Als ik dat goed interpreteer dan betekent dat een denivellerende maatregel?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:07 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp ook dat ze de kinderbijslag en het kindgebonden budget samen gaan voegen tot één kindregeling.
Dus niet meer inkomensafhankelijk. Ook om het probleem van terugvordering te verkleinen.
Ben benieuwd hoeveel hoger dat gaat worden voor mensen die geen kindgebonden budget krijgen.
Een deel blijft variabel. Het wordt vooral allemaal door 1 organisatie geregeld.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:07 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp ook dat ze de kinderbijslag en het kindgebonden budget samen gaan voegen tot één kindregeling.
Dus niet meer inkomensafhankelijk. Ook om het probleem van terugvordering te verkleinen.
Ben benieuwd hoeveel hoger dat gaat worden voor mensen die geen kindgebonden budget krijgen.
Ja. ze willen het liefst van al die inkomensafhankelijke toeslagen af. Maar dat lukt niet zo snel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als ik dat goed interpreteer dan betekent dat een denivellerende maatregel?
Een hoger vast en een lager variabel deel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een deel blijft variabel. Het wordt vooral allemaal door 1 organisatie geregeld.
Prima zaak als dat zo is. Het stichten van een gezin mag best wat beter gefaciliteerd worden. Dat zou wel echt een CDA-paradepaardje zijn in dit verhaal, trouwens.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:07 schreef capricia het volgende:
Zeker. Ik ben er ook voorstander van dat we onze eigen bevolking min of meer zelf op peil kunnen houden. Maar das een ander onderwerp.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Prima zaak als dat zo is. Het stichten van een gezin mag best wat beter gefaciliteerd worden. Dat zou wel echt een CDA-paradepaardje zijn in dit verhaal, trouwens.
Ja, waarschijnlijk wel. Is ook de enige oplossing, want uiteindelijk vragen best veel mensen het variabele deel nu niet op omdat ze bang zijn voor de terugbetalingen. Juist expliciet ook deze. Dan bereikt je toeslag dus zijn doel niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Een hoger vast en een lager variabel deel.
Dus dat lijkt me idd denivellerend.
VVD kiezers zijn voor 90% ook gewone werknemersquote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens een poll is slechts 66% van de VVD-stemmers blij met het akkoord. Gezien de VVD het meeste lijkt te hebben binnengehaald en ook nog haar voorkeurscoalitie bij de rest door de strot heeft gedrukt, vraag ik me af waar de ontevredenheid dan zit.
@:nostra weet jij hier vanuit de appgroepen wellicht meer over?
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens een poll is slechts 66% van de VVD-stemmers blij met het akkoord. Gezien de VVD het meeste lijkt te hebben binnengehaald en ook nog haar voorkeurscoalitie bij de rest door de strot heeft gedrukt, vraag ik me af waar de ontevredenheid dan zit.
Verhoging budget ontwikkelingssamenwerking en meer budget voor klimaat zie ik langs komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
De vraag is dan natuurlijk wel wat die bedragen gaan worden. Juist voor mensen die nu afhankelijk van het kindgebonden budget zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk wel. Is ook de enige oplossing, want uiteindelijk vragen best veel mensen het variabele deel nu niet op omdat ze bang zijn voor de terugbetalingen. Juist expliciet ook deze. Dan bereikt je toeslag dus zijn doel niet.
Bedrijven en vermogenden worden vrijwel volledig ontzien. De VPB stijgt niet. HRA blijft in stand. Geen extra belasting op vermogen. Expatregeling blijft. Verzorgingsstaat nog verder uitgekleed. Allemaal VVD-stokpaardjes.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?
Ik vind het enorm veel D66 ademen.
WW gehalveerd, AOW-leeftijd stijgt. Echt allemaal uit het D66 programma.
CDA claimt meer geld voor gezinnen, dus ik denk niet dat er op dit punt mensen op achteruit gaan. Basis+maximum variabel zal wel minimaal het oude maximum zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:46 schreef capricia het volgende:
[..]
De vraag is dan natuurlijk wel wat die bedragen gaan worden. Juist voor mensen die nu afhankelijk van het kindgebonden budget zijn.
Die zitten veelal aan de onderkant. En als dat bedrag lager wordt, is dat misschien wel een probleem voor die groep?
En deze punten zijn lijnrecht tegenover het D66 programma?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bedrijven en vermogenden worden vrijwel volledig ontzien. De VPB stijgt niet. HRA blijft in stand. Geen extra belasting op vermogen. Expatregeling blijft. Verzorgingsstaat nog verder uitgekleed. Allemaal VVD-stokpaardjes.
Mooi, dan gaan veel mensen er wat dit betreft wel op vooruit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA claimt meer geld voor gezinnen, dus ik denk niet dat er op dit punt mensen op achteruit gaan. Basis+maximum variabel zal wel minimaal het oude maximum zijn.
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:50 schreef capricia het volgende:
[..]
En deze punten zijn lijnrecht tegenover het D66 programma?
Wat er met de Verzorgingsstaat gebeurt is juist D66.
Plus nog al dat geld naar klimaat.
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/quote:D66 bouwt verder aan een pensioenstelsel dat mensen keuzevrijheid én zekerheid voor later geeft. Het wordt mogelijk om, als je dat wilt, na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven doorwerken. Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon. Daarnaast wordt de AOW-leeftijd sneller verhoogd.
We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
quote:Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de
verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
Meerdere keren een hapje is alsnog een flinke hap, dus ik zou juist voor een strikte interpretatie willen pleiten. Maar goed uiteindelijk is dat natuurlijk aan de rechter.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
Om een verlaging van een uitkering met 7% nou een maatregel is "die afbreuk doen aan het doel van de bepaling of een achteruitgang betekenen voor de rechtsbescherming", vraag ik me wel ten zeerste af. Ik ben het niet eens met de maatregel, maar om dit verdrag daar nu bij te slepen vind ik wel vergezocht, zeker omdat de uitkering ook niet alleen voor gehandicapten is.
Nee, er staat een verkorting WW, geen halvering en ook niet het trager opbouwen. Zaken uit de WMO halen staat ook niet in hun programma. Bezuinigen op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ook niet. Dat is echt VVD, geen D66.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.
Wat mensen hier 'de afbraak van de Verzorgingsstaat' noemen.
Ik zal het even quoten van hun algemene website;
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/
Er staat nog wel meer:
[..]
Rond de verkiezingen is het hier besproken. Inclusief links naar 1 jaar.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, er staat een verkorting WW, geen halvering en ook niet het trager opbouwen. Zaken uit de WMO halen staat ook niet in hun programma. Bezuinigen op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ook niet. Dat is echt VVD, geen D66.
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkeringquote:Waar je nu nog één maand WW opbouwt per gewerkt jaar, willen CDA en D66 dat terugbrengen naar een halve maand.
https://www.fnv.nl/meer-i(...)partijprogramma-s-wwquote:Voor D66, JA21, SGP en VVD is zes maanden korten niet genoeg, die willen de WW inkorten met 12 maanden.
Jup. Nota bene met Hanca.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Rond de verkiezingen is het hier besproken. Inclusief links naar 1 jaar.
En inclusief de vertraagde opbouw. Het was gewoon bekend.
Kan nu alleen snel mobiel de links van de FNV rond die tijd ophoesten:
Oktober vorig jaar:
[..]
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkering
[..]
https://www.fnv.nl/meer-i(...)partijprogramma-s-ww
En dat D66 de huishoudelijke hulp in de WMO anders (inkomsten afhankelijk) wilde regelen staat ook gewoon op hun website.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:09 schreef probeer het volgende:
[..]
Jup. Nota bene met Hanca.
Edit: dat ging voornl over de loondoorbetaling bij ziekte, maar we hebben destijds ook de verkorting van de WW even aangeraakt
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:09 schreef probeer het volgende:
[..]
Jup. Nota bene met Hanca.
Edit: dat ging over de loondoorbetaling bij ziekte
Het enige evenwicht lijkt het terugdraaien vd onderwijsbezuinigingen, en Rob als MP.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.
Alleen had ik bij de doorrekening van het programma van D66 nog wel het gevoel dat er iets van evenwicht was, wat er nu totaal niet is. Dat onevenwichtige voelt enorm als VVD.
En ook qua plek waar ze het vandaan halen. Al het geld uit sociale zekerheid, niks van vermogenden of bedrijven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Het enige evenwicht lijkt het terugdraaien vd onderwijsbezuinigingen, en Rob als MP.
Maar qua sociale zekerheden is dat inderdaad totaal zoek.
Nah, dat vind ik wel terecht, zo was het eerder ook.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat D66 de huishoudelijke hulp in de WMO anders (inkomsten afhankelijk) wilde regelen staat ook gewoon op hun website.
Ik denk dat die twee partijen gewoon veel dichter bij elkaar liggen op deze vlakken dan menigeen denkt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.
Alleen had ik bij de doorrekening van het programma van D66 nog wel het gevoel dat er iets van evenwicht was, wat er nu totaal niet is. Dat onevenwichtige voelt enorm als VVD.
En dat gebeurt nu dus ook: je mag het zelf gaan betalen en wie dat niet kan, kan het via de gemeente regelen. Dus eigenlijk ook wat D66 schrijft.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nah, dat vind ik wel terecht, zo was het eerder ook.
Maar dat kan dus niet op de methode uit het regeerakkoord, aangezien gemeentes wettelijk verboden zijn om dingen inkomensafhankelijk te maken (en dat wil je zo houden).quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nah, dat vind ik wel terecht, zo was het eerder ook.
Nee, gemeentes gaan het nu betalen tot x percentage WML (vaak zal dat 120% zijn), maar zodra je 1 euro boven dat bedrag zit krijg je niks. De enige manier waarop een gemeente dat wettelijk mag.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:18 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat gebeurt nu dus ook: je mag het zelf gaan betalen en wie dat niet kan, kan het via de gemeente regelen. Dus eigenlijk ook wat D66 schrijft.
Beetje vreemd, als iemand in aanmerking wil komen om een korting op wat dan ook moet ie zijn inkomen overhandigen aan diezelfde gemeente. Zo heb ik ooit tien A'4tjes met allerlei gegevens moeten inleveren om een tegemoetkoming in de energiekosten te krijgen, zat er net 10 euro boven..hahaquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat kan dus niet op de methode uit het regeerakkoord, aangezien gemeentes wettelijk verboden zijn om dingen inkomensafhankelijk te maken (en dat wil je zo houden).
Klopt, want gemeentes betalen zaken tot 100/120/125/130% minimumloon. Maar wie in aanmerking komen krijgen allemaal hetzelfde, wie er boven zit krijgt niks. Dat is niet echt inkomensafhankelijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Beetje vreemd, als iemand in aanmerking wil komen om een korting op wat dan ook moet ie zijn inkomen overhandigen aan diezelfde gemeente.
Dat is toch goed genoeg?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, want gemeentes betalen zaken tot 100/120/125/130% minimumloon. Maar wie in aanmerking komen krijgen allemaal hetzelfde, wie er boven zit krijgt niks. Dat is niet echt inkomensafhankelijk.
Bij Rutte III en IV was de financiële situatie ook volledig anders natuurlijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.
Ben ik de enige die geen idee heeft wat dit voor regelingen zijn en/of wat de aanpassing nu betekent?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
VVD kiezers zijn voor 90% ook gewone werknemers
de overige 10 % zijn heel erg blij met het akkoord, omdat de 30% lijfrente uitgesteld loon sparen intact is gebleven , de pensioenopbouw grens van 137.800 euro niet is genoemd, en de 2 de hypotheek uit eigen BV tot max WOZ blijft bestaan
Nee, want je creëert allereerst een armoedeval, verder zal het afhankelijk worden van in welke gemeente je zit. Arme gemeentes gaan 100% WML rekenen, rijke gemeentes 130% WML. En dan is maar de vraag of de arme gemeentes, met veel arme ouderen, dan met die 100% al voldoen aan de taakstelling die de gemeenten gaan krijgen.quote:
Nee. Nu weet ik even niet precies hoeveel 130% van het wettelijk minimumloon is, maar in die situatie kan dus iemand met een inkomen van 2500 euro netto per maand zelf gaan betalen voor de hulp in het huishouden als die deze nodig heeft.quote:
Het gaat om huishoudelijke hulp, nu betaalt iedereen ongeveer 20 euro p/m voor wekelijkse hulp. Mijn moeder moest ooit 120 euro eigen bijdrage betalen voor 12 uren hulp in de maand en zelfs dat vond ik toen niet veel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want je creëert allereerst een armoedeval, verder zal het afhankelijk worden van in welke gemeente je zit. Arme gemeentes gaan 100% WML rekenen, rijke gemeentes 130% WML. En dan is maar de vraag of de arme gemeentes, met veel arme ouderen, dan met die 100% al voldoen aan de taakstelling die de gemeenten gaan krijgen.
Want zo wordt het geregeld: de gemeentes moeten samen een bedrag bezuinigen, dat wordt opgelegd door het rijk (een taakstelling). De gemeentes verdelen dat onderling (waarbij de big 4 vaak de dans ontspringen, trouwens) en elke gemeente moet een x bedrag bezuinigen. Als een gemeente als Pekela dan alleen straatarme WMO gebruikers heeft, moeten die toch bezuinigen en moeten ze dus de huishuidelijke hulp weg halen bij mensen die het niet zelf kunnen betalen.
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.
Wat mensen hier 'de afbraak van de Verzorgingsstaat' noemen.
Ik zal het even quoten van hun algemene website;
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/
Er staat nog wel meer:
[..]
Dat is wat ik zeg. Een oudere op minimumloom kan dat niet betalen. Maar moet dat misschien wel in Pekela, niet in Aerdenhout.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het gaat om huishoudelijke hulp, nu betaalt iedereen ongeveer 20 euro p/m voor wekelijkse hulp. Mijn moeder moest ooit 120 euro eigen bijdrage betalen voor 12 uren hulp in de maand en zelfs dat vond ik toen niet veel.
Ook heel erg afhankelijk van de staat van de economie. Denk ik zo.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.
Pas op basis daarvan kun je er iets zinnigs over zeggen lijkt me.
Kunnen gemeentes dit soort gevolgen dan niet teruggeven aan de overheid, zo van regelen jullie dat dan maar?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg. Een oudere op minimumloom kan dat niet betalen. Maar moet dat misschien wel in Pekela, niet in Aerdenhout.
Daarbij wordt het bedrag nu veel hoger, boven een bepaald inkomen (verschil per gemeente, maar dus ergens tussen 100% en 130% WML) moet je straks 100% betalen. Reken dus maar op 360-480 voor die 12 uur.
er is geen enkele aanpassingquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ben ik de enige die geen idee heeft wat dit voor regelingen zijn en/of wat de aanpassing nu betekent?
Ze kunnen niet sluitende begrotingen inleveren, dan komen ze onder curatele van de provincie. Ze kunnen geen dingen terug de schutting over kieperen, dat kan maar 1 kant op.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kunnen gemeentes dit soort gevolgen dan niet teruggeven aan de overheid, zo van regelen jullie dat dan maar?
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?
Ik vind het enorm veel D66 ademen.
WW gehalveerd, AOW-leeftijd stijgt. Echt allemaal uit het D66 programma.
Vanuit het GAK of WLZ ook niet?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze kunnen niet sluitende begrotingen inleveren, dan komen ze onder curatele van de provincie. Ze kunnen geen dingen terug de schutting over kieperen, dat kan maar 1 kant op.
Die virtuele winstbelasting in box 3 weg.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?
WLZ is vanuit het rijk, maar dat gaat om bewoners van instellingen (en als die een hulpmiddel nodig hebben is het dan weer WMO). Het GAK bestaat niet meer.quote:
Staat in het programma, om dat zo snel mogelijk over gerealiseerde winst te doen. Maar goed, dat stond ook al in het wetsvoorstel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Die virtuele winstbelasting in box 3 weg.
Tja, een vorm van belasting op vermogen zal er altijd wel zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Die virtuele winstbelasting in box 3 weg.
Wat quotes:quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
WLZ is vanuit het rijk, maar dat gaat om bewoners van instellingen (en als die een hulpmiddel nodig hebben is het dan weer WMO). Het GAK bestaat niet meer.
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?
Er is een onderzoeksinstituut GAK, ik kan me niet voorstellen dat het UWV enveloppen met GAK gebruikt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.
Daar zit ook wel wat in. Waar CDA en D66 in elk geval nog probeerden vanuit een positieve agenda te redeneren, zit dat er bij de huidige VVD inderdaad niet meer in. Die voelen vooral hun bitterballen in de verdrukking komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.
Nee tegen heel veel wijzigingen.
CAK bedoel ik, hahaquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is een onderzoeksinstituut GAK, ik kan me niet voorstellen dat het UWV enveloppen met GAK gebruikt.
Je bedoelt waarschijnlijk het CAK.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.
Thanks! Bijzonder om te lezen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat quotes:
Hogere inkomens belastingen, suiker belasting, hogere accijnzen op benzine het leest als een PvdA/GL coalitie akkoord
Extra miljarden naar onderwijs???? Al er nu één sector is die bewezen heeft dat meer geld geen oplossing brengt , dan is het wel het onderwijs. Bovendien werkt vrijwel iedereen in die sector part time dus de salarissen zijn prima om mee rond te komen ook al werk je part time
D66 heeft voor de verkiezingen schijnheilig wat rechtse uitspraken gedaan , echter nu tijdens de formatie puntje bij paaltje komt zijn ze toch totaal over links gegaan . Wat een volksverlakkerij. Dit geldt ook voor de linkse protestant Bontenbal die vnl voor links beleid is te porren en verder de VVD momenteel die zich weer jammerlijk laat leiden door zijn linker flank en principeloos in zee gaat met alles wat bovengenoemde partijen hen voorschotelt . Hiermee wordt de rechts kiezende meerderheid weer niet gehoord en volkomen in de steek gelaten en dat is toch totaal onacceptabel en verkiezingsbedrog in het kwadraat. Wat een rampscenario en wat een flutdemocratie hebben we eigenlijk in dit land.
Het komende linkse kabinet zal de situatie voor de toekomst niet verbeteren . We kunnen de maatregelen van Dow natuurlijk op het conto van GroenLinks of D66 zetten dat zou " teveel eer " zijn . Maar blij zullen ze wel zijn bij die partijen
Tja...
VVD is toch ook vooral een partij zonder echte visie geworden, alleen de mensen die geld hebben verdedigen en meer niet?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.
Nee tegen heel veel wijzigingen die hun achterban zouden raken.
Wat een leegtequote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat quotes:
Hogere inkomens belastingen, suiker belasting, hogere accijnzen op benzine het leest als een PvdA/GL coalitie akkoord
Extra miljarden naar onderwijs???? Al er nu één sector is die bewezen heeft dat meer geld geen oplossing brengt , dan is het wel het onderwijs. Bovendien werkt vrijwel iedereen in die sector part time dus de salarissen zijn prima om mee rond te komen ook al werk je part time
D66 heeft voor de verkiezingen schijnheilig wat rechtse uitspraken gedaan , echter nu tijdens de formatie puntje bij paaltje komt zijn ze toch totaal over links gegaan . Wat een volksverlakkerij. Dit geldt ook voor de linkse protestant Bontenbal die vnl voor links beleid is te porren en verder de VVD momenteel die zich weer jammerlijk laat leiden door zijn linker flank en principeloos in zee gaat met alles wat bovengenoemde partijen hen voorschotelt . Hiermee wordt de rechts kiezende meerderheid weer niet gehoord en volkomen in de steek gelaten en dat is toch totaal onacceptabel en verkiezingsbedrog in het kwadraat. Wat een rampscenario en wat een flutdemocratie hebben we eigenlijk in dit land.
Het komende linkse kabinet zal de situatie voor de toekomst niet verbeteren . We kunnen de maatregelen van Dow natuurlijk op het conto van GroenLinks of D66 zetten dat zou " teveel eer " zijn . Maar blij zullen ze wel zijn bij die partijen
Tja...
Jaquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk het CAK.
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.
Pas op basis daarvan kun je er iets zinnigs over zeggen lijkt me.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werklozenquote:Aandeel kortdurig werklozen 84 procent
Het aantal kortdurig werklozen, degenen die minder dan een jaar op zoek zijn naar werk, bedroeg 337 duizend in het vierde kwartaal van 2025 (seizoengecorrigeerd). Dat zijn er 1 duizend meer dan in het kwartaal ervoor. Sinds het tweede kwartaal van 2022 steeg het aandeel kortdurig werklozen ten opzichte van het voorgaande kwartaal lange tijd. Ze steeg in vijf kwartalen van 75 naar 84 procent in het tweede kwartaal van 2023. Dit aandeel veranderde daarna lange tijd niet of nauwelijks en schommelde tussen 82 en 85 procent. In het vierde kwartaal van 2025 was het aandeel 82 procent.
1 op de 5 moet het maar in de bijstand uit gaan zoeken wanneer 1 jaar WW te kort blijkt, aldus D66.quote:Niet alle mensen die tot de werkloze beroepsbevolking worden gerekend, ontvangen een werkloosheidsuitkering. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om jongeren die tijdens of na hun opleiding op zoek gaan naar werk of om andere werkzoekenden die nog niet eerder of niet lang genoeg gewerkt hebben om voldoende WW-rechten te hebben opgebouwd. Verder gaat het bijvoorbeeld om mensen die werkloos zijn en al de maximale WW-duur hebben bereikt, om mensen die werkzaam waren als zelfstandige of freelancer, of om werknemers die verwijtbaar ontslag kregen of op eigen initiatief ontslag hebben genomen. Zo hadden in het vierde kwartaal van 2025 (niet-seizoengecorrigeerd) 325 duizend van de 395 duizend werklozen geen WW-uitkering. Bijna de helft van hen was 15 tot 25 jaar.
Aan de andere kant worden ook niet alle mensen met een WW-uitkering tot de werklozen gerekend. In het vierde kwartaal van 2025 hadden 84 duizend mensen een WW-uitkering in aanvulling op een betaalde baan. Verder waren 34 duizend WW-ontvangers niet recent op zoek naar werk en/of konden niet op korte termijn starten. Zij worden daarom niet geteld als werkloos.
Ja. Nee tegen de afbouw van de HRA. Nee tegen het extra of anders belasten van erfenissen. Nee tegen het begrotingstekort meer dan 2% op laten lopen etc. Noem het maar op.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daar zit ook wel wat in. Waar CDA en D66 in elk geval nog probeerden vanuit een positieve agenda te redeneren, zit dat er bij de huidige VVD inderdaad niet meer in. Die voelen vooral hun bitterballen in de verdrukking komen.
Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.quote:
In de financiële bijlage wordt dit als taakstellend naar de gemeentes genoemd. Alweer, ja. De gemeentes krijgen de ene na de andere taakstelling, een betrouwbare partner is het rijk niet.quote:
Die dreiging zal dat aantal wel wat doen dalen natuurlijk. En een fors deel zal ook een (fiscaal) partner met een inkomen hebben waardoor bijstand überhaupt nooit aan de orde komt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.
Of die hun inkomen kwijt raken (partner met baan) of hun huis mogen gaan opeten. In de bijstand komen is nog het meest positieve scenario.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.
Ws meer, want in die werkzoekende data worden dus ook jongeren meegenomen die voor het eerst een baan zoeken maar geen WW krijgen. En me dunkt dat die gezien hun leeftijd juist een stuk meer kans maken om binnen 1 jaar aan het werk te komen, dan een oudere ontslagen werknemer.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik deed er dus 38 maanden over als oudere, toen 3 maanden bijstand, toen maar mijn pensioen gaan 'opvreten'. Nu met AOW en klein pensioen gaat het aardig. Als de AOW wordt gekort op vermogen (box3 eigen huis) ben ik wel de pineut.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Ws meer, want in die werkzoekende data worden dus ook jongeren meegenomen die voor het eerst een baan zoeken maar geen WW krijgen. En me dunkt dat die gezien hun leeftijd juist een stuk meer kans maken om binnen 1 jaar aan het werk te komen, dan een oudere ontslagen werknemer.
Ik schat zo'n 75% vd mensen in de WW, die binnen een jaar een andere baan vinden.
Eigen huis zit niet in box 3, komt in dit kabinet niet in box 3 en slechts 1 partij (I stand corrected) wil het eigen huis in box 3: Volt. Dat gaat dus niet gebeuren terwijl jij leeft.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik deed er dus 38 maanden over als oudere, toen 3 maanden bijstand, toen maar mijn pensioen gaan 'opvreten'. Nu met AOW en klein pensioen gaat het aardig. Als de AOW wordt gekort op vermogen (box3 eigen huis) ben ik wel de pineut.
Als je na 1 jaar geen werk hebt is er wellicht wat meer aan de hand. Iets dat na 2 jaar ook niet opgelost is.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:48 schreef probeer het volgende:
[..]
1 op de 5 moet het maar in de bijstand uit gaan zoeken wanneer 1 jaar WW te kort blijkt, aldus D66.
Die verplichte pensioenopbouw vind ik wel wat vreemd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:00 schreef perseus_of_greece het volgende:
Ik ben vooral ook blij dat het zzp verhaal wat meer duidelijkheid gaat krijgen. Al vind ik de verplichte AOV dan weer onzinnig, of verplichte pensioenopbouw. Begrijpelijk omdat heel wat ZZP'ers gewoon niks regelen en later daarom een beroep moeten doen op de maatschappij. Maar dat is hun probleem, denk ik dan. Als ondernemer hoor je je zaakjes te regelen. Maar ja, niemand zit te wachten op dakloze 67+ ex-zzp'ers en andere ellende.
Maar de verplichte AOV keert pas uit na 2 jaar. De doelgroep heeft amper reserve voor 2 maanden zonder inkomen volgens mij.
Het is ook zo dat ZZPers met verstand nu moesten opboksen tegen tarieven van ZZPers die geen pensioenopbouw of verzekering hadden en dat ging gewoon niet. En dus moesten zelfs verstandige ZZPers hun tarieven laten zakken tot een hoogte dat zij ook niets meer konden opbouwen of verzekeren.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:00 schreef perseus_of_greece het volgende:
Ik ben vooral ook blij dat het zzp verhaal wat meer duidelijkheid gaat krijgen. Al vind ik de verplichte AOV dan weer onzinnig, of verplichte pensioenopbouw. Begrijpelijk omdat heel wat ZZP'ers gewoon niks regelen en later daarom een beroep moeten doen op de maatschappij. Maar dat is hun probleem, denk ik dan. Als ondernemer hoor je je zaakjes te regelen. Maar ja, niemand zit te wachten op dakloze 67+ ex-zzp'ers en andere ellende.
Zie mijn reactie hierboven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Die verplichte pensioenopbouw vind ik wel wat vreemd.
Aangezien er genoeg werkgevers zijn waar je ook geen pensioen opbouwt, en je dat zelf moet regelen.
Las het.quote:
Die paar honderd Euro per maand zal het verschil niet maken lijkt me. Ik zie veel meer in een minimumtarief om als zzp'er aan de slag te mogen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is ook zo dat ZZPers met verstand nu moesten opboksen tegen tarieven van ZZPers die geen pensioenopbouw of verzekering hadden en dat ging gewoon niet. En dus moesten zelfs verstandige ZZPers hun tarieven laten zakken tot een hoogte dat zij ook niets meer konden opbouwen of verzekeren.
Dit voorstel is er met name voor hen.
En ja, dat telt natuurlijk ook deels zo bij bedrijven, die wellicht minder lasten hebben als ze geen pensioen opbouwen voor hun werknemers. Maar dat telt toch minder direct door. En Nederland moet naar een 80% CAO dekking van werknemers (met ook nieuwe eisen voor CAO's, een eigen CAO als bedrijf mag niet meer), dus dat zullen steeds minder bedrijven zijn aangezien pensioenopbouw in elke CAO staat.quote:
Het ademt zeker geen D66. Al hun progressieve stokpaardjes en natuurlijk voltooid leven staan er überhaupt niet in.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat die twee partijen gewoon veel dichter bij elkaar liggen op deze vlakken dan menigeen denkt.
Voor mij ademt dit akkoord D66 uit.
Is dat zo?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:02 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als je na 1 jaar geen werk hebt is er wellicht wat meer aan de hand. Iets dat na 2 jaar ook niet opgelost is.
Ik zie hier met alle goede wil geen enkel paars trekje in eigenlijkquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:11 schreef jcdragon het volgende:
Tja, het is een midden/liberale minderheidskabinet met paarse trekjes.
Ik ook niet, dat was D66, PvdA, VVDquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie hier met alle goede wil geen enkel paars trekje in eigenlijk
Ja dat vertelde je laatst ook.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ja, dat telt natuurlijk ook deels zo bij bedrijven, die wellicht minder lasten hebben als ze geen pensioen opbouwen voor hun werknemers. Maar dat telt toch minder direct door. En Nederland moet naar een 80% CAO dekking van werknemers (met ook nieuwe eisen voor CAO's, een eigen CAO als bedrijf mag niet meer), dus dat zullen steeds minder bedrijven zijn aangezien pensioenopbouw in elke CAO staat.
En sowieso is het nogal kortzichtig, dat zo veel mensen geen 14 jaar kunnen terugdenken naar de vorige economische crisis is echt wel heel erg apart. Ik ben toch relatief jong en ik weet het nog prima.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Is dat zo?
Of ben je gewoon minder aantrekkelijk voor een werkgever dan de andere 80%?
Maar die 80% is wel gewoon waar: https://performa-or.nl/ni(...)et-onder-cao-vallen/quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat vertelde je laatst ook.
Maar ik heb bij al mijn werkgevers in al die jaren nog nooit een CAO gehad.
ICT dienstverleners en consultancy firms, zijn dat.
En als ik er over nadenk, mijn man ook niet.
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Is dat zo?
Of ben je gewoon minder aantrekkelijk voor een werkgever dan de andere 80%?
En midden in een economische crisis, waar ontslaggolf op ontslaggolf volgt, wat dan? Is het dan ook je eigen schuld als je in een jaar (of als je minder dan 20 jaar hebt gewerkt, een paar maanden) geen baan kunt vinden?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
Geld.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Dat is zeker niet de oplossing. Ik vond de Melkertbanen van jaren geleden wel een goed initiatief. Of geld in omscholing. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.
Wat zijn dit voor waanbeelden?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat quotes:
Tja...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |