quote:Op zaterdag 1 april 2006 12:16 schreef brrrrrrt het volgende:
Hoi Pietverdriet ik las een tijdje geleden een berichtje waarin je uitlegde dat je opengesneden gevulde eieren kon dichtmaken door er eiwit op te smeren en ze te stomen.
Dat wil ik graag doen voor een paasontbijt.
Maar ik heb het geprobeerd in een zeef boven een pan kokend water maar het lukt niet (ik heb geen steamer)
Heb jij of heeft iemand tips om te zorgen dat het eiwit beter blijft plakken en stolt, zodat ze wel dichtgaan zonder dat het te zien is dat ze open zijn geweest?
quote:Op zaterdag 1 april 2006 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Je moet het eiwit ook als lijm gebruiken tussen de twee eihelften.
Je moet je ook niet voorstellen dat je het geheel niet meer kan zien als je ze na het aan elkaar plakken niet bakt.
quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:00 schreef veldmuis het volgende:
Gekookte eieren bakken? Krijg nou tieten, isdat lekker?.
quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ei hard koken, dan schillen en dan in een wok met wat olie bakken, is errug lekker.
quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:25 schreef jack4ya het volgende:
Piet, ik ben wild van rauwe tonijn/steak (wel goede kwaliteit natuurlijk) en laat hem letterlijk 2 keer door de pan glijden, d'r in en d'r uit en dan de andere kant nog een keer.
Ik vind het heerlijk met wilde spinazie (roerbakken), zwarte tagliatelle, gember en soja...
Rauwe tonijn, tja dat moet je vooral zo etenquote:Maar heb jij nog een gerecht waarin rauwe tonijn centraal staat? Wel makkelijk want ik ben helaas de anti-kok van het noordelijk halfrond.
Sushi en sashimis zijn goddelijk, maar die haal ik wel
Hmm.. ja dat wel, maar verder met bepaalde groente nog ideeen?quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
![]()
[..]
Rauwe tonijn, tja dat moet je vooral zo eten
Je kan het dungesneden met wat citroensap en olie eten.
Rucola?quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:31 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Hmm.. ja dat wel, maar verder met bepaalde groente nog ideeen?
Ik snap je vraag niet..quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:45 schreef Floripas het volgende:
Ik wil graag suiker kraken om caramel te maken voor op een taart. Moet ik dan voor de kleine of de grote kraak gaan?
Dat is het punt: of het wordt te snel hard, of het blijft te zacht.quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik snap je vraag niet..
Wil je harde caramel maken, of caramelsaus?
Poeh hee, ( piet doet tommie van sesamstraat na)quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat is het punt: of het wordt te snel hard, of het blijft te zacht.
Ik wil het kunnen uitgieten over de taart, waarna het inhardt, zoals de chocolade-icing bij mij altijd wèl lukt.
Kipkarbo is het bovenste deel van de vleugel. Hoe heb je ze gegrilled? Grilpan of salamander?quote:Op zondag 2 april 2006 23:33 schreef Toolshed het volgende:
Piet, ik heb hier 'kipkarbonades'. Geen idee welk deel van de kip dit is.. denk een stukkie borst. Ik wilde dit dus grillen, de huid werd perfect knapperig, maar de binnenkant was nog rauw. Hoe kan ik deze vrij dikke stukken knapperig grillen maar toch door en door gaar laten worden. Eerst langzaam gaar bakken in gewone pan oid?
neuh, gewoon wat langer grillen bij een wat lagere temperatuur (gas lager)quote:Op maandag 3 april 2006 18:09 schreef Toolshed het volgende:
Ik heb ze gewoon in de grillpan gedaan. Ik denk dat ik ze eerst grill en daarna in de oven gooi. Kijken wat er gebeurt.
Wat dacht je van boontjes?quote:Op zondag 9 april 2006 22:13 schreef Martijn_77 het volgende:
@Piet
Ik wil komend weekend lamsvlees gaan grillen in de grillpan en dan iets van roseval aardappeltjes in de schil er bij.
Maar wat zou ik er aan groenten bij kunnen eten en wat vooor lamsvlees zou jij pakken om te grillen?
quote:Op maandag 10 april 2006 11:10 schreef Pilootje het volgende:
Je bent geen mousse aan het maken maar chocolade slagroom.
Kan ik iets nemen tervervanging van die couscous? Ben namelijk niet zo'n couscous fanquote:
Klinkt goed. Dan zou ik persoonlijk voor de spiesjes gaan. Zou je deze nog kruiden of zou je voor het natureel van het lams vlees gaan?quote:Op maandag 10 april 2006 07:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat dacht je van boontjes?
Lamsvlees en Haricot verts, jummie.
En om te grillen zou ik lamskoteletjes nemen. Of spiesjes maken (sate) van de bout (achterbout)
Rozemarijn, Thijm, knoflook, Peper, gewoon klassiek?quote:Op maandag 10 april 2006 16:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kan ik iets nemen tervervanging van die couscous? Ben namelijk niet zo'n couscous fan
[..]
Klinkt goed. Dan zou ik persoonlijk voor de spiesjes gaan. Zou je deze nog kruiden of zou je voor het natureel van het lams vlees gaan?
Zit zelf te denken aan iets van knoflook misschien.
mij is trouwens op school geleerd, dat je er ook iets zout erin moet doenquote:Op maandag 10 april 2006 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat pilootje zegt, maar, niet helemaal
Sla slagroom lobbig en eiwit geheel stijf.
Smelt de chocolade (puur) au bain marie.
Voeg een klets slagroom aan de chocolade toe, en vouw deze eronder (niet roeren, omslaan, enveloperen zegt de vakman) en voeg dit aan de lobbige slagroom toe.
Envelopeer het eronder, en voeg daarna de eiwit massa beetje bij beetje toe vouw deze onder.
Het eiwit voeg je toe om het luchtiger te maken, meer opslag te krijgen.
Ik laat eiwit ook nog al eens weg en maak de slagroom luchtiger als ik rekening moet houden met het niet verdragen van rauw ei door de eters.
Als je een stragiatelle krijgt, is je chocolade niet vloeibaar genoeg en je slagroom te koud, de chocolade schrikt en wordt direct stijf, daarom ook eerst wat slagroom toevoegen aan de chocolade, om een betere overgang te krijgen.
Je kan suiker toevoegen aan eiwit en slagroom voor de zoetheid, en een flinke scheut grand marnier aan de chocolade die je smelt.
Neem pure couverture chocolade, die smelt mooi uit, oververhit de chocolade niet, laat hem mooi langzaam smelten, dan wordt ie zo dunvloeibaar als olie.
Ik heb wat tegen het overal maar zout en of suiker door te mikken.quote:Op maandag 10 april 2006 18:20 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
mij is trouwens op school geleerd, dat je er ook iets zout erin moet doen
heb t zelf mogen proeven zonder & met zout, en met was ie lekkerder
Dan koop je maiseieren, zonnebloemeieren of 4granen eieren, weet je in elk geval zeker dat de kippen geen vismeel hebben gekregen.quote:Op maandag 10 april 2006 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb wel eens eieren uit de supermarkt met een sterke vissmaak, door het gebruiken van vismeel in het voer denk ik dan.
Je moet er niet aan denken dat in een mousse te hebben
na, ook daar heb ik eieren bij gehad die muf smaakte, geen idee hoe het komt. Eieren nemen de smaak aan van het voer wat de kip krijgt, en hun omgeving van de leg. Je kan dat positief gebruiken, door eieren in een plastic zak te doen met een truffel, dan smaken de eieren naar truffel.quote:Op maandag 10 april 2006 18:47 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Dan koop je maiseieren, zonnebloemeieren of 4granen eieren, weet je in elk geval zeker dat de kippen geen vismeel hebben gekregen.
Zat ik idd wel aan te denken en zou ik ook nog iets met knoflook of zo bij de rosenval aardpappeltjes kunnen doen?quote:Op maandag 10 april 2006 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rozemarijn, Thijm, knoflook, Peper, gewoon klassiek?
Ja hoor, en wat dacht je van spekblokjes en rozemarijn erbij?quote:Op maandag 10 april 2006 20:05 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Zat ik idd wel aan te denken en zou ik ook nog iets met knoflook of zo bij de rosenval aardpappeltjes kunnen doen?
Tja ik zou roseval in de schil koken ipv in de oven doen, en dan pellen en in wat gesmolten boter met knoflook dopen.quote:Op maandag 10 april 2006 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Spekblokjes die had ik zelf niet bij Rosenval gedaan maar is misschien wel een goed idee
t betrof een klein snufje slechts hoor, maar nu geloof ik graag dat t bij top ingredienten niet hoeft.. maar zoiets is natuurlijk niet mogelijk op een school om alleen topproducten te gebruiken omdat je vaak de helft weggooid (Gasten kiezen iets anders) en je 4x per week t zelfde moet maken (Andere klassen) paar weken lang..quote:Op maandag 10 april 2006 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb wat tegen het overal maar zout en of suiker door te mikken.
Verder denk ik dat goede ingredienten, dus top chocolade, verse room en verse eieren van eigen kip meer uitmaakt dan een snuf zout.
Ik heb wel eens eieren uit de supermarkt met een sterke vissmaak, door het gebruiken van vismeel in het voer denk ik dan.
Je moet er niet aan denken dat in een mousse te hebben
De meeste patisiers met wie ik gewerkt heb voegen de chocolade altijd bij het eiwit. En enkelen voegen nog wat eidooiers toe voor een romiger effect. De mousse die daar uit komt is wat minder luchtig, zoals ik al aanhaalde bijna zalverig. Maar erg romig, en smelt op je tong.quote:Op maandag 10 april 2006 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat pilootje zegt, maar, niet helemaal
Sla slagroom lobbig en eiwit geheel stijf.
Smelt de chocolade (puur) au bain marie.
Voeg een klets slagroom aan de chocolade toe, en vouw deze eronder (niet roeren, omslaan, enveloperen zegt de vakman) en voeg dit aan de lobbige slagroom toe.
Envelopeer het eronder, en voeg daarna de eiwit massa beetje bij beetje toe vouw deze onder.
Het eiwit voeg je toe om het luchtiger te maken, meer opslag te krijgen.
Ik laat eiwit ook nog al eens weg en maak de slagroom luchtiger als ik rekening moet houden met het niet verdragen van rauw ei door de eters.
Als je een stragiatelle krijgt, is je chocolade niet vloeibaar genoeg en je slagroom te koud, de chocolade schrikt en wordt direct stijf, daarom ook eerst wat slagroom toevoegen aan de chocolade, om een betere overgang te krijgen.
Je kan suiker toevoegen aan eiwit en slagroom voor de zoetheid, en een flinke scheut grand marnier aan de chocolade die je smelt.
Neem pure couverture chocolade, die smelt mooi uit, oververhit de chocolade niet, laat hem mooi langzaam smelten, dan wordt ie zo dunvloeibaar als olie.
Ah intressant,quote:Op maandag 10 april 2006 23:20 schreef Pilootje het volgende:
[..]
De meeste patisiers met wie ik gewerkt heb voegen de chocolade altijd bij het eiwit. En enkelen voegen nog wat eidooiers toe voor een romiger effect. De mousse die daar uit komt is wat minder luchtig, zoals ik al aanhaalde bijna zalverig. Maar erg romig, en smelt op je tong.
Meeste mensen hebben hun au bain marie ook te warm, en dat moet je met chocolade niet doen.quote:Overigens is mijn ervaring met harde stukjes chocolade, is de chocolade te lang laten staan. Ik neem de chocolade puur van het bain marie bad, laat het 1 minuut staan en roer het door mijn basis. Geeft door de warmte een fractie minder lucht maar gegarandeerd glad.
Klopt, ideale temperatuur voor chocola is 47 graden als ik het goed heb uit me hoofd. Als je bain marie kookt dan wordt de chocola snel zo heet dat het gaat klonteren.quote:Op dinsdag 11 april 2006 07:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah intressant,
Zoals ik het beschreef is het erg luchtig, dan heeft het echt een mousserend effect, je mousse is dan erg licht wat voor een toetje na een zware maaltijd lekker is.
Een mousse alleen met slagroom en zonder ei (meer een creme) is veel zwaarder en daar moet je niet teveel van eten. Zonder suiker en met bittere chocolade lijkt me, zoals ik in het ttp://forum.fok.nl/topic/841798 topic poste een mooie bijlage bij een eendeborst fillet
[..]
Meeste mensen hebben hun au bain marie ook te warm, en dat moet je met chocolade niet doen.
Maar hoe kan je het dan het beste verwamen?quote:Op dinsdag 11 april 2006 17:14 schreef Pilootje het volgende:
[..]
Klopt, ideale temperatuur voor chocola is 47 graden als ik het goed heb uit me hoofd. Als je bain marie kookt dan wordt de chocola snel zo heet dat het gaat klonteren.
Au bain marie,quote:Op dinsdag 11 april 2006 19:17 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar hoe kan je het dan het beste verwamen?
Met de magnetron op een laag vermogen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |