abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 februari 2026 @ 08:12:14 #41
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219974792
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Zeker. Jongeren bouwen zo helemaal geen rechten op.

Ik vind het ook zuur dat er al die jaren premie betaald is. Zowel werkgevers als werknemers hebben deze pot gevuld. En als je dan na jaren betalen op je 60e er gebruik van moet maken, heb je dikke vette pech.

Trouwens: gaan de premies nu ook halveren?
Ik vrees dat we het antwoord wel weten...
  zondag 1 februari 2026 @ 08:15:40 #42
396550 Richestorags
pi_219974799
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 23:09 schreef capricia het volgende:
Maar van een compleet jaarsalaris of meer mee naar huis, en recht op jaren WW, naar niet eens een transitievergoeding en een paar maanden WW, en dat in zo'n relatief korte tijd, vind ik wel echt het uitkleden van rechten.
Sta er met mijn ogen van te knipperen. Hoe snel dat gaat. Die versobering.
Helaas is dat wat je krijgt als je rechtse partijen hun gang laat gaan.
  zondag 1 februari 2026 @ 08:17:07 #43
396550 Richestorags
pi_219974801
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 00:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar ben ik op zich niet zo negatief over gezien ik tijdens Balkenende II lid werd en ik alle Pechtold jaren vrolijk lid was.

Wil niet zeggen dat ik alles geweldig vind wat er in het regeerakkoord staat. Maar ik ben er wel positief over.
Waar ben je precies positief over? Over de versoberingen en anti-investeringen terwijl we een historisch lage staatsschuld hebben?
  zondag 1 februari 2026 @ 08:17:55 #44
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219974803
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Helaas is dat wat je krijgt als je rechtse partijen hun gang laat gaan.
Als je kadootjes voor demense wil dan moet je maar links stemmen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 1 februari 2026 @ 08:21:51 #45
396550 Richestorags
pi_219974816
quote:
9s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als je kadootjes voor demense wil dan moet je maar links stemmen.
Net zo goed niet wenselijk.
  zondag 1 februari 2026 @ 08:22:37 #46
38496 Perrin
pi_219974817
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Net zo goed niet wenselijk.
Idd. Als je de kadootjes niet kunt betalen dan doe je daar ook niet verstandig aan.

Maar als Nederland behoorlijk massaal rechts of rechts-midden stemt dan is het ook niet heel verrassend dat je overwegend rechts beleid krijgt.
  zondag 1 februari 2026 @ 08:24:50 #47
396550 Richestorags
pi_219974821
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Idd. Als je de kadootjes niet kunt betalen dan doe je daar ook niet verstandig aan.
Wel interessant dat Frankrijk overwegend (centrum)rechtse regeringen heeft gehad en zo ongeveer het summum van een staat met cadeautjes is.
  zondag 1 februari 2026 @ 08:27:00 #48
38496 Perrin
pi_219974827
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wel interessant dat Frankrijk overwegend (centrum)rechtse regeringen heeft gehad en zo ongeveer het summum van een staat met cadeautjes is.
Als de regering daar ergens in de uitgaven probeert te snijden dan leggen de Fransen het land stil. Daarom zitten ze nu totaal klem.

Het lijkt wel alsof het electoraat in het westen chronisch weigert om volwassen naar de realiteit te kijken.
pi_219974833
Toch maar weer het spaarbuffertje flink gaan verhogen dan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219974839
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 07:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als je oud bent en niet meer werkt ben je een kostenpost, ben je niet meer van toegevoegde waarde en moet je gaan nadenken of je leven misschien niet gewoon voltooid is en je beter kan gaan hemelen. Het D66-ideaal.
Als je een groot deel van je leven hard hebt gewerkt mag je nog best wat goede jaren hebben om te genieten voor zo ver dat nog lukt. Die rotzakken in Den Haag hoeven dat niet te bepalen. Bovendien hebben die lichamelijk nog nooit een slag werk gedaan, laat ze doodvallen daar.
Heb dan het lef om de profiteurs van het systeem aan te pakken, en zorg dat mensen met 40 dienstjaren er mee kunnen stoppen.
pi_219974842
quote:

[..]
Cliëntelisme zie je dan ook in allerlei vormen, zowel links als rechts.
  zondag 1 februari 2026 @ 08:36:23 #52
38496 Perrin
pi_219974851
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:30 schreef Mutant01 het volgende:
Goudvoorraadje, ook handig.
  Moderator zondag 1 februari 2026 @ 08:42:37 #53
446930 crew  ESF1Gamer
pi_219974872
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:30 schreef Mutant01 het volgende:
Dat wordt ook flink belast.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_219974892
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:42 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Klopt, je ontkomt er niet aan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219974917
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:42 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Valt mee, 36% van je rente. Maar zoveel is dat momenteel niet, die rente.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 1 februari 2026 @ 09:05:39 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219974954
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waar ben je precies positief over? Over de versoberingen en anti-investeringen terwijl we een historisch lage staatsschuld hebben?
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.

En ook het willen afremmen van de zorgkosten is gewoon een goed plan.
pi_219974961
quote:

[..]
Zodra de regering een hervorming wil doorvoeren die ook maar iets voorstelt, staan de Porte de Montreuil en half Marseille in de fik.

Plus vakbonden met enorme macht.
pi_219974971
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 08:31 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Als je een groot deel van je leven hard hebt gewerkt mag je nog best wat goede jaren hebben om te genieten voor zo ver dat nog lukt. Die rotzakken in Den Haag hoeven dat niet te bepalen. Bovendien hebben die lichamelijk nog nooit een slag werk gedaan, laat ze doodvallen daar.
Heb dan het lef om de profiteurs van het systeem aan te pakken, en zorg dat mensen met 40 dienstjaren er mee kunnen stoppen.
Dit is het resultaat van mensen niet als kapitaal maar als kostenpost zien.
pi_219974972
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Over de investeringen in defensie, herstel van het klimaatbeleid van Rutte IV, aanpak van zwakke plekken in d democratische rechtstaat, het aanpakken van woningbouwnimby's.

Daar zitten inderdaad goede punten tussen.

Afremmen zorgkosten gebeurt wel deels op precies de verkeerde manier: mensen hun vaste medicijnen afpakken en die vervangen door goedkopere, die vaak of minder goed werken, of meer bijwerkingen geven. Zeker voor mensen met medicijnen waar een precieze spiegel voor moet worden ingesteld is dit een rotmaatregel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zondag 1 februari 2026 @ 09:16:09 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219974988
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dit is het resultaat van mensen niet als kapitaal maar als kostenpost zien.
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?
pi_219974998
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat is er zo raar aan het idee dat als je langer leeft dan in 1955, je ook langer moet werken dan in 1955?
Omdat het met onze mate van welvaart niet nodig zou moeten zijn. We leven langer, maar kwaliteit van leven is alles behalve gegarandeerd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219975002
quote:

[..]
Er is meer in het leven dan werken. We hebben hier al de hoogste pensioenleeftijd van Europa.
pi_219975003
quote:

[..]
Bepaalde inkomensgroepen leven niet langer in goede gezondheid dan in 1955 volgens mij.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219975013
quote:

[..]

Ik had van D66 altijd wel een beetje een sociaal-liberaal beeld. Genuanceerd en met visie bezuinigen bijvoorbeeld.

Ik snap dat er bezuinigd wordt op zorg, tot op zekere hoogte. Maar het huidige pakket slaat toch behoorlijk ver door in het raken van de meest kwetsbaren, terwijl het letterlijk helemaal geen offer vraagt aan wat meer vermogenden of het grote bedrijfsleven.

Die balans is compleet zoek, en had ik bij D66 wel iets beter verwacht.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 1 februari 2026 @ 09:27:00 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219975015
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:21 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is meer in het leven dan werken. We hebben hier al de hoogste pensioenleeftijd van Europa.
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.

Het wordt ook altijd geframed of moeten werken ongeveer het verschrikkelijkste is wat je kan overkomen.
  zondag 1 februari 2026 @ 09:30:05 #66
396550 Richestorags
pi_219975024
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja ik doe ook liever wat anders dan werken. Maar zo werkt de wereld helaas niet. Als die gepensioneerden moeten ergens van betaald worden. En als die grotendeels langer leven, zal dat die meer werkuren over het leven betekenen.

Het wordt ook altijd geframed of moeten werken ongeveer het verschrikkelijkste is wat je kan overkomen.
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.

Daarvoor hebben de ouderen simpelweg ook niet genoeg kinderen gemaakt. De rekening daarvoor kan niet alleen bij de kinderen komen te liggen.
  zondag 1 februari 2026 @ 09:30:33 #67
396550 Richestorags
pi_219975026
quote:

[..]

Dat zijn wel goede punten ja.
pi_219975063
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ok dus wij moeten meer en langer werken om bejaarden te onderhouden. Fair enough. Maar welk offer van die bejaarden staat daar dan tegenover?

Solidariteit is een groot goed maar het kan geen eenrichtingsverkeer zijn. Wat levert meer en langer werken mij op? Door de verziekte belastingdruk blijft van elke euro netto een kwartje over.

En zoals hierboven al werd opgemerkt wordt de rekening volledig bij de middenklasse neergelegd terwijl bedrijven en vermogende particulieren volledig worden ontzien.
  zondag 1 februari 2026 @ 09:46:34 #69
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219975098
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik had van D66 altijd wel een beetje een sociaal-liberaal beeld. Genuanceerd en met visie bezuinigen bijvoorbeeld.

Ik snap dat er bezuinigd wordt op zorg, tot op zekere hoogte. Maar het huidige pakket slaat toch behoorlijk ver door in het raken van de meest kwetsbaren, terwijl het letterlijk helemaal geen offer vraagt aan wat meer vermogenden of het grote bedrijfsleven.

Die balans is compleet zoek, en had ik bij D66 wel iets beter verwacht.
x 2.
  zondag 1 februari 2026 @ 09:49:03 #70
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219975107
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het doel van werken kan niet simpelweg zijn "ouderen comfortabel in stand houden" zeker niet als er weinig van die ouderen terugvloeit daar zij op een grote pot met geld zitten.

Daarvoor hebben de ouderen simpelweg ook niet genoeg kinderen gemaakt.
ik heb 7 kleinkinderen

maar die gaan mijn niet vertroetelen of de rolstoel buiten in de tuin zetten , als ik niet meer kan lopen

dan moet daar maar een humanoid voor komen in het bejaardenhuis

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2026 11:40:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 1 februari 2026 @ 09:51:22 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219975117
quote:
1s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Daarvoor hebben de ouderen simpelweg ook niet genoeg kinderen gemaakt. De rekening daarvoor kan niet alleen bij de kinderen komen te liggen.
Dat is natuurlijk ook niet het primaire doel. Maar uiteindelijk kan een oudedagsvoorziening bestaan door een balans tussen werkzame jaren en jaren dat die taak erop zit voor je.

In 1955 werden mannen gemiddeld 70, nu worden ze gemiddeld 80. Dus dat heeft dan logische gevolgen voor de kosten van de oude dag.
  zondag 1 februari 2026 @ 09:51:31 #72
396550 Richestorags
pi_219975118
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb 7 kleinkinderen

maar die gaan mijn niet vertroetelen als ik niet meer kan lopen
dan moet daar maar een humanoid voor komen in het bejaardencentrum
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.

Vertroetelen is non-monetair.
  zondag 1 februari 2026 @ 09:52:33 #73
38496 Perrin
pi_219975125
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ok dus wij moeten meer en langer werken om bejaarden te onderhouden. Fair enough. Maar welk offer van die bejaarden staat daar dan tegenover?

Solidariteit is een groot goed maar het kan geen eenrichtingsverkeer zijn. Wat levert meer en langer werken mij op? Door de verziekte belastingdruk blijft van elke euro netto een kwartje over.

En zoals hierboven al werd opgemerkt wordt de rekening volledig bij de middenklasse neergelegd terwijl bedrijven en vermogende particulieren volledig worden ontzien.
De Nederlandse bevolkingspiramide is geen piramide meer: er zijn steeds meer ouderen en steeds minder werkenden. Dat betekent simpelweg dat het systeem alleen overeind blijft als mensen gemiddeld langer werken of meer bijdragen. Er is geen pijnloze oplossing voor.

Daarbovenop komt de realiteit dat Nederland leeft in een instabielere wereld: hogere defensiekosten, duurdere energie, minder groeiruimte en meer internationale concurrentie. De tijd dat economische groei alles automatisch oploste, is voorbij.

Er zijn in de praktijk maar vier opties: meer mensen laten werken, langer laten werken, meer belasting heffen of minder uitgeven. Migratie en productiviteitsgroei helpen beperkt en lossen het probleem niet structureel op. Hard snijden in zorg of pensioenen is maatschappelijk onhoudbaar.

De rekening komt altijd bij de middenklasse. Arbeid is makkelijk te belasten, kapitaal is mobiel. Dáár zit het echte probleem.

Meer of langer werken is geen beloning of straf, maar een manier om het systeem in stand te houden.
  zondag 1 februari 2026 @ 09:53:06 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219975127
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.

schrap de ouderen kortingen dan maar
maar als je de AOW kort dan zakt men door de bijstand grens, AOW is nu 50% van het minimumloon of 70%

Maak de arbeidskorting voor AOW ers maar gelijk aan die van jonger dan de AOW leeftijd , dan blijven er wat meer aan het werk en schrap de ouderen korting

https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2025

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2026 10:35:58 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 1 februari 2026 @ 09:55:29 #75
396550 Richestorags
pi_219975143
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk ook niet het primaire doel. Maar uiteindelijk kan een oudedagsvoorziening bestaan door een balans tussen werkzame jaren en jaren dat die taak erop zit voor je.

In 1955 werden mannen gemiddeld 70, nu worden ze gemiddeld 80. Dus dat heeft dan logische gevolgen voor de kosten van de oude dag.
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.

Mijn ouders hebben echt geen AOW nodig bijvoorbeeld. Afbetaald huis en een zeer ruim pensioen. En voordat iemand daarover begint, dat vinden ze zelf ook.
  zondag 1 februari 2026 @ 10:00:43 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219975185
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.

Mijn ouders hebben echt geen AOW nodig bijvoorbeeld. Afbetaald huis en een zeer ruim pensioen. En voordat iemand daarover begint, dat vinden ze zelf ook.
het gaat om korten op de gigantische zorgkosten voor de prive thuiszorg ,

de AOW daar heeft de coalitie het helemaal niet over, dat verzin je er zelf bij

het is de bedoeling dat men de WMO deels zelf gaat betalen door ouderen met een goed pensioen, jouw ouders dus
De overheid wil de grote huizen bezet houden door die ouderen om de doorstroom in wonen te beperken

vraag aan CHATGTP : wmo gemeenten ouderen schoonmaak thuiszorg
quote:
AI-overzicht
Wmo-schoonmaakhulp voor ouderen regelt u via het Wmo-loket van uw gemeente (vaak telefonisch of via de website).
Gemeenten onderzoeken of u zelfstandig kunt wonen en bieden ondersteuning bij taken als stofzuigen, ramen lappen en het verschonen van bedden.

De eigen bijdrage bedraagt in 2025 doorgaans een vast abonnementstarief van ¤ 21,- per maand.

Belangrijke aspecten:
Aanvraag: U kunt een melding maken bij de gemeente, waarna een keukentafelgesprek volgt om uw behoefte vast te stellen.

Uitvoering: Hulp wordt verleend in natura (vaste hulp via zorgaanbieder zoals Tzorg, Aafje of Florence) of via een persoonsgebonden budget (pgb).

Taken: Dit omvat schoonmaken, wasverzorging en soms maaltijdverzorging, met als doel langer thuis wonen.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2026 10:20:36 ]
  zondag 1 februari 2026 @ 10:27:41 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219975341
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.
  zondag 1 februari 2026 @ 10:29:57 #78
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219975359
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.
De AOW uitkering is niet ter sprake gebracht door de coalitie, wel de AOW leeftijd door koppeling aan de levensverwachting

wie veel eigen spaargeld heeft kan gerust een paar jaar eerder met prepensioen blijven gaan, dat verlaagt het pensioen later , heb ik ook gedaan, het is een non isseu dus
quote:
AI-overzicht
Prepensioen (vervroegd ouderdomspensioen) aanvragen kan doorgaans vanaf 10 jaar voor uw AOW-leeftijd via de website of het pensioenfonds.
Controleer uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO) en overleg minimaal 3 tot 6 maanden van tevoren met uw werkgever.
stel dan de arbeidskorting voor AOW s gelijk aan die van jonger dan de AOW leeftijd als je hen wilt helpen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2026 10:46:40 ]
  zondag 1 februari 2026 @ 10:47:55 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219975462
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]

vertroetelen thuis, . dat is JUIST WEL monetair

Als men 460 euro moet betalen voor thuiszorg, dan zal de gezonde bejaarde geen schoonmaak thuiszorg afnemen
en zelf wekelijks de ramen lappen en stofzuigen , of niet doen

Overigens zijn dan de lage AOW inkomens vrijgesteld hiervan

quote:
AI-overzicht
De nieuwe coalitie (VVD, D66, CDA) is van plan de eigen bijdrage in de zorg te verhogen en deels zelf te laten betalen door gebruikers, met name in de thuiszorg en wijkverpleging.
Naast een verhoging van het eigen risico naar ¤460 in 2027, wordt een eigen bijdrage voor wijkverpleging ingevoerd om op de zorg te bezuinigen.

Belangrijkste punten coalitieakkoord thuiszorg:
Eigen bijdrage wijkverpleging: Er komt een eigen bijdrage voor thuiszorg (wijkverpleging), wat betekent dat gebruikers direct gaan meebetalen aan zorg thuis.
quote:
AI-overzicht
Wlz (Verpleging en verzorging thuis/MTP/PGB): Er is een lage eigen bijdrage (vanaf ¤ 30,40 per maand in 2026).
Bij onvoldoende draagkracht of een (bijstands)uitkering kan men bij het CAK een vrijstelling aanvragen.

Vrijstelling (Minima): Als uw inkomen onder een bepaalde grens ligt (in 2024: ¤ 656,71 voor alleenstaanden, ¤ 939,85 met partner), vervalt de lage eigen bijdrage...

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 01-02-2026 12:09:04 ]
pi_219975489
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het fiscaliseren of zelfs inkomensafhankelijk maken van de AOW lijkt me niet te verkopen. Dat zou nog meer nivellering betekenen. Je hebt dan straks een middenklasse die overal de hoofdprijs voor betaalt maar nergens aanspraak op kan maken, terwijl de onderkant maximaal gesubsidieerd wordt en de bovenkant buiten schot blijft vanwege allerlei fiscale regelingen, loopholes en BV-constructies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')