Duvel | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:26 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | ||
James1988 | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:41 | |
HLE 11.8 ![]() Mooi was die tijd, dat ze spontaan in brand vlogen enzo. | ||
Duvel | zaterdag 1 juli 2023 @ 13:41 | |
Ze maakten wel echt veel herrie, ook bij stilstand. | ||
Salatrel | zaterdag 1 juli 2023 @ 14:34 | |
Vanaf maandag a.s. gaat er ook een icng rijden op Den Haag - Eindhoven ![]() | ||
Duvel | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:03 | |
Dat is leuk, is ook bekend in welke treinen? | ||
Peterselieman | zaterdag 1 juli 2023 @ 15:17 | |
Vooralsnog:
| ||
b2py | zaterdag 1 juli 2023 @ 16:30 | |
Hadden jullie al gezien dat de reistijd Groningen - Amsterdam tegenwoordig onder de 2 uur is sinds de versnelling van de boog bij Hoogeveen? | ||
marcb1974 | zaterdag 1 juli 2023 @ 16:40 | |
Mooi, daar zit ik binnenkort in dus ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 1 juli 2023 @ 17:22 | |
Hou deze pagina in de gaten: https://treinposities.nl/bijzonderheden | ||
Dr_Flash | zaterdag 1 juli 2023 @ 17:50 | |
Is er nog tijd om naar Mastwijk te zwaaien? ![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 1 juli 2023 @ 20:27 | |
Prachtig die rooie Benelux met zo'n reeks 11 ervoor. Dat was toch peak reizigerstrein toen jongens <3 | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 1 juli 2023 @ 23:55 | |
Leuk! En ik zie dat de planner ook stiptheid van de trein aangeeft tegenwoordig. Das nou eindelijk een feature waar ik wat mee kan. | ||
Peterselieman | zondag 2 juli 2023 @ 00:03 | |
Dat was toch al zo naar Amsterdam Zuid met 1.59 uur en nu 1.58 uur? Amsterdam Centraal is nu 2.03 uur | ||
b2py | zondag 2 juli 2023 @ 08:03 | |
Dan heb je de planner al even niet gebruikt, die functie zit er volgens mij al een paar jaar in | ||
James1988 | zondag 2 juli 2023 @ 13:19 | |
DB heeft een nieuwe video gedeeld over de voortgang van bouwwerkzaamheden voor het project 'Digitaler Knoten Stuttgart' (DKS), een grootschalige modernisering van het seinwezen rond Stuttgart. | ||
Peterselieman | zondag 2 juli 2023 @ 13:54 | |
Ze gebruiken zelfs een op rails rijdende boorstelling ![]() | ||
Peterselieman | zondag 2 juli 2023 @ 14:52 | |
James1988 | zondag 2 juli 2023 @ 14:54 | |
Ik vind het bijzonder om te zien dat ze een helikopter gebruiken om seinen te plaatsen. Wel mooi dat ze het proces zo efficiënt hebben gekregen. ![]() Onze westerburen hebben al vele jaren lichtgewicht seinen, die door 2 personen gedragen en geïnstalleerd kunnen worden: Hoe zit dat eigenlijk bij onze AY-seinen, zijn die een beetje te dragen of heb je daar al zwaar gereedschap bij nodig? | ||
Peterselieman | zondag 2 juli 2023 @ 15:00 | |
Volgens mij dat laatste. Wel zijn er aanpassingen geweest en is er nu een nieuw sein. De eerste twee staan op het baanvak Den Bosch - Utrecht ter hoogte van de aftakking naar de Betuweroute naar Zevenaar. | ||
James1988 | zondag 2 juli 2023 @ 16:07 | |
Het is de bedoeling dat er vanaf morgen één omloop in de IC Den Haag - Eindhoven wordt gereden door ICNG. Hiervoor zijn vandaag twee vijfdelige stellen naar de Binckhorst overgebracht. Inzet is gepland in deze treinen: Omloop stel 1, Omloop stel 2 | ||
Mambo_No5 | zondag 2 juli 2023 @ 19:34 | |
Zijn er 6 voor zover ik weet; 3 richting Geldermalsen en Betuweroute respectievelijk en 3 aan de kant van Zaltbommel. Ook worden ze al ingezet op 't nieuwe opstelterrein in de Westhaven, maar die heb ik persoonlijk nog niet waargenomen. ![]() | ||
Maegrim | zondag 2 juli 2023 @ 20:27 | |
in de volle zon lijkt het geel net bruin, en doordat het maar 1 lamp is kan je het aan de positie ook niet meer zien ![]() | ||
b2py | zondag 2 juli 2023 @ 20:31 | |
Nouja bruin is geen kleur in het seinstelsel.. | ||
Maegrim | zondag 2 juli 2023 @ 20:52 | |
maar wel precies tussen geel en rood in dat je ff kan twijfelen | ||
Duvel | zondag 2 juli 2023 @ 21:06 | |
Dat is lastig... zijn er veel klachten van machinisten? | ||
DJMO | dinsdag 4 juli 2023 @ 11:41 | |
Ik moet om 13 uur in Rotterdam zuid zijn. Om vijf voor half tien vertrokken naar Utrecht, alwaar de trein naar Rotterdam niet reed door een aanrijding in de buurt van Gouda. Noodaprong dan maar en terug naar Schiphol om de icd te nemen. We zijn nauwelijks de tunnel bij schiphol uit en er wordt omgeroepen dat wij door een defecte trein op de hsl over het klassieke spoor naar Rotterdam geleid worden. Wat ben ik blij dat ik altijd twee uur te vroeg vertrek als ik een afspraak heb ![]() | ||
James1988 | dinsdag 4 juli 2023 @ 13:28 | |
Zo had ik een keer dat ik van Breda naar Den Haag moest. De route via Prinsenbeek was dicht vanwege een aanrijding, dus omgereisd via Utrecht. Vlak voor aankomst in Utrecht: "Vanwege een technische storing, geen treinen Utrecht - Gouda." Toen ben ik maar blijven zitten en via Amsterdam gegaan. ![]() | ||
b2py | dinsdag 4 juli 2023 @ 14:09 | |
Slaat toch helemaal nergens op dat het zo ongekend onbetrouwbaar is dat je van ellende maar twee uur te vroeg weg ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 4 juli 2023 @ 14:17 | |
Ja want de hoofdoorzaak, een aanrijding (met een persoon zeer waarschijnlijk) Kun je echt de NS aanrekenen. | ||
dennistd | dinsdag 4 juli 2023 @ 14:37 | |
In tegenstelling tot wat we vorig jaar met het nieuwjaarsrondje meegemaakt hebben zal het TVV/SEV Bentheim-Hengelo volgende week dinsdagavond wel goed verlopen ![]() Ik mag rijden ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 4 juli 2023 @ 14:41 | |
Geldt het Deutschlandticket? ![]() | ||
derLudolf | dinsdag 4 juli 2023 @ 14:42 | |
Oh wacht, we zijn een maand verder, die heb ik niet meer ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 juli 2023 @ 15:14 | |
Daar gaat het toch helemaal niet om joh droefneus. | ||
#ANONIEM | dinsdag 4 juli 2023 @ 15:28 | |
Heb je het twitteraccount van die zeikerd wel eens bekeken? En dan mij een droefneus noemen... | ||
James1988 | dinsdag 4 juli 2023 @ 15:45 | |
Dienstregeling 2024: er gaan weer meer treinen rijden op een aantal trajecten. https://nieuws.ns.nl/ns-breidt-dienstregeling-in-2024-uit/ | ||
dennistd | dinsdag 4 juli 2023 @ 16:37 | |
Jazeker. Maar aangezien je normaal een kaartje bij de automaat in de trein koopt mag je vast en zeker ook wel zo mee ![]() | ||
b2py | dinsdag 4 juli 2023 @ 16:57 | |
Juichen! | ||
b2py | dinsdag 4 juli 2023 @ 17:33 | |
Wel veel ‘aangepast op de vervoersvraag’ dus aantal treinseries die op vrijdag dan tegen 1500 pas starten ipv vroeg in de ochtend zoals ma-do. | ||
derLudolf | dinsdag 4 juli 2023 @ 17:40 | |
Zullen we even aardig blijven? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 4 juli 2023 @ 18:39 | |
Daar kan ik op zich wel mee leven. Goed OV is belangrijk, maar als er echt geen vraag is op vrijdagochtenden kun je je afvragen voor wie je een bepaalde trein dan nog laat rijden. | ||
Peterselieman | dinsdag 4 juli 2023 @ 19:19 | |
Helm op en handschoenen aan? | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 juli 2023 @ 20:38 | |
En hoe komen we dan van Rheine naar Bentheim? ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 04-07-2023 20:45:20 ] | ||
dennistd | dinsdag 4 juli 2023 @ 21:16 | |
Daar rijdt de trein wel. En tussen Osnabrück en Brake. Rheine-Osnabrück ligt er ook uit namelijk | ||
mart_83 | dinsdag 4 juli 2023 @ 23:14 | |
dus ze gaan niet sneller rijden, geen stations overslaan maar korter in Utrecht stilstaan en daardoor wordt de reis Utrecht -> Tiel sneller? [ Bericht 5% gewijzigd door mart_83 op 04-07-2023 23:16:47 (persoon uit de quote gehaald) ] | ||
b2py | woensdag 5 juli 2023 @ 06:34 | |
Dat is wat er staat | ||
b2py | woensdag 5 juli 2023 @ 08:14 | |
Einde treinverkeer noord Holland en Flevoland vanaf 8:30, na 9:00 niets meer boven Amersfoort | ||
Pino112 | woensdag 5 juli 2023 @ 08:23 | |
Treinverkeer na 09.00 stil in Noord-Nederland Vanaf 08.30 uur ligt het treinverkeer in Noord-Holland en Flevoland stil. Na 09.00 uur legt de NS al het treinverkeer boven Amersfoort stil vanwege het onstuimige weer. | ||
Dr_Flash | woensdag 5 juli 2023 @ 08:33 | |
Met dank aan de aanrijding bij Oss waardoor mijn trein van 7:46 naar Zwolle uitviel, stond ik dus nog op Deventer toen er rond 8:05 omgeroepen werd dat alles plat zou gaan. Zurück nach Hause dus maar. | ||
b2py | woensdag 5 juli 2023 @ 08:43 | |
Jij durfde, met de trein in dit weer | ||
Dr_Flash | woensdag 5 juli 2023 @ 08:44 | |
Nou ja ik wilde het op z'n minst geprobeerd hebben ![]() | ||
ReisT | woensdag 5 juli 2023 @ 09:53 | |
Nee, er staat niet waardoor die reis sneller wordt maar dat komt door minder lang stilstaan in Geldermalsen. Die lange stilstand is niet nodig als de IC's een kwartiersdienst rijden. | ||
mart_83 | woensdag 5 juli 2023 @ 11:49 | |
aha, dan hadden ze dat dus kunnen neerzetten ![]() betekent dat d ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door mart_83 op 05-07-2023 11:50:47 (.) ] | ||
Dr_Flash | woensdag 5 juli 2023 @ 12:13 | |
Is er al een beeld van waar er allemaal bomen op spoor en/of bovenleiding liggen? ![]() | ||
ReisT | woensdag 5 juli 2023 @ 12:25 | |
Dit ligt er nu allemaal op het spoor volgens rijdendetreinen.nl Rommel tussen Haarlem en Leiden; Hinder tussen Winterswijk West en Winterswijk; Bomen tussen Boskoop en Gouda, Roermond en Susteren, Deventer en Almelo. Op vrijdag, zaterdag en zondag, ja. Vanwege te weinig reizigers en/of personeel. Ma-do willen ze nog wel een tienminutentrein rijden. | ||
#ANONIEM | donderdag 6 juli 2023 @ 19:31 | |
Ik reed vandaag met een ICE via een omleidingsroute langs Keulen en daarbij kwam de trein langs een gigantische spoorwegovergang: https://maps.app.goo.gl/34zYrPHkTo6tzwFYA 13 sporen, zijn er exemplaren bekend waar het wegverkeer nog meer sporen moet passeren? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2023 19:33:48 ] | ||
b2py | vrijdag 7 juli 2023 @ 07:53 | |
b2py | vrijdag 7 juli 2023 @ 07:57 | |
Data via translink.nl/library | ||
Janneke141 | vrijdag 7 juli 2023 @ 07:58 | |
Koolmees denkt nu "Mooi, dat is een hogere bezettingsgraad". | ||
tripel7 | vrijdag 7 juli 2023 @ 10:04 | |
-kan weg | ||
tripel7 | vrijdag 7 juli 2023 @ 10:07 | |
![]() | ||
DJMO | vrijdag 7 juli 2023 @ 16:51 | |
Zo is er maanden vrijwel niks aan de hand, en zo heb ik drie gtbv claims in vier dagen tijd ![]() | ||
spectrumanalyser | vrijdag 7 juli 2023 @ 21:35 | |
Yup, deze avond was er weer een stroomstoring tussen Sloterdijk en Wormerveer. De intercity Amsterdam Centraal-Den Helder werd omgeleid via Haarlem. Die trein zat al stampvol, de VIRM had slechts 4 bakken. En dan stopt deze trein nog extra in Beverwijk ook. | ||
Jeroboam | zaterdag 8 juli 2023 @ 09:10 | |
Wie van jullie was dit? https://www.dumpert.nl/?selectedId=100066076_21b33cbc | ||
DJMO | zaterdag 8 juli 2023 @ 09:16 | |
Ik moest dus naar Wormerveer, en had een sprinter naar Haarlem / Uitgeest, en ook die zat overvol. Gelukkig was @Rob zo attent om naar station halfweg zwanenburg te rijden zodat ik na twee haltes al kon ontsnappen aan die helse drukte. | ||
spectrumanalyser | zaterdag 8 juli 2023 @ 09:52 | |
de oorzaak bleek te liggen bij een stroomkabel die kortsluiting maakte. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 8 juli 2023 @ 12:06 | |
Waar is dit opgenomen? | ||
b2py | zondag 9 juli 2023 @ 08:22 | |
Dat je iets na middernacht een trein in stapt waar de airco van kapot is… | ||
Salatrel | zondag 9 juli 2023 @ 09:12 | |
#firstworldproblems | ||
Peterselieman | maandag 10 juli 2023 @ 21:14 | |
Peterselieman | maandag 10 juli 2023 @ 21:16 | |
Het is een interessante volgorde van aanleggen van de lijn | ||
James1988 | maandag 10 juli 2023 @ 22:23 | |
Het Britse RAIB heeft haar onderzoeksrapport uitgebracht over een trein die met een veel te hoge snelheid door wissels ging vlak ten noorden van Peterborough. De trein ging met 76 mi/u (122 km/u) door een wissel dat afbuigend met maximaal 30 mi/u (48 km/u) bereden mag worden. De directe oorzaak is dat de machinist het seinbeeld niet goed las, en de aanduiding "Je neemt zometeen een afbuigende route" niet waarnam. Het hele rapport is hier te vinden: https://www.gov.uk/govern(...)g-at-spital-junction Een videosamenvatting, met beelden gemaakt door de dashcam, is ook gemaakt: | ||
Duvel | dinsdag 11 juli 2023 @ 00:39 | |
Zo, dat had echt heel erg verkeerd kunnen aflopen... | ||
b2py | dinsdag 11 juli 2023 @ 08:17 | |
Zeg dat ja mijn hemel | ||
MTL | dinsdag 11 juli 2023 @ 09:55 | |
Ja, dat krijg je met dat hele idiote route-seingevingssysteem. Het wordt hoog tijd dat de Britten een snelheid-seingevingssysteem gaan implementeren. Zijn ze niet al op bepaalde plekken met ETCS bezig of zo? | ||
Piles | dinsdag 11 juli 2023 @ 09:57 | |
Je kan ook zeggen dat 48 km/u overdreven langzaam is, als het ook met 122 kan ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 juli 2023 @ 10:48 | |
Het vraagt vooral heel erg veel wegbekendheid van de machinist, die daar ook uitgebreid op getest worden. In de statistieken scoren de Britse spoorwegen over het algemeen erg goed wanneer het aankomt op veiligheid, bijna-ongelukken zoals deze zijn gelukkig een uitzondering. Een snelheidgebaseerd seingevingssysteem had hier ook niet veel verschil gemaakt: de machinist heeft de junction indicator over het hoofd gezien. Dat had net zo goed kunnen gebeuren wanneer daar een snelheidsaanwijzer staat. Het probleem is dat het sein vrij ver van de overloop staat en dat er geen systeem is dat een maximumsnelheid afdwingt na passage van het sein - onder de aanname "de machinist handelt naargelang het seinbeeld". Ja, dat zijn ze. De locatie in kwestie zou tegen 2029 moeten zijn voorzien van ETCS Level 2. | ||
MTL | dinsdag 11 juli 2023 @ 10:53 | |
Uiteraard afhankelijk van het gebruikte systeem. Met het Nederlandse systeem zou de machinist weten dat er een snelheidslimiet zit omdat het seinbeeld groen zou knipperen. Als dan het extra snelheids'bord' (lamp) over het hoofd zou zijn gezien, dan rijdt de trein juist langzamer (40 km/u ipv bijvoorbeeld 60 met groen knipper 6). | ||
James1988 | dinsdag 11 juli 2023 @ 11:06 | |
En wij hebben natuurlijk een systeem dat continu snelheidsbewaking uitvoert. Dat hebben de Britten in de meeste gevallen niet. Jaren geleden had ik het een keertje dat ik in een trein van Den Haag naar Rotterdam zat. Het was ICR of ICM. De binnenkomst in Rotterdam ging gevoelsmatig veel sneller dan anders, en de trein ging met het nodige geschud en gebonk door de wissels vlak voor het perron. Bij stilstand volgde er een omroepbericht... "excuses voor het oncomfortabele binnenrijden, er was een technisch probleempje." Volgens mij had de machinist zich gewoon vergist en niet voldoende geremd. ![]() | ||
dennistd | dinsdag 11 juli 2023 @ 11:24 | |
Was er een aantal jaar terug niet een trein bij Nieuwerkerk met 100km/h door de overloopwissels (max 40km/h) gegaan? | ||
MTL | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:50 | |
Klopt, maar dat ging om een leerling en een mentor die dacht dat de leerling ver genoeg was om niet meer actief alles te controleren wat de leerling deed, als ik mij niet vergis. | ||
b2py | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:59 | |
Dan heeft het hulpsysteem ook niet gefunctioneerd, waar als ik het goed begrijp Dennis aan refereert. | ||
James1988 | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:02 | |
En dan was er nog de STS-passage bij Hattemerbroek Aansluiting, waar een machinist die vanaf de Hanzelijn kwam door rood vloog en aan hoge snelheid (meer dan 90 km/u) het wissel openreed. Daarover gesproken, is er ooit iets terechtgekomen van het ORBIT-systeem waarvan men toen hoge verwachtingen had? Ik hoor er nooit meer wat over. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:08 | |
Het staat wel in de netverklaring voor bijvoorbeeld 2024 https://www.prorail.nl/si(...)d.-12-april-2023.pdf Het lijkt geen verplichting te zijn om het te gebruiken | ||
derLudolf | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:09 | |
Julien noemt de IC Berlin in z'n meest recente vlog ook de Pimpel ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:10 | |
Zou tijd worden | ||
MTL | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:25 | |
ORBIT is volledig operationeel op de NSR vloot, met uitzondering van de Traxx (die heeft het niet). En ik heb het in mijn vorige berichten uiteraard niet over ATB, maar het misinterpreteren van seinbeelden. Met bijvoorbeeld een knipperend groen sein in plaats van een vast groen sein met een richtingaanwijzer is er een hogere attentiewaarde naar de machinist toe en denk ik dat het incident in Engeland minder snel plaats had kunnen vinden. [ Bericht 32% gewijzigd door MTL op 11-07-2023 21:00:34 ] | ||
James1988 | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:09 | |
De Britten hebben wel seinbeelden om de machinist te attenderen op een afwijkende route, of enkele trucjes in het seinstelsel om dat af te dwingen: 1) Knipperende gele seinen. Dit wordt niet overal toegepast, hangt o.a. samen met baanvaksnelheid, -capaciteit en het snelheidsverschil. Waar wel toegepast is het een vooraankondiging aan de machinist: je hebt een doorgaande rijweg, maar verderop ga je een wissel nemen. De machinist kan dan z'n snelheid aanpassen. Seinbeelden die de machinist krijgt: Groen -> (Dubbel geel knipper ->) Enkel geel knipper -> groen met richtingaanwijzer (een streep of nummer/letter). 2) Approach control from red Hierbij wordt het sein voor het wissel kunstmatig op rood gehouden, totdat de trein de sectie bezet. Er start dan een klokje en na X tijd zal het sein vrijkomen. Seinbeelden die de machinist krijgt: Groen -> (Dubbel geel ->) Enkel geel -> Rood (dat na X tijd verandert in geel/groen) 3) Preliminary route indicators Op sommige locaties worden de richtingaanwijzers die je meestal bij seinen ziet ook vrij langs de baan geplaatst, zodat een machinist een vooraankondiging krijgt van een afwijkende route. Voor de knipperende gele seinen geldt (naar mijn weten) dat een machinist deze alleen te zien krijgt indien de rijweg in één keer ingesteld kan worden. Een machinist die een andere trein volgt zal geen Groen -> Geel -> Knipperend geel -> Groen-met-richtingaanwijzer te zien krijgen, in dat geval schakelt het systeem terug naar 'approach control from red'. En dat is wat er bij Peterborough gebeurde: de Lumo-trein reed kort achter een andere trein, en daardoor kreeg de machinist gele seinen te zien. De andere trein ging uit de weg, het klokje van de approach control liep af, en het systeem zette het sein op groen - met een witte balk. De machinist verwachtte een doorgaande rijweg en versnelde. Groen knipper is overigens ook een bestaand seinbeeld in Engeland. Het is ooit ingevoerd als experimenteel seinbeeld om op het zuidelijke deel van de lijn de snelheid te verhogen naar 140 mi/u (225 km/u), maar dat is uiteindelijk toch niet doorgegaan. Groen knipper betekent nu hetzelfde als vast groen - maar er zijn nog altijd een paar (oude) installaties langs de lijn die dat seinbeeld geven. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:04 | |
Dit komt mij enigszins bekend voor. Weet alleen niet meer waarvan | ||
Spablauw214 | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:08 | |
Waar komt die benaming eigenlijk vandaan? | ||
Peterselieman | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:18 | |
De wiki van ovinNL heeft er zelfs een artikel over https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Pimpel | ||
Salatrel | woensdag 12 juli 2023 @ 07:43 | |
orbit waarschuwt alleen maar grijpt zelf niet in | ||
b2py | woensdag 12 juli 2023 @ 09:44 | |
Iets met een barrijtuig en pils | ||
Ireyon | woensdag 12 juli 2023 @ 11:59 | |
Ben door de andere video's aan het bladeren maar wat een bizarre ongevallen gebeuren daar in hemelsnaam.. - een tram die ontspoort omdat-ie met 80km/h door een 20km/h bocht kan rijden - zonder te schouwen op volle snelheid verder mogen rijden door een bergachtig gebied vlak na urenlange zware regenval, en ontsporen omdat het spoor nu onder rotsblokken is bedolven - spoorwerkers die middenin actieve sporen staan en net op tijd voor naderende treinen weg weten te springen - een overweg die opengaat en twee auto's die op een haar na een aanstormende trein missen, omdat het treindetectiesysteem niet functioneert bij bladeren op het spoor ![]() Heb zelf toevallig de laatste dagen tussen Blackpool en London getreind en wilde eigenlijk komen vertellen hoe aangenaam verrast ik was door het soepele reizen, maar bovenstaande ongevallen verwacht je toch niet in een ontwikkeld land.. | ||
James1988 | woensdag 12 juli 2023 @ 12:05 | |
Als je gaat kijken vind je in elk 'ontwikkeld land' wel wat waarvan je denkt "hoe kon dat dan gebeuren?". Over Duitsland, Frankrijk, België, Nederland en Spanje valt ook het nodige te mekkeren ![]() | ||
Mr_Klaasje | woensdag 12 juli 2023 @ 14:34 | |
Dit is in Nederland ook allemaal gebeurd de afgelopen 20 jaar. Dan komen daar nog andere gekke dingen bij. | ||
gijsman | woensdag 12 juli 2023 @ 18:29 | |
Die pimpelt en vreet genoeg | ||
b2py | donderdag 13 juli 2023 @ 08:47 | |
Spablauw214 | donderdag 13 juli 2023 @ 09:04 | |
Ja, dat trekt de kwaliteit van de video’s imo nogal naar beneden. Net als die bijzondere types die hij vaak bij zich heeft. Mede daardoor gestopt met kijken. Veel video’s bestaan uit een hoop gevreet, gescheld en bier tanken met af een toe een trein. Zonde want hij begon wel goed. | ||
Janneke141 | donderdag 13 juli 2023 @ 12:05 | |
Wat is de makkelijkste manier om voor de maand augustus zo'n Duits 49-euro-abo te kopen als je geen creditcard hebt? | ||
James1988 | donderdag 13 juli 2023 @ 12:15 | |
Als je het koopt via de hvv Switch-app kun je ook betalen per SEPA-machtiging. | ||
Janneke141 | donderdag 13 juli 2023 @ 12:30 | |
Wasda ![]() | ||
Janneke141 | donderdag 13 juli 2023 @ 12:48 | |
Ik snap het zelf kennelijk niet, want als ik het probeer dan wordt mijn application rejected als ik mijn bankgegevens invul. Een snel rondje googlen leert dat een ING-rekening kennelijk bij meer mensen problemen oplevert. [ Bericht 28% gewijzigd door Janneke141 op 13-07-2023 12:53:13 ] | ||
derLudolf | donderdag 13 juli 2023 @ 13:01 | |
En met PayPal | ||
Janneke141 | donderdag 13 juli 2023 @ 13:42 | |
Dat maar eens proberen dan. Dank beiden. | ||
#ANONIEM | donderdag 13 juli 2023 @ 13:56 | |
Bij HVV kan je ook een andere startdatum kiezen, afhankelijk van wanneer je het ticket nodig hebt betaal je dus minder (als voorbeeld: vanaf 11 augustus scheelt het 10 dagen dus betaal je grofweg 1/3 minder; dus ongeveer ¤33 i.p.v ¤49). Vergeet na aankoop niet het ticket meteen te 'kündigen', het is een abonnement dus als je het niet tijdig annuleert wordt het voor de maand september automatisch verlengd. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2023 13:57:51 ] | ||
James1988 | donderdag 13 juli 2023 @ 14:01 | |
En dat annuleren moet ook nog eens voor een bepaalde dag, toch? | ||
Janneke141 | donderdag 13 juli 2023 @ 14:03 | |
En als ik paypal selecteer moet ik alsnog een creditcardnummer toevoegen dat ik niet heb. Wat is dit voor gekloot joh? | ||
dennistd | donderdag 13 juli 2023 @ 14:59 | |
Is het een trein? Is het een bus? Nee, het is een Treinbus! Groetjes uit Bad Bentheim ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | donderdag 13 juli 2023 @ 15:05 | |
In theorie voor de 10e van de maand, in praktijk kan je in de app van HVV Switch annuleren zolang de bestaande maand nog niet afgelopen is ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 13 juli 2023 @ 16:13 | |
Iemand 50 euro geven die een Credit Card heeft. | ||
b2py | vrijdag 14 juli 2023 @ 18:46 | |
Brussel begint procedure om gunning aan NS Shit hit the fan | ||
De_Hertog | vrijdag 14 juli 2023 @ 18:59 | |
Ik moest vandaag ergens voorbij Sloterdijk in de Amsterdamse haven zijn, en over een klein spoortje daar zag ik ineens een heuse Hippel rondrijden ![]() | ||
De_Hertog | vrijdag 14 juli 2023 @ 19:02 | |
Zonder enige kennis van zaken heb ik altijd het gevoel dat de SNCF in Frankrijk veel meer voordelen heeft dan de NS hier. | ||
spectrumanalyser | vrijdag 14 juli 2023 @ 19:09 | |
klopt, in het westelijk havengebied Amsterdam is een hippel actief. Die doet o.a. overbrengingen naar de houtrakpolder. er is nog een klein stukje richting mainhavenweg waar je deze loc kunt aantreffen. In Oss hadden ze ook een hippel in bedrijf bij de overslagterminal OOC. Inmiddels hebben ze daar een loc gehuurd van Strukton. Heel misschien dat er in Amersfoort nog een hippel in gebruik is voor het stukje naar het Pon-terrein in Leusden. | ||
De_Hertog | vrijdag 14 juli 2023 @ 19:18 | |
Bedankt voor de toelichting ![]() ![]() Edit: ik zie nu pas hoe goed m'n willekeurige spot bij de TT past ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door De_Hertog op 14-07-2023 19:27:52 ] | ||
dennistd | zaterdag 15 juli 2023 @ 00:59 | |
En wat te denken van de NMBS? | ||
b2py | zaterdag 15 juli 2023 @ 15:05 | |
https://eur-lex.europa.eu(...)=CELEX%3A52021DC0005 Moet je deze even lezen/scannen, bovenin kan je als je wilt NL selecteren als taal En anders hier wat meer Rail Market Monitoring | ||
dennistd | zaterdag 15 juli 2023 @ 22:40 | |
Ah kijk, zie hier de oorzaak van mijn drie diensten naar Bad Bentheim afgelopen week: https://www.volkskrant.nl(...)ww.treinreiziger.nl/ | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 juli 2023 @ 04:24 | |
RTV Oost heeft het ook zonder paywall: https://www.rtvoost.nl/ni(...)d-op-spoor-in-twente | ||
mschol | zondag 16 juli 2023 @ 11:00 | |
ik heb nu een voordeeluren op saldo en wil die stopzetten, maar ik heb periodes dat ik vaker met de trein ga en soms helemaal niet, dus dan kan ns flex wel uitkomst bieden, en overweeg dus over te stappen naar ns flex basis ik kan het zo snel niet vinden bij de NS, maar kan je als je NS flex neemt ook gewoon op saldo reizen ? Dus: wel opladen en dat de kosten van de rit daar eerst vanaf worden gehaald ? (je zal maandelijks dan nog wel een factuur van het abo hebben maar dat is prima..) | ||
Eix | zondag 16 juli 2023 @ 11:22 | |
Nee, alles gaat op factuur. Er is wel een uitzondering mogelijk waarbij je in de bus/tram/metro op saldo kan blijven reizen. Maar dat moet je dan regelen via de NS klantenservice. | ||
mschol | zondag 16 juli 2023 @ 11:32 | |
duidelijk, thnx ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 16 juli 2023 @ 17:46 | |
Als je zonder verdere abonnementsvormen verder NS Flex neemt met deze insteek kan je voor die reizen toch beter gebruik maken van reizen via je bankpas? | ||
dennistd | maandag 17 juli 2023 @ 06:46 | |
Dat was een latertje net: de European Sleeper werd omgeleid via Delden ![]() | ||
derLudolf | maandag 17 juli 2023 @ 08:14 | |
Getrokken treinen ![]() Getrokken treinen met dieseltractie ![]() ![]() | ||
De_Hertog | maandag 17 juli 2023 @ 08:42 | |
Ik weet niet welk stuk je specifiek naar verwijst, maar NL en FR lijken daarbij in het stukje 'martkaandeel nieuwe spelers passagiersvervoer' ongeveer even laag te scoren, zij het dan op twee verschillende metrics | ||
De_Hertog | maandag 17 juli 2023 @ 08:45 | |
Doet me er aan denken dat ik eind vorige week de Nightjet over de Betuweroute zag rijden, om half twaalf of zo.. | ||
Duvel | maandag 17 juli 2023 @ 10:00 | |
Die heeft tenminste nog verlichting en koeling, zeker dat laatste kun je vergeten met die European Sleeper met dieseltractie. | ||
ReisT | maandag 17 juli 2023 @ 12:26 | |
Hebben die rijtuigen geen asgenerator? Zou me niet verbazen bij die ouwe meuk. Dan hebben ze gewoon een stroomvoorziening wat voor loc er ook voor hangt. | ||
Duvel | maandag 17 juli 2023 @ 12:29 | |
Ik denk dat ze wel licht hebben, maar airco draait volgens mij niet op de asgenerator. | ||
derLudolf | maandag 17 juli 2023 @ 12:32 | |
Zit er airco in die ouwe meuk? ![]() | ||
Spablauw214 | maandag 17 juli 2023 @ 13:30 | |
Vorig jaar met de Nightjet naar Zwitserland geweest, en in het ligrijtuig was geen airco. Bloedheet was het. | ||
derLudolf | maandag 17 juli 2023 @ 14:06 | |
En dan denk ik dat het spul van European sleeper nog wat ouder is. | ||
dennistd | maandag 17 juli 2023 @ 15:07 | |
Pro Bahn heeft een wensenlijstje online gezet met wat ze graag zouden willen zien op spoorgebied in Duitsland: https://www.pro-bahn.de/presse/pm_bv_show.php?id=480 Meest opvallende: aanleg van de ooit geplande maar nooit aangelegde lijn Ter Apel Rijksgrens - Haren (of Meppen), om zo aan te sluiten op de Nedersaksenlijn ![]() | ||
derLudolf | maandag 17 juli 2023 @ 16:01 | |
Ik ben voor ![]() | ||
James1988 | dinsdag 18 juli 2023 @ 01:01 | |
Vanaf December 2024 willen NMBS/SNCF 5 klassieke treinparen per dag laten rijden tussen Brussel en Parijs. Reistijd 3 uur, met Belgisch materieel. https://www.autorite-tran(...)is-bruxelles_vnc.pdf | ||
dennistd | dinsdag 18 juli 2023 @ 02:10 | |
Nu ook als 4K bewegende foto, vanaf de andere kant van de overweg: | ||
mschol | dinsdag 18 juli 2023 @ 06:32 | |
zou kunnen maar ik heb wel graag een eenduidig reis overzicht, autist dat ik wel beetje ben ![]() | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 18 juli 2023 @ 07:12 | |
Excel of je bent geen echte. | ||
derLudolf | dinsdag 18 juli 2023 @ 07:35 | |
Gaaf. Als het wat goedkoper is dan de Thalys lijkt me dat ook deze treinen genoeg volk zullen trekken. | ||
Duvel | dinsdag 18 juli 2023 @ 07:42 | |
Drie uur voor hemelsbreed 260 km, met onderweg twee stops. Lijkt realistisch, maar echt warm krijg ik het er niet van, die HSL ligt er niet voor niets... | ||
#ANONIEM | dinsdag 18 juli 2023 @ 07:58 | |
Ik vermoed dat de enige reden voor dit plan is dat ze FlixTrain de pas af willen snijden. Er staat me iets van bij dat FlixTrain plannen had om op deze route te rijden en wellicht zelfs al treinpaden had aangevraagd. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2023 07:58:20 ] | ||
De_Hertog | dinsdag 18 juli 2023 @ 09:11 | |
Ik ben wat dingen aan het opruimen en kom daarbij onder andere een aantal oude spoorfoto's tegen die ik ooit na een tentoonstelling had meegekregen. Gaat om wat uitvergrootte foto's in en rond Heerlen uit de jaren '30, oa loc 2121 met een reizigerstrein in het station en een paar (volgens mij) locs van de staatsmijnen. De foto's zijn niet van geweldige kwaliteit en hebben punaise-gaatjes in de hoeken, maar voor ik ze weggooi: iemand interesse? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 18 juli 2023 @ 10:14 | |
De daadwerkelijke genomen route is ongeveer 310 km, daarmee komt de gemiddelde snelheid iets boven 100 km/u uit. Niet heel slecht. Deze treinen zullen denk ik vooral bedoeld zijn als concurrentie voor de bussen en om FlixTrain en consorten de pas af te snijden. Nu maar hopen dat het gewoon een klassieke IC wordt waar je ook zonder gedoe in mag met InterRail enzo, dan zou het nog best eens een succesnummer kunnen worden. | ||
De_Hertog | dinsdag 18 juli 2023 @ 10:44 | |
Met de auto zou het bijna vier uur zijn, alhoewel de laatste drie kwartier daarvan zijn om Parijs zelf in te komen ![]() | ||
Spablauw214 | dinsdag 18 juli 2023 @ 12:01 | |
Het is wel jammer dat de eerste trein alsnog pas om 10:18 in Parijs is. Ik zit nog steeds te wachten op een extra vroege Thalys, maar volgens mij gaat die er nooit komen. Welk materieel wordt er trouwens ingezet? AM96? | ||
Duvel | dinsdag 18 juli 2023 @ 14:56 | |
Staat in de PDF: reeks 18 met I11, I10 of I6. | ||
James1988 | dinsdag 18 juli 2023 @ 15:24 | |
En dat wordt dan weer mogelijk door de doorgaande instroom van M7 in de Belgische binnenlandse dienst, waarmee I-materieel wordt vrijgespeeld. Naar het schijnt zijn de Belgen ook van plan om de M5-dubbeldekkers langer in dienst te houden: er zijn onlangs testritten gedaan met een loc van het type HLE 18 en er zouden plannen zijn om alsnog ETCS in te bouwen in de stuurrijtuigen. Het is nog niet zeker dát deze treinen gaan rijden, volgens NMBS 'loopt de studie om de haalbaarheid van het project te bevestigen' nog. https://press.nmbs.be/nmb(...)nding-parijs-brussel | ||
Duvel | dinsdag 18 juli 2023 @ 17:31 | |
M7 ![]() | ||
James1988 | dinsdag 18 juli 2023 @ 19:41 | |
Wat is er mis met M7, behalve de kop van de stuurrijtuigen en motrices? | ||
Duvel | dinsdag 18 juli 2023 @ 20:22 | |
Niet alleen de kop, de hele motrice hangt aan elkaar van lelijkheid. | ||
Peterselieman | dinsdag 18 juli 2023 @ 23:02 | |
U vervoert spoorstaven overdwars, mag dat? | ||
DeaDLocK2K | woensdag 19 juli 2023 @ 00:32 | |
Blijkbaar. | ||
Duvel | woensdag 19 juli 2023 @ 07:27 | |
Als je na afloop je troep maar opruimt. | ||
Starhopper | woensdag 19 juli 2023 @ 20:43 | |
Zoals sommigen wel weten vond ik vroeger treinen interessant. Op mijn harde schijf kwam ik net wat foto's uit die tijd tegen. Leuk om even te delen ![]() DDM-1 Heiloo 6 september 2010: ![]() Olympische Virms bij Onze Lieve Vrouwe Ter Nood 2009: ![]() ICR op Enkhuizen 25 juli 2011: ![]() Beatrix per trein naar Denemarken 2010: ![]() A'dam Koninginnedag 2011. De bedoeling was afwijkende materieelinzet kijken maar dat liep in de soep door: brandje gestookt in trein vlak voor A'dam -> treinverkeer plat -> ongeduldige feestvierders in meerdere stilstaande treinen gooien deuren open proberen via het spoor naar de binnenstad te lopen -> ME ingezet ![]() ![]() A'dam 7 december 2014, DDAR weer terug in dienst. De eerste reizigersrit van een DDAR3 als stoptrein 14895 van Amsterdam naar Alkmaar: ![]() | ||
Duvel | woensdag 19 juli 2023 @ 20:49 | |
Dat is een leuke collectie! | ||
Starhopper | woensdag 19 juli 2023 @ 20:51 | |
Thnx! Ik heb nog meer leuks maar die staan op een Flickr waar ik de inloggegevens van kwijt ben ![]() ![]() | ||
Duvel | woensdag 19 juli 2023 @ 20:52 | |
Was die foto met twee Olympische VIRMs toeval of was dat een speciale rit? | ||
Peterselieman | woensdag 19 juli 2023 @ 20:53 | |
Daar zitten bijzondere platen tussen ![]() ICRm in Enkhuizen bijvoorbeeld. Dat mat dook plots overal op nadat het van de Schrootlijn af geschopt was | ||
Starhopper | woensdag 19 juli 2023 @ 20:55 | |
Dat was toeval! Dit was de IC Alkmaar-Maastricht. Ik heb ook een foto van 2 roze virms, dat was wel zo gepland ivm roze maandag op de kermis van Tilburg dacht ik. | ||
Starhopper | woensdag 19 juli 2023 @ 21:04 | |
Die ICR naar Enkhuizen was bizar. Mooiste afwijking waar ik in heb gezeten. Reden zelfs 2 setjes. Van een bevriende liefhebber krijg ik 's morgens een sms: "ICR kruising op Grootebroek!!!!!!!!!!". Ik had toch echt zoiets van 'rot op met je geintjes'. Maar toen ik overtuigd was ben ik direct de trein in gesprongen om hem op A'dam te onderscheppen ![]() Ik was vooral een afwijkingen jager ipv plaatjes maken langs de baan. Ik ben bijna overal wel geweest met exotisch materieel. | ||
b2py | woensdag 19 juli 2023 @ 21:09 | |
Groene raket ![]() | ||
derLudolf | woensdag 19 juli 2023 @ 21:17 | |
Ben benieuwd of iemand bij Railion nog flink op z'n flikker heeft gekregen omdat ze Trixie met een smerige loc hebben gereden ![]() | ||
stavromulabeta | woensdag 19 juli 2023 @ 21:33 | |
Mijn oude werkplek ![]() ![]() | ||
Duvel | woensdag 19 juli 2023 @ 21:51 | |
In 1998 reed de vers gespoten 1603 met de KT i.v.m. Beatrix 60e verjaardag. Toen werd de KT samen met IC+ ingezet. | ||
Starhopper | woensdag 19 juli 2023 @ 22:11 | |
Yeah!! Groene Raket FTW ![]() ![]() Was mijn favoriete materieel! Juist omdat iedereen het lelijk vond ![]() | ||
Starhopper | woensdag 19 juli 2023 @ 22:12 | |
Heb een grotere versie. Heb ff een uitsnede gemaakt ![]() ![]() | ||
stavromulabeta | woensdag 19 juli 2023 @ 22:20 | |
Ik kan niet eens met zekerheid herkennen of het een bureaustoelleuning of een persoon met beeldschermlicht in zijn gezicht. Maar ik hang meestal helemaal onderuit en dat doet die persoon/rugleuning niet. [ Bericht 2% gewijzigd door stavromulabeta op 19-07-2023 22:26:02 ] | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 00:01 | |
Kan alle 2 idd. Lastig te zien. Wel toffe werkplek! Wat zat daar voor kantoor? [ Bericht 4% gewijzigd door Starhopper op 20-07-2023 00:07:00 ] | ||
Duvel | donderdag 20 juli 2023 @ 07:27 | |
Er heeft een tijd een afdeling van de gemeente Amsterdam gezeten, Dienst Metro (of hoe het op dat moment ook heette). | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 07:31 | |
Thnx! Mooi stekkie! Daar zou ik ook mijn kantoor wel willen hebben ![]() | ||
stavromulabeta | donderdag 20 juli 2023 @ 08:43 | |
Inderdaad. Eerst Dienst Noordzuidlijn, toen Dienst Metro en later het hele railinfrabeheer van Amsterdam. | ||
Duvel | donderdag 20 juli 2023 @ 09:00 | |
Zitten ze daar nu nog steeds? Je had beneden eerst dat informatiecentrum over de NZL, dat werd daarna een soort vergaderruimte geloof ik. | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 09:19 | |
Ja, bij dat informatiecentrum ben ik af en toe geweest als ik moest wachten. Dat was naast de fietsverhuur toch? Daar lagen ook regelmatig opgegraven spulletjes. | ||
stavromulabeta | donderdag 20 juli 2023 @ 09:39 | |
Nee, het hele infrabeheer is nu teruggegaan naar het voormalige GVB Railservices. Die ProRail/NS-achtige constructie met een aparte infratak onder de vlag van de gemeente en een zelfstandige vervoerder was ooit opgetuigd in het kader van marktwerking het OV. Het idee was toen dat er zelfs verschillende vervoerders op het metro- en tramnet zouden gaan rijden (Bestaande net/NZL/Amstelveenlijn). Dat is met het onderhands mogen gunnen aan de stadsvervoerder (gelukkig) verleden tijd en was die constructie met een infrabeheerder (gemeente), een vervoerder (GVB), een procesaannemer (GVB-RS) en een concessieverlener (SRA/VRA) ook nodeloos complex geworden. [ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 20-07-2023 09:48:01 ] | ||
Duvel | donderdag 20 juli 2023 @ 09:51 | |
Lijkt me een verstandige reorganisatie. Al vanaf de dIVV-tijd zaten GVB en de gemeente elkaar dwars. Nu heb je weer een beetje de Rotterdamse constructie in Amsterdam. | ||
DJMO | donderdag 20 juli 2023 @ 09:59 | |
![]() ![]() ![]() Geinig wel. | ||
stavromulabeta | donderdag 20 juli 2023 @ 10:03 | |
Nou ja, laat ik stellen dat het onderbrengen van infra bij een directie die primair wordt afgerekend op inkomsten uit incheckende reizigers, ook wel weer een bepaalde dynamiek met zich meebreng waar je iets van kunt vinden. Beetje cryptisch maar wel voldoende voor op een openbaar forum. | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 11:11 | |
Die ziet er wel cool uit!! | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 17:15 | |
De Tomorrowlandtrein, is die dit weekend ook ergens te zien? Ik wil hem wel in het echt zien ![]() | ||
DJMO | donderdag 20 juli 2023 @ 17:50 | |
Ik zou het je niet durven te vertellen. Deze foto's zijn vanmorgen om 9:56 uur genomen op Amsterdam cs. Het was een icd naar Antwerpen of Brussel en had minimaal 25 minuten vertraging. ![]() ![]() Deze heb ik genomen vanuit de trein waar ik in zat. Hier hing hij aan. | ||
b2py | donderdag 20 juli 2023 @ 18:54 | |
S P R E A D S H E E T M A N A G E M E N T | ||
b2py | donderdag 20 juli 2023 @ 18:55 | |
Maandag weer terug, volgende week nog een keer | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 19:02 | |
Dan ga ik volgende week ff kijken ![]() Ik vond dit nog: Zal volgende week wel hetzelfde zijn. [ Bericht 30% gewijzigd door Starhopper op 20-07-2023 19:18:40 ] | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 19:12 | |
Ik heb mijn account weer terug!!!!!!!!! YES!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() Om nog even terug te komen op de koninklijke trein die ik gisteren geplaatst heb. Deze stond ook op mn account: ![]() Bewogen maar wel heel cool!!!! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Starhopper op 20-07-2023 20:36:05 ] | ||
Duvel | donderdag 20 juli 2023 @ 20:33 | |
Helaas, de foto doet het niet. | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 20:34 | |
Nu wel? | ||
Duvel | donderdag 20 juli 2023 @ 20:34 | |
Nope. | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 20:36 | |
Gek. Hier wel. Heb hem even bij een andere plaatjesboer geüpload. En nu? | ||
Duvel | donderdag 20 juli 2023 @ 20:37 | |
Nu wel! | ||
Starhopper | donderdag 20 juli 2023 @ 20:43 | |
Top! Trix, Maxima en Bert van Meerstad ![]() | ||
b2py | donderdag 20 juli 2023 @ 22:17 | |
https://bertmeerstadt.nl/ Haha wat die man allemaal wel niet opschrijft over zijn NS periode | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 21 juli 2023 @ 18:23 | |
![]() Lawaaiunit. | ||
b2py | maandag 24 juli 2023 @ 08:39 | |
Dr_Flash | maandag 24 juli 2023 @ 11:05 | |
Bedankt, hele collectie gezien inmiddels ![]() | ||
Flodder450 | maandag 24 juli 2023 @ 20:38 | |
Zal ik ook even wat treinenfotos dumpen Een Buffel en een 16?1700? Op Zwoll,e ergsn in de zomer van 2014: ![]() Een overzicht op zwolle vanaf de traverse, ik mis dat ding eigenlijk nog steeds wel: ![]() Gronignen vóór de verbouwing, dit is ergens eind 2015: ![]() Een SGMm (rip) op groningen, iets wat je bijna nooit zag: ![]() | ||
Peterselieman | maandag 24 juli 2023 @ 20:47 | |
Die NS-loc is een 1700 met waarschijnlijk een sleepje ICRm SGMm kwam in de herfst wel in Noord-Nederland vanwege Sandite | ||
stavromulabeta | maandag 24 juli 2023 @ 21:57 | |
Als we dan toch treinenfotos zitten te dumpen...![]() | ||
derLudolf | maandag 24 juli 2023 @ 23:17 | |
Spoor 7, naar Roosendaal. Ik vond dat toch wel erg fijn reizen altijd. ![]() | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 25 juli 2023 @ 16:57 | |
Spoor 5A/B, n00b. | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 juli 2023 @ 17:43 | |
Belangrijker: #vingerverf | ||
b2py | dinsdag 25 juli 2023 @ 17:47 | |
Ik leerde altijd dat hoop uitgestelde teleurstelling is. | ||
James1988 | dinsdag 25 juli 2023 @ 17:54 | |
Bericht van ProRail: https://www.prorail.nl/ni(...)ng-langer-van-kracht Het kan dus zelfs zo zijn dat de palen in de grond de krachten niet aankunnen ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 juli 2023 @ 17:56 | |
Dit lijkt me ook een geweldige situatie. Optimaal vingertjewijsgenot is gegarandeerd ![]() | ||
b2py | dinsdag 25 juli 2023 @ 18:05 | |
Denk eerlijk gezegd niet dat als ProRail de baan ‘zelf’ had ontworpen er weinig veranderd was, uiteindelijk hebben waarschijnlijk dan dezelfde toetsers meegekeken van een ingenieursbureau die nu de OG van realisatie betonwerk HSL-Zuid hebben bijgestaan. | ||
Dr_Flash | dinsdag 25 juli 2023 @ 18:13 | |
Daar gaat het toch ook niet om? ![]() | ||
b2py | dinsdag 25 juli 2023 @ 19:16 | |
Denk dat dat wel meevalt eigenlijk, ProRail draagt hierin enkel de communicatie. Infraspeed zal aan de bak moeten, al dan niet op kosten van I&W of eigen kosten als eigen fout is. (Gezien de fout als ontwerpfout is bestempeld gaat het waarschijnlijk nog naar een verzekeraar ook die mogelijk (deels) de kosten zal vergoeden) | ||
James1988 | dinsdag 25 juli 2023 @ 19:31 | |
Voor zover mij bekend is Infraspeed alleen verantwoordelijk voor de bovenbouw (spoor, signalisatie, elektrificatie) en is de onderbouw direct in opdracht van de staat ontworpen en gebouwd. | ||
b2py | dinsdag 25 juli 2023 @ 19:42 | |
Lijkt het inderdaad op, zal dan wel een fors meerwerkje zijn voor de eigenaar van de onderbouw :-) | ||
Janneke141 | dinsdag 25 juli 2023 @ 20:21 | |
Toeslag betalen om langzamer te rijden dan de gewone intercity. Mooi man. Ongeacht wie ze in dit juridische circus uiteindelijk als verantwoordelijke gaan aanwijzen, de rekening komt toch wel bij de belastingbetaler. Dus veel maakt het niet uit. | ||
derLudolf | dinsdag 25 juli 2023 @ 22:26 | |
Of in het geval van de ICD gereden met Track en rijtuigen: geld betalen om net zo snel te rijden als sommige Duitse stoptreinen ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 26 juli 2023 @ 11:37 | |
https://nos.nl/artikel/24(...)nslag-en-slecht-weer Lalalala Nou hier schijnt gewoon het zonnetje hoor ![]() | ||
Duvel | woensdag 26 juli 2023 @ 18:47 | |
Volgens mij zat het inderdaad zo. Er was al eerder discussie over het beton bij de tunnel noordrand volgens mij. | ||
b2py | woensdag 26 juli 2023 @ 21:25 | |
Scheurtjes in de betonnen stempelramen meen ik mij te herinneren | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 09:35 | |
Zou je hier het stap budget ook voor mogen gebruiken? | ||
dennistd | donderdag 27 juli 2023 @ 13:56 | |
Vanaf december schijnt het bistro-rijtuig uit de Pimpel te gaan verdwijnen ![]() Zou vervangen gaan worden door een extra rijtuig 1e klas. | ||
Spablauw214 | donderdag 27 juli 2023 @ 14:08 | |
6 uur in een trein zonder bar is wel pittig lang. Ook al is het wel begrijpelijk, de eerste klas is vaak behoorlijk vol. | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 14:12 | |
Waar stopt de Pimpel dan waardoor een 10e rijtuig is niet mogelijk is? ![]() Wat dacht je van de IC Konstanz-Emden. In een IC2 | ||
Maegrim | donderdag 27 juli 2023 @ 14:29 | |
omrijden op de zaanstraat ![]() | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 14:37 | |
En voor een n00b houdt dat in? Watergraafsmeer staan toch treinen veelal opgesteld? Of de Pimpel dan weer net niet? | ||
Spablauw214 | donderdag 27 juli 2023 @ 14:39 | |
Zijn dat trouwens een beetje ok treinen? Ik wil toevallig over een paar maanden naar Konstanz met precies die verbinding. Of is die Dosto beter? | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 14:47 | |
IC2 is Dosto. Tja, ten opzichte van het oude vind ik het nogal een stap achteruit. Vmax van 200 naar 160, veel minder ruimte voor bagage en geen Bordbistro. | ||
Spablauw214 | donderdag 27 juli 2023 @ 14:54 | |
Ja dat is ook zo. Ik ben niet zo thuis in Duitsland. Ik bedoelde eigenlijk het dubbeldeksmaterieel dat doorgaans als RE rondrijdt, met een loc. Tussen Singen en Offenburg in dit geval. | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 15:01 | |
In de basis hetzelfde materiaal, maar dan met vloerbedekking (vandaar dat ze ook wel Teppich-RE worden genoemd) en betere stoelen. Eigenlijk vind ik het fijner dan VIRM. Maar ja, het blijft een dubbeldekker ![]() | ||
ReisT | donderdag 27 juli 2023 @ 15:07 | |
Osnabrück (laag) is een probleem daar passen max 9 rijtuigen. Of 17 van die korte Talgo-bakjes. Die nieuwe treinen zijn dan ook niet langer dan de huidige. | ||
Maegrim | donderdag 27 juli 2023 @ 17:29 | |
deze komt niet naar de Watergraafsmeer nee, zaanstraat en westhaven. | ||
Dr_Flash | donderdag 27 juli 2023 @ 17:31 | |
Zo gaat het nu ja. Maar dat kan natuurlijk nooit de reden zijn om te zeggen "10 bakken kan niet". Dan ga maar wel naar de Watergraafsmeer. Maar als het in Osnabrück niet past, dan hebben we wel wat meer een situatie ja. | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 18:05 | |
Osnabrück is niet een station dat je graag overslaat nee... | ||
Dr_Flash | donderdag 27 juli 2023 @ 18:23 | |
In België zeggen ze dan gewoon "reizigers voor Osnabrück niet in de laatste bak gaan zitten". Waar een wil is is een weg ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 27 juli 2023 @ 20:19 | |
Er kwam wel iemand langs voor een drankje Weliswaar oploskoffie, maar toch | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 20:20 | |
Ja dat is wat anders dan een glazen fles met een halve liter cola en twee Flammkuchen ![]() | ||
derLudolf | donderdag 27 juli 2023 @ 20:21 | |
Of de Bordbistro achteraan/vooraan. | ||
Peterselieman | donderdag 27 juli 2023 @ 20:22 | |
of halve liters Erdinger, maar het is iig niet zo dat je helemaal niets kunt krijgen | ||
James1988 | donderdag 27 juli 2023 @ 20:39 | |
Mijn vermoeden (zoals ik ook al op somda heb geschreven) is dat die BordBistrobakken aan een revisie toe zijn en dat DB daar geen geld meer in wil stoppen. | ||
b2py | donderdag 27 juli 2023 @ 21:16 | |
Einde vertragingen op Duitse spoor nog niet in zicht, 'spoor verwaarloosd' En hier het Engelstalige halfjaarrapport van de Duitsche Bahn: https://www.deutschebahn.(...)ze-profits-11122208# | ||
Spablauw214 | donderdag 27 juli 2023 @ 21:45 | |
Hardop gelachen om de filosofie van “we gaan op onderhoud besparen door lijnen te schrappen”. Ja, als je het er niet meer is hoef je het ook niet te onderhouden. Daar is speld tussen te krijgen nee ![]() | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2023 @ 08:30 | |
Er waren op de conferentie waar ik tot en met vrijdag een week terug was in de Utah echt een buitengewoon groot aantal Duutsers en ze waren het er allemaal unaniem over eens dat wij wel veel klagen en dat DB aan de buitenkant leuk lijkt maar dat je bij één overstap tussen twee lange-afstandstreinen minimaal een uur vertraging op gaat lopen tegenwoordig. En dat is eigenlijk tot nu toe in de afgelopen drie jaar ook mijn ervaring geweest. Het is overal een fakking tyfusbende. Vraag me echt af hoe dat komt (niet echt trouwens). | ||
#ANONIEM | vrijdag 28 juli 2023 @ 08:39 | |
Groot gebrek aan publieke investeringen tijdens de Merkel-jaren, is overal te merken in Duitsland. Versleten spoor, slechte wegen, archaïsche internetinfrastructuur, afgeleefde scholen en universiteiten, verouderde overheidsgebouwen, enzovoorts. Met Lindner zit er weer een bezeten spaaridealist in het ministerie van financiën, dus er wordt verder bezuinigd op investeringen. Kortom, het is al slecht, en het gaat alleen maar slechter worden. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2023 08:43:48 ] | ||
Duvel | vrijdag 28 juli 2023 @ 09:01 | |
Overal waar rechts de macht heeft, wordt de publieke zaak gemold. | ||
Starhopper | vrijdag 28 juli 2023 @ 09:42 | |
Zonde!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Starhopper op 28-07-2023 10:00:57 ] | ||
marcb1974 | vrijdag 28 juli 2023 @ 15:40 | |
Het was toch mogelijk via ns.nl te zien wat voor type trein er ging rijden op een bepaald traject ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2023 @ 15:44 | |
Nu onderweg naar Stendal of all places. Maar mooi geen BordBistro vandaag ![]() Maar vast 2 halve liters Grolsch uit de kiosk getrokken maar die blijven ook niet eeuwig koud natuurlijk. | ||
Starhopper | vrijdag 28 juli 2023 @ 16:16 | |
Ja in de reisplanner ![]() ![]() | ||
Starhopper | vrijdag 28 juli 2023 @ 16:16 | |
Das naar!!! ![]() ![]() | ||
marcb1974 | vrijdag 28 juli 2023 @ 17:03 | |
Thx. Wel raar, dat deed ie eerder vandaag niet ![]() En voor komende maandag kan ik het nog steeds niet zien. | ||
marcb1974 | vrijdag 28 juli 2023 @ 17:04 | |
Waarom zouden ze een eeuwigheid koud moeten blijven? Jij hebt die toch binnen 10 minuten wel weg? | ||
James1988 | vrijdag 28 juli 2023 @ 17:25 | |
Bijzondere reden. | ||
b2py | vrijdag 28 juli 2023 @ 17:28 | |
Edit: dat krijg je als je fok niet herlaad voor het spammen | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2023 @ 17:50 | |
Bingo. | ||
DeaDLocK2K | vrijdag 28 juli 2023 @ 17:51 | |
Waarom zou er niet gewoon een extra rijtuig toegevoegd kunnen worden? Het is niet alsof er een gebrek aan perronlengte is op tussenliggende stations. edit: Ah duidelijk. | ||
Dr_Flash | vrijdag 28 juli 2023 @ 18:36 | |
Ik wil het graag een beetje spreiden. | ||
derLudolf | vrijdag 28 juli 2023 @ 18:39 | |
Nog een keer een slagje Berlijn doen dan in november? ![]() | ||
Viezze | vrijdag 28 juli 2023 @ 21:43 | |
Je kan inderdaad maar beperkt vooruit kijken. Ik dacht t/m morgen, maar ik kijk net in de reisplanner en dat klopt niet. Het is ook niet 24h, dus welke logica erachter zit, geen idee. | ||
Spablauw214 | vrijdag 28 juli 2023 @ 22:21 | |
Het verschilt per treinserie geloof ik. De sprinter hier ter stede kan ik maar tot een paar uur vooruit bekijken. Treinposities planner is vaak wel iets accurater en sneller dan de app van NS. | ||
Duvel | zaterdag 29 juli 2023 @ 08:54 | |
En wel erg optimistisch, de toelating van ICE-L moet nog beginnen. | ||
James1988 | zaterdag 29 juli 2023 @ 13:22 | |
2 weken geleden is er een complete set afgeleverd in Braunschweig, vanaf daar zal er getest gaan worden. Inzet op de IC Amsterdam - Berlijn is voorzien vanaf het laatste kwartaal van 2024. | ||
Pinnenmutske | zaterdag 29 juli 2023 @ 13:37 | |
In eSwatini ligt er tot mijn verbazing een spoorlijn. Of er veel vervoer is weet ik niet. | ||
Duvel | zaterdag 29 juli 2023 @ 16:11 | |
Dat zou dan ongeveer hetzelfde tijdspad zijn als de ICE3 neo, en die rijdt nu proefritten in Nederland. Ik vind start inzet Q4 2024 optimistisch. | ||
MTL | zaterdag 29 juli 2023 @ 16:57 | |
Inzet van de ICE3neo is al voorzien voor de zomer van 2024 voor zover ik weet. Maar dat zal vast wel een best-case scenario zijn, net als voor de Talgo. Aan de andere kant gaat het voor de Talgo enkel om rijtuigen. De gebruikte locs zijn immers al toegelaten. Daar zullen dus veel minder tests voor nodig zijn. Dan zal het er vooral om gaan of Talgo genoeg definitieve treinen heeft afgeleverd krijgt voor eind 2024, zodat niet hetzelfde gezeik ontstaat als met de ICNG van Alstom nu. | ||
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2023 @ 16:59 | |
Mwah, de loc van de Talgo moet ook nog toegelaten worden. Voor zover ik weet is het een compleet nieuw type loc? | ||
MTL | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:02 | |
De Talgo-loc is inderdaad nieuw, maar in eerste instantie gaan er NS Vectrons gebruikt worden als ik het goed begrijp. Daarmee hoeft er dus niet gewacht op de toelating van de Talgo-loc. Die kan daarna rustig afgewacht worden. | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:12 | |
De toelating van ICE L is denk ik veel eenvoudiger. Gesleepte rijtuigen. En er komt een Vectron voor toch? Lijkt me ook niet zo'n issue. | ||
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:18 | |
scheelt weer en er zijn veel stammen besteld, waardoor je makkelijker kunt testen naast de stammen die in dienst zijn. Wel jammer dat dingen als koersrijtuigen in de toekomst gaan verdwijnen | ||
derLudolf | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:19 | |
Ik dacht een nieuw type, de Baureihe 105? | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:20 | |
Niet in eerste instantie. Ze beginnen met Vectrons. Het is gewoon een rijtuigenstam verder dus paar elektromagnetische compatibiliteitstesten en je bent snel klaar. | ||
derLudolf | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:23 | |
"Gewoon een rijtuigenstam" In theorie kan een BR103 of 218 er dus ook mee rijden? ![]() Gaaf. | ||
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:26 | |
Tenzij ze Idzehoe - Westerland elektrificeren zal dat ook wel gebeuren. Of ze er modernere locs voor plempen | ||
MTL | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:30 | |
Als de locs met de ÖBB WTB standaard overweg kunnen, dan kunnen ze ook deze treinstammen zonder problemen trekken. | ||
derLudolf | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:36 | |
En Oberstdorf huppeldepup ook. Gisteren filmpje gekeken waarbij iemand met een ¤49 ticket Oberstdorf-Westerland binnen 24u deed ( eigenlijk begin hij nog iets verder zuidelijk- meest zuidelijke bushalte van D en ging opSylt ook nog naar met meest noordelijke punt met de bus) | ||
James1988 | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:37 | |
DB Fernverkehr heeft Vectron Dual Mode's besteld voor gebruik met ICE L op niet-geëlektrificeerde trajecten, en om als afsleeploc op hogesnelheidslijnen te gebruiken. Hiervoor wordt ook de ICE L aangepast: oorspronkelijk zou het bediensysteem alleen overweg kunnen met de door Talgo geleverde locs, maar DB heeft de meerprijs betaald om in plaats daarvan het ÖBB WTB-systeem te gebruiken. En daar profiteert DSB nu ook weer van, zij waren van plan om met Vectrons in sandwichbedrijf te gaan rijden maar bij een recente uitbreiding van de order heeft DSB nu ook voor stuurstandrijtuigen gekozen. | ||
Duvel | zaterdag 29 juli 2023 @ 17:57 | |
Dat zal er leuk uitzien. Maar zonder nieuwe loc lijkt het me wel haalbaar. Wel voor het eerst Talgo in NL, interessant! | ||
James1988 | zaterdag 29 juli 2023 @ 18:26 | |
Ik ben echt wel benieuwd hoe dat straks gaat rijden ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2023 @ 18:31 | |
Ik las dat ze Idzehoe - Westerland wel willen elektrificeren, alleen wanneer het klaar is geen idee | ||
Peterselieman | zaterdag 29 juli 2023 @ 18:47 | |
Stadler bouwt momenteel de 13 Arrivastellen voor de Maaslijn nadat de bouw al lange tijd uitgesteld is geweest. in Wildenrath worden er testrondjes afgelegd. Het betekent wel dat Arriva Limburg straks met een flink materieeloverschot zit van het E-mat. Qua D-mat zitten ze met het vertrek van de Linten wat te krap, maar daarvoor in de plaats komen D-GTW's uit het noorden die daar over zijn. | ||
dennistd | zondag 30 juli 2023 @ 02:31 | |
Je hebt wel een stuurstandrijtuig dat toegelaten moet worden, denk dat daar wel iets meer bij komt kijken. | ||
James1988 | zondag 30 juli 2023 @ 02:36 | |
Hangt er vanaf of het stuurrijtuig meteen als zodanig moet kunnen worden gebruikt, of dat het wellicht ook werkbaar is met loc omlopen. | ||
spectrumanalyser | zondag 30 juli 2023 @ 09:58 | |
Gisteren had mijn vlucht een urenlange vertraging. Na aankomst op Schiphol om 0:30 dacht ik aangewezen te zijn op een Taxi naar huis, want NS reisplanner gaf aan dat er geen treinen meer reden. moest naar Alkmaar. Ik ben naar het perron gaan rennen en kon evengoed instappen in een trein richting Amsterdam Centraal. Op Sloterdijk was ik verbaasd dat er nog wel een trein ging naar Uitgeest. Keurig thuisgekomen met het OV, met een laatste trein/bus. kortom; de CTA weet soms meer dan NS reisplanner. | ||
Mr_Klaasje | zondag 30 juli 2023 @ 12:03 | |
Of de overstap voldeed niet aan de regels die in de reisplanner staan. Dan komt die reis er niet uit. Toch haal je 's avonds laat een overstap van 3 minuten op Sloterdijk op de sloffen. De drempel is 5 minuten van boven naar beneden. | ||
b2py | zondag 30 juli 2023 @ 12:26 | |
Op zaterdagavond rijden er tot vrij laat treinen... | ||
spectrumanalyser | zondag 30 juli 2023 @ 12:58 | |
wellicht komt het door de werkzaamheden tussen Uitgeest en Alkmaar. Echter geeft NS reisplanner geen treinverbinding aan, de laatste is om 00:05 Wat ik heb geleerd is dat je beter naar het perron kunt gaan en de treinaanwijzers (CTA) kunt aflezen, dan vertrouwen op de NS reisplanner. | ||
Janneke141 | zondag 30 juli 2023 @ 16:36 | |
https://www.rbb24.de/wirt(...)lin-brandenburg.html Kun je nou wel of niet vanaf Arnhem al je 49 euro-ticket gebruiken? | ||
dennistd | zondag 30 juli 2023 @ 17:17 | |
Volgens mij wel. Weet het iig zeker van Hengelo (ri Bentheim) en Enschede (ri Gronau) | ||
James1988 | zondag 30 juli 2023 @ 18:32 | |
Ja, dat kan. D-ticket is geldig vanaf Hengelo, Enschede, Arnhem en Venlo. Bron: https://deutschlandtarifverbund.de/tarifbedingungen/, en dan het document "Tarifbestimmungen für das Deutschland-Ticket inkl. SPNV-Geltungsbereiche". | ||
Janneke141 | zondag 30 juli 2023 @ 19:02 | |
Mooi, scheelt alweer een ritje in lijn 58. | ||
pitboer | zondag 30 juli 2023 @ 19:47 | |
Is het ns-fietskaartje ook geldig t/m Emmerich? | ||
DeaDLocK2K | zondag 30 juli 2023 @ 19:57 | |
In het regionale verkeer in Duitsland mag je fiets gratis mee en in Emmerich stoppen alleen regionale treinen dus jah. | ||
pitboer | zondag 30 juli 2023 @ 20:11 | |
Kijk dat is mooi. | ||
DeaDLocK2K | zondag 30 juli 2023 @ 20:16 | |
Ik denk zelfs vanaf Arnhem al aangezien je dan al in die eurobahn meuk plaatsneemt. | ||
SevenWonders | zondag 30 juli 2023 @ 20:17 | |
Over drie weken ga ik naar Pukkelpop bij Hasselt (B), inbegrepen bij het ticket is een treinreis heen en terug van elk Belgisch station (kunnen ze bij Lowlands en Pinkpop nog eens iets van leren). Kwam ik vanuit het buitenland dan moest ik het eerstvolgende station na de grens selecteren op de site van de Belgische spoorwegen ... ik zou dus een kaartje Roosendaal - Essen moeten kopen, want ...op het Belgische netwerk rijd ik dan 'gratis' Denken jullie spoorwegkenners dat ik dan ook met de IC Brussel zou mogen? Want eigenlijk rijd ik dan Breda - grens 'zwart' ... | ||
dennistd | zondag 30 juli 2023 @ 20:18 | |
Nee, een dagkaart fiets voor NRW kost ¤5,10 https://www.mobil.nrw/fah(...)tagesticket-nrw.html Hier een zo op het oog redelijk volledig overzicht: https://regional.bahn.de/regionen/nrw/services/Fahrradmitnahme | ||
DeaDLocK2K | zondag 30 juli 2023 @ 20:23 | |
Oh is dat alleen bij DB? Leuk man die marktwerking met iedereen z'n eigen voorwaarden. Je mag zeker ook geen geurig eten consumeren. | ||
James1988 | zondag 30 juli 2023 @ 21:12 | |
Er zijn zelfs treinen waarin het drinken van bier en andere alcoholhoudende dranken niet is toegestaan. Dat geldt v.z.i.w. bij alle treinen van metronom, en ook de verschillende lijnen van DB Regio rond Hamburg | ||
derLudolf | zondag 30 juli 2023 @ 21:19 | |
Ik dacht in best veel Nahverkehr-treinen niet | ||
Spablauw214 | zondag 30 juli 2023 @ 21:45 | |
Ik ben onlangs in Dordrecht door de handhaving uit de Qbuzz-trein gemieterd met m’n milkshake in een afgesloten beker ![]() | ||
Starhopper | zondag 30 juli 2023 @ 22:37 | |
Wat? ![]() ![]() | ||
Janneke141 | zondag 30 juli 2023 @ 22:39 | |
Nee. In de Blauwnet-treinen mag het ook niet. Nou ja, in de Blauwnettreinen van Keolis dan. In die van Arriva mag het weer wel. Maar da's logisch. | ||
Starhopper | zondag 30 juli 2023 @ 22:40 | |
Kinderachtig. | ||
DeaDLocK2K | zondag 30 juli 2023 @ 23:04 | |
Jah, Metronom is daar als eerste mee begonnen herinner ik me vaag. | ||
Spablauw214 | maandag 31 juli 2023 @ 07:35 | |
Nee, ik vroeg het nog aan die man. Of een flesje water wel mocht. Ook niet. “Zero tolerance”. Ik weet dat het de regels zijn maar je kan ook overdrijven ![]() | ||
MTL | maandag 31 juli 2023 @ 07:51 | |
Is water niet gewoon een basisrecht? Lijkt mij nog wel eens een interessante casus om te testen in de rechtszaal. | ||
James1988 | maandag 31 juli 2023 @ 08:45 | |
Mag wel... https://www.qbuzz.nl/dmg/service-contact/huisregels
|