abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219973022
Maar het klopt dat D66 blijkbaar weer volledig op de Pechtold koers zit, ben wel benieuwd wat een lid als @Hexagon daar nou echt van vindt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219973025
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.

Alleen had ik bij de doorrekening van het programma van D66 nog wel het gevoel dat er iets van evenwicht was, wat er nu totaal niet is. Dat onevenwichtige voelt enorm als VVD.
Het enige evenwicht lijkt het terugdraaien vd onderwijsbezuinigingen, en Rob als MP.

Maar qua sociale zekerheden is dat inderdaad totaal zoek.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219973036
Houdt deze rechtse aids nou nooit op
pi_219973039
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:14 schreef probeer het volgende:

[..]
Het enige evenwicht lijkt het terugdraaien vd onderwijsbezuinigingen, en Rob als MP.

Maar qua sociale zekerheden is dat inderdaad totaal zoek.
En ook qua plek waar ze het vandaan halen. Al het geld uit sociale zekerheid, niks van vermogenden of bedrijven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219973043
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat D66 de huishoudelijke hulp in de WMO anders (inkomsten afhankelijk) wilde regelen staat ook gewoon op hun website.
Nah, dat vind ik wel terecht, zo was het eerder ook.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:16:41 #231
236264 crew  capricia
pi_219973046
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.

Alleen had ik bij de doorrekening van het programma van D66 nog wel het gevoel dat er iets van evenwicht was, wat er nu totaal niet is. Dat onevenwichtige voelt enorm als VVD.
Ik denk dat die twee partijen gewoon veel dichter bij elkaar liggen op deze vlakken dan menigeen denkt.
Voor mij ademt dit akkoord D66 uit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:18:37 #232
236264 crew  capricia
pi_219973065
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En dat gebeurt nu dus ook: je mag het zelf gaan betalen en wie dat niet kan, kan het via de gemeente regelen. Dus eigenlijk ook wat D66 schrijft.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973073
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Maar dat kan dus niet op de methode uit het regeerakkoord, aangezien gemeentes wettelijk verboden zijn om dingen inkomensafhankelijk te maken (en dat wil je zo houden).
pi_219973091
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:18 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat gebeurt nu dus ook: je mag het zelf gaan betalen en wie dat niet kan, kan het via de gemeente regelen. Dus eigenlijk ook wat D66 schrijft.
Nee, gemeentes gaan het nu betalen tot x percentage WML (vaak zal dat 120% zijn), maar zodra je 1 euro boven dat bedrag zit krijg je niks. De enige manier waarop een gemeente dat wettelijk mag.
pi_219973093
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat kan dus niet op de methode uit het regeerakkoord, aangezien gemeentes wettelijk verboden zijn om dingen inkomensafhankelijk te maken (en dat wil je zo houden).
Beetje vreemd, als iemand in aanmerking wil komen om een korting op wat dan ook moet ie zijn inkomen overhandigen aan diezelfde gemeente. Zo heb ik ooit tien A'4tjes met allerlei gegevens moeten inleveren om een tegemoetkoming in de energiekosten te krijgen, zat er net 10 euro boven..haha
pi_219973111
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Beetje vreemd, als iemand in aanmerking wil komen om een korting op wat dan ook moet ie zijn inkomen overhandigen aan diezelfde gemeente.
Klopt, want gemeentes betalen zaken tot 100/120/125/130% minimumloon. Maar wie in aanmerking komen krijgen allemaal hetzelfde, wie er boven zit krijgt niks. Dat is niet echt inkomensafhankelijk.
pi_219973137
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, want gemeentes betalen zaken tot 100/120/125/130% minimumloon. Maar wie in aanmerking komen krijgen allemaal hetzelfde, wie er boven zit krijgt niks. Dat is niet echt inkomensafhankelijk.
Dat is toch goed genoeg?
pi_219973157
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.
Bij Rutte III en IV was de financiële situatie ook volledig anders natuurlijk.
pi_219973164
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
VVD kiezers zijn voor 90% ook gewone werknemers

de overige 10 % zijn heel erg blij met het akkoord, omdat de 30% lijfrente uitgesteld loon sparen intact is gebleven , de pensioenopbouw grens van 137.800 euro niet is genoemd, en de 2 de hypotheek uit eigen BV tot max WOZ blijft bestaan
Ben ik de enige die geen idee heeft wat dit voor regelingen zijn en/of wat de aanpassing nu betekent?
pi_219973179
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is toch goed genoeg?
Nee, want je creëert allereerst een armoedeval, verder zal het afhankelijk worden van in welke gemeente je zit. Arme gemeentes gaan 100% WML rekenen, rijke gemeentes 130% WML. En dan is maar de vraag of de arme gemeentes, met veel arme ouderen, dan met die 100% al voldoen aan de taakstelling die de gemeenten gaan krijgen.

Want zo wordt het geregeld: de gemeentes moeten samen een bedrag bezuinigen, dat wordt opgelegd door het rijk (een taakstelling). De gemeentes verdelen dat onderling (waarbij de big 4 vaak de dans ontspringen, trouwens) en elke gemeente moet een x bedrag bezuinigen. Als een gemeente als Pekela dan alleen straatarme WMO gebruikers heeft, moeten die toch bezuinigen en moeten ze dus de huishuidelijke hulp weg halen bij mensen die het niet zelf kunnen betalen.
pi_219973186
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is toch goed genoeg?
Nee. Nu weet ik even niet precies hoeveel 130% van het wettelijk minimumloon is, maar in die situatie kan dus iemand met een inkomen van 2500 euro netto per maand zelf gaan betalen voor de hulp in het huishouden als die deze nodig heeft.

A ¤ 30 bruto per uur wellicht? Misschien 1,5 uur per week, keer 4, maakt dan al gauw ¤ 180 - ¤ 200 per maand.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219973199
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, want je creëert allereerst een armoedeval, verder zal het afhankelijk worden van in welke gemeente je zit. Arme gemeentes gaan 100% WML rekenen, rijke gemeentes 130% WML. En dan is maar de vraag of de arme gemeentes, met veel arme ouderen, dan met die 100% al voldoen aan de taakstelling die de gemeenten gaan krijgen.

Want zo wordt het geregeld: de gemeentes moeten samen een bedrag bezuinigen, dat wordt opgelegd door het rijk (een taakstelling). De gemeentes verdelen dat onderling (waarbij de big 4 vaak de dans ontspringen, trouwens) en elke gemeente moet een x bedrag bezuinigen. Als een gemeente als Pekela dan alleen straatarme WMO gebruikers heeft, moeten die toch bezuinigen en moeten ze dus de huishuidelijke hulp weg halen bij mensen die het niet zelf kunnen betalen.
Het gaat om huishoudelijke hulp, nu betaalt iedereen ongeveer 20 euro p/m voor wekelijkse hulp. Mijn moeder moest ooit 120 euro eigen bijdrage betalen voor 12 uren hulp in de maand en zelfs dat vond ik toen niet veel.
pi_219973220
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.
Wat mensen hier 'de afbraak van de Verzorgingsstaat' noemen.

Ik zal het even quoten van hun algemene website;
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/

Er staat nog wel meer:
[..]

Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.

Pas op basis daarvan kun je er iets zinnigs over zeggen lijkt me.
pi_219973227
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het gaat om huishoudelijke hulp, nu betaalt iedereen ongeveer 20 euro p/m voor wekelijkse hulp. Mijn moeder moest ooit 120 euro eigen bijdrage betalen voor 12 uren hulp in de maand en zelfs dat vond ik toen niet veel.
Dat is wat ik zeg. Een oudere op minimumloom kan dat niet betalen. Maar moet dat misschien wel in Pekela, niet in Aerdenhout.

Daarbij wordt het bedrag nu veel hoger, boven een bepaald inkomen (verschil per gemeente, maar dus ergens tussen 100% en 130% WML) moet je straks 100% betalen. Reken dus maar op 360-480 voor die 12 uur.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:38:56 #245
236264 crew  capricia
pi_219973270
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.

Pas op basis daarvan kun je er iets zinnigs over zeggen lijkt me.
Ook heel erg afhankelijk van de staat van de economie. Denk ik zo.
In tijden van recessie en economische crisis zal de duur oplopen?

En ook afhankelijk van de leeftijd wellicht? Een 60 plussers zal minder snel een baan vinden dan iemand van 25.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973272
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wat ik zeg. Een oudere op minimumloom kan dat niet betalen. Maar moet dat misschien wel in Pekela, niet in Aerdenhout.

Daarbij wordt het bedrag nu veel hoger, boven een bepaald inkomen (verschil per gemeente, maar dus ergens tussen 100% en 130% WML) moet je straks 100% betalen. Reken dus maar op 360-480 voor die 12 uur.
Kunnen gemeentes dit soort gevolgen dan niet teruggeven aan de overheid, zo van regelen jullie dat dan maar?
  zaterdag 31 januari 2026 @ 21:39:50 #247
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219973283
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ben ik de enige die geen idee heeft wat dit voor regelingen zijn en/of wat de aanpassing nu betekent?
er is geen enkele aanpassing
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219973285
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Kunnen gemeentes dit soort gevolgen dan niet teruggeven aan de overheid, zo van regelen jullie dat dan maar?
Ze kunnen niet sluitende begrotingen inleveren, dan komen ze onder curatele van de provincie. Ze kunnen geen dingen terug de schutting over kieperen, dat kan maar 1 kant op.
pi_219973287
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?
Ik vind het enorm veel D66 ademen.
WW gehalveerd, AOW-leeftijd stijgt. Echt allemaal uit het D66 programma.
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?
pi_219973302
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze kunnen niet sluitende begrotingen inleveren, dan komen ze onder curatele van de provincie. Ze kunnen geen dingen terug de schutting over kieperen, dat kan maar 1 kant op.
Vanuit het GAK of WLZ ook niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')