abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37851166
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  maandag 15 mei 2006 @ 19:43:36 #152
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37853838
Wat is je bedoeling eigenlijk precies met die lijst Tim?

Ga je zelf onderzoek doen of zo?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37855032
Piet, ik zag dit weekend een lardeernaald in de kookwinkel. Ik dacht dat larderen met spek omwikkelen was. Maar is het dan ook de bedoeling dat je het door het vlees rijgt? En wat rijg je dan precies waardoor?

En bij meer dan 3 recepten koop ik natuurlijk zo'n leuke lardeernaald en breng ik keurig verslag uit.
  maandag 15 mei 2006 @ 20:37:43 #154
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37855568
je bedoeld bardeernaald?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_37855686
Het was een lange dikke naald met een klemmetje aan het eind. Zou best kunnen. Ik lees nogal eens te snel.
  maandag 15 mei 2006 @ 21:20:41 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37857335
Je snijdt een friet van vetspek, en dat rijg je door het vlees, dat maakt het vlees sappiger, het droogt dan niet (zo snel) uit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37857591
Aha, en hoe heet zo'n ding nou dan?

En kan je er ook allerlei andere dingen mee rijgen? Mij lijkt het zo'n leuke verrassing als er graten in een varkenshaas zitten. lol.
  maandag 15 mei 2006 @ 21:40:05 #158
45206 Pietverdriet
pi_37858344
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
pi_37858505
Zo leer ik nog eens wat op de maandagavond. Ik ga direct morgen een stuk vlees bar- lar- en pikeren. Lekker vol!-)
  maandag 15 mei 2006 @ 23:22:34 #160
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_37863172
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:15 schreef tim2308 het volgende:
@Chielus: Ik heb alleen maar een regel per item gekozen. De meeste van de door jouw aangedragen punten staan al bij de meer dan 200 die ik heb weggelaten (en waaruit ik waarschijnlijk nog wel een selectie maak).... En ik wil op termijn ook restaurants checken
oke, dan snap ik het, vond het al wat vreemd,
(zou je de hele lijst een x willen posten, ben namelijk vanuit beroepsmatig perspectief wel benieuwd)
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  dinsdag 16 mei 2006 @ 00:16:49 #161
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_37865194
quote:
Op maandag 15 mei 2006 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lardeernaald,
Larderen is het doorsteken met reepjes spek.
Barderen is het omwikkelen met spek
Pikeren is gaatjes maken en daar een knof look, rozemarijn of spek of anderen smaakmakers er in steken.
aah! dankje piet
al die termen op school tis niet wat
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_37948202
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
Citroensap wordt als conserveringsmiddels gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
pi_37948327
Ja het kan bederven. Daarom gebruiken ze in de industrie wel afgeleiden van citroensap. Korrels citroenzuur met name.
Als je citroensap wilt bewaren moet je het even koken, of beter nog even kwartier in de snelkookpan. Dan is het gesterriliseerd.
Als je het lang laat staan gaat het waarschijnlijk gewoon gisten.
pi_37948925
En gewone citroenen dan? Hoe lang kun je deze in de koelkast bewaren?

Ik geef zaterdag voor mijn verjaardag een BBQ tips?
Ik heb een bbqvleespakket besteld bij de slager.
pi_37949509
ongeveer een week, soms wat langer.

BBQ op tijd aansteken. Rustig uurtje van tevoren al begonnen, laat maar lekker smeulen.
Sommige mensen maken de ene kant van de BBQ heet en de andere wat koude, kan je je vlees aanbraden aan de ene kant, en garen aan de andere. Maar goed niet perse nodig.
Voor het aansteken trouwens geen vieze spiritus of aanmaak vloeistof gebruiken. Gewoon van die geperste houtspaanders blokjes. Die geven geen smaak af. En ik hou persoonlijk van brikettes. Die gaan langer mee.
pi_37949862
Ik heb barbecueën nooit zo begrepen in Nederland. Waar ik ook bbq, het is èlke keer weer stukken slechter dan elke bbq die ik in Amerika heb gehad. Waarom kunnen Hollanders niet barbecueën, Pilootje?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 18 mei 2006 @ 13:51:10 #167
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37949927
Veel bbq-ers begrijpen het verschil niet tussen braden en affikken
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_37950142
Of de hitte is pas goed op het moment dat iedereen aan het uitbuiken is
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 18 mei 2006 @ 13:57:45 #169
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_37950195
Ja, dat denk ik ook.
Niet eerst wachten tot de vlammen weg zijn, maar hup meteen het vlees erop.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_37950900
gewoon ongeduldigheid van de Hollanders denk ik idd.

en pas het ding aanmaken wanneer men al behoorlijk trek heeft in een satétje
pi_37951223
Omdat BBQ hier nog wordt gezien als bijzonder. En dus alleen op speciale gelegenheden wordt gedaan, verjaardag, feestje. Volgende week BBQ, iedereen kijkt er naar uit !

In andere landen wordt het dagelijks gebruikt om vis en vlees te garen. En hebben mensen de techniek gewoon meer ander de knie. Maar nederlanders verbasteren ook een hoop dingen. Voor veel mensen horen die zwarte randjes er gewoon bij. Dat is BBQ.
Maar dat is natuurlijk pure onzin. Ook bij een bbq gaat het om het beheersen van temperaturen en langzaam garen.
Als ik ergens ga BBQ'en dan wordt dat ding pas aangestoken als al het eten op tafel staat. Zo zit iedereen er klaar voor ? Man des huizes gaat nu een poging doen de BBQ aan te steken. Jongens waar zijn de kranten ? Een groot drama, moet allemaal snel. Want binnen een kwartier moet ie fikken.
Zelf BBQ ik ook niet zo gek vaak omdat het nogal wat voorbereidingen vergt waar ik meestal geen zin in heb in me eentje. Maar hier staat ie al minimaal een uur van tevoren aan om die kolen lekker gloeiend te krijgen. Vorig jaar een hele lekkere bbq gehad met lamsracks kreeft etc...
Vind ook altijd wel leuk als mensen speklappen er op gooien. Prachtig die vlammen. Heb op een feestje ooit eens een emmer water over iemand heen moeten gooien omdat ze haar in de fik stond.
Hij dacht een goed idee te hebben. Ik ga speklapjes op alufolie leggen, dan loopt dat vet niet in de BBQ dus geen vlammen. Dus na 15 lag die hele folie vol met vet ( hij had een soort bakje gemaakt ) Hij pakt ze vleesvork, prikt er per ongeluk een gat in, al dat vet in de kolen, streekvlam van een meter hoog ! Lachen gieren brullen natuurlijk zo zonder haar.
pi_37951378
En in Amerika gebruikten ze hompen vlees wat pas na het bbq'en aan stukken werd gesneden. Hier is alles in 1-persoons porties verdeeld.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 15:21:21 #173
45206 Pietverdriet
pi_37990642
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 13:05 schreef computergirl het volgende:
Vraagje: kan citroensap eigenlijk bederven?
Ja natuurlijk, maar vraag me niet hoe lang dat duurt
quote:
Citroensapzuur wordt als conserveringsmiddels antioxidant gebruikt, maar ik vraag me af of het zelf ook kan bederven
pi_37992797
Hier kunnen wij goed bbq-en.
Altijd 1,5 van te voren aansteken.
Wij hebben er één op gas met van die speciale stenen erin. Ideaal en super lekker.

pi_37993172
Jamaar, dan smaakt het toch nog steeds niet naar barbeque? En waarom zou je gas 1,5 uur van te voren aansteken? Bij houtskool gaat het er juist om dat het na een uur niet meer brand, maar smeult. Maar bij gas?
pi_37993748
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..

Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
  vrijdag 19 mei 2006 @ 17:04:43 #177
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_37993826
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 17:01 schreef ymme het volgende:
Het is een appart soort steen.
Het is nog een ouderwetse, ja moeilijk uit te leggen..

Zal het straks aan mijn schoonvader vragen
Lavasteen bedoel je?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_37995321
Ja lavasteen
pi_38052747
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
  zondag 21 mei 2006 @ 21:33:31 #180
45206 Pietverdriet
pi_38061287
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:27 schreef skiczukie het volgende:
Hoe moet je een kaassaus maken met een stuk jonge kaas?
Jonge kaas raspen en door een bechamel smelten, is simpel.
pi_38070428
Melk opzetten met een takje thijm, rozemarijn, paar knoflook tegen, wat laurier en gekneusde peper. Lekker lang laten trekken, in de koelkast een nacht lang is het beste.
Zeven, en aan de kook brengen. Roux maken, koud laten worden en je warme melk er mee binden, au bain marie even half uur laten garen zodat de bloem smaak er af gaat. Even op smaak maken met wat bouillon poeder of peper en zout. En dan de kaas toevoegen.
Dat is de bechamel saus zoals piet die al omschreef. Hoe meer kaas je er in doet hoe beter je er mee kan gratineren. Beetje bloemkool blancheren, kaassaus er over, kaas er over en dan onder de grill
  dinsdag 6 juni 2006 @ 20:43:13 #182
45206 Pietverdriet
pi_38604185
Kreeg de volgende vraag per mail
quote:
hoi Piet,
vond de discussie op FOK over azijn.
Ik heb enige jaren geleden azijnmoer voor rode azijn gekregen van iemand, zo'n mooie plak die allemaal babyplakjes maakt. Steeds op rode wijn gehad maar houd niet van rode wijnazijn. Wil witte maken. Heb rode moer op witte wijn gezet maar wordt weer rode azijn. Moet ik hem steeds op nieuwe witte wijn zetten tot ie omschakelt?
Of moet ik m bleken in de witte azijn of zo?
Of is het gewoon een rode moer, niet zeuren, blijft rode moer?
hartelijke groetjes, alexandra
Alexandra, je kan denk het beste een nieuwe moer gebruiken als je witte wittewijn azijn wilt hebben.
Dan kan je gelijk als je bezig bent sherry azijn maken, de mijne is heerlijk en krijg ik veel complimenten voor.
Leveranciers van azijnbacterien:
http://www.vinimare.nl/ verkocht het, maar de site doet het momenteel niet, weet niet of ze nog in business zijn...
http://www.manufactum.de/(...)ktdetail.1773.0.html
Topic over azijn maken
http://forum.fok.nl/topic/736254
  woensdag 7 juni 2006 @ 02:23:52 #183
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_38615274
Misschien intressant voor meer mensen , maar wat is azijnmoer??
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  woensdag 7 juni 2006 @ 08:09:08 #184
45206 Pietverdriet
pi_38616194
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 02:23 schreef Chielus het volgende:
Misschien intressant voor meer mensen , maar wat is azijnmoer??
Azijnmoer -> Azijnmoeder
Een moederkweek van azijnbacterien die je kan toevoegen aan bv wijn om er azijn van te maken.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 11:01:38 #185
83951 rashudo
project 2501
pi_38717512
Spek uitbakken, wat wordt daar nu precies mee bedoelt? En hoe doe je dat? En hoe lang moet dat duren? En is dat echt zo lekker?

En uien 'carameliseren', of bruin laten worden, is dat net zoiets wat ook net zo lang duurt?

Aangezien het in zoveel gerechten voorkomt, lijkt het me toch handig om te weten
Their eyes opaque.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 11:32:55 #186
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_38718387
spek uitbakken = dat alle witte gedeeltes (het vet) meeste zijn opgelost door de hitte, dit geeft een extra smaak af.. hoever je ze uitbakt kan je zelf bepalen altijd natuurlijk.. ik vind t lekkerder als ze nog zacht zijn

uien carameliseren is uien uitbakken tot ze lekker bruin zijn... uiteraard kan je ook zelf bepalen hoever je doorgaat met t bruinbakken.. zelf vind ik t lekkerder als de randjes iets bruin zijn en binnenin nog lekker wit/groen
  zaterdag 10 juni 2006 @ 12:18:56 #187
83951 rashudo
project 2501
pi_38719566
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 11:32 schreef Erosjuhhh het volgende:
spek uitbakken = dat alle witte gedeeltes (het vet) meeste zijn opgelost door de hitte, dit geeft een extra smaak af.. hoever je ze uitbakt kan je zelf bepalen altijd natuurlijk.. ik vind t lekkerder als ze nog zacht zijn

uien carameliseren is uien uitbakken tot ze lekker bruin zijn... uiteraard kan je ook zelf bepalen hoever je doorgaat met t bruinbakken.. zelf vind ik t lekkerder als de randjes iets bruin zijn en binnenin nog lekker wit/groen
En dat gaat neem ik aan langzaam in boter op laag vuur? Of moet dat op hoog vuur? Een half uurtje ofzo?
Their eyes opaque.
pi_38738184
In een goede koekepan kan je spek uitbakken zonder vet. Meestal komt er eerst water vrij, dan kan je het wat harder laten gaan. Daarna gaat het witte van het spek ondoorzichtig worden.
Het ligt eraan of je alles knapperig wil hebben, of het vlees nog wat zacht.
Af en toe kijken dus.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 16 juni 2006 @ 11:58:25 #189
45206 Pietverdriet
pi_38913548
* Pietverdriet dankt Krakkkemikke voor de uitstekende vakantiewaarneming!
  vrijdag 16 juni 2006 @ 17:22:05 #190
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38924782
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet dankt Krakkkemikke voor de uitstekende vakantiewaarneming!
Waar ben je geweest Piet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  vrijdag 16 juni 2006 @ 17:44:58 #191
45206 Pietverdriet
pi_38925268
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 17:22 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar ben je geweest Piet?
Ik ben wezen Lopen op Madeira
pi_38930943
Uitstekend? *Krakje bloost*
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38966939
Dit weet Piet vast wel:
In een recept in het engels kom ik t en T tegen als maateenheden. Nou lijkt het mij logisch dat ze hiermee teaspoon (5ml) en tablespoon (15ml) bedoelen. Alleen, wat is wat?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 18 juni 2006 @ 12:29:58 #194
144558 Horsemen77
lol @ okkith
pi_38967148
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
Den Sieg vor den Augen, den Blick weit nach vorn
Ziehn'n wir gemeinsam durch die Nation
Osten und Westen - Unser Berlin
Gemeinsam für Eisern Union
pi_38967334
quote:
Op zondag 18 juni 2006 12:29 schreef Horsemen77 het volgende:
Piet, hoe maak ik jou eigenlijk klaar?
Wat een goeie grap! Die hebben we in dit topic nog niet gezien!

Oh, wacht, je bent de 6e....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 18 juni 2006 @ 12:44:08 #196
45206 Pietverdriet
pi_38967635
quote:
Op zondag 18 juni 2006 12:22 schreef reclamedoos het volgende:
Dit weet Piet vast wel:
In een recept in het engels kom ik t en T tegen als maateenheden. Nou lijkt het mij logisch dat ze hiermee teaspoon (5ml) en tablespoon (15ml) bedoelen. Alleen, wat is wat?
Oeh, das een goeie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tablespoon
T., tbs. or tbsp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Teaspoon
t. or tsp.

Lijkt me dat als er een kapitale T wordt gebruikt het een Tablespoon is, en bij een onderkast t het een teaspoon is, logisch, want bij MB is het Byte die 8 keer een bit is (Mb)
pi_38967840
Bedankt! en nou maar hopen dat mn beef in black pepper sauce net zo gaat smaken als ik hem afgelopen vakantie in maleisie kreeg.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_39006974
Hoe lang moet je zoete aardappels koken?
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:46:25 #199
63900 xelzix
Get on with it!
pi_39068894
en om bij de aardappels te blijven: het lukt me nooit om aardappels uit de oven een krokant korstje te laten krijgen.
Meestal neem ik vastkokende aardappels, in kwarten snijden (schil laten zitten & niet voorgekookt ) olijfolie er over en op ong. 220 graden in de oven. Of de buitenkant wordt soppig, of taai.

wat doe ik verkeerd?
I can resist everything but temptation.
  woensdag 21 juni 2006 @ 12:11:09 #200
45206 Pietverdriet
pi_39069694
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 11:46 schreef xelzix het volgende:
en om bij de aardappels te blijven: het lukt me nooit om aardappels uit de oven een krokant korstje te laten krijgen.
Meestal neem ik vastkokende aardappels, in kwarten snijden (schil laten zitten & niet voorgekookt ) olijfolie er over en op ong. 220 graden in de oven. Of de buitenkant wordt soppig, of taai.

wat doe ik verkeerd?
Vastkokende aardappels.

Bloemige aardappels bevatten meer zetmeel, en dat heb je nodig voor de krokantheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')