarineerde tonijn gegeten. Deze was eerst gemarineerd en vervolgens in dunne plakjes gesneden. Door de marinade was de tonijn enigszins gegaard. Hoe lang moet ik de tonijn marineren om dit te bereiken?
Bedankt, ga het zaterdag maken, wordt een marinade met soja. Als het lukt om vrijdag naar Schmidt te gaan, lukt het wel om 24 uur te marineren. Anders zaterdag ochtend vroeg naar Schmidt en daarna meteen in marinade. Moet wel goed verse tonijn zijn, neem ik aan, om het rauw te kunnen eten?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ligt eraan, ik eet tonijn ook rauw. Je kan het in een marinade leggen en door bv de azijn veranderd de tonijn wat, hoe langer hoe meer, ik zou persoonlijk niet langer dan 24 uur marineren (en uiteraard in de koeling laten tijdens dit)
Ik heb nog geen contact gehad met groenlofquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:49 schreef sigme het volgende:
Hey Piet, heb je nog tips voor de groenlof?
Ik maak uit internetinfo op dat het kropjes zou moeten maken, zoals witlof, maar dat doet het bij mij (nog) niet, het lijkt meer op forse veldsla. Suggesties?
En dan heb ik ook nog broccoleto, een soort grasachtige broccoli: de stengels worden niet dikker dan 1 cm. Wat denk je? Met huid & haar eten (stengels, blaadjes, bloem)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |