De opbouw halveert ook.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
Vond ik ook, hoor. Ik kreeg indertijd een oprotpremie met keuze voor betaalde omscholing. Ben nu een professionele coach..quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:25 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Dat is zeker niet de oplossing. Ik vond de Melkertbanen van jaren geleden wel een goed initiatief. Of geld in omscholing. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.
Haha, zou zomaar kunnen. Al is dat deels ook doordat het aandeel met enig fatsoen bemiddelbare werklozen of mensen in de bijstand ernstig is gekrompen. Je ziet ook steeds meer mensen die b.v. bij gemeenten mensen uit de bijstand aan het werk proberen te krijgen zelf ander werk zoeken omdat ze zien dat hun doelgroep flink is opgedroogd en vooral de echt moeilijke gevallen, waar weinig eer aan te behalen is, over blijven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:20 schreef Firuze60 het volgende: [..] Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.
Wat natuurlijk belachelijk is. Vooral jongere werknemers zijn hiervan de dupe. En oudere werknemers zijn door dezelfde wijzingen op een andere manier de klos.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:27 schreef capricia het volgende:
[..]
De opbouw halveert ook.
Als je 10 jaar werkt, heb je straks 5 maanden recht op WW.
Dus aan dat jaar zullen veel mensen al niet komen qua recht.
Voor een jaar WW moet je straks 24 jaar gewerkt hebben.
Ja, allemaal lui die graag een geweer willen vasthouden, dat geeft een veilig gevoel..quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:33 schreef perseus_of_greece het volgende:
Misschien moeten we ook maar een enorm leger opbouwen om in tijden van crisis mensen van een baan te kunnen blijven voorzien, net als in de VS.
En worden de werkgeverspremies voor de WW dan ook nog maar 1/4e van wat ze nu zijn? (2x door de helft, 1x voor 2 naar 1 jaar, 1x voor halvering opbouw)quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:27 schreef capricia het volgende:
[..]
De opbouw halveert ook.
Als je 10 jaar werkt, heb je straks 5 maanden recht op WW.
Dus aan dat jaar zullen veel mensen al niet komen qua recht.
Voor een jaar WW moet je straks 24 jaar gewerkt hebben.
Uit de CDA en D66 koker.
Zeker. Jongeren bouwen zo helemaal geen rechten op.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:32 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Wat natuurlijk belachelijk is. Vooral jongere werknemers zijn hiervan de dupe. En oudere werknemers zijn door dezelfde wijzingen op een andere manier de klos.
Ja het feest kon niet op. De generaties die er na komen, krijgen de bonnetjes en de klimaatopwarming.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:35 schreef perseus_of_greece het volgende:
En hadden de boomers onze gasopbrengsten niet moeten opbranden in allerhande luxe sociale regelingen en als lapmiddel voor begrotingstekorten en het in een fonds moeten stoppen zodat we er nu nog profijt van zouden hebben en met 60 met pensioen konden.
Ok, heb je een punt, maar ik ging als kind ook niet elk jaar op wintersport, mijn kinderen wel..quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het feest kon niet op. De generaties die er na komen, krijgen de bonnetjes en de klimaatopwarming.
Dat is dat 'Leven Lang Ontwikkelen' van D66.quote:Werkgevers die tijdig investeren in scholing of re-integratie krijgen lagere of zelfs helemaal geen verplichtingen meer voor het betalen van de transitievergoeding.
quote:Werkgevers hoeven minder te rapporteren over het verloop van de re-integratie.
Er is ook niemand die de transitievergoeding gebruikte waar hij voor bedoeld was; bovendien was hij ongericht. Dus dat je daar iets mee doet lijkt me niet vreemd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
De transitievergoeding gaat ook op de schop.
Ik heb ooit nog eens een ouderwetse ontslagvergoeding gehad. Daarmee vergeleken was die transitievergoeding al peanuts.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is ook niemand die de transitievergoeding gebruikte waar hij voor bedoeld was; bovendien was hij ongericht. Dus dat je daar iets mee doet lijkt me niet vreemd.
Was dus 10 jaar geleden al het geval, de ene helft van de oprotpremie ging direct naar de belastingen en je mocht een betaalde studie kiezen. Dat laatste was gunstig voor de werkgever, kon ie weer ergens van aftrekken. Nu dus geen transitie regeling meer maar gelijk een betaalde 'omscholing'.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
De transitievergoeding gaat ook op de schop.
[..]
Dat is dat 'Leven Lang Ontwikkelen' van D66.
En nog eentje:
[..]
Ja, de tijden dat je daadwerkelijk een gouden handdruk meekreeg (en die onbelast in een stamrecht-BV kon mieteren) zijn allang vervlogen. Nou ja, tenzij ze echt van je afwillen en geen dossier hebben, dan kan je nog wel wat aardigs uitonderhandelen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb ooit nog eens een ouderwetse ontslagvergoeding gehad. Daarmee vergeleken was die transitievergoeding al peanuts.
Hoe moet ik dat voor me zien, bij een massa ontslag? Concreet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Was dus 10 jaar geleden al het geval, de ene helft van de oprotpremie ging direct naar de belastingen en je mocht een betaalde studie kiezen. Dat laatste was gunstig voor de werkgever, kon ie weer ergens van aftrekken. Nu dus geen transitie regeling meer maar gelijk een betaalde 'omscholing'.
Ja, vooral als je een arbeidsadvocaat had.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, de tijden dat je daadwerkelijk een gouden handdruk meekreeg (en die onbelast in een stamrecht-BV kon mieteren) zijn allang vervlogen. Nou ja, tenzij ze echt van je afwillen en geen dossier hebben, dan kan je nog wel wat aardigs uitonderhandelen.
Die wordt in zo'n geval meestal nog wel vergoed door je werkgever-soon-to-be-ex.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, vooral als je een arbeidsadvocaat had.
Wij mochten niet met elkaar spreken over de onderhandelingen wat betreft oprotpremies, de ene collega ging met een stuiver naar huis en de andere kneep ze uit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat voor me zien, bij een massa ontslag? Concreet.
Bij mij ook inderdaad. Ik had zelfs een zaak volgens mijn advocaat, ze wilde tot de rechter gaan. Heb dat maar laten zitten, die stress had ik er niet voor over. Maar de meeste collega's zonder advocaat hebben zich met een fooi laten wegsturen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Die wordt in zo'n geval meestal nog wel vergoed door je werkgever-soon-to-be-ex.
Alles voor de hardwerkende mens toch?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:09 schreef capricia het volgende:
Maar van een compleet jaarsalaris of meer mee naar huis, en recht op jaren WW, naar niet eens een transitievergoeding en een paar maanden WW, en dat in zo'n relatief korte tijd, vind ik wel echt het uitkleden van rechten.
Sta er met mijn ogen van te knipperen. Hoe snel dat gaat. Die versobering.
Werken zul je!quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Alles voor de hardwerkende mens toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |