abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:42:03 #251
236264 crew  capricia
pi_219973309
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?
Die virtuele winstbelasting in box 3 weg. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973317
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:41 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vanuit het GAK of WLZ ook niet?
WLZ is vanuit het rijk, maar dat gaat om bewoners van instellingen (en als die een hulpmiddel nodig hebben is het dan weer WMO). Het GAK bestaat niet meer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219973325
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Staat in het programma, om dat zo snel mogelijk over gerealiseerde winst te doen. Maar goed, dat stond ook al in het wetsvoorstel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219973328
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Tja, een vorm van belasting op vermogen zal er altijd wel zijn.
En het is ook weer niet zo dat de huidige VVD-aanhang (die voor een heel fors deel van de PVV komt) nou zo’n groot vermogen in box 3 zal hebben. Die voelen zich vermoedelijk vooral rijk van de virtuele overwaarde van hun huis.
pi_219973330
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens een poll is slechts 66% van de VVD-stemmers blij met het akkoord. Gezien de VVD het meeste lijkt te hebben binnengehaald en ook nog haar voorkeurscoalitie bij de rest door de strot heeft gedrukt, vraag ik me af waar de ontevredenheid dan zit.

@:nostra weet jij hier vanuit de appgroepen wellicht meer over?
Wat quotes:

Hogere inkomens belastingen, suiker belasting, hogere accijnzen op benzine het leest als een PvdA/GL coalitie akkoord

Extra miljarden naar onderwijs???? Al er nu één sector is die bewezen heeft dat meer geld geen oplossing brengt , dan is het wel het onderwijs. Bovendien werkt vrijwel iedereen in die sector part time dus de salarissen zijn prima om mee rond te komen ook al werk je part time

D66 heeft voor de verkiezingen schijnheilig wat rechtse uitspraken gedaan , echter nu tijdens de formatie puntje bij paaltje komt zijn ze toch totaal over links gegaan . Wat een volksverlakkerij. Dit geldt ook voor de linkse protestant Bontenbal die vnl voor links beleid is te porren en verder de VVD momenteel die zich weer jammerlijk laat leiden door zijn linker flank en principeloos in zee gaat met alles wat bovengenoemde partijen hen voorschotelt . Hiermee wordt de rechts kiezende meerderheid weer niet gehoord en volkomen in de steek gelaten en dat is toch totaal onacceptabel en verkiezingsbedrog in het kwadraat. Wat een rampscenario en wat een flutdemocratie hebben we eigenlijk in dit land.

Het komende linkse kabinet zal de situatie voor de toekomst niet verbeteren . We kunnen de maatregelen van Dow natuurlijk op het conto van GroenLinks of D66 zetten dat zou " teveel eer " zijn . Maar blij zullen ze wel zijn bij die partijen

Tja...
pi_219973332
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
WLZ is vanuit het rijk, maar dat gaat om bewoners van instellingen (en als die een hulpmiddel nodig hebben is het dan weer WMO). Het GAK bestaat niet meer.
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:45:05 #257
236264 crew  capricia
pi_219973338
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.
Nee tegen heel veel wijzigingen die hun achterban zouden raken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973351
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.
Er is een onderzoeksinstituut GAK, ik kan me niet voorstellen dat het UWV enveloppen met GAK gebruikt.
pi_219973354
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.
Nee tegen heel veel wijzigingen.
Daar zit ook wel wat in. Waar CDA en D66 in elk geval nog probeerden vanuit een positieve agenda te redeneren, zit dat er bij de huidige VVD inderdaad niet meer in. Die voelen vooral hun bitterballen in de verdrukking komen.
pi_219973356
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is een onderzoeksinstituut GAK, ik kan me niet voorstellen dat het UWV enveloppen met GAK gebruikt.
CAK bedoel ik, haha
pi_219973366
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je bedoelt waarschijnlijk het CAK. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:47:35 #262
236264 crew  capricia
pi_219973367
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat quotes:

Hogere inkomens belastingen, suiker belasting, hogere accijnzen op benzine het leest als een PvdA/GL coalitie akkoord

Extra miljarden naar onderwijs???? Al er nu één sector is die bewezen heeft dat meer geld geen oplossing brengt , dan is het wel het onderwijs. Bovendien werkt vrijwel iedereen in die sector part time dus de salarissen zijn prima om mee rond te komen ook al werk je part time

D66 heeft voor de verkiezingen schijnheilig wat rechtse uitspraken gedaan , echter nu tijdens de formatie puntje bij paaltje komt zijn ze toch totaal over links gegaan . Wat een volksverlakkerij. Dit geldt ook voor de linkse protestant Bontenbal die vnl voor links beleid is te porren en verder de VVD momenteel die zich weer jammerlijk laat leiden door zijn linker flank en principeloos in zee gaat met alles wat bovengenoemde partijen hen voorschotelt . Hiermee wordt de rechts kiezende meerderheid weer niet gehoord en volkomen in de steek gelaten en dat is toch totaal onacceptabel en verkiezingsbedrog in het kwadraat. Wat een rampscenario en wat een flutdemocratie hebben we eigenlijk in dit land.

Het komende linkse kabinet zal de situatie voor de toekomst niet verbeteren . We kunnen de maatregelen van Dow natuurlijk op het conto van GroenLinks of D66 zetten dat zou " teveel eer " zijn . Maar blij zullen ze wel zijn bij die partijen

Tja...
Thanks! Bijzonder om te lezen. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973368
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee tegen heel veel wijzigingen die hun achterban zouden raken.
VVD is toch ook vooral een partij zonder echte visie geworden, alleen de mensen die geld hebben verdedigen en meer niet?
pi_219973372
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat quotes:

Tja...
Wat een leegte _O-
pi_219973373
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Je bedoelt waarschijnlijk het CAK. :)
Ja :D
pi_219973376
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.

Pas op basis daarvan kun je er iets zinnigs over zeggen lijkt me.
quote:
Aandeel kortdurig werklozen 84 procent
Het aantal kortdurig werklozen, degenen die minder dan een jaar op zoek zijn naar werk, bedroeg 337 duizend in het vierde kwartaal van 2025 (seizoengecorrigeerd). Dat zijn er 1 duizend meer dan in het kwartaal ervoor. Sinds het tweede kwartaal van 2022 steeg het aandeel kortdurig werklozen ten opzichte van het voorgaande kwartaal lange tijd. Ze steeg in vijf kwartalen van 75 naar 84 procent in het tweede kwartaal van 2023. Dit aandeel veranderde daarna lange tijd niet of nauwelijks en schommelde tussen 82 en 85 procent. In het vierde kwartaal van 2025 was het aandeel 82 procent.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werklozen

Kanttekening bij dat stukje:

quote:
Niet alle mensen die tot de werkloze beroepsbevolking worden gerekend, ontvangen een werkloosheidsuitkering. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om jongeren die tijdens of na hun opleiding op zoek gaan naar werk of om andere werkzoekenden die nog niet eerder of niet lang genoeg gewerkt hebben om voldoende WW-rechten te hebben opgebouwd. Verder gaat het bijvoorbeeld om mensen die werkloos zijn en al de maximale WW-duur hebben bereikt, om mensen die werkzaam waren als zelfstandige of freelancer, of om werknemers die verwijtbaar ontslag kregen of op eigen initiatief ontslag hebben genomen. Zo hadden in het vierde kwartaal van 2025 (niet-seizoengecorrigeerd) 325 duizend van de 395 duizend werklozen geen WW-uitkering. Bijna de helft van hen was 15 tot 25 jaar.

Aan de andere kant worden ook niet alle mensen met een WW-uitkering tot de werklozen gerekend. In het vierde kwartaal van 2025 hadden 84 duizend mensen een WW-uitkering in aanvulling op een betaalde baan. Verder waren 34 duizend WW-ontvangers niet recent op zoek naar werk en/of konden niet op korte termijn starten. Zij worden daarom niet geteld als werkloos.
1 op de 5 moet het maar in de bijstand uit gaan zoeken wanneer 1 jaar WW te kort blijkt, aldus D66.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:50:11 #267
236264 crew  capricia
pi_219973390
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar zit ook wel wat in. Waar CDA en D66 in elk geval nog probeerden vanuit een positieve agenda te redeneren, zit dat er bij de huidige VVD inderdaad niet meer in. Die voelen vooral hun bitterballen in de verdrukking komen.
Ja. Nee tegen de afbouw van de HRA. Nee tegen het extra of anders belasten van erfenissen. Nee tegen het begrotingstekort meer dan 2% op laten lopen etc. Noem het maar op.
Dat is misschien ook wat ze met 'rust in de portemonnee' bedoelen? Gewoon nee zeggen. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973408
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:48 schreef probeer het volgende:

[..]
[..]

Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219973409
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks! Bijzonder om te lezen. :D
Inderdaad, wat een linkse troep ook.. _O-
pi_219973417
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:47 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
CAK bedoel ik, haha
In de financiële bijlage wordt dit als taakstellend naar de gemeentes genoemd. Alweer, ja. De gemeentes krijgen de ene na de andere taakstelling, een betrouwbare partner is het rijk niet.

Voor de duidelijkheid: een taakstelling is: jullie moeten x miljoen bezuinigen, je zoekt maar uit hoe je het doet maar wij hebben er niks mee te maken.
pi_219973426
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.
Die dreiging zal dat aantal wel wat doen dalen natuurlijk. En een fors deel zal ook een (fiscaal) partner met een inkomen hebben waardoor bijstand überhaupt nooit aan de orde komt.
Dus die stelling is me wat kort door de bocht.
pi_219973427
quote:

[..]
Of die hun inkomen kwijt raken (partner met baan) of hun huis mogen gaan opeten. In de bijstand komen is nog het meest positieve scenario.

En er zullen er een hoop geen rechten hebben voor een heel jaar, dus het zijn er meer.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 31 januari 2026 @ 21:54:06 #273
862 Arcee
Look closer
pi_219973428
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_219973431
quote:

[..]
Ws meer, want in die werkzoekende data worden dus ook jongeren meegenomen die voor het eerst een baan zoeken maar geen WW krijgen. En me dunkt dat die gezien hun leeftijd juist een stuk meer kans maken om binnen 1 jaar aan het werk te komen, dan een oudere ontslagen werknemer.

Ik schat zo'n 75% vd mensen in de WW, die binnen een jaar een andere baan vinden.

Dus als je in de WW belandt en je je kansen relatief slecht inschat, beter vanaf dag 1 meteen rigoureus de tering naar de nering zetten en de WW uitkering deels oppotten voor na dat 1e jaar.

Weet iemand of die WW dan ook het 1e jaar hoger wordt, zoals D66 wilde? Of is dat deel ook helemaal van de baan?
"Pools are perfect for holding water"
pi_219973458
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:54 schreef probeer het volgende:

[..]
Ws meer, want in die werkzoekende data worden dus ook jongeren meegenomen die voor het eerst een baan zoeken maar geen WW krijgen. En me dunkt dat die gezien hun leeftijd juist een stuk meer kans maken om binnen 1 jaar aan het werk te komen, dan een oudere ontslagen werknemer.

Ik schat zo'n 75% vd mensen in de WW, die binnen een jaar een andere baan vinden.
Ik deed er dus 38 maanden over als oudere, toen 3 maanden bijstand, toen maar mijn pensioen gaan 'opvreten'. Nu met AOW en klein pensioen gaat het aardig. Als de AOW wordt gekort op vermogen (box3 eigen huis) ben ik wel de pineut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')