Bedankt voor je tips, het is super gegaan, mooi appig vlees. Had een lekkere vulling gemaakt voor de filet en mooi laten geren op lage temp, vaak vet over doen en samen met een kern temperatuur meter geen centje pijn.quote:Op zondag 16 april 2006 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoeft het niet in te pakken, juist door de lage temp blijft het sappig.
Als je het vlees uit de oven neemt wel even laten rusten voor je het snijdt.
Dan blijft het sap in het vlees als je het snijdt.
Je denkt toch niet dat ik me serieus over zoiets smerigs ga uitlaten, laat staan een recept te gaan verzinnen daarvoor? Koop lekker een boek over Pate maken en zoek het zelf uit. Culinesse is er voor culinariteiten, niet voor zelfzoekenden halfzachten die een tekort aan realiteitsbinding hebben.quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:23 schreef Adagio het volgende:
Tom Cruise wil placenta opeten
Een pate? Hoe maak je in hemelsnaam zoiets eetbaar?
In OUD is daar wel een topic over: Wat te doen met de placenta na de bevalling? .quote:Op dinsdag 18 april 2006 15:23 schreef Adagio het volgende:
Tom Cruise wil placenta opeten
Een pate? Hoe maak je in hemelsnaam zoiets eetbaar?
Ik bak tonijnsteak.quote:Op dinsdag 18 april 2006 21:34 schreef Pracissor het volgende:
Piet, hoe maak jij tonijn klaar? Grillen of bakken?
Ga ik dan eens proberen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Je kunt tonijn ook bakken als een biefstukje erg lekker met mangochutney
Basis voor vlaai is gewoon wit brood deeg. Gevuld met fruit of rijstepap krijg je dan een vlaai. Die halve taarten bij de multivlaai of andere winkels verkopen heeft niets met de limburgse vlaai te maken.quote:Op woensdag 19 april 2006 09:47 schreef Walrik het volgende:
Piet, bestaat er een MAKKELIJK recept voor een lekkere vlaai? Liefst rijstevlaai.
ja, de echte vlaai is eenvoudig.quote:Op woensdag 19 april 2006 10:38 schreef Walrik het volgende:
Gigantisch bedankt voor t snelle antwoord!
Mar Meen je dat nou is het echt zo simpel??
Je kan erin gooien wat je wil (let op, geen zoetstof producten gebruiken, veel zoetstoffen kunnen niet tegen verhittingquote:Heb een vervolgvraag. Ik woon in californie en heb geen idee of je hier rijstepap kant en klaar kunt krijgen (wel van die zachtige jiddische rijstepudding, kan die ook?)
Dus: kan die zachte rijstpudding gebruikt worden als vulling?
Zo niet, hoe maak ik rijstpap?
Wat wil je nu precies weten?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:08 schreef Alchemila het volgende:
Naar aanleiding van "Herman zoekt chef" van gisteravond:
Hoe maak je wél goede soesjes?
(mocht het al ergens bij staan, vergeef me, en stuur me maar door)
Zal dat vanavond of morgen even nakijken in banketbakkershandboek.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:03 schreef Alchemila het volgende:
Soesjes als in die dingen met slagroom erin. Ik zag op televisie dat het toch wat moeilijker was om dat deeg te maken en het goed te laten opkomen dan dat het in mijn recept staat.
Hoe zorg je ervoor dat het deeg voor je soesjes goed 'omhoog komt' in de oven?
Maar wat is nu je vraag, Piet schrijf even een dagelijks menu voor me met dingen die ik lekker vind?quote:Op woensdag 19 april 2006 19:29 schreef ymme het volgende:
Ik ben op zoek naar tips, voor gevarieert koken. Maar niet te moeilijk.
Ik ben heel internet al aan het afspeuren, maar echt iets lekkers kan ik niet vinden.
Ik houdt van sla, tartaar kruidige boter etc.
Verder mag het dus ook weer niet te vet zijn vanwege de lijn
Oh wat is het toch moeilijk elke dag weer wat lekkers neer te zetten.
Ik snap ook niet waarom dat bij hun niet lukte. Wel leuk voor tv natuurlijk.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:03 schreef Alchemila het volgende:
Soesjes als in die dingen met slagroom erin. Ik zag op televisie dat het toch wat moeilijker was om dat deeg te maken en het goed te laten opkomen dan dat het in mijn recept staat.
Hoe zorg je ervoor dat het deeg voor je soesjes goed 'omhoog komt' in de oven?
Ik vond het gewoon raar om aan een kok te vragen, ik ken het TV programma niet.quote:Op woensdag 19 april 2006 23:31 schreef Pilootje het volgende:
Piet ik ben niet met je eens dat die chefs dat niet hoeven te kunnen. Ten eerste zou elke goede kok, maar zeker chef alle fasetten van de keuken moeten kennen. Dus ook de patiserie.
Maar buiten dat, gebruiken we geen soezenbeslag in de rest van de keuken ?
Profiterols voor in de soep ?
Pommes dauphin ?
Dat zat ik me ook te bedenken.. in dat programma noemt hij het basis vaardigheden.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:05 schreef Pietverdriet het volgende:
.
Raar dat dit een kok werd gevraagt, soesjes zijn Patiserie, dus eigenlijk banketbakkerswerk. Is zoiets als een timmerman te vragen een viool te maken, is een ander vakgebied.
Geen vetje niet.quote:Op woensdag 19 april 2006 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar wat is nu je vraag, Piet schrijf even een dagelijks menu voor me met dingen die ik lekker vind?
Je wilt kruidige boter maar geen vet???
Geen vet zit je bij mij echt verkeerd, volgens mij moet je gewoon de CUL receptentopics door, of een kookboek kopen.
Je lijkt wel een modje...quote:Op donderdag 20 april 2006 10:49 schreef piepster het volgende:
Voor de aardappels:
Aardappel variatie
Voor vlees en vis:
Ode aan de grillpan
Origineel recept met VLEES gezocht :)
Voor de sla:
Zelfgemaakte saladedressings
italiaans:
[Centraal] Italiaans eten Fan Topic!
Voor in je eentje:
Gevarieerde eenpersoonsgerechten
Groentes van vroeger:
Vergeten groenten!
Voor de slanke lijn:
Gezonde voeding die ook nog lekker is!
Idd, de bedoeling hier is om piet dingen te vragen met speciale Kooktechnische of specifieke recepttechnische of smaaktechnische kwesties. Voor al het andere open je gewoon zelf een topic, voor inspiratie hebben we ook nog wat eet je vandaag reeks.quote:Allemaal relatief nieuwe topics, waar veel instaat. Je kan toch echt niet van Piet verwachten dat 'ie nu 365 recepten voor je uittypt.
Nou, niet meteen. Maar het heeft zo z'n bijwerkingenquote:Op donderdag 20 april 2006 11:00 schreef piepster het volgende:
Oh. En ga ik nu dood?
Gewoon zoals je een biefstuk van de haas zou bereiden.quote:Op donderdag 20 april 2006 12:23 schreef SterkStaaltje het volgende:
Piet, vorige week heb ik longhaas gegeten in een restaurant en heb het nu voor volgende week besteld bij de slager. Heb je mooie tips ten aanzien van dit heerlijke stukje (voor mij) onbekend vlees?
In het restaurant was het heerlijk mals en lekker rood.
Prima! Gaan we het zo doen!quote:Op donderdag 20 april 2006 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon zoals je een biefstuk van de haas zou bereiden.
Biefstuk op kamertemperatuur laten komen, hij mag niet meer koelkastkoud zijn. Vers gemalen peper erop doen, geen zout.
voor de rest
Biefstukkie bakken.
Maar ook die wennenquote:Op donderdag 20 april 2006 12:20 schreef Chielus het volgende:
Nou, niet meteen. Maar het heeft zo z'n bijwerkingen
Wat is Longhaas dan? Een stoort extra lange varkenshaas?quote:Op donderdag 20 april 2006 12:23 schreef SterkStaaltje het volgende:
Piet, vorige week heb ik longhaas gegeten in een restaurant en heb het nu voor volgende week besteld bij de slager. Heb je mooie tips ten aanzien van dit heerlijke stukje (voor mij) onbekend vlees?
In het restaurant was het heerlijk mals en lekker rood.
Longhaas is de middenrifspier van een rund en smaakt bijna net als biefstuk.quote:Op donderdag 20 april 2006 20:09 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat is Longhaas dan? Een stoort extra lange varkenshaas?
Recept voor de Gravat Lax klink okayquote:Op donderdag 20 april 2006 21:39 schreef Drive-r het volgende:
Hoi Piet,
Ik heb ook eens een vraagje. Ik moet zaterdag een simpel diner voor iemand in elkaar draaien. Ik wilde zelf een keer Gravlax proberen, dus heb wat wilde zalm gehaald. Ik heb ze maar laten fileren door de visboer (luiheid). Maar goed, kon even nergens iemand raadplegen over een goed recept en had het zelf nooit eerder gemaakt. Ik heb nu wat citroen in de zalm laten trekken. Vervolgens een dikke laag met een mengsel van grof zeezout, verse, grof gemalen peper en suiker. Daarbij natuurlijk een dik bos dille. De filets weer op elkaar gelegd met wat folie tussen twee planken en wat pakken melk in de koeling.
Ten eerste vroeg ik me af of ik het enigzins goed gedaan heb. Ten tweede heb ik weinig idee voor een sausje.... Ik dacht aan een vinaigrette achtig iets met mosterd, iets zoetigs en dille? Ik wilde iets simpels, fris doen....
Mocht je tips hebben, dank u!
Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'quote:Op woensdag 19 april 2006 23:54 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dat zat ik me ook te bedenken.. in dat programma noemt hij het basis vaardigheden.
ik vind het programma sowieso wat typisch omgaan met juryring(raar woord), het moet perse allemaal de kant van de smaak van de Blijker opgaan... hoezo arro
Sorry voor de offt.
Als thuis kom zal ik alsnog ff het grote boek naslaanquote:Op donderdag 20 april 2006 21:45 schreef Alchemila het volgende:
[..]
Tja, ik vond het ook een beetje een raar programma, heel veel 'zo hoort het en niet anders..'
Ik dacht: ach, soesjes, die maak je gewoon even, dat blijkt dus niet zo te zijn. Veel dank, Pilootje, voor het recept, en Piet voor de bereidheid te gaan zoeken.
Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?quote:Op donderdag 20 april 2006 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Recept voor de Gravat Lax klink okay
de dressing? Geen idee, ik zou het gewoon zo eten.
Je zou gewoon citroensap en walnotenolie kunnen nemen
poeh, geen idee, zou ik na moeten kijken, maar het moet idd een flinke laag zijn en je moet idd flink wat zout gebruiken, het is een vorm van pekelen en daarom loopt er ook vocht uit. Het zout trekt dat er uit, en dat is juist ook de conserverende werking van zout, het trekt ook het vocht uit bacterie cellen en daarom gaan die dood.quote:Op donderdag 20 april 2006 23:21 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoiets is inderdaad ook prima. Hoeveel suiker/zout/peper moet er ongeveer tussen? Ik heb er nu echt een aardige laag tussen gedaan. Viel me net op dat er wat vocht uit loopt, maar dat is natuurlijk niet gek met al dat zout?
Ik ken de chineese keuken niet inhoudelijk van koken, Peking eend is geen eenvoudig gerecht zover ik weet.quote:Op vrijdag 28 april 2006 10:41 schreef phileine het volgende:
Piet, ik heb van de week geprobeerd peking eend te maken. Die variant met dunne reepjes krokant gebakken borst, met pannenkoekjes. Maar hoe krijg ik dat vlees nou zo krokant als bij de chinees? Honing in de marinade of iets dergelijks? De pannekoekjes waren wat aan de dikke kant. Wat is een goede verhouding van bloem/water waarmee je toch nog redelijk kunt bakken?
In wiebertje vorm insnijden doet het ook erg goed.quote:Op vrijdag 28 april 2006 12:50 schreef Stereotomy het volgende:
Het is handig om vantevoren met een vork gaatjes te prikken in de vel van de eend. Zo krijg je een krokant laagje. Doen ze bij geroosterde speenvarken ook.
Easyquote:Op vrijdag 28 april 2006 13:02 schreef PatriotOnline het volgende:
Piet, hoe maak ik zelf pesto?
Tis een zaak met een michelin ster, en hard op weg naar de tweede. De naam hou ik liever voor mezelf. Met name omdat ik deze nickname nog voor meerdere zaken gebruik op internet.quote:Op zaterdag 29 april 2006 11:07 schreef tim2308 het volgende:
Piloot, in welk restaurant werk jij eigenlijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |