abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:12:41 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37689936
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 13:25 schreef skiczukie het volgende:
Aardappelen zonder te schillen en in de oven, kan dat?
Ja
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37690084
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
Koel. Ga ik dat proberen. Nog kruidentips? Hoe lang?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:36:40 #123
45206 Pietverdriet
pi_37690364
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 10:56 schreef Chielus het volgende:
Piet, welke vissoorten zou jij gebruiken als je een lekkere bouillabaise zou maken. Ga je gewoon kijken wat er goedkoop op de markt ligt of zijn eer bepaalde vissoorten die je er perse in wil/ niet in wil?
Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.
Schaaldieren (mosselen, kokkels en zeepokken ) maken hem trouwens wel smaakvoller.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:39:31 #124
45206 Pietverdriet
pi_37690430
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 14:20 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Koel. Ga ik dat proberen. Nog kruidentips? Hoe lang?
Je kan ze heel laten, en pellen nadien, lekker met kwark en knoflook, verse tuinkruinden.
Poffen in alufolie en nadien een kluit kruidenboter erin
of aan kwarten snijden, en met olijfolie overgieten, op een ovenschotel met verse rozemarijn en salie, peper en grof zeezout.
Ideeen te over
Ze moeten de oven in tot gaar, en dat ligt aan de soort aardappel (ras), grote, je oven, etc etc
  dinsdag 9 mei 2006 @ 14:49:25 #125
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37690623
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon wat er goedkoop is, Bouillabaise werd in Marseille door de vissers traditioneel gemaakt van de vis die ze niet konden verkopen.
Schaaldieren (mosselen, kokkels en zeepokken ) maken hem trouwens wel smaakvoller.
en rouille, kun je dat zelf maken of kun je dat kant en klaar ergens kopen?
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  dinsdag 9 mei 2006 @ 15:01:41 #126
45206 Pietverdriet
pi_37690933
Rouille: Paar draden saffraan in een morter fijnstampen Knoflooktenen schillen, in de morter doen en een peperscheut erbij, kleinstampen (gebruik handschoenen want je wil het niet aan je vingers hebben en dan in je oog wrijven). In visboullion ingeweekte broodkruim en een 10 eetlepels olijfolie beetje bij beetje toevoegen en er een creme van roeren tot er een mayonaise achtige massa ontstaat.
pi_37700532
Damn, ik blijf het zeggen: die Piet weet echt veel... Jij zou eigenlijk Hermans chef moeten worden
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  woensdag 10 mei 2006 @ 16:48:13 #128
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37711763
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 23:42 schreef tim2308 het volgende:
Damn, ik blijf het zeggen: die Piet weet echt veel... Jij zou eigenlijk Hermans chef moeten worden
Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverd
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 10 mei 2006 @ 19:09:28 #129
45206 Pietverdriet
pi_37715352
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 16:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Volgens mij had dat wel een leuke combi opgeleverd
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.
pi_37715415
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Gezien het gedrag van Herman denk ik dat het knallende ruzie was geworden.
Leuke tv dus

Heb je nog smakelijke ideeën voor maiskolven?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 10 mei 2006 @ 19:41:01 #131
45206 Pietverdriet
pi_37716061
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:11 schreef Isabeau het volgende:

[
Eerst koken en dan grillen en dan rijkelijk met kruidenboter overgieten
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:48:32 #132
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37720096
quote:
Leuke tv dus
Idd Beter dan alleen maar Ja en Amen kinken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:55:03 #133
45206 Pietverdriet
pi_37720332
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:48 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd Beter dan alleen maar Ja en Amen kinken
Vind je dat leuke TV?
Geef mij maar de keuringsdienst van waarde of klootwijk aan zee, al de geschreeuw en ruzie programma´s, verschrikkelijk..
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:58:35 #134
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37720445
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind je dat leuke TV?
Vind dat wel leuk om te zien idd
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef mij maar de keuringsdienst van waarde of klootwijk aan zee,
Dat zijn ook hele goede programma's
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37720678
quote:

[..]

Leuke tv dus

Verreweg de lekkerste maiskolven komen uit de vriezer bij de vomar.
Lekkerder dan verse!! Kunnen gelijk op de bbq.
Beetje boter en gemalen zout erop.
pi_37723792
die turkse buurvrouw hiernaast gooit die kolven zo in de hete kolen, na een kwartier pelt ze het groen er af, en veegt ze ze even schoon.

Boter en suiker vind ik altijd wel oke bij mais. Dus even voorkoken en dan de BBQ of oven in/op
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:30:42 #137
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37767757
Is eigenlijk offtopic deze vraag, maar om hier nu een heel topic voor te openen.

Hoe doen jullie koks dat als je verkouden bent, en niets meer kan proeven? Kook je dan op automatische piloot, of moet je je ziekmelden?
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:34:24 #138
45206 Pietverdriet
pi_37767838
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 18:30 schreef tonja het volgende:
Is eigenlijk offtopic deze vraag, maar om hier nu een heel topic voor te openen.

Hoe doen jullie koks dat als je verkouden bent, en niets meer kan proeven? Kook je dan op automatische piloot, of moet je je ziekmelden?
Als ik ziek ben ga ik in mijn nest liggen.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 19:19:57 #139
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37768971
Ik heb het over verkouden zijn, een verstopte neus dus. Niet over griep en koorts.
pi_37769708
In een restaurant werk je vaak een paar maanden met een bepaalde kaart. Je weet dan wel ongeveer hoeveel je moet kruiden in zijn algemeen. Als ik echt niks proef vraag ik even een collega. Maar ik ben zelden zo verkouden dat ik echt slecht proef. Koks hebben zowiezo onder elkaar vaak zoiets van, hey proef jij eens. Lijd nog wel eens tot hele leuke discussies. De een wil meer dit, de ander meer dat. En dan beslist de chef
  vrijdag 12 mei 2006 @ 20:03:15 #141
45206 Pietverdriet
pi_37770066
Als je trouwens een verstopte neus hebt, je neus spoelen met zout water.
Glas lauwwarm water nemen, en zouten tot zo zout als zeewater, of zoute soep. Met een soeplepel het uitlepelen en met je neus opsnuiven. Het zoute water spoelt je neus, kaak en voorhoofdholtes schoon, je hebt weer lucht, alle troep verdwijnt en je ruikt en proeft weer.
pi_37781954
Aangezien dit toch het koks-topic is, vraag ik deze een beetje offtopic vraag:

Ik ben bezig met een mystery-guest lijst. Qua bediening lukt het aardig, maar qua eten is er vast aanvulling mogelijk

De gerechten zijn mooi opgemaakt
De borden zijn schoon (randjes)
De borden zijn voorverwarmd
De gerechten zijn goed van temperatuur
De gerechten zijn goed van smaak
De gerechten zijn goed van textuur, gaarheid en mondgevoel
De gerechten zijn goed geportioneerd

Ideeen zijn welkom!
  zaterdag 13 mei 2006 @ 10:59:06 #143
45206 Pietverdriet
pi_37782346
Wat is nu precies je vraag, tim?
pi_37782473
Weten jullie extra punten waar de mystery guest op kan/moet letten wat betreft het eten om de checklist uit te breiden? Oftwel: waar letten jullie op? (wat betreft de gerechten)
  zaterdag 13 mei 2006 @ 12:44:48 #145
45206 Pietverdriet
pi_37784859
Je let natuurlijk niet alleen op het eten, maar ook hoe het restaurant is. Verder over het eten, hoe groot is de portie, en wat kost het, is het lekker, passen de combinatie van smaken, passen de bijlagen bij het gerecht (friet bij asperges)?
pi_37786492
Tim zou je graag helpen maar wat is precies de bedoeling . Ik zie het verband niet tussen een mystery guest en jou punten.
  zondag 14 mei 2006 @ 11:41:55 #147
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37810284
Bedoel je met Mysterie guest een recensist van Michelin, Lekker ofzo of iets anders??
pi_37837406
Ik heb in huis.

Paprika's
Couscous (plus sausje die erbij hoort)
Vertel hoe kan hier iets lekkers mee maken.
pi_37838191
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 13:47 schreef Pilootje het volgende:
Tim zou je graag helpen maar wat is precies de bedoeling . Ik zie het verband niet tussen een mystery guest en jou punten.
Ik ben dus bezig om een methodiek te bedenken waarop een mystery guest een restaurant beoordeelt. Een kleine opsomming staat hier. Het "gerechten" gedeelte - in het geel - wil ik graag uitbreiden omdat ik daar het minste verstand van heb. En toen vroeg ik me af of jullie daar nog ideeen voor cq. over hadden.
  maandag 15 mei 2006 @ 13:13:32 #150
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37842424
Ik vind het gedeelte non-food nog redelijk mager en discutabel. Zaken als bierglazen gespoeld en Stoompijpje schoonmaken zijn hierbij mijn inziens minder relevant (maw dit zou eigenlijk niet meer een checkpoint) dan zaken als, is mijn bierglas schoon. (ook al wortd het gespoeld, dit betekend niet dat het automatisch schoon is) zakt het niet te snel in. Is de cappucino idd een combinatie van Espress0, melkschuim en warme melk. Wordt de koffie geleverd met de juiste zaken erbij. Zit er een mooie en juiste cremalaag op de koffie. Wordt er een diversiteit aan thee soorten aangeboden. etc.

Maar uit de vragen kan ik opmaken dat het gaat om een checklist voor voornamelijk (eet)café's. Of wil je hiermee ook echte restaurants gaan checken?
pi_37851166
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
  maandag 15 mei 2006 @ 19:43:36 #152
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37853838
Wat is je bedoeling eigenlijk precies met die lijst Tim?

Ga je zelf onderzoek doen of zo?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37855032
Piet, ik zag dit weekend een lardeernaald in de kookwinkel. Ik dacht dat larderen met spek omwikkelen was. Maar is het dan ook de bedoeling dat je het door het vlees rijgt? En wat rijg je dan precies waardoor?

En bij meer dan 3 recepten koop ik natuurlijk zo'n leuke lardeernaald en breng ik keurig verslag uit.
  maandag 15 mei 2006 @ 20:37:43 #154
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37855568
je bedoeld bardeernaald?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_37855686
Het was een lange dikke naald met een klemmetje aan het eind. Zou best kunnen. Ik lees nogal eens te snel.
  maandag 15 mei 2006 @ 21:20:41 #156
45206 Pietverdriet
pi_37857335
Je snijdt een friet van vetspek, en dat rijg je door het vlees, dat maakt het vlees sappiger, het droogt dan niet (zo snel) uit.
pi_37857591
Aha, en hoe heet zo'n ding nou dan?

En kan je er ook allerlei andere dingen mee rijgen? Mij lijkt het zo'n leuke verrassing als er graten in een varkenshaas zitten. lol.
  maandag 15 mei 2006 @ 21:40:05 #158
45206 Pietverdriet
pi_37858344
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
pi_37858505
Zo leer ik nog eens wat op de maandagavond. Ik ga direct morgen een stuk vlees bar- lar- en pikeren. Lekker vol!-)
  maandag 15 mei 2006 @ 23:22:34 #160
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37863172
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:15 schreef tim2308 het volgende:
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
oke, dan snap ik het, vond het al wat vreemd,
(zou je de hele lijst een x willen posten, ben namelijk vanuit beroepsmatig perspectief wel benieuwd)
  dinsdag 16 mei 2006 @ 00:16:49 #161
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37865194
quote:
Op maandag 15 mei 2006 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
aah! dankje piet
al die termen op school tis niet wat
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_37948202
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
Citroensap wordt als conserveringsmiddels gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
pi_37948327
Ja het kan bederven. Daarom gebruiken ze in de industrie wel afgeleiden van citroensap. Korrels citroenzuur met name.
Als je citroensap wilt bewaren moet je het even koken, of beter nog even kwartier in de snelkookpan. Dan is het gesterriliseerd.
Als je het lang laat staan gaat het waarschijnlijk gewoon gisten.
pi_37948925
En gewone citroenen dan? Hoe lang kun je deze in de koelkast bewaren?

Ik geef zaterdag voor mijn verjaardag een BBQ tips?
Ik heb een bbqvleespakket besteld bij de slager.
pi_37949509
ongeveer een week, soms wat langer.

BBQ op tijd aansteken. Rustig uurtje van tevoren al begonnen, laat maar lekker smeulen.
Sommige mensen maken de ene kant van de BBQ heet en de andere wat koude, kan je je vlees aanbraden aan de ene kant, en garen aan de andere. Maar goed niet perse nodig.
Voor het aansteken trouwens geen vieze spiritus of aanmaak vloeistof gebruiken. Gewoon van die geperste houtspaanders blokjes. Die geven geen smaak af. En ik hou persoonlijk van brikettes. Die gaan langer mee.
pi_37949862
Ik heb barbecueën nooit zo begrepen in Nederland. Waar ik ook bbq, het is èlke keer weer stukken slechter dan elke bbq die ik in Amerika heb gehad. Waarom kunnen Hollanders niet barbecueën, Pilootje?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 18 mei 2006 @ 13:51:10 #167
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37949927
Veel bbq-ers begrijpen het verschil niet tussen braden en affikken
pi_37950142
Of de hitte is pas goed op het moment dat iedereen aan het uitbuiken is
  donderdag 18 mei 2006 @ 13:57:45 #169
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37950195
Ja, dat denk ik ook.
Niet eerst wachten tot de vlammen weg zijn, maar hup meteen het vlees erop.
pi_37950900
gewoon ongeduldigheid van de Hollanders denk ik idd.

en pas het ding aanmaken wanneer men al behoorlijk trek heeft in een satétje
pi_37951223
Omdat BBQ hier nog wordt gezien als bijzonder. En dus alleen op speciale gelegenheden wordt gedaan, verjaardag, feestje. Volgende week BBQ, iedereen kijkt er naar uit !

In andere landen wordt het dagelijks gebruikt om vis en vlees te garen. En hebben mensen de techniek gewoon meer ander de knie. Maar nederlanders verbasteren ook een hoop dingen. Voor veel mensen horen die zwarte randjes er gewoon bij. Dat is BBQ.
Maar dat is natuurlijk pure onzin. Ook bij een bbq gaat het om het beheersen van temperaturen en langzaam garen.
Als ik ergens ga BBQ'en dan wordt dat ding pas aangestoken als al het eten op tafel staat. Zo zit iedereen er klaar voor ? Man des huizes gaat nu een poging doen de BBQ aan te steken. Jongens waar zijn de kranten ? Een groot drama, moet allemaal snel. Want binnen een kwartier moet ie fikken.
Zelf BBQ ik ook niet zo gek vaak omdat het nogal wat voorbereidingen vergt waar ik meestal geen zin in heb in me eentje. Maar hier staat ie al minimaal een uur van tevoren aan om die kolen lekker gloeiend te krijgen. Vorig jaar een hele lekkere bbq gehad met lamsracks kreeft etc...
Vind ook altijd wel leuk als mensen speklappen er op gooien. Prachtig die vlammen. Heb op een feestje ooit eens een emmer water over iemand heen moeten gooien omdat ze haar in de fik stond.
Hij dacht een goed idee te hebben. Ik ga speklapjes op alufolie leggen, dan loopt dat vet niet in de BBQ dus geen vlammen. Dus na 15 lag die hele folie vol met vet ( hij had een soort bakje gemaakt ) Hij pakt ze vleesvork, prikt er per ongeluk een gat in, al dat vet in de kolen, streekvlam van een meter hoog ! Lachen gieren brullen natuurlijk zo zonder haar.
pi_37951378
En in Amerika gebruikten ze hompen vlees wat pas na het bbq'en aan stukken werd gesneden. Hier is alles in 1-persoons porties verdeeld.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 15:21:21 #173
45206 Pietverdriet
pi_37990642
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 13:05 schreef computergirl het volgende:
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
Ja natuurlijk, maar vraag me niet hoe lang dat duurt
quote:
Citroensapzuur wordt als conserveringsmiddels antioxidant gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
pi_37992797
Hier kunnen wij goed bbq-en.
Altijd 1,5 van te voren aansteken.
Wij hebben er één op gas met van die speciale stenen erin. Ideaal en super lekker.

pi_37993172
Jamaar, dan smaakt het toch nog steeds niet naar barbeque? En waarom zou je gas 1,5 uur van te voren aansteken? Bij houtskool gaat het er juist om dat het na een uur niet meer brand, maar smeult. Maar bij gas?
pi_37993748
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..

Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
  vrijdag 19 mei 2006 @ 17:04:43 #177
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_37993826
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 17:01 schreef ymme het volgende:
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..

Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
Lavasteen bedoel je?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_37995321
Ja lavasteen
pi_38052747
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
  zondag 21 mei 2006 @ 21:33:31 #180
45206 Pietverdriet
pi_38061287
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:27 schreef skiczukie het volgende:
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
Jonge kaas raspen en door een bechamel smelten, is simpel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')