quote:LOL
Op dinsdag 20 januari 2004 18:06 schreef Furby het volgende:
Hoe maak ik frans stokbrood ?
quote:Eten?
Op dinsdag 20 januari 2004 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Pietverdriet beantwoord je vragen over eten, groenten en vlees en andere spullen en wat je er mee moet.
quote:Verkapte terugvindtopic melding
Op dinsdag 20 januari 2004 18:07 schreef n00fer het volgende:
verkapt naamtopic
Waarom moet je slagroom nooit in een plastic kom kloppen?
Kun je melk invriezen?
Hoe maak ik mijn eigen vieux?
[Dit bericht is gewijzigd door Solitarias op 20-01-2004 18:17]
quote:ja, eiwitten in het vlees stollen bij verhitting, echter, niet overdrijven dat "schroeien" ivm verbranden en verkolen van vlees, dat schijnt niet zo gezond te zijn.
Op dinsdag 20 januari 2004 18:16 schreef Solitarias het volgende:
Heeft het zin om het vlees 'dicht te schroeien', omdat dan de sappen bewaard zouden blijven?
quote:zie daar geen enkel bezwaar tegen, hoewel ik zelf rvs gebruik.
Waarom moet je slagroom nooit in een plastic kom kloppen?
quote:Ja hoor, hoewel het zijn kan dat je de homogenisatie ongedaan maakt en dan komt de room bovendrijven in klontjes.
Kun je melk invriezen?
quote:Door pure ethanol uit de petrochemie (of als je wilt, graanalcohol) te mengen met dedistileerd of gedemineraliseert water tot je een 40% alcohol er in hebt. Dan voeg je wat caramel toe voor de kleur, wat suiker, iets vaniline om eiken te mimen en verder wat smaakstoffen om het op een wijndistilaat te laten lijken..
Hoe maak ik mijn eigen vieux?
Wat is het allersnelste gerecht dat je kan maken?
Waarom moet je een oven eerst voorvervarmen als je een pizza erin wilt doen?
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
ja, eiwitten in het vlees stollen bij verhitting, echter, niet overdrijven dat "schroeien" ivm verbranden en verkolen van vlees, dat schijnt niet zo gezond te zijn.
[..]Fout! Het maakt geen reet uit
zie daar geen enkel bezwaar tegen, hoewel ik zelf rvs gebruik.
[..]Plastic trekt vet aan, da;s funest voor je room. RVS heeft deze eigenschap niet..
Ja hoor, hoewel het zijn kan dat je de homogenisatie ongedaan maakt en dan komt de room bovendrijven in klontjes.
[..]Door pure ethanol uit de petrochemie (of als je wilt, graanalcohol) te mengen met dedistileerd of gedemineraliseert water tot je een 40% alcohol er in hebt. Dan voeg je wat caramel toe voor de kleur, wat suiker, iets vaniline om eiken te mimen en verder wat smaakstoffen om het op een wijndistilaat te laten lijken..
Naardenchemie heeft daar vast prachtige smaken voor.Kijk, dat wist ik dus niet! Weer wat opgestoken @Fok! vandaag. Thanks!
Iedereen gebruikt maar maizena in sauzen, maar persoonlijk vindt ik sauzen met maizena veel te muf/melig.
Hoe maak je sauzen nu dikker zonder maizena?
[Dit bericht is gewijzigd door Litman op 20-01-2004 19:05]
quote:Het dichtschroeien van vlees is wel degelijk van belang, omdat anders de eiwitten niet snel stollen en er sap kan uitlopen, en de temperatuur van je braadvet sterk omlaag gaat, het sap kookt op 100 graden en je vlees niet meer braad maar stooft. Het vlees word dan grijs ipv mooi bruin. Kan je dat zo demonstreren.
Op dinsdag 20 januari 2004 18:49 schreef Solitarias het volgende:[..]
Je opmerking over plastic is onzin en gaat niet generiek op, niet elke kunstof is even geschikt maar het in een kunstof schaal slaan van slagroom kan best, sterker nog, slagroom wordt veel in kunstof verpakt. Je hebt kunststoffen die zich als veraantrekker gedragen, andere weer niet. Daarom is kunsstofrecycling ook zo moeilijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 20-01-2004 19:23]
quote:--bloemige aardappel, klein snijden en dan meekoken.
Op dinsdag 20 januari 2004 19:01 schreef Litman het volgende:
Piet,Iedereen gebruikt maar maizena in sauzen, maar persoonlijk houd ik vindt ik sauzen met maizena veel te muf/melig.
quote:Dank Piet!
Op dinsdag 20 januari 2004 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
--bloemige aardappel, klein snijden en dan meekoken.
--Of aardappelpureepoeder.
Geeft een rul bind effect dat lijkt op de structuur van tomaten soep
--Roux maken, in wat boter bloem goudbruin laten worden en daar mee binden, geeft een iets notige smaak en een gladde binding, maar de smaak word iets minder intensief
--Met Boter;
Voor het serveren de saus aan de kook brengen en dan uit zetten, een flinke kluit boter (GEEN MARGARINE; BOTER!!) op kamertemperatuur er in en er door mengen door de pan te bewegen, niet (met een garde) roeren, dat maakt het stuk, geeft een parelachtige glans en een lichte binding (emulsieeffect) en een mooie boterige romige smaak.
P.S. Ben je ook kok in het "echte leven"?
quote:nee
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Litman het volgende:[..]
Dank Piet!
Ga van het weekend gelijk eens experimenteren!P.S. Ben je ook kok in het "echte leven"?
quote:Ah, vandaar al die kennis over wijn. Mooi hoor!
Op dinsdag 20 januari 2004 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
nee
wel geweest
heb voor en tijdens mijn studietijd me tot chef opgewerk, uiteindelijk, na mijn studie nog een paar jaar op cruisschepen gewerkt, maar toen serieus aan een carriere begonnen.
quote:Captain James Cook nog gezien? Mooi schip!
Op dinsdag 20 januari 2004 23:35 schreef Pietverdriet het volgende:
een van de schepen waar ik op gewerkt heb
[afbeelding]
quote:Dank je, maar zullen we verder On Topic gaan?
Op woensdag 21 januari 2004 11:27 schreef Solitarias het volgende:[..]
Captain James Cook nog gezien? Mooi schip!
quote:De saus moet je niet speciaal zonder maïzena maken opdat ze niet zo muf/melig zouden zijn...
Op dinsdag 20 januari 2004 19:01 schreef Litman het volgende:
Piet,Iedereen gebruikt maar maizena in sauzen, maar persoonlijk vindt ik sauzen met maizena veel te muf/melig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |