abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219973667
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma
Eindverslag informateur Letschert
Coalitieakkoord "Aan de slag" van D66, VVD en CDA

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 31-01-2026 22:30:03 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219973680
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
De opbouw halveert ook.

Als je 10 jaar werkt, heb je straks 5 maanden recht op WW.
Dus aan dat jaar zullen veel mensen al niet komen qua recht.

Voor een jaar WW moet je straks 24 jaar gewerkt hebben.

Uit de CDA en D66 koker.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973689
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:25 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Dat is zeker niet de oplossing. Ik vond de Melkertbanen van jaren geleden wel een goed initiatief. Of geld in omscholing. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.
Vond ik ook, hoor. Ik kreeg indertijd een oprotpremie met keuze voor betaalde omscholing. Ben nu een professionele coach.. :D

zonder werk.. :D
pi_219973711
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:20 schreef Firuze60 het volgende: [..] Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.
Haha, zou zomaar kunnen. Al is dat deels ook doordat het aandeel met enig fatsoen bemiddelbare werklozen of mensen in de bijstand ernstig is gekrompen. Je ziet ook steeds meer mensen die b.v. bij gemeenten mensen uit de bijstand aan het werk proberen te krijgen zelf ander werk zoeken omdat ze zien dat hun doelgroep flink is opgedroogd en vooral de echt moeilijke gevallen, waar weinig eer aan te behalen is, over blijven.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 22:32:49 #5
375570 crew  Cyan9
pi_219973729
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:27 schreef capricia het volgende:

[..]
De opbouw halveert ook.

Wat natuurlijk belachelijk is. Vooral jongere werknemers zijn hiervan de dupe. En oudere werknemers zijn door dezelfde wijzingen op een andere manier de klos.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219973731
Misschien moeten we ook maar een enorm leger opbouwen om in tijden van crisis mensen van een baan te kunnen blijven voorzien, net als in de VS.
pi_219973740
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:33 schreef perseus_of_greece het volgende:
Misschien moeten we ook maar een enorm leger opbouwen om in tijden van crisis mensen van een baan te kunnen blijven voorzien, net als in de VS.
Ja, allemaal lui die graag een geweer willen vasthouden, dat geeft een veilig gevoel.. 8-)
pi_219973745
En hadden de boomers onze gasopbrengsten niet moeten opbranden in allerhande luxe sociale regelingen en als lapmiddel voor begrotingstekorten en het in een fonds moeten stoppen zodat we er nu nog profijt van zouden hebben en met 60 met pensioen konden.
pi_219973747
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:27 schreef capricia het volgende:

[..]
De opbouw halveert ook.

Uit de CDA en D66 koker.
En worden de werkgeverspremies voor de WW dan ook nog maar 1/4e van wat ze nu zijn? (2x door de helft, 1x voor 2 naar 1 jaar, 1x voor halvering opbouw)

Zal wel niet.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219973757
quote:
9s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:32 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Wat natuurlijk belachelijk is. Vooral jongere werknemers zijn hiervan de dupe. En oudere werknemers zijn door dezelfde wijzingen op een andere manier de klos.
Zeker. Jongeren bouwen zo helemaal geen rechten op.

Ik vind het ook zuur dat er al die jaren premie betaald is. Zowel werkgevers als werknemers hebben deze pot gevuld. En als je dan na jaren betalen op je 60e er gebruik van moet maken, heb je dikke vette pech.

Trouwens: gaan de premies nu ook halveren?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:37:06 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219973759
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:35 schreef perseus_of_greece het volgende:
En hadden de boomers onze gasopbrengsten niet moeten opbranden in allerhande luxe sociale regelingen en als lapmiddel voor begrotingstekorten en het in een fonds moeten stoppen zodat we er nu nog profijt van zouden hebben en met 60 met pensioen konden.
Ja het feest kon niet op. De generaties die er na komen, krijgen de bonnetjes en de klimaatopwarming.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219973782
quote:
9s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja het feest kon niet op. De generaties die er na komen, krijgen de bonnetjes en de klimaatopwarming.
Ok, heb je een punt, maar ik ging als kind ook niet elk jaar op wintersport, mijn kinderen wel.. O-)
pi_219973821
De transitievergoeding gaat ook op de schop.
quote:
Werkgevers die tijdig investeren in scholing of re-integratie krijgen lagere of zelfs helemaal geen verplichtingen meer voor het betalen van de transitievergoeding.
Dat is dat 'Leven Lang Ontwikkelen' van D66.

En nog eentje:
quote:
Werkgevers hoeven minder te rapporteren over het verloop van de re-integratie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973834
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
Er is ook niemand die de transitievergoeding gebruikte waar hij voor bedoeld was; bovendien was hij ongericht. Dus dat je daar iets mee doet lijkt me niet vreemd.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219973843
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Er is ook niemand die de transitievergoeding gebruikte waar hij voor bedoeld was; bovendien was hij ongericht. Dus dat je daar iets mee doet lijkt me niet vreemd.
Ik heb ooit nog eens een ouderwetse ontslagvergoeding gehad. Daarmee vergeleken was die transitievergoeding al peanuts. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973852
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dat 'Leven Lang Ontwikkelen' van D66.

En nog eentje:
[..]

Was dus 10 jaar geleden al het geval, de ene helft van de oprotpremie ging direct naar de belastingen en je mocht een betaalde studie kiezen. Dat laatste was gunstig voor de werkgever, kon ie weer ergens van aftrekken. Nu dus geen transitie regeling meer maar gelijk een betaalde 'omscholing'.
pi_219973856
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb ooit nog eens een ouderwetse ontslagvergoeding gehad. Daarmee vergeleken was die transitievergoeding al peanuts. :D
Ja, de tijden dat je daadwerkelijk een gouden handdruk meekreeg (en die onbelast in een stamrecht-BV kon mieteren) zijn allang vervlogen. Nou ja, tenzij ze echt van je afwillen en geen dossier hebben, dan kan je nog wel wat aardigs uitonderhandelen.
We have relearned one lesson we should have never forgotten: that only by rewarding personal initiative and insisting government live within its means can we save the spirit of enterprise and risk-taking so essential to economic progress, human fulfillment, and the preservation of freedom itself.
pi_219973862
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Was dus 10 jaar geleden al het geval, de ene helft van de oprotpremie ging direct naar de belastingen en je mocht een betaalde studie kiezen. Dat laatste was gunstig voor de werkgever, kon ie weer ergens van aftrekken. Nu dus geen transitie regeling meer maar gelijk een betaalde 'omscholing'.
Hoe moet ik dat voor me zien, bij een massa ontslag? Concreet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973868
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, de tijden dat je daadwerkelijk een gouden handdruk meekreeg (en die onbelast in een stamrecht-BV kon mieteren) zijn allang vervlogen. Nou ja, tenzij ze echt van je afwillen en geen dossier hebben, dan kan je nog wel wat aardigs uitonderhandelen.
Ja, vooral als je een arbeidsadvocaat had.
pi_219973871
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, vooral als je een arbeidsadvocaat had.
Die wordt in zo'n geval meestal nog wel vergoed door je werkgever-soon-to-be-ex.
pi_219973876
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe moet ik dat voor me zien, bij een massa ontslag? Concreet.
Wij mochten niet met elkaar spreken over de onderhandelingen wat betreft oprotpremies, de ene collega ging met een stuiver naar huis en de andere kneep ze uit.
pi_219973879
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Die wordt in zo'n geval meestal nog wel vergoed door je werkgever-soon-to-be-ex.
Bij mij ook inderdaad. Ik had zelfs een zaak volgens mijn advocaat, ze wilde tot de rechter gaan. Heb dat maar laten zitten, die stress had ik er niet voor over. Maar de meeste collega's zonder advocaat hebben zich met een fooi laten wegsturen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Firuze60 op 31-01-2026 23:08:37 ]
pi_219973922
Maar van een compleet jaarsalaris of meer mee naar huis, en recht op jaren WW, naar niet eens een transitievergoeding en een paar maanden WW, en dat in zo'n relatief korte tijd, vind ik wel echt het uitkleden van rechten.
Sta er met mijn ogen van te knipperen. Hoe snel dat gaat. Die versobering.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973949
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 23:09 schreef capricia het volgende:
Maar van een compleet jaarsalaris of meer mee naar huis, en recht op jaren WW, naar niet eens een transitievergoeding en een paar maanden WW, en dat in zo'n relatief korte tijd, vind ik wel echt het uitkleden van rechten.
Sta er met mijn ogen van te knipperen. Hoe snel dat gaat. Die versobering.
Alles voor de hardwerkende mens toch? :D
pi_219973967
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 23:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Alles voor de hardwerkende mens toch? :D
Werken zul je!
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')