Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.quote:Op woensdag 12 april 2006 16:52 schreef _BassFace_ het volgende:
Ik wil graag kip frituren, of toch alleszins delen ervan. Liefst in een krokant korstje. Hoe maak ik dit klaar ?
je kan ook cornflakes er nog doorheen doen, krijg je nog lekkerderquote:Op woensdag 12 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.
Bierbeslag voor kip
1 glas bier
1 ei
bloem
peper
zout
kipkruiden
Zoveel bloem toevoegen tot het een yoghurt dikte heeft, kip erdoorheen halen en even af laten druipen, zodat er een film over de kip zit. Die frituren.
Ik neem aan dat dit cornflakes zonder suiker op zijnquote:Op woensdag 12 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan een bierbeslag maken, of door een losgeslagen ei halen en met verkruimelde cornflakes paneren.
Bierbeslag voor kip
1 glas bier
1 ei
bloem
peper
zout
kipkruiden
Zoveel bloem toevoegen tot het een yoghurt dikte heeft, kip erdoorheen halen en even af laten druipen, zodat er een film over de kip zit. Die frituren.
quote:Op dinsdag 11 april 2006 23:56 schreef krakkemieke het volgende:
Waarom zijn rozeval aardappelen zo lekker? Ik vind het gewoon nieuwe aardappelen........
Kan het daar eigenlijk wel mee eens zijn, het zijn lekkere aardappels, maar dat zijn Irene´s ook.quote:Op woensdag 12 april 2006 19:06 schreef Martijn_77 het volgende:
@ Piet deze vraag stond ook nog open in je vorige topic
[..]
Neem mooie kippenhaasjes, of dunne reepjes filet, of poten waar je het bot uit hebt gebeent. Bak bloem kruiden met peper en zout, en wat witte sesam zaad er doorheen. Kip er in, even afkloppen en heel kort frituren.quote:Op woensdag 12 april 2006 16:52 schreef _BassFace_ het volgende:
Ik wil graag kip frituren, of toch alleszins delen ervan. Liefst in een krokant korstje. Hoe maak ik dit klaar ?
Ik ben absoluut geen liefhebber van varkenshaas, maar als ik het klaarmaak voor mensen, dan vul ik hem meestal. Mijn favoriet is dan een iets zoete vulling. Bijvoorbeeld iets met pruimen:quote:Op donderdag 13 april 2006 13:08 schreef Ingrid19 het volgende:
Nog een lekker recept voor varkenshaas? Niet met spek, ham, of champignons. (voor pasen)
Dat lijkt me nou echt ontzettend smerigquote:Op donderdag 13 april 2006 23:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen liefhebber van varkenshaas, maar als ik het klaarmaak voor mensen, dan vul ik hem meestal. Mijn favoriet is dan een iets zoete vulling. Bijvoorbeeld iets met pruimen:
Neem wat gewelde pruimen (je kunt ze in cognac of iets naar smaak wellen) in stukjes snijden en op een laag vuurtje zetten met wat appelstroop en een verdikkingsmiddel, in dit geval is ontbijtkoek ideaal. Verder gooi ik er meestal wat kruiden naar smaak bij en kook ik het wat in met diezelfde cognac of simpel wat port. Het geheel na het sudderen een beetje 'prakken' en de haas ermee vullen.
Ach, iedern zijn smaak. Het is trouwens geen ongebruikelijke combinatie, eerder wat ouderwets. Persoonlijk vind ik gerookte paling in een varkenshaas een misdaad, maar daar zal ook niet iedereen het met mij over eens zijn.quote:Op donderdag 13 april 2006 23:55 schreef Euc- het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou echt ontzettend smerig![]()
Gewoon naturel, eventueel een klein beetje (uiteraard zelfgemaakte met échte boter) kruidenboter erbij serveren
Met brie en ananasjam? (eigenlijk hoort er dan ook nog parmaham omheen, maar dat kun je ook weglaten...)quote:Op donderdag 13 april 2006 13:08 schreef Ingrid19 het volgende:
Nog een lekker recept voor varkenshaas? Niet met spek, ham, of champignons. (voor pasen)
hehehehehehequote:Op vrijdag 14 april 2006 09:25 schreef Isabeau het volgende:
Oh, Pietverdriet, ik moest gisteren aan je denken toen ik een artikel las over botontkalkingNiet dat ik denk dat je botontkalking hebt, maar er lijkt een link te zijn tussen te weinig dierlijk vet eten en botontkalking
En jij hamert er altijd zo op dat dierlijk vet niet ongezond is, vandaar.
Varkensvlees met pruimen is echt een perfecte combinatie, niks mis mee. Zelf doe ik niks met de pruimen, ik wel ze alleen. Armanac pruimen met varkensrollade. Varkenshaas roken is ook wel lekker. Moet dan wel een stevige saus bij.quote:Op donderdag 13 april 2006 23:55 schreef Euc- het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou echt ontzettend smerig![]()
Gewoon naturel, eventueel een klein beetje (uiteraard zelfgemaakte met échte boter) kruidenboter erbij serveren
en je moet en rookkast hebben. Zijn die eigenlijk ook voor particulieren goed verkrijgbaar??quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:17 schreef Pilootje het volgende:
[..]
Varkensvlees met pruimen is echt een perfecte combinatie, niks mis mee. Zelf doe ik niks met de pruimen, ik wel ze alleen. Armanac pruimen met varkensrollade. Varkenshaas roken is ook wel lekker. Moet dan wel een stevige saus bij.
excusez moiquote:Op vrijdag 14 april 2006 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
EUC, ik wil in dit topic geen kotssmilies zien!
In dit topic staat veel informatie. Een rookkast kan je op internet bestellen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:21 schreef Chielus het volgende:
[..]
en je moet en rookkast hebben. Zijn die eigenlijk ook voor particulieren goed verkrijgbaar??
Hm, geklaarde boter is gewoon boter zonder water en melkresten. Er blijft dus enkel vet over, je mag verwachten dat dit niet bederft of in ieder geval erg lang bewaard kan worden...quote:Op vrijdag 14 april 2006 14:59 schreef piepster het volgende:
[..]
In dit topic staat veel informatie. Een rookkast kan je op internet bestellen.
Roken voor beginners.....
@ Piet: Hoe lang kan je geklaarde boter bewaren? Ik wil best een flinke portie bewaren, maar ik gebruik ook vaak olijfolie.
Geklaarde boter kan je in de koeling weken bewaren.quote:Op vrijdag 14 april 2006 14:59 schreef piepster het volgende:
[..]
In dit topic staat veel informatie. Een rookkast kan je op internet bestellen.
Roken voor beginners.....
@ Piet: Hoe lang kan je geklaarde boter bewaren? Ik wil best een flinke portie bewaren, maar ik gebruik ook vaak olijfolie.
Dat had ik ook begrepen. En aangezien ik niet elke dag boter gebruik om in te bakken, maar ook wel eens olijfolie, blijft het wel een tijdje staan.quote:Op vrijdag 14 april 2006 20:25 schreef Pilootje het volgende:
Je moet wel een beetje wat boter hebben om mooie geclarifeerde boter te maken, zeker wel 500 gram. Anders valt er niks af te schuimen en af te scheppen.
Ik kook die dingen nooit voor, maar bak ze gewoon lang op een laag vuur, als je ze voorkookt, dan niet langer dan een paar minuten en dan afgieten, en vervolgens uit laten dampen en af koelen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 13:50 schreef Chielus het volgende:
Piet, even een snelle en (misschien wel wat domme vraag) Ik heb lekkere nieuwe krieltjes (van de nieuwe oogst) en die wil ik lekker bakken. IS het verstandig om die van te voren te koken en zo ja hoe lang moeten ze dan koken?
Ik kan me herinneren dat het een tijdje op de markt is geweest om de boterberg weg te werken. Maar in NL is men erg op margarine, dus kan me voorstellen dat het nooit een succes is geworden.quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:04 schreef piepster het volgende:
Ik heb het in Nederland nog nooit gezien. Ook niet in de tijd dat ik vakkenvuller was, en het volledige assortiment uit m'n kop kende. Het raarste wat boter betreft is chocoladeboter. Verkrijgbaar bij de Plus.
Geklaarde boter is echter niet vloeibaar.quote:Op zaterdag 15 april 2006 15:54 schreef Drive-r het volgende:
Geklaarde boter is voornamelijk verkrijgbaar in grotere flessen voor de horeca. Je hebt van verschillende merken van die literflessen met vloeibare 'boter'. Dat is eigenlijk niks meer dan geklaarde boter, het water en de melkresten zijn verwijderd. Volgens mij kun je het in de supermarkt ook wel krijgen, maar zou niet weten onder welke merk. In horeca verpakking ken ik alleen die van 'Echte roomboter'. Eigenlijk geen idee wat het merk verder is, maar jullie kennen de pakjes waarschijnlijk wel van dit merk.
Klopt, ik weet niet precies wat ze er aan hebben toegevoegd.quote:Op zaterdag 15 april 2006 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geklaarde boter is echter niet vloeibaar.
Met een filet bedoel je dus geen haas, maar zeg maar een stel ribkarbonades aan elkaar waar het bot is verwijdert?quote:Op zaterdag 15 april 2006 17:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet mijn vrouw heeft varkenfilet aan een stuk mee gebracht ipv beenham. Maar zou ik dit wel het zelfde kunnen behandelen (Dus in de oven enzo)?
Bedoel je cacao boter ?quote:Op zaterdag 15 april 2006 14:04 schreef piepster het volgende:
Ik heb het in Nederland nog nooit gezien. Ook niet in de tijd dat ik vakkenvuller was, en het volledige assortiment uit m'n kop kende. Het raarste wat boter betreft is chocoladeboter. Verkrijgbaar bij de Plus.
Miisschien kan ze bij de slager nog wat vetspek kopen, kan je de rollade mee barderen. ( vet er omheen en mooi opbinden ) Vlees vervolgens aanbraden, en op zeer lage temperatuur garen in de oven. 100 a 120 graden tot mooi rose. Mag eigenlijk niet met varken maar vind ik wel lekker, gaar kan natuurlijk ook. Door de lage temperatuur blijft het sappig.quote:Op zaterdag 15 april 2006 17:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet mijn vrouw heeft varkenfilet aan een stuk mee gebracht ipv beenham. Maar zou ik dit wel het zelfde kunnen behandelen (Dus in de oven enzo)?
Dank je, beurre culinaire bedoelde ik inderdaad! Die gebruiken wij in ieder geval in de keuken. Meestal gebruik ik trouwens gewoon roomboter, maar zo'n knijpfles is soms erg handig.quote:Op zondag 16 april 2006 00:49 schreef Pilootje het volgende:
[..]
In de horeca is geclarifeerde boter onder ander verkrijgbaar als beurre culinair of konijnenboter.
hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.quote:Op zondag 16 april 2006 00:51 schreef Pilootje het volgende:
[..]
Miisschien kan ze bij de slager nog wat vetspek kopen, kan je de rollade mee barderen. ( vet er omheen en mooi opbinden ) Vlees vervolgens aanbraden, en op zeer lage temperatuur garen in de oven. 100 a 120 graden tot mooi rose. Mag eigenlijk niet met varken maar vind ik wel lekker, gaar kan natuurlijk ook. Door de lage temperatuur blijft het sappig.
Ongeveer 1 1/4 a 1 1/2 uur per kilo bij deze temp, ligt aan je oven hoe lang extact..quote:Op zondag 16 april 2006 04:24 schreef Chielus het volgende:
[..]
hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.
tot ie lekker bruin is, dan is ie gaar.quote:Op zondag 16 april 2006 07:19 schreef Isabeau het volgende:
Piet, ik ga straks appeltaart bakken, maar omdat ik maar voor 4 personen hoef te koken wilde ik morgen geen halve appeltaart in mijn eentje moeten opeten. Daarom heb ik een kleine springvorm gekocht, zo één waar eigenlijk net 4 kleine puntjes appeltaart uit kunnen. Ik bedacht me ineens dat dit waarschijnlijk niet zo lang in de oven hoeft als een 'gewone grote' appeltaart. Enig idee hoe lang ik een klein appeltaartje moet bakken en anders hoe ik kan zien wanneer hij gaar is. (ik vind bijna gaar eigenlijk het lekkerst...)
Ik weet natuurlijk niet wat jij verstaat onder 'behoorlijke appels' maar de AH heeft gewoon goudreinetten liggen.quote:Op zondag 16 april 2006 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar haal jij trouwens behoorlijke appels voor appeltaart vandaan in deze tijd van het jaar?
is het verstandig om ze in te pakken in alufolie om uitdroging te voorkomen of kan je beter om de zoveel tijd wat bakvet eroverheen gieten?quote:Op zondag 16 april 2006 04:24 schreef Chielus het volgende:
[..]
hoe lang moet zoiets dan in de oven op zo'n temperatuur, zeg voor een stuk van een kilo.
Hoeft het niet in te pakken, juist door de lage temp blijft het sappig.quote:Op zondag 16 april 2006 10:19 schreef Chielus het volgende:
[..]
is het verstandig om ze in te pakken in alufolie om uitdroging te voorkomen of kan je beter om de zoveel tijd wat bakvet eroverheen gieten?
Nee het is een stuk zonder bot en volgens haar is het filet.quote:Op zaterdag 15 april 2006 21:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met een filet bedoel je dus geen haas, maar zeg maar een stel ribkarbonades aan elkaar waar het bot is verwijdert?
Ja dat kan je in de oven braden, maar let wel, dat wordt snel droog, omdat het mager is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |