Dit is op deze manier gewoon feitelijk het praktisch afschaffen van de WW, hier gaan ze echt nooit een meerderheid voor krijgen (links en populistisch zijn allemaal tegen, dus hooguit SGP als steun in de EK) en ik snap werkelijk niet dat ze het hebben durven opschrijven.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:42 schreef Breekfast het volgende:
Wat trouwens wellicht ook nog wat onderbelicht wordt: naast die verkorting van de WW tot 1 jaar gaat het ook veel langer duren voordat je die rechten hebt opgebouwd:
[..]
Dus 10 jaar werken is straks max 5 maanden aan WW. In een economische crisis is dat wel echt een korte termijn hoor.
Voordat je een sollicitatieprocedure door bent en kan starten ben je vaak al meer dan een maand verder.
Ik begrijp het wel hoor. De VVD is voor de hardwerkende Nederlander. De Nederlander moet gewoon 40 uur per week werken voor een baas die een grijpstuiver betaalt, niet zeiken en verder overal zelf voor opdraaien. Werknemersrechten of ontslagbescherming kunnen we ook wel mee stoppen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is op deze manier gewoon feitelijk het praktisch afschaffen van de WW, hier gaan ze echt nooit een meerderheid voor krijgen (links en populistisch zijn allemaal tegen, dus hooguit SGP als steun in de EK) en ik snap werkelijk niet dat ze het hebben durven opschrijven.
Dat de VVD het in hun partijprogramma durft te zetten snap ik nog wel. Maar dit is een akkoord waarmee ze de oppositie willen verleiden om met hen mee te denken, daar is deze afbraak van de WW echt geen goede eerste stap voor.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik begrijp het wel hoor. De VVD is voor de hardwerkende Nederlander. De Nederlander moet gewoon 40 uur per week werken voor een baas die een grijpstuiver betaalt, niet zeiken en verder overal zelf voor opdraaien. Werknemersrechten of ontslagbescherming kunnen we ook wel mee stoppen.
En de IVA gaat er helemaal uit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 12:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is op deze manier gewoon feitelijk het praktisch afschaffen van de WW, hier gaan ze echt nooit een meerderheid voor krijgen (links en populistisch zijn allemaal tegen, dus hooguit SGP als steun in de EK) en ik snap werkelijk niet dat ze het hebben durven opschrijven.
Staat gewoon in het D66 programma:quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat de VVD het in hun partijprogramma durft te zetten snap ik nog wel. Maar dit is een akkoord waarmee ze de oppositie willen verleiden om met hen mee te denken, daar is deze afbraak van de WW echt geen goede eerste stap voor.
quote:We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
Ja. Wat zijn daar de plannen voor? Allemaal door naar de WGA/WIA?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
En de IVA gaat er helemaal uit.
Helemaal mee eens hoor. Links wordt continue in het verdomhoekje gezet (ook door een meerderheid van users op dit forum). Nederland wil in meerderheid blijkbaar graag een rechts kabinet. Nou, hier heb je het. Dan had je maar op de PvdA/GL moeten stemmen als je dit allemaal een te hardvochtig beleid vindt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:06 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet dat mensen zo verbaasd zijn over dit kneiterrechtse regeerakkoord na de "Stem voor Stabiliteit" VNO-NCW coup, dit kon iedereen toch van 100 kilometer al zien aankomen?
Eigenlijk ook wel goed, mensen gaan nu zien wat echt rechts beleid is, PvdAGl moet zich dan ook niet zo gek laten maken om dit als 'constructieve oppositie' te gedogen. Maak de verschillen maar duidelijk.
Ik ben niet persé heel verbaasd dat het heel duidelijk een rechts akkoord is. Ik riep al voor de verkiezingen dat D66 gewoon rechts is (progressief rechts). Dat werd overigens niet heel goed ontvangen hierquote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:06 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet dat mensen zo verbaasd zijn over dit kneiterrechtse regeerakkoord na de "Stem voor Stabiliteit" VNO-NCW coup, dit kon iedereen toch van 100 kilometer al zien aankomen?
Eigenlijk ook wel goed, mensen gaan nu zien wat echt rechts beleid is, PvdAGl moet zich dan ook niet zo gek laten maken om dit als 'constructieve oppositie' te gedogen. Maak de verschillen maar duidelijk.
Dit kan ik beamen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben niet persé heel verbaasd dat het heel duidelijk een rechts akkoord is. Ik riep al voor de verkiezingen dat D66 gewoon rechts is (progressief rechts). Dat werd overigens niet heel goed ontvangen hier![]()
Ik ben wél enigszins verbaasd hoe snel en hoe ver ze willen gaan met de afbraak van vanalles. Dit moet een akkoord voorstellen, geen verkiezingsprogramma.
Het is GLPvdA trouwens
Ook gedaan, ondanks dat de GL-kant wat actiever bezig is met het klimaat dan ikzelf.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor. Links wordt continue in het verdomhoekje gezet (ook door een meerderheid van users op dit forum). Nederland wil in meerderheid blijkbaar graag een rechts kabinet. Nou, hier heb je het. Dan had je maar op de PvdA/GL moeten stemmen als je dit allemaal een te hardvochtig beleid vindt.
Volledig arbeidsongeschikten worden qua inkomsten voortaan gelijk getrokken met gedeeltelijk arbeidsongeschikten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Wat zijn daar de plannen voor? Allemaal door naar de WGA/WIA?
Dan moet er dus nog meer gekeurd gaan worden.
Hoe gaan ze dat dan de EK door krijgen?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:37 schreef -XOR- het volgende:
Ook leuk naïef dat sommige duiders het als openingsbod in de onderhandelingen met links kenschetsen terwijl dit regeerakkoord inclusief financiële dekking gewoon integraal gaat worden onderschreven door JA21 en SGP.
Dit is toch ook niet meer dan logisch?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat gewoon in het D66 programma:
[..]
Mijn punt is dat gedaan wordt alsof het een VVD maatregel is. Maar het is D66 die dit al jaren wil en het ook gewoon in zijn verkiezingsprogramma heeft staan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is toch ook niet meer dan logisch?
Als je serieus nieuw werkt zoekt moet je dat makkelijk binnen een jaar vinden.
En als dat niet binnen een jaar lukt dan moet je jezelf eens serieus aankijken.
De WW werd te vaak gebruikt als semi sabatical.
Hm, daar heb je een punt. Dan zal er wel gejankt worden dat GLPvdA de Eerste Kamer teveel politiceert.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe gaan ze dat dan de EK door krijgen?
Je hebt nog nooit van langdurig zieken gehoord? Het is voor veel mensen echt niet een vrijwillige keuze om zo lang in de WW te zitten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die 1 jaar is dus straks alleen als je al meer dan 20 jaar gewerkt hebt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan wordt alles weggestemd in de 1e kamer. Bontenbal en Jetten zetten dit ook duidelijk weg als openingsbod.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:37 schreef -XOR- het volgende:
Ook leuk naïef dat sommige duiders het als openingsbod in de onderhandelingen met links kenschetsen terwijl dit regeerakkoord inclusief financiële dekking gewoon integraal gaat worden onderschreven door JA21 en SGP.
In een recessie? Nee, dan is dat niet logisch. Er gaan ook gewoon weer tijden met enorme ontslaggolven komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom zou ik?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:49 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Die 1 jaar is dus straks alleen als je al meer dan 20 jaar gewerkt hebt.
Stel je bent wat jonger en je wordt na 5 jaar werken ontslagen, dan gaat het slechts om een WW-duur van 2/3 maanden.
Heb je zelf de laatste jaren wel eens een sollicitatieprocedure doorlopen?
Dat gaat niet lukken dan en GLPvdA moet daar ook niet in meegaan. Je ziel verboden en je aan zo'n rechts akkoord committeren om de superrechtse kantjes er een heel klein beetje af te schaven is echt zinloos. Dan maak je extreemrechts ook alleen maar groter.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan wordt alles weggestemd in de 1e kamer. Bontenbal en Jetten zetten dit ook duidelijk weg als openingsbod.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |