Ben net terug van een weekje lopen op Madeira, en het was geweldig!
Madeira, bekend van liedjes en de versterkte wijn
![]()
is een portugees eiland in de atlantische oceaan, en ligt midden in de golfstroom. Het is er eigenlijk het hele jaar door voorjaar (maar dan een mooier voorjaar als in NL) en is heel erg groen.
Vooral geliefd bij Engelse renteniers is het een bestemming voor bejaarden die van het milde klimaat genieten, en, voor mensen die van wandelen houden.
Het eiland heeft een groot aantal in steile bergwanden uitgehouwen waterleidingen, of levada´s die het regenwater uit het nattere noorden naar het zonnigere zuiden brengen. Langs deze waterkanaaltjes zijn paden voor het onderhoud, en deze kan je bewandelen (maar heb geen hoogtevrees of wees bang aangelegt, het gaat maar al te vaak steil naar beneden, vele tientallen meters, en er zijn niet altijd railingen en als ze er zijn, zijn ze ook nog wel eens kapot. Maar er zijn ook vele andere wandelpaden, waar je niet bang hoeft te zijn, maar zijn goede wandelschoenen en een redelijke conditie noodzakelijk.
Je loopt al snel door de meest prachtige natuur met een grote afwisselingen aan plantengroei. Madeira kent 71 verschillende microklimaten, met bijbehorende planten en veel, heel veel prachtige bloemen. Er is ook een Laurierbos, afaik het grootste van europa en het schijn biologies heel bijzonder te zijn (werd me verteld) de bomen zijn er begroeit met mos dat als baarden aan de takken naar beneden hangt. Verder groeit Hei er uit tot bomen, een heel maf gezicht, en is er een plantensoort die in een jonge fase bladeren heeft als een varen, en als een normale struik, je kan beide bladeren aan ze zien zitten, later groeien ze dan uit als het één, of als het ander. De temperatuur was bijzonder aangenaam, je kon in een T-Shirt door de bergen wandelen en dat was warm genoeg zonder dat het te warm was, ondanks dat je stevig aan het lopen was.
Ik was natuurlijk zo slim géén fototoestel mee te nemen, dus de foto´s hieronder zijn uit het internet.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
We verbleven in het Riu Palace hotel, een uitstekend hotel uit de Riu keten. Het eten was er fantasties, en er waren eigenlijk geheel geen kinderen te bekennen, samen met de rustige ligging van het hotel een perfecte basis voor je dagelijkse trips. Het is trouwens niet budget ofzo, maar die tijd heb ik gehad.
![]()
Onze suite had zeeblik over de oceaan en op de Desertas, een groepje eilanden (natuurgebied) waar moniksrobben leven.
Het was mijn eerste hotelvakantie in een slordige 20 jaar en eigenlijk heb ik liever een apartement, maar als je de hele dag wilt wandelen (per dag een kilometer of 10-15 door de bergen) dan is het erg lekker dat je ff niet moeite hoeft te doen een restaurant te vinden ofzo.
Veel, heel veel gelopen en gezien, en helemaal niets van het WK meegekregen, wat me prima beviel.