abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:07:44 #201
236264 crew  capricia
pi_219972349
Ik begrijp ook dat ze de kinderbijslag en het kindgebonden budget samen gaan voegen tot één kindregeling.
Dus niet meer inkomensafhankelijk. Ook om het probleem van terugvordering te verkleinen.

Ben benieuwd hoeveel hoger dat gaat worden voor mensen die geen kindgebonden budget krijgen.

Edit: een hoger vast en een lager variabel deel.

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 31-01-2026 20:27:48 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972383
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:07 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp ook dat ze de kinderbijslag en het kindgebonden budget samen gaan voegen tot één kindregeling.
Dus niet meer inkomensafhankelijk. Ook om het probleem van terugvordering te verkleinen.

Ben benieuwd hoeveel hoger dat gaat worden voor mensen die geen kindgebonden budget krijgen.
Als ik dat goed interpreteer dan betekent dat een denivellerende maatregel?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219972391
quote:

Een deel blijft variabel. Het wordt vooral allemaal door 1 organisatie geregeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:14:02 #204
236264 crew  capricia
pi_219972415
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:11 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Als ik dat goed interpreteer dan betekent dat een denivellerende maatregel?
Ja. ze willen het liefst van al die inkomensafhankelijke toeslagen af. Maar dat lukt niet zo snel.

Ik weet niet wat dit gaat betekenen voor mensen die nu wel dat kindgebonden budget ontvangen.
Als het één regeling wordt, zal het voor hen minder worden? En voor anderen meer?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:25:54 #205
236264 crew  capricia
pi_219972549
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een deel blijft variabel. Het wordt vooral allemaal door 1 organisatie geregeld.
Een hoger vast en een lager variabel deel.
Dus dat lijkt me idd denivellerend.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972563
quote:

Prima zaak als dat zo is. Het stichten van een gezin mag best wat beter gefaciliteerd worden. Dat zou wel echt een CDA-paradepaardje zijn in dit verhaal, trouwens.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:30:53 #207
236264 crew  capricia
pi_219972610
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Prima zaak als dat zo is. Het stichten van een gezin mag best wat beter gefaciliteerd worden. Dat zou wel echt een CDA-paradepaardje zijn in dit verhaal, trouwens.
Zeker. Ik ben er ook voorstander van dat we onze eigen bevolking min of meer zelf op peil kunnen houden. Maar das een ander onderwerp. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972668
Volgens een poll is slechts 66% van de VVD-stemmers blij met het akkoord. Gezien de VVD het meeste lijkt te hebben binnengehaald en ook nog haar voorkeurscoalitie bij de rest door de strot heeft gedrukt, vraag ik me af waar de ontevredenheid dan zit.

@nostra weet jij hier vanuit de appgroepen wellicht meer over?
pi_219972721
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Een hoger vast en een lager variabel deel.
Dus dat lijkt me idd denivellerend.
Ja, waarschijnlijk wel. Is ook de enige oplossing, want uiteindelijk vragen best veel mensen het variabele deel nu niet op omdat ze bang zijn voor de terugbetalingen. Juist expliciet ook deze. Dan bereikt je toeslag dus zijn doel niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 31 januari 2026 @ 20:43:26 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219972729
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens een poll is slechts 66% van de VVD-stemmers blij met het akkoord. Gezien de VVD het meeste lijkt te hebben binnengehaald en ook nog haar voorkeurscoalitie bij de rest door de strot heeft gedrukt, vraag ik me af waar de ontevredenheid dan zit.

@:nostra weet jij hier vanuit de appgroepen wellicht meer over?
VVD kiezers zijn voor 90% ook gewone werknemers

de overige 10 % zijn heel erg blij met het akkoord, omdat de 30% lijfrente uitgesteld loon sparen intact is gebleven , de pensioenopbouw grens van 137.800 euro niet is genoemd, en de 2 de hypotheek uit eigen BV tot max WOZ blijft bestaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:43:48 #211
236264 crew  capricia
pi_219972733
quote:

Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?
Ik vind het enorm veel D66 ademen.
WW gehalveerd, AOW-leeftijd stijgt. Echt allemaal uit het D66 programma.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972753
quote:

Verhoging budget ontwikkelingssamenwerking en meer budget voor klimaat zie ik langs komen.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:46:19 #213
236264 crew  capricia
pi_219972757
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, waarschijnlijk wel. Is ook de enige oplossing, want uiteindelijk vragen best veel mensen het variabele deel nu niet op omdat ze bang zijn voor de terugbetalingen. Juist expliciet ook deze. Dan bereikt je toeslag dus zijn doel niet.
De vraag is dan natuurlijk wel wat die bedragen gaan worden. Juist voor mensen die nu afhankelijk van het kindgebonden budget zijn.
Die zitten veelal aan de onderkant. En als dat bedrag lager wordt, is dat misschien wel een probleem voor die groep?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972772
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?
Ik vind het enorm veel D66 ademen.
WW gehalveerd, AOW-leeftijd stijgt. Echt allemaal uit het D66 programma.
Bedrijven en vermogenden worden vrijwel volledig ontzien. De VPB stijgt niet. HRA blijft in stand. Geen extra belasting op vermogen. Expatregeling blijft. Verzorgingsstaat nog verder uitgekleed. Allemaal VVD-stokpaardjes.
pi_219972800
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:46 schreef capricia het volgende:

[..]
De vraag is dan natuurlijk wel wat die bedragen gaan worden. Juist voor mensen die nu afhankelijk van het kindgebonden budget zijn.
Die zitten veelal aan de onderkant. En als dat bedrag lager wordt, is dat misschien wel een probleem voor die groep?
CDA claimt meer geld voor gezinnen, dus ik denk niet dat er op dit punt mensen op achteruit gaan. Basis+maximum variabel zal wel minimaal het oude maximum zijn.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:50:53 #216
236264 crew  capricia
pi_219972804
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Bedrijven en vermogenden worden vrijwel volledig ontzien. De VPB stijgt niet. HRA blijft in stand. Geen extra belasting op vermogen. Expatregeling blijft. Verzorgingsstaat nog verder uitgekleed. Allemaal VVD-stokpaardjes.
En deze punten zijn lijnrecht tegenover het D66 programma?
Wat er met de Verzorgingsstaat gebeurt is juist D66.
Plus nog al dat geld naar klimaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:51:42 #217
236264 crew  capricia
pi_219972816
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
CDA claimt meer geld voor gezinnen, dus ik denk niet dat er op dit punt mensen op achteruit gaan. Basis+maximum variabel zal wel minimaal het oude maximum zijn.
Mooi, dan gaan veel mensen er wat dit betreft wel op vooruit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972820
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:50 schreef capricia het volgende:

[..]
En deze punten zijn lijnrecht tegenover het D66 programma?
Wat er met de Verzorgingsstaat gebeurt is juist D66.
Plus nog al dat geld naar klimaat.
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 20:56:17 #219
236264 crew  capricia
pi_219972865
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.
Wat mensen hier 'de afbraak van de Verzorgingsstaat' noemen.

Ik zal het even quoten van hun algemene website;
quote:
D66 bouwt verder aan een pensioenstelsel dat mensen keuzevrijheid én zekerheid voor later geeft. Het wordt mogelijk om, als je dat wilt, na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven doorwerken. Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon. Daarnaast wordt de AOW-leeftijd sneller verhoogd.

We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/

Er staat nog wel meer:
quote:
Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de
verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972883
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
Om een verlaging van een uitkering met 7% nou een maatregel is "die afbreuk doen aan het doel van de bepaling of een achteruitgang betekenen voor de rechtsbescherming", vraag ik me wel ten zeerste af. Ik ben het niet eens met de maatregel, maar om dit verdrag daar nu bij te slepen vind ik wel vergezocht, zeker omdat de uitkering ook niet alleen voor gehandicapten is.
Meerdere keren een hapje is alsnog een flinke hap, dus ik zou juist voor een strikte interpretatie willen pleiten. Maar goed uiteindelijk is dat natuurlijk aan de rechter.
pi_219972904
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.
Wat mensen hier 'de afbraak van de Verzorgingsstaat' noemen.

Ik zal het even quoten van hun algemene website;
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/

Er staat nog wel meer:
[..]

Nee, er staat een verkorting WW, geen halvering en ook niet het trager opbouwen. Zaken uit de WMO halen staat ook niet in hun programma. Bezuinigen op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ook niet. Dat is echt VVD, geen D66.
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:06:46 #222
236264 crew  capricia
pi_219972951
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, er staat een verkorting WW, geen halvering en ook niet het trager opbouwen. Zaken uit de WMO halen staat ook niet in hun programma. Bezuinigen op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ook niet. Dat is echt VVD, geen D66.
Rond de verkiezingen is het hier besproken. Inclusief links naar 1 jaar.
En inclusief de vertraagde opbouw. Het was gewoon bekend.
Kan nu alleen snel mobiel de links van de FNV rond die tijd ophoesten:

Oktober vorig jaar:
quote:
Waar je nu nog één maand WW opbouwt per gewerkt jaar, willen CDA en D66 dat terugbrengen naar een halve maand.
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkering

quote:
Voor D66, JA21, SGP en VVD is zes maanden korten niet genoeg, die willen de WW inkorten met 12 maanden.
https://www.fnv.nl/meer-i(...)partijprogramma-s-ww
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219972985
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Rond de verkiezingen is het hier besproken. Inclusief links naar 1 jaar.
En inclusief de vertraagde opbouw. Het was gewoon bekend.
Kan nu alleen snel mobiel de links van de FNV rond die tijd ophoesten:

Oktober vorig jaar:
[..]
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkering
[..]
https://www.fnv.nl/meer-i(...)partijprogramma-s-ww
Jup. Nota bene met Hanca.

Edit: dat ging voornl over de loondoorbetaling bij ziekte, maar we hebben destijds ook de verkorting van de WW even aangeraakt
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator zaterdag 31 januari 2026 @ 21:12:17 #224
236264 crew  capricia
pi_219973010
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:09 schreef probeer het volgende:

[..]

Edit: dat ging voornl over de loondoorbetaling bij ziekte, maar we hebben destijds ook de verkorting van de WW even aangeraakt
En dat D66 de huishoudelijke hulp in de WMO anders (inkomsten afhankelijk) wilde regelen staat ook gewoon op hun website.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219973013
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 21:09 schreef probeer het volgende:

[..]

Edit: dat ging over de loondoorbetaling bij ziekte
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.

Alleen had ik bij de doorrekening van het programma van D66 nog wel het gevoel dat er iets van evenwicht was, wat er nu totaal niet is. Dat onevenwichtige voelt enorm als VVD.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')