Cliëntelisme zie je dan ook in allerlei vormen, zowel links als rechts.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel interessant dat Frankrijk overwegend (centrum)rechtse regeringen heeft gehad en zo ongeveer het summum van een staat met cadeautjes is.
Goudvoorraadje, ook handig.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:30 schreef Mutant01 het volgende:
Toch maar weer het spaarbuffertje flink gaan verhogen dan.
Dat wordt ook flink belast.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:30 schreef Mutant01 het volgende:
Toch maar weer het spaarbuffertje flink gaan verhogen dan.
Valt mee, 36% van je rente. Maar zoveel is dat momenteel niet, die rente.quote:
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar ben je precies positief over? Over de versoberingen en anti-investeringen terwijl we een historisch lage staatsschuld hebben?
Zodra de regering een hervorming wil doorvoeren die ook maar iets voorstelt, staan de Porte de Montreuil en half Marseille in de fik.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel interessant dat Frankrijk overwegend (centrum)rechtse regeringen heeft gehad en zo ongeveer het summum van een staat met cadeautjes is.
Dit is het resultaat van mensen niet als kapitaal maar als kostenpost zien.quote:Op zondag 1 februari 2026 08:31 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Als je een groot deel van je leven hard hebt gewerkt mag je nog best wat goede jaren hebben om te genieten voor zo ver dat nog lukt. Die rotzakken in Den Haag hoeven dat niet te bepalen. Bovendien hebben die lichamelijk nog nooit een slag werk gedaan, laat ze doodvallen daar.
Heb dan het lef om de profiteurs van het systeem aan te pakken, en zorg dat mensen met 40 dienstjaren er mee kunnen stoppen.
Daar zitten inderdaad goede punten tussen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.
En ook het willen afremmen van de zorgkosten is gewoon een goed plan.
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?quote:Op zondag 1 februari 2026 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is het resultaat van mensen niet als kapitaal maar als kostenpost zien.
Omdat het met onze mate van welvaart niet nodig zou moeten zijn. We leven langer, maar kwaliteit van leven is alles behalve gegarandeerd.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?
Er is meer in het leven dan werken. We hebben hier al de hoogste pensioenleeftijd van Europa.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?
Bepaalde inkomensgroepen leven niet langer in goede gezondheid dan in 1955 volgens mij.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik had van D66 altijd wel een beetje een sociaal-liberaal beeld. Genuanceerd en met visie bezuinigen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is meer in het leven dan werken. We hebben hier al de hoogste pensioenleeftijd van Europa.
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.
Het wordt ook altijd geframed of moeten werken ongeveer het verschrikkelijkste is wat je kan overkomen.
Dat zijn wel goede punten ja.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ok dus wij moeten meer en langer werken om bejaarden te onderhouden. Fair enough. Maar welk offer van die bejaarden staat daar dan tegenover?quote:Op zondag 1 februari 2026 09:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.
Het wordt ook altijd geframed of moeten werken ongeveer het verschrikkelijkste is wat je kan overkomen.
x 2.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik had van D66 altijd wel een beetje een sociaal-liberaal beeld. Genuanceerd en met visie bezuinigen bijvoorbeeld.
Ik snap dat er bezuinigd wordt op zorg, tot op zekere hoogte. Maar het huidige pakket slaat toch behoorlijk ver door in het raken van de meest kwetsbaren, terwijl het letterlijk helemaal geen offer vraagt aan wat meer vermogenden of het grote bedrijfsleven.
Die balans is compleet zoek, en had ik bij D66 wel iets beter verwacht.
ik heb 7 kleinkinderenquote:Op zondag 1 februari 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.
Daarvoor hebben de ouderen simpelweg ook niet genoeg kinderen gemaakt.
Dat is natuurlijk ook niet het primaire doel. Maar uiteindelijk kan een oudedagsvoorziening bestaan door een balans tussen werkzame jaren en jaren dat die taak erop zit voor je.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.
Daarvoor hebben de ouderen simpelweg ook niet genoeg kinderen gemaakt. De rekening daarvoor kan niet alleen bij de kinderen komen te liggen.
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb 7 kleinkinderen
maar die gaan mijn niet vertroetelen als ik niet meer kan lopen
dan moet daar maar een humanoid voor komen in het bejaardencentrum
De Nederlandse bevolkingspiramide is geen piramide meer: er zijn steeds meer ouderen en steeds minder werkenden. Dat betekent simpelweg dat het systeem alleen overeind blijft als mensen gemiddeld langer werken of meer bijdragen. Er is geen pijnloze oplossing voor.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok dus wij moeten meer en langer werken om bejaarden te onderhouden. Fair enough. Maar welk offer van die bejaarden staat daar dan tegenover?
Solidariteit is een groot goed maar het kan geen eenrichtingsverkeer zijn. Wat levert meer en langer werken mij op? Door de verziekte belastingdruk blijft van elke euro netto een kwartje over.
En zoals hierboven al werd opgemerkt wordt de rekening volledig bij de middenklasse neergelegd terwijl bedrijven en vermogende particulieren volledig worden ontzien.
schrap de ouderen kortingen dan maarquote:Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.
Vertroetelen is non-monetair.
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook niet het primaire doel. Maar uiteindelijk kan een oudedagsvoorziening bestaan door een balans tussen werkzame jaren en jaren dat die taak erop zit voor je.
In 1955 werden mannen gemiddeld 70, nu worden ze gemiddeld 80. Dus dat heeft dan logische gevolgen voor de kosten van de oude dag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |