het gaat om korten op de gigantische zorgkosten voor de prive thuiszorg ,quote:Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.
Mijn ouders hebben echt geen AOW nodig bijvoorbeeld. Afbetaald huis en een zeer ruim pensioen. En voordat iemand daarover begint, dat vinden ze zelf ook.
quote:AI-overzicht
Wmo-schoonmaakhulp voor ouderen regelt u via het Wmo-loket van uw gemeente (vaak telefonisch of via de website).
Gemeenten onderzoeken of u zelfstandig kunt wonen en bieden ondersteuning bij taken als stofzuigen, ramen lappen en het verschonen van bedden.
De eigen bijdrage bedraagt in 2025 doorgaans een vast abonnementstarief van ¤ 21,- per maand.
Belangrijke aspecten:
Aanvraag: U kunt een melding maken bij de gemeente, waarna een keukentafelgesprek volgt om uw behoefte vast te stellen.
Uitvoering: Hulp wordt verleend in natura (vaste hulp via zorgaanbieder zoals Tzorg, Aafje of Florence) of via een persoonsgebonden budget (pgb).
Taken: Dit omvat schoonmaken, wasverzorging en soms maaltijdverzorging, met als doel langer thuis wonen.
Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.quote:Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja doh. Maar laten er nou net best veel vermogende ouderen zijn en bedrijven die goud geld verdienen.
Mijn ouders hebben echt geen AOW nodig bijvoorbeeld. Afbetaald huis en een zeer ruim pensioen. En voordat iemand daarover begint, dat vinden ze zelf ook.
De AOW uitkering is niet ter sprake gebracht door de coalitie, wel de AOW leeftijd door koppeling aan de levensverwachtingquote:Op zondag 1 februari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.
stel dan de arbeidskorting voor AOW s gelijk aan die van jonger dan de AOW leeftijd als je hen wilt helpenquote:AI-overzicht
Prepensioen (vervroegd ouderdomspensioen) aanvragen kan doorgaans vanaf 10 jaar voor uw AOW-leeftijd via de website of het pensioenfonds.
Controleer uw Uniform Pensioenoverzicht (UPO) en overleg minimaal 3 tot 6 maanden van tevoren met uw werkgever.
vertroetelen thuis, . dat is JUIST WEL monetairquote:Op zondag 1 februari 2026 09:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat niet om vertroetelen, dat is een ander principe. Ik heb het puur over het feit dat het aantal kinderen (nu werkenden) niet genoeg is om het aantal puderen te onderhouden puur financieel gezien zonder dat daarvoor offers komen en dat de rekening daarvoor niet alleen bij de kinderen kan komen te liggen.
Vertroetelen is non-monetair.
De nieuwe coalitie (VVD, D66, CDA) is van plan de eigen bijdrage in de zorg te verhogen en deels zelf te laten betalen door gebruikers, met name in de thuiszorg en wijkverpleging.
Naast een verhoging van het eigen risico naar ¤460 in 2027, wordt een eigen bijdrage voor wijkverpleging ingevoerd om op de zorg te bezuinigen.
Belangrijkste punten coalitieakkoord thuiszorg:
Eigen bijdrage wijkverpleging: Er komt een eigen bijdrage voor thuiszorg (wijkverpleging), wat betekent dat gebruikers direct gaan meebetalen aan zorg thuis.
Wlz (Verpleging en verzorging thuis/MTP/PGB): Er is een lage eigen bijdrage (vanaf ¤ 30,40 per maand in 2026).
Bij onvoldoende draagkracht of een (bijstands)uitkering kan men bij het CAK een vrijstelling aanvragen.
Vrijstelling (Minima): Als uw inkomen onder een bepaalde grens ligt (in 2024: ¤ 656,71 voor alleenstaanden, ¤ 939,85 met partner), vervalt de lage eigen bijdrage...
Het fiscaliseren of zelfs inkomensafhankelijk maken van de AOW lijkt me niet te verkopen. Dat zou nog meer nivellering betekenen. Je hebt dan straks een middenklasse die overal de hoofdprijs voor betaalt maar nergens aanspraak op kan maken, terwijl de onderkant maximaal gesubsidieerd wordt en de bovenkant buiten schot blijft vanwege allerlei fiscale regelingen, loopholes en BV-constructies.quote:Op zondag 1 februari 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is inderdaad een alternatief. Al denk ik dat je daar moeilijker draagvlak voor gaat vinden.
Fiscaliseren van de AOW is :quote:Op zondag 1 februari 2026 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het fiscaliseren of zelfs inkomensafhankelijk maken van de AOW lijkt me niet te verkopen.
Dat zou nog meer nivellering betekenen.
Je hebt dan straks een middenklasse die overal de hoofdprijs voor betaalt maar nergens aanspraak op kan maken, terwijl de onderkant maximaal gesubsidieerd wordt en de bovenkant buiten schot blijft vanwege allerlei fiscale regelingen, loopholes en BV-constructies.
.quote:AI-overzicht
In 2026 bedraagt de AOW-premie 17,9% van het inkomen, berekend over een maximaal premie-inkomen (de AOW-grens) van ¤ 38.883 per jaar.
Dit betekent dat werknemers die meer dan dit bedrag verdienen, geen extra AOW-premie betalen, met een maximale jaarpremie van ¤ 5.693.
Werknemers die de AOW-leeftijd hebben bereikt, betalen geen AOW-premie meer.
Hieronder vindt u de details voor 2026:
Premiepercentage: 17,9%
Maximum inkomensgrens: ¤ 38.883 per jaar
Maximale AOW-premie: ¤ 5.693 per jaar
Minimum AOW-premie: ¤ 569 per jaar .
Overigens heb ik dat fiscaliseren nergens gelezen , gaat niet gebeurenquote:AI-overzicht
De SVB meldt dat de AOW-uitkering per 1 januari 2025 is vastgesteld op ¤ 1.637,57 bruto per maand voor alleenstaanden en ¤ 1.122,12 per maand voor gehuwden/samenwonenden.
vroeger rookte men en ging men dood voor 65 jaarquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:35 schreef perseus_of_greece het volgende:
En hadden de boomers onze gasopbrengsten niet moeten opbranden in allerhande luxe sociale regelingen en als lapmiddel voor begrotingstekorten en het in een fonds moeten stoppen zodat we er nu nog profijt van zouden hebben en met 60 met pensioen konden.
Mijn moeder (1931) was vanaf 1989 weduwe met een hypotheekvrij huis, pas toen haar spaargeld zo hoog werd dat ze vermogensbelasting moest betalen raadde haar belastingadviseur haar aan om maar eens wat belastingvrij geld te gaan schenken aan haar kinderen. Over om alvast wat weg te schenken waardoor de erfbelasting minder zou worden piekerde ze niet over. Haar redenatie was, dat ze jaren van de staat had geleefd (ze is 92 geworden en heeft nooit gewerkt) en dat die wel wat terug mocht krijgen..quote:Op zondag 1 februari 2026 09:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Geen onterechte keus ook, natuurlijk.quote:Op zondag 1 februari 2026 15:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn moeder (1931) was vanaf 1989 weduwe met een hypotheekvrij huis, pas toen haar spaargeld zo hoog werd dat ze vermogensbelasting moest betalen raadde haar belastingadviseur haar aan om maar eens wat belastingvrij geld te gaan schenken aan haar kinderen. Over om alvast wat weg te schenken waardoor de erfbelasting minder zou worden piekerde ze niet over. Haar redenatie was, dat ze jaren van de staat had geleefd (ze is 92 geworden en heeft nooit gewerkt) en dat die wel wat terug mocht krijgen..
Hmmm, waren wij als kinderen niet zo blij mee, maar goed, dat was haar keus.
Was ook best wel nobel, maar goed. Ik ga dat niet doen iig, geef bij leven zoveel mogelijk weg aan mijn kinderen, maar ja, ik werkte dan ook al vanaf mijn 20ste.quote:Op zondag 1 februari 2026 16:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen onterechte keus ook, natuurlijk.
terecht en zoveel gaat er niet afquote:Op zondag 1 februari 2026 15:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn moeder (1931) was vanaf 1989 weduwe met een hypotheekvrij huis, pas toen haar spaargeld zo hoog werd dat ze vermogensbelasting moest betalen raadde haar belastingadviseur haar aan om maar eens wat belastingvrij geld te gaan schenken aan haar kinderen. Over om alvast wat weg te schenken waardoor de erfbelasting minder zou worden piekerde ze niet over. Haar redenatie was, dat ze jaren van de staat had geleefd (ze is 92 geworden en heeft nooit gewerkt) en dat die wel wat terug mocht krijgen..
Hmmm, waren wij als kinderen niet zo blij mee, maar goed, dat was haar keus.
Dat soort uitspraken slaat natuurlijk helemaal nergens op.quote:Op zondag 1 februari 2026 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Het is makkelijk schieten voor Klaver op het akkoord.
Maar ook makkelijk praten, er moet meer ambitie komen voor klimaat en stikstof en er mag nergens op bezuinigd worden.
In andere woorden werkend Nederland mag kapot belast worden van Klaver.
Jan Modaal is altijd de lul, of het nou links of rechts is. Alleen de manier waarop de poet verdeeld wordt, verschilt.quote:Op zondag 1 februari 2026 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar ook makkelijk praten, er moet meer ambitie komen voor klimaat en stikstof en er mag nergens op bezuinigd worden.
Zoals voorspeld, de paarse trekjes.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:11 schreef jcdragon het volgende:
Tja, het is een midden/liberale minderheidskabinet met paarse trekjes.
Ik zie nu eigenlijk veel meer mensen jong overlijden, nog voor hun pensioen. Geen rokers of drinkers. Mijn grootouders zopen en rookten als ketters. Mijn ma ook. Met al die slechte gewoontes toch 80 geworden. Wat klopt hier niet?quote:Op zondag 1 februari 2026 15:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger rookte men en ging men dood voor 65 jaar
nu blijven ze tot 85 jaar gezond in leven
Toen kon je na je 50 jaar het bejaardenhuis in , nu helemaal niet meer
Je wordt zelf ouder en je sociale kring verandert.quote:Op zondag 1 februari 2026 19:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik zie nu eigenlijk veel meer mensen jong overlijden, nog voor hun pensioen. Geen rokers of drinkers. Mijn grootouders zopen en rookten als ketters. Mijn ma ook. Met al die slechte gewoontes toch 80 geworden. Wat klopt hier niet?
ja dat snap je soms nietquote:Op zondag 1 februari 2026 19:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik zie nu eigenlijk veel meer mensen jong overlijden, nog voor hun pensioen. Geen rokers of drinkers. Mijn grootouders zopen en rookten als ketters. Mijn ma ook. Met al die slechte gewoontes toch 80 geworden. Wat klopt hier niet?
quote:De bekende Nederlandse volkszanger en liedjesschrijver René Karst is op 21 november 2025 op 59-jarige leeftijd onverwachts overleden aan een hartstilstand in zijn slaap.
De in Hoogeveen geboren artiest, bekend van hits als Atje voor de Sfeer en Liever te Dik in de Kist,
Nee dat zegt hij nietquote:Op zondag 1 februari 2026 18:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Dit.quote:Op zondag 1 februari 2026 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat soort uitspraken slaat natuurlijk helemaal nergens op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |