werken belonen met een belastingvrije voet van12.000 euroquote:Op maandag 29 juni 2026 10:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En dus werken vooral belonen voor hen met veel salaris?
Waarmee werknemers met weinig salaris er op achteruit gaan en mensen met veel salaris er op vooruit?quote:Op maandag 29 juni 2026 10:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
werken belonen met een belastingvrije voet van12.000 euro
| 1 2 3 4 5 6 | bruto inkomen - huidige belasting - flattax - verschil ¤30.000 - ¤2.300 - ¤3.000 - 2,3% achteruit ¤50.000 - ¤11.000 - ¤6.000 - 10% vooruit ¤65.000 - ¤19.000 - ¤8.000 - 16,9% vooruit ¤100.000 - ¤37.000 - ¤13.500 - 23,5% vooruit ¤250.000 - ¤114.000 - ¤36.000 - 31,2% vooruit |
ok jij je zin, vooruit een arbeidskosten forfait van 24.000 euroquote:Op maandag 29 juni 2026 10:06 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Waarmee werknemers met weinig salaris er op achteruit gaan en mensen met veel salaris er op vooruit?
[ code verwijderd ]
Ik vind het geen probleem dat jij naar een meer libertarisch belastingsysteem toe wil, maar jij geeft aan dat dit verstandig is voor hen die weinig verdienen.quote:Op maandag 29 juni 2026 10:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok jij je zin, vooruit een arbeidskosten forfait van 24.000 euro
Een lage vlaktax is, kleine of grote belastingvrije voet, vooral goed voor hen die veel verdient.quote:iedereen stemt naar zijn portemonnee , behalve mensen zonder geld
als je zonder geld stemt […]
voor hen die niet werken bedoel je , voor hen die van toeslagen en de HRA levenquote:Op maandag 29 juni 2026 10:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vind het geen probleem dat jij naar een meer libertarisch belastingsysteem toe wil, maar jij geeft aan dat dit verstandig is voor hen die weinig verdienen.
[..]
Een lage vlaktax is, kleine of grote belastingvrije voet, vooral goed voor hen die veel verdient.
Het was dan ook compleet onzinnig om met een berekening op jouw gewouwel te reageren, want ergens op in gaan heb je nog nooit gedaan.quote:Op maandag 29 juni 2026 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor hen die niet werken bedoel je , voor hen die van toeslagen en de HRA leven
een vlaktax is prima mits er een arbeidskosten forfait is van 15.000 euro , daarnaast zou ik de pensioenafdracht bij het bruto loon doen
Laten we afwachten wat de zelfstandigen wet voor effect gaat hebben, en ook de gigantische winsten van de woningcorporaties is volslagen absurd
DE verhuurdersheffing was wel een goed idee echter hield juridisch geen stand
nou ik vind jouw ergens op ingaan zeer beperkt en eenzijdig , heb je geen tijd of geen argumenten ?quote:Op maandag 29 juni 2026 13:34 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het was dan ook compleet onzinnig om met een berekening op jouw gewouwel te reageren, want ergens op in gaan heb je nog nooit gedaan.
Jij stelt dat "iedereen stemt naar zijn portomonee, behalve mensen zonder geldquote:Op maandag 29 juni 2026 13:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik vind jouw ergens op ingaan zeer beperkt en eenzijdig , heb je geen tijd of geen argumenten ?
| 1 2 3 4 5 6 | bruto inkomen - huidige belasting - flattax - verschil ¤30.000 - ¤2.300 - ¤3.000 - 2,3% achteruit ¤50.000 - ¤11.000 - ¤6.000 - 10% vooruit ¤65.000 - ¤19.000 - ¤8.000 - 16,9% vooruit ¤100.000 - ¤37.000 - ¤13.500 - 23,5% vooruit ¤250.000 - ¤114.000 - ¤36.000 - 31,2% vooruit |
er gaan meer Nederlandse mensen aan het werk als arbeid netto goed beloond wordt ,quote:Op maandag 29 juni 2026 14:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Jij stelt dat "iedereen stemt naar zijn portomonee, behalve mensen zonder geld
als je zonder geld stemt
Dan moet :
1 : Arbeid afrekenen tegen een lage belasting, een Flattax van 15% en een belastingvrije drempel van 10.000 euro
2 : Alle toeslagen, bijtellingen, aftrekken en subsidies weg , ook het ANBI systeem, daar word enorm mee gerotzooid
3 : Uitgesteld loon sparen moet asap afgeschaft
4: Vermogensbelasting weg
5: De totale pensioen afdracht moet bij het maandelijks bruto loon gevoegd
6 : Minimumloon op Europees gemiddelde
Als we ze dan punt voor punt afgaan:
1: Arbeid afrekenen tegen een lage belasting, een Flattax van 15% en een belastingvrije drempel van 10.000 euro
[ code verwijderd ]
Dan kunnen we er volgens mij vanuitgaan dat de flattax vooral gunstig is voor degene die meer verdient.
2: Alle toeslagen, bijtellingen, aftrekken en subsidies weg , ook het ANBI systeem, daar word enorm mee gerotzooid
De overheid geeft 22 miljard uit aan toeslagen, al deze toeslagen (zorg, huur en kindgebonden budget) op
één na (kinderopvangtoeslag), bijna 75% van deze toeslagen (16,6 miljard) gaat naar degene met de kleine portomonee.
3 : Uitgesteld loon sparen moet asap afgeschaft
Hogere inkomens bouwen gemiddeld meer pensioen op. Door het afschaffen van het belastinguitstel verliezen zij ook relatief meer van dit fiscale voordeel. Dit is daarmee één van de weinige punten uit je voorstel die hogere inkomens relatief harder raakt.
4: Vermogensbelasting weg
Het is aannemelijk dat degene met meer inkomen meer vermogen hebben en daarmee meer voordeel van het wegnemen van de vermogensbelasting.
5: De totale pensioen afdracht moet bij het maandelijks bruto loon gevoegd
Als de volledige pensioenpremie als bruto loon wordt uitgekeerd, ontvangen hogere inkomens in absolute zin ook een hoger extra brutobedrag, omdat de pensioenpremie meestal een percentage van het salaris is. Dat betekent niet automatisch dat zij netto meer overhouden, maar wel dat de financiële ruimte die vrijkomt groter is.
6 : Minimumloon op Europees gemiddelde
Dit argument arbeidsmigranten uit de EU blijven weg als we het minimumloon op Europees gemiddelde houden,
nu importeren we een arme onderlaag , een EU slaven laag, die we afknijpen met hele hoge kosten voor een bed zou een prima keuze kunnen zijn om hiervoor te kiezen, maar er is natuurlijk altijd een risico dat de mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt wanneer ze weer eens noodgedwongen iets anders moeten gaan doen, akkoord moeten gaan met een lager minimumloon.
Van de zes punten lijken er vier (1, 2, 4 en deels 5) relatief gunstiger uit te pakken voor midden- en hogere inkomens. Punt 3 werkt juist de andere kant op, maar lijkt dat voordeel slechts beperkt te compenseren. Daarom begrijp ik niet hoe je tot de conclusie komt dat dit pakket vooral gunstig is voor mensen met weinig geld.
Maar je mag mij vertellen waarom dit, ondanks mijn berekeningen en argumenten juist wel de keuze is die deze groep zou moeten nastreven.
Volgens mij gaan we nu een andere discussie voeren. Ik geef vrij duidelijk aan waarom ik niet begrijp waarom iemand met weinig geld voor dit pakket zou moeten kiezen. Ik geef aan waarom de grootste financiële voordelen juist bij de midden- en hogere inkomens terechtkomen.quote:Op maandag 29 juni 2026 14:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er gaan meer Nederlandse mensen aan het werk als arbeid goed beloond wordt , dat scheelt uitkeringen en toeslagen , ook de HRA moet dan weg en ook de huursubsidie
Dat hoge inkomens minder afhankelijk zijn van toeslagen, huursubsidie en HRA dat geloof ik niet zo
EU arbeidsmigranten en hun EU bedrijvigheid hierheen lokken middels een extreem hoog minimumloon is niet prijzenswaardig
JIJ WILT het niet snappen, geeft niet hoorquote:Op maandag 29 juni 2026 15:33 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens mij gaan we nu een andere discussie voeren. Ik geef vrij duidelijk aan waarom ik niet begrijp waarom iemand met weinig geld voor dit pakket zou moeten kiezen. Ik geef aan waarom de grootste financiële voordelen juist bij de midden- en hogere inkomens terechtkomen.
Je antwoord is nu eigenlijk: “dat geloof ik niet.” Dat is natuurlijk prima, maar onderbouw dat dan ook.
Zet de hypotheekrenteaftrek dan eens af tegen de zorgtoeslag, huurtoeslag en het kindgebonden budget. Dan kunnen we op basis van cijfers vergelijken welke inkomensgroepen er per saldo het meest van profiteren, in plaats van op basis van een gevoel.
.quote:Annemarie van Gaal: hou op over box 3 en zorg dat werken weer gaat lonen
Vorige week meldde het Nibud dat de financiële situatie van werkende Nederlanders verslechtert.
Bijna vier op de tien huishoudens hebben moeite om rond te komen en één op de drie Nederlanders heeft vrijwel continu stress over zijn of haar financiële situatie.
De kwetsbaarste groepen zijn volgens het Nibud de jongvolwassenen en de huishoudens met een laag of wisselend inkomen.
Deze groepen hadden het twee jaar geleden al moeilijk en hun financiële situatie is sindsdien nog nijpender geworden
Iemand die nauwelijks werkt zal altijd voor heel veel toeslagen en subsidies en HRA kiezen als ie veel verdient voor HRA en toeslagen en anders voor huursubsidiequote:Dat klopt ook. Ik kan zo tien, vijftien toeslagen en regelingen opsommen waarmee deze groepen hun inkomen zouden kunnen aanvullen, maar om al die toeslagen en regelingen te vinden en op de juiste manier aan te vragen en perfect te administreren, moet je bijna universitair geschoold zijn en dat is vaak te veel gevraagd van deze groep.
Dus de mensen die het meest gebaat zijn bij een financieel steuntje in de rug, maken er geen gebruik van omdat het simpelweg te ingewikkeld is.
Annemarie van Gaal: studenten laten zorgtoeslag liggen
Ik geef een voorbeeld: een op de drie mbo-studenten vraagt na hun achttiende verjaardag géén zorgtoeslag aan terwijl hij of zij daar wel recht op heeft.
Ze weten niet van het bestaan, vinden het te ingewikkeld of durven het niet aan te vragen omdat zij bang zijn om iets fout te doen.
Deze groep laat dus meer dan 1500 euro per jaar liggen.
Is toch mooi , kan ie wel 20 conferenties houden en 50 miljoen per jaar losweken voor het slavernijverleden ,quote:Op maandag 29 juni 2026 19:59 schreef MoreDakka het volgende:
NWS / Jetten belooft vervolg op excuses voor slavernijverleden
Iemand enig idee wat deze woordsalade nou precies betekent? Wordt er weer 200 miljoen uitgetrokken voor... iets?
Ik snap juist heel goed wat je bedoelt. Ik heb zelf aan den lijve ondervonden hoe ingewikkeld het toeslagenstelsel is. Ik heb ooit duizenden euro’s aan onterecht ontvangen toeslagen moeten terugbetalen. Ik begrijp dus heel goed dat mensen bang zijn om iets fout te doen of door de bomen het bos niet meer zien.quote:Op maandag 29 juni 2026 16:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JIJ WILT het niet snappen, geeft niet hoor
https://www.telegraaf.nl/(...)lonen/157879346.html
Dit bedoel ik
Er zijn groepen in Nederland die keihard werken en overwerken en niet voor toeslagen, uitkeringen, HRA of huursubsidies in aanmerking komen, alleen voor een summiere gemaximeerde arbeidskostenforfait
[..]
.
[..]
Iemand die nauwelijks werkt zal altijd voor heel veel toeslagen en subsidies en HRA kiezen als ie veel verdient voor HRA en toeslagen en anders voor huursubsidie
De vraag is of je moet willen dat andere Europeanen het werk hier komen doen wat wij zelf moeten doen
We trekken nu EU werk hierheen middels een veel te hoog minimumloon en toeslagen die alleen voor onszelf zijn en we laten de EU migranten torenhoge NETTO kosten betalen voor een slecht bed in een tochtig hok
DE welvaart van Nederland is niet eerlijk verkregen , we moeten AI erop loslaten en eerlijk tegenover onszelf zijn
Anders zal de economische divergentie binnen de eurozone altijd maar blijven doorgaan
met een veel hoger arbeidskosten forfait van 15.000 euro betalen de laagste arbeidsinkomens helemaal geen betastingquote:Op maandag 29 juni 2026 22:48 schreef KaheemSaid het volgende:
Dus prima als je pleit voor een libertair belastingstelsel met minder overheid en meer eigen verantwoordelijkheid. Dat is een legitieme politieke keuze. Maar noem het dan ook wat het is: een keuze voor een ander economisch systeem. Ik zie alleen niet hoe dit pakket juist de beste oplossing zou zijn voor mensen die nu moeite hebben om rond te komen, terwijl degene die ¤ 250k verdienen nu nog ¤ 114k aan belasting betalen en dan nog maar ¤ 35k
¤250.000 - ¤114.000 - ¤36.000
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |