Het lijkt me ook wel logisch dat er met generieke maatregelen geen beleid wordt gemaakt op de extreme gevallenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:13 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tja, en zo worden alle bestuurlijke bedenkelijke maatregelen afgewenteld op eigen verantwoordelijkheid en verkeerde keuzes.
Lekker makkelijk.
Ja, we stappen over naar het Angelsaksische model.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:25 schreef Bondsrepubliek het volgende:
De geest van het regeerakkoord van Jetten 1 kan je denk ik vangen in twee regels:
1) Het Rijnlands model wordt helemaal de rug gekeerd.
2) Het principe van noblesse oblige maakt volledig plaats voor succes is een keuze.
Altijd wel fijn om te zien hoe goed dat werkt in Engeland.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, we stappen over naar het Angelsaksische model.
We stevenen hier ook in rap tempo af op de klassenmaatschappij met haves en havenots.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Altijd wel fijn om te zien hoe goed dat werkt in Engeland.
Is straks natuurlijk ook weer de schuld van linksquote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
We stevenen hier ook in rap tempo af op de klassenmaatschappij met haves en havenots.
23 jaar gedaan, nu op een andere plaats hetzelfde trucjequote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Het lijkt me ook wel logisch dat er met generieke maatregelen geen beleid wordt gemaakt op de extreme gevallen
Ja, maar die asielzoekers. Smerige profiteurs zijn het!!!!1 allemaal gelukszoekers!!!quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is straks natuurlijk ook weer de schuld van links
Een klein beetje nuance, er zit ook wel ergens een grens tussen wat het extra oplevert en kost.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Sommige mensen hebben ook gewoon geen enkele ambitie en vinden het wel prima zo. Al moeten ze de hele dag aan de lopende band staan, 1 belletje is pauze en bij 2x bellen mogen ze naar huis. Zo lang het salaris wordt betaald vinden ze het prima. Elk jaar ¤50 erbij en je hoort ze niet.
Mij lijkt het een verschrikking maar deze mensen bestaan.
zijn wel gelukszoekers ja , maar wie nietquote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, maar die asielzoekers. Smerige profiteurs zijn het!!!!1 allemaal gelukszoekers!!!
Echt zalig zijn de armen van geest.
Ik ben op het punt gekomen waarbij er van elke euro bruto salarisverhoging, netto 30 cent overblijft. Een linksgeoriënteerd iemand zal nu zeggen wat zeik je nou, je gaat er toch op voorruit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:48 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je het verder prima hebt en met een dag extra werken je netto bijna niks meer overhoudt kan ik me ook wel bedenken dat je liever die dat vrij hebt.
Een A-contract is gewoon kut natuurlijk, feitelijk ben je een zzp’er waarbij je niet zelf naar opdrachten hoeft te zoeken, verder heb je niet de fiscale voordelen maar wel de risico’s.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:50 schreef halfway het volgende:
Tarief van een simpele A uitzendkracht is ¤37
Daar zit alles bij in, vakantie ziekte ed.
Precies dat inderdaad.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik ben op het punt gekomen waarbij er van elke euro bruto salarisverhoging, netto 30 cent overblijft. Een linksgeoriënteerd iemand zal nu zeggen wat zeik je nou, je gaat er toch op voorruit.
Ik ga wel met de kinderen naar het zwembad op woensdagmiddag.
Dus 10 jaar werken is straks max 5 maanden aan WW. In een economische crisis is dat wel echt een korte termijn hoor.quote:Ook gaat het langer duren voordat werknemers recht krijgen op dat volledige WW-jaar, want de coalitie wil de opbouw van WW-rechten vertragen. Een werknemer die tien jaar gewerkt heeft, krijgt nu 10 maanden WW. In de coalitieplannen wordt dat de helft: vijf maanden.
Dat is meer dan een halvering van wat het nu is. Ik kreeg 10 maanden WW na zes jaar werken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:42 schreef Breekfast het volgende:
Wat trouwens wellicht ook nog wat onderbelicht wordt: naast die verkorting van de WW tot 1 jaar gaat het ook veel langer duren voordat je die rechten hebt opgebouwd:
[..]
Dus 10 jaar werken is straks max 5 maanden aan WW. In een economische crisis is dat wel echt een korte termijn hoor.
Voordat je een sollicitatieprocedure door bent en kan starten ben je vaak al meer dan een maand verder.
Whut?!quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:42 schreef Breekfast het volgende:
Wat trouwens wellicht ook nog wat onderbelicht wordt: naast die verkorting van de WW tot 1 jaar gaat het ook veel langer duren voordat je die rechten hebt opgebouwd:
[..]
Dus 10 jaar werken is straks max 5 maanden aan WW. In een economische crisis is dat wel echt een korte termijn hoor.
Voordat je een sollicitatieprocedure door bent en kan starten ben je vaak al meer dan een maand verder.
ik heb nooit WW gehadquote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:47 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat is meer dan een halvering van wat het nu is. Ik kreeg 10 maanden WW na zes jaar werken.
absoluutquote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Het meest extreme vind ik de WIA plannen. Ik zou als links/sociale partij daar een absoluut breekpunt van maken .
onder werktijd zekerquote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:51 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik ga wel met de kinderen naar het zwembad op woensdagmiddag.
Fijn voor je. Ik was er blij mee, ik was anders behoorlijk in de financiële problemen gekomen.quote:
Jij leest echt niet hè. De discussie gaat erover dat meer werken niets oplevert. Daarom kies ik voor parttime werken en veel tijd met mijn kinderen doorbrengen in plaats van meer uren werken voor een minimale netto salarisstijging.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
absoluut
[..]
onder werktijd zeker
Dit is op deze manier gewoon feitelijk het praktisch afschaffen van de WW, hier gaan ze echt nooit een meerderheid voor krijgen (links en populistisch zijn allemaal tegen, dus hooguit SGP als steun in de EK) en ik snap werkelijk niet dat ze het hebben durven opschrijven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik begrijp het wel hoor. De VVD is voor de hardwerkende Nederlander. De Nederlander moet gewoon 40 uur per week werken voor een baas die een grijpstuiver betaalt, niet zeiken en verder overal zelf voor opdraaien. Werknemersrechten of ontslagbescherming kunnen we ook wel mee stoppen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is op deze manier gewoon feitelijk het praktisch afschaffen van de WW, hier gaan ze echt nooit een meerderheid voor krijgen (links en populistisch zijn allemaal tegen, dus hooguit SGP als steun in de EK) en ik snap werkelijk niet dat ze het hebben durven opschrijven.
Dat de VVD het in hun partijprogramma durft te zetten snap ik nog wel. Maar dit is een akkoord waarmee ze de oppositie willen verleiden om met hen mee te denken, daar is deze afbraak van de WW echt geen goede eerste stap voor.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik begrijp het wel hoor. De VVD is voor de hardwerkende Nederlander. De Nederlander moet gewoon 40 uur per week werken voor een baas die een grijpstuiver betaalt, niet zeiken en verder overal zelf voor opdraaien. Werknemersrechten of ontslagbescherming kunnen we ook wel mee stoppen.
En de IVA gaat er helemaal uit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is op deze manier gewoon feitelijk het praktisch afschaffen van de WW, hier gaan ze echt nooit een meerderheid voor krijgen (links en populistisch zijn allemaal tegen, dus hooguit SGP als steun in de EK) en ik snap werkelijk niet dat ze het hebben durven opschrijven.
Staat gewoon in het D66 programma:quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat de VVD het in hun partijprogramma durft te zetten snap ik nog wel. Maar dit is een akkoord waarmee ze de oppositie willen verleiden om met hen mee te denken, daar is deze afbraak van de WW echt geen goede eerste stap voor.
quote:We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Ja. Wat zijn daar de plannen voor? Allemaal door naar de WGA/WIA?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
En de IVA gaat er helemaal uit.
Helemaal mee eens hoor. Links wordt continue in het verdomhoekje gezet (ook door een meerderheid van users op dit forum). Nederland wil in meerderheid blijkbaar graag een rechts kabinet. Nou, hier heb je het. Dan had je maar op de PvdA/GL moeten stemmen als je dit allemaal een te hardvochtig beleid vindt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:06 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet dat mensen zo verbaasd zijn over dit kneiterrechtse regeerakkoord na de "Stem voor Stabiliteit" VNO-NCW coup, dit kon iedereen toch van 100 kilometer al zien aankomen?
Eigenlijk ook wel goed, mensen gaan nu zien wat echt rechts beleid is, PvdAGl moet zich dan ook niet zo gek laten maken om dit als 'constructieve oppositie' te gedogen. Maak de verschillen maar duidelijk.
Ik ben niet persé heel verbaasd dat het heel duidelijk een rechts akkoord is. Ik riep al voor de verkiezingen dat D66 gewoon rechts is (progressief rechts). Dat werd overigens niet heel goed ontvangen hierquote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:06 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet dat mensen zo verbaasd zijn over dit kneiterrechtse regeerakkoord na de "Stem voor Stabiliteit" VNO-NCW coup, dit kon iedereen toch van 100 kilometer al zien aankomen?
Eigenlijk ook wel goed, mensen gaan nu zien wat echt rechts beleid is, PvdAGl moet zich dan ook niet zo gek laten maken om dit als 'constructieve oppositie' te gedogen. Maak de verschillen maar duidelijk.
Dit kan ik beamen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben niet persé heel verbaasd dat het heel duidelijk een rechts akkoord is. Ik riep al voor de verkiezingen dat D66 gewoon rechts is (progressief rechts). Dat werd overigens niet heel goed ontvangen hier![]()
Ik ben wél enigszins verbaasd hoe snel en hoe ver ze willen gaan met de afbraak van vanalles. Dit moet een akkoord voorstellen, geen verkiezingsprogramma.
Het is GLPvdA trouwens
Ook gedaan, ondanks dat de GL-kant wat actiever bezig is met het klimaat dan ikzelf.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor. Links wordt continue in het verdomhoekje gezet (ook door een meerderheid van users op dit forum). Nederland wil in meerderheid blijkbaar graag een rechts kabinet. Nou, hier heb je het. Dan had je maar op de PvdA/GL moeten stemmen als je dit allemaal een te hardvochtig beleid vindt.
Volledig arbeidsongeschikten worden qua inkomsten voortaan gelijk getrokken met gedeeltelijk arbeidsongeschikten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Wat zijn daar de plannen voor? Allemaal door naar de WGA/WIA?
Dan moet er dus nog meer gekeurd gaan worden.
Hoe gaan ze dat dan de EK door krijgen?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:37 schreef -XOR- het volgende:
Ook leuk naïef dat sommige duiders het als openingsbod in de onderhandelingen met links kenschetsen terwijl dit regeerakkoord inclusief financiële dekking gewoon integraal gaat worden onderschreven door JA21 en SGP.
Dit is toch ook niet meer dan logisch?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat gewoon in het D66 programma:
[..]
Mijn punt is dat gedaan wordt alsof het een VVD maatregel is. Maar het is D66 die dit al jaren wil en het ook gewoon in zijn verkiezingsprogramma heeft staan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is toch ook niet meer dan logisch?
Als je serieus nieuw werkt zoekt moet je dat makkelijk binnen een jaar vinden.
En als dat niet binnen een jaar lukt dan moet je jezelf eens serieus aankijken.
De WW werd te vaak gebruikt als semi sabatical.
Hm, daar heb je een punt. Dan zal er wel gejankt worden dat GLPvdA de Eerste Kamer teveel politiceert.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe gaan ze dat dan de EK door krijgen?
Je hebt nog nooit van langdurig zieken gehoord? Het is voor veel mensen echt niet een vrijwillige keuze om zo lang in de WW te zitten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die 1 jaar is dus straks alleen als je al meer dan 20 jaar gewerkt hebt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan wordt alles weggestemd in de 1e kamer. Bontenbal en Jetten zetten dit ook duidelijk weg als openingsbod.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:37 schreef -XOR- het volgende:
Ook leuk naïef dat sommige duiders het als openingsbod in de onderhandelingen met links kenschetsen terwijl dit regeerakkoord inclusief financiële dekking gewoon integraal gaat worden onderschreven door JA21 en SGP.
In een recessie? Nee, dan is dat niet logisch. Er gaan ook gewoon weer tijden met enorme ontslaggolven komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom zou ik?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:49 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Die 1 jaar is dus straks alleen als je al meer dan 20 jaar gewerkt hebt.
Stel je bent wat jonger en je wordt na 5 jaar werken ontslagen, dan gaat het slechts om een WW-duur van 2/3 maanden.
Heb je zelf de laatste jaren wel eens een sollicitatieprocedure doorlopen?
Dat gaat niet lukken dan en GLPvdA moet daar ook niet in meegaan. Je ziel verboden en je aan zo'n rechts akkoord committeren om de superrechtse kantjes er een heel klein beetje af te schaven is echt zinloos. Dan maak je extreemrechts ook alleen maar groter.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan wordt alles weggestemd in de 1e kamer. Bontenbal en Jetten zetten dit ook duidelijk weg als openingsbod.
Ik denk dat er wel meer gaat gebeuren dan bijschaven, dit WW gedeelte en hopelijk ook het deel van de huishoudelijke hulp uit de WMO zie ik echt niet gebeuren.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat gaat niet lukken dan en GLPvdA moet daar ook niet in meegaan. Je ziel verboden en je aan zo'n rechts akkoord committeren om de superrechtse kantjes er een heel klein beetje af te schaven is echt zinloos. Dan maak je extreemrechts ook alleen maar groter.
dat denk ik ookquote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:37 schreef -XOR- het volgende:
dit regeerakkoord inclusief financiële dekking gewoon integraal gaat worden onderschreven door JA21 en SGP.
Om de WW grotendeels te behouden mag er best wel een grotere fiscale bijdrage van bedrijven (zeker het grootbedrijf) worden gevraagd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel meer gaat gebeuren dan bijschaven, dit WW gedeelte en hopelijk ook het deel van de huishoudelijke hulp uit de WMO zie ik echt niet gebeuren.
Gelukkig voor Jetten hebben ze zo'n 10 miljard onderhandelingsruimte voor ze de 3% aantikken. Ik ben zeer tegen zo'n begrotingstekort, maar dit uitvoeren is nog veel erger.
Schoof I wilde ww ook verkortenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel meer gaat gebeuren dan bijschaven, dit WW gedeelte en hopelijk ook het deel van de huishoudelijke hulp uit de WMO zie ik echt niet gebeuren.
Helemaal eens, maar dat gaat in de onderhandelingen niet lukken schat ik in. Dat is een dubbel verlies voor de coalitie. Alleen het plan afschieten en het hogere tekort nemen (of dekken met meevallers, dat was ooit not done maar nu heel populair) is denk ik het maximaal haalbare voor de oppositie.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Om de WW grotendeels te behouden mag er best wel een grotere fiscale bijdrage van bedrijven (zeker het grootbedrijf) worden gevraagd.
Kwam toen uit de koker van VVD, PVV en BBB waren toen eigenlijk al tegen en zullen dat nog steeds zijn. GLPvdA is ook tegen. Dan heb je al 30 zetels uit de EK. SP en PvdD zijn uiteraard ook tegen. Dat zijn er dan 36. Dan heb je alle andere partijen, incl alle 4 de losse leden en FvD, nodig voor een meerderheid.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Schoof I wilde ww ook verkorten
Blijkbaar is daar gewoon een brede maatschappelijke en politieke steun voor
Ze waren eigenlijk tegen maar tekenden ook gewoon bij het kruisje. Het is uiteindelijk vrij klassiek rechts beleid om dat soort zaken te versoberen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kwam toen uit de koker van VVD, PVV en BBB waren toen eigenlijk al tegen en zullen dat nog steeds zijn. GLPvdA is ook tegen. Dan heb je al 30 zetels uit de EK. SP en PvdD zijn uiteraard ook tegen. Dat zijn er dan 36. Dan heb je alle andere partijen, incl alle 4 de losse leden en FvD, nodig voor een meerderheid.
Maar PVV en BBB zijn niet klassiek rechts, maar populistisch. Onder hun achterban valt dit echt niet goed.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze waren eigenlijk tegen maar tekenden ook gewoon bij het kruisje. Het is uiteindelijk vrij klassiek rechts beleid om dat soort zaken te versoberen.
De WW-duur wat verkorten is ook best reëel. Twee jaar is wel heel erg lang. Maar die vertraagde opbouw van WW-rechten vind ik wel een hele forse maatregel, waardoor veel jongere mensen (bij meer economische tegenwind) toch wel behoorlijk in de problemen kunnen gaan komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is kabinet voor de boomers en niet voor de millenials en de gen-z-er.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:48 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De WW-duur wat verkorten is ook best reëel. Twee jaar is wel heel erg lang. Maar die vertraagde opbouw van WW-rechten vind ik wel een hele forse maatregel, waardoor veel jongere mensen (bij meer economische tegenwind) toch wel behoorlijk in de problemen kunnen gaan komen.
Dat is helaas ook het systeem waar voortdurend op wordt (aan)gestuurd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 11:13 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tja, en zo worden alle bestuurlijke bedenkelijke maatregelen afgewenteld op eigen verantwoordelijkheid en verkeerde keuzes.
Lekker makkelijk.
Het omgekeerde juist. Niets doen aan migratie is wat extreemrechts groter maakt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat gaat niet lukken dan en GLPvdA moet daar ook niet in meegaan. Je ziel verboden en je aan zo'n rechts akkoord committeren om de superrechtse kantjes er een heel klein beetje af te schaven is echt zinloos. Dan maak je extreemrechts ook alleen maar groter.
Afruilen met geplaatste sigaren uit eigen doos.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe gaan ze dat dan de EK door krijgen?
Dan roept Jetten toch gewoon dat hij wordt tegengewerkt. Dat deed Wilders immers ook toen er geen meerderheid was voor zijn plannen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het omgekeerde juist. Niets doen aan migratie is wat extreemrechts groter maakt.
Als GL alles gaat blokkeren, tja. Dat mag. Dan gaan de 'superrechtse' kantjes er dus niet van af.
In dat geval heeft Jetten gelijk. We zullen zien wat het effect is op de verkiezingen volgend jaar.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dan roept Jetten toch gewoon dat hij wordt tegengewerkt. Dat deed Wilders immers ook toen er geen meerderheid was voor zijn plannen.
Omdat ze er andere dingen voor terug kunnen krijgen, dat is een beetje hoe het werkt met een minderheidskabinet hé. Ze moeten opbieden tegen andere partijen die een meerderheid kan maken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Wilders een compromisloze clown die totaal geen kaas gegeten heeft van hoe je draagvlak creëert. Dat je dat dan “tegenwerken” noemt zegt meer over hem dan over de andere partijen.
Waarom moet PvdAGL iets steunen wat niet in het belang van hun achterban is?
De PvdA/GL moet niet belangrijker worden gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn, ook zonder deze partij zijn er meerderheden te vormen. Die misplaatste arrogantie heeft ze in het verleden vaker zetels gekost. Deze periode is zo ongeveer hun laatste strohalm, als ze nu verzaken kunnen ze volgende verkiezingen zomaar halveren.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Wilders een compromisloze clown die totaal geen kaas gegeten heeft van hoe je draagvlak creëert. Dat je dat dan “tegenwerken” noemt zegt meer over hem dan over de andere partijen.
Waarom moet PvdAGL iets steunen wat niet in het belang van hun achterban is?
https://www.fnv.nl/nieuws(...)anders-tegen-afbraakquote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld noemen van deze misplaatste arrogantie? Want deze partijen hebben zich altijd heel meewerkend opgesteld.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:22 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De PvdA/GL moet niet belangrijker worden gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn, ook zonder deze partij zijn er meerderheden te vormen. Die misplaatste arrogantie heeft ze in het verleden vaker zetels gekost. Deze periode is zo ongeveer hun laatste strohalm, als ze nu verzaken kunnen ze volgende verkiezingen zomaar halveren.
Natuurlijk moeten ze niet overal mee akkoord gaan, maar daar waar ze een verschil kunnen maken zouden ze er goed aan doen om de onderhandelingen in ieder geval aan te gaan.
20 jaar geleden was het nog 5 jaar. 10 jaar geleden 3 jaar.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:48 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De WW-duur wat verkorten is ook best reëel. Twee jaar is wel heel erg lang. Maar die vertraagde opbouw van WW-rechten vind ik wel een hele forse maatregel, waardoor veel jongere mensen (bij meer economische tegenwind) toch wel behoorlijk in de problemen kunnen gaan komen.
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1od2fu6/weer_een_voorbeeld_van_een_liegende_arrogante/quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld noemen van deze misplaatste arrogantie? Want deze partijen hebben zich altijd heel meewerkend opgesteld.
Niet naar andere linkse partijen, maar naar een centrumpartij als D66, wat overigens de vorige verkiezingen ook al is gebeurd. Nederland zal stapjes naar rechts blijven zetten, hoe vervelend mensen dat ook vinden. Het is een logisch gevolg als veel mensen in een land het gewoon heel goed hebben.quote:Halvering? Naar welke linkse partijen zouden deze stemmers dan heen moeten gaan? De rest is gemarginaliseerd.
Dat moeten we nog zien, op medewerking van de PvdA/GL hoeven we ook niet te rekenen als het gaat om bezuinigingen op de zorg (eigen risico omhoog), sociale zekerheid (max één jaar WW) en behouden van hypotheekrenteaftrek.quote:Het is gewoon een feit dat deze coalitie in elk geval tot aan de provinciale verkiezingen heel erg afhankelijk gaat zijn van PvdA/GL om bepaalde zaken door de Eerste Kamer te krijgen want op medewerking van BBB kunnen ze door dit stikstofbeleid niet rekenen.
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:35 schreef MoreDakka het volgende:
Misschien moet GL dan maar even uit de campagnestand komen hé.
Kun je je eigen woning verkopen als je na een jaar geen baan hebt. Race to the bottom.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
20 jaar geleden was het nog 5 jaar. 10 jaar geleden 3 jaar.
Kun je uitleggen waarom je 2 jaar zo lang vindt? Want vooral voor oudere werklozen duurt het wel even voor je weer een andere baan hebt.
Dat is geen voorbeeld van misplaatste arrogantie die deze partijen zetels hebben gekost.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:37 schreef Shreyas het volgende:
[..]
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1od2fu6/weer_een_voorbeeld_van_een_liegende_arrogante/
[..]
Niet naar andere linkse partijen, maar naar een centrumpartij als D66, wat overigens de vorige verkiezingen ook al is gebeurd. Nederland zal stapjes naar rechts blijven zetten, hoe vervelend mensen dat ook vinden. Het is een logisch gevolg als veel mensen in een land het gewoon heel goed hebben.
[..]
Dat moeten we nog zien, op medewerking van de PvdA/GL hoeven we ook niet te rekenen als het gaat om bezuinigingen op de zorg (eigen risico omhoog), sociale zekerheid (max één jaar WW) en behouden van hypotheekrenteaftrek.
En vanwege het voornemen om een vermogenstoets in te voeren voor sociale huur kom je daar ook niet voor in aanmerking na verloop van de woning. Dus eindig je op straat.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je je eigen woning verkopen als je na een jaar geen baan hebt. Race to the bottom.
Dit zouden we niet moeten pikken. Is het zo erg gesteld met dit land dat we zwakkeren in de kou laten staan? Zelfs mensen die het goed hebben zijn toch niet zo kil en non empatisch? Dit kan niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En vanwege het voornemen om een vermogenstoets in te voeren voor sociale huur kom je daar ook niet voor in aanmerking na verloop van de woning. Dus eindig je op straat.
Sowieso weinig enthousiasme bij oppositiepartijen.quote:
Maar snel een hypotheek aan vragen, zodat de overwaarde tov de WOZ niet meer dan 67k is... bijna alle koophuizen die langer dan 2 jaar geleden zijn gekocht zullen daar boven zitten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En vanwege het voornemen om een vermogenstoets in te voeren voor sociale huur kom je daar ook niet voor in aanmerking na verloop van de woning. Dus eindig je op straat.
Ik had 1,5 jaar een mooie middenweg gevonden. Ik snap dat het voor oudere werklozen een stuk lastiger is. Maar als je na een dergelijke periode nog niks hebt gevonden, dan mag je wel vraagtekens zetten bij iemands inzet en/of strategie om ander werk te vinden.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
20 jaar geleden was het nog 5 jaar. 10 jaar geleden 3 jaar.
Kun je uitleggen waarom je 2 jaar zo lang vindt? Want vooral voor oudere werklozen duurt het wel even voor je weer een andere baan hebt.
Meeste sollicitatieprocedures nemen al 2 maanden in beslag.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:02 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik had 1,5 jaar een mooie middenweg gevonden. Ik snap dat het voor oudere werklozen een stuk lastiger is. Maar als je na een dergelijke periode nog niks hebt gevonden, dan mag je wel vraagtekens zetten bij iemands inzet en/of strategie om ander werk te vinden.
Ik vind de gevolgen voor jongeren eigenlijk veel groter. Die zijn net begonnen aan een hypotheek, hebben nog weinig kunnen aflossen, of zitten nog in de huurmarkt, wellicht net begonnen aan kinderen. En als je dan ontslagen wordt dan moet je maar zorgen dat je binnen 2/3 maanden een andere baan hebt.
Tja en waar /wat kan je dan kopen.... zonder WW en hoe dan hypotheek....quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je je eigen woning verkopen als je na een jaar geen baan hebt. Race to the bottom.
Middenhuur met een bijstandsuitkering? Je komt dan bij lange na niet aan de inkomensvereistenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:00 schreef MoreDakka het volgende:
Het is maar goed dat er dan geen middenhuur meer is voor dat soort mensen hé.
Social huren is ook al duur geworden. Appartement naast mij kwam voor 930 euro in de verhuur. Met een bijstandsuitkering kan je de woning niet aannemen, want te duur om te huren.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:05 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Middenhuur met een bijstandsuitkering? Je komt dan bij lange na niet aan de inkomensvereisten
In een crisis ook?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:02 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik had 1,5 jaar een mooie middenweg gevonden. Ik snap dat het voor oudere werklozen een stuk lastiger is. Maar als je na een dergelijke periode nog niks hebt gevonden, dan mag je wel vraagtekens zetten bij iemands inzet en/of strategie om ander werk te vinden.
je moet toch werk hebben voor een huurwoning??quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:08 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Social huren is ook al duur geworden. Appartement naast mij kwam voor 930 euro in de verhuur. Met een bijstandsuitkering kan je de woning niet aannemen, want te duur om te huren.
Het ging toch over iemand in de WW?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:05 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Middenhuur met een bijstandsuitkering? Je komt dan bij lange na niet aan de inkomensvereisten
Nee, waar denk je dat mensen in de bijstand wonen?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet toch werk hebben voor een huurwoning??
In de periode 2009-2013 zal het denk ik inderdaad lastig zijn geweest. Nadien zouden ook oudere werkzoekenden aan 1,5 jaar toch genoeg moeten hebben gehad.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
In een crisis ook?
Ik vond 2 jaar al een behoorlijk compromis, aangezien een economische crisis meestal net iets langer duurt. Eigenlijk zou je met de WW zo'n crisis waarin niemand wordt aangenomen moeten kunnen overbruggen.
die kunnen dat nooit betalenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, waar denk je dat mensen in de bijstand wonen?
Met heel veel moeite, huursubsidie en de voedselbank misschien.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die kunnen dat nooit betalen
Als je het niet eens bent met een voorbeeld, betekent het niet dat het geen voorbeeld isquote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:44 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat is geen voorbeeld van misplaatste arrogantie die deze partijen zetels hebben gekost.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt linkse stemmer, een aantal van de huidige PvdA/GL stemmers hebben de vorige keer NSC gestemd, zijn dat dan linkse of rechtse stemmers?quote:Door dit economisch guurrechtse beleid gaan er echt geen linkse stemmers overstappen naar D66. Sterker nog die hebben nu al spijt van hun stem.
Tja, peilingen, Wilders stond vorig jaar op 51 zetels. Het kan verkeren.quote:
Of ze doen het niet en worden er elders meerderheden gezocht. BBB en JA21 kunnen ook veel betekenen voor dit kabinet. De stikstofmaatregel is niet populair bij BBB, maar de guurrechtste maatregelen (zoals jij dat noemt) zij ook niet populair bij PvdA/GL.quote:En nogal logisch dat PvdA/GL niet zomaar gaat meewerken aan beleid wat bij hun achterban totaal niet populair is. Dat zullen ze alleen doen als er heel wat tegenover staat.
Nogmaals: waar denk je dan dat mensen in de bijstand wonen? Of heb je daar nooit over nagedacht?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die kunnen dat nooit betalen
Maar deze wet heb je juist voor de periode dat je moeilijk werk kunt vinden, niet voor de periode dat je een of twee maand later al weer ergens aan de slag bent. Dit is bij uitstek een wet die rekening moet houden met een economische crisis.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:15 schreef Breekfast het volgende:
[..]
In de periode 2009-2013 zal het denk ik inderdaad lastig zijn geweest. Nadien zouden ook oudere werkzoekenden aan 1,5 jaar toch genoeg moeten hebben gehad.
Idealiter koppel je de WW-duur op de één of andere manier aan het werkloosheidcijfer van dat moment.
Daar verkijk jij je op gezien de grote langdurige werkeloosheid bij vijftig plussers. Die zijn nu eenmaal minder gewild.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:15 schreef Breekfast het volgende:
[..]
In de periode 2009-2013 zal het denk ik inderdaad lastig zijn geweest. Nadien zouden ook oudere werkzoekenden aan 1,5 jaar toch genoeg moeten hebben gehad.
Idealiter koppel je de WW-duur op de één of andere manier aan het werkloosheidcijfer van dat moment.
In de praktijk is die toets er feitelijk al. Weinig aanbod, veel vraag zonder mogelijkheden om door te stromen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Uit je bron blijkt nergens dat dit stemmers heeft gekost dus heb je niets beters?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als je het niet eens bent met een voorbeeld, betekent het niet dat het geen voorbeeld is
[..]
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt linkse stemmer, een aantal van de huidige PvdA/GL stemmers hebben de vorige keer NSC gestemd, zijn dat dan linkse of rechtse stemmers?
Natuurlijk heeft elke partij een harde kern, zoals SGP, SP, PvdD, Denk, CU, dus natuurlijk zal de PvdA/GL blijven bestaan.
[..]
Tja, peilingen, Wilders stond vorig jaar op 51 zetels. Het kan verkeren.
[..]
Of ze doen het niet en worden er elders meerderheden gezocht. BBB en JA21 kunnen ook veel betekenen voor dit kabinet. De stikstofmaatregel is niet populair bij BBB, maar de guurrechtste maatregelen (zoals jij dat noemt) zij ook niet populair bij PvdA/GL.
Ben er zelf een voorbeeld van, werkte bij een kunstencentrum, subsidie werd ingetrokken en iedereen er uit. Na bijna 40 jaar werken had ik recht op 38 maanden UWV, solliciteerde mij suf, maar ze hoefden maar mijn geboortedatum te zien in de brief en je kreeg een keurige afwijzing.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:24 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daar verkijk jij je op gezien de grote langdurige werkeloosheid bij vijftig plussers. Die zijn nu eenmaal minder gewild.
Als het aantal economisch linkse stemmers afneemt, of ze zetten zelf een stap naar rechts is dat toch geen probleem? Nederland wordt nou eenmaal rechtser.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:28 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik bedoel economisch linkse stemmers. NSC was vooral een proteststem dus dat zegt me niet zoveel. Economisch linkse stemmers hebben bij centrum partijen niets te zoeken.
Die kans is net zo groot als dat we een meewerkende PvdA/GL gaan krijgen, gezien de rechtse maatregelen (en behoud van hypotheekrenteaftrek) die dit kabinet van plan is.quote:Elders die meerderheden zoeken gaat zeer lastig worden, vooral omdat stikstof een van de speerpunten van dit kabinet is en je daarom geen meewerkende BBB krijgt.
Dat gaat hij niet doen. Je kunt ook moeilijk het stikstoffonds weg stemmen als PvdAGL. Of klimaatmaatregelen. Dat geeft ook een heel raar profiel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:36 schreef Kowloon het volgende:
Concreet zou zich dat naar mijn idee nu moeten vertalen in een volledige blokkade van alle plannen, zolang de plannen omtrent de sociale zekerheid (WW, IVA en AOW) niet volledig zijn ingetrokken. Pas dan zou er ruimte moeten zijn om überhaupt in gesprek te gaan.
Links heeft inderdaad steeds minder een eigen verhaal nu het economisch zo goed gaat met veel mensen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:37 schreef Hanca het volgende:
Er zijn natuurlijk steeds minder mensen die hier in armoede leven of die familie hebben die in armoede leven. Zelfs als je officieel onder de armoedegrens leeft, hoef je je absoluut niet arm te voelen (ik spreek hier uit ervaring).
Het is ook gewoon zo dat PvdA mede heeft gezorgd dat er een goed sociaal stelsel is, dat de inkomensongelijkheid mee valt en dat vrijwel iedereen hier relatief welvarend is. Daarmee hebben ze de noodzaak om links te stemmen voor veel mensen weg genomen.
Daar heb je gelijk in. Maar los van of het terecht is of niet, het toestaan van ongebreidelde migratie, gebrekkige integratie en het uitrollen van de rode loper voor de islam, waardoor Nederland voor velen onherkenbaar is geworden en mensen zich vreemdeling in eigen land voelen, wordt wel door het gros van het electoraat aan hen toegeschreven. Waardoor alleen nog maar meer kiezers zijn weggelopen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:37 schreef Hanca het volgende:
Er zijn natuurlijk steeds minder mensen die hier in armoede leven of die familie hebben die in armoede leven. Zelfs als je officieel onder de armoedegrens leeft, hoef je je absoluut niet arm te voelen (ik spreek hier uit ervaring).
Het is ook gewoon zo dat PvdA mede heeft gezorgd dat er een goed sociaal stelsel is, dat de inkomensongelijkheid mee valt en dat vrijwel iedereen hier relatief welvarend is. Daarmee hebben ze de noodzaak om links te stemmen voor veel mensen weg genomen.
Dan krijg je feitelijk een soort brandmuur als in Duitsland, waarin alles wat AfD zegt of voorstelt gewoon zonder naar de inhoud te kijken wordt weggestemd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat hij niet doen. Je kunt ook moeilijk het stikstoffonds weg stemmen als PvdAGL. Of klimaatmaatregelen. Dat geeft ook een heel raar profiel.
De enige partij die migratie ooit heeft toegejuicht was de VVD, onder andere in de periode dat Wilders er lid van was. Dat weet jij ook wel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Links heeft inderdaad steeds minder een eigen verhaal nu het economisch zo goed gaat met veel mensen.
Ook het teruggrijpen op het toejuichen van migratie is iets wat ze nu juist alleen maar tegenwerkt.
In het VN-Verdrag Handicap is expliciet opgenomen dat de maatschappelijke positie van mensen met een handicap niet mag verslechteren ten opzichte van in ieder geval 2016. Het afschaffen van de IVA-uitkering is daar er evident mee in strijd.quote:Om de zorg en het leven van mensen met een beperking te verbeteren voeren we het VN-verdrag Handicap uit.
Waarom is dat in strijd? Ze krijgen dan toch een WGA uitkering?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:45 schreef Kowloon het volgende:
Dit is overigens ook ronduit huichelachtig, op pagina 54 van “Aan de slag” staat het volgende:
[..]
In het VN-Verdrag Handicap is expliciet opgenomen dat de maatschappelijke positie van mensen met een handicap niet mag verslechteren ten opzichte van in ieder geval 2016. Het afschaffen van de IVA-uitkering is daar er evident mee in strijd.
Toch is dat juist een mooie stok voor PvdA/GL om mee te slaan. Het opgeven van die stok zou strategisch heel onverstandig zijn als er niet op de eisen van PvdA/GL wordt ingegaan. Je moet als een VVD’er gaan denken en dus wars zijn van redelijkheid en bescheidenheid.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:39 schreef Hanca het volgende:
Dat gaat hij niet doen. Je kunt ook moeilijk het stikstoffonds weg stemmen als PvdAGL. Of klimaatmaatregelen. Dat geeft ook een heel raar profiel.
Aan de andere kant is dit wel precies wat VVD doet en waarvoor ze keer op keer worden beloond. Dus wellicht werkt het ook voor PvdA/GLquote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dan krijg je feitelijk een soort brandmuur als in Duitsland, waarin alles wat AfD zegt of voorstelt gewoon zonder naar de inhoud te kijken wordt weggestemd.
Dat is weinig constructief. En een serieuze bestuurspartij onwaardig. Dus dat zullen ze idd niet doen.
In ieder geval: Teruggang van 75 % naar 70 % van het laatste inkomen en verlies van zekerheid wat betreft het inkomen waardoor er geen hypothecaire lening mee kan worden afgesloten. Dat is een verslechtering van de maatschappelijke positie van mensen met een handicap ten opzichte van 2016, en dat mag niet volgens het verdrag.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:48 schreef capricia het volgende:
Waarom is dat in strijd? Ze krijgen dat toch een WGA uitkering?
Dat zou dan toch ook voor iedere gehandicapte die nu in de WGA terechtkomt gelden?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In ieder geval: Teruggang van 75 % naar 70 % van het laatste inkomen en verlies van zekerheid wat betreft het inkomen waardoor er geen hypothecaire lening mee kan worden afgesloten. Dat is een verslechtering van de maatschappelijke positie van mensen met een handicap ten opzichte van 2016, en dat mag niet volgens het verdrag.
tja op kamers denk ikquote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: waar denk je dan dat mensen in de bijstand wonen? Of heb je daar nooit over nagedacht?
Een volledig arbeidsongeschikte zonder uitzicht op herstel kon in 2016 rekenen op een IVA-uitkering van 75 % en met voldoende zekerheid om een hypothecaire lening af te sluiten. Na invoering van de plannen, zoals ze er nu liggen, kan dat simpelweg niet meer. Ergo, dat is in strijd met het stand still-principe uit het VN Verdrag Handicap.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:59 schreef capricia het volgende:
Dat zou dan toch ook voor iedere gehandicapte die nu in de WGA terechtkomt gelden?
Dat kan best gelijk getrokken worden, maar dan wel alleen in de richting van 75 % en niet van 70 %.quote:Sws vreemd dat de ene groep arbeidsongeschikten die 80-100% afgekeurd is, meer geld krijgt dan de andere groep. Lijkt me op zich wel logisch om het gelijk te trekken. Allemaal 70 of 75%.
Klopt, alleen toen was migratie nog geen probleem. Onze economie heeft er door gefloreerd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
De enige partij die migratie ooit heeft toegejuicht was de VVD, onder andere in de periode dat Wilders er lid van was. Dat weet jij ook wel.
Fout, die wonen in een sociale huurwoning. Een bijstandsmoeder met 3 kinderen woont niet 'op kamers', dat doen studenten.quote:
Daarnaast is op kamers wonen ook behoorlijk duur. En krijg je dan geen huurtoeslag.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fout, die wonen in een sociale huurwoning. Een bijstandsmoeder met 3 kinderen woont niet 'op kamers', dat doen studenten.
Nee hoor, dat staat er niet in opgenomen. Er staat in dat de rechten die in het verdrag staan beschreven steeds verder moeten worden ingevoerd (progressive realization).quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:45 schreef Kowloon het volgende:
Dit is overigens ook ronduit huichelachtig, op pagina 54 van “Aan de slag” staat het volgende:
[..]
In het VN-Verdrag Handicap is expliciet opgenomen dat de maatschappelijke positie van mensen met een handicap niet mag verslechteren ten opzichte van in ieder geval 2016. Het afschaffen van de IVA-uitkering is daar er evident mee in strijd.
Leesvoer: Het standstillbeginsel en de uitvoering van het VN-Verdrag Handicapquote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:14 schreef Lichtloper het volgende:
Nee hoor, dat staat er niet in opgenomen. Er staat in dat de rechten die in het verdrag staan beschreven steeds verder moeten worden ingevoerd (progressive realization).
Onzin, de hoogte van een uitkering mag verhoogd worden.quote:Het zou heel mal zijn om in een VN verdrag op te nemen dat de hoogte van een uitkering nooit meer aangepast mag worden.
Ik vond het wel interessant en heb daarom dat verdrag er bij gepakt, maar wat jij zegt kan ik nergens vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBV0004045/2016-07-14quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Krijg deze melding:quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Leesvoer: Het standstillbeginsel en de uitvoering van het VN-Verdrag Handicap
[..]
Onzin, de hoogte van een uitkering mag verhoogd worden.
Dan zou de WMO ook niet mogen verslechteren. En het eigen risico ook niet omhoog mogen gaan enzo. Voor gehandicapten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Leesvoer: Het standstillbeginsel en de uitvoering van het VN-Verdrag Handicap
[..]
Onzin, de hoogte van een uitkering mag verhoogd worden.
Is het ook absoluut nietquote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:27 schreef KoosVogels het volgende:
Er valt voor beide kanten politieke spectrum voldoende aan te merken op het regeerakkoord, maar ik zou het toch bepaald geen 'links' pakket noemen.
Het zal voor jou toch geen verrassing zijn dat "links" per definitie overal de schuldige van is, ookal hebben ze er niks mee te maken?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:26 schreef KoosVogels het volgende:
Zag op Facebook (jaja, I know) reacties voorbijkomen waar de moed mij direct van in de zoeken zakt. Boze mensen linken de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd 'slavernij' en hekelen vervolgens het 'linkse kabinet'.
Zucht.
Wie zegt dat dan?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:27 schreef KoosVogels het volgende:
Er valt voor beide kanten politieke spectrum voldoende aan te merken op het regeerakkoord, maar ik zou het toch bepaald geen 'links' pakket noemen.
quote:
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:26 schreef KoosVogels het volgende:
Zag op Facebook (jaja, I know) reacties voorbijkomen waar de moed mij direct van in de zoeken zakt. Boze mensen linken de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd 'slavernij' en hekelen vervolgens het 'linkse kabinet'.
Zucht.
Hoe het precies juridisch in elkaar steekt weet ik niet, daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik ga af op wat mij in een gesprek met een jurist over dit onderwerp is verteld. Zie ook deze link. (Openen in een nieuw tabblad anders krijg je vreemd genoeg een foutmelding.)quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:23 schreef Hanca het volgende:
Ik vond het wel interessant en heb daarom dat verdrag er bij gepakt, maar wat jij zegt kan ik nergens vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBV0004045/2016-07-14
Verhoging AOW leeftijd links? Is je inlezen in partijprogramma's dan echt zo ingewikkeld?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:26 schreef KoosVogels het volgende:
Zucht.
Oh ja.quote:
Gemiddeld genomen vindt de persoon die jij beschrijft dat blijkbaar allemaal prima zolang er maar iets aan die asielzoekers wordt gedaan. Misschien moeten die mensen eens bij zichzelf ten rade gaan over hun eigen stemgedrag (de PvdA/GL stemmer zelf even buiten beschouwing latend)quote:Op zaterdag 31 januari 2026 16:53 schreef Seeburg54 het volgende:
Stel, je bent een jaar of 57. Vanaf pakweg je 17e fysiek zwaar werk gedaan. Je hebt 40 jaar gewerkt, je hebt inmiddels kwalen. Sommige vervelend, andere wat meer zorgelijk. Pijntjes, want versleten knieen. Paar hernia's gehad. Heupen beginnen ook te vreten. Hartrimestoornissen. Want de stress die je hebt vanwege de pijn doet geen goed. De gedachte dat je in elk geval tot je 67e en nog wat langer moet werken in deze omstandigheden baart je zorgen. Geheel terecht. Er volgen reorganisaties op je werk. Nog meer stress. Want je weet, ik kom nooit meer aan de bak met dit ouwe lijf.
Dát is een realiteit waar Jetten en partners in crime geen idee van hebben.
Openen in nieuw tabblad werkt ook niet, ik denk dat je een inlog van de universiteit moet hebben...quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:28 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hoe het precies juridisch in elkaar steekt weet ik niet, daar heb ik geen kaas van gegeten. Ik ga af op wat mij in een gesprek met een jurist over dit onderwerp is verteld. Zie ook deze link. (Openen in een nieuw tabblad anders krijg je vreemd genoeg een foutmelding.)
Zie mijn eerdere post.quote:
Ik krijg ook een foutmelding. Openen in een nieuw tabblad werkt bij mij vreemd genoeg wel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:25 schreef Lichtloper het volgende:
Krijg deze melding:
Forbidden
You don't have permission to access this resource.
Wat lees ik nou weer.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Gemiddeld genomen vindt de persoon die jij beschrijft dat blijkbaar allemaal prima zolang er maar iets aan die asielzoekers wordt gedaan. Misschien moeten die mensen eens bij zichzelf ten rade gaan over hun eigen stemkeuze (de PvdA/GL stemmer zelf even buiten beschouwing latend)
Vind het vooral ernstig dat veel Nederlands blijkbaar op een fundamenteel niveau niet begrijpen waar links en rechts voor staan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verhoging AOW leeftijd links? Is je inlezen in partijprogramma's dan echt zo ingewikkeld?
Heeft links de verkiezingen gewonnen? Heb ik iets gemist?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:32 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Wat lees ik nou weer.![]()
Ik kan je verzekeren dat deze aanname onjuist is.
Mja, inmiddels gelezen. Het oorspronkelijke argument van de auteur vind ik al vrij vergezocht. Namelijk dat de participatiewet gericht is op activatie van burgers, terwijl chronisch gehandicapten niet meer geactiveerd kunnen worden en de invoering dus een verslechtering van economische rechten is. Niet voor niets worden er in het stuk al veel slagen om de arm gehouden.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik krijg ook een foutmelding. Openen in een nieuw tabblad werkt bij mij vreemd genoeg wel.
Zoek anders met een zoekmachine op de titel: Het standstillbeginsel en de uitvoering van het VN-Verdrag Handicap
Die heb ik ook niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:30 schreef Hanca het volgende:
Openen in nieuw tabblad werkt ook niet, ik denk dat je een inlog van de universiteit moet hebben...
Nee, mensen vinden migratie gewoon een belangrijk onderwerp. Partijen die dat negeren worden afgestraft.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:35 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Heeft links de verkiezingen gewonnen? Heb ik iets gemist?
De afgelopen jaren is het belang van het migratie onderwerp tot ongekende hoogte opgeblazen, tot zover dat kiezers tegen hun eigen economische belang in op rechtse partijen blijven stemmen omdat die stoere praatjes hebben over asielzoekers.
Beide termen staan nergens meer voor. Entropie van een alsmaar uitdijende overheid en dito wetboek zorgt er voor dat het verschil verdwijnt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vind het vooral ernstig dat veel Nederlands blijkbaar op een fundamenteel niveau niet begrijpen waar links en rechts voor staan.
Links is voor veel kiezers verworden tot 'maatregelen en dingen die ik stom vind'.
Prima, dan is dit toch 'onze' eigen keuze? rechts economisch beleid, streng op migratie. De kiezer krijgt gewoon waar ze op gestemd hebben.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, mensen vinden migratie gewoon een belangrijk onderwerp. Partijen die dat negeren worden afgestraft.
Migratie is gewoon een van de grote olifanten in de kamer op links. Of in elk geval geweest.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, mensen vinden migratie gewoon een belangrijk onderwerp. Partijen die dat negeren worden afgestraft.
Zolang de gezonde levensjaren niet meestijgen (en dat doen ze amper) is daar heel veel mis mee.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:35 schreef KoosVogels het volgende:
Verder prima om de AOW te koppelen aan de levensverwachting, zolang er maar ruimte is voor maatwerk. Iemand wiens rug compleet versleten is mag wat mij betreft op z'n 65e lekker met pensioen.
Ik schrijf stukjes voor m'n werk. Dat houd ik nog wel vol tot m'n 75e.
M'n pa is 72 en bouwkundig tekenaar. Hij is ZZP'er, maakt zo'n gemiddeld 25 uur per week in z'n thuiskantoor en vindt dat heerlijk.
Het huidige pensioensysteem is veel te rigide.
Tja, het is zoals meestal een hele hoop zouteloze compromissen met wat heen en weer geschuif van geld en nog grotere overheidsuitgaven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Prima, dan is dit toch 'onze' eigen keuze? rechts economisch beleid, streng op migratie. De kiezer krijgt gewoon waar ze op gestemd hebben.
Om een verlaging van een uitkering met 7% nou een maatregel is "die afbreuk doen aan het doel van de bepaling of een achteruitgang betekenen voor de rechtsbescherming", vraag ik me wel ten zeerste af. Ik ben het niet eens met de maatregel, maar om dit verdrag daar nu bij te slepen vind ik wel vergezocht, zeker omdat de uitkering ook niet alleen voor gehandicapten is.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:39 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Die heb ik ook niet.Werkt dit wel? Klik
Waar heb ik het in mijn verhaal in godsnaam over asielzoekers?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:35 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Heeft links de verkiezingen gewonnen? Heb ik iets gemist?
De afgelopen jaren is het belang van het migratie onderwerp tot ongekende hoogte opgeblazen, tot zover dat kiezers tegen hun eigen economische belang in op rechtse partijen blijven stemmen omdat die stoere praatjes hebben over asielzoekers.
Vraag me af of dat niet meer geld gaat kosten dan het oplevert. Genoeg mensen boven de 65 die zoveel fysieke en/of psychische ongemakken hebben die het niet gaan redden om tot hun 70ste/71ste door te werken. Dan krijg je alleen maar een enorme instroom in de WIA. Al die mensen moeten weer gekeurd worden en (langer) begeleid worden wat allemaal extra geld kost. Dat is nu ook al merkbaar bij het UWV.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:35 schreef KoosVogels het volgende:
Verder prima om de AOW te koppelen aan de levensverwachting, zolang er maar ruimte is voor maatwerk. Iemand wiens rug compleet versleten is mag wat mij betreft op z'n 65e lekker met pensioen.
Ik schrijf stukjes voor m'n werk. Dat houd ik nog wel vol tot m'n 75e.
M'n pa is 72 en bouwkundig tekenaar. Hij is ZZP'er, maakt zo'n gemiddeld 25 uur per week in z'n thuiskantoor en vindt dat heerlijk.
Het huidige pensioensysteem is veel te rigide.
Nee, hoor. Elke partij, ook linkse, hebben liever een migratiesaldo van 0 of iig alleen uitgekozen arbeidsmigranten. Maar laten we wel wezen, het gaat om asielzoekers, niet om migranten. Maar ook dan klopt het nog.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Migratie is gewoon een van de grote olifanten in de kamer op links. Of in elk geval geweest.
Tot je 70e door werken is met name geschikt voor eeuwige studenten die pas rond hun 30e echt zijn gaan werken en daarbij een kantoorbaan hebben. Niet voor een MBO bouw of MBO zorg medewerker die al op zijn of haar 16e werkte.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Vraag me af of dat niet meer geld gaat kosten dan het oplevert. Genoeg mensen boven de 65 die zoveel fysieke en/of psychische ongemakken hebben die het niet gaan redden om tot hun 70ste/71ste door te werken. Dan krijg je alleen maar een enorme instroom in de WIA. Al die mensen moeten weer gekeurd worden en (langer) begeleid worden wat allemaal extra geld kost. Dat is nu ook al merkbaar bij het UWV.
Ach, genoeg in de VVD appgroepen. "Met twee linkse partijen krijg je dit nu eenmaal.". Terwijl je het niet veel rechtser krijgt, dus ik zou wat meer instemming verwachten, ook al ben je het niet op elk punt eens (ontwikkelingssamenwerking bijvoorbeeld), daar sluit je nu eenmaal compromissen voor.quote:
Kijk, eindelijk iemand die het snapt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tot je 70e door werken is met name geschikt voor eeuwige studenten die pas rond hun 30e echt zijn gaan werken en daarbij een kantoorbaan hebben. Niet voor een MBO bouw of MBO zorg medewerker die al op zijn of haar 16e werkte.
Kantoor CAO's? Wellicht. ZorgCAO's niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:03 schreef nostra het volgende:
Verder is de AOW ook weer niet zó rigide, genoeg mogelijkheden (en genoeg cao's die die mogelijkheid bieden) tot verlofsparen of vitaliteitspact. Betaal je alleen wel deels zelf en de quick fix is dan vaak aanlokkelijker.
Waarom eigenlijk? Het hangt toch van heel veel andere factoren af? Wat voor werk doe je? Hoe fit ben je nog? Hoe leuk vind je je werk?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tot je 70e door werken is met name geschikt voor eeuwige studenten die pas rond hun 30e echt zijn gaan werken en daarbij een kantoorbaan hebben. Niet voor een MBO bouw of MBO zorg medewerker die al op zijn of haar 16e werkte.
CAO ziekenhuizen:quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kantoor CAO's? Wellicht. ZorgCAO's niet.
quote:In tegenstelling tot de onverplichte regeling die gold voor 1 juli 2022, heeft deze regeling directe werking en wordt deze regeling niet met de ondernemingsraad afgesproken. Afwijken van deze regeling is dan ook niet toegestaan. Bestaande afspraken die met werknemers gemaakt zijn blijven gerespecteerd.
Werkgever en werknemer kunnen met deze regeling afspraken maken om de arbeidsduur aan te passen aan de wensen en behoeften van zowel werknemer als de instelling. Daarbij wordt de arbeidsduur van een werknemer via vrijstelling van uren verminderd en blijft de werknemer over 50% van deze urenvermindering salaris ontvangen.
Werkgever biedt voor inkomens vanaf FWG schaal 35 in ieder geval de variant 80%-90%-100% aan. In deze variant wordt de arbeidsduur met 20% teruggebracht en ontvangt de werknemer een financiële tegemoetkoming van 10% bruto. Alle sociale premies worden op basis van 90% berekend en afgedragen.
Werkgever biedt per 1 september 2025 voor inkomens tot en met FWG schaal 30 in ieder geval de variant 80%-95%-100% aan. In deze variant wordt de arbeidsduur met 20% teruggebracht en ontvangt de werknemer een financiële tegemoetkoming van 15% bruto. Alle sociale premies worden op basis van 95% berekend en afgedragen. Werknemers met een inkomen tot en met FWG schaal 30 die al gebruikmaken van de Generatieregeling vallen per 1 september 2025 van rechtswege onder deze nieuwe regeling. In uitzondering op lid 1 van dit artikel, ontvangt de werknemer salaris over 75% van deze urenvermindering.
Indien werkgever en werknemer dat samen overeenkomen mag de aanpassing van de arbeidsduur ook een hoger percentage omvatten, bijvoorbeeld:
Variant 60%-80%-100%: In deze variant wordt de arbeidsduur teruggebracht van 100% naar 60% en ontvangt de werknemer een financiële tegemoetkoming van 20% bruto. Alle sociale premies worden op basis van 80% berekend en afgedragen.
Variant 50%-75%-100%: In deze variant wordt de arbeidsduur teruggebracht van 100% naar 50% en ontvangt de werknemer een financiële tegemoetkoming van 25% bruto. Alle sociale premies worden op basis van 75% berekend en afgedragen.
Instroom in de Generatieregeling is alleen mogelijk vanaf 5 jaar voor het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Instroom is bovendien alleen mogelijk voor werknemers die voorafgaand aan de deelname minimaal 8 jaar aansluitend in dienst zijn geweest bij een werkgever, zoals gedefinieerd in artikel 1.1.1. onder sub a onderdeel 1 van de Cao Ziekenhuizen. De dienstjaren die een werknemer heeft gewerkt bij een werkgever in een andere zorgbranche (GGZ, VGN, Actiz, NFU, de zogenaamde BOZ-partijen) tellen mee voor het berekenen van de periode van 8 jaar.
Gebruik maken van de Generatieregeling houdt in dat de werknemer een vrijstelling krijgt van een deel van het aantal overeengekomen uren conform de huidige arbeidsovereenkomst. Hierbij dient ten minste 50% van een voltijd dienstverband te worden gewerkt. De werknemer en werkgever stellen samen vast wat de optimale ondergrens voor de werkbelasting en de functie van deze werknemer is.
De werknemer blijft over ten minste 50% van de urenvermindering salaris ontvangen. Door het terugbrengen van de arbeidsduur worden alle arbeidsvoorwaarden ‘in tijd’ in de cao eveneens teruggebracht naar het gekozen niveau.
Hoofdregel is dat tijdens de deelname aan de Generatieregeling, de pensioenopbouw op 100% van het oorspronkelijke contractomvang wordt voortgezet. De werknemer mag ook kiezen voor een lagere pensioenopbouw op het niveau waarop waarop hij wordt uitbetaald. De pensioenpremieverdeling tussen werkgever en werknemer blijft 50%-50%.
De regeling geldt ook voor parttimers. Er geldt een ondergrens van minimaal gemiddeld 18 uur per week.
Alvorens gebruik te kunnen maken van de Generatieregeling dient de werknemer alle PLB-uren die de werknemer heeft opgebouwd tot aan het jaar van deelname aan de regeling op te maken. Gedurende de periode dat de werknemer gebruik maakt van de Generatieregeling ontvangt hij jaarlijks PLB-uren op basis van artikel 12.2.1. De Overgangsregeling PLB en indien van toepassing de bovenwettelijke vakantie-uren, komen voor de werknemer die deelneemt aan de Generatieregeling, te vervallen.
De uren die door toepassing van de Generatieregeling binnen de organisatie vrijkomen, worden herbezet. Dit kan zowel door het verhogen van bestaande arbeidsovereenkomsten, als het aanbieden van vaste contracten aan tijdelijke werknemers, als door het aantrekken van nieuwe werknemers. Die herbezetting is geen reden om de toekenning aan de werknemer aan de regeling te weigeren.
De werknemer die voldoet aan de criteria van lid 5 van deze regeling kan schriftelijk een verzoek indienen voor deelname aan de Generatieregeling bij de werkgever, met vermelding van de gewenste ingangsdatum. Werkgever bespreekt dit verzoek van werknemer uiterlijk binnen één kalendermaand na ontvangst van het verzoek. In het gesprek bespreken werknemer en werkgever de consequenties van deelname aan de Generatieregeling en daarbij komen de volgende onderwerpen in ieder geval aan de orde: financiële gevolgen, voortzetting pensioenopbouw, PLB, takenpakket en individuele looptijd van de regeling. Werkgever en werknemer leggen de afspraken schriftelijk vast en de werkgever voegt deze toe aan het personeelsdossier.
Ik zei dan ook MBO Zorg en MBO Bouw. Daarmee kun je niks anders doen, maar dat werk kun je na je 60e/65e ook niet meer doen. Kortom: we zetten die mensen nu langer in een arbeidsongeschiktheidsuitkering.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:08 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Het hangt toch van heel veel andere factoren af? Wat voor werk doe je? Hoe fit ben je nog? Hoe leuk vind je je werk?
De bouw en de zorg zijn inderdaad zwaar, maar niet elke MBO opleiding is zo. Afhankelijk van de studie die je doet is het ook maar de vraag of het minder zwaar is dan werken. Als je op je 20e de MBO secretaresse-opleiding afrondt denk ik dat je het werkende leven als minder zwaar ervaart dan iemand die geneeskunde of lucht-en ruimtevaarttechniek studeert.
https://www.pggmenco.nl/w(...)een-dankbaar-vak-is/quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei dan ook MBO Zorg en MBO Bouw. Daarmee kun je niks anders doen, maar dat werk kun je na je 60e/65e ook niet meer doen. Kortom: we zetten die mensen nu langer in een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Hij adviseert les te gaan geven, wat een briljant plan. Daar heb je ook helemaal geen vaardigheden voor nodig, iedereen kan zo leraar worden toch?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:18 schreef Shreyas het volgende:
[..]
https://www.pggmenco.nl/w(...)een-dankbaar-vak-is/
Lees ook even de laatste alinea.
Ik neem ook niet aan dat dit in jouw specifieke voorbeeld ook zo is. Ik begin ook met "gemiddeld genomen". Helaas is het stemgedrag van veel Nederlands gebaseerd op hun migratiestandpunt, en zijn de sociaaleconomische standpunten van links daarom alsnog vaak geen reden om op linkse partijen te stemmen. Ongeacht dat die standpunten vaak een stuk populairder zijn onder de gemiddelde kiezer dan de sociaaleconomische standpunten van de VVD.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:52 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Waar heb ik het in mijn verhaal in godsnaam over asielzoekers?
Ik noem slechts een voorbeeld uit mijn nabije omgeving, de beste man stemt zeker niet rechts. Je mening bestaat uit een onterechte aanname.
Mensen die dus in de bouw en zorg werken kunnen na hun 60e dus iets anders (minder fysieks) doen in hun sector. Die hoeven niet meteen pensioen/AOW te vangen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij adviseert les te gaan geven, wat een briljant plan. Daar heb je ook helemaal geen vaardigheden voor nodig, iedereen kan zo leraar worden toch?
Dit onderschrijft mijn punt volledig.
Klopt, is het ook. Het is daarom ook bijzonder dat PvdA/GL zo graag met D66 in een kabinet wilde. Want op dit soort punten botsen de twee partijen behoorlijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:20 schreef capricia het volgende:
Ik vind het best wel een D66 akkoord eigenlijk. WW halveren, AOW-leeftijd omhoog. Precies zoals ze schreven in hun programma.
Ja. Ik begrijp heel goed dat met dit D66-programma GLPvdA niet de eerste keuze is. Dat staat hier heel ver vandaan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:22 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, is het ook. Het is daarom ook bijzonder dat PvdA/GL zo graag met D66 in een kabinet wilde. Want op dit soort punten botsen de twee partijen behoorlijk.
En dat werk is er? Daar is geld voor?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Mensen die dus in de bouw en zorg werken kunnen na hun 60e dus iets anders (minder fysieks) doen in hun sector. Die hoeven niet meteen pensioen/AOW te vangen.
Zijn zulke dingen ook vaak beschikbaar voor de onderkant qua salaris?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:03 schreef nostra het volgende:
Verder is de AOW ook weer niet zó rigide, genoeg mogelijkheden (en genoeg cao's die die mogelijkheid bieden) tot verlofsparen of vitaliteitspact. Betaal je alleen wel deels zelf en de quick fix is dan vaak aanlokkelijker.
Je kunt altijd nog bonsai boompjes kweker worden toch in de verdwaasde wereld van guur-rechts?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat werk is er? Daar is geld voor?
Alle zijfuncties in ouderen- en gehandicaptenzorg zijn iig al wegbezuinigd, die moeten verplicht vrijwillig door naasten van bewoners worden gedaan. En dan komt er voor de gehandicaptenzorg nog een bezuiniging van meer dan een half miljard aan: https://www.vgn.nl/nieuws(...)aks-op-mooie-woorden
Nee, die leuke functies waarin vroeger de oudere medewerkers netjes naar hun pensioen konden bestaan allang niet meer. Wegbezuinigd.
Op vergroening (bij het GroenLinksdeel belangrijk!) en progressieve waarden komt het aardig tot elkaar.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:22 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Klopt, is het ook. Het is daarom ook bijzonder dat PvdA/GL zo graag met D66 in een kabinet wilde. Want op dit soort punten botsen de twee partijen behoorlijk.
Meestal juist tot een bepaalde salarisschaal en daarboven niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zijn zulke dingen ook vaak beschikbaar voor de onderkant qua salaris?
Wat jij linkt was een systeem om 80% oid te gaan werken. Daar heb je niks aan als je arbeidsongeschikt bent.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Meestal juist tot een bepaalde salarisschaal en daarboven niet.
Wel een leuke cariereswitch voor de stucadoor van 59, wat zal Volendam een leraren krijgen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij adviseert les te gaan geven, wat een briljant plan. Daar heb je ook helemaal geen vaardigheden voor nodig, iedereen kan zo leraar worden toch?
Dit onderschrijft mijn punt volledig.
Persoonlijk mis ik op sociaal gebied heel wat bij deze plannen. Van de VVD verwacht ik niet anders. Bontenbal echter zou zich moeten schamen, en D66 heb ik nooit een hoge pet van op gehad. Elitaire club, staat ver van de echte wereld af. Hoe kun je dit verhaal trots met een grijns op je zefvoldane bek verkopen? Ik vind het een schande.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:19 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik neem ook niet aan dat dit in jouw specifieke voorbeeld ook zo is. Ik begin ook met "gemiddeld genomen". Helaas is het stemgedrag van veel Nederlands gebaseerd op hun migratiestandpunt, en zijn de sociaaleconomische standpunten van links daarom alsnog vaak geen reden om op linkse partijen te stemmen. Ongeacht dat die standpunten vaak een stuk populairder zijn onder de gemiddelde kiezer dan de sociaaleconomische standpunten van de VVD.
Migratie, maar ook de gebrekkige integratie en toenemende zichtbaarheid van de islam in de samenleving en het straatbeeld. Daar iets over zeggen is direct racisme, discriminatie en “Wilders in de kaart spelen”, waardoor er nooit een inhoudelijk debat over gevoerd kan worden.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Migratie is gewoon een van de grote olifanten in de kamer op links. Of in elk geval geweest.
Het is een erg rechts pakket, plus het terugdraaien van bezuinigingen in onderwijs.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:27 schreef KoosVogels het volgende:
Ik gun het elke D66 stemmer dat ze langer dan een jaar werkeloos raken en dan hun huis mogen opeten. Of arbeidsongeschikt raken en dan genaaid door het UWV.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:56 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Persoonlijk mis ik op sociaal gebied heel wat bij deze plannen. Van de VVD verwacht ik niet anders. Bontenbal echter zou zich moeten schamen, en D66 heb ik nooit een hoge pet van op gehad. Elitaire club, staat ver van de echte wereld af. Hoe kun je dit verhaal trots met een grijns op je zefvoldane bek verkopen? Ik vind het een schande.
Weet je wat nou het meest waardeloos is? Dat soort klootzakken krijgen er waarschijnlijk geen last van. En het boeit ze niks dat een ander naar de tering gaat.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik gun het elke D66 stemmer dat ze langer dan een jaar werkeloos raken en dan hun huis mogen opeten. Of arbeidsongeschikt raken en dan genaaid door het UWV.
Dat is immers wat ze voor de rest van de samenleving willen.
Fuck al die lui.
Daar iets over zeggen? Dat was in 2002 al flauwwkul.... Het slachtoffergeklaag van buitenlanderhaters .quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Migratie, maar ook de gebrekkige integratie en toenemende zichtbaarheid van de islam in de samenleving en het straatbeeld. Daar iets over zeggen is direct racisme, discriminatie en “Wilders in de kaart spelen”, waardoor er nooit een inhoudelijk debat over gevoerd kan worden.
Dat is inderdaad het ranzige.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:28 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Weet je wat nou het meest waardeloos is? Dat soort klootzakken krijgen er waarschijnlijk geen last van. En het boeit ze niks dat een ander naar de tering gaat.
Maar je gunt het VVD en CDA en hun kiezers dit niet ?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik gun het elke D66 stemmer dat ze langer dan een jaar werkeloos raken en dan hun huis mogen opeten. Of arbeidsongeschikt raken en dan genaaid door het UWV.
Dat is immers wat ze voor de rest van de samenleving willen.
Fuck al die lui.
Ik vind zelf dat de slechte integratie grotendeels onze eigen schuld is.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Daar iets over zeggen? Dat was in 2002 al flauwwkul.... Het slachtoffergeklaag van buitenlanderhaters .
Er zijn al jarenlang inhoudelijke debatten en dat zal nog heel lang doorgaan. Dat ontkennen is ook onzin en niks inhoudelijks an.
Bepaalde mensen willen niet een integratie van nieuwkomers. Ze projecteren hun eigen onwil op die nieuwkomers en hun nazaten.
Die kunnen al helemaal de figuurlijke tering krijgen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar je gunt het VVD en CDA en hun kiezers dit niet ?
Dan heb je het wel over heel veel mensen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Die kunnen al helemaal de figuurlijke tering krijgen.
We kunnen ze inderdaad beter wegzetten als simpele zielen die zo onbekwaam zijn dat ze stemmen tegen hun eigen belang. Door partijen aan de macht te brengen of houden die geen enkele fuck doen om het aantal immigranten in te perken (lees: VVD, BBB). Want asielzoekers zijn het probleem niet als het op hun problemen aankomt (woningmarkt, werkgelegenheid, inkomen en kosten van leven).quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind zelf dat de slechte integratie grotendeels onze eigen schuld is.
Maar als mensen de situatie wel als storend ervaren en je zet die mensen weg als racisten die zich druk maken om een niet-bestaand probleem, moet je niet verbaasd zijn dat die kiezers weglopen omdat ze zich niet gehoord voelen.
dat weet je niet, iedereen kan van de steiger donderenquote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:28 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Weet je wat nou het meest waardeloos is? Dat soort klootzakken krijgen er waarschijnlijk geen last van. En het boeit ze niks dat een ander naar de tering gaat.
Dat soort lui komen nooit op een steiger. Die zitten in kostuum achter het bureau.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat weet je niet, iedereen kan van de steiger donderen
Oh die gun ik ook een versleten lijf en dito bankrekening.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar je gunt het VVD en CDA en hun kiezers dit niet ?
Tsja. Ik steek iig geen enkele moeite meer in die mensen, mijn sociale netwerk incluis. Op mijn hulp hoeven ze niet te rekenen. Mijn inzet bewaar ik voor mensen die wel om een ander kunnen denken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heb je het wel over heel veel mensen.
Zo slecht is die integratie niet van de nieuwkomers sinds 1960quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind zelf dat de slechte integratie grotendeels onze eigen schuld is.
Nou.... prima toch dat haatzaaiers niet gehoord worden.quote:Maar als mensen de situatie wel als storend ervaren en je zet die mensen weg als racisten die zich druk maken om een niet-bestaand probleem, moet je niet verbaasd zijn dat die kiezers weglopen omdat ze zich niet gehoord voelen.
Die worden niet aangenomen omdat er ook 25 jarige beschikbaar zijnquote:Op zaterdag 31 januari 2026 18:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Mensen die dus in de bouw en zorg werken kunnen na hun 60e dus iets anders (minder fysieks) doen in hun sector. Die hoeven niet meteen pensioen/AOW te vangen.
Als ik dat goed interpreteer dan betekent dat een denivellerende maatregel?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:07 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp ook dat ze de kinderbijslag en het kindgebonden budget samen gaan voegen tot één kindregeling.
Dus niet meer inkomensafhankelijk. Ook om het probleem van terugvordering te verkleinen.
Ben benieuwd hoeveel hoger dat gaat worden voor mensen die geen kindgebonden budget krijgen.
Een deel blijft variabel. Het wordt vooral allemaal door 1 organisatie geregeld.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:07 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp ook dat ze de kinderbijslag en het kindgebonden budget samen gaan voegen tot één kindregeling.
Dus niet meer inkomensafhankelijk. Ook om het probleem van terugvordering te verkleinen.
Ben benieuwd hoeveel hoger dat gaat worden voor mensen die geen kindgebonden budget krijgen.
Ja. ze willen het liefst van al die inkomensafhankelijke toeslagen af. Maar dat lukt niet zo snel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als ik dat goed interpreteer dan betekent dat een denivellerende maatregel?
Een hoger vast en een lager variabel deel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een deel blijft variabel. Het wordt vooral allemaal door 1 organisatie geregeld.
Prima zaak als dat zo is. Het stichten van een gezin mag best wat beter gefaciliteerd worden. Dat zou wel echt een CDA-paradepaardje zijn in dit verhaal, trouwens.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:07 schreef capricia het volgende:
Zeker. Ik ben er ook voorstander van dat we onze eigen bevolking min of meer zelf op peil kunnen houden. Maar das een ander onderwerp.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Prima zaak als dat zo is. Het stichten van een gezin mag best wat beter gefaciliteerd worden. Dat zou wel echt een CDA-paradepaardje zijn in dit verhaal, trouwens.
Ja, waarschijnlijk wel. Is ook de enige oplossing, want uiteindelijk vragen best veel mensen het variabele deel nu niet op omdat ze bang zijn voor de terugbetalingen. Juist expliciet ook deze. Dan bereikt je toeslag dus zijn doel niet.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Een hoger vast en een lager variabel deel.
Dus dat lijkt me idd denivellerend.
VVD kiezers zijn voor 90% ook gewone werknemersquote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens een poll is slechts 66% van de VVD-stemmers blij met het akkoord. Gezien de VVD het meeste lijkt te hebben binnengehaald en ook nog haar voorkeurscoalitie bij de rest door de strot heeft gedrukt, vraag ik me af waar de ontevredenheid dan zit.
@:nostra weet jij hier vanuit de appgroepen wellicht meer over?
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens een poll is slechts 66% van de VVD-stemmers blij met het akkoord. Gezien de VVD het meeste lijkt te hebben binnengehaald en ook nog haar voorkeurscoalitie bij de rest door de strot heeft gedrukt, vraag ik me af waar de ontevredenheid dan zit.
Verhoging budget ontwikkelingssamenwerking en meer budget voor klimaat zie ik langs komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
De vraag is dan natuurlijk wel wat die bedragen gaan worden. Juist voor mensen die nu afhankelijk van het kindgebonden budget zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk wel. Is ook de enige oplossing, want uiteindelijk vragen best veel mensen het variabele deel nu niet op omdat ze bang zijn voor de terugbetalingen. Juist expliciet ook deze. Dan bereikt je toeslag dus zijn doel niet.
Bedrijven en vermogenden worden vrijwel volledig ontzien. De VPB stijgt niet. HRA blijft in stand. Geen extra belasting op vermogen. Expatregeling blijft. Verzorgingsstaat nog verder uitgekleed. Allemaal VVD-stokpaardjes.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?
Ik vind het enorm veel D66 ademen.
WW gehalveerd, AOW-leeftijd stijgt. Echt allemaal uit het D66 programma.
CDA claimt meer geld voor gezinnen, dus ik denk niet dat er op dit punt mensen op achteruit gaan. Basis+maximum variabel zal wel minimaal het oude maximum zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:46 schreef capricia het volgende:
[..]
De vraag is dan natuurlijk wel wat die bedragen gaan worden. Juist voor mensen die nu afhankelijk van het kindgebonden budget zijn.
Die zitten veelal aan de onderkant. En als dat bedrag lager wordt, is dat misschien wel een probleem voor die groep?
En deze punten zijn lijnrecht tegenover het D66 programma?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bedrijven en vermogenden worden vrijwel volledig ontzien. De VPB stijgt niet. HRA blijft in stand. Geen extra belasting op vermogen. Expatregeling blijft. Verzorgingsstaat nog verder uitgekleed. Allemaal VVD-stokpaardjes.
Mooi, dan gaan veel mensen er wat dit betreft wel op vooruit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA claimt meer geld voor gezinnen, dus ik denk niet dat er op dit punt mensen op achteruit gaan. Basis+maximum variabel zal wel minimaal het oude maximum zijn.
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:50 schreef capricia het volgende:
[..]
En deze punten zijn lijnrecht tegenover het D66 programma?
Wat er met de Verzorgingsstaat gebeurt is juist D66.
Plus nog al dat geld naar klimaat.
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/quote:D66 bouwt verder aan een pensioenstelsel dat mensen keuzevrijheid én zekerheid voor later geeft. Het wordt mogelijk om, als je dat wilt, na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven doorwerken. Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon. Daarnaast wordt de AOW-leeftijd sneller verhoogd.
We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
quote:Om ondernemers te stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden wil D66 de
verplichte loondoorbetaling bij ziekte verkorten naar 1 jaar.
Meerdere keren een hapje is alsnog een flinke hap, dus ik zou juist voor een strikte interpretatie willen pleiten. Maar goed uiteindelijk is dat natuurlijk aan de rechter.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 17:48 schreef Hanca het volgende:
Om een verlaging van een uitkering met 7% nou een maatregel is "die afbreuk doen aan het doel van de bepaling of een achteruitgang betekenen voor de rechtsbescherming", vraag ik me wel ten zeerste af. Ik ben het niet eens met de maatregel, maar om dit verdrag daar nu bij te slepen vind ik wel vergezocht, zeker omdat de uitkering ook niet alleen voor gehandicapten is.
Nee, er staat een verkorting WW, geen halvering en ook niet het trager opbouwen. Zaken uit de WMO halen staat ook niet in hun programma. Bezuinigen op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ook niet. Dat is echt VVD, geen D66.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.
Wat mensen hier 'de afbraak van de Verzorgingsstaat' noemen.
Ik zal het even quoten van hun algemene website;
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/
Er staat nog wel meer:
[..]
Rond de verkiezingen is het hier besproken. Inclusief links naar 1 jaar.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, er staat een verkorting WW, geen halvering en ook niet het trager opbouwen. Zaken uit de WMO halen staat ook niet in hun programma. Bezuinigen op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen ook niet. Dat is echt VVD, geen D66.
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkeringquote:Waar je nu nog één maand WW opbouwt per gewerkt jaar, willen CDA en D66 dat terugbrengen naar een halve maand.
https://www.fnv.nl/meer-i(...)partijprogramma-s-wwquote:Voor D66, JA21, SGP en VVD is zes maanden korten niet genoeg, die willen de WW inkorten met 12 maanden.
Jup. Nota bene met Hanca.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Rond de verkiezingen is het hier besproken. Inclusief links naar 1 jaar.
En inclusief de vertraagde opbouw. Het was gewoon bekend.
Kan nu alleen snel mobiel de links van de FNV rond die tijd ophoesten:
Oktober vorig jaar:
[..]
https://www.fnv.nl/nieuws(...)-volledige-uitkering
[..]
https://www.fnv.nl/meer-i(...)partijprogramma-s-ww
En dat D66 de huishoudelijke hulp in de WMO anders (inkomsten afhankelijk) wilde regelen staat ook gewoon op hun website.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:09 schreef probeer het volgende:
[..]
Jup. Nota bene met Hanca.
Edit: dat ging voornl over de loondoorbetaling bij ziekte, maar we hebben destijds ook de verkorting van de WW even aangeraakt
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:09 schreef probeer het volgende:
[..]
Jup. Nota bene met Hanca.
Edit: dat ging over de loondoorbetaling bij ziekte
Het enige evenwicht lijkt het terugdraaien vd onderwijsbezuinigingen, en Rob als MP.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.
Alleen had ik bij de doorrekening van het programma van D66 nog wel het gevoel dat er iets van evenwicht was, wat er nu totaal niet is. Dat onevenwichtige voelt enorm als VVD.
En ook qua plek waar ze het vandaan halen. Al het geld uit sociale zekerheid, niks van vermogenden of bedrijven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Het enige evenwicht lijkt het terugdraaien vd onderwijsbezuinigingen, en Rob als MP.
Maar qua sociale zekerheden is dat inderdaad totaal zoek.
Nah, dat vind ik wel terecht, zo was het eerder ook.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat D66 de huishoudelijke hulp in de WMO anders (inkomsten afhankelijk) wilde regelen staat ook gewoon op hun website.
Ik denk dat die twee partijen gewoon veel dichter bij elkaar liggen op deze vlakken dan menigeen denkt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. En ik noemde D66 voor de verkiezingen ook rechts.
Alleen had ik bij de doorrekening van het programma van D66 nog wel het gevoel dat er iets van evenwicht was, wat er nu totaal niet is. Dat onevenwichtige voelt enorm als VVD.
En dat gebeurt nu dus ook: je mag het zelf gaan betalen en wie dat niet kan, kan het via de gemeente regelen. Dus eigenlijk ook wat D66 schrijft.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nah, dat vind ik wel terecht, zo was het eerder ook.
Maar dat kan dus niet op de methode uit het regeerakkoord, aangezien gemeentes wettelijk verboden zijn om dingen inkomensafhankelijk te maken (en dat wil je zo houden).quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nah, dat vind ik wel terecht, zo was het eerder ook.
Nee, gemeentes gaan het nu betalen tot x percentage WML (vaak zal dat 120% zijn), maar zodra je 1 euro boven dat bedrag zit krijg je niks. De enige manier waarop een gemeente dat wettelijk mag.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:18 schreef capricia het volgende:
[..]
En dat gebeurt nu dus ook: je mag het zelf gaan betalen en wie dat niet kan, kan het via de gemeente regelen. Dus eigenlijk ook wat D66 schrijft.
Beetje vreemd, als iemand in aanmerking wil komen om een korting op wat dan ook moet ie zijn inkomen overhandigen aan diezelfde gemeente. Zo heb ik ooit tien A'4tjes met allerlei gegevens moeten inleveren om een tegemoetkoming in de energiekosten te krijgen, zat er net 10 euro boven..hahaquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat kan dus niet op de methode uit het regeerakkoord, aangezien gemeentes wettelijk verboden zijn om dingen inkomensafhankelijk te maken (en dat wil je zo houden).
Klopt, want gemeentes betalen zaken tot 100/120/125/130% minimumloon. Maar wie in aanmerking komen krijgen allemaal hetzelfde, wie er boven zit krijgt niks. Dat is niet echt inkomensafhankelijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Beetje vreemd, als iemand in aanmerking wil komen om een korting op wat dan ook moet ie zijn inkomen overhandigen aan diezelfde gemeente.
Dat is toch goed genoeg?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, want gemeentes betalen zaken tot 100/120/125/130% minimumloon. Maar wie in aanmerking komen krijgen allemaal hetzelfde, wie er boven zit krijgt niks. Dat is niet echt inkomensafhankelijk.
Bij Rutte III en IV was de financiële situatie ook volledig anders natuurlijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dit echt D66 is, CDA onder Hoekstra een VVD+ was (Ruttes woorden)... dan had CU wel extreem veel invloed bij Rutte III en IV.
Ben ik de enige die geen idee heeft wat dit voor regelingen zijn en/of wat de aanpassing nu betekent?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
VVD kiezers zijn voor 90% ook gewone werknemers
de overige 10 % zijn heel erg blij met het akkoord, omdat de 30% lijfrente uitgesteld loon sparen intact is gebleven , de pensioenopbouw grens van 137.800 euro niet is genoemd, en de 2 de hypotheek uit eigen BV tot max WOZ blijft bestaan
Nee, want je creëert allereerst een armoedeval, verder zal het afhankelijk worden van in welke gemeente je zit. Arme gemeentes gaan 100% WML rekenen, rijke gemeentes 130% WML. En dan is maar de vraag of de arme gemeentes, met veel arme ouderen, dan met die 100% al voldoen aan de taakstelling die de gemeenten gaan krijgen.quote:
Nee. Nu weet ik even niet precies hoeveel 130% van het wettelijk minimumloon is, maar in die situatie kan dus iemand met een inkomen van 2500 euro netto per maand zelf gaan betalen voor de hulp in het huishouden als die deze nodig heeft.quote:
Het gaat om huishoudelijke hulp, nu betaalt iedereen ongeveer 20 euro p/m voor wekelijkse hulp. Mijn moeder moest ooit 120 euro eigen bijdrage betalen voor 12 uren hulp in de maand en zelfs dat vond ik toen niet veel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want je creëert allereerst een armoedeval, verder zal het afhankelijk worden van in welke gemeente je zit. Arme gemeentes gaan 100% WML rekenen, rijke gemeentes 130% WML. En dan is maar de vraag of de arme gemeentes, met veel arme ouderen, dan met die 100% al voldoen aan de taakstelling die de gemeenten gaan krijgen.
Want zo wordt het geregeld: de gemeentes moeten samen een bedrag bezuinigen, dat wordt opgelegd door het rijk (een taakstelling). De gemeentes verdelen dat onderling (waarbij de big 4 vaak de dans ontspringen, trouwens) en elke gemeente moet een x bedrag bezuinigen. Als een gemeente als Pekela dan alleen straatarme WMO gebruikers heeft, moeten die toch bezuinigen en moeten ze dus de huishuidelijke hulp weg halen bij mensen die het niet zelf kunnen betalen.
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt toch gelezen dat de WW halvering en het verhogen van de AOW leeftijd gewoon in hun programma staat.
Wat mensen hier 'de afbraak van de Verzorgingsstaat' noemen.
Ik zal het even quoten van hun algemene website;
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)zijn-van-je-bestaan/
Er staat nog wel meer:
[..]
Dat is wat ik zeg. Een oudere op minimumloom kan dat niet betalen. Maar moet dat misschien wel in Pekela, niet in Aerdenhout.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het gaat om huishoudelijke hulp, nu betaalt iedereen ongeveer 20 euro p/m voor wekelijkse hulp. Mijn moeder moest ooit 120 euro eigen bijdrage betalen voor 12 uren hulp in de maand en zelfs dat vond ik toen niet veel.
Ook heel erg afhankelijk van de staat van de economie. Denk ik zo.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.
Pas op basis daarvan kun je er iets zinnigs over zeggen lijkt me.
Kunnen gemeentes dit soort gevolgen dan niet teruggeven aan de overheid, zo van regelen jullie dat dan maar?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg. Een oudere op minimumloom kan dat niet betalen. Maar moet dat misschien wel in Pekela, niet in Aerdenhout.
Daarbij wordt het bedrag nu veel hoger, boven een bepaald inkomen (verschil per gemeente, maar dus ergens tussen 100% en 130% WML) moet je straks 100% betalen. Reken dus maar op 360-480 voor die 12 uur.
er is geen enkele aanpassingquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ben ik de enige die geen idee heeft wat dit voor regelingen zijn en/of wat de aanpassing nu betekent?
Ze kunnen niet sluitende begrotingen inleveren, dan komen ze onder curatele van de provincie. Ze kunnen geen dingen terug de schutting over kieperen, dat kan maar 1 kant op.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kunnen gemeentes dit soort gevolgen dan niet teruggeven aan de overheid, zo van regelen jullie dat dan maar?
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de VVD het meeste binnengehaald heeft?
Ik vind het enorm veel D66 ademen.
WW gehalveerd, AOW-leeftijd stijgt. Echt allemaal uit het D66 programma.
Vanuit het GAK of WLZ ook niet?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze kunnen niet sluitende begrotingen inleveren, dan komen ze onder curatele van de provincie. Ze kunnen geen dingen terug de schutting over kieperen, dat kan maar 1 kant op.
Die virtuele winstbelasting in box 3 weg.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?
WLZ is vanuit het rijk, maar dat gaat om bewoners van instellingen (en als die een hulpmiddel nodig hebben is het dan weer WMO). Het GAK bestaat niet meer.quote:
Staat in het programma, om dat zo snel mogelijk over gerealiseerde winst te doen. Maar goed, dat stond ook al in het wetsvoorstel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Die virtuele winstbelasting in box 3 weg.
Tja, een vorm van belasting op vermogen zal er altijd wel zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Die virtuele winstbelasting in box 3 weg.
Wat quotes:quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
WLZ is vanuit het rijk, maar dat gaat om bewoners van instellingen (en als die een hulpmiddel nodig hebben is het dan weer WMO). Het GAK bestaat niet meer.
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rigide begrotingsbeleid. De domme asielwetten van Schoof gewoon uitvoeren. Heel veel geld naar defensie. Geen PvdA-GL. Niets doen aan de HRA. Dat is allemaal toch wel heel erg VVD. Vind het raar dat de aanhang het dan zo beperkt waardeert. Wat zouden ze nog meer willen zien?
Er is een onderzoeksinstituut GAK, ik kan me niet voorstellen dat het UWV enveloppen met GAK gebruikt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.
Daar zit ook wel wat in. Waar CDA en D66 in elk geval nog probeerden vanuit een positieve agenda te redeneren, zit dat er bij de huidige VVD inderdaad niet meer in. Die voelen vooral hun bitterballen in de verdrukking komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.
Nee tegen heel veel wijzigingen.
CAK bedoel ik, hahaquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is een onderzoeksinstituut GAK, ik kan me niet voorstellen dat het UWV enveloppen met GAK gebruikt.
Je bedoelt waarschijnlijk het CAK.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, dan gebruikten ze kennelijk nog oude enveloppen. Ik bedoel dus inderdaad vanuit het rijk/overheid.
Thanks! Bijzonder om te lezen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat quotes:
Hogere inkomens belastingen, suiker belasting, hogere accijnzen op benzine het leest als een PvdA/GL coalitie akkoord
Extra miljarden naar onderwijs???? Al er nu één sector is die bewezen heeft dat meer geld geen oplossing brengt , dan is het wel het onderwijs. Bovendien werkt vrijwel iedereen in die sector part time dus de salarissen zijn prima om mee rond te komen ook al werk je part time
D66 heeft voor de verkiezingen schijnheilig wat rechtse uitspraken gedaan , echter nu tijdens de formatie puntje bij paaltje komt zijn ze toch totaal over links gegaan . Wat een volksverlakkerij. Dit geldt ook voor de linkse protestant Bontenbal die vnl voor links beleid is te porren en verder de VVD momenteel die zich weer jammerlijk laat leiden door zijn linker flank en principeloos in zee gaat met alles wat bovengenoemde partijen hen voorschotelt . Hiermee wordt de rechts kiezende meerderheid weer niet gehoord en volkomen in de steek gelaten en dat is toch totaal onacceptabel en verkiezingsbedrog in het kwadraat. Wat een rampscenario en wat een flutdemocratie hebben we eigenlijk in dit land.
Het komende linkse kabinet zal de situatie voor de toekomst niet verbeteren . We kunnen de maatregelen van Dow natuurlijk op het conto van GroenLinks of D66 zetten dat zou " teveel eer " zijn . Maar blij zullen ze wel zijn bij die partijen
Tja...
VVD is toch ook vooral een partij zonder echte visie geworden, alleen de mensen die geld hebben verdedigen en meer niet?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Overigens, dit klinkt heel erg alsof de VVD juist weinig toegevoegd heeft aan het regeerakkoord. Vooral op veel punten alleen maar Nee gezegd.
Nee tegen heel veel wijzigingen die hun achterban zouden raken.
Wat een leegtequote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat quotes:
Hogere inkomens belastingen, suiker belasting, hogere accijnzen op benzine het leest als een PvdA/GL coalitie akkoord
Extra miljarden naar onderwijs???? Al er nu één sector is die bewezen heeft dat meer geld geen oplossing brengt , dan is het wel het onderwijs. Bovendien werkt vrijwel iedereen in die sector part time dus de salarissen zijn prima om mee rond te komen ook al werk je part time
D66 heeft voor de verkiezingen schijnheilig wat rechtse uitspraken gedaan , echter nu tijdens de formatie puntje bij paaltje komt zijn ze toch totaal over links gegaan . Wat een volksverlakkerij. Dit geldt ook voor de linkse protestant Bontenbal die vnl voor links beleid is te porren en verder de VVD momenteel die zich weer jammerlijk laat leiden door zijn linker flank en principeloos in zee gaat met alles wat bovengenoemde partijen hen voorschotelt . Hiermee wordt de rechts kiezende meerderheid weer niet gehoord en volkomen in de steek gelaten en dat is toch totaal onacceptabel en verkiezingsbedrog in het kwadraat. Wat een rampscenario en wat een flutdemocratie hebben we eigenlijk in dit land.
Het komende linkse kabinet zal de situatie voor de toekomst niet verbeteren . We kunnen de maatregelen van Dow natuurlijk op het conto van GroenLinks of D66 zetten dat zou " teveel eer " zijn . Maar blij zullen ze wel zijn bij die partijen
Tja...
Jaquote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je bedoelt waarschijnlijk het CAK.
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben weleens benieuwd naar de data hoe lang iemand gemiddeld in de WW zit en waarom. En welk percentage zit er langer dan 1 jaar. En om hoeveel mensen gaat het überhaupt.
Pas op basis daarvan kun je er iets zinnigs over zeggen lijkt me.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werklozenquote:Aandeel kortdurig werklozen 84 procent
Het aantal kortdurig werklozen, degenen die minder dan een jaar op zoek zijn naar werk, bedroeg 337 duizend in het vierde kwartaal van 2025 (seizoengecorrigeerd). Dat zijn er 1 duizend meer dan in het kwartaal ervoor. Sinds het tweede kwartaal van 2022 steeg het aandeel kortdurig werklozen ten opzichte van het voorgaande kwartaal lange tijd. Ze steeg in vijf kwartalen van 75 naar 84 procent in het tweede kwartaal van 2023. Dit aandeel veranderde daarna lange tijd niet of nauwelijks en schommelde tussen 82 en 85 procent. In het vierde kwartaal van 2025 was het aandeel 82 procent.
1 op de 5 moet het maar in de bijstand uit gaan zoeken wanneer 1 jaar WW te kort blijkt, aldus D66.quote:Niet alle mensen die tot de werkloze beroepsbevolking worden gerekend, ontvangen een werkloosheidsuitkering. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om jongeren die tijdens of na hun opleiding op zoek gaan naar werk of om andere werkzoekenden die nog niet eerder of niet lang genoeg gewerkt hebben om voldoende WW-rechten te hebben opgebouwd. Verder gaat het bijvoorbeeld om mensen die werkloos zijn en al de maximale WW-duur hebben bereikt, om mensen die werkzaam waren als zelfstandige of freelancer, of om werknemers die verwijtbaar ontslag kregen of op eigen initiatief ontslag hebben genomen. Zo hadden in het vierde kwartaal van 2025 (niet-seizoengecorrigeerd) 325 duizend van de 395 duizend werklozen geen WW-uitkering. Bijna de helft van hen was 15 tot 25 jaar.
Aan de andere kant worden ook niet alle mensen met een WW-uitkering tot de werklozen gerekend. In het vierde kwartaal van 2025 hadden 84 duizend mensen een WW-uitkering in aanvulling op een betaalde baan. Verder waren 34 duizend WW-ontvangers niet recent op zoek naar werk en/of konden niet op korte termijn starten. Zij worden daarom niet geteld als werkloos.
Ja. Nee tegen de afbouw van de HRA. Nee tegen het extra of anders belasten van erfenissen. Nee tegen het begrotingstekort meer dan 2% op laten lopen etc. Noem het maar op.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daar zit ook wel wat in. Waar CDA en D66 in elk geval nog probeerden vanuit een positieve agenda te redeneren, zit dat er bij de huidige VVD inderdaad niet meer in. Die voelen vooral hun bitterballen in de verdrukking komen.
Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.quote:
In de financiële bijlage wordt dit als taakstellend naar de gemeentes genoemd. Alweer, ja. De gemeentes krijgen de ene na de andere taakstelling, een betrouwbare partner is het rijk niet.quote:
Die dreiging zal dat aantal wel wat doen dalen natuurlijk. En een fors deel zal ook een (fiscaal) partner met een inkomen hebben waardoor bijstand überhaupt nooit aan de orde komt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.
Of die hun inkomen kwijt raken (partner met baan) of hun huis mogen gaan opeten. In de bijstand komen is nog het meest positieve scenario.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Toch zo’n pakweg 80.000 mensen die dan met de nieuwe regering in de Bijstand zouden belanden, en dan is het nu nog hoogconjunctuur.
Ws meer, want in die werkzoekende data worden dus ook jongeren meegenomen die voor het eerst een baan zoeken maar geen WW krijgen. En me dunkt dat die gezien hun leeftijd juist een stuk meer kans maken om binnen 1 jaar aan het werk te komen, dan een oudere ontslagen werknemer.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik deed er dus 38 maanden over als oudere, toen 3 maanden bijstand, toen maar mijn pensioen gaan 'opvreten'. Nu met AOW en klein pensioen gaat het aardig. Als de AOW wordt gekort op vermogen (box3 eigen huis) ben ik wel de pineut.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Ws meer, want in die werkzoekende data worden dus ook jongeren meegenomen die voor het eerst een baan zoeken maar geen WW krijgen. En me dunkt dat die gezien hun leeftijd juist een stuk meer kans maken om binnen 1 jaar aan het werk te komen, dan een oudere ontslagen werknemer.
Ik schat zo'n 75% vd mensen in de WW, die binnen een jaar een andere baan vinden.
Eigen huis zit niet in box 3, komt in dit kabinet niet in box 3 en slechts 1 partij (I stand corrected) wil het eigen huis in box 3: Volt. Dat gaat dus niet gebeuren terwijl jij leeft.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik deed er dus 38 maanden over als oudere, toen 3 maanden bijstand, toen maar mijn pensioen gaan 'opvreten'. Nu met AOW en klein pensioen gaat het aardig. Als de AOW wordt gekort op vermogen (box3 eigen huis) ben ik wel de pineut.
Als je na 1 jaar geen werk hebt is er wellicht wat meer aan de hand. Iets dat na 2 jaar ook niet opgelost is.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:48 schreef probeer het volgende:
[..]
1 op de 5 moet het maar in de bijstand uit gaan zoeken wanneer 1 jaar WW te kort blijkt, aldus D66.
Die verplichte pensioenopbouw vind ik wel wat vreemd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:00 schreef perseus_of_greece het volgende:
Ik ben vooral ook blij dat het zzp verhaal wat meer duidelijkheid gaat krijgen. Al vind ik de verplichte AOV dan weer onzinnig, of verplichte pensioenopbouw. Begrijpelijk omdat heel wat ZZP'ers gewoon niks regelen en later daarom een beroep moeten doen op de maatschappij. Maar dat is hun probleem, denk ik dan. Als ondernemer hoor je je zaakjes te regelen. Maar ja, niemand zit te wachten op dakloze 67+ ex-zzp'ers en andere ellende.
Maar de verplichte AOV keert pas uit na 2 jaar. De doelgroep heeft amper reserve voor 2 maanden zonder inkomen volgens mij.
Het is ook zo dat ZZPers met verstand nu moesten opboksen tegen tarieven van ZZPers die geen pensioenopbouw of verzekering hadden en dat ging gewoon niet. En dus moesten zelfs verstandige ZZPers hun tarieven laten zakken tot een hoogte dat zij ook niets meer konden opbouwen of verzekeren.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:00 schreef perseus_of_greece het volgende:
Ik ben vooral ook blij dat het zzp verhaal wat meer duidelijkheid gaat krijgen. Al vind ik de verplichte AOV dan weer onzinnig, of verplichte pensioenopbouw. Begrijpelijk omdat heel wat ZZP'ers gewoon niks regelen en later daarom een beroep moeten doen op de maatschappij. Maar dat is hun probleem, denk ik dan. Als ondernemer hoor je je zaakjes te regelen. Maar ja, niemand zit te wachten op dakloze 67+ ex-zzp'ers en andere ellende.
Zie mijn reactie hierboven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Die verplichte pensioenopbouw vind ik wel wat vreemd.
Aangezien er genoeg werkgevers zijn waar je ook geen pensioen opbouwt, en je dat zelf moet regelen.
Las het.quote:
Die paar honderd Euro per maand zal het verschil niet maken lijkt me. Ik zie veel meer in een minimumtarief om als zzp'er aan de slag te mogen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is ook zo dat ZZPers met verstand nu moesten opboksen tegen tarieven van ZZPers die geen pensioenopbouw of verzekering hadden en dat ging gewoon niet. En dus moesten zelfs verstandige ZZPers hun tarieven laten zakken tot een hoogte dat zij ook niets meer konden opbouwen of verzekeren.
Dit voorstel is er met name voor hen.
En ja, dat telt natuurlijk ook deels zo bij bedrijven, die wellicht minder lasten hebben als ze geen pensioen opbouwen voor hun werknemers. Maar dat telt toch minder direct door. En Nederland moet naar een 80% CAO dekking van werknemers (met ook nieuwe eisen voor CAO's, een eigen CAO als bedrijf mag niet meer), dus dat zullen steeds minder bedrijven zijn aangezien pensioenopbouw in elke CAO staat.quote:
Het ademt zeker geen D66. Al hun progressieve stokpaardjes en natuurlijk voltooid leven staan er überhaupt niet in.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat die twee partijen gewoon veel dichter bij elkaar liggen op deze vlakken dan menigeen denkt.
Voor mij ademt dit akkoord D66 uit.
Is dat zo?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:02 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als je na 1 jaar geen werk hebt is er wellicht wat meer aan de hand. Iets dat na 2 jaar ook niet opgelost is.
Ik zie hier met alle goede wil geen enkel paars trekje in eigenlijkquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:11 schreef jcdragon het volgende:
Tja, het is een midden/liberale minderheidskabinet met paarse trekjes.
Ik ook niet, dat was D66, PvdA, VVDquote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie hier met alle goede wil geen enkel paars trekje in eigenlijk
Ja dat vertelde je laatst ook.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ja, dat telt natuurlijk ook deels zo bij bedrijven, die wellicht minder lasten hebben als ze geen pensioen opbouwen voor hun werknemers. Maar dat telt toch minder direct door. En Nederland moet naar een 80% CAO dekking van werknemers (met ook nieuwe eisen voor CAO's, een eigen CAO als bedrijf mag niet meer), dus dat zullen steeds minder bedrijven zijn aangezien pensioenopbouw in elke CAO staat.
En sowieso is het nogal kortzichtig, dat zo veel mensen geen 14 jaar kunnen terugdenken naar de vorige economische crisis is echt wel heel erg apart. Ik ben toch relatief jong en ik weet het nog prima.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Is dat zo?
Of ben je gewoon minder aantrekkelijk voor een werkgever dan de andere 80%?
Maar die 80% is wel gewoon waar: https://performa-or.nl/ni(...)et-onder-cao-vallen/quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat vertelde je laatst ook.
Maar ik heb bij al mijn werkgevers in al die jaren nog nooit een CAO gehad.
ICT dienstverleners en consultancy firms, zijn dat.
En als ik er over nadenk, mijn man ook niet.
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Is dat zo?
Of ben je gewoon minder aantrekkelijk voor een werkgever dan de andere 80%?
En midden in een economische crisis, waar ontslaggolf op ontslaggolf volgt, wat dan? Is het dan ook je eigen schuld als je in een jaar (of als je minder dan 20 jaar hebt gewerkt, een paar maanden) geen baan kunt vinden?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat lost 2 jaar WW dan meer op dan 1 jaar? Ik zie meer in actiever mensen naar een baan begeleiden/helpen dan ze maar 2 jaar WW laten vangen. Hoe langer van de arbeidsmarkt hoe moeilijker het wordt om weer werk te vinden.
Geld.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
Dat is zeker niet de oplossing. Ik vond de Melkertbanen van jaren geleden wel een goed initiatief. Of geld in omscholing. Vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, inmiddels zijn er zowat meer jobcoaches dan werkelozen.
Wat zijn dit voor waanbeelden?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat quotes:
Tja...
Een jaar langer iets meer financiële zekerheid en geen / minder armoedeval.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:18 schreef perseus_of_greece het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |