ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Per dieplader is de 4051 overgebracht van de werkplaats in Haarlem naar HKS Metals. Helaas kreeg het treinstel geen herstelling na de botsing met een auto in mei 2020.
4024 staat mogelijk nog bij de werkplaats in Haarlem. hopelijk kunnen ze dit stel opknappen met onderdelen van de 4051.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Voor zover ik weet staat het plaatsen van OV-chipkaartpaaltjes in Bad Bentheim en Emmerich wel op de wensenlijstjes van de verantwoordelijke provincies, maar moeten ze daarover nog overeenstemming vinden met de verantwoordelijke Duitse Verkehrsverbunde.
[..] Ik zie meer van dat soort busjes bij linkse protesten dan bij laat zeggen de trein hoor
Grappig dat jij dan zo ingevoerd bent in dat soort protesten. Als iemand die toch vrij regelmatig midden in dat soort stoeten meeloopt, evenals met bijvoorbeeld Extinction Rebellion, ook daar zie ik dat eigenlijk niet.
Maargoed, jij denkt dat een paar dozijn vervuilende voertuigen op tienduizenden tot honderdduizenden demonstratenten, op plekken zoals de stad Amsterdam waar sowieso een veel groter aantal van dat soort voertuigen in het straatbeeld te vinden zijn iets zegt over die totale massa. Ik denk dat er ook wel minstens één verkrachter tussen zit. Zullen we gelijk de hele bevolking maar even preventief standrechtelijk executeren?
Wat is dat toch, dat verlangen om van elk materieel maar een museumstel bewaard te willen zien?? Wat kost dat allemaal wel? Alleen al aan stallingsruimte. En voor wat? In the year 2525 oliebollenritten met een groene koploper
[..] Ik hoop wel dat daar nog een museumstel van komt, bij voorkeur met de orginele oranje bankjes en de doorloopkoppen.
Het spoorwegmuseum heeft wel een stuurstandrijtuig van de Beneluxtrein, daar zitten oranje bankjes in. De ICR had voor de modernisering ook oranje bankjes, die waren ook super.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 14 november 2021 19:42 schreef Dr_Flash het volgende: Wat is dat toch, dat verlangen om van elk materieel maar een museumstel bewaard te willen zien?? Wat kost dat allemaal wel? Alleen al aan stallingsruimte. En voor wat? In the year 2525 oliebollenritten met een groene koploper
toevallig was ik laatst in het Spoorwegmuseum, er staan containers binnen op een plek waar makkelijk nog een rijtuig kan staan. overigens is het DDM1 rijtuig wat daar staat wel heel slordig geverfd. Alsof het buiten geverfd is en er een regenbui viel voordat de verf droog was.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Het spoorwegmuseum heeft wel een stuurstandrijtuig van de Beneluxtrein, daar zitten oranje bankjes in. De ICR had voor de modernisering ook oranje bankjes, die waren ook super.
Ja, klopt, dat waren dezelfde.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Op zondag 14 november 2021 19:42 schreef Dr_Flash het volgende: Wat is dat toch, dat verlangen om van elk materieel maar een museumstel bewaard te willen zien?? Wat kost dat allemaal wel? Alleen al aan stallingsruimte. En voor wat? In the year 2525 oliebollenritten met een groene koploper
Nee, met een paarse
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Op zondag 14 november 2021 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende: Misschien worden treinen in de toekomst wel wit. Witte lak is lichter, daarom zijn vliegtuigen voornamelijk wit.
Op zondag 14 november 2021 19:42 schreef Dr_Flash het volgende: Wat is dat toch, dat verlangen om van elk materieel maar een museumstel bewaard te willen zien?? Wat kost dat allemaal wel? Alleen al aan stallingsruimte. En voor wat? In the year 2525 oliebollenritten met een groene koploper
Van de Wadloper is dan weer geen stel in Nederland bewaard helaas, maar voor een koploper zou je ook kunnen volstaan met een ICR-rijtuig omdat het grotendeels vergelijkbaar is
De Koploper was wel dusdanig uniek in Europa dat je die wilt bewaren, ook al is de doorloopkop er bij de modernisering uit gesloopt. Dus minstens een koprijtuig als representant van de eerste echt als zodanig ontworpen intercitytrein in Nederland.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het Spoorwegmuseum gaat vast wel wat bewaren, het past in hun beleid om vooral representanten van bijzondere ontwikkelingen te behouden. Vanwege ruimtegebrek kunnen ze misschien een stel inkorten tot een tweetje. Gewoon met het huidige interieur, voor de liefhebbers van de oranje bankjes is er de Benelux.
Of één koprijtuig bewaren en dan een soort treinstel vormen samen met de Beneluxstuurstand, dat zou er ook wel komisch uitzien.
Er is van minder materieel niet dan wel iets bewaard. Ik snap het wel bewaren allemaal wel en sta er ook wel achter. Alsof die paar honderd meter aan ruimte die ook nog eens praktisch ingericht zou kunnen worden nou echt zo peperduur is.
Op dinsdag 16 november 2021 10:36 schreef b2py het volgende: Haha ik had zijn video’s al eens voorbij zien komen, hilarisch. En ook, Britser dan deze dude wordt het niet. Heel cool
Dit is veel Britser; als de zwakken omvallen gewoon die idioten op hun bek laten liggen en net doen alsof er niets aan de hand is:
Ik kreeg net mailtje van ns dat de tarieven zijn gewijzigd, nou zijn voor mijn abo de tarieven niet gewijzigd dus kansloos mailtje. Wat mij wel opviel is dat OV Vrij vervalt per 1-1, dat vond ik een beetje gek. Iemand meer idee of waarom die vervalt?
kreeg ook een mailtje. Goeie reminder om mijn weekendvrij op te zeggen want ik krijg van de baas een onbeperkte OV kaart. Moet alleen wel minstens 10 % van de ritten zakelijk maken.
Op dinsdag 16 november 2021 12:39 schreef b2py het volgende: Wat mij wel opviel is dat OV Vrij vervalt per 1-1, dat vond ik een beetje gek. Iemand meer idee of waarom die vervalt?
quote:
Waarom stopt verkoop OV Vrij jaarabonnement en OV Voordeel-abonnement
De meeste Reizen op saldo-abonnementen veranderen we naar abonnementen van NS Flex. Het Altijd Vrij jaarabonnement is nu bijvoorbeeld NS Flex Altijd Vrij, wat je maandelijks kunt wijzigen of opzeggen.
Daarnaast zagen we het reisgedrag van Nederlanders veranderen. Dat betekent dat er steeds minder behoefte is aan het OV Vrij jaarabonnement en OV Voordeel-abonnement. Samen met de andere OV-bedrijven besloten we om BTM Vrij Particulier niet als onderdeel mee te nemen naar de abonnementen van NS Flex.
Op dinsdag 16 november 2021 16:21 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik kan me daar niets bij voorstellen. Alsof er opeens geen voor- en navervoer meer is. Laat die cijfers eens zien dan, denk ik ook.
Een reden vind ik het niet in ieder geval. Slap gewouwel van een bedrijf dat geen zin heeft in verrekenen met andere bedrijven zie ik vooral.
Ik geloof dat je hiervoor in de oude ANWB-modellen de Mat'64 vaak op de borden zag staan. In ieder geval zie je ze op de check in/uit palen staan.
In sommige liften wordt de Mat'64 ook gebruikt om duidelijk te maken dat de lift op een perron/station uitkomt. Maar als je goed kijkt hebben die beeltenissen daarin weer veel weg van de platte neus van de BM73 van de NSB (Noorse Spoorwegen).
Ik zal eens kijken of ik binnenkort nog zo'n lift kan vinden. Ik dacht op Schiphol.
Een vorige Noorse regering heeft alles opgeknipt en opgesplitst, wat er overbleef van NSB is vervolgens omgedoopt in Vy. En die overheid is ook gaan aanbesteden waardoor in Noorwegen nu een deel van de treinen worden gereden door SJ Nord (alles ten noorden van Oslo) en GoAhead Norge (Oslo-Stavanger).
De huidige Noorse regering vindt marktwerking en privatisering dan weer niets, en heeft verdere plannen om het spoorwegnetwerk aan te besteden weer in de ijskast gezet.
Eurobahn (Keolis Duitsland) staat in de verkoop, en DB heeft al een paar keer aangegeven Arriva te willen verkopen om het dan uiteindelijk toch niet te doen.
Ik blijf erbij dat het hier veel succesvoller leek dan dat het daadwerkelijk was en dat een groot gedeelte van de bejubelde groei en nieuw leven simpelweg toe te schrijven is aan economische groei en het inzetten van nieuw materieel en oplervering van nieuwbouwprojecten in werkelijk bijna iedere kern van Nederland.
Op vrijdag 19 november 2021 11:24 schreef Duvel het volgende: Goed punt! Maar toont dit niet aan dat die aanbestedingen misschien toch niet de beste oplossing zijn?
Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt, en ook wat dienst ideologische insteek is.
Één van de bijkomstigheden van een aanbesteding is dat je de boel contractueel dichttimmert met doelstellingen voor geleverde kwaliteit, waar je vervolgens weer gevolgen aan kunt koppelen. Dat moet een exploitant motiveren om het best mogelijke product te leveren.
In bijvoorbeeld Frankrijk is dat eigenlijk helemaal niet het geval, daar wordt alles geëxploiteerd door de SNCF en betalen de regio's. Veel regio's zijn ontevreden over het door SNCF geleverde product, maar hebben geen enkel alternatief.
quote:
Op vrijdag 19 november 2021 11:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik blijf erbij dat het hier veel succesvoller leek dan dat het daadwerkelijk was en dat een groot gedeelte van de bejubelde groei en nieuw leven simpelweg toe te schrijven is aan economische groei en het inzetten van nieuw materieel en oplervering van nieuwbouwprojecten in werkelijk bijna iedere kern van Nederland.
Ik denk dat een belangrijke reden voor het succes hier is dat de verantwoordelijkheid voor het vervoer veel dichter bij de verantwoordelijken is komen te liggen. In plaats van beslissingen die worden genomen in Utrecht en Den Haag, worden beslissingen over vervoer in de regio nu genomen in plaatsen als Arnhem, Groningen en Leeuwarden.
Ja, en dat is meer een algemene wijziging van de modus operandus die in die tijd begon te gelden; het werd NS duidelijk gemaakt dat verliezen niet meer ongelimiteerd uit de schatkist zouden worden aangevuld. Maar wat je ook niet moet vergeten is dat NS voor het eerst in lange tijd weer dividend uitkeerde halverwege de jaren '90. Het ging ook bij hen op de nevenlijnen die ze nog over hadden toen veel beter.
Zwolle-Almelo/Hengelo/Enschede zal vast meer reizigers hebben nu er een IC rijdt waardoor de N35 gewoon niet meer kan concurreren, maar in de stoptreinen zie ik dezelfde mensenmassa's op dezelfde tijden plus/minus als in de NS-dieseltijd.
[..] Ik denk dat een belangrijke reden voor het succes hier is dat de verantwoordelijkheid voor het vervoer veel dichter bij de verantwoordelijken is komen te liggen. In plaats van beslissingen die worden genomen in Utrecht en Den Haag, worden beslissingen over vervoer in de regio nu genomen in plaatsen als Arnhem, Groningen en Leeuwarden.
Dat zou best kunnen. Dat had NS nooit gekund, veel te centralistisch geleid. Ook gaat er nu provinciaal geld naar die aanbestedingen, en de provincie kan bepalen of ze het het waard vinden om te betalen voor een extra sneltrein. Dat vind ik wel een goede ontwikkeling, net als dat er niet meer eindeloos wordt doorgereden met verouderd materieel. Maar dat zie je NS nu ook doen: treinen krijgen bij hun grote revisie een vernieuwd interieur en een comfort-upgrade, terwijl Mat'64 z'n einde heeft gehaald met de originele banken, hooguit een nieuw stofje. Dus in heel treinenland zie je wel die focus op het winnen van de reiziger.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ligt het aan mij of is er komende december bijzonder weinig wijzigingen in de dienstregeling vergeleken met andere jaren?
Go Ahead in de Allgaü, nieuwe dienstregelingopzet op Ulm-Friedrichshafen-Lindau en Fridrichshafen-Basel, een nieuwe IC-verbinding over Siegen en twee nieuwe nachttreinen (Wien-Paris en Zürich-Amsterdam) en dat was het zo'n beetje.
Pas in december 2022 veranderd er wel veel meer met veel meer concessiewisselingen en instroom van nieuw materieel.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
HALLO NS EN PRORAIL GAAN ZES TREINEN PER UUR RIJDEN TUSSEN ARNHEM EN DORDRECHT HE ONGELOFELIJK MOEILIJKE OPERATIE WAARBIJ DUIZENDEN MENSEN SNELLER ZIJN EN TREINEN ECHT HEEL DICHT OP ELKAAR RIJDEN MEGAVEEL TIJDWINST DUS. /s
Op zondag 21 november 2021 18:28 schreef b2py het volgende: HALLO NS EN PRORAIL GAAN ZES TREINEN PER UUR RIJDEN TUSSEN ARNHEM EN DORDRECHT HE ONGELOFELIJK MOEILIJKE OPERATIE WAARBIJ DUIZENDEN MENSEN SNELLER ZIJN EN TREINEN ECHT HEEL DICHT OP ELKAAR RIJDEN MEGAVEEL TIJDWINST DUS. /s
In mijn omgeving (Oost-Nederland) veranderd er heel weinig. Arriva laat hooguit een treintje extra rijden en zaterdagochtend ieder half uur naar Winterswijk waar ik in ieder geval niet heel veel aan heb omdat voor de rest alle aansluitende treinen en bussen 1x/uur rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Die 3200 (Arnhem-Leiden) wordt amper gebruikt waarschijnlijk omdat hij in Arnhem nergens op aansluit. De 3600 uit Zutphen komt net te laat binnen om een goede aansluiting te bieden.
De 3100 (Arnhem-Schiphol) blijft godzijdank goed aansluiten op de 30700 (Arnhem-Doetinchem, Connexxion). Ik was bang dat die aansluiting kwam te vervallen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Die 3200 (Arnhem-Leiden) wordt amper gebruikt waarschijnlijk omdat hij in Arnhem nergens op aansluit. De 3600 uit Zutphen komt net te laat binnen om een goede aansluiting te bieden.
Oké maar dat doet toch niets af aan het feit dat het wel een grote wijziging in Oost-Nederland is. Daarnaast zijn reizigers uit Nijmegen zelf met de 3100 ook 4 minuten sneller in Utrecht.
Als je graag verandering wilt zou ik toch maar genieten van 2022 want in 2023 ga je helemaal niks krijgen
Op zondag 21 november 2021 18:28 schreef b2py het volgende: HALLO NS EN PRORAIL GAAN ZES TREINEN PER UUR RIJDEN TUSSEN ARNHEM EN DORDRECHT HE ONGELOFELIJK MOEILIJKE OPERATIE WAARBIJ DUIZENDEN MENSEN SNELLER ZIJN EN TREINEN ECHT HEEL DICHT OP ELKAAR RIJDEN MEGAVEEL TIJDWINST DUS. /s
Schreeuw nog wat harder pisvlek, ik wil graag kerona in me oor.
[..] Oké maar dat doet toch niets af aan het feit dat het wel een grote wijziging in Oost-Nederland is. Daarnaast zijn reizigers uit Nijmegen zelf met de 3100 ook 4 minuten sneller in Utrecht.
Als je graag verandering wilt zou ik toch maar genieten van 2022 want in 2023 ga je helemaal niks krijgen
In 2023 krijg je nieuw materieel in de regionale treinen rond Berlin, Kiel/Lübeck, Karlsruhe, Augsburg, Frankfurt en vast nog wel wat meer plaatsen. Nee, in december 2022 verandert er heel wat, veel meer dan deze december.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] In 2023 krijg je nieuw materieel in de regionale treinen rond Berlin, Kiel/Lübeck, Karlsruhe, Augsburg, Frankfurt en vast nog wel wat meer plaatsen. Nee, in december 2022 verandert er heel wat, veel meer dan deze december.
Daar mag je helemaal nog niet heen in 2023.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] In 2023 krijg je nieuw materieel in de regionale treinen rond Berlin, Kiel/Lübeck, Karlsruhe, Augsburg, Frankfurt en vast nog wel wat meer plaatsen. Nee, in december 2022 verandert er heel wat, veel meer dan deze december.
Heb je gemist dat we een oorlog gewonnen hebben? Dat is een ander land waar jij het over hebt. Pruisen.
In mei 2022 krijg ik mijn derde Pfizer waardoor ik gewoon weer naar Duitsland kan en hopelijk ook naar Tsjechië om de nieuwe InterJet-treinstammen die vanaf december tussen Praha en Cheb gaan rijden uit te proberen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Schrootlijn en de IC Twente/Amersfoort - Schiphol in eerste instantie
Er is niet bevestigd dat DDZ daadwerkelijk weer in dienst komt. er is slechts ontdekt dat er in de materieelplanning DDZ6 staat bij deze lijnen. Materieelplanningen staan echter voor langere termijn in de systemen.
Ik las ook nog dat er een brandje geweest is in een DDZ die opgesteld stond in Lelystad. Van dit stel zullen enkele batterijen en kabels vervangen dienen te worden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] In mei 2022 krijg ik mijn derde Pfizer waardoor ik gewoon weer naar Duitsland kan en hopelijk ook naar Tsjechië om de nieuwe InterJet-treinstammen die vanaf december tussen Praha en Cheb gaan rijden uit te proberen.
Aandoenlijk naïef natuurlijk.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 22 november 2021 21:47 schreef Peterselieman het volgende: Alstom heeft de testritten er op zitten met de ICNG. De NS heeft aan het ILT gevraagd om opleidings- en proefritten te mogen rijden
Ik vind het intercityproduct van NS van de laatste jaren behoorlijk aangenaam. Een fijne uitstraling, goede keuze uit kleuren en stoffen, aandacht voor versiering en kunst in de trein. De VIRMm vind ik erg geslaagd.
Op dinsdag 23 november 2021 17:54 schreef James1988 het volgende: Ik vind het intercityproduct van NS van de laatste jaren behoorlijk aangenaam. Een fijne uitstraling, goede keuze uit kleuren en stoffen, aandacht voor versiering en kunst in de trein. De VIRMm vind ik erg geslaagd.
Kleuren en kunst... Jij trapt er dus met zo hard in het verminderen van comfort. Of ik nou op een kutstoel naar Almere kijk of naar "kunst", de stoel blijft even beroerd zitten.
[..] Kleuren en kunst... Jij trapt er dus met zo hard in het verminderen van comfort. Of ik nou op een kutstoel naar Almere kijk of naar "kunst", de stoel blijft even beroerd zitten.
Ik heb geen problemen met het comfort van een NS-intercity, ik kan prima zitten op die stoelen. Ook een langere tijd.
De enige stoelen waar van mij per direct de fik in mag, zijn de stoelen in SNG.
Ochja, de 'flow'-versie van de VIRMm geeft een aangenaam beeld: Fijn dat treintjes weer geel worden. Echter gaat mijn OCD er niet goed op. Het lijkt mij onhandig als er later een bakwissel gaat plaatsvinden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
De stoelen in FLIRT3 tussen Zwolle en Enske zijn ook geen pretje. Ik heb gewoon een broertje dood aan dat "dit is een gezonde houding", ja dat weet ik, maar m'n ruggegraat heeft ook een dubbele S-bocht die op een F1-circuit niet zou misstaan en ik denk dat ik meer behoefte heb aan een zachte landing dan aan een verplichte zithouding...
Op dinsdag 23 november 2021 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende: Ochja, de 'flow'-versie van de VIRMm geeft een aangenaam beeld: Fijn dat treintjes weer geel worden. Echter gaat mijn OCD er niet goed op. Het lijkt mij onhandig als er later een bakwissel gaat plaatsvinden.
Op dinsdag 23 november 2021 21:05 schreef DeaDLocK2K het volgende: De stoelen in FLIRT3 tussen Zwolle en Enske zijn ook geen pretje. Ik heb gewoon een broertje dood aan dat "dit is een gezonde houding", ja dat weet ik, maar m'n ruggegraat heeft ook een dubbele S-bocht die op een F1-circuit niet zou misstaan en ik denk dat ik meer behoefte heb aan een zachte landing dan aan een verplichte zithouding...
Ik heb daar dus nog nooit in gezeten. Sowieso weinig treinenkilometers gemaakt buiten woon/werk het afgelopen decennium.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 23 november 2021 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende: Ochja, de 'flow'-versie van de VIRMm geeft een aangenaam beeld: Fijn dat treintjes weer geel worden. Echter gaat mijn OCD er niet goed op. Het lijkt mij onhandig als er later een bakwissel gaat plaatsvinden.
Ik heb dus een NS Vectron in die kleurstelling staan bij Pijplines (die pas in de zomer van volgend jaar geleverd kan worden ) en ik wil de VIRM ook, deze kleurstelling is ZO sexy <3
Op dinsdag 23 november 2021 21:05 schreef DeaDLocK2K het volgende: De stoelen in FLIRT3 tussen Zwolle en Enske zijn ook geen pretje. Ik heb gewoon een broertje dood aan dat "dit is een gezonde houding", ja dat weet ik, maar m'n ruggegraat heeft ook een dubbele S-bocht die op een F1-circuit niet zou misstaan en ik denk dat ik meer behoefte heb aan een zachte landing dan aan een verplichte zithouding...
Het openbaar vervoer is voor modelmensen. Gemiddelde mensen. Grijze geitenwollensokkendragende groentesoep en bloemkool etende, naar gebruikte tenalady ruikende negentotvijfmensen. Special snowflakes gaan met Ze Speshul Bus
Ik ben goed in understatements, wat dat betreft ben ik een beetje Brits misschien
Op de TBPs is er in de loop der jaren steeds meer informatie toegevoegd, maar de algehele layout is hetzelfde gebleven. Daardoor ziet het er nu nogal rommelig uit. Een flinke opfrisbeurt zou geen kwaad kunnen, naar mijn mening.
[..] Ik ben goed in understatements, wat dat betreft ben ik een beetje Brits misschien
Op de TBPs is er in de loop der jaren steeds meer informatie toegevoegd, maar de algehele layout is hetzelfde gebleven. Daardoor ziet het er nu nogal rommelig uit. Een flinke opfrisbeurt zou geen kwaad kunnen, naar mijn mening.
Geloof mij, daar is intern ook al enorm veel over gezegd. Probleem schijnt te zijn dat er enorm veel legacy zooi zit waardoor grootse wijzigingen ongelooflijk gecompliceerd zijn. Men is momenteel bezig met grootschalige vernieuwing van de reisinformatiesystemen op de achtergrond. Als dat afgerond is in 2022, dan gaat men kijken naar dat soort grotere wijzigingen.
Het kan interessant zijn om eens te kijken naar hoe men het in Noorwegen doet. Daar hangen vrijwel dezelfde schermen, maar wordt de informatie anders gepresenteerd. Naar mijn mening is het daar veel overzichtelijker, mede door een beter gebruik van kleuren.
Op de website van Bane NOR is een hele pagina gewijd aan alle schermen die ze hebben, met daarbij ook plaatjes van hoe het eruit ziet: Skjermer og høyttalere - Bane NOR
De Noren gebruiken gelukkig geen pijlen, die zaaien toch alleen maar verwarring, zeker als er twee pijlen op het bord elk een andere kant op wijzen.
En ze geven tenminste aan wáár de trein stopt. Laten zien hoe lang de trein is lijkt leuk, maar hoeveel reizigers weten dat een zesdelige dubbeldekker bij het bordje met een 6 hoort te stoppen, en een zesdelige sprinter bij de 4?
[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 24-11-2021 17:20:02 ]
Op woensdag 24 november 2021 17:11 schreef ReisT het volgende: En ze geven tenminste aan wáár de trein stopt. Laten zien hoe lang de trein is lijkt leuk, maar hoeveel reizigers weten dat een zesdelige dubbeldekker bij het bordje met een 6 hoort te stoppen, en een zesdelige sprinter bij de 4?
De vaste reizigers hebben het snel genoeg door, de incidentele reiziger snapt het grotendeels toch niet en doet op zn best in de schaapmodus mee met de ervaren reizigers.
Op woensdag 24 november 2021 17:11 schreef ReisT het volgende: De Noren gebruiken gelukkig geen pijlen, die zaaien toch alleen maar verwarring, zeker als er twee pijlen op het bord elk een andere kant op wijzen.
En ze geven tenminste aan wáár de trein stopt. Laten zien hoe lang de trein is lijkt leuk, maar hoeveel reizigers weten dat een zesdelige dubbeldekker bij het bordje met een 6 hoort te stoppen, en een zesdelige sprinter bij de 4?
In de app wordt al weergeven bij welke zone (A/B/C/D/../etc) een bak stopt, dat wordt ook nog uitgebreid naar de TBPs en het er komen als het goed is ook nog meer perrons met zoneborden bij de komende tijd.
Oké. De ic van 8:28 naar den haag kan niet rijden vanwege herstelwerkzaamheden, dus we laten om dezelfde tijd een extra ic naar den haag vertrekken? Kan iemand mij dit uitleggen?
Oké. De ic van 8:28 naar den haag kan niet rijden vanwege herstelwerkzaamheden, dus we laten om dezelfde tijd een extra ic naar den haag vertrekken? Kan iemand mij dit uitleggen?
Gewoon betalen, instappen en kopdicht. Self-loading cargo hoeft niks te begrijpen
Oké. De ic van 8:28 naar den haag kan niet rijden vanwege herstelwerkzaamheden, dus we laten om dezelfde tijd een extra ic naar den haag vertrekken? Kan iemand mij dit uitleggen?
Originele trein uit Enschede reed maar tot Apeldoorn vanwege herstelwerkzaamheden, nieuw ingelegde trein (de extra trein) rijdt het stukje Utrecht - Den Haag. Apeldoorn - Utrecht heeft verder pech
[..] In de app wordt al weergeven bij welke zone (A/B/C/D/../etc) een bak stopt, dat wordt ook nog uitgebreid naar de TBPs en het er komen als het goed is ook nog meer perrons met zoneborden bij de komende tijd.
die zoneborden op het perron en in de app komen vaak niet overeen (althans, de zeldzame keer dat ik de trein neem), dus mag leien dat ze dat verbeteren ja. Zo wordt in Eindhoven de trap/lift enzo aan de ándere kant van het perron weergegeven dan dat die eigenlijk daadwerkelijk is.
Op vrijdag 26 november 2021 08:35 schreef CoExist het volgende: Ik zag gister de ICNG staan in Utrecht. Even snel van buiten en binnen bekeken, gave trein wel.
Ik liep net door station Breda en hoorde daar een omroepbericht over het dragen van een mondkapje, in het Nederlands en in het Engels. De Nederlandse omroep is gedaan door de nieuwe text-to-speech stem en klonk vrij aardig, de Engelstalige omroep (ook TTS denk ik?) klonk zwaar depressief. Hopelijk gaan ze dat nog verbeteren.
Wat ik ervan begrepen heb is dat er in deze situatie ook veel externe invloeden zijn: personeelskosten vallen hoger uit dan verwacht (de vakbonden hebben goed kunnen onderhandelen?) maar Abellio moet ook veel boetes betalen voor het niet behalen van punctualiteitsdoelstellingen. En dat wordt dan weer veroorzaakt door veel werkzaamheden om de achterstallige staat van de infrastructuur weg te poetsen.
De personeelskosten is iets wat DB wellicht niet zou zijn overkomen, maar een DB Regio krijgt natuurlijk net zo goed te maken met boetes voor gebrekkige punctualiteit.
Wat ik me dan afvraag: wie gaat er in eerste instantie akkoord met een contract waarin jij aansprakelijk bent voor iets wat een ander veroorzaakt?
Over het algemeen heb je als marktpartij maar zeer beperkt invloed op die contracteisen in een aanbesteding. En elke iedere andere marktpartij was waarschijnlijk met hetzelfde geconfronteerd als Abellio. Denk dat DB Regio allicht wat meer slagkracht zou hebben in de onderhandelingen over prijsstijgingen als lokale partij. Al met al een overheid die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, veel risico’s die nauwelijks te beheersen zijn in de markt legt en niet openstaat voor vergoeding bij veranderende omstandigheden. Jammer.
Op woensdag 1 december 2021 10:11 schreef b2py het volgende: Over het algemeen heb je als marktpartij maar zeer beperkt invloed op die contracteisen in een aanbesteding. En elke iedere andere marktpartij was waarschijnlijk met hetzelfde geconfronteerd als Abellio. Denk dat DB Regio allicht wat meer slagkracht zou hebben in de onderhandelingen over prijsstijgingen als lokale partij. Al met al een overheid die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, veel risico’s die nauwelijks te beheersen zijn in de markt legt en niet openstaat voor vergoeding bij veranderende omstandigheden. Jammer.
Niet inschrijven is natuurlijk ook een optie.
Ik weet niet hoe het in Duitsland gaat maar in Nederland heb je bij grotere aanbestedingen altijd eerst marktconsultatierondes. Potentiële inschrijvers kunnen daar op de eerste concepten van de aanbesteding reageren en verbetervoorstellen doen. Uiteindelijk beslist de aanbestedende dienst maar opmerkingen die vanuit meerdere partijen komen worden vaak overgenomen. Het laatste waar een aanbestedende dienst op zit te wachten is een mislukte aanbesteding met geen of maar één aanbieding.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Marktconsultaties zijn een zeldzaamheid, leuk voor de bühne. En als jij niet inschrijft doet een ander dat wel, er is altijd wel een partij die het aandurft. Uiteindelijk moeten overal de mensen wat eten op de plank hebben, lees bedrijven hebben omzet nodig.
Een marktconsultatieronde doe je, lijkt mij, ook alleen als je echt iets nieuws wil hebben tegen mogelijk vreemde voorwaarden. Soms is de ervaring goed genoeg.
Op woensdag 1 december 2021 12:42 schreef b2py het volgende: Marktconsultaties zijn een zeldzaamheid, leuk voor de bühne. En als jij niet inschrijft doet een ander dat wel, er is altijd wel een partij die het aandurft. Uiteindelijk moeten overal de mensen wat eten op de plank hebben, lees bedrijven hebben omzet nodig.
Tenzij je het over de Valleilijn hebt. Die wil zelfs Connexxion niet behouden
Het laten mislukken van die aanbesteding is waarschijnlijk voor hun beter dan de nieuwe voorwaarden accepteren. Ze zullen toch wel gevraagd worden tegen een fors tarief door te rijden ;-)
Op woensdag 1 december 2021 12:42 schreef b2py het volgende: Marktconsultaties zijn een zeldzaamheid, leuk voor de bühne. En als jij niet inschrijft doet een ander dat wel, er is altijd wel een partij die het aandurft. Uiteindelijk moeten overal de mensen wat eten op de plank hebben, lees bedrijven hebben omzet nodig.
Ik ken eerlijk gezegd weinig OV-concessies die zonder marktconsultatie aanbesteed zijn. Zelfs bij vrij eenvoudige, pure busconcessies (zoals Waterland) worden marktconsultaties gehouden. En al helemaal als er rail in voorkomt.
Niemand heeft er belang bij om goede inbreng uit een marktconsultatie naast zich neer te leggen. Dat levert hooguit een mislukte aanbesteding of trammelant achteraf op. Met een afbreukrisico voor zowel betrokken ambtenaren als de politiek.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Op donderdag 2 december 2021 14:17 schreef b2py het volgende: Het laten mislukken van die aanbesteding is waarschijnlijk voor hun beter dan de nieuwe voorwaarden accepteren. Ze zullen toch wel gevraagd worden tegen een fors tarief door te rijden ;-)
Zeker, CXX rijdt nu twee jaar langer door tegen een mooie vergoeding en hoeft nog niets te investeren in materieel. De provincie vroeg bij de aanbesteding om een mid-life revisie van de Protossen, een forse investering voor zo'n kleine concessie, dat wordt nu dus 2 jaar uitgesteld. Hopend dat er in 2022 wél interesse voor is.
Valleilijn is altijd een moeilijke concessie geweest, de eerste aanbesting mislukte ook omdat niemand inschreef.
Is het niet goedkoper om de 5 Protossen aan de kant te zetten en 5 nieuwe driedelige Flirts te bestellen? Dan ben je gelijk van het toiletprobleem af, af van twee treintypes op een klein lijntje en bovendien zijn de nieuwe Flirts te koppelen aan de al bestaande Flirts.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Is het niet goedkoper om de 5 Protossen aan de kant te zetten en 5 nieuwe driedelige Flirts te bestellen? Dan ben je gelijk van het toiletprobleem af, af van twee treintypes op een klein lijntje en bovendien zijn de nieuwe Flirts te koppelen aan de al bestaande Flirts.
Ze hebben één Flirt voor de Valleilijn. Je zou er meer kunnen bestellen, maar die Protossen zijn volgens mij verder wel betrouwbaar dus behoorlijke kapitaalvernietiging.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Ze hebben één Flirt voor de Valleilijn. Je zou er meer kunnen bestellen, maar die Protossen zijn volgens mij verder wel betrouwbaar dus behoorlijke kapitaalvernietiging.
Ik weet niet hoe druk het tegenwoordig op de Merwede-Lingelijn is, maar als de 10 GTW's de reizigersaantallen niet aankunnen (begin 2020 moest SGM nog bijspringen op de Merwede-Lingelijn), kun je nog altijd de Protossen inzetten op de Merwede-Lingelijn. Het probleem is dat er geen nieuwe GTW-stellen kunnen worden bijbesteld omdat Stadler de GTW niet meer produceert. Hetzelfde geldt voor de Emmerlijn, als daar de 15 GTW's de reizigersaantallen niet meer aankunnen moeten daar de Protossen bijspringen.
De Flirt3 wordt door Stadler nog steeds geproduceert dus bijbestellen van nieuwe Flirt3-stellen is nog steeds mogelijk. Als je het mengbedrijf van Protossen en Flirts kan omzetten in enkel een voertuigpark van Flirt3 dan wordt ook de concessie Vallijlijn aantrekkelijker voor vervoerders.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Voor de MLL wordt er gekeken naar het voortijdig afschrijven van de GTWs en nieuw materieel bestellen. Dit heeft te maken met de inbouw van ETCS (Dordrecht wordt ETCS only), de subsidies die de Rijksoverheid beschikbaar stelt en de voorwaarden die daaraan kleven.
De GTWs voldoen eigenlijk niet meer voor de MLL, maar als ze nu ETCS inbouwen in die treinstellen eist de Rijksoverheid dat die stellen nog tot 2038 gebruikt worden.
Op zondag 5 december 2021 11:25 schreef Erno-BE het volgende: Ik weet niet hoe druk het tegenwoordig op de Merwede-Lingelijn is, maar als de 10 GTW's de reizigersaantallen niet aankunnen (begin 2020 moest SGM nog bijspringen op de Merwede-Lingelijn), kun je nog altijd de Protossen inzetten op de Merwede-Lingelijn. Het probleem is dat er geen nieuwe GTW-stellen kunnen worden bijbesteld omdat Stadler de GTW niet meer produceert. Hetzelfde geldt voor de Emmerlijn, als daar de 15 GTW's de reizigersaantallen niet meer aankunnen moeten daar de Protossen bijspringen.
Arriva heeft in Limburg eigenlijk een overschot aan elektrisch materiaal, dus mocht er iets nog zijn voor de Emmerlijn dan kan dat daar wel vandaan komen, ook al zijn de stellen technisch niet helemaal gelijk. Het zou wel opgelost kunnen worden.
Daarnaast heeft Arriva al een extra stel op de Emmerlijn in gezet, want ze hebben eentje overgenomen van Connexxion. Een GTW-stel van de kippenlijn kwam vrij door de aanschaf van 2 stellen Flirt3
[..] Arriva heeft in Limburg eigenlijk een overschot aan elektrisch materiaal, dus mocht er iets nog zijn voor de Emmerlijn dan kan dat daar wel vandaan komen, ook al zijn de stellen technisch niet helemaal gelijk. Het zou wel opgelost kunnen worden.
Daarnaast heeft Arriva al een extra stel op de Emmerlijn in gezet, want ze hebben eentje overgenomen van Connexxion. Een GTW-stel van de kippenlijn kwam vrij door de aanschaf van 2 stellen Flirt3
Het GTW-stel van Connexxion heeft het treinstel wat verontgelukt is bij Dalfsen in 2016 vervangen. Arriva heeft voor de Emmerlijn altijd al 15 treinstellen gehad, alleen waren er na het ongeluk bij Dalfsen slechts 14 treinstellen beschikbaar, wat uiteindelijk met het Connexxion-treinstel is uitgebreid tot een vloot van 15 treinstellen.
Arriva Limburg heeft 15 Flirts voor enkel Roermond-Maastricht Randwyck (4 omlopen) en Heerlen-Maastricht Randwyck (3 omlopen). Bovendien zijn er voor Arriva Limburg nog 8 GTW's beschikbaar voor enkel Sittard-Kerkrade (3 omlopen). Oftewel Arriva Limburg zit behoorlijk ruim in zijn jasje qua materieel. Misschien als straks de Maaslijn elektrisch is er een aantal treinstellen vanuit Zuid-Limburg naar de Maaslijn gaan.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Over SGMms gesproken, de 2995 is voorzien van wat stickers: "Na 46 jaar ben ik uitgesprint!" Dit omdat het materieel per ingang van dienstregeling 2022 aan de kant gaat.
[..] Het GTW-stel van Connexxion heeft het treinstel wat verontgelukt is bij Dalfsen in 2016 vervangen. Arriva heeft voor de Emmerlijn altijd al 15 treinstellen gehad, alleen waren er na het ongeluk bij Dalfsen slechts 14 treinstellen beschikbaar, wat uiteindelijk met het Connexxion-treinstel is uitgebreid tot een vloot van 15 treinstellen.
[..] Ze begonnen met 14 en rijden nu met 15 [..] Er reed vroeger een allegaartje van soms erg oud materieel op de lijn, vandaar de schrootlijn
Oh ja, ik zie nu pas dat het Arriva-stel dat betrokken was bij het ongeval bij Dalfsen in 2016 volledig gerepareert is en Arriva met 14 treinstellen is begonnen, na het ongeval in Dalfsen slechts 13 treinstellen beschikbaar had, toen de Connexxion-GTW erbij kwam weer 14 treinstellen had en in 2019 toen het verongelukte stel gerepaard was, zelfs 15 treinstellen in beheer heeft voor de Emmerlijn.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Nee, maar op de 3600 rijdt van alles. SGMm's hebben daar IC's gereden, beschouw het als het afvoerputje
Het was altijd van alles en nog wat. In de jaren ‘80 plan E, daarna gehuurde Belgische rijtuigen, toen tot 1996 de Hondekoppen. In 1996 kwamen er wel IRM’s op de lijn te rijden, maar al gauw werden die weer vervangen door de Mat. ‘64. Die hebben toen tot na 2005 gereden op de lijn, met tussendoor rond 2000 een sandwich van 1700’en met ICR en de Benelux-AB. Op Wadlopers na dus vrijwel alles.
[..] Het was altijd van alles en nog wat. In de jaren ‘80 plan E, daarna gehuurde Belgische rijtuigen, toen tot 1996 de Hondekoppen. In 1996 kwamen er wel IRM’s op de lijn te rijden, maar al gauw werden die weer vervangen door de Mat. ‘64. Die hebben toen tot na 2005 gereden op de lijn, met tussendoor rond 2000 een sandwich van 1700’en met ICR en de Benelux-AB. Op Wadlopers na dus vrijwel alles.
DM'90 ook niet, al heeft dat wel achter bijvoorbeeld IRM gehangen op de schrootlijn
DM’90 past toch niet binnen standaard pvr? Mocht buiten z’n reguliere trajecten volgens mij ook alleen als aangewezen trein rijden en bijvoorbeeld in de hemtunnel ook alleen door de middelste buis meen ik?
Is alweer een jaar of 7 geleden dat ik ermee gereden heb en officieel bevoegd ben ik er sowieso nooit voor geweest dus bovenstaande is ook maar van horen zeggen.
OPS-NL met beperkende voorwaarden. Op de schrootlijn waren er in ieder geval twee dagelijkse overbrengingsritten van DM'90 van de concessie Limburg of Achterhoek die achter een VIRM naar Zwolle werden gebracht voor onderhoud.
[..] Oh ja, ik zie nu pas dat het Arriva-stel dat betrokken was bij het ongeval bij Dalfsen in 2016 volledig gerepareert is en Arriva met 14 treinstellen is begonnen, na het ongeval in Dalfsen slechts 13 treinstellen beschikbaar had, toen de Connexxion-GTW erbij kwam weer 14 treinstellen had en in 2019 toen het verongelukte stel gerepaard was, zelfs 15 treinstellen in beheer heeft voor de Emmerlijn.
De verongelukte trein is inmiddels ook gelijk de nieuwste GTW van Nederland. De voorkant tussenbak en motorwagen zijn in 2018 helemaal nieuw gemaakt Alleen de stoelen zijn overgezet. Alleen de achterkant is nog origineel uit 2012 en dat moest ook anders zou de trein als ik het goed zeg een nieuw UIC nummer krijgen en dat is nou net iets dat niet meer mocht. Alleen de bestaande GTW's mogen nog in Nederland rijden omdat die waren goedgekeurd voor de aangescherpte botsnormen van de GTW
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
Mijn hemel het gezever over het nieuwe computersysteem aan het einde van die blogpost. De teeeeering wat een amateuristische pleurisbende is het toch bij die anti-reizigersorganisatie.
Vanochtend was het weer in het zuidwesten van Engeland behoorlijk onstuimig, veroorzaakt door storm Barra. Bij Dawlish, waar de spoorlijn vlak langs de zee loopt, strandden drie treinen nadat ze werden overspoeld door hoge golven.
Rond Dawlish hangen een aantal webcams waarop de spoorlijn goed zichtbaar is, de beheerder van die cams heeft een videocollage gemaakt.
Waarom zou je daar treinen laten rijden, alsof mensen zo gek zijn om op die perrons te gaan hangen.. Blijf je toch gewoon even thuis als je ook van verder komt..
Het is daar met enige regelmaat zulk weer. De spoorlijn via Dawlish is de enige verbinding tussen het zuidwesten van Engeland en de rest van dat maffe eiland, ze willen die verbinding zo lang mogelijk open houden. Vroeger, tot 1968, was er een binnendoorverbinding van Exeter naar Plymouth via Okehampton. Deze is echter gesloten na het Beechingrapport, tegenwoordig is er alleen de route via Dawlish.
Het spoor dat het verst van de zee af ligt (de 'up line') is in beide richtingen voorzien van seinen en kan in beide richtingen worden gebruikt. Als de zee te wild wordt en de afwatering het niet meer aankan, wordt de 'down line' gesloten en wordt al het verkeer over enkelspoor afgehandeld. De dienstregeling wordt dan wel uitgedund, maar men blijft rijden zo lang het kan.
Als je op YouTube zoekt naar 'dawlish waves' vind je zo tientallen video's uit die streek uit alle jaargetijden. Het oudere materieel kon er ook prima tegen, dat bleef gewoon rijden.
Op dinsdag 7 december 2021 14:07 schreef DeaDLocK2K het volgende: Mijn hemel het gezever over het nieuwe computersysteem aan het einde van die blogpost. De teeeeering wat een amateuristische pleurisbende is het toch bij die anti-reizigersorganisatie.
Mark my words, over een paar jaar doet NS helemaal hip mee door het mogelijk te maken Flex binnen je gezin te delen. Immers zo’n beetje ieder ander bedrijf dat zich met marketing bezig houdt weet dat je daarmee klantenbinding creëert. Kijk naar de Telecom business: combivoordeel, mb-delen, extra tv zenders, weet-ik-het. Als je maar zoveel mogelijk shit afneemt.
Maar goed. Eerst die klassieke bijabonnementen de nek omdraaien. Iemand die vingerverven-smiley nog?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Geen grote verrassing natuurlijk, dat ze kiezen voor treinen die in GB worden gebouwd. Hitachi lag ook wel voor de hand.
Ondertussen in innovatief Nederland: het ombouwen van de SLT's is afgerond, SGM verdwijnt: met ingang van de nieuwe dienstregeling kan je in alle NS-treinen naar de WC!
komend weekend zal SGM voor het laatst in dienst zijn. SGM 2995 heeft een bestickering gekregen 'na 46 jaar uitgesprint'. tevens is een rooster in de neus blauw gemaakt bij dit stel.
gisteren ging dit treinstel defect, vanmorgen was het euvel weer verholpen. was iets kleins.
[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 09-12-2021 20:26:56 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op donderdag 9 december 2021 17:56 schreef spectrumanalyser het volgende: komend weekend zal SGM voor het laatst in dienst zijn. SGM 2980 heeft een bestickering gekregen 'na 46 jaar uitgesprint'. tevens is een rooster in de neus blauw gemaakt bij dit stel.
gisteren ging dit treinstel defect, vanmorgen was het euvel weer verholpen. was iets kleins.
Nu krijgen we eerst nog alle fanaten die het 'de laatste echte trein' vinden, en beweren dat de meest geweldige trein ooit was. Nvm dat het altijd een collectief gevloek was als er eentje op het station arriveerde, of je naar een plek moest waar je alleen maar met dat spul kon komen (dan was eigenlijk meteen die hele reis het niet waard).
Op donderdag 9 december 2021 17:56 schreef spectrumanalyser het volgende: komend weekend zal SGM voor het laatst in dienst zijn. SGM 2980 heeft een bestickering gekregen 'na 46 jaar uitgesprint'. tevens is een rooster in de neus blauw gemaakt bij dit stel.
gisteren ging dit treinstel defect, vanmorgen was het euvel weer verholpen. was iets kleins.
[..] Nu krijgen we eerst nog alle fanaten die het 'de laatste echte trein' vinden, en beweren dat de meest geweldige trein ooit was. Nvm dat het altijd een collectief gevloek was als er eentje op het station arriveerde, of je naar een plek moest waar je alleen maar met dat spul kon komen (dan was eigenlijk meteen die hele reis het niet waard).
Mweh, het is niet 'de beste trein ooit' maar ik vind het wel een aangenamere trein om in te reizen dan SNG.
[..] Nu krijgen we eerst nog alle fanaten die het 'de laatste echte trein' vinden, en beweren dat de meest geweldige trein ooit was. Nvm dat het altijd een collectief gevloek was als er eentje op het station arriveerde, of je naar een plek moest waar je alleen maar met dat spul kon komen (dan was eigenlijk meteen die hele reis het niet waard).
Bij iedere grote serie die verdwijnt heb je huilebalken die dat roepen.
SGM en SGMm was fucking hell voor dagelijkse forens als het superwarm was. En 125km/u wooptie-fucking-doo. Kansloze herriebakken.
Albanië: De werkzaamheden voor het verlengen en upgraden van de spoorlijn tussen Dürres en Kashar naar Tirana Centrum zijn recent gestart. Ook wordt de komende periode begonnen met het aanleggen van de spoorlijn naar Tirana Airport.
Men breekt eerst het oude spoor volledig af en gaat het opnieuw aanleggen. Geen idee wanneer het klaar moet zijn, maar ter zijner tijd kan je dus ook per trein vanaf het vliegveld naar Tirana centrum en Dürres.
En ja, nadat eerst de spoorlijn naar Tirana centrum opgebroken moest worden vanwege een nieuw winkelcentrum, komt de spoorlijn terug, maar nu gefinancierd door Europese subsidies
Op vrijdag 10 december 2021 09:54 schreef greavy het volgende: En ja, nadat eerst de spoorlijn naar Tirana centrum opgebroken moest worden vanwege een nieuw winkelcentrum, komt de spoorlijn terug, maar nu gefinancierd door Europese subsidies
Drie kraaien waar dat winkelcentrum van betaald is
Het ontwerp van de ICNG is al aangepast, ook al voldeed het oorspronkelijke ontwerp aan alle eisen. Alstom en NS wilden niet nog meer vertraging riskeren door het definitieve onderzoeksresultaat af te wachten en hebben dus aanpassingen gedaan zodat deze specifieke situatie met slepen waarbij de loc de treinleiding niet snel genoeg bij kon vullen niet meer voor zou mogen komen.
[..] ICMm zou toch pas uit dienst gaan als de nieuwe intercitytreinen ICNG in dienst gaan?
ja, Met de drietjes zal het rap gaan als de instroom van het ICNG op gang komt en de HSL al volop benut is door het ICNG. De viertjes kunnen iets langer mee nog
[..] Bij 120 km/u flink geschud en het gegier van de motoren alsof je in een opgevoerde tram zat.
En toch altijd wel jammer om een treinserie te zien gaan. Ik vrees ook voor het naderende einde van ICM...
Dat zal de serie zijn die ik het meest zal gaan missen. Ik hoop van ganser harte dat er vele in privéhanden terechtkomen. Toen de laatste geleverd werd was ik 13.
[..] Het was altijd van alles en nog wat. In de jaren ‘80 plan E, daarna gehuurde Belgische rijtuigen, toen tot 1996 de Hondekoppen. In 1996 kwamen er wel IRM’s op de lijn te rijden, maar al gauw werden die weer vervangen door de Mat. ‘64. Die hebben toen tot na 2005 gereden op de lijn, met tussendoor rond 2000 een sandwich van 1700’en met ICR en de Benelux-AB. Op Wadlopers na dus vrijwel alles.
ICK en ICL zijn er ook nog weleens verdwaald geweest maar hebben er geen structurele inzet gezien.
Het heeft mij oprecht verbaasd dat het niet de allerlaatste lijn was met omlopen Plan V.
[..] ja, Met de drietjes zal het rap gaan als de instroom van het ICNG op gang komt en de HSL al volop benut is door het ICNG. De viertjes kunnen iets langer mee nog
Tot nu toe de 4051 gesloopt en nog een stel of drie buiten dienst door ongevallen zonder kans op herstel... De 4024 heeft z'n motorbak aan de 4034 afgestaan en zal binnenkort ook wel naar de sloper worden afgevoerd.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 11 december 2021 14:25 schreef Peterselieman het volgende: Vandaag een SGM in dienst tussen Groningen en Zwolle. Zag er vanochtend een aan het perron staan in Groningen
Kan de SGM überhaupt de rijtijden halen op Zwolle-Groningen, gezien de lange stationsafstanden tussen Zwolle en Groningen en de max 120 km/h van de SGM?
Het is nu wel zo dat door het afvoeren van de SGM ervoor zorgt dat vanaf morgen al het sprintermaterieel op alle trajecten de krappe rijtijden kan halen, want zowel de SLT, als de Flirt, als de SNG kunnen snel optrekken en hebben een maximumsnelheid van 160 km/h en kunnen ook op langere afstanden ingezet worden. Alleen de SGM was behoorlijk gehandicapt tegenwoordig.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Groningen - Zwolle heeft geen hele krappe rijtijden, dat zal vast wel meevallen. Ik zat vanmorgen in SGM als Intercity tussen Den Haag en Amsterdam, dat was qua rijtijden geen enkel probleem: we kwamen op de meeste stations ongeveer een minuut voor de geplande aankomsttijd aan.
[..] Kan de SGM überhaupt de rijtijden halen op Zwolle-Groningen, gezien de lange stationsafstanden tussen Zwolle en Groningen en de max 120 km/h van de SGM?
Er zit iets marge in de rijtijden en als je onderweg kort halteert kan het prima. In principe zou een ICM de rijtijden ook moeten kunnen halen.
quote:
Op zaterdag 11 december 2021 18:14 schreef ReisT het volgende: Ik zat vanmorgen in SGM als Intercity tussen Den Haag en Amsterdam, dat was qua rijtijden geen enkel probleem: we kwamen op de meeste stations ongeveer een minuut voor de geplande aankomsttijd aan.
De meeste IC's in de randstad hebben een lagere gemiddelde snelheid dan de stoptrein tussen Groningen en Zwolle.
De website www.ns.nl is nog niet op de hoogte van het uitdienst gaan van SGMm. volgens deze website vertrekken er zondag (morgen) om 07:15 en 11:41 vanaf Uitgeest twee treinstellen SGMm naar Alkmaar.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 11 december 2021 23:20 schreef spectrumanalyser het volgende: De website www.ns.nl is nog niet op de hoogte van het uitdienst gaan van SGMm. volgens deze website vertrekken er zondag (morgen) om 07:15 en 11:41 vanaf Uitgeest twee treinstellen SGMm naar Alkmaar.
Zo, dat was de laatste SGMm voor mij: van Almelo tot Deventer. Nu met de IC terug en dan nog een half uurtje naar huis met de auto. Je moet er wat voor over hebben zo na je werkdag...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Aan de GPS transponder van SGMm 2966 is te zien dat de treinstellen eerst naar de Zaanstraat zijn gereden en daarna naar de Houtrakpolder zijn overgebracht.
De Houtrakpolder is de verzamelplaats voor de uit dienst gekomen SGMm treinstellen. Van de 25 stellen die uit dienst zijn gegaan zijn er, voor zover bekend, al 7 overgebracht naar de Houtrakpolder.
De "pechvogel van de dag"-award gaat naar ICE 254, die zondagmiddag om 15:13 uit Basel is vertrokken en die om 22:29 in Amsterdam had moeten aankomen. Die trein heeft zo'n 4 uur stilgestaan op de HSL Frankfurt - Keulen, omdat een andere trein met stukken stond.
Die trein is nog altijd onderweg en gaat via Venlo, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Haarlem naar Amsterdam. Verwachte aankomsttijd: 04:40.
Op maandag 13 december 2021 01:03 schreef James1988 het volgende: De "pechvogel van de dag"-award gaat naar ICE 254, die zondagmiddag om 15:13 uit Basel is vertrokken en die om 22:29 in Amsterdam had moeten aankomen. Die trein heeft zo'n 4 uur stilgestaan op de HSL Frankfurt - Keulen, omdat een andere trein met stukken stond.
Die trein is nog altijd onderweg en gaat via Venlo, Eindhoven, Rotterdam, Den Haag en Haarlem naar Amsterdam. Verwachte aankomsttijd: 04:40.
De omweg in Nederland kwam door het ontbreken van een treindienstleider op de post Utrecht
[..] De omweg in Nederland kwam door het ontbreken van een treindienstleider op de post Utrecht
Of klantenservice. Er waren tussenstops in Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Leiden en Haarlem. Rond 2:50 zag ik hier een handvol reizigers met rolkoffers uit het station komen. Laten omrijden was waarschijnlijk een stuk klantvriendelijker dan iedereen in 's-Hertogenbosch of Eindhoven laten uitstappen en in het holst van de nacht met taxis of bussen naar hun eindbestemming vervoeren.
Treinen in Nederland hebben op grote delen van het spoor last van de slappe bodem.NS zet steeds meer en zwaardere treinen in,waardoor de kans toeneemt dat er zich verzakkingen voordoen.
Spoorbeheerder ProRail begint nu een onderzoek.Het lijkt nu niet haalbaar om treinen veel sneller te laten rijden tussen Amsterdam en Utrecht.Ook moeten treinen her en der langzamer rijden of kunnen er geen treinen bij op sommige trajecten.
De problemen doen zich met name voor in het westen.Een mogelijke oplossing is de inzet van lichtere treinen,zoals tussen Leiden en Utrecht gebeurt.
ProRail is inderdaad bezig met een groot onderzoek naar baanstabiliteit. Zo ongeveer alle grote ingenieursbureaus van Nederland hebben wel een deel van het netwerk gekregen om te onderzoeken.
Op Somda wordt gemeld dat er bij een SNG scheurtjes bij de bevestiging van een gierdemper zijn ontdekt, en dat er ook bij andere SNGs schade is geconstateerd die kan wijzen op problemen met de bakken.
Ja, alweer een behoorlijk aantal maanden vinden daarom extra inspecties plaats aan de bevestiging van de rotatiedempers, te herkennen aan de mooie schone vlakken. Om die reden was de constructie van de tweede serie ook al aangepast, maar blijkbaar is men inmiddels toch ook voor alle zekerheid begonnen met het inspecteren van de tweede serie, want daar zie ik de laatste paar weken ook steeds vaker de mooie schone vlakken opduiken. Schijnbaar vertrouwen ze het toch niet helemaal
Zware transformatoren zijn door nieuwe hoogfrequente elektronica niet meer nodig, er zijn amper bakken met vier wielen / twee volwaardige draaistellen maar het nieuwe spul is alsnog te zwaar?
Zware transformatoren zijn door nieuwe hoogfrequente elektronica niet meer nodig, er zijn amper bakken met vier wielen / twee volwaardige draaistellen maar het nieuwe spul is alsnog te zwaar?
Zware transformatoren zijn door nieuwe hoogfrequente elektronica niet meer nodig, er zijn amper bakken met vier wielen / twee volwaardige draaistellen maar het nieuwe spul is alsnog te zwaar?
Waar zit die toename in?
Minder assen is denk ik juist het issue omdat je vergelijkbare hoeveelheid massa over minder assen kwijt kan
Zware transformatoren zijn door nieuwe hoogfrequente elektronica niet meer nodig, er zijn amper bakken met vier wielen / twee volwaardige draaistellen maar het nieuwe spul is alsnog te zwaar?
Waar zit die toename in?
De combinatie van extra apparatuur voor een mulitcourante loc in combinatie met de strengere crashnormen nu in vergelijking met eerder hakt fors in de massa van loc's. Je ziet dat een multicourante vectron die in Nederland is toegelaten zo'n 90 ton weegt. Een 1700 houdt bij 86 ton al op. Een minimaal verschil maar als je feitelijk onvoldoende kennis hebt om de stabiliteit van de baan te kunnen beoordelen is iedere toename een risico. Op het grootste deel van het traject is er niet zoveel aan de hand maar er zijn wel meerdere punten waar de bodem minder stevig is en zich na veel regenval zich als een soort waterbed kan gedragen.
Het gaat niet alleen om de Vectron, van een 84 ton zware Traxx is ook al een probleem gemaakt. Zelfs als ze op een traject rijden waar zwaardere 1700'en wel gewoon baanvaksnelheid mogen rijden. Zie de overbelastverklaring van ProRail:
quote:
Voor het traject Bentheim – Amsterdam zijn onderstaande verruimingen toegestaan. Op de volgende baanvakken kunnen we met de TRAXX 130 km/u toestaan in beide richtingen: • Naarden-Bussum – Baarn • Amersfoort – Twello • Holten – Rijssen • Wierden – Oldenzaal Weesp – Amsterdam: alleen 130 km/u toegestaan in de richting Amsterdam
Op de overige deeltrajecten is de trein van European Sleeper verdeeld met 100 km/u.
Op woensdag 15 december 2021 11:07 schreef ReisT het volgende: Het gaat niet alleen om de Vectron, van een 84 ton zware Traxx is ook al een probleem gemaakt. Zelfs als ze op een traject rijden waar zwaardere 1700'en wel gewoon baanvaksnelheid mogen rijden. Zie de overbelastverklaring van ProRail: [..]
Nou dan is het gewicht dus het probleem niet Wat wèl? En waarom wordt er ons nou weer een rad voor ogen gedraaid?
[..] Nou dan is het gewicht dus het probleem niet Wat wèl? En waarom wordt er ons nou weer een rad voor ogen gedraaid?
Omdat niet alleen aslast maar ook treinpassages een rol spelen, en die zijn wel degelijk toegenomen. Daarnaast is er nu meer kennis over baanstabiliteit dan vroeger. Een 1700 is ook toegelaten in een heel andere tijd... Misschien wordt je wel geen rad voor ogen gedraaid, aan de andere kant: misschien zijn we ook wel te voorzichtig. Het gaat al jaren goed, verwachten we nu een omslagpunt of is het indekken voor mogelijke incidenten?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 15 december 2021 16:02 schreef Duvel het volgende: Omdat niet alleen aslast maar ook treinpassages een rol spelen, en die zijn wel degelijk toegenomen.
Sorry hoor Duvel maar dit vind ik echt totale onzin. Treinen zitten altijd al vol. 100 reizigers van nu zijn misschien 12 ton bij elkaar, terwijl 100 reizigers 25 jaar geleden minstens 10 ton wogen. Een gemiddelde VIRM-bak weegt leeg 60 ton. Wat er ook aan de passagiers veranderd is, als DAT niet binnen de veiligheidsmarges valt koop ik morgen een auto
[..] Omdat niet alleen aslast maar ook treinpassages een rol spelen, en die zijn wel degelijk toegenomen. Daarnaast is er nu meer kennis over baanstabiliteit dan vroeger. Een 1700 is ook toegelaten in een heel andere tijd... Misschien wordt je wel geen rad voor ogen gedraaid, aan de andere kant: misschien zijn we ook wel te voorzichtig. Het gaat al jaren goed, verwachten we nu een omslagpunt of is het indekken voor mogelijke incidenten?
Met de huidige veiligheidscultuur en risico-aversie riekt het naar het laatste.
Op woensdag 15 december 2021 16:17 schreef Dr_Flash het volgende: Oh passages Ik dacht dat er passagiers stond Ja passages zijn wel verdubbeld globaal de afgelopen 20 jaar denk ik?
Ja en als ze niet verdubbeld zijn dan is het aantal verdiepingen van de trein wel verdubbeld.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 15 december 2021 14:24 schreef b2py het volgende: Nou de realisatie van de lelylijn staat expliciet in het regeerakkoord, het wordt nog wat.
De route nabij de stad Groningen is wel een dingetje
Op woensdag 15 december 2021 11:07 schreef ReisT het volgende: Het gaat niet alleen om de Vectron, van een 84 ton zware Traxx is ook al een probleem gemaakt. Zelfs als ze op een traject rijden waar zwaardere 1700'en wel gewoon baanvaksnelheid mogen rijden. Zie de overbelastverklaring van ProRail: [..]
Een Traxx belast de ondergrond bij oneffenheden veel meer omdat de ongeveerde massa veel hoger is doordat de tractiemotoren half direct op de assen hangen.
[..] De route nabij de stad Groningen is wel een dingetje
Daar zal men voor 2038 wel een oplossing voor hebben gevonden.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende: IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
[..] Een Traxx belast de ondergrond bij oneffenheden veel meer omdat de ongeveerde massa veel hoger is doordat de tractiemotoren half direct op de assen hangen.
Het zijn dan ook opgevoerde goederenlocs. Ze waren ook te koop met volledig afgeveerde motoren volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Daar zal men voor 2038 wel een oplossing voor hebben gevonden.
jup, maar een oplossing is wel kostbaar en kost veel ruimte.
De uitbreiding van het hoogspanningsstation in Hoogkerk zit een beetje in de weg van de route en aan de zuidkant is geen ruimte, tenzij je een hele lange tunnel bouwt
De NS is bezig met reclamecommercial opnamen. Donderdagavond 23 december zijn er opnamen op de Watergraafsmeer, aanstaande zaterdag de hele dag in Haarlem.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Die playlist waar ze in de tweet naar linken is trouwens ook wel de moeite waard, als je het tenminste leuk vindt om een kijkje te krijgen in niet meer gebruikte ruimtes enzo.
Op woensdag 15 december 2021 14:24 schreef b2py het volgende: Nou de realisatie van de lelylijn staat expliciet in het regeerakkoord, het wordt nog wat.
Ben je ook wel weer 30 jaar verder voordat alles rond is.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
[..] Er zit iets marge in de rijtijden en als je onderweg kort halteert kan het prima. In principe zou een ICM de rijtijden ook moeten kunnen halen. [..]
De ICM heeft ook heel vaak de stoptrein Groningen - Zwolle gereden.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Station Lelystad werd zodanig gebouwd dat de spoorbaan gemakkelijk doorgetrokken en uitgebreid kon worden. In alle bestemmingsplannen is er rekening mee gehouden. Bij het ontwerp van Dronten in de jaren zestig werd ten noorden van het centrum, dwars over het bedrijventerrein, een strook van ongeveer 180 meter breed gereserveerd voor de spoorlijn. Boeren kregen de gereserveerde grond in pacht, waardoor het hele traject eigendom bleef van de rijksoverheid en grondaankopen voor de spoorlijn dus niet nodig waren.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
[..] De Zuiderzeelijn heeft al eerder budget gehad, het is nog geen garantie voor realisatie
Zeker! Maar van besluit tot begin aanleg was voor de Hanzelijn drie jaar. De opening was 6 jaar daarna. Ik vind dat nou niet bepaald dat je zegt echt lang duren ofzo.
[..] Zeker! Maar van besluit tot begin aanleg was voor de Hanzelijn drie jaar. De opening was 6 jaar daarna. Ik vind dat nou niet bepaald dat je zegt echt lang duren ofzo.
Nouja, ze zijn in 1993 al begonnen met de voorbereiding met het opnemen in het MIRT traject, in 2003 was het tracébesluit bijvoorbeeld ondertekend. In 2012 is ie open gegaan, dat is a met al een doorlooptijd van 19 jaar vanaf opname in rijksbegroting?
[..] Nouja, ze zijn in 1993 al begonnen met de voorbereiding met het opnemen in het MIRT traject, in 2003 was het tracébesluit bijvoorbeeld ondertekend. In 2012 is ie open gegaan, dat is a met al een doorlooptijd van 19 jaar vanaf opname in rijksbegroting?
Dat de intentie er eerder was is niet boeiend, want voor de Zuiderzeelijn gaat dat namelijk ook op. Het ontwerptracébesluit werd in januari 2003 gepresenteerd en in 2004 onherroepelijk. Wat is je punt precies, dat er achter de schermen al iets langer aan gewerkt werd? Zo complex is een tracébesluitontwerp nou ook weer niet, en voor de Hanzelijn was die al helemaal eenvoudig.
Al met al gaan ze over 50 jaar op dezelfde manier redeneren dat de start van de aanleg van de Zuiderzeelijn ook al in 1993 was.
Op vrijdag 17 december 2021 19:58 schreef derLudolf het volgende: Over toffe dingen gesproken, ik overweeg eens - als de dagen weer wat langer zijn en ik de booster heb - de Nightjet naar Wenen te nemen.
Hoe annuleerbaar is dat eigenlijk onder het mom van Corona?
Op zaterdag 18 december 2021 18:44 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik heb Thalystickets voor het tweede weekend van januari naar België en tenzij er een quarantaineplicht komt ga ik gewoon.
Nou veel plezier, ik hoop voor je dat het door kan gaan
[..] Ik dacht aan de vrijdag na Hemelvaart, dat kan druk/duur zijn. Vandaar dat ik op tijd zou willen boeken
Van dat soort dagen weet IEDEREEN dat het druk en duur gaat worden. Het heeft geen enkele zin om dat "vroeg" te willen boeken want dat wil iedereen.
Los daarvan gaat het overal in de wereld weer helemaal fout met de coronacijfers en gaan we in Nederland ook een lockdown in van nu al minimaal een maand (en iedereen maar weer verbijsterd doen als het aan het eind gewoon met een maand verlengd wordt )
Ik vind het ronduit dwaas om nu wat dan ook op dat gebied te gaan boeken eerlijk gezegd.
Wat de grote onzekere factor is bij Omicron is dat het herbesmettingspercentage na Delta 60% is. Na Gamma 40% maar dat heeft hier nauwelijks gewoed.
Voor wat betreft Delta had ik uitgerekend dat we wel aan zwarte cijfers zouden komen zonder maatregelen maar dat het aantal mensen dat het überhaupt zou kunnen krijgen simpelweg bijna op is. Die wereld is nu zó anders opeens.
[..] Dat de intentie er eerder was is niet boeiend, want voor de Zuiderzeelijn gaat dat namelijk ook op. Het ontwerptracébesluit werd in januari 2003 gepresenteerd en in 2004 onherroepelijk. Wat is je punt precies, dat er achter de schermen al iets langer aan gewerkt werd? Zo complex is een tracébesluitontwerp nou ook weer niet, en voor de Hanzelijn was die al helemaal eenvoudig.
Al met al gaan ze over 50 jaar op dezelfde manier redeneren dat de start van de aanleg van de Zuiderzeelijn ook al in 1993 was.
Het gaat erom dat je suggereert het eenvoudige en relatief kort te doorlopen procedures zijn. Allerminst, en ik schat de bouwtijd toch wel op zeker 7-10 jaar…
[..] Het gaat erom dat je suggereert het eenvoudige en relatief kort te doorlopen procedures zijn. Allerminst, en ik schat de bouwtijd toch wel op zeker 7-10 jaar…
Euh, ja, daar kwam ik ook op als je de jaartallen bij elkaar optelt En 7 tot 10 jaar voor van plannen van nieuwe spoorverbinding tot oplevering vind ik best snel voor een infrastructuurproject in 2021.
Op zaterdag 18 december 2021 22:19 schreef b2py het volgende: Nee, ik bedoel rouwe bouwtijd buiten 7-10 jaar, plannenfietserij zit ervoor nog a 2-3 jaar
Oh jah, absoluut, daar ga ik in dit geval ook vanuit want er moet vast oneindig vergaderd worden over een Ketelspoorbrug danwel Ketelspoortunnel en dan zullen er vast ook nog kamervragen volgen over dat er toch wel geleerd is van de Drontermeertunnel zodat er geen klapperende oren zijn dit keer.
Het is een proces, het is alsof je een vrachtschip met een 50pk buitenboordmotor probeert bij te sturen. Maar toch, ik heb wel goede hoop, helemaal nu Europa deze week ook met de revisie van TEN-T kwam, veel ambitieuzer, en over geld voor infra doen de lidstaten meestal niet zo moeilijk. De provincies willen wel meebetalen ook. En als het vanuit dat infrastructuurfonds komt juist over een periode van 10 jaar, dan zal het per jaar een vrij betaalbaar geheel worden.
Weet je, ik 2031 hoop ik in december met de trein van Zwolle via Groningen naar Hamburg te gaan, dan na een overstap van tussen de 65m en 5m in Hamburg door naar Kopenhagen via de Fehrmanbelttunnel. Onder ERTMS vanaf Groningen toto Nieuweschans zelfs al! In een waterstoftrein of accutrein. Jezus dan ben ik vijftigplusser.
Op zaterdag 18 december 2021 23:15 schreef DeaDLocK2K het volgende: Weet je, ik 2031 hoop ik in december met de trein van Zwolle via Groningen naar Hamburg te gaan, dan na een overstap van tussen de 65m en 5m in Hamburg door naar Kopenhagen via de Fehrmanbelttunnel. Onder ERTMS vanaf Groningen toto Nieuweschans zelfs al! In een waterstoftrein of accutrein. Jezus dan ben ik vijftigplusser.
Op zaterdag 18 december 2021 23:15 schreef DeaDLocK2K het volgende: Weet je, ik 2031 hoop ik in december met de trein van Zwolle via Groningen naar Hamburg te gaan, dan na een overstap van tussen de 65m en 5m in Hamburg door naar Kopenhagen via de Fehrmanbelttunnel. Onder ERTMS vanaf Groningen toto Nieuweschans zelfs al! In een waterstoftrein of accutrein. Jezus dan ben ik vijftigplusser.
Nouja de Femern Link is op huidig papier in 2029 klaar, waarbij volgens mij de gevolgen door COVID nog niet zijn meegenomen in de vertraagde realisatie. Dusseh, ik denk dat 2035 wel een betrouwbare schatting is, dan bedoel ik trouwens drgl 2035, dus december 2034 open. Gezien de Fehmarn Sound Tunnel ook nog niet rond is evenals de upgrade van Hamburg - Lubeck weet ik het nog niet ;-)
Ik lees trouwens dat de verbouwing van Lübeck-Puttgarden in 2022/begin 2023 van start gaat en dat er dan 5 jaar geen treinen rijden tussen Neumarkt en Neustadt. Dat is meer dan 2/3e van het traject. Ik denk dat in Denemarken de aanliggende infrastructuurwerken ook ruim voor oplevering van de tunnel gereed zal zijn. Hhelemaal nu er in Denemarken besloten is wat er gebeurt met die verrote brug tussen Fælster en Lolland en daar is ook al financiering voor.
Vertraging kan best, maar als de pandemie nu 2 jaar bezig is, waarom prognosticeer je dan een vertraging die tot wel drie keer groter is? Zelfs als het werk tijdens de pandemie totaal stil komt te liggen, dan verlengt het zich vanaf nu misschien met enkele maanden.
Het is zeker een ambitieus plan, maar DB is al dusdanig aan het bewegen dat dat wel goed komt denk ik.