abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220594904
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]

Volgens politiek commentator Wouter de Winther ligt de huidige impasse over de asielwetten in de eerste plaats bij de coalitie zelf, en niet primair bij de oppositie (zoals de PVV).
De column benadrukt dat de coalitiepartijen onderling verdeeld zijn en niet genoeg eensgezindheid tonen om de strenge asielmaatregelen door het parlement te krijgen. De Winther wijst erop dat de vertraging en blokkades vooral voortkomen uit interne coalitieproblemen, in plaats van alleen uit tegenstemmen van buitenaf.

De kernboodschap uit de tweet en column is duidelijk: de coalitie is zelf de grootste bottleneck bij het aanpakken van asiel.

Ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Dit dossier laat zien dat de coalitie helemaal niet eensgezind is. En ik vraag me af wat ze sws denken voor elkaar te gaan krijgen.

Ook in combinatie met de kritiek van de RvS: er is gewoon niets uitgewerkt door Jetten en co. Ze shoppen naar hartelust in cijfers en ik heb echt de indruk dat Jetten geen leiding geeft.
Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.

Al hebben ze met twee jaar stilstand en de enorme investering in defensie geen gemakkelijk fundament.
pi_220594926
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]

Volgens politiek commentator Wouter de Winther ligt de huidige impasse over de asielwetten in de eerste plaats bij de coalitie zelf, en niet primair bij de oppositie (zoals de PVV).
De column benadrukt dat de coalitiepartijen onderling verdeeld zijn en niet genoeg eensgezindheid tonen om de strenge asielmaatregelen door het parlement te krijgen. De Winther wijst erop dat de vertraging en blokkades vooral voortkomen uit interne coalitieproblemen, in plaats van alleen uit tegenstemmen van buitenaf.

De kernboodschap uit de tweet en column is duidelijk: de coalitie is zelf de grootste bottleneck bij het aanpakken van asiel.

Ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Dit dossier laat zien dat de coalitie helemaal niet eensgezind is. En ik vraag me af wat ze sws denken voor elkaar te gaan krijgen.

Ook in combinatie met de kritiek van de RvS: er is gewoon niets uitgewerkt door Jetten en co. Ze shoppen naar hartelust in cijfers en ik heb echt de indruk dat Jetten geen leiding geeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.

Als de asielwetten het vervolgens wel/of niet halen lijkt dan vooral een individueel partij probleem en geen coalitie probleem en hoeveel waarde ze eraan hechten.

Mijn onderbuik zegt dat d66/cda hun schouders erbij ophalen en ze het niet zoveel uitmaakt. Bij de VVD zullen ze misschien (voor de bühne?) balen dat het niet doorgaat maar waarschijnlijk horen we er pas bij de volgende verkiezingen weer wat over mochten ze het niet halen.
pi_220594932
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het lijkt wel alsof het “het kan wel” frame zo belangrijk was dat er vooral tempo gemaakt moest worden.
Ja. Dat hele traject was vreemd.
Soort snelheid boven kwaliteit.
pi_220594957
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de afspraken vanuit het coalitieakkoord niet meer scherp heb over de asielwetten maar als het zoals hier geschetst wordt het echt een vrije kwestie is/was dan hoeven ze hier ook geen eenheid te tonen op dit dossier. De asielwetten waren volgens mij ook vooral een paradepaardje van de PVV.

Als de asielwetten het vervolgens wel/of niet halen lijkt dan vooral een individueel partij probleem en geen coalitie probleem en hoeveel waarde ze eraan hechten.

Mijn onderbuik zegt dat d66/cda hun schouders erbij ophalen en ze het niet zoveel uitmaakt. Bij de VVD zullen ze misschien (voor de bühne?) balen dat het niet doorgaat maar waarschijnlijk horen we er pas bij de volgende verkiezingen weer wat over mochten ze het niet halen.
Het commentaar is groter dan alleen die asielwetten.
De raad van state geeft ook aan dat er gewoon geshopt is in cijfers.
En dat geen enkel plan voldoende uitgewerkt is in deze coalitie.

De plannen hangen als los zand aan elkaar.
pi_220594973
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.
pi_220594997
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Al hebben ze met twee jaar stilstand en de enorme investering in defensie geen gemakkelijk fundament.
Die investering in defensie kun je natuurlijk ook wel wat afzwakken. Niet alsof we Amerika nog hoeven te paaien ermee.
pi_220595006
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het commentaar is groter dan alleen die asielwetten.
De raad van state geeft ook aan dat er gewoon geshopt is in cijfers.
En dat geen enkel plan voldoende uitgewerkt is in deze coalitie.
Eens, alleen in mijn ogen staat dat los van de asielwetten.

Tot nu toe blinkt het kabinet nog niet uit aan eensgezindheid.

En het hoewel vervelend gaat het gesteggel tot nu toe voornamelijk over klein bier, de verhoging van het ER lijkt het eerste echt grote dossier te worden waar ze het zowel gezamenlijk over eens moeten blijven maar ook steun moeten gaan zoeken bij de rest van de tweede kamer.
pi_220595011
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:47 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De VVD heeft Rutte 4 opgeblazen om migratie, daarna hebben ze aan de chaos van Schoof mee gedaan waar eigenlijks niks uit gekomen behalve dit (en 130 rijden op de afsluitdijk). Ik mag er toch vanuit gaan dat dit voor de VVD groter is dan alleen voor de bühne.
De 'chaos van Schoof' was qua financieel beleid helderder dan wat er nu staat onder Jetten. Aldus het commentaar van de RvS op beiden plannen.

Kan me zo voorstellen trouwens dat de VVD er weer de stekker uit kan gaan trekken. Die migratieplannen zijn wel een dingetje bij de VvD.
pi_220595029
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:47 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken, laat staan dat ze uit de coalitie stappen.

In verdediging voor Jetten, totaal uitgewerkte plannen ten tijde van het coalitie akkoord zonder meerderheid in zowel de eerste als de tweede kamer heeft ook niet zoveel zin .
  donderdag 16 april 2026 @ 19:54:51 #210
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220595043
Wouter de Winther is natuurlijk zelf een VVD-intrigant. Had het onlangs nog over de "GroenLinks Jugend" in zijn stukjes.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220595048
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:51 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Eens, alleen in mijn ogen staat dat los van de asielwetten.

Tot nu toe blinkt het kabinet nog niet uit aan eensgezindheid.

En het hoewel vervelend gaat het gesteggel tot nu toe voornamelijk over klein bier, de verhoging van het ER lijkt het eerste echt grote dossier te worden waar ze het zowel gezamenlijk over eens moeten blijven maar ook steun moeten gaan zoeken bij de rest van de tweede kamer.
Het gaat om het hele pakket. Er is geen eensgezindheid. En niets is uitgewerkt.
Als van alles en nog wat een vrije kwestie is, hou je geen coalitie meer over.
pi_220595436
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Het gaat om het hele pakket. Er is geen eensgezindheid. En niets is uitgewerkt.
Als van alles en nog wat een vrije kwestie is, hou je geen coalitie meer over.
Tja, dat is gelijk de grootste weeffout in deze coalitie. Ze zijn vergeten een meerderheid te organiseren in beide Kamers van de Staten Generaal…
  donderdag 16 april 2026 @ 21:40:49 #213
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220596029
Bekijk deze YouTube-video

Mooi dat die engerd Pieter Cobelens (zie comments onderaan de video waarom) even goed te kakken wordt gezet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220596115
quote:
10s.gif Op donderdag 16 april 2026 20:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, dat is gelijk de grootste weeffout in deze coalitie. Ze zijn vergeten een meerderheid te organiseren in beide Kamers van de Staten Generaal…
Nou ja, weeffout... dat is wel mild.
Destroy the spineless; show me it's real
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220596120
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
Wouter de Winther is natuurlijk zelf een VVD-intrigant. Had het onlangs nog over de "GroenLinks Jugend" in zijn stukjes.
Wouter is wel rechts ja. Gras is groen.
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  donderdag 16 april 2026 @ 21:58:46 #216
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220596140
quote:
81s.gif Op donderdag 16 april 2026 21:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Wouter is wel rechts ja. Gras is groen.
Frits Wester is ook rechts en zo zijn er wel meer. Toch zijn er belangrijke verschillen met de flauwekul en het politieke gespin van De Winther. Je ziet dat niet of doet alsof je het niet wil zien
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220596147
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 21:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Frits Wester is ook rechts en zo zijn er wel meer. Toch zijn er belangrijke verschillen met de flauwekul en het politieke gespin van De Winther. Je ziet dat niet of doet alsof je het niet wil zien
Afhameren is best aardig, ik trek z'n stem alleen niet.
  donderdag 16 april 2026 @ 22:14:06 #218
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220596204
quote:
7s.gif Op donderdag 16 april 2026 22:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Afhameren is best aardig
Het is exemplarisch voor hoe de democratie en werkelijkheid/realiteit kapot wordt gemaakt. Ik kan niet anders zeggen.

Het is een heel ander soort invulling en presentatie van 'rechts' dan dat van wijlen Kees Lunshof, hoewel De Telegraaf als geheel natuurlijk altijd zijn streken heeft gehad.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator donderdag 16 april 2026 @ 22:21:45 #219
236264 crew  capricia
pi_220596233
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind het niet zo interessant wie links of rechts is. VVD of Pro.
Veel interessanter vind ik of iemand een punt maakt.
En dat kan ook een Wouter de Winther zijn. :)
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 16 april 2026 @ 22:34:08 #220
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220596264
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 22:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind het niet zo interessant wie links of rechts is. VVD of Pro.
Veel interessanter vind ik of iemand een punt maakt.
Dit is min of meer wat ik zelf zeg. Frits Wester is ook rechts (ook al speelt hij de neutrale duider).

Wouter de Winther vermengt fictie met non-fictie; vermengt het proza van columns met duiding en (inside) informatie. Maar is wel de nummer één gast bij Jinek, om daar dan de neutrale observant te spelen.

Het is een soort flooding the zone, de firehose of falsehoods en van een ander metier dan destijds Lunshof.

quote:
En dat kan ook een Wouter de Winther zijn. :)
Het zou kunnen, maar dat is tot nu toe nog nooit voorgekomen. Iets met een stilstaande klok etc. Een schadelijke man voor de waarheidsvinding en democratie. Hij verzint dingen bij elkaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klopkoek op 16-04-2026 22:46:28 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220596538
quote:
1s.gif Op donderdag 16 april 2026 22:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is min of meer wat ik zelf zeg. Frits Wester is ook rechts (ook al speelt hij de neutrale duider).

Wouter de Winther vermengt fictie met non-fictie; vermengt het proza van columns met duiding en (inside) informatie. Maar is wel de nummer één gast bij Jinek, om daar dan de neutrale observant te spelen.

Het is een soort flooding the zone, de firehose of falsehoods en van een ander metier dan destijds Lunshof.
[..]
Het zou kunnen, maar dat is tot nu toe nog nooit voorgekomen. Iets met een stilstaande klok etc. Een schadelijke man voor de waarheidsvinding en democratie. Hij verzint dingen bij elkaar.
Wie vind jij dan een neutrale duider?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')