Duvel | maandag 8 november 2021 @ 17:10 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
Salatrel | maandag 8 november 2021 @ 19:28 |
Die trein is niet erg groen | |
James1988 | maandag 8 november 2021 @ 20:28 |
Een trein zoals een trein hoort te zijn. Brits en met een locomotief. ![]() | |
derLudolf | maandag 8 november 2021 @ 20:40 |
Met dat laatste ben ik het eens ![]() | |
Dr_Flash | maandag 8 november 2021 @ 20:40 |
En er komt totaal kankerverwekkende stront uit waar behalve de Britten nog veel meer mensen last van hebben maar dat boeit ze geen zak. Zeer Brits. | |
Duvel | donderdag 11 november 2021 @ 10:09 |
De 4051 is begonnen aan z'n laatste reis. | |
derLudolf | donderdag 11 november 2021 @ 10:26 |
![]() | |
pitboer | donderdag 11 november 2021 @ 20:38 |
Kun je eigenlijk al met de ov chipkaart naar Emmerich reizen? Google levert niks op. | |
Peterselieman | donderdag 11 november 2021 @ 21:12 |
Stel 4024 staat ook al terzijde. Had eerder dit jaar een aanrijding in Glimmen met een auto (en een poserende automobilist die het niet meer na kan vertellen) | |
spectrumanalyser | donderdag 11 november 2021 @ 21:23 |
Per dieplader is de 4051 overgebracht van de werkplaats in Haarlem naar HKS Metals. Helaas kreeg het treinstel geen herstelling na de botsing met een auto in mei 2020. 4024 staat mogelijk nog bij de werkplaats in Haarlem. hopelijk kunnen ze dit stel opknappen met onderdelen van de 4051. | |
dennistd | donderdag 11 november 2021 @ 23:45 |
Nee, enige Duitse stations met OV-chipkaartpaaltjes zijn Weener, Leer, Gronau, Herzogenrath, Aachten West en Aachen Hbf. | |
Duvel | vrijdag 12 november 2021 @ 07:37 |
Da's dan nummer vier, want van de rangeerbotsing in Zutphen staan ook twee stellen aan de kant. edit: Volgens Somda zit de motorbak van de 4024 nu in de 4034. | |
pitboer | vrijdag 12 november 2021 @ 09:35 |
Dank je wel. | |
James1988 | zaterdag 13 november 2021 @ 20:30 |
Voor zover ik weet staat het plaatsen van OV-chipkaartpaaltjes in Bad Bentheim en Emmerich wel op de wensenlijstjes van de verantwoordelijke provincies, maar moeten ze daarover nog overeenstemming vinden met de verantwoordelijke Duitse Verkehrsverbunde. | |
derLudolf | zaterdag 13 november 2021 @ 20:51 |
Reed je vandaag lijn 61 in Enske? ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 14 november 2021 @ 11:12 |
Grappig dat jij dan zo ingevoerd bent in dat soort protesten. Als iemand die toch vrij regelmatig midden in dat soort stoeten meeloopt, evenals met bijvoorbeeld Extinction Rebellion, ook daar zie ik dat eigenlijk niet. Maargoed, jij denkt dat een paar dozijn vervuilende voertuigen op tienduizenden tot honderdduizenden demonstratenten, op plekken zoals de stad Amsterdam waar sowieso een veel groter aantal van dat soort voertuigen in het straatbeeld te vinden zijn iets zegt over die totale massa. Ik denk dat er ook wel minstens één verkrachter tussen zit. Zullen we gelijk de hele bevolking maar even preventief standrechtelijk executeren? | |
spectrumanalyser | zondag 14 november 2021 @ 16:53 |
pijnlijke beelden van de afvoer van ICMm 4051 | |
Kentekenplaat | zondag 14 november 2021 @ 19:37 |
Ik hoop wel dat daar nog een museumstel van komt, bij voorkeur met de orginele oranje bankjes en de doorloopkoppen. | |
Dr_Flash | zondag 14 november 2021 @ 19:42 |
Wat is dat toch, dat verlangen om van elk materieel maar een museumstel bewaard te willen zien?? Wat kost dat allemaal wel? Alleen al aan stallingsruimte. En voor wat? In the year 2525 oliebollenritten met een groene koploper ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 14 november 2021 @ 19:45 |
Het spoorwegmuseum heeft wel een stuurstandrijtuig van de Beneluxtrein, daar zitten oranje bankjes in. De ICR had voor de modernisering ook oranje bankjes, die waren ook super. | |
spectrumanalyser | zondag 14 november 2021 @ 19:47 |
toevallig was ik laatst in het Spoorwegmuseum, er staan containers binnen op een plek waar makkelijk nog een rijtuig kan staan. overigens is het DDM1 rijtuig wat daar staat wel heel slordig geverfd. Alsof het buiten geverfd is en er een regenbui viel voordat de verf droog was. | |
Kentekenplaat | zondag 14 november 2021 @ 20:40 |
Ja, klopt, dat waren dezelfde. | |
Kentekenplaat | zondag 14 november 2021 @ 20:40 |
Nee, met een paarse | |
spectrumanalyser | zondag 14 november 2021 @ 20:41 |
Misschien worden treinen in de toekomst wel wit. Witte lak is lichter, daarom zijn vliegtuigen voornamelijk wit. | |
Peterselieman | zondag 14 november 2021 @ 20:43 |
voor de zichtbaarheid is geel beter | |
Duvel | zondag 14 november 2021 @ 20:47 |
Dat is toch die tentoonstelling over spoorwegaffiches? Het rijtuig is niet al te jofel met een roller geverfd, zo lijkt het. | |
Peterselieman | zondag 14 november 2021 @ 22:20 |
Van de Wadloper is dan weer geen stel in Nederland bewaard helaas, maar voor een koploper zou je ook kunnen volstaan met een ICR-rijtuig omdat het grotendeels vergelijkbaar is | |
Duvel | zondag 14 november 2021 @ 22:34 |
De Koploper was wel dusdanig uniek in Europa dat je die wilt bewaren, ook al is de doorloopkop er bij de modernisering uit gesloopt. Dus minstens een koprijtuig als representant van de eerste echt als zodanig ontworpen intercitytrein in Nederland. | |
b2py | zondag 14 november 2021 @ 22:51 |
Gewoon twee koppen restaureren tot een doorloopkop nabij dat grote blauwe bord. Hoef je toch niet heel rijtuig voor te bewaren.. | |
ReisT | maandag 15 november 2021 @ 12:18 |
Het Spoorwegmuseum gaat vast wel wat bewaren, het past in hun beleid om vooral representanten van bijzondere ontwikkelingen te behouden. Vanwege ruimtegebrek kunnen ze misschien een stel inkorten tot een tweetje. Gewoon met het huidige interieur, voor de liefhebbers van de oranje bankjes is er de Benelux. Of één koprijtuig bewaren en dan een soort treinstel vormen samen met de Beneluxstuurstand, dat zou er ook wel komisch uitzien. ![]() | |
Socios | maandag 15 november 2021 @ 12:23 |
ICM ![]() Ruim tien jaar geleden 'officieel' afscheid van genomen. ![]() MLN / Afscheid van de mooiste Nederlandse trein... ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 15 november 2021 @ 12:58 |
Er is van minder materieel niet dan wel iets bewaard. Ik snap het wel bewaren allemaal wel en sta er ook wel achter. Alsof die paar honderd meter aan ruimte die ook nog eens praktisch ingericht zou kunnen worden nou echt zo peperduur is. | |
spectrumanalyser | maandag 15 november 2021 @ 20:22 |
ICM zal nog lang beeldbepalend blijven, al is het maar vanwege het kenmerkende pictogram op verkeersborden. | |
James1988 | dinsdag 16 november 2021 @ 00:36 |
ITV This Morning is gaat treinenspotten met de Britse TikTok-celebrity Francis Bourgeois. Ik vind dit erg leuk, het enthousiasme van Francis is aanstekelijk ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 november 2021 @ 10:09 |
Hahaha, wat gaaf! Aanstekelijk is het goeie woord ![]() | |
b2py | dinsdag 16 november 2021 @ 10:36 |
Haha ik had zijn video’s al eens voorbij zien komen, hilarisch. En ook, Britser dan deze dude wordt het niet. Heel cool | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 november 2021 @ 10:52 |
Dit is veel Britser; als de zwakken omvallen gewoon die idioten op hun bek laten liggen en net doen alsof er niets aan de hand is: ![]() | |
b2py | dinsdag 16 november 2021 @ 12:39 |
Ik kreeg net mailtje van ns dat de tarieven zijn gewijzigd, nou zijn voor mijn abo de tarieven niet gewijzigd dus kansloos mailtje. Wat mij wel opviel is dat OV Vrij vervalt per 1-1, dat vond ik een beetje gek. Iemand meer idee of waarom die vervalt? | |
Dr_Flash | dinsdag 16 november 2021 @ 13:27 |
kreeg ook een mailtje. Goeie reminder om mijn weekendvrij op te zeggen want ik krijg van de baas een onbeperkte OV kaart. Moet alleen wel minstens 10 % van de ritten zakelijk maken. Oh, streng thuiswerkadvies ![]() | |
Tochjo | dinsdag 16 november 2021 @ 15:59 |
(bron) | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 november 2021 @ 16:21 |
Ik kan me daar niets bij voorstellen. Alsof er opeens geen voor- en navervoer meer is. Laat die cijfers eens zien dan, denk ik ook. Een reden vind ik het niet in ieder geval. Slap gewouwel van een bedrijf dat geen zin heeft in verrekenen met andere bedrijven zie ik vooral. | |
Duvel | dinsdag 16 november 2021 @ 16:22 |
"één kaart voor het hele openbaar vervoer" Eén kaart die verwoest moet worden, ben ik overigens van mening. | |
b2py | dinsdag 16 november 2021 @ 17:05 |
Eens, hiermee wordt geld gezocht. | |
dennistd | dinsdag 16 november 2021 @ 20:37 |
Beetje late reactie, maar ik heb zaterdag niet op lijn 61 gezeten. | |
Kapitein_Schavuit | woensdag 17 november 2021 @ 11:20 |
Toch mooi dat dit nog steeds dagelijks rijdt. ![]() | |
Claude_Viole | woensdag 17 november 2021 @ 15:35 |
Ik geloof dat je hiervoor in de oude ANWB-modellen de Mat'64 vaak op de borden zag staan. In ieder geval zie je ze op de check in/uit palen staan. In sommige liften wordt de Mat'64 ook gebruikt om duidelijk te maken dat de lift op een perron/station uitkomt. Maar als je goed kijkt hebben die beeltenissen daarin weer veel weg van de platte neus van de BM73 van de NSB (Noorse Spoorwegen). ![]() Ik zal eens kijken of ik binnenkort nog zo'n lift kan vinden. Ik dacht op Schiphol. | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 november 2021 @ 15:41 |
Ik heb ze van NS geloof ik ook al met VIRM gezien, op stickers of whatever. | |
James1988 | donderdag 18 november 2021 @ 00:30 |
Daar is niet veel meer van over, tegenwoordig ![]() Een vorige Noorse regering heeft alles opgeknipt en opgesplitst, wat er overbleef van NSB is vervolgens omgedoopt in Vy. En die overheid is ook gaan aanbesteden waardoor in Noorwegen nu een deel van de treinen worden gereden door SJ Nord (alles ten noorden van Oslo) en GoAhead Norge (Oslo-Stavanger). De huidige Noorse regering vindt marktwerking en privatisering dan weer niets, en heeft verdere plannen om het spoorwegnetwerk aan te besteden weer in de ijskast gezet. | |
ikweetnietwat | vrijdag 19 november 2021 @ 02:08 |
https://www1.wdr.de/nachr(...)hne-abellio-100.html Ik heb een vermoeden dat abellio niet lang meer zal bestaan, eerst al concessies verliezen in het oosten, nu NRW. Dat is een grote rip | |
Duvel | vrijdag 19 november 2021 @ 06:42 |
Ik ben wel benieuwd wat de Franse of Duitse staat zou doen als Keolis of Arriva zo in de problemen zou komen... | |
James1988 | vrijdag 19 november 2021 @ 08:50 |
Eurobahn (Keolis Duitsland) staat in de verkoop, en DB heeft al een paar keer aangegeven Arriva te willen verkopen om het dan uiteindelijk toch niet te doen. | |
Duvel | vrijdag 19 november 2021 @ 11:24 |
Goed punt! Maar toont dit niet aan dat die aanbestedingen misschien toch niet de beste oplossing zijn? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 november 2021 @ 11:57 |
Ik blijf erbij dat het hier veel succesvoller leek dan dat het daadwerkelijk was en dat een groot gedeelte van de bejubelde groei en nieuw leven simpelweg toe te schrijven is aan economische groei en het inzetten van nieuw materieel en oplervering van nieuwbouwprojecten in werkelijk bijna iedere kern van Nederland. | |
James1988 | vrijdag 19 november 2021 @ 13:42 |
Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt, en ook wat dienst ideologische insteek is. Één van de bijkomstigheden van een aanbesteding is dat je de boel contractueel dichttimmert met doelstellingen voor geleverde kwaliteit, waar je vervolgens weer gevolgen aan kunt koppelen. Dat moet een exploitant motiveren om het best mogelijke product te leveren. In bijvoorbeeld Frankrijk is dat eigenlijk helemaal niet het geval, daar wordt alles geëxploiteerd door de SNCF en betalen de regio's. Veel regio's zijn ontevreden over het door SNCF geleverde product, maar hebben geen enkel alternatief. Ik denk dat een belangrijke reden voor het succes hier is dat de verantwoordelijkheid voor het vervoer veel dichter bij de verantwoordelijken is komen te liggen. In plaats van beslissingen die worden genomen in Utrecht en Den Haag, worden beslissingen over vervoer in de regio nu genomen in plaatsen als Arnhem, Groningen en Leeuwarden. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 november 2021 @ 13:58 |
Ja, en dat is meer een algemene wijziging van de modus operandus die in die tijd begon te gelden; het werd NS duidelijk gemaakt dat verliezen niet meer ongelimiteerd uit de schatkist zouden worden aangevuld. Maar wat je ook niet moet vergeten is dat NS voor het eerst in lange tijd weer dividend uitkeerde halverwege de jaren '90. Het ging ook bij hen op de nevenlijnen die ze nog over hadden toen veel beter. Zwolle-Almelo/Hengelo/Enschede zal vast meer reizigers hebben nu er een IC rijdt waardoor de N35 gewoon niet meer kan concurreren, maar in de stoptreinen zie ik dezelfde mensenmassa's op dezelfde tijden plus/minus als in de NS-dieseltijd. | |
Duvel | vrijdag 19 november 2021 @ 14:07 |
Dat zou best kunnen. Dat had NS nooit gekund, veel te centralistisch geleid. Ook gaat er nu provinciaal geld naar die aanbestedingen, en de provincie kan bepalen of ze het het waard vinden om te betalen voor een extra sneltrein. Dat vind ik wel een goede ontwikkeling, net als dat er niet meer eindeloos wordt doorgereden met verouderd materieel. Maar dat zie je NS nu ook doen: treinen krijgen bij hun grote revisie een vernieuwd interieur en een comfort-upgrade, terwijl Mat'64 z'n einde heeft gehaald met de originele banken, hooguit een nieuw stofje. Dus in heel treinenland zie je wel die focus op het winnen van de reiziger. | |
Peterselieman | zaterdag 20 november 2021 @ 14:10 |
Socios | zaterdag 20 november 2021 @ 14:18 |
Gepresenteerd door de heer Spoormans, ja? ![]() | |
Erno-BE | zondag 21 november 2021 @ 17:10 |
Ligt het aan mij of is er komende december bijzonder weinig wijzigingen in de dienstregeling vergeleken met andere jaren? Go Ahead in de Allgaü, nieuwe dienstregelingopzet op Ulm-Friedrichshafen-Lindau en Fridrichshafen-Basel, een nieuwe IC-verbinding over Siegen en twee nieuwe nachttreinen (Wien-Paris en Zürich-Amsterdam) en dat was het zo'n beetje. Pas in december 2022 veranderd er wel veel meer met veel meer concessiewisselingen en instroom van nieuw materieel. | |
b2py | zondag 21 november 2021 @ 18:28 |
HALLO NS EN PRORAIL GAAN ZES TREINEN PER UUR RIJDEN TUSSEN ARNHEM EN DORDRECHT HE ONGELOFELIJK MOEILIJKE OPERATIE WAARBIJ DUIZENDEN MENSEN SNELLER ZIJN EN TREINEN ECHT HEEL DICHT OP ELKAAR RIJDEN MEGAVEEL TIJDWINST DUS. /s | |
Mr_Klaasje | zondag 21 november 2021 @ 18:28 |
In Duitsland? Want in Nederland wijzigt genoeg. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 november 2021 @ 18:34 |
WAARONDER MINDER LANG WACHTEN | |
Erno-BE | zondag 21 november 2021 @ 20:53 |
In mijn omgeving (Oost-Nederland) veranderd er heel weinig. Arriva laat hooguit een treintje extra rijden en zaterdagochtend ieder half uur naar Winterswijk waar ik in ieder geval niet heel veel aan heb omdat voor de rest alle aansluitende treinen en bussen 1x/uur rijden. | |
Mr_Klaasje | zondag 21 november 2021 @ 23:12 |
Arnhem krijgt 6x per uur een trein naar Utrecht. Dat is echt wel iets in oost-NL. | |
Salatrel | maandag 22 november 2021 @ 05:55 |
Als er tenminste een treindienstleider beschikbaar is voor Arnhem - Utrecht | |
Erno-BE | maandag 22 november 2021 @ 07:55 |
Die 3200 (Arnhem-Leiden) wordt amper gebruikt waarschijnlijk omdat hij in Arnhem nergens op aansluit. De 3600 uit Zutphen komt net te laat binnen om een goede aansluiting te bieden. De 3100 (Arnhem-Schiphol) blijft godzijdank goed aansluiten op de 30700 (Arnhem-Doetinchem, Connexxion). Ik was bang dat die aansluiting kwam te vervallen. | |
Ireyon | maandag 22 november 2021 @ 10:12 |
Oké maar dat doet toch niets af aan het feit dat het wel een grote wijziging in Oost-Nederland is. Daarnaast zijn reizigers uit Nijmegen zelf met de 3100 ook 4 minuten sneller in Utrecht. Als je graag verandering wilt zou ik toch maar genieten van 2022 want in 2023 ga je helemaal niks krijgen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 22 november 2021 @ 11:58 |
Schreeuw nog wat harder pisvlek, ik wil graag kerona in me oor. | |
Erno-BE | maandag 22 november 2021 @ 13:05 |
In 2023 krijg je nieuw materieel in de regionale treinen rond Berlin, Kiel/Lübeck, Karlsruhe, Augsburg, Frankfurt en vast nog wel wat meer plaatsen. Nee, in december 2022 verandert er heel wat, veel meer dan deze december. | |
Duvel | maandag 22 november 2021 @ 13:42 |
Daar mag je helemaal nog niet heen in 2023. | |
Dr_Flash | maandag 22 november 2021 @ 13:48 |
Heb je gemist dat we een oorlog gewonnen hebben? Dat is een ander land waar jij het over hebt. Pruisen. | |
Erno-BE | maandag 22 november 2021 @ 18:03 |
In mei 2022 krijg ik mijn derde Pfizer waardoor ik gewoon weer naar Duitsland kan en hopelijk ook naar Tsjechië om de nieuwe InterJet-treinstammen die vanaf december tussen Praha en Cheb gaan rijden uit te proberen. | |
spectrumanalyser | maandag 22 november 2021 @ 19:30 |
Lees net dat DDZ in December toch weer de baan op zal gaan. 16x DDZ6. Eerst zien, dan geloven. | |
Peterselieman | maandag 22 november 2021 @ 20:25 |
Schrootlijn en de IC Twente/Amersfoort - Schiphol in eerste instantie | |
spectrumanalyser | maandag 22 november 2021 @ 20:30 |
Er is niet bevestigd dat DDZ daadwerkelijk weer in dienst komt. er is slechts ontdekt dat er in de materieelplanning DDZ6 staat bij deze lijnen. Materieelplanningen staan echter voor langere termijn in de systemen. Ik las ook nog dat er een brandje geweest is in een DDZ die opgesteld stond in Lelystad. Van dit stel zullen enkele batterijen en kabels vervangen dienen te worden. | |
Duvel | maandag 22 november 2021 @ 21:09 |
Aandoenlijk naïef natuurlijk. | |
Peterselieman | maandag 22 november 2021 @ 21:47 |
Alstom heeft de testritten er op zitten met de ICNG. De NS heeft aan het ILT gevraagd om opleidings- en proefritten te mogen rijden https://nieuws.ns.nl/test(...)e-icng-rijdt-smooth/ | |
DeaDLocK2K | maandag 22 november 2021 @ 21:53 |
De laatste serie SNG loopt op z'n end, de ICNG gaat instromen. What a time to be alive jong0ns. Zonder gekheid; dat klinkt als goed nieuws! Ik wacht met echt jubelen tot er de aangevraagde meuk ook afgegeven wordt though ![]() | |
Duvel | maandag 22 november 2021 @ 22:55 |
Ik ben heel benieuwd, ik vind het interieur nog niet direct een premium uitstraling hebben... | |
DeaDLocK2K | maandag 22 november 2021 @ 23:00 |
Mja, ik snap dat we tegenwoordig niet meer aan zachte stoffen en binnenvering doen. Maar wat was er mis met binnenvering ![]() | |
Duvel | maandag 22 november 2021 @ 23:04 |
Die lekker doorgezeten 1e klas zittingen van oranje ribstof in ICM! | |
DeaDLocK2K | maandag 22 november 2021 @ 23:20 |
Probleemloos 14 uur though. | |
b2py | dinsdag 23 november 2021 @ 13:37 |
Meer een Freemium gevoel met microtransacties | |
James1988 | dinsdag 23 november 2021 @ 17:54 |
Ik vind het intercityproduct van NS van de laatste jaren behoorlijk aangenaam. Een fijne uitstraling, goede keuze uit kleuren en stoffen, aandacht voor versiering en kunst in de trein. De VIRMm vind ik erg geslaagd. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 november 2021 @ 19:03 |
Ja met die fake netalsofgordijntjes ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 november 2021 @ 19:27 |
Ik moest hardop lachen ![]() | |
derLudolf | dinsdag 23 november 2021 @ 19:55 |
Kleuren en kunst... Jij trapt er dus met zo hard in het verminderen van comfort. Of ik nou op een kutstoel naar Almere kijk of naar "kunst", de stoel blijft even beroerd zitten. | |
James1988 | dinsdag 23 november 2021 @ 20:34 |
Ik heb geen problemen met het comfort van een NS-intercity, ik kan prima zitten op die stoelen. Ook een langere tijd. De enige stoelen waar van mij per direct de fik in mag, zijn de stoelen in SNG. | |
MTL | dinsdag 23 november 2021 @ 20:45 |
Die van de VIRM 2/3 gemoderniseerde versie ook. | |
Duvel | dinsdag 23 november 2021 @ 20:47 |
Ik ben ook geen groot fan. | |
spectrumanalyser | dinsdag 23 november 2021 @ 20:53 |
Ochja, de 'flow'-versie van de VIRMm geeft een aangenaam beeld: Fijn dat treintjes weer geel worden. Echter gaat mijn OCD er niet goed op. Het lijkt mij onhandig als er later een bakwissel gaat plaatsvinden. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 november 2021 @ 21:05 |
De stoelen in FLIRT3 tussen Zwolle en Enske zijn ook geen pretje. Ik heb gewoon een broertje dood aan dat "dit is een gezonde houding", ja dat weet ik, maar m'n ruggegraat heeft ook een dubbele S-bocht die op een F1-circuit niet zou misstaan en ik denk dat ik meer behoefte heb aan een zachte landing dan aan een verplichte zithouding... | |
Duvel | dinsdag 23 november 2021 @ 21:06 |
[ Bericht 67% gewijzigd door Duvel op 23-11-2021 22:48:52 ] | |
Duvel | dinsdag 23 november 2021 @ 21:15 |
Ik heb daar dus nog nooit in gezeten. Sowieso weinig treinenkilometers gemaakt buiten woon/werk het afgelopen decennium. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 november 2021 @ 21:25 |
Doe ook maar gewoon niet. Tenzij je op bezoek wil komen en dan die moet hebben; altijd welkom. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 november 2021 @ 21:28 |
Ik heb dus een NS Vectron in die kleurstelling staan bij Pijplines (die pas in de zomer van volgend jaar geleverd kan worden ![]() | |
James1988 | dinsdag 23 november 2021 @ 21:54 |
Ik vind de stoelen in de FLIRTs van Keolis dan weer prima zitten. Dezelfde stoelen zitten trouwens in de vernieuwde Qbuzz-stellen tussen Dordrecht en Geldermalsen. | |
b2py | dinsdag 23 november 2021 @ 23:14 |
Kan nog wel even doorgaan hoor, je kan je eigen digitale stoelhoes verdienen als je voldoende uitgeeft in de NS Skins shop :-P | |
James1988 | woensdag 24 november 2021 @ 14:49 |
DDZ vanaf 6 december terug op de baan. https://nieuws.ns.nl/ddz-(...)-terug-op-het-spoor/ | |
Adrie072 | woensdag 24 november 2021 @ 14:57 |
Anita is ook leuk! | |
Dr_Flash | woensdag 24 november 2021 @ 15:12 |
Het openbaar vervoer is voor modelmensen. Gemiddelde mensen. Grijze geitenwollensokkendragende groentesoep en bloemkool etende, naar gebruikte tenalady ruikende negentotvijfmensen. Special snowflakes gaan met Ze Speshul Bus ![]() | |
ReisT | woensdag 24 november 2021 @ 15:27 |
Perronbord toont nu ook lengte van trein![]() | |
James1988 | woensdag 24 november 2021 @ 15:41 |
Dat oogt een beetje rommelig. | |
Duvel | woensdag 24 november 2021 @ 15:50 |
Nou, beetje... | |
James1988 | woensdag 24 november 2021 @ 15:53 |
Ik ben goed in understatements, wat dat betreft ben ik een beetje Brits misschien ![]() Op de TBPs is er in de loop der jaren steeds meer informatie toegevoegd, maar de algehele layout is hetzelfde gebleven. Daardoor ziet het er nu nogal rommelig uit. Een flinke opfrisbeurt zou geen kwaad kunnen, naar mijn mening. | |
Frozen-assassin | woensdag 24 november 2021 @ 16:14 |
Trein van Schiphol naar Arnhem via Schiedam, Delft, Schiphol, Zuid,... Zo lees ik het... | |
MTL | woensdag 24 november 2021 @ 16:15 |
Geloof mij, daar is intern ook al enorm veel over gezegd. Probleem schijnt te zijn dat er enorm veel legacy zooi zit waardoor grootse wijzigingen ongelooflijk gecompliceerd zijn. Men is momenteel bezig met grootschalige vernieuwing van de reisinformatiesystemen op de achtergrond. Als dat afgerond is in 2022, dan gaat men kijken naar dat soort grotere wijzigingen. | |
James1988 | woensdag 24 november 2021 @ 16:28 |
Het kan interessant zijn om eens te kijken naar hoe men het in Noorwegen doet. Daar hangen vrijwel dezelfde schermen, maar wordt de informatie anders gepresenteerd. Naar mijn mening is het daar veel overzichtelijker, mede door een beter gebruik van kleuren. Op de website van Bane NOR is een hele pagina gewijd aan alle schermen die ze hebben, met daarbij ook plaatjes van hoe het eruit ziet: Skjermer og høyttalere - Bane NOR | |
ReisT | woensdag 24 november 2021 @ 17:11 |
De Noren gebruiken gelukkig geen pijlen, die zaaien toch alleen maar verwarring, zeker als er twee pijlen op het bord elk een andere kant op wijzen. En ze geven tenminste aan wáár de trein stopt. Laten zien hoe lang de trein is lijkt leuk, maar hoeveel reizigers weten dat een zesdelige dubbeldekker bij het bordje met een 6 hoort te stoppen, en een zesdelige sprinter bij de 4? [ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 24-11-2021 17:20:02 ] | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 november 2021 @ 17:15 |
Ja, en volgens mij zou dat met de op dit moment beschikbare reisinformatie in de publieke APIs al grotendeels in elkaar te zetten moeten zijn. | |
Mr_Klaasje | woensdag 24 november 2021 @ 17:29 |
De vaste reizigers hebben het snel genoeg door, de incidentele reiziger snapt het grotendeels toch niet en doet op zn best in de schaapmodus mee met de ervaren reizigers. | |
Ireyon | woensdag 24 november 2021 @ 19:53 |
In de app wordt al weergeven bij welke zone (A/B/C/D/../etc) een bak stopt, dat wordt ook nog uitgebreid naar de TBPs en het er komen als het goed is ook nog meer perrons met zoneborden bij de komende tijd. | |
DJMO | vrijdag 26 november 2021 @ 08:11 |
![]() Oké. De ic van 8:28 naar den haag kan niet rijden vanwege herstelwerkzaamheden, dus we laten om dezelfde tijd een extra ic naar den haag vertrekken? Kan iemand mij dit uitleggen? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 november 2021 @ 08:25 |
Gewoon betalen, instappen en kopdicht. Self-loading cargo hoeft niks te begrijpen ![]() ![]() | |
boriq | vrijdag 26 november 2021 @ 08:32 |
Originele trein uit Enschede reed maar tot Apeldoorn vanwege herstelwerkzaamheden, nieuw ingelegde trein (de extra trein) rijdt het stukje Utrecht - Den Haag. Apeldoorn - Utrecht heeft verder pech | |
CoExist | vrijdag 26 november 2021 @ 08:35 |
Ik zag gister de ICNG staan in Utrecht. Even snel van buiten en binnen bekeken, gave trein wel. | |
greavy | zaterdag 27 november 2021 @ 13:45 |
die zoneborden op het perron en in de app komen vaak niet overeen (althans, de zeldzame keer dat ik de trein neem), dus mag leien dat ze dat verbeteren ja. Zo wordt in Eindhoven de trap/lift enzo aan de ándere kant van het perron weergegeven dan dat die eigenlijk daadwerkelijk is. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 november 2021 @ 14:13 |
Helemaal mee eens! | |
James1988 | zaterdag 27 november 2021 @ 17:09 |
Ik liep net door station Breda en hoorde daar een omroepbericht over het dragen van een mondkapje, in het Nederlands en in het Engels. De Nederlandse omroep is gedaan door de nieuwe text-to-speech stem en klonk vrij aardig, de Engelstalige omroep (ook TTS denk ik?) klonk zwaar depressief. Hopelijk gaan ze dat nog verbeteren. | |
b2py | zondag 28 november 2021 @ 21:48 |
Belgistan | |
#ANONIEM | maandag 29 november 2021 @ 15:57 |
Eens, sinds die roze plastic rommel uit de VIRM-1 weggerenoveerd is zijn de InterCity's naar mijn mening dik in orde. | |
Peterselieman | maandag 29 november 2021 @ 22:06 |
DeaDLocK2K | dinsdag 30 november 2021 @ 10:49 |
Vet hoor hey! | |
Peterselieman | dinsdag 30 november 2021 @ 23:14 |
Na 31 januari gaat de stekker uit Abellio in NRW https://www.abellio.de/ne(...)-nordrhein-westfalen | |
DeaDLocK2K | woensdag 1 december 2021 @ 00:08 |
Zoveel beter dan eerst doen ze het, die marktpartijen. | |
James1988 | woensdag 1 december 2021 @ 01:31 |
Wat ik ervan begrepen heb is dat er in deze situatie ook veel externe invloeden zijn: personeelskosten vallen hoger uit dan verwacht (de vakbonden hebben goed kunnen onderhandelen?) maar Abellio moet ook veel boetes betalen voor het niet behalen van punctualiteitsdoelstellingen. En dat wordt dan weer veroorzaakt door veel werkzaamheden om de achterstallige staat van de infrastructuur weg te poetsen. De personeelskosten is iets wat DB wellicht niet zou zijn overkomen, maar een DB Regio krijgt natuurlijk net zo goed te maken met boetes voor gebrekkige punctualiteit. Wat ik me dan afvraag: wie gaat er in eerste instantie akkoord met een contract waarin jij aansprakelijk bent voor iets wat een ander veroorzaakt? | |
b2py | woensdag 1 december 2021 @ 10:11 |
Over het algemeen heb je als marktpartij maar zeer beperkt invloed op die contracteisen in een aanbesteding. En elke iedere andere marktpartij was waarschijnlijk met hetzelfde geconfronteerd als Abellio. Denk dat DB Regio allicht wat meer slagkracht zou hebben in de onderhandelingen over prijsstijgingen als lokale partij. Al met al een overheid die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, veel risico’s die nauwelijks te beheersen zijn in de markt legt en niet openstaat voor vergoeding bij veranderende omstandigheden. Jammer. | |
stavromulabeta | woensdag 1 december 2021 @ 10:49 |
Niet inschrijven is natuurlijk ook een optie. Ik weet niet hoe het in Duitsland gaat maar in Nederland heb je bij grotere aanbestedingen altijd eerst marktconsultatierondes. Potentiële inschrijvers kunnen daar op de eerste concepten van de aanbesteding reageren en verbetervoorstellen doen. Uiteindelijk beslist de aanbestedende dienst maar opmerkingen die vanuit meerdere partijen komen worden vaak overgenomen. Het laatste waar een aanbestedende dienst op zit te wachten is een mislukte aanbesteding met geen of maar één aanbieding. | |
b2py | woensdag 1 december 2021 @ 12:42 |
Marktconsultaties zijn een zeldzaamheid, leuk voor de bühne. En als jij niet inschrijft doet een ander dat wel, er is altijd wel een partij die het aandurft. Uiteindelijk moeten overal de mensen wat eten op de plank hebben, lees bedrijven hebben omzet nodig. | |
DeaDLocK2K | woensdag 1 december 2021 @ 13:34 |
Een marktconsultatieronde doe je, lijkt mij, ook alleen als je echt iets nieuws wil hebben tegen mogelijk vreemde voorwaarden. Soms is de ervaring goed genoeg. | |
greavy | donderdag 2 december 2021 @ 13:59 |
Tenzij je het over de Valleilijn hebt. Die wil zelfs Connexxion niet behouden | |
b2py | donderdag 2 december 2021 @ 14:17 |
Het laten mislukken van die aanbesteding is waarschijnlijk voor hun beter dan de nieuwe voorwaarden accepteren. Ze zullen toch wel gevraagd worden tegen een fors tarief door te rijden ;-) | |
stavromulabeta | donderdag 2 december 2021 @ 14:47 |
Ik ken eerlijk gezegd weinig OV-concessies die zonder marktconsultatie aanbesteed zijn. Zelfs bij vrij eenvoudige, pure busconcessies (zoals Waterland) worden marktconsultaties gehouden. En al helemaal als er rail in voorkomt. Niemand heeft er belang bij om goede inbreng uit een marktconsultatie naast zich neer te leggen. Dat levert hooguit een mislukte aanbesteding of trammelant achteraf op. Met een afbreukrisico voor zowel betrokken ambtenaren als de politiek. | |
ReisT | donderdag 2 december 2021 @ 18:40 |
Zeker, CXX rijdt nu twee jaar langer door tegen een mooie vergoeding en hoeft nog niets te investeren in materieel. De provincie vroeg bij de aanbesteding om een mid-life revisie van de Protossen, een forse investering voor zo'n kleine concessie, dat wordt nu dus 2 jaar uitgesteld. Hopend dat er in 2022 wél interesse voor is. Valleilijn is altijd een moeilijke concessie geweest, de eerste aanbesting mislukte ook omdat niemand inschreef. | |
Duvel | donderdag 2 december 2021 @ 22:15 |
Een midliferevisie van de Protos... een vernieuwd interieur zou nog kunnen... | |
DeaDLocK2K | donderdag 2 december 2021 @ 22:38 |
Ik las eerst "midlifecrisis van de Protos..." en ik was even verbluft op zoek naar aansluiting ![]() | |
Adrie072 | vrijdag 3 december 2021 @ 07:30 |
b2py | vrijdag 3 december 2021 @ 19:55 |
Lachen man, jubileum vieren door een marathon uitzending op een tijdstip dat niemand kijkt. Zet dan porno op. | |
b2py | vrijdag 3 december 2021 @ 20:11 |
Hihi sporno | |
Duvel | vrijdag 3 december 2021 @ 21:02 |
De correcte term is natuurlijk spoorno. | |
Kentekenplaat | vrijdag 3 december 2021 @ 23:18 |
Hoe krijgen ze het ook weer voor elkaar? ![]() ![]() | |
Erno-BE | zaterdag 4 december 2021 @ 21:01 |
Is het niet goedkoper om de 5 Protossen aan de kant te zetten en 5 nieuwe driedelige Flirts te bestellen? Dan ben je gelijk van het toiletprobleem af, af van twee treintypes op een klein lijntje en bovendien zijn de nieuwe Flirts te koppelen aan de al bestaande Flirts. | |
Duvel | zondag 5 december 2021 @ 08:38 |
Ze hebben één Flirt voor de Valleilijn. Je zou er meer kunnen bestellen, maar die Protossen zijn volgens mij verder wel betrouwbaar dus behoorlijke kapitaalvernietiging. | |
Erno-BE | zondag 5 december 2021 @ 11:25 |
Connexxion heeft trouwens twee Flirts in haar bezit (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Connexxion_FLIRT). Ik weet niet hoe druk het tegenwoordig op de Merwede-Lingelijn is, maar als de 10 GTW's de reizigersaantallen niet aankunnen (begin 2020 moest SGM nog bijspringen op de Merwede-Lingelijn), kun je nog altijd de Protossen inzetten op de Merwede-Lingelijn. Het probleem is dat er geen nieuwe GTW-stellen kunnen worden bijbesteld omdat Stadler de GTW niet meer produceert. Hetzelfde geldt voor de Emmerlijn, als daar de 15 GTW's de reizigersaantallen niet meer aankunnen moeten daar de Protossen bijspringen. De Flirt3 wordt door Stadler nog steeds geproduceert dus bijbestellen van nieuwe Flirt3-stellen is nog steeds mogelijk. Als je het mengbedrijf van Protossen en Flirts kan omzetten in enkel een voertuigpark van Flirt3 dan wordt ook de concessie Vallijlijn aantrekkelijker voor vervoerders. | |
James1988 | zondag 5 december 2021 @ 12:56 |
Voor de MLL wordt er gekeken naar het voortijdig afschrijven van de GTWs en nieuw materieel bestellen. Dit heeft te maken met de inbouw van ETCS (Dordrecht wordt ETCS only), de subsidies die de Rijksoverheid beschikbaar stelt en de voorwaarden die daaraan kleven. De GTWs voldoen eigenlijk niet meer voor de MLL, maar als ze nu ETCS inbouwen in die treinstellen eist de Rijksoverheid dat die stellen nog tot 2038 gebruikt worden. | |
Peterselieman | zondag 5 december 2021 @ 15:00 |
Arriva heeft in Limburg eigenlijk een overschot aan elektrisch materiaal, dus mocht er iets nog zijn voor de Emmerlijn dan kan dat daar wel vandaan komen, ook al zijn de stellen technisch niet helemaal gelijk. Het zou wel opgelost kunnen worden. Daarnaast heeft Arriva al een extra stel op de Emmerlijn in gezet, want ze hebben eentje overgenomen van Connexxion. Een GTW-stel van de kippenlijn kwam vrij door de aanschaf van 2 stellen Flirt3 | |
Peterselieman | zondag 5 december 2021 @ 15:31 |
De eerste DDZ-stellen komen morgen weer in dienst. Inzet is op de Schrootlijn | |
derLudolf | zondag 5 december 2021 @ 15:57 |
![]() | |
Erno-BE | zondag 5 december 2021 @ 16:05 |
Het GTW-stel van Connexxion heeft het treinstel wat verontgelukt is bij Dalfsen in 2016 vervangen. Arriva heeft voor de Emmerlijn altijd al 15 treinstellen gehad, alleen waren er na het ongeluk bij Dalfsen slechts 14 treinstellen beschikbaar, wat uiteindelijk met het Connexxion-treinstel is uitgebreid tot een vloot van 15 treinstellen. Arriva Limburg heeft 15 Flirts voor enkel Roermond-Maastricht Randwyck (4 omlopen) en Heerlen-Maastricht Randwyck (3 omlopen). Bovendien zijn er voor Arriva Limburg nog 8 GTW's beschikbaar voor enkel Sittard-Kerkrade (3 omlopen). Oftewel Arriva Limburg zit behoorlijk ruim in zijn jasje qua materieel. Misschien als straks de Maaslijn elektrisch is er een aantal treinstellen vanuit Zuid-Limburg naar de Maaslijn gaan. | |
Erno-BE | zondag 5 december 2021 @ 16:06 |
DDZ is nou niet bepaald schroot te noemen in mijn ogen. | |
derLudolf | zondag 5 december 2021 @ 18:41 |
Nee, maar op de 3600 rijdt van alles. SGMm's hebben daar IC's gereden, beschouw het als het afvoerputje ![]() | |
James1988 | zondag 5 december 2021 @ 19:04 |
Over SGMms gesproken, de 2995 is voorzien van wat stickers: "Na 46 jaar ben ik uitgesprint!" Dit omdat het materieel per ingang van dienstregeling 2022 aan de kant gaat. | |
Peterselieman | zondag 5 december 2021 @ 19:42 |
Ze begonnen met 14 en rijden nu met 15 Er reed vroeger een allegaartje van soms erg oud materieel op de lijn, vandaar de schrootlijn | |
Erno-BE | zondag 5 december 2021 @ 20:04 |
Oh ja, ik zie nu pas dat het Arriva-stel dat betrokken was bij het ongeval bij Dalfsen in 2016 volledig gerepareert is en Arriva met 14 treinstellen is begonnen, na het ongeval in Dalfsen slechts 13 treinstellen beschikbaar had, toen de Connexxion-GTW erbij kwam weer 14 treinstellen had en in 2019 toen het verongelukte stel gerepaard was, zelfs 15 treinstellen in beheer heeft voor de Emmerlijn. | |
Magister_Artium | zondag 5 december 2021 @ 21:54 |
Het was altijd van alles en nog wat. In de jaren ‘80 plan E, daarna gehuurde Belgische rijtuigen, toen tot 1996 de Hondekoppen. In 1996 kwamen er wel IRM’s op de lijn te rijden, maar al gauw werden die weer vervangen door de Mat. ‘64. Die hebben toen tot na 2005 gereden op de lijn, met tussendoor rond 2000 een sandwich van 1700’en met ICR en de Benelux-AB. Op Wadlopers na dus vrijwel alles. | |
Peterselieman | zondag 5 december 2021 @ 21:58 |
DM'90 ook niet, al heeft dat wel achter bijvoorbeeld IRM gehangen op de schrootlijn | |
DeaDLocK2K | zondag 5 december 2021 @ 22:16 |
Niet in reizigersdienst, wat? | |
Salatrel | maandag 6 december 2021 @ 09:16 |
DM’90 past toch niet binnen standaard pvr? Mocht buiten z’n reguliere trajecten volgens mij ook alleen als aangewezen trein rijden en bijvoorbeeld in de hemtunnel ook alleen door de middelste buis meen ik? Is alweer een jaar of 7 geleden dat ik ermee gereden heb en officieel bevoegd ben ik er sowieso nooit voor geweest dus bovenstaande is ook maar van horen zeggen. | |
DeaDLocK2K | maandag 6 december 2021 @ 11:01 |
OPS-NL met beperkende voorwaarden. Op de schrootlijn waren er in ieder geval twee dagelijkse overbrengingsritten van DM'90 van de concessie Limburg of Achterhoek die achter een VIRM naar Zwolle werden gebracht voor onderhoud. | |
WcPot | maandag 6 december 2021 @ 17:05 |
De verongelukte trein is inmiddels ook gelijk de nieuwste GTW van Nederland. De voorkant tussenbak en motorwagen zijn in 2018 helemaal nieuw gemaakt Alleen de stoelen zijn overgezet. Alleen de achterkant is nog origineel uit 2012 en dat moest ook anders zou de trein als ik het goed zeg een nieuw UIC nummer krijgen en dat is nou net iets dat niet meer mocht. Alleen de bestaande GTW's mogen nog in Nederland rijden omdat die waren goedgekeurd voor de aangescherpte botsnormen van de GTW ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 6 december 2021 @ 17:55 |
Dat laatste geldt voor zo'n beetje het volledige Nederlandse treinstelmaterieelbestand op enkele welbekende zeer moderne uitzonderingen na. | |
James1988 | maandag 6 december 2021 @ 20:27 |
Tijd voor een filmpje! De Coradia Stream HC voor de Luxemburgse spoorwegen heeft z'n eerste meters gemaakt bij de Alstom-fabriek in Barcelona. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 7 december 2021 @ 14:05 |
https://www.treinreiziger(...)bbel-zo-duur-worden/ Maar er is geen vraag naar AltijdVrij+BTM. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 7 december 2021 @ 14:07 |
Mijn hemel het gezever over het nieuwe computersysteem aan het einde van die blogpost. De teeeeering wat een amateuristische pleurisbende is het toch bij die anti-reizigersorganisatie. | |
Duvel | dinsdag 7 december 2021 @ 20:30 |
Goed punt! Maar of ze op de Kippenlijn gekoppeld kunnen rijden... Die dingen vreten stroom volgens mij. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 7 december 2021 @ 20:39 |
Mijn meest recente flirt vreet sushi. | |
Duvel | dinsdag 7 december 2021 @ 20:39 |
Daar zit een luchtje aan. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 7 december 2021 @ 20:40 |
Wasabi vooral. | |
Duvel | dinsdag 7 december 2021 @ 20:41 |
Hot! ![]() | |
James1988 | dinsdag 7 december 2021 @ 21:10 |
Vanochtend was het weer in het zuidwesten van Engeland behoorlijk onstuimig, veroorzaakt door storm Barra. Bij Dawlish, waar de spoorlijn vlak langs de zee loopt, strandden drie treinen nadat ze werden overspoeld door hoge golven. Rond Dawlish hangen een aantal webcams waarop de spoorlijn goed zichtbaar is, de beheerder van die cams heeft een videocollage gemaakt. De treinen konden uiteindelijk, na een aantal uur, op eigen kracht wegkomen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 7 december 2021 @ 21:41 |
Pittige tijden soms ![]() Das een best windje. Ik zou me daar niet prettig bij voelen. | |
b2py | dinsdag 7 december 2021 @ 21:57 |
Waarom zou je daar treinen laten rijden, alsof mensen zo gek zijn om op die perrons te gaan hangen.. Blijf je toch gewoon even thuis als je ook van verder komt.. | |
James1988 | dinsdag 7 december 2021 @ 22:50 |
Het is daar met enige regelmaat zulk weer. De spoorlijn via Dawlish is de enige verbinding tussen het zuidwesten van Engeland en de rest van dat maffe eiland, ze willen die verbinding zo lang mogelijk open houden. Vroeger, tot 1968, was er een binnendoorverbinding van Exeter naar Plymouth via Okehampton. Deze is echter gesloten na het Beechingrapport, tegenwoordig is er alleen de route via Dawlish. Het spoor dat het verst van de zee af ligt (de 'up line') is in beide richtingen voorzien van seinen en kan in beide richtingen worden gebruikt. Als de zee te wild wordt en de afwatering het niet meer aankan, wordt de 'down line' gesloten en wordt al het verkeer over enkelspoor afgehandeld. De dienstregeling wordt dan wel uitgedund, maar men blijft rijden zo lang het kan. Als je op YouTube zoekt naar 'dawlish waves' vind je zo tientallen video's uit die streek uit alle jaargetijden. Het oudere materieel kon er ook prima tegen, dat bleef gewoon rijden. | |
Eix | dinsdag 7 december 2021 @ 23:03 |
Mark my words, over een paar jaar doet NS helemaal hip mee door het mogelijk te maken Flex binnen je gezin te delen. Immers zo’n beetje ieder ander bedrijf dat zich met marketing bezig houdt weet dat je daarmee klantenbinding creëert. Kijk naar de Telecom business: combivoordeel, mb-delen, extra tv zenders, weet-ik-het. Als je maar zoveel mogelijk shit afneemt. ![]() Maar goed. Eerst die klassieke bijabonnementen de nek omdraaien. Iemand die vingerverven-smiley nog? ![]() | |
James1988 | donderdag 9 december 2021 @ 13:39 |
Een order ter waarde van £2 miljard voor de levering van 54 hogesnelheidstreinen is gegund aan een consortium van Alstom en Hitachi: https://www.hs2.org.uk/trains | |
ReisT | donderdag 9 december 2021 @ 17:50 |
Geen grote verrassing natuurlijk, dat ze kiezen voor treinen die in GB worden gebouwd. Hitachi lag ook wel voor de hand. Ondertussen in innovatief Nederland: het ombouwen van de SLT's is afgerond, SGM verdwijnt: met ingang van de nieuwe dienstregeling kan je in alle NS-treinen naar de WC! | |
spectrumanalyser | donderdag 9 december 2021 @ 17:56 |
komend weekend zal SGM voor het laatst in dienst zijn. SGM 2995 heeft een bestickering gekregen 'na 46 jaar uitgesprint'. tevens is een rooster in de neus blauw gemaakt bij dit stel. gisteren ging dit treinstel defect, vanmorgen was het euvel weer verholpen. was iets kleins. [ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 09-12-2021 20:26:56 ] | |
Dr_Flash | donderdag 9 december 2021 @ 18:32 |
hehe, werd tijd. Opbokken. | |
tripel7 | donderdag 9 december 2021 @ 18:45 |
Nu krijgen we eerst nog alle fanaten die het 'de laatste echte trein' vinden, en beweren dat de meest geweldige trein ooit was. Nvm dat het altijd een collectief gevloek was als er eentje op het station arriveerde, of je naar een plek moest waar je alleen maar met dat spul kon komen (dan was eigenlijk meteen die hele reis het niet waard). | |
Salatrel | donderdag 9 december 2021 @ 19:34 |
Gaat ie ook naar het museum? ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 9 december 2021 @ 20:08 |
Staat ie al, het spoorwegmuseum heeft SGM 2133 gekregen. Staat al enige tijd bij het spoorwegmuseum. | |
James1988 | donderdag 9 december 2021 @ 20:25 |
Nummer 2995, de laatste die gebouwd is. Mweh, het is niet 'de beste trein ooit' maar ik vind het wel een aangenamere trein om in te reizen dan SNG. | |
DeaDLocK2K | donderdag 9 december 2021 @ 23:05 |
Bij iedere grote serie die verdwijnt heb je huilebalken die dat roepen. SGM en SGMm was fucking hell voor dagelijkse forens als het superwarm was. En 125km/u wooptie-fucking-doo. Kansloze herriebakken. | |
James1988 | vrijdag 10 december 2021 @ 01:31 |
En van het zitcomfort moet je het ook niet hebben, harde planken. Qua regionale treinen is in de NS-vloot de FLIRT het beste, naar mijn mening. | |
greavy | vrijdag 10 december 2021 @ 09:51 |
Albanië: De werkzaamheden voor het verlengen en upgraden van de spoorlijn tussen Dürres en Kashar naar Tirana Centrum zijn recent gestart. Ook wordt de komende periode begonnen met het aanleggen van de spoorlijn naar Tirana Airport. Men breekt eerst het oude spoor volledig af en gaat het opnieuw aanleggen. Geen idee wanneer het klaar moet zijn, maar ter zijner tijd kan je dus ook per trein vanaf het vliegveld naar Tirana centrum en Dürres. ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 10 december 2021 @ 09:54 |
En ja, nadat eerst de spoorlijn naar Tirana centrum opgebroken moest worden vanwege een nieuw winkelcentrum, komt de spoorlijn terug, maar nu gefinancierd door Europese subsidies | |
Salatrel | vrijdag 10 december 2021 @ 10:09 |
120 als je geluk had. Volgens de snelheidsmeter komen de meeste in de praktijk niet boven de 110 | |
Dr_Flash | vrijdag 10 december 2021 @ 10:23 |
Drie kraaien waar dat winkelcentrum van betaald is ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 10 december 2021 @ 10:55 |
En dan nóg moeten oppassen voor oververhitting. | |
spectrumanalyser | vrijdag 10 december 2021 @ 13:11 |
achja, het einde van het tijdperk waar je je hoofd nog uit het raam kon steken bij een trein. zoiets? | |
Wertha | vrijdag 10 december 2021 @ 20:50 |
FLIRT is zo belachelijk fijn om mee te reizen. ![]() | |
Duvel | vrijdag 10 december 2021 @ 21:26 |
Bij 120 km/u flink geschud en het gegier van de motoren alsof je in een opgevoerde tram zat. En toch altijd wel jammer om een treinserie te zien gaan. Ik vrees ook voor het naderende einde van ICM... | |
spectrumanalyser | vrijdag 10 december 2021 @ 21:58 |
ICMm zou toch pas uit dienst gaan als de nieuwe intercitytreinen ICNG in dienst gaan? ICNG heeft nogal wat vertraging, zo wilt men de onderzoeksresultaten van het sleepongeval in Duitsland afwachten om zo maatregelen te kunnen meenemen. | |
MTL | vrijdag 10 december 2021 @ 22:07 |
Het ontwerp van de ICNG is al aangepast, ook al voldeed het oorspronkelijke ontwerp aan alle eisen. Alstom en NS wilden niet nog meer vertraging riskeren door het definitieve onderzoeksresultaat af te wachten en hebben dus aanpassingen gedaan zodat deze specifieke situatie met slepen waarbij de loc de treinleiding niet snel genoeg bij kon vullen niet meer voor zou mogen komen. | |
Peterselieman | vrijdag 10 december 2021 @ 22:11 |
ja, Met de drietjes zal het rap gaan als de instroom van het ICNG op gang komt en de HSL al volop benut is door het ICNG. De viertjes kunnen iets langer mee nog | |
DeaDLocK2K | zaterdag 11 december 2021 @ 09:49 |
Dat zal de serie zijn die ik het meest zal gaan missen. Ik hoop van ganser harte dat er vele in privéhanden terechtkomen. Toen de laatste geleverd werd was ik 13. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 11 december 2021 @ 13:39 |
ICK en ICL zijn er ook nog weleens verdwaald geweest maar hebben er geen structurele inzet gezien. Het heeft mij oprecht verbaasd dat het niet de allerlaatste lijn was met omlopen Plan V. | |
Peterselieman | zaterdag 11 december 2021 @ 14:25 |
Vandaag een SGM in dienst tussen Groningen en Zwolle. Zag er vanochtend een aan het perron staan in Groningen | |
dennistd | zaterdag 11 december 2021 @ 15:21 |
Vanavond nog even afscheid nemen van SGM met de 7079 (Deventer-Almelo 22.35-23.06) en 7090 (Almelo-Deventer 23.54-0.24). | |
Duvel | zaterdag 11 december 2021 @ 16:18 |
Tot nu toe de 4051 gesloopt en nog een stel of drie buiten dienst door ongevallen zonder kans op herstel... De 4024 heeft z'n motorbak aan de 4034 afgestaan en zal binnenkort ook wel naar de sloper worden afgevoerd. | |
Erno-BE | zaterdag 11 december 2021 @ 16:38 |
Kan de SGM überhaupt de rijtijden halen op Zwolle-Groningen, gezien de lange stationsafstanden tussen Zwolle en Groningen en de max 120 km/h van de SGM? Het is nu wel zo dat door het afvoeren van de SGM ervoor zorgt dat vanaf morgen al het sprintermaterieel op alle trajecten de krappe rijtijden kan halen, want zowel de SLT, als de Flirt, als de SNG kunnen snel optrekken en hebben een maximumsnelheid van 160 km/h en kunnen ook op langere afstanden ingezet worden. Alleen de SGM was behoorlijk gehandicapt tegenwoordig. | |
ReisT | zaterdag 11 december 2021 @ 18:14 |
Groningen - Zwolle heeft geen hele krappe rijtijden, dat zal vast wel meevallen. Ik zat vanmorgen in SGM als Intercity tussen Den Haag en Amsterdam, dat was qua rijtijden geen enkel probleem: we kwamen op de meeste stations ongeveer een minuut voor de geplande aankomsttijd aan. | |
Peterselieman | zaterdag 11 december 2021 @ 18:42 |
Er zit iets marge in de rijtijden en als je onderweg kort halteert kan het prima. In principe zou een ICM de rijtijden ook moeten kunnen halen. De meeste IC's in de randstad hebben een lagere gemiddelde snelheid dan de stoptrein tussen Groningen en Zwolle. | |
Dr_Flash | zaterdag 11 december 2021 @ 18:52 |
Voor je lol ook echt he ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 11 december 2021 @ 18:53 |
ik zie dat het setje tussen Zwolle en Groningen nu niet boven de 115 km/h komt. Zit niet veel tempo in | |
James1988 | zaterdag 11 december 2021 @ 20:15 |
De afdeling materieelplanning heeft goed z'n best gedaan om dat materieel nog in vrijwel alle uithoeken van het land te krijgen. Twee jaar geleden deden ze hetzelfde met DD-AR, dat dook toen ook ineens overal op. ![]() | |
Erno-BE | zaterdag 11 december 2021 @ 21:02 |
Twee jaar geleden had ik nog een ritje Apeldoorn -> Almelo gedaan met DD-AR op zondag 8 december, in de stromende regen. Toch mis ik nu wel een beetje die spontane treinritjes in het weekend. | |
spectrumanalyser | zaterdag 11 december 2021 @ 23:20 |
De website www.ns.nl is nog niet op de hoogte van het uitdienst gaan van SGMm. volgens deze website vertrekken er zondag (morgen) om 07:15 en 11:41 vanaf Uitgeest twee treinstellen SGMm naar Alkmaar. | |
Adrie072 | zondag 12 december 2021 @ 00:16 |
Gewoon doen! | |
dennistd | zondag 12 december 2021 @ 00:48 |
Zo, dat was de laatste SGMm voor mij: van Almelo tot Deventer. Nu met de IC terug en dan nog een half uurtje naar huis met de auto. Je moet er wat voor over hebben zo na je werkdag... ![]() | |
Erno-BE | zondag 12 december 2021 @ 10:31 |
Arriva heeft ook in Overijssel en Gelderland treindiensten een lijnnummer gegeven RE20 Sneltrein Zwolle-Emmen RS20 Stoptrein Zwolle-Emmen RS21 Stoptrein Almelo-Hardenberg RE30 Sneltrein Apeldoorn-Winterswijk RS30 Stoptrein Apeldoorn-Zutphen RS31 Stoptrein Zutphen-Winterswijk RS32 Stoptrein Arnhem-Winterswijk RS33 Stoptrein Arnhem-Tiel Verder had je nog de RE1 Sneltrein Leeuwarden-Groningen RS1 Stoptrein Leeuwarden-Groningen RS2 Stoptrein Leeuwarden-Harlingen RS3 Stoptrein Leeuwarden-Stavoren RE3 Spitstrein Leeuwarden-Stavoren RS4 Stoptrein Groningen-Roodeschool RS5 Stoptrein Groningen-Delfzijl RS6 Stoptrein Groningen-Weener (RB57) RE6 Spitstrein Groningen-Winschoten RS7 Stoptrein Groningen-Veendam RS11 Stoptrein Nijmegen-Roermond RS12 Stoptrein Roermond-Maastricht RS15 Stoptrein Sittard-Kerkrade RS18 Stoptrein Maastricht-Heerlen RE18 Sneltrein Maastricht-Aachen [ Bericht 1% gewijzigd door Erno-BE op 12-12-2021 10:57:33 ] | |
b2py | zondag 12 december 2021 @ 10:33 |
Waar staat RS voor? | |
MTL | zondag 12 december 2021 @ 10:38 |
RE staat voor RegioExpres (sneltrein) en RS staat voor RegioSprinter (stoptrein) volgens https://www.arriva.nl/a/n(...)n/vakerensneller.htm | |
derLudolf | zondag 12 december 2021 @ 11:28 |
Hou dan gewoon RE en RB aan, waarbij RB staat voor Regional boemeltje ![]() | |
derLudolf | zondag 12 december 2021 @ 11:29 |
Regional S-Bahn ![]() Of een leuke Audi. | |
Peterselieman | zondag 12 december 2021 @ 11:42 |
Rijdende Slak | |
b2py | zondag 12 december 2021 @ 11:48 |
Voor zover het eenvoudig houden | |
WcPot | zondag 12 december 2021 @ 16:01 |
Wie heeft dit nu weer bedacht totaal niet duidelijk of je moet zelf altijd in de RE20 zitten. Stoptrein of sneltrein is toch veel duidelijker. | |
spectrumanalyser | zondag 12 december 2021 @ 18:59 |
Aan de GPS transponder van SGMm 2966 is te zien dat de treinstellen eerst naar de Zaanstraat zijn gereden en daarna naar de Houtrakpolder zijn overgebracht. https://treinposities.nl/voertuig/ns_sgm_2966/historie | |
DeaDLocK2K | zondag 12 december 2021 @ 19:00 |
![]() Lekke band denk ik. | |
spectrumanalyser | zondag 12 december 2021 @ 20:35 |
De Houtrakpolder is de verzamelplaats voor de uit dienst gekomen SGMm treinstellen. Van de 25 stellen die uit dienst zijn gegaan zijn er, voor zover bekend, al 7 overgebracht naar de Houtrakpolder. | |
James1988 | maandag 13 december 2021 @ 01:03 |
De "pechvogel van de dag"-award gaat naar ICE 254, die zondagmiddag om 15:13 uit Basel is vertrokken en die om 22:29 in Amsterdam had moeten aankomen. Die trein heeft zo'n 4 uur stilgestaan op de HSL Frankfurt - Keulen, omdat een andere trein met stukken stond. Die trein is nog altijd onderweg en gaat via Venlo, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Haarlem naar Amsterdam. Verwachte aankomsttijd: 04:40. | |
Erno-BE | maandag 13 december 2021 @ 07:49 |
Connexxion heeft zijn treindiensten schijnbaar ook lijnnummers gegeven: RS32 Stoptrein Arnhem-Doetinchem RS34 Stoptrein Amersfoort-Barneveld(-Ede-Wageningen) | |
Dr_Flash | maandag 13 december 2021 @ 12:07 |
Regio Skelter. Met handgeschakelde versnellingsbak ![]() | |
James1988 | maandag 13 december 2021 @ 12:28 |
Franse treinen voor de Ieren: | |
Peterselieman | maandag 13 december 2021 @ 19:02 |
De omweg in Nederland kwam door het ontbreken van een treindienstleider op de post Utrecht | |
Duvel | maandag 13 december 2021 @ 20:33 |
Via de Betuweroute was korter geweest, of lag heel Arnhem eruit? Die hebben toch een eigen post? | |
James1988 | maandag 13 december 2021 @ 20:36 |
Of klantenservice. Er waren tussenstops in Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Leiden en Haarlem. Rond 2:50 zag ik hier een handvol reizigers met rolkoffers uit het station komen. Laten omrijden was waarschijnlijk een stuk klantvriendelijker dan iedereen in 's-Hertogenbosch of Eindhoven laten uitstappen en in het holst van de nacht met taxis of bussen naar hun eindbestemming vervoeren. Had niet uitgemaakt want ICE rijdt ivm werkzaamheden sowieso al via Venlo. | |
Duvel | maandag 13 december 2021 @ 20:36 |
Oh ja, het zal ook eens niet. | |
Salatrel | maandag 13 december 2021 @ 21:42 |
dan is PSM ook een jokkebrok | |
Peterselieman | maandag 13 december 2021 @ 22:14 |
neuh, want het gedeelte tussen Utrecht en Oud-Zaltbommel lag er vanwege de ontbrekende treindienstleider ook uit | |
Dr_Flash | dinsdag 14 december 2021 @ 09:27 |
De volgende sorryshow wordt opgestart:
| |
GlennQuagmire | dinsdag 14 december 2021 @ 10:10 |
ProRail is inderdaad bezig met een groot onderzoek naar baanstabiliteit. Zo ongeveer alle grote ingenieursbureaus van Nederland hebben wel een deel van het netwerk gekregen om te onderzoeken. | |
Dr_Flash | dinsdag 14 december 2021 @ 10:22 |
maar dat is toch niet nieuw? ![]() | |
James1988 | dinsdag 14 december 2021 @ 11:50 |
Op Somda wordt gemeld dat er bij een SNG scheurtjes bij de bevestiging van een gierdemper zijn ontdekt, en dat er ook bij andere SNGs schade is geconstateerd die kan wijzen op problemen met de bakken. Dat zou verwant kunnen zijn aan de problemen met de Britse Civity's waar ik eerder dit jaar over schreef. | |
MTL | dinsdag 14 december 2021 @ 12:00 |
Ja, alweer een behoorlijk aantal maanden vinden daarom extra inspecties plaats aan de bevestiging van de rotatiedempers, te herkennen aan de mooie schone vlakken. Om die reden was de constructie van de tweede serie ook al aangepast, maar blijkbaar is men inmiddels toch ook voor alle zekerheid begonnen met het inspecteren van de tweede serie, want daar zie ik de laatste paar weken ook steeds vaker de mooie schone vlakken opduiken. Schijnbaar vertrouwen ze het toch niet helemaal ![]() | |
derLudolf | dinsdag 14 december 2021 @ 17:55 |
https://www.treinreiziger(...)uwe-treinen-dreigen/ Zware transformatoren zijn door nieuwe hoogfrequente elektronica niet meer nodig, er zijn amper bakken met vier wielen / twee volwaardige draaistellen maar het nieuwe spul is alsnog te zwaar? ![]() Waar zit die toename in? | |
Adrie072 | dinsdag 14 december 2021 @ 20:05 |
Zwaardere passagiers? | |
b2py | dinsdag 14 december 2021 @ 20:40 |
Minder assen is denk ik juist het issue omdat je vergelijkbare hoeveelheid massa over minder assen kwijt kan | |
Mr_Klaasje | woensdag 15 december 2021 @ 09:51 |
De combinatie van extra apparatuur voor een mulitcourante loc in combinatie met de strengere crashnormen nu in vergelijking met eerder hakt fors in de massa van loc's. Je ziet dat een multicourante vectron die in Nederland is toegelaten zo'n 90 ton weegt. Een 1700 houdt bij 86 ton al op. Een minimaal verschil maar als je feitelijk onvoldoende kennis hebt om de stabiliteit van de baan te kunnen beoordelen is iedere toename een risico. Op het grootste deel van het traject is er niet zoveel aan de hand maar er zijn wel meerdere punten waar de bodem minder stevig is en zich na veel regenval zich als een soort waterbed kan gedragen. | |
ReisT | woensdag 15 december 2021 @ 11:07 |
Het gaat niet alleen om de Vectron, van een 84 ton zware Traxx is ook al een probleem gemaakt. Zelfs als ze op een traject rijden waar zwaardere 1700'en wel gewoon baanvaksnelheid mogen rijden. Zie de overbelastverklaring van ProRail:
| |
b2py | woensdag 15 december 2021 @ 14:24 |
Nou de realisatie van de lelylijn staat expliciet in het regeerakkoord, het wordt nog wat. | |
Dr_Flash | woensdag 15 december 2021 @ 15:10 |
Nou dan is het gewicht dus het probleem niet ![]() ![]() ![]() | |
derLudolf | woensdag 15 december 2021 @ 15:41 |
Samenzwering van de luchtvaartindustrie, ze willen ons niet in de trein ![]() | |
Duvel | woensdag 15 december 2021 @ 16:02 |
Omdat niet alleen aslast maar ook treinpassages een rol spelen, en die zijn wel degelijk toegenomen. Daarnaast is er nu meer kennis over baanstabiliteit dan vroeger. Een 1700 is ook toegelaten in een heel andere tijd... Misschien wordt je wel geen rad voor ogen gedraaid, aan de andere kant: misschien zijn we ook wel te voorzichtig. Het gaat al jaren goed, verwachten we nu een omslagpunt of is het indekken voor mogelijke incidenten? | |
Dr_Flash | woensdag 15 december 2021 @ 16:10 |
Sorry hoor Duvel maar dit vind ik echt totale onzin. Treinen zitten altijd al vol. 100 reizigers van nu zijn misschien 12 ton bij elkaar, terwijl 100 reizigers 25 jaar geleden minstens 10 ton wogen. Een gemiddelde VIRM-bak weegt leeg 60 ton. Wat er ook aan de passagiers veranderd is, als DAT niet binnen de veiligheidsmarges valt koop ik morgen een auto ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 15 december 2021 @ 16:17 |
Oh passages ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 15 december 2021 @ 16:49 |
Met de huidige veiligheidscultuur en risico-aversie riekt het naar het laatste. | |
Duvel | woensdag 15 december 2021 @ 16:51 |
Ja en als ze niet verdubbeld zijn dan is het aantal verdiepingen van de trein wel verdubbeld. | |
Duvel | woensdag 15 december 2021 @ 16:52 |
Geen idee, mijn neus zit echt onwijs verstopt maar het zou kunnen. | |
Dr_Flash | woensdag 15 december 2021 @ 17:37 |
Nou ja dat laatste boeit dus niet ![]() | |
Peterselieman | woensdag 15 december 2021 @ 18:49 |
De route nabij de stad Groningen is wel een dingetje | |
Mr_Klaasje | woensdag 15 december 2021 @ 19:46 |
Een Traxx belast de ondergrond bij oneffenheden veel meer omdat de ongeveerde massa veel hoger is doordat de tractiemotoren half direct op de assen hangen. | |
ijs_beer | woensdag 15 december 2021 @ 19:50 |
Daar zal men voor 2038 wel een oplossing voor hebben gevonden. | |
Duvel | woensdag 15 december 2021 @ 22:48 |
Het zijn dan ook opgevoerde goederenlocs. Ze waren ook te koop met volledig afgeveerde motoren volgens mij. | |
James1988 | woensdag 15 december 2021 @ 23:04 |
Klopt, dat is de P160-variant. Die rijdt niet in Nederland, wel in Duitsland (Baureihe 146). | |
Peterselieman | woensdag 15 december 2021 @ 23:23 |
jup, maar een oplossing is wel kostbaar en kost veel ruimte. De uitbreiding van het hoogspanningsstation in Hoogkerk zit een beetje in de weg van de route en aan de zuidkant is geen ruimte, tenzij je een hele lange tunnel bouwt | |
derLudolf | woensdag 15 december 2021 @ 23:56 |
Is dat het verschil met de 145? Of is die ook volledig afgeveerd? | |
James1988 | donderdag 16 december 2021 @ 09:01 |
De 145 is ook een vrachtversie met tramophanging (Tatzlagerantrieb). | |
derLudolf | donderdag 16 december 2021 @ 09:43 |
Ik dacht dat sommige dosto's ook met 145 reden maar dat lijkt voornamelijk 146 te zijn. Dacht dat 146 alleen IC2 was namelijk. | |
James1988 | donderdag 16 december 2021 @ 11:18 |
Wij zijn in dit station geweest ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 16 december 2021 @ 12:53 |
De NS is bezig met reclamecommercial opnamen. Donderdagavond 23 december zijn er opnamen op de Watergraafsmeer, aanstaande zaterdag de hele dag in Haarlem. | |
Dr_Flash | donderdag 16 december 2021 @ 13:02 |
Ja toen we nog weleens toffe dingen deden ![]() | |
b2py | donderdag 16 december 2021 @ 14:01 |
Het is een regeerakkoord, geen DO | |
James1988 | donderdag 16 december 2021 @ 14:46 |
Die playlist waar ze in de tweet naar linken is trouwens ook wel de moeite waard, als je het tenminste leuk vindt om een kijkje te krijgen in niet meer gebruikte ruimtes enzo. ![]() | |
WcPot | donderdag 16 december 2021 @ 19:37 |
Ben je ook wel weer 30 jaar verder voordat alles rond is. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 17 december 2021 @ 19:50 |
Misschien krijgen we het in 3 jaar wel vierkant en werkt dat ook. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 17 december 2021 @ 19:50 |
Uiteindelijk lag die Hanzelijn er ook zo... | |
WcPot | vrijdag 17 december 2021 @ 19:54 |
Voordeel van de Hanzelijn was dat de grond en locatie al vast stond. | |
derLudolf | vrijdag 17 december 2021 @ 19:58 |
Over toffe dingen gesproken, ik overweeg eens - als de dagen weer wat langer zijn en ik de booster heb - de Nightjet naar Wenen te nemen. Hoe annuleerbaar is dat eigenlijk onder het mom van Corona? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 17 december 2021 @ 20:03 |
Bron? | |
Kentekenplaat | vrijdag 17 december 2021 @ 21:16 |
De ICM heeft ook heel vaak de stoptrein Groningen - Zwolle gereden. | |
Peterselieman | vrijdag 17 december 2021 @ 21:33 |
klopt helemaal. Sterker nog, zelfs DM'90 heeft er jarenlang op gereden. Toen had de stopper wel iets meer rijtijd. Heb zelf ook wel eens Zwolle - Leeuwarden met DM'90 gedaan. De 'stoppende' IC deed er 2 minuten langer dan gepland over. | |
WcPot | zaterdag 18 december 2021 @ 08:24 |
| |
b2py | zaterdag 18 december 2021 @ 11:51 |
De Zuiderzeelijn heeft al eerder budget gehad, het is nog geen garantie voor realisatie | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 14:34 |
Dit stukje tekst gaat over zowel een toekomstige Hanzelijn als een Zuiderzeelijn.... [ Bericht 5% gewijzigd door DeaDLocK2K op 18-12-2021 14:35:18 (sd) ] | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 14:36 |
Zeker! Maar van besluit tot begin aanleg was voor de Hanzelijn drie jaar. De opening was 6 jaar daarna. Ik vind dat nou niet bepaald dat je zegt echt lang duren ofzo. | |
b2py | zaterdag 18 december 2021 @ 16:40 |
Nouja, ze zijn in 1993 al begonnen met de voorbereiding met het opnemen in het MIRT traject, in 2003 was het tracébesluit bijvoorbeeld ondertekend. In 2012 is ie open gegaan, dat is a met al een doorlooptijd van 19 jaar vanaf opname in rijksbegroting? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 17:50 |
Dat de intentie er eerder was is niet boeiend, want voor de Zuiderzeelijn gaat dat namelijk ook op. Het ontwerptracébesluit werd in januari 2003 gepresenteerd en in 2004 onherroepelijk. Wat is je punt precies, dat er achter de schermen al iets langer aan gewerkt werd? Zo complex is een tracébesluitontwerp nou ook weer niet, en voor de Hanzelijn was die al helemaal eenvoudig. Al met al gaan ze over 50 jaar op dezelfde manier redeneren dat de start van de aanleg van de Zuiderzeelijn ook al in 1993 was. | |
Dr_Flash | zaterdag 18 december 2021 @ 18:39 |
Ik ook ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 18:44 |
Ik heb Thalystickets voor het tweede weekend van januari naar België en tenzij er een quarantaineplicht komt ga ik gewoon. | |
Dr_Flash | zaterdag 18 december 2021 @ 18:48 |
Nou veel plezier, ik hoop voor je dat het door kan gaan ![]() | |
derLudolf | zaterdag 18 december 2021 @ 18:52 |
Ik dacht aan de vrijdag na Hemelvaart, dat kan druk/duur zijn. Vandaar dat ik op tijd zou willen boeken ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 18 december 2021 @ 18:57 |
![]() ![]() Van dat soort dagen weet IEDEREEN dat het druk en duur gaat worden. Het heeft geen enkele zin om dat "vroeg" te willen boeken want dat wil iedereen. Los daarvan gaat het overal in de wereld weer helemaal fout met de coronacijfers en gaan we in Nederland ook een lockdown in van nu al minimaal een maand (en iedereen maar weer verbijsterd doen als het aan het eind gewoon met een maand verlengd wordt ![]() ![]() Ik vind het ronduit dwaas om nu wat dan ook op dat gebied te gaan boeken eerlijk gezegd. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 19:02 |
Wat de grote onzekere factor is bij Omicron is dat het herbesmettingspercentage na Delta 60% is. Na Gamma 40% maar dat heeft hier nauwelijks gewoed. Voor wat betreft Delta had ik uitgerekend dat we wel aan zwarte cijfers zouden komen zonder maatregelen maar dat het aantal mensen dat het überhaupt zou kunnen krijgen simpelweg bijna op is. Die wereld is nu zó anders opeens. | |
dennistd | zaterdag 18 december 2021 @ 21:17 |
Waar gaat ons nieuwjaarsrondje eigenlijk heen? /me rent weg | |
b2py | zaterdag 18 december 2021 @ 22:02 |
Het gaat erom dat je suggereert het eenvoudige en relatief kort te doorlopen procedures zijn. Allerminst, en ik schat de bouwtijd toch wel op zeker 7-10 jaar… | |
James1988 | zaterdag 18 december 2021 @ 22:03 |
Denemarken toch, ergens in de zomer? ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 22:13 |
Euh, ja, daar kwam ik ook op als je de jaartallen bij elkaar optelt ![]() | |
b2py | zaterdag 18 december 2021 @ 22:19 |
Nee, ik bedoel rouwe bouwtijd buiten 7-10 jaar, plannenfietserij zit ervoor nog a 2-3 jaar | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 23:05 |
Oh jah, absoluut, daar ga ik in dit geval ook vanuit want er moet vast oneindig vergaderd worden over een Ketelspoorbrug danwel Ketelspoortunnel en dan zullen er vast ook nog kamervragen volgen over dat er toch wel geleerd is van de Drontermeertunnel zodat er geen klapperende oren zijn dit keer. Het is een proces, het is alsof je een vrachtschip met een 50pk buitenboordmotor probeert bij te sturen. Maar toch, ik heb wel goede hoop, helemaal nu Europa deze week ook met de revisie van TEN-T kwam, veel ambitieuzer, en over geld voor infra doen de lidstaten meestal niet zo moeilijk. De provincies willen wel meebetalen ook. En als het vanuit dat infrastructuurfonds komt juist over een periode van 10 jaar, dan zal het per jaar een vrij betaalbaar geheel worden. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 18 december 2021 @ 23:15 |
Weet je, ik 2031 hoop ik in december met de trein van Zwolle via Groningen naar Hamburg te gaan, dan na een overstap van tussen de 65m en 5m in Hamburg door naar Kopenhagen via de Fehrmanbelttunnel. Onder ERTMS vanaf Groningen toto Nieuweschans zelfs al! In een waterstoftrein of accutrein. Jezus dan ben ik vijftigplusser. | |
derLudolf | zondag 19 december 2021 @ 01:03 |
Zwolle-Groningen-Bremen-Hamburg Een echte Hanzelijn | |
b2py | zondag 19 december 2021 @ 11:23 |
2035 denk ik | |
DeaDLocK2K | zondag 19 december 2021 @ 12:33 |
Jij denkt dat er nog 5 jaar vertraging komt bovenop de 3 jaar vertraging die nog niet aangekondigd is? | |
b2py | zondag 19 december 2021 @ 13:10 |
Nouja de Femern Link is op huidig papier in 2029 klaar, waarbij volgens mij de gevolgen door COVID nog niet zijn meegenomen in de vertraagde realisatie. Dusseh, ik denk dat 2035 wel een betrouwbare schatting is, dan bedoel ik trouwens drgl 2035, dus december 2034 open. Gezien de Fehmarn Sound Tunnel ook nog niet rond is evenals de upgrade van Hamburg - Lubeck weet ik het nog niet ;-) | |
DeaDLocK2K | zondag 19 december 2021 @ 13:41 |
De belangrijkste upgrade die nodig was voor Hamburg-Lübeck is al lang afgerond. | |
DeaDLocK2K | zondag 19 december 2021 @ 18:10 |
Ik lees trouwens dat de verbouwing van Lübeck-Puttgarden in 2022/begin 2023 van start gaat en dat er dan 5 jaar geen treinen rijden tussen Neumarkt en Neustadt. Dat is meer dan 2/3e van het traject. Ik denk dat in Denemarken de aanliggende infrastructuurwerken ook ruim voor oplevering van de tunnel gereed zal zijn. Hhelemaal nu er in Denemarken besloten is wat er gebeurt met die verrote brug tussen Fælster en Lolland en daar is ook al financiering voor. Vertraging kan best, maar als de pandemie nu 2 jaar bezig is, waarom prognosticeer je dan een vertraging die tot wel drie keer groter is? Zelfs als het werk tijdens de pandemie totaal stil komt te liggen, dan verlengt het zich vanaf nu misschien met enkele maanden. Het is zeker een ambitieus plan, maar DB is al dusdanig aan het bewegen dat dat wel goed komt denk ik. Dat wordt echt een leuke verbinding!! | |
b2py | zondag 19 december 2021 @ 18:57 |
Ik geloof ook wel in de verbinding, maar geloof niet in 2029 | |
DeaDLocK2K | zondag 19 december 2021 @ 19:54 |
Ik ook niet in 2029 maar ik acht 2031 gewoon niet onwaarschijnlijk ![]() | |
Duvel | zondag 19 december 2021 @ 20:56 |
Niet. De boot tussen Puttgarden en Rødby is m'n grote rustpunt tussen Nederland en Zweden met de auto. |