abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 juni 2026 @ 20:18:58 #1
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220982003
.. en twee stapjes terug
"Pools are perfect for holding water"
pi_220982065
_O-

Kan zo van De Speld komen.

Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220982081
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 20:37 schreef nostra het volgende:
_O-

[ afbeelding ]
Ik wacht op een statement op Twitter van Dilan waarin ze schande spreekt van het uitsluiten door PRO.
  zondag 7 juni 2026 @ 20:41:54 #5
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220982087
quote:
_O-

[ afbeelding ]
Ach Utrecht toch.
  zondag 7 juni 2026 @ 20:42:33 #6
396550 Richestorags
pi_220982089
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2026 20:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik wacht op een statement op Twitter van Dilan waarin ze schande spreekt van het uitsluiten door PRO.
Het is Dilan dus dat zou zomaar kunnen.
  zondag 7 juni 2026 @ 20:42:49 #7
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220982091
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 19:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
SGP'ers zijn inderdaad ook niet geintegreerd. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. Maar SGP'ers accepteren onze normen en waarden niet. Ze worden door hun milieu geindoctrineerd precies op een manier hoe jij migranten verwijt dat soort waarden mee te krijgen.
Voor Ja21 stemmers en VVD stemmers zou ik iets minder generaliseren er zullen goed geintegreerde mensen tussen zitten maar zeker niet allemaal. Dat geldt verder voor elke democratische partij. Maar bij partijen die onze democratie niet serieus nemen kun je wel stellen dat de kiezers niet goed geintegreerd zijn uitzonderingen daargelaten.
Hmm.

Hmm.

Kortom, wat is jouw definitie van geïntegreerd zijn hier eigenlijk?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 7 juni 2026 @ 20:46:19 #8
396550 Richestorags
pi_220982106
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2026 20:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm.

Hmm.

Niet op rechts stemmen zal het op neerkomen.
pi_220982205
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2026 20:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm.

Hmm.

Geintegreerd zijn betekent dat je meedraait in de maatschappij. Dat je heersende normen en waarden deelt.
Als je zoals PVV'ers en FvD'ers duidelijk onderscheid maakt tussen mensen op basis van hun afkomst deel je de Nederlandse waarde van gelijke rechten en plichten niet en ben je dus niet goed geïntegreerd.
Ik legde ook al uit waarom bijvoorbeeld SGP'ers niet geintegreerd zijn omdat ze op een manier over vrouwen denken die niet bij deze tijd en plek past.
pi_220982225
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Geintegreerd zijn betekent dat je meedraait in de maatschappij. Dat je heersende normen en waarden deelt.
Uhhmmm......zal ik er geen doekjes om winden? Lastig.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 7 juni 2026 @ 21:22:53 #11
396550 Richestorags
pi_220982243
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:18 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Uhhmmm......zal ik er geen doekjes om winden? Lastig.
Laat ik het dan maar doen. Sinds wanneer zijn Maoïstische waarden Nederlandse normen en waarden?

Of, platteland Eritrese waarden?
  Moderator zondag 7 juni 2026 @ 22:19:47 #12
375570 crew  Cyan9
pi_220982580
quote:
_O-

[ afbeelding ]
De ironie. |:)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 7 juni 2026 @ 22:25:08 #13
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220982606
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 21:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als je zoals PVV'ers en FvD'ers duidelijk onderscheid maakt tussen mensen op basis van hun afkomst deel je de Nederlandse waarde van gelijke rechten en plichten niet en ben je dus niet goed geïntegreerd.
Ik legde ook al uit waarom bijvoorbeeld SGP'ers niet geintegreerd zijn omdat ze op een manier over vrouwen denken die niet bij deze tijd en plek past.
Bijzonder, wat zijn de heersende normen en waarden in Nederland dan?

Want die zijn gezien de verkiezingsuitslagen de afgelopen jaren centrumrechts tot rechts. En als je de SGP problematiseert, zou je dan ook het gedachtegoed van veel van de niet-Westerse asielmigranten niet moeten problematiseren die uit failed states komen waar gedachtegoed heerst waar de SGP nog progressief bij lijkt. Hun komst noemde je echter een 'win-win'.

Kortom, het slaat nergens op wat je allemaal hebt gezegd tot op heden. Je probeert het integratieprobleem met asielmigranten goed te praten, problematiseert daarna kennismigranten en probeert te beweren dat Nederlanders in hun eigen land moeten integreren als ze enigszins conservatief zijn waarbij asielmigranten uit oerconservatieve landen allemaal prima is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 7 juni 2026 @ 22:36:16 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220982711
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:19 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
De ironie. |:)
Overigens probeert de VVD hier handig het frame neer te zetten dat VVD en PRO elkaar wederzijds uitsluiten maar dat is natuurlijk niet zo, er is gewoon een coalitiie over linksmidden te vormen dus de VVD is gewoon overtallig, van vooraf absoluut uitsluiten is nooit sprake geweest.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220982938
quote:
_O-

[ afbeelding ]
Sws wel bijzonder. Een meerderheid met 44% van de stemmen.

Klinkt als een districtenstelsel. Iemand een idee hoe dat kan?
  zondag 7 juni 2026 @ 23:09:32 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220982952
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Sws wel bijzonder. Een meerderheid met 44% van de stemmen.

Klinkt als een districtenstelsel. Iemand een idee hoe dat kan?
Restzetelverdeling en blanco/ongeldige stemmen waarschijnlijk. Een PRO-D66 coalitie rust gewoon op 50% van de zetels.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220982980
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Restzetelverdeling en blanco/ongeldige stemmen waarschijnlijk. Een PRO-D66 coalitie rust gewoon op 50% van de zetels.
Misschien. Jij weet het dus ook niet zeker.

In elk geval geen evenredige vertegenwoordiging. Als je met 44% van de stemmen de meerderheid hebt.

[ Bericht 18% gewijzigd door PieterDeRijcke op 07-06-2026 23:24:05 ]
  zondag 7 juni 2026 @ 23:22:58 #18
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220983018
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:16 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Misschien. Jij weet het dus ook niet zeker.

In elk geval geen evenredige vertegenwoordiging. Als je met 44% van de stemmen de meerderheid hebt.
Het percentage van de stemmen van 44% klopt in ieder geval wel en blijkbaar kan dat mappen op 50% van de zetels:

https://onderzoek.utrecht(...)eenteraadsverkiezing
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220983024
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het percentage van de stemmen van 44% klopt in ieder geval wel en blijkbaar kan dat mappen op 50% van de zetels:

Vind dat vreemd.

Even vergelijken: ons huidige minderheidskabinet heeft 43% van de stemmen gehaald. En dat is dus gewoon geen meerderheid. Maar in Utrecht kennelijk wel. :')

https://www.parlement.com/tweede-kamerverkiezingen-2025
pi_220983031
Ben dan overigens wel benieuwd wat de ondergrens is aan percentage stemmen om alsnog een meerderheid in zetels te halen. 40%, 35%?

Lijkt me allemaal niet zo goed voor het democratische gevoel en het zich vertegenwoordigd voelen van de burger.
  zondag 7 juni 2026 @ 23:26:56 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220983036
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Vind dat vreemd.

Even vergelijken: ons huidige minderheidskabinet heeft 43% van de stemmen gehaald. En dat is dus gewoon geen meerderheid. Maar in Utrecht kennelijk wel. :')

https://www.parlement.com/tweede-kamerverkiezingen-2025
Er is sowieso al 4% aan stemmen op partijen die de kiesdrempel niet halen zie ik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220983042
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er is sowieso al 4% aan stemmen op partijen die de kiesdrempel niet halen zie ik.
Wat zou de theoretische ondergrens dan kunnen zijn?
Dat je met 30% of 35% van de stemmen alsnog een meerderheid in zetels haalt?

Ik wens ze veel succes. Maar denk niet dat je zoiets moet willen. :{
  zondag 7 juni 2026 @ 23:32:18 #23
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220983047
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ook nationaal is het wel eens gebeurd dat met minder dan 50% van de stemmen een meerderheidsregering werd gevormd. Zoals 1977, 2010.

44% van de stemmen dan weer niet, maar dat heeft te maken met de kiesdeler en een andere methode voor restzetelverdeling.

Was het plan echter ooit uitgevoerd om de Tweede Kamer terug te brengen naar 75/100 zetels, zoals Rutte al in 2003 wilde en in 2010 in het regeerakkoord zette, dan zijn zulke percentages ook nationaal mogelijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220983055
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ook nationaal is het wel eens gebeurd dat met minder dan 50% van de stemmen een meerderheidsregering werd gevormd. Zoals 1977, 2010.

44% van de stemmen dan weer niet, maar dat heeft te maken met de kiesdeler en een andere methode voor restzetelverdeling.

Was het plan echter ooit uitgevoerd om de Tweede Kamer terug te brengen naar 75/100 zetels, zoals Rutte al in 2003 wilde en in 2010 in het regeerakkoord zette, dan zijn zulke percentages ook nationaal mogelijk.
Wat zou de ondergrens dan kunnen zijn? Zou je ook met 30 of 35% van de stemmen een meerderheid in zetels kunnen halen?
Bijvoorbeeld als een aantal partijen net de kiesdrempel niet halen.
  zondag 7 juni 2026 @ 23:44:24 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220983071
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
PRO pakt iets meer dan 2 zetels dan hen zonder restzetelverdeling zou toekomen, D66 iets minder dan 1. Op een totaal van 45 zetels is dat dus meer dan 6%, dat verklaart het gat tussen de 44% aan stemmen en 50% aan zetels.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220983104
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PRO pakt iets meer dan 2 zetels dan hen zonder restzetelverdeling zou toekomen, D66 iets minder dan 1. Op een totaal van 45 zetels is dat dus meer dan 6%, dat verklaart het gat tussen de 44% aan stemmen en 50% aan zetels.
Dus eigenlijk omdat een partij de kiesdrempel niet haalt valt er meer te verdelen aan zetels ?

Dat vind ik een lastige hoor. Hoe meer partijen de kiesdrempel niet halen , hoe meer zetels er te verdelen zijn, zonder dat mensen er op gestemd hebben. Dan zou je bijvoorbeeld theoretisch met 20% van de stemmen de meerderheid aan zetels binnen kunnen halen.

En dat zal voor PN samen met D66 niet zo'n ellende opleveren voor die stad. Maar je zou maar eens een ForumvD met een JA21 in dezelfde positie hebben. Dan ga je toch wel andere sentimenten krijgen.

Lijkt mij beter als ze daar in Utrecht nog een coalitiepartner erbij zoeken.
  maandag 8 juni 2026 @ 00:24:40 #27
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220983159
quote:

[..]

Het is toch fijn dat er een Mona Keijzer partij is ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220983168
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzonder, wat zijn de heersende normen en waarden in Nederland dan?
Dat zei ik al bijvoorbeeld dat mensen gelijk zijn ongeacht afkomst of geslacht.

quote:
Want die zijn gezien de verkiezingsuitslagen de afgelopen jaren centrumrechts tot rechts. En als je de SGP problematiseert, zou je dan ook het gedachtegoed van veel van de niet-Westerse asielmigranten niet moeten problematiseren die uit failed states komen waar gedachtegoed heerst waar de SGP nog progressief bij lijkt. Hun komst noemde je echter een 'win-win'.
Het is ook problematisch als niet-Westerse asielmigranten niet goed geintegreerd zijn. Daar kan met beter beleid natuurlijk best voortgang in geboekt worden. Jij zegt dat veel migranten gedachtegoed hebben conservatiever dan SGP, kun je dat kwantificeren? Waar baseer je zo'n uitspraak op?

quote:
Kortom, het slaat nergens op wat je allemaal hebt gezegd tot op heden. Je probeert het integratieprobleem met asielmigranten goed te praten, problematiseert daarna kennismigranten en probeert te beweren dat Nederlanders in hun eigen land moeten integreren als ze enigszins conservatief zijn waarbij asielmigranten uit oerconservatieve landen allemaal prima is.
Nee ik heb je geprobeerd uit te leggen hoe integratie in een maatschappij werkt. Die integratie kan bij zowel Nederlanders als migranten slecht gaan. Iedereen moet in de maatschappij integreren, jij hebt dat ook gemoeten. Je bent niet geboren met normen en waarden en kende ook nog geen taal toen je net geboren werd.
Jij probeert de hele tijd te doen alsof gebrekkige integratie alleen voorkomt bij migranten, iets wat niet klopt. Ik heb je voorbeelden gegeven van gebrekkige integratie. Je hebt ook voorbeelden van goede integratie bijvoorbeeld Aboutaleb. Jij bent niet consequent in het veroordelen van conservatieve denkbeelden, die vind je alleen erg als ze komen van migranten. Ik veroordeel het ongeacht afkomst.
  maandag 8 juni 2026 @ 00:31:59 #29
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220983173
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dus eigenlijk omdat een partij de kiesdrempel niet haalt valt er meer te verdelen aan zetels ?
Er bestaat bij de gemeenteraadsverkiezingen geen harde kiesdrempel zoals deze er wel is bij de TK-verkiezingen: partijen die de kiesdeler niet halen dingen wel mee naar een restzetel. De restzetels worden verdeeld middels de d'Hondt-methode, die als ik het goed begrijp algoritmisch ongeveer als volgt werkt:

1. zolang restzetels > 0
2. per partij -> (aantal stemmen / (zeteltal+1)) = aantal_stemmen_per_zetel
3. voor de partij met het aantal_stemmen_per_zetel geldt zeteltal = zeteltal +1
4. restzetels = restzetels - 1
5. ga naar regel 1
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 8 juni 2026 @ 08:24:13 #30
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220983672
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 23:55 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Dat vind ik een lastige hoor. Hoe meer partijen de kiesdrempel niet halen , hoe meer zetels er te verdelen zijn, zonder dat mensen er op gestemd hebben. Dan zou je bijvoorbeeld theoretisch met 20% van de stemmen de meerderheid aan zetels binnen kunnen halen.

En dat zal voor PN samen met D66 niet zo'n ellende opleveren voor die stad. Maar je zou maar eens een ForumvD met een JA21 in dezelfde positie hebben. Dan ga je toch wel andere sentimenten krijgen.

Lijkt mij beter als ze daar in Utrecht nog een coalitiepartner erbij zoeken.
Het is weer eens opportunistisch rechts gejank. Nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen (zoals de befaamde formaties 1977 en 2010).

Om het nog maar niet te hebben over de wens om parlementen in te krimpen - het Nederlandse parlement is al relatief klein - en de uitvoerende macht nog dominanter te maken zoals echte antidemocraten betaamd. Gewoon lekker met AMvB werken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220984432
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 08:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is weer eens opportunistisch rechts gejank. Nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen (zoals de befaamde formaties 1977 en 2010).

Om het nog maar niet te hebben over de wens om parlementen in te krimpen - het Nederlandse parlement is al relatief klein - en de uitvoerende macht nog dominanter te maken zoals echte antidemocraten betaamd. Gewoon lekker met AMvB werken.
Als 1977 en 2010 als een ‘machtsgreep’ van rechts worden gezien omdat er geen meerderheid van stemmen achter zat, dan is het vreemd om vergelijkbare kritiek nu af te doen als ‘opportunistisch rechts gejank’. Of je vindt het in beide gevallen een legitiem punt, of in geen van beide.

Anders meet je met twee maten.
pi_220984498
quote:

[..]

In een stad als Utrecht valt dit nog mee omdat ze een vrij grote raad hebben. Hele kleine gemeenten hebben slechts 9 raadsleden. Dan kan dat nog wat gekker uitvallen denk ik.
  maandag 8 juni 2026 @ 10:36:13 #33
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220984573
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als 1977 en 2010 als een ‘machtsgreep’ van rechts worden gezien omdat er geen meerderheid van stemmen achter zat, dan is het vreemd om vergelijkbare kritiek nu af te doen als ‘opportunistisch rechts gejank’. Of je vindt het in beide gevallen een legitiem punt, of in geen van beide.

Anders meet je met twee maten.
Wat een rare post. In 1977 en 2010 werd met een minimaal aantal zetels een controversieel rechts kabinetje in elkaar gezet. Niemand klaagde toen over dat dit een minderheid aan stemmen vertegenwoordigde.

Net zoals we oneindig gehuil hebben gehoord over "miljoenen kiezers uitsluiten" (van Wollaars/Noorlander tot Duk) maar we krekels horen nu Pro niet mee mag doen.

Jij probeert mij nu in een hoek te zetten maar het kan beiden waar zijn. De rechtse autoritaire uitbuitende antidemocraten deinzen niet terug voor machtsgrepen én janken opportunistisch en hypocriet. Dat is niet tegengesteld aan elkaar, het is zelfs complementair en in elkaars verlengde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220984698
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 10:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wat een rare post. In 1977 en 2010 werd met een minimaal aantal zetels een controversieel rechts kabinetje in elkaar gezet. Niemand klaagde toen over dat dit een minderheid aan stemmen vertegenwoordigde.

Net zoals we oneindig gehuil hebben gehoord over "miljoenen kiezers uitsluiten" (van Wollaars/Noorlander tot Duk) maar we krekels horen nu Pro niet mee mag doen.

Jij probeert mij nu in een hoek te zetten maar het kan beiden waar zijn. De rechtse autoritaire uitbuitende antidemocraten deinzen niet terug voor machtsgrepen én janken opportunistisch en hypocriet. Dat is niet tegengesteld aan elkaar, het is zelfs complementair en in elkaars verlengde.
Je weerlegt mijn punt niet echt. Je geeft vooral aan dat je rechts autoritair, uitbuitend en antidemocratisch vindt. Dat mag natuurlijk, maar daarmee is nog niet uitgelegd waarom dezelfde redenering bij 1977 en 2010 een legitiem democratisch bezwaar was, of in jouw woorden: “nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen”. Terwijl vergelijkbare kritiek nu wordt weggezet als “opportunistisch rechts gejank”. Dat zijn twee verschillende maatstaven voor hetzelfde principe.

Of het feit dat een bestuur geen meerderheid van de stemmen vertegenwoordigt is een democratisch probleem, ongeacht wie ervan profiteert, of het is geen democratisch probleem maar dan lijkt mij de term machtsgreep nogal ferm.
  maandag 8 juni 2026 @ 10:54:25 #35
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220984732
@nostra

Als je nog een paar euro hebt liggen.
https://dnw.eventgoose.com/events/dP8kGOm4GgLEwgml/info

Ik ga niet, ben vorig jaar geweest en dat was leuk. Maar ik verwacht meer van hetzelfde. Volgend jaar weer met hopelijk ook een Middelkoop, Kinneging, van Duijvenvoorde.
En ook niet alle sprekers spreken mij aan, de Hond, Gietelink, Marie therese, Smits, Silfhout..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220984827
quote:
7s.gif Op maandag 8 juni 2026 10:54 schreef phpmystyle het volgende:
@:nostra

Als je nog een paar euro hebt liggen.
https://dnw.eventgoose.com/events/dP8kGOm4GgLEwgml/info

Ik ga niet, ben vorig jaar geweest en dat was leuk. Maar ik verwacht meer van hetzelfde. Volgend jaar weer met hopelijk ook een Middelkoop, Kinneging, van Duijvenvoorde.
En ook niet alle sprekers spreken mij aan, de Hond, Gietelink, Marie therese, Smits, Silfhout..
Al een uitgebreide lunch staan met mijn voormalige vennoten, dus kan sowieso niet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220986773
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 10:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Je weerlegt mijn punt niet echt. Je geeft vooral aan dat je rechts autoritair, uitbuitend en antidemocratisch vindt. Dat mag natuurlijk, maar daarmee is nog niet uitgelegd waarom dezelfde redenering bij 1977 en 2010 een legitiem democratisch bezwaar was, of in jouw woorden: “nationaal heeft rechts diverse keren een machtsgreep gedaan met een minderheid van stemmen”. Terwijl vergelijkbare kritiek nu wordt weggezet als “opportunistisch rechts gejank”. Dat zijn twee verschillende maatstaven voor hetzelfde principe.

Of het feit dat een bestuur geen meerderheid van de stemmen vertegenwoordigt is een democratisch probleem, ongeacht wie ervan profiteert, of het is geen democratisch probleem maar dan lijkt mij de term machtsgreep nogal ferm.
Je moet natuurlijk wel kijken om welke partijen het gaat. Dus als een partij als FvD dat zou proberen is het een groot probleem als een partij als Pro het probeert geen enkel probleem. Dat zit hem er in dat Pro geen nazi's in de partij heeft. Anti democratische partijen die de macht pakken is slecht nieuws.
Door te doen alsof Pro en FvD gelijk zijn trek je een valse equivalantie.
  maandag 8 juni 2026 @ 17:11:10 #38
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220986853
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 16:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Je moet natuurlijk wel kijken om welke partijen het gaat. Dus als een partij als FvD dat zou proberen is het een groot probleem als een partij als Pro het probeert geen enkel probleem. Dat zit hem er in dat Pro geen nazi's in de partij heeft. Anti democratische partijen die de macht pakken is slecht nieuws.
Door te doen alsof Pro en FvD gelijk zijn trek je een valse equivalantie.
Een regering of college vormen met een minderheid van stemmen lijkt me een probleem. Zeker omdat de uitvoerende macht in Nederland nogal sterk staat. Het is een probleem dat vaker is voorgekomen. Toen hoorde je de rechtse jankerds niet. Zelfde als met "miljoenen Nederlanders negeren" wanneer de populisten niet mee mogen doen.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')