Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'quote:Op woensdag 19 april 2006 23:54 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dat zat ik me ook te bedenken.. in dat programma noemt hij het basis vaardigheden.
ik vind het programma sowieso wat typisch omgaan met juryring(raar woord), het moet perse allemaal de kant van de smaak van de Blijker opgaan... hoezo arro
Sorry voor de offt.
Als thuis kom zal ik alsnog ff het grote boek naslaanquote:Op donderdag 20 april 2006 21:45 schreef Alchemila het volgende:
[..]
Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'
Ik dacht: ach, soesjes, die maak je gewoon even, dat blijkt dus niet zo te zijn. Veel dank, Pilootje, voor het recept, en Piet voor de bereidheid te gaan zoeken.
Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?quote:Op donderdag 20 april 2006 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Recept voor de Gravat Lax klink okay
de dressing? Geen idee, ik zou het gewoon zo eten.
Je zou gewoon citroensap en walnotenolie kunnen nemen
poeh, geen idee, zou ik na moeten kijken, maar het moet idd een flinke laag zijn en je moet idd flink wat zout gebruiken, het is een vorm van pekelen en daarom loopt er ook vocht uit. Het zout trekt dat er uit, en dat is juist ook de conserverende werking van zout, het trekt ook het vocht uit bacterie cellen en daarom gaan die dood.quote:Op donderdag 20 april 2006 23:21 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?
Ik ken de chineese keuken niet inhoudelijk van koken, Peking eend is geen eenvoudig gerecht zover ik weet.quote:Op vrijdag 28 april 2006 10:41 schreef phileine het volgende:
Piet, ik heb van de week geprobeerd peking eend te maken. Die variant met dunne reepjes krokant gebakken borst, met pannenkoekjes. Maar hoe krijg ik dat vlees nou zo krokant als bij de chinees? Honing in de marinade of iets dergelijks? De pannekoekjes waren wat aan de dikke kant. Wat is een goede verhouding van bloem/water waarmee je toch nog redelijk kunt bakken?
In wiebertje vorm insnijden doet het ook erg goed.quote:Op vrijdag 28 april 2006 12:50 schreef Stereotomy het volgende:
Het is handig om vantevoren met een vork gaatjes te prikken in de vel van de eend. Zo krijg je een krokant laagje. Doen ze bij geroosterde speenvarken ook.
Easyquote:Op vrijdag 28 april 2006 13:02 schreef PatriotOnline het volgende:
Piet, hoe maak ik zelf pesto?
Tis een zaak met een michelin ster, en hard op weg naar de tweede. De naam hou ik liever voor mezelf. Met name omdat ik deze nickname nog voor meerdere zaken gebruik op internet.quote:Op zaterdag 29 april 2006 11:07 schreef tim2308 het volgende:
Piloot, in welk restaurant werk jij eigenlijk?
Jaquote:Op dinsdag 9 mei 2006 13:25 schreef skiczukie het volgende:
Aardappelen zonder te schillen en in de oven, kan dat?
Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 10:56 schreef Chielus het volgende:
Piet, welke vissoorten zou jij gebruiken als je een lekkere bouillabaise zou maken. Ga je gewoon kijken wat er goedkoop op de markt ligt of zijn eer bepaalde vissoorten die je er perse in wil/ niet in wil?
Je kan ze heel laten, en pellen nadien, lekker met kwark en knoflook, verse tuinkruinden.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 14:20 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Koel. Ga ik dat proberen. Nog kruidentips? Hoe lang?
en rouille, kun je dat zelf maken of kun je dat kant en klaar ergens kopen?quote:Op dinsdag 9 mei 2006 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.
Schaaldieren (mosselen, kokkels en zeepokken ) maken hem trouwens wel smaakvoller.
Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverdquote:Op dinsdag 9 mei 2006 23:42 schreef tim2308 het volgende:
Damn, ik blijf het zeggen: die Piet weet echt veel... Jij zou eigenlijk Hermans chef moeten worden
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.quote:Op woensdag 10 mei 2006 16:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverd![]()
Leuke tv dusquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.
Eerst koken en dan grillen en dan rijkelijk met kruidenboter overgietenquote:Op woensdag 10 mei 2006 19:11 schreef Isabeau het volgende:
[
Heb je nog smakelijke ideeën voor maiskolven?
Iddquote:
Vind je dat leuke TV?quote:Op woensdag 10 mei 2006 21:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
IddBeter dan alleen maar Ja en Amen kinken
![]()
Vind dat wel leuk om te zien iddquote:Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind je dat leuke TV?
Dat zijn ook hele goede programma'squote:Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef mij maar de keuringsdienst van waarde of klootwijk aan zee,
Verreweg de lekkerste maiskolven komen uit de vriezer bij de vomar.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:11 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Leuke tv dus
Heb je nog smakelijke ideeën voor maiskolven?
Als ik ziek ben ga ik in mijn nest liggen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:30 schreef tonja het volgende:
Is eigenlijk offtopic deze vraag, maar om hier nu een heel topic voor te openen.
Hoe doen jullie koks dat als je verkouden bent, en niets meer kan proeven? Kook je dan op automatische piloot, of moet je je ziekmelden?
Ik ben dus bezig om een methodiek te bedenken waarop een mystery guest een restaurant beoordeelt. Een kleine opsomming staat hier. Het "gerechten" gedeelte - in het geel - wil ik graag uitbreiden omdat ik daar het minste verstand van heb. En toen vroeg ik me af of jullie daar nog ideeen voor cq. over hadden.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 13:47 schreef Pilootje het volgende:
Tim zou je graag helpen maar wat is precies de bedoeling . Ik zie het verband niet tussen een mystery guest en jou punten.
oke, dan snap ik het, vond het al wat vreemd,quote:Op maandag 15 mei 2006 18:15 schreef tim2308 het volgende:
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
aah! dankje pietquote:Op maandag 15 mei 2006 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
Ja natuurlijk, maar vraag me niet hoe lang dat duurtquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:05 schreef computergirl het volgende:
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
quote:Citroensapzuur wordt als conserveringsmiddels antioxidant gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
Lavasteen bedoel je?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:01 schreef ymme het volgende:
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..
Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
Jonge kaas raspen en door een bechamel smelten, is simpel.quote:Op zondag 21 mei 2006 18:27 schreef skiczukie het volgende:
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
Alexandra, je kan denk het beste een nieuwe moer gebruiken als je witte wittewijn azijn wilt hebben.quote:hoi Piet,
vond de discussie op FOK over azijn.
Ik heb enige jaren geleden azijnmoer voor rode azijn gekregen van iemand, zo'n mooie plak die allemaal babyplakjes maakt. Steeds op rode wijn gehad maar houd niet van rode wijnazijn. Wil witte maken. Heb rode moer op witte wijn gezet maar wordt weer rode azijn. Moet ik hem steeds op nieuwe witte wijn zetten tot ie omschakelt?
Of moet ik m bleken in de witte azijn of zo?
Of is het gewoon een rode moer, niet zeuren, blijft rode moer?
hartelijke groetjes, alexandra
Azijnmoer -> Azijnmoederquote:Op woensdag 7 juni 2006 02:23 schreef Chielus het volgende:
Misschien intressant voor meer mensen , maar wat is azijnmoer??
En dat gaat neem ik aan langzaam in boter op laag vuur? Of moet dat op hoog vuur? Een half uurtje ofzo?quote:Op zaterdag 10 juni 2006 11:32 schreef Erosjuhhh het volgende:
spek uitbakken = dat alle witte gedeeltes (het vet) meeste zijn opgelost door de hitte, dit geeft een extra smaak af.. hoever je ze uitbakt kan je zelf bepalen altijd natuurlijk.. ik vind t lekkerder als ze nog zacht zijn
uien carameliseren is uien uitbakken tot ze lekker bruin zijn... uiteraard kan je ook zelf bepalen hoever je doorgaat met t bruinbakken.. zelf vind ik t lekkerder als de randjes iets bruin zijn en binnenin nog lekker wit/groen
Waar ben je geweest Piet?quote:Op vrijdag 16 juni 2006 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet dankt Krakkkemikke voor de uitstekende vakantiewaarneming!
Wat een goeie grap! Die hebben we in dit topic nog niet gezien!quote:Op zondag 18 juni 2006 12:29 schreef Horsemen77 het volgende:
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
Oeh, das een goeie.quote:Op zondag 18 juni 2006 12:22 schreef reclamedoos het volgende:
Dit weet Piet vast wel:
In een recept in het engels kom ik t en T tegen als maateenheden. Nou lijkt het mij logisch dat ze hiermee teaspoon (5ml) en tablespoon (15ml) bedoelen. Alleen, wat is wat?
Vastkokende aardappels.quote:Op woensdag 21 juni 2006 11:46 schreef xelzix het volgende:
en om bij de aardappels te blijven: het lukt me nooit om aardappels uit de oven een krokant korstje te laten krijgen.
Meestal neem ik vastkokende aardappels, in kwarten snijden (schil laten zitten & niet voorgekookt ) olijfolie er over en op ong. 220 graden in de oven. Of de buitenkant wordt soppig, of taai.
wat doe ik verkeerd?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |