abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:00:46 #276
511390 perseus_of_greece
slayer of monsters
pi_219973464
Ik ben vooral ook blij dat het zzp verhaal wat meer duidelijkheid gaat krijgen. Al vind ik de verplichte AOV dan weer onzinnig, of verplichte pensioenopbouw. Begrijpelijk omdat heel wat ZZP'ers gewoon niks regelen en later daarom een beroep moeten doen op de maatschappij. Maar dat is hun probleem, denk ik dan. Als ondernemer hoor je je zaakjes te regelen. Maar ja, niemand zit te wachten op dakloze 67+ ex-zzp'ers en andere ellende.

Maar de verplichte AOV keert pas uit na 2 jaar. De doelgroep heeft amper reserve voor 2 maanden zonder inkomen volgens mij.
pi_219973468
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik deed er dus 38 maanden over als oudere, toen 3 maanden bijstand, toen maar mijn pensioen gaan 'opvreten'. Nu met AOW en klein pensioen gaat het aardig. Als de AOW wordt gekort op vermogen (box3 eigen huis) ben ik wel de pineut.
Eigen huis zit niet in box 3, komt in dit kabinet niet in box 3 en slechts 1 partij (I stand corrected) wil het eigen huis in box 3: Volt. Dat gaat dus niet gebeuren terwijl jij leeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:02:37 #278
511390 perseus_of_greece
slayer of monsters
pi_219973482
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:48 schreef probeer het volgende:

[..]
1 op de 5 moet het maar in de bijstand uit gaan zoeken wanneer 1 jaar WW te kort blijkt, aldus D66.
Als je na 1 jaar geen werk hebt is er wellicht wat meer aan de hand. Iets dat na 2 jaar ook niet opgelost is.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 22:03:19 #279
236264 crew  capricia
pi_219973489
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:00 schreef perseus_of_greece het volgende:
Ik ben vooral ook blij dat het zzp verhaal wat meer duidelijkheid gaat krijgen. Al vind ik de verplichte AOV dan weer onzinnig, of verplichte pensioenopbouw. Begrijpelijk omdat heel wat ZZP'ers gewoon niks regelen en later daarom een beroep moeten doen op de maatschappij. Maar dat is hun probleem, denk ik dan. Als ondernemer hoor je je zaakjes te regelen. Maar ja, niemand zit te wachten op dakloze 67+ ex-zzp'ers en andere ellende.

Maar de verplichte AOV keert pas uit na 2 jaar. De doelgroep heeft amper reserve voor 2 maanden zonder inkomen volgens mij.
Die verplichte pensioenopbouw vind ik wel wat vreemd.
Aangezien er genoeg werkgevers zijn waar je ook geen pensioen opbouwt, en je dat zelf moet regelen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973490
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:00 schreef perseus_of_greece het volgende:
Het is ook zo dat ZZPers met verstand nu moesten opboksen tegen tarieven van ZZPers die geen pensioenopbouw of verzekering hadden en dat ging gewoon niet. En dus moesten zelfs verstandige ZZPers hun tarieven laten zakken tot een hoogte dat zij ook niets meer konden opbouwen of verzekeren.

Dit voorstel is er met name voor hen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219973493
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:03 schreef capricia het volgende:

[..]
Die verplichte pensioenopbouw vind ik wel wat vreemd.
Aangezien er genoeg werkgevers zijn waar je ook geen pensioen opbouwt, en je dat zelf moet regelen.
Zie mijn reactie hierboven.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 22:04:18 #282
236264 crew  capricia
pi_219973498
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zie mijn reactie hierboven.
Las het. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:05:04 #283
511390 perseus_of_greece
slayer of monsters
pi_219973507
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is ook zo dat ZZPers met verstand nu moesten opboksen tegen tarieven van ZZPers die geen pensioenopbouw of verzekering hadden en dat ging gewoon niet. En dus moesten zelfs verstandige ZZPers hun tarieven laten zakken tot een hoogte dat zij ook niets meer konden opbouwen of verzekeren.

Dit voorstel is er met name voor hen.
Die paar honderd Euro per maand zal het verschil niet maken lijkt me. Ik zie veel meer in een minimumtarief om als zzp'er aan de slag te mogen.
pi_219973519
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Las het. :)
En ja, dat telt natuurlijk ook deels zo bij bedrijven, die wellicht minder lasten hebben als ze geen pensioen opbouwen voor hun werknemers. Maar dat telt toch minder direct door. En Nederland moet naar een 80% CAO dekking van werknemers (met ook nieuwe eisen voor CAO's, een eigen CAO als bedrijf mag niet meer), dus dat zullen steeds minder bedrijven zijn aangezien pensioenopbouw in elke CAO staat.
pi_219973543
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat die twee partijen gewoon veel dichter bij elkaar liggen op deze vlakken dan menigeen denkt.
Voor mij ademt dit akkoord D66 uit.
Het ademt zeker geen D66. Al hun progressieve stokpaardjes en natuurlijk voltooid leven staan er überhaupt niet in.
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:11:06 #286
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_219973548
Tja, het is een midden/liberale minderheidskabinet met paarse trekjes.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Be kind, you'll never know what a person is going through deep inside.
pi_219973558
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:02 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Als je na 1 jaar geen werk hebt is er wellicht wat meer aan de hand. Iets dat na 2 jaar ook niet opgelost is.
Is dat zo?

Of ben je gewoon minder aantrekkelijk voor een werkgever dan de andere 80%?
"Pools are perfect for holding water"
  Forum Admin zaterdag 31 januari 2026 @ 22:12:09 #288
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219973559
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:11 schreef jcdragon het volgende:
Tja, het is een midden/liberale minderheidskabinet met paarse trekjes.
Ik zie hier met alle goede wil geen enkel paars trekje in eigenlijk
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219973567
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik zie hier met alle goede wil geen enkel paars trekje in eigenlijk
Ik ook niet, dat was D66, PvdA, VVD
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 22:13:38 #290
236264 crew  capricia
pi_219973572
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
En ja, dat telt natuurlijk ook deels zo bij bedrijven, die wellicht minder lasten hebben als ze geen pensioen opbouwen voor hun werknemers. Maar dat telt toch minder direct door. En Nederland moet naar een 80% CAO dekking van werknemers (met ook nieuwe eisen voor CAO's, een eigen CAO als bedrijf mag niet meer), dus dat zullen steeds minder bedrijven zijn aangezien pensioenopbouw in elke CAO staat.
Ja dat vertelde je laatst ook.
Maar ik heb bij al mijn werkgevers in al die jaren nog nooit een CAO gehad.
ICT dienstverleners en consultancy firms, zijn dat.

En als ik er over nadenk, mijn man ook niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973573
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Is dat zo?

En sowieso is het nogal kortzichtig, dat zo veel mensen geen 14 jaar kunnen terugdenken naar de vorige economische crisis is echt wel heel erg apart. Ik ben toch relatief jong en ik weet het nog prima.
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:15:35 #292
511390 perseus_of_greece
slayer of monsters
pi_219973582
Het is vlees noch vis. Een minderheidskabinet zonder VVD, met PvdA/GL, was zinvoller geweest. Mensen willen een socialer Nederland kennelijk, als je door de xenofobie heen kijkt. Wat de VVD wéér in een kabinet doet ontgaat me. Tegenvaller van D66.
pi_219973586
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja dat vertelde je laatst ook.
Maar ik heb bij al mijn werkgevers in al die jaren nog nooit een CAO gehad.
ICT dienstverleners en consultancy firms, zijn dat.

En als ik er over nadenk, mijn man ook niet.
Maar die 80% is wel gewoon waar: https://performa-or.nl/ni(...)et-onder-cao-vallen/
Nu is het 72%. Het tikt natuurlijk hard aan met zorg, onderwijs en ambtenaren allemaal in een CAO.
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:18:10 #294
511390 perseus_of_greece
slayer of monsters
pi_219973606
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Is dat zo?

Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
pi_219973618
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
En midden in een economische crisis, waar ontslaggolf op ontslaggolf volgt, wat dan? Is het dan ook je eigen schuld als je in een jaar (of als je minder dan 20 jaar hebt gewerkt, een paar maanden) geen baan kunt vinden?
pi_219973623
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:

[..]
Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.
pi_219973655
quote:

[..]
Geld.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:25:42 #298
511390 perseus_of_greece
slayer of monsters
pi_219973662
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.
Dat is zeker niet de oplossing. Ik vond de Melkertbanen van jaren geleden wel een goed initiatief. Of geld in omscholing. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 22:25:46 #299
375570 crew  Cyan9
pi_219973663
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat quotes:

Hogere inkomens belastingen, suiker belasting, hogere accijnzen op benzine het leest als een PvdA/GL coalitie akkoord

Extra miljarden naar onderwijs???? Al er nu één sector is die bewezen heeft dat meer geld geen oplossing brengt , dan is het wel het onderwijs. Bovendien werkt vrijwel iedereen in die sector part time dus de salarissen zijn prima om mee rond te komen ook al werk je part time

D66 heeft voor de verkiezingen schijnheilig wat rechtse uitspraken gedaan , echter nu tijdens de formatie puntje bij paaltje komt zijn ze toch totaal over links gegaan . Wat een volksverlakkerij. Dit geldt ook voor de linkse protestant Bontenbal die vnl voor links beleid is te porren en verder de VVD momenteel die zich weer jammerlijk laat leiden door zijn linker flank en principeloos in zee gaat met alles wat bovengenoemde partijen hen voorschotelt . Hiermee wordt de rechts kiezende meerderheid weer niet gehoord en volkomen in de steek gelaten en dat is toch totaal onacceptabel en verkiezingsbedrog in het kwadraat. Wat een rampscenario en wat een flutdemocratie hebben we eigenlijk in dit land.

Het komende linkse kabinet zal de situatie voor de toekomst niet verbeteren . We kunnen de maatregelen van Dow natuurlijk op het conto van GroenLinks of D66 zetten dat zou " teveel eer " zijn . Maar blij zullen ze wel zijn bij die partijen

Tja...
Wat zijn dit voor waanbeelden?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zaterdag 31 januari 2026 @ 22:26:03 #300
511390 perseus_of_greece
slayer of monsters
pi_219973664
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 22:23 schreef probeer het volgende:

[..]
Geld.
Gewoon uitstel lijkt me.