abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 juni 2006 @ 13:59:55 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38917426
Ben net terug van een weekje lopen op Madeira, en het was geweldig!

Madeira, bekend van liedjes en de versterkte wijn is een portugees eiland in de atlantische oceaan, en ligt midden in de golfstroom. Het is er eigenlijk het hele jaar door voorjaar (maar dan een mooier voorjaar als in NL) en is heel erg groen.
Vooral geliefd bij Engelse renteniers is het een bestemming voor bejaarden die van het milde klimaat genieten, en, voor mensen die van wandelen houden.

Het eiland heeft een groot aantal in steile bergwanden uitgehouwen waterleidingen, of levada´s die het regenwater uit het nattere noorden naar het zonnigere zuiden brengen. Langs deze waterkanaaltjes zijn paden voor het onderhoud, en deze kan je bewandelen (maar heb geen hoogtevrees of wees bang aangelegt, het gaat maar al te vaak steil naar beneden, vele tientallen meters, en er zijn niet altijd railingen en als ze er zijn, zijn ze ook nog wel eens kapot. Maar er zijn ook vele andere wandelpaden, waar je niet bang hoeft te zijn, maar zijn goede wandelschoenen en een redelijke conditie noodzakelijk.
Je loopt al snel door de meest prachtige natuur met een grote afwisselingen aan plantengroei. Madeira kent 71 verschillende microklimaten, met bijbehorende planten en veel, heel veel prachtige bloemen. Er is ook een Laurierbos, afaik het grootste van europa en het schijn biologies heel bijzonder te zijn (werd me verteld) de bomen zijn er begroeit met mos dat als baarden aan de takken naar beneden hangt. Verder groeit Hei er uit tot bomen, een heel maf gezicht, en is er een plantensoort die in een jonge fase bladeren heeft als een varen, en als een normale struik, je kan beide bladeren aan ze zien zitten, later groeien ze dan uit als het één, of als het ander. De temperatuur was bijzonder aangenaam, je kon in een T-Shirt door de bergen wandelen en dat was warm genoeg zonder dat het te warm was, ondanks dat je stevig aan het lopen was.

Ik was natuurlijk zo slim géén fototoestel mee te nemen, dus de foto´s hieronder zijn uit het internet.

We verbleven in het Riu Palace hotel, een uitstekend hotel uit de Riu keten. Het eten was er fantasties, en er waren eigenlijk geheel geen kinderen te bekennen, samen met de rustige ligging van het hotel een perfecte basis voor je dagelijkse trips. Het is trouwens niet budget ofzo, maar die tijd heb ik gehad.

Onze suite had zeeblik over de oceaan en op de Desertas, een groepje eilanden (natuurgebied) waar moniksrobben leven.

Het was mijn eerste hotelvakantie in een slordige 20 jaar en eigenlijk heb ik liever een apartement, maar als je de hele dag wilt wandelen (per dag een kilometer of 10-15 door de bergen) dan is het erg lekker dat je ff niet moeite hoeft te doen een restaurant te vinden ofzo.

Veel, heel veel gelopen en gezien, en helemaal niets van het WK meegekregen, wat me prima beviel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_38917518
Het WK is nog niet afgelopen hoor

Ziet er interessant uit, die waterkanaaltjes zijn apart! Toevallig iets verticaals gezien wat er beklimbaar uitzag ? Dan wil ik er wel eens gaan kijken, en anders wacht ik gewoon tot ik ook ga rentenieren
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:10:40 #3
45206 Pietverdriet
pi_38917764
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 14:02 schreef Gripper het volgende:
Het WK is nog niet afgelopen hoor

Ziet er interessant uit, die waterkanaaltjes zijn apart! Toevallig iets verticaals gezien wat er beklimbaar uitzag ? Dan wil ik er wel eens gaan kijken, en anders wacht ik gewoon tot ik ook ga rentenieren
De waterkanaalwaterpaden zijn vrijwel horizontaal, maar alleen heb je dan aan de ene kant een berghelling en aan de andere kant een afgrond

Zie nu dat je vertikaal schreef, Ja, er zijn zware vertikale wandelingen te doen, dwars door de bergen en bergop.

Verder:

Je kan er prima lopen, maar je moet geen hoogtevrees hebben, en er zijn behalve de 1500 Km (zover ik weet) Levadawegen ook heel veel andere wandelpaden die ik heb gezien. Er is een tour door de Laurierbossen waar je deels op normale wandelpaden loopt en deels langs een levada waar goede railings zijn, en er zijn ook prachtige normale wandelpaden die niet langs steile afgronden gaan of steil op en af gaan.
In de touristenplaatsen zijn overal agentschappen waar je ook tours kan boeken met een gids, en zijn overal op het eiland langs die wandelpaden redelijke bewegwijzering.
Als je de levada´s gaat lopen raad ik overginds wel een tour met een gids aan, de eerste keer zeker, want behalve dat dit safer is, weten die gidsen ook veel van de botanica daar af en vertellen je erover. De eerste tour die wij deden was ook met gids.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pietverdriet op 16-06-2006 15:00:13 ]
pi_38918381
Klinkt en leest heel goed...wat waren je kosten?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:40:10 #5
45206 Pietverdriet
pi_38918815
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 14:28 schreef wonko het volgende:
Klinkt en leest heel goed...wat waren je kosten?
Geen idee, mijn man heeft deze keer de vakantie betaald. Maar Riu Palace kan je boeken bij TUI / Holland International / Thompson. We vlogen vanaf Düsseldorf, (Als je dat ook wilt moet je in Duitsland boeken, NL reisbureau´s bieden Riu Palaca alleen in combinatie met een Nederlandse vlucht aan) das voor ons het makkelijkst, en omdat we meer dan 2 uur vlogen namen we een upgrade naar Business Class. We vlogen met LTU. De kamers bij Riu hebben zijzeezicht en zijn in principe prima. Hadden echter een Suite, die hebben een terras, een salon en zeezicht. Verder was het hotel zo aardig ons zonder extra kosten HP te geven ipv LO.
Al met al denk ik dat je goedkoper arangement kan krijgen dan dit (ik weet het wel zeker)-

Een wandeltour door de bergen, door de bossen of langs de levada´s met een gids kost een 36 ¤ pp dan ben je een uur of 4 onderweg over een KM of 8 -12, en de groep is max 16 personen. Die 36 ¤ is incluus de transfer van het hotel naar het punt waar je wandeling begint en van waar je uit komt naar het hotel terug.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pietverdriet op 16-06-2006 14:58:16 ]
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:54:18 #6
45206 Pietverdriet
pi_38919311
Het was, zoals ik zei, de eerste keer in vele jaren dat ik in een hotel zat voor de vakantie, wel eens een overnachting gedaan onderweg, maar sinds 20 jaar geen touristenhotel meer gezien, normaal (voor mijn werk) zit ik in Businesshotels en die kan ik dromen.

Het Riu is een prachtig hotel, erg ruim opgezet en je merkt niet dat het zo groot is (de drukte was niet echt merkbaar), het hotel zat voornamelijk vol met mensen van boven de 50 en een groot deel daarvan waren boven de 65. Slechts enkele Nederlanders, vooral veel Duitsers en Engelsen. Het eten was, zeker voor een hotel, erg goed, ik was zeer positief verrast en ik stel hoge eisen aan het eten. Veel vis en zeer betaalbare goede wijn bij het eten (flessen tussen de 12 en ik meen een 60 Euro)
Iedere dag is er een zeer uitgebreid ontbijtbuffet met schuimwijn, verse sappen direct voor je neus gemaakt uit allerlei fruit, een keus aan continentaal en engels ontbijt (spek, eieren, worstjes, witte bonen, gebakken aardappen, gegrillde tomaten) en een ruime keuze aan Mueslies, en cornflakes zooi.
Het avondeten had iedere avond een thema, en bood veel keus aan voorgerechten (buffet en a la carte keuze) net als hoofdgerechten (veel vis, schaaldieren maar ook kalfs, rund en varkensvlees) uit buffet en het dessert buffet bestond uit taarten, puddingen, Mousse´s, IJs, vers fruit en zuivel. Verder kazen voor je aan tafel gesneden met naar wens noten en gedroogd fruit en jacobs crackers.
Wat wij meestal deden is een voor en hoofdgerecht van de kaart bestellen en na het voorgerecht naar het buffet lekkere dingen scoren (heerlijke mosselen of grote garnalen) het hoofdgerecht laten komen en dan nog wat van het buffet, dan de kaasplank en daarna wat ijs. Overgoten met een fles wijn, water en dessertwijn.

Ik heb nog niet op de weegschaal gestaan...
  vrijdag 16 juni 2006 @ 23:15:40 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38933441
Vrienden van ons zijn er ook geweest krijgen binnenkort hun foto's te zien. Misschien dat Piet er ook nog ergens op staat
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 16 juni 2006 @ 23:38:45 #8
45206 Pietverdriet
pi_38934006
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 23:15 schreef Martijn_77 het volgende:
Vrienden van ons zijn er ook geweest krijgen binnenkort hun foto's te zien. Misschien dat Piet er ook nog ergens op staat
how come, hadden ze het over dat vreselijk nichterige Duitse stelletje?
  vrijdag 16 juni 2006 @ 23:40:46 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38934055
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

how come, hadden ze het over dat vreselijk nichterige Duitse stelletje?
Weet ik niet maar ze hebben het hele eiland gezien en zijn ook net terug en hebben zp'n kleine 400 foto's gemaakt dus misschien........
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  FOK!fotograaf zondag 18 juni 2006 @ 00:18:42 #10
18921 freud
Who's John Galt?
pi_38960506
Ik ga er eind juli heen, en als ik dit lees, krijg ik alleen maar meer zin!
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  zondag 18 juni 2006 @ 10:50:57 #11
45206 Pietverdriet
pi_38965037
quote:
Op zondag 18 juni 2006 00:18 schreef freud het volgende:
Ik ga er eind juli heen, en als ik dit lees, krijg ik alleen maar meer zin!
Het is ook erg mooi.
Post je je ervaringen dan ook hier?
pi_39024468
Klinkt erg goed. Zelf ben ik 3 jaar geleden naar Corsica geweest. Daar is ook echt zo'n prachtige natuur. Kan er echt van genieten, van die weelderige groene bomen die een mooi bladerdek vormen waar die lichtstralen van zonlicht doorheen vallen en dan die heerlijke geuren van bloemen en planten en alle verschillende vormen van struiken etc... ahh
Ik wil de natuur weer in... Heel jaar lang alleen maar in de stad vertoefd
Jupiler is goed
  dinsdag 20 juni 2006 @ 11:02:36 #13
130803 Gripper
Get a grip
pi_39028925
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 01:59 schreef Aurelium het volgende:
Ik wil de natuur weer in... Heel jaar lang alleen maar in de stad vertoefd
Je woont verdomme in Utrecht man, spring op je fietsje en binnen een kwartier sta je op de heuvelrug. Kun je tot aan zwolle lopen of fietsen zonder enig asfalt te hoeven zien. Hup, de natuur in!
Mijn foto's op Flickr!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 11:11:39 #14
45206 Pietverdriet
pi_39029171
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 11:02 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je woont verdomme in Utrecht man, spring op je fietsje en binnen een kwartier sta je op de heuvelrug. Kun je tot aan zwolle lopen of fietsen zonder enig asfalt te hoeven zien. Hup, de natuur in!
Lijkt me erg knap de A1, de A50/A28 over te komen zonder asfalt
pi_39029226
Lijkt wel een beetje op Noorwegen.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 11:15:07 #16
130803 Gripper
Get a grip
pi_39029264
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lijkt me erg knap de A1, de A50/A28 over te komen zonder asfalt
Wildwissels enzo.
Maar goed, een incidenteel viaductje zal je misschien eens moeten oversteken ja

M'n punt is in ieder geval dat mensen zitten te mekkeren over vakanties in die fijne natuur ver weg, die pas volgend jaar weer plaatsvinden, en hoe erg het in de smog-stad wel niet is, terwijl ze even vergeten dat er in de eigen achtertuin genoeg natuur te vinden is......
Maar daarvoor moet ik eigenlijk jouw madeira topic niet kapen
Mijn foto's op Flickr!
  dinsdag 20 juni 2006 @ 11:15:51 #17
45206 Pietverdriet
pi_39029291
Oh nu Steijn het over Scandinavie heeft, heb de hele vakantie geen mug (of wesp) gezien, in de bossen wel veel hommels, maar die zijn liev.
pi_39054342
Wij zijn ook op madeira geweest; reis geboekt bij Topo-aktief. Via hun hadden we op 5 verschillende plekken een overnachting en de wandelingen kregen we in een gidsje mee. ook de bagage en een aantal transfers waren geregeld. helaas hebbenwe niet zulk best weer gehad; dat heeft onze vakantie toch wel een beetje verpest. Gelukkig hadden we bij de graatwandeling van af de hoogste top geweldig weer.
  donderdag 22 juni 2006 @ 15:47:09 #19
15263 ruudjuh31
trots op z'n dochtertje!!
pi_39115204
Ga dit jaar weer terug voor het eerst in 2.5 jaar! Er is zo veel veranderd heb ik begrepen!
An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing. - Murphy's Law
pi_39133977
Jup hebben mn ma en ik ook gedaan, van die lavendelwandelingen ofzo dwars door de natuur enzo. Heeel gaaf!
pi_39134616
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 11:02 schreef Gripper het volgende:

[..]

Mja... dat zou ik eigenlijk eens moeten doen, maar ja.. tijd he. Wie weet van de vakantie
Jupiler is goed
  vrijdag 23 juni 2006 @ 10:03:57 #22
45206 Pietverdriet
pi_39140331
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 23:55 schreef renz0r het volgende:
Jup hebben mn ma en ik ook gedaan, van die lavendelwandelingen ofzo dwars door de natuur enzo. Heeel gaaf!
Levada, schat, levada
  FOK!fotograaf vrijdag 23 juni 2006 @ 11:08:47 #23
18921 freud
Who's John Galt?
pi_39142312
quote:
Op zondag 18 juni 2006 10:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is ook erg mooi.
Post je je ervaringen dan ook hier?
Zeker, en een showcase topic in FOT denk ik.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_39202723
Schitterend eiland! Ben er zelf 2 jaar geleden 11 dagen geweest. In die elf dagen zo'n beetje het hele eiland gezien. Zelf hadden we een huurauto, toch wel ideaal. Valt trouwens wel op dat ze werkelijk overal aan de weg bezig waren, is dat nog steeds zo? Het klimaal is trouwens ideaal

Ik vind overigens dat er niet echt veel écht spectaculaire dingen te zien zijn. De grotten van sao vincente zijn leuk, maar niet bijzonder. Funchal heeft leuke plekjes en er zijn mooie bloementuinen.

Als je van wandelen houdt is madeira idd de hemel Er liggen echt schitterende paden
A dirty mind is a joy forever
  FOK!fotograaf vrijdag 28 juli 2006 @ 21:19:50 #25
18921 freud
Who's John Galt?
pi_40283070
Zo. Terug. Mooi eiland! Ik zat in Quinta Splendida, wat zeer zeker aan te raden is. Lekker rustig gelezen, groot, maar toch rustig, lekker zwembad, goeie keuken, aardige mensen, receptie met internet, spreken tig talen, leuke excursies *haalt adem* LEUK!! We hadden een huurauto, en dat was eigenlijk voor mij niet nodig. Rijden daar is lastig, en ik was meer van de excursies, ipv zelf erop uit. Prijzen van het eten zijn zeker goed te doen, voor 30 euro zit je uitgebreid te eten met z'n tweeen. Funchal leek me iets te massaal en stedelijk om te verblijven. Ik zat in Canico.

Ik heb in FOT een paar foto's neergezet.

[Showcase] Madeira
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')