De opbouw halveert ook.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
Vond ik ook, hoor. Ik kreeg indertijd een oprotpremie met keuze voor betaalde omscholing. Ben nu een professionele coach..quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:25 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Dat is zeker niet de oplossing. Ik vond de Melkertbanen van jaren geleden wel een goed initiatief. Of geld in omscholing. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.
Haha, zou zomaar kunnen. Al is dat deels ook doordat het aandeel met enig fatsoen bemiddelbare werklozen of mensen in de bijstand ernstig is gekrompen. Je ziet ook steeds meer mensen die b.v. bij gemeenten mensen uit de bijstand aan het werk proberen te krijgen zelf ander werk zoeken omdat ze zien dat hun doelgroep flink is opgedroogd en vooral de echt moeilijke gevallen, waar weinig eer aan te behalen is, over blijven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:20 schreef Firuze60 het volgende: [..] Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.
Wat natuurlijk belachelijk is. Vooral jongere werknemers zijn hiervan de dupe. En oudere werknemers zijn door dezelfde wijzingen op een andere manier de klos.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:27 schreef capricia het volgende:
[..]
De opbouw halveert ook.
Als je 10 jaar werkt, heb je straks 5 maanden recht op WW.
Dus aan dat jaar zullen veel mensen al niet komen qua recht.
Voor een jaar WW moet je straks 24 jaar gewerkt hebben.
Ja, allemaal lui die graag een geweer willen vasthouden, dat geeft een veilig gevoel..quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:33 schreef perseus_of_greece het volgende:
Misschien moeten we ook maar een enorm leger opbouwen om in tijden van crisis mensen van een baan te kunnen blijven voorzien, net als in de VS.
En worden de werkgeverspremies voor de WW dan ook nog maar 1/4e van wat ze nu zijn? (2x door de helft, 1x voor 2 naar 1 jaar, 1x voor halvering opbouw)quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:27 schreef capricia het volgende:
[..]
De opbouw halveert ook.
Als je 10 jaar werkt, heb je straks 5 maanden recht op WW.
Dus aan dat jaar zullen veel mensen al niet komen qua recht.
Voor een jaar WW moet je straks 24 jaar gewerkt hebben.
Uit de CDA en D66 koker.
Zeker. Jongeren bouwen zo helemaal geen rechten op.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:32 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Wat natuurlijk belachelijk is. Vooral jongere werknemers zijn hiervan de dupe. En oudere werknemers zijn door dezelfde wijzingen op een andere manier de klos.
Ja het feest kon niet op. De generaties die er na komen, krijgen de bonnetjes en de klimaatopwarming.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:35 schreef perseus_of_greece het volgende:
En hadden de boomers onze gasopbrengsten niet moeten opbranden in allerhande luxe sociale regelingen en als lapmiddel voor begrotingstekorten en het in een fonds moeten stoppen zodat we er nu nog profijt van zouden hebben en met 60 met pensioen konden.
Ok, heb je een punt, maar ik ging als kind ook niet elk jaar op wintersport, mijn kinderen wel..quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het feest kon niet op. De generaties die er na komen, krijgen de bonnetjes en de klimaatopwarming.
Dat is dat 'Leven Lang Ontwikkelen' van D66.quote:Werkgevers die tijdig investeren in scholing of re-integratie krijgen lagere of zelfs helemaal geen verplichtingen meer voor het betalen van de transitievergoeding.
quote:Werkgevers hoeven minder te rapporteren over het verloop van de re-integratie.
Er is ook niemand die de transitievergoeding gebruikte waar hij voor bedoeld was; bovendien was hij ongericht. Dus dat je daar iets mee doet lijkt me niet vreemd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
De transitievergoeding gaat ook op de schop.
Ik heb ooit nog eens een ouderwetse ontslagvergoeding gehad. Daarmee vergeleken was die transitievergoeding al peanuts.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is ook niemand die de transitievergoeding gebruikte waar hij voor bedoeld was; bovendien was hij ongericht. Dus dat je daar iets mee doet lijkt me niet vreemd.
Was dus 10 jaar geleden al het geval, de ene helft van de oprotpremie ging direct naar de belastingen en je mocht een betaalde studie kiezen. Dat laatste was gunstig voor de werkgever, kon ie weer ergens van aftrekken. Nu dus geen transitie regeling meer maar gelijk een betaalde 'omscholing'.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dat 'Leven Lang Ontwikkelen' van D66.
En nog eentje:
[..]
Ja, de tijden dat je daadwerkelijk een gouden handdruk meekreeg (en die onbelast in een stamrecht-BV kon mieteren) zijn allang vervlogen. Nou ja, tenzij ze echt van je afwillen en geen dossier hebben, dan kan je nog wel wat aardigs uitonderhandelen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb ooit nog eens een ouderwetse ontslagvergoeding gehad. Daarmee vergeleken was die transitievergoeding al peanuts.
Hoe moet ik dat voor me zien, bij een massa ontslag? Concreet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Was dus 10 jaar geleden al het geval, de ene helft van de oprotpremie ging direct naar de belastingen en je mocht een betaalde studie kiezen. Dat laatste was gunstig voor de werkgever, kon ie weer ergens van aftrekken. Nu dus geen transitie regeling meer maar gelijk een betaalde 'omscholing'.
Ja, vooral als je een arbeidsadvocaat had.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, de tijden dat je daadwerkelijk een gouden handdruk meekreeg (en die onbelast in een stamrecht-BV kon mieteren) zijn allang vervlogen. Nou ja, tenzij ze echt van je afwillen en geen dossier hebben, dan kan je nog wel wat aardigs uitonderhandelen.
Die wordt in zo'n geval meestal nog wel vergoed door je werkgever-soon-to-be-ex.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, vooral als je een arbeidsadvocaat had.
Wij mochten niet met elkaar spreken over de onderhandelingen wat betreft oprotpremies, de ene collega ging met een stuiver naar huis en de andere kneep ze uit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat voor me zien, bij een massa ontslag? Concreet.
Bij mij ook inderdaad. Ik had zelfs een zaak volgens mijn advocaat, ze wilde tot de rechter gaan. Heb dat maar laten zitten, die stress had ik er niet voor over. Maar de meeste collega's zonder advocaat hebben zich met een fooi laten wegsturen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Die wordt in zo'n geval meestal nog wel vergoed door je werkgever-soon-to-be-ex.
Alles voor de hardwerkende mens toch?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:09 schreef capricia het volgende:
Maar van een compleet jaarsalaris of meer mee naar huis, en recht op jaren WW, naar niet eens een transitievergoeding en een paar maanden WW, en dat in zo'n relatief korte tijd, vind ik wel echt het uitkleden van rechten.
Sta er met mijn ogen van te knipperen. Hoe snel dat gaat. Die versobering.
Werken zul je!quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Alles voor de hardwerkende mens toch?
Volgens mij heb je het artikel niet gelezen, daar ging mijn reactie over.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:05 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Die worden niet aangenomen omdat er ook 25 jarige beschikbaar zijn
PvdA bestaat niet meer. PvdA/GL hoeft nergens mee in een coalitie, partij opheffen en nooit meer over praten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:32 schreef tizitl2 het volgende:
Sociaal economisch minder, maar waar zou de PvdA dan mee in een coalitie moeten?
Dat heb ik inderdaad niet gelezenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het artikel niet gelezen, daar ging mijn reactie over.
Daar ben ik op zich niet zo negatief over gezien ik tijdens Balkenende II lid werd en ik alle Pechtold jaren vrolijk lid was.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:13 schreef Hanca het volgende:
Maar het klopt dat D66 blijkbaar weer volledig op de Pechtold koers zit, ben wel benieuwd wat een lid als @:Hexagon daar nou echt van vindt.
De titel aan de slag slaat ook helemaal niet op den haag, het gaat om alle burgers die (tijdelijk) geen/niet werken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dat 'Leven Lang Ontwikkelen' van D66.
En nog eentje:
[..]
Daar lijkt het op. De zweep erover.quote:Op zondag 1 februari 2026 06:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De titel aan de slag slaat ook helemaal niet op den haag, het gaat om alle burgers die (tijdelijk) geen/niet werken.
Dit is ook zo’n wijdverbreid misverstand. Je betaalt in maart gewoon netjes belasting over je totale belastbaar loon. Over extra uitbetalingen betaal je onderaan de streeep helemaal niet meer belasting.quote:Op zondag 1 februari 2026 07:14 schreef halfway het volgende:
Eerst maar eens overuren niet meer onder bijzondere beloningen laten vallen en een lagere loonbelasting voor berekenen.
Als je oud bent en niet meer werkt ben je een kostenpost, ben je niet meer van toegevoegde waarde en moet je gaan nadenken of je leven misschien niet gewoon voltooid is en je beter kan gaan hemelen. Het D66-ideaal.quote:Op zondag 1 februari 2026 07:19 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Daar lijkt het op. De zweep erover.
Maakt niet uit hoe oud of lichamelijk/ geestelijk beperkt je bent. Werken zul je, tot je erbij neervalt!
Totdat je dood gaat.quote:
Ja maar op het moment van uitbetaling zie je daar weinig van en is dus niet echt motiverend.quote:Op zondag 1 februari 2026 07:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is ook zo’n wijdverbreid misverstand. Je betaalt in maart gewoon netjes belasting over je totale belastbaar loon. Over extra uitbetalingen betaal je onderaan de streeep helemaal niet meer belasting.
Het is administratief bijna niet te doen. Bovendien zou je dan de rest van het jaar minder netto krijgen omdat de heffingskortingen moeten worden uitgesmeerd. Of je moet bij je belastingaangifte ineens een groot bedrag terugbetalen. Het is allemaal vestzak-broekzak.quote:Op zondag 1 februari 2026 07:51 schreef halfway het volgende:
[..]
Ja maar op het moment van uitbetaling zie je daar weinig van en is dus niet echt motiverend.
Ik vrees dat we het antwoord wel weten...quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker. Jongeren bouwen zo helemaal geen rechten op.
Ik vind het ook zuur dat er al die jaren premie betaald is. Zowel werkgevers als werknemers hebben deze pot gevuld. En als je dan na jaren betalen op je 60e er gebruik van moet maken, heb je dikke vette pech.
Trouwens: gaan de premies nu ook halveren?
Helaas is dat wat je krijgt als je rechtse partijen hun gang laat gaan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:09 schreef capricia het volgende:
Maar van een compleet jaarsalaris of meer mee naar huis, en recht op jaren WW, naar niet eens een transitievergoeding en een paar maanden WW, en dat in zo'n relatief korte tijd, vind ik wel echt het uitkleden van rechten.
Sta er met mijn ogen van te knipperen. Hoe snel dat gaat. Die versobering.
Waar ben je precies positief over? Over de versoberingen en anti-investeringen terwijl we een historisch lage staatsschuld hebben?quote:Op zondag 1 februari 2026 00:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar ben ik op zich niet zo negatief over gezien ik tijdens Balkenende II lid werd en ik alle Pechtold jaren vrolijk lid was.
Wil niet zeggen dat ik alles geweldig vind wat er in het regeerakkoord staat. Maar ik ben er wel positief over.
Als je kadootjes voor demense wil dan moet je maar links stemmen.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Helaas is dat wat je krijgt als je rechtse partijen hun gang laat gaan.
Net zo goed niet wenselijk.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je kadootjes voor demense wil dan moet je maar links stemmen.
Idd. Als je de kadootjes niet kunt betalen dan doe je daar ook niet verstandig aan.quote:
Wel interessant dat Frankrijk overwegend (centrum)rechtse regeringen heeft gehad en zo ongeveer het summum van een staat met cadeautjes is.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd. Als je de kadootjes niet kunt betalen dan doe je daar ook niet verstandig aan.
Als de regering daar ergens in de uitgaven probeert te snijden dan leggen de Fransen het land stil. Daarom zitten ze nu totaal klem.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel interessant dat Frankrijk overwegend (centrum)rechtse regeringen heeft gehad en zo ongeveer het summum van een staat met cadeautjes is.
Als je een groot deel van je leven hard hebt gewerkt mag je nog best wat goede jaren hebben om te genieten voor zo ver dat nog lukt. Die rotzakken in Den Haag hoeven dat niet te bepalen. Bovendien hebben die lichamelijk nog nooit een slag werk gedaan, laat ze doodvallen daar.quote:Op zondag 1 februari 2026 07:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je oud bent en niet meer werkt ben je een kostenpost, ben je niet meer van toegevoegde waarde en moet je gaan nadenken of je leven misschien niet gewoon voltooid is en je beter kan gaan hemelen. Het D66-ideaal.
Cliëntelisme zie je dan ook in allerlei vormen, zowel links als rechts.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel interessant dat Frankrijk overwegend (centrum)rechtse regeringen heeft gehad en zo ongeveer het summum van een staat met cadeautjes is.
Goudvoorraadje, ook handig.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:30 schreef Mutant01 het volgende:
Toch maar weer het spaarbuffertje flink gaan verhogen dan.
Dat wordt ook flink belast.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:30 schreef Mutant01 het volgende:
Toch maar weer het spaarbuffertje flink gaan verhogen dan.
Valt mee, 36% van je rente. Maar zoveel is dat momenteel niet, die rente.quote:
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar ben je precies positief over? Over de versoberingen en anti-investeringen terwijl we een historisch lage staatsschuld hebben?
Zodra de regering een hervorming wil doorvoeren die ook maar iets voorstelt, staan de Porte de Montreuil en half Marseille in de fik.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit is het resultaat van mensen niet als kapitaal maar als kostenpost zien.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:31 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Als je een groot deel van je leven hard hebt gewerkt mag je nog best wat goede jaren hebben om te genieten voor zo ver dat nog lukt. Die rotzakken in Den Haag hoeven dat niet te bepalen. Bovendien hebben die lichamelijk nog nooit een slag werk gedaan, laat ze doodvallen daar.
Heb dan het lef om de profiteurs van het systeem aan te pakken, en zorg dat mensen met 40 dienstjaren er mee kunnen stoppen.
Daar zitten inderdaad goede punten tussen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.
En ook het willen afremmen van de zorgkosten is gewoon een goed plan.
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?quote:Op zondag 1 februari 2026 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is het resultaat van mensen niet als kapitaal maar als kostenpost zien.
Omdat het met onze mate van welvaart niet nodig zou moeten zijn. We leven langer, maar kwaliteit van leven is alles behalve gegarandeerd.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?
Er is meer in het leven dan werken. We hebben hier al de hoogste pensioenleeftijd van Europa.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?
Bepaalde inkomensgroepen leven niet langer in goede gezondheid dan in 1955 volgens mij.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik had van D66 altijd wel een beetje een sociaal-liberaal beeld. Genuanceerd en met visie bezuinigen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is meer in het leven dan werken. We hebben hier al de hoogste pensioenleeftijd van Europa.
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.
Het wordt ook altijd geframed of moeten werken ongeveer het verschrikkelijkste is wat je kan overkomen.
Dat zijn wel goede punten ja.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ok dus wij moeten meer en langer werken om bejaarden te onderhouden. Fair enough. Maar welk offer van die bejaarden staat daar dan tegenover?quote:Op zondag 1 februari 2026 09:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.
Het wordt ook altijd geframed of moeten werken ongeveer het verschrikkelijkste is wat je kan overkomen.
x 2.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik had van D66 altijd wel een beetje een sociaal-liberaal beeld. Genuanceerd en met visie bezuinigen bijvoorbeeld.
Ik snap dat er bezuinigd wordt op zorg, tot op zekere hoogte. Maar het huidige pakket slaat toch behoorlijk ver door in het raken van de meest kwetsbaren, terwijl het letterlijk helemaal geen offer vraagt aan wat meer vermogenden of het grote bedrijfsleven.
Die balans is compleet zoek, en had ik bij D66 wel iets beter verwacht.
ik heb 7 kleinkinderenquote:Op zondag 1 februari 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.
Daarvoor hebben de ouderen simpelweg ook niet genoeg kinderen gemaakt.
Dat is natuurlijk ook niet het primaire doel. Maar uiteindelijk kan een oudedagsvoorziening bestaan door een balans tussen werkzame jaren en jaren dat die taak erop zit voor je.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.
Daarvoor hebben de ouderen simpelweg ook niet genoeg kinderen gemaakt. De rekening daarvoor kan niet alleen bij de kinderen komen te liggen.
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb 7 kleinkinderen
maar die gaan mijn niet vertroetelen als ik niet meer kan lopen
dan moet daar maar een humanoid voor komen in het bejaardencentrum
De Nederlandse bevolkingspiramide is geen piramide meer: er zijn steeds meer ouderen en steeds minder werkenden. Dat betekent simpelweg dat het systeem alleen overeind blijft als mensen gemiddeld langer werken of meer bijdragen. Er is geen pijnloze oplossing voor.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok dus wij moeten meer en langer werken om bejaarden te onderhouden. Fair enough. Maar welk offer van die bejaarden staat daar dan tegenover?
Solidariteit is een groot goed maar het kan geen eenrichtingsverkeer zijn. Wat levert meer en langer werken mij op? Door de verziekte belastingdruk blijft van elke euro netto een kwartje over.
En zoals hierboven al werd opgemerkt wordt de rekening volledig bij de middenklasse neergelegd terwijl bedrijven en vermogende particulieren volledig worden ontzien.
schrap de ouderen kortingen dan maarquote:Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.
Vertroetelen is non-monetair.
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook niet het primaire doel. Maar uiteindelijk kan een oudedagsvoorziening bestaan door een balans tussen werkzame jaren en jaren dat die taak erop zit voor je.
In 1955 werden mannen gemiddeld 70, nu worden ze gemiddeld 80. Dus dat heeft dan logische gevolgen voor de kosten van de oude dag.
het gaat om korten op de gigantische zorgkosten voor de prive thuiszorg ,quote:Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.
Mijn ouders hebben echt geen AOW nodig bijvoorbeeld. Afbetaald huis en een zeer ruim pensioen. En voordat iemand daarover begint, dat vinden ze zelf ook.
quote:AI-overzicht
Wmo-schoonmaakhulp voor ouderen regelt u via het Wmo-loket van uw gemeente (vaak telefonisch of via de website).
Gemeenten onderzoeken of u zelfstandig kunt wonen en bieden ondersteuning bij taken als stofzuigen, ramen lappen en het verschonen van bedden.
De eigen bijdrage bedraagt in 2025 doorgaans een vast abonnementstarief van ¤ 21,- per maand.
Belangrijke aspecten:
Aanvraag: U kunt een melding maken bij de gemeente, waarna een keukentafelgesprek volgt om uw behoefte vast te stellen.
Uitvoering: Hulp wordt verleend in natura (vaste hulp via zorgaanbieder zoals Tzorg, Aafje of Florence) of via een persoonsgebonden budget (pgb).
Taken: Dit omvat schoonmaken, wasverzorging en soms maaltijdverzorging, met als doel langer thuis wonen.
Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.
Mijn ouders hebben echt geen AOW nodig bijvoorbeeld. Afbetaald huis en een zeer ruim pensioen. En voordat iemand daarover begint, dat vinden ze zelf ook.
De AOW uitkering is niet ter sprake gebracht door de coalitie, wel de AOW leeftijd door koppeling aan de levensverwachtingquote:Op zondag 1 februari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.
stel dan de arbeidskorting voor AOW s gelijk aan die van jonger dan de AOW leeftijd als je hen wilt helpenquote:AI-overzicht
Prepensioen (vervroegd ouderdomspensioen) aanvragen kan doorgaans vanaf 10 jaar voor uw AOW-leeftijd via de website of het pensioenfonds.
Controleer uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO) en overleg minimaal 3 tot 6 maanden van tevoren met uw werkgever.
vertroetelen thuis, . dat is JUIST WEL monetairquote:Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.
Vertroetelen is non-monetair.
De nieuwe coalitie (VVD, D66, CDA) is van plan de eigen bijdrage in de zorg te verhogen en deels zelf te laten betalen door gebruikers, met name in de thuiszorg en wijkverpleging.
Naast een verhoging van het eigen risico naar ¤460 in 2027, wordt een eigen bijdrage voor wijkverpleging ingevoerd om op de zorg te bezuinigen.
Belangrijkste punten coalitieakkoord thuiszorg:
Eigen bijdrage wijkverpleging: Er komt een eigen bijdrage voor thuiszorg (wijkverpleging), wat betekent dat gebruikers direct gaan meebetalen aan zorg thuis.
Wlz (Verpleging en verzorging thuis/MTP/PGB): Er is een lage eigen bijdrage (vanaf ¤ 30,40 per maand in 2026).
Bij onvoldoende draagkracht of een (bijstands)uitkering kan men bij het CAK een vrijstelling aanvragen.
Vrijstelling (Minima): Als uw inkomen onder een bepaalde grens ligt (in 2024: ¤ 656,71 voor alleenstaanden, ¤ 939,85 met partner), vervalt de lage eigen bijdrage...
Het fiscaliseren of zelfs inkomensafhankelijk maken van de AOW lijkt me niet te verkopen. Dat zou nog meer nivellering betekenen. Je hebt dan straks een middenklasse die overal de hoofdprijs voor betaalt maar nergens aanspraak op kan maken, terwijl de onderkant maximaal gesubsidieerd wordt en de bovenkant buiten schot blijft vanwege allerlei fiscale regelingen, loopholes en BV-constructies.quote:Op zondag 1 februari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.
Fiscaliseren van de AOW is :quote:Op zondag 1 februari 2026 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het fiscaliseren of zelfs inkomensafhankelijk maken van de AOW lijkt me niet te verkopen.
Dat zou nog meer nivellering betekenen.
Je hebt dan straks een middenklasse die overal de hoofdprijs voor betaalt maar nergens aanspraak op kan maken, terwijl de onderkant maximaal gesubsidieerd wordt en de bovenkant buiten schot blijft vanwege allerlei fiscale regelingen, loopholes en BV-constructies.
.quote:AI-overzicht
In 2026 bedraagt de AOW-premie 17,9% van het inkomen, berekend over een maximaal premie-inkomen (de AOW-grens) van ¤ 38.883 per jaar.
Dit betekent dat werknemers die meer dan dit bedrag verdienen, geen extra AOW-premie betalen, met een maximale jaarpremie van ¤ 5.693.
Werknemers die de AOW-leeftijd hebben bereikt, betalen geen AOW-premie meer.
Hieronder vindt u de details voor 2026:
Premiepercentage: 17,9%
Maximum inkomensgrens: ¤ 38.883 per jaar
Maximale AOW-premie: ¤ 5.693 per jaar
Minimum AOW-premie: ¤ 569 per jaar .
Overigens heb ik dat fiscaliseren nergens gelezen , gaat niet gebeurenquote:AI-overzicht
De SVB meldt dat de AOW-uitkering per 1 januari 2025 is vastgesteld op ¤ 1.637,57 bruto per maand voor alleenstaanden en ¤ 1.122,12 per maand voor gehuwden/samenwonenden.
vroeger rookte men en ging men dood voor 65 jaarquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:35 schreef perseus_of_greece het volgende:
En hadden de boomers onze gasopbrengsten niet moeten opbranden in allerhande luxe sociale regelingen en als lapmiddel voor begrotingstekorten en het in een fonds moeten stoppen zodat we er nu nog profijt van zouden hebben en met 60 met pensioen konden.
Mijn moeder (1931) was vanaf 1989 weduwe met een hypotheekvrij huis, pas toen haar spaargeld zo hoog werd dat ze vermogensbelasting moest betalen raadde haar belastingadviseur haar aan om maar eens wat belastingvrij geld te gaan schenken aan haar kinderen. Over om alvast wat weg te schenken waardoor de erfbelasting minder zou worden piekerde ze niet over. Haar redenatie was, dat ze jaren van de staat had geleefd (ze is 92 geworden en heeft nooit gewerkt) en dat die wel wat terug mocht krijgen..quote:Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Geen onterechte keus ook, natuurlijk.quote:Op zondag 1 februari 2026 15:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn moeder (1931) was vanaf 1989 weduwe met een hypotheekvrij huis, pas toen haar spaargeld zo hoog werd dat ze vermogensbelasting moest betalen raadde haar belastingadviseur haar aan om maar eens wat belastingvrij geld te gaan schenken aan haar kinderen. Over om alvast wat weg te schenken waardoor de erfbelasting minder zou worden piekerde ze niet over. Haar redenatie was, dat ze jaren van de staat had geleefd (ze is 92 geworden en heeft nooit gewerkt) en dat die wel wat terug mocht krijgen..
Hmmm, waren wij als kinderen niet zo blij mee, maar goed, dat was haar keus.
Was ook best wel nobel, maar goed. Ik ga dat niet doen iig, geef bij leven zoveel mogelijk weg aan mijn kinderen, maar ja, ik werkte dan ook al vanaf mijn 20ste.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen onterechte keus ook, natuurlijk.
terecht en zoveel gaat er niet afquote:Op zondag 1 februari 2026 15:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn moeder (1931) was vanaf 1989 weduwe met een hypotheekvrij huis, pas toen haar spaargeld zo hoog werd dat ze vermogensbelasting moest betalen raadde haar belastingadviseur haar aan om maar eens wat belastingvrij geld te gaan schenken aan haar kinderen. Over om alvast wat weg te schenken waardoor de erfbelasting minder zou worden piekerde ze niet over. Haar redenatie was, dat ze jaren van de staat had geleefd (ze is 92 geworden en heeft nooit gewerkt) en dat die wel wat terug mocht krijgen..
Hmmm, waren wij als kinderen niet zo blij mee, maar goed, dat was haar keus.
Dat soort uitspraken slaat natuurlijk helemaal nergens op.quote:Op zondag 1 februari 2026 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Het is makkelijk schieten voor Klaver op het akkoord.
Maar ook makkelijk praten, er moet meer ambitie komen voor klimaat en stikstof en er mag nergens op bezuinigd worden.
In andere woorden werkend Nederland mag kapot belast worden van Klaver.
Jan Modaal is altijd de lul, of het nou links of rechts is. Alleen de manier waarop de poet verdeeld wordt, verschilt.quote:Op zondag 1 februari 2026 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar ook makkelijk praten, er moet meer ambitie komen voor klimaat en stikstof en er mag nergens op bezuinigd worden.
Zoals voorspeld, de paarse trekjes.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:11 schreef jcdragon het volgende:
Tja, het is een midden/liberale minderheidskabinet met paarse trekjes.
Ik zie nu eigenlijk veel meer mensen jong overlijden, nog voor hun pensioen. Geen rokers of drinkers. Mijn grootouders zopen en rookten als ketters. Mijn ma ook. Met al die slechte gewoontes toch 80 geworden. Wat klopt hier niet?quote:Op zondag 1 februari 2026 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger rookte men en ging men dood voor 65 jaar
nu blijven ze tot 85 jaar gezond in leven
Toen kon je na je 50 jaar het bejaardenhuis in , nu helemaal niet meer
Je wordt zelf ouder en je sociale kring verandert.quote:Op zondag 1 februari 2026 19:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik zie nu eigenlijk veel meer mensen jong overlijden, nog voor hun pensioen. Geen rokers of drinkers. Mijn grootouders zopen en rookten als ketters. Mijn ma ook. Met al die slechte gewoontes toch 80 geworden. Wat klopt hier niet?
ja dat snap je soms nietquote:Op zondag 1 februari 2026 19:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik zie nu eigenlijk veel meer mensen jong overlijden, nog voor hun pensioen. Geen rokers of drinkers. Mijn grootouders zopen en rookten als ketters. Mijn ma ook. Met al die slechte gewoontes toch 80 geworden. Wat klopt hier niet?
quote:De bekende Nederlandse volkszanger en liedjesschrijver René Karst is op 21 november 2025 op 59-jarige leeftijd onverwachts overleden aan een hartstilstand in zijn slaap.
De in Hoogeveen geboren artiest, bekend van hits als Atje voor de Sfeer en Liever te Dik in de Kist,
Nee dat zegt hij nietquote:Op zondag 1 februari 2026 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Dit.quote:Op zondag 1 februari 2026 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat soort uitspraken slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Ik snap dat je ouders gaan als je 50 plus bent. Maar een jong persoon van begin 20 en iemand van 50 aan kanker verliezen binnen een half jaar...quote:Op zondag 1 februari 2026 19:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je wordt zelf ouder en je sociale kring verandert.
Of je leest je even een uurtje in voor je wappie-dingen roept: https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachtingquote:Op zondag 1 februari 2026 19:57 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik snap dat je ouders gaan als je 50 plus bent. Maar een jong persoon van begin 20 en iemand van 50 aan kanker verliezen binnen een half jaar...
Als ik kijk om me heen zie ik te veel mensen hun pensioenleeftijd niet of amper halen. We worden steeds ouder, hou toch op.![]()
Dat spelden ze je op de mouw om je verder uit te melken.
Ik ben geen wappie en roep geen wappie dingen man, ik heb afgelopen jaar gewoon 4 naar het graf gebracht. Waarvan 2 veel en veel te jong. De andere 2 ook nog geen 80 trouwens.quote:Op zondag 1 februari 2026 20:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of je leest je even een uurtje in voor je wappie-dingen roept: https://nl.wikipedia.org/wiki/Levensverwachting
Roepen dat feitelijke statistiek onjuist is en wordt gebruikt om je uit te melken klinkt vrij wappie in mijn orenquote:Op zondag 1 februari 2026 20:08 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik ben geen wappie en roep geen wappie dingen man, ik heb afgelopen jaar gewoon 4 naar het graf gebracht. Waarvan 2 veel en veel te jong. De andere 2 ook nog geen 80 trouwens.
Dikke pech waarschijnlijk, maar toch.
Dat is niet mijn bedoeling hoor. Ik zie hier gewoon veel jonge mensen sterven in mijn omgeving, en daar mag ik wat van zeggen toch?quote:Op zondag 1 februari 2026 21:22 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Roepen dat feitelijke statistiek onjuist is en wordt gebruikt om je uit te melken klinkt vrij wappie in mijn oren
Ik zie het ook wel, komende week een begravenis van iemand onder de pensioenleeftijd. Maar daar staan ook weer mensen van 100 tegenover, simpelweg een gemiddelde dat omhoog gaat.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:26 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat is niet mijn bedoeling hoor. Ik zie hier gewoon veel jonge mensen sterven in mijn omgeving, en daar mag ik wat van zeggen toch?
Maar je kan snel verkeerd begrepen worden. Voor je het weet ben je een wappie.![]()
Dat is nou net wat me niet heel lekker zit. Ik zal wel in een verkeerde omgeving zitten, er is hier de afgelopen jaren een kaalslag onder 40/50 jarigen. En jonger. Allemaal kanker. Eng gewoon.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:33 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ik zie het ook wel, komende week een begravenis van iemand onder de pensioenleeftijd. Maar daar staan ook weer mensen van 100 tegenover, simpelweg een gemiddelde dat omhoog gaat.
Heeft natuurlijk ook te maken met bijvoorbeeld kindersterfte dat historisch laag is en relatief veel aan zo'n gemiddelde zou doen.
Sowieso het aantal pasgeborenen/kinderen/ouderen vergeleken met 70 jaar geleden.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:33 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ik zie het ook wel, komende week een begravenis van iemand onder de pensioenleeftijd. Maar daar staan ook weer mensen van 100 tegenover, simpelweg een gemiddelde dat omhoog gaat.
Heeft natuurlijk ook te maken met bijvoorbeeld kindersterfte dat historisch laag is en relatief veel aan zo'n gemiddelde zou doen.
Ik zie vooral ook steeds meer kanker. Dat kan toeval zijn, of misschien valt het me meer op, of mijn sociale kring wordt steeds groter... maar ik ben ook bang dat het te maken heeft met de luchtkwaliteit, met gif wat in de lucht en op ons voedsel wordt gespoten.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:26 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat is niet mijn bedoeling hoor. Ik zie hier gewoon veel jonge mensen sterven in mijn omgeving, en daar mag ik wat van zeggen toch?
Maar je kan snel verkeerd begrepen worden. Voor je het weet ben je een wappie.![]()
Maar in het jonge Afrika stijgt het aantal kankergevallen ook. Maar wel andere soorten kanker: https://www.nporadio1.nl/(...)kanker-in-het-westenquote:Steeds meer mensen krijgen kanker. In Nederland kregen in 2000 ongeveer 70.000 mensen de diagnose kanker. In 2024 waren dat er bijna 130.000. Ook in de rest van de wereld stijgt het aantal mensen met kanker. Hoe komt dat?
Er zijn meer mensen. Hoe meer mensen er zijn, hoe vaker de diagnose kanker voorkomt.
De mensen worden ouder. En er zijn in verhouding steeds meer oudere mensen. Kanker komt het meest voor bij mensen vanaf 60 jaar.
Ik ben echt bang dat we over 40 jaar naar zaken als glyfosaat en andere gifstoffen kijken zoals we nu naar asbest kijken: waren we er maar nooit aan begonnen.quote:Is kanker daarmee echt een westerse ziekte? Klamer sprak hierover met verschillende deskundigen, waaronder Ellen Kampman, hoogleraar Voeding en Ziekte aan de Universiteit van Wageningen. "Kanker komt inderdaad minder vaak voor in bijvoorbeeld Afrika. Interessant is wel dat er in westerse landen andere vormen van kanker voorkomen dan in bijvoorbeeld Azië en Afrika, maar daar komt waarschijnlijk wel verandering in. De vormen die in westerse landen veel voorkomen, zoals borstkanker, darmkanker, longkanker en prostaatkanker, komen nu ook steeds vaker voor in Aziatische landen en Afrikaanse landen."
Er zijn dus 'westerse vormen' van kanker.
Nou dit dus.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie vooral ook steeds meer kanker. Dat kan toeval zijn, of misschien valt het me meer op, of mijn sociale kring wordt steeds groter... maar ik ben ook bang dat het te maken heeft met de luchtkwaliteit, met gif wat in de lucht en op ons voedsel wordt gespoten.
En dan ga je kijken en dan staat hier ook dat het aantal gevallen hard groeit: https://www.kanker.nl/alg(...)r-kanker-op-kankernl
Maar daar staat ook een logische verklaring:
[..]
Maar in het jonge Afrika stijgt het aantal kankergevallen ook. Maar wel andere soorten kanker: https://www.nporadio1.nl/(...)kanker-in-het-westen
[..]
Ik ben echt bang dat we over 40 jaar naar zaken als glyfosaat en andere gifstoffen kijken zoals we nu naar asbest kijken: waren we er maar nooit aan begonnen.
Ik kan niks anders doen dan mijn kinderen zoveel mogelijk biologisch eten geven, dat kan in elk geval geen kwaad.
Dat zal ook meetellen.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:40 schreef Firuze60 het volgende:
Kan het ook niet zijn dat kanker eerder opgespoord wordt dan decennia geleden?
Misschien is dat ook deels een verklaring. Ik zeg ook niet dat ik dingen zeker weet.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:40 schreef Firuze60 het volgende:
Kan het ook niet zijn dat kanker eerder opgespoord wordt dan decennia geleden?
En als ik dan zie hoe oranje geel de landerijen hier worden gespoten door die kutboeren, op hooguit een halve meter naast een sloot..quote:Op zondag 1 februari 2026 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien is dat ook deels een verklaring. Ik zeg ook niet dat ik dingen zeker weet.
Maar het steeds meer spelen met ons voedsel, rassen bewerken zodat ze meer opbrengen, steeds meer gifstoffen er op en ook steeds meer zwaar bewerkt voedsel met allerlei chemische toevoegingen, het lijkt me allemaal niet zo gezond. En dus ga ik zelf in elk geval het liefst voor biologisch, als het al niet voor mezelf is, is het in elk geval goed voor de biodiversiteit.
D66 is gewoon VVD maar dan in disguise. Ze brengen het wat socialer maar gewoon ook keihard aanpakken die paupers. Wolf in schaapskleren. Ze zijn altijd zogenaamd voor "beter" onderwijs. Maar draaien immer aan de bezuinigingsknop op dat gebied. Het is een vervelende cynische misleidende partij.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:26 schreef Tomatenboer het volgende:
Die balans is compleet zoek, en had ik bij D66 wel iets beter verwacht.
Nouja makkelijk praten; ze maken gewoon echt andere keuzes en dat zie je ook in hun programma en doorrekening. Daar kun je het verder mee eens zijn of niet, maar dat hij voor hun eigen keuzes gaat staan is natuurlijk niet vreemd.quote:Op zondag 1 februari 2026 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Een CNV bestuurder die ik vandaag hoorde was ook niet echt enthousiast.quote:Op zondag 1 februari 2026 21:58 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik had wel al mail van de FNV. Ze polsen o.a. of mensen bereid zijn tot protest.
De laatste keer dat ik protesteerde was tegen kernwapens in de jaren 80. Heeft niet geholpen.![]()
quote:Op zondag 1 februari 2026 21:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
D66 is gewoon VVD maar dan in disguise. Ze brengen het wat socialer maar gewoon ook keihard aanpakken die paupers. Wolf in schaapskleren. Ze zijn altijd zogenaamd voor "beter" onderwijs. Maar draaien immer aan de bezuinigingsknop op dat gebied. Het is een vervelende cynische misleidende partij.
Jan Terlouw en Hans van Mierlo draaien zich om in hun graf. Want die waren wel sociaal zonder cynisme.
Nou .. we zouden voor de grap eens de rekening bij het bedrijfsleven en het rijke deel van de samenleving te leggen. Gewoon, om eens iets anders te proberen na 20 jaar neoliberaal afbraakbeleid waarbij de rekening continue bij de lagere en middenklasse gelegd is.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:09 schreef Perrin het volgende:
Hoe had jij het anders gewild? Inclusief een beetje een schets van kostenverdeling? En dus niet enkel kadootjes uitdelen.
[..]
quote:Op vrijdag 30 januari 2026 15:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel snijden in de HRA, wel vermogensbelasting verhogen, wel bedrijven meer belasting laten betalen door bijvoorbeeld het enorme aantal bijzondere fiscale aftrekposten dat er nu is te verminderen, wel mensen ook boven de 70k gewoon sociale premies ZVW laten betalen, wel AOWers AOW premie laten betalen. Genoeg opties.
Dit zag er al beter uit van D66:quote:Op zondag 1 februari 2026 22:09 schreef Perrin het volgende:
Hoe had jij het anders gewild? Inclusief een beetje een schets van kostenverdeling? En dus niet enkel kadootjes uitdelen.
[..]
De PvdA-ers moesten toch gelokt worden he ..quote:Op zondag 1 februari 2026 22:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zag er al beter uit van D66:
[ afbeelding ]
Meer belasting van vermogen en bedrijven, minder op arbeid, meer belasten van vervuiling. Dat hele deel mist in het verhaal, dat hebben ze echt 100% weggegeven terwijl dit volgens mij de reden is dat ze de grootste zijn geworden.
Er is ook vrijwel niets van het uiterst progressieve deel van het programma in het akkoord gekomen. Over medisch-ethisch lees ik bijvoorbeeld niks, ook zo’n D66-stokpaardje. Een beetje over milieu en klimaat en dat is het wel zo’n beetje.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:25 schreef Hanca het volgende:
Daarom snap ik ook niet dat mensen dit een D66 verhaal noemen, het is meer het plaatje van JA21 geworden.
Ik heb D66 gestemd en vind ook dat ze wel heel veel weggegeven hebben om Jetten in het torentje te krijgen. Bovendien hebben ze strategisch de formatie vanaf de start zich veel te veel laten leiden door de VVD blokkades.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:25 schreef Hanca het volgende:
Daarom snap ik ook niet dat mensen dit een D66 verhaal noemen, het is meer het plaatje van JA21 geworden.
Van de VVD in de hoogste versnelling naar VVD in een iets lagere versnelling en CDA en D66 achterop de fiets. Met het idee van dat het beter niet klapt omdat we dan weer een crisis hebben.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:25 schreef Hanca het volgende:
Dilan heeft die twee sukkeltjes flink afgeknepen. Toch best knap gedaan.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:39 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Van de VVD in de hoogste versnelling naar VVD in een iets lagere versnelling en CDA en D66 achterop de fiets. Met het idee van dat het beter niet klapt omdat we dan weer een crisis hebben.
Nou nou, dat is ook weer overdreven..quote:Op zondag 1 februari 2026 22:45 schreef Harvest89 het volgende:
Het zoveelste VVD programma.
Lekker trappen op mensen die al half op de grond liggen. Triest.
Iemand die ook nog durft te zeggen dat dit een links kabinet is zou een klap voor zijn hersens moeten krijgen.
1,5 miljard extra naar onderwijs is aan de bezuinigingsknop draaien?quote:Op zondag 1 februari 2026 21:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze zijn altijd zogenaamd voor "beter" onderwijs. Maar draaien immer aan de bezuinigingsknop op dat gebied.
Dit aankomende kabinet is anders best bereidwillig om gewone burgers een duwtje in de rug te gevenquote:Op zondag 1 februari 2026 22:45 schreef Harvest89 het volgende:
Het zoveelste VVD programma.
Lekker trappen op mensen die al half op de grond liggen. Triest.
Iemand die ook nog durft te zeggen dat dit een links kabinet is zou een klap voor zijn hersens moeten krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
ik denk dat deze coalitie meer woningen gaat bouwen dan Groen Links zou doen , die willen persee in de steden bouwen , nog verder volproppenquote:Op zondag 1 februari 2026 21:41 schreef Mikeytt het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Nieuwe video van Bob
Dat het de door Geert, Lidewij en (wellicht) Joost aangemoedigde en radicaliseerbare burgerwachten nog even van de straat houdt, is het enige lichtpuntje dat ik zo kan bedenken.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dilan heeft die twee sukkeltjes flink afgeknepen. Toch best knap gedaan.
Die noem ik niet rechts, maar dat wat niet genoemd mag worden..quote:Op zondag 1 februari 2026 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Voor de rechtse mens is dit toch ook een links akkoord
Miljarden en miljarden aan klimaathysterie en stikstof, en geen asielstop
Ik geef het nog 2 verkiezingen, dan is de VVD voor die groep ook links.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die noem ik niet rechts, maar dat wat niet genoemd mag worden..
Wat is dat nou weer voor een flagrante nonsensredenering? 3 rechtse parijen (waarvan 1 progressief rechts) bereiken een akkoord. En dat zou dan een 'links' akkoord zijn?!quote:Op zondag 1 februari 2026 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dan worden ze als aanduwer het enige "links" waar men aan radicale zijde dan mee wil regeren.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:00 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik geef het nog 2 verkiezingen, dan is de VVD voor die groep ook links.
Daarnaast zijn er 0 'linkse' users die ook maar licht lauwwarm worden van dit akkoord. Zegt ook wel genoeg over het 'linkse' gehalte van dit akkoord.quote:Op zondag 1 februari 2026 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Oh sorryquote:Op zondag 1 februari 2026 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een flagrante nonsensredenering? 3 rechtse parijen (waarvan 1 progressief rechts) bereiken een akkoord. En dat zou dan een 'links' akkoord zijn?!
Als links het ook al niet pruimt dan is het gewoon een slecht akoordquote:Op zondag 1 februari 2026 23:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Daarnaast zijn er 0 'linkse' users die ook maar licht lauwwarm worden van dit akkoord. Zegt ook wel genoeg over het 'linkse' gehalte van dit akkoord.
Joh, dat is al lang zo. Extreem-links zelfs! Vraag maar aan @nostra die had een tijdje geleden een hilarisch twitter draadje vol met dat soort pipo's.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:00 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik geef het nog 2 verkiezingen, dan is de VVD voor die groep ook links.
Kom op, zeg. Deze coalitie heeft de asielwetten van frau Faber zelfs overgenomen, maar dat is voor de 'rechtse' mens nog niet rechts genoeg.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh sorry
Ik geef alleen maar aan waarom dit akkoord voor veel revhstebmensen links aanvoelt
Maar dat slaat dus nergens op. Het kan hooguit voor de plannen waar jij het over hebt 'progressief' zijn. Progressief is NIET hetzelfde als 'links'.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh sorry
Ik geef alleen maar aan waarom dit akkoord voor veel revhstebmensen links aanvoelt
Het is een uitermate 'rechts' akkoord met een heel klein beetje 'progressief' erin. Ver weggestopt in een hoekje. Verder ben je wat mij betreft uiteraard welkom om dit een slecht akkoord te vinden.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als links het ook al niet pruimt dan is het gewoon een slecht akoord
Omdat de voorstelling van wat jij rechts noemt tegenwoordig al in dezelfde radicale shit zit als waar Trump zn broek mee onderblaft.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh sorry
Maar wel de speeidingswet doordrukkenquote:Op zondag 1 februari 2026 23:07 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kom op, zeg. Deze coalitie heeft de asielwetten van frau Faber zelfs overgenomen, maar dat is voor de 'rechtse' mens nog niet rechts genoeg.
D66 heeft altijd een sociaal-liberaal programma gehad. Liberaal is vaak progressief, ja, het sociale is links. SP heeft een sociaal-conservatief programma.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar dat slaat dus nergens op. Het kan hooguit voor de plannen waar jij het over hebt 'progressief' zijn. Progressief is NIET hetzelfde als 'links'.
Dat het jou nog niet (extreem?)rechts genoeg is, wil absoluut niet zeggen dat het 'links' is. Zit niks links aanquote:Op zondag 1 februari 2026 23:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar wel de speeidingswet doordrukkendat is echt niet rechts hoor
Veel rechtse mensen willen gewoon een asielstop en geen miljarden naar klimaat
En het uitkleden van allerlei ziekte uitkeringen en ww rechten zitten revhtsebmesnen ook niet op te wachten
Zeker niet als dat geld in de bodemloze klimaatput wordt gestort
D66 is progressief rechts en ook altijd geweest.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:11 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
D66 heeft altijd een sociaal-liberaal programma gehad. Liberaal is vaak progressief, ja, het sociale is links. SP heeft een sociaal-conservatief programma.
OK dan is het CDA altijd conservatief rechts geweest.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
D66 is progressief rechts en ook altijd geweest.
Kloptquote:Op zondag 1 februari 2026 23:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
OK dan is het CDA altijd conservatief rechts geweest.
Het is precies goed dusquote:Op zondag 1 februari 2026 23:24 schreef Cupfighter het volgende:
Rechts roept dit is te links
Links roept dit is te rechts
Hoe werkt zoiets eigenlijk, een asielstop? Wou je de grenzen sluiten ofzo? Je weet dat het gewoon een recht is om asiel aan te vragen?quote:Op zondag 1 februari 2026 23:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar wel de speeidingswet doordrukkendat is echt niet rechts hoor
Veel rechtse mensen willen gewoon een asielstop en geen miljarden naar klimaat
En het uitkleden van allerlei ziekte uitkeringen en ww rechten zitten revhtsebmesnen ook niet op te wachten
Zeker niet als dat geld in de bodemloze klimaatput wordt gestort
Dat zéker nietquote:
Ja kloptquote:Op zondag 1 februari 2026 23:24 schreef Cupfighter het volgende:
Nee, klopt niet. Er zit niks 'links' in.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ja klopt
Hoeveel miljarden gaan er naar klimaat en stikstof ? Dat is echt wel een links ding
Dat geld kan ook gebruikt worden om de sociale rechten niet af te breken en om de -oudeeenzorg te betalen
Veel rechtse partijen zien hier helemaal niets in
Die belachelijke roep om een asielstop komt uit de koker van roeptoeter en ophitser Wilders.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe werkt zoiets eigenlijk, een asielstop? Wou je de grenzen sluiten ofzo? Je weet dat het gewoon een recht is om asiel aan te vragen?
Rechts vindt links kut. Rechts vindt het regeerakkoord kut, dus is het regeerakkoord links.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:24 schreef Cupfighter het volgende:
Staat niet eens genoemd im het akkoord: wij streven naar 0 asielzoekersquote:Op zondag 1 februari 2026 23:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe werkt zoiets eigenlijk, een asielstop? Wou je de grenzen sluiten ofzo? Je weet dat het gewoon een recht is om asiel aan te vragen?
Ja maar de vraag blijft staan: hoe gaat dat werken?quote:Op zondag 1 februari 2026 23:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die belachelijke roep om een asielstop komt uit de koker van roeptoeter en ophitser Wilders.
Geef eens antwoord op de vraag. Leg mij eens uit hoe je een asielstop realiseert en wat je doet met de mensen die nu in de procedure of in Ter Apel zitten.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Staat niet eens genoemd im het akkoord: wij streven naar 0 asielzoekers
Wel genoemd de spreisingswet
Mwah, Hongarije als voorbeeld?quote:Op zondag 1 februari 2026 23:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja maar de vraag blijft staan: hoe gaat dat werken?
Hongarije heeft geen instroom, dan hoef je ook niemand te weigeren. Verder heeft Orban de rechtsstaat gesloopt. 2 zaken die hier niet van toepassing zijn.quote:
Waarom moet ik dat oplossenquote:Op zondag 1 februari 2026 23:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Geef eens antwoord op de vraag. Leg mij eens uit hoe je een asielstop realiseert en wat je doet met de mensen die nu in de procedure of in Ter Apel zitten.
Je geeft dus zelf het antwoord al.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hongarije heeft geen instroom, dan hoef je ook niemand te weigeren. Verder heeft Orban de rechtsstaat gesloopt. 2 zaken die hier niet van toepassing zijn.
Goed dus je roept maar wat maar hebt geen enkel verhaal. Bedankt voor je constructieve bijdrage.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:30 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Waarom moet ik dat oplossen
Ik vlieg ook graag zonder dat ik een vliegtuig kan besturen
Ik probeer je wat uit te leggen waarom rechtse mensen dit een links akkoord vindenquote:Op zondag 1 februari 2026 23:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Goed dus je roept maar wat maar hebt geen enkel verhaal. Bedankt voor je constructieve bijdrage.
Ik had die discussie vanmiddag ook met mijn broer, hij vindt te links ivm klimaat en asiel, ik vind het te rechts ivm zorg en wwquote:Op zondag 1 februari 2026 23:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Nou ja je snapt waarom revhstebmensen dit een heel links akkoord vinden
Begrijp dat jullie dan niet vinden ook prima
Nee dat snappen we dus niet. Er zitten een centrumrechtse partij, een rechtse partij en een partij die op economisch gebied rechts is aan tafel.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wetenschapsontkenning, papieren oplossingen voor reële problemen, en de burger luchtkastelen beloven zijn rechts?quote:Op zondag 1 februari 2026 22:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
We hebben net 2 jaar lang partijen aan de knoppen gehad die gewoon deden alsof het probleem niet bestond. Het resultaat was totale stilstand.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wetenschapsontkenning en papieren oplossingen voor reële problemen zijn rechts?
Waarvan akte.
Nee dus. Wat er is NIKS 'links' aan.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar "de rechtse mens" was wel tevreden, toch???quote:Op zondag 1 februari 2026 23:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
We hebben net 2 jaar lang partijen aan de knoppen gehad die gewoon deden alsof het probleem niet bestond. Het resultaat was totale stilstand.
Klimaat en asiel zijn echt wel de punten daarquote:Op zondag 1 februari 2026 23:34 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik had die discussie vanmiddag ook met mijn broer, hij vindt te links ivm klimaat en asiel, ik vind het te rechts ivm zorg en ww
Wat daar in het akkoord over staat is NIET 'links'. Voor de 1000e xquote:Op zondag 1 februari 2026 23:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Klimaat en asiel zijn echt wel de punten daar
Dat klimaatgeld kan zo naar zorg en ww
Dat gaat echt over miljarden
Die miljarden zijn nodig om de boeren met megastallen uit te kopen, aan Tatasteel durven ze hun vingers nog niet te branden.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Klimaat en asiel zijn echt wel de punten daar
Dat klimaatgeld kan zo naar zorg en ww
Dat gaat echt over miljarden
Zelfs dat niet, omdat Wilders door zijn compromisloze houding en zijn gebrek aan talent voor het creëren van draagvlak NIETS voor elkaar heeft gekregen.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar "de rechtse mens" was wel tevreden, toch???
Vind jijz met een waarschijnlijk linkse brilquote:Op zondag 1 februari 2026 23:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat daar in het akkoord over staat is NIET 'links'. Voor de 1000e x
Hij heeft er niets van gebakkenquote:Op zondag 1 februari 2026 23:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zelfs dat niet, omdat Wilders door zijn compromisloze houding en zijn gebrek aan talent voor het creëren van draagvlak NIETS voor elkaar heeft gekregen.
Hij en zijn achterban noemen het tegenwerken. Wat mij betreft is het meer een gebrek aan politiek talent en weinig kaas hebben gegeten van politiek handwerk.
Zucht. 'Links' is NIET gelijk aan 'alles waar ik het niet mee eens ben'quote:Op zondag 1 februari 2026 23:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Vind jijz met een waarschijnlijk linkse bril
Rechts ziet dat heel anders
Feiten zijn links. Zeker als ze onwelgevallig zijn. Heb je de memo gemist?quote:Op zondag 1 februari 2026 23:40 schreef Hanca het volgende:
Stikstof is geen rechts of links, net zo min als klimaat. Het enige 'linkse' wat er dan dus over blijft is dat ze het Europese pact op asiel gaan uitvoeren, een pact waarmee asielzoekers al in kampen aan de rand van de EU worden opgesloten. Niet echt links, dus.
Het is gewoon een charlatan die al 25 jaar uit de staatsruif vreet en niets bereikt behalve het adresseren van een topic dat ergens onderaan de prioriteitenlijst thuishoort maar door hem tot ongekende proporties is opgeblazen.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hij heeft er niets van gebakken
Ook door zichzelf niet
Hij heeft de memo heus ontvangen hoorquote:Op zondag 1 februari 2026 23:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Feiten zijn links. Zeker als ze onwelgevallig zijn. Heb je de memo gemist?
Ik vind lekker doorstoken, fuck het klimaat wel lekker rechts hoor.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Feiten zijn links. Zeker als ze onwelgevallig zijn. Heb je de memo gemist?
Kok (PvdA) was links, zijn kabinet midden.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zucht. 'Links' is NIET gelijk aan 'alles waar ik het niet mee eens ben'
De Jantjes zegquote:Op zondag 1 februari 2026 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zucht. 'Links' is NIET gelijk aan 'alles waar ik het niet mee eens ben'
Hij heeft veel mensen teleurgesteldquote:Op zondag 1 februari 2026 23:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is gewoon een charlatan die al 25 jaar uit de staatsruif vreet en niets bereikt behalve het adresseren van een topic dat ergens onderaan de prioriteitenlijst thuishoort maar door hem tot ongekende proporties is opgeblazen.
Onderaan de streep denk ik dat zelfs een kansloze tegenpartij als de SP meer voor elkaar heeft gekregen dan de PVV.
quote:Op zondag 1 februari 2026 23:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij heeft de memo heus ontvangen hoor
En daarna in de shredder geflikkerd.
Jij bent 'rechts' niet. De jantjes zeg..quote:Op zondag 1 februari 2026 23:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De Jantjes zeg
Ik geef alleen maar aan hoe rechts dit akkoord ziet
Die zijn hier helemaal niet blij mee
Vinden het gewoon links
Kun nog langer je hoofd tegen een muur gaan bonken maar daarmee haal je je gelijk niet
Er is een heele grote.heoep op rechts die dit veel te links vind
En jij bent links nietquote:Op zondag 1 februari 2026 23:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij bent 'rechts' niet. De jantjes zeg..
En in het akkoord zit niks 'links'. Potverdriedubbeltjes zeg..
Jaaaa precies maatje zoistmanet. Ik gooi nog wat extra stikstof op de bbq mijn vatte ze nie hahahaha!!!quote:Op zondag 1 februari 2026 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind lekker doorstoken, fuck het klimaat wel lekker rechts hoor.
Ik heb het mijne en de rest zoekt het maar uit. Het zal mijn tijd wel duren.
Die fractieleden hebben allemaal een kilo boter op het hoofd en zijn bijna allemaal op de slippen van Geert in de Kamer gekomen. En figuren als Bosma of vrouwenmepper Graus waren er ook al die tijd bij.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hij heeft veel mensen teleurgesteld
Ook in zijn fractie
De feiten zijn je iets te onwelgevallig?quote:Op zondag 1 februari 2026 23:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En jij bent links niet
En nu ben ik klaar met je
20 miljardquote:Op zondag 1 februari 2026 23:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jaaaa precies maatje zoistmanet. Ik gooi nog wat extra stikstof op de bbq mijn vatte ze nie hahahaha!!!
YOLO ik ga echt geen van mijn skivakanties inleveren voor al die miljeupraatjes.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jaaaa precies maatje zoistmanet ik gooi nog wat extra stikstof op de bbq mijn vatte ze nie hahahaha!!!
We moeten wel kunnen blijven bbq’en!quote:Op zondag 1 februari 2026 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kijk, zorg voor de kwetsbaren in de maatschappij, dat is nou wél links.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:47 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
20 miljard
Aan 0,0000123 graad
Had ook een onsje minder kunnen zijn
Had je nog gewoon ouderenzorg gehad
Velen hopen op bosma maar denk ook verloren hoopquote:Op zondag 1 februari 2026 23:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die fractieleden hebben allemaal een kilo boter op het hoofd en zijn bijna allemaal op de slippen van Geert in de Kamer gekomen. En figuren als Bosma of vrouwenmepper Graus waren er ook al die tijd bij.
De kwetsbaren zijn dan ook net zo goed die 10000 varkens in een stal.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kijk, zorg voor de kwetsbaren in de maatschappij, dat is nou wél links.
Daar zou je dus een pesthekel aan moeten hebben als zgn 'rechtse'.
Tuurlijk, tuurlijk..quote:Op zondag 1 februari 2026 23:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Velen hopen op bosma maar denk ook verloren hoop
En anders gaat de vos heel groot worden als die geen rare dingen meer zeggen
Er zitten gewoon heel veel stemmen in die hoek en dat gaan we wel zien bij de volgende belangrijke verkiezingen voor de eerste kamer
Is ook links. Dierenrechten.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De kwetsbaren zijn dan ook net zo goed die 10000 varkens in een stal.
Bbb en pvv willen allebei geen bezuinigingen op de zorgquote:Op zondag 1 februari 2026 23:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De kwetsbaren zijn dan ook net zo goed die 10000 varkens in een stal.
Zijn beide populistische nogal rechtse partijen. Die als ze de kans krijgen helemaal niks voor elkaar krijgen. Maar you do you hoorquote:Op zondag 1 februari 2026 23:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Bbb en pvv willen allebei geen bezuinigingen op de zorg
Zelfs het sluiten van een ziekenhuis konden ze al niet voorkomen.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zijn beide populistische nogal rechtse partijen. Die als ze de kans krijgen helemaal niks voor elkaar krijgen. Maar you do you hoor
Helaas nietquote:Op zondag 1 februari 2026 23:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zelfs het sluiten van een ziekenhuis konden ze al niet voorkomen.
'Hoe etaleer ik 0 politiek inzicht te hebben zonder te zeggen dat ik 0 politiek inzicht heb?' Je bent goed op weg i.i.g..quote:Op zondag 1 februari 2026 23:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Helaas niet
Zo zie je maar dat zorg geen specifiek links thema is
Dat komt omdat het geen serieuze partijen zijn en ze compleet rusten op niet al te slimme kiezers die in hun onzin trappen terwijl ze zelf vruchteloos plucheplakken. Gelukkig voor hen zijn er daar best veel van in ons landje.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:52 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Bbb en pvv willen allebei geen bezuinigingen op de zorg
Zegt helemaal niemand.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:06 schreef MoreDakka het volgende:
Ach ja, al het goede is links en al het slechte is rechts. Geweldig politiek inzicht hoor.
Eerder een progressief dingquote:Op zondag 1 februari 2026 23:26 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Hoeveel miljarden gaan er naar klimaat en stikstof ? Dat is echt wel een links ding
Wijs maar aan dan.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Haha, de ironieNee hoor, voel je vooral niet aangesproken
Werkgevers staan, begrijpelijk, te juichen bij import-werknemers.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:11 schreef probeer het volgende:
[..]
Eerder een progressief ding
En om 'niet zeer uitgesproken tegen migratie zijn' nou links te noemen ..
Dat was ook het enige zinnige en overtuigend argument van Timmermans, stel die rommel uit.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:07 schreef MoreDakka het volgende:
Verder vind ik het prima als Klaver gaat steigeren bij bezuinigingen, maar dan moet er natuurlijk wel wat tegenover staan. Als hij kan bedingen dat er minder aan defensie uitgegeven wordt dan ga ik hem steunen. Dat is, naast de zorg, de grootste bodemloze put waar de overheid geld aan verbrandt.
Één sluit het ander niet uit natuurlijk. Maar in het algemeen geldt dat een grotere overheid links betekent. Aanpakken van problemen op papier zoals stikstof is niet inherent aan een politieke kant, maar hoe je het doet maakt natuurlijk wel uit.quote:
Eerder conservatief; door blijven gaan met vervuilen en gebruiken zoals we de afgelopen decennia deden.quote:Op zondag 1 februari 2026 23:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Echt conservatief maakte zich ooit nog zorgen om rentmeesterschap en een heldere moraal, de juiste keuzes maken voor de lange termijn.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Eerder conservatief; door blijven gaan met vervuilen en gebruiken zoals we de afgelopen decennia deden.
Ik had wellicht moeten nuanceren met 'zeer rechts: tegen alle migratie' en 'neoliberaal rechts: tegen migratie muv arbeidsmigratie uit landen met een lagere levensstandaard en onderhoud'.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Werkgevers staan, begrijpelijk, te juichen bij import-werknemers.
Uitstellen hoeft niet, maar ik wil wel gerichte uitgaven zien. Wat gaan we kopen? Is dit omdat Rusland de EU bedreigt of omdat men boos is over Trump? Misschien staat dat in detail in het akkoord, zou kunnen. Maar ik vind het een belachelijke hoeveelheid geld die onder het mom van een algemeen gevoel van 'dreiging' zomaar uitgegeven wordt.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat was ook het enige zinnige en overtuigend argument van Timmermans, stel die rommel uit.
Jawel. Links an sich is niet progressief. En progressief an sich is niet links.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..][b]
Één sluit het ander niet uit natuurlijk.[b] Maar in het algemeen geldt dat een grotere overheid links betekent. Aanpakken van problemen op papier zoals stikstof is niet inherent aan een politieke kant, maar hoe je het doet maakt natuurlijk wel uit.
Welke landen zijn er die daar niet onder vallen?quote:Op maandag 2 februari 2026 00:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik had wellicht moeten nuanceren met 'zeer rechts: tegen alle migratie' en 'neoliberaal rechts: tegen migratie muv arbeidsmigratie uit landen met een lagere levensstandaard en onderhoud'.
Dat 'zeer rechts' is vooral doorsnee volk dat zelf veel last heeft van de migratie. En handig voor het politieke karretje wordt gespannen door rechts.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik had wellicht moeten nuanceren met 'zeer rechts: tegen alle migratie' en 'neoliberaal rechts: tegen migratie muv arbeidsmigratie uit landen met een lagere levensstandaard en onderhoud'.
Man, dan hebben we het over meer dan een halve eeuw geleden. Dat denken hield met de jaren 80 wel op.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Echt conservatief maakte zich ooit nog zorgen om rentmeesterschap en een heldere moraal, de juiste keuzes maken voor de lange termijn.
Nu is het leve de lol en ikke, ikke, ikke boven alles.
Even de leesbril opzetten hequote:Op maandag 2 februari 2026 00:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jawel. Links an sich is niet progressief. En progressief an sich is niet links.
De combi kan wél. Dus is zoverre sluit het elkaar niet uit, de cmbi kan. Maar het één is niet het ander. En het ander is niet het één.
Meestal hebben ze er geen last van hoor. Ze zijn er alleen bang van.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat 'zeer rechts' is vooral doorsnee volk dat zelf veel last heeft van de migratie. En handig voor het politieke karretje wordt gespannen door rechts.
En hoe had rechts die aanpak dan voor zich gezien? BBB wil er sowieso niet aan, FvD ontkent het probleem, PVV boeit het geen fuck zolang de allochtonen maar oprotten, en de VVD wil het 'aan de sector overlaten' plus wat gelul over innovatie.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Één sluit het ander niet uit natuurlijk. Maar in het algemeen geldt dat een grotere overheid links betekent. Aanpakken van problemen op papier zoals stikstof is niet inherent aan een politieke kant, maar hoe je het doet maakt natuurlijk wel uit.
Denk eerder dat jij begrijpend moet leren lezenquote:Op maandag 2 februari 2026 00:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Probeer het nog maar een keer dan. Veel succes met je edit
Het gaat altijd geld kosten natuurlijk. De rechtse aanpak is dus zorgen dat het de overheid zo min mogelijk kost. Dus de sector het laten doen en anders de stok achter de deur van maatregelen. Is ook de enige manier om het te doen uiteindelijk.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:18 schreef probeer het volgende:
[..]
En hoe had rechts die aanpak dan voor zich gezien? BBB wil er sowieso niet aan, FvD ontkent het probleem, PVV boeit het geen fuck zolang de allochtonen maar oprotten, en de VVD wil het 'aan de sector overlaten' plus wat gelul over innovatie.
Wat is dan die rechtse aanpak zonder dat het de overheid geld kost?
Altijd oppassen met wegzetten van een groep mensen als dom, dan zet je jezelf als elitaire slimmerd neer. Ook slimme kiezers stinken in de praatjes van politici.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat komt omdat het geen serieuze partijen zijn en ze compleet rusten op niet al te slimme kiezers die in hun onzin trappen terwijl ze zelf vruchteloos plucheplakken. Gelukkig voor hen zijn er daar best veel van in ons landje.
Nou, de louche uitzendbureautjes die bv Scandinaviërs (of andere West-Europese landen) voor een naar onze standaarden baggerloon in Nederland aan het werk zetten moet ik eerlijk gezegd nog tegen komen.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Welke landen zijn er die daar niet onder vallen?
De sector doet het niet. Dat mag na 30 jaar toch inmiddels wel duidelijk zijn? Dit speelt al sinds onze jeugd. Dus wat is dan die rechtse stok achter de deur? Vergunningen intrekken? Verplicht uitkopen? Daar hoor ik ze niet over hoor, jij wel?quote:Op maandag 2 februari 2026 00:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het gaat altijd geld kosten natuurlijk. De rechtse aanpak is dus zorgen dat het de overheid zo min mogelijk kost. Dus de sector het laten doen en anders de stok achter de deur van maatregelen. Is ook de enige manier om het te doen uiteindelijk.
Hebben die betere standaarden? Hangt er maar vanaf aan wie je het vraagt. Maar goed, die landen hebben natuurlijk hetzelfde probleem van een te hoog opgeleide beroepsbevolking.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:22 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou, de louche uitzendbureautjes die bv Scandinaviërs (of andere West-Europese landen) voor een naar onze standaarden baggerloon in Nederland aan het werk zetten moet ik eerlijk gezegd nog tegen komen.
Sure maar soms moet je gewoon eerlijk benoemen dat mensen die op die inhoudsloze onvolwassen ellende stemmen echt het spoor bijster zijn.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Altijd oppassen met wegzetten van een groep mensen als dom, dan zet je jezelf als elitaire slimmerd neer. Ook slimme kiezers stinken in de praatjes van politici.
Betere meting en gerichtere handhaving zijn natuurlijk de pijlers. Streep door vergunningen via de provincie en rechter is de stok.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:24 schreef probeer het volgende:
[..]
De sector doet het niet. Dat mag na 30 jaar toch inmiddels wel duidelijk zijn? Dit speelt al sinds onze jeugd. Dus wat is dan die rechtse stok achter de deur? Vergunningen intrekken? Verplicht uitkopen? Daar hoor ik ze niet over hoor, jij wel?
Daar heb ik mij sinds Fortuyn al enorm over verbaasd. Janmaat kon nog net beteugeld worden.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sure maar soms moet je gewoon eerlijk benoemen dat mensen die op die inhoudsloze onvolwassen ellende stemmen echt het spoor bijster zijn.
De verloedering van die handhaving vond toch echt onder rechts plaats. En met die stok hebben ze ook echt helemaal niets gedaan.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Betere meting en gerichtere handhaving zijn natuurlijk de pijlers. Streep door vergunningen via de provincie en rechter is de stok.
Dat is het beleid van de BBB en PVV ja.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:29 schreef probeer het volgende:
[..]
De verloedering van die handhaving vond toch echt onder rechts plaats. En met die stok hebben ze ook echt helemaal niets gedaan.
Uitstel uitstel uitstel. Dát is het rechtse klimaatbeleid.
Dat doe ik niet.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:29 schreef probeer het volgende:
[..]
En dan is het wel echt heel erg lui om 'íets doen, wat dan ook, met klimaat en stikstof' links te noemen.
Hoe ging het met de NVWA en RVO onder Rutte?quote:Op maandag 2 februari 2026 00:31 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is het beleid van de BBB en PVV ja.
Klopt, jij niet. Maar dat is wel het narratief van velen op rechts; klimaat/stiktstof is links, en er niets mee doen is rechts.quote:
Wat? De laatste kabinetten Rutte pompten bakken geld in beide onderwerpen.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoe ging het met de NWA en RVO onder Rutte?
Wellicht heb je het gemist, maar de VVD zit in de nieuwe coalitie.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:32 schreef probeer het volgende:
Er is geen rechts geluid wat die problematiek voortvarend aan wil pakken. Vanuit geen enkele rechtse partij.
Rutte 4 pas. Na eerder te bezuinigen.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat? De laatste kabinetten Rutte pompten bakken geld in beide onderwerpen.
En ook in Schoof-1. Wat dus eerder impliceert dat klimaat/stikstof de VVD vrij weinig boeit, en het voornamelijk een ruilmiddel is om tijdens de onderhandelingen weg te geven aan je coalitiemaatjes. Ofwel BBB ofwel D66.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wellicht heb je het gemist, maar de VVD zit in de nieuwe coalitie.
Nee, ook Rutte 3 hoor.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Rutte 4 pas. Na eerder te bezuinigen.
En ervóór ook een 'paar' jaarquote:Op maandag 2 februari 2026 00:37 schreef probeer het volgende:
[..]
En ook in Schoof-1. Wat dus eerder impliceert dat klimaat/stikstof de VVD vrij weinig boeit, en het voornamelijk een ruilmiddel is om tijdens de onderhandelingen weg te geven aan je coalitiemaatjes. Ofwel BBB ofwel D66.
Je moet natuurlijk ook roeien met de zetels die je hebt hé. Maar goed, je wil gewoon zeiken op 'rechts', dus veel plezier daar meequote:Op maandag 2 februari 2026 00:37 schreef probeer het volgende:
[..]
En ook in Schoof-1. Wat dus eerder impliceert dat klimaat/stikstof de VVD vrij weinig boeit, en het voornamelijk een ruilmiddel is om tijdens de onderhandelingen weg te geven aan je coalitiemaatjes. Ofwel BBB ofwel D66.
Wat een ontstellend zwaktebod. Zeker van jou als notoire zeiker op alles waar je het niet mee eens bentquote:Op maandag 2 februari 2026 00:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook roeien met de zetels die je hebt hé. Maar goed, je wil gewoon zeiken op 'rechts', dus veel plezier daar mee
Volgens mij zeik ik specifiek op de afwezigheid van voortvarend klimaatbeleid op rechts.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk ook roeien met de zetels die je hebt hé. Maar goed, je wil gewoon zeiken op 'rechts', dus veel plezier daar mee
Zeiken op het VVD-beleid van de afgelopen 10 jaar is zeer terecht. Met zijn " voor visie ga ik wel naar een opticien ". De kerel heeft jarenlang geen cent uitgegeven aan defensie en juist bezuinigd en binnen een jaar nadat ie Trump in zijn reet dook moet datzelfde budget minstens verdubbeld worden..quote:Op maandag 2 februari 2026 00:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Blijkt dat verhaaltje van de Wijsheid van de Markt toch wat grenzen te hebben als het gaat om defensie, grondstoffen en het vermogen je eigen toekomst nog vorm te kunnen geven of te moeten dansen naar de pijpen van lui als Trump of Poetin.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zeiken op het VVD-beleid van de afgelopen 10 jaar is zeer terecht. Met zijn " voor visie ga ik wel naar een opticien ". De kerel heeft jarenlang geen cent uitgegeven aan defensie en juist bezuinigd en binnen een jaar nadat ie Trump in zijn reet dook moet datzelfde budget minstens verdubbeld worden..
HUH
We hadden het voornamelijk over stikstof trouwens, maar goed. Je kunt het er niet mee eens zijn natuurlijk, maar net doen alsof er geen beleid mogelijk zou zijn op 'rechts' op dat gebied is gewoon onzin. Of er rechtse partijen zijn die het uitvoeren is de tweede stap. De linkse oplossing is vrijwel altijd er een flinke zak geld tegenaan gooien, dat werkt ook niet altijd.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Volgens mij zeik ik specifiek op de afwezigheid van voortvarend klimaatbeleid op rechts.
Dat is echt een vooroordeel. En dat dreunt ook lang na, sinds Wiegel zelfs die den Uyl een Sinterklaas noemde. Man, links heeft sinds den Uyl nooit meer geregeerd.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We hadden het voornamelijk over stikstof trouwens, maar goed. Je kunt het er niet mee eens zijn natuurlijk, maar net doen alsof er geen beleid mogelijk zou zijn op 'rechts' op dat gebied is gewoon onzin. Of er rechtse partijen zijn die het uitvoeren is de tweede stap. De linkse oplossing is vrijwel altijd er een flinke zak geld tegenaan gooien, dat werkt ook niet altijd.
Nou nee, dat is de werkelijkheid. De andere optie is autoritair optreden van de overheid, een optie die ook rechts niet altijd schuwt.quote:
Ik zeg niet dat het in theorie niet mogelijk is. Dat kan best, zoals je zelf ook al aangaf in #247. Ik zeg dat het in de praktijk niet gebeurt.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We hadden het voornamelijk over stikstof trouwens, maar goed. Je kunt het er niet mee eens zijn natuurlijk, maar net doen alsof er geen beleid mogelijk zou zijn op 'rechts' op dat gebied is gewoon onzin. Of er rechtse partijen zijn die het uitvoeren is de tweede stap. De linkse oplossing is vrijwel altijd er een flinke zak geld tegenaan gooien, dat werkt ook niet altijd.
Rutte 3,4 en nu weer onder Jetten. Via de VVD. Doe er je voordeel mee.quote:Op maandag 2 februari 2026 01:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het in theorie niet mogelijk is. Dat kan best, zoals je zelf ook al aangaf in #247. Ik zeg dat het in de praktijk niet gebeurt.
Wiegel gaf toch juist onverantwoord veel uit, terwijl daarvoor alles gedekt was?quote:Op maandag 2 februari 2026 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is echt een vooroordeel. En dat dreunt ook lang na, sinds Wiegel zelfs die den Uyl een Sinterklaas noemde. Man, links heeft sinds den Uyl nooit meer geregeerd.
Hohoho..bij de VVD heet dat investeren.quote:Op maandag 2 februari 2026 06:55 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Wiegel gaf toch juist onverantwoord veel uit, terwijl daarvoor alles bedekt was?
investeren in woningen wilt iequote:Op maandag 2 februari 2026 07:00 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Hohoho..bij de VVD heet dat investeren.
Dat is het resultaat van de verschuiving van de dominante machtsfactor van CDA naar VVD.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Echt conservatief maakte zich ooit nog zorgen om rentmeesterschap en een heldere moraal, de juiste keuzes maken voor de lange termijn.
Nu is het leve de lol en ikke, ikke, ikke boven alles.
Ouderen in m'n omgeving beginnen er nog steeds regelmatig over. "Sinterklaas, dáár zit 'ie!"quote:Op maandag 2 februari 2026 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is echt een vooroordeel. En dat dreunt ook lang na, sinds Wiegel zelfs die den Uyl een Sinterklaas noemde. Man, links heeft sinds den Uyl nooit meer geregeerd.
Behalve dat we met die lui in één schuitje zitten.quote:Op maandag 2 februari 2026 07:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je ziet wat er in Spanje nu gebeurt, en Frankrijk en Duitsland, dan is Nl zo slecht nog niet bezig.
De VVD is de koning van de beeldvorming. De afgelopen 10 jaar twee keer een campagne gevoerd zonder enige inhoud (de bordkartonnen Rutte en natuurlijk het uitsluiten van GLPvdA). En dan alsnog eenmaal de grootste en een keer een eindsprint van 8 zetels.quote:Op maandag 2 februari 2026 07:23 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ouderen in m'n omgeving beginnen er nog steeds regelmatig over. "Sinterklaas, dáár zit 'ie!"
Dus wel degelijk miljarden naar rechtse hobbies (sic)quote:Op maandag 2 februari 2026 08:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus wel degelijk miljarden naar progressieve hobbies
En het gaat ook meteen over heel veel geld.quote:Op maandag 2 februari 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, D66 is rechts progressief dus dan krijg je dat.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Allemaal ongewijzigdquote:Op maandag 2 februari 2026 08:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dus wel degelijk miljarden naar rechtse hobbies (sic)
-HRA blijft in stand
-Geen verhoging VPB
-Geen verhoging van belasting op vermogen
-Successiewet blijft ongewijzigd
-BOR blijft ongewijzigd
-Expatregeling blijft in stand
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
In alle zaken die ik heb genoemd kan je het mes zetten zonder dat Jan modaal er last van heeft. Kan je het in de zorg steken. Of in belastingverlaging voor de middenklasse.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:08 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Allemaal ongewijzigd
De verandering, de sturing, zit hem in het gooien van miljarden naar progressieve hobbies
Dus dag zorg
En toch steken ze die miljarden in progressieve linkse hobbiesquote:Op maandag 2 februari 2026 08:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In alle zaken die ik heb genoemd kan je het mes zetten zonder dat Jan modaal er last van heeft. Kan je het in de zorg steken. Of in belastingverlaging voor de middenklasse.
Jij denkt dat GroenLinks tegen die miljarden voor klimaat gaat stemmen?quote:Op maandag 2 februari 2026 08:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, D66 is rechts progressief dus dan krijg je dat.
Progressief is echter NIET hetzelfde als 'links'.
GroenLinks stemt sowieso niet, dat doet GL/PvdA.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij denkt dat GroenLinks tegen die miljarden voor klimaat gaat stemmen?
GL bestaat de facto niet meer als losse entiteit. Maar GLPvdA is ook progressief, dus nee.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Jij denkt dat GroenLinks tegen die miljarden voor klimaat gaat stemmen?
Stukje cognitieve dissonantie gemixt met tribalisme.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen die nu nog durven beweren dat hier een links kabinet zitting neemt, echt flikker even op. Echt hoor.
Ik lees het op sociale media ook alweer geregeld. Zijn mensen compleet van de pot gerukt ofzo? Wat is er met mensen gebeurd dat ze het verschil tussen links en rechts niet meer kunnen definiëren?
Er wordt knetterhard bezuinigd op zorg, sociale zekerheid en de meest kwetsbaren in de samenleving. Terwijl er letterlijk helemaal niks wordt gevraagd van onze allerrijksten en het grote bedrijfsleven.
Rechtser dan dat wordt het niet, en dan lees ik op sociale media serieus dat er mensen van mening zijn dat "links wil bezuinigen op sociale zekerheid en zorg en rechts op klimaatonzin en immigratie".
Waar dan?quote:Op maandag 2 februari 2026 08:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hoeveel miljarden gaan er dan naar welke "progressieve linkse hobbies " eigenlijk?quote:Op maandag 2 februari 2026 08:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
En toch steken ze die miljarden in progressieve linkse hobbies
GroenLinks zal daar wel blij mee zijn
Want als die daar ook al tegen zijn is er op links en rechts geen meerderheid voor die miljarden in klimaat
Het feit dat de samenleving mag opdraaien voor de kosten van het verzwaren van het energienet, terwijl netbeheerders decennialang hun zakken hebben gevuld en niets hebben geïnvesteerd (die privatisering, uit wiens koker kwam dat ook al weer?), is echt heel progressief inderdaad. Net als dat particulieren de hoofdprijs betalen voor dezelfde energie die voor grootverbruikers een fractie kost.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waar dan?
Is het weer mogelijk maken van woningbouw en uitbreiden van bedrijven links/progressief? Want daar gaan de miljarden voor stikstof heen.
Is het aansluiten van bedrijven en nieuwbouwhuizen zo links/progressief? Want die zogenaamde miljarden voor klimaat gaan vrijwel allemaal naar de problemen mer de netcongestie.
Ik zie in de financiële bijlage helemaal geen miljarden naar een zogenaamd linkse of progressieve hobby gaan. Wijs nou eens concreet aan waar dat zou staan.
Wees eens wat concreter dan deze extreme vaagheden. Dan valt er ook wat te bespreken.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo moeilijk. Zo lang er geen immigranten met grof geweld de grens overgegooid worden is een kabinet "links".quote:Op maandag 2 februari 2026 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen die nu nog durven beweren dat hier een links kabinet zitting neemt, echt flikker even op. Echt hoor.
Ik lees het op sociale media ook alweer geregeld. Zijn mensen compleet van de pot gerukt ofzo? Wat is er met mensen gebeurd dat ze het verschil tussen links en rechts niet meer kunnen definiëren?
Er wordt knetterhard bezuinigd op zorg, sociale zekerheid en de meest kwetsbaren in de samenleving. Terwijl er letterlijk helemaal niks wordt gevraagd van onze allerrijksten en het grote bedrijfsleven.
Rechtser dan dat wordt het niet, en dan lees ik op sociale media serieus dat er mensen van mening zijn dat "links wil bezuinigen op sociale zekerheid en zorg en rechts op klimaatonzin en immigratie".
Alles wat niet ICE is is links?quote:Op maandag 2 februari 2026 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat dusquote:Op maandag 2 februari 2026 08:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is allemaal niet zo moeilijk. Zo lang er geen immigranten met grof geweld de grens overgegooid worden is een kabinet "links".
quote:Een vergelijking van de drie verkiezingsprogramma’s met het coalitieakkoord kan maar tot één conclusie leiden: de VVD drukt een zeer zwaar stempel, terwijl D66 grote offers brengt.
Cc @capriciaquote:Op maandag 2 februari 2026 08:49 schreef Hanca het volgende:
Analyse De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)netsbeleid~b188baf3/
[..]
Geen verhoging van belasting op vermogen noem jij een rechtse hobby?quote:Op maandag 2 februari 2026 08:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dus wel degelijk miljarden naar rechtse hobbies (sic)
-HRA blijft in stand
-Geen verhoging VPB
-Geen verhoging van belasting op vermogen
-Successiewet blijft ongewijzigd
-BOR blijft ongewijzigd
-Expatregeling blijft in stand
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Thanks. Even lezen.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:49 schreef Hanca het volgende:
Analyse De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)netsbeleid~b188baf3/
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |